Slavenburg Co's Bank A. C. n - in Assurantiën - GOUDA. Verzekering van Reisbagage CEYLON THEE MELANGE DOBLAS - Westhaven 2 - Telefoon 567. Zoekt U een Auto? Zij Inert II elk wiili. MM81| 6QUDSCHE COURANT 5 SCHULDBRIEVEN it 100 7» Stoomwasscherij en Bleekerij Firma J. A. C. DE GOEIJ T. ANDERS, ZWART GEEN KOERSVERLIES. gtvesllod t* SCHIEDAM. Behandeling van alle Bankzaken. tegen alle sohaden. HOOFDPUN „HET WAPEN VAN AMSTERDAM". NI. PEETERS GOUOA. Vraag dan prijsopgaaf bij TWEEDE BLAD. Medische Brieven. MODEPRAATJE. 1 AMSTERDAM VU KÖZEMOF NIEUWENDUKIM-I9Ö ROTTERDAM DEN HAAG HOOGSTRAAT 278 SPUISTRAAT H0« BOTERMARKT HOEK VIADUCT WAGENSTRAAT 5O LEEUWARDEN GRONINGEN ^S^INEEKENSCHEDE DE HANDELS- EN LANDBOUWBANK GEEFT UIT i in ooupiipns van 11000.—, f BOO.en f 2B0. dit na 1 Jur ttaadt wordan tarugganoman mat 3 maandan opzagglng TEGEN DENZELFDEN KOERS ioor hars kantor** ta BOHINOHEM, BOUD*, BRONIMBE*. DORORKOHT, SONOOBHOVEB, SCHILOWOLOE, ZWUBORECHT, LEEMDAM, BHOOTEBAB r, UITHUIZEB au »HH, Kantoren Schiedam, Rotterdam, Den Haag +s. j r-% -!!«- 1808 80 Leiden, Gouda en Oud-Beijerlan 2500 TeMoen No. ai. 30 Engros. En Detail. ZEEMLEDER. 4356 ZEEMDOEKEN. 20 SPONSEN. DWEILEN. COCOS WERKBORSTELS. COCOS STOFFERS. ENGELSCHE BEZEMS. Enz. Enz. FIRMA WED. P. UITEND AAL. Bezem- en Borstelfabrikant, Kuiperstraat 89 en Kleiwegatrast 15. erdwijrtl binnen een kwartier bruin, wit - SCHOENWERK vind» U io RUIME KEUZE b|j KEIZERSTR. 62 OOUDA. Telephoonn. 338 Een geurige en verfrisschende kop thee geeft onze nieuwe A 40 cent per ons. Zear krachtig en waterhoudend. Bleekt met OZON, absoluut onschadelijk. BV Voor belangatellenden dagelijks te bezichtigen. 2561 Electriöche Drukkerij K. BRINKMAN A ZOON - GOUDA ZATERDAG 21 MEI 1821. Schets voor eon zoor interessant en zeer billijk uitstapje. De mooie tijd voor het maken van uit stapjes en reisjes begint weer aardig te naderen. Bij de ontzetting-verwekkende prijzen, die Nederlandsche hotels, restau rants en pensions nog voortgaan te vra gen, richt men als 't ware van zelf den blik naar het buitenland en het doet mij daarom genoegen, den lezers van de Goud- sche Courant een ontwerp voor hun voor- jaars- of zomerreis je te kunnen voorleg gen op grond van geheel versch opgedane gegevens en indrukken. Ik ben zoo juist teruggekeerd van een bijzonder interressante reis naar Duitsch- land, die tien dagen duurde en> die onge looflijk goedkoop is geweest. Bezocht wer den Kleef, Osnabriick, Hamburg, Bremen en Miinster. Voor twee pelWen bedragen de kosten, behalve enkele kleinere uitga ven in Nederland, ongeveer 5000 Mark, dus nog geen 250.Bij deze kosten-opgave is aangenomen, dat men met gewoon tou- risten-comfort genoegen neemt, slechts by uitzondering in een bepaald luxueus hotel verblijft, 2e klasse spoort, maar het zich overigens aan niets ontbreken laat, in uit stekende restaurant uitmuntend eet, een goed glaasje wijn erbij drinkt, in theaters e.d. de beste plaatsen neemt, enz. Het leven in Duitsehland is voor de Duit- schers geweldig duur ik hoorde geregeld de schatting maken: tienmaal zoo duur als vóór den oorlog maar voor ons, Neder landers, verbijsterend goedkoop. Zoo klagen de Duitschers erg over hun hooge spoor wegtarieven en toch zult U voor uw kaartje Kleef—Gouda méér betalen dan voor een kaartje KleefHamburg, waar voor slechts 102 Mark berekend wordt (plus 18 Mark toeslag voor den D-trein). Voor ongeveer 4.75 legt men dus een afstand af, die niet zooveel zal verschillen van dien van Maastricht naar Groningen. Prijs daar van c. a. 14.— Het eerste werk der voorbereiding is het verkrijgen van 't benoodigd visum, daar ik aanneem dat gy als reislustige reeds in 't bezit zyt van een paspoort. De kosten van 't visum voor een reis als hier bedoeld, be dragen 18.Het is aan te bevelen, den dag van 't overschrijden der grens als eer ste reisdag aan den betrokken consul op te» geven, daar de geldigheidsduur van deze goedkooper visa (andere kosten 60.—) slechts beperkt is. Voorts verdient het aanbeveling, wat méér geld mee te nemen dan de reis vermoedelijk zal kosten (dus 7 of 8000 Mark in plaats van 5000) zulks zoowel om op mogelijke tegenvallers voorbereid te zijn, als om een reserve te hebben voor eventueel gewensch- te inkoopen. Men vrage by het binnenkomen van Duitsehland aan de douane eene ver klaring dat men zóóveel geld by zich heeft (Duitsch èn Nederlandsch geld), daar by 't wqjler verlaten van Duitsehland men anders in conflict zou kunnen komen met het ver bod, méér dan 1000 Mark mee over de grens te nemen. Veel bijzondere zaken behoeft men niet mede te nemen: boter en suiker zyn nog vrij schaarsch, een kleine hoeveelheid daar- van in 't valies zal dus vriendelijke dien sten kunnen bewijzen. De Duitsche douane beambten zyn over 't algemeen niet kwaad; een niet te groote hoeveelheid sigaren en ci- garetten kan men zonder onkosten invoeren (echter wèl aangeven!). Neemt men wat meer mee, dan is het invoerrecht by den tegenwoordigen stand der valuta ook al niet onoverkomelijk. En bovendien koopt men in Duitsehland voor ongeveer dezelfde prijzen als hier (of minder zelfs) zeer goe de rookertjes. Ik kies Kleef als beginpunt van de reis, omdat het al dadelijk een vriendelijk en aar dig stadje is, juist geschikt voor een dag oponthoud na een betrekkelijk korte spoor- reis en omdat het voor de inwoners van Gouda ook zoo juist op den weg naar het verdere Duitsehland ligt. Vooral in den zo mer heeft men er keuze genoeg van hotels; omnibussen of hotel-portiers vindt men -d&ar echter evenmin als in de andere steden meer aan het station opgesteld. Kleef is buitengewoon goedkoop. Zóó goedkoop als daór gaat het niet de geheele reis door, want dan zou men nog belangrijk minder dan de geschatte 5000 Mark noodig hebben. Hamburg, als wereldstad, is betrekke- lijk duur, Bremen en Munster eischen slechts ongeveer de helft van wat men te Hamburg voor hetzelfde uitgeeft. In elke stad die gy zult aandoen, zou ik u raden, een rijtoer te maken, im Hamburg van pl.m. 2 uur, in de andere steden van pl.m. 1 uur. Ge krijgt dan een algemeenen indruk, ge hebt het voornaamste en fraaiste gezien en kunt dit aanvullen of nóg eens bezoeken te voet, met de trams, de Hoch- bahn e.d. Bij zulk een rondrit maakt men te voren met den koetsier af, wat betaald zal worden, want doet men dit naar het taxi tarief, dan zyn de kosten belangrijk hoo- ger. Voor 25 tot 30 Mark virfdt men eiken koetsier bereid u een uur rond te ryden en wet 't uitzicht op een fooi brengt hij u op de mooiste punten en wy'st u de merkwaar digheden. Overigens behoeft ge u in Duitsehland om fooien niet druk te maken; in hotels en res taurants zyn ze in de pryzen begrepen of wel verschijnen automatisch op de reke ning In den vorm van een vast percentage. Om kwart voor elf 's morgens vertrekt nit Kleef een trein, die de verbinding met Hamburg vormt. Overstappen te Goch, waar aan 1 station uitstekende „belegte Brod- chen" te krijgen zyn. Zulk brood krygt ge niet veel meer, verder op in Duitsehland. Over 't algemeen is het brood nog niet bij zonder van qualiteit, hoewel zéér veel beter dan gedurende den oorlog. Het wordt u ge woonlijk tegen 1 Mark per snee of IV» Mark Per broodje aan het ontbijt in de hotels be rekend; het „Frühsttick" oinvat alleen de koffie en twee plakjes boter (margarine). Een ei kjj >t „ntböt kostte nu 2% Mark, in terete-range hotele 8%. Te Ganabrkck kekben de reiaigere naar Hamburg vier uren oponthoud, rijkelijk ge noeg om de stad, die niet veel merkwaar digs of fraais heeft, te bezichtigen en den inwendigen mensch te versterken. Om zes uur gaat de reis weer verder en te half elf [B avonds arriveert men in Hamburg. Het is opmerkelijk, hoe ondanks het versleten en weinig talrijke materieel de treinen stipt op tijd vertrekken en aankomen. Vlak tegenover den uitgang van 't sta tion bevindt zich het hotel „Berliner Hof", my door een Hamburger zeer aangeraden als een goed reizigers-hotel, wat het ook werkelyk bleek te zyn, zonder daarom op den naam erstklassig aanspraak te kunnen maken. Uit bijzondere overwegingen ver bleef ik eerst eenigen tyd in de „Vier Jah- reszeiten" op den Neuen Jungfernstieg aan den Binnen-Alster (prachtig uitzicht!). Dét hotel is wel eerste-klasse en keurig inge richt. Voor een zeer ruime 2 persoons ka mer, eerste verdieping, vóórzijde betaalt men pl.m 200 Mark, plus 20 voor be diening In Berliner Hof rekent men u als Auslander voor eiWi goede kamer op de le verdieping (ook weer met 2 bedden) pl.m. 112 Mark, bediening inbegrepen, dus onge veer de helft van de pryzen in de Vier Jah- reszeiten. Voor weinig Hollandsch geld di neert men uitstekend in Berliner Hof, zoo wel naar vast menu als k la carte (25 k 60 Mark per persoon). Een ander uitmuntend restaurant en een bezoek dubbel waardig, 18 or ?U e"er onder het Stadhuis (me nu 35 Mark), waar men ook zeer pry'swaar- digen wijn schenkt. Maak u over het eten in Duitsehland voor al geen zorgen! Alles is er te krygen en wel tegen prijzen, waarvoor men hier te lande nergens terecht kan. Een voorbeeld: een menu in den Rathauskeller bestaat uit soep (keuze uit 4 of 5 verschillende), visch or vleesch (idem), vleesch of gevogelte (idem), groenten en compote (idem) er voor dessert ys, taart of .eenige andere toe- spys. De porties, ook die k la carte, zyn zeer belangryk grooter dan die men ons in onze Nederlandsche restaurants vóórzet. Voor 35 k 40 Mark heeft men een zeer drink baar wyntje daarby (Ryn of Moesel) en wil men zich eens extra tracteeren, dan geeft de wynkaart daartoe volop gelegenheid, zonder onze beurs al te zeer in 't nauw te dryven. Voor 100 tot 150 Mark heeft men aldus een uitstekend diner met wyn voor twee personen, fooi inbegrepen. Nederland sche waarde 5 A 7. Hamburg is een byzonder fraaie en be langwekkende stad; men zal er aan vier tot vy f dagen verbluf niet te veel hebben, voor al niet, wanneer dezen zomer verschillende bezienswaardigheden, die nu wegens de com munisten-opstootjes niet bezocht konden worden, weder toegankelijk zullen zyn, daar toe reken ik een tochtje door de haven, het inwendige van het Rathaus, de Elbetunnel. Een rytoer om den Buiten-Alster en een boottochtje op den Alster zullen op het pro gramma niet mogen ontbreken. Het laatste zal men kunnen combineeren met een be zoek aan Ohlsdorfmet 't Alster-bootje naar Mühlenkamp, vandaar met de tram naar Ohlsdorf en met de Vorortbahn weer teurg. Te Ohlsdorf bevindt zich het over de ge- heele wereld bekende Kerkhof met zijn bij zonderen, parkachtigen aanleg. Een van de grootste attracties van Hamburg, het Die renpark van Hagenbeek te Stellingen, is voorloopig nog gesloten; de berichten om trent de her-opening loopen uiteen. Vanuit Hamburg kan men het reis-pro- gram nog uitbreiden door bezoeken aan Blankenese en Helgoland; een dergelijke uit breiding is evenwel nóch wat tijdsduur, nóch wat kosten betreft, in de voorafgaande be grooting begrepen. Voor avond- (ook middag-) amusemen ten heeft men keuze uit een groot aantal theaters, waar schitterend gemonteerde op voeringen worden gegeven. De grootste en beste theaters zyn Stadttheater, Deutsches Schauspielhaus en Thai ia-Theater. De beste plaatsen kosten ongeveer 35 A 40 Mark. Van de kleinere theaters kan met eere genoemd worden het Carl Schulze-theater (in St.. Pauli), waar keurige opvoeringen van ope- retten worden gegeven. Het zaaltje is ma tig (de pryzen trouwens ook), maar wat ge boden wordt is uitstekend; het theater heeft by de inwoners een groote reputatie op te houden. Voor musea en verdere bezienswaardig heden zij verwezen naar een gids, dien men zich den eersten dag te Hamburg in een boekwinkel zal aanschaffen. 's Morgens omstreeks halftien vertrekt een trein uit Hamburg, die tegen 12 uur te Bremen aankomt. In Bremen is het fraaiste en schilderachtigste van de geheele stad dicht op elkaar vereenigd in de onmiddel lijke nabijheid van Dom en Raadhuis. Maar het is daar ook wel zóó indrukwekkend en schilderachtig, waarheen men het oog ook wendt, vooral wordt men opnieuw getroffen door onvergetelijke hoekjes, details en sa menvoegingen. Het geheel maakt een kost baren en kostelyken indruk, het is als een juweelen-kistje, sierlijk, harmonisch en smaakvol. Men zal hier niet spoedig uitge keken zyn en er telkens weer willen terug- keeren om de opgedane indrukken nog eens en nog eens te verlevendigen en telkens weer nieuwe op te doen. Zooals gezegd, overigens geeft Bremen weinig te zien; vanaf den overkant van de Weser kan men nog een blik op het stadsge- heel werpen, die,wanneer de belichting me dewerkt, wel loonend kan zyn. By gebrek aan omnibussen e. d. kozen wy een hotel dicht bij het station, Adriani, dat er van buiten gezien het beste uitzag en ook een middelmatig goed hotel bleek te zyn. Voor een zeer gToote kamer (2 bed den), parterre, werd 60 Mark berekend, een goed maal aan de table dTióte (soep, visch, vleesch, nagerecht) kostte 17.60 Mark. Dezelfde trein waarmee ge den vorigen dag te Bremen zyt aangekomen brengt u (vertrek Bremen 12 uur middag) tegen half vier te Münster, een zeer belangwek kende oude stad. Wij logeerden in het hotel Kaiserhof tegenover het station, een zeer goed hotel, met daaraan verbonden uitste kend restaurant. Ruime kamer voorzijde le verdieping 50 Mark. De geheele binnenstad van Munster maakt nog den indruk van een oudewetsch, slechts hier en daar gemoderniseerd stadje, De ar chitectonische juweelen zijn niet zóó fijn en kostbaar als we te Bremen bij elkaar za gen liggen, maar toch in hooge mate inte ressant en hier ook grooter in aantal, helaas echter ten deele ook erg verwaarloosd, zoo b.v. het Rathaus en het Stadtweinhaus. In het Rathaus is (entrée 1 Mark) te bezich tigen de zaal, waar de vrede van Munster gesloten werd en waar tevens eenige herin neringen aan de Wederdoopers bewaard worden. Als dergelijke herinnering zyn ook merkwaardig de 3 ijzeren kooien, waarin de leiders der waderdoopers zijn rondgevoerd en tentoongesteld; ze hangen nu boven aan de Lamberti Kerk boven de klok. De Dom is zoowel in- als uitwendig in hooge mate belangryk. In het inwendige ook op te merken de antieke klok, tevens kalen der en bescheiden planearium; verder de z.g. Blei-Keiler begraafplaats met mummies van daar bijgezette lijken. Het Landesmuseum tegenover den Dom bevat een flinke collectie oudste, oude en nieuwe kunst in haar verschillende uitingen. De trein, die om 4.15 n.m. uit Munster vertrekt, heeft rechtstreeksche aansluiting op de Nederlandsche lijn naar VUsaingen En hiermede vertrouw ik u een kort en naar ik hoop duidelijk overzicht te hebben gegeven van een, zooals ik het beloofde, in teressant en billijk uitstapje. Moge het voor vele lezers van de Goudsche Courant aan trekkelijk zijn, dan wensch ik hun gaarne toe, dat zij er even voldaan van terugkee- ren als dat met ons het geval was. HANS. Het slapen. L Wanneer wij een oude van dagen spreken, dan hooren wij hem dikwijls zeggen, dat deze voldoende rust geniet bij gemiddeld zes uur slaap per etmaal. In 't algemeen nu heeft de man of vrouw, die intensieve ar beid verricht, aan dit korte tijdsbestek niet genoeg, doch minstens 8 uur noodig. Het is verder niet onverschillig, welk gedeelte van het etmaal wij hiervoor benutten en niet zonder beteekenis zegt men, dat de slaap voor twaalf uur middernacht genoten, de beste is. De tijd, die voor nachtrust het meest in aanmerking komt, is zeer zeker van ongeveer half elf uiterlijk elf uur 's avonds tot zeven uur 's morgens. Ook een tp lange slaap is niet aanbevelenswaardig, want dan is men overdag alles behalve frisch en heeft men een dof gevoel in het hoofd.sDit alles nu geldt, zooals begrijpelijk is, voor den normalen, gezonden mensch. Het kind heeft veel meer slaap noodig en hoe jonger dit is, des te langer behoort diens nachtrust te zijn. Om u dienaangaande myn opinie duidelijk te maken, zou ik een 14-jarig kind een nacht van ongeveer tien uur willen geven, een van 8 jaar ongeveer twaalf uur slaap. Jammer dat het schoolwerk deze indeeling soms in de war stuurt, hoewel gelukkig in dit opzicht in de laatste jaren veel verbetering is gekomen, omdat men de noodzakelijkheid van een be hoorlijke nachtrust heeft leeren inzien. Wy hebben nu gedurende de kinderjaren geleidelijke overgangen, totdat wij bü den pasgeborene belanden, die zoo ongeveer de volle 24 uur slaapt Niet alleen het aantal uren slaap nu is van beteekenis, doch niet minder de wijze waarop wij slapen en hier heb ik speciaal het oog op de houding, die bij het te ruste gaan aangenomen wordt. Verder het bed waarop wij liggen en last not least het vertrek waarvan tijdens de nachtrust wy gebruik maken. Beginnen wij allereerst met iets mede te deelen over de houding van het lichaam. Er zijn menBchen, die met het hoofd gaarne hoog liggen. Dit moet in het algemeen af gekeurd worden, daar bij een dergelijke houding het hart meer arbeid verrichten moet om de circulatie van het bloed door het lichaam te onderhouden. Wij zullen wel licht later eens in de gelegenheid zyn te zien hoe hard dit orgaan het overdag al te verantwoorden heeft, zoodat wij het 's nachts zeer van dienst zyn, als wij zoo veel mogelijk horizontaal liggen, opdat zijn werkzaamheid zoo minimaal mogelijk zy. Ook met de handen onder het hoofd slapen, is een zeer verkeerde gewoonte en moet ten strengste worden afgekeurd. Het komt n.l. nog al eens voor, dat iemand wakker wordt met een verlamming van een arm, daar een zenuw bekneld geraakt is. By menschen vooral, die noodgedrongen in een zeer be krompen ruimte ter ruste gaan, kan deze zenuwbeleediging van zulk een erpstigen aard zyn, dat een, zooal niet blyvende, dan toch een zeer langdurige verlamming het gevolg is. Voorts doen wij het beat om op onze rechterzijde te slapen, wijl ook in dien stand de hartswerking het minst beïnvloed wordt. Thans wil ik nog een woord wijden aan het bed zelve. Belangrijke verbeteringen zijn op dit gebied in den laatsten tijd aange bracht en heeft de hygiëne lauweren ge oogst. Zoo zien wij gelukkig zelden of nooit meer een ledikant met dikke zware gordij nen omgeven, zooals dit eertijds zeer in zwang was. Immers het behoeft geen be toog, dat op deze wijze bijna geen frisache lucht de slapende kan bereiken. Ook de zware veeren bedden hebben plaats gemaakt voor onze veel betere en meer hygiënische spiraalmatrassen, terwijl een tweetal niet al te zware dekens als voldoende moeten worden beschouwd voor dekking. Zoo draagt elke aanwijzing, wel is waar op zich zelf gering, een steentje bij tot de bevordering van onze gezondheid. Het slaapvertrek diende hier zonder twijfel in de eerste plaats genoemd te worden, doch daar dit een af zonderlijke bespreking vereischt, wil ik u voorstellen dit een volgende keer te doen. Handschoenen. Volgens de „Manufacturier" is de alge- meene mode der korte japon en blousemou wen zoowel voor tailleur als gekleede toi letten zeer bevorderlijk voor den verkoop van zy'den mousquetaines gedurende dit voorjaar en den zomer. Als het maar eerst wat warmer wordt en de dikke mantels uitgelaten of vervangen worden door dunnere met halve mouwen of zonder mouwen, zal men zeer veel 12 en 16 knoops zyden en chamois-suède handschoe nen zien dragen. Grijs hoofdkleur. Gedurende de afgeloopen maand is grijs de hoofdkleur geweest; langzamerhand zal wit wel gaan domineeren. De vraag naar grijs, die zoo buitengewoon groot was. blijft nog steeds aanhouden en komt den handschoenenomzet zeer ten goede. De uiterst zachte tinten grijs, zooal» b.v. parel-, platina- en zilvergrijs blijven een eerste plaats innemen. Andere, veelvuldig voor komende tinten zijn zachte, onbepaalde kleuren al» stopverf, beige en pongée. Zul ke kleuren zijn ook voor kousen bij lage schoenen zeer aan te bevelen en ze hebben bovendien nog dit voordeel, dat ze uitste kend harmonieeren met b\jna alle voor zo- merjaponnen, capemantels en mantels be stemde kleuren. Witte handschoenen. Witte handschoenen, die tot dusver zeer weinig in aanmerking kwamen, zullen, wan neer de zomer eenmaal daar Is, en de Uchte zomerjaponnetjes voor den dag komen, druk worden gevraagd. De belangstelling in zwart en wit en marineblauw en wit is we der veel levendiger geworden en dit valt vooral waar te nemen zegt de „Manufactu rier", in de hoeden- en de voiles- en sluiers- branche; het dragen van witte handschoe nen bij donkere straattoiletten van het als hoogst modern geldend zyden crêpe en van wol, wordt daardoor zeer gunstig beïnflu- enceervl. Rokken. Het blad wijst er op hoe seizoen en stof een belangrijke rol spelen by de ontwikke ling der rokmodellen, en naarmate de zo mer nadert zUden stoffen en dus vanzelf ruimere modellen zullen brengen. De zomersport doet ook haar invloed gel den en tweeds, die voor de golfsport en voor de rei» zoozeer in den smaak vallen, ja eigenlijk gezegd voor alle soorten zomer sport, hebben eveneens geïnfluenceerd op de rokmode. Tweed heeft de rechte lijn in den smaak gebracht en aan gladde, onge- plooide modellen wordt groote aandacht ge schonken. Deze zware stof heeft ons ook weder de ronde modellen teruggebracht. Want, zal een rok geschikt zijn als sportrok en vrij heid van beweging veroorloven, dan moet hy van onderen beslist wyd zyn. En om dit te verkrijgen, zonder de taille lomp te doen worden, heeft men den ronden rok in het mode-repertoire opgenomen. De invloed van stoffen op de modellen is duidelyk merkbaar en waar het afzonderlij ke rokken geldt, bestaat er weinig gelegen heid voor individualiteit, behalve by de mid delsoort materialen; doch deze leunen zich dan ook voor alle mogelyke modellen. En bekwame handen verstaan heden ten dage de kunst persoonlijkheid te doen uitgaan van de stoffen. Niet vsn plan Iets te koopen. Een dame-verkoopster'in een der groote mode-magazijnen geeft in de „Manufactu rier" het volgende harer ervaring weer: Het is begin Maart, het was stil en daar om juist verheugde my den verkoop, die ik tot stand wist te brengen, méér dan vele andere verkoopen op drukke dagen. Van dezen verkoop had ik dan ook een bijzon dere voldoening. Men oordeele: Tegen den middag kwam er een dame in uen winkel met een vriendin. Terwijl eerst genoemde een en ander aan de „Kas" in orde had te maken, knoopte fk een gesprek aan met haar vriendin en het spreekt van zelf, dat ik begon te praten over al het nieuws, dat zou worden gedragen en over verschillende artikelen, die w(j reeds had den ontvangen. Al babbelend gingen we sen kykje nemen in de mantelafdjeeling, al waar ik haar een paar byzonder mooie exemplaren liet zien. By deze -was er één. die, naar ik veronderstelde, zeker in haar smaak zou vallen. Ik trachtte haar te bewegen den mantel aan te passen, doch ze wilde dit „beslist" niet doen en zeide, in het geheel niet van plan te zjjn een nieuwen mantel te koopen. We wandelden weer een eindje op, en Ik drong niet langer aan, doch, zonder dat ze het vermoedde, wist ik haar vanzelf weer op den mantel terug te laten komen. En zie, even later paste ze hem aan en toen ik haar wist te overtuigen dat de mantel by zonder geschikt was om haar figuur voor- deelig tot haar recht te brengen, voegde ze my de volgende woorden toe. „Zal ik u een» wat vertellen? Ik vind dezen mantel zóó mooi, ik geloof, dat ik hem niet meer uit doe". (Ik begreep van te voren, dat, als ze den mantel eenmaal zou hebben gepast, de koop zou zyn gedaan). „Nu", antwoordde ik „ik heb een prachtigen bruinen hoed, speciaal gemaakt om by dezen mantel te worden gedragen". En zonder haar ant woord af te wachten, kreeg ik den hoed en zette hem haar op. Ik heb nog nooit iemand zoo zien stralen van louter voldoening „Dat is de eerste hoed en mantel, waarover ik nu eens geheel en al voldaan en tevreden ben", riep ze uit. Ik verkocht haar verder nog een paar bijpassende handschoenen en vóór ze den winkel verliet, had ze nog en kele kleine artikeltjes er bij gekocht. Toen ze afscheid nam, merkte ze lachend op: „Nu was ik toch zoo stellig van plan. om niet» te koopen, toen ik hier binnentrad, en zie nu eens!!!" BINNENLAND. De hulp van het Ned. Koode Kruis aan Duitsche geleerden, kunstenaars en officieren. De actie in den Haag op touw gezet on der protectoraat van het Hoofdbestuur van het Roode Kruis ten bate van Duitsche ge leerden, kunstenaars en officieren en hun ne weduwen en weezen heeft aan geld nym ƒ20.000 opgebracht, terwyi een honderdtal kisten met kleeren en levensmiddelen kon den worden verzonden. Een afzondertyke goederenwagen waarin alles verpakt was werd door het Nederland sche Roode Kruis naar Berlijn gezonden en onder toezicht van den penningmeester van het Wdheatunr uitgeladen en afgedragen aan de „VateriKndische Frauen Verein" van het Duitsche Roode Kruis. Tegelijkertijd met deze zending werden aan het Dultache Roode Kruia zelve elf va- ten cacao en «6 kitten melk atgelevenl, eene zehenkiag voor dat doel ann het Neder. Undsche Roode Kruis gedaan. W"' Ned. Ronde Krui» daartoe iu etaat gesteld heeft voorta een belangrijke gift dram toekomen aan de Hollandsche Com missie die tot taak heeft om behoeftige Ne derlanders m Berlijn (e ondersteunen lieve wethouderaveritooginK. Gedep. Staten van Drente hebben niet goedgekeuhl het besluit van den gemeente raad van Assen ,«m de. jaarwedde van de wethouders te verhoogen van 1800 tot ƒ2000. GEflÜNGDE BERICHTEN""" Gasontploffing. In de villa Kinderdyk aan den van Stolk- weg op Scheveningen heeft gisterochtend door onbekende oorzaak een gasontploffing plaat» gehad, waardoor in twee kamers pla fonds en muren beschadigd werden en be langryk» schade aan meubilair weixi toege bracht. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Plotselinge dood. De 74-jarige H. J. M. T. in den Haag viel gisteren op de Hoefkade aldaar achterover. Men bracht hem per auto naar het bureau van politie 4de sectie, waar dr. van dea Hoorn van den Geneeskundigen Dienst den dood constateerde. Die/stal aan boord. Gedurende de reis van het s.s. „Prins der Nederlanden" vermiste een der passagiers oen bedrag van een paar duizend gulden aan Indisch bankpapier uit zyn portefeuille. Deze stak in de zak van zyn colbertjas, die hy 'a nachts tusschen elf en vier aan de deurknop in zyn hut had gehangen. Het in gestelde onderzoek liep op niet» uit. Toen IJmuiden werd aangedaan, waar schuwde de gezagvoerder de politie aldaar, die in samenwerking met de Amstordam- »che van het bureau Kattenburg een nieuw onderzoek instelde. Men slaagde er even wel niet in tien dader of de toedracht van het misdryf te ontdekken. Wel werd een klein bedrag teruggevonden. Autobua te water. Donderdagavond is, naar men ons meldt, do auto-omnibus van den heer Thorenaar, die van Vreeswyk op Utrecht rydt, na aan gereden te zyn, naar men beweert door tien auto van den heer S. uit Utrecht, In de Keulsche vaart gereden. In de Autobua za ten 10 passagiers, die door personeel van de scheepswerf aan de Uosbosch door mid del van een roeiboot door de raampjes van van tien auto werden gehaald en op die w(j- ze ge rati werden. Met een particuliere auto zyn, zü vervolgens naar Utrecht vervoerd. De chauffeur van de autobus geeft de schuld aan de aanrijding van den heer S., terwyl de heer S. beweert, dat zyn auto door de autobus werd aangereden. De zaak is thans in onderzoek by de Utrechtsche politie. TE GOUDA. Geve«tiffden en vertrokkenen in de afgeloopen week. GEVESTIGDEN. J. P% Beaomer, matroos Rijnvaart, en M. Verdoom uit Rotterdam, Markt 28; T. J. Luiten, plateelschilder, uit Nymegen, Nieu- wehaven 231; W. Nljhuls, dbe, uit Hengelo, Turfmarkt 68; Wed. L. Muis—Honkoop uit Oudewater, Groenendaal 106; E. de Boer uit Enkhui zen, WaJviastraat tl; J. J. van den Bozeh uit Zegwaart, Kuiperstraat 34; J. Bouterse, schipper, uit Amsterdam, Preto- riaplein 30; J. ten Brugge, timmerman, uit Almelo, Westhaven 70; H. D. Mulder—Dam uit 's-Gravenhage, Oosthaven 3232; F. van Dartel, sigarenmaker, uit Rotterdam, Pr. Hendrikstraat 51; J. van Eyl, telegraafwet» ker, uit Reeuwyk, Walvisstraat 11; P. A. Goudriaan uit Schoonhoven, F. W. Reitz- ■traat li; J. C. van dur Graaf f uit 'a-Gra- venzande, Turfsingel 41; A. Gregorowitach, blikslager, uit 's-Gravenhage, Muilenpoort 18; P. Harbrink, bodryfschef, uit Zoeter- woude Keizerstraat 7; J. van den Heuvel uit Reeuwyk, IJssellaan 1; H. A. M. HoudÖck, onderwyteres, uit Haaerswoude, P. C. Both- straafc 6; A. C. Koelewyn uit Amsterdam, Kuiperstraat 29; T. Koets uit Leiden, W. Tombergstraat 58; M. Noordegraaf, kan toorbediende, uit Weesp, Gr. van Bloisstraat 35; J. D. J. OHfiers uit 's-Gravenhage, L. Tiendeweg 37; A. den Ouden uit GrootrAm- mers, Peperstraat 136; M. L. J. Rissèeuw, uit 's-Gravenhage, Westhaven 48; W. A. T, van Soest, uit Weert, Zeugstraat 48; P. C. van Tilburg uit Loozduinen, Baan straat 28; M. Uittenbogaard, horlogemaker, uit Haar- em, Turfmarkt 64; C. Vergeer, boomkwee- ker, uit Boskoop, P. C. Bothstraat 74; G. C. Vergunst uit Leiderdorp, Lemdulsteeg 18. VERTROKKENEN. C. Raaphorst en gezin uit IJssellaan I naar Haastrecht, Stolwykersluis; G. C. Roo sendaal uit Krugerlaan 8 naar Ulden, Waard 2; J. van der Heiden en gezin uit Turfmarkt 110 naar 's-Gravenhage, Hel- Unirweit 9; Wed. P. Bouwer—Mm. uit Karnemelksloot 70 naar 's-Gravenhage, van Swindenstraat 9; W. G. Verlaan uit A. de Viscbmarkt 46 naar Bodegraven, Kerk straat 164; A. Israël uit Krugerlaan 130 Zaandam, Oottzyde 69; A. M. W. Goossens Oberdleck en M. P. C. Valter uit Turf- markt 109 naar 'B-Gravenhage, Thompson- }Vl J' H- van Kreuningen uit wyd- ?rf?,t.7rM£,r AlphLn 4 R«n' Prineenli» C 121, C. M. van Hofwegen uit Veerztraat LfM?®1" Overtoom 135-137; J. Wykhuizen uit Boelekade 84 naar Benschop; D. J. Castelein uit Tuinstraat 7 naar Nieuw- poort. Hoogstraat 85; J. C. Meilof uit Dr. Uyditraat 12 naar Arnhem. Spykerstraat i t xA*Van (ie,r Ult Kleiweg 4, i j Vtn der, Jr uit Gouwe 163 en H. J, de Koogel en gezin uit Klei weg ionaaw ZSrt;,WoUf,cnb^r^h«»tra»t- weg 19; W. Treffers uit Gouwe «9 naar Waddmxveen, Kerkweg; M. C. Masselink Bit Gouwe 25 naar Zoetermeer; A. de Hey «ut Nieuwehaven 186 naar Waddinxveen 25°naar*l£!l L™' Hakste8en uit Gouwe 25 naar Rotterdam, Da Costaatraat 48e. AGENDA. 24 Mei. 8 uur. Bestuurskamer van de Re- mon r. Geref. Gemeente, ingang Raam. Byeenkomst P. I A. 26 Mei. Gebouw Daniël, cursus oefening oa damee-leden van E.H B.O. 26 Mei. v.m. 10H uur. Gebouw Concordia. Al* Vergadering Bond van Kaaspro- docenten.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1921 | | pagina 3