Slavenburg Co's Bank
A. C. n - in Assurantiën - GOUDA.
Verzekering van Reisbagage
CEYLON THEE MELANGE
DOBLAS - Westhaven 2 - Telefoon 567.
Zoekt U een Auto?
Zij Inert II elk wiili. MM81|
6QUDSCHE COURANT
5 SCHULDBRIEVEN it 100 7»
Stoomwasscherij en Bleekerij
Firma J. A. C. DE GOEIJ
T. ANDERS,
ZWART
GEEN KOERSVERLIES.
gtvesllod t* SCHIEDAM.
Behandeling van alle Bankzaken.
tegen alle sohaden.
HOOFDPUN
„HET WAPEN VAN AMSTERDAM".
NI. PEETERS
GOUOA.
Vraag dan prijsopgaaf bij
TWEEDE BLAD.
Medische Brieven.
MODEPRAATJE.
1
AMSTERDAM VU KÖZEMOF NIEUWENDUKIM-I9Ö
ROTTERDAM DEN HAAG
HOOGSTRAAT 278 SPUISTRAAT H0« BOTERMARKT
HOEK VIADUCT WAGENSTRAAT 5O
LEEUWARDEN GRONINGEN
^S^INEEKENSCHEDE
DE HANDELS- EN LANDBOUWBANK
GEEFT UIT i
in ooupiipns van 11000.—, f BOO.en f 2B0.
dit na 1 Jur ttaadt wordan tarugganoman mat 3 maandan opzagglng
TEGEN DENZELFDEN KOERS
ioor hars kantor** ta
BOHINOHEM, BOUD*, BRONIMBE*. DORORKOHT,
SONOOBHOVEB, SCHILOWOLOE, ZWUBORECHT,
LEEMDAM, BHOOTEBAB r, UITHUIZEB au »HH,
Kantoren
Schiedam, Rotterdam, Den Haag
+s. j r-% -!!«-
1808 80
Leiden, Gouda en Oud-Beijerlan
2500
TeMoen No. ai.
30
Engros. En Detail.
ZEEMLEDER. 4356
ZEEMDOEKEN. 20
SPONSEN.
DWEILEN.
COCOS WERKBORSTELS.
COCOS STOFFERS.
ENGELSCHE BEZEMS.
Enz.
Enz.
FIRMA WED. P. UITEND AAL.
Bezem- en Borstelfabrikant,
Kuiperstraat 89 en Kleiwegatrast 15.
erdwijrtl binnen
een kwartier
bruin, wit
- SCHOENWERK
vind» U io
RUIME KEUZE b|j
KEIZERSTR. 62
OOUDA.
Telephoonn. 338
Een geurige en verfrisschende kop thee geeft onze nieuwe
A 40 cent per ons.
Zear krachtig en waterhoudend.
Bleekt met OZON, absoluut onschadelijk.
BV Voor belangatellenden dagelijks te bezichtigen.
2561
Electriöche Drukkerij K. BRINKMAN A ZOON - GOUDA
ZATERDAG 21 MEI 1821.
Schets voor eon zoor interessant
en zeer billijk uitstapje.
De mooie tijd voor het maken van uit
stapjes en reisjes begint weer aardig te
naderen. Bij de ontzetting-verwekkende
prijzen, die Nederlandsche hotels, restau
rants en pensions nog voortgaan te vra
gen, richt men als 't ware van zelf den
blik naar het buitenland en het doet mij
daarom genoegen, den lezers van de Goud-
sche Courant een ontwerp voor hun voor-
jaars- of zomerreis je te kunnen voorleg
gen op grond van geheel versch opgedane
gegevens en indrukken.
Ik ben zoo juist teruggekeerd van een
bijzonder interressante reis naar Duitsch-
land, die tien dagen duurde en> die onge
looflijk goedkoop is geweest. Bezocht wer
den Kleef, Osnabriick, Hamburg, Bremen
en Miinster. Voor twee pelWen bedragen
de kosten, behalve enkele kleinere uitga
ven in Nederland, ongeveer 5000 Mark, dus
nog geen 250.Bij deze kosten-opgave
is aangenomen, dat men met gewoon tou-
risten-comfort genoegen neemt, slechts by
uitzondering in een bepaald luxueus hotel
verblijft, 2e klasse spoort, maar het zich
overigens aan niets ontbreken laat, in uit
stekende restaurant uitmuntend eet, een
goed glaasje wijn erbij drinkt, in theaters
e.d. de beste plaatsen neemt, enz.
Het leven in Duitsehland is voor de Duit-
schers geweldig duur ik hoorde geregeld
de schatting maken: tienmaal zoo duur als
vóór den oorlog maar voor ons, Neder
landers, verbijsterend goedkoop. Zoo klagen
de Duitschers erg over hun hooge spoor
wegtarieven en toch zult U voor uw
kaartje Kleef—Gouda méér betalen dan
voor een kaartje KleefHamburg, waar
voor slechts 102 Mark berekend wordt (plus
18 Mark toeslag voor den D-trein). Voor
ongeveer 4.75 legt men dus een afstand
af, die niet zooveel zal verschillen van dien
van Maastricht naar Groningen. Prijs daar
van c. a. 14.—
Het eerste werk der voorbereiding is het
verkrijgen van 't benoodigd visum, daar ik
aanneem dat gy als reislustige reeds in 't
bezit zyt van een paspoort. De kosten van
't visum voor een reis als hier bedoeld, be
dragen 18.Het is aan te bevelen, den
dag van 't overschrijden der grens als eer
ste reisdag aan den betrokken consul op te»
geven, daar de geldigheidsduur van deze
goedkooper visa (andere kosten 60.—)
slechts beperkt is.
Voorts verdient het aanbeveling, wat méér
geld mee te nemen dan de reis vermoedelijk
zal kosten (dus 7 of 8000 Mark in plaats
van 5000) zulks zoowel om op mogelijke
tegenvallers voorbereid te zijn, als om een
reserve te hebben voor eventueel gewensch-
te inkoopen. Men vrage by het binnenkomen
van Duitsehland aan de douane eene ver
klaring dat men zóóveel geld by zich heeft
(Duitsch èn Nederlandsch geld), daar by 't
wqjler verlaten van Duitsehland men anders
in conflict zou kunnen komen met het ver
bod, méér dan 1000 Mark mee over de grens
te nemen.
Veel bijzondere zaken behoeft men niet
mede te nemen: boter en suiker zyn nog
vrij schaarsch, een kleine hoeveelheid daar-
van in 't valies zal dus vriendelijke dien
sten kunnen bewijzen. De Duitsche douane
beambten zyn over 't algemeen niet kwaad;
een niet te groote hoeveelheid sigaren en ci-
garetten kan men zonder onkosten invoeren
(echter wèl aangeven!). Neemt men wat
meer mee, dan is het invoerrecht by den
tegenwoordigen stand der valuta ook al
niet onoverkomelijk. En bovendien koopt
men in Duitsehland voor ongeveer dezelfde
prijzen als hier (of minder zelfs) zeer goe
de rookertjes.
Ik kies Kleef als beginpunt van de reis,
omdat het al dadelijk een vriendelijk en aar
dig stadje is, juist geschikt voor een dag
oponthoud na een betrekkelijk korte spoor-
reis en omdat het voor de inwoners van
Gouda ook zoo juist op den weg naar het
verdere Duitsehland ligt. Vooral in den zo
mer heeft men er keuze genoeg van hotels;
omnibussen of hotel-portiers vindt men
-d&ar echter evenmin als in de andere steden
meer aan het station opgesteld. Kleef is
buitengewoon goedkoop. Zóó goedkoop
als daór gaat het niet de geheele reis door,
want dan zou men nog belangrijk minder
dan de geschatte 5000 Mark noodig hebben.
Hamburg, als wereldstad, is betrekke-
lijk duur, Bremen en Munster eischen
slechts ongeveer de helft van wat men te
Hamburg voor hetzelfde uitgeeft.
In elke stad die gy zult aandoen, zou ik
u raden, een rijtoer te maken, im Hamburg
van pl.m. 2 uur, in de andere steden van
pl.m. 1 uur. Ge krijgt dan een algemeenen
indruk, ge hebt het voornaamste en fraaiste
gezien en kunt dit aanvullen of nóg eens
bezoeken te voet, met de trams, de Hoch-
bahn e.d. Bij zulk een rondrit maakt men te
voren met den koetsier af, wat betaald zal
worden, want doet men dit naar het taxi
tarief, dan zyn de kosten belangrijk hoo-
ger. Voor 25 tot 30 Mark virfdt men eiken
koetsier bereid u een uur rond te ryden en
wet 't uitzicht op een fooi brengt hij u op
de mooiste punten en wy'st u de merkwaar
digheden.
Overigens behoeft ge u in Duitsehland om
fooien niet druk te maken; in hotels en res
taurants zyn ze in de pryzen begrepen of
wel verschijnen automatisch op de reke
ning In den vorm van een vast percentage.
Om kwart voor elf 's morgens vertrekt
nit Kleef een trein, die de verbinding met
Hamburg vormt. Overstappen te Goch, waar
aan 1 station uitstekende „belegte Brod-
chen" te krijgen zyn. Zulk brood krygt ge
niet veel meer, verder op in Duitsehland.
Over 't algemeen is het brood nog niet bij
zonder van qualiteit, hoewel zéér veel beter
dan gedurende den oorlog. Het wordt u ge
woonlijk tegen 1 Mark per snee of IV» Mark
Per broodje aan het ontbijt in de hotels be
rekend; het „Frühsttick" oinvat alleen de
koffie en twee plakjes boter (margarine).
Een ei kjj >t „ntböt kostte nu 2% Mark, in
terete-range hotele 8%.
Te Ganabrkck kekben de reiaigere naar
Hamburg vier uren oponthoud, rijkelijk ge
noeg om de stad, die niet veel merkwaar
digs of fraais heeft, te bezichtigen en den
inwendigen mensch te versterken. Om zes
uur gaat de reis weer verder en te half elf
[B avonds arriveert men in Hamburg. Het
is opmerkelijk, hoe ondanks het versleten en
weinig talrijke materieel de treinen stipt op
tijd vertrekken en aankomen.
Vlak tegenover den uitgang van 't sta
tion bevindt zich het hotel „Berliner Hof",
my door een Hamburger zeer aangeraden
als een goed reizigers-hotel, wat het ook
werkelyk bleek te zyn, zonder daarom op
den naam erstklassig aanspraak te kunnen
maken. Uit bijzondere overwegingen ver
bleef ik eerst eenigen tyd in de „Vier Jah-
reszeiten" op den Neuen Jungfernstieg aan
den Binnen-Alster (prachtig uitzicht!). Dét
hotel is wel eerste-klasse en keurig inge
richt. Voor een zeer ruime 2 persoons ka
mer, eerste verdieping, vóórzijde betaalt
men pl.m 200 Mark, plus 20 voor be
diening In Berliner Hof rekent men u als
Auslander voor eiWi goede kamer op de le
verdieping (ook weer met 2 bedden) pl.m.
112 Mark, bediening inbegrepen, dus onge
veer de helft van de pryzen in de Vier Jah-
reszeiten. Voor weinig Hollandsch geld di
neert men uitstekend in Berliner Hof, zoo
wel naar vast menu als k la carte (25 k 60
Mark per persoon). Een ander uitmuntend
restaurant en een bezoek dubbel waardig,
18 or ?U e"er onder het Stadhuis (me
nu 35 Mark), waar men ook zeer pry'swaar-
digen wijn schenkt.
Maak u over het eten in Duitsehland voor
al geen zorgen! Alles is er te krygen en
wel tegen prijzen, waarvoor men hier te
lande nergens terecht kan. Een voorbeeld:
een menu in den Rathauskeller bestaat uit
soep (keuze uit 4 of 5 verschillende), visch
or vleesch (idem), vleesch of gevogelte
(idem), groenten en compote (idem) er
voor dessert ys, taart of .eenige andere toe-
spys. De porties, ook die k la carte, zyn
zeer belangryk grooter dan die men ons in
onze Nederlandsche restaurants vóórzet.
Voor 35 k 40 Mark heeft men een zeer drink
baar wyntje daarby (Ryn of Moesel) en wil
men zich eens extra tracteeren, dan geeft
de wynkaart daartoe volop gelegenheid,
zonder onze beurs al te zeer in 't nauw te
dryven. Voor 100 tot 150 Mark heeft men
aldus een uitstekend diner met wyn voor
twee personen, fooi inbegrepen. Nederland
sche waarde 5 A 7.
Hamburg is een byzonder fraaie en be
langwekkende stad; men zal er aan vier tot
vy f dagen verbluf niet te veel hebben, voor
al niet, wanneer dezen zomer verschillende
bezienswaardigheden, die nu wegens de com
munisten-opstootjes niet bezocht konden
worden, weder toegankelijk zullen zyn, daar
toe reken ik een tochtje door de haven, het
inwendige van het Rathaus, de Elbetunnel.
Een rytoer om den Buiten-Alster en een
boottochtje op den Alster zullen op het pro
gramma niet mogen ontbreken. Het laatste
zal men kunnen combineeren met een be
zoek aan Ohlsdorfmet 't Alster-bootje naar
Mühlenkamp, vandaar met de tram naar
Ohlsdorf en met de Vorortbahn weer teurg.
Te Ohlsdorf bevindt zich het over de ge-
heele wereld bekende Kerkhof met zijn bij
zonderen, parkachtigen aanleg. Een van de
grootste attracties van Hamburg, het Die
renpark van Hagenbeek te Stellingen, is
voorloopig nog gesloten; de berichten om
trent de her-opening loopen uiteen.
Vanuit Hamburg kan men het reis-pro-
gram nog uitbreiden door bezoeken aan
Blankenese en Helgoland; een dergelijke uit
breiding is evenwel nóch wat tijdsduur, nóch
wat kosten betreft, in de voorafgaande be
grooting begrepen.
Voor avond- (ook middag-) amusemen
ten heeft men keuze uit een groot aantal
theaters, waar schitterend gemonteerde op
voeringen worden gegeven. De grootste en
beste theaters zyn Stadttheater, Deutsches
Schauspielhaus en Thai ia-Theater. De beste
plaatsen kosten ongeveer 35 A 40 Mark. Van
de kleinere theaters kan met eere genoemd
worden het Carl Schulze-theater (in St..
Pauli), waar keurige opvoeringen van ope-
retten worden gegeven. Het zaaltje is ma
tig (de pryzen trouwens ook), maar wat ge
boden wordt is uitstekend; het theater heeft
by de inwoners een groote reputatie op te
houden.
Voor musea en verdere bezienswaardig
heden zij verwezen naar een gids, dien men
zich den eersten dag te Hamburg in een
boekwinkel zal aanschaffen.
's Morgens omstreeks halftien vertrekt
een trein uit Hamburg, die tegen 12 uur te
Bremen aankomt. In Bremen is het fraaiste
en schilderachtigste van de geheele stad
dicht op elkaar vereenigd in de onmiddel
lijke nabijheid van Dom en Raadhuis. Maar
het is daar ook wel zóó indrukwekkend en
schilderachtig, waarheen men het oog ook
wendt, vooral wordt men opnieuw getroffen
door onvergetelijke hoekjes, details en sa
menvoegingen. Het geheel maakt een kost
baren en kostelyken indruk, het is als een
juweelen-kistje, sierlijk, harmonisch en
smaakvol. Men zal hier niet spoedig uitge
keken zyn en er telkens weer willen terug-
keeren om de opgedane indrukken nog eens
en nog eens te verlevendigen en telkens
weer nieuwe op te doen.
Zooals gezegd, overigens geeft Bremen
weinig te zien; vanaf den overkant van de
Weser kan men nog een blik op het stadsge-
heel werpen, die,wanneer de belichting me
dewerkt, wel loonend kan zyn.
By gebrek aan omnibussen e. d. kozen
wy een hotel dicht bij het station, Adriani,
dat er van buiten gezien het beste uitzag
en ook een middelmatig goed hotel bleek te
zyn. Voor een zeer gToote kamer (2 bed
den), parterre, werd 60 Mark berekend, een
goed maal aan de table dTióte (soep, visch,
vleesch, nagerecht) kostte 17.60 Mark.
Dezelfde trein waarmee ge den vorigen
dag te Bremen zyt aangekomen brengt u
(vertrek Bremen 12 uur middag) tegen
half vier te Münster, een zeer belangwek
kende oude stad. Wij logeerden in het hotel
Kaiserhof tegenover het station, een zeer
goed hotel, met daaraan verbonden uitste
kend restaurant. Ruime kamer voorzijde le
verdieping 50 Mark.
De geheele binnenstad van Munster maakt
nog den indruk van een oudewetsch, slechts
hier en daar gemoderniseerd stadje, De ar
chitectonische juweelen zijn niet zóó fijn en
kostbaar als we te Bremen bij elkaar za
gen liggen, maar toch in hooge mate inte
ressant en hier ook grooter in aantal, helaas
echter ten deele ook erg verwaarloosd, zoo
b.v. het Rathaus en het Stadtweinhaus. In
het Rathaus is (entrée 1 Mark) te bezich
tigen de zaal, waar de vrede van Munster
gesloten werd en waar tevens eenige herin
neringen aan de Wederdoopers bewaard
worden. Als dergelijke herinnering zyn ook
merkwaardig de 3 ijzeren kooien, waarin de
leiders der waderdoopers zijn rondgevoerd
en tentoongesteld; ze hangen nu boven aan
de Lamberti Kerk boven de klok.
De Dom is zoowel in- als uitwendig in
hooge mate belangryk. In het inwendige ook
op te merken de antieke klok, tevens kalen
der en bescheiden planearium; verder de
z.g. Blei-Keiler begraafplaats met mummies
van daar bijgezette lijken.
Het Landesmuseum tegenover den Dom
bevat een flinke collectie oudste, oude en
nieuwe kunst in haar verschillende uitingen.
De trein, die om 4.15 n.m. uit Munster
vertrekt, heeft rechtstreeksche aansluiting
op de Nederlandsche lijn naar VUsaingen
En hiermede vertrouw ik u een kort en
naar ik hoop duidelijk overzicht te hebben
gegeven van een, zooals ik het beloofde, in
teressant en billijk uitstapje. Moge het voor
vele lezers van de Goudsche Courant aan
trekkelijk zijn, dan wensch ik hun gaarne
toe, dat zij er even voldaan van terugkee-
ren als dat met ons het geval was.
HANS.
Het slapen.
L
Wanneer wij een oude van dagen spreken,
dan hooren wij hem dikwijls zeggen, dat
deze voldoende rust geniet bij gemiddeld
zes uur slaap per etmaal. In 't algemeen nu
heeft de man of vrouw, die intensieve ar
beid verricht, aan dit korte tijdsbestek niet
genoeg, doch minstens 8 uur noodig. Het is
verder niet onverschillig, welk gedeelte van
het etmaal wij hiervoor benutten en niet
zonder beteekenis zegt men, dat de slaap
voor twaalf uur middernacht genoten, de
beste is. De tijd, die voor nachtrust het
meest in aanmerking komt, is zeer zeker
van ongeveer half elf uiterlijk elf uur
's avonds tot zeven uur 's morgens. Ook een
tp lange slaap is niet aanbevelenswaardig,
want dan is men overdag alles behalve
frisch en heeft men een dof gevoel in het
hoofd.sDit alles nu geldt, zooals begrijpelijk
is, voor den normalen, gezonden mensch.
Het kind heeft veel meer slaap noodig en
hoe jonger dit is, des te langer behoort
diens nachtrust te zijn. Om u dienaangaande
myn opinie duidelijk te maken, zou ik een
14-jarig kind een nacht van ongeveer
tien uur willen geven, een van 8 jaar
ongeveer twaalf uur slaap. Jammer dat het
schoolwerk deze indeeling soms in de war
stuurt, hoewel gelukkig in dit opzicht in de
laatste jaren veel verbetering is gekomen,
omdat men de noodzakelijkheid van een be
hoorlijke nachtrust heeft leeren inzien.
Wy hebben nu gedurende de kinderjaren
geleidelijke overgangen, totdat wij bü den
pasgeborene belanden, die zoo ongeveer de
volle 24 uur slaapt Niet alleen het aantal
uren slaap nu is van beteekenis, doch niet
minder de wijze waarop wij slapen en hier
heb ik speciaal het oog op de houding, die
bij het te ruste gaan aangenomen wordt.
Verder het bed waarop wij liggen en last
not least het vertrek waarvan tijdens de
nachtrust wy gebruik maken.
Beginnen wij allereerst met iets mede te
deelen over de houding van het lichaam. Er
zijn menBchen, die met het hoofd gaarne
hoog liggen. Dit moet in het algemeen af
gekeurd worden, daar bij een dergelijke
houding het hart meer arbeid verrichten
moet om de circulatie van het bloed door
het lichaam te onderhouden. Wij zullen wel
licht later eens in de gelegenheid zyn te
zien hoe hard dit orgaan het overdag al te
verantwoorden heeft, zoodat wij het
's nachts zeer van dienst zyn, als wij zoo
veel mogelijk horizontaal liggen, opdat zijn
werkzaamheid zoo minimaal mogelijk zy.
Ook met de handen onder het hoofd slapen,
is een zeer verkeerde gewoonte en moet ten
strengste worden afgekeurd. Het komt n.l.
nog al eens voor, dat iemand wakker wordt
met een verlamming van een arm, daar een
zenuw bekneld geraakt is. By menschen
vooral, die noodgedrongen in een zeer be
krompen ruimte ter ruste gaan, kan deze
zenuwbeleediging van zulk een erpstigen
aard zyn, dat een, zooal niet blyvende, dan
toch een zeer langdurige verlamming het
gevolg is. Voorts doen wij het beat om op
onze rechterzijde te slapen, wijl ook in dien
stand de hartswerking het minst beïnvloed
wordt.
Thans wil ik nog een woord wijden aan
het bed zelve. Belangrijke verbeteringen zijn
op dit gebied in den laatsten tijd aange
bracht en heeft de hygiëne lauweren ge
oogst. Zoo zien wij gelukkig zelden of nooit
meer een ledikant met dikke zware gordij
nen omgeven, zooals dit eertijds zeer in
zwang was. Immers het behoeft geen be
toog, dat op deze wijze bijna geen frisache
lucht de slapende kan bereiken. Ook de
zware veeren bedden hebben plaats gemaakt
voor onze veel betere en meer hygiënische
spiraalmatrassen, terwijl een tweetal niet
al te zware dekens als voldoende moeten
worden beschouwd voor dekking. Zoo draagt
elke aanwijzing, wel is waar op zich zelf
gering, een steentje bij tot de bevordering
van onze gezondheid. Het slaapvertrek
diende hier zonder twijfel in de eerste plaats
genoemd te worden, doch daar dit een af
zonderlijke bespreking vereischt, wil ik u
voorstellen dit een volgende keer te doen.
Handschoenen.
Volgens de „Manufacturier" is de alge-
meene mode der korte japon en blousemou
wen zoowel voor tailleur als gekleede toi
letten zeer bevorderlijk voor den verkoop
van zy'den mousquetaines gedurende dit
voorjaar en den zomer.
Als het maar eerst wat warmer wordt en
de dikke mantels uitgelaten of vervangen
worden door dunnere met halve mouwen of
zonder mouwen, zal men zeer veel 12 en 16
knoops zyden en chamois-suède handschoe
nen zien dragen.
Grijs hoofdkleur.
Gedurende de afgeloopen maand is grijs
de hoofdkleur geweest; langzamerhand zal
wit wel gaan domineeren. De vraag naar
grijs, die zoo buitengewoon groot was.
blijft nog steeds aanhouden en komt den
handschoenenomzet zeer ten goede. De
uiterst zachte tinten grijs, zooal» b.v. parel-,
platina- en zilvergrijs blijven een eerste
plaats innemen. Andere, veelvuldig voor
komende tinten zijn zachte, onbepaalde
kleuren al» stopverf, beige en pongée. Zul
ke kleuren zijn ook voor kousen bij lage
schoenen zeer aan te bevelen en ze hebben
bovendien nog dit voordeel, dat ze uitste
kend harmonieeren met b\jna alle voor zo-
merjaponnen, capemantels en mantels be
stemde kleuren.
Witte handschoenen.
Witte handschoenen, die tot dusver zeer
weinig in aanmerking kwamen, zullen, wan
neer de zomer eenmaal daar Is, en de Uchte
zomerjaponnetjes voor den dag komen, druk
worden gevraagd. De belangstelling in
zwart en wit en marineblauw en wit is we
der veel levendiger geworden en dit valt
vooral waar te nemen zegt de „Manufactu
rier", in de hoeden- en de voiles- en sluiers-
branche; het dragen van witte handschoe
nen bij donkere straattoiletten van het als
hoogst modern geldend zyden crêpe en van
wol, wordt daardoor zeer gunstig beïnflu-
enceervl.
Rokken.
Het blad wijst er op hoe seizoen en stof
een belangrijke rol spelen by de ontwikke
ling der rokmodellen, en naarmate de zo
mer nadert zUden stoffen en dus vanzelf
ruimere modellen zullen brengen.
De zomersport doet ook haar invloed gel
den en tweeds, die voor de golfsport en voor
de rei» zoozeer in den smaak vallen, ja
eigenlijk gezegd voor alle soorten zomer
sport, hebben eveneens geïnfluenceerd op
de rokmode. Tweed heeft de rechte lijn in
den smaak gebracht en aan gladde, onge-
plooide modellen wordt groote aandacht ge
schonken.
Deze zware stof heeft ons ook weder de
ronde modellen teruggebracht. Want, zal
een rok geschikt zijn als sportrok en vrij
heid van beweging veroorloven, dan moet
hy van onderen beslist wyd zyn. En om dit
te verkrijgen, zonder de taille lomp te doen
worden, heeft men den ronden rok in het
mode-repertoire opgenomen.
De invloed van stoffen op de modellen is
duidelyk merkbaar en waar het afzonderlij
ke rokken geldt, bestaat er weinig gelegen
heid voor individualiteit, behalve by de mid
delsoort materialen; doch deze leunen zich
dan ook voor alle mogelyke modellen. En
bekwame handen verstaan heden ten dage
de kunst persoonlijkheid te doen uitgaan
van de stoffen.
Niet vsn plan Iets te koopen.
Een dame-verkoopster'in een der groote
mode-magazijnen geeft in de „Manufactu
rier" het volgende harer ervaring weer:
Het is begin Maart, het was stil en daar
om juist verheugde my den verkoop, die ik
tot stand wist te brengen, méér dan vele
andere verkoopen op drukke dagen. Van
dezen verkoop had ik dan ook een bijzon
dere voldoening. Men oordeele:
Tegen den middag kwam er een dame in
uen winkel met een vriendin. Terwijl eerst
genoemde een en ander aan de „Kas" in
orde had te maken, knoopte fk een gesprek
aan met haar vriendin en het spreekt van
zelf, dat ik begon te praten over al het
nieuws, dat zou worden gedragen en over
verschillende artikelen, die w(j reeds had
den ontvangen. Al babbelend gingen we
sen kykje nemen in de mantelafdjeeling, al
waar ik haar een paar byzonder mooie
exemplaren liet zien. By deze -was er één.
die, naar ik veronderstelde, zeker in haar
smaak zou vallen.
Ik trachtte haar te bewegen den mantel
aan te passen, doch ze wilde dit „beslist"
niet doen en zeide, in het geheel niet van
plan te zjjn een nieuwen mantel te koopen.
We wandelden weer een eindje op, en Ik
drong niet langer aan, doch, zonder dat ze
het vermoedde, wist ik haar vanzelf weer
op den mantel terug te laten komen. En
zie, even later paste ze hem aan en toen ik
haar wist te overtuigen dat de mantel by
zonder geschikt was om haar figuur voor-
deelig tot haar recht te brengen, voegde ze
my de volgende woorden toe. „Zal ik u een»
wat vertellen? Ik vind dezen mantel zóó
mooi, ik geloof, dat ik hem niet meer uit
doe". (Ik begreep van te voren, dat, als ze
den mantel eenmaal zou hebben gepast, de
koop zou zyn gedaan). „Nu", antwoordde
ik „ik heb een prachtigen bruinen hoed,
speciaal gemaakt om by dezen mantel te
worden gedragen". En zonder haar ant
woord af te wachten, kreeg ik den hoed en
zette hem haar op. Ik heb nog nooit iemand
zoo zien stralen van louter voldoening
„Dat is de eerste hoed en mantel, waarover
ik nu eens geheel en al voldaan en tevreden
ben", riep ze uit. Ik verkocht haar verder
nog een paar bijpassende handschoenen en
vóór ze den winkel verliet, had ze nog en
kele kleine artikeltjes er bij gekocht. Toen
ze afscheid nam, merkte ze lachend op:
„Nu was ik toch zoo stellig van plan. om
niet» te koopen, toen ik hier binnentrad, en
zie nu eens!!!"
BINNENLAND.
De hulp van het Ned. Koode Kruis aan
Duitsche geleerden, kunstenaars en
officieren.
De actie in den Haag op touw gezet on
der protectoraat van het Hoofdbestuur van
het Roode Kruis ten bate van Duitsche ge
leerden, kunstenaars en officieren en hun
ne weduwen en weezen heeft aan geld nym
ƒ20.000 opgebracht, terwyi een honderdtal
kisten met kleeren en levensmiddelen kon
den worden verzonden.
Een afzondertyke goederenwagen waarin
alles verpakt was werd door het Nederland
sche Roode Kruis naar Berlijn gezonden en
onder toezicht van den penningmeester van
het Wdheatunr uitgeladen en afgedragen
aan de „VateriKndische Frauen Verein" van
het Duitsche Roode Kruis.
Tegelijkertijd met deze zending werden
aan het Dultache Roode Kruia zelve elf va-
ten cacao en «6 kitten melk atgelevenl,
eene zehenkiag voor dat doel ann het Neder.
Undsche Roode Kruis gedaan.
W"' Ned. Ronde Krui» daartoe iu etaat
gesteld heeft voorta een belangrijke gift
dram toekomen aan de Hollandsche Com
missie die tot taak heeft om behoeftige Ne
derlanders m Berlijn (e ondersteunen
lieve wethouderaveritooginK.
Gedep. Staten van Drente hebben niet
goedgekeuhl het besluit van den gemeente
raad van Assen ,«m de. jaarwedde van de
wethouders te verhoogen van 1800 tot
ƒ2000.
GEflÜNGDE BERICHTEN"""
Gasontploffing.
In de villa Kinderdyk aan den van Stolk-
weg op Scheveningen heeft gisterochtend
door onbekende oorzaak een gasontploffing
plaat» gehad, waardoor in twee kamers pla
fonds en muren beschadigd werden en be
langryk» schade aan meubilair weixi toege
bracht. Persoonlijke ongelukken kwamen
niet voor.
Plotselinge dood.
De 74-jarige H. J. M. T. in den Haag viel
gisteren op de Hoefkade aldaar achterover.
Men bracht hem per auto naar het bureau
van politie 4de sectie, waar dr. van dea
Hoorn van den Geneeskundigen Dienst den
dood constateerde.
Die/stal aan boord.
Gedurende de reis van het s.s. „Prins der
Nederlanden" vermiste een der passagiers
oen bedrag van een paar duizend gulden
aan Indisch bankpapier uit zyn portefeuille.
Deze stak in de zak van zyn colbertjas, die
hy 'a nachts tusschen elf en vier aan de
deurknop in zyn hut had gehangen. Het in
gestelde onderzoek liep op niet» uit.
Toen IJmuiden werd aangedaan, waar
schuwde de gezagvoerder de politie aldaar,
die in samenwerking met de Amstordam-
»che van het bureau Kattenburg een nieuw
onderzoek instelde. Men slaagde er even
wel niet in tien dader of de toedracht van
het misdryf te ontdekken. Wel werd een
klein bedrag teruggevonden.
Autobua te water.
Donderdagavond is, naar men ons meldt,
do auto-omnibus van den heer Thorenaar,
die van Vreeswyk op Utrecht rydt, na aan
gereden te zyn, naar men beweert door tien
auto van den heer S. uit Utrecht, In de
Keulsche vaart gereden. In de Autobua za
ten 10 passagiers, die door personeel van
de scheepswerf aan de Uosbosch door mid
del van een roeiboot door de raampjes van
van tien auto werden gehaald en op die w(j-
ze ge rati werden. Met een particuliere auto
zyn, zü vervolgens naar Utrecht vervoerd.
De chauffeur van de autobus geeft de
schuld aan de aanrijding van den heer S.,
terwyl de heer S. beweert, dat zyn auto
door de autobus werd aangereden. De zaak
is thans in onderzoek by de Utrechtsche
politie.
TE GOUDA.
Geve«tiffden en vertrokkenen in de
afgeloopen week.
GEVESTIGDEN.
J. P% Beaomer, matroos Rijnvaart, en M.
Verdoom uit Rotterdam, Markt 28; T. J.
Luiten, plateelschilder, uit Nymegen, Nieu-
wehaven 231; W. Nljhuls, dbe, uit Hengelo,
Turfmarkt 68; Wed. L. Muis—Honkoop uit
Oudewater, Groenendaal 106; E. de Boer uit
Enkhui zen, WaJviastraat tl; J. J. van den
Bozeh uit Zegwaart, Kuiperstraat 34; J.
Bouterse, schipper, uit Amsterdam, Preto-
riaplein 30; J. ten Brugge, timmerman, uit
Almelo, Westhaven 70; H. D. Mulder—Dam
uit 's-Gravenhage, Oosthaven 3232; F. van
Dartel, sigarenmaker, uit Rotterdam, Pr.
Hendrikstraat 51; J. van Eyl, telegraafwet»
ker, uit Reeuwyk, Walvisstraat 11; P. A.
Goudriaan uit Schoonhoven, F. W. Reitz-
■traat li; J. C. van dur Graaf f uit 'a-Gra-
venzande, Turfsingel 41; A. Gregorowitach,
blikslager, uit 's-Gravenhage, Muilenpoort
18; P. Harbrink, bodryfschef, uit Zoeter-
woude Keizerstraat 7; J. van den Heuvel uit
Reeuwyk, IJssellaan 1; H. A. M. HoudÖck,
onderwyteres, uit Haaerswoude, P. C. Both-
straafc 6; A. C. Koelewyn uit Amsterdam,
Kuiperstraat 29; T. Koets uit Leiden, W.
Tombergstraat 58; M. Noordegraaf, kan
toorbediende, uit Weesp, Gr. van Bloisstraat
35; J. D. J. OHfiers uit 's-Gravenhage, L.
Tiendeweg 37; A. den Ouden uit GrootrAm-
mers, Peperstraat 136; M. L. J. Rissèeuw,
uit 's-Gravenhage, Westhaven 48; W. A. T,
van Soest, uit Weert, Zeugstraat 48; P. C.
van Tilburg uit Loozduinen, Baan straat 28;
M. Uittenbogaard, horlogemaker, uit Haar-
em, Turfmarkt 64; C. Vergeer, boomkwee-
ker, uit Boskoop, P. C. Bothstraat 74; G. C.
Vergunst uit Leiderdorp, Lemdulsteeg 18.
VERTROKKENEN.
C. Raaphorst en gezin uit IJssellaan I
naar Haastrecht, Stolwykersluis; G. C. Roo
sendaal uit Krugerlaan 8 naar Ulden,
Waard 2; J. van der Heiden en gezin uit
Turfmarkt 110 naar 's-Gravenhage, Hel-
Unirweit 9; Wed. P. Bouwer—Mm. uit
Karnemelksloot 70 naar 's-Gravenhage, van
Swindenstraat 9; W. G. Verlaan uit A. de
Viscbmarkt 46 naar Bodegraven, Kerk
straat 164; A. Israël uit Krugerlaan 130
Zaandam, Oottzyde 69; A. M. W. Goossens
Oberdleck en M. P. C. Valter uit Turf-
markt 109 naar 'B-Gravenhage, Thompson-
}Vl J' H- van Kreuningen uit wyd-
?rf?,t.7rM£,r AlphLn 4 R«n' Prineenli»
C 121, C. M. van Hofwegen uit Veerztraat
LfM?®1" Overtoom 135-137; J.
Wykhuizen uit Boelekade 84 naar Benschop;
D. J. Castelein uit Tuinstraat 7 naar Nieuw-
poort. Hoogstraat 85; J. C. Meilof uit Dr.
Uyditraat 12 naar Arnhem. Spykerstraat
i t xA*Van (ie,r Ult Kleiweg 4,
i j Vtn der, Jr uit Gouwe
163 en H. J, de Koogel en gezin uit Klei
weg ionaaw ZSrt;,WoUf,cnb^r^h«»tra»t-
weg 19; W. Treffers uit Gouwe «9 naar
Waddmxveen, Kerkweg; M. C. Masselink
Bit Gouwe 25 naar Zoetermeer; A. de Hey
«ut Nieuwehaven 186 naar Waddinxveen
25°naar*l£!l L™' Hakste8en uit Gouwe
25 naar Rotterdam, Da Costaatraat 48e.
AGENDA.
24 Mei. 8 uur. Bestuurskamer van de Re-
mon r. Geref. Gemeente, ingang Raam.
Byeenkomst P. I A.
26 Mei. Gebouw Daniël, cursus oefening
oa damee-leden van E.H B.O.
26 Mei. v.m. 10H uur. Gebouw Concordia.
Al* Vergadering Bond van Kaaspro-
docenten.