[TYPEN M.enD. 3nanfa OiMjs TABAKSWET Komt allee naar „DE HEIDEN'' PIJPENWEEK DIMES flllEHMD-BLDIISEr C.. A. li. BAntzingeb onfteert l op dit Blad 1.1. GOSIJN - ie Assurantiën - fiODDA Sluit ALLE verzékeringen Slavenburg Co's Bank MASSA ütTVEItKflOP GOBDSCHE COURANT Ad Kinderzitjes, zeer loliede en mooi modol, f4.48 Stoomwasscherij en Bleekerij INLEGBOTER. Inn's holla Gemeente GOUDA „De Qroote Zwaan" Staat Bovenaan!. EXAMEN T. ANDERS, Behandeling van allé Bankzaken. Bestel Uw Drukwerk bij !s A. Brinkman Zoon. Mindii m Diosdig u nieuwe inschrijvingen voor cursussen. 8 lesuren per week. Mml TirubillBBds «nrlu Dtcfeiaii. illi iionn gmdilln leert gij tygeo. Ifnetnn "n d,n l\ US loll gchtalin cursus flO.— totaal. BLINDSCHRIJVEN Duur S maanden. Kosten totaal f 15.— I Steno-Typist(e) T^B' Stenografie, nd Handelscorresp. .STENO-DACTYLO P0NTSCH00L, aangenomen. NIEUWE KUNST' FRANS JOZEF I KAREL I ^WASteANAsen/ CORONA Sl'OAREN Vraagt Prün ed Conditie. KLEIWEG 87 517. I VREEST GEEN MUflttARDT5 IZenuw-tabletterv IjKokerOUtmapaK fik ben verbaasd Icmst de builen, ■gewoon groote ■voorradenen sorteerinq Dwaacl Uaan daari eens tegoonkijhenj KLEIWEG hoek Kleiwegstraat. „HET WAPEN VAN AMSTERDAM". "S GOUDA. M. PEETERS f ëSSSnbuiMnini. mMA ww>. r. ottbndaal. B» h. Coip. Stoomzuivelfabriek JE GIESSEN" te Peursen. PILSNER-URQUELL. daar is RUIME SORTEERING PRIMA PIJPEN tegen'zeer concurreerende prijzen. /ONTVANGEN: Kinderwagenbanden met spiraal, KLEIWEG hoek Kleiwegstraat. or particulieren, handel, scheepvaart en industng. BAHLMANN C°. - GOUDA COUPONS en RESTANTEN OERLIJN, StaAnthoniestraat 16, Tol. Int. 689 T Tevens Grossier In 5271 de beketyde merken Cigaretten. PRIMA KORT 16 cent per half pond. WAARSCHUWING» van Heeren-, Jong» Hèeren- en Kinderkleeding Bioscoop „Gouda Vooruit", Hoogstraat REGENJASSENvanaf J 12.25. HEEREN COSTUUMS11.50. JONGE HEEREN COSTUUMS 7.50... 10.000 WERKBROEKEN 3.—. DAMESMANTELS voor 7.25. DAjMES MANTELCOSTUUMS, Stoom- en Chemische.Wasscherij* Eerste Klasse Inrichting, n Billijk Tarief. TWEEDE BLAD. lilt om (J'ariemeiit. Naar hat Oosten door het Westen. Mediae! :he Brieven. MODEPRAATJE. TALEN, BOEKHOUDEN, enz. PLAATSIKB ap kantoor keitalooa. Turfmarkt 69, Gouda. LEIDEN,^'UTRECHT. «B_ Voorniet U terstond van: Aanbevelend, f» want er banto&t een middel dat U rushö en kalm houdt .terwiilUw geest heldegp blijft I Rotterdam Zl|0«n RIJwl«lvlagg«n >B o«nt. 2898 16 Bleekt met OZON, absoluut onschadelijk. IV Voor belangstellenden dagelijks te bezichtigen. En Detail. 4366 30 Bngrea. ZEEMLEDER. ZEEMOOEKEN. SPONSEN. En*. En*. Bezem- en Bor.t«lf.brll«nt, GOUDEBAK. Adv.rtentlfci - dit Wed worden «angenomen ao» L. VI Elke werkdag versche Roomboter in vaten van 10 K.G. h 2.55, van 25 K.G. A 2.51 en van 50 K.G. A 2.50 per K.G. franco wal. Potten ter vulling te zenden aan de Motordienst „GIESSEN", Rotterdam, Haringvliet 58 en BEZEMER, Bomkade, Dordt. Calé-Restaurant „HET SCHAAKBORD". Wodorom v<arkrl|gbaar m u BUrgerllchee BrSuhau» - Pllaen. ii" AANBEVELEND, 2904 70 Firma A. H. J. WIJTENBURG. Wijdstraat 43, hoek Groenendaal. Nieuwe Zending in «He kleuren vanaf MARKT 18-10 QÖUDA weerl P*r Matar. Omleggen gratlfl. Omleggen gratis. 2197 Taletoon No. SI. gevestigd Is SCHIEDAM. Kantoren Schiedam, Rotterdam, Den Haag Leiden, Gouda en Oud-Beijerland. m MARKT 9 TEL. 210 a.s. MAANDAG en DINSDAG EXTRA AANBIEDINGEN van UIT ALLE AFDEEèlNGEN De Grosslerderll van er ledereen is (er plicht eenr bezoek te brengen aan de in de DIT IS UW KldBirVOOItDUL. HaaatU, voordat do voorraaAjuitverltopht I» t gekost hebbende 65.nu voor 8.50. itogl hat voortI Zegt hot voort! Zaterdags tot 10. uur 's avonds geopend. - Riolamo v. d. Eertto Goudtoh* Raolam* Ondorntnind VRIJ ENTREE. Herplaatsing wegens misstelling.' Tatefoon 540. BleakerssIngelOS- ZATHBUAG. U JUNI 1921. TttKEDEKAMEtt. Spoorwcgovereenkomsten. Voor de ge- tH-ndonneerden. Marine. De nieuwe Dienstplichtwet. De staatsexipLojtatie van spoorwegm in een feut gewerden. De Kamer heeft zooder stemming het wetsontwerp tot deelneming ijl het aandelenkapitaal aangenomen, na dat de beide moties-van der Waerden wa ren verwerpen. Voor de eerste afschaf fing, van de commaasariaaen dme door de oude aajuleelboudera worden gekozen atemden alleen de sociaal-democraten. Voor «le tweede aaowüaing vftn commiasanu,- sen uit het personeel en uit de kringên van handel, nijverheid, verkeer en land' bouw kwam ook de Vrijheidsbond op. De heer Bank verklaarde zich los te ma ken van «le toelichting die de heer v. d. Waerden had. gegeven, maar vóór de mo tje te zuilen stemmen. De Kamer verwierp deze motie echter iinkes tegen De gepensionn^etrde en op wachtgeld ge- fltej.de ambtenaren hebben weer een goe den dag: het wetsvoorstel-Ketelaar om hen ook vrii te stellen van de betaling der 'pensioenbijdragen is aangenomen. Men zal zich herinneren, dat de Kamer indertijd een 'notie aannapi met algemeene stemmen waarin deze vrijstelling wiemd gevraagd, nadat die ook yoor de ambtenaren was ge geven. Md nister de Vries legde de motie naast zich neer. De heer Ketelaar liet zich niet uit het veld slaan en diende zelf een ontwerp in. Het is nu aangenomen en het JÜd* geen twijfel of ten slotte zal de Kroon haar goedkeuring daaraan hechten. Het Marine-bel ekl kwam weer eens aan de orde bij een suppletoine loegTootiiing, waarhii 4% miliLioen gulden wordt gevraagd voor allerlei zaken. Verschillende sprekers datten weer eens hun afkeuring over het beleid en zij wenschten een onderzoek naar de mogelijkheid van bezuiniging, o.a. ten aanzaen van de samenvoeging van de vlieg- diensten, de opheffing van de aspiranten- school tie Dordrecht en de cadettenschool te Alkmaar. Een motie daarover ie inge diend door de heeren van der Voort van Zijp, Hugertjiolitz, A. P. Sitaalman e.a., een motie dus uit' verschillende hoeken der Kamer. De ^Minister, die aanvankelijk nog al bezwaar had tegen dit onderzoek, heeft ei zich toch maar bdi neergelegd. Dat was iwel het verstandigste, want de motie was -stellig aangenomen al had de Minister zich verzet. Niu werd ze zonder stemming aan genomen. 'fBii dait ontwerp kwam ook de loodadienst op de Schelde en in de Wielingen ter spra ke. voornamelijk in de Wielingen. Daar la ds Belgische dienist nog verre in de meer derheid. Zes tegen één is het aantal dat ue Belgen en de Nederlanders loodsen. Nu is de Dolfijn er geatatkrameerd en die moet het iets verbeteren. De heer de Kanter meende dat de Re geering beter voor die diensten moet zor-' gen. Wanneer, zoo betoogde echter de heer Troedstra, de Regeering, thans uitgebreide maatregelen gaat nemen, is dit onverstan dig. De onderhandelingen met België zijn, niet teBrevolge van de schuld der Neder- landscR^Regeering, stopgezet. Bii die on- derhandejiing nam de regeling van dien loodsdienst een belangrijke plaats in en het is dus met het oog op hervatting be ter thans geen ingrijpende veranderingen aan te brengen. De motie, waarin» de heer de Eanter aandrong op een moderne uit monstering van den loodadienst. achtte Mr. Troelatra praamatuur. De Minister wilde afwachten wat de uitwerking van de ste- tiïonneening van de Dolfijn zal ziin. De Voorzitter was zoo handig op het beslissende moment voor te stellen de be handeling over de motie te verdagen tot een nader te bepalen dag. hetgeen de Ka mer best vond. Die dag aal wel niet spoe dig komen, dukt ons. „Mjaatregeien tot sterking van de weer macht van ons volk. gepaard met vermin dering van den persoonlijken en geldetü- ken druk van den msfebairen dienst." Reisverhaal' van Mr. W. J. L. VAN ES. XIV. Het Oosten - Japan. Hoewel wij ver uit de kust varen den vol- Jlden dag, komen wy telkens rotsige eilanden voorbij. 1° den middag koersen wy én het hoofdeiland en volgen geruimen tijd yie kust, totdat wij eindelijk op de kust aan- /stoomen en zich dobr een smalle engte de I baai van Nagashi opent, waarniemand haar f vermoedde. Links een verstolen tempel, vlak bij i een groote scheepi^rf, waarop oogenschynlijk een dreadnougit op stapel ligt. Er staat een zwakke wind uit de baai en aardig is het groote jónken te zien la,- veeren. Hier in deze streken valt» het op hoeveel-zeilschepen met Europeesch en in- heeiïisch tuig nog zee houwen. Kleine kust- stoomers vaak van "hout gebouwd, stoomen ons voorbij als wij voor anker gaan. Weer voor de formalite|ten van dokter en passep. In Kobe Was een der heeren, zonder vi sum uitgeknepen. Of men die gemerkt heeft is niet bekend. Wel werd ditmaal aan elk der passagiers, die geen visum hadden na drukkelijk gezegd, dat wij het niet moesten wagen aan land te raan. Wij blijven ten slotte liggen waar wy zijn. Men kan met een tender aan land gaan, tien yiinuten stoo rnen s. Maar voor wij aa» land hnpge» de eerste tender vertrekt pas om,5 uit* zien wij, het aardig gedoe aan van de kolenjon- ken, die op het schip af komen. Alle worden *ij zij aan, zij gemeerd met de koppen te gen de Empress aan. Het koet nogal moeite te telkens in elkaar te passen, want de laat komers Magen zich tusschen de anderen in. Zoodra ze vast xjjn, wordt er van planken en Dat was de sfynx-achturie mededeeHog m de Troenrnde. waarbij de nieuwe aara van den dienstplicht werd tMuurekopdagU. «oe het te.rumen zou zijn: sterkte* van de weermacht èn minder hut en. minder koeten, was moeilijk te beoriipen. Bii het ontwerp tot tydeluke afwitfusw van de Miktiewet, wend dat ontsluierd. Oefen- piicht. vóóroefenteg enz. moesten aanvul len. Maar van al dat moois ia al niet voel meer overgebleven bai de definitieve re«e- Ung, Van de 23.000 man. waaruit het iaaiibfc- ache eoBfcipgent zal bestaan, zuUen 14.000 •nan tot de kenztroepen en 8000 man tot de ïeservetroepen behooiwn. terwijl 1000 man aan de zeemacht zullen worden toe gewezen. Slechts zij, die tot de keurtroe pen bohooren. zullen voor voBedige eerste oefening worden ingelijfd. Voor de aan gewezenen voor de reservetroepen zal met een kortoren oefentijd worden volstaan. ..Wait aan hun geoefendheid bi) den" aan vang vAn een mobaliaatie ontbreek*". ze«Bt de Memorie van ToebcfaMttr .«kan hun dan m korten tijd worden hiigebracht". Dit stelsel zal er toe leiden, dat. mocht onverhoopt een ootiog uitbreken, de eerste atóot aal moeten worden ongevangen door een leger, dat gebaseerd te op een iaar- lyksch contingent van 14Ü00 man. De kerntroepen zuilen zes maanden oefe nen. de reservetroepen slechts vier. en deze teatete worden ate de nood aan den man is. De Minister betoogt dat er eigenlijk geen vensdui te mot het oorspronkelijke plan. De oefewplicbt te nu vervangen door ge legenheid tot vrijwillige oefening met voor hen. drie daaraan gaan deelnemen een diensttijd van vier maanden. Dat scheelt natuurlijk héei wat. Het stelsel te geheel anders' geworden dan oorspronkelijk de Minister aangaf. De Kamer heeft twee middagen en een avond algemeene beschouwingen over Pop's voorstel gehoord, waarbij wel gebleken is. hoe weandg enthousiasme dit wetsontwerp heeft gewiekt Minister Pop heeft gepoogd hllen tegemoet te komen en hii heeft daar mee weinigen bevredigd. Indien chrteteliik- historteohen en anti-revolutionnai ren niet „bijdraaien", kan het aan een stem han gen, daar socialisten, revol uitionnairem vrijtz, democraten en mg. v. d. Laar per se tegen nün. Schitterend ia deae situatie voor de Re geering alweer nte*. Na de regeerisig ge hoord te hebben was de repliek ven de chri stel iiikJhtetorteche en anti-revolution- naire sprekers zoo mogelijk nog scherper tegen het legerstelsel Pop. Van hun kent, als ulita-a-militairistenhebben zij gelijk en de andere uiterste, de meer aati-mildfeairis ten. niet minder dat zü dit svsteem als slecht en duur afkeuren. Zoo stond bii het eind1 dezer parlemen taire week de barometer voor de Regeewng niet gunstig. Maar er kan nog veel ver anderen voor de beslising de volgende week valk Br werd reeds druk geconfereerd (vooral minister Heemskerk liet «ich met onbetuigd) en het zou rifet de eerste keer Zijn. dat de anti-revoiutioonairen en mis schien ook eenbre cbntetdtik-historischen door een brutale zwenking of doo* weg blijven de Regeering toch nog souden helpen aan een overwinning, die waar schijnlijk voor het Kabinet in zijn geheel, misschien zelfs voor het voortbestaan der kerkelijke coalitie een zaak zal ziin van to be or not to be. xamensteïlm Saccharine. Gaarne wil Ik aan het verzoek 'van een mijner lezers voldoen, om het een en ander mede te deelen over bovengenoemde stof, die een algemeene reputatie geniet. Immers langen tijd heeft men naar middelen ge zocht om de dure suiker door goedkooper zoetende stoffen te vervangen. De belang rijkste dezer, die wij kennen zijn, behalve de saccharine: de glacine, de dulcine en het sukrol. Deze stoffen zijn nu echter nog niet zoovele jaren bekend en kunnen wy mede- deelen dat haar samenstelling slechts een 20 a 30 jaren geleden ongeveer gepubli ceerd werd, Het zijn z.g.n. aromatische ver bindingen. De reden dat «leze stoffen in den handel, zooals thans lj\et geval is, vrij taars voorkomen, is in hoofdzaak toe te rijven, dat zy, behalve de dulcine, min of meer een byzonderen bijsmaak hebben. De saccharide heeft dit voor dat zij in staat is onze spijzen het meest te zoeten. Vandaar dat de wetenschap zich met deze laatste het langst hééft bezig gehouden en ling en eigenschappen het uitvoerigst heeft bestudeerd. Saccharine beeft een 800 maal grooter zoetend vermogen dan suiker. Om zich hier van een denkbeeld te vormen, bedenke men, dat een gram dezer stof op 300 Liter wa ter een even groot zoetend vermogen heeft als een gram suiker op 1 Liter water. Met een minimale hoeveelheid saccharine aan onze spijzen toe toevoegen, kan men dus aan dezen een zoeten smaak geven. Een andere vraag is of de saccharine en de andere ge noemde stoffen der aromatische reeks voe- dende waarde bezitten. Het antwoord moet luiden, dat dit geenszins het geval is. De saccharine, om ons hierbij te bepalen, ver laat ons lichaam dan ook in ongewjjzigden toestand. Door deze eigenschap is zy van onschatbare waarde voor een categorie van personen, die geen suiker mogen gebruiken. Ik heb hier het oog op Ijjders aan suiker ziekte of diabetes mellitus. Uit een fiscaaJ oogpunt heeft men de kwestie opgeworpen, dat de schatkist, door dezen concurrent van dp suiker zoo maar zonder meer toe te latSÉ, benadeeld werd. Een probleem dat de poliflif,'«M| «ie medi cus heeft uit te maken. Een andere zijde van het vraagstuk, waarmede «Ie arts slechts heeft te maken, is van zuiver hygiènischen aard. Het zou mij te ver voeren het onder zoek op dit gebied hier in al zijn finesses op te «.ommen. Ik wil mij slechts bepalen met u de conclusie mede te deelen, waartoe het onderzoek geleid heeft. Na vele proef nemingen heeft men ontdekt dat de saccha rine een volkomen onschad«>lijk middel ia Natuurlijk in dien zin dat dit product al leen mag dienen om aan onze spijzen een zoeten smaak te geven. Het te veel, schaadt. Een regel door sommige onderzoekers ver waarloosd en dat hen de uitspraak ontlok te, dat deze stof voor de gezondheid scha delijk is. Dezen hadden n.1. proeven op ko nijnen van 1 K.G. gewicht genomen. De zen dipren werden dageljjksch enkele gram men saccharine toegediend. Het gevolg was dat zij allerlei ziekteverschijnselen gin gen vertoonen. By een gebruik van een dageiijkache hoeveelheid van 100 i 200 milligram zal door den mensch nimmer nadeelige gevol gen onderyonden worden. Wegens «ie bij smaak is 't trouwens ook zeer gewen se ht ten allen tijde zeer zuinig met dit zoetend middel om te gaan. Bij een te ruim gebruik overigens verwekt «leze stof zulk een ge voel van walging, «Gat men niet in staat is, althans gedurende langen tijd het|te ge bruiken. Heden ten dag» wordt de saccha rine met het oog op de hooge suikerprijzen en andere ingrediënten veel in banketbak kerijen gebruikt. Zooal.s bekend is mogen lyders aan sui kerziekte geen suikerhoudende stoffen cgn- sumeeien. Uit een hurnanitain gezichtspunt beschouwd, ïb het daarom alleen ui ge- wenscht een dergelijk surrogaat, zooals «ie saccharine is ,ter veraangenaming van hun leven ter beschikking te stellen. kabels een trap gemaakt met treden van een halve meter. Daar gaan de sjouwers op staan, mannen, vrouwen en zelfs jonge mei den. Kleine mandjes worden met kolen ge vuld. In bet schip zijn twee groepen s<t! pers, deze groepen worden door elk tiller verbonden met één reeks doorgevers. De eerste van de reeks doorgevers is meest een meisje, dat dus telkens links en rechts het bovenlijf keert om een mandje van de eene of andere groep aan te nemen. Naar mate men verder van het schip schept, wordt de keten langer. Vandaar dirt er re serves zyn, die om een ijzeren emmer met gaten zich warmen aan een kolenvuur, dat afschuwelijk" walmt, terwijl af en toe de vlammen uitslaan, zonder dat zij om den walm iets schijnen te gevpn. Valt er een brok vlammènde kolen uit, dan raapt een der omstanders het zonder blikken of blo zen met de vingers op en legt het in den emmer, alsof *het een taartje was. - Het werk gaat met koortstaehtige snel heid. Eerst Aiet bouwen van de planken trap. Nauwelijks is men half klaar daarmede of reeds beginnen de mannen de mandjes op te gooien, soms wel een motor hoog.V Later als de trap geheel klaar is, komen raeWhn er tusschen staand die, daar tij klein van stuk zijn op twee gevulde kolenmandjes gaan staan.'Als zij het warm krijgen, gMt zonder dat het werk onderbroken wordt het aangaven door, alleen reikt de onder war staande wat honger en bukt de boven haar staande wat lager. Snel ontdoet ze zich van éea soort over-kimono, die in de jonk ge worpen wordt en onmiddellijk werkt zij weer mede. In het begin verbaast men zich over de groote «nelheid en het gemak, waarmede de mandjes naar boven vliegen, ma^r einde lijk wordt het raadsel opgelost T*" mandje in het oog houdt. Slechts hebban zwaar werk. Heeft het orten model- é^ne slankf •e bree«l nart Voilen blouses. Het ia, alvof we eindelijk in het tij«lperk zyn gekomen, dat meer gezette dames zich vroeger steeds tevergeefs droomden: het tijdperk, waarin er verschillende kleeren zouden zijn voor slanke en gezette men- schen; wanner de te slanke vrouw iets kon dragen, wat haar meer gevuld deed schij nen, en wanneer de te gezette vrouw iets droeg, wat haar slanker maakte., Er zijn nu eindelijk twee soorten model len in de moRa waarvan het aansluitend l^Men het andere veel ruimte. Er is nog steeds in de mode de robè- chemise, een aaneengeknipte, recht doorloo- pende japon, die gewoonlijk een ovale of vierkante hals, heeft, heel weinig of geen ruimte ovgr de buste, geen middel en een naunre rok. Deze japon is, als alle japonnen het meest geschikt, voor slanke, maar toch gevulde figuren, die er op haar voordeeligst in uitkomen. Een meer gezette vrouw, die niet al te zwaar is, kan evenwel ook beter een dergelijk model dragen, iets ruimer en iets minder nauw van rok gemaakt, da» één vanyeer ruime modellen. Men kKn de nauwe aansluitende japonne tjes het best in wat zwaardere stof uitvoe ren: zij-piqué, badstof of zware foulard zijde, dan vallen zij veel mooier, «lan van voile, i, waarbij men ai gauw het, bezwaar krijgt, dat de rok invalt, en te precies de lyn van hetefiguur afteekent. Ik zei u al eer der, ditjre van voile altijd een vrü wijde rok moet nemen, daar dat het eenige model is, wat ér aardig van staat. Het meest voJ doet een gerimpeld rokje, met eenige strookjes opnaaien. Hierbij hoort een blou se met eenige ruimte, of met groote revers. Het is zeer practiseh een los voilen rokje van goeden snit te nemen, waarbij ge alle witte voilen blouses kunt dragen, «laar ge hierdoor «len indruk kunt maken, «lat g«« verschillende witte rollen japonnetjes hebt. By ondervinding w«jet ik, dat <|it veel va riatie geeft en er zeer aardige effecten mee te bereiken *Un. BijvoorbeeUi kan men «en sportjapon maken van een witte voilen rok met enkele opnaaien en een witte voile blouse met een zwart of gekleurd strikje. Als men hierbij een wit linnen hoed opzet, wordt het een ideaal toilet le om in te wan delen of fietsen, op een stillen, warmèB dig. Een ander model witte voilen blouse met ovalen of vierkanten hals, wat kant en korte mouwen, staat met dezelfde rok direkt roei gekleeder, terwijl, als men er werkelijk chic mede uit wil zien, men het beste doet, er een blouse b(j te dragen, met breede revejr», gegarneerd met vaiencietme-kantjes, of met hand-borduursel. Deze blouses hebben gewoon! yk lange mouwen. Ze zijn nauwe lijks ooit zoo buitengewoon mooi van uit voering geweest, als dit seizoen. Men ziet ware wonderen van hamLborduursel (naar moet hier, uit den aard der zaak ook wonderbaarlijke pryzen voor betelen, zoo dat zy helaas buiten het bereik van de beurzen van de meenten van ons vallen. I".venwel is het toch een economisch idee, Ïbh zeer mooie witte voile blouse te yemen, aar zU dan, gecombineerd, met een net, maar eenvoudig wit voilen rokje, den in druk maakt, van een chic wit vollen jupon- netje, wat als geheel veel duurder zou ko- .men. Andera is een fijne erépe «Ie chine- blouse ook geen kwaad idee, daar deze, ge- combineewl met een onberispelijk vallende, ipaar eertVoudige zwarte of zeer donkerblau we rok, een uiterst dhic geheel vormt De blouse met revers begint op 't oogen- blik de overhaiwl te kry'gen, misschien om dat er zoovee! aardige vurlaties in mogelijk zijn. Men ziet deze blouses bijvoorbeeld met sjaaikragen, «iie overgaan in breede revers. Men ziet revers, afgezet met een fijn va- lenciennetje, revers, enkel afgewerkt met een open randje. Verder ziet men revers met «en bi^ede kant in «Ie rondte afgezet en rovers met een h#el smal kantje, en ge heel m&fc de han«l geborduurd. Zooals ik reeds zeide, staan «leze blouses »eer elegant, maar zij zijn alleen aan te ra den, vooi betrekkelijk slanke dames, daar zy vrij breed maken. Toch moet men, als men gezet is, er altijd ^uin «lerfken, dat een beetje ruimte meer dikte verbergt, «lan «lik ker doet schijnen, en dat het een groote fout is, geheel aansluitende kleeren te diagen, als men dik is, tenzij een donkere rok. Toch begaan zeer veel gezette dames juist «le fout, geheeP aansluitende kleeron te dra gen, «lonkend, «lat alle ruimte uit «len booze is en dikker maakt, terwijl een beetje ruimte juist dikte ver be rgt. Denkt er vooral om, effen, liefst donkere of in elk gevai Weinig In 't oog loopende kleuren te «hagen, ais ge minder slank zjjt. Want brtHsle stroepen maken gewoonlijk dik, vooral als zij «Iwars gebruikt zijn? Een klein bloemetje of ander figuurtje l« natuurlijk wei toe te'staan. Dit brengt my op het i«lee, u ovon in her innering te brengen, dat ge zeer veel aan waschloon kunt besparen, door zoo wehiig mogelyk wit te «hagen, behalve b(j prach tig weer, «lat er als 't ware om vraagt. Neemt één k twee gekleurpde linnen of ay-piqué rokken om te beginnen en géén witte. Groen, terracotta, grijs of brain tijn geschikte kleuren. Er zijn heel aandige ef fecten mede te bereiken, door er een witte sportblousc by te dragen met een das in «Ie kleur van de rok en een wit linnen howl; hierdoor ziet ge er kuch zeer .'s zomers uit Wilt ge nog economischer te werk gaan, neemt dan een geheel linnen of igj-piqué ja ponnetje, «lat wel 14 «lagen séhoon blijft. Anders kunt ge ook, by een gekleurde rok een crème of beige blouse nemen (by groen, terrawtta en bruin, niet by grys natuur lijk). 'Deze staat ook zeer aardig en is veel minder besmettelijk dan wit. Zoo is op warme «lagen ook een teei kleurig voilen japonnetje als roze of lila even chic als wit, en veel minder besmette iyk. Dit gekit ook voor alle stoffen met stre pen of bksMMtjes, die alle veel minder be- smettel^^^K dan effen stoffen, en daar om hcinmt minder goed Htaan. Zoo ziei ife, dar ge met wat overleg heel wat aan waschloon kunt besparen en er niet minder aardig behoeft uit te zien. Welnu, wat wilt ge nog meer? MADDY BRAND. mandje den keten bereikt, dan vliegt het eerst horizontaal en krijgt dus een zekere snelheid. Onder aan de trap volgt een moei lijk punt: hpt mandje moet met behoud van de snelheid in schuine richting omhoog gaan. Heeft het in deze richting verandering ondergaan, dan is het slechts de kunst de Verkregen vaart door kleine zetjes te doen behouden. Uren konden wy het volgen en steeds trof het ons hoe het mandje tonder schokken met groote snelheid van den een naar den ander ging. Boven aan de trap stonden twee mannen, die beurtelings een mandje opvingen en omstorten door een pa- tryspoort. Deze was met zeildoekenkokers verbonden met metalen kokers, dip van af het twepde dek loodrecht naar de buidtcrs gingen. Waar deze ijzeren kokers oM de andere hut doorboorden, was het tot laat'! in den nacht, ca. 1 uur, een oorverdoovend geratel van vallende kolen. Zes jonken lagen aan elke zyde. Elke jonk hield ca. 20 ton. Naar zeggen laadde het schip dien avond tusschen vyf en een uur ongeveer 1200 ton kolen. Als dit juist is, moet dus elk uur een jonk geledigd zyn en door een ander vervaagen, zoodat er eik uur 12 jonken opnieuw langszyde kwamen, v Zoo regelmatig ging het nu wel niet, daar bet wel een half i c<*n uur duurde eer de eerste twaalf konjlen beginnen en sommigen reeds half leeg waren eer de nakomer klaar was. Maar het geeft toch «enigszins een begrip van de snelheid, waarmede gewerkt werd. Op eft sclyp waren er echter een 20 tot ruim 30 personen, medhgetekl de jon gens die Tip teege mandjes verzamelden en b(j de schippers brachten. By sommigen was een net van boven naar beneden ge- mandjes gemakkelijk op één n rollen. Bij anderen werden ze buiten geworpen, waarbij geen acht CMlagen wetfi op «aapdjea die in zee spannen oi plaats te Ij rolden. Van de patrijspoort tot het dek der jonk was zeker wel vijf meter. Wij zuilen de tender van half zes moeten nemen ,want al kUkende hebben wy «le eer ste tender verzuimd: Wy duiken in de ka* juitskap, want het snelle stoombootje ver oorzaakt een snydende wind. Veel tyd heb ben wy niet, want om zeven uur is het di- nertyd. VPy wllen echter de tender van half a<&t terug nemen en hebben dus een ander half uur ruin» en allea is vlak by. Na een tien minuten loopens zyn wy in «ie vrinkel- kstezat waar wy zyn moeten, Wy zyn weer in een clubje gegaan en hebben het aanbod van een Japansche gids, die aan boorii wai gekomen, afgeslagen om ons, aatuuriyk te* I gen betaling, te begeleiden. Hy vjaagt twee I ^yen per persoon met afslag by «enigszins groote re deelname. Hy wil ons, hoewel 't laat ia,-overhalen een autotocht te onder nemen naar een bekend badplaatsje en geeft I hoog op van de mooie maneschyn. Hoewel alles waar kan zyn, merkt iemaiui die erj meer geweest is op, dat het te koud is en te laat en dat er op het badplaatsje np in den wintertyd niets byzonders ia Nu heeft I Nagaaahi ook nog zelf wel tempels, maar wy hebben ze nu in Kobe gezien en «tan lij ken ze net sbeveel op elkaar als da F.uropeesche kerken. Wy besluiten «lus maar weer eens te winkelen als in Yokohama, Ditmal is de winkelstraat primitiever en Japanscher «lan is Yokohama. Antiquiteiten| winkels naast zydewinkels, kortom alle mo gelijke winkels toonen, dht men ingericht is op Europeeaeh bezoek, maar toch doet al-1 les Japanseher aan. En de pryzen zyn dan ook belangrijk lager. De een koopt een fa*r zyden sokken voor 2 yen, eerste kwaliteit. een ander een pyjama, zyde kimono's dub-l hele stof' voor 20 yen, kussendekken over alles wat aU zien, doch al ïykt alles BiNNBNLANU. Ge Op de vingen van den heer ran Dijk betreffende hanüfaavuag van het sum*) miu het vwleeaen van qosvlsz in het bui tenland voor hen, die zusü naar N<*uvJt»ad wenschen te begeven, hebben «1« Mtfuauxa van Karneixt ri en Heecnazeric geaaowootd, dat het bestaande stelaei ran hat venae nen wan posviaa vn hat buitenland aan v ixemdeèingen, «Le zich nsar Neuemmi u ease hen te begeven, met aür CMMteweasch- to vu-eemdelmgien buiten Nederland aan houden, 'ftrt du«var is het echter nog nart aan een Kegeorfng gelukt een eteteef uit te denkt* hetwelk in dit omzicht votluftnen aUtoertde Li. In het buitenland vertoevende Nederlan den», die wch mar Nedetkand wiüen be geven, hebben daartoe, voer zoover de Ne- dertmndeche voorschriften betreft, teen Neder!andsch visum noodur. Dat üêdertaa- dors dit deMnwttemln behoeven. Ja te WÉ- asn het feit, dat krachtens door ver schillende buitemlaadache Kegeoringen nan haar consul* gegeven vieumiastractiae nan vreemdelingen geen visum mag worden verleend, indien niet hun uaapoortea zdn geviseerd door een consul van hat land. «toe dia vreemdelingen behooren. Stap pen, door den eeratondnrgeteekeade ge daan om opévefftng dier bepalingen te ver krijgen, hebben geen resultaat gehad. De ndng dat dh koeten, aan dat vinun verbonden 2.60) buitensporig ziin. hua- nen ondergetecdcenden niet «leelen. De ministers achten den geJdtahekbduur vun het Nederlandse he paspoort, «lat op één jaar bepaald is. toet te kort. Kvea- min achten zij de koeten voor verienglng van Nederiandeche paspoorten ad 8.75 De bevoorrechting vun het buitenlandaeh rundvleesch. In Het antwootd van de heeren Van U«- s«dst«yn en De Vrins. minister* van Land bouw, Nijverheid en Handel en van Finan ciën, op de beantwoording van vragen van den heer Woitkamp betreffende ver hog ging van het invoerrecht op viae sch of ver laging van den vleeschaecyns in verbal* 1 met den invoer van buitenlandaeh vleeerh, :gen ze, dat het hun uaivlacht heeft, dat «loor het prijsverschil tusschen let hi- landsche rundvieeaoh en het van het bui tenland aangevoerde en door de om held, dat op het eerste «en aeeUne naar do waarde en op het tweede t voerrocht naar het gewicht, een verschil be staat tusschen de belasting, van bekte soor ten geheven, en dat dit verschil in het voordeel 1» van het buitenlhwhidie vleeeeh. Ze geven toe, dat ten aaazien van niet be vroren ver.sch vleosch de tegenwoordige re geling op «len duur niet wel te verdedigen is, in het bijzonder, indien de invoer van versch geslacht vee grooterv afmetingen mocht aannemen en van biyvendon aanl mocht biyken-te zijn, maar merken op, dat thans de vleeschpryxen voor «Ie producenten nog zeer loenend zyn, terwyi by daling der pryzen natuurlijk ook het verschil in belas ting van het Ulnnenlandsche en het buiten landsch vleesch vermindert. De liestaamle bevoorrechting, voor zoo ver zy niet wordt opgeheven door bekrach tiging van het wetsvoorstel, zou by belang ryko toeneming van den invoer van versch geslacht buitenlandseh vleesch kunnen wor den weggenomen door verlaging van «len vleeschaccijns. Daartegen maakte editor minister De Vries met het oog'op den toestand Van 'h Land* schatkist ernstig bezwaar. Hy te intusschen bereid te overwegen, of to *U- ner tyd de bestaande ongelijkheid op an dere wijze kan worden opgeheven. Geen geneesheeren voor Curasao. In zyn antwoord op de vragen van «ten heer Van Kol, betreffende het vertrek van geneesheer** uit «le kolonie Curasao, zegt minister De Graaf SU Maart J-i. van «len [ouverneur van Gureqao een telegram te lebben ontvangen waurby dringend uitzen ding werd verzocht van twee geaeeaheeron. Na ontvangst van dit telegram bleek, «lat by de geringe bezoldiging, aan dit ambt verbonden, geen gegadigden zich zouden aanmelden. De minister verzocht daarom aan den Landvoogd mededeeiing, welk b»*>- ger bedrag mocht worden toegezegd. Ook op het voorgestelde hoogere bedrag hebben zich aanvankelijk j meld. ~WÊM geen gegadigden aange- Daarom is de 'minister ln overleg getre den met prof. dr. J, J. van ix>ghem te Am sterdam, die zijn medewerking heeft ver- goedkoop, ze durven nog niet recht toe te happen en een loven en bieden ontstaat, «hit soms op niets uitloopt, totdat, als men den winkel uit is, wordt aagerobpen dat het bod itd wordL J' geaccepteerd wordL Jigt. i* grappig da teleurstelling te zien^an een anile?; die too Stijf zich gehouden had en die een in 48 stijf zich gehouden yen 'meer betaald heeft. Of dat men L •ene winkel niet slaagt met een bod, dat «en unileo^ grif wordt aangenomen, 'lot gaan wy^eltttladen naar bóotti terug oft Tl avonds met de tender van negen uur nog Weer eens aan land te gaan. De tender var geer eens aan land te gaan. De tender va§ half twaalf zal ons terug voeren. Wy dwalei au weer als in Yokohama de straten af, halm troft aan drank deed halm wandelend en steeds aangenaam i •ffen door «IA rust en ingetogenheid, dl heerscht, terteyi wy door niemand w«»i n lastig gevallen of nagejouwd. Verg* «let, dat er in Japan geen drankverbod I staat en toch troffen wH nergens iem denken. WB kwaï snorkend Enge nul zagen wy kalm ontkleed in een «lam- erwyi vrouwen heft il afdroogden. Het was een gew«x>» volks* gastvry ontvangen wordt en dat ook in «te middeleeuwen^bijj ons nog heel gewoon was. Nu slechte wordt zulks alleen by ters voor fatsoeniyk gehouden. geen straatjongens of ander geboefte dat om den hoek gluurt, heel gewoon Iwten de maanen na wrttoaefcte dagtaak zich in «ro« wam bad met ilimriM'f11^! (Wordt vervujgd).

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1921 | | pagina 3