[TYPEN
M.enD.
3nanfa OiMjs
TABAKSWET
Komt allee naar „DE HEIDEN''
PIJPENWEEK
DIMES flllEHMD-BLDIISEr
C.. A. li. BAntzingeb
onfteert l op dit Blad
1.1. GOSIJN - ie Assurantiën - fiODDA
Sluit ALLE verzékeringen
Slavenburg Co's Bank
MASSA ütTVEItKflOP
GOBDSCHE COURANT
Ad
Kinderzitjes, zeer loliede en mooi modol, f4.48
Stoomwasscherij en Bleekerij
INLEGBOTER.
Inn's holla
Gemeente GOUDA
„De Qroote Zwaan"
Staat Bovenaan!.
EXAMEN
T. ANDERS,
Behandeling van allé Bankzaken.
Bestel Uw Drukwerk bij
!s A. Brinkman Zoon.
Mindii m Diosdig u
nieuwe inschrijvingen
voor cursussen.
8 lesuren per week.
Mml TirubillBBds «nrlu Dtcfeiaii.
illi iionn gmdilln leert gij tygeo.
Ifnetnn "n d,n
l\ US loll gchtalin cursus
flO.— totaal.
BLINDSCHRIJVEN
Duur S maanden.
Kosten totaal f 15.—
I Steno-Typist(e)
T^B'
Stenografie, nd
Handelscorresp.
.STENO-DACTYLO
P0NTSCH00L,
aangenomen.
NIEUWE KUNST'
FRANS JOZEF I
KAREL I
^WASteANAsen/
CORONA Sl'OAREN
Vraagt Prün ed Conditie.
KLEIWEG 87
517.
I VREEST GEEN
MUflttARDT5
IZenuw-tabletterv
IjKokerOUtmapaK
fik ben verbaasd
Icmst de builen,
■gewoon groote
■voorradenen
sorteerinq
Dwaacl Uaan daari
eens tegoonkijhenj
KLEIWEG hoek Kleiwegstraat.
„HET WAPEN VAN AMSTERDAM". "S
GOUDA.
M. PEETERS
f
ëSSSnbuiMnini.
mMA ww>. r. ottbndaal.
B» h. Coip. Stoomzuivelfabriek JE GIESSEN" te Peursen.
PILSNER-URQUELL.
daar is
RUIME SORTEERING PRIMA PIJPEN
tegen'zeer concurreerende prijzen.
/ONTVANGEN:
Kinderwagenbanden met spiraal,
KLEIWEG hoek Kleiwegstraat.
or particulieren, handel, scheepvaart en industng.
BAHLMANN C°. - GOUDA
COUPONS en RESTANTEN
OERLIJN, StaAnthoniestraat 16, Tol. Int. 689
T Tevens Grossier In 5271
de beketyde merken Cigaretten.
PRIMA KORT 16 cent per half pond.
WAARSCHUWING»
van Heeren-, Jong» Hèeren- en Kinderkleeding
Bioscoop „Gouda Vooruit", Hoogstraat
REGENJASSENvanaf J 12.25.
HEEREN COSTUUMS11.50.
JONGE HEEREN COSTUUMS 7.50...
10.000 WERKBROEKEN 3.—.
DAMESMANTELS voor 7.25.
DAjMES MANTELCOSTUUMS,
Stoom- en Chemische.Wasscherij*
Eerste Klasse Inrichting,
n Billijk Tarief.
TWEEDE BLAD.
lilt om (J'ariemeiit.
Naar hat Oosten door het Westen.
Mediae!
:he Brieven.
MODEPRAATJE.
TALEN, BOEKHOUDEN, enz.
PLAATSIKB ap kantoor keitalooa.
Turfmarkt 69, Gouda.
LEIDEN,^'UTRECHT. «B_
Voorniet U terstond van:
Aanbevelend,
f»
want er banto&t een
middel dat U rushö en
kalm houdt .terwiilUw
geest heldegp blijft
I
Rotterdam
Zl|0«n RIJwl«lvlagg«n >B o«nt.
2898 16
Bleekt met OZON, absoluut onschadelijk.
IV Voor belangstellenden dagelijks te bezichtigen.
En Detail.
4366
30
Bngrea.
ZEEMLEDER.
ZEEMOOEKEN.
SPONSEN.
En*. En*.
Bezem- en Bor.t«lf.brll«nt,
GOUDEBAK.
Adv.rtentlfci -
dit Wed worden «angenomen ao»
L. VI
Elke werkdag versche Roomboter in vaten van 10 K.G. h 2.55, van 25 K.G. A 2.51
en van 50 K.G. A 2.50 per K.G. franco wal. Potten ter vulling te zenden aan de
Motordienst „GIESSEN", Rotterdam, Haringvliet 58 en BEZEMER, Bomkade, Dordt.
Calé-Restaurant „HET SCHAAKBORD".
Wodorom v<arkrl|gbaar m u
BUrgerllchee BrSuhau» - Pllaen.
ii"
AANBEVELEND, 2904 70
Firma A. H. J. WIJTENBURG.
Wijdstraat 43, hoek Groenendaal.
Nieuwe Zending
in «He kleuren vanaf
MARKT 18-10
QÖUDA
weerl
P*r Matar. Omleggen gratlfl.
Omleggen gratis.
2197
Taletoon No. SI.
gevestigd Is SCHIEDAM.
Kantoren
Schiedam, Rotterdam, Den Haag
Leiden, Gouda en Oud-Beijerland. m
MARKT 9
TEL. 210
a.s. MAANDAG en DINSDAG
EXTRA AANBIEDINGEN van
UIT ALLE AFDEEèlNGEN
De Grosslerderll van
er
ledereen is (er plicht eenr bezoek te brengen aan de
in de
DIT IS UW KldBirVOOItDUL.
HaaatU, voordat do voorraaAjuitverltopht I»
t gekost hebbende 65.nu voor 8.50.
itogl hat voortI Zegt hot voort!
Zaterdags tot 10. uur 's avonds geopend. -
Riolamo v. d. Eertto Goudtoh* Raolam* Ondorntnind
VRIJ ENTREE.
Herplaatsing wegens misstelling.'
Tatefoon 540. BleakerssIngelOS-
ZATHBUAG. U JUNI 1921.
TttKEDEKAMEtt.
Spoorwcgovereenkomsten. Voor de ge-
tH-ndonneerden. Marine. De nieuwe
Dienstplichtwet.
De staatsexipLojtatie van spoorwegm in
een feut gewerden. De Kamer heeft zooder
stemming het wetsontwerp tot deelneming
ijl het aandelenkapitaal aangenomen, na
dat de beide moties-van der Waerden wa
ren verwerpen. Voor de eerste afschaf
fing, van de commaasariaaen dme door de
oude aajuleelboudera worden gekozen
atemden alleen de sociaal-democraten. Voor
«le tweede aaowüaing vftn commiasanu,-
sen uit het personeel en uit de kringên
van handel, nijverheid, verkeer en land'
bouw kwam ook de Vrijheidsbond op.
De heer Bank verklaarde zich los te ma
ken van «le toelichting die de heer v. d.
Waerden had. gegeven, maar vóór de mo
tje te zuilen stemmen.
De Kamer verwierp deze motie echter
iinkes tegen
De gepensionn^etrde en op wachtgeld ge-
fltej.de ambtenaren hebben weer een goe
den dag: het wetsvoorstel-Ketelaar om
hen ook vrii te stellen van de betaling der
'pensioenbijdragen is aangenomen. Men zal
zich herinneren, dat de Kamer indertijd een
'notie aannapi met algemeene stemmen
waarin deze vrijstelling wiemd gevraagd,
nadat die ook yoor de ambtenaren was ge
geven. Md nister de Vries legde de motie
naast zich neer. De heer Ketelaar liet zich
niet uit het veld slaan en diende zelf een
ontwerp in. Het is nu aangenomen en het
JÜd* geen twijfel of ten slotte zal de Kroon
haar goedkeuring daaraan hechten.
Het Marine-bel ekl kwam weer eens aan
de orde bij een suppletoine loegTootiiing,
waarhii 4% miliLioen gulden wordt gevraagd
voor allerlei zaken. Verschillende sprekers
datten weer eens hun afkeuring over het
beleid en zij wenschten een onderzoek naar
de mogelijkheid van bezuiniging, o.a. ten
aanzaen van de samenvoeging van de vlieg-
diensten, de opheffing van de aspiranten-
school tie Dordrecht en de cadettenschool
te Alkmaar. Een motie daarover ie inge
diend door de heeren van der Voort van
Zijp, Hugertjiolitz, A. P. Sitaalman e.a., een
motie dus uit' verschillende hoeken der
Kamer. De ^Minister, die aanvankelijk nog
al bezwaar had tegen dit onderzoek, heeft
ei zich toch maar bdi neergelegd. Dat was
iwel het verstandigste, want de motie was
-stellig aangenomen al had de Minister zich
verzet. Niu werd ze zonder stemming aan
genomen.
'fBii dait ontwerp kwam ook de loodadienst
op de Schelde en in de Wielingen ter spra
ke. voornamelijk in de Wielingen. Daar la
ds Belgische dienist nog verre in de meer
derheid. Zes tegen één is het aantal dat
ue Belgen en de Nederlanders loodsen. Nu
is de Dolfijn er geatatkrameerd en die moet
het iets verbeteren.
De heer de Kanter meende dat de Re
geering beter voor die diensten moet zor-'
gen. Wanneer, zoo betoogde echter de heer
Troedstra, de Regeering, thans uitgebreide
maatregelen gaat nemen, is dit onverstan
dig. De onderhandelingen met België zijn,
niet teBrevolge van de schuld der Neder-
landscR^Regeering, stopgezet. Bii die on-
derhandejiing nam de regeling van dien
loodsdienst een belangrijke plaats in en
het is dus met het oog op hervatting be
ter thans geen ingrijpende veranderingen
aan te brengen. De motie, waarin» de heer
de Eanter aandrong op een moderne uit
monstering van den loodadienst. achtte Mr.
Troelatra praamatuur. De Minister wilde
afwachten wat de uitwerking van de ste-
tiïonneening van de Dolfijn zal ziin.
De Voorzitter was zoo handig op het
beslissende moment voor te stellen de be
handeling over de motie te verdagen tot
een nader te bepalen dag. hetgeen de Ka
mer best vond. Die dag aal wel niet spoe
dig komen, dukt ons.
„Mjaatregeien tot sterking van de weer
macht van ons volk. gepaard met vermin
dering van den persoonlijken en geldetü-
ken druk van den msfebairen dienst."
Reisverhaal' van Mr. W. J. L. VAN ES.
XIV.
Het Oosten -
Japan.
Hoewel wij ver uit de kust varen den vol-
Jlden dag, komen wy telkens rotsige
eilanden voorbij. 1° den middag koersen wy
én het hoofdeiland en volgen geruimen tijd
yie kust, totdat wij eindelijk op de kust aan-
/stoomen en zich dobr een smalle engte de
I baai van Nagashi opent, waarniemand haar
f vermoedde. Links een verstolen tempel,
vlak bij i een groote scheepi^rf, waarop
oogenschynlijk een dreadnougit op stapel
ligt. Er staat een zwakke wind uit de baai
en aardig is het groote jónken te zien la,-
veeren. Hier in deze streken valt» het op
hoeveel-zeilschepen met Europeesch en in-
heeiïisch tuig nog zee houwen. Kleine kust-
stoomers vaak van "hout gebouwd, stoomen
ons voorbij als wij voor anker gaan. Weer
voor de formalite|ten van dokter en passep.
In Kobe Was een der heeren, zonder vi
sum uitgeknepen. Of men die gemerkt heeft
is niet bekend. Wel werd ditmaal aan elk
der passagiers, die geen visum hadden na
drukkelijk gezegd, dat wij het niet moesten
wagen aan land te raan. Wij blijven ten
slotte liggen waar wy zijn. Men kan met een
tender aan land gaan, tien yiinuten stoo
rnen s. Maar voor wij aa» land hnpge» de
eerste tender vertrekt pas om,5 uit* zien
wij, het aardig gedoe aan van de kolenjon-
ken, die op het schip af komen. Alle worden
*ij zij aan, zij gemeerd met de koppen te
gen de Empress aan. Het koet nogal moeite
te telkens in elkaar te passen, want de laat
komers Magen zich tusschen de anderen in.
Zoodra ze vast xjjn, wordt er van planken en
Dat was de sfynx-achturie mededeeHog
m de Troenrnde. waarbij de nieuwe aara
van den dienstplicht werd tMuurekopdagU.
«oe het te.rumen zou zijn: sterkte* van
de weermacht èn minder hut en. minder
koeten, was moeilijk te beoriipen. Bii het
ontwerp tot tydeluke afwitfusw van de
Miktiewet, wend dat ontsluierd. Oefen-
piicht. vóóroefenteg enz. moesten aanvul
len. Maar van al dat moois ia al niet voel
meer overgebleven bai de definitieve re«e-
Ung,
Van de 23.000 man. waaruit het iaaiibfc-
ache eoBfcipgent zal bestaan, zuUen 14.000
•nan tot de kenztroepen en 8000 man tot
de ïeservetroepen behooiwn. terwijl 1000
man aan de zeemacht zullen worden toe
gewezen. Slechts zij, die tot de keurtroe
pen bohooren. zullen voor voBedige eerste
oefening worden ingelijfd. Voor de aan
gewezenen voor de reservetroepen zal met
een kortoren oefentijd worden volstaan.
..Wait aan hun geoefendheid bi) den" aan
vang vAn een mobaliaatie ontbreek*".
ze«Bt de Memorie van ToebcfaMttr .«kan
hun dan m korten tijd worden hiigebracht".
Dit stelsel zal er toe leiden, dat. mocht
onverhoopt een ootiog uitbreken, de eerste
atóot aal moeten worden ongevangen door
een leger, dat gebaseerd te op een iaar-
lyksch contingent van 14Ü00 man.
De kerntroepen zuilen zes maanden oefe
nen. de reservetroepen slechts vier. en deze
teatete worden ate de nood aan
den man is.
De Minister betoogt dat er eigenlijk geen
vensdui te mot het oorspronkelijke plan.
De oefewplicbt te nu vervangen door ge
legenheid tot vrijwillige oefening met voor
hen. drie daaraan gaan deelnemen een
diensttijd van vier maanden. Dat scheelt
natuurlijk héei wat. Het stelsel te geheel
anders' geworden dan oorspronkelijk de
Minister aangaf.
De Kamer heeft twee middagen en een
avond algemeene beschouwingen over Pop's
voorstel gehoord, waarbij wel gebleken is.
hoe weandg enthousiasme dit wetsontwerp
heeft gewiekt Minister Pop heeft gepoogd
hllen tegemoet te komen en hii heeft daar
mee weinigen bevredigd. Indien chrteteliik-
historteohen en anti-revolutionnai ren niet
„bijdraaien", kan het aan een stem han
gen, daar socialisten, revol uitionnairem
vrijtz, democraten en mg. v. d. Laar per se
tegen nün.
Schitterend ia deae situatie voor de Re
geering alweer nte*. Na de regeerisig ge
hoord te hebben was de repliek ven de
chri stel iiikJhtetorteche en anti-revolution-
naire sprekers zoo mogelijk nog scherper
tegen het legerstelsel Pop. Van hun kent,
als ulita-a-militairistenhebben zij gelijk en
de andere uiterste, de meer aati-mildfeairis
ten. niet minder dat zü dit svsteem als
slecht en duur afkeuren.
Zoo stond bii het eind1 dezer parlemen
taire week de barometer voor de Regeewng
niet gunstig. Maar er kan nog veel ver
anderen voor de beslising de volgende week
valk Br werd reeds druk geconfereerd
(vooral minister Heemskerk liet «ich met
onbetuigd) en het zou rifet de eerste keer
Zijn. dat de anti-revoiutioonairen en mis
schien ook eenbre cbntetdtik-historischen
door een brutale zwenking of doo* weg
blijven de Regeering toch nog souden
helpen aan een overwinning, die waar
schijnlijk voor het Kabinet in zijn geheel,
misschien zelfs voor het voortbestaan der
kerkelijke coalitie een zaak zal ziin van to
be or not to be.
xamensteïlm
Saccharine.
Gaarne wil Ik aan het verzoek 'van een
mijner lezers voldoen, om het een en ander
mede te deelen over bovengenoemde stof,
die een algemeene reputatie geniet. Immers
langen tijd heeft men naar middelen ge
zocht om de dure suiker door goedkooper
zoetende stoffen te vervangen. De belang
rijkste dezer, die wij kennen zijn, behalve de
saccharine: de glacine, de dulcine en het
sukrol. Deze stoffen zijn nu echter nog niet
zoovele jaren bekend en kunnen wy mede-
deelen dat haar samenstelling slechts een
20 a 30 jaren geleden ongeveer gepubli
ceerd werd, Het zijn z.g.n. aromatische ver
bindingen. De reden dat «leze stoffen in den
handel, zooals thans lj\et geval is, vrij
taars voorkomen, is in hoofdzaak toe te
rijven, dat zy, behalve de dulcine, min
of meer een byzonderen bijsmaak hebben.
De saccharide heeft dit voor dat zij in
staat is onze spijzen het meest te zoeten.
Vandaar dat de wetenschap zich met deze
laatste het langst hééft bezig gehouden en
ling en eigenschappen het
uitvoerigst heeft bestudeerd.
Saccharine beeft een 800 maal grooter
zoetend vermogen dan suiker. Om zich hier
van een denkbeeld te vormen, bedenke men,
dat een gram dezer stof op 300 Liter wa
ter een even groot zoetend vermogen heeft
als een gram suiker op 1 Liter water. Met
een minimale hoeveelheid saccharine aan
onze spijzen toe toevoegen, kan men dus aan
dezen een zoeten smaak geven. Een andere
vraag is of de saccharine en de andere ge
noemde stoffen der aromatische reeks voe-
dende waarde bezitten. Het antwoord moet
luiden, dat dit geenszins het geval is. De
saccharine, om ons hierbij te bepalen, ver
laat ons lichaam dan ook in ongewjjzigden
toestand. Door deze eigenschap is zy van
onschatbare waarde voor een categorie van
personen, die geen suiker mogen gebruiken.
Ik heb hier het oog op Ijjders aan suiker
ziekte of diabetes mellitus.
Uit een fiscaaJ oogpunt heeft men de
kwestie opgeworpen, dat de schatkist, door
dezen concurrent van dp suiker zoo maar
zonder meer toe te latSÉ, benadeeld werd.
Een probleem dat de poliflif,'«M| «ie medi
cus heeft uit te maken. Een andere zijde
van het vraagstuk, waarmede «Ie arts slechts
heeft te maken, is van zuiver hygiènischen
aard. Het zou mij te ver voeren het onder
zoek op dit gebied hier in al zijn finesses
op te «.ommen. Ik wil mij slechts bepalen
met u de conclusie mede te deelen, waartoe
het onderzoek geleid heeft. Na vele proef
nemingen heeft men ontdekt dat de saccha
rine een volkomen onschad«>lijk middel ia
Natuurlijk in dien zin dat dit product al
leen mag dienen om aan onze spijzen een
zoeten smaak te geven. Het te veel, schaadt.
Een regel door sommige onderzoekers ver
waarloosd en dat hen de uitspraak ontlok
te, dat deze stof voor de gezondheid scha
delijk is. Dezen hadden n.1. proeven op ko
nijnen van 1 K.G. gewicht genomen. De
zen dipren werden dageljjksch enkele gram
men saccharine toegediend. Het gevolg
was dat zij allerlei ziekteverschijnselen gin
gen vertoonen.
By een gebruik van een dageiijkache
hoeveelheid van 100 i 200 milligram zal
door den mensch nimmer nadeelige gevol
gen onderyonden worden. Wegens «ie bij
smaak is 't trouwens ook zeer gewen se ht
ten allen tijde zeer zuinig met dit zoetend
middel om te gaan. Bij een te ruim gebruik
overigens verwekt «leze stof zulk een ge
voel van walging, «Gat men niet in staat is,
althans gedurende langen tijd het|te ge
bruiken. Heden ten dag» wordt de saccha
rine met het oog op de hooge suikerprijzen
en andere ingrediënten veel in banketbak
kerijen gebruikt.
Zooal.s bekend is mogen lyders aan sui
kerziekte geen suikerhoudende stoffen cgn-
sumeeien. Uit een hurnanitain gezichtspunt
beschouwd, ïb het daarom alleen ui ge-
wenscht een dergelijk surrogaat, zooals «ie
saccharine is ,ter veraangenaming van hun
leven ter beschikking te stellen.
kabels een trap gemaakt met treden van een
halve meter. Daar gaan de sjouwers op
staan, mannen, vrouwen en zelfs jonge mei
den. Kleine mandjes worden met kolen ge
vuld. In bet schip zijn twee groepen s<t!
pers, deze groepen worden door elk
tiller verbonden met één reeks doorgevers.
De eerste van de reeks doorgevers is meest
een meisje, dat dus telkens links en rechts
het bovenlijf keert om een mandje van de
eene of andere groep aan te nemen. Naar
mate men verder van het schip schept,
wordt de keten langer. Vandaar dirt er re
serves zyn, die om een ijzeren emmer met
gaten zich warmen aan een kolenvuur, dat
afschuwelijk" walmt, terwijl af en toe de
vlammen uitslaan, zonder dat zij om den
walm iets schijnen te gevpn. Valt er een
brok vlammènde kolen uit, dan raapt een
der omstanders het zonder blikken of blo
zen met de vingers op en legt het in den
emmer, alsof *het een taartje was. -
Het werk gaat met koortstaehtige snel
heid. Eerst Aiet bouwen van de planken trap.
Nauwelijks is men half klaar daarmede of
reeds beginnen de mannen de mandjes op
te gooien, soms wel een motor hoog.V Later
als de trap geheel klaar is, komen raeWhn
er tusschen staand die, daar tij klein van
stuk zijn op twee gevulde kolenmandjes
gaan staan.'Als zij het warm krijgen, gMt
zonder dat het werk onderbroken wordt het
aangaven door, alleen reikt de onder war
staande wat honger en bukt de boven haar
staande wat lager. Snel ontdoet ze zich van
éea soort over-kimono, die in de jonk ge
worpen wordt en onmiddellijk werkt zij weer
mede. In het begin verbaast men zich over
de groote «nelheid en het gemak, waarmede
de mandjes naar boven vliegen, ma^r einde
lijk wordt het raadsel opgelost T*"
mandje in het oog houdt. Slechts
hebban zwaar werk. Heeft het
orten model-
é^ne slankf
•e bree«l nart
Voilen blouses.
Het ia, alvof we eindelijk in het tij«lperk
zyn gekomen, dat meer gezette dames zich
vroeger steeds tevergeefs droomden: het
tijdperk, waarin er verschillende kleeren
zouden zijn voor slanke en gezette men-
schen; wanner de te slanke vrouw iets kon
dragen, wat haar meer gevuld deed schij
nen, en wanneer de te gezette vrouw iets
droeg, wat haar slanker maakte.,
Er zijn nu eindelijk twee soorten model
len in de moRa waarvan het
aansluitend l^Men het andere
veel ruimte.
Er is nog steeds in de mode de robè-
chemise, een aaneengeknipte, recht doorloo-
pende japon, die gewoonlijk een ovale of
vierkante hals, heeft, heel weinig of geen
ruimte ovgr de buste, geen middel en een
naunre rok. Deze japon is, als alle japonnen
het meest geschikt, voor slanke, maar toch
gevulde figuren, die er op haar voordeeligst
in uitkomen. Een meer gezette vrouw, die
niet al te zwaar is, kan evenwel ook beter
een dergelijk model dragen, iets ruimer en
iets minder nauw van rok gemaakt, da»
één vanyeer ruime modellen.
Men kKn de nauwe aansluitende japonne
tjes het best in wat zwaardere stof uitvoe
ren: zij-piqué, badstof of zware foulard
zijde, dan vallen zij veel mooier, «lan van
voile, i, waarbij men ai gauw het, bezwaar
krijgt, dat de rok invalt, en te precies de
lyn van hetefiguur afteekent. Ik zei u al eer
der, ditjre van voile altijd een vrü wijde
rok moet nemen, daar dat het eenige model
is, wat ér aardig van staat. Het meest voJ
doet een gerimpeld rokje, met eenige
strookjes opnaaien. Hierbij hoort een blou
se met eenige ruimte, of met groote revers.
Het is zeer practiseh een los voilen rokje
van goeden snit te nemen, waarbij ge alle
witte voilen blouses kunt dragen, «laar ge
hierdoor «len indruk kunt maken, «lat g««
verschillende witte rollen japonnetjes hebt.
By ondervinding w«jet ik, dat <|it veel va
riatie geeft en er zeer aardige effecten mee
te bereiken *Un. BijvoorbeeUi kan men «en
sportjapon maken van een witte voilen rok
met enkele opnaaien en een witte voile
blouse met een zwart of gekleurd strikje.
Als men hierbij een wit linnen hoed opzet,
wordt het een ideaal toilet le om in te wan
delen of fietsen, op een stillen, warmèB dig.
Een ander model witte voilen blouse met
ovalen of vierkanten hals, wat kant en korte
mouwen, staat met dezelfde rok direkt roei
gekleeder, terwijl, als men er werkelijk chic
mede uit wil zien, men het beste doet, er
een blouse b(j te dragen, met breede revejr»,
gegarneerd met vaiencietme-kantjes, of
met hand-borduursel. Deze blouses hebben
gewoon! yk lange mouwen. Ze zijn nauwe
lijks ooit zoo buitengewoon mooi van uit
voering geweest, als dit seizoen. Men ziet
ware wonderen van hamLborduursel
(naar moet hier, uit den aard der zaak ook
wonderbaarlijke pryzen voor betelen, zoo
dat zy helaas buiten het bereik van de
beurzen van de meenten van ons vallen.
I".venwel is het toch een economisch idee,
Ïbh zeer mooie witte voile blouse te yemen,
aar zU dan, gecombineerd, met een net,
maar eenvoudig wit voilen rokje, den in
druk maakt, van een chic wit vollen jupon-
netje, wat als geheel veel duurder zou ko-
.men. Andera is een fijne erépe «Ie chine-
blouse ook geen kwaad idee, daar deze, ge-
combineewl met een onberispelijk vallende,
ipaar eertVoudige zwarte of zeer donkerblau
we rok, een uiterst dhic geheel vormt
De blouse met revers begint op 't oogen-
blik de overhaiwl te kry'gen, misschien om
dat er zoovee! aardige vurlaties in mogelijk
zijn.
Men ziet deze blouses bijvoorbeeld met
sjaaikragen, «iie overgaan in breede revers.
Men ziet revers, afgezet met een fijn va-
lenciennetje, revers, enkel afgewerkt met
een open randje. Verder ziet men revers
met «en bi^ede kant in «Ie rondte afgezet
en rovers met een h#el smal kantje, en ge
heel m&fc de han«l geborduurd.
Zooals ik reeds zeide, staan «leze blouses
»eer elegant, maar zij zijn alleen aan te ra
den, vooi betrekkelijk slanke dames, daar
zy vrij breed maken. Toch moet men, als
men gezet is, er altijd ^uin «lerfken, dat een
beetje ruimte meer dikte verbergt, «lan «lik
ker doet schijnen, en dat het een groote fout
is, geheel aansluitende kleeren te diagen,
als men dik is, tenzij een donkere rok.
Toch begaan zeer veel gezette dames juist
«le fout, geheeP aansluitende kleeron te dra
gen, «lonkend, «lat alle ruimte uit «len booze
is en dikker maakt, terwijl een beetje
ruimte juist dikte ver be rgt.
Denkt er vooral om, effen, liefst donkere
of in elk gevai Weinig In 't oog loopende
kleuren te «hagen, ais ge minder slank zjjt.
Want brtHsle stroepen maken gewoonlijk
dik, vooral als zij «Iwars gebruikt zijn?
Een klein bloemetje of ander figuurtje l«
natuurlijk wei toe te'staan.
Dit brengt my op het i«lee, u ovon in her
innering te brengen, dat ge zeer veel aan
waschloon kunt besparen, door zoo wehiig
mogelyk wit te «hagen, behalve b(j prach
tig weer, «lat er als 't ware om vraagt.
Neemt één k twee gekleurpde linnen of
ay-piqué rokken om te beginnen en géén
witte. Groen, terracotta, grijs of brain tijn
geschikte kleuren. Er zijn heel aandige ef
fecten mede te bereiken, door er een witte
sportblousc by te dragen met een das in «Ie
kleur van de rok en een wit linnen howl;
hierdoor ziet ge er kuch zeer .'s zomers uit
Wilt ge nog economischer te werk gaan,
neemt dan een geheel linnen of igj-piqué ja
ponnetje, «lat wel 14 «lagen séhoon blijft.
Anders kunt ge ook, by een gekleurde rok
een crème of beige blouse nemen (by groen,
terrawtta en bruin, niet by grys natuur
lijk). 'Deze staat ook zeer aardig en is veel
minder besmettelijk dan wit.
Zoo is op warme «lagen ook een teei
kleurig voilen japonnetje als roze of lila
even chic als wit, en veel minder besmette
iyk.
Dit gekit ook voor alle stoffen met stre
pen of bksMMtjes, die alle veel minder be-
smettel^^^K dan effen stoffen, en daar
om hcinmt minder goed Htaan.
Zoo ziei ife, dar ge met wat overleg heel
wat aan waschloon kunt besparen en er niet
minder aardig behoeft uit te zien.
Welnu, wat wilt ge nog meer?
MADDY
BRAND.
mandje den keten bereikt, dan vliegt het
eerst horizontaal en krijgt dus een zekere
snelheid. Onder aan de trap volgt een moei
lijk punt: hpt mandje moet met behoud van
de snelheid in schuine richting omhoog
gaan. Heeft het in deze richting verandering
ondergaan, dan is het slechts de kunst de
Verkregen vaart door kleine zetjes te doen
behouden. Uren konden wy het volgen en
steeds trof het ons hoe het mandje tonder
schokken met groote snelheid van den een
naar den ander ging. Boven aan de trap
stonden twee mannen, die beurtelings een
mandje opvingen en omstorten door een pa-
tryspoort. Deze was met zeildoekenkokers
verbonden met metalen kokers, dip van af
het twepde dek loodrecht naar de buidtcrs
gingen. Waar deze ijzeren kokers oM de
andere hut doorboorden, was het tot laat'!
in den nacht, ca. 1 uur, een oorverdoovend
geratel van vallende kolen.
Zes jonken lagen aan elke zyde. Elke jonk
hield ca. 20 ton. Naar zeggen laadde het
schip dien avond tusschen vyf en een uur
ongeveer 1200 ton kolen. Als dit juist is,
moet dus elk uur een jonk geledigd zyn
en door een ander vervaagen, zoodat er eik
uur 12 jonken opnieuw langszyde kwamen,
v Zoo regelmatig ging het nu wel niet, daar
bet wel een half i c<*n uur duurde eer de
eerste twaalf konjlen beginnen en sommigen
reeds half leeg waren eer de nakomer klaar
was. Maar het geeft toch «enigszins een
begrip van de snelheid, waarmede gewerkt
werd. Op eft sclyp waren er echter een 20
tot ruim 30 personen, medhgetekl de jon
gens die Tip teege mandjes verzamelden en
b(j de schippers brachten. By sommigen
was een net van boven naar beneden ge-
mandjes gemakkelijk op één
n rollen. Bij anderen werden ze
buiten geworpen, waarbij geen
acht CMlagen wetfi op «aapdjea die in zee
spannen oi
plaats te Ij
rolden. Van de patrijspoort tot het dek der
jonk was zeker wel vijf meter.
Wij zuilen de tender van half zes moeten
nemen ,want al kUkende hebben wy «le eer
ste tender verzuimd: Wy duiken in de ka*
juitskap, want het snelle stoombootje ver
oorzaakt een snydende wind. Veel tyd heb
ben wy niet, want om zeven uur is het di-
nertyd. VPy wllen echter de tender van half
a<&t terug nemen en hebben dus een ander
half uur ruin» en allea is vlak by. Na een
tien minuten loopens zyn wy in «ie vrinkel-
kstezat waar wy zyn moeten, Wy zyn weer
in een clubje gegaan en hebben het aanbod
van een Japansche gids, die aan boorii wai
gekomen, afgeslagen om ons, aatuuriyk te*
I gen betaling, te begeleiden. Hy vjaagt twee I
^yen per persoon met afslag by «enigszins
groote re deelname. Hy wil ons, hoewel 't
laat ia,-overhalen een autotocht te onder
nemen naar een bekend badplaatsje en geeft I
hoog op van de mooie maneschyn. Hoewel
alles waar kan zyn, merkt iemaiui die erj
meer geweest is op, dat het te koud is en
te laat en dat er op het badplaatsje np in
den wintertyd niets byzonders ia Nu heeft I
Nagaaahi ook nog zelf wel tempels, maar
wy hebben ze nu in Kobe gezien en «tan lij
ken ze net sbeveel op elkaar als da
F.uropeesche kerken. Wy besluiten «lus maar
weer eens te winkelen als in Yokohama,
Ditmal is de winkelstraat primitiever en
Japanscher «lan is Yokohama. Antiquiteiten|
winkels naast zydewinkels, kortom alle mo
gelijke winkels toonen, dht men ingericht
is op Europeeaeh bezoek, maar toch doet al-1
les Japanseher aan. En de pryzen zyn dan
ook belangrijk lager. De een koopt een fa*r
zyden sokken voor 2 yen, eerste kwaliteit.
een ander een pyjama, zyde kimono's dub-l
hele stof' voor 20 yen, kussendekken
over alles wat aU zien, doch al ïykt alles
BiNNBNLANU.
Ge
Op de vingen van den heer ran Dijk
betreffende hanüfaavuag van het sum*)
miu het vwleeaen van qosvlsz in het bui
tenland voor hen, die zusü naar N<*uvJt»ad
wenschen te begeven, hebben «1« Mtfuauxa
van Karneixt ri en Heecnazeric geaaowootd,
dat het bestaande stelaei ran hat venae
nen wan posviaa vn hat buitenland aan
v ixemdeèingen, «Le zich nsar Neuemmi
u ease hen te begeven, met aür CMMteweasch-
to vu-eemdelmgien buiten Nederland aan
houden, 'ftrt du«var is het echter nog nart
aan een Kegeorfng gelukt een eteteef uit
te denkt* hetwelk in dit omzicht votluftnen
aUtoertde Li.
In het buitenland vertoevende Nederlan
den», die wch mar Nedetkand wiüen be
geven, hebben daartoe, voer zoover de Ne-
dertmndeche voorschriften betreft, teen
Neder!andsch visum noodur. Dat üêdertaa-
dors dit deMnwttemln behoeven. Ja te WÉ-
asn het feit, dat krachtens door ver
schillende buitemlaadache Kegeoringen nan
haar consul* gegeven vieumiastractiae nan
vreemdelingen geen visum mag worden
verleend, indien niet hun uaapoortea zdn
geviseerd door een consul van hat land.
«toe dia vreemdelingen behooren. Stap
pen, door den eeratondnrgeteekeade ge
daan om opévefftng dier bepalingen te ver
krijgen, hebben geen resultaat gehad. De
ndng dat dh koeten, aan dat vinun
verbonden 2.60) buitensporig ziin. hua-
nen ondergetecdcenden niet «leelen.
De ministers achten den geJdtahekbduur
vun het Nederlandse he paspoort, «lat op
één jaar bepaald is. toet te kort. Kvea-
min achten zij de koeten voor verienglng
van Nederiandeche paspoorten ad 8.75
De bevoorrechting vun het buitenlandaeh
rundvleesch.
In Het antwootd van de heeren Van U«-
s«dst«yn en De Vrins. minister* van Land
bouw, Nijverheid en Handel en van Finan
ciën, op de beantwoording van vragen van
den heer Woitkamp betreffende ver hog
ging van het invoerrecht op viae sch of ver
laging van den vleeschaecyns in verbal* 1
met den invoer van buitenlandaeh vleeerh,
:gen ze, dat het hun uaivlacht heeft, dat
«loor het prijsverschil tusschen let hi-
landsche rundvieeaoh en het van het bui
tenland aangevoerde en door de om
held, dat op het eerste «en aeeUne
naar do waarde en op het tweede t
voerrocht naar het gewicht, een verschil be
staat tusschen de belasting, van bekte soor
ten geheven, en dat dit verschil in het
voordeel 1» van het buitenlhwhidie vleeeeh.
Ze geven toe, dat ten aaazien van niet be
vroren ver.sch vleosch de tegenwoordige re
geling op «len duur niet wel te verdedigen
is, in het bijzonder, indien de invoer van
versch geslacht vee grooterv afmetingen
mocht aannemen en van biyvendon aanl
mocht biyken-te zijn, maar merken op, dat
thans de vleeschpryxen voor «Ie producenten
nog zeer loenend zyn, terwyi by daling der
pryzen natuurlijk ook het verschil in belas
ting van het Ulnnenlandsche en het buiten
landsch vleesch vermindert.
De liestaamle bevoorrechting, voor zoo
ver zy niet wordt opgeheven door bekrach
tiging van het wetsvoorstel, zou by belang
ryko toeneming van den invoer van versch
geslacht buitenlandseh vleesch kunnen wor
den weggenomen door verlaging van «len
vleeschaccijns.
Daartegen maakte editor minister De
Vries met het oog'op den toestand Van
'h Land* schatkist ernstig bezwaar. Hy te
intusschen bereid te overwegen, of to *U-
ner tyd de bestaande ongelijkheid op an
dere wijze kan worden opgeheven.
Geen geneesheeren voor Curasao.
In zyn antwoord op de vragen van «ten
heer Van Kol, betreffende het vertrek van
geneesheer** uit «le kolonie Curasao, zegt
minister De Graaf SU Maart J-i. van «len
[ouverneur van Gureqao een telegram te
lebben ontvangen waurby dringend uitzen
ding werd verzocht van twee geaeeaheeron.
Na ontvangst van dit telegram bleek, «lat
by de geringe bezoldiging, aan dit ambt
verbonden, geen gegadigden zich zouden
aanmelden. De minister verzocht daarom
aan den Landvoogd mededeeiing, welk b»*>-
ger bedrag mocht worden toegezegd. Ook
op het voorgestelde hoogere bedrag hebben
zich aanvankelijk j
meld. ~WÊM
geen gegadigden aange-
Daarom is de 'minister ln overleg getre
den met prof. dr. J, J. van ix>ghem te Am
sterdam, die zijn medewerking heeft ver-
goedkoop, ze durven nog niet recht toe te
happen en een loven en bieden ontstaat, «hit
soms op niets uitloopt, totdat, als men den
winkel uit is, wordt aagerobpen dat het bod
itd wordL J'
geaccepteerd wordL Jigt. i* grappig da
teleurstelling te zien^an een anile?; die
too Stijf zich gehouden had en die een
in 48
stijf zich gehouden
yen 'meer betaald heeft. Of dat men L
•ene winkel niet slaagt met een bod, dat
«en unileo^ grif wordt aangenomen, 'lot
gaan wy^eltttladen naar bóotti terug oft
Tl avonds met de tender van negen uur nog
Weer eens aan land te gaan. De tender var
geer eens aan land te gaan. De tender va§
half twaalf zal ons terug voeren. Wy dwalei
au weer als in Yokohama de straten af,
halm
troft
aan drank deed
halm wandelend en steeds aangenaam i
•ffen door «IA rust en ingetogenheid, dl
heerscht, terteyi wy door niemand w«»i
n lastig gevallen of nagejouwd. Verg*
«let, dat er in Japan geen drankverbod I
staat en toch troffen wH nergens iem
denken. WB kwaï
snorkend Enge
nul zagen wy kalm
ontkleed in een «lam-
erwyi vrouwen heft
il afdroogden. Het was een gew«x>» volks*
gastvry ontvangen wordt en dat ook in «te
middeleeuwen^bijj ons nog heel gewoon was.
Nu slechte wordt zulks alleen by
ters voor fatsoeniyk gehouden.
geen straatjongens of ander geboefte dat
om den hoek gluurt, heel gewoon Iwten de
maanen na wrttoaefcte dagtaak zich in «ro«
wam bad met ilimriM'f11^!
(Wordt vervujgd).