0»' De GOUDSCHE COURANT
Wv
bergambac
KERK a. <L
WIJ
5316908 19033
15« 8
71 00 89
de grootste publiciteit ook in Gouda’s omgeving
Ditbladv
BU1TEI
STADSNIEUWS.
UIT DEN ÓMTREK
FEUILL
F.JE 7
No. 1B031
In den Mi
wordt eiken avond bezorgd in
Gouda, Boskoop, Haastrecht, Stolwijk,
Beiersche, Berkenwoudè, Gouderak, Moordrecht en andere gemeenten en biedt den adverteerders daardoor
ovm
N.V. „DE TIJDGEEST".
Trekking van 199 nummers ten overstaan vm
Notaris A G. Muliê.
dan wel uitmaken, of de vrouw gewenscht is
ADVBRTENTBN.
9362
48
72
74
wat zijn dat voor
(Wordt vervolgd.)
11460 11584 11705 11749 11909 11949 11956
11960 11975 12020 12024 12074 12085 12154
12164 12220 12274 12287 12354 12376 12407
12410 12416 12502 12518 12701 12710 12717
12758 12777 12782 12828 12829 12883 12948
12954 13091 13125 13142 13153 13164 13240
13270 13279 13297 13310 13360 13375 13548
13523 13580 13800 13804 13809 13841 13863
18924 13940 13987 14025 14033 14052 14144
14218 14232 14240 14351 14360 14367 14463
14517 14688 14690 14697 14802 14891 14910
14918 15027 15030 15037 15047 15068. 15088
15188 15150 15173 15192 15201 15290 15301
15816 15318 15322 15823 16835 15394 15411
15454 15481 15505 15515 15547 15610 15709
15710 15711 15725 15746 15769 15820 15844
15894 15955 15972 15997 16028 16056 16061
16300 16344 16418 16437 16438 16442 16459
16548 16559 16581 16618 16631 16633 16689
16755 16836 16874 16947 16980 17114 17203
17815 17320 17330 17362 17452 17459 17462
17496 17598 17670 17684 17694 17699 17711
17904 17993 18020 18023 18111 18164 18173
18221 18227 18258 18286 18326 18327 18414
18467 18537 18672 18739 18757 18806 18820
18821 18828 18873 18890 18928 19014 19043
19058 19148 19173 19233 19285 19295 19410
19432 19439 19460 19486 19534 19542 19583
19603 19609 19726 19797 19819 19896 20146
20180 20208 20210 20307 20394 20517 20530
20686 20691 20719 20726 20751 20809 20950
20970 20974 21014 21076 21215 21224 21235
21293 21327 21330 21326 21341 21405 21406
21428 21431 21528 21551 21588 21594 21597
21647 21681 21698 21752 21772 21848 21890
21970 22002 22028 22068 22079 22119 22123
22156 22199 22281 22282 22289 22310 22361
22372 22405 22522 22546 22563 22585 22721
22755 22768 22791 22844 22865 22869 22884
ritzkoorts,
dig krygen!
ik een ge-
lijn vinger-
>ed aan een
Rumoerige lotelingen.
Het was vandaag lotingsdag voor lotelin
gen van buiten Gouda. Zooals dat wel vaker
gebeurt, was die •gebeurtenis voor een aantal
jongelingen ook heden aanleiding zich wat
rumoerig te gedragen en in hun opgewonden
toestand dingen te doen die niet geoorloofd
zyn. Zoo kwamen er vanmiddag op de Markt
enkelen in aanraking met de politie, die hen
tot kalmte aanmaaride. Toen dat weinig hielp
en zij misbaar bleven maken, heeft de politie
die schreeuwers een poosje opgeborgen op het
bureau, waar ze wel tot bedaren zullen ko
men en waarvan ze als souvenir wel een pro-
vesverbaal zullen meekrijgen naar huis.
53
85
76
8609
Romaj
OLGA WO
Geautoriseerde verte
Wesselink—v
abonnimi
por kwartaal
franco per po*
Abonnement*
Ml o»M agent*
Onze bureau
Redactie Tri. I
BERKENWOUDE.
Bij de op heden te Gouda gehouden loting
voor de nationale militie zijn voor deze ge
meente de navolgende nummers getrokken:
1 L. Loeve, 2 H. Rijkaart, 3 W. Markus, 4 A.
de Jong, 5 A. Oudenes, 6 C. W. Molenaar.
874
1073
96
80
11954
81
86
12021
61
Wie niet gelooft in
*ersroeping, kan niet v<
Voetbal op Zondag.
Heden behandelde de Rotterdamsche Recht
bank de zaak tegen het bestuur van de voet-
balvereeniging „Gouda” voor het spelen van
voetbal op Zondag in de gemeente Waddinx-
veen. Het kantongerecht alhier sprak het be
stuur destijds vrij.
De Hooge Raad verwees de zaak naar de
Rott. Rechtbank die heden tegen het bestuur
eischte ƒ5.boete of 3 dagen hechtenis.
Uitspraak over 14 dagen.
Daarbij komt ’s mans bekrompen opvatting
over het ambt, waardoor hij zich geestelyk
een bevoorrechte waant, zooals de Roomsch
Katholieke priester, en nu van zelf de vrouw-
godsdienstonderwyzeres aanziet als verre zijn
mindere, die niet waardig gekeurd mag wor
den om geestelijken arbeid te verrichten.
De vrijzinnige godsdienstonderwyzeres heeft
een veel gelukkiger bestaan. De vrijzinnige
predikanten staan minder „hautain” tegen
over haar een eere-saluut komt dezen man
nen toe en waardeeren haar als werkkracht.
Daarenboven vindt zy in ons land zelfstan
dige werkkringen in protestantenbonden e.d.,
die ook een goed salaris geven. Arme ortho
doxe godsdienstonderwyzeres. Voor haar ligt
slechts een weg open, hulp van een predikant
te worden, die er meestentijds niet op gesteld
is. Eene heele enkele kan werk vinden by een
evangelisatie, voor catechese en huisbezoek;
maar zulk een schraal salaris 400.is
hieraan verbonden, dat levensvatbaarheid van
dit ambt uitgesloten is.
Nu ligt het voor de hand, dat gezocht moet
worden naar nieuwe banen. Zelfstandig werk
naast den man, dat zal voor haar de toekomst
moeten brengen. Maar daarvoor is noodig een
eerste klasse opleiding! Academisch geschool
de vrouwen dus, en dan vragen om een zelf
standigen werkkring, die behoorlijk salarieert.
Gelukkig kan de vrouw studeeren, omdat de
staat ruimer is dan de kerk en haar tot de
ryksexamens toelaat. De Synode echter, die
over al deze zaken gehoord moet worden, moet
nu nog hare toestemming geven, om een zelf
standig ambt in, ’t leven te roepen voor de
gestudeerde vrouw.
Nu kan zjj doen, wat een vooruitziend
staatsman doet en eenvoudig bepalende vrouw
studeert als de man on kan predikant worden.
De toekomst leidt hier toch heen en ’t leven zal
19 2719 5296
96 2870 5306
170 2961 15
5448
54
87
5556
ten haar niet, welnu, men zal haar niet kiezen, j
Veel gevaar zou deze beslissing niet ople- 1
veren, daar voorshands nog wel zoo’n tegen-
werking voor de vrouw te duchten is, dat haar 1
pad op dit gebied niet op rozen zal gaan, en
slechts eene enkele genoeg doorzettingsvermo- 1
gen zal hebben, om *t op den duur geestelijk i
uit te houden by felle kritiek en gebrek aan j
waardeering van den kant van hen, die als
leiders der kerk gelden. Dit eenvoudige middel
dorst de Synode niet te nemen. Zy zocht nu
haar toevlucht tot het hulppredikerschap en
bepaalde in hare laatste zomerzitting, dat de
vrouw het kerkdijk voorbereidend examen
mag doen en dan recht heeft, om hulpprediker
te worden. Tot nu toe was deelneming aan dit
examen aan de vrouw verboden. Dr. Schokking
heeft door zijn invloed bewerkt, dat zij niet het
proponentsexamen ook nog moet afleggen; om
dat dit den weg baant voor het predikantschap
en niet noodig is voor het hulppredikerschap.
Wat brengt nu het hulppredikerschap aan de
vrouw
Een eigen zelfstandigen werkkring, waarin
zy zal kunnen catechiseeren, prediken ,huis- en
ziekenbezoek afleggen. Kortom verrichteh het
werk van een predikant, behalve doop en avond-
<le predikant zelf, voelt hy zich gegeneerd. maa‘ bedienen en den kerkeraad presideeren.
Zy blyft hulppredikster, de man de predikant.
Sinds 1902 is er aan de Synode voortdurend
verzocht de vrouw tot ’t predikambt toe te la
ten. Steeds kwam nul op het request. Dit jaar
is voor ’t eerst het hulppredikerschap aan haar
toegestaan, voorwaar een daad, waarover te
juichen valt. Hartelyk dank aan allen, die het
hunne er toe hebben bijgedragen, om dit re
sultaat te bereiken. Maar het is alles nog
slechts een eerste stap op den goeden weg;
want de kerkeljjke machine werkt langzaam.
Wat de Synode heeft aangenomen, is slechts
eene voorloopige regeling, over welke moeten
gevraagd worden de adviezen der classis en der
provinciale kerkbesturen. Dan komt zy weer
aan de orde in de Synode van 1923, om eventu
eel daarna door de provinciale kerkbesturen te
worden aanvaard. Als deze lichamen er vóór
zyn, zou de wetswijziging 1 Jan. 1924 kunnen
ingaan.
We zyn er dus nog niet, slechts op den goe
den weg, dank ook vooral aan de kerkelyke
hoogleeraren, die met hun advies de Synode ge
diend hebben. Dat nu een vrouwelijk candidaat
in de theologie schrijver op een der departe
menten moet worden, omdat er voor haar geen
plaats in. de kerk is, om geestelijk te arbeiden,
is toch waarlijk wel een misstand, die opgehe
ven mag worden.
Dat een vrouwelijk doctor in de theologie
geen werkkring in de kerk kan vinden, hetzij
als predikster, als catecheet, als docent, of apo
logeet, is niet goed te praten. De Roomsch Ka
tholieke kerk zou al lang raad geschaft en
zich aangepast hebben aan den nieuwen tijd.
Waar in óns volksleven groote behoefte is aan
verstandige geestelijke voorlichting en aan
liefdevolle zielzorg,1 is het schier zondig de
vrouwen, die dit als hare roeping beschouwen,
niet alle faciliteiten te verschaffen, om dit doel
te bereiken. Mij is het een raadsel, waarom
men haar niet reeds lang in dienst der kerk
had den onaangenamen geur van gedragen,
vochtige kleeren en al te sterk gesmeerde laar
zen.
Nu kwam Seraphine ook uit haar kamer. Zij
had een boek in de hand en joeg daarmee de
mannen als een vlucht vogels uiteen.
„Ik ben al voorzien, kan niemand meer ge
bruiken.”
Zij bemerkte Lou, streek met de hand over
haar verhit gelaat. De mannen drongen naai
de trap en gingen zwaar en onachtzaam de tre
den af.
Seraphine trok het jonge meisje aan haar
japon bij haar binnen.
„En nu, mijn Haasje, wil ik eerst luchten in
myn kamer. Heb je al de Antons gezien? Heb
je gemerkt, dat ik de menschen altyd denzelf-
den naam geef? Anton en Marie en Auguste
en Frits waar moet ik heen met myn oude
hoofd, als ik al die nieuwe namen moest ont
houden!”
Lou knikte vermoeid. Dat was niets nieuws
meer voor haar. Elke twee weken stond vreemd
dienstpersoneel in de breede gang, vulde den
zolder met zyn geraas, zyn geur, de vermetele
nieuwsgierigheid van zijn blikken.
Zü viel neer in den ouden lederen leunstoel
voor het lage dubbele raam met de Hyacintbol-
len onder het witte glas. Hier zat zij graag.
Nog liever dan in haar eigen elegant gemeubi
leerde kamer. Hier herinnerde nog alles aan de
Derfflingerstrasse. De portretten van haar
moeder hingen tegen den muur boven de Turk-
sche met fluweel overtrokken sofa uit de kleine
voorkamer; hier stond de oude bekraste naai
tafel, de buikige latafel met het grijsmarme
ren blad en. de plompe kast met haar vele
witte puntjes in de spiegelruiten; hier hing ook
de kroon uit de oude eetkamer en de verscho
ten portière uit het kleine, coquette atelier, ’t
Was alles zoo bij elkaar en tóch was het haar
zoo vertrouwelyk en huiselijk. Het was de eeni-
ge kamer, waar zij de jagende onrust niet voel-
als een ijzige Noordenwind door het huis raas
de.
„Kom, Haasje, ga wat op mijn bed liggen
slaap een beetje.”
„Neen laat my maar hier laat maar.”
„Zal ik je wat brengen om te eten, te drin
ken, hè? Iets warns ik zal een eiergerecht
voor je maken ik zal het zelf voor je klaar
maken, Haasje zooals vroeger, wil je?”
LóU schudde met haar hoofd.
„Neen, niets, alleen rust rust.”
(In een gedeelte van de vorige*oplaag opge
nomen).
Nu, de geestelijke adeldom schiep nu een
maal ook parvenu’s! Hy liet dus niet zyn
hooghartig lachje en op zijn conclianten diplo-
matentoon „den doctor” beterschap toewen-
schen en zeggen, dat hij hem by de familie
Roeckwitz zou verontschuldigen. Maar om tien
uur werd hjj reeds door zijn knecht getelefo
neerd met het bericht, dat „mynheer de doc
tor” hooge koorts had en dat men een dokter
had geroepen.
Toen graaf André aan het bed van zjjn zoon
kwam, herkende Gerhard hem niet meer.
De huisdokter meende eerst dat een kou de
oorzaak van de ongesteldheid moest zyn. Maar
toen hy den volgenden morgen terugkwam,
sprak hij van overwerktheid, een zenuwschok,
en veronderstelde hy een dier buitengewone re
acties, die by uiterlijk kalme maar hyperge
voelige naturen kunnen voorkomen.
.Sedert weken draagt hij de ziekte met zich
om, maar ge hebt natuurlijk niets gemerkt,”
zei de oude gravin, toen graaf André bij haar
boven kwam. Hy heeft de Roeckwi
waarde zoon. En die zal ik ook spoedig
Als ik den naam maar hoor, kriji
voel als kriebelende mieren aan
toppen. Ge kunt den jongen eveng
Chineesche uithuwelijken.”
Graaf André glimlachte.
„Neem my niet kwalijk, mama..
„Toch wel, myn beste. Wy hebban ook blan
ke Chinegzen. Chineesche vrouweri met blonde
vlechten. Maar haar zyn niet de Roeten, maar
hoofd en hart ingeperst.
De familie Roeckwitz had het voor eeuwig by
haar bedorven, sedert de barones met haar bei
de, dochters een bezoek by haar had afgelegd.
De drie strooblonde vrouwen, die zoo sprekend
op elkaar geleken, dat men ze met elkaar ver-
met graaf Gerhard was. Zy kwam steeds met
dezelfde strakke uitdrukking op het gezicht te
rug.
„Nog altijd hetzelfde, mevrouw. De hui»-
meester zegt, dat mynheer de doctor veertig
graden koorts heeft", maar de gravin schreeuw- y
de:
„Wat voor een doctor,
nieuwe modes?”
Het ongeluk wilde, dat mevrouw Sina zich
juist op dat oogenblik door Mendel liet aandie
nen. Zy had ternauwernood tijd de oude dame
te begroeten met den gebruikelyken kus op de
kalkachtige wangen, toen een hagelbui van ver
wijten op haar neerkletterde. Aanvankelijk had
zy willen zeggen, dat zy door haar kleinzoon
van de vreemde scène in haar huis had gehoord,
maar dat zy in elk geval aan de zijde van haar
kleinzoon stond en dat zij op haar voorspraak
kon rekenen. Maar nu was haar stemming
daarvoor te veel bedorven.
„U is onmogelyk, myn lieve. Hoe kunt g®
denken, dat een Oberwall zich een vrouw uit
uw huis zal halen De musschen fluiten het van
de daken, hoe het bij u toegaat...... Eiken dag
hoort men iets nieuws.”
Geheel verward keek mevrouw Sina de oude
gravin aan. Haar was niet eens een stoel aan
geboden. En zy stond met haar kostbaar bont
en haar wonder van een voorjaarshoed in de
roserood verlichte, overwarme kamer en de
kleine parelen tanden zette zy va» opwinding
en schaamte in haar lippen.
Nu dacht zy niet aan Lou, slechts aan zich
zelf dacht zy, aan het affront, dat dit boosaar
dige, oude spook nu ook haar evenals zoovelea
vóór haar dorst aan te doen.
„Ik moet u verzoeken, mevrouw
„Wat wilt u verzoeken, wat hebt u te verzoe
ken?”
Met een sneeuwwitten zakdoek, die onder
haar bereik lag, sloeg zy naar, haar, als naar
een lastige vlieg.
warde, met haar lange gezichten als van ras
paarden en de stijve correctheid van arme of-
ficiersdames hadden met haar uitpuilende, glin
sterende oogen elk voorwerp in de kamer als
het ware opgezogen. De moeder vrijpostiger
en handiger dan de dochters had, met een
beroep op de vroegere „innige verhoudingen”
der beide families, vragen gesteld als een
huwelyksbemiddelaarster. En by elk antwoord
hadden de zes vooruitpuilende oogen elkaar
aangekeken in strakke ontzetting over het
„vreemde”, dat zy er in voelden. De moeder
van graaf Gerhard leefde dus? Zy hadden al
len met zeer veel medegevoel gehoopt, dat zy
reeds lang dood was. Men sprak immers nooit
van haar. Nu, zy telde ook eigenlijk niet meer
mee. Elk huis had zyn „levend lijk”. Daarvoor
moest men eenvoudig de oogen sluiten.
De oude gravin had haar zoon, terwyl zy
hem dit vertelde, bits van terzijde aangekeken,
haar sterke schouders gerekt, en haar beringde
handen gebald, als om met geweld te onder
drukken wat anders aan haar lippen zou kun
nen ontsnappen. Zij was zeker ook zoo’n „le
vend lijk” voor het huis Roeckwitz geweest
Maar graaf André zei:
„Geloof my, lieve mama, het zyn meer de
nationale dan de persoonlijke contrasten, die u
zoo vreemd doen staan tegenover de familie
Roeckwitz
Waarop de oude dame een oogenblik haar
koele berekening verloor en openlijk bekende
„Ik ken een klein meisje, dat zoo Duitsch is
als het Gretchen in Faust
„U kent toch alleen het Gretchen met de mu
ziek van Gounod, lieve mama”, viel graaf Ober
wall niet zonder ironie in, „maar het huis Hör-
selkamp, waarop u waarschijnlijk doelt, maakt
slechte muziek. Men moet de ooren toehouden,
als men hen hoort, en men hoort er maar al te
veel van.”
De oude gravin bleef in zeer slechte stem
ming achter. Als vorstin Sukewitseh kwam zou
zy haar de ooren wasschen. En grondig! Alleen
al om haar ergernis kwijt té raken. Iemand
moest het ontgelden, anders zou zy stikken.
Elk kwartier stuurde zy haar kamenier Men
del naar beneden om te laten vragen, hoe het
voor hij gehoopt had zonder door iemand be
lemmerd te worden, zyn schepping te kunnen
voltooien, lichtzinnig $oor zijn vrouw was on
derschept, - dan ’zou er een van die cata-
strophen optreden waarvan de gevolgen niet
te overzien waren.
Te veel verbittering had zich opgezameld,
te gespannen waren alle zenuwen van deze
beide menschen, wier huwelyk nog altyd in
de explosieve stormperiode van een wankele
liefdesverhouding verkeerde.
„Ja, wat zal er nu gebeuren”, fluisterde
Lou toonloos tot haar moeder.
„Ik weet het niet nu ben ik ziek. Ga,
laat mij alleen. Ik telegrafeer aan mijn
nèef te Warschau.”
Mevrouw Sina wikkelde zich huiverend in
haar geelzijden deken en ging op den rand van
haar bed zitten.
„Je hebt mtf diep rampzalig gemaakt.”
En zy voegde er met eenigen angst in haar
stem aan toe:
„Maak papa ook niet van streek. Papa moet
rust hebben. Al die dwaze dingen behoeft hy
niet te weten.”
Maar daar zy den bitteren glimlach in Lou’s
mondhoeken zag, voegde zij er haastig aan'
toe: „morgen hebben wy de chèque. Den rijdt
je er dadelijk heen en betaalt den man.” En zy
voegde er met de grootsche geste eener ko
ningin aan toe: „hy heeft ons natuurlijk als
klant verloren.”
Lou verliet de kamer. Heel zacht sloot zij de
{leur achter zich. Zy was heel bleek en haar
koude, vochtige handen grepen tastend naar de
meubelen.
Zonder na te denken, zooals zij het als kind
had gedaan, als zij zich een buil had gevallen
of een pop had gebroken, liep zij nu naar de
oude Seraphine, die_ boven tusschen de dienst
bodenvertrekken een groote zolderkamer be
woonde. In de breede, zeer lage gang, die den
droogzolder van de bediendenkamer scheidde,
stonden een paar mannen met gladgeschoren de, die nu eens als een zwoele Samoem, dan
gezicht en brutale oogen, die alles opnamen.
Een andere man kwam uit de kamer van de
huishoudster en werd juist met zacht gelach,
smoerelen en uitroepen ontvangen. De lucht
170 2961
21? 67
83 98
367 3028
81 3106
98 12
47? 21
533 56
68 66
639 3301
77
705
73
00
80J 3447
87 27
901 3679
93 371?
1129
86
D< to.kom.t dirtheologisch gevormde
vrouw in do Neder). Hervormde Kerk.
Het daghet in den Oosten.”
C. Gerlings schrijft in de Hollandsche Huis
vrouw”: ’4
Het is voor een volk niet onverschillig, of
de geestelijke krachten en gaven der vrouw
gebruikt worden ten bate van de gemeenschap,
of dat zij sluimerende braak liggen en tot on
vruchtbaarheid gedoemd zijn. Waar nu de Ne-
derlandsch Hervormde Kerk van alle protes-
tantsche kerkgenootschappen in ons land het
grootste aantal leden bezit, is het dus van
zelf sprekend, dat de vraag van de arbeids-
ontplooiing der vrouw een belangrijke is.
Kan de vrouw in dit kerkgenootschap amb
telijk actief werkzaam zijn tot opheffing van
het volksleven, ja dan neen? Is er voor de
theologisch geschoolde vrouw een kerkelyke
werkkring, waarin zij kan uitdeelen wat zij
verworven heeft Staat de theologisch gevorm
de vrouw in dit opzicht gelyk met den man’
Het is treurig, dat op schier al deze vragen.
negatief moet geantwoord worden.
Ten volle kerkdijk actief deelnemen aan het
gemeenschapsleven is voor de vrouw onmoge
lijk. Overal zyn staketsels van reglementen
die haar als een onmondig wezen verhinderen
van daadwerkelijke deelname. De man mag al
les, de vrouw niets. Daar het leven altijd wij
der is dan de leer, heeft de vrouw, brandende
van liefde voor haar volk, toch wegen gevon
den, om zich aan dit volk te geven. Zondag
scholen en verder alle philantropisch christe
lijk werk zou, zonder daadwerkelyke hulp der
vrouw, ten doode gedoemd zijn. Doch deze ar
beid geschiedt buitenkerkelijk, al heeft hy
soms plaats in kerkgebouwen.
Kerkelijk kan de vrouw vanouds geen an-
De korte strekking va
jmnunen, waarin Engel»
btandpunt uiteen te zett<
Nb laatste dagen in 't le
JCemalistische overwinni
ten de vrijheid der ze
Wenskwestie voor Engel»
tegen een eventueel* T
tlge preventieve maatre
genomen. Men heeft En
Bgheid beschuldigd, mt
Lenden afgewezen met
Belscbe kabinet geenszi
Boen, dat het karakter i
Ben. Als Kemal aldt
Bchen de neutrale
Bullen vrij niet vechten
Brei geschiedt, den zuil'
pen óf den strijd aanbit
klaringen be teek enen
listen onzen zin doen, d»
Worden gebruikt; gaar
handelingen over, die n
ttng der neutrale zóne
gewapenderhand belet
Bal toegeven, blijkt ree
>ar hot nabije Oost
tendt en T*de uit het
Bp do deenkttona heeft g
RH Awtwdië en Nieuw
•rijzo* orep, dat daar n
Psageerd op de Engelse
Bominione om deel te
Rellenactieer wordt
Brooten .toevloed van v
itairo bureaux. De beri
hikten, zoo niet onguns
Breven gunstig voor Er
m pngeresorveerde here
tueelen oorlog of intimi»
treedt in'allen gevaHe i
tuid-Afrika valt nog n
te stellen om aan de I
poidoen; zoowel de nal
ierspartij schijnen weini
te gaan vechten. Alleen
terieele steun in idtzich
genten schijnt men niet
huiië schijnt tegen het i
bijstand te zijn en een
Staatsraad, dat toevalli(
heeft in een rede gewe
♦r voor Engeland in s<
men met vijf en zeventi
Ben in het gebied, waar
niteitsrechten uitoefent,
in geval van een gew»
Engeland en Turkije.—
•anzien Engeland
Slechts den steun erlang
tal dominions. Want zo,
blijven zich kanten te;
militaire acties tegen Ti
Baar Parijs gaat om n
Hng te spreken, zal dez»
Ben bewegen 't tot dusv,
•e (aten varen. Ten over
Sche regeeringskringen
mededeelingen laten doe
Frankrijk niet bereid is
Babije Oosten te verleei
sere functie bekieeden dun die van stova»
zeester. Daar was zy nog goed genoeg voor, als predikant, ja dan neen. Willen de gemeen-
evenate voor schoonmaakster der kerkgebou
wen. tegenwoordig vindt men nier en daar
eene vrouwelyke organist, maar deze geval
len zyn sporadisch.
loen kwam in de vorige eeuw op: de be
boette aan eemgszins geschooide hulp, voor
al voor het catechetisch onderwys door het te-
xort aan predikanten, en werd geboren het
ambt van godsdienstonderwijzer en godsdienst
onderwyzeres. Deze moeten een examen afleg
gen en kunnen dan door den kerkeraad wor
den aangesteld als hulp der predikanten
bchynbaar een prachtige instelling, is zy voor
de orthodoxe vrouw tot dusverre eene mis
lukking geweest;- want de orthodoxe guds-
dienstonderwyzeres staat nagenoeg leeg aan
de markt. De rleeren predikanten, op ’eene en
kele loffelyke uitzondering na, zyn niet op
naar hulp gesteld. Een manlyk godsdienston
derwijzer, meestal uit de lagere voiksknngen
voortgekomen, kunnen ze min of meer als
knechtje gebruiken, terwyl hy als de zooge
naamde „blikken dominéé’ ook nog wel iun-
geeren kan als predikant, indien dit praktisch
noodig mocht zyn.
Tegenover eene godsdienstonderwyzeres,
die meestal gelyk in stand of hooger is dan
f Maandag 18 September 1922
Pr^a van f 1500 9509
1000 9988 10327 13961 18001
400 3619 7518 11809 12242 20575
tQO 1036 5308 6077 8753 9461
16695 17896
WO 943 1544 8473 9417 10116
11244 15267
Prijzen van 1 90. eigen geld.)
I 8566 6645 8395 10394 12955151«0 1678619757
i 69 6769 841610411 7515259 9619811
1 3696 6972 8642 10777 13170 71 16959 lf
■mü 3800 7032 8726 85 13456 72 17004
*794 4015 7106 --
874 4136 7310
7c67
71
74
90
4982 7671 9800
7704 32
16 65
5405 7867 9993
- 7932
8134
50101
73
89
$507 6605 8200
411(
72 40 14017 K
8815 59
0929 11000
73 54
- 91
11161
12
Mevrouw, Elise sloeg
•dr, bedekte met een bl
keek met haar ronde
teh llig langs Susanne l
Deze ging zonder haa
•en 'eeren fauteuil zittec
•fel stond en het offk
air er nog meer deed u
*'is niet vriendelijk en
*»e. Het was Elise's „gek
noemde, zoo keek Elise a
vermoedde om geld van
•*ar was nu niets aan t<
worden.
„Hoor eens Elise
r doen je moet
beslist, anders kwam ik
laatste keer, dat bek
*n vreeselijken toestand
Elise had niet veel
s^t: eselijke toestanden”,
■ij kwamen te vaak vooi
JViyn lieve kind.”
Susanne viel haar in d
Wk, Elise, ik bezweer je.
«r ollpmeel gebeurei
1845.
1936
65
79 74 7341 M
2224 4450 7570
31 52 94
55 62 7656
62 4512 -
72 44
2318 52
32 4642
37 4709
51 -
2434 4938 7962
70 8107
<3 82ffl
97 16 10198 i;
,078 29 10201 E
heeft gebruikt en waarom anders ryke ge
meenteleden haar voorshands niet ex officio
in staat stellen te arbeiden. Geef haar een lo
kaal voor geestelyke en sociale doeleinden in
de een of andere stads- of dorpsbuurt, waar
het noodig is, en zie of dat niet een middel
punt kan worden van nieuw en frisch geestelyk
leven. De godsdienst moet aan het jonge ge
slacht gebracht worden in andere vormen, het
moet zelf aan de beoefening en aan hare uit
breiding een actief deel kunnen nemen. Jeugd-
kerken, meisjes- en jongenskampen ’s zomers,
en clubavonden ’s winters, moeten zooveel mo-
gelyk gehouden worden. De godsdienst moet
weer begrypelyk en aantrekkelijk gemaakt
worden voor het kind en den adolescent en men
zal krygen een nieuw geslacht, dat als motto
zal meedragen het woord van Christus: „Laat
Uw licht alzoo schynen voor de menschen, dat
zy Uwe goede werken mogen zien en Uwen
Vader, die in de hemelen is, verheerlyken.”
Vvant godsdienst moet niet zyn iets dufs, een
last schier te zwaar om te dragen; hy is het
dienen van God, den Vader van allen, die ons
dragen wil door Zjjnp liefde naar het Land vol
licht en heerlijkheid.
73 6511
- 87
1389 3947
1531 4oS 67b
43 36 U
76 79 6856
1727 4130 59
1845 77 76
1936 4222 6993
32 7U35
95 65
8261
62
78
82
8363
65
76
5708 8423 -
71 69 10645
5837 8500
42 1
44 32
0004
17
6018
10291 12717 15312 1724419397
10301 76 78 641MH
12 85 88 75 82
82 12808 15432 76 19500
86 12 37 9?
96 13072 15529 17337
10490 99 33 17468
91 13123 37 87
79 55 17547...
52 13234 15668 66 33
66 13466 81 1762019714
84 13536 15727 52 89
10738 63 29 5419813
48 13713 15826 M 28
10819 58 5017715 36
47 91 87 17902 42
82 13823 15900 19 80
10901 38 38 39 71
16039 18066 84
44 <7718942
6018105 20101
16110 63 70
61 7520237
>v. 02 1820120345
77 54 75 10 67
87 14201 90 „ff! 75
U20446
48 92 79 51
6610303 8020616
09 21 18434 31
94 37 61 70
14304 38 18521 90
14423 16400 1870220073
28 25 59 84
89 9920716
16529 18820 25
'l 37 01
14676 93 39 85
1473* 16609 51 20890
5316713 5920014
*3 5718016 16
„1 84 34
,5304 nwg
38
)17
22
44
88
14105
38
00
71
4441
4585
1690
1780 5190
82 5205
1850
2122 5929
Z201 58
2829 6073
2885 0244
3221 92
1 90.
*10394 12955151'
110411 751525
'nTT. 13170 1
- 8513450
8867 10836 1357915326 54 20218
9121 10975 13636 15481 81 20315
2911059 95 8617124 34
8311456 13893 87 9820677
9336 74 13995 15568 17552 20714
8811872 14083 15805 60 23
-11905 14214 159491765020812
1203114331 57 1784220924
40 851601418286 46
12164 14420 28 18536
10002 12208 75 16164 18942 -
73 1314515 73 52
1130 12320 28 16289 85
79 12537 14853 16412 19549
10352 98 14956 16631 19685
7512871 15095 46 91
Later aflosbaar.
I98ll>
19957
15 --
82 6018 31
92 6101 62
40 8728
3508 6246
85
88
2713 6341
20 96
w 3805 6426 9042
!227 32 68 49
33 38 86 9217
fiöiö S3E .-w -
- 53 98 11283 11 1624718311
91 941811317 2* g Ml
86 6688 9570 ‘Z
-114 9613 51
85 32 91
5711488
64 91
6511545
70 07
94 81 2?
9775 11678 14535
fe82311T
75 931..-
91 11826 53
9903 43 14823
19 80 6l
7715 51 -
41 56
72 73
82 7876 10021 12138
48 88
91 12202 1!
95 50
>198 12473
.aiio et iü2ui 12548
j!38 40 08 126831!
i 252 42 7412703