PLANTA I I I Het Is dmakkelijk VoortzettinjJotale Uitverkoop wegens verbouwing. 'OTtuiinii mmt Wotfen Kousen Be VOSS ée Apparaat BALTA. DE JONG JURGENS7 NIEÜV BERGAMBAC KERK a. d. C. 1. B. M8TZIHfiEB Heil. Middenstands-Ziekenfonds BAHLMANN Co., piOUDA. Stfin, Flmtleii, flaoellen en Hitjoetan. BUITET PLANTENBOTER A FEUÏLL AANBESTEDEN: AdvertentlSn ,1 1 i IVOEnZAAMl HEERLIJK VOORDEELIG ■n den Ma „DE GRQOTE ZWAAN” BE^fe MESJES 1O CENT Magazijn via Parfnnerie-ToiietartiUlaii R. HENDRIKSEN Azn. Sslingiijli teidit nn dt Iriani du Gorische 7i#k»«lofulsM. leriranciar mi Brillen iir Gsudicbe Zi ik on f#n dtei VEBKKUUBIAB: AlLE SOORTEN Brillen. Plncenez, SO-Easy s en blad v 'abonnemj per kwartaal/ franca per poi Abonnement! z LEZING Paletots Paletots Paletots Paletots velour de Llina. Miné, Eskimo, FlauschT Paletots Paletots Ingezonden Medadsellngen. 8550 to 4 ie euorn ulfgekoi Markt 1849 A SO 8674 K 8507 20 5 r <3 asfo-jm» toes'»” 16.10 r Korte Hoogstraat Rotterdam. Art 33 De h$ri I Roman OLGA WOH Geautoriseerde vert a 11 Wesselink—vat ge- I Waar de eer de geheele weg 'vVordt gij in fUwo tegenwoordige Wasstnerij of .«Jat tataota be(fteild, luftt ngoed behw «“elan SIWlW- en BRH’MIIK WA*6<'HIIRIX Bleak ?rslnnCt 65 imer^'toet een roetfir volde- Onmisbaar voor het aanzetton van Veiligheids scheermesjes f 4.50 Ook wedeV ontvangen: GOUD* COSTS*»» 29 TELEF. U8 lerstte stap g <ykwijls Hef S.S. „Flandria" Men schrijft ons uit Amsterdam Gisteren heb ik met eenige collega’s het nieuwe luxueus ingerichte passagiersschep van dq Koninklijke Hollandsche Lloyd, de „Flandria", bij het aanvaarden ven zijn eerste reis naar Zuid-Amerika, uitgeleide gedaan. M. a. w. wij hebben het eerste gedeelte van de reis en wel een zeer klein deel, van Amsterdam naar IJmuiden meegemaakt. En wij hebben ons hier bij gelukkig gevoeld, omdat wij de uitvaart van dezen nieuwen, modernen oceaanstoomer als een evenement in de Historie def Nederlandsche Scheepvaart beschouwen. Na d*e depressie in het scheepvaartbedrijf, waarvan met name de Kon. Holl. Lloyd niet het minst heeft te lijden gehad, is het zoo verheugend te mogen waar nemen, dat, hoewelzelfs het einde van de crisis nog niet valt te benaderenonzè GRAUWE 145 GOUDA BaMNaÉHBMMNBMBMMaMBHMMMMMaMIMBBM Qndergotookande bericht hiermedè, dat hjj vanaf heden aangesteld is ai» hü59 30 C. Tuljthof, „In den Geuden Bril” Horlsger, I.AMOF. TIEVDFWEG 19, Optlciê». >gelükheid g-ele- ispro- M) <wa agent Onie bureau ItedactieTeL I voor V, uit onzen geweldigen voorsaad tire fceuxe te vinden. 4» ij brengen eene heid in de laatst i Voor Dames Kinderen WOLLEN SOKKEN WOLLEN SJAALS Strijkinrichting- niet naar genoegeA bed ons dam een proaf.vmBi fjngo< delen. ktfut daq zelf oordeel Holtendsche Scheepvaartmaatschappijen toch nog nieuwe schepen de or—«on ever zenden. De Lloyd heeft het cangedtrrfd weer een gere- gelden dienst op Zuid-Amerfka te gaan onder houden. Elke veertien dagen vertrekt vsnuit Amterdam een passagiersschip daarheen, dat in 'verschillende Éuropeesche havens passagiers en lading inneemt. Tot voor kort had de Lloyd slechts nog twee passagiersschepen in de vaart, nadat zooak men weet vier groote Oce- annstoomers, waaronder de „Brabentia" en „Limburgia" verkocht waren. Hieraan is nu gis teren 'de „Flandria" toegevoegd, terwijl onlangs reeds de „Orania" in de vaart was gebracht Behalve de dertien vrachtschepen bestaat de vloot van den Kon. Holl. IJoyd nu uit vier pas sagiersschepen. De „Flandria", die gisteren met veel passa'riers is vertrokken, is evenals de „Orania" een groote Oceaanstoomer van het type s.s. ,Xjelria." Het zeer modern ingerichte stoomschip wordt met olie gestookt Het bezit een prachtige en zeer flinke eetzaal, turnzaal, wintertuin, een ontspanningszaal voor kinderen en andere comfortabele inrichtingen op ieder gebied. Met betrekking tot de hygiëne is het voldoende te wijzen op de bekende reinheid der Hollanders om zich een begrip van de sanitaire voorschriften te Vormen, die aan boord van de „Flandria" bestaan. De aanblik de? zalen met hunne artistieke decoratie, in lichte kleuren ge houden, is ebn weldaad voor het oog. De derde klasse accomodatie is in het bijzonder vermel denswaard. Overal valt de zorgvuldige wijze van inrichting waar te nemen, die slechts daar op berekend is,-'den passagiers het oponthoud op dit schip zoo aangenaamr als maar eenigs- zins mogelijk is, te maken. Lucht en licht zijn overal in voldoende mate aanwezig. De „Flan dria" kan evenals de „Orania” 15 zeemijlen per uur loopen. Het schip is 450 voet lang en 60 voet breed. In de eerste klasse kunnen 215, in de tweede 110, in de middelklasse 100 en in het tusschertdek 900 passagiers vervoerd «worden. De gastvrije Directeur van den Kon. Holl. Lloyd, de heer J. Foudraine, die tot Southamp ton de eerste reis meemaakt, heeft l>ns het korte verblijf aan boord van dit’voorname schip bui tengewoon veraangenaamd, evenals hij overigen passagiers, zoowel die der eerste en tweede klasse, als die der dprde en niet minder de be manning een aangenamen overtocht zal ver schaffen. Onze beste wenschen vergezellen de „Flan- I dria” op haferi eersten tocht over den Oceaan. De Jichtgevutod” ^-keersagent. I Men meldt ons uit den Haag 1 Eenige dagen geleden werd uit Amsterdam gemeld, dat aldaar een verkeersagent in de avonduren lichtseinen gaf, aan passeerende auto’s en rijwielen. De behoefte aan deze seinen was bij de politie in Amsterdam en ook in 's-Gravenhage reeds lang gevoeld. De verkeers- politjb alhier hééft ongeveer een jaar geleden deze kwestie in. studie genomen en na demon straties op het hoofdbureau met diverse appa raten, werd het thans in gebruik genomen als het^Sseest practische uitgekozen. Proeven waren eerst nog génor verlichte manchet, doch deze proei den niet. Het apparaat,d at Dinsdagavond toot 't perst in gebruik werd genomen, bestaat uit een polsband, die met klemmen aan den mou# van de tuniek wordt vastgehecht, en Waaraan vier electrische lampjes zijn bevestigd, die beginnen te gloeien als de agent zijn arm opheft. Daartoe is aan den polsband eeh kwik- schakelaar aangebracht, die Dinsdagavond bij Het Burgerlijk Armbestuur |o Gouda zal De levering en uitdee- Ung van 100.000 stuks goede Baggerturf voor den a.s. winhr, De uitdeeling cfttnrytin zal gedurende 13 weken 2 X Tb weeks moeten geschieden. De verdere conditiën liggen vanaf Maandag 16 Oct t. m. Zaterdag 21 Oct. 1922, van v.m. 9—12 uur in de Armka- jner ter lezing. CHOCOLADE? CACAO, BONBONS enz. ft IS 8578 HET EERSTE Hoofdkantoor Laan v. Meerdervoort 85, Den Haag. MODEDJaatelling met werkingsfeer over geheel Nederland; waarbij U het risico Man Uw kosten van dokter, &pothfker, Ziekenhuis, Operatie enz. enz,, tegen een zeer'billijke premie kunt overdragen, geheel particulier blijvend. 3490 50 Leden genieten 50 der winst. Betrouwbare lo klasse instelling met belangrijke contracten met RIJK en GEMEENTEN. In air 7-jarig bestaan word •Vuirn 600.000.- ultgekcatd. VRAAGT nog Heden gratis prospectus! Eigenlijk had hij vader »ete wierp hem dikwijls *7 geld gleed hem Vingers. Maar vijf mark, genoeg zijn geweest. En w W had, kon hij piet zegg R hem niet. Vooral vad< ««ets aw te-doen, dan m< "^■der. Wat zij niet vrijw •envuu^g. Hij was altijd l>Mr oorvijgen, maar 'dat Hij keek den auto na, ji herkennen, ali hij door hel hntaam gleed maar op as tante Susel dan nie «^»e gegaan met dien "tori hij midden op het t “1“ braAMUnv <k> mul, nwrde hïMpwmen w kon Hjj jpit wier, djn hoofd t ••UKiiUh. OVER Da Britsche draadloo tlctoberi Lloyd George ia vaiu gen bij zijn bezoek at boortestad. fpen hij feed, waar hij ^spreken gejuicht door d^menij medegedeeld wordt, ha< personen om toegang v goor 300 plaat» was. j^finitieve aankondiging Sprekende over het i Bat de regeering den et Ben vrede was Jngslagt Hij vervolgdeDit is g 8e tact, het oordeel en Sir Charles Harington, ger te Constantinopel e pnzen wijzen raadsman, groot deel te danken e tfver,van lord Curzon, n ft niets tot hun nadeel xijn geweest, als er g< beslistheid betoond wi hulp aan Sir Charles Ha heeft gemaakt op de Oc Het doel van de rege ledig: (1) wilde zij dev ir.-en*voor den handel wi Je zij beletten, dut d breiden naar Europa, met lelijkheden van een wet tij, in Constantinopel herhaling voorkomen var duldbare verschrikking, W zeven jaar in Klein-A Het wa? tjoestand moesten wij vlug, beslist len. Zoowel onze maritii BUtoritei/en zeiden ons, Bigfcen niet kónden verze Mmen ihandel, tenzij i hielden. |De Turken rukt Franschwi trokken terug Ben hen dicht op de hiel gedwee achter Frankrijk Pan zouden de Kemalist Tsjanak hebïren gestaan, gebeurd zou zijn, zou zijn ren overgestoken. Zou er gaan om de Turken later drijven, als zij niet hadde Conferentie? Natuurlijk i gebeurd zijn aan den Bos] den te Constantinopel h daar zou_hebben kunnen (dadelijk hadden toegesta |e afschuwelijk om eraan riets te bluffen tëgen eer baas en dat is de Turk, v mag zijn. Ge kunt traèhte lafaards. Het geeft, mets dappere mannen. Zij wetf gij spijkfers met koppen i riet. Gij kunt, als ga wilt, ben gedreigd. Het is altiji z tenzij men het meent en •Heen hebben gedreigd, n MT Alsnog ontvangen een prachtvolle sorteerlng Dames* en Kindermantels, q Mat^ilcostumes, Japonnen, BLousen, Rokken, Kinderjurken, Peignoir» en Pelterijen. tan r'‘!l JaKe dan zou een len om het doel gesp roken woorden te- Veraenlglng van Vrijx. Hervormden Al UOIII1A te headen door 1>O. A. HOitUEK op IlIVNtl.ie IT Ot/l’OBKlt u a. des Avond. S'f. uur preoio. in 4» Socieldi „De Reunie” Ondetwerp: Met TrijsinnH J Debat Reweiiseht. .Leden toera”R vrl|. i^ntrêe voar niet lede* ttrtts GnlprU 10.10 2o 8&08 Het BeXnnr solide Engl. Fant. stof: 0.75, 14.50, 16.75, 10.50, enz. |mot zoor moderne bont- garn. tot in do grootste maten voorhanden 37.50, **>.76, 35, 10, •nz. prima Seal Peluche, solide gjvoerd 4», 37{ 6», S9, enz. Als toelichting op deze laatste mogJ geide de directeur, dat hij geruimen tij< den met een van die tegenstanders had g ken en dut men toen tot de conclusie was Veko- men, dat de gevoelens van die tegenstat die tot dusverre alleen uit woordbn wareA bleken, het overtuigendst zouden spreken i het verrichten van eert daad,.n.l. het schei van een zeer kleine bijdiuge in de kosten, ca. 10 per persoon. Indien de vereenigiJ zooals Heemschut, dcror een grootere bijq den daad bij het woord voegden, voldoend bedrag verkregen worden te l>ereiker. Uil de vele gesproken woorden te gen het gebruik van het Oude Dèlft kon toch worden afgeleid/ dat zeer velen bereid zouden Z' J£kICt f>en Swoemden daud ever te gaan. iW^aisclujftlijit, zeide de directeur, is het be drag dus thans bijeen. de eerste demonstratie, die werd HJgewt door den Hoofdinspecteur van het VtAt wezen den heer Snethlage, niet al te best deden. Bij de definitieve ingebruikstefflng w deze kwikschakelaar worden vervangen doo een duimcontact, dat, naar de ontwerper dl heer 3. H. C. Vallaert, Directeur van hq Electrisch Technisch Bureau van dien naai ons verzekert, afdoende zijn zal, om stool nissen te voorkomen. Het bovenbeschreven apparaat is een gro«ri verbetering op het, door den Amsterdamse^ verkeersagent toegepaste systeem van ea zaklantaarn in de hand, die _hem in zijn W wegingen stexk belemmert De lampjes op den armband zijn zóó aangi bracht, dat de hand van den ag^nt vaiP voq zooWei afc van achter verb’dht wordt .Q stroom w<jrdt geleverd doof twee acctrmufc toren, die aan een gordel zijn bevestigd, q de wijze van petroontasschen Het ligt in de bedoeling alhier twaalf ncc*i| posten van de verkeerspolitie uit te rusten iri een dergeliik apparaat. De politie heef; 3( stuks laten vervaardigen en aan het Hoofdi bureau een installatie laten aanbrfcngen, cm zelve de accumulatoran te vullen, wat eet groote kostenbesparing beduidt. Met 1 Nov. a.s. zullen alle nachtffijbg verkeersposten van een lichtsein voorzien zffn» Zooals te voorzien was, trok de aHereerttd verkeersagent met een verlichte hand, die aa« de kruising van Heerenstraat en Prince'-so, gracht postte, veel belangstelling van de zifda van het publiek. Passeerende chauffeurs wrik ren zeer wel te spreken over deze vinding. Loodhoudende thee. .In de laatste aflevering van het „Zeitsclirift für Untersuchung der Nahrurugs U. Genussmiti tei" komt een belangrijke medededing voor ift zake thee uit den handól, bezwangerd met lood, deelen. Met het oog op het groote internatio* nale gebruik van dit handelsartikel niet het minst voorzeker in ons thee-drinkend land btf uitnemendheid achten wij eenige nadere Up zonderheden en een waarschuwing ten dezefh het algemeen belang c>p haar plaats. Bij een enquête van overheidswege onlangs M Wiirzburg gehouden, bleek dat in een groot» détail zaak aldaar thee verkochT werd, W"11b» talrijke' grijze metaalachtige deeltjes van vei» schillende grootte bevatte. De hiervan bereidf thee bleek opgeloste looddeelen te bevatten, fa' hoeveelheden, welke als beslist schadelijk voer de gezondheid geacht moesten worden. Df ven» ontreinigde thee werd dientengevolge onrrtdk dellijk uit den handel genomen en vernietigd De oorzaak bleek de volgende zijnt Door het indrimffn van zeewater en het lang» verblijf in de schepen,, was de meta-len verpalH king (het „theelood") 'ten deele geoxydeerd ert korrelig geworden, zoodat het zich in Hein» deeltjes met de thee vermengd had. Het z.A „thee-stanmool" bleek niet minder dan 84 dQ pCt. lood te bevatten. Met het oog op het feit dat wat in Würzb irg waargenomen werd, evenzoo hier of elders kaft gebeuren, zoude o. i. een wettelijk verbod van de aanwending van loodhoudend omkleedsai van thee (ook van kaas, pruimtabak, enz.) leB zeerste weuschelijk geacht moeten worden. Waar tegenwoordig b.v. aluminium-blik of ges Schikte vonschridelijke alliages van dit metna^ door de industrh^gclcverd kunnen worden, ves tigen wij nadrukkeiujlf’de-aandacht onzer autab riteiten op deze voor de Volksgezondheid ge* wichtige aangelegenheid. (Mdbl. f. Vervalsch.) <x* epen M«.n bjwn k- jMrrmU.. D. Um VI...,,n Uiendoor. wSxmdinir retaken eertHrereiH. -«“«r^kemer een rertroowelijke moet Hfn deerom b «pr. letten het amendement. De Mini.ter ritdt dek MJ dh I..IM lm. nrant een. Ook merkt epreker op dot de po. kltatale eoret betrehledt lootten tijd nadar de con- •.Rondende i. gvwtamld. Spr. gwtelt dm niet Rtal mr het amendement De Met V n G IJ n repliceert evenalo do rer V.n Rijekevor.se I. D. koer Ven Braambeek (..-dj relooit IM het entendement weinlf effeert pil sorteeren. Ipr. zal tegenstemmen. Het amendement in stemming gebracht wordi terworpyn met 75 tegen 3 stemmen). S3 Vordt z. h. vastgesteld. V a n G ij n verdedigt een amende- 4>m na art. 33 in te voegen een art. 33a, kde „elke onderneming is verplicht- in een derlijke premie reservefonds-register aan- eekening te houden van de bezittingen welke teel uitmaken van het premieresarvefonds waar- wder worden verstaan de bezittingen welke in iet blzonder dienen tot dekking der premiere- lerve en der opeischbare verzekerde bedragen 5nder premiereservo wordt verstaan de waarde ter verplichtingen der onderneming voort- rloeiende uit hare verzekeringen, berekend over- enkomstig de door de onderneming aangrito- nen grondslagen enz. de bedoeling van dit imendement is om in dit wetsontwerp op te ne tt endat er ook bij de binnen Ijandsrhe onderne- ningen een gewaarborgd executie object zal zijn roor de verzekerden doof -aan hen een voor^ echt te geven op een afzonderlijk te beheeren tremiareservefonds. De heer Visser van IJ zendoorn (v.b.) t van meening‘dat we niet meer beperkinegn m voorwaarden aan de maatschappijen moeten iplcggen dannoodig zijn, indien we tenminste en bloeiend verzekeringsbedrijf willen hebben, koorts acht snr. wat in het alnendement gebo- len wordt slechts schijiu De Minister bestrijdt opnieuw het amen- tement, dat wordt ingetrokken. Een amende- nent-V a n G ij n om de belangen der verzeker- ten te waarborgen bij herverzekering bij btrf- enlandsche herverzekoringsmnatschappijen1 rordt verworpen met 59 tegen 17 stemmen. Het webontwerp wordt hierna aangenomen V h. s. De vergadering wordt hierna gesloten. Bericht**. Het Oude Delft en de tram. Men meldt ons uit Den Haag; De directeur der Haagsche Tramweg-Mij. teelt, desgevraagd, naar aanleiding van hel >ericht in de avondbladen van 6 October, vol ins hetwelk de wethouder van openbare wer- icn, de heer S. P. Baart te Delft in een verga- tering van de S. D. A. P. heeft verklaard, dat lc electrische tram niet langs het Oude Delft 1»! rijden, nu>ar dat de nieuwe baan zal worden langelegd langs de Wateringsche Vest, Phoe- dxstraat'en Westveld mede, dat hem van een tergelijke beslissing niets bekend was, maar Jat hij daarvan ook niet uitgesloten geacht nochrt worden, omdat natuurlijk de mogelijk- leid bestond, dat de voor het nieuwe tracé be- loodigde gelden bijeepgebracht waren, hetzij foor de gemeente Delft dan wel door de inder- tead ernstig meenende niet would-be tegenstanders van he< gebruik van hef**Oude delft door een electrische tram. verachelden- une^iuodellfu. 13.75. 13.50. 19.50, 34.75, enz wol Poluche en imitatie Bont, korte en lange modellen 13 75. 19.75, 3», 48, enz. echt Bont, vlugge modellen: 79, 133, 199, enz. ;W 3576

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1922 | | pagina 2