PLANTA
I
I
I
Het Is dmakkelijk
VoortzettinjJotale Uitverkoop
wegens verbouwing.
'OTtuiinii mmt
Wotfen Kousen
Be
VOSS
ée Apparaat
BALTA. DE JONG
JURGENS7
NIEÜV
BERGAMBAC
KERK a. d.
C. 1. B. M8TZIHfiEB
Heil. Middenstands-Ziekenfonds
BAHLMANN Co.,
piOUDA.
Stfin, Flmtleii, flaoellen en Hitjoetan.
BUITET
PLANTENBOTER
A
FEUÏLL
AANBESTEDEN:
AdvertentlSn
,1
1
i
IVOEnZAAMl
HEERLIJK
VOORDEELIG
■n den Ma
„DE GRQOTE ZWAAN”
BE^fe MESJES 1O CENT
Magazijn via Parfnnerie-ToiietartiUlaii
R. HENDRIKSEN Azn.
Sslingiijli teidit nn dt Iriani du Gorische 7i#k»«lofulsM.
leriranciar mi Brillen iir Gsudicbe Zi ik on f#n dtei
VEBKKUUBIAB:
AlLE SOORTEN Brillen. Plncenez, SO-Easy s en
blad v
'abonnemj
per kwartaal/
franca per poi
Abonnement!
z LEZING
Paletots
Paletots
Paletots
Paletots
velour de Llina. Miné,
Eskimo, FlauschT
Paletots
Paletots
Ingezonden Medadsellngen.
8550
to
4
ie euorn
ulfgekoi
Markt 1849
A
SO 8674
K
8507 20
5
r
<3
asfo-jm»
toes'»”
16.10
r
Korte Hoogstraat
Rotterdam.
Art 33
De h$ri
I
Roman
OLGA WOH
Geautoriseerde vert a 11
Wesselink—vat
ge-
I
Waar de eer
de geheele weg
'vVordt gij in fUwo tegenwoordige Wasstnerij of
.«Jat tataota be(fteild, luftt
ngoed behw
«“elan
SIWlW- en BRH’MIIK WA*6<'HIIRIX
Bleak ?rslnnCt 65
imer^'toet een
roetfir volde-
Onmisbaar voor het aanzetton van
Veiligheids scheermesjes f 4.50
Ook wedeV ontvangen:
GOUD* COSTS*»» 29 TELEF. U8
lerstte stap
g <ykwijls
Hef S.S. „Flandria"
Men schrijft ons uit Amsterdam
Gisteren heb ik met eenige collega’s het
nieuwe luxueus ingerichte passagiersschep van
dq Koninklijke Hollandsche Lloyd, de „Flandria",
bij het aanvaarden ven zijn eerste reis naar
Zuid-Amerika, uitgeleide gedaan. M. a. w. wij
hebben het eerste gedeelte van de reis en wel
een zeer klein deel, van Amsterdam naar
IJmuiden meegemaakt. En wij hebben ons hier
bij gelukkig gevoeld, omdat wij de uitvaart van
dezen nieuwen, modernen oceaanstoomer als
een evenement in de Historie def Nederlandsche
Scheepvaart beschouwen. Na d*e depressie in
het scheepvaartbedrijf, waarvan met name de
Kon. Holl. Lloyd niet het minst heeft te lijden
gehad, is het zoo verheugend te mogen waar
nemen, dat, hoewelzelfs het einde van de
crisis nog niet valt te benaderenonzè
GRAUWE 145 GOUDA
BaMNaÉHBMMNBMBMMaMBHMMMMMaMIMBBM
Qndergotookande bericht hiermedè, dat hjj vanaf heden
aangesteld is ai» hü59 30
C. Tuljthof, „In den Geuden Bril”
Horlsger, I.AMOF. TIEVDFWEG 19, Optlciê».
>gelükheid
g-ele-
ispro-
M) <wa agent
Onie bureau
ItedactieTeL I
voor V, uit onzen geweldigen voorsaad
tire fceuxe te vinden.
4» ij brengen eene
heid in de laatst i
Voor Dames Kinderen
WOLLEN SOKKEN
WOLLEN SJAALS
Strijkinrichting- niet naar genoegeA bed
ons dam een proaf.vmBi fjngo<
delen. ktfut daq zelf oordeel
Holtendsche Scheepvaartmaatschappijen toch
nog nieuwe schepen de or—«on ever zenden.
De Lloyd heeft het cangedtrrfd weer een gere-
gelden dienst op Zuid-Amerfka te gaan onder
houden. Elke veertien dagen vertrekt vsnuit
Amterdam een passagiersschip daarheen, dat in
'verschillende Éuropeesche havens passagiers
en lading inneemt. Tot voor kort had de Lloyd
slechts nog twee passagiersschepen in de vaart,
nadat zooak men weet vier groote Oce-
annstoomers, waaronder de „Brabentia" en
„Limburgia" verkocht waren. Hieraan is nu gis
teren 'de „Flandria" toegevoegd, terwijl onlangs
reeds de „Orania" in de vaart was gebracht
Behalve de dertien vrachtschepen bestaat de
vloot van den Kon. Holl. IJoyd nu uit vier pas
sagiersschepen. De „Flandria", die gisteren met
veel passa'riers is vertrokken, is evenals de
„Orania" een groote Oceaanstoomer van het
type s.s. ,Xjelria." Het zeer modern ingerichte
stoomschip wordt met olie gestookt Het bezit
een prachtige en zeer flinke eetzaal, turnzaal,
wintertuin, een ontspanningszaal voor kinderen
en andere comfortabele inrichtingen op ieder
gebied. Met betrekking tot de hygiëne is het
voldoende te wijzen op de bekende reinheid der
Hollanders om zich een begrip van de sanitaire
voorschriften te Vormen, die aan boord van de
„Flandria" bestaan. De aanblik de? zalen met
hunne artistieke decoratie, in lichte kleuren ge
houden, is ebn weldaad voor het oog. De derde
klasse accomodatie is in het bijzonder vermel
denswaard. Overal valt de zorgvuldige wijze
van inrichting waar te nemen, die slechts daar
op berekend is,-'den passagiers het oponthoud
op dit schip zoo aangenaamr als maar eenigs-
zins mogelijk is, te maken. Lucht en licht zijn
overal in voldoende mate aanwezig. De „Flan
dria" kan evenals de „Orania” 15 zeemijlen per
uur loopen. Het schip is 450 voet lang en 60
voet breed. In de eerste klasse kunnen 215, in
de tweede 110, in de middelklasse 100 en in het
tusschertdek 900 passagiers vervoerd «worden.
De gastvrije Directeur van den Kon. Holl.
Lloyd, de heer J. Foudraine, die tot Southamp
ton de eerste reis meemaakt, heeft l>ns het korte
verblijf aan boord van dit’voorname schip bui
tengewoon veraangenaamd, evenals hij overigen
passagiers, zoowel die der eerste en tweede
klasse, als die der dprde en niet minder de be
manning een aangenamen overtocht zal ver
schaffen.
Onze beste wenschen vergezellen de „Flan-
I dria” op haferi eersten tocht over den Oceaan.
De Jichtgevutod” ^-keersagent.
I Men meldt ons uit den Haag
1 Eenige dagen geleden werd uit Amsterdam
gemeld, dat aldaar een verkeersagent in de
avonduren lichtseinen gaf, aan passeerende
auto’s en rijwielen. De behoefte aan deze seinen
was bij de politie in Amsterdam en ook in
's-Gravenhage reeds lang gevoeld. De verkeers-
politjb alhier hééft ongeveer een jaar geleden
deze kwestie in. studie genomen en na demon
straties op het hoofdbureau met diverse appa
raten, werd het thans in gebruik genomen als
het^Sseest practische uitgekozen.
Proeven waren eerst nog génor
verlichte manchet, doch deze proei
den niet.
Het apparaat,d at Dinsdagavond toot 't perst
in gebruik werd genomen, bestaat uit een
polsband, die met klemmen aan den mou#
van de tuniek wordt vastgehecht, en Waaraan
vier electrische lampjes zijn bevestigd, die
beginnen te gloeien als de agent zijn arm
opheft. Daartoe is aan den polsband eeh kwik-
schakelaar aangebracht, die Dinsdagavond bij
Het Burgerlijk Armbestuur
|o Gouda zal
De levering en uitdee-
Ung van 100.000 stuks
goede Baggerturf voor den
a.s. winhr,
De uitdeeling cfttnrytin zal
gedurende 13 weken 2 X
Tb weeks moeten geschieden.
De verdere conditiën liggen
vanaf Maandag 16 Oct t. m.
Zaterdag 21 Oct. 1922, van
v.m. 9—12 uur in de Armka-
jner ter lezing.
CHOCOLADE? CACAO, BONBONS enz.
ft IS 8578
HET EERSTE
Hoofdkantoor Laan v. Meerdervoort 85, Den Haag.
MODEDJaatelling met werkingsfeer over geheel
Nederland; waarbij U het risico Man Uw kosten van
dokter, &pothfker, Ziekenhuis, Operatie enz. enz,,
tegen een zeer'billijke premie kunt overdragen, geheel
particulier blijvend. 3490 50
Leden genieten 50 der winst. Betrouwbare lo
klasse instelling met belangrijke contracten met
RIJK en GEMEENTEN. In air 7-jarig bestaan word
•Vuirn 600.000.- ultgekcatd. VRAAGT nog Heden
gratis prospectus!
Eigenlijk had hij vader
»ete wierp hem dikwijls
*7 geld gleed hem
Vingers. Maar vijf mark,
genoeg zijn geweest. En w
W had, kon hij piet zegg
R hem niet. Vooral vad<
««ets aw te-doen, dan m<
"^■der. Wat zij niet vrijw
•envuu^g. Hij was altijd
l>Mr oorvijgen, maar 'dat
Hij keek den auto na, ji
herkennen, ali hij door hel
hntaam gleed maar op
as tante Susel dan nie
«^»e gegaan met dien
"tori hij midden op het t
“1“ braAMUnv <k> mul,
nwrde hïMpwmen w
kon Hjj jpit
wier, djn hoofd t
••UKiiUh.
OVER
Da Britsche draadloo
tlctoberi
Lloyd George ia vaiu
gen bij zijn bezoek at
boortestad. fpen hij
feed, waar hij ^spreken
gejuicht door d^menij
medegedeeld wordt, ha<
personen om toegang v
goor 300 plaat» was.
j^finitieve aankondiging
Sprekende over het i
Bat de regeering den et
Ben vrede was Jngslagt
Hij vervolgdeDit is g
8e tact, het oordeel en
Sir Charles Harington,
ger te Constantinopel e
pnzen wijzen raadsman,
groot deel te danken e
tfver,van lord Curzon, n
ft niets tot hun nadeel
xijn geweest, als er g<
beslistheid betoond wi
hulp aan Sir Charles Ha
heeft gemaakt op de Oc
Het doel van de rege
ledig: (1) wilde zij dev
ir.-en*voor den handel
wi Je zij beletten, dut d
breiden naar Europa, met
lelijkheden van een wet
tij, in Constantinopel
herhaling voorkomen var
duldbare verschrikking,
W zeven jaar in Klein-A
Het wa? tjoestand
moesten wij vlug, beslist
len. Zoowel onze maritii
BUtoritei/en zeiden ons,
Bigfcen niet kónden verze
Mmen ihandel, tenzij i
hielden. |De Turken rukt
Franschwi trokken terug
Ben hen dicht op de hiel
gedwee achter Frankrijk
Pan zouden de Kemalist
Tsjanak hebïren gestaan,
gebeurd zou zijn, zou zijn
ren overgestoken. Zou er
gaan om de Turken later
drijven, als zij niet hadde
Conferentie? Natuurlijk i
gebeurd zijn aan den Bos]
den te Constantinopel h
daar zou_hebben kunnen
(dadelijk hadden toegesta
|e afschuwelijk om eraan
riets te bluffen tëgen eer
baas en dat is de Turk, v
mag zijn. Ge kunt traèhte
lafaards. Het geeft, mets
dappere mannen. Zij wetf
gij spijkfers met koppen i
riet. Gij kunt, als ga wilt,
ben gedreigd. Het is altiji
z tenzij men het meent en
•Heen hebben gedreigd, n
MT Alsnog ontvangen een prachtvolle
sorteerlng Dames* en Kindermantels, q
Mat^ilcostumes, Japonnen, BLousen,
Rokken, Kinderjurken, Peignoir» en
Pelterijen.
tan
r'‘!l
JaKe
dan zou een
len om het doel
gesp roken woorden te-
Veraenlglng van Vrijx. Hervormden
Al UOIII1A
te headen door 1>O. A. HOitUEK op IlIVNtl.ie IT
Ot/l’OBKlt u a. des Avond. S'f. uur preoio. in 4» Socieldi
„De Reunie” Ondetwerp: Met TrijsinnH J Debat
Reweiiseht. .Leden toera”R vrl|. i^ntrêe voar niet
lede* ttrtts GnlprU 10.10 2o 8&08 Het BeXnnr
solide Engl. Fant. stof:
0.75, 14.50, 16.75,
10.50, enz.
|mot zoor moderne bont-
garn. tot in do grootste
maten voorhanden
37.50, **>.76, 35, 10,
•nz.
prima Seal Peluche,
solide gjvoerd
4», 37{ 6», S9, enz.
Als toelichting op deze laatste mogJ
geide de directeur, dat hij geruimen tij<
den met een van die tegenstanders had g
ken en dut men toen tot de conclusie was Veko-
men, dat de gevoelens van die tegenstat
die tot dusverre alleen uit woordbn wareA
bleken, het overtuigendst zouden spreken i
het verrichten van eert daad,.n.l. het schei
van een zeer kleine bijdiuge in de kosten,
ca. 10 per persoon. Indien de vereenigiJ
zooals Heemschut, dcror een grootere bijq
den daad bij het woord voegden,
voldoend bedrag verkregen worden
te l>ereiker. Uil de vele gesproken woorden te
gen het gebruik van het Oude Dèlft kon toch
worden afgeleid/ dat zeer velen bereid zouden
Z' J£kICt f>en Swoemden daud ever te gaan.
iW^aisclujftlijit, zeide de directeur, is het be
drag dus thans bijeen.
de eerste demonstratie, die werd HJgewt
door den Hoofdinspecteur van het VtAt
wezen den heer Snethlage, niet al te best
deden. Bij de definitieve ingebruikstefflng w
deze kwikschakelaar worden vervangen doo
een duimcontact, dat, naar de ontwerper dl
heer 3. H. C. Vallaert, Directeur van hq
Electrisch Technisch Bureau van dien naai
ons verzekert, afdoende zijn zal, om stool
nissen te voorkomen.
Het bovenbeschreven apparaat is een gro«ri
verbetering op het, door den Amsterdamse^
verkeersagent toegepaste systeem van ea
zaklantaarn in de hand, die _hem in zijn W
wegingen stexk belemmert
De lampjes op den armband zijn zóó aangi
bracht, dat de hand van den ag^nt vaiP voq
zooWei afc van achter verb’dht wordt .Q
stroom w<jrdt geleverd doof twee acctrmufc
toren, die aan een gordel zijn bevestigd, q
de wijze van petroontasschen
Het ligt in de bedoeling alhier twaalf ncc*i|
posten van de verkeerspolitie uit te rusten iri
een dergeliik apparaat. De politie heef; 3(
stuks laten vervaardigen en aan het Hoofdi
bureau een installatie laten aanbrfcngen, cm
zelve de accumulatoran te vullen, wat eet
groote kostenbesparing beduidt.
Met 1 Nov. a.s. zullen alle nachtffijbg
verkeersposten van een lichtsein voorzien zffn»
Zooals te voorzien was, trok de aHereerttd
verkeersagent met een verlichte hand, die aa«
de kruising van Heerenstraat en Prince'-so,
gracht postte, veel belangstelling van de zifda
van het publiek. Passeerende chauffeurs wrik
ren zeer wel te spreken over deze vinding.
Loodhoudende thee.
.In de laatste aflevering van het „Zeitsclirift
für Untersuchung der Nahrurugs U. Genussmiti
tei" komt een belangrijke medededing voor ift
zake thee uit den handól, bezwangerd met lood,
deelen. Met het oog op het groote internatio*
nale gebruik van dit handelsartikel niet het
minst voorzeker in ons thee-drinkend land btf
uitnemendheid achten wij eenige nadere Up
zonderheden en een waarschuwing ten dezefh
het algemeen belang c>p haar plaats.
Bij een enquête van overheidswege onlangs M
Wiirzburg gehouden, bleek dat in een groot»
détail zaak aldaar thee verkochT werd, W"11b»
talrijke' grijze metaalachtige deeltjes van vei»
schillende grootte bevatte. De hiervan bereidf
thee bleek opgeloste looddeelen te bevatten, fa'
hoeveelheden, welke als beslist schadelijk voer
de gezondheid geacht moesten worden. Df ven»
ontreinigde thee werd dientengevolge onrrtdk
dellijk uit den handel genomen en vernietigd
De oorzaak bleek de volgende zijnt
Door het indrimffn van zeewater en het lang»
verblijf in de schepen,, was de meta-len verpalH
king (het „theelood") 'ten deele geoxydeerd ert
korrelig geworden, zoodat het zich in Hein»
deeltjes met de thee vermengd had. Het z.A
„thee-stanmool" bleek niet minder dan 84 dQ
pCt. lood te bevatten.
Met het oog op het feit dat wat in Würzb irg
waargenomen werd, evenzoo hier of elders kaft
gebeuren, zoude o. i. een wettelijk verbod van
de aanwending van loodhoudend omkleedsai
van thee (ook van kaas, pruimtabak, enz.) leB
zeerste weuschelijk geacht moeten worden.
Waar tegenwoordig b.v. aluminium-blik of ges
Schikte vonschridelijke alliages van dit metna^
door de industrh^gclcverd kunnen worden, ves
tigen wij nadrukkeiujlf’de-aandacht onzer autab
riteiten op deze voor de Volksgezondheid ge*
wichtige aangelegenheid.
(Mdbl. f. Vervalsch.)
<x* epen M«.n bjwn
k- jMrrmU..
D. Um VI...,,n Uiendoor.
wSxmdinir retaken eertHrereiH.
-«“«r^kemer een rertroowelijke moet Hfn
deerom b «pr. letten het amendement.
De Mini.ter ritdt dek MJ dh I..IM lm.
nrant een. Ook merkt epreker op dot de po.
kltatale eoret betrehledt lootten tijd nadar de con-
•.Rondende i. gvwtamld. Spr. gwtelt dm niet
Rtal mr het amendement
De Met V n G IJ n repliceert evenalo do
rer V.n Rijekevor.se I.
D. koer Ven Braambeek (..-dj relooit
IM het entendement weinlf effeert pil sorteeren.
Ipr. zal tegenstemmen.
Het amendement in stemming gebracht wordi
terworpyn met 75 tegen 3 stemmen).
S3 Vordt z. h. vastgesteld.
V a n G ij n verdedigt een amende-
4>m na art. 33 in te voegen een art. 33a,
kde „elke onderneming is verplicht- in een
derlijke premie reservefonds-register aan-
eekening te houden van de bezittingen welke
teel uitmaken van het premieresarvefonds waar-
wder worden verstaan de bezittingen welke in
iet blzonder dienen tot dekking der premiere-
lerve en der opeischbare verzekerde bedragen
5nder premiereservo wordt verstaan de waarde
ter verplichtingen der onderneming voort-
rloeiende uit hare verzekeringen, berekend over-
enkomstig de door de onderneming aangrito-
nen grondslagen enz. de bedoeling van dit
imendement is om in dit wetsontwerp op te ne
tt endat er ook bij de binnen Ijandsrhe onderne-
ningen een gewaarborgd executie object zal zijn
roor de verzekerden doof -aan hen een voor^
echt te geven op een afzonderlijk te beheeren
tremiareservefonds.
De heer Visser van IJ zendoorn (v.b.)
t van meening‘dat we niet meer beperkinegn
m voorwaarden aan de maatschappijen moeten
iplcggen dannoodig zijn, indien we tenminste
en bloeiend verzekeringsbedrijf willen hebben,
koorts acht snr. wat in het alnendement gebo-
len wordt slechts schijiu
De Minister bestrijdt opnieuw het amen-
tement, dat wordt ingetrokken. Een amende-
nent-V a n G ij n om de belangen der verzeker-
ten te waarborgen bij herverzekering bij btrf-
enlandsche herverzekoringsmnatschappijen1
rordt verworpen met 59 tegen 17 stemmen.
Het webontwerp wordt hierna aangenomen
V h. s.
De vergadering wordt hierna gesloten.
Bericht**.
Het Oude Delft en de tram.
Men meldt ons uit Den Haag;
De directeur der Haagsche Tramweg-Mij.
teelt, desgevraagd, naar aanleiding van hel
>ericht in de avondbladen van 6 October, vol
ins hetwelk de wethouder van openbare wer-
icn, de heer S. P. Baart te Delft in een verga-
tering van de S. D. A. P. heeft verklaard, dat
lc electrische tram niet langs het Oude Delft
1»! rijden, nu>ar dat de nieuwe baan zal worden
langelegd langs de Wateringsche Vest, Phoe-
dxstraat'en Westveld mede, dat hem van een
tergelijke beslissing niets bekend was, maar
Jat hij daarvan ook niet uitgesloten geacht
nochrt worden, omdat natuurlijk de mogelijk-
leid bestond, dat de voor het nieuwe tracé be-
loodigde gelden bijeepgebracht waren, hetzij
foor de gemeente Delft dan wel door de inder-
tead ernstig meenende niet would-be
tegenstanders van he< gebruik van hef**Oude
delft door een electrische tram.
verachelden-
une^iuodellfu.
13.75. 13.50. 19.50,
34.75, enz
wol Poluche en imitatie
Bont, korte en lange
modellen
13 75. 19.75, 3», 48,
enz.
echt Bont,
vlugge modellen:
79, 133, 199, enz.
;W 3576