k.C° edingen intels. IEN is enz. VDVOER etten. IDT, uda. dagen NIÉUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, NIEU WERKERK OUDERKERK,, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, ent No. 15239 Dinsdag 22 Mei 1923 62*Jaargang IAAG rijzen. tegen- 1 ELIER Lijst No. 3. LITEIT. ring él. 219 OUDA, LITEIT. i 1 Dit blaêverschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen a. j. ij|isEL»Tijn a»n. Elkander leeren begrijpen, is de groote levenskunst. De dag van morgen. lilt door mMschonbandon gebouwd V Kopichool en 027 40 FEUILLETON. je over ortrotten van het itto. (Wordt vervolgd.) *1 1494 100 oisel). ïeel (Citroen) mbozen ballen 1361 150 1509 40 ■mantels, rken, van de U.L.O/^acholen, vroeger M.U. L.O.-inrichtingen, terwijl van deze 6-jarige scholen ook naar H.B.S, of Gymnasium het waarvan no. 1 is de huidige wethouder van financiën Teltf. 316. •8 U.L.O. kunnen overgaan. We krijgen dus volgende schema: H.B.S. en Gymn. .ion «r over. Waarom xouden dij? Wil elkander nooit ot het moest oil - (1{ GOTÜSfflE COURANT. ’t Is morgen de dag van de stemming voor den Gemeenteraad. De party en, die by de stemming hunne candidaten naar voren brengen, hebben zich de laatste dagen beijverd de kiezers in ver gaderingen en door middel van strooibiljet ten en affiches van allerlei aard te bewe gen te stemmen op de candidaten, die zy het beste achten. Aan pompeuze reclame heeft het daarbij niet ontbroken; zelfs de beide r.-k. kerken hier zjjn in den wedstrijd om den voorrang der partyen betrokken door deze gebouwen daarvoor te bezigen. Dat dit zelfs is geschied bewijst te sterker dat de strijd om de bezetting in den Raad niet meer gaat om de personen, maar om de richting. De voorrang der personen is reeds in de kiesvereeniging bij het vaststel len der candidatenlyst beslist. De stemming van morgen gaat om het bezit van de macht in het gemeentebe stuur; het is met dezelfde woorden gezegd *in het strijdschrift der sociaal-democraten, waarin volgens het oude recept het volk wordt diets gemaakt dat de sociaal-demo- cratie de heilstaat der toekomst brengen Zal. Dat de practyk anders is dan de theorie, die zich op papier heel geduldig drukken laat, dat weet men aan die zijde wel, maar men zegt het niet. En als gevolg daarvan worden allen die niet-socialistisch denken en doen veroordeeld en hun daden evenzoo. Wy mogen verwachten dat „het volk” be- grij pen zal dat al die theorie, dat van al dat geschetter in de practyk niets terecht komt, omdat die practyk in botsing komt met de theorie. En die heeren wagen zich zoo min als een ander aan datgene, wat niet voor .verwerkelijking vatbaar is. Dat is wel hfet sterkst gebleken door de niet-aanvaarding van een wethouderszetel. Het is een heel goedkoope reclame om kabaal te maken over miskenning bij benoemingen e.d., maar het meest invloedrijke ambt, maar dat tevens verantwoordelijkheid met zich brengt, daarvoor hebben dé sociaal-democra ten toch maar bedankt. Kiezers, de strijd morgen gaat in hoofd zaak tegen de uiterste groepen in den Raad de practijk van 4 jaren toonde vaak een rechtsch-roode meerderheid. Eischt het belang der gemeente dat aan (lien invloed paal en perk wordt gesteld, dat belang eischt mede versterking van de frac tie die de individueele vryheid wil handhaven tegenover den dwang, die steeds meer wordt opgelegd en die nauwlettend zorgt voor de financiën der gemeente, opdat geen uitgaaf wordt gedaan die niét dringend geboden en waarvoor de dekking niet aanwezig is. Wilt gy die fractie steunen, stemt dan op den Vrijheidsbond, Uit het Engelsch van DAVID LYALL doer J. P. WESSELINK—VAN ROSSUM. (Nadruk verboden.) ADVERTENTIEPRIJS» Uit Gouda an omstreken (behoorende tot den bezorgkring): 1—5 regels ƒ1.80, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 15 regels ƒ1.55, elke regel meer ƒ0.30. Advertentiën in het Zaterdjjgnummer 20 bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels ƒ2.05, elke regel meer ƒ0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer gereduceer- tlen prijs. Groote letten en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede boekhan delaren, Advertentiebureaus en onze Agenten en moeten daags vóór de plaatsing het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. niei meer” voegde hij er aan toe met een heimelijke wraakgierigheid, die Alison een schok gaf „met meer, dan ik het hem doe „Stil, Stephen, je spreekt vader.” „O, dat weet ik. Ik wilde, dat het niet zoo was, maai zoo is het; hij haat mij en ik hem. Ik moest hier niet zijn. Indien ik mij zoo zou kunnen bewe gen als andere jongens, zou ik hier niet wezen, daar kunt u verzekerd van zijn. Ik zou de breedte van de zee tusschen mij en hem brengen.” De uitdrukking van zijn gelaat was volkomen veranderd; de zachtheid en de peinzende trek waren verdwenen en een koude wraakgierigheid, vree- selijk om aan te zien, was er voor ii* de plaats gekomen. Alison werd er door geboeid, en later meende zij het toch in zichzelf te moeten laken, dat zij hem op dien toon had laten vcortgaan. Haar rechtvaardiging was die van een chirurgijn, die diep móet sondeeren, voordat hij werkelijk een wonder kan verrichten of genezen. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal ƒ2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad ƒ8.80. Abonnementen worden dagelyks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zün dagelijks geopend van 9—6 uur.; Administratie TeL Int 82: Redactie Tel. 546 t 6 jarige onderhouw. De voltooiing van de eenheidsschpolhet zevende leerjaar of eventueeie Kópschool is voorloopig ingesteld tot' 1925, terwijl aan de vroegere U.L.O.- (dat is opleidings scholen en M.U.L.O.-inrichtingen tyd gela ten is tot 1926 om zich geleidelik aan de nieuwe regeling van de wet van 1920 aan te passen. We zien dus, dat de vroegere U.LjO.- scholende eigenlijke opleidingsscholen voor H.B.S. of Gymnasium met 7 leerja ren scholen, die tevens de verbinding vormden tusschen lagere- en M.U.L.O.- scholen (op den overgangstyd komen we aanstonds terug) vervallen zjjn. De wet „noemt se niet" schrtyvMkle Bond-ers in Gouda, zeker om argeloozen in den waan te brengen, dat dit niet hetzelf de beteekent (wat de heeren dienen beter te weten) als: de Wet kent, ze niet. Ik zeg 1.1. de Wet noemt ze niet, omdat de Wet ze niet kent; de vroegere opleidings scholen bestaan niet meer, de naam zelfs (voor H.B.S. en Gymnasium natuurlijk) is verdwenen, De toekomstige leerlingen van H.B.S. en Gymnasium kunnen komen uit de 6-ja rige een he idsschool, een samen stelling, die al heel onaangename herinne ringen opwekt van de eenheids aard appelen, het eenheids brood en de e e n- he i d sworst der oorlogsjaren. E e n h e ids school wordt ze genoemd naar de nivel- ieerende strijdleus: een „openbare school" voor al deze inrichtingen en natuurlyk de zelfde gemengde bevolking. Om dit doel te bereiken moest eerst het Fransch van de U.L.O.-schol«n verdwynen, het hoofdbezwaar voor nivelleering, want de voorstanders van zulk een school begre pen heel goed, dat het,niet aanging, onm> gelyk was, om alle kinderen van ons volk Fransch te leeren, waar er al zooveel moeite noodig is om den meesten leerlin gen der lagere school een beetje draaglyk spreek-Nederlandsch by te brengen; ni velleering naar beneden ten nadeel® van ei ie pientere discipelen, die verder kunnen en willen gaan dan het gros hunner me descholieren en wier nauwkeuriger kennis der moedertaal zeer gebaat wordt door het aanleeren van een vreemde taal. Niet in het belang van de kennis der Fransch''. taal, van die Hnderen, die deze taal later noodig hebben, noch in het be lang dezer leerlingen zelf moest het Fransch geschrapt worden. De schrapping bedoelde onder allerlei schoon klinkende argumenten niets anders dan de verwezen lijking van het democratisch ideaal: cén openbare socialistische school voor heel de natie. By het normaalprogramma, geldend voor'Alle zesjarige openbare scholen, be hoorde, dat de deuren wagenwijd opengezet werden voor een gemengde schoolbo el* graag over gelukkiger „Beste jongen,” zei zij zacht, en haar vaste, sterke hand sloot zich een oogenblik over zijn magere, rusteloo- ze vingers. „Waarom koester je zoo’n gevoel. Ik ben er zeker van, dat je vader nooit werkelijk onvriendelijk voor je is geweest. Misschien was het beter voor beiden geweest, indien je je hart hiel voor hem had «gesloten. ,,Zoe denkt u, zoo denkt elke bui tenstaander, naar ik veronderstel; maar ik kan mij niet los maken van het feit, dat ik door zijn schuld zooben.' „O, Stephen, hoe kun je dat zeg gen?” vroeg zij snel en met een stem van onuitsprekelijke bezorgdheid- „Maar het is waar; u kunt het aan mijn oude kindermeid, Primmie, vra gen. U heeft haar nog niet gezien, is het wel? Hij hij was onvriendelijk tegen moeder, voordat ik werd gebo ren. en dat is de reden, dat ik zoo ben. Zij schrok door het een of an der, door iets ergs. Het is stellig waar; u behoeft dus niet zoo verschrikt te' kijken. Ik ben aan de gedachte ge wend, leder weet er van, maar ver geven zal ik hem nooit.” „Stephen,” riep zij scherp, „weel je vader, dat je deze gevoelens tegen hem koestert? Dat je dót van hem g^ looft?” „Ik weet het niet; wij sprek< met over. Waarom zouden wij*? wen toeval zijn. Dikwijls zie ik hem maanden niet, en daar ben ik blij om. Vertel toch eens, waarom is u met hem getrouwd? Anna en wij al len vragen dat ons zelf en elkaar ai. Vergeef mij, dat had ik niet moeten vragen. Maar wie raakte dit onder werp het eerst aan? Ik niet. Zullen nij nu verder teekenmgen bekijven? Maar misschien geeft u er nu niet meer om.” „In elk geval wil ik e>* spreken. Denk je, dat je zoudt zijn, als je goede lessen volking, voor Jan en alleman, waardoor de vergelyking van deze eenheidsschool met de eenheidsworst uil den oorlogstijd te be ter tot haar recht komt Nu nog deze school o n b?,Ji o o f d”-nie- mand toch behoeft na te gaan, wat en h o e er in dezen ketel gebrouwen wordt en ziedaar de republikeinsch-democratische „éénheidsschool voor heel de natie au grand complet ter bevordering van „eene krachtige ontwikkeling van het open baar neutraal onderwys" volgens punt H van der Bond-ers programma. Al deze 6-jarige scholen kunnen heur leer lingen zenden naar H.B.S. of Gymnasium - leiden hiervoor niet op, want het zou het nee plus ultra van dwaasheid zyn te meenen, dat alle kinderen in Nederland worden op geleid voor het M.O., naast elke school mocht dan wel een zenuwinrichting of er ger voor kinderen verryzen onder de volgende voorwaarden: lo. Van deze candidaten moet een vór- deringeniyst overgelegd worden, waaruit blykt, dat ze voor Nederlandsch en Reke nen op 6, voor Aardrykskunde en Geschie denis op 5 geschat worden. Dat deze cyfers verschillende waarde kunnen hebben en dus niet hetzelfde uitdrukken, wil ik U even duidelijk maken. Z(j kunnen verhou- dingscijfers zyn, betrekkeiyke waarde uit drukken, nameiyk de kennis van den leer ling in verhouding tot die zyner klassege- nooten, In het dagelyksch leven drukken we dit uit door de spreekwyze: „In het land der blinden, is éénoog Koning”. Candidaten met dergeiyke cijfers kunnen wel op de H.B.8. komen, doch zy zulten ervaren, dat z(j moerveel moeite mis schien zullen hebben er doorheen te ko men, als ze er doorheen komen. 2o. Het hoofd der school moet deze cy fers vergezeld doen gaan van eene door hem geteekende verklaring, „waarby zy door dezen geschikt en bekwaam geacht het onderwys in de eerste klasse eener H.B.S. met 5-jarigen cursus te vol gen”. Dit is een verklaring met abso lute waarde. De factor van groot belang is hier, f het hoofd der school op de hoogte is, goed op de hoogte is, van de eischen, die de HJ3.S. aan haar eventueeie leerlingen-in-spe stellen mag en moet. Voor hen, die nog niet met dit by It je ge hakt hebben het kunnën er meerdere zyn is voorzichtigheid hier geraden, want „Indien gedurende twee achtereenvol gende jaren aan directeur en leera ren eener H.B.S. gebleken is, dat verkla ringen van het hoofd eener bepaalde school geen voldoende bekwaamheid en geschikth e i d waarborgen, kan de Inspecteur van het M.O. bepalen, dat de leerlingen dier school gedurende ten hoog ste drie jaren niet van het toelat ingsexa- men mogen worden vrygesteld. Blykt na afloop van dien termyn andermaal, dat het hoofd dier school de verklaringen te licht vaardig afgeeft, dan kan de Inspecteur be palen, dat aan de leerlingen dier school tot wederopzegging geen vrijstelling van het toelatingsexamen mag worden ver leend”. De Minister van Onderwys heeft onlangs in eene missive aan het schooltoe zicht verzocht de aandacht der hoofden van scholen erop te vestigen, „dat het (by de toelatingskwestiein de eerste plaats aankomt op de verklaring van Zij meende dit te moeten opmaken uit de wijze, waarop hij bij eiken stap zijn wenkbrauwen samentrok. Zij herin nerde zich gehoord te hebben, dat hij heel weinig liep; en het liefst had, dat men hem zooveel mogelijk in zijn eigen kamers liet. Zij ging gnei naar hem toe, en met haar sterken rechterarm reikte zij naar de bovenste plank voor een groote portefeuille met schetsen, die dadelijk °P de tafel werden uitgespreid, waar- ,a,an zij naast elkaar gingen zitten. «aar oprechte en gelukkige belang stelling in zijn werk maakte na een poos de onwillige tong van den jon gen los, en hij begon opgewekt te spreken over wat hij gedaan had en over hetgeen hij graag zou doen. Eens klaps gleed er een schaduw over zijn gelaat. „Maar waar dient dat alles eigen lijk voor? Het is geen werk, het is zelfs geen spel. Wat ik graag zou willen hebben en wat ik nooit zal krijgen, is kracht om de wereld in te gaan en als andere menschen mijn brood te verdienen.” „Maar dat zal nooit noodig zijn, mijn beste jongen,” zei Alison zacht. „Wat wij doen moeten; is dit: ma ken, dat dit werk, dat je lieiuebt, de moeite waard wordt.” Hij schudde zijn hoo(d. „Indien u bedoelt, dat ik goede les sen zal krijgen, dan kan ik u verze keren, dat dat nooit zal gebeuren. Anna heeft er over gesproken met vader, en hij wierp het heele denk beeld ver van zich, evenals hij mij van zich stoot,maar hij veracht mij het schoolhoofd omtrent de bekwaam- i heid en geachikthe i <1 van den abituriënt”. Ik maak hieruit^p, dat er nu' raadt klachten ingekomen ztfn over te licht- j vaardig af gegeven verklaringen. Leer lingen, van wie zulk een verklaring niet j kan verstrekt worden, kunnen zich onder- r I werpen aan het toelatingsexamen. Onnoo- dig te zeggen, dat de kans om toegelaten te worden voor aulke candidaten utteret gering is. Wanneer nu de heeren Den Hoed en Slop, die uit ervaring wisten, wat ze van hun leerlingen moesten eischen, om ze met succes de H.B.S. te zien doorloopen, bij een selfetandig programma en een niet- gemeng d e bevolking slechts de bet ten uit hun 6e klasse naar het toelatings examen voor d« H.B.S. durfden sturen, dan ligt het voor de hand te vermoeden, dat het percentage bekwamen en ge- sc hi kt en voor de H.B.S, komende van ten 6-jarige school, die onder veel óngun- utiger omstandighe kn werkt, al heel ge ring zal z|jn. En ook deze „bekwamen en geschikten” zullen op de eenheidsschool onder zeer ongunstige omstandigheden werken: oordeelkundig onderwys toch zal zich aanpassen aan de groote meerderheid j en alle deskundigen zullen het wel hierover t eens zyn, dat het gros der leerlingen van de lagere school noch ooit van plan, noch in staat zal zUn de H.B.S. binnen te gaaa; deze meerderdheid moet wel een rem zyn voor de zeer kleine minderheid. Trouwens, de bedoeling van de inrichting der eenheidsschool kan nooit geweest zijn der arbeiderskinderen een goede kan te geven ook van het M.O. te profiteered Dan had men op bouw end in het wer- keiyk belang deggr kinderen moeten wer ken, niet uitsluitend afbTekend met het eenig doel: de kinderen van den bur- I gerstand te dupeeren, Als men de „geschikten” der lagere i scholen 1 of 2 jaar naar de U.LO. (oploi- 1 dings-)scholen gestuurd had, dén hadden deze leerlingen, profitecrende van de vele voordeelen, die deze voorbereiding hun ver schaft had, én „bekwaam en geschikt” kun nen zijn „om het onderwijs aan eene H.BB. met 5-jarigen cursus” met vrucht te volgen, dón had men meerderen de zer kinderen, naar m(j voorkomt, een fair chance gegeven niet alleen óp de HJ9.S. tt komen, maar er ook dóórheen, dèn had men medegewerkt aan de bevordering „van een krachtige ontwikkeling van het openbaar neutraal onderwijs” In het belang zoowel van den arbeiders- als van dea burger stand, dèn ook zou de heftigs sO^jd op het eigen terrein van het neutraal ondarwfs nooit uitgebroken z#n. Inderdaad, wie maar aldoor werkt o» anderen af te braken, delft ten slotte «Ifn eigen graf. Dat er volgens de Wet van 1920 geen e p- leidin gszcholen Mpor H.B.S. en Gymnasium meer bes&|, dat de naam zelfs verdwenen ia, zal «k^Lezer, hoop Ik, duideiyk geworden z(jn. Of% nu. In dan overgangstijd tdt «2 6, er nog zUn, daarover In een volgend artikel. Dr. S. 8. HOOGSTRA. Opleidingsscholen en wat dies meer zij. „Tc Heb” in ’t belang des kinds, naar de inspraak van 'tgeweteh., „Een' kneppel in een’ hoop van hoen deren gesmeten”. II. Democratisch noemde ik de wet van 1920. (Ze is democratisch in oor sprong en wezen. In oorsprong: Ze is immers ontstaan ohder den invloed van den jongsten wereldoorlog, toen een vloedgolf van z i e k e 1 y k e democratie, voortgestuwd door dreigementen met re volutie, ook ons land overstroomde en de regeering tot maatregelen deed besluiten, die de sporen droegen van zenuwachtige o very ling. In wezen: Ze is de belichaming van het party-ideaal der socialisten, als wier scheepsroeper op onderwys-gebied de Bond v. N. O. gold en nog geldt: één open bare school voor heel de natie. Onder de schoon-klinkende leus (mooie leuzen moes ten in den oorlogstyd een schoonen glimp geven aan aller-egoïstische oogmerken): bevordering „van een krachtige ontwikke ling van het openbaar neutraal (sic) onderwys” (punt H. van der Bond-ers programma), bevordering van een breedere ontwikkeling van het Nederlandsche volk, moest het* eigenlijk^ doel verbloemd wor den: één openbare socialistische school voor heel de natie, de school voor den arbeider, weg met de bourgeoisie. De rechtsche party en, wier streven is: de bijzondere godsdienstige school regel, de openbare neutrale school uitzondering, hebben zeker gedacht: Als de heeren van den Bond deze school persé willen, welnu, laten we hun d’r zin geven; wy zullen wel zorgen, dat de by- z o n d e r e school niet lydt onder de dwaze bepalingen, die de bourgeoisie-afkeer onzer tegenstanders der openbare oplegt; wy vreezen, dat ze het openbaar onderwys zul len verdemocratiseeren en ver moorden, welnu, ze hebben het gewild. Zoo werd de tegenstander met zyn eigen wapenen bestreden en de bevordering „vpn een krachtige ontwikkeling van het openbaar neutraal onderwys” (punt H van der Bond-ers programma) werd omgezet in bevordering van een krach- tigen opbloei van het by zonder onder wys in het algemeen. Zoo werd de jaren lange stryd tusschen de byzondere godsdienstige en de openbare neutrale school overgebracht naar het eigen terrein der neutrale school: een felle stryd tusschen het openbaar neu traal en het b y z o n d e r neutraal onder wys, een stryd, die in verschillende plaat sen van ons land reeds ontbrand is en ook al in Gouda rumoert. Volgens deze democratische Wet van 1920 bestaan er: a. Zesjarige lagere scholen de republikeinse h-d emocratische eenheidsschool zonder Fransch, met nor- maalprograma, dat voor alle openbare scholen geldt en met dezelfde gemeng de bevolking. Deze 6-jarige lagere school vormt den onderbouw van b. een eventueeie „Kopschool” voor voortgezet lager onderwys en

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1923 | | pagina 1