1
1
-to
IN I
ad.
lliit inr inudnnkiihn iikuii
't
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
s
No. 15233
Donderdag 7 Jani MINS
62*Jaargang
Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen
-»
g
g
Poincaré in Brussel,
ZOON
FEUILLETOa.
JDGEEST»
ian ten overstaan vaa
1
9
?2
2
g
'!t s
Nederland in 25 jaren.
1898-1923.
xu.
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, NIEU
WERKERK OUDERKERKOUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDI NX VEEN, ZEVENHUIZEN, enx.
g"
i
S BLAD
den
<R.
L 1JÜ
aacit icvbb nieuwe unMigiuuaucgewn. - i^e asuiinviie «iwunuiuci. vu-
tevredenheid over de nieuwe loonregeling. Uitbreiding der staking in
i
tg
56
3241
il
i
(S
leren,
tkjea.
Geeft gij u geronnen, doe het dan met
gratie maar zoo gij u verzet, doe het met
kracht.
Een delegatie van het verbond van den
Duitschen groothandel heeft aan dr. Bec
ker, den ryksminlster van oeconomisehe za
ken verklaard, dat ook dé groothandel in
de mate van rijn krachten tot de regeling
van het vraagstuk van het herstel wil bij
dragen.
Over deze bereidwilligheid aprak Dr. Bec
ker zijn groote tevredenheid uit en sprak de
hoop uit dat *ij in samenwerking met de
verschillende groepen van het economische
leven bruikbare grondslagen zouden vin
den voor een wetteiyke regeling en de deel
neming van het ganache bedrijfsleven.
K
I.
I.
j
ism
icau
n
'f
Een reeks nieuwe dwangmaatregelen. De Duitsche groothandel On-
SOU DA
64
14030
15019
Uit het Engdaeh vn DAVID LYALL
door L P. WESSELINK—VAN KOSSUM.
(Nadmk verboden.)
3. Mulié.
Juni 1923.
i
20801
40
24
52
Het vierde rapport van Mr. Zimnwrman
aan den Volkenbond is thana gepubliceerd.
De commisaaris-generaal dringt er daar
in op aan dat alle producenten ate voor
zorgsmaatregel de indexcijfers reed* L(j
voorbaat in de prijzen berekenen.
Mr. Zimmerman is van oordeèl, dat de
economische toestand des lands veel ia ver
beterd. Het vreemdelingenverkeer is aan-
zienlljker dan verleden jaar en de troestroo-
nüngen van kapitaal naar Oostenrijk vóór
beleggingsdoeleinden neemt belangrijk toe
Aan het slot van het mpport wordt er
nogmaals aan herinnerd, dat het buitenland-
sche kapitaal in Oostenrijk op goede win
sten en alle gewenochte waarborgen kan re
kenen.
36 83
46 89
54 9?
6218281
86 85
!3193 18335
16229
Een nieuw bevel van de Franschen om te
zorgen voor de kolenleveringen aan Frank
rijk en België is in hoofdzaak gezonden aan
de mijnen welker voorraden de Franschen
nog niet hebben weggevoerd. Van deskun
dige zijde verzekert men, dat ondanks de
inspanning van de bezetting om den af
voer van kolen van de Roer te verhoogen,
er zich nog ongeveer een millioen ton brand
stoffen in voorraad bevinden. Met name aan
de gisteren in beslag genomen spoorweg
Keulen-Minden bevinden zich nog groote
voorraden, wat wel de voornaamste reden
wan de besetting van die l(jn zal zijn. Dit
stemt ook overeen met de toevoeging aan
het leveringsbevel, dat de besettingeover-
heid de noodigé wagons beschikbaar zal
stellen. In de kringen van de mündirecties
geeft men aan dit nieuwe optreden van de
Fianschendezen uitleg, dat men daar over
het succes van de tot dusver gevolgde me
thode om de brandstoffen aan de mijnen in
beslag te nemen en in eigen beheer weg te
voeren hoogst ontevreden is. Men is er nog
niet in geslaagd, ondanks de uiterste in
spanning de onlangs by de eerste bezetting
der mijnen in beslag genomen voorraden
weg te voeren, hoeveel geld men er ook
aan besteed heeft .De Franschen proboeren
daarom maar weer eens door nieuwe dwang
maatregelen de mijnen tot levering te be
wegen. De thans nog aanwezige voorraden
bestaan voor het grootste deel uit steen
kool en verder uit cokes, welke zonder uit
zondering door vermenging met slijk, stof
en usch onbruikbaar is gemaakt.
baar.
12026 14608 16888 11
52 34-
2172 79
85 82
98 96
2235 14713
73 21
2378
2417
91 19321
96 49
17425 19424
45 76
49 19531
55 97
94 19613
17542 58
78 87
17316 92
20 19711
64 54
68 86
*.7717 88
17800 19b23
89
19934
37
55
75
)dt>
40
69
1U 83
91 88
denken aan de Noordooster Locaal, de
Noord-Friesche Locaal, aan Gouda—-Schoon
hoven, aan HellendoornNeede, aan Hat-
tem—‘Kampen. De electriciteit in het spoor
wegverkeer werd tot nu toe slechts op de
l(jn RotterdamDen Haag toegepast, zulks
sedert 1908; de electrificatie van den lijn
AmsterdamRotterdam staat intusschen
voor de deur. De fusie der spoorwegmaat
schappijen maakte aan de concurrentie een
voorloopig einde, zonder intusschen op
spoorweggebied reeds tot die verbeteringen
te leiden, die men daarvan gehoopt en ver
wacht had. Het stoomtramverkeer, dat nu
min of meer schijnt te hebben afgedaan en
overal wordt vervangen door het electrisch
tramverkeer, nam in deze kwarteeuw toe,
juist in streken, die anders slecht bereik
baar waren of slechts onderling verkeer
hadden. Opgekomen in deze 25 jaren is ten
slotte geheel het vliegverkeer; eerst in 1910
waren de proeven met vliegtuigen tot dus
danige hoogte gekomen, dat dit verkeer min
of meer veilig kon worden geacht. De oor
log, die zooveel kwaad op zijn debet heeft,
heeft op zijp credit in elk geval de ont
wikkeling van het vliegweren, de geweldige
toeneming van de techniek. De Elta te Am
sterdam in 1919 gaf daarvan een staaltje;
de kracht die tengevolge daarvan ten on
zent de Koninklijke Luchtvaart Maatschap
pij ontwikkelt met hare Ijjnen naar ver
schillende landen, toont ook hier, dat voor
Nederland in dit verkeer eene toekomst
zit. Misschien zal die toekomst niet zoo
spoedig komen als sommigen wel denken,
maar in elk geval zal de volgende kwart
eeuw daarvan ongetwijfeld kunnen gewa
gen. Reeds nu in elk geval heeft men zich
gereed gemaakt om voorschriften voor de
lucht uit te vaardigen, gelijk men in deze
kwarteeuw ook voorschriften van interna
tionalen aard uitvaardigde voor de steeds
meer voorkomende tentoonstellingen. Met
het luchtvaartverkeer zal men dan gereed
staan, hetgeen met het gewone verkeer niet
het geval was. De Motor- en Rywielwet
ten onzent heeft zich aan da) verkeer moe
ten aanpassen; de noodzakeljjke wijziging
daarvan gaat steeds meer in de richting,
dat men gevoelt hoezeer het nalaten van
regeling van het verkeer, ook op den wejx
buiten een gevaar kan worden
Hoe sterk het verkeer is, hoe geheel ón
der beeld onze wegen vertoonen zonder dat
verkeer wij hebben het ondervonden in
den bangen oorlogstijd, toen benzine ont
brak en auto’s en motorrijwielen als weg
gevaagd schenen.
VERSPREIDE BERICHTEN.
FRANKRIJK.
Ex-keizer Kari’s rentmeester gearresteerd.
De „B.Z. am Mittag” meldt, dat dó rent
meester van w|jlen ex-keizer Karl, baron
Von Steiner de Valmont, en zijn echtgenoot*
te Parijs kljn gearresteerd. Hjj zou juwee-
len, die aan de familie van den ax-kaiaw
toebehooren, ten eigen bate verkocht heb
ben. Het betreft een bedrag groot 250.000
Zwitsersche franken.
ENGELAND.
Ren nieuwe stad aaa het SveskMeaif
De bladen uit Kalro melden dat hot ka
binet een bespreking heeft gewijd aan MK
voorstel van de Suez Kanaal Mij. om een
nieuwe stad .genaamd Port Said-Ooet. te
bouwen op den oostelljken oever, van hel
Kanaal. De maatschappij Is voornemens
voor dit doel te geven een renteloos voor
schot van 10 millioen francs. Het voorschot
heerscht in. vele bedrijven neiging tot lijde
lijk verzet.
Bjj de ambtenaren heeft de verhooging
over het algemeen ook niet bevredigd, zy
het dan ook, dat men in deze kringen geen
actie behoeft te verwachten zooals die van
de zyde der arbeiders dreigt.
In Opper-Silezië neemt de staking overal
toe. Te Beuthen is bij de meeste industrieele
bedrijven en mijnen het werk stopgezet en
in den loop van den dag is de staking over
geslagen naar Hindenburg en Gleiwitz,
De vakvereenigingen der mijnwerkers,
metaalbewerkers en transportarbeiders stel
len onafgebroken pogingen in het werk een
uitbreiding dezer wilde staking te voorko
men.
In Neder-Sileaië is gistenen een landarbei-
dersstaking uitgebroken, die zich heden snel
heeft uitgebreid. Reeds in 18 districten ligt
het werk stil.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda sa omstreken (behoorende tot den bezorgkring):
1—5 regels 1.80, elke regel moer ƒ0.26. Van buiten Gouda en den bezorgkring;
1—5 regels L56, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 20
bijslag op den prtfs. liefdadigheids-advertentiën de helft van don pril*.
INGEZONDEN MEDEDEEL1NGEN: 1—4 regels ƒ2.05, elke regel meer 0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mododeelingen bij contrsct tot zeer geroduceer-
den prlja Groote letten en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soiled» boekhan
delaren, Advertentiebureaux en onze Agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
Over de nieuwe loonrgeling welke een
verhooging beteekent van 66 2/3 heerscht
by de betrokken Duitsche werknemers groo
te ontevredenheid. Met deze verhooging is
men slechts ten deele tevreden en als ge
volg dezer ontevredenheid brak gistermor
gen direct reeds een staking uit bij het te-
legraafbedryf. Weliswaar werd het werk
weer hervat maar men ging over tot een
lijdelijk verzet, dat zal duren tot het heden
te houden referendum.
Ook bij de rjjks- en staatsarbeiders, met
name bij bet spoorwegpersoneel is men
slechts ten deele met de verhooging van
66 2/3 tevreden èn tengevolge van de
zeer krachtige communistische propaganda
e Volgens de Daily Telegraph bestaat er
reden te gelooven, dat de terugkeer van
McKenna, den oud-liberalen minister, in het
lagerhuis gedurende de laatste week een
punt van overweging heeft uitgemaakt ei\
in goed ingelichte kringen gelooft men, dat
hjj daar zal terugkomen als afgevaardigde
van een der districten van de CHty van Lon
den.
Als de besprekingen, die thans worden
gevoerd ,een gunstig resultaat hebban zou
de verkiezing waarschijnlijk in de tweede
helft van Juli kunnen plaats vinden. Men
gelooft, dat het den oud-kanselier van de
schatkist niet veel moeite zou kosten, om
tegenover welke oppositie dan ook, gemak-
kei ijk de overwinning te behalen. Ongetwij
feld hecht Baldwin groote waarde aan de
diensten, die McKenna als kanselier der
schatkist zal bewijzen en tevens wenscht hjj
natuurlijk, dat hjj die diensten zoo spoedig
mogeljjk ter beschikking heeft ,al ware het
slechts in verband* met de ingewikkelde
vraagstukken der schadeloosstelling en der
onderlinge schulden der bondgenooten.
in te halen,” zij de heer Crewe wat
geprikkeld. „Het was uw plicht ge
weest u direct tot mij te wenden.”
„Ik heb er u eens op straat over ge
sproken, ongeveer negen maanden ge-
led n, maar toen hadt u er een heel
anderen kijk op, mijnheer Crewe; u
beweerde toen, dat het den jongen wel
beter zou gaan, als hij maar niet zoo
indolent en bedorven was. Indien hij
indolent is, dan heeft dat een oorzaak
Indien hij wordt bedorven, nu, eenige
Vriendelijkheid des harten, die beproeft
hem eenigsains te vergoeden, wat hij
te verduren heeft gehad, zal hem geen
kwaad gedaan hebben.”
Guy sprak kalm, maar met zijn ge
wone openhartigheid. Hij wenschte zijn
aanstaanden schoonvader niet te ont
stemmen, maar als het om zijn beroeps
eer ging, dan moest a) het andere, zelfs
Celia wijken. Cella wist dat nog niet;
zij had hem van dien kant nog niet
leerón kennen. Tibbie wist er echter
alles van en was dikwijls trotsch ge
weest op den moed van haar broer.
„Kan er iets aan dat been gedaan
gorden? De laars, die hij draagt, is at-
schuwelijk, werkelijk een afschuwelijk
ding/’ zei de heer Crewe op denzelf-
den toon, die zijn beter gevoel verber
gen moest.
Guy trok even zijn wenkbrauwen op,
„Die is nooit naar mijn zin geweest.
Er zijn betere dingen in den handel,
en
„Zorg dan, dat u die krijgt. Daar zijt
ge voor,” viel de heer Qrewe op den-
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2^6, per week 17 cent, met Zondagsblad
per kwartaal ƒ2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt
Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad 8.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 81, GOUDA,
bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—5 uur.; 'Administratie Tel. Int 82;
Redactie Tel. 545
beerd met u te spreken, mijnheer Cre
we over dit en over andere punten,
maar
De heer Crewe wuifde ongeduldig
met de hand en schonk nog een glas
portwijn in, dat hij achter elkaar leeg
dronk.
Guy vroeg zich af, of hij zijn plicht
ook niet verzaakte door te zwijgen over
oen wijn, die, naar hij wist, vergif was
voor een man van zijn temperament.
„Ik verlang, dat u mij openhartig
zegt, wat ge met Stephen zoudt doen,
«Is hij uw zoon of broeder was.”.
Guy antwoordde, zonder een oogen-
blik te aarzelen:
„Ik zou hem zonder uitstel naar Lö-
wens te in in Weenen brengen.”
„Waarvoor? Waarom zoudt ge aan
een Oostenrijkschen Jood de voorkeur
geven boven een eerlijk Engetechman?
Ziet ge niet, dat gij u zelf veroordeelt
en uw ambtsbroeders kleineert?”
„Het zou mij niet kunnen schelen in
dit geval of in eenig ander van zoo
groot belang,” antwoordde Guy luch
tig. „Ik zeg niet, dat Hij in alle opzich
ten beter te dan iemand uit onze om
geving. maar ik zeg, dat ik nooit van
iemand heb gehoord, die hem-in een
geval als dit overtrof. Ik heb zes maan
den in zijn kliniek te W.eenen doorge
bracht, toen mijn middelen het mij ei
genlijk niet veroorloofden, en hij heeft
mij in dien tijd meer geleerd, dan ik
m twee jaar elders zou hebben opge-
Otoken van dit onderdeel van mijn b<-
18870
16908 88
918908
12 25
27 30
68 54
71 57
4517021 89
2412 46 17144 19035
27 71 50 61
2534 14829 --
71 47
76 53
2646 -
55
62
77
2761
77
2813
30
49
2901
82
811
3018 13
3113 44
38 56
53 80
- 831761
1546a
3307 87 t
13 91
57 99 1771
96 155)1 178C-
97 57 13
3401 67 28
5315642
72 9a
-701
31
33
9715701 88
fr» 15883 98
15908 17900 200j
16 44 4
22 18006 t
56 -
16002 - -
4 18152 20104
35 59 48
“'’20253
20315
31
39
43
67 20474
91 19103
93 9
17212 15
22 17
30 38
57 75
72 98
97 19219
77 17309 41
1415142 38 Ü6
22 65 83 79
15204 --
88
15300
89
ki02
49
55
80
90
714
23
812161
35162- -
901 36 18413 83
30 16319 25 97
41 58 51 2Q5IO
50 76 53 13
70 92 5» 29
85 97 68 62
16428 18554 20602
77 74
185^19622
«92OT87-
91~^“
M
18701
420404
97
I 04
1 04
I 95
-18838
30
72 -
Indien hij teer en zwak is, dan ben ik
geneigd de schuld daarvan te geven
aan hen, die dagelijks met hem omgin
gen. Hij is veel te veel vertroeteld. Is
hij werkelijk niet in staat om te loo-
pen? Hij denkt het en wordt moe, ais
hij een paar passen heeft gedaan.”
»»Er is veel waars in hetgeen u z*gt,’
zei Guy, nog altijd omzichtig. „Ik ben
Wij, dat u mij hierover heeft gespro
ken, en indien u het goedvindt, zal ik
morgen komen en hem grondig onder-
■ooken.”
hWaarom hebt u dat niet eerder ge
daan? Gij zijt hier geregeld* aan hui»
gekomen!” zei de heer Crewe eenigs-
zins scherp.
«Toen ik den laatsten keer hier was,
heb ik er met juffrouw Crewe over ge
broken om een collega uit Birmingham
of Londen in consult te nemen. Zij
nesft beloofd er met u over te spreken
•n mij don uitslag mede te deelen,
tot nu toe heb ik niets gehoord.”
„Het was niet noodig er oen derde
Eene gelijke toeneming van zorgen heeft
gegeven het verkeer. Wie in 1898 de nood
zakelijkheid van eene regeling van het
verkeer in de stad of op den weg zou heb
ben betoogd, zou een weinig zjjn geridicu
liseerd. Nu niet meer. Dat komt tengevol
ge van de toeneming van het verkeer met
het rjjwiel, de motor, de auto. Vooral de
toeneming van het rywielverkeer is ge
weldig geweest; was in 1898 de fiets nog
luxe-voorwerp, waarvan velen, maar lang
niet allen gebruik maakten thans ia het
’t meest noodzakelijke middel van vervoer
en staat Nederland, hoogstens te vergelij
ken met Denemarken, aan den spits van
dit verkeer. Onze groote steden bieden er
een beeld van. Met het motor-rljwiel en
de auto is het al evenzoo gegaan sedert
beide zich perfectionneerden. De ontwik
keling van het verkeer op deze wijze heeft
het voordeel gehad, dat gedeelten van Ne
derland, diè vroeger onbereikbaar moch
ten worden geacht, thans druk zyn be
zocht; dat schoone, dat Nederland zelf
biedt, beter is bekend geworden. Het werk
van den AN..W.B., eerst opgericht als
wielrjjdersbond, later, nadat hij ’t renwe
zen op eigen beenen liet staan, bond voor
toerisme geworden, is op dit punt niet ge
noeg te pryzen. Nog steeds staat aan zijn
hoofd de heer Edo Bergsma, voorzitter, die
leiding en stuwkracht heeft gegeven en nog
steeds weet te geven. De A. N. W. B. is
zijne schepping en al heeft hij uitnemende
medewerking gevonden, het blijft de zyne.
Naast hem dient genoemd de heer G. A.
Pos, de man die ertoe heeft bijgedragen,
dat Nederland de leiding nam in de inter
nationale regeling van het verkeer. De auto
is hier populair geworden pa den grooten
wedstrijd Parijs—Amsterdam in 1898. Welk
een verschil tusschen. toen en nu, verschil
vooral in doeltreffendheid der constructie.
Ook de auto, om van het motorrijwiel in het
geheel niet te spreken, is geen luxe-voer-
tuig alleen meer; voor practische doelein
den worden de motorvrachtwagens zoo veel
vuldig en zoo zwaar toegepast, dat zij een
bedreiging en ruïne zjjn voor onze mooiste
wegen-
Het spoorweg- en het scheepvaartverkeer
hebben in deze 25 jaren ook aanmerkelijke
uitbreiding ondergaan. De snelheid onzer
spoorwegen is heel wat grooter geworden,
in den oorlog helaas verminderd en nog
niet weer overal op peil gebracht. Verschil
lende nieuwe lijnen,werden aangelegd; wij
17915 18591 189A9
389 4829 5487 777»
.7563
701 769 1074 1986
>47ü 9^76 10189 2288
16862 17289 18066
telgen geld).
10752 13256 16121 19085
90 13318 64 19128
93 79 16214 57
10814 88 18 63
10933 13448 16360 19303
1100513512 82 92
6213082 9319121
111131376616426 72
11299 81 87 74
1134313827 16995 19607
76 80 17046 99
11584 14096 17354 19843
1170414565 “J-
12128 9617538
29 14522
12225 14627 17723
12432 14774 76:
12511 14848 17810:
36 4017913
12612 56 r
67 14904 180!
12750 15271 181U
99 7918294
12834 15317 18397
38 15493 18502
54 15520 18771
80 24 92
13093 51 18994
13201 15680 19021
Opper-Silezië. Het vierde rapport van Mr. Zimmerman. De terug
keer van Mc. Kenna.
Gistermiddag kwam Poincaré te Brussel
aan voor een conferentie met Jaapar en
Theunis. Hy was vergezeld van Lasteyrie,
Ie Troquer deskundigen en ambtenaren
Omtrent de conferentie die van half 4 tot
half 7 duurde, werd aan de bladen alleen de
volgende medeeling verstrekt.
De Belgische en Fransche regeeringen
hebben vandaag de gemeenschappelijke stu
die voortgezet van de verschillende vraag
stukken, welke zyn gerezen door de bezet
ting van de Roer. Zy hebben alle vroegere
besluiten onverzwakt gehandhaafd, met na
me wat betreft de voor waaiden, waarop <le
Roer ontruimd zal winden na de betaling
van de vergoeding en ten aanzien van de
verplichting voor Duitechlaod om een eind
te maken aan het lydeljjk verzet, voordat
er van een onderzoek van de Duitsche voor
stellen sprake kan zyn .Beide regeeringen
hebben het programma vastgesteld van de
nieuwe maatregelen om den druk te ver
scherpen en Duitschland te dwingen tot een
spoedige vervulling van zijn verplichtingen.
Poincaré had na afloop van de conferen
tie een onderhoud met Koning Albert en
vertrok hedenmorgen weer naar Parijs.
zelfden harden toon in. „Weer zeg ik,
dat het uw plicht was geweest over
deze zaak met mij te spreken. Voor
alles moeten wij nu, gelijk u zelf zegt
hel oordeel van een tweede inwinnen.
Dat laat ik aan u over. Ik verlang al
leen u volkomen te doen begrijpen, dat
ik slechts het allerbeste voor den jon
gen goed genoeg acht, in elk ojnicht
hel allerbeste en dat de vraag, wat het
kost, daarbij niet in aanmerking komt.
„Heel goed, mijnheer,” antwoordde
Guy kalm, en hij Met hoegerfhamd niets
\an zijn innerlijke verbazing merken.
In het diepst van zijn ziel vroeg hij
zichzelf af, of Alison hier ook de hand
in zou hebben.
„Hij z gt,” vervolgde de heer Cre
we, „dnt u, toen u hem den laatsten
keer bezocht, als dokter bedoel ik,
vondt, dat zijn been erger was.”
„Ik herinner mü. niet, dat ik dat
gezegd heb, maar ia vond wel, dat zijn
algemeene lichaamstoestand er niet be
ter op was geworden en toen heb ik
juffrouw Crewe zeer sterk op het hart
gedrukt, dat hij eens wat beziggehou
den moest worden en zijn belangstel
ling moest worden gewekt voor ieta
buiten hemzelf. De slechte gewoonte
van den invalide is reeds zijn tweede
natuur geworden en die moet gebroken
worden.”
„Weer zeg ik, dat gij gefaald hebt in
uw plicht dokter,” zei de heer Crewê
geprikkeld. „Welk nut had het tegen
Anna te spreken? Welke macht had
zij?”
6OTBSCHE COURANT.
„Ik heb verscheiden aeeren gepro^| roep. Neen, bel is niet iets om over te
--* pochen, maar het is waar, dat de on
dervinding juist in deze plaats mtj vanj
oneindig veel nut is geweest.”
De heer Crewe, die nu een en al
belangstelling was, stak oen sigaar op
en deed zwijgend oen paar trekken
„Zoudt u hem naar Weenen kunnen
brengen?"
Guy schudde het hoofd.
„Neen, mijnheer Crewe, dat sou ik
met kunnen.”
„Maar ik zal er u goed voor betalen”
„Daar twijfel ik niet aan, maar in
de omstandigheden, waarin ik nu ver
keer, is het mij niet mogelijk het te
doen.”
„Ik bedoel niet, dat u daar soudt
blijven voor den duur van de geheele
behandeling, die deze Oostenrijksche
dokter misschien zal voorschrijven. Ah
u hem er alleen maar heenbracht en
aan zijn zorgen overgaf, dat te alles,
wal noodig te, en ge zoudt het binnen
een week kunnen doen.”
„Dat zou kunnen, maar Ik weet niet,
wat Houghton er van zou zeggen. De
overdracht van de geheele praktijk is
toch al een vrij moeilijke geschiedenis,
en vergeet niet, dat ik in het voorjaar
op een vacantie hoop. Waarom brengt
u hem zelf niet, mijnheer Crewe? ik
zou, nadat ik Stephen grondig onder
zocht heb, een uitvoerig verslag van
het geval kunnen neerschrijven voor
Löwenstein. Bovendien behoeft zulk een
man slechts een paar gegeven»
(Wordt vervolgd.)
044
50 77
104 16522 ll
70 66
72 «8
8516607
92 10
271 30
H7
19
n
17046
5020082
98
67 20166
78
20576
‘20600
-J
3820796
14904 18058 2086»
-106 2008»