b
I
II
dithifll
r
Hitna- ii Omskliidiii
near maat.
iiden
hines
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
No. 15755
Zaterdag 7 Februari 1925
64*Jaargang
Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen
3ouda
j
I
II
F
2uuri.n-
EERSTE BLAD.
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT. MOORDRECHT. MOERCAPELLE, NIEV
WERKERS OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK. SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN. ZEVENHUIZEN. enz.
DE LIEVELING DER GODEN.
week 17 cent, met Zondagsblad
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
363 325
I - Gouda
HAGENAAR
et voorbij-
er
LM
851 60
om
inbid,
tooneelstuk
■rei'
hei
ANTE en de
evreden rijn.
haar
(Wordt vervolgd)
I
‘‘■i
eischt dat
iouden.
De eenzame trots wordt altijd kantiger;
het kiezel aan den oever der zee, altoos
ronder.
van het gezin. Als er een maatregel is, die
van liberale zijde bestrijding verdient, dan
is het wel deze. Men ontneemt hier toch
aan den ongehuwde, die uit gevoel van ver
antwoordelijkheid geen gezin sticht, voor
hy het kan onderhouden, een deel van het
hem eerlijk toekomende loon, ten einde er
het gezin mede te helpen onderhouden van
hem, die minder verantwoordelijkheidsge
voel heeft getoond.
ïydelyk mng door een dergeiyken maat-
legei zoowel de schatkist als de gehuwde
ambtenaar worden geholpen, op den duur
zal hij niet nalaten zyne noodlottige wer
king te doen gevoelen op de welvaart van
al’en.
BRIEVEN uit de hofstad.
DOCL.
E BOS.
>p heden ver-
en ge-
Kamt
roegde hij
in rijn
hij reeds
J. DE MOL EN ZOON
Turtawkt 71 Til. 411 - 1m4«
INRUILEN,
e wat ar 6®
ns een ALBX.
■rud. W(j W
211» M
•t IM.
EPAREFJIW'
'al Kif
meer
zal
die
on-
op den duur wordt het on
houdbaar. Met kunst- en vliegwerk loopt
het nu nog, maar de cyfera zijn angstwek
kend aan het stijgen en het gemeentebestuur
dient op dit punt zeker een vooruitzienden
Nik te hebben.
MEDISCHE BRIEVEN.
Manie.
II.
Wij hebben den vorigen keer met'elkan
der besproken de verschijnselen, welke de
manische patiënt vertoont en deelde ik u
reeds mede, dat wjj vele variaties kennen,
welke wy weer in twee vormen dienen te
groepeeren. Het is n.l. aan den eenen kant
de „Hyponmanie”, anderzijds de „mania
gravis”. Wy willen ons ditmaal een oogen-
blik bezig houden met de hypomanie. De
verschijnselen, welke de manische patiënt
uuukJ over
beschikken,
gelegenheid,
an te geven
laag tarief,
kan deel-
>rden geleid
aren leer
de inschrjj-
esteld van
en.
thans
Leiden.
LIJK TARIEF.
ZWAN.
316 20
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per v C,Z._
per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt
Franco per post per kwartaal 3.15, met Zondagsblad 3.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons But eau: MARKT 31, GOUDA,
bij onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zjjn dagelijks geopend van 96 nur. Administratie Tel. Int. 82;
Redactie Tel. 545.
vertrouwen. Komt
en degeljjk is ons
ieuw en gebruikt
r. KIPSTRAAT 42,
353 10
Verantwoordelijkheid en
Christenplicht
Schier dagelijks kan men van niet-liberale
zjjde hooren verkondigen, dat het liberalis
me op economisch en sociaal gebied een
overwonnen standpunt vertegenwoordigt.
Toch is het wel merkwaardig en er werd
ook in dit blad reeds meer op gewezen
dat dezelfde niet-liberalen, als zij zich niet
door propagandistische doeleinden laten lei
den, maar zich ernstig in de maatschappe
lijke vragen verdiepen, ten slotte toch weer
komeii tot inzichten, die met de liberale ge
heel overeenstemmen of er althans nauw
aan verwant zjjn.
Zoo ook thans weer de heer Colyn, onze
Minister van Financiën, Men mag over de
door den heer Col ijn genomen en voor de
toekomst aanbevolen maatregelen denken,
zooals men wil, ieder zal het er wel over
eens zijn, dat hij staat voor eene moeilijke
taak. Het is veel gemakkeljjker en aange
namer den menschen iets te kunnen beloven
of te geven dan hun wat te moeten weige
ren of ontnemen.
De heer Colijn handelt met het oog op
de moeilijkheid van zijne taak daarom o.i.
verstandig, af en toe in het openbaar zjjn
standpunt te ontvouwen.
Zoo sprak dan dezer dagen de heer Co
lijn te Groningen voor de afdeeling van
Patrimonium over kapitaalvorming. Wat
hjj daarover opmerkte, komt en dat kan
haast niet anders overeen met wat libe
rale economen als van Gijn, Bruins, Ver-
rijn Stuart, om van anderen maar te zwij
gen, reeds herhaaldelijk hebben gezegd.
Wy willen daarop thans, dan ook niet in
gaan, maar even stilstaan bij een punt in
het verslag derrede van den spreker, dat
in het bijzonder onze aandacht heeft ge
trokken.
Hy legde er den nadruk op, dat, zal by
de groote toeneming der bevolking hier te
lande ,de toekomst van onze kinderen niet
in het gedrang komen, wy van ons nationaal
inkomen een groot deel niet mogen verte
ren, maar op zijde moeten leggen, ten ein
de daarvoor werkgelegenheid te scheppen.
Dit bracht hem ten slotte tot het stellen
van de vraag, waarom hij juist dit onder
werp behandelde in eene vergadering van
Christelijke arbeiders. Zyn antwoord hier
op luidde, dat het daar z.i. bijzonder op
zyne plaats was. Christenen met verant
woordelijkheidsgevoel mochten volgens den
want het aantal factoren waarmede gere
kend moet worden is te groot dan dat par
ticulieren deze puzzle kunnen oploaeen.
Wy zouden er ons niet graag toe zetten
cm een volledig plan te ontwerpen, al zien
wij terdege verschillende groote fouten in
het bestaande systeem. De autobussen heb
ben op de voornaamste fout nog eens de
volle aandacht gevestigd. De tram is niet
kwiek genoeg. Er rijden te weinig wagens
en als gevolg daarvan wordt bijna steeds
met aanhangwagens gereden, waardoor de
loop der trams zeer wordt vertraagd, vooral
in het nauwe iniddenstadsgedeelte. Wat ons
dus vóór alles noodig blijkt, is vlugger en
vaker tramverkeer? zoodat het meer het ka
rakter van de bussen krijgt. Zoolang men
daar niet op aanstuurt blijft het tramver
keer misère.
Overigens volgen wy de ontwikkelings
geschiedenis als belangstellend buitenstaan
der. De fiets is nog niet onmisbaar. Er zijn
:n den Haag ruim tachtig duizend fietsen,
gelijk uit de gehate rywielplaatjes-belasting
gebleken. Men kan gerust aannemen, dat
een zeer groot deel daarvan dient als ver
keersmiddel voor hen die in de buitenwijken
wonen enin het centrum hun werk hebben.
Op één der drukke punten in den Haag, n.l.
de Laan van Meerdervoort, die de toegangs
weg is naar de woonwijk Duinoord, paasee-
ren daags twaalf duizend fietsers. Een deel
van die fietsers passeert daar vier malen
per dag, een deel tweemaal. Men kan dus
wel aannemen, dat een achtduizend perso
nen alleen langs dezen weg gaan en niet
gebruik maken van de tram.
Als al deze menschen met de tram gin
gen, beteekende dit 1200 gld. per dag meer
ontvangst of berekend op 300 dagen per
jaar 360 duizend gulden per jaar. En dat
alleen voor één of twee tramlijnen. Deze cij
fers op zichzelf bewijzen reeds, dat de tram
niet voldoet aan den eisch, dat zij het ver
bindingsmiddel is met de buitenwijken. Vol
gens hen die het weten zijn de kosten van
het ryden per fiets aankoop, onderhoud
en waardeverlies niet veel minder dan
een eventueel lijn-abonnement op de tram en
dus blijkt, dat zeer velen de voorkeur geven
aan de fiets boven de tram op andere dan
financieele igronden. Wil men hen voor de
tram vangen, dan dient er nog heel wat
verbeterd te wonden.
De tellingen, die thans in den Haag door
de verkeerspolitie worden gehouden om eens
te weten hoeveel wagens, auto’s en fietsen
er op bepaalde punten passeeren zyn heel
aardig, al zeggen ze niet zoo heel veel.
Aardig: is het bijvoorbeeld dat langs den
nieuwen verkeersweg achter het Binnenhof
over het Buitenhof dus langs de Gevan
genpoort het verkeer enorm is toegenomen.
Daar passeeren per dag een kleine tweedui
zend auto’s, een zeshonderd wagens en een
acht duizend fietsers. In tien jaar tijd is
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den heaorgtain<):
1—6 regels 1.80, elke regal nw ƒ0.25. Van buiten Gouda en ddn Uzorgkring:
1—5 regels 1.55, elke regal meer 0.80. Advertentie® in het Zaterdagnummer 20
Ljjslag op den prijs. Liefdadigheids-advertectiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEEUNGEN1—4 regels ƒ2.05, elke regel meer ƒ0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeel ingen b(j contract tot eeer gareduceer-
den prjjs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boekhan
delaren, Advertentiebureau* en onze Agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
ftOUDSCHE COURANT.
Het is nog maar zoo weinig jaren geleden
dat wij met enthousiasme de verschijning
van de electrische tram begroetten. Hetzelf
de geslacht dat in zyn jeugd dit historische
moment meemaakte beleeft op middelbaren
leeftijd de crisis in dit fraaie bedrijf en wie
weet of het op zijn ouden dag niet óf de
verdwijning ervan of de geheele omvorming
zal meemaken. We zitten hier al een paar
jaar in de crisis, maar uitzicht op een spoe
dige verbetering is er diet. In den loop van
dit jaar echter moeten belangrijke beslis
singen worden genomen, want in 1926 loopt
de concessie der exploiteerende maatschap
pij ten einde. Niemand weet echter wat
er gebeuren moet en een speciale commis
sie die voor de bestudeering van het vraag
stuk is aangewezen wekt niet al gemeen/de
hoop, dat men een uit^teg vindt. Moet de
gemeente de exploitatie overnemen Er is
veel vóór, maar er is evenveel tegen te zeg
gen. De toeneming van het aantal ambte
naren in gemeentedienst doet ieder verstan
dig mensch huiveren en de vrees dat even
tueel tekort kort en bondig uit de gemeente
kas wordt aangevuld is jjiet ongegrond.
Af gezien echter van die moeilijkheden
blijft de vraag hoe de tram moet loopen een
bijna onoplosbare puzzle. De rails en de
draad leggen de baan van de tram vast;
riet dan met groote kosten kan die baan
omgelegd worden. Het gevolg is, dat van
snel aanpassen aan gewijzigde plaatselijke
omstandigheden geen sprake kan zijn.
Iedere verandering moet van te voren ob-
soluyt nuttig en rendabel zijn gebleken eer
men er toe overgaat. Dit heeft de autobus
voor dat ze onmiddellyk haar route kan
veranderen als blijkt, dat die voordeeliger
is en beter voor het publiek. Het is nu reeds
zóe ver, dat één der Haagsche bladen een
prijsvraag heeft uitgeschreven onder zijn
'ezers om plannen te ontwerpen voor den
loop der trams. Veel zal dat niet opleveren,
BCtuS.
B5Ö 40
spreker niet nalaten het vraagstuk der ka
pitaalvorming onder de oogen te zien. De
waarschuwing van de Heilige Schrift, om
niet bezorgd te zijn, beteekende niet, dat
men geen voorzorg mag nemen. De zorg
voor werkgelegenheid en brood voor hen,
die na ons komen, achtte de heer Colyn
niet den Mammon dienen, maar Christen
plicht.
Het verband, door den spreker hier ge
legd tusschen Christendom en verantwoor
delijkheid van den mensch voor het bestaaq,,
van zich zelf en zjjne nakomelingschap,
deed ons aangenaam aan. In de eerste
plaats, omdat men onder de rechtsche ar
beiders wel eens een heel ander geluid in
dezen hoort. En in de tweede plaats, omdat
het door den heer Colyn ingenomen stand
punt door en door liberaal is, in den besten
zin van het woord, al zyn niet allen, die
zich liberaal noemen, daar steeds voldoende
van doordrongen.
Naar onze meening staan wij hier voor
het fundament, waarop de liberale inzich
ten inzake overheidsbemoeiing van oudp
hebben gesteund. Het economisch liberalis
me legde er steeds den nadruk op, dat, zal
onze maatschappij op den duur niet nog
veel meer ellende te zien geven dan thans
helaas het geval is, ieder behalve in uit
zonderingsgevallen verantwoordelijk
moet worden gesteld voor het bestaan van
zijn gezin.
Het is op grond van dit beginsel, dat de
liberalen bang zyn voor eene intense be
moeiing der overheid met de bedrijfsver-
houdingen. Het is toch alleen mogelyk op
het individu die verantwoording te doen
rusten, indien hem voldoende vrijheid wordt
gelaten, z|jn arbeid voor dit doel aan te
wenden op eene wijze, die hem onder zyne
omstandigheden het best past. Het is op
grond ook van dit beginsel, dat de liberalen
staan tegenover de Socialisten en alle maat
regelen van socialistische strekking. Als de
gemeenschap in het bezit is van alle pro
ductiemiddelen, zal die gemeenschap ook
verantwoordelijk moeten worden gesteld
voor het bestaan der burgers. Ieder per
soonlek zal van die verantwoordelijkheid
zyn ontheven, een toestand, die alleen houd
baar is, als men zich op het standpunt stelt,
dat de menschen voor de algemeene belan
gen even veel gevoelen als voor hunne per
soonlijke.
En het is op grond van dit beginsel ten
slotte, dat met het liberalisme in strijd is
te achten eene loon- en salarispolitiek, die
het loon of het salaris niet wil doen afhan
gen van de prestaties, maar van de grootte
het aantal auto's verviervoudigd, het aan
tal wagens tot de helft gedaald. Op één der
drukste punten, n.l. het stukje weg tusschen
Groenmarkt en Buitenhof gaf in 1912 voor
wagens 1130 en auto's 220. Negen jaar la
ter was het eerste cijfer gedaald tot 850,
het tweede gestegen tot 600 en de jongste
telling in Januari 1925 gaf te zien een da
ling voor wagens tot 550, een stijging voor
auto’s tot 1500. Dit beteekent dat er iedere
’udve minuut een auto passeert en iedere
anderhalve minuut een wagen. Natuurlijk is
het op bepaalde uren veel drukker. De tel
ling loopt van s morgens zeven uur tot
’s avonds zeven uur. Tel daarbij nog ette
lijke duizenden fietsers en om de twee mi
nuten een tram, dan heeft men een aardig
beeld van de drukte op dit kleine straatge-
deelte, dat precies een trechter gelijkt.
Naturulijk neemt dit verkeer nog gere
geld toe en men vraagt zich af hoe dat op
den duur zal gaan. Het zal haast onvermij
delijk zijn, dat ten slotte slechte in één rich
ting wordt gereden mite men dan een goe
den weg voor de andere richting heeft. En
die is er niet. Het steegje dat Veenestraat
heet is geheel ongeschikt en dus zal er iets
andere op gevonden dienen te worden.
De verkeerspuzzle is de moeieltjkste in
het oude gedeelte. Wat men thans nog doet
is alleen lap-werk omdat men geen groote
middelen bij de hand heeft. Zal het groote
gebouw vaa de Bonnetterie moeten ver
dwijnen? Het zou redding geven, maar
lieve menschen, vraag niet wat dat koeten
zou.
En toch.
staan, mijn verschrompeld lichaam te
zien verdorren van gebrek, rottende
onder de klauwen der roofdieren van
de woestijn Of meent gij dat ik hui
verend van een misdaad, door de ste
den van Kamt zou dwalen, als een
gebroken en ellendige lafaard Zijt
gij vergeten wie en wat ik ben, oh,
machtige priester van Ra,'als gii denkt
dat ik iets van u zou vragen Zijt gij
vergeten, dat ik de harten van Kamt
en van zijn priesters in den palm
van mijn hand houd en hun trouw
aan mijn voeten, „dat ik van de on
toegankelijke hoogten van mijn troon,
gebouwd op de heide of het bijgeloof
van het volk, niet vraag, maar beveel
nooit een vinger te durven leggen op
prinses Neit-akrit. niet toe te staan,
dat een ademtocht van laster de rein
heid van haar naam raakt. En indien
gij in uw aanmatiging er some van
droomt aan mijn bevelen ongehoor
zaam te zijn en zoudt denken dat gij
mij in de gewijde gebieden van’ uw
tempels kunt trotseeren, dan zeg ik u
voor het eerst en voor het laatst, Ur-
tasen neem u in achtWant niet al
leen op uw nietig lichaam1 zal mijn
toom neerkomen, niet alleen mijn
hand zal neerkomen op uw verzwakte
schouders, waar mijn stem, die nu
Karnt half gek maakt van vreugde, zal
zich verheffen om gedachten van
kwaad en van bloed in zijn volk te
doen ontbranden de ban van mijn
toovermacht znl boven hun hoofd zwe
ven. fluisterend van moord, van bloed
schande en van ontwijding een ne
vel van bloed zal voor hun oogen zijn
en van Tanis tot Net-amen. van Men-
ne-fer tot Khe-me-nu. zal ik de nieu
we profeet van het kwaad, de bran
dende toorts van een bloedige revolu
tie voor mij uitdragen. En gij die
gepriester zelfs in den tempel, die er
Hoor ontheiligd) zal worden, zullen
misschien het volk van Kamt, en de
priesters van hun góden ontwaken uit
de betoovering, die gij door uw hek
serij over hen hebt geworpen. Sta I
Want verder dan die eene daad van
bruut geweld zijt gij machteloos! Neit-
akrit is een gevangene in de handen
van de priesters van Kamt, verbor
gen voor aller oogen, weet niemand
waar zij is. Haar zonde wordt in dit
land niet in openbare zitting behan
deld, evenmin hoort iemand het von
nis over haar uitspreken. Maar mor
gen zal zij, die eens de schoonste in
oud Kamt was, blind, verminkt, ge
kneusd door de straten van Tanis net
medelijden vragen van den voorbij
ganger, en met verachting zal men
medelijdend haar na wijzen, en zeg
gen „Het is Neit-akrit, een prinses
van Kamt, die zelfs binnen den tem1;
pél van de góden zondigdeGij
moogt slaan, oh lieveling der góden,
want in het graf, waar mijn gebeente
rustig de terugkeer van mijn ziel zal
afwachten, zal er vreugde en blijd-
sohan zijn bij de gedachte, dat gij,
hoe machtig gij moogt zijn, lieveling
der góden en aangebeden door geheel
Kamt, niets kunt doen can haar van
haar oordeel te redden.”
Langzamerhand hadden de handen
van Hugh de keel van den priester
losgelaten. Ik kon zien dat rijn hefti
ge woede voorbij was hij was zoo
bleek als de dood-, zijn oogen.gloei
den alleen van een onheilspellend
vuur, en hij hield de armen vast over
rijn borst gekruist. Hij wachtte met
schijnbaar geduid, totdat de hooge-
priester ophield' met spreken, toen
seide hij heed kalm-
„En denkt gij werkelijk, oh macht!-
FEUILLETOM,
(Nadruk verboden).
Uit het Engetech van
BARONES ORCZY.
Bewerkt door
J. P. WESSELINK—VAN ROSSUM.
91 -
„Dood oh zoon van Ra 1 Dood 1
indien gij het wilt. Meent gij dat ik
mij maar eenigsrins zou weren? Of
miji. priesters te hulp zou roepen? Ej
rijn er honderd binnen bet bereik
mijn stem en toch, zie ik verhef mijn
stem niet eens. Dood mij I Hoe blij
zou ik sterven, wetende dat mijn dood
ten laatste uw ondergang had bewerkt
nadat ik er in geslaagd was uw ziel
te vernietigen. Ah ik geloof dat wij
nu gelijk rijn, oh lieveling der góden,
die met uw machtige hand den ambts-
staf van den hoogepriester van Ra
hebt gebroken. In ruil voor den slaf
heb ik uw hart gebroken en ik zal
gelukkig sterven wetende, dat wr*
het meest liefheb! op de wereld, i
veracht meer beklagenswaard^
worden, dan Kesh-ta de slavin,
gij rukte uit die klauwen van het
verbiddelijk recht van Kamt.
Neen, waarom aarzelt gij In den
naa van Ra, uw heer, en Osiris,
wiens lieveling gij rijt, sla, oh, gezant
der góden I sla I en met den slag, die
het bloed doet vloeien van den hoo-
ge priester van Ra, dat de gebeurte
nissen rich zullen afspelen als gij ze
sluw hebt beraamd
Acht gij het werkelijk zoo getnak-
keliw uw macht tegenover de mijne
Ce plaatsen en overwinnaar te blijven?
Werkelijk, ik beklaag u, u en uw
blinde dwaasheid. Gij komt hier kalm'
en zegevierend voor mij om mij te
zeggen dat zij, die ik aanbid, een ge
vangene is in uw handen, dat rij die
voor mij gelijk is aan eene godheid,
gehoond en belasterd zal worden door
goddelooze priesters onteerd, neen er
ger gemarteld en dan zegt gij kalm
dat ik niets kan doen om' haar van
haar oordeel te redden. Ik. de vreem
deling, die de ontoegankelijke barriè
res, die sinds vijf duizend jaren de
geheimen van Kamt verborgen heb
ben gehouden, heb door gebroken, ik
kan niets doen om' mijn gelieklsten
schat te redden Wel, misschien niet!
Misschien vreezende, dat het een of
ander ontzettend oordeel u zou over
vallen voordat gij tijd hadt uw mis
dadig besluit ten uitvoer te brengen,
nebt gij misschien reeds de hand dur
ven leggen op mijn godheid. Ja, dan
hebt gij gelijk. Zelfs ik kan het ver
leden niet ongedaan maken, ik kan
hajar niet redden van haar oordeel I
Maai hebt gij gedacht aan wat daar
na zal gebeuren, oh machtige pries
ter van Ra
„Daarna?” vroeg hij kalmdeschou
ders ophalende.
„Ja daarna I Denkt gij misschien uat
ik na in mijn woede u en uw ver
achtelijk lichaam in duizend atomen
gebroken, in den donkersten hoek van
de vallei des doods te hebben gezon..
den ik de uiterste boete van de wet
ten van Kamt zou toelaten, en aan
uw dwalende ziel het geluk zou toe
machtig zilt, gij die rijk rijt, en bo
venal gij die u heilig waant, verbleek
en beer want ik zal tol het volk,
dat mij volgt spreken van ontheiliging
en ontwijding I Ja, zelfs, ik, die gis
teren sprak van barmhartigheid en ge
rechtigheid En het volk van Kamt
zal mij volgen, Ur-tasen”, voegde hij
er aan toe, en toen hij rich in rijn
volle lengte oprichtte, scheen hij reeds
boven den door schrik bevangen man
uit Ce steken als de een of ander door
het booze bezielde profeet.
„De mensch is steeds bereid te
luisteren naar den stem, die hem te
rug roept naar rijn oorspronkelijken
aard van wild beest, rij zullen mil
volgen en krankzinnig van woede wor
den dorwtende naar een slachting,
naar moord en naar bloedvergieten
rij zullen de heerschers van hun troon
slingeren, hun tempels vernietigen, en
hun graven ontwijdenEn gij, Ur-
tasen die de belichaming rijt van die
priesterschap, die het volk van Kamt
in bijgeloovige onwetendheid hebt ge
laten, tegen u en uw priesters zal de
verachting, de verfoeiïng. de smaau
gericht zijn. Geslagen en geminacH
zult gij aan den voet van den troon
van uw aod staan, als door schande
op de kaak ges’eld mannen, vrou
wen en kinderen zullen u toeschreeu
wen. zullen met minachtende vingers,
die nog druipen van bloed, naar
wiizen. en in het land waarover aii
hebt hopen te regeeren zult rij een
man riin broeder zien dooden. een
vrouw haar kind, een HM zijn ouders
aij zult onteeriiw en «Hefstal en ent
wiping akemeen ril zult b m
gersnood en peat zien