i I Zoon bergambacht, berken wou de, bodegraven, boskoop, GOUDERAK, HAASTRECHT. MOORD! WERKERK OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWUK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDL Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen dame NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN 3RDRECHT, MOER CAP ELLE, NIEU NXVEEN, ZEVENHUIZEN, en*. No. 18808 84- Speciaal Stpffenhuis. EERSTE BLAD. F Gouda. 00) GROOTE SORTEERIÏÏG IN ALLE talie Italetimi Zatardap 88 Maart 1928 DE TWEE HANSEN dan ■Mtr/OH. O* )it nummer bestaat uit twee bladen. I Markt 16 I Kn 1 (Wordt. vervolgd) I* M .x. i Gouda. abonnementsprijs I •r kwartaal 2.90, 'ranco per post per itèle gratis EN BROS Tal af 734 - EN DETAIL 806 a» 787 00 i. Wö wen- J. DE MOL EN ZOON Tartaarkt 71 - Tal. «II laala Into- ii OmtUuiiii ■•ar Maat. Wie zijn toorn inslikt, heeft hem nog niet altijd ook dadelijk verteerd. FEUILLETON. GOIIBSCHE (101IRAYT poging gedaan, inaai met den dag blykt duidelijker, dat die poging ten eenenmule is getaald. De niet-Aocialistische democratische groe pen z^n aan het hervormen gegaan zonder voldoende theoretische basis. Onder den in- druk van de sociale nooden hebben ty, ge leid door ethische overwegingen, tal van maatregelen op sociaal gebied weten te hef fen, waarvan meer en meer blykt, dat zy niet houdbaar zjjn. Terwijl men aan den eenen kant nooden tracht te lenigen, schept men juist door de ten behoeve van die le niging genomen maatregelen andere noo den, die misschien op den duur veel grooter zullen blijken te zjjn. Laten wy enkele voor beelden noemen. Door de arbeidsvoorwaar den gunstiger te maken dan mogelyk is, bewerkt men, dat velen geen arbeid kunnen vinden. Door het geld uit de publieke kas sen voor alles en nog wat beschikbaar te stellen, heeft men ten slotte voor beslist noodige zaken geen middelen beschikbaar. Het streven om het peil der woningen op te drijven, leidt er toe, dat velen ten slotte geen voor hunne beurzen geschikte woning kunnep vinden. Wy begrypen dan ook de klacht van een vooraanstaand sociaal-demo- craat, die eeaigen tyd gelede» beweerde, dat, telkens als men iets meende te berei ken, de automatische wetten van het kapi talisme dit gingen beletten. De socialisten hebben het ter verklaring van het échec van genomen maatregelen nogal gemakke- lyk. Zy geven de schuld aan het kapitalis me. fie vraag i» echter of het onder het socialisme wel anders zou zyn, Want die automatische wetten vinden niet in de eer ste plaats haar grond in een of ander door menschen uitgedacht stelsel, maar in de na tuur der dingen en de eigenschappen der menschen. Dit hebben de liberalen altyd betoogd en de juistheid er van hebben in de laatste jaren vele niet-liberale regeeiders door de praktijk kunnen leeren. In boven vermeld beginselprogram werd dan ook ten onrechte gezegd, dat de libe rale beginselen theoretisch als onjuist zyn erkend, doch nog al te zeer toepassing vin den. Het ia juist andersom. De sociale be weging heeft, zonder zich om de al of niet juistheid van hun theoretischen grondslag te bekommeren, de beginselen van het eco nomische liberalisme in de praktyk op zy gezet. Daardoor ziet men zich geplaatst voor allerlei moeilijkheden. Om deze op te lossen moet men noodgedwongen weer by de liberale beginselen terecht komen, wat wel bewjjst, dat de theorie, waarop zy steunen, juist is. Met het oog hierop bestaat er allerminst aanleiding, van niet-liberale zyde de economische inzichten der liberalen als zondenbok te gebruiken. FImmImI Waakavarilsht. De zeer onstabiele houding van vemehil- iende goederenmarkten In Amerika wa* oorzaak, dat de stemming in het algemeen gedurende een groot gedeelte dezer be- richtsperiode minder opgewekt wa», xoo- dat het voorkomen van de verschil lende centra van den geld- en effectenhandel een besluiteloos karakter had. W ribt reet wa* ia het bizonder onder den invloed van de DE ZONDENBOK. itet is, inzonderheid m sommige democra tische kringen, gewoonte te pas of te onpas het publiek er aan te herinneren, Jat de liberale inzichten op economisch ge bied een overwonnen standpunt beduiden. En men heeft daarmede zooveel succes ge had, dat ook tal van liberalen aan de juist heid van die inzichten zyn gaan twijfelen. In verband hiermede willen wy enkele op merkingen maken naar aanleiding van eene passage, welke wy, kort geleden, aantrof- len in het beginselprogramma van eene pas opgerichte R. K. Werkliedenorganisatie. Daarin werd o.a. betoogd, „dat de beginse len van het Manchester-liberalisme, of schoon theoretisch meer en meer als valsch erkend, ook door den wetgever, en met toe nemende kracht door de vrye organisatie van den arbeid bestreden, practisch nog al te zeer toepassing vindt.” Naar het ons toeschynt, geeft deze pas sage eene voorstellir^ vaa de venhouding, bestaande tusschen de liberale economische inzichten en de sociale politiek der laatste ja»en, welke grootendeels onjuist is. De libe rale staathuishoudkunde gaf eene theore tische verklaring van de inrichting der maatschappij. Op dez^. verklaring berustte de liberale gedragslijn inzake het ingry- pen dér overheid in de economische en so ciale verhoudingen. Deze gedragslyn be stond daarin, dat de overheid zoo weinig mogelyk moest ingrypen. Het individu moest zooveel mogelyk voor zich zelf zor gen, verantwoordelijk zijn voor eigen be- stüten en dat van zyn gezin. Daardoor achtte men de algemeene welvaart het meest ge diend. En ten einde deze verantwoordelijk heid te kunnen dragen, moest ieder zooveel mogelyk vry 'zyn in het aanwenden van zyne gaven. Economische verantwoordelijk heid en vryiheid zyn daarom de groote be ginselen, waarop het economisch liberalis me steunt Nu willen wy gaarne erkennen, dat in den bloeityd van het liberalisme deze begin selen wel eens met al te groote consequentie zyn toegepast en zoodoende een uitwas is ontstaan, bekend onder den naam van Man chester-liberalisme. Onze tegenstanders verwerpen echter met dit uitwas ook het be ginsel en dit o.i. zeer ten onrechte. Dit be ginsel steunt toch op eene theorie in zake de maatschappelijke verhoudingen, die nog door geene andere, meer aannemelijke, is vervangen. Karl Marx heeft daartoe eene van groote werk- en denkkracht getuigende dingen. Zoetjea-aaa komen sommige bus- iynen tot een definitieve route en dat heeft op het gebruik der busaen een goeden in vloed. Men kan er dan eemgermate op re kenen. De trammaatachapplj laat het zich naar het Hikt, doodkalm aanleunen. In niets is te merken dat ook maar een i gemunte ge tracht wordt, om de concurrentie tegen te gaan en dat in een korten tijd eenige busaen het rijden onmogelijk zou kunnen wonden gemaakt, kan een kind zien; maar het be hoort waarschijnlijk tot de politiek van de tram die in 1925 een nieuw accoond met de gemeente moet sluiten dat zy den toe stand tijdelijk zoo ongunstig mogelyk voor haar laat worden can straks een gunstiger contract afgesloten te krijgen. Het b te hopen dat dit kansje haar niet gegeven wordt, want we weten dat van de tram niets te verwachten valt voor het belang van het publiek. Nog altijd is men aan het zoeken naar allerlei veranderingen in het, tram-net om dat men wel inziet dat het allerminst vol doet. Het Vaderland heeft zijn lezers aan het ,4»rakkizeeren” gezet over dit vraag stuk. De uitslag daarvan is nog niet be kend. In het algemeen staan wtf weifelend* tegenover al dergelijke pogingen. Hot zjjn de wegen vele te lanal, andere doodloo- pend in te smalle die bat ónmogelijk ma ken om goede veNjtndiagan tuoehea de verschillende deelen van de stad te bren gen. En het ergste h dat alle lijnen na tuurlijk moeten rendeeren en natuurlijk is dat onmogeljjk tenzij men het nut voor een kleine groep menschen weer op./ffert Alles te zamen genomen lijkt het ons dat in de naaste toekomst heel veel op het ge bied van het verkeeraweaen voor onze *tod moet gedaan worden. Iets anders is het echter of het inderdaad ook gebeuren zal want groote veranderingen gaan naargees tig langzaam en... ten slotte went men uan den tx-staan» kn m<nder gunatigen toestand zóó dat de prikkel rot verbetering zeer ver- •wakt Vooral bjj de overheul met haar stroeve organen kan men dit vendapping»- pnoce» in btaondere mate opsnerken. HAGENAAR. E” PENHAGE. ,bij het ge- orige jaren, BRIEVEN UIT DE HOFSTAD. DfOOLVI. van de moeieltjkste vraagstukken waarvoor de steeds grooter wordende groo te steden ter eeniger tijd kamen te staan betreft de spooiweg-venbindingen en met name daarvan de stations. Indertijd zyn de spoorbanen buiten, soms dikwijls ver bui ten het bebouwde gedeelte der steden aan gelegd. Bijna overal vindt men den sta tionsweg als een weg van tamelijk jongen datum, die de verbinding vormt met het buiten den rand der stad gelegen station. In den loop der tijden is echter de gaping tusuchen station en stad geheel aange bouwd, totdat het oogedbHk kwam dat men ook aan de overzijde van de spoorbanen be gon te bouwen. Toen ontstond de moeilijk heid vpn het verkrijgen der verbindingen tusschen beide gedeelten links en rechts van de baan. Maar behalve dit vraagstuk verrees het tweede n.l. dat uitbreiding der stations en de daarbij behoorende empla cementen niet meer mogelijk was. In den Haag is het vraagstuk al eens ur gent geweest; het is gedeeltelijk opgelost maar het begint nu weer te nijpen. Wie van Delft tot Leiden spoort, ziet vóór den Haag de tunnels en de overwegen en ziet voorbij den Haag het byna vernuftige sy steem van banen naast en onder den spoor weg door. Wat dus deze IJjn, n.1. van de Hollandsche Spoor en van den Electrischen trein naar Scheveningen betreft, ie de toe stand goed geregeld, maar niet is dit het geval ten aanzien van de Staatsspoor Gou daden Haag. Het station SJS. ligt in den Haag zeer gunstig, bijna oumiddellijk bij het drukste centrum van de stad Het heeft niet zoo heel veel moeilykheden opgei everd omdat de uitbreiding van de stad niet voor namelijk in de onmiddelljjk omgeving van dit station lag. Nu is dit in de laatste jaren etenigseins anders geworden. Den kant naar Ryawyk en Voorburg wordt ook gebouwd en niet zuinig ook. De moeilijkheid dat de bestorming of belegenn». ..Wat dwaas heid belegering I” riep de botvhdui- vei, „dan kunnen wij wel drieweken hier blijven staan, voordat rij het lo gement de Vos leeg gegeten hebben Dat geelt niet» Wij klimmen er in door de deur of het veneter. het doet er niet toe, waar er maar een gat te. Weest blii dat wii hen in een. mui zenval hebben I” Toinve ladders sleepten rij aan en lemend stond reeds boven op die. wel ke de studenfeto hadden neergezet Een voorrichlige bond een grooten tinnen schotel od het hoofd, als schild, voor het geval rii die boven waren, stoelen en stukken van den haard op de bestormers mochten neerwerpen. Een half volwassen jongen vond hel ee i betden inval onder hel houten dek van het achterhuis een lucifertje aan te sicken, tien loer sk>eg hel hem nog bijtijds uit de hand. In de pastorie maak en de vrouwen alarm en toen de kleine Hans zag. welk een rumoer er voor den ..Roe den Vos” was snelde hii er hoogst verschrikt heen en begaf zich onder de menwhen. Wat voeren lelui uit?” riep hij. Dat was peen stem van een orediker maar een kreet van ontzetting ..Heb ik u nier verzocht de voordracht niet bij te wonen En nu loopen jelui op, een hoon en doet domme dingen. Wat willen jullie dan toch? Wat <raan n de vreemdelingen aan? Die rifn onder elkaar en doen u niets (Nadruk verboden). Een roman uit onzen tijd. Uit het Duitsch van PETER ROSEGGEg. Bewerkt door P. WESSELINK—v. ROSSUM. -Jt per kwartaal f2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal 2.90, per wede 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt Franco per post per kwartaal 8.15, met Zondagsblad 8.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, hij onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zjjn dagelijks geopend van 9—mw Administratie Tel. Int. 82; Redactie Tel. U5. eaW* ADVERTENTIKPKUSr Uit Gouda M omstrte (bebooNnde tot daa htsorgbiajg) 1—5 regels /1A0, elke regel moer fOM* Vaa buiten Gouda en dan bezor-gkriag: 1—5 regels flM, elke regel moer ƒ0.80. Advertontiin In hot Zeterdagnummer M bijslag op don prfla. IJeAiadighrido advorQMtila do helft vaa dea prje. INGEZONDEN MEDÊDEEÜNGEN: 1—4 regale ƒ2.0», olko -- do voorpagina 50 hoogor. Gewone advertantiën en ingezonden modódoeiingM bjj ooatnwt tot soar garzthuper den prijs. Groote lottere en randen worden beretoMd naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tuaochenkomat vaa «oliede Boekhan delaren, Advertentiebureaux en onze Agenten en moeten daags vóór do plaatsing bot Bureau zjjn Ingekomen, teneinde vpn opname verzekerd te zjjn. SJi. spoorbaan juiot den uitbouw in d« richting van deze beide ««meenten scheidt* maakt het vraagstuk van het ütation weert urgent. Door de samenvoeging der beide spoor-j wegmaatschappljen is het vraagstuk in een geheel aiuiere positie gekomen, omdat Jitj teraard thans de gedachte opkomt om ini plaats vj^n de twee stations er óén te bou4 wen, waarheen beide lijnen zich zullen con- centreeren. Dit Is a'leen mogelijk als het| nieuw te bouwen station een flink eindje buiten de omgeving van beide thans bes staande stations komt en al» het nieuwe) station spoedig komt, althans voor de aan bouw van dit stadsgedeelte zóó-ver is gej vondend, dat er geen open terrein genneg meer is voor de stichting van een station dat geen kleintje zal kunnen zijn. Met de stichting van een station zullen natuurlijk de stadstramlljnen een geheele verandering moeten ondergaan, went die zullen naad het nieuwe station moeten gaan. Misschien dat in verband met het »ta- tionsvraagstuk ook eens meer aandacht wondt besteed aan een betere verbinding van Scheveningen. Sedert de electrischd trein rjjdt naar Rotterdam en H S. M. den Haag js er een complete baan en een volle dig station waarvan voor de verbinding met het ganache land meer nutgetrokken kon worden, indien deze baan aansloot op den spoorweg naar Laaien en naar Utrecht. Zonderling is het dat daaraan nog im mer eenig begin is gemaakt. Het is mlsj schien verre toekomst muziek maar w(j voorzien dat Schcveninqen mettertijd «4 even belangrijk verkeerspunt aal worden voor treinen in alle richtingen «l« thans dd beide andere statiofls. Van SchevenlnieR uit rijdt nu een eleoirlsche trein over Voor! burg en Voorschoten nuar Leiden. Het M voor de hand dat de H. S. M daartegen da concurrentie aanbond, maar z(j doet dal nog niet. Alles wat betrekking heeft op de verbe tering der spoorwfg-lynen schijnt te wachj ten op de betere tijden en middelerwijl wordt de toestand hoe langer hue riechtei, De tarieven zijn en blyven hoog en het vervoer neemt daarom zeer af. Do autot buasen knabbelen ook niet zuinig aan de opbrengst der sporen xoowd als der tram». De cijfers voor den Haag zijn ai than* lang niet gering Het aantal passagiers dat de stadfdljnen in 1924 hebben vervoerd reeds over <ie «wee niillioen gewordei waardoor de tram natuurlijk flink is ach? teruit gegaan. Het aantal dat de trans ver- oerde komt boven de vijf mdllioen uiti maar had zeker de zes millioen tverschre- d«n als de busses er niet geweest waren* Het is te verwachten lat in 1925 «e ver houding nog ongunstiger wondt voor df tram omdat de buasen nog bpzig zijn de meest rendabele lijnen te zoeken. Er «Ijf er al eenige in den loop van het j*®*1 dwenen en andere zyn daarvoor in de plaatt gekomen zoodat het vervoer-cijfer niet ge heel zuiver een beeld geeft van tie verhou- 37) Zacht maar dringend zeide hij toen, het volgende „Nog een woord, mijn Parochianen en dorpsgenooten, zou ik willen sipreketi. In ons dorp zal van middag door een spreker van de ver- wniging „Vooruitgang” ’n voordracht worden gethouden. Voor zoover ik u h«den ken, geloof ik niet, dat een uwer er heen zal gaan Want de voor dracht wordt juist onder de middag- Kodsdienstoefening gehóuden. Reeds hieruit kunt eH afleiden. wat daar in de herberg ongeveer tot u geoegd zal worden. Of het vandaag zei ziin of morgenof wanneer ook, ik bid u howaart het heilig geloof en ontvliedt elk gevaar, hetwelk u dit hoogste goed ®°u kunnen ontrooven. Vrede zi» met u allen. Amen!” hol gedreun klonk, na deze woorden, door de kerk een vreem deling kon niet onderscheiden, of het bijval of morren Was of beide te- kuiHien worden I Zoo werd in de herberg gesproken. Dokter Schmied was op straat om aankomende geestverwanten te begroe ten. Een paar oomnusaieleden der ver- eeniging kwamen per rijtu.g een troepje studenten uit l'reslein schud den op een grooteu. met twijg» ge- tooiden boerenwagen. Verscheiden jon ge boeren, een onderwijzer en een afgevaardigde van den rijksdag uit den omtrek verschenen. De meesteii wisten reedw. dat de jonge kapelaan op den kansel aad gewaarschuwd. En kelen vertelden, dat hij de lieden de voordracht had verboden, anderen dat hii bevolen had. haar goed gewaaend te bezoeken. Er zou heel wat 'Josko- men Zoo kwamen de vooruitetre- veaiden ook niet geheel met leege han den en menigeen, die den knuppel in de hand droeg, had iets ergens in zijn zak. De afgevaardigde van den rijks dag vermaande tot beleid om niet den schijn op zich te laden te willen aan vallen liever de tegenstanders niet in het ooglooi>end prikkelen, maar dan ook goed toonen wie meester in het land was. De voordracht zelf over dó openbaringen der natuur was bijna vergeten men hield zich nog slechts met tactische vragen bezig en de strikt lust aan beide zijden groeide van mi nuut tot minuut. Nadat de vreemdelingen zich in ver schillende herbergen, daar de „Vos” vol boeren was. hadden versterkt, din gen zd| in kleine groepen, of alleen en langzaam, alsof ril slechte uit ver veling ronddrentelden naar den ..Roo- den VosV. In het tuinhuis spraken gelijk. De groote drong rich door de menig.e naar den uitgang. Tegen den middag werd de groote gelagkamer van den „Rooden Vos” meer en meer gevuld. Boeren, hout- akkers, voerlieden^ veehoeders, die vroeger zooals de waard opmerkte nier nooit waren geweest, gingen aan de tafel zitten en bestelden most of bier. Luid, levendiger dan anders was de manier der boeren, zij be spraken de gebeurtenis, welke pp kansel was aangekondigd en in de herberg zou plaats hebben. „Hii heeft het veel te zacht gezegd. Als iemand komt, die den bloedeigen naam van. den geestelijke steelt, op dat hij er leugen en spot mee kan verkondigen en bovendien den jongen heer nog beschimpt en ons heilig ge loof Ja, dan moet men aanpak ken f” „Zeker, zeker, aanpakken I Waar is net. Aanpakken I” Een wilde bosehduivel. in gescheurd lodenpak. Mat een sterke geur van slijt verspreidde, nam nu het woord. „Mannen! Al heeft de geestelijke heer ook gezegd, dat wij idet moeten gaan, dezen keer volgen wii zijn raad niet. Wij gaan toch En we gaan allen, allen met elkaar.” „Ik niet. Ik wil den redenaar niet hooren „Wie niet wil ’oehooren moet toe slaan?” riep de bosehduivel. „Er zal ons niets anders overblip ven ..MoKelltk reet iemaui hen» nee. <W Mi het nalnat. Men kon niet weten, het sou een vreeslijke gwchiedente ■eenigen met den waard. Hij had voor-i loppig de zaal gesloten geuouden eii ried aan ze dadelijk te bezetten, voor dat de boeren liet deden. Dat ge beurde. Door een achterdeur bereik ten zij de trap. Een paar schateschd studenten zetten een liooiktoder tegen net venster, om zoo iwodig van dezei> kunt de vesting te veroveren. In de gelagkamer was het bijna leeg ge worden. De waard liep radeloos rond en keek steeds uit naar de ..drie mannetjes*', die het hoofd der poiitip hem had beloofd Er was nies te zien. Hij begreep dal rijn beste be4 scherming was beieefdiwid tegenover de beide partijen. Met een opgeruimd gelaat, maar tod» meer denkende aan de mooie* meubelen, dan aan de ..lieve men-; schen”. beproefde hii overal met een schertsend woord te kalmeert». Toen de boeren de trappen met veel geraas opgingen om de zaai binnen te drin gen was deze dicht bezet en forzehe studenten beletten lachend den toe gang jammer genoeg was er geen nl au te meer vrij. ..Laten wij maar terug gaan!” ant- woortMe de grove woudduivet „Slim mer zijn rij. n-u wii sterker rijn I” Voor het huis was het gansche dorp samen treloopen de menschen waren, opgewonden en aan het rusteloos «»ee-j ticuleeren met de armen, was hun zucht naar daden on te merken. Me-, nig scherp werktuig blonk in de zon. andere warén nog verborgen. Maar er was geen geraa» meer, akelig stil drentelde bet volk twen en weer. De Irrijgaraad had twee dannen genmakt

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1925 | | pagina 1