J
Pï
NI
BUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
«AMBACHT, BERKENWOUDE, bodegraven, boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle, NIEl)
ERKERK OUDERKERKOUDEWATER, REEUWUK. SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
«o. 15851
Woensdag 20 Moi 1825
lerioht*
.4
(4
en Alpacca
ÜERI
zieken
r
Krachtpil
geiw6clUetoeda|
“81
s) Tel. «38. iftfa per
1 160. Ur'ol&jr-,.
iding na ontvangst van
•nt voor porto of onder
Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen
hot wal 1
senuwzwakte ?- Hebt
niet kunt inslapen?
fens by het opstaan
bgÜ een gevoel dat
s? Ontbreekt U de
icht en de energie?
dpyn; aan suizen in
ooren? Zyt gy ze
stig; zyt gy prik-
irmoedig; dan moet
hten; maar dadelijk
jden en dier zwakte
SANGULhlOSE is
U stellig en spoe-
Honderden by hoi-
reeds ondervondeh.
f van. Zy zal U ook
DE TWEE HANSEN
«D -
i If
Apo-
!c/4.
0
4
I jtxngeu stond hem aan te kijken. Hij gen, duikelden de nevelbaUen omlaag,
ii 1 i..< .1:» n>no maAsI u i if lu»l 1 klikt i nfr
waren
FEUILIETOM.
en
(Slot volgt).
I
El
hist
•n bij mi)
gestold.
Werp geen steen in de bron, waaruit
&i gedronken hebt.
(Arabisch spreekwoord).
Minl^rl
m
FEMENTSPRUS:
aal ƒ2.90,
r post per
het
toch
fver-
Ai
hU oi
[pèrën: t
ikeuze uil
«sa aa
gie', neerslachtigheid,
inden, hypochondrie,
rat is brochure van
Frankenstraat 79,
1153 J8
Dr. S. 8. HXXMkSTRA.
Gouda, 16-5’26.
het antwoord aan Frankrijk teer verdeeld
is. Een deel der ministers zou van oordeel
«(ja, dat de Britsche regeering aan Frank
rijk geen voorstellen kan doen tot wyxiging
van den tekst der nota, omdat Engeland
daardoor een zekere verantwoordelijkheid
op zich zou nemen voor een nota, die van
Frankrijk alleen uitgaat en niet als een ge
meenschappelijke stap der geallieerden kan
wurden beschouwd. Andere minister» vree*
zen echter, dat de Fransch* nota van in
vloed kan «ijn op het verdere verloop der
onderbande lingen met Duitschland en ook
dat het voor Duitschland zeer moeilijk, of
ónmogelijk zou zijn, de eischen der Fran
sche nota te aanvaarden.
Men verwacht, dat het kabinet volstaan
zal met het vragen van inlichtingen aan de
piwen zUn M
(zonden eetlust’''
ute verbetering
krygbaar bij
Hoofdstebg 7,s
iding na ontvjn
(/2.-
by de meeste
Drdgistert'. 1
OOR NAMAJWj
IM1 Co„
2c/'4. Dem Haag.
131ó\.3S J
H Breedveld.)
GOUDA.
4 - I
r""3: per kwartaal ƒ235, per week 17 cent, met Zondagsblad
per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt
kwartaal 3.15, met Zondagsblad 3.80.
Iémenten worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA.
[agenten an loopers, den boekhandel en de postkantoren.
bureaux zyn dagelijks geopend van 3—6 uur. Administratie Tel. Int 82;
flTeL 545. j
6 li. 11.—,
mm unmvr.
Engeland en da Fransohe nota.
Het debat over de rede van Streeemann» De financieele toestand der
rijk sa poor wegen. De politieke crisis in België.
De bijeenkomst van den Raad van Am
bassadeurs, die gisteren «ou plaats hebben,
is wederom uitgesteld, omdat nog geen vol
ledige overeenstemming moet zijn verkre
gen tusschen Londen en Parys over den
vonn waarin het antwoord aan Duitschland
inoet worden vervat.
Volgens een Havasbericht confereerde de
Fransche gezant te Londen gisteren twee
maal met Chamberlain over de Fransche
ontwerpnota aan Duitschland nopens het vei-
ligheidspact, en in Fransche kringen zou
men met voldoening constateeren dat de En
gel scha regeering het duidelijk bewijs heeft
geleverd dat zij de Fransche opvatting be
grijpt
Uit Londen wordt evenwel gemeld dat het
kabinet dat vandaag zal beraadslagen over
Rechten en Letteren kan bepalen «onder
eindexamen Gymnasium of Staatsexamen
te hebben afgelegd, «al het op den duur niet
vol te houden zyn het jus promovendi in
genoemde faculteiten te onthouden aan de
iMwitters van het nieuwe diploma A, die b.v.
in klasse 4 en 5 facultatief onderwijs in klas
sieke talen gehad hebben. De mogelijkheid
luervoor is opgesteld voor de nieuwe H. B.
S., omdat «e rich in een tamelijk groote
mate van vrijheid verheugen mag by de
keuze van haar vakken van onderwijs. Zij
zal eeu negental algemeen verplichte vak
ken kunnen aanvullen met die, welke locale
omstandigheden voor haar wenscheltyk ma
ken. Veronderstel nu eens, dat er scholen
komen, waar b.v. het Latijn „als vak van
onderwys in de hoogste klasse der school,
door elke school afzonderlijk te bepalen”
als eindexamenvak wordt opgenomen, dan
zal men toch aan de bezitters van «ulk een
diploma al heel moeielyk bovengenoemd
recht kunnen onthouden. In allen gevalle
hebben zulke candidaten een niet te onder
schatten voordeel by een eventueel noodig
geoordeeld „aanvullingsexamen”.
Wy twijfelen er)dan ook niet aan, of de
nieuwe H. B. 8. «al zich in haar opgroei
en verdere ontwikkeling een waardige lus
ter toonen van de oude, beproefde, naast
wie ze, eerlang „gelijkberechtigd**,
haar eigen weg bewandelt.
Zooals ik reeds in den aanvang zeide,
heeft de Minister van Onderwys en», toe
stemming verleend ïulk een afdeeling A aan
de Rijks H. B. 8. te Gouda toe te voegen.
Degenen, die met goed gevolg de 3e klasse
der H .B. 8. doorloopen hebben, kunnen zich
vanaf heden voor deze afdeeling laten
inschrijven. Met het oog op de rege
ling van den nieuwen cursus wachte men
niet te lang met <ie aangifte. Ouders van
zulke leerlingen, die nog nadere inlichtin
gen mochten verlangen, vinden mij voor dit
doel beschikbaar eiken Vrijdag van
2—4 u u r in het gebouw der Rijks H. B. S.
te Gouda.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda sa omsUakaa (behooreade tot dea besorgkriw
1-5 regels ƒ136, elke regel neer ƒ035. Va® buiten Gouda ea den besorgkrii
1—5 regels 1.55, elke regel meer ƒ0.80. Advertentie ia bet ZaUrdagnummer 20
Inslag op dea prtje. Liefttedigheids-edrartecUto do helft vaa dea prfta.
INGEZONDEN MEDEDEEL1NGEN 1—4 regels ƒ2.06, elke n«ei meer/MO. Op
de voorpagina 50 booger.
Gewone advertontite en ingezonden modedeolingen bÖ contract tot oeor goeodneeor-
den prijs. Groote lettere en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertantüin kunnen worden ingezonden door tusechenkomst vaa «oliede Boekhan
delaren, Advertentiebureaux en onze Agenten on moote daaga vóór do plaatsing
aan bet Bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te «ijn.
(Nadruk vwbod«n).
Een roman uit onaen tijd.
Uil het Duitseh van
PETER ROSEGGER.
Bewerkt door
J P. WESSELINK—v. ROSSUM.
Hans verkeerde in een merkwaardi
ge stemming. Nu ben je vrij I Nu pas
6,1 geheel Je bent van allen plicht
ontslagen, het medelijden is gestild,
M geweien heeft rust. Zij heeft je
vaa alles vrijgemaakt. Dat is een ge
voel I Nu gaat het de wereld in. Waair
«een, doet er niet toe. Het land, waar
ih iemand nog niet heeft gezondigd
goed zijn. ISindelijk voor hen de
rai*i, waarboven de hemel lag en
*aar achter een nieuwe wereld van
‘appoti en jtoeeuwvelden opdoemde.
Z1Jstonden voor een toren, opgesta-
uit ruwe steenen. Dat wae het
tooken, het hoogste punt van den weg
kW ba*
zoodat in vijf minuten hel plotseling
door storm doorgierde dal vol dichte,
ijskoude nevelen was.
„Waar zal mijn Mister Pidc nu zijnl
Dat was de gedachte van den dokter.
Zij «melden naar hui», waar de huis
houdster juist licht aanstak. Zij zag
Hans Scbmied niet het kind komen,
schijnbaar zonder er veel acht op te
slaan. Muar zij liet hem toch vragen^*
toen hij aan een tafel in de geiagkat
mor zat of hij iets wilde eten. Hiyat
gekookte melk en hard, tweemtmrge-
bakken brood. De jongen zat naast
hem en at ook melk. Voor den pas
toor wa*. ook een schoteltje gereei,
maar hij was er niet. En toen men
hem zocht, was hij in het geheele huis
niet te vinden.
„Hij is gaen zoeken, o mijn God,
hij is zeker weer gaan zoeken!” hoor
de Hans uit de keuken klagen. De
nevelen stroomden rondom het huis,
evenals een zee in den storm rond
het eiland loeit. Door de reten der
vensters, stoof de regen de kamer bin
nen, die buiten tegen de ruiten werd
geslingerd.
HemNlvaarts*
de Qoudsche
«ZCHIJN»^ j;
mom.
tjellentie, <Je
ep en Wetjinschapu
ih neeft, toj. de
^schdiyk voor J
in tfe lichten c
^dit nieuwe instituut. ij i
Ginbeóke in 1862 beiiofcldtl l
drukt hij •aldus uit id dA®
wlichting” op dit weisA)
omvat het tusschen beid«4Ï|
Onderwijs) inliggende
van die talrijke burge-
e boven,
M. 0. schoof de uitvoering van dit prac
tised! plan telkens op de lange baan, totdat,
en toch nog onverwacht, minister de Visser
door ‘de K. B. van 13 Növ. en 21 Dec. 1923
het reeds vaker geopperde plan in werke
lykheid omzette en den grondslag legde
voor, pen nieuWe H. B,. S. naast de bestaan
de. i f t
- péte* nieuwe H. B. S. kan bestaan “Ls »f^
zowderlyke Gemeentelijke*1 of bizonderfc In
richting en aan de Ryks H. B. S. alleep als^
aiding. Het nocslig, misschien zelfsjl
niffl^wenschelyk.Bdat deae nieuwe inrichting1'
reels' in de ia. klasse haar plaats inneemt
paOJjt de ouwefcM. B. 8. Nd het 3e jaar komt
de M>(itsing, wuabvoor dijie gronden zijp aan
te iA'oèren: ten le. wofalt hierdoor de be-
^(^MSkeuze uitgépteld, ten 2e. omdat juist
inWfe 3e klasse hfet gesukkel ^iet de wiskun-
deMe^Int vo^r (leerlingen Wiet ge?ingeren
aimleg ep t^n l3q. w(jl het ondeiwys in deze
klM>se er zi^ioe leent, aadjdie leerlingen,
cialom welkfc reden dan ook’de school gaan
verlnten, ee(|>bewjjs van eindonderwijs uit
te .reiken, waarvóór een 2-jarige vooiijerei-
dipg niet geschikt zou zijn^
We krijgen dus een gemeenschappelyken
onderbouw van 3 jaar, daarna splitsing in *n
afdeeling A en B. Dt afdeeling B is de be
staande H. B. S. voor die leerlinge», d’e in
technische, wiskundige, natuurwetenschap
pelijke, medische, landbouwkundige richting
verder wenschen te gaan. Dit »s, of liever
blyft dus de voortreffelijke inrichting van
voorbereidend hooger onderwys voar deze
vakken en het onderwijs in deze afdeeling
®al er zeker bij winnen, dat het niet langer
gehandicapped wordt door leerlingen v=*n
geringer wiskundigen aanleg. De afdeeling
A wordt een H. B. 8., die aan haar leerlin
gen, die daarvoor in aanmerking kc.men, een
algemeen maatschappelijk vor
mende ontwikkeling zal geven, zooals uie
door de hedendaagsche maatschappij ge-
ëischt wordt; dit is de afdeeling, „waar de
grondslag gelegd zal moeten worden van
een juiste kennis der tegenwoordige maat
schappij” (Prof. Kernkamp). Het verschil
in richting tusschen beide afdeelingen
springt sterk in het °°E> wanneer men een
vergelijking maakt tusschen het gezamen
lijk getal uren voor de wis- en natui 'kun
dige vakken en voor talen, letterkunde en
economische vakken in beide afdeelingen:
voor de wiskundige vakken in B 31, in A
10 uur voor de letterkundige en economi
sche vakken in B 28 in A 48 uur. Men meene
nu niet, dat de H. B. S. zich gesplitst heeft
in een moeielyker afdeeling B en een
gemak kalijker A, dat de eerste voor
de „vluggertjes” bestemd is, de laat«te voor
de sukkelaars. Op beide zal even hard
gewerkt moeten worden, al loopen de we
gen uit elkander. In afdeeling A zal, even
als in B, ook litteratuur onderwezen wor
den, meer zelfs dan in B, omdat hier meer
uren zoowel voor het Nederlandsch als voor
de moderne talen uitgetrokken zyn, maai
de kennis van de taal zal hier meer
op den voorgrond moeten treden, wat blykt
uit de eindexameneischen voor de moderne
talen: de candidaat moet alleen u i t de
vreemde taal kunnen vertalen, maar ook
Na dit plotselinge aïsdieid
zij suel van elkaar gegaan.
Toen beklom Hans, in gedachten
verdiept, het getande hoogdal weer.
De wind was geheel gaan liggen, de
zon verdwenen. Het was ‘zeer stil
Zondier te dwkt» keek Hans naar alle
zijden. Mister Piek was er niet meer.
Hij was alleen. Hij keerde naar
geboorteland terug en was hier
vreemd evenals overal. Bij de Drei
Augen stond hij stil wat moet er
nu gedaan Van de kerk woei een
flauwe klank van het gezang der be
devaartgangers tot hem. Ginds, om
hoog, weidden de geiten, twee witte
en een gevlekte- De herdersjongen
was er bij en niet ver er van verwij
dend liep het knaapje heen en weer,
de kleine Hans nai stond hij stil
keek rond En toen hij onzen eenza
me opmerkte, kwam hij nader. Heel
langzaam, besluiteloos, bevreesd. En
kwam vlak bij hem- De ander had
slechts staan wachten En nu greep hij
den jongen met beide armen, trok
hem naar zich toe en drukte den klei
nen, rooden mond; de heldere oogen
met bijna verwoede kussen. En toen
hij hem lang en haitstoditelijk aan
het hart had gednikt. nette hij hem
weer op den grond. De. verschrikte
|erwlj.s,l kt
luping W
J een a(W
.ets nad|en
I»,.
,^muria vla T<
ontwerp„Het
(Lager j en Hooger
gebied: de ^vorming v—
ry, welke het lager onderwys te
naar algemeene kennis, beschaving en
voorbereiding voor de onderscheiden bedrij
ven der nyvere maatschappij tracht.”
Een school voor algemeene ontwik
keling dus, van algemeene voorberei
ding tot een groote verscheidenheid van
maatschappelijke betrekkingen, beroepen
en ambten. Dat Thorbecke’s stichting op
sjhitterende wy«e aan het doel van haar
stichter beantwoord heeft, bewyien de dui
zenden harer kweekelingen, die op het kan
toor, ifi den handel, in het leger, op onze
oorlogsbodems, bij het onderwijs, bij de Ge
neeskunde, by waterbouwkunde, by post
en telegrafieweaen, hoogere of lagere
steeds eervolle betrekkingen bekleed
hebben of nog vervullen. Door verschillende
omstandigheden evenwel kreeg de H. B. S.
in den loop der tijden een overheerschend
wis- en natuurkundig karakter, dat niet in
overeenstemming was met haar oorspron
kelijke bestemming. Deae ontaarding werd
vooral sterk gevoeld op kleinere plaatsen,
waar de H. B. S. de eenige school was voor
„algemeen ontwikkelend voortgezet onder
wijs”. Wie voor zyn kinderen zulk onder
wijs begeerde, zag zich genoodzaakt óók die
kinderen naar de H. B. S. te zenden, die
voor wis- en natuurkundige studie geringe-
ren, ja soms onvoldoenden aanleg bezaten.
Van haar kant kan de H. B. S. moeielyk
aan zulke jongelui, die toch ook de wereld
in moesten, allen toegang ontzeggen.
Het gevolg was tobben, teleurstelling
soms voor ouders en kinderen en... een na-
deelige invloed op het peil van het onder
wijs. Jaren lang is er in de kringen van het
M. 0. een sterk verlangen geweest en zyn
er pogingen aangewend om aan dezen on-
gewenschten toestand een einde te maken.
Sedert het laatst der vorige eeuw sprak
men van en drong men aan op een splitsing
Je 3e klasse in een letterkundige en een
wiskundige afdeeling van de twee hoogste
klassen der H. B. S. De wenschelykheid
Ivan eene algeheele reorganisatie van het
„vaardigheid bezitten In het juist overbren-
rten van Nederlandsch proga in zie vrepmcle
taal en in het stellen (ook van brieven) in
die taal naar opgegeven onderwerpen.”
Op het eindexamen der nieuwe afdeeling
vervalilen de wis- en natuurkundige vakken
en Het teekenen; daarvoor komen in de
plaatst Staatsinrichting,verhoogde eischen
v<jor Staathuishoudkunde, terwyl de han
del stoeten.schappeiFeen uitgebreider examen-
vakKvorden van belangrijk grooter ofevang;
nar«|Hjkskunde en geschj^nis zullen zich
meer 6an m afdeeling B bewegen in de rich
ting!) $an economie, handel en bedry’f. Uit
het geheele examenprogramma wordt dui
delijk^ dat het de bedoeling is de nieuwe H.
B. S. fce maken! tot een inrichting, „waarin
(ie keinis van 'de maatschapy het centrum
van het onderwys moet borden”, zooals de
Inspecteur M. O., G. Bolkestein het uitdrukt.
Dit eindexamen wordt afgenomen door Di
recteur en leeraren der school ten overstaan
van 4 gecommitteerden, die, voor zooveel de
Rjjksscholen betreft, benoemd worden door
den Minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen, voor de Gemeentescholen
door B. en W., voor de bijzondere inrichtin
gen door het schoolbestuur, voor beide laat
ste onder goedkeuring van bovengenoemden
Minister.
Rechten, verbonden aan het diploma
der nieuwe H. B. 8., A.
By Ministeriëele beschikking van 17 Dec.
1924 St.blad ijo. 246 werden de volgende
rechten toegekend:
a. het recht tot het volgen van de Studie
aan de Nederlandsche Handelshoogeschool;
b. het recht op toelating tot het Notariëel
examen (K. B. van 9 April 1924 St.blad No.
180);
c. Vrijstelling van het evypiti voor klerk
ter secretarie der gemeentirAmsterdain;
d. Vrijstelling van liet examen voor leer-
ling-klerk by de Nederlandsche Spoorwe
gen;
e. het recht om mede te dingen naar eene
plaatsing bij de opleiding voor officier van
administratie bij de Koninklijke Marine
(K. B. van 1 Maart 1924 No. 107);
f. het recht op deelneming aan het schif-
tingsonderzoek voor Candidaat-Ambtenaar
voor Chineesche (en Japansche) zaken;
g. het recht op deelneming aan het Schif-
tingsonderzoek voor Candidaat-ambtenaar
by den dienst der in- en uitvoerrechten en
accijnzen in Nederlandsch-Indië;
h. het recht op deelneming aan het Schif-
tingsonderzoek voor Candnlaat-gezaghebber
by het Binnenlandsch Bestuur in Neder-
landsch-Indïë;
i. het recht op vrijstelling van de toela
tingsexamens voor en voorrang bij benoe
ming tot de navolgende betrekkingen by den
administratieven dienst tier posteryen, tele
grafie en telefonie (kantoorbediende, tele
grafist, telefonist, bureelambtenaar);
j. het recht op vrijstelling van het examen,
vereischt om te worden benoemd tot tydelyk
klerk der Directie van deRykspostspaar-
bank;
k. het recht van toelating tot:
1. het examen voor Ontvanger der directe
bemerkte wel, dat dit gmi vijand was
Daarom slak hij het redilerhandje, dat
lot een vuist was gebald, naar den
man uit eft zeide: „Wilt u dat?”
Daarmede opende hij de kleine vuist
waariwi een verschrompeld struikje
edelweisz was.
Hans nam den kleine bij de hand
en zeide „Nu helpt er niets meer
aan, Haneeri, nu behoor je aan mij.
Nu gaan wij naar je moeder.” In de
kloosterherberg waren de weinige han
den beaig de bedevaartgangers van
voedsel te voorzien, die dan ook spoe
dig, in éenl troepje vereenlgd «ich
naar de kloof spoedden om nog voor
het losbarsten van den storm de be
schermende lagere streken te berei
ken. De omgeving was duister gewor
den, alsof de avondschemering reeds
naderde. Pe jongen leidde zijn nieu
wen vriend achter de kerk, waar op
een weide met kort gras de houten
kruisjes stonden. Daar stonden rijn
huisjes. Zij waren uit witte steentjes
gebouwd, en voor een volwassene, die
geen fantasie heeft zijn het kinderlij
ke hoopjes steen, wat voor een kind
een herberg of een geitenstal ot een
kerk is. Een windstoot was naar be
neden gekomen, en van de berghellin-
lusscheu het Zuiden en het Noorden.
Merkwaardig de wind- was hier stil eu
bijna plotseling stil geworden. Zij kon
den gaan zitten om nog eens voor het
laatst in de Zuidelijke Alpen te kij
ken.
Hans leunde tegen den toren, steun
de het hoofd op mijn elleboog en
keek omlaag. „Hij kijkt er nog eens
naar”, dacht Mister Piek. „Niet ieder
is zoo gelukkig hier elk jaar te ko
men. Ginds de oogen open, de vuis
ten gebald I Laat hem hier rusten- Hij
moet nog wat droomen. Voor ’t laatst
in het oude geboorteland.”
Er gebeurde echter iets anders.
Dokter- Hans Scbmied stond op- Hij
ging voor zijn metgezel staan een
andere klank lag in zijn stem, toen
hij ^irak „Neem mij niet kwalijk,
Mister Piek en reis gelukkig.”
„Wat moet dat nu beteekenen
„Ik keer terug. Ik kan niet weg.
Ik kan niet. Gij waart goed voor mij,
Mister Piek. Ik dank u 1”
De Amerikaan bleef een «ogenblik
onbeweeglijk zitten.
„Zal ik u nog door bet gebergte
vergeaellen
Mister Pick reikte hem kalm de hand
zacht, maar elke lettergreep rekkend,
wide hij „Vaarwel”.
belastingen, invoerrechten en accynzen;
2. het voorbereidend examen voor Surnu
merair der directe belastingen;
8. het examen voor Surnumerair der
grondbelasting;
4. het examen voor,adHpiront-verificateur
der directe belastiiUfen, invoerrechten en
accynzen;
5. het examen voor Surnumerair der re
gistratie en domeinen;
J. het recht op benoeming tot:
1. adjunct-accountant der directe belastin
gen;
p. Surnumerair by den waarborg en de be
lasting der Goud- en Zilverwerken.
Dit diploma A bedoelt te zyn een getuig
schrift van voldoend voorbereidend of eind-
onilerwys voor hen, die hun studie wen
schen voort te zetten of reeds dadelyk een
maatschappelyken werkkring willen kiezen,
waarvoor niet een overwegend wiskundi
ge of natuurwetenschappelijke vooropleiding
noodig is. Het diploma B behoudt zyn
rechten en faciliteiten, doch w« mogen wel
uanneinen, dat voor de hierboven bedoelde
beroepen of studierichting het diploma A
op den duur een nog grootere aanbeveling
zal zyn of als beter grondslag aanvaard zal
worden.
Het is bekend, dat de wet-Limburg aan
het oude diploma btfiondere voorrechten
heeft toegekend, wat betreft de universi
taire studie in de faculteiten der genees-,
wis- en natuurkunde. Of dergelyke rechten
voor de studie in de Rechten, de Economie
en de Litteratuur van het nieuwe diploma
verbonden zullen worden, is thans nog een
open vraag. In al. 3 van art. 133 der Wet
op het Hooger Onderwijs (wet-de Kanter)
meen ik hiervoor een goed voorteeken te
zien. Hier wordt in principe erkend, dat
een klassieke opleiding niet nood»ake-
1 ij k is tot het behalen van een academi-
schen graad in eenige rlei faculteit,
want genoemde alinea zegt, dat „«ij, die
reeds een wetenschappelijke opleiding ge
noten hebben, tot alle universitaire exa
mens worden toegelaten.”
Waar nu eenmaal in principe erkend
is, dat men academische graden b.v. in