Rcurs van Amsterdam. Laatste Berichten. Spoorwegongeluk nabij Bfeiswijk. J SS:—: gebracht. De telefoonverbindingen met Weenen en Praag zyn geheel gestoord; al leen de verbindjng met Berlyn is intact ge bleven. BINNENLAND. Advocaat-Generaal by den Hoogen Raad. Benoeming van prof. mr. A. J. Blok in de vacature-Ledeboer? De Tel. verneemt, dat vermoedelijk prof. mr. A. J. Blok, hoogleeraar in nel Strafrecht en do Strafvordering zal worden benoemd tot advocaat-generaal bi] don Hoogen Raad, in de vacature, ontstaan door het overlijden van mr. R. B. Ledeboer. Prof. Blok was voor zijn benoeming tot hoogleeraar in 1908, officier van justitie bij de rechtbank te 's-Herto- genbosch. Het spoorwegongeluk bij De Vink. Het onderzoek van de personeel raad. In aijn zitting van 8 October j.l. be sloot de personeel raad' van de Staats spoorwegen een zelfstandig onderzoek in te stellen naar de oorzaken van de spoorwegramp bi] de Vink, op grond van het feit dat door dien Minister van Waterstaat afwijzend was beschikt op een tot hem door de vakorganisaties gedaan verzoek het onderzoek ooit te doen geschieden van uit het gezichts punt en met de detail kennis van den spoorwegaTbeid van het personeel. Het rapport van dit zelfstandig on derzoek is thans verschenen, en het komt tot de conclusie dat de buitenge woon slechte toestand van den weg, gevolg eener zeer roekelootoe wijze van werken naast het verzuimen om over het nieuwe batllastbed voorloopig met beperkte snelheid1 te rijden, oorzaak van het déraillement was. BÉtoogd wondt ten slotte de noodza kelijkheid van de erkenning der Vak organisaties in aangelegenheden, waar bij de personeel bel angen ten nauwste betrokken zijn. Het Nederl&ndsch-Belgischverdrag. De adviezen van Ged. Staten van Zeeland en de Eerste Kamer. Het Eerste Kaïmerlid de Veer heeft den minister van buitenlandsohe zaken en vatn waterstaat de vraag gesteld of de Minister bereid! is de adviezen, door Ged. Staten van Zeeland aan de regeering uitgebracht met betrekking tot. het verdrag met Beflgiö, en die vertrouwelijk ter inaage zullen zijn voor de leden der Provinciale Staten, ook zoo nooddg vesrtroijwelijk ter inzage te leggen voor de leden der Eerste Kamer De ahrisbfjflijk historische fractie uit de Staten van Zeeland heeft aan de Chr. Higt. fractie der Eerste Kamer een brief gericht om er op te wijzen, dat aanneming van het verdrag niet in het belang valn ons land zal zijn. Prof. Vimdier aan het woord. Prof. dir. H. Visscher schrijft in het Utr. Dgbl. naar aanleiding van de op merking der A. R. Kamerclub „Wat de opmerking bétreft, dat #k in de samenkomsten der Hub, gewijd aan het tractaalgeen beroep zou heb ben gedaan op de Antirevolutionaire beginselen, heb ik de eer bij dezen te verklaren, dat ik het traetaat heb ge- quaiif:oeerd als „antinationaal" Dat het mij voorkomt, dat daarmede duide lijk werd aangegeven, dat het tractaal door mij beschouwd werd als met de antirevolutionaire beginselen in strijd. Ik heb inderdaad het niet noodig ge acht diaarbij een beroep te doen op het Program van Beginselen, omdat ik jn de meening verkeerde, dat allehee- ren leden der Club voldoende kenden alles wat in dat Program' staat ge schreven, daar zij er instemming mee hebben betuigd. Ik heb in de meaning verkeerd', dat het voldoende wals het tractaat antina tionaal te noemen, omi het daarmede als strijdig met de antirevolutionaire beginselen te typeeren." De economische conferentie. Een gunstig rapport van den ver tegenwoordiger van het Volkon- bondssecretariaat. 1 Do kaneen van Amsterdam als zetel dor Economische) i Wereddjootiferenüe schijnen, zoo verneemt de Tel. althans, iets gestegen te zijn, in verband met hei gunstig rapport van den vertegen woordiger van het Volkenbondssecre- ariaat, den heer Pelt, die met Am- sterdamsdhe autoriteiten heeft onder handeld. Het resultaat van het onderzoek is, dat Amsterdam geen materieele bezwa ren oplevert. De hotelruimte is vol doende, daarbij wordt rekening gehou den met de mogelijkheid een gedeelte der gedelegeerden te Haarlem1 onder te brengen. Voor behoorlijke verbin dingen met de hoofdstad' zal eventueel door middel van extra>-treinen worden gezorgd. Het rapport van den heer Pelt zal thans door den secretaris-generaal be studeerd en vergeleken worden met de voordeelen die Genève biedt. .Eerst dan zal moer zekerheid omtrent dien zetel der Conferentie zijn te verkrijgen. Publiceering van een geheim rapport. Het beroepsgeheim van den journalist. Gelijk men weet, heeft een Utrechtsch, raadslid aan een correspondent van do Telegraaf mededeel ingen uit een ver trouwelijk rapport. De burgemeester van Utrecht heeft naar aanleiding hiervan dé Raadsleden toegesproken en den schuldige verzocht zich bekend te maken. Niemand van dé Raadsleden heeft daarop gereageerd'. Allen hebben een verklaringi gegeven, dat zij daaraan niet schuldig waren. De betrokken correspondent heeft nu een schrijven aan. den burgemeester gèricht, waarin ij zegt, dat hij als journalist het persgehedml in zake de bewuste publicatie nief'kap en mag verbreken en dat sléchts eén mensch het geheim kan opheffen, n.l. het raadslid dat hemi de gegevens ver strekte. GEMENGD! BERICHTEN. Een botsing. Hedennacht tegen 1 uur zijn op net Spui in den Haag een lieer en dame, die den weg wilden oversteken, onder een taxi-auto geraakt, die bij het rem men op de tramrails slipte. De heer sloeg et zijn hoofd door dé ruit en kreeg daarbij een ernstige hoofdwond; de dauwe werd licht gewond. Beiden zijn naar het ziekenhuis gebracht. Ben polis van 250.000.000. De General Motors Company, de groote concurrente van' Ford', die de Chrevolets Studébaers, Oooklands, Buicks en dergelijke vervaardigt, heelt haar 100.000 employé's bij een levens verzekeringmaatschappij te New York, voor de somma van 100 millioen dol lars verzekerd. Het is dé grootste transactie van dit soort, welke ooit er gens ter wereüd door een firma werd afgesloten. Brand op de „Zeelutdia". Moedig optreden der equipage. Gediurenoe ue rei» van Buenos Aires naalr Amsterdam, verwoestte een brand aan boord, van het Nederlandsche s.s. „ZeelamdSa" van de Kon. Hoft. Lloyd verscheidene hutten. Dank zij de krach tige hulp van de bemanning werden ernstige gevolgen voorkomen. Zondagmorgen is het schip te Am sterdam aangekomen, en aam een ver slaggever van de Tel. vertelden de passagiers over dit ongeval dat zoo goed afliep het volgende Op een stillen, vredigen avond1 om streeks 9 uur, toen het schip zich ter hoogte van het eiland Fernando No ronha bevond!, werd' de équigage ver gast op een bioscoopvoorstelling. Met aandacht volgden dé toeschouwers de vertooning van een interessante brandhiusdhdemonstratie. Zoozeer wa ren wij verdiept in hetgeen zich op het witte doel afspeelde vertelde een ooggetuige döt wij de brand lucht, die onze reukorganen prikkelde, aim een psychologische bijkomstigheid toeschreven Dat wijodé theorie, die wij op het scherm aanschouwden, zoo spoedig in praetijk zouden moeten breo gen, zal wel niemand gedacht hebben. Op een gegeven moment echter renden eenige passagiers met gezichten, waar op ontzettende angst^j# lezen stond, aan dek. En wat wij aan verbeelding hadden toegeschreven, bleek weldra werkelijkheid te aijn de 3e klasse hutten stonden in lichtelaaie. Daar het gerucht liep, dat eenige kinderen zich in dé brandende hutten moesten bevinden, werdl onmiddellijk een onderzoek ingesteld. Juist op fljd gelukte het eendgen dapperen de kin deken in veiligheid' te brengen. Met man en. macht werd' gewerkt en na een half uur was het gevaar voor uitbreiding geweken. Gebleken is, dat een zestal 3e klas se hutten grootendeels is uitgebrand. De paniek, die onder dé passagiers dreigde uit te breken, werd' onder drukt door het onmiddellijk handelend en beleidvol optreden dier geheelo be manning. Met vier stralen werd het vuur bestredén. Omtrent de oorzaak van den brand, die tot een ramp had lommen worden, tast men nog in het duister. Vermoedelijk heeft een der emigranten uit de achterste hut een brandénd eind sigaar of cigarette klak- keloos weggeworpen. Auto door sneltrein gegrepen. Alle inzittenden gewond. Zaterdagavond reed een auto, waarin drie heerern gezeten waren, op den Muiderstraatweg in de richting naar Amsterdam. De a/sluithoornen aan den spooroverweg tasschen het Merw ede- kanaal en de Vinkenbrug waren neer gelaten, omdat trein 375 welke om 11.40 van -het Centraal-station te Am sterdam naar Amersfoort vertrekt, in aantocht was. De bestuurder van den vorengenoemden aiuto schijnt niet ge zien te hebben, dat d|e spoorboomen gesloten waren, met het gevolg dat hij met zijn wagen in volle vaart tegen den afsluitboom!opreed. Door den schok vloog de boom omhoog en reed de agem den overweg op. Op hetzelf de oogenblik passeerdé de sneltrein, zoodat de auto in botsing kwam met dé locomotief. De schok was van dien aard, dat de auto achteruit rold© en bij den afsluitboom terecht kwam. De sneltrein, wahrvan dé machine De sneltrein, aarvan de machine met den auto in botsing was geweest, had dioor het gebeurde twintig minu ten vertraging dé locomotief werd beschadigd. '"l0, lC. vette kalveren, 1028 varkens, 1794 schapen en lammeren. Prijzen Koeien le kw. 47%— 2e kw. 41—4o, 3e kW. 30—32%. Ossen le kw. 46, 2e kw. 4042, 3e kw. 34. Kalveren le kw. 87%—90, 2e kw. 75 77% 3e kw* 5557%. Schapen le kw. 18—26, Lammeren le kw. 17—22, Varkens le kw. 33—35%, Stieren 40 -42% 36-81. Koeien en ossen redéiijke handel, prijzen vfijwèl onveranderd. Stieren weinig aanvoer, prijzen gelijk vorige week. Vette kalveren luie handel. Schaipen en lammeren traag. Kaasmarkt Oodewater. 6 Deo. Aanvoer 72 partijen, 32410 st., 16200 K G. Prijzen le kw. f 49—52. 2e kw f 4648, zondier f 45—48. Handel matig. MARKTBERICHTEN. Rottérdamaeha Vaemarkk 6 Dec. Aanvoer 576 vette runderen, 389 401 729 791 1045 1053 443e STAATSLOTERIJ. 2e Klasse. Trekking van Maandag 6 Dec. ƒ2000.—: 3820 lOOOv—1185 1500 5326 12737 ƒ200.—5582 10694 100.—: 8673 4478 «419 14207 Pryven van ƒ30.—: 237 245 249 277 342 881 473 588 631 634 638 661 870 881 928 942 943 967 1045 1053 1081 1107 1Ö05 1227 1240 1484 1580 1594 1626-}T6$> 1728 1742 17§1 1810 1815 1849 1891 1920 1961 I9& Ml 2075 2136 2140 2149 2199 2217 2225 2226 2265 2289 2327 2370'2378 2446 2616 2636 2661 2683 2716 2768 2829 2847 2928 2983 2990 3004 3032 3101 3168 3189 3208 3227 3234 3292 3321 3360 3383 3441 3472 3484 3492 3545 3604 3620 3672 3788 3861 4043 4056 4067 4134 4154 4257 4280 4316 4758 47159 4815 4817 4901 4909 5024 5085 5116 5157 5180 5302 5380 5443 6466 5462 6471 5472 5484 5668' 5571 5592 5597 5634 5636 6774 5778 5872 5906 5909 5920 5926 5988 6000 <>021 6044 6073 6088 6103 6176 6186 6233 6255 6267 6281 6326 6334 6339 6346 6496 6507 6537 6581 6602 6664 6688 6760 6759 6787 6820 6825 6837 6861 6891 6920 6974 6986 7124 7214 7261 7272 7287 7417 7470 7580 7626 7671 7714 7724 7815 7944 7990 7991 8077 8091 8098 8111 8163 8176 8180 8195 8256 8330 8357 8426 8508 8550 8552 8632 86T1 8750 8751 8769 8766 8867 8892 8896 8903 8954 9044 9102 9112 9127 9130 9216 9230 9248 9282 9365 9465 9470 9579 9728 9767 9839 9854 90Ö9 9915 9921 9962 9972 10009 10013 10018 10052 10103 10125 10203 10233 10296 10296 10326 10327 10340 10454 10500 10508 10721 10737 10807 10823 10827 10856 10922 10950 11161 11180 11289 11400 11407 11414 11436 11543 11565 11567 11673 11733 11784 11807 11829 11918 11958 11994 12000 12021 12027 12064 12095 12102 12106 12138 12185 12191 12211 12249 12264 12295 12326 12302 12358 12372 12379 12436 12456 12491 12584 12614 12693 12775 12863 12899 13031 13044 13168 13175 13198 13238 13257 13299 13330 13370 13386 13411 13418 13602 13642 13662 13810 13913 13983 14145 14152 14190 14196 14199 14211 14225 14253 14396 14405 14462 14466 14605 14533 14552 14572 14579 14600 14604 14659 14750 14762 14794 14813 14&18 14972 15050 15065 15071 15082 15196 15228 15230 15247 15367 15425 15431 15441 16465 15486 15488 15580 15716 15719 15804 15848 15830 15839 16858 15869 15911 15916 16944 16025 16052 16257 163. 16443 16461 164*3 16516 16657 16625 16628 16707 16766 16761 16864 16897 16924 16Ö52 16958 16998 17008 17082 17084 17119 17201 17220 17234 17260 17267 17301 17311 17361 17646 17687 17696 17760 17828 17850 17874 18128 18145 18232 18274 18335 18396 18400 18418 18419 18452 18490 18491 18560 18668 18639 18676 18696 18818 18837 18911 18927 18934 19012 19016 19023 19065 19090 19123 19127 19206 19233 19278 19287 19340 19360 19374 19439 19441 19462 19499 19590 19637 19666 19669 197*74 19797 19802 19812 19913 19022 19926 19963 19997 20029 20107 20132. 20197 20213 20246 20342 20375 20381 20461 20473 20540 20609 20614 20616 20642 20655 20673 20722 20754 20801 20831 20959 Londen Berlijn Parjjs Brussel Zwitserland Weenen Kopenhagen Stockholm Oslo New-York Praag Madrid Milaan Prolongatie 3%4 Not. 3 N. W, S. 75. 4 Dec. 6 Dec. Officieel. 12.13 12.13 59.46% 59.45% 10.— 9.88 34.80 34.80 48.25 48.26 36.30 35.30 66.62% 66.62% 66.77 66.85 63.75 63.95 2.50% 2.50% Niet officieel. 7.41 7.41 38.10 38.10 10.70 10.90 DRAADLOOZE DIENST. De Raad van den Volkenbond bijeen. GENèVE, 6 Dec. Hedenmorgen is üe Raadi van den Volkenbond' onder voor ziftelrschap va» den Belgischen minis ier Vian Buitenlandsohe Zaken v. d Velde bijeengekomen. De economische conferentie niet in Amsterdam. De corr. van het Héld. seint dat de kansen van Amsterdam op de Economische confe rentie geheel verkeken zijn, omdat geble ken is dat de geboden voordeelen niet opwe gen om de nadeelen op te heffen. De con ferentie zal ook te Genève gehouden wor den. Een tweede vliegtocht naar Indië. Naar de Telegr. verneemt *al onvoort}ene omstandigheden voorbehouden op Zaterdag 2 April &j8. va» Schiphol uft met medewer king der Fokkerfabrieken een tweede vliegtocht NederlandIndië worden onder nemen door luitenant-vliegenier G. A. Cop- pen. De tocht zal worden ondernomen met een drie motorig Fokkervliegtuig model F Vila. Het plan is het traject Amsterdam—Bata via in 9 dagen al te loggen. Daarna 10 da gen in Indië te blijven en t*n slotte ook de terugreis weer vliegend te maken. Groote verkeersstagnatie GoudaDen Haag. Geen persoonlijke ongevallen. Zaterdagmiddag omstreeks 5 uur heeft nabij de halte Bfeiswijk tusschen Zeven huizen en Zootermeer een spoorwegongeluk plaats gehad met den snelterein no. 168, die vanuit Utrecht met vertraging te 4.10 naar den Haag was vertrokken. Deze snel trein stopt niet te Gouda en komt eiken dag met groote snelheid omstreeks kwart voor vfjf langs het station Gouda vliegen. Zoo ook geschiedde Zaterdag. In de nabijheid van de halte Bleiswijk is van dezen uit 16 wagons bestaande trein, van den vijf- oen wagen, een personenwagen le en 2e klasse, een wielband van het linker voor wiel gesprongen, tengevolge waarvan deze wagen derailleerde. Het springen van dezen wielband gaf zulk een knal, dat de reizi gers daardoor hevig schrokken en toen on middellijk daarop de wagon £terk begon te schudden, werd aan verschilende kanten aan den noodrem getrokken. Ook de machi nist, die merkte dat er iets niet in orde was, remde met alle kracht den met oen vaart van 80 iKJÜ. voortsnellenden trein. Voor de trein tot stilstand was gekomen, was echter de koppeling waarmede het vijfde rijtuig aan hot vorige was verbon den, afgeknapt. De uit het spoor geraakte personenwagen liep, door de achterlopende wagens opgestuwd, nog hotsend en botsend over de spoorbaan een flink eind door, tot dat ze ten slotte in het zand vastraakte, waarbij ze ook het links gelegen spoor, bestemd voor de uit de richting Den Haag komende treinen, versperde. De wagon was wat scheef gezakt, maar niemand der inzittenden had ook maar eenig letsel bekomen. Ook van de zesde en volgende wagons had niemand eenig kwet suur. Ware de rechter wielband gespron gen, dan zou ongetwijfeld de wagen naar de andere zijde uit de rails zijn gevlogen en omgeslagen, daar ize dan geen steun in de spoorbaan zou hebben gevonden. Dat •dit ong?val zóó gelukkig is afgeloopen, mag als een louter toeval worden beschouwd. Was er noch persoonlijk letsel, noch groote materieele schade, de direct ont stane stagnatie in het verkeer was enorm. Voor het ongeval plaats greep, was te 4.57 de sneltrein uit Gouda vertrokken en zoo kwam deze enkele minuten na het gebeu ren nabij de ongevalsplaats voor een on veilig signaal. De reizigers in den vrij vol len trein, waartoe ook wy behoorden, scho ven de een na de ander het portierraam op. maar in de dikke duisternis was niets te ontwaren. Toen het oponthoud langer duurde dan gewoonlijk voor een onveilig signaal, werden hier en daar d« portieren geopend en waagden zich enkelen op de donkere spoorbaan om te pogen te weten te komen wat er aan de hand was. Na eenigen tijd verscheen een conducteur met de mede- deeling dat van den Vorigen sneltrein een wagen was gederailleerd' «onder persoon lijke ongelukken t« veroorzaken. De lijm was sperd en het zou wel «enigen tijd duren eer de reis zou kunnen worden voortgezet. Daar zaten de reizigers, h«t meerendeel bepakt en gezakt met allerlei verrassingen voor den SV Nicolaasavond, die zij bij fami- zouden tfnan doorbrengen. Er werd gemopperd over de spoorwegen, in verband met de verschillende ongevallen van den laatsten tijd, maar toch bleef er ten slotte een goede stemming, wijl men wist dat niemand letsel had. Een grappenmaker vertelde heel serieus dat het bij de spoorwegen toch fideele lui moeten zyn dat ze den reizigers zulk een fijne St. Nicolaasverrassing bezorgden! Zyn bitter- en etensuur verliep wel, maar izoo'n bijzondere verrassing was hem toch veel meer waard I Na langen tijd te hebben gewacht waarbij een fiksche regen het onmogelijk maakte het portier geopend te houden kwam het consigne van den hoofdconducteur dat allen moesten uitstappen en langs de spoorbaan loopen naar een vóór den gederailleerden trein gereed staanden hulp-trein, die de passagiers naar den Haag zou brengen. Dat gaf een consternatie. «De bepakte reizi- gers(sters) verlieten den trein, moesten al len daarbij een flinken sprong maken van de treeplank op de spoorbaan en daar ston den ze in het pikdonker, waarbij alleen het licht van den trein den weg aanwees. Ver der op stonden mannen met brandende, walmende fakkels, welker rossigen gloed zich door dpn wind in allerlei grillige vor men in het donker afteekende. Luide klonk de waarschuwing: Binnen de spoorbaan blij ven, daarnaast is water! Daar trok ken de passagiers achtei* elkaar als kippe tjes in een ren, maar heel behoedzaam over den moeilijk begaanbaren weg van ballast houten dwarsleggers langs hun trein. Wie het ongeluk had even buiten de spoor baan t« geraken, en dat waren er niet wei pen, moest ontwaren dat daar modder in overvloed was en 't niet makkelijk was weer van dat glibberige pad af te komen. Enkele steunpalen van telegraafpalen terzijde van de baan, die In het duister niet waren te zien, hebben meerdere beladen passagiers doen duikelen, over welke verrassing zy zich allesbehalve vriendelijke uitdrukkingen lieten ontvallen. Deze moeilijke weg voerde ook over een smal bruggetje, aan weerszij den waarvan wegwerkers stonden met hoog geheven toortsen, die de reizigers heel voor zichtig over dit gevaarlijk plekje heen hiel pen. Toen trokken «e tusschen de spoor baan verder tot ze den hulptrein hadden be reikt. Ieder zocht zoo spoedig mogelyk een plaatsje te bemachtigen. Dat ging voor ve len niet gemakkelijk, daar ook hier op den open weg de treeplank heel hoog boven den grond was, en het een heele toer werd er op te klauteren. IDen passagiers werd dan ook met handreiken €n opduwen een plaats je in den trein bezorgd. Maar ze zyn er ten slotte toch allen ingekomen, al zaten ze al? haring in een ton. Er waren echter vèór het overstappen plaats kon hebben, een aantal opgewonden reizigers uitgestapt, die het beter dachten in den donkeren avond een goed heenkomen te zoeken naar Zoeter meer, teneinde daar te trachten een auto te krijgen om hen naar den Haag te bren gen. Het schijnt dat ze na een moeilijken tocht er in zijn geslaagd Zoetermeer te be reiken en vandaar met een open melkwagen naar den Haag ayn vertrokken. De hulp- trein werd door een achteraan geplaatste machine langzaam opgeduwd naar het sta tion Zoe termeer, waar een andere machine voor den trein werd geplaatst, die deze na eenig oponthoud naar den Haag bracht. Zóó kwamen de passagiers, die te 4.57 Gouda goedsmoeds waren uitgestoomd inplaats van te half zes, tegen 8 uur in de Residen tie aan, waar op het perron de sinds uren wachtenden hun gasten veibeidden. De tocht langs de spoorbaan voerde langs der. ongevalstrein. Toen we passeerden stonden de elf wagens verlicht en wel op de baan, maar de passagiers waren reeds met het voorste gedeelte naar den Haag ver trokken. De voorste wagen van de elf wa« uit het spoor geloopen, ze stond schuin op den weg deels op het andere spoor en was wat scheef gezakt; van beschadiging was aan den wagen niets te 'bespeuren. Reeds was een materiaaltrein uit den Haag met personeel gearriveerd en onder het schijnsel van fakkels en lantaarns was het onderzoek gaande. Later kwam nog een diensttrein uit Utrecht met de heeren ir. 'Maas Geestera- mis, chef van "Weg en Werken, en ir. Gerth, rijksinspecteur by de Nederlandsche Spoor wegen, en ir. Laumans, ing. van tractie. Het onderzoek bracht aan het licht, dat de oorzaak is geweest het springen van een wielband by kiiometerpaal 10.6. Tusschen Bleiswijk en Zoetermeer heeft de linker wielband van het eerste rytuig het bege ven. Door het springen van dezen band ver loor het betrokken wiel den zydelingschen steun tegen den binnenkant van de spoor staven. Hierdoor volgde ontsporing. Het eerste rytuig is toen circa 500 m. ter zyde van de rails doorgeloopen, hetgeen uit de moeten, die de wielen in d« dwarsliggers hebben geslagen, ten duidelijkste blijkt. Verschillende dwarsliggers zyn aan de op pervlakte versplinterd, het grint vertoont eveneens diepe voren. Ook volgen dèfe spoorwegautoriteiten, mag het een wonder heeten dat by een snelheid van 80 km. die de trein op het oogenblik der ontsporing had, geen ongelukken »yn voorgekomen. Naar we vernamen zou ook de Justitie ter plaatse zyn geweest. Het opruimingswerk werd terstond J>« het vaststellen van de oorzaak met kracht aangevat en zoo mocht het gelukken dst df laatste trein uit den Haag, die met vertra ging te kwart voor elf vandaar vertrok, de ongeval splaats heel behoedzaam te half twaalf kon passeeren, zoodat de reizigers niet meer behoefden over te stappen. Deze laatste trein kwam nu inplaats van te 10.48 i. te 12.10 in den nacht aan het station Gouda aan. Later is men er in geslaagd de wagen weder op de rails te krygen en kon het verkeer ook over dat spoor weer worden hersteld. Doordat het ongeval plaats had midden op den weg, waar noch telefoon noch tele graaf gelegenheid bood' om direct van het gebeurde kennis te geven, duurde het eeni gen tyd voor dat het stal'0" Zoetermeer op de hoogte van het ongeval was gesteld- Daardoor wist men te Gouda eerst tegen 6 uur wat er was geschied. By het binnen- loopen van den trein uit Utrecht te oA7 n.m. werden de reizigers voorden Haag be stemd dan ook naar het 'Haagsche deel van den gecombineerden trein verwezen en ver trok het Rotterdamsche deel op den gewo nen tyd. Eerst toen het Haagsche deel zou vertrekken werd aan de reizigers in den trein medegedeeld dat allen voor den Haag via Rotterdam moesten reizen, daar de yj1 naar den Haag versperd was. Deze reizi gers, waarvan er niet weinigen verontru waren, wyl zy in den Haag aan het Staats spoorstation werden verwacht, zyn toen v a Rotterdam per electrische trein naar Haag gegaan, waar zy te half acht am- veerden. Toen konden zy hun wachten milieleden aan het Staataspoorstation afhalen! D« D-treln van den 'Haag naar Dultaeh- land werd over Amsterdam naar foort geleid. De andere treinen liepen tot ongevalsplaats, waar dan moest wo overgestapt. RADIO-NIEUWS. Programma van Weden. 5.05 Paryg (R^dip): Concert. 6.20 Londen: Lichte muziek. Parys (Eiffel): Voordrachten. Birmingham: Con cert. 7.35 Parijs (Eiffel): Concert, fort: Operette „Der Vetter aus Dingsda" van Ed. Kühnecke. Weenen: Max Reger- concert. 7.50 Berlijn: Schubert—>Spohr-concert. 9.05 Parys (Radio): Concert. 10.05 Londen: Pianoconcert. 10.20 Londen: Tydeein, berichten, P***1 Lair concert. j» I Hilversum (H. D. O., 1050 m.) i 5 u.- kinderuurtje; 6 u.6.46 H. D. •- 6.45 Tuinbouwpraatje- Spr. de heer F. Dix over; Nadere bespreking V»n handeling van bloembollen ©P g1**® s pannen en potten; het gebruik van bollen in den tuin»; 7.15-7.45 ivoor beginners; 7.46 Berichten; o. eert uit Tivoli te Utrecht door het Sted. Orkest, Wagnerpro gramma, Mededeelingen en dansmuziek. STADSNIEUWS. GOUDA, 6 December '1926. iu Recuwijksche en Sluipwijksche Plassen. n Henri Polak. Men schryft uit (Reeuwyk aan het Goudsch Volkblad (s.d.) het volgende: i(De laatste dagen wordt er nogal druk geschreven over de droogmaking der Reeu- «jjksche plassen. Weliswaar zyn er by ge noemde Plassen pqpehtige plekjes te vin den, doch deae trekken zelden bezoekers, jndien men nu tot droogmaking der Plaa- fon zou overgaan, zou dat in het belang der gemeente en zeker in dat der arbeiders zyn. Het is namolyk bekend, dat byna 50 pet. jrbeiders verplicht is buiten de gemeente werk t<? zoeken. En als de plassen droog- saakt worden, dan zal hier voor vele der arbeiders werk te vinden zijn." Tegenover deze uitspraak, welke zonder argumenten geen waarde heeft, wyl tegen over de meening dat het belahg der ge meente Reeuwyk en dat der arbeiders met droogmaking der Plassen gebaat is, een an dere kan worden gesteld dat noch het be lang van Reeuwyk, noch dat der arbeiders de droogmaking vordert, is het Koe<1 <ia* ook een ander geluid wordt gehoord Henri Polak, den lezers van het Goudsch Volksblad zeker wel in 't byzonder bekend als voorz. van de S.DA..P. en lid der Eerste Kamer voor deze party, bepleit i« hel byvoegsel van het Algemeen Handels blad van 4 IDec. j.l. het behoud der Reeu- wyksche en Sluipwyksché Plassen. Uit zyn belangwekkend pleidooi brengen wy het volgende onder de aandacht: „Even belangrijk en even onmisbaar (als de polders) zijn de meren, de plassen en de landschappen, van welke het water een voornaam bestanddeel iff. de plassen van Reeuwijk en Sluip wijkhet is my niet gegeven hunne schoonheid in woorden te beschryven. Doch niet alleen uit schoonheids-oogpunt zjjn onze plassen een kostlbaar bezit. Zij zyn ook van onschatbare waarde voor de volksgezondheid. In den zomer bieden zy de voortreffelykste gelegenheid tot zwem men, die zich denken laat en daarnevens t«t beoefening der watersport, het zeilen en het roeien, zeker de gezondste van alle takken van sport. (Men moet het gezien hebben, het ,U8~ tige geplas der zwemmers, het vroolyke zwieren van sloepen, wherries, boeiers en jachten men moet de menschen, die daar hun rustdag op het Hollandsche element doorbrengen, er de heerlyke, stofvrye lucht inademen, er zich bezighouden met het zeiltuig of met den rhytmischen slae der riemen, die er aldus krachten opdoen voor den arbeid der zes komende dagen, ge bruind en verjongd, aanschouwd hebben om te beseffen welk een kostelyk bezit wy in onze plassen hebben. En dan de fauna en flora van het water land! Waar vindt de plantenliefhebber zoo veel van zyn gading als in het water land?! Waar elders is het vogelleven zoo belangwekkend? Waar is men in onmiddel lijker aanraking met lle natuur, clan in de afgelegen, slechts aan de geestdriftige na tuurvrienden .bekende- gedeelten van het pi; ssenland Maar ook deze heerlykheid wordt voortdurend met ondergang bedreigd. nu zullen waarschyniyk eerstdaags dc Staten van Zuid-Holland een voorstel tot - het droogmaken der plassen van Reeuwyk en Sluipwyk te behandelen krygen. Te Gouda heeft men een comité gevoripd, ten doel hebbende het dreigende gevaar af te wenden. Alle Ivrienden van de natuur en van de schoonheid zullen stellig vurig ho pen, dat het moge slagen in zyne pogingen tot behoud der plassen. Want deze zyn juist byzonder mooi. Een eigenaardigheid er van is, dfj,t men er wandelen en zelfs fietsen kan. Want de plassen zyn doorsne den van grillig gevormde strooken lands, waarop voorheen waarschyniyk het uitge baggerde veen t* drogen werd gelegd, die op zichzelf, met hun houtgewas, riet en waterflora, hunne huisjes en weggetjes, eene eigenaardige schoonheid bezitten. Voor de inwoners van Gouda zyn deze in de on- middellyke nabyheid der stad gelegen plas sen dan ook van groote waarde. Zou dit alles nu moeten verdwynen? Waartoe? Welke winst staat er tegen over het verlies? Het is gemakkelyk te aytwoorden, dat er land gewonnen wordt, op hetwelk vele menschen een bestaan zullen vinden. Jawel, maar de vraag, ia, of niet op en door de plassen vele menschen hun bestaan vinden, wellicht evenveel, zoo niet oneer, dan op het te winnen land huri boterham zullen verdienen. Twyfel heb ik, waar het 't droogmaken van betrekkelyk kleine plassen betreft, o-f deze droogmaking wgl de groote kapitalen waard zyn, die men er *mn besteedt, Ook by deze dingen geldt het motief: werkverschaffing. 7k zal de laatste zyn, om daar, in het algemeen gesproken, iets tegen aan te voeren. Er zyn wellicht zeer vele mlddeleii, om werkloozen aan arbeid te helpen en hen aldus voor bedeeling in allerlei vormen te vrijwaren. Doch ik zie geen heil in het ten ondergang brengen van schoone gedeelten des lands ten be hoeve van het zeer tydeiyk verschaffen van arbeid, welks resultaat geen economi sche beteekenis heeft. Indien men het Pa- lei» op den (Dam, of St. Servatius te Maas tricht, of de Ridderzaal te 's-Gravenhage, of het Stadhuis te Middelburg, of de Kan- selary te Leeuwarden liet afbreken, dan zou ook daarmede gedurende eenigen tyd een aantal werkloozen arbeid verschaft worden. Niemand zou het het hoofd krygen der gelijk vandalisme te bedryven. Doch welk verschil is er tusschen het sloopen van deze monumenten van bouwkunst en het vernie tigen van natuurmonumenten als de ons overgebleven plassen? Het eene verlies zou even onherstelbaar zyn als het andere. Maatschappij tot bevordering der Toonkunst. De afdeeling Gouda en omstreken van de aatschappy tot Bevordering der Toon kunst houdt OP Maandag 13 December a.s. 3 avonds 7% uur in het café „Nationaal" aan de Markt een al gem eene spoedvergade ring. De agenda vermeldt alleen de verkie- zing*!van vier bestuursleden. Het bestuur beveelt als candklaten aan I. Vacature Mej. M. A. Talen: 1. Mej. M. A. Talen, 2. Mej. G. E. Hagemeyer. H. Vacature de heer J. H. Mekking: I. de heer P. C. Kaastra. 2. de heer Ir. Wetaz. III. Vacature de heer A. J. Gideonse: 1. de heer A. P. Vermey. 2. de heer W. C. van Haeften. IV. Vacature de heer J. C. Wagner: 1. de heer <H. Zanen Gzn. 2. de heer P. de Mol. Naar wy vernemen ligt 't in de bedoeling dit seizoen de „Elias" van Mendelssohn op te voeren. Gouda als kaas- en industrie-centrum. Een artikel over Gouda in Christian Günther's „Aussenhandel der Nieder- lande". Van de hand van Christian Gtinther is zoo juist verschenen by „Taylor's Branch Direcctory", Den. Haag, Theresiastraat 110 „Aussenhandel der Niederiande", het 6e deel der boekenreeks .Holland im Weltver- kehr". Het behandel»- de economische toe stand van Holland naar officieele bronnen met vele statistische gegevens en grafische teekeningen, belangryke Hollandsche in- er. uitvoerartikelen naar waarde en gewicht, handelsverdragen, het handelsverkeer, ka mers van koophandel, Consulaten en de Ln- en export der voornaamste artikelen van 51 staten. Bovendien zyn eenige Hollandsche iit dustrie- en handelssteden uitvoerig behan deld zooals Delft, Gouda, Haarlem, Hil versum, Schiedam e.a. benevens enkele be langryke banken en industrieele onderne mingen. We vinden daarin een beschouwing over „Gouda als Këse-und Industrie- ze n t r u m"; het artikel is geïllustreerd 1921 1922 paarden 1^62 1.389 runderen 609 232 kalveren- 4.758 3.879 varkens 21.181 12.503 met een portret van onzen burgemeester, den heer Ulbo J. My«, een foto van het Stadhuis, van de Sint Janskerk «n met een vyftal grafieken. Aan dit interessante artikel - dat voor al over den kaashandel zeer belangwekken de cyfers geeft wordt door ons hieronder het een en andei* ontleend. In een beknopt historisch overzicht wordt gieschetst hoe Gouda steunend op zyn vroegere beteekenis in de gwchiedenia der Nederlanden en gedragen door de hoop op delpunt werd van den zuidwesthoek en zyn producten een wereldberoemdheid verkre gen. Dan volgt een overilcht over de scheepvaart, die van groote beteeke nis is, zooals uit de volgende cyfers moge bi y ken. Door de MallegataTuia gingen, in 1925: 48.631 schepen met 4.282.747 ton. 4 zeeschepen met l-'l*® ton. 216 houtvlotten met 11.100 ton. In 1924 gingen er door: 46.699 schepen met 3.966.012 ton. 19 zeeschepen met 2.111 ton. 441 houtvlotten met 22.060 ton. Door de IJsselhavensluis werden in 1925 geschut: van de 'IJssel: 42.26 vaartuigen, voorts houtvlotten enz. met een laadvermogen van 202.420 ton, en van de Gouwe: 2097 vaartuigeiPën "houtvlotten, enz. met een totaal laadvermogen van 142.142 ton. Door reederjjen en sleepbootdiensten wor den regelmatig verbindingen met omliggen- fdé plaatsen ohderhqpden. Tie spoorverbin ding is naar alle kanten uitstekend, zoowel voor het locale als internationale verkeer. Bovendien ir een groote uitbreiding van het station en het spoorweg-emplacement in voorbereiding. (Van de nieuwe verbinding IJssel-Gouwe door de nieuwe groote «lui» wordt niet ge rept, hoewel wèl een schetsteekening waar op deze voorkomt, is afgedrukt. Red.) Mo menteel telt Gouda 27.229 in woners; een blik op de uitgestrekte terreinen, waar Don derdags markt wordt gehouden, is voldoende om de beteekenis van de stad voor de om geving aan te toonen. Dit wordt nog duide- lyker uit de volgende cyfers ovr de markt ip de laatste 5 jaren. De aanvoer bedroeg: 1923 1.121 237 5.741 20.804 1924 967 250 6.208 31.928 1925 662 547 5.562 40.860 lammeren 4.669 5.979 0.488 38.901 «eiten 1J&3 1.563 Kaas1.327.230 K.G. 1.616.594 K.G< boter22.599 K.G. 33.670 K.G. Hoewel in het binnenland de boter en kaas tot groote bedragen wordt verhandeld, heeft de exporthandel in Goudsche kaas een veel grootere, ja een wereldbeteeke- n i s, wat duidelijk blykt uit de onderstaan de cyfers; De totale kaasuitvoer uit Holland bedroeg: 1925 79.702.000 K.G. 81.807.000 1924 77.271.000 K.G. 74.049.000 1923 61.982.000 K.G. 54.226.000 Van deze totale kaasuitvoer kwam uit Gouda alleen: - In 1925 In 1924 Volvet 24.668.492 23.364.937 40 6,623.637 4.841.704 en uitgedrukt in K.G.: 4.668 47.171 Totaal ƒ39.083.483 ƒ36.488.642 en uitgedrukt in K.G.: In 1925 In 1924 Volvet 19844.071 19.324.248 4.297 5.727 52.059 54.688 1.301 1.248 1.066 1.818877K.G. 1.724.430K.G. 2.069.208 K.G. 38.859 K.G. 34.257 K.G. 30.304 K.G. 40 6.097.401 4.480.662 -F 30 2.190.359 2.479.370 20 7.487.871 8.451.882 Totaal 36.119.202 34.736.162 In 1925- ging ongeveer de helft van de totale kaas-export naar Duitschland, waar van ongeveer 50 weer door Gouda gele verd werd. Ongeveer de helft van de totale kaasex port naar België, die in 1925 ongeveer 13.885.000 K.G. bedroeg, wordt door Gouda geleverd; naar Frankrijk ging in 1925 9.707.000 K.G., waarvan ortgeveer 20 uit Gbuda kwam; naar Engelhnd werd in 1925 7,265.000 K.G. uitgevoerd, waarvan onge veer' 1/3' uit Gouda afkomstig was. De ex port naar Cuba em Ned-Oost-Indië betreft byna uitsluitend Goudsche kaas. Ook naar de Vereenigde Staten, Venezuela, Britsch- Indië, Mexico, Spanje, Curasao^ en Suriname worden duizenden Kilogrammen kaas uit Gouda verzonden. (Slot volgt.) Met alle ten diensto staande middelen moet gepoogd worden elke bedreiging van ons waterland af te wenden die, welke over de Reeuwyk.sehe en Sluipwyksché plassen hangt, dus nu. Cand.-examen rechten. Onze oud-stadgenoot de heer A. Pitlo, is aan de Universiteit te Amsterdam 'geslaagd voor het Candidaa^-examen rechten. Vierde1 abonnementsvoorstelling in den Schouwburg. Als vierde abonnementevoorstelling zal Dnderdag 9 December in den Nieuwen Schouwburg worden opgevoerd door het Cor Ruya-Eneemble „Martine", spel in 5 ta. fereelen van Jean Jacques Bernard, met '1 ly Lus in de hoofdrol. St. Nicolaas in „Ons Genoegen" en in „Ons Huis". Het bestuur der Sociëteit „Ons Genoe gen" heeft gisteren den kinderen der leden een aardig St. Nicolaasfeest bereid. Aan alle kinderen, wier namen aan het bestuur waren kenbaar gemaakt, werden aardige cadeautjes door St. Nicolaas uitgereikt, die met zyn zwarte Piet op het tooneel troon de. Er werden daarby de bekende aardige St. Nicolaas-versjes gezongen, waarin de kleuters dol veel plezier hadden. Ook in „Ons Huis" het gebouw van de S.D.A.P., aan de Turfmarkt is het St. Ni colaasfeest gevierd. St. Nicolaas kwam met de boot aan en trok te paard met een mu» ziekkorps langs Kattenslngel en Kleiweg naar de Turfmarkt. In „Ons Huis" werden de kinderen der leden onthaald, werden versjes gezongen en kregen de kleuters ca deautjes mee naar huis. .Het was een vreugdedag voor de kleinen! Coöp. Broodbakkerij „Ons Voordeel". In de Zaterdagavond gehouden bestuurs vergadering is bnoemd tot Bedryfsleider van de Coöperatieve Broodbakkery en Ver- bruiksvereeniging „Ons Voordeel", de heer W. J. Jansen, bedryfsleider-adm. te Ühitfen. De benoemde zal 17 Januari 1927 in functie treden. Ongeval met een vrachtauto. Hedenmorgen half twaalf reed tengevol ge van een licht defekt aan het stuur de auto van dé firma de Vries Schouten al hier, vlak by" Oudewater tegen een boom op, waardoor de auto in elkaar werd gedrukt. Twee van de vier Inzittenden werden ge wond en *yn te Oudewater verbonden. De' wagen was geheel beladen met kaas; ver scheidene kazen werden beschadigd. Ford 7 daagsche non-stop rit. Morgen komt de Ford-auto, welke een zevendaagschen tocht door geheel Neder land maakt, waarbij de motor gedurende 7 dagen en nachten onafgebroken blyft loo pen, op dezen tocht door Gouda. De motorkap is officieel verzegeld. Nadere inlichtingen verstrekt de Ford vertegenwoordiger voor Gouda: de heer J. L. Hulleman, Tiendeweg. UIT DEN OMTREK. GOUDERAK* De Raad dezer gemeente is in openbare vergadering byeengeroepen tegen Woens dag 8 December des voormiddags ten 10 uur. Te behanden onderwerpen: JL. Mededeelingen. 2. Ingekomen stuk ken. 3. Wyziging gemeente begrooting 1926. 4. Vaststelling vergoeding over 1924 ingevolge art. 103, 4e lid der Lager Onderwyswet 1920 aan de Byzondere School. 5. Adres van de afd. Gouderak van Volksonderwys om beschikbaarstel ling van een verlicht en verwarmd lokaal ten behoeve van het geven van Vervol gs- onderwys. 6. Adre»- van dezelfde om tegemoetkoming in de kosten van dat ver- volgonderwys. 7. Adres van de Natio nale LandstormcommlBffle om subsidie. 8. Aanvraag buitengewone subsidie voor het Burgerlyk Armbestuur. 9. Schrij ven van de Raadsfractie der S. D. A. P. in zake de volkshuisvesting, t-t. 10. Benoeming lid van het Burgerlyk Armbestuur. Vac. D. Verstoep Lzn. Voordracht 1. L. Kool Nzn., 2. D. J. Karsbergen Gzn. 11. Benoeming lid van de commissie ^an plaatselyk toe zicht op het lager onderwys. Vac. M. van Herk. 12. Vleeschkeuringswet. 13. Vaststelling verordeningen tot heffing en invordering van ibegrafenisrechten. 14. Vaststelling wedde van den opzichter der algemeene 'begraafplaats en vaan den graf delver. '16. Vaststelling verordeningen tot heffing en invordering van leges enz. 16. Vaststelling vergoeding, te betalen door vereenigingen voor het gebruik van schoollokalen inzake verlichting en ver warming. 17. Reclames schoolgeld. SPORT EN WEDSTRIJDEN. VOETBAL. Uitslagen van Zondag 5 Bee. 1926. N. V. B. Afdeeding I lé klaes©? Botterdam1 Spartit— Stormvogels 03 Hilversum 't Gooi—Blauw Wit 2—0 2—4 3-1 11—l 2-2 A.&t' Dordrecht UFC-VUC S-2 haairler 1RCH—Excelsior 1—4 Den Haag HVV-Ajax 1-0 Afdeeling 11 le klasse. Amsterdam De Spartaaw—HFU 0—3 Den Haag HBS-ZFC 5—1 Botterdam FeijenoordVOC 2—4 Leiden ASC—EDO 2—5 Utrecht UWHilversum' 40 3e klasse A. Huarlem THBAlphem 11 Beverwijk: De Jjtennetnear»—LFC 3—4 3é kJasse B. Goudla Gouda—Soheveningeo 4—0 Bodegraven,: BodegravenONA 3—3 Den Haag DekJag^^DVV 1-1 Den Haag TOGO—HDV 2-1 Alphen AlphiaDe Ooievaars 32 4e klaese C. Gouda GSV—DHS 1—2 Reserve 3e klasse B. Den Haag VUC Il-Weeoo II, Weeoo niet opgek. Afdeeling III le klasse. Enschedé Ens all. BoysZAC 8—1 Alrnélo HeraclesVil esse 2—1 Deventer Go AheadVitesse 21 Wagendngen: Wagen.Enschedé 0—5 Hengelo Hengelo—Rob. et Vel. l—l Afdeeling IV le klasse. Den Bosch: Wilhalmina—Bredania 1—0 'Tilburg Willem IIPSV 00 Breda NACRoermond 53 Maastricht: MVVNOAD U— Afdeeling V le klasse. Groningen VelocitasGW 6—1 Leeuwardén FrisiaLeeuwarden 26 Veemdöm Veeoidai»Friesland 2—2 Winschoten WW—GVAV 3—5 G. V. B. Ie kiasse A. Alphen 3—ONA 3 Olympic 3Bodegraven 2 le klasse B. Haastrecht 1— Schoonhoven 2e klasse. ONA 4Vivantie 1 Overige ontmoetingen vondén geen doorgang. Overzicht, Men kan wei spreke» van een Zon dag van revaittcnes. Verrassende sur prises waren hiervan tiet gevolg. heijenotxrü werd verslagen uoor V U.L., Hilversum door U.V.V. Ajax werd nota bene door H.V.V., die de onderste plaats bezet, met 1—U geslagen. In atd'. 1 is dus voor de regionen voor een weer gestegen, andere afdeeling van de onderste Momenteel staan de punten aohier op ftum mer twee van onder I11 onze omgeving brachten voor de clubs weeï mooie/«uccebsen op. Alphia deed wat we verwachten, door de Uoievaars met 3—2 te slaan. Alphen boekte een gelijk spel tegen T.HstJ, 1—1 was het einde, fcien kostbaar pun tje zijn de Adphenaars kwijt geraakt, doch niets is nog verloren. Gouda won met 40 van Sohevenin- gen en (Daarmede weer een stapje na der in de goede richting. De rood-wit ten hebben wei flink revanche geno men. Bodegraven—O.N.Ahad een 3—3 tol resultaat. O.N.A. aag zich de overwin ning neg ontgaan, daar tie Gouwenaars steeds de leidiing hadden. Met rust was de stand 13. In een wedstrijd', waarvan de leiding zwakjes was, heeft G.S.V. het zoet der overwinning niet mogen smaken. De groenwittem hebben gestredén tot he. bittere einde, in de tweede helft wa ren zij ver in dé meerderheid, doen door kort spel konden zij geen goa 3 maken. D.H.S. is een goede ploeg, een geheel en de buitenspelers kregen vol op werk. Bij G.S.V. die toch goede buitenspelers hebben, had deze ook meer aan het werk moeten zetten. Bei de doel verdedigers hebben mooie staal tjes van doelverdédigen laten zien. Het terrein was zeer drassig en den uaam „voetbalterrein" niet waardig. Geen der reserve-elftallen behoefden te spelen. G. V. In de eerste klasse» A hebben de twee te spelen wedstrijden inderdaad! Goudsöhe overwinningen opgeleverd O.N.A. 3 boekte een mooie overwin ning door Alphen 3 in eigen hol te slaan. De siand van de ooverate i« a id us O.N.A. 3 7 4 2 1 10 25—lb 1.13 Olympia 3 8 5 I 2 11 22—lö 1.38 Waddmxveem 1 9 b 3 12 25—21 i.©3 Wie ten slotte kampioen aal worden valt nog niet te zeggen. O.N.A. .3 moet nog spelen tegen Olympia 3 en Wad. dinxvoen 1 (thuis) en Woerden 1 (uit, brrrr.) Olympia rest don ook nog Al phen 3 uit. 't Lijkt dus dat O.N.A. de beste kaneen heeft. Haastrecht zorgde voor een surprise Een dozijn doelpunten werd.011 gecoord O.N.A. 4 behaalde thans lege» Vt vanfie een gelijk spet en nam dus re vanche van die vorige week. De lageire elftallen konden weer niet spelen wegens de term na {keuring en Mogen we de H.H. consuls van den G.V.B. eens herinneren aan het Uit, Bureau, waar toch eigenlijk de ter reinafkeuringen bebooren bekend ge maakt te worden. GoudaSckevwabigen 40. De Schweninger* null en van hun bezoeken aan de FijpeggtA* wet geen prettige herinneringen bewaren Véwf de derde maal dat ze gisteren hier ter slede waren, hebben zij ook wederom het onderspit moeten delven, waarme de Gouda thans revanche heeft gone men van de eenige nederlaag die zij tot nog toe leed. Het was een wed strijd rijk aan onjuiste en soms ook juiste beslissingen van den scheids rechter, wiens dikwijls weifelende uit spraken aanleiding gaven tot samen scholingen en heftig dispuut bij de speiers, waardoor deze rechtspreker blijken gaf, niet voldoende voor zijn ia ua te zijn berekend. Het begin was al heel sensationeel. Dc Scheveningers hadden den aftrap 8pee puk te hun handig het leder af en plaatste den bal met een ver schot naar voren, aar van Maaren met ee« soio-remnetje op doel afging en den verbaasden keeper der gasten al direct liet nakijken gaf. 1—0. Nadat verschil lende aanvallen door dé reapeotievelij ke verdedigers waren afgeslagen, waar bij de Gouda-voorhoede meerdere ma len, door slecht schieten hun kansen niet benutten, volgde ongeveer eon halt uur na het begin eeu doorbraak der gasten, waarbij Maarten werd gepas aeerd'. De scheidsrechter kende echter dit puin niet toe, waarna na eeuig op onthoud het leder weder werd uitge trapt en naar de overzijde verhuisde Een voorzet van v. Dijk volgde, waar bij de keeper der gasten zich verkeert in doel had opgesteld, zoodat Walthiq van rechts toeschietend» met een kalm rojlerijé het tweede doelpunt voor Gouda maakte, 2—0. Ongeveer tien mi nuten daarna scelde Walthie van Maa- in staat er 3—0 van te maken, welk doelpunt de gasten bij den scheidsrechter weder gingen appellee- ren, doch ook ditmaal geen succes hadden. De rust ging met ongewijzig de stand in. Het tweede gedeelte gaven de Sche- veningers beter partij, dikwijls werd door hen zeer goed op doel geschoten, maar Gouda's keeper bleef onvormurl baar en hield in alle standen zijn doel pchaan. Na twintig minuten bij een aanval van Gouda zette van Maaren het leder vanaf de zijlijn op doel. Do Sdheveningsche keeper liet den bal op zijn handen dansen en de toeschieten de Schouten bracht den stand op 4—0. In de daarop volgende periode was het samenspel deir gasten soms zeer goed, maar hoe zij ook zwoegden, suc ces bleef door bet goede werken der achterhoede van Gouda uit, waarbij vooral Spoe eenige malen subliem red- dé. Ook de Gouwenaars zagen gean kana het vijandelijk doel meer te door boren, zoodat mot dezen uitslag on/s stadgenooten wederom een stap verder op den weg naar het kampioenschap deden. Badagravafr-aNJA. Ondier voor de spelers some hinder lijke zon werd even na twee uur be gonnen, onder leiding van saheidsredi ter Vaiessens Beide partijen pakken flink aan, met Bodegraven in de meor- (ierheid. Toch weet O.N A. na 15 mi nuten te doelpunten, hetgeen 'n kwar tier dtaarna, herhaald werd. Uit oen strafschop (penalty) maakt» dé thuis club dé stand 12. Na dé rust weer krachtig, echtpr we derzijds „geoorloofd" tfpei, tot O.N.A. er 13 van maakte. Toen ging Bode graven weer in de oude opstelling spe len, hetgeen duidelijk een verbetering was. Spoedig daarop werd het 2—3 en toen een speler der thuisclub uitviel, en in diens plaats een 15-jarige knaap In diens plaat# kwam, maakte dit jong- mensch weldra de standi op 33, waar in ondanks het wederzijds hard werken geen verandering meer kwam. De scheidsrechter heeft niet kunnen constateeren, dat een O.N.A.- speler „hands" maakte binnen het be ruchte gebied ook d» Bodégraven- gremsrediter wees op corner. De wed strijd werd ander de beste verhouding gespeeld, en de scheidsrechter heeft beide paj-tijen votdlaan. Hij was cor rect, en voor zijn taak berekend. De stand luidt thans: 8e klasse B. Aid. II. Gouda 7 6 0 1 12 27—4 1.71 R.V.C. 8 4 1 3 9 10—13 1.18 O.N.A. 7 2 3 2 7 17—16 1.— Olympia 8 4 0 4 8 26—22 1.— Bod"grraven 8 3 2 3 8 1316 1. Schoonhoven 6 2 13 5 1019 0.83 Scheven. 10 2 1 6 7 13—23 0.70 VJXS. 4 0 2 2 2 4—7 0.50 4e klasse C. Afd. II. G.S.V. 5 4 0 1 8 10—11 1.60 D.H.S. 2 1 1 0 3 4—3 1.50 Naaldwyk 6 8 117 16—7 1.40 Celeritas 4 2 0 2 4 14—14 1.— Wesco, 4 1 0 3 2 ll-r-13 0.50 Ryswyk 4 0 0 4 0 4'16 0. Reserve 2e klasse A. Aid. II. Excelsior II 9 7 1 6. 15 44—17 1.67 A.D.O. II 8 5 1 2 11 26—16 1.38 H M.T. II 8 1 6 1 8 20—19 1.— Quick II 8 3 14 7 20—22 0.88 Olympia II 8 3 1 4 7 15—23 0.88 A.S.C. n 7 2 2 8 6 18—21 0.86 H.-D.V.S. II 9 2 2 5 6 22—30 0.67 H.V.V. III 9 2 2 5 6 21—37 0.67 RADIO-TELEGRAFISCH WEERBERICHT Verwachting Matige tot 'Zwakke, zuid-westelijk tot noordwestelijke wind. Later veranderlijk© wind. Weinig of geen neerslag. Lichte vorst des nachts. Overdag iets zachter.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1926 | | pagina 2