Rcurs van Amsterdam.
Laatste Berichten.
Spoorwegongeluk nabij Bfeiswijk.
J SS:—:
gebracht. De telefoonverbindingen met
Weenen en Praag zyn geheel gestoord; al
leen de verbindjng met Berlyn is intact ge
bleven.
BINNENLAND.
Advocaat-Generaal by den Hoogen Raad.
Benoeming van prof. mr. A. J. Blok
in de vacature-Ledeboer?
De Tel. verneemt, dat vermoedelijk
prof. mr. A. J. Blok, hoogleeraar in
nel Strafrecht en do Strafvordering zal
worden benoemd tot advocaat-generaal
bi] don Hoogen Raad, in de vacature,
ontstaan door het overlijden van mr.
R. B. Ledeboer.
Prof. Blok was voor zijn benoeming
tot hoogleeraar in 1908, officier van
justitie bij de rechtbank te 's-Herto-
genbosch.
Het spoorwegongeluk bij De Vink.
Het onderzoek van de personeel raad.
In aijn zitting van 8 October j.l. be
sloot de personeel raad' van de Staats
spoorwegen een zelfstandig onderzoek
in te stellen naar de oorzaken van de
spoorwegramp bi] de Vink, op grond
van het feit dat door dien Minister van
Waterstaat afwijzend was beschikt op
een tot hem door de vakorganisaties
gedaan verzoek het onderzoek ooit te
doen geschieden van uit het gezichts
punt en met de detail kennis van den
spoorwegaTbeid van het personeel.
Het rapport van dit zelfstandig on
derzoek is thans verschenen, en het
komt tot de conclusie dat de buitenge
woon slechte toestand van den weg,
gevolg eener zeer roekelootoe wijze van
werken naast het verzuimen om over
het nieuwe batllastbed voorloopig met
beperkte snelheid1 te rijden, oorzaak
van het déraillement was.
BÉtoogd wondt ten slotte de noodza
kelijkheid van de erkenning der Vak
organisaties in aangelegenheden, waar
bij de personeel bel angen ten nauwste
betrokken zijn.
Het Nederl&ndsch-Belgischverdrag.
De adviezen van Ged. Staten van
Zeeland en de Eerste Kamer.
Het Eerste Kaïmerlid de Veer heeft
den minister van buitenlandsohe zaken
en vatn waterstaat de vraag gesteld of
de Minister bereid! is de adviezen,
door Ged. Staten van Zeeland aan de
regeering uitgebracht met betrekking
tot. het verdrag met Beflgiö, en die
vertrouwelijk ter inaage zullen zijn voor
de leden der Provinciale Staten, ook
zoo nooddg vesrtroijwelijk ter inzage
te leggen voor de leden der Eerste
Kamer
De ahrisbfjflijk historische fractie uit
de Staten van Zeeland heeft aan de
Chr. Higt. fractie der Eerste Kamer
een brief gericht om er op te wijzen,
dat aanneming van het verdrag niet
in het belang valn ons land zal zijn.
Prof. Vimdier aan het woord.
Prof. dir. H. Visscher schrijft in het
Utr. Dgbl. naar aanleiding van de op
merking der A. R. Kamerclub
„Wat de opmerking bétreft, dat #k
in de samenkomsten der Hub, gewijd
aan het tractaalgeen beroep zou heb
ben gedaan op de Antirevolutionaire
beginselen, heb ik de eer bij dezen te
verklaren, dat ik het traetaat heb ge-
quaiif:oeerd als „antinationaal" Dat
het mij voorkomt, dat daarmede duide
lijk werd aangegeven, dat het tractaal
door mij beschouwd werd als met de
antirevolutionaire beginselen in strijd.
Ik heb inderdaad het niet noodig ge
acht diaarbij een beroep te doen op
het Program van Beginselen, omdat ik
jn de meening verkeerde, dat allehee-
ren leden der Club voldoende kenden
alles wat in dat Program' staat ge
schreven, daar zij er instemming mee
hebben betuigd.
Ik heb in de meaning verkeerd', dat
het voldoende wals het tractaat antina
tionaal te noemen, omi het daarmede
als strijdig met de antirevolutionaire
beginselen te typeeren."
De economische conferentie.
Een gunstig rapport van den ver
tegenwoordiger van het Volkon-
bondssecretariaat. 1
Do kaneen van Amsterdam als zetel
dor Economische) i Wereddjootiferenüe
schijnen, zoo verneemt de Tel. althans,
iets gestegen te zijn, in verband met
hei gunstig rapport van den vertegen
woordiger van het Volkenbondssecre-
ariaat, den heer Pelt, die met Am-
sterdamsdhe autoriteiten heeft onder
handeld.
Het resultaat van het onderzoek is,
dat Amsterdam geen materieele bezwa
ren oplevert. De hotelruimte is vol
doende, daarbij wordt rekening gehou
den met de mogelijkheid een gedeelte
der gedelegeerden te Haarlem1 onder
te brengen. Voor behoorlijke verbin
dingen met de hoofdstad' zal eventueel
door middel van extra>-treinen worden
gezorgd.
Het rapport van den heer Pelt zal
thans door den secretaris-generaal be
studeerd en vergeleken worden met de
voordeelen die Genève biedt. .Eerst dan
zal moer zekerheid omtrent dien zetel
der Conferentie zijn te verkrijgen.
Publiceering van een geheim rapport.
Het beroepsgeheim van den journalist.
Gelijk men weet, heeft een Utrechtsch,
raadslid aan een correspondent van do
Telegraaf mededeel ingen uit een ver
trouwelijk rapport.
De burgemeester van Utrecht heeft
naar aanleiding hiervan dé Raadsleden
toegesproken en den schuldige verzocht
zich bekend te maken.
Niemand van dé Raadsleden heeft
daarop gereageerd'. Allen hebben een
verklaringi gegeven, dat zij daaraan
niet schuldig waren.
De betrokken correspondent heeft nu
een schrijven aan. den burgemeester
gèricht, waarin ij zegt, dat hij als
journalist het persgehedml in zake de
bewuste publicatie nief'kap en mag
verbreken en dat sléchts eén mensch
het geheim kan opheffen, n.l. het
raadslid dat hemi de gegevens ver
strekte.
GEMENGD! BERICHTEN.
Een botsing.
Hedennacht tegen 1 uur zijn op net
Spui in den Haag een lieer en dame,
die den weg wilden oversteken, onder
een taxi-auto geraakt, die bij het rem
men op de tramrails slipte. De heer
sloeg et zijn hoofd door dé ruit en
kreeg daarbij een ernstige hoofdwond;
de dauwe werd licht gewond. Beiden
zijn naar het ziekenhuis gebracht.
Ben polis van 250.000.000.
De General Motors Company, de
groote concurrente van' Ford', die de
Chrevolets Studébaers, Oooklands,
Buicks en dergelijke vervaardigt, heelt
haar 100.000 employé's bij een levens
verzekeringmaatschappij te New York,
voor de somma van 100 millioen dol
lars verzekerd. Het is dé grootste
transactie van dit soort, welke ooit er
gens ter wereüd door een firma werd
afgesloten.
Brand op de „Zeelutdia".
Moedig optreden der equipage.
Gediurenoe ue rei» van Buenos Aires
naalr Amsterdam, verwoestte een brand
aan boord, van het Nederlandsche s.s.
„ZeelamdSa" van de Kon. Hoft. Lloyd
verscheidene hutten. Dank zij de krach
tige hulp van de bemanning werden
ernstige gevolgen voorkomen.
Zondagmorgen is het schip te Am
sterdam aangekomen, en aam een ver
slaggever van de Tel. vertelden de
passagiers over dit ongeval dat zoo
goed afliep het volgende
Op een stillen, vredigen avond1 om
streeks 9 uur, toen het schip zich ter
hoogte van het eiland Fernando No
ronha bevond!, werd' de équigage ver
gast op een bioscoopvoorstelling. Met
aandacht volgden dé toeschouwers de
vertooning van een interessante
brandhiusdhdemonstratie. Zoozeer wa
ren wij verdiept in hetgeen zich op
het witte doel afspeelde vertelde
een ooggetuige döt wij de brand
lucht, die onze reukorganen prikkelde,
aim een psychologische bijkomstigheid
toeschreven Dat wijodé theorie, die
wij op het scherm aanschouwden, zoo
spoedig in praetijk zouden moeten breo
gen, zal wel niemand gedacht hebben.
Op een gegeven moment echter renden
eenige passagiers met gezichten, waar
op ontzettende angst^j# lezen stond,
aan dek. En wat wij aan verbeelding
hadden toegeschreven, bleek weldra
werkelijkheid te aijn de 3e klasse
hutten stonden in lichtelaaie.
Daar het gerucht liep, dat eenige
kinderen zich in dé brandende hutten
moesten bevinden, werdl onmiddellijk
een onderzoek ingesteld. Juist op fljd
gelukte het eendgen dapperen de kin
deken in veiligheid' te brengen.
Met man en. macht werd' gewerkt en
na een half uur was het gevaar voor
uitbreiding geweken.
Gebleken is, dat een zestal 3e klas
se hutten grootendeels is uitgebrand.
De paniek, die onder dé passagiers
dreigde uit te breken, werd' onder
drukt door het onmiddellijk handelend
en beleidvol optreden dier geheelo be
manning. Met vier stralen werd het
vuur bestredén. Omtrent de oorzaak
van den brand, die tot een ramp had
lommen worden, tast men nog in het
duister. Vermoedelijk heeft een der
emigranten uit de achterste hut een
brandénd eind sigaar of cigarette klak-
keloos weggeworpen.
Auto door sneltrein gegrepen.
Alle inzittenden gewond.
Zaterdagavond reed een auto, waarin
drie heerern gezeten waren, op den
Muiderstraatweg in de richting naar
Amsterdam. De a/sluithoornen aan den
spooroverweg tasschen het Merw ede-
kanaal en de Vinkenbrug waren neer
gelaten, omdat trein 375 welke om
11.40 van -het Centraal-station te Am
sterdam naar Amersfoort vertrekt, in
aantocht was. De bestuurder van den
vorengenoemden aiuto schijnt niet ge
zien te hebben, dat d|e spoorboomen
gesloten waren, met het gevolg dat hij
met zijn wagen in volle vaart tegen
den afsluitboom!opreed. Door den
schok vloog de boom omhoog en reed
de agem den overweg op. Op hetzelf
de oogenblik passeerdé de sneltrein,
zoodat de auto in botsing kwam met
dé locomotief. De schok was van dien
aard, dat de auto achteruit rold© en
bij den afsluitboom terecht kwam.
De sneltrein, wahrvan dé machine
De sneltrein, aarvan de machine
met den auto in botsing was geweest,
had dioor het gebeurde twintig minu
ten vertraging dé locomotief werd
beschadigd. '"l0, lC.
vette kalveren, 1028 varkens, 1794
schapen en lammeren.
Prijzen Koeien le kw. 47%—
2e kw. 41—4o, 3e kW. 30—32%. Ossen
le kw. 46, 2e kw. 4042, 3e kw. 34.
Kalveren le kw. 87%—90, 2e kw. 75
77% 3e kw* 5557%. Schapen le
kw. 18—26, Lammeren le kw. 17—22,
Varkens le kw. 33—35%, Stieren 40
-42% 36-81.
Koeien en ossen redéiijke handel,
prijzen vfijwèl onveranderd. Stieren
weinig aanvoer, prijzen gelijk vorige
week. Vette kalveren luie handel.
Schaipen en lammeren traag.
Kaasmarkt Oodewater.
6 Deo.
Aanvoer 72 partijen, 32410 st., 16200
K G. Prijzen le kw. f 49—52. 2e kw
f 4648, zondier f 45—48.
Handel matig.
MARKTBERICHTEN.
Rottérdamaeha Vaemarkk
6 Dec.
Aanvoer 576 vette runderen,
389 401
729 791
1045 1053
443e STAATSLOTERIJ.
2e Klasse. Trekking van Maandag 6 Dec.
ƒ2000.—: 3820
lOOOv—1185 1500 5326 12737
ƒ200.—5582 10694
100.—: 8673 4478 «419 14207
Pryven van ƒ30.—:
237 245 249 277 342 881
473 588 631 634 638 661
870 881 928 942 943 967
1045 1053 1081 1107 1Ö05 1227 1240 1484
1580 1594 1626-}T6$> 1728 1742 17§1 1810
1815 1849 1891 1920 1961 I9& Ml 2075
2136 2140 2149 2199 2217 2225 2226 2265
2289 2327 2370'2378 2446 2616 2636 2661
2683 2716 2768 2829 2847 2928 2983 2990
3004 3032 3101 3168 3189 3208 3227 3234
3292 3321 3360 3383 3441 3472 3484 3492
3545 3604 3620 3672 3788 3861 4043 4056
4067 4134 4154 4257 4280 4316 4758 47159
4815 4817 4901 4909 5024 5085 5116 5157
5180 5302 5380 5443 6466 5462 6471 5472
5484 5668' 5571 5592 5597 5634 5636 6774
5778 5872 5906 5909 5920 5926 5988 6000
<>021 6044 6073 6088 6103 6176 6186 6233
6255 6267 6281 6326 6334 6339 6346 6496
6507 6537 6581 6602 6664 6688 6760 6759
6787 6820 6825 6837 6861 6891 6920 6974
6986 7124 7214 7261 7272 7287 7417 7470
7580 7626 7671 7714 7724 7815 7944 7990
7991 8077 8091 8098 8111 8163 8176 8180
8195 8256 8330 8357 8426 8508 8550 8552
8632 86T1 8750 8751 8769 8766 8867 8892
8896 8903 8954 9044 9102 9112 9127 9130
9216 9230 9248 9282 9365 9465 9470 9579
9728 9767 9839 9854 90Ö9 9915 9921 9962
9972 10009 10013 10018 10052 10103 10125
10203 10233 10296 10296 10326 10327 10340
10454 10500 10508 10721 10737 10807 10823
10827 10856 10922 10950 11161 11180 11289
11400 11407 11414 11436 11543 11565 11567
11673 11733 11784 11807 11829 11918 11958
11994 12000 12021 12027 12064 12095 12102
12106 12138 12185 12191 12211 12249 12264
12295 12326 12302 12358 12372 12379 12436
12456 12491 12584 12614 12693 12775 12863
12899 13031 13044 13168 13175 13198 13238
13257 13299 13330 13370 13386 13411 13418
13602 13642 13662 13810 13913 13983 14145
14152 14190 14196 14199 14211 14225 14253
14396 14405 14462 14466 14605 14533 14552
14572 14579 14600 14604 14659 14750 14762
14794 14813 14&18 14972 15050 15065 15071
15082 15196 15228 15230 15247 15367 15425
15431 15441 16465 15486 15488 15580 15716
15719 15804 15848 15830 15839 16858 15869
15911 15916 16944 16025 16052 16257 163.
16443 16461 164*3 16516 16657 16625 16628
16707 16766 16761 16864 16897 16924 16Ö52
16958 16998 17008 17082 17084 17119 17201
17220 17234 17260 17267 17301 17311 17361
17646 17687 17696 17760 17828 17850 17874
18128 18145 18232 18274 18335 18396 18400
18418 18419 18452 18490 18491 18560 18668
18639 18676 18696 18818 18837 18911 18927
18934 19012 19016 19023 19065 19090 19123
19127 19206 19233 19278 19287 19340 19360
19374 19439 19441 19462 19499 19590 19637
19666 19669 197*74 19797 19802 19812 19913
19022 19926 19963 19997 20029 20107 20132.
20197 20213 20246 20342 20375 20381 20461
20473 20540 20609 20614 20616 20642 20655
20673 20722 20754 20801 20831 20959
Londen
Berlijn
Parjjs
Brussel
Zwitserland
Weenen
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
New-York
Praag
Madrid
Milaan
Prolongatie 3%4
Not. 3 N. W, S. 75.
4 Dec.
6 Dec.
Officieel.
12.13
12.13
59.46%
59.45%
10.—
9.88
34.80
34.80
48.25
48.26
36.30
35.30
66.62%
66.62%
66.77
66.85
63.75
63.95
2.50%
2.50%
Niet officieel.
7.41
7.41
38.10
38.10
10.70
10.90
DRAADLOOZE DIENST.
De Raad van den Volkenbond bijeen.
GENèVE, 6 Dec. Hedenmorgen is üe
Raadi van den Volkenbond' onder voor
ziftelrschap va» den Belgischen minis
ier Vian Buitenlandsohe Zaken v. d
Velde bijeengekomen.
De economische conferentie niet in
Amsterdam.
De corr. van het Héld. seint dat de kansen
van Amsterdam op de Economische confe
rentie geheel verkeken zijn, omdat geble
ken is dat de geboden voordeelen niet opwe
gen om de nadeelen op te heffen. De con
ferentie zal ook te Genève gehouden wor
den.
Een tweede vliegtocht naar Indië.
Naar de Telegr. verneemt *al onvoort}ene
omstandigheden voorbehouden op Zaterdag
2 April &j8. va» Schiphol uft met medewer
king der Fokkerfabrieken een tweede
vliegtocht NederlandIndië worden onder
nemen door luitenant-vliegenier G. A. Cop-
pen.
De tocht zal worden ondernomen met een
drie motorig Fokkervliegtuig model F Vila.
Het plan is het traject Amsterdam—Bata
via in 9 dagen al te loggen. Daarna 10 da
gen in Indië te blijven en t*n slotte ook de
terugreis weer vliegend te maken.
Groote verkeersstagnatie GoudaDen Haag.
Geen persoonlijke ongevallen.
Zaterdagmiddag omstreeks 5 uur heeft
nabij de halte Bfeiswijk tusschen Zeven
huizen en Zootermeer een spoorwegongeluk
plaats gehad met den snelterein no. 168,
die vanuit Utrecht met vertraging te 4.10
naar den Haag was vertrokken. Deze snel
trein stopt niet te Gouda en komt eiken dag
met groote snelheid omstreeks kwart voor
vfjf langs het station Gouda vliegen. Zoo
ook geschiedde Zaterdag. In de nabijheid
van de halte Bleiswijk is van dezen uit 16
wagons bestaande trein, van den vijf-
oen wagen, een personenwagen le en
2e klasse, een wielband van het linker voor
wiel gesprongen, tengevolge waarvan deze
wagen derailleerde. Het springen van dezen
wielband gaf zulk een knal, dat de reizi
gers daardoor hevig schrokken en toen on
middellijk daarop de wagon £terk begon te
schudden, werd aan verschilende kanten
aan den noodrem getrokken. Ook de machi
nist, die merkte dat er iets niet in orde
was, remde met alle kracht den met oen
vaart van 80 iKJÜ. voortsnellenden trein.
Voor de trein tot stilstand was gekomen,
was echter de koppeling waarmede het
vijfde rijtuig aan hot vorige was verbon
den, afgeknapt. De uit het spoor geraakte
personenwagen liep, door de achterlopende
wagens opgestuwd, nog hotsend en botsend
over de spoorbaan een flink eind door, tot
dat ze ten slotte in het zand vastraakte,
waarbij ze ook het links gelegen spoor,
bestemd voor de uit de richting Den Haag
komende treinen, versperde.
De wagon was wat scheef gezakt, maar
niemand der inzittenden had ook maar
eenig letsel bekomen. Ook van de zesde en
volgende wagons had niemand eenig kwet
suur. Ware de rechter wielband gespron
gen, dan zou ongetwijfeld de wagen naar
de andere zijde uit de rails zijn gevlogen
en omgeslagen, daar ize dan geen steun in
de spoorbaan zou hebben gevonden. Dat
•dit ong?val zóó gelukkig is afgeloopen, mag
als een louter toeval worden beschouwd.
Was er noch persoonlijk letsel, noch
groote materieele schade, de direct ont
stane stagnatie in het verkeer was enorm.
Voor het ongeval plaats greep, was te 4.57
de sneltrein uit Gouda vertrokken en zoo
kwam deze enkele minuten na het gebeu
ren nabij de ongevalsplaats voor een on
veilig signaal. De reizigers in den vrij vol
len trein, waartoe ook wy behoorden, scho
ven de een na de ander het portierraam
op. maar in de dikke duisternis was niets
te ontwaren. Toen het oponthoud langer
duurde dan gewoonlijk voor een onveilig
signaal, werden hier en daar d« portieren
geopend en waagden zich enkelen op de
donkere spoorbaan om te pogen te weten te
komen wat er aan de hand was. Na eenigen
tijd verscheen een conducteur met de mede-
deeling dat van den Vorigen sneltrein een
wagen was gederailleerd' «onder persoon
lijke ongelukken t« veroorzaken. De lijm was
sperd en het zou wel «enigen tijd duren
eer de reis zou kunnen worden voortgezet.
Daar zaten de reizigers, h«t meerendeel
bepakt en gezakt met allerlei verrassingen
voor den SV Nicolaasavond, die zij bij fami-
zouden tfnan doorbrengen.
Er werd gemopperd over de spoorwegen,
in verband met de verschillende ongevallen
van den laatsten tijd, maar toch bleef er ten
slotte een goede stemming, wijl men wist
dat niemand letsel had.
Een grappenmaker vertelde heel serieus
dat het bij de spoorwegen toch fideele lui
moeten zyn dat ze den reizigers zulk een
fijne St. Nicolaasverrassing bezorgden!
Zyn bitter- en etensuur verliep wel, maar
izoo'n bijzondere verrassing was hem toch
veel meer waard I
Na langen tijd te hebben gewacht waarbij
een fiksche regen het onmogelijk maakte
het portier geopend te houden kwam het
consigne van den hoofdconducteur dat allen
moesten uitstappen en langs de spoorbaan
loopen naar een vóór den gederailleerden
trein gereed staanden hulp-trein, die de
passagiers naar den Haag zou brengen. Dat
gaf een consternatie. «De bepakte reizi-
gers(sters) verlieten den trein, moesten al
len daarbij een flinken sprong maken van
de treeplank op de spoorbaan en daar ston
den ze in het pikdonker, waarbij alleen het
licht van den trein den weg aanwees. Ver
der op stonden mannen met brandende,
walmende fakkels, welker rossigen gloed
zich door dpn wind in allerlei grillige vor
men in het donker afteekende. Luide klonk
de waarschuwing: Binnen de spoorbaan blij
ven, daarnaast is water! Daar trok
ken de passagiers achtei* elkaar als kippe
tjes in een ren, maar heel behoedzaam over
den moeilijk begaanbaren weg van ballast
houten dwarsleggers langs hun trein.
Wie het ongeluk had even buiten de spoor
baan t« geraken, en dat waren er niet wei
pen, moest ontwaren dat daar modder in
overvloed was en 't niet makkelijk was weer
van dat glibberige pad af te komen. Enkele
steunpalen van telegraafpalen terzijde van
de baan, die In het duister niet waren te
zien, hebben meerdere beladen passagiers
doen duikelen, over welke verrassing zy
zich allesbehalve vriendelijke uitdrukkingen
lieten ontvallen. Deze moeilijke weg voerde
ook over een smal bruggetje, aan weerszij
den waarvan wegwerkers stonden met hoog
geheven toortsen, die de reizigers heel voor
zichtig over dit gevaarlijk plekje heen hiel
pen. Toen trokken «e tusschen de spoor
baan verder tot ze den hulptrein hadden be
reikt. Ieder zocht zoo spoedig mogelyk een
plaatsje te bemachtigen. Dat ging voor ve
len niet gemakkelijk, daar ook hier op den
open weg de treeplank heel hoog boven den
grond was, en het een heele toer werd er op
te klauteren. IDen passagiers werd dan
ook met handreiken €n opduwen een plaats
je in den trein bezorgd. Maar ze zyn er ten
slotte toch allen ingekomen, al zaten ze al?
haring in een ton. Er waren echter vèór het
overstappen plaats kon hebben, een aantal
opgewonden reizigers uitgestapt, die het
beter dachten in den donkeren avond een
goed heenkomen te zoeken naar Zoeter
meer, teneinde daar te trachten een auto
te krijgen om hen naar den Haag te bren
gen. Het schijnt dat ze na een moeilijken
tocht er in zijn geslaagd Zoetermeer te be
reiken en vandaar met een open melkwagen
naar den Haag ayn vertrokken. De hulp-
trein werd door een achteraan geplaatste
machine langzaam opgeduwd naar het sta
tion Zoe termeer, waar een andere machine
voor den trein werd geplaatst, die deze na
eenig oponthoud naar den Haag bracht. Zóó
kwamen de passagiers, die te 4.57 Gouda
goedsmoeds waren uitgestoomd inplaats
van te half zes, tegen 8 uur in de Residen
tie aan, waar op het perron de sinds uren
wachtenden hun gasten veibeidden.
De tocht langs de spoorbaan voerde langs
der. ongevalstrein. Toen we passeerden
stonden de elf wagens verlicht en wel op de
baan, maar de passagiers waren reeds met
het voorste gedeelte naar den Haag ver
trokken. De voorste wagen van de elf wa«
uit het spoor geloopen, ze stond schuin op
den weg deels op het andere spoor en was
wat scheef gezakt; van beschadiging was
aan den wagen niets te 'bespeuren. Reeds
was een materiaaltrein uit den Haag met
personeel gearriveerd en onder het schijnsel
van fakkels en lantaarns was het onderzoek
gaande. Later kwam nog een diensttrein uit
Utrecht met de heeren ir. 'Maas Geestera-
mis, chef van "Weg en Werken, en ir. Gerth,
rijksinspecteur by de Nederlandsche Spoor
wegen, en ir. Laumans, ing. van tractie.
Het onderzoek bracht aan het licht, dat de
oorzaak is geweest het springen van een
wielband by kiiometerpaal 10.6. Tusschen
Bleiswijk en Zoetermeer heeft de linker
wielband van het eerste rytuig het bege
ven. Door het springen van dezen band ver
loor het betrokken wiel den zydelingschen
steun tegen den binnenkant van de spoor
staven. Hierdoor volgde ontsporing. Het
eerste rytuig is toen circa 500 m. ter zyde
van de rails doorgeloopen, hetgeen uit de
moeten, die de wielen in d« dwarsliggers
hebben geslagen, ten duidelijkste blijkt.
Verschillende dwarsliggers zyn aan de op
pervlakte versplinterd, het grint vertoont
eveneens diepe voren. Ook volgen dèfe
spoorwegautoriteiten, mag het een wonder
heeten dat by een snelheid van 80 km. die
de trein op het oogenblik der ontsporing
had, geen ongelukken »yn voorgekomen.
Naar we vernamen zou ook de Justitie
ter plaatse zyn geweest.
Het opruimingswerk werd terstond J>«
het vaststellen van de oorzaak met kracht
aangevat en zoo mocht het gelukken dst df
laatste trein uit den Haag, die met vertra
ging te kwart voor elf vandaar vertrok, de
ongeval splaats heel behoedzaam te half
twaalf kon passeeren, zoodat de reizigers
niet meer behoefden over te stappen. Deze
laatste trein kwam nu inplaats van te 10.48
i. te 12.10 in den nacht aan het station
Gouda aan. Later is men er in geslaagd de
wagen weder op de rails te krygen en kon
het verkeer ook over dat spoor weer worden
hersteld.
Doordat het ongeval plaats had midden
op den weg, waar noch telefoon noch tele
graaf gelegenheid bood' om direct van het
gebeurde kennis te geven, duurde het eeni
gen tyd voor dat het stal'0" Zoetermeer
op de hoogte van het ongeval was gesteld-
Daardoor wist men te Gouda eerst tegen 6
uur wat er was geschied. By het binnen-
loopen van den trein uit Utrecht te oA7
n.m. werden de reizigers voorden Haag be
stemd dan ook naar het 'Haagsche deel van
den gecombineerden trein verwezen en ver
trok het Rotterdamsche deel op den gewo
nen tyd. Eerst toen het Haagsche deel zou
vertrekken werd aan de reizigers in den
trein medegedeeld dat allen voor den Haag
via Rotterdam moesten reizen, daar de yj1
naar den Haag versperd was. Deze reizi
gers, waarvan er niet weinigen verontru
waren, wyl zy in den Haag aan het Staats
spoorstation werden verwacht, zyn toen v a
Rotterdam per electrische trein naar
Haag gegaan, waar zy te half acht am-
veerden. Toen konden zy hun wachten
milieleden aan het Staataspoorstation
afhalen!
D« D-treln van den 'Haag naar
Dultaeh-
land werd over Amsterdam naar
foort geleid. De andere treinen liepen tot
ongevalsplaats, waar dan moest wo
overgestapt.
RADIO-NIEUWS.
Programma van Weden.
5.05 Paryg (R^dip): Concert.
6.20 Londen: Lichte muziek. Parys
(Eiffel): Voordrachten. Birmingham: Con
cert.
7.35 Parijs (Eiffel): Concert,
fort: Operette „Der Vetter aus Dingsda"
van Ed. Kühnecke. Weenen: Max Reger-
concert.
7.50 Berlijn: Schubert—>Spohr-concert.
9.05 Parys (Radio): Concert.
10.05 Londen: Pianoconcert.
10.20 Londen: Tydeein, berichten, P***1
Lair concert. j»
I Hilversum (H. D. O., 1050 m.) i 5 u.-
kinderuurtje; 6 u.6.46 H. D. •-
6.45 Tuinbouwpraatje- Spr. de heer
F. Dix over; Nadere bespreking V»n
handeling van bloembollen ©P g1**® s
pannen en potten; het gebruik van
bollen in den tuin»; 7.15-7.45
ivoor beginners; 7.46 Berichten; o.
eert uit Tivoli te Utrecht door het
Sted. Orkest, Wagnerpro gramma,
Mededeelingen en dansmuziek.
STADSNIEUWS.
GOUDA, 6 December '1926.
iu Recuwijksche en Sluipwijksche Plassen.
n Henri Polak.
Men schryft uit (Reeuwyk aan het
Goudsch Volkblad (s.d.) het volgende:
i(De laatste dagen wordt er nogal druk
geschreven over de droogmaking der Reeu-
«jjksche plassen. Weliswaar zyn er by ge
noemde Plassen pqpehtige plekjes te vin
den, doch deae trekken zelden bezoekers,
jndien men nu tot droogmaking der Plaa-
fon zou overgaan, zou dat in het belang der
gemeente en zeker in dat der arbeiders zyn.
Het is namolyk bekend, dat byna 50 pet.
jrbeiders verplicht is buiten de gemeente
werk t<? zoeken. En als de plassen droog-
saakt worden, dan zal hier voor vele der
arbeiders werk te vinden zijn."
Tegenover deze uitspraak, welke zonder
argumenten geen waarde heeft, wyl tegen
over de meening dat het belahg der ge
meente Reeuwyk en dat der arbeiders met
droogmaking der Plassen gebaat is, een an
dere kan worden gesteld dat noch het be
lang van Reeuwyk, noch dat der arbeiders
de droogmaking vordert, is het Koe<1 <ia*
ook een ander geluid wordt gehoord
Henri Polak, den lezers van het
Goudsch Volksblad zeker wel in 't byzonder
bekend als voorz. van de S.DA..P. en lid der
Eerste Kamer voor deze party, bepleit i«
hel byvoegsel van het Algemeen Handels
blad van 4 IDec. j.l. het behoud der Reeu-
wyksche en Sluipwyksché Plassen. Uit zyn
belangwekkend pleidooi brengen wy het
volgende onder de aandacht:
„Even belangrijk en even onmisbaar (als
de polders) zijn de meren, de plassen en de
landschappen, van welke het water een
voornaam bestanddeel iff.
de plassen van Reeuwijk en Sluip
wijkhet is my niet gegeven hunne
schoonheid in woorden te beschryven.
Doch niet alleen uit schoonheids-oogpunt
zjjn onze plassen een kostlbaar bezit. Zij
zyn ook van onschatbare waarde voor de
volksgezondheid. In den zomer bieden zy
de voortreffelykste gelegenheid tot zwem
men, die zich denken laat en daarnevens
t«t beoefening der watersport, het zeilen
en het roeien, zeker de gezondste van alle
takken van sport.
(Men moet het gezien hebben, het ,U8~
tige geplas der zwemmers, het vroolyke
zwieren van sloepen, wherries, boeiers en
jachten men moet de menschen, die daar
hun rustdag op het Hollandsche element
doorbrengen, er de heerlyke, stofvrye lucht
inademen, er zich bezighouden met het
zeiltuig of met den rhytmischen slae der
riemen, die er aldus krachten opdoen voor
den arbeid der zes komende dagen, ge
bruind en verjongd, aanschouwd hebben
om te beseffen welk een kostelyk bezit wy
in onze plassen hebben.
En dan de fauna en flora van het water
land! Waar vindt de plantenliefhebber
zoo veel van zyn gading als in het water
land?! Waar elders is het vogelleven zoo
belangwekkend? Waar is men in onmiddel
lijker aanraking met lle natuur, clan in de
afgelegen, slechts aan de geestdriftige na
tuurvrienden .bekende- gedeelten van het
pi; ssenland
Maar ook deze heerlykheid wordt
voortdurend met ondergang bedreigd.
nu zullen waarschyniyk eerstdaags
dc Staten van Zuid-Holland een voorstel tot
- het droogmaken der plassen van Reeuwyk
en Sluipwyk te behandelen krygen.
Te Gouda heeft men een comité gevoripd,
ten doel hebbende het dreigende gevaar af
te wenden. Alle Ivrienden van de natuur en
van de schoonheid zullen stellig vurig ho
pen, dat het moge slagen in zyne pogingen
tot behoud der plassen. Want deze zyn
juist byzonder mooi. Een eigenaardigheid
er van is, dfj,t men er wandelen en zelfs
fietsen kan. Want de plassen zyn doorsne
den van grillig gevormde strooken lands,
waarop voorheen waarschyniyk het uitge
baggerde veen t* drogen werd gelegd, die
op zichzelf, met hun houtgewas, riet en
waterflora, hunne huisjes en weggetjes,
eene eigenaardige schoonheid bezitten. Voor
de inwoners van Gouda zyn deze in de on-
middellyke nabyheid der stad gelegen plas
sen dan ook van groote waarde.
Zou dit alles nu moeten verdwynen?
Waartoe? Welke winst staat er tegen
over het verlies? Het is gemakkelyk te
aytwoorden, dat er land gewonnen wordt,
op hetwelk vele menschen een bestaan
zullen vinden. Jawel, maar de vraag, ia,
of niet op en door de plassen vele menschen
hun bestaan vinden, wellicht evenveel, zoo
niet oneer, dan op het te winnen land huri
boterham zullen verdienen. Twyfel heb ik,
waar het 't droogmaken van betrekkelyk
kleine plassen betreft, o-f deze droogmaking
wgl de groote kapitalen waard zyn, die men
er *mn besteedt,
Ook by deze dingen geldt het motief:
werkverschaffing. 7k zal de laatste zyn,
om daar, in het algemeen gesproken, iets
tegen aan te voeren. Er zyn wellicht zeer
vele mlddeleii, om werkloozen aan arbeid
te helpen en hen aldus voor bedeeling in
allerlei vormen te vrijwaren. Doch ik zie
geen heil in het ten ondergang brengen
van schoone gedeelten des lands ten be
hoeve van het zeer tydeiyk verschaffen
van arbeid, welks resultaat geen economi
sche beteekenis heeft. Indien men het Pa-
lei» op den (Dam, of St. Servatius te Maas
tricht, of de Ridderzaal te 's-Gravenhage,
of het Stadhuis te Middelburg, of de Kan-
selary te Leeuwarden liet afbreken, dan zou
ook daarmede gedurende eenigen tyd een
aantal werkloozen arbeid verschaft worden.
Niemand zou het het hoofd krygen der
gelijk vandalisme te bedryven. Doch welk
verschil is er tusschen het sloopen van deze
monumenten van bouwkunst en het vernie
tigen van natuurmonumenten als de ons
overgebleven plassen? Het eene verlies zou
even onherstelbaar zyn als het andere.
Maatschappij tot bevordering der
Toonkunst.
De afdeeling Gouda en omstreken van de
aatschappy tot Bevordering der Toon
kunst houdt OP Maandag 13 December a.s.
3 avonds 7% uur in het café „Nationaal"
aan de Markt een al gem eene spoedvergade
ring. De agenda vermeldt alleen de verkie-
zing*!van vier bestuursleden.
Het bestuur beveelt als candklaten aan
I. Vacature Mej. M. A. Talen:
1. Mej. M. A. Talen,
2. Mej. G. E. Hagemeyer.
H. Vacature de heer J. H. Mekking:
I. de heer P. C. Kaastra.
2. de heer Ir. Wetaz.
III. Vacature de heer A. J. Gideonse:
1. de heer A. P. Vermey.
2. de heer W. C. van Haeften.
IV. Vacature de heer J. C. Wagner:
1. de heer <H. Zanen Gzn.
2. de heer P. de Mol.
Naar wy vernemen ligt 't in de bedoeling
dit seizoen de „Elias" van Mendelssohn op
te voeren.
Gouda als kaas- en industrie-centrum.
Een artikel over Gouda in Christian
Günther's „Aussenhandel der Nieder-
lande".
Van de hand van Christian Gtinther is
zoo juist verschenen by „Taylor's Branch
Direcctory", Den. Haag, Theresiastraat 110
„Aussenhandel der Niederiande", het 6e
deel der boekenreeks .Holland im Weltver-
kehr". Het behandel»- de economische toe
stand van Holland naar officieele bronnen
met vele statistische gegevens en grafische
teekeningen, belangryke Hollandsche in- er.
uitvoerartikelen naar waarde en gewicht,
handelsverdragen, het handelsverkeer, ka
mers van koophandel, Consulaten en de Ln-
en export der voornaamste artikelen van 51
staten.
Bovendien zyn eenige Hollandsche iit
dustrie- en handelssteden uitvoerig behan
deld zooals Delft, Gouda, Haarlem, Hil
versum, Schiedam e.a. benevens enkele be
langryke banken en industrieele onderne
mingen.
We vinden daarin een beschouwing over
„Gouda als Këse-und Industrie-
ze n t r u m"; het artikel is geïllustreerd
1921 1922
paarden 1^62 1.389
runderen 609 232
kalveren- 4.758 3.879
varkens 21.181 12.503
met een portret van onzen burgemeester,
den heer Ulbo J. My«, een foto van het
Stadhuis, van de Sint Janskerk «n met een
vyftal grafieken.
Aan dit interessante artikel - dat voor
al over den kaashandel zeer belangwekken
de cyfers geeft wordt door ons hieronder
het een en andei* ontleend.
In een beknopt historisch overzicht wordt
gieschetst hoe Gouda steunend op zyn
vroegere beteekenis in de gwchiedenia der
Nederlanden en gedragen door de hoop op
delpunt werd van den zuidwesthoek en zyn
producten een wereldberoemdheid verkre
gen. Dan volgt een overilcht over de
scheepvaart, die van groote beteeke
nis is, zooals uit de volgende cyfers moge
bi y ken.
Door de MallegataTuia gingen, in
1925:
48.631 schepen met 4.282.747 ton.
4 zeeschepen met l-'l*® ton.
216 houtvlotten met 11.100 ton.
In 1924 gingen er door:
46.699 schepen met 3.966.012 ton.
19 zeeschepen met 2.111 ton.
441 houtvlotten met 22.060 ton.
Door de IJsselhavensluis werden
in 1925 geschut: van de 'IJssel: 42.26
vaartuigen, voorts houtvlotten enz. met een
laadvermogen van 202.420 ton, en van de
Gouwe: 2097 vaartuigeiPën "houtvlotten,
enz. met een totaal laadvermogen van
142.142 ton.
Door reederjjen en sleepbootdiensten wor
den regelmatig verbindingen met omliggen-
fdé plaatsen ohderhqpden. Tie spoorverbin
ding is naar alle kanten uitstekend, zoowel
voor het locale als internationale verkeer.
Bovendien ir een groote uitbreiding van het
station en het spoorweg-emplacement in
voorbereiding.
(Van de nieuwe verbinding IJssel-Gouwe
door de nieuwe groote «lui» wordt niet ge
rept, hoewel wèl een schetsteekening waar
op deze voorkomt, is afgedrukt. Red.) Mo
menteel telt Gouda 27.229 in woners; een
blik op de uitgestrekte terreinen, waar Don
derdags markt wordt gehouden, is voldoende
om de beteekenis van de stad voor de om
geving aan te toonen. Dit wordt nog duide-
lyker uit de volgende cyfers ovr de markt
ip de laatste 5 jaren. De aanvoer bedroeg:
1923
1.121
237
5.741
20.804
1924
967
250
6.208
31.928
1925
662
547
5.562
40.860
lammeren
4.669 5.979
0.488 38.901
«eiten 1J&3 1.563
Kaas1.327.230 K.G. 1.616.594 K.G<
boter22.599 K.G. 33.670 K.G.
Hoewel in het binnenland de boter en
kaas tot groote bedragen wordt verhandeld,
heeft de exporthandel in Goudsche kaas een
veel grootere, ja een wereldbeteeke-
n i s, wat duidelijk blykt uit de onderstaan
de cyfers;
De totale kaasuitvoer uit Holland bedroeg:
1925 79.702.000 K.G. 81.807.000
1924 77.271.000 K.G. 74.049.000
1923 61.982.000 K.G. 54.226.000
Van deze totale kaasuitvoer kwam uit
Gouda alleen: -
In 1925 In 1924
Volvet 24.668.492 23.364.937
40 6,623.637 4.841.704
en uitgedrukt in K.G.:
4.668
47.171
Totaal ƒ39.083.483 ƒ36.488.642
en uitgedrukt in K.G.:
In 1925 In 1924
Volvet 19844.071 19.324.248
4.297 5.727
52.059 54.688
1.301 1.248 1.066
1.818877K.G. 1.724.430K.G. 2.069.208 K.G.
38.859 K.G. 34.257 K.G. 30.304 K.G.
40 6.097.401 4.480.662
-F 30 2.190.359 2.479.370
20 7.487.871 8.451.882
Totaal 36.119.202 34.736.162
In 1925- ging ongeveer de helft van de
totale kaas-export naar Duitschland, waar
van ongeveer 50 weer door Gouda gele
verd werd.
Ongeveer de helft van de totale kaasex
port naar België, die in 1925 ongeveer
13.885.000 K.G. bedroeg, wordt door Gouda
geleverd; naar Frankrijk ging in 1925
9.707.000 K.G., waarvan ortgeveer 20 uit
Gbuda kwam; naar Engelhnd werd in 1925
7,265.000 K.G. uitgevoerd, waarvan onge
veer' 1/3' uit Gouda afkomstig was. De ex
port naar Cuba em Ned-Oost-Indië betreft
byna uitsluitend Goudsche kaas. Ook naar
de Vereenigde Staten, Venezuela, Britsch-
Indië, Mexico, Spanje, Curasao^ en Suriname
worden duizenden Kilogrammen kaas uit
Gouda verzonden. (Slot volgt.)
Met alle ten diensto staande middelen
moet gepoogd worden elke bedreiging van
ons waterland af te wenden die, welke
over de Reeuwyk.sehe en Sluipwyksché
plassen hangt, dus nu.
Cand.-examen rechten.
Onze oud-stadgenoot de heer A. Pitlo, is
aan de Universiteit te Amsterdam 'geslaagd
voor het Candidaa^-examen rechten.
Vierde1 abonnementsvoorstelling in den
Schouwburg.
Als vierde abonnementevoorstelling zal
Dnderdag 9 December in den Nieuwen
Schouwburg worden opgevoerd door het
Cor Ruya-Eneemble „Martine", spel in 5 ta.
fereelen van Jean Jacques Bernard, met '1
ly Lus in de hoofdrol.
St. Nicolaas in „Ons Genoegen" en in
„Ons Huis".
Het bestuur der Sociëteit „Ons Genoe
gen" heeft gisteren den kinderen der leden
een aardig St. Nicolaasfeest bereid. Aan
alle kinderen, wier namen aan het bestuur
waren kenbaar gemaakt, werden aardige
cadeautjes door St. Nicolaas uitgereikt, die
met zyn zwarte Piet op het tooneel troon
de. Er werden daarby de bekende aardige
St. Nicolaas-versjes gezongen, waarin de
kleuters dol veel plezier hadden.
Ook in „Ons Huis" het gebouw van de
S.D.A.P., aan de Turfmarkt is het St. Ni
colaasfeest gevierd. St. Nicolaas kwam met
de boot aan en trok te paard met een mu»
ziekkorps langs Kattenslngel en Kleiweg
naar de Turfmarkt. In „Ons Huis" werden
de kinderen der leden onthaald, werden
versjes gezongen en kregen de kleuters ca
deautjes mee naar huis.
.Het was een vreugdedag voor de kleinen!
Coöp. Broodbakkerij „Ons Voordeel".
In de Zaterdagavond gehouden bestuurs
vergadering is bnoemd tot Bedryfsleider
van de Coöperatieve Broodbakkery en Ver-
bruiksvereeniging „Ons Voordeel", de heer
W. J. Jansen, bedryfsleider-adm. te Ühitfen.
De benoemde zal 17 Januari 1927 in functie
treden.
Ongeval met een vrachtauto.
Hedenmorgen half twaalf reed tengevol
ge van een licht defekt aan het stuur de
auto van dé firma de Vries Schouten al
hier, vlak by" Oudewater tegen een boom op,
waardoor de auto in elkaar werd gedrukt.
Twee van de vier Inzittenden werden ge
wond en *yn te Oudewater verbonden. De'
wagen was geheel beladen met kaas; ver
scheidene kazen werden beschadigd.
Ford 7 daagsche non-stop rit.
Morgen komt de Ford-auto, welke een
zevendaagschen tocht door geheel Neder
land maakt, waarbij de motor gedurende 7
dagen en nachten onafgebroken blyft loo
pen, op dezen tocht door Gouda.
De motorkap is officieel verzegeld.
Nadere inlichtingen verstrekt de Ford
vertegenwoordiger voor Gouda: de heer J.
L. Hulleman, Tiendeweg.
UIT DEN OMTREK.
GOUDERAK*
De Raad dezer gemeente is in openbare
vergadering byeengeroepen tegen Woens
dag 8 December des voormiddags ten
10 uur.
Te behanden onderwerpen:
JL. Mededeelingen. 2. Ingekomen stuk
ken. 3. Wyziging gemeente begrooting
1926. 4. Vaststelling vergoeding over
1924 ingevolge art. 103, 4e lid der Lager
Onderwyswet 1920 aan de Byzondere
School. 5. Adres van de afd. Gouderak
van Volksonderwys om beschikbaarstel
ling van een verlicht en verwarmd lokaal
ten behoeve van het geven van Vervol gs-
onderwys. 6. Adre»- van dezelfde om
tegemoetkoming in de kosten van dat ver-
volgonderwys. 7. Adres van de Natio
nale LandstormcommlBffle om subsidie.
8. Aanvraag buitengewone subsidie voor
het Burgerlyk Armbestuur. 9. Schrij
ven van de Raadsfractie der S. D. A. P. in
zake de volkshuisvesting, t-t. 10. Benoeming
lid van het Burgerlyk Armbestuur. Vac. D.
Verstoep Lzn. Voordracht 1. L. Kool Nzn.,
2. D. J. Karsbergen Gzn. 11. Benoeming
lid van de commissie ^an plaatselyk toe
zicht op het lager onderwys. Vac. M. van
Herk. 12. Vleeschkeuringswet. 13.
Vaststelling verordeningen tot heffing en
invordering van ibegrafenisrechten. 14.
Vaststelling wedde van den opzichter der
algemeene 'begraafplaats en vaan den graf
delver. '16. Vaststelling verordeningen
tot heffing en invordering van leges enz.
16. Vaststelling vergoeding, te betalen
door vereenigingen voor het gebruik van
schoollokalen inzake verlichting en ver
warming. 17. Reclames schoolgeld.
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
VOETBAL.
Uitslagen van Zondag 5 Bee. 1926.
N. V. B.
Afdeeding I lé klaes©?
Botterdam1 Spartit— Stormvogels 03
Hilversum 't Gooi—Blauw Wit 2—0
2—4
3-1
11—l
2-2
A.&t'
Dordrecht UFC-VUC S-2
haairler 1RCH—Excelsior 1—4
Den Haag HVV-Ajax 1-0
Afdeeling 11 le klasse.
Amsterdam De Spartaaw—HFU 0—3
Den Haag HBS-ZFC 5—1
Botterdam FeijenoordVOC 2—4
Leiden ASC—EDO 2—5
Utrecht UWHilversum' 40
3e klasse A.
Huarlem THBAlphem 11
Beverwijk: De Jjtennetnear»—LFC 3—4
3é kJasse B.
Goudla Gouda—Soheveningeo 4—0
Bodegraven,: BodegravenONA 3—3
Den Haag DekJag^^DVV 1-1
Den Haag TOGO—HDV 2-1
Alphen AlphiaDe Ooievaars 32
4e klaese C.
Gouda GSV—DHS 1—2
Reserve 3e klasse B.
Den Haag VUC Il-Weeoo II,
Weeoo niet opgek.
Afdeeling III le klasse.
Enschedé Ens all. BoysZAC 8—1
Alrnélo HeraclesVil esse 2—1
Deventer Go AheadVitesse 21
Wagendngen: Wagen.Enschedé 0—5
Hengelo Hengelo—Rob. et Vel. l—l
Afdeeling IV le klasse.
Den Bosch: Wilhalmina—Bredania 1—0
'Tilburg Willem IIPSV 00
Breda NACRoermond 53
Maastricht: MVVNOAD U—
Afdeeling V le klasse.
Groningen VelocitasGW 6—1
Leeuwardén FrisiaLeeuwarden 26
Veemdöm Veeoidai»Friesland 2—2
Winschoten WW—GVAV 3—5
G. V. B.
Ie kiasse A.
Alphen 3—ONA 3
Olympic 3Bodegraven 2
le klasse B.
Haastrecht 1— Schoonhoven
2e klasse.
ONA 4Vivantie 1
Overige ontmoetingen vondén geen
doorgang.
Overzicht,
Men kan wei spreke» van een Zon
dag van revaittcnes. Verrassende sur
prises waren hiervan tiet gevolg.
heijenotxrü werd verslagen uoor V
U.L., Hilversum door U.V.V.
Ajax werd nota bene door H.V.V.,
die de onderste plaats bezet, met 1—U
geslagen. In atd'. 1 is dus voor de
regionen voor een
weer gestegen,
andere afdeeling
van de onderste
Momenteel staan de
punten aohier op ftum
mer twee van onder
I11 onze omgeving brachten voor de
clubs weeï mooie/«uccebsen op. Alphia
deed wat we verwachten, door de
Uoievaars met 3—2 te slaan. Alphen
boekte een gelijk spel tegen T.HstJ,
1—1 was het einde, fcien kostbaar pun
tje zijn de Adphenaars kwijt geraakt,
doch niets is nog verloren.
Gouda won met 40 van Sohevenin-
gen en (Daarmede weer een stapje na
der in de goede richting. De rood-wit
ten hebben wei flink revanche geno
men.
Bodegraven—O.N.Ahad een 3—3 tol
resultaat. O.N.A. aag zich de overwin
ning neg ontgaan, daar tie Gouwenaars
steeds de leidiing hadden. Met rust
was de stand 13.
In een wedstrijd', waarvan de leiding
zwakjes was, heeft G.S.V. het zoet der
overwinning niet mogen smaken. De
groenwittem hebben gestredén tot he.
bittere einde, in de tweede helft wa
ren zij ver in dé meerderheid, doen
door kort spel konden zij geen goa 3
maken. D.H.S. is een goede ploeg, een
geheel en de buitenspelers kregen vol
op werk. Bij G.S.V. die toch goede
buitenspelers hebben, had deze ook
meer aan het werk moeten zetten. Bei
de doel verdedigers hebben mooie staal
tjes van doelverdédigen laten zien. Het
terrein was zeer drassig en den uaam
„voetbalterrein" niet waardig.
Geen der reserve-elftallen behoefden
te spelen.
G. V.
In de eerste klasse» A hebben de
twee te spelen wedstrijden inderdaad!
Goudsöhe overwinningen opgeleverd
O.N.A. 3 boekte een mooie overwin
ning door Alphen 3 in eigen hol te
slaan. De siand van de ooverate i«
a id us
O.N.A. 3 7 4 2 1 10 25—lb 1.13
Olympia 3 8 5 I 2 11 22—lö 1.38
Waddmxveem 1 9 b 3 12 25—21 i.©3
Wie ten slotte kampioen aal worden
valt nog niet te zeggen. O.N.A. .3 moet
nog spelen tegen Olympia 3 en Wad.
dinxvoen 1 (thuis) en Woerden 1 (uit,
brrrr.) Olympia rest don ook nog Al
phen 3 uit. 't Lijkt dus dat O.N.A. de
beste kaneen heeft.
Haastrecht zorgde voor een surprise
Een dozijn doelpunten werd.011 gecoord
O.N.A. 4 behaalde thans lege» Vt
vanfie een gelijk spet en nam dus re
vanche van die vorige week.
De lageire elftallen konden weer niet
spelen wegens de term na {keuring en
Mogen we de H.H. consuls van den
G.V.B. eens herinneren aan het Uit,
Bureau, waar toch eigenlijk de ter
reinafkeuringen bebooren bekend ge
maakt te worden.
GoudaSckevwabigen 40.
De Schweninger* null en van hun
bezoeken aan de FijpeggtA* wet geen
prettige herinneringen bewaren Véwf
de derde maal dat ze gisteren hier ter
slede waren, hebben zij ook wederom
het onderspit moeten delven, waarme
de Gouda thans revanche heeft gone
men van de eenige nederlaag die zij
tot nog toe leed. Het was een wed
strijd rijk aan onjuiste en soms ook
juiste beslissingen van den scheids
rechter, wiens dikwijls weifelende uit
spraken aanleiding gaven tot samen
scholingen en heftig dispuut bij de
speiers, waardoor deze rechtspreker
blijken gaf, niet voldoende voor zijn
ia ua te zijn berekend.
Het begin was al heel sensationeel.
Dc Scheveningers hadden den aftrap
8pee puk te hun handig het leder af
en plaatste den bal met een ver schot
naar voren, aar van Maaren met ee«
soio-remnetje op doel afging en den
verbaasden keeper der gasten al direct
liet nakijken gaf. 1—0. Nadat verschil
lende aanvallen door dé reapeotievelij
ke verdedigers waren afgeslagen, waar
bij de Gouda-voorhoede meerdere ma
len, door slecht schieten hun kansen
niet benutten, volgde ongeveer eon halt
uur na het begin eeu doorbraak der
gasten, waarbij Maarten werd gepas
aeerd'. De scheidsrechter kende echter
dit puin niet toe, waarna na eeuig op
onthoud het leder weder werd uitge
trapt en naar de overzijde verhuisde
Een voorzet van v. Dijk volgde, waar
bij de keeper der gasten zich verkeert
in doel had opgesteld, zoodat Walthiq
van rechts toeschietend» met een kalm
rojlerijé het tweede doelpunt voor
Gouda maakte, 2—0. Ongeveer tien mi
nuten daarna scelde Walthie van Maa-
in staat er 3—0 van te maken,
welk doelpunt de gasten bij den
scheidsrechter weder gingen appellee-
ren, doch ook ditmaal geen succes
hadden. De rust ging met ongewijzig
de stand in.
Het tweede gedeelte gaven de Sche-
veningers beter partij, dikwijls werd
door hen zeer goed op doel geschoten,
maar Gouda's keeper bleef onvormurl
baar en hield in alle standen zijn doel
pchaan. Na twintig minuten bij een
aanval van Gouda zette van Maaren
het leder vanaf de zijlijn op doel. Do
Sdheveningsche keeper liet den bal op
zijn handen dansen en de toeschieten
de Schouten bracht den stand op 4—0.
In de daarop volgende periode was
het samenspel deir gasten soms zeer
goed, maar hoe zij ook zwoegden, suc
ces bleef door bet goede werken der
achterhoede van Gouda uit, waarbij
vooral Spoe eenige malen subliem red-
dé. Ook de Gouwenaars zagen gean
kana het vijandelijk doel meer te door
boren, zoodat mot dezen uitslag on/s
stadgenooten wederom een stap verder
op den weg naar het kampioenschap
deden.
Badagravafr-aNJA.
Ondier voor de spelers some hinder
lijke zon werd even na twee uur be
gonnen, onder leiding van saheidsredi
ter Vaiessens Beide partijen pakken
flink aan, met Bodegraven in de meor-
(ierheid. Toch weet O.N A. na 15 mi
nuten te doelpunten, hetgeen 'n kwar
tier dtaarna, herhaald werd. Uit oen
strafschop (penalty) maakt» dé thuis
club dé stand 12.
Na dé rust weer krachtig, echtpr we
derzijds „geoorloofd" tfpei, tot O.N.A.
er 13 van maakte. Toen ging Bode
graven weer in de oude opstelling spe
len, hetgeen duidelijk een verbetering
was. Spoedig daarop werd het 2—3 en
toen een speler der thuisclub uitviel,
en in diens plaats een 15-jarige knaap
In diens plaat# kwam, maakte dit jong-
mensch weldra de standi op 33, waar
in ondanks het wederzijds hard
werken geen verandering meer
kwam. De scheidsrechter heeft niet
kunnen constateeren, dat een O.N.A.-
speler „hands" maakte binnen het be
ruchte gebied ook d» Bodégraven-
gremsrediter wees op corner. De wed
strijd werd ander de beste verhouding
gespeeld, en de scheidsrechter heeft
beide paj-tijen votdlaan. Hij was cor
rect, en voor zijn taak berekend.
De stand luidt thans:
8e klasse B. Aid. II.
Gouda 7 6 0 1 12 27—4 1.71
R.V.C. 8 4 1 3 9 10—13 1.18
O.N.A. 7 2 3 2 7 17—16 1.—
Olympia 8 4 0 4 8 26—22 1.—
Bod"grraven 8 3 2 3 8 1316 1.
Schoonhoven 6 2 13 5 1019 0.83
Scheven. 10 2 1 6 7 13—23 0.70
VJXS. 4 0 2 2 2 4—7 0.50
4e klasse C. Afd. II.
G.S.V. 5 4 0 1 8 10—11 1.60
D.H.S. 2 1 1 0 3 4—3 1.50
Naaldwyk 6 8 117 16—7 1.40
Celeritas 4 2 0 2 4 14—14 1.—
Wesco, 4 1 0 3 2 ll-r-13 0.50
Ryswyk 4 0 0 4 0 4'16 0.
Reserve 2e klasse A. Aid. II.
Excelsior II 9 7 1 6. 15 44—17 1.67
A.D.O. II 8 5 1 2 11 26—16 1.38
H M.T. II 8 1 6 1 8 20—19 1.—
Quick II 8 3 14 7 20—22 0.88
Olympia II 8 3 1 4 7 15—23 0.88
A.S.C. n 7 2 2 8 6 18—21 0.86
H.-D.V.S. II 9 2 2 5 6 22—30 0.67
H.V.V. III 9 2 2 5 6 21—37 0.67
RADIO-TELEGRAFISCH WEERBERICHT
Verwachting Matige tot 'Zwakke,
zuid-westelijk tot noordwestelijke wind.
Later veranderlijk© wind. Weinig of
geen neerslag. Lichte vorst des nachts.
Overdag iets zachter.