nmwlM MUI! ti iiMpmn f 2.50 14.- BOSKOOP. Beurs van Amsterdam. DE PELIKAAN" .«I I Laatste Berichten. is. an dc varofndorsfeilling uitgaande, dan een schoolarts geassisteerd door een sdhoolverpleegstetr. vjf a zesdui zend schoolgaande kinderen onder zijn toedicht kan nemen, roeent de afdee- ling, dat or kringen gevormd moeten worden, welke ongeveer dit aantal schoolgaande kinderen leveren. De nvorming van deze kringen over ie lal on aian do guroeienten. schijnt niet doenlijk tn het rapport wordt doar aim toegeschreven, dat het stelsel in Utrecht niet die resultaten heelt opge leverd. vyelko daarvan verwacht zijn. De kringen zullen dan ook gevormd moeten worden door het provinciaal bestuur. De gemeentebesturen zuilen zich danrna bij die kringen moeten kunnen aansluiten. In de kosicn zou de provincie voor 50 behooren deel te nemen. Het bestuur der a-deeding is bereid, a le medewerking te verleeneu bij het vormen der kringen, hetgeen zou kun nen geschieden door een vergadering tc houden, met alle gemeente- en school besturen tot de te vormen kringen te hoorende. N. a-. v. diit rapport hebben Oed. St. zich tin de Z.-Holl. Vetreeniging ..Het Groent- Kruis gewend, welks hoo'd beslum zich bereid heeft verklaard, hu grootst mogelijke kandeel in de voorbereiding van de organisatie van hei ger.pcskund g schooltoezicht op zich te nenten. Ged. Staten stellen nu voor een pro vinoiaal subsidie van ten hoogste 50 ki do kosten t& verleenen. V oor he°i overige zal moeten worden afgewacht, wat do voorbereidende werkzaamheid van het Groene Kruis zal opleveren Paspoorten. Verlaging van den prijs op 1 Juli a.s. De minister van buitenlandsche za ken brengt ter algeanoene kennis, dat met ii^rng van 1 Juli, de kosten van de buitenkindsdie paspoorten van rijks te zijn verlaagd tot f 1, en dat ook voor de verlenging van de buitenland- sche paspoorten met ingang van dien datum slechtp f 1 vah rijkswege zal worden geheven. BowndSen aulleui de bmitenlandsche paspoorten, voortaan voor den duur van twee jaren worden afgegeven en voor gelijken termijn telkens wdrden ver lengd. Daventry 1600 M. 6.20 Kwfrrtet. 7.35 Liederen van Grieg. 8.05 Ballade-concert. 8.20 ..Cymnnfa Gaaiu Zang-festivai. 9.55 Concert, orkest en sopraan. 10.40 Dansmuziek van voor den oor log. 11.30 Dansmuziek. LUCHTVAART, De eerste pasagiersvlucht naar Oost-lndië. De F. VII te Rangoon aangekomen. Naar het Haagsche Aneta-kanioor verneem,t. heeft de K.L.M. telegratisch bericht van den piloot «'.njsseaidortfer ontvangen, dat de aankomst te Calcut ta oir waalf uur des middags plaats lad op een vliegveld, dat juist pe- c'roogd was van de zware moessonre gens, die den vorgen dag gevallen waren. Op het vliegveld zijn alle be- iLÓodigdiheden aanwezig. Het vliegtuig werd door vele belangstellenden, o.w. een aantal Nederlanders, hartelijk be groet. Daarna werd de reis naar Ran goon voorlgezet. Alles wel aan boord. Nader wordt nog gemeld, diat men op het traject Calcuttadtangoom. oaidor- weg veel last van tegenwind en re..en had. Vandaag wordt de tocht naar Bangkok. voortgezet GEMENGDE BERICHTEN. Auto-ongeval bij Wezel. De Zwol ache hoofdcommissaris van politie ernstig gewond. Zaterdagmiddag is de auto. waarin de Zwodsche famiüieqf Reindera en l)eTk- semft gezeten waren, te Santen bij Wezpi (l>uitschliandh over den kop ge slagen waardoor den heer J. Reindera lid van de firma Reinders Lo. Oliefabriekeji op slag gedood werd. Me vrouw Reinders vetrkeerf in hoogst ernstigen toestand 11 en vreest voor haar leven. De heer J. Derksetna. commissaris van politie te Zwolie bekwam evenals aijn vrouw ernstige doch niet dtirect gevaarlijke verwondin gen. Men was voornemens een vacantie. r is in Duitsohland te doen daa'rtoe was men Zaterdagmorgen oro elf uur uit Zwolle vertrokken. Er werd te San ten niet een f linken gang gereden toen p'Oiselmg een wielrijders dwars den hellenden weg overstak. Door t krach tige reantnen is de auto, die geheel stuk moet zijn. over den kop geslagen. i\.tder verneemt de M. Grt. nog. dat m.ievr Retind'ers tot bewustzijn s geko men. Zij heeft, naast verwondingen, een her*eiii^di|uddfcng bekomen. llaar toestand is zeer ernstig. De heer l'erk serna kreeg een zware hoofdwonde, noch niet van ernstigen aard. Hij zal binnen een week het ziekenhuis kun nen vorlaëem. Mevrouw Derkseiua heelt een scJwvuderfractuur, doch zij aal te geli:k met haar echtgenoot naar Zwolle k dtinen te-ruk oereti liet lijk van den heer Reinders wordt morgen naar Zwolle overgebracht. Marang van IJsselveere uit den Haag verdwenen? heer Marang van IJsselveere de. zooals nen weet, tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld is, vertoeft niet neer in Den Haag. Men m/eetnt te weten. dot, nu hij zich nog in vrijheid bevond, zijn vrienden z jn vertrek bel> ben voorbereid. Het is de Tel. niet mogen gelukken een besl ste bevestiging of tegenspraak van bovonetaand bericht te verkrijgen Uit gesprekken roet personen uit de naaste omgeving van den heer Marang I reeg hef blad echter den indru deze momêntee! inderdaad niet in den Haag vertoeft Zooals men weet. is dc heer Marang veroordleeld voor ee.i feit. waarvoor geen uitlevering kan gevraagd. RADIO-NIEUWS. Programma van heden. Hilversum 10'iü M 6 u. A.N.R.O. concert o. 1. v Nico Treep Soliste Johanna W. Bakker, alt 6.45 De lieer J. H Kaufmann over: ,.Ilet gebru'k van bloenj^n voorheen eri (hans'. 8.15 Prof. dr. J. (1. «rileeswijki over /.Een reis door Roemenië Daarna con cert u t het Kurhaus te Scheveuiiingen o 1. v. Ignaz Neuroark. Soliste Loti Muskeus Sleur. zang. 10.30 Een uurtje ceharei. Trio Hof rnaim. INGEZONDEN. (Buitan varaatwoardeJjjkheid der Redactie De onhoudbare toestand van den verkeers weg GoudaOudewater. L. S., Lang heb ik geaarzeld om een ingezonden stuk te fabriceeren en de wereld in te zen den, in de hoop, dat een ander de pen zou opnemen, om te schrijven over de onhoud bare stoestand van den verkeersweg Gouda- Oudewater. Wel weet ik, dat reeds verscheidene kee- ren over het autokerkhof geschreven is, maar nimmer werd er eens ernstig werk van gemaakt te trachten een einde te ma ken aan dewyze van onderhoud van deze drukke verkeersweg. Mijn doel is te trachten in connectie te komen met alle weggebruikers ten einde ge zamenlijk te requestreeren waar zulks be hoort, om de autoriteiten steeds weer te op dezen weg en zoo doende eindelijk einde te maken aan het bewerken van dezen weg op een wijze die spot met iedere opvatting van wegonderhoud. Het onderhoud van dezen weg. waar dage lijks eenige honderde auto's en motorrij wielen passeeren is bij de Krimpenerwaard, die dit onderhoud aanbesteed en geeft aan dengene, die er net minste voor behoeft te Er moet jaarlijks een hoeveelheid grint of keislag verwerkt worden, wat dan ook op de volgende manier gebeurt. De aannemer, neemt een driewielde kar, spant er een paard voor, neemt een schop, en gaat al of niet vergezeld van een hulp het oorlogspad op en rydt naar een van de grint of keislag hoopen. Hij vult zijn wagen, die hij daarbij als het kan dwars op den weg plaatst, omdat hij van achteren de wagen het gemakkelijkst vult, rijdt daarna naar een plaats waar hij heeft geconstateerd, dat kuilen zijn (daar voor behoeft hy meestal niet ver te rijden), zet dan de kar midden op den weg en be gint het grint (meestal keislag de laatste tijd) er uit te strooien als suiker uit een suikerstrooier, gaat het niet vlug genoeg, dan wordt de schuif achter in de wagen een weinig opgetrokken en wordt als een zand- kar de specie over den weg gedistribueerd, ongezien waar het neer komt. Op de eene plaats ligt dan niets, elders een massa, dat men met de fiets er niet door kan, maar dat geeft niet, het keislag is verwerkt. Dit gebeurt meestal bij droog zonnig weer, anders wordt de aannemer nat en dat staat niet in de voorwaarden. De rest moeten de autobanden maar doen. Dat deze geld kosten en er thans wegbe- lasting betaald wordt hindert niets, het be spaart den Krimpenerwaard een stoomwals. Dit beheerend lichaam heeft geen stoom wals, maar een tractor met schuif, deze verschijnt eens in de vier of vyf weken, soms een» in de twee maanden, de weg wordt dan opgesleept en ziet er oogenschijn ly'k glad uit, dit duurt dan ongeveer een week, dan is de zaak nog hopeloozer. Al het keislag, dat op den weg wordt ge gooid werpen de autobanden onherroepelijk naar de kant, het doet dus in het geheel geen werk. Grint wordt kapot gereden en doet ten minste iets. Op het oogenbiik verkeert de weg in zoo'n desolate toestand dat ieder benieuwd is of er nog iets van te maken is. Er is in geen veertien dagen iets aan ge daan en wordt er iets gedaan, dan gebeurt het toch op een wijze, dat het meer schade, dan voordeel brengt De vraag is mag dat nu maar zoo. Beta len we nu hiervoor onze wegbelasting, waarom wordt de weg niet gegowfaliet. De proefstukken liggen nu toch al anderhalf jaar en houden zich goed. De kosten worden door minder onder houd toch ruimschoots gedekt, waarom legt men de bochten niet goed, waarom wordt niet iets gedaan om in de bochten beter uit zicht te krijgen. Komt auto- en motorrijders vereenigt U, opdat aan deze toestand een einde wordt ge maakt. Zendt mij Uw kaartje en dan zullen we trachten tenminste iet» verbetering te krij gen. J. KOEMAN, Haastrecht. SPORT EN WEDSTRIJDEN. VOETBAL. Uitslagen van Zondag 26 Juni 1927. V riendschappeljjk. .Gouda (iouda 2—l)l>*n,pia>-canrb. afg. Gomda Gfluidte—Ö.V. V. Rotterdam: G.3.V.—Feijericord 3 1—3 (Secrieweds s. Uverroaes) ATHLETIEK. Uitslag van do 2 K.M. relais op oe spar tdomonst raties op WoudOnsteyn ie Kofletrdam Dordtedie Athleliekkring (D.E.C.) 4 min. 34.2 sec. Goudlscfie Alhloiiekring 4 min. 40.7 sec. Deut sche- .Vtdderiakfcriiig 4 roiu. 44 sec. Do Haagsehe Atkietiekktriog, die aan vankelijfe ook ingeschreven had. kon tt>et uitkomen. B j de Goiudscbe ploeg was Kasber- gen, <Ee verhinderd was. vervangen door J. Luitjes (O.N.A).. zoodat de ploeg er als volgt uitzag 1. G. Slap pende! (D.O.K.), 2e Joh Ames (ülyra- pia). 3. J. Luitjes (O.N.A.) en N van tijk (O.N.A.). 1 De G.A.K. ploeg slaagde erin na een spannenden strijd met Dordt den tweeden prijs te winnen. De loopers kwan.en elk in het bezit van een fraaie bronzen medBlille. LAWN-TENNIS. TJ.O.D. IA.C.E. I. Om) inks de regen is gisteren van bovengenoemde wedstrijd nog een groot gedeelte gespeeld. A s. Donderdag wordt heit restant gespeeld! en is deze wedstrijd ook zoo ^oed! afe zeker door TlOD gewonnen. Mr. Jonkel was ditmaal niet van de purtj Voor hem vielen in de heeren Uoublé in de jeugdige Vam Stapele eui N.N. die door hun doortastend en en thousiast spel jeer goed partij gaven, maar op het kantje af toch de over winning aan de Hagenaar moesten .aten. De uilslagen zijn J C. Jonker— Vnkesteyn 4-6, 6 1, 8-6. M van Staipele—Gobee 3-6 3-b. Mej. Spitimej. v Mechelen 6-4, 7-5. Mej. Korteooever en J. C. Jonker— mej. v. Meoheieft en Vinkteteyn 6-3, 6-4 N N. en G. van Stapele—Gobee en V inkesteyn 6-2, 4-6. 8-10. Mej. Spit en mej. K)or.eneevermej. v. Mechelen en mej. de Wit 4-6. 8-6 5-2. gestaakt. Uitsiag 3—2 voor TIOD. Verbetering damrnbriek. In onze damrubriek heel t Zaterdag in probleem 464 een wit e schijf le weinig gestaan en wel op 43. De damliefhebbers die wellicht gis teren tevergeelscto getracht he*>betn het probleem op te lossen willen deze er wel bijt eek enen#. Z(jn isolement. De afbouw van den spoorweg Gouda— BoskoopAlphen een eisch. Boskoop's handel door tariefmuren bedre igd. Dank zy het energieke streven van Bos koop's gemeentebestuur en de voormannen van den Boskoopschen handel in planten en bloemen, is de beteekenis van Boskoop als hoogst belangrijk kweekery- en handelscen trum weer eens opnieuw in het volle licht geplaatst. De gereede aanleiding daartoe is van tweeëelei aard Lo. het voorloopig stopzetten door het Departement van Waterstaat van de wer ken tot afbouw van den spoorweg Gouda BoskoopAlphen, dat door Boskoop funest wordt gepcht; 2o. de steeds meerdere belemmering door hoogere tarieven voor den invoer der pro ducten in andere -landen, waardoor de Bos- koopsohe culturen worden bedreigd. Beide inderdaad van groote beteekenis. De spoorweg GoudaBoskoopAlphen, waarover jaren en jaren is gesproken, dreigt te worden opgeborgen in de historische ver zameling en voor den buitenstaander zal daarvan alleen nog iets blijken door de rui nes, waartoe de thans gereed zijnde kunst werken na jaren zullen verworden. Het is met dezen spoorweg als nu een 20-tal jaren 1 A Sa- A V gevaar ciav ueze weg voor el geleden met die andere verbinding van Gou- ,(e auto's oplevert De tijd .In mflt hot □phfarl'jmlHan mwivuu» Hnn/ïa. werk daar nu ligt als een van de 19 derge- lyke kostbare werken, die thans den chaos van den spoorweg vormen. Op het verdere gedeelte van den tocht die langs Oud-YVad- dinxveen naar Boskoop voerde, waren meer dere dergelijke werkstukken te zien; cfe plaats waar het station Boskoop zou moe ten verrijzen, Ligt al$ een woestenij. Zeven tien H.A. land is voor dezen spoorweg ont eigend en dat ligt daar nu zonder bestem ming, renteloos! Langs de smalle wegen reden de wagens om den journalisten een indruk te geven van den grooten omvang van de kweeke- ryen en de verscheidenheid der producten. De tocht leidde ook over het Goudsche Rypad, dien illusteren smaüen weg, welken in eigendom aan Gouda toebehoort, en waarop twee tollen zyn geplaatst uit wel ker opbrengst de onderhoudskosten voor dien weg moeten worden gedekt. pje weg is altijd een steen des aanstoots voor eikon Boskooper, èn om de tollen, die voor eiken auto 2 x 30 ct. vorderen, waarom eigen lijk niet 1 x 60 ct. maar ook om het, gevaar dat deze weg voor elkaar MARKTBERICHTEN. Rotterdam sche Veemarkt. 27 Juin. Aaiuvoeir 548 vette rufaderem. 283 vette kalveren, J.033 v-vrkejas, 666 scha pen eat lammeren. Prijzen Koedcai le hiw. i 51—54, 2c kw. f 43—45, 3e kw. f 32% —85 Ossen le kw. f 50—52. 2e kw. f 42% —45, 3e kw. f 39. Kalveren le kw. f 6567%2e kw. f 5557%3e kw l 45—47% Schapen le kw. f 20—30 p st. Lammeren le kw. f 18.22; Var kens le kw. f 33, 2e kw. f 32%,. 3e kw. f 32. Handtel in koeien en ossen wil liger. prijzen niet veel veranderd. Vette koilverem trage handel, gedrukte prijzen. Schapen en lamineren w Uiger handel, prijzen vrijwel gelijk vorige week. Varkens matige handel, prijzen iets lager. Aardappelmarkt Rotterdam. 27 Juni. Poolers f 66.50, Rood Star f 5.70 6.25. Mal a -spr. f 2325. School meesters f 14—16, Kleine f 10—13, Eerstelingen f 13—14. Vlaabeuro Rotterdam. 21 Juni. 200 blauw geen noteering, 4500 Hoil ^e^2Q 1-50. 15000 Groningsch Kaasmarkt Oudewater. 27 Juni. Aangevoerd 195 partijen. 8775 stuks. 43875 K.G. Pnijs GJjoidsche kiaas le art, m. r.m. f 40—45. 2e grt. f 35—38 zonder r.m f 34—39. Handel matig. Kaasmarkt Groot-Ammera. 25 Juni. Aangevoerd 108 partijen 3663 stuks. 28533 K.G. Prijs m. r.m. le srt. f 38 —43. m. r.m. 2e prt. f 32—36, onge stempelde f 33—37. Handel mótg. da met het achterland: den spoorweg Gouda- Schoonhoven. Die spoorweg was toen ter tyde in een zelfde stadium gekomen als nu de lijn GoudaBoskoopAlphen. In 1909 zei nu wylen Mr. M. M. Schim van der Loeff in een rede toenmaals te Gouda voor de Hollandsche Maatschappij van Landbouw gehouden: „dat Gouda bezat de ruïne van wat eens beloofd had te zullen worden de Krimpenerwaard-spoorweg. Een bescha mend stukje Nederlandsche laksheid, een spoorweg vah Gouda naar Schoonhoven, waarvan de bruggeh en stationsgebouwen gereed zyn, een deel van den weg gereed is en waarbij men in het gezicht van het be loofde land is verdronken." Zoo ziet het er momenteel met den spoor weg GoudaBoskoopAlphen evenzeer uit. Ook voor die ljjn en voor de totstand koming daarvan is men uitermate bezorgd geweest en beangst en nu deze na vele ja ren van ellende geteed en in volle exploita tie is gekomen, is wel duidelijk gebleken welk een zegen de lyn GoudaSchoonhoven voor de aan die lyn liggende gemeenten is geworden, welk een onmisbare schakel in het verkeer ze is. Laat nu aan Gouda'BoskoopAlphen, nu de tijden van jarenlange voorbereiding eindelijk zyn voorbijgegaan, nu millioenen zijn uitgegeven om deze lyn in gereedheid te brengen, de ellende worden bespaard dat* al den noesten arbeid en de betoonde ener gie nutteloos zyn verspild, dat millioenen zjjn weggeworpen zonder eenig nuttig ef fect, dat een bloeiende streek verstoken blijft van de communicatie, die van de al lergrootste beteekenis voor haar is, wyl haar geen middel mag worden onthouden om haar belangrijke plaats op het gebied van land- en tuinbouw, handel en industrie te behouden en te versterken. Dat is een zaak van nationaal belang, die niet mag worden verwaarloosd. Voor deze belangrijke zaak en voor de steeds grootere dreiging die de tariefmuren voor Boskoop's export vormen, heeft Bos koop Zaterdag j.l. de Buitenlandsche en de Nederlandsche pers uitgenoodigd naar Bos koop te komen om daar te toonen wat de Boskoopsche culturen zyn, wat deze be- voor den binnen- en buitenland- schen handel, hoe het wegenvraagstuk een hoogst belangrijke rol speelt by de uit oefening van het kweekery bedrijf, hoe de aansluiting aan het internationaal spoor verkeer een bestaanseisch is voor den han del, voor den export naar het buitenland. niet veraf zyn dat de gemeentebesturen van Gouda, Boskoop en Alphen, die bjj dezen weg be lang hebben, het er over eens zullen wor den dat aan den daar bestaanlen onmoge- l«ken toestand een eind moet worden ge- maakt. De auto-bestuurders, die by het begin van den tocht hij het verlaten van Gouda een sterke proeve van bekwaamheid heb ben moeten leveren, hebben zich op de uiterste smalle wegen we denken vooral hier aan den oprit naar de kade langs de Gouwe en by het verlaten daarvan, ware virtuosen getoond. Menig goed auto-ryder zou het er daar niet zonder ongelukken af brengen. Een betere demonstratie hoezeer het noodig is dat de te smalle wegen moeten verdwijnen» kan kwalyk worden gegeven. Langs de mooie Rozenlaan werd weder Reyerskoop bereikt en vervolgens in <le Dorpstraat: Hotel In Hotel Klaassen ontving het gemeente bestuur de gasten. Burgemeester Colyn en de Secretaris van Hees, begroetten hen allen persoonlijk. Aan den lunch, die daarna volgde in de groote zaal, waar Boskoop's rozen op de lange tafels geur en kleur brachten, heeft Boskoop's burgemeester, na een welkomst woord in een even geestige als kernachtige rede zyn gasten gewezen op de beteekenis van Boskoop in het heden en in de toekomst en de medewerking van de pers in binnen- en buitenland gevraagd om te pogen weg te nemen of te verminderen wat de ontwik keling van Boskoop en zyn culturen in den weg kan staan: Daarvoor is noodig sneilen afbouw van den spoorweg en onbelemmer- den invoer van Boskoop's producten in alle landen, ook om redenen van ideëelen aard. Wy laten de rede van Burgemeester Colyn, hier volgen: 25 Juni 27 Juni. Officieel. Londen 12.12 y* 12.12% Berlyn 59.14% 59.14% Parys 9.77% 9.77% Brussel 34.67 34.67% Zwitserland 48.05 48.07% Weenen 36.16 35.15 Kopenhagen 66.76 66.75 Stockholm 66.90 66.92% Oslo 64.65 64.55 New-York 2.49% 2.49% Niet officieel. Praag 7.40 7.40 Yfadrid 42.20 42.60 Milaan 14.47% 14.36% 3 N. W. S. 74. Prolongatie 3%4 In belangrijk aantal zyn de journalisten Zaterdag gekomen: behalve de groote-Ne- derlandsche bladen en de lokale pers waren er ook tal van vertegenwoordigers van de groote pers uit Duitschland, Frankrijk, En geland, de Skandinavische landen en Ame rika. Behalve de journalisten was ook de burgemeester van Gouda, de heer E. G. Gaarlandt, door het gemeentebestuur van Boskoop uitgenoodigd de excursie mede te maken, welke uitnoodiging gaarne ia aan vaard. lil een 20-tal auto's, door particulieren uit Boskoop ter beschikking gesteld is het gezelschap dat te half elf op het Stations plein te Gouda bijeenkwam, naar Boskoop gereden. Vanaf het Stationspie n reden de auto's langs den Kleiweg naar de Markt, waar de heer J. H. van Straaten van Nes, de bezielende leider der excursie, burge meester Gaarlandt op het Stadhuis afhaal de. Na een rondrit om het Marktplein ver heten de auto's .'angs Kleiweg en Katten- singel en Wachtelstraat de gemeente Gou da, aan welker grens Onder de Boompjes de inzittenden al terstond konden opmerken dat de toegangswegen naar Gouda aller minst ideaal kunnen worden genoemd. De gevaarlijke bocht „Onder de Boompjes", verder het Kruispunt waar de Bond van be- drijfsautohouders een waarschuwingsbord heeft doen plaatsen, dat noodzakelijk her stel behoeft, dan op het smalle polderweg getje dat kleine bruggetje, waar men heel gemakkelijk in een auto den indruk krijgt alsof men te paard zit, en dan aan het eind van den Moordr. Tiendeweg de bocht by de ophaalbrug, waar het bewijs van bekwaam heid in het auto-besturen moet worden ge leverd. Dat was het begin. Langs, den spoorweg-overweg werd weldra een kunst werk bereikt, dat gebouwd is om te dienen als brug voor den spoorweg Gouda—Bos koop—Alphen, waarvan thans de arbeid rust. Hier wees de heer Van Straaten vah Nes ^e journalisten er op dat dit kunet- Burgem Dames ert Heeren, Het is my een bijzonder voorrecht, in de gelegenheid te zyn gesteld, U, by IJw vluchtig bezoek aan Boskoop, een bezoek, dat door ons zeer wordt op prys gesteld, te mogen begroeten. Steeds is ons streven er op gericht aan de beteekenis van deze gemeente als cen trum van boomkweekery, een zoo groot mo gelijke bekendheid te geven en hoe zou zich daarvoor ooit gunstiger gelegenheid kun nen voordoen dan thans, nu wy ons mogen verheugen in de aanwezigheid van een uit gelezen gezelschap medewerksters en mede werkers aan- de groote Buitenlandsche en Binnenlandsche Pers. Het moge misschien eenigszins een af wijken zyn van de goede vormen, als een gastheer zijn genoodigden inleidt in zy'r bijzondere zorgen en moeiten, gy zult het my toch hoop ik, willen vergeven, dat ik deze zeer bijzondere gelegenheid niet laat voorbijgaan zonder haar te benutten, om, na U eerst iets te hebben doen zien van de beteekenis en de schoonheid van ons kwee- kersbedryf, U ook te wijzen op de groote moeilijkheden welke ons aan alle kanten omringen. Mochten er onder U, met name onder de Buitenlandsche journalisten gevonden wor den die de reis naar Boskoop hebben onder nomen in de verwachting hier te zullen vinden een eeuwenoud stedeke of eer pitoresk dorp met een typische bevolking of misschien een echt Holandsch polderland met zyn schilderachtige windmolens, dan zullen zy vrees ik, teleurgesteld van hier gaan. Niet ajsof Boskoop geen historie van eeuwen zou hebben, immers reeds Willem I, eerste Graaf van Holland, liet hier aan de boorden van de Goude zijn hofstede bou wen, waaromheen zich spoedig het dorp groepeerde, dat in 1222 in eigendom over ging aan de Abdy van Rijnsburg, terwyl de namen van Graaf Floris V en Gysbrecht van Amstel, en later nog die van Albrecht van Beieren, met de geschiedenis van Bos koop nauw verbonden zyn. Boskoop kan U echter geen enkel monu ment uit dat grijs verleden meer toonen, maar het biedt U wel iets anders, wy mo gen misschien wel zeggen iets betere, het gunt u een blik in de heerlijkheid der na tuur, het doet U zien de schoonheid <ler schepping Gods. Wonend en werkend te midden van on ze planten en bloemen doorvoelen wy de woorden van Vlaanderen's grooten dichter Gezelle: M^j spreekt de blomme eene tale My is het kruid beleefd My groet het altemal Dat God geschapen heeft. Hy, die zoo Boakoop ziet, zal stellig de«e plaats niet teleurgesteld verlaten, maar ta ï0lk vertellen vifc. de ïhoonheid van de rijke verscheidenheid der nroducten, welke hier te midden van Hol- Fandsch lage landen op meer- dan 700 kwee- kernen worden geteeld. Hd aal daarbij niet kannen nalaten er op wiizen. dat sluiting der grenzen voor het Boskoopsche product of een tariefsbelem- merine welke practisch met sluiting gel ijk staat, beteekent een aan het volk onthou den van veel dat tot verhooging der echte levensvreugde dienen kan. (Moge Boskoop tot heden nog verstoken zijn van door tourist en misschien ook wel K„»- ~a.ookln Knuionvtvoiirililf- door journalist gezochte bezienswaardig heden als waarop zoo menig andere plaat- trotsch kan zijn, er bestaat uitzicht dat wy eerlang hoezeer ook tot onzen spijt landgenooten en vieemdelingen zullen kun nen wijzen op een plaatselijke merkwaar digheid en wel in den vorm van een ieijTr 1 niet ter-I welken wij, indien de woorden eenigermate een contra-dictio in minus vormden, zouden kunnen noemen: Boskoop's Perpetuum Immobiel. Ge hebt op uw gevaarlijken tocht, lang- Zuid-Holland's smalle wegen, menig zeer so- lied gebouwde brug kunnen zien, waarvan spoedig naar wy vreezen het eene geslacht aan het andere zal vertellen dat die brug gen eenmaal bestemd waren om te dienen voor een aan te leggen spoorbaan welke Boskoop met het groote spooi-wegnet zou verbinden. Deze zeer bijzondere situatie is gevolg van wat wy in Holland noemen: „overwe gen". Dit overwegen, speciaal als het be treft zaken waarover de regeering heeft te beslissen, heeft, afgedacht van de funeste 'gevolgen welke het in dit speciale geval voor Boskoop heeft wel iets grappigs- Terwille van de buitenlandsche journa listen heb ik dan ook gezocht naar een goe de vertaling van dat woord, maar zonder het gewenschte resultaat. Het Engelsche „to consider" is in dit ge val niet te gebruiken omdat dit woord, m tegenstelling met ons „overwegen" ver onderstelt dat te eeniger tyd een beslissing zal worden genomen. Beter slaagde ik met de Malei sche taal. daarin vindt ge de idee van uitstel tot het oneindige uitgedrukt in het bekende „nan- ti tlmbang doeioeh" dat iemand zoo gaai- re gébruikt als hij U heel beleefd wil te kennen geven er niet aan te denken aan Uw verlangens te voldoen. Het is dan ook we! duidelijk, dat wy in ons overwegen" iets bezitten dat andere naties niet of zeker niet in gelijke mate hebben en dat dan ook door ons met een zekeren trots wordt beschouwd als een Hollandsch privilege, Het moet U wel vreemd toeschijnen er. het is ook inderdaad vreemd, ja meer nog, het 'is absurd, dat een plaats als Boskoop met een export naar 21 staten van Europa's vasteland om in dit verband dus niet te spreken van Engeland, de beide Amerika's, Canada, Argerjtinië, Australië en Afrika, niet aan het spoorwegnet is aangesloten, ondanks hef feit, dat reeds elf jaar geleden door de Staten-Generaal de urgentie werd erkend en inmiddels reeds een belangrijk bedrag aan onteigening en uitvoering werd ten koste gelegd, en nog maar een betrek kelijk gering bedrag voor den afbouw noodig is. Wy achten het dan ook onzen plicht by elke daartoe geschikte gelegenheid op de noodzaak eener snelle aflbouiw te wijzen, gelyk ook de Staatscommissie voor werk verruiming in haar laatste verslag deed. Dat ook de Burgemeester van Gouda ons de eer aandeed heden in ons midden te wil len zijn geeft ons het vertrouwen, dat ook van die zyde aJ het mogelijke za' worden gedaan om voor het zoo moeilijke verkeeiSr probleem in dit deel van Zuid-Holland een gewenschte oplossing té verkrijgen. Naast de voortdurende belemmering wel ke Boskoop's handel door het gemis der spoorverbinding ondervindt, wordt ons hoofdbedrijf ernstig geschaad door de, in bijna alle .landen, hooger wordende invoer tarieven .alsmede door het onjuist optreden van sommige Phytapathologische diensten. Gedurende de zoo belangrijke economi sche conferentie te Genève, was aldaar door een Engelsch Parlementslid, een groote kaart van Europa tentoongesteld, waarop de grenzen der landen door muurtjes wa ren aangegeven waarvan de hoogte in ver houding stond tot het gemiddelde cijfer van het tarief I De hoogste muur was opgetrokken Spanje, met het cijfer 28, de laagste Nederland met 6, gevolgd door Engelanc met 7, Denemarken met 8, België met 9. Ierland met 10, Zwitserland en Portugal met ll, Noorwegen en Turkije met 12, Oostenrijk, Finland en Zweden -met 13, Frankrijk, Duitschland en Albanië met 15 Estland en Griekenland met 16, Burgarije. Italië en Letland met 17, Roemenië met IS, Tsecho-Slowakije en Jugo-Slavië met 20. Hongarije met 19 en Polen met 20. Wil men weer terug tot een handelsverkeer dan zullen deze muren moe ten worden neergehaald. De Conferentie te Genève moge daartoe misschien den weg hebben geëffend, de aanval zelf zal vanuit de onderscheiden landen door de georganiseerde belangheb benden moeten worden ondernomen, waar bij men zich misschien uit het arsenaal van Genève van w'apenen kan voorzien maar waarbij de hulp en de leiding van de Groote Pers niet kan worden gemist. Wij achten het dan ook van zoo groot be lang U in onze gemeente te mogen ontvan gen en ik hoop, dat U mijn spreken over de moeiten waarmede wy te kampen en het gevaar van den ondergang waarmede wy bedreigd worden, zult kunnem billijken, Gold het Boekoop alléén, ik zou misschier op dit oogenbiik en aan deze plaats gezwe gen hebben, maar ik heb de overtuiging, dat de zorgen waaronder wij gebukt gaan ook anderen drukken, dat de gevaren we'ke ons omringen ook den handel van anderen bedreigen. Daarom zyn wy dankbaar voor Uw be zoek en gevoelig voor Uw blijk van interes se in Boskoop's cultuur, maar die interesse, hoezeer ook gewaardeerd, zal ons niet kun nen helpen, wjj hebberf Uwinvloed noo dig, de invloed der groote Pers en déarbp doen wij dan ook op dit oogenbiik met vrij moedigheid en met klem een ernstig beroep. Mocht Uw medewerking, ik durf (niet zeggen ons het gewenschte doel doen Berei ken, maar wel, mocht zij ons een stap na der in die richting brengen, dan Dames en Heeren zou Uw bezoek by Ons niet slechts ki aangename herinnering blijven, maar zou het voor velen en voor Boskoop in het bijzonder van blijvende beteekenis zyn. Burgemeester Colyn eindigde met een dronk in te steden op den gestadigen bloei en toenemenden invloed van de Buitenland sche en Binnenlandsche Pers. (Applaus.) Mr. J. J. v. Bolhuis aan 't woord. Air. J. J. van Boihuis dankte als voorzit ter van de Haagsche Journalistenvereni ging den heer Van Straaten van Nes en het gemeentebestuur van Boskoop voor de ge tegenheid aan de pers geboden om zich op de hoogte te stellen van de Boskoopsche culturen en de beteekenis daarvan voor bin nen- en buitenland. Het is spr. en naar hy verwacht ook zijn collega's duidelijk gewor den dat aansluiting aan het spoorwegnet voor Boskoop een zaak van groote impor tantie is. Te ijveren voor wegneming of vermindering van de tarieven geeft naar spr.'s meening door breeder ontplooiing van alle krachten, ook meer kans op wereld^ vrecle dan speciale congressen voor ontwa pening vermogen te géven. Namens de buitenlandsche Journalisten .-prak de heer W. N. J. van Ditmar als Voorzitter -der Buitenl. Persveréenigng. Rede van den Voorzitter van den Bond van Plantenhandelaren. De heer Jac. Smits te Naarden, Voorzit ter van den Bond van Plantenhandelaren Ln Nederland richtte zich daarop tot de- aan wezigen. Wy laten 'zyn rede hier thans vp:- Dames en Heeren: Na de belangrijke mededeelingen, U ge daan door Boskoops' Burgemeester over de slechte communicatie en vervoermiddelen van ons grootste kweekery-centrum, zy het my, als voorzitter van den Bond van Plantenhandelaren .vergund U een en ander mede te deelen over onze kweekery-artike- len en den export daarvan. De heer Colijn heeft U allen harte'ijk welkom geheeten en wy kweekers-expor teurs, verheugen ons met hem in het hier- zyn van U, van de vertegenwoordigers van de Koningin der Aarde, van de groote pers. Is niet het goed geschreven couranten artikel eens opvoedende les voor velen en waar er vooral in de groote steden nog zoo vele menschen zyn, die niets van kweeko- ijen weten, die geen boomkweeker kennen, noch iets verstaan van het werk van zulk een menach, (laar is voor ons iedere goede uiteenzetting van ons werk buitengewoon aangenaam en daarom is er groote vreugde over Uw hierzyn. De onkunde, zoo juist door my geschetst, heb ik in de groote steden van diverse lan den geconstateerd. Si vous demandez par exemple, un vrai Parisien: Q'est que c'est un pépiniériste? 11 vous repondra, q'ii ne le sait pas. Le Pa risien connait les arbres tie ses boulevards, arbres moitié morta, mais il ne sait pas d'ou ces arbres sont venus, il ne connait pas leur origine. Ein Bild aus einer illustrierten Deutschen Zeitung, zeigte ein Acker mit einjëbrigën veredelten Obsbbdumchen und dazwischeri arbeitete ein alterer Mann. Zwei jungte Grosstadter, die ihre Feriën auf dem Lande verbringen, gehen vorbei und der eine fragt dem zwischen den Baumchen arbeitenden Mann, was das fiir eine Bepflanzung ia und als der Befragte antwortet, daas e eine Baumschule ist, bemerkt der z/weite Besucher, dass der aite Man wohl dpr Ober- lehrer sein wird. I once crossed the ocean on board the old steamer New-York of the American Line. She was under the English flag and her crew was english. When I received the usual blanck list, which has to be filled with half the life-story of the passenger, I gave as my profession „Nurseryman". The clay after the purser was looking for ind asked me which kind of business I did, and as 1 toLd him, that 1 grew plants Holland to be sold in America, he testified, that he never heard about that kind of business and that he thought, that I ran a school for young childern, that I wa% as they call it in the States, caring kids'. Of course his purser came from the heart of London. En hoe dikwijls heb ik niet medegemaakt dat in het Gooi wonende Amsterdammers, die als forens dagelijks per trein enkele kweekerijen passeeren, niet voldoende we ten wat dat vak eigenlijk beteekent. Gij, mijne Heeren, izyt nu hier en straks zal er gelegenheid zyn U iets van de Ne derlandsche cultures op het gebied van boomkweekery te duen zien en Uwe be schrijving daa-"van zal, naar ik hoop, velen iets meer doen kennen van dit in en in Ne- derlandsch beroep. Ik behoor niet meer tot de jongere garde en wijdde myr. leven vanaf myn twaalfde jaar aan dit vak myner keuze. De groote veranderingen daarin, de enorme ontwikke ling heb ik medegemaakt. Kende men 50 jaar geleden slechts cul tures van vruchtboomen, van laanboomen voor onze wegbep1 anting, van esch, els, beuk en eikenplantsoen voor bebossching en van haagplantsoen, welke artikelen zoo goed als geheel waren bestemd voor in- landsch gebruik, daar kent men thans de ontzaggelijk veel grooter culturen van ro zen, Rhododendron, Asalea, Coniferen in groot sortiment, groenbUjvende bladplan ten, klimplanten en sierheesters, alles ge kweekt om door tuinarchitect of wat daar mede gelijk staat te worden verwdvkt in de parken oneer groote steden, tot aanleg van tuin»« en buitenplaatsen. Wanneer ik U dan tevens mededeel, dat steeds rekening hou dend met de verandering van richting van de tuinarchitectuur, waarin de regeln»atige, de rechte lijn, sinds eenige jaren meer en meer naar voren komt en thans honderd duizenden Taxus en dito quanta van llex aquifolium en Buxus worden gekweekt, dan xult gü moeten constateeren, dat die kwee: kers steeds waren op hun „qui vive" dat sq bij zijn. Behalve de genoemde artikelen wordt nog een ander aantal plantsoorten gekweekt, speciaal geprepareerd om in oen winter door de bloemisten te worden gefor ceerd en waarvan gij op menig winterfeest zeker mooie exemplaren hebt kunnen wonderen. be- voor bü juten vet trok in den pianttyd een groot Boskoopsch kweeker met een schtp vol boomen naar Zeeland, om daatmede zyne orders uit te voeren een jaar te voreu ontvangen van gemeente- en kerkbesturen, van particulieren en van kleinhandelaren en uit andere centra van boomkweekery- men per tilbury haif Nederland ui clientèle te bezoeken en werden de bestellingen met paard en wagen tehuis gc- biacht over enorme atetanden, reizen van meerdere dagen. Dertig jaar geleden werden door de No- der.anuscne aweekers-exportouis vryuc. a.ic landen bereisd, welke door ligging en klimaat geschikt waren voor onze pioüuc de nakomeling van den kweeker, u.e peeper tjmk met uoomen naar Zeeian i reisue later per oceaanstoomer naar Ameiika, om daar zyne Artikelen te verkoo- pen, terwyl de exporteurs meérmaien m net voorjaar schepen van het type „Rij"' dam" gencel volmaakten met planten. Deze ontwikkeling moest komen. Wordt j niet Neder.and genoemd „ue tuin van Duro- pa'? in weik ander land vindt inen <he in tensieve en enorm groote cuituieu vat. b.oembollen, van boomkweekery-pioducten, ari groenten en van zaden Door bodem ea klimaat is Nederiand aangewezen a-s land, om deze artikelen te, produceeren en door |al dat gunstige weid verkregen eene prac- Usche kennis van kweeken, we.ke overging an vader op zoon gedurende vele, veie ge neraties. zoo kenue men het vak tot voor den we reldoorlog, m weike naar werd beweerd, men voent voor de vryheid der volkeren, e.ke zoogenaamde vryneid zien na aen oorlog openbaarde in een zoo sterk piotec- juomsme uts voorheen nimmer gekend. En ^^^■nen wezen vryhandeiaar oj piotei tionist, in een ding moet men geiooven en wel in het gaan naar die bron, waar het [artikel het best en het billykst wordt ge weekt. Diverse landen waren en zijn er op uit m ook onze planten te belasten en waai in? bomnnge beweren om de schatkist te ersterken, anderen om den kweeker in het betrokken land de gelegenheid te geven, om ook o .v.iaiui oetrokken artikelen eeken en daawn geld te verdienen. Het eerste beweren is met een schouderop halen beantwoord, het inkomend recht op een paar honderd Wagons planten speelt voor de schatkist gden rol en bij de beant- wooi ding van het tweede, denk ik aan nat oude ware wooitf, dat geen dadels van door- noch vygen van distels worden ge oogst, in dit geval: men kan op gionden en |een khmaait daarvoor ongeschikt en met gebrekkige kennis van zaken, welke niet berust op jarenlange ondervinding, niet die kwaliteit kweeken, welke hier wordt ge produceerd, noch kan men zulks doen aan prijzen, waarvoor wy gaarne verknopen. Met een enkel voorbeeld staaf ik U dit; van het artikel Taxus baccata, reeds eerder 1, waarvan duizenden en nog eens duizenden planten jaarlijks worden verlangd voor den aanleg der moderne, regelmatige tuinen, verkoopen wy gaarne een prima plant, groot 6U eJi. ad 1.50 en hiervoor verlangt een bekend Duitsch kweeker Mark 10.volgens zijn HandeLspryscourant. En die kweeker (namen worden hier niet ge- noéml) is er een, .llf neg niet eens leeft onder de slechtste conjities voor de cultuur. Wat wordt nu met. een kunstmatig op drijven van pryzen on?er artikelen bereikt De aanleg van een park of tuin bestaat uit grondwerk en beplanting. Regelmatig- modern rechtlijnig aangelegd, staan uitga ven van bodembewerking ongeveer geiyk met die van plantenmateriaal. Drijft Aen nu de prijzen van het laatste onnatuurlijk hoog op, dan wordt daardoor zeer remmend gewerkt op aanleg van tuinen, parken en buitenplaatsen, waarooor vermindering van grondwerk, vergrooting van werkloosheid ontstaat. En waarom belast men zulke planten, welke dienen om door de bloemisten te wor den in bloei getrokken en daarna verkocht Zyn deze niet te beschouwen als grondstof fen, welke nog by na overal 'vry ingaan? En geldt ditzelfde niet voor jonge planten, welke uit Holland worden verkocht om dooi buitenlandsche kweekers te worden verder gekweekt (afgekweekt). In de Vereenigde Staten van Noqrd- Amerika, waar men vroeger een vry hoog inkomend recht had op planten, werd trots dit protectionistische stelsel steeds meer ge ïmporteerd; de dollar en de gulden ver schilden teveel om dit import belemmerend te doen werker, en vele Amerikanen dweep ten met onze artikelen In 1919 verbood men zoo goed als den ge- heelen invoer van planten ,op grond dat men vreesde voor plantenziekten. En wat is daarvan nu het gevolg? dat in dat land rub bish verkocht wordt aan fancy-prices, dat een plant, waarvoor wy hier 50 dollarcents zouden verlangen en die inclusief oceaan vracht en inkomend recht te New-/ork een dollar zoude kosten, thans daar verkocht wordt voor f 1516. Gaat men op dezen weg voort, dan zy'n de gewone planten al* oud-porcelein slechts bereikbaar voor de allerrijksten, dan ver valt daarmede het verheffende, het verfij nende van het brengen van mooie planten onder het bereik van iedereen, dan zuller. wy gaan missen een uitbreiding ónzer par ken en tuinen, zoo vaak genoemd de longen der steden. Gelukkig wordt er in bevoegde kringen den Laatsten tyd een ander, een beter geluid gehoord Zag niet onze Eere-Voorzitter, Dr. H. J. Lovink, op een der vergaderingen te Ge nève zyn voort tel aangenomen, dat, hoewel men het recht had, een zekere plantsoort zelfs uit een land te quarantineeren om te voorkomen, dat eene in dat land nog niet bekende ziekte werd binnengesleept, men niet het recht heeft, zulke quarantaine maatregelen te gebruiken (leest misbrui ken) ter uitvoering van protectionistische ideeën en werden den 14den Juni'j.l. niet tg Parijs gevoerd, onder presidium van onzen Professor Treub, de eerste onderhandelin gen, om te komen tot liquidatie van een superprotectionisme 't Zyn den Holland schen kweeker als voor den buitenlandschen importeur, die steeds goed geld aan onze artikelen verdiende en dit nog doet. En moogt gy, myne heeren, door ook deze materie te behandelen in Uwe bladen, na dat ge zult hebben geconstateerd tot welke i superioriteit onze cultures zyn opgevoerd, hebben willen medewerken aan eene zekere toekomst van den internationalen Planten- handel, dan zult ge daarvoor hebben den dank van de Nederlandsche kweekers-expor teurs, wier vertegenwoordiger l^de eer heb te zyn. (Applaus.) woord. Burgemeester Gaarlandt dankte voor de gelegenheid hem geschonken om op deze wyze kennis te maken met Boskoop s cul turen en wat tot ontwikkeling en verbrei ding daarvan wordt gedaan. Spr. acht het een succes van dezen dag dat zoovele jour nalisten daarvoor zyn opgekomen. Als burgemeester van Gouda stelt spr. ook veel belang in de totstandkoming van —Al pl meening moet worden afge bouwd. Spr. uitte den wensch, dat wanneer de groote weg vanaf den Haag zal komen langs Gouda, dat langs dezen weg en langs den nieuwen spoorweg, die dan gereed moet Zijn, Gouda tot Boskoop en Boskoop tot Gou da komen zal. Burgemeester Gaarlandt besloot met een heildronk op het gemeentebestuur van Bos koop en op den bloei en ontwikkeling dier gemeente. (Applaus.) Nadat de lunch geëindigd was, bood de beer Van Straaten van Nes aan alle jour nalisten het praohtalbum van Boskoop aan, dat'in 4 talen is verschenen. - Daarna werden door de journalisten eeni ge kweekerijen bezocht. STADSNIEUWS. GOUDA, 27 Juni 1927. Eindexamen R. H. S. Voor het eindexamen It. H. B. S. 5 j. curs. Afd. A. zijn Gesi. J. Dullemond, mej. W. tijingeland, G. Slingeland, mej. C. Weurman A. Kortland, mej. A. Binnendijk, C. de Jong, mej. I. Vermey, H. Stravers, j. Bresser. Afgew. 2. Op de voordracht. 'De heer A. D. Reintjes komt als no. 3 voor op een vuordracht van onderwijzers aan een der openbare lagere scholen te Rotter- uit- n. J. Faillissementen uiti De Rechtbank te Rotterdam heeft gesproken de volgende faillissement* A. W. Zeegers. koopman^Gouda, aldaar met M. J. A. M. Kleekamp tezamen handelende onder de firmq Maison Zeegers-Kleekamp- R.-c. mr. G. L. van Oosten-Slingeland, cur. mr. M. de Mol. M. J. A. M. Kleekamp, koopvrouw, Gouda, aldaar met J A. W. Zeegers, teza men handelende onder de firma Maison Zeegers-Kleekamp. R.-c. G. L. van Oosten- Slingeland, cur. mr. M. de Mol. G. van den Berg, Goudas R.-c. mr. G. L. van Oosten Slingeland, cur. mr. S. H. Smit. be- De opbrengst van de Zaterdag j.l. g< den collecte voor den Zonnestraaldag draagt 336.86. De spoorweg GoudaBoskoopAlphen a. d. Rijn. De heeren G. van Lange en A. Jonkheid, leden van den gemeenteraad van Waddinx- veen, hebben voorgesteld, om het besluit van den gemeenteraad van 25 Juni 1923, waarbij besloten werd aan de regeering te erzoeken om aan de plannen tot het aan eggen van den spoorweg GoudaBoskoop —Alphen a. d. Rijn geen uitvoering te ge ven, in te trekken en om een nieuw besluit te nemen, waarbij er bij de betrokken auto riteiten met kiem op wordt aangedrongen iet den afbouw van den spoorweg den meesten spoed te betrachten. In de toelichting wordt o.m. gezegd, dat de voorstellers, gezien de enorme bedragen, die reeds aan den aanleg van den spoorweg -zijn besteed, van eteening zijn, dat de spoor weg bepadld met worden afgebouwd, voor- ai ook omdat Waddinxveen met zijn belang rijke landbouw, industrie en handel, daarbij ten zeerste zal zijn gebaat. De voorstellers geven te kennen, dat de Waddinxveensche ndustrieelen gelegenheid moeten hebben hun materialen en producten per spoor te vervoeren. Al wordt ook beweerd, dat de spoorweg nooit gunstige financieele resul taten zal opleveren, wat trouwens nog een hun standpunt toe te lichten en nader uit- een te zetten. Volks- en Schoolbad. In de afgeloopen week werden in het Volks- efi Schoolbad verbruikt 165 kuipba den, 307 sp>oeibaden en 965 kinderbaden. Het concert in „Ons Genoegen" uitgesteld. Tengevolge van de slechte weersgesteld heid is het concert dat gisterenavond door het Stedelyk Muziekkorps voor de ieden van de Soc. „Ons Genoegen" zou worden gege ven, niet doorgegaan. In arrest gesteld. Twee opgewonden wietryders, die naar het oordeel van de politie hedenmorgen wat ai te veel lawaai maakten op de markt, ver moedelijk doordat zy te veel aan Bachus geofferd hadden, zyn op het politiebureau in verzekerde bewaring gesteld. Onderl. Brandverzekering Mij. „Gouda". In de jJ. Vrydag gehouden vergadering van deelhebbers in de „Onderlinge Brand verzekering My. „Gouda" werd door den ad ministrateur den heer C. van Krimpen, re kening en verantwoording gedaan over het gevoerde beheer in 1926. Een commissie Uit de deelhebbers, be staande uit de heeren B. D. Grootendorst, G. van Schenderen en Q. J. M. Heins, heeft de rekening nagezien en in orde bevonden. Het batig saldo is weder by de bestaan de reserve gevoegd. De heer B. D. Grootendorst, die aan de beurt van aftreding was, werd by acclama tie herkozen, terwijl in de vacature, ont staan door het overlijden van den heer M. J. Oosterling gekozen werd de heer Q. J. M. Heins, die met den beer A. Coops op de voordracht stond voor deze vacature. Agenda. 28 Juni 8Y4 uur St. Janskerk Derde Orgel bespeling. UIT DEN OMTREK. GOUDERAK, Vrydag j.l. maakten de leerlingen der hoogste klasse van de Openib. Lag. School alhier onder geleide per autobus een reisje naar Arnhem. De heenreis werd afgelegd over Montfoort, Utrecht, Doorn, waar na tuurlijk even uitgestapt werd, Wagenlngen. Oosteitbeek (kasteel Doornwerth). Te Arn hem werd de schipbrug bekeken en een be zoek gebracht aan de monumenteele Ned. Herv. kerk. Voorts werd Sonsbeek bezich tigd, zoomede het aquarium en vischvüvers der Ned. Heidemaatschappij. Wat een be wondering. Ook het prachtige leerzame mu seum der zelfde maatschappij kreeg ëën beurt. Na een v«rbl"Ijf van ongeveer vier uur werd de terugreis aanvaard over Ede. Renswoude. Utrecht, Bodegraven. Onder weg stapten de leerlirtgen enkele keefen uit. De attractie gold nu een speeltuin bij de Pyramide van Austerifte, waar een kiek je genomen werd, en Domtoren. Veel heb ben de kleinen gèzien en genoten, al trachtte de regen de pret een enkele keer wreed te verstoren. STOLWIJK. Een moedig zusje. Zaterdag geraakte het 4-jarig. zoontje van P. v. d. Wal in een onbewaakt oogen biik te water. Het 6-jarig zusje had de te genwoordigheid van geest het kind aan beenen uit het water te trekken. Met aanvankelijk 24 leden is alhier op gericht een LoterijVereeniging onder den naam van „Ons doel is winst". Het bestuur bestaat uit de heeren L. Verdporn, voorz., W. Sloof, secr., W. Ooms, penn., G. v. Eijk, comm. en A. Verkaik, controleur. Zaterdagmiddag werd ons dorp bezocht door een afd. van het Leger des Heils uit Gouda welke op het dorpsplein een open lucht samenkomst hielden, terwyl des avonds een afd. der J. O. G. uit Gouda een anti-drankmeeting hadden georganiseerd. Voor beide was nogal belangstelling. Verdronken. (iRONINClEN. 27 Juni De ajvjango arbeider A. S. wanem.4© te Kostverlo ren (ironingen. gehuwd en vader van 3 kinderen, is Zaterdagnacht te water 'eraoiU en verdronken. groote vraag is, dan nog moet d« spoor weg tot stand worden gebracht. De spoor weg is er niet oro groote winsten te maliën hij is er ten gerieve van handel, in- durtrie cn landbouw. Er mag niet uit het worden verloren, dat de spoorweg komt te liggen in het hartje van Zuid-Holland, midden tusschen de groote steden van ons land, en loopende langs plaatsen, die op het gebied van land- en tuinbouw, handel en in dustrie inderdaad van groote beteekenis '"b en W. deelen naar aanleiding van dit voorstel mede, dat zij zich van schriftelijk praeadvies zullen onthouden, om in de eerst komende raadsvergadering ieder voor zich Allevarlng dlr«cl STOOMEN en modelpersen Aflevering in 2 Pi' 8 degen, dennooës vlugger («onitr prijsverhoeging). TEL. ,M 18" 5» DRAADLOOZE DIENST. Byrd nog niet vertrokken. NEW. YORK 27 Juni. Byrd heeft ook heden zyn vlucht uitgesteld in verband met de slechte weersomstaadigheden. De Fokker VII naar Bangkok vertrokken. AMSTERDAM!, 27 Juni. Het Fokker vliegtuig op weg naar Indië is hedenmorgen naar Bangkok vertrokken. IJADIO-TELEGRAFISCH WEERBERICHT Hoogste stand 766.3 te Vardö. Laagste stand 744.4 te Skudesnaes. t Verwachting: Matige tijdelijk wellicht krachtige zuidelyke tot westelijke wind- Zwaar bewolkt me» tydelyke opklaring. Regenbuien. Weinig verandering m tempe ratuur.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1927 | | pagina 2