nmwlM MUI! ti iiMpmn
f 2.50
14.-
BOSKOOP.
Beurs van Amsterdam.
DE PELIKAAN"
.«I
I
Laatste Berichten.
is. an dc varofndorsfeilling uitgaande,
dan een schoolarts geassisteerd door
een sdhoolverpleegstetr. vjf a zesdui
zend schoolgaande kinderen onder zijn
toedicht kan nemen, roeent de afdee-
ling, dat or kringen gevormd moeten
worden, welke ongeveer dit aantal
schoolgaande kinderen leveren.
De nvorming van deze kringen over
ie lal on aian do guroeienten. schijnt niet
doenlijk tn het rapport wordt doar
aim toegeschreven, dat het stelsel in
Utrecht niet die resultaten heelt opge
leverd. vyelko daarvan verwacht zijn.
De kringen zullen dan ook gevormd
moeten worden door het provinciaal
bestuur. De gemeentebesturen zuilen
zich danrna bij die kringen moeten
kunnen aansluiten. In de kosicn zou
de provincie voor 50 behooren deel
te nemen.
Het bestuur der a-deeding is bereid,
a le medewerking te verleeneu bij het
vormen der kringen, hetgeen zou kun
nen geschieden door een vergadering
tc houden, met alle gemeente- en school
besturen tot de te vormen kringen te
hoorende.
N. a-. v. diit rapport hebben Oed. St.
zich tin de Z.-Holl. Vetreeniging ..Het
Groent- Kruis gewend, welks hoo'd
beslum zich bereid heeft verklaard,
hu grootst mogelijke kandeel in de
voorbereiding van de organisatie van
hei ger.pcskund g schooltoezicht op zich
te nenten.
Ged. Staten stellen nu voor een pro
vinoiaal subsidie van ten hoogste 50
ki do kosten t& verleenen. V oor he°i
overige zal moeten worden afgewacht,
wat do voorbereidende werkzaamheid
van het Groene Kruis zal opleveren
Paspoorten.
Verlaging van den prijs op 1 Juli a.s.
De minister van buitenlandsche za
ken brengt ter algeanoene kennis, dat
met ii^rng van 1 Juli, de kosten van
de buitenkindsdie paspoorten van rijks
te zijn verlaagd tot f 1, en dat ook
voor de verlenging van de buitenland-
sche paspoorten met ingang van dien
datum slechtp f 1 vah rijkswege zal
worden geheven.
BowndSen aulleui de bmitenlandsche
paspoorten, voortaan voor den duur van
twee jaren worden afgegeven en voor
gelijken termijn telkens wdrden ver
lengd.
Daventry 1600 M.
6.20 Kwfrrtet.
7.35 Liederen van Grieg.
8.05 Ballade-concert.
8.20 ..Cymnnfa Gaaiu Zang-festivai.
9.55 Concert, orkest en sopraan.
10.40 Dansmuziek van voor den oor
log.
11.30 Dansmuziek.
LUCHTVAART,
De eerste pasagiersvlucht
naar Oost-lndië.
De F. VII te Rangoon aangekomen.
Naar het Haagsche Aneta-kanioor
verneem,t. heeft de K.L.M. telegratisch
bericht van den piloot «'.njsseaidortfer
ontvangen, dat de aankomst te Calcut
ta oir waalf uur des middags plaats
lad op een vliegveld, dat juist pe-
c'roogd was van de zware moessonre
gens, die den vorgen dag gevallen
waren. Op het vliegveld zijn alle be-
iLÓodigdiheden aanwezig. Het vliegtuig
werd door vele belangstellenden, o.w.
een aantal Nederlanders, hartelijk be
groet. Daarna werd de reis naar Ran
goon voorlgezet.
Alles wel aan boord.
Nader wordt nog gemeld, diat men
op het traject Calcuttadtangoom. oaidor-
weg veel last van tegenwind en re..en
had.
Vandaag wordt de tocht
naar Bangkok.
voortgezet
GEMENGDE BERICHTEN.
Auto-ongeval bij Wezel.
De Zwol ache hoofdcommissaris van politie
ernstig gewond.
Zaterdagmiddag is de auto. waarin
de Zwodsche famiüieqf Reindera en l)eTk-
semft gezeten waren, te Santen bij
Wezpi (l>uitschliandh over den kop ge
slagen waardoor den heer J. Reindera
lid van de firma Reinders Lo.
Oliefabriekeji op slag gedood werd.
Me vrouw Reinders vetrkeerf in hoogst
ernstigen toestand 11 en vreest voor
haar leven. De heer J. Derksetna.
commissaris van politie te Zwolie
bekwam evenals aijn vrouw ernstige
doch niet dtirect gevaarlijke verwondin
gen.
Men was voornemens een vacantie.
r is in Duitsohland te doen daa'rtoe
was men Zaterdagmorgen oro elf uur
uit Zwolle vertrokken. Er werd te San
ten niet een f linken gang gereden toen
p'Oiselmg een wielrijders dwars den
hellenden weg overstak. Door t krach
tige reantnen is de auto, die geheel
stuk moet zijn. over den kop geslagen.
i\.tder verneemt de M. Grt. nog. dat
m.ievr Retind'ers tot bewustzijn s geko
men. Zij heeft, naast verwondingen,
een her*eiii^di|uddfcng bekomen. llaar
toestand is zeer ernstig. De heer l'erk
serna kreeg een zware hoofdwonde,
noch niet van ernstigen aard. Hij zal
binnen een week het ziekenhuis kun
nen vorlaëem. Mevrouw Derkseiua heelt
een scJwvuderfractuur, doch zij aal te
geli:k met haar echtgenoot naar Zwolle
k dtinen te-ruk oereti
liet lijk van den heer Reinders wordt
morgen naar Zwolle overgebracht.
Marang van IJsselveere uit den Haag
verdwenen?
heer Marang van IJsselveere
de. zooals nen weet, tot twee jaar
gevangenisstraf veroordeeld is, vertoeft
niet neer in Den Haag. Men m/eetnt te
weten. dot, nu hij zich nog in vrijheid
bevond, zijn vrienden z jn vertrek bel>
ben voorbereid.
Het is de Tel. niet mogen gelukken
een besl ste bevestiging of tegenspraak
van bovonetaand bericht te verkrijgen
Uit gesprekken roet personen uit de
naaste omgeving van den heer Marang
I reeg hef blad echter den indru
deze momêntee! inderdaad niet in den
Haag vertoeft Zooals men weet. is dc
heer Marang
veroordleeld voor ee.i
feit. waarvoor geen uitlevering kan
gevraagd.
RADIO-NIEUWS.
Programma van heden.
Hilversum 10'iü M
6 u. A.N.R.O. concert o. 1. v Nico
Treep Soliste Johanna W. Bakker, alt
6.45 De lieer J. H Kaufmann over:
,.Ilet gebru'k van bloenj^n voorheen
eri (hans'.
8.15 Prof. dr. J. (1. «rileeswijki over
/.Een reis door Roemenië Daarna con
cert u t het Kurhaus te Scheveuiiingen
o 1. v. Ignaz Neuroark. Soliste Loti
Muskeus Sleur. zang.
10.30 Een uurtje ceharei. Trio Hof
rnaim.
INGEZONDEN.
(Buitan varaatwoardeJjjkheid der Redactie
De onhoudbare toestand van den verkeers
weg GoudaOudewater.
L. S.,
Lang heb ik geaarzeld om een ingezonden
stuk te fabriceeren en de wereld in te zen
den, in de hoop, dat een ander de pen zou
opnemen, om te schrijven over de onhoud
bare stoestand van den verkeersweg Gouda-
Oudewater.
Wel weet ik, dat reeds verscheidene kee-
ren over het autokerkhof geschreven is,
maar nimmer werd er eens ernstig werk
van gemaakt te trachten een einde te ma
ken aan dewyze van onderhoud van deze
drukke verkeersweg.
Mijn doel is te trachten in connectie te
komen met alle weggebruikers ten einde ge
zamenlijk te requestreeren waar zulks be
hoort, om de autoriteiten steeds weer te
op dezen weg en zoo doende eindelijk
einde te maken aan het bewerken van
dezen weg op een wijze die spot met iedere
opvatting van wegonderhoud.
Het onderhoud van dezen weg. waar dage
lijks eenige honderde auto's en motorrij
wielen passeeren is bij de Krimpenerwaard,
die dit onderhoud aanbesteed en geeft aan
dengene, die er net minste voor behoeft te
Er moet jaarlijks een hoeveelheid grint
of keislag verwerkt worden, wat dan ook
op de volgende manier gebeurt.
De aannemer, neemt een driewielde kar,
spant er een paard voor, neemt een schop,
en gaat al of niet vergezeld van een hulp
het oorlogspad op en rydt naar een van de
grint of keislag hoopen.
Hij vult zijn wagen, die hij daarbij als het
kan dwars op den weg plaatst, omdat hij
van achteren de wagen het gemakkelijkst
vult, rijdt daarna naar een plaats waar hij
heeft geconstateerd, dat kuilen zijn (daar
voor behoeft hy meestal niet ver te rijden),
zet dan de kar midden op den weg en be
gint het grint (meestal keislag de laatste
tijd) er uit te strooien als suiker uit een
suikerstrooier, gaat het niet vlug genoeg,
dan wordt de schuif achter in de wagen een
weinig opgetrokken en wordt als een zand-
kar de specie over den weg gedistribueerd,
ongezien waar het neer komt.
Op de eene plaats ligt dan niets, elders
een massa, dat men met de fiets er niet
door kan, maar dat geeft niet, het keislag
is verwerkt.
Dit gebeurt meestal bij droog zonnig
weer, anders wordt de aannemer nat en dat
staat niet in de voorwaarden.
De rest moeten de autobanden maar doen.
Dat deze geld kosten en er thans wegbe-
lasting betaald wordt hindert niets, het be
spaart den Krimpenerwaard een stoomwals.
Dit beheerend lichaam heeft geen stoom
wals, maar een tractor met schuif, deze
verschijnt eens in de vier of vyf weken,
soms een» in de twee maanden, de weg
wordt dan opgesleept en ziet er oogenschijn
ly'k glad uit, dit duurt dan ongeveer een
week, dan is de zaak nog hopeloozer.
Al het keislag, dat op den weg wordt ge
gooid werpen de autobanden onherroepelijk
naar de kant, het doet dus in het geheel
geen werk.
Grint wordt kapot gereden en doet ten
minste iets.
Op het oogenbiik verkeert de weg in
zoo'n desolate toestand dat ieder benieuwd
is of er nog iets van te maken is.
Er is in geen veertien dagen iets aan ge
daan en wordt er iets gedaan, dan gebeurt
het toch op een wijze, dat het meer schade,
dan voordeel brengt
De vraag is mag dat nu maar zoo. Beta
len we nu hiervoor onze wegbelasting,
waarom wordt de weg niet gegowfaliet. De
proefstukken liggen nu toch al anderhalf
jaar en houden zich goed.
De kosten worden door minder onder
houd toch ruimschoots gedekt, waarom legt
men de bochten niet goed, waarom wordt
niet iets gedaan om in de bochten beter uit
zicht te krijgen.
Komt auto- en motorrijders vereenigt U,
opdat aan deze toestand een einde wordt ge
maakt.
Zendt mij Uw kaartje en dan zullen we
trachten tenminste iet» verbetering te krij
gen.
J. KOEMAN, Haastrecht.
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
VOETBAL.
Uitslagen van Zondag 26 Juni 1927.
V riendschappeljjk.
.Gouda (iouda 2—l)l>*n,pia>-canrb. afg.
Gomda Gfluidte—Ö.V. V.
Rotterdam: G.3.V.—Feijericord 3 1—3
(Secrieweds s. Uverroaes)
ATHLETIEK.
Uitslag van do 2 K.M. relais op oe
spar tdomonst raties op WoudOnsteyn ie
Kofletrdam Dordtedie Athleliekkring
(D.E.C.) 4 min. 34.2 sec. Goudlscfie
Alhloiiekring 4 min. 40.7 sec. Deut
sche- .Vtdderiakfcriiig 4 roiu. 44 sec.
Do Haagsehe Atkietiekktriog, die aan
vankelijfe ook ingeschreven had. kon
tt>et uitkomen.
B j de Goiudscbe ploeg was Kasber-
gen, <Ee verhinderd was. vervangen
door J. Luitjes (O.N.A).. zoodat de
ploeg er als volgt uitzag 1. G. Slap
pende! (D.O.K.), 2e Joh Ames (ülyra-
pia). 3. J. Luitjes (O.N.A.) en N van
tijk (O.N.A.). 1
De G.A.K. ploeg slaagde erin na
een spannenden strijd met Dordt den
tweeden prijs te winnen. De loopers
kwan.en elk in het bezit van een
fraaie bronzen medBlille.
LAWN-TENNIS.
TJ.O.D. IA.C.E. I.
Om) inks de regen is gisteren van
bovengenoemde wedstrijd nog een groot
gedeelte gespeeld. A s. Donderdag
wordt heit restant gespeeld! en is deze
wedstrijd ook zoo ^oed! afe zeker door
TlOD gewonnen.
Mr. Jonkel was ditmaal niet van de
purtj Voor hem vielen in de heeren
Uoublé in de jeugdige Vam Stapele eui
N.N. die door hun doortastend en en
thousiast spel jeer goed partij gaven,
maar op het kantje af toch de over
winning aan de Hagenaar moesten
.aten.
De uilslagen zijn
J C. Jonker— Vnkesteyn 4-6, 6 1,
8-6. M van Staipele—Gobee 3-6 3-b.
Mej. Spitimej. v Mechelen 6-4, 7-5.
Mej. Korteooever en J. C. Jonker—
mej. v. Meoheieft en Vinkteteyn 6-3, 6-4
N N. en G. van Stapele—Gobee en
V inkesteyn 6-2, 4-6. 8-10.
Mej. Spit en mej. K)or.eneevermej.
v. Mechelen en mej. de Wit 4-6. 8-6
5-2. gestaakt.
Uitsiag 3—2 voor TIOD.
Verbetering damrnbriek.
In onze damrubriek heel t Zaterdag
in probleem 464 een wit e schijf le
weinig gestaan en wel op 43.
De damliefhebbers die wellicht gis
teren tevergeelscto getracht he*>betn het
probleem op te lossen willen deze er
wel bijt eek enen#.
Z(jn isolement. De afbouw van den spoorweg Gouda—
BoskoopAlphen een eisch. Boskoop's handel door
tariefmuren bedre igd.
Dank zy het energieke streven van Bos
koop's gemeentebestuur en de voormannen
van den Boskoopschen handel in planten en
bloemen, is de beteekenis van Boskoop als
hoogst belangrijk kweekery- en handelscen
trum weer eens opnieuw in het volle licht
geplaatst. De gereede aanleiding daartoe is
van tweeëelei aard
Lo. het voorloopig stopzetten door het
Departement van Waterstaat van de wer
ken tot afbouw van den spoorweg Gouda
BoskoopAlphen, dat door Boskoop funest
wordt gepcht;
2o. de steeds meerdere belemmering door
hoogere tarieven voor den invoer der pro
ducten in andere -landen, waardoor de Bos-
koopsohe culturen worden bedreigd.
Beide inderdaad van groote beteekenis.
De spoorweg GoudaBoskoopAlphen,
waarover jaren en jaren is gesproken, dreigt
te worden opgeborgen in de historische ver
zameling en voor den buitenstaander zal
daarvan alleen nog iets blijken door de rui
nes, waartoe de thans gereed zijnde kunst
werken na jaren zullen verworden. Het is
met dezen spoorweg als nu een 20-tal jaren
1 A Sa- A V gevaar ciav ueze weg voor el
geleden met die andere verbinding van Gou- ,(e auto's oplevert De tijd
.In mflt hot □phfarl'jmlHan mwivuu» Hnn/ïa.
werk daar nu ligt als een van de 19 derge-
lyke kostbare werken, die thans den chaos
van den spoorweg vormen. Op het verdere
gedeelte van den tocht die langs Oud-YVad-
dinxveen naar Boskoop voerde, waren meer
dere dergelijke werkstukken te zien; cfe
plaats waar het station Boskoop zou moe
ten verrijzen, Ligt al$ een woestenij. Zeven
tien H.A. land is voor dezen spoorweg ont
eigend en dat ligt daar nu zonder bestem
ming, renteloos!
Langs de smalle wegen reden de wagens
om den journalisten een indruk te geven
van den grooten omvang van de kweeke-
ryen en de verscheidenheid der producten.
De tocht leidde ook over het Goudsche
Rypad, dien illusteren smaüen weg, welken
in eigendom aan Gouda toebehoort, en
waarop twee tollen zyn geplaatst uit wel
ker opbrengst de onderhoudskosten voor
dien weg moeten worden gedekt. pje weg
is altijd een steen des aanstoots voor eikon
Boskooper, èn om de tollen, die voor eiken
auto 2 x 30 ct. vorderen, waarom eigen
lijk niet 1 x 60 ct. maar ook om het,
gevaar dat deze weg voor elkaar
MARKTBERICHTEN.
Rotterdam sche Veemarkt.
27 Juin.
Aaiuvoeir 548 vette rufaderem. 283
vette kalveren, J.033 v-vrkejas, 666 scha
pen eat lammeren.
Prijzen Koedcai le hiw. i 51—54,
2c kw. f 43—45, 3e kw. f 32% —85
Ossen le kw. f 50—52. 2e kw. f 42%
—45, 3e kw. f 39. Kalveren le kw.
f 6567%2e kw. f 5557%3e kw
l 45—47% Schapen le kw. f 20—30
p st. Lammeren le kw. f 18.22; Var
kens le kw. f 33, 2e kw. f 32%,. 3e
kw. f 32.
Handtel in koeien en ossen wil
liger. prijzen niet veel veranderd.
Vette koilverem trage handel, gedrukte
prijzen. Schapen en lamineren w Uiger
handel, prijzen vrijwel gelijk vorige
week. Varkens matige handel, prijzen
iets lager.
Aardappelmarkt Rotterdam.
27 Juni.
Poolers f 66.50, Rood Star f 5.70
6.25. Mal a -spr. f 2325. School
meesters f 14—16, Kleine f 10—13,
Eerstelingen f 13—14.
Vlaabeuro Rotterdam.
21 Juni.
200 blauw geen noteering, 4500 Hoil
^e^2Q 1-50. 15000 Groningsch
Kaasmarkt Oudewater.
27 Juni.
Aangevoerd 195 partijen. 8775 stuks.
43875 K.G. Pnijs GJjoidsche kiaas le
art, m. r.m. f 40—45. 2e grt. f 35—38
zonder r.m f 34—39. Handel matig.
Kaasmarkt Groot-Ammera.
25 Juni.
Aangevoerd 108 partijen 3663 stuks.
28533 K.G. Prijs m. r.m. le srt. f 38
—43. m. r.m. 2e prt. f 32—36, onge
stempelde f 33—37. Handel mótg.
da met het achterland: den spoorweg Gouda-
Schoonhoven. Die spoorweg was toen ter
tyde in een zelfde stadium gekomen als nu
de lijn GoudaBoskoopAlphen. In 1909
zei nu wylen Mr. M. M. Schim van der Loeff
in een rede toenmaals te Gouda voor de
Hollandsche Maatschappij van Landbouw
gehouden: „dat Gouda bezat de ruïne van
wat eens beloofd had te zullen worden de
Krimpenerwaard-spoorweg. Een bescha
mend stukje Nederlandsche laksheid, een
spoorweg vah Gouda naar Schoonhoven,
waarvan de bruggeh en stationsgebouwen
gereed zyn, een deel van den weg gereed is
en waarbij men in het gezicht van het be
loofde land is verdronken."
Zoo ziet het er momenteel met den spoor
weg GoudaBoskoopAlphen evenzeer
uit. Ook voor die ljjn en voor de totstand
koming daarvan is men uitermate bezorgd
geweest en beangst en nu deze na vele ja
ren van ellende geteed en in volle exploita
tie is gekomen, is wel duidelijk gebleken
welk een zegen de lyn GoudaSchoonhoven
voor de aan die lyn liggende gemeenten is
geworden, welk een onmisbare schakel in
het verkeer ze is.
Laat nu aan Gouda'BoskoopAlphen,
nu de tijden van jarenlange voorbereiding
eindelijk zyn voorbijgegaan, nu millioenen
zijn uitgegeven om deze lyn in gereedheid
te brengen, de ellende worden bespaard dat*
al den noesten arbeid en de betoonde ener
gie nutteloos zyn verspild, dat millioenen
zjjn weggeworpen zonder eenig nuttig ef
fect, dat een bloeiende streek verstoken
blijft van de communicatie, die van de al
lergrootste beteekenis voor haar is, wyl
haar geen middel mag worden onthouden
om haar belangrijke plaats op het gebied
van land- en tuinbouw, handel en industrie
te behouden en te versterken. Dat is een
zaak van nationaal belang, die niet mag
worden verwaarloosd.
Voor deze belangrijke zaak en voor de
steeds grootere dreiging die de tariefmuren
voor Boskoop's export vormen, heeft Bos
koop Zaterdag j.l. de Buitenlandsche en de
Nederlandsche pers uitgenoodigd naar Bos
koop te komen om daar te toonen wat de
Boskoopsche culturen zyn, wat deze be-
voor den binnen- en buitenland-
schen handel, hoe het wegenvraagstuk een
hoogst belangrijke rol speelt by de uit
oefening van het kweekery bedrijf, hoe de
aansluiting aan het internationaal spoor
verkeer een bestaanseisch is voor den han
del, voor den export naar het buitenland.
niet veraf
zyn dat de gemeentebesturen van Gouda,
Boskoop en Alphen, die bjj dezen weg be
lang hebben, het er over eens zullen wor
den dat aan den daar bestaanlen onmoge-
l«ken toestand een eind moet worden ge-
maakt.
De auto-bestuurders, die by het begin
van den tocht hij het verlaten van Gouda
een sterke proeve van bekwaamheid heb
ben moeten leveren, hebben zich op de
uiterste smalle wegen we denken vooral
hier aan den oprit naar de kade langs de
Gouwe en by het verlaten daarvan, ware
virtuosen getoond. Menig goed auto-ryder
zou het er daar niet zonder ongelukken af
brengen. Een betere demonstratie hoezeer
het noodig is dat de te smalle wegen moeten
verdwijnen» kan kwalyk worden gegeven.
Langs de mooie Rozenlaan werd weder
Reyerskoop bereikt en vervolgens in <le
Dorpstraat: Hotel
In Hotel Klaassen ontving het gemeente
bestuur de gasten. Burgemeester Colyn en
de Secretaris van Hees, begroetten hen
allen persoonlijk.
Aan den lunch, die daarna volgde in de
groote zaal, waar Boskoop's rozen op de
lange tafels geur en kleur brachten, heeft
Boskoop's burgemeester, na een welkomst
woord in een even geestige als kernachtige
rede zyn gasten gewezen op de beteekenis
van Boskoop in het heden en in de toekomst
en de medewerking van de pers in binnen-
en buitenland gevraagd om te pogen weg
te nemen of te verminderen wat de ontwik
keling van Boskoop en zyn culturen in den
weg kan staan: Daarvoor is noodig sneilen
afbouw van den spoorweg en onbelemmer-
den invoer van Boskoop's producten in alle
landen, ook om redenen van ideëelen aard.
Wy laten de rede van Burgemeester
Colyn, hier volgen:
25 Juni
27 Juni.
Officieel.
Londen
12.12 y*
12.12%
Berlyn
59.14%
59.14%
Parys
9.77%
9.77%
Brussel
34.67
34.67%
Zwitserland
48.05
48.07%
Weenen
36.16
35.15
Kopenhagen
66.76
66.75
Stockholm
66.90
66.92%
Oslo
64.65
64.55
New-York
2.49%
2.49%
Niet
officieel.
Praag
7.40
7.40
Yfadrid
42.20
42.60
Milaan
14.47%
14.36%
3 N. W. S. 74.
Prolongatie 3%4
In belangrijk aantal zyn de journalisten
Zaterdag gekomen: behalve de groote-Ne-
derlandsche bladen en de lokale pers waren
er ook tal van vertegenwoordigers van de
groote pers uit Duitschland, Frankrijk, En
geland, de Skandinavische landen en Ame
rika. Behalve de journalisten was ook de
burgemeester van Gouda, de heer E. G.
Gaarlandt, door het gemeentebestuur van
Boskoop uitgenoodigd de excursie mede te
maken, welke uitnoodiging gaarne ia aan
vaard.
lil een 20-tal auto's, door particulieren
uit Boskoop ter beschikking gesteld is het
gezelschap dat te half elf op het Stations
plein te Gouda bijeenkwam, naar Boskoop
gereden. Vanaf het Stationspie n reden de
auto's langs den Kleiweg naar de Markt,
waar de heer J. H. van Straaten van Nes,
de bezielende leider der excursie, burge
meester Gaarlandt op het Stadhuis afhaal
de. Na een rondrit om het Marktplein ver
heten de auto's .'angs Kleiweg en Katten-
singel en Wachtelstraat de gemeente Gou
da, aan welker grens Onder de Boompjes de
inzittenden al terstond konden opmerken
dat de toegangswegen naar Gouda aller
minst ideaal kunnen worden genoemd. De
gevaarlijke bocht „Onder de Boompjes",
verder het Kruispunt waar de Bond van be-
drijfsautohouders een waarschuwingsbord
heeft doen plaatsen, dat noodzakelijk her
stel behoeft, dan op het smalle polderweg
getje dat kleine bruggetje, waar men heel
gemakkelijk in een auto den indruk krijgt
alsof men te paard zit, en dan aan het eind
van den Moordr. Tiendeweg de bocht by de
ophaalbrug, waar het bewijs van bekwaam
heid in het auto-besturen moet worden ge
leverd. Dat was het begin. Langs, den
spoorweg-overweg werd weldra een kunst
werk bereikt, dat gebouwd is om te dienen
als brug voor den spoorweg Gouda—Bos
koop—Alphen, waarvan thans de arbeid
rust. Hier wees de heer Van Straaten vah
Nes ^e journalisten er op dat dit kunet-
Burgem
Dames ert Heeren,
Het is my een bijzonder voorrecht, in de
gelegenheid te zyn gesteld, U, by IJw
vluchtig bezoek aan Boskoop, een bezoek,
dat door ons zeer wordt op prys gesteld, te
mogen begroeten.
Steeds is ons streven er op gericht aan
de beteekenis van deze gemeente als cen
trum van boomkweekery, een zoo groot mo
gelijke bekendheid te geven en hoe zou zich
daarvoor ooit gunstiger gelegenheid kun
nen voordoen dan thans, nu wy ons mogen
verheugen in de aanwezigheid van een uit
gelezen gezelschap medewerksters en mede
werkers aan- de groote Buitenlandsche en
Binnenlandsche Pers.
Het moge misschien eenigszins een af
wijken zyn van de goede vormen, als een
gastheer zijn genoodigden inleidt in zy'r
bijzondere zorgen en moeiten, gy zult het
my toch hoop ik, willen vergeven, dat ik
deze zeer bijzondere gelegenheid niet laat
voorbijgaan zonder haar te benutten, om,
na U eerst iets te hebben doen zien van de
beteekenis en de schoonheid van ons kwee-
kersbedryf, U ook te wijzen op de groote
moeilijkheden welke ons aan alle kanten
omringen.
Mochten er onder U, met name onder de
Buitenlandsche journalisten gevonden wor
den die de reis naar Boskoop hebben onder
nomen in de verwachting hier te zullen
vinden een eeuwenoud stedeke of eer
pitoresk dorp met een typische bevolking
of misschien een echt Holandsch polderland
met zyn schilderachtige windmolens, dan
zullen zy vrees ik, teleurgesteld van hier
gaan.
Niet ajsof Boskoop geen historie van
eeuwen zou hebben, immers reeds Willem I,
eerste Graaf van Holland, liet hier aan de
boorden van de Goude zijn hofstede bou
wen, waaromheen zich spoedig het dorp
groepeerde, dat in 1222 in eigendom over
ging aan de Abdy van Rijnsburg, terwyl
de namen van Graaf Floris V en Gysbrecht
van Amstel, en later nog die van Albrecht
van Beieren, met de geschiedenis van Bos
koop nauw verbonden zyn.
Boskoop kan U echter geen enkel monu
ment uit dat grijs verleden meer toonen,
maar het biedt U wel iets anders, wy mo
gen misschien wel zeggen iets betere, het
gunt u een blik in de heerlijkheid der na
tuur, het doet U zien de schoonheid <ler
schepping Gods.
Wonend en werkend te midden van on
ze planten en bloemen doorvoelen wy de
woorden van Vlaanderen's grooten dichter
Gezelle:
M^j spreekt de blomme eene tale
My is het kruid beleefd
My groet het altemal
Dat God geschapen heeft.
Hy, die zoo Boakoop ziet, zal stellig de«e
plaats niet teleurgesteld verlaten, maar ta
ï0lk vertellen vifc. de
ïhoonheid van de rijke verscheidenheid der
nroducten, welke hier te midden van Hol-
Fandsch lage landen op meer- dan 700 kwee-
kernen worden geteeld.
Hd aal daarbij niet kannen nalaten er op
wiizen. dat sluiting der grenzen voor het
Boskoopsche product of een tariefsbelem-
merine welke practisch met sluiting gel ijk
staat, beteekent een aan het volk onthou
den van veel dat tot verhooging der echte
levensvreugde dienen kan.
(Moge Boskoop tot heden nog verstoken
zijn van door tourist en misschien ook wel
K„»- ~a.ookln Knuionvtvoiirililf-
door journalist gezochte bezienswaardig
heden als waarop zoo menig andere plaat-
trotsch kan zijn, er bestaat uitzicht dat wy
eerlang hoezeer ook tot onzen spijt
landgenooten en vieemdelingen zullen kun
nen wijzen op een plaatselijke merkwaar
digheid en wel in den vorm van een
ieijTr
1 niet
ter-I
welken wij, indien de woorden
eenigermate een contra-dictio in
minus vormden, zouden kunnen noemen:
Boskoop's Perpetuum Immobiel.
Ge hebt op uw gevaarlijken tocht, lang-
Zuid-Holland's smalle wegen, menig zeer so-
lied gebouwde brug kunnen zien, waarvan
spoedig naar wy vreezen het eene geslacht
aan het andere zal vertellen dat die brug
gen eenmaal bestemd waren om te dienen
voor een aan te leggen spoorbaan welke
Boskoop met het groote spooi-wegnet zou
verbinden.
Deze zeer bijzondere situatie is gevolg
van wat wy in Holland noemen: „overwe
gen". Dit overwegen, speciaal als het be
treft zaken waarover de regeering heeft te
beslissen, heeft, afgedacht van de funeste
'gevolgen welke het in dit speciale geval
voor Boskoop heeft wel iets grappigs-
Terwille van de buitenlandsche journa
listen heb ik dan ook gezocht naar een goe
de vertaling van dat woord, maar zonder
het gewenschte resultaat.
Het Engelsche „to consider" is in dit ge
val niet te gebruiken omdat dit woord, m
tegenstelling met ons „overwegen" ver
onderstelt dat te eeniger tyd een beslissing
zal worden genomen.
Beter slaagde ik met de Malei sche taal.
daarin vindt ge de idee van uitstel tot het
oneindige uitgedrukt in het bekende „nan-
ti tlmbang doeioeh" dat iemand zoo gaai-
re gébruikt als hij U heel beleefd wil te
kennen geven er niet aan te denken aan Uw
verlangens te voldoen.
Het is dan ook we! duidelijk, dat wy in
ons overwegen" iets bezitten dat andere
naties niet of zeker niet in gelijke mate
hebben en dat dan ook door ons met een
zekeren trots wordt beschouwd als een
Hollandsch privilege,
Het moet U wel vreemd toeschijnen er.
het is ook inderdaad vreemd, ja meer nog,
het 'is absurd, dat een plaats als Boskoop
met een export naar 21 staten van Europa's
vasteland om in dit verband dus niet te
spreken van Engeland, de beide Amerika's,
Canada, Argerjtinië, Australië en Afrika,
niet aan het spoorwegnet is aangesloten,
ondanks hef feit, dat reeds elf jaar geleden
door de Staten-Generaal de urgentie werd
erkend en inmiddels reeds een belangrijk
bedrag aan onteigening en uitvoering werd
ten koste gelegd, en nog maar een betrek
kelijk gering bedrag voor den afbouw noodig
is.
Wy achten het dan ook onzen plicht by
elke daartoe geschikte gelegenheid op de
noodzaak eener snelle aflbouiw te wijzen,
gelyk ook de Staatscommissie voor werk
verruiming in haar laatste verslag deed.
Dat ook de Burgemeester van Gouda ons
de eer aandeed heden in ons midden te wil
len zijn geeft ons het vertrouwen, dat ook
van die zyde aJ het mogelijke za' worden
gedaan om voor het zoo moeilijke verkeeiSr
probleem in dit deel van Zuid-Holland een
gewenschte oplossing té verkrijgen.
Naast de voortdurende belemmering wel
ke Boskoop's handel door het gemis der
spoorverbinding ondervindt, wordt ons
hoofdbedrijf ernstig geschaad door de, in
bijna alle .landen, hooger wordende invoer
tarieven .alsmede door het onjuist optreden
van sommige Phytapathologische diensten.
Gedurende de zoo belangrijke economi
sche conferentie te Genève, was aldaar door
een Engelsch Parlementslid, een groote
kaart van Europa tentoongesteld, waarop
de grenzen der landen door muurtjes wa
ren aangegeven waarvan de hoogte in ver
houding stond tot het gemiddelde cijfer
van het tarief I
De hoogste muur was opgetrokken
Spanje, met het cijfer 28, de laagste
Nederland met 6, gevolgd door Engelanc
met 7, Denemarken met 8, België met 9.
Ierland met 10, Zwitserland en Portugal
met ll, Noorwegen en Turkije met 12,
Oostenrijk, Finland en Zweden -met 13,
Frankrijk, Duitschland en Albanië met 15
Estland en Griekenland met 16, Burgarije.
Italië en Letland met 17, Roemenië met IS,
Tsecho-Slowakije en Jugo-Slavië met 20.
Hongarije met 19 en Polen met 20.
Wil men weer terug tot een
handelsverkeer dan zullen deze muren moe
ten worden neergehaald.
De Conferentie te Genève moge daartoe
misschien den weg hebben geëffend, de
aanval zelf zal vanuit de onderscheiden
landen door de georganiseerde belangheb
benden moeten worden ondernomen, waar
bij men zich misschien uit het arsenaal van
Genève van w'apenen kan voorzien maar
waarbij de hulp en de leiding van de Groote
Pers niet kan worden gemist.
Wij achten het dan ook van zoo groot be
lang U in onze gemeente te mogen ontvan
gen en ik hoop, dat U mijn spreken over de
moeiten waarmede wy te kampen
en het gevaar van den ondergang waarmede
wy bedreigd worden, zult kunnem billijken,
Gold het Boekoop alléén, ik zou misschier
op dit oogenbiik en aan deze plaats gezwe
gen hebben, maar ik heb de overtuiging,
dat de zorgen waaronder wij gebukt gaan
ook anderen drukken, dat de gevaren we'ke
ons omringen ook den handel van anderen
bedreigen.
Daarom zyn wy dankbaar voor Uw be
zoek en gevoelig voor Uw blijk van interes
se in Boskoop's cultuur, maar die interesse,
hoezeer ook gewaardeerd, zal ons niet kun
nen helpen, wjj hebberf Uwinvloed noo
dig, de invloed der groote Pers en déarbp
doen wij dan ook op dit oogenbiik met vrij
moedigheid en met klem een ernstig beroep.
Mocht Uw medewerking, ik durf (niet
zeggen ons het gewenschte doel doen Berei
ken, maar wel, mocht zij ons een stap na
der in die richting brengen, dan Dames en
Heeren zou Uw bezoek by Ons niet slechts
ki aangename herinnering blijven, maar
zou het voor velen en voor Boskoop in het
bijzonder van blijvende beteekenis zyn.
Burgemeester Colyn eindigde met een
dronk in te steden op den gestadigen bloei
en toenemenden invloed van de Buitenland
sche en Binnenlandsche Pers.
(Applaus.)
Mr. J. J. v. Bolhuis aan 't woord.
Air. J. J. van Boihuis dankte als voorzit
ter van de Haagsche Journalistenvereni
ging den heer Van Straaten van Nes en het
gemeentebestuur van Boskoop voor de ge
tegenheid aan de pers geboden om zich op
de hoogte te stellen van de Boskoopsche
culturen en de beteekenis daarvan voor bin
nen- en buitenland. Het is spr. en naar hy
verwacht ook zijn collega's duidelijk gewor
den dat aansluiting aan het spoorwegnet
voor Boskoop een zaak van groote impor
tantie is. Te ijveren voor wegneming of
vermindering van de tarieven geeft naar
spr.'s meening door breeder ontplooiing van
alle krachten, ook meer kans op wereld^
vrecle dan speciale congressen voor ontwa
pening vermogen te géven.
Namens de buitenlandsche Journalisten
.-prak de heer W. N. J. van Ditmar als
Voorzitter -der Buitenl. Persveréenigng.
Rede van den Voorzitter van den
Bond van Plantenhandelaren.
De heer Jac. Smits te Naarden, Voorzit
ter van den Bond van Plantenhandelaren Ln
Nederland richtte zich daarop tot de- aan
wezigen. Wy laten 'zyn rede hier thans vp:-
Dames en Heeren:
Na de belangrijke mededeelingen, U ge
daan door Boskoops' Burgemeester over de
slechte communicatie en vervoermiddelen
van ons grootste kweekery-centrum, zy
het my, als voorzitter van den Bond van
Plantenhandelaren .vergund U een en ander
mede te deelen over onze kweekery-artike-
len en den export daarvan.
De heer Colijn heeft U allen harte'ijk
welkom geheeten en wy kweekers-expor
teurs, verheugen ons met hem in het hier-
zyn van U, van de vertegenwoordigers van
de Koningin der Aarde, van de groote pers.
Is niet het goed geschreven couranten
artikel eens opvoedende les voor velen en
waar er vooral in de groote steden nog zoo
vele menschen zyn, die niets van kweeko-
ijen weten, die geen boomkweeker kennen,
noch iets verstaan van het werk van zulk
een menach, (laar is voor ons iedere goede
uiteenzetting van ons werk buitengewoon
aangenaam en daarom is er groote vreugde
over Uw hierzyn.
De onkunde, zoo juist door my geschetst,
heb ik in de groote steden van diverse lan
den geconstateerd.
Si vous demandez par exemple, un vrai
Parisien: Q'est que c'est un pépiniériste?
11 vous repondra, q'ii ne le sait pas. Le Pa
risien connait les arbres tie ses boulevards,
arbres moitié morta, mais il ne sait pas
d'ou ces arbres sont venus, il ne connait pas
leur origine.
Ein Bild aus einer illustrierten Deutschen
Zeitung, zeigte ein Acker mit einjëbrigën
veredelten Obsbbdumchen und dazwischeri
arbeitete ein alterer Mann. Zwei jungte
Grosstadter, die ihre Feriën auf dem Lande
verbringen, gehen vorbei und der eine fragt
dem zwischen den Baumchen arbeitenden
Mann, was das fiir eine Bepflanzung ia
und als der Befragte antwortet, daas e
eine Baumschule ist, bemerkt der z/weite
Besucher, dass der aite Man wohl dpr Ober-
lehrer sein wird.
I once crossed the ocean on board the old
steamer New-York of the American Line.
She was under the English flag and her
crew was english. When I received the
usual blanck list, which has to be filled
with half the life-story of the passenger,
I gave as my profession „Nurseryman".
The clay after the purser was looking for
ind asked me which kind of business I
did, and as 1 toLd him, that 1 grew plants
Holland to be sold in America, he
testified, that he never heard about that
kind of business and that he thought, that
I ran a school for young childern, that I
wa% as they call it in the States, caring
kids'. Of course his purser came from the
heart of London.
En hoe dikwijls heb ik niet medegemaakt
dat in het Gooi wonende Amsterdammers,
die als forens dagelijks per trein enkele
kweekerijen passeeren, niet voldoende we
ten wat dat vak eigenlijk beteekent.
Gij, mijne Heeren, izyt nu hier en straks
zal er gelegenheid zyn U iets van de Ne
derlandsche cultures op het gebied van
boomkweekery te duen zien en Uwe be
schrijving daa-"van zal, naar ik hoop, velen
iets meer doen kennen van dit in en in Ne-
derlandsch beroep.
Ik behoor niet meer tot de jongere garde
en wijdde myr. leven vanaf myn twaalfde
jaar aan dit vak myner keuze. De groote
veranderingen daarin, de enorme ontwikke
ling heb ik medegemaakt.
Kende men 50 jaar geleden slechts cul
tures van vruchtboomen, van laanboomen
voor onze wegbep1 anting, van esch, els,
beuk en eikenplantsoen voor bebossching
en van haagplantsoen, welke artikelen zoo
goed als geheel waren bestemd voor in-
landsch gebruik, daar kent men thans de
ontzaggelijk veel grooter culturen van ro
zen, Rhododendron, Asalea, Coniferen in
groot sortiment, groenbUjvende bladplan
ten, klimplanten en sierheesters, alles ge
kweekt om door tuinarchitect of wat daar
mede gelijk staat te worden verwdvkt in de
parken oneer groote steden, tot aanleg van
tuin»« en buitenplaatsen. Wanneer ik U dan
tevens mededeel, dat steeds rekening hou
dend met de verandering van richting van
de tuinarchitectuur, waarin de regeln»atige,
de rechte lijn, sinds eenige jaren meer en
meer naar voren komt en thans honderd
duizenden Taxus en dito quanta van llex
aquifolium en Buxus worden gekweekt, dan
xult gü moeten constateeren, dat die kwee:
kers steeds waren op hun „qui vive" dat sq
bij zijn. Behalve de genoemde artikelen
wordt nog een ander aantal plantsoorten
gekweekt, speciaal geprepareerd om in oen
winter door de bloemisten te worden gefor
ceerd en waarvan gij op menig winterfeest
zeker mooie exemplaren hebt kunnen
wonderen.
be-
voor bü juten vet trok in den pianttyd een
groot Boskoopsch kweeker met een schtp
vol boomen naar Zeeland, om daatmede
zyne orders uit te voeren een jaar te voreu
ontvangen van gemeente- en kerkbesturen,
van particulieren en van kleinhandelaren
en uit andere centra van boomkweekery-
men per tilbury haif Nederland ui
clientèle te bezoeken en werden de
bestellingen met paard en wagen tehuis gc-
biacht over enorme atetanden, reizen van
meerdere dagen.
Dertig jaar geleden werden door de No-
der.anuscne aweekers-exportouis vryuc.
a.ic landen bereisd, welke door ligging en
klimaat geschikt waren voor onze pioüuc
de nakomeling van den kweeker, u.e
peeper tjmk met uoomen naar Zeeian i
reisue later per oceaanstoomer naar
Ameiika, om daar zyne Artikelen te verkoo-
pen, terwyl de exporteurs meérmaien m
net voorjaar schepen van het type „Rij"'
dam" gencel volmaakten met planten.
Deze ontwikkeling moest komen. Wordt j
niet Neder.and genoemd „ue tuin van Duro-
pa'? in weik ander land vindt inen <he in
tensieve en enorm groote cuituieu vat.
b.oembollen, van boomkweekery-pioducten,
ari groenten en van zaden Door bodem ea
klimaat is Nederiand aangewezen a-s land,
om deze artikelen te, produceeren en door
|al dat gunstige weid verkregen eene prac-
Usche kennis van kweeken, we.ke overging
an vader op zoon gedurende vele, veie ge
neraties.
zoo kenue men het vak tot voor den we
reldoorlog, m weike naar werd beweerd,
men voent voor de vryheid der volkeren,
e.ke zoogenaamde vryneid zien na aen
oorlog openbaarde in een zoo sterk piotec-
juomsme uts voorheen nimmer gekend. En
^^^■nen wezen vryhandeiaar oj piotei
tionist, in een ding moet men geiooven en
wel in het gaan naar die bron, waar het
[artikel het best en het billykst wordt ge
weekt.
Diverse landen waren en zijn er op uit
m ook onze planten te belasten en waai
in? bomnnge beweren om de schatkist te
ersterken, anderen om den kweeker in het
betrokken land de gelegenheid te geven,
om ook o .v.iaiui oetrokken artikelen
eeken en daawn geld te verdienen.
Het eerste beweren is met een schouderop
halen beantwoord, het inkomend recht op
een paar honderd Wagons planten speelt
voor de schatkist gden rol en bij de beant-
wooi ding van het tweede, denk ik aan nat
oude ware wooitf, dat geen dadels van door-
noch vygen van distels worden ge
oogst, in dit geval: men kan op gionden en
|een khmaait daarvoor ongeschikt en met
gebrekkige kennis van zaken, welke niet
berust op jarenlange ondervinding, niet die
kwaliteit kweeken, welke hier wordt ge
produceerd, noch kan men zulks doen aan
prijzen, waarvoor wy gaarne verknopen.
Met een enkel voorbeeld staaf ik U dit;
van het artikel Taxus baccata, reeds eerder
1, waarvan duizenden en nog eens
duizenden planten jaarlijks worden verlangd
voor den aanleg der moderne, regelmatige
tuinen, verkoopen wy gaarne een prima
plant, groot 6U eJi. ad 1.50 en hiervoor
verlangt een bekend Duitsch kweeker Mark
10.volgens zijn HandeLspryscourant. En
die kweeker (namen worden hier niet ge-
noéml) is er een, .llf neg niet eens leeft
onder de slechtste conjities voor de cultuur.
Wat wordt nu met. een kunstmatig op
drijven van pryzen on?er artikelen bereikt
De aanleg van een park of tuin bestaat uit
grondwerk en beplanting. Regelmatig-
modern rechtlijnig aangelegd, staan uitga
ven van bodembewerking ongeveer geiyk
met die van plantenmateriaal. Drijft Aen
nu de prijzen van het laatste onnatuurlijk
hoog op, dan wordt daardoor zeer remmend
gewerkt op aanleg van tuinen, parken en
buitenplaatsen, waarooor vermindering van
grondwerk, vergrooting van werkloosheid
ontstaat.
En waarom belast men zulke planten,
welke dienen om door de bloemisten te wor
den in bloei getrokken en daarna verkocht
Zyn deze niet te beschouwen als grondstof
fen, welke nog by na overal 'vry ingaan? En
geldt ditzelfde niet voor jonge planten,
welke uit Holland worden verkocht om dooi
buitenlandsche kweekers te worden verder
gekweekt (afgekweekt).
In de Vereenigde Staten van Noqrd-
Amerika, waar men vroeger een vry hoog
inkomend recht had op planten, werd trots
dit protectionistische stelsel steeds meer ge
ïmporteerd; de dollar en de gulden ver
schilden teveel om dit import belemmerend
te doen werker, en vele Amerikanen dweep
ten met onze artikelen
In 1919 verbood men zoo goed als den ge-
heelen invoer van planten ,op grond dat
men vreesde voor plantenziekten. En wat is
daarvan nu het gevolg? dat in dat land rub
bish verkocht wordt aan fancy-prices, dat
een plant, waarvoor wy hier 50 dollarcents
zouden verlangen en die inclusief oceaan
vracht en inkomend recht te New-/ork een
dollar zoude kosten, thans daar verkocht
wordt voor f 1516.
Gaat men op dezen weg voort, dan zy'n
de gewone planten al* oud-porcelein slechts
bereikbaar voor de allerrijksten, dan ver
valt daarmede het verheffende, het verfij
nende van het brengen van mooie planten
onder het bereik van iedereen, dan zuller.
wy gaan missen een uitbreiding ónzer par
ken en tuinen, zoo vaak genoemd de longen
der steden.
Gelukkig wordt er in bevoegde kringen
den Laatsten tyd een ander, een beter geluid
gehoord
Zag niet onze Eere-Voorzitter, Dr. H. J.
Lovink, op een der vergaderingen te Ge
nève zyn voort tel aangenomen, dat, hoewel
men het recht had, een zekere plantsoort
zelfs uit een land te quarantineeren om te
voorkomen, dat eene in dat land nog niet
bekende ziekte werd binnengesleept, men
niet het recht heeft, zulke quarantaine
maatregelen te gebruiken (leest misbrui
ken) ter uitvoering van protectionistische
ideeën en werden den 14den Juni'j.l. niet tg
Parijs gevoerd, onder presidium van onzen
Professor Treub, de eerste onderhandelin
gen, om te komen tot liquidatie van een
superprotectionisme 't Zyn den Holland
schen kweeker als voor den buitenlandschen
importeur, die steeds goed geld aan onze
artikelen verdiende en dit nog doet.
En moogt gy, myne heeren, door ook deze
materie te behandelen in Uwe bladen, na
dat ge zult hebben geconstateerd tot welke
i superioriteit onze cultures zyn opgevoerd,
hebben willen medewerken aan eene zekere
toekomst van den internationalen Planten-
handel, dan zult ge daarvoor hebben den
dank van de Nederlandsche kweekers-expor
teurs, wier vertegenwoordiger l^de eer heb
te zyn.
(Applaus.)
woord.
Burgemeester Gaarlandt dankte voor de
gelegenheid hem geschonken om op deze
wyze kennis te maken met Boskoop s cul
turen en wat tot ontwikkeling en verbrei
ding daarvan wordt gedaan. Spr. acht het
een succes van dezen dag dat zoovele jour
nalisten daarvoor zyn opgekomen.
Als burgemeester van Gouda stelt spr.
ook veel belang in de totstandkoming van
—Al pl
meening moet worden afge
bouwd.
Spr. uitte den wensch, dat wanneer de
groote weg vanaf den Haag zal komen langs
Gouda, dat langs dezen weg en langs den
nieuwen spoorweg, die dan gereed moet
Zijn, Gouda tot Boskoop en Boskoop tot Gou
da komen zal.
Burgemeester Gaarlandt besloot met een
heildronk op het gemeentebestuur van Bos
koop en op den bloei en ontwikkeling dier
gemeente. (Applaus.)
Nadat de lunch geëindigd was, bood de
beer Van Straaten van Nes aan alle jour
nalisten het praohtalbum van Boskoop aan,
dat'in 4 talen is verschenen. -
Daarna werden door de journalisten eeni
ge kweekerijen bezocht.
STADSNIEUWS.
GOUDA, 27 Juni 1927.
Eindexamen R. H. S.
Voor het eindexamen It. H. B. S. 5 j. curs.
Afd. A. zijn Gesi. J. Dullemond, mej. W.
tijingeland, G. Slingeland, mej. C. Weurman
A. Kortland, mej. A. Binnendijk, C. de Jong,
mej. I. Vermey, H. Stravers, j. Bresser.
Afgew. 2.
Op de voordracht.
'De heer A. D. Reintjes komt als no. 3
voor op een vuordracht van onderwijzers aan
een der openbare lagere scholen te Rotter-
uit-
n. J.
Faillissementen uiti
De Rechtbank te Rotterdam heeft
gesproken de volgende faillissement*
A. W. Zeegers. koopman^Gouda, aldaar met
M. J. A. M. Kleekamp tezamen handelende
onder de firmq Maison Zeegers-Kleekamp-
R.-c. mr. G. L. van Oosten-Slingeland, cur.
mr. M. de Mol.
M. J. A. M. Kleekamp, koopvrouw,
Gouda, aldaar met J A. W. Zeegers, teza
men handelende onder de firma Maison
Zeegers-Kleekamp. R.-c. G. L. van Oosten-
Slingeland, cur. mr. M. de Mol.
G. van den Berg, Goudas R.-c. mr. G.
L. van Oosten Slingeland, cur. mr. S. H.
Smit.
be-
De opbrengst van de Zaterdag j.l. g<
den collecte voor den Zonnestraaldag
draagt 336.86.
De spoorweg GoudaBoskoopAlphen a.
d. Rijn.
De heeren G. van Lange en A. Jonkheid,
leden van den gemeenteraad van Waddinx-
veen, hebben voorgesteld, om het besluit
van den gemeenteraad van 25 Juni 1923,
waarbij besloten werd aan de regeering te
erzoeken om aan de plannen tot het aan
eggen van den spoorweg GoudaBoskoop
—Alphen a. d. Rijn geen uitvoering te ge
ven, in te trekken en om een nieuw besluit
te nemen, waarbij er bij de betrokken auto
riteiten met kiem op wordt aangedrongen
iet den afbouw van den spoorweg den
meesten spoed te betrachten.
In de toelichting wordt o.m. gezegd, dat
de voorstellers, gezien de enorme bedragen,
die reeds aan den aanleg van den spoorweg
-zijn besteed, van eteening zijn, dat de spoor
weg bepadld met worden afgebouwd, voor-
ai ook omdat Waddinxveen met zijn belang
rijke landbouw, industrie en handel, daarbij
ten zeerste zal zijn gebaat. De voorstellers
geven te kennen, dat de Waddinxveensche
ndustrieelen gelegenheid moeten hebben
hun materialen en producten per spoor te
vervoeren. Al wordt ook beweerd, dat de
spoorweg nooit gunstige financieele resul
taten zal opleveren, wat trouwens nog een
hun standpunt toe te lichten en nader uit-
een te zetten.
Volks- en Schoolbad.
In de afgeloopen week werden in het
Volks- efi Schoolbad verbruikt 165 kuipba
den, 307 sp>oeibaden en 965 kinderbaden.
Het concert in „Ons Genoegen" uitgesteld.
Tengevolge van de slechte weersgesteld
heid is het concert dat gisterenavond door
het Stedelyk Muziekkorps voor de ieden van
de Soc. „Ons Genoegen" zou worden gege
ven, niet doorgegaan.
In arrest gesteld.
Twee opgewonden wietryders, die naar
het oordeel van de politie hedenmorgen wat
ai te veel lawaai maakten op de markt, ver
moedelijk doordat zy te veel aan Bachus
geofferd hadden, zyn op het politiebureau
in verzekerde bewaring gesteld.
Onderl. Brandverzekering Mij. „Gouda".
In de jJ. Vrydag gehouden vergadering
van deelhebbers in de „Onderlinge Brand
verzekering My. „Gouda" werd door den ad
ministrateur den heer C. van Krimpen, re
kening en verantwoording gedaan over het
gevoerde beheer in 1926.
Een commissie Uit de deelhebbers, be
staande uit de heeren B. D. Grootendorst,
G. van Schenderen en Q. J. M. Heins, heeft
de rekening nagezien en in orde bevonden.
Het batig saldo is weder by de bestaan
de reserve gevoegd.
De heer B. D. Grootendorst, die aan de
beurt van aftreding was, werd by acclama
tie herkozen, terwijl in de vacature, ont
staan door het overlijden van den heer M.
J. Oosterling gekozen werd de heer Q. J. M.
Heins, die met den beer A. Coops op de
voordracht stond voor deze vacature.
Agenda.
28 Juni 8Y4 uur St. Janskerk Derde Orgel
bespeling.
UIT DEN OMTREK.
GOUDERAK,
Vrydag j.l. maakten de leerlingen der
hoogste klasse van de Openib. Lag. School
alhier onder geleide per autobus een reisje
naar Arnhem. De heenreis werd afgelegd
over Montfoort, Utrecht, Doorn, waar na
tuurlijk even uitgestapt werd, Wagenlngen.
Oosteitbeek (kasteel Doornwerth). Te Arn
hem werd de schipbrug bekeken en een be
zoek gebracht aan de monumenteele Ned.
Herv. kerk. Voorts werd Sonsbeek bezich
tigd, zoomede het aquarium en vischvüvers
der Ned. Heidemaatschappij. Wat een be
wondering. Ook het prachtige leerzame mu
seum der zelfde maatschappij kreeg ëën
beurt. Na een v«rbl"Ijf van ongeveer vier
uur werd de terugreis aanvaard over Ede.
Renswoude. Utrecht, Bodegraven. Onder
weg stapten de leerlirtgen enkele keefen
uit. De attractie gold nu een speeltuin bij
de Pyramide van Austerifte, waar een kiek
je genomen werd, en Domtoren. Veel heb
ben de kleinen gèzien en genoten, al
trachtte de regen de pret een enkele keer
wreed te verstoren.
STOLWIJK.
Een moedig zusje.
Zaterdag geraakte het 4-jarig. zoontje
van P. v. d. Wal in een onbewaakt oogen
biik te water. Het 6-jarig zusje had de te
genwoordigheid van geest het kind aan
beenen uit het water te trekken.
Met aanvankelijk 24 leden is alhier op
gericht een LoterijVereeniging onder den
naam van „Ons doel is winst". Het bestuur
bestaat uit de heeren L. Verdporn, voorz.,
W. Sloof, secr., W. Ooms, penn., G. v. Eijk,
comm. en A. Verkaik, controleur.
Zaterdagmiddag werd ons dorp bezocht
door een afd. van het Leger des Heils uit
Gouda welke op het dorpsplein een open
lucht samenkomst hielden, terwyl des
avonds een afd. der J. O. G. uit Gouda een
anti-drankmeeting hadden georganiseerd.
Voor beide was nogal belangstelling.
Verdronken.
(iRONINClEN. 27 Juni De ajvjango
arbeider A. S. wanem.4© te Kostverlo
ren (ironingen. gehuwd en vader van
3 kinderen, is Zaterdagnacht te water
'eraoiU en verdronken.
groote vraag is,
dan nog moet d« spoor
weg tot stand worden gebracht. De spoor
weg is er niet oro groote winsten te maliën
hij is er ten gerieve van handel, in-
durtrie cn landbouw. Er mag niet uit het
worden verloren, dat de spoorweg komt
te liggen in het hartje van Zuid-Holland,
midden tusschen de groote steden van ons
land, en loopende langs plaatsen, die op het
gebied van land- en tuinbouw, handel en in
dustrie inderdaad van groote beteekenis
'"b en W. deelen naar aanleiding van dit
voorstel mede, dat zij zich van schriftelijk
praeadvies zullen onthouden, om in de eerst
komende raadsvergadering ieder voor zich
Allevarlng dlr«cl
STOOMEN en modelpersen
Aflevering in 2
Pi'
8 degen, dennooës vlugger («onitr
prijsverhoeging).
TEL. ,M 18" 5»
DRAADLOOZE DIENST.
Byrd nog niet vertrokken.
NEW. YORK 27 Juni. Byrd heeft ook
heden zyn vlucht uitgesteld in verband met
de slechte weersomstaadigheden.
De Fokker VII naar Bangkok vertrokken.
AMSTERDAM!, 27 Juni. Het Fokker
vliegtuig op weg naar Indië is hedenmorgen
naar Bangkok vertrokken.
IJADIO-TELEGRAFISCH WEERBERICHT
Hoogste stand 766.3 te Vardö.
Laagste stand 744.4 te Skudesnaes. t
Verwachting: Matige tijdelijk wellicht
krachtige zuidelyke tot westelijke wind-
Zwaar bewolkt me» tydelyke opklaring.
Regenbuien. Weinig verandering m tempe
ratuur.