tKEN JOON. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD* VOOR GOUDA EN OMSTREKEN No. 16548 istu* 1827 Zaterdag 27 A 86*Jaargang Dit blad verschijnt dagelijks behdve op Zon- en Feestdagen FEUILLETON. De Gouden Heuvelen. EERSTE BLAD. BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, «IEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUW, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. HAGENAAR. MODEPRAATJE. en voor (lijke verd. Roman van F. A. M. WEBSTER. Uit bet Engelsch vertaald. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2JK, per week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal f 2.98, per week 22 cent, overal waar da bezargiag P«r looper gwchiadt Franco per poet per kwartaal 8.16, met fcWagshlad 8.88. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MAREI 11, 6OUDA. bij onze agenten en loopers, den boekhandel ee de postkantoren. Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 6-4 uur. Administratie Talrf. Interc. 82; Redactie Telef. 83. Postrekening 48400. geen ïlauw 'an, dat Diek otp> diat oogen- &'n. dtino wensdute, name- te bobben l’ero BRIEVEN UIT DE HOFSTAD. DOCCLXXXin. Onder de dagélyksche lijst van ongeluk ken met auto’s en motoren zijn altijd een of meer gevallen die de aandacht trekken, omdat zij iets bizonders bevatten, dat an dere weer niet hebben en daarom een les geven. Zoo lazen wy dezer dagen dat een den u ooit weer te zien.. U weet hij is, en als hij u bier vindt.... geloot, dat heit verstandiger is voor a een omweg te maken.’’ „Dat vind ik nietik heb ver schillende dingen met hem te 'behan delen, en hij is te verstandig me nog maals te trots eer en, sinds het bekend is, fiat ik naar rifa .shamtlai” ben ge komen. Het is echter beter voor u om te gaftn, en het pad! te volgen, dat de toovenares u heeft aangewezen.” Hij dkukte baar warm de hand, en hel volgende oogenblik waö rij met de linbnorltnige' in het kreupelhout verdwe nen. ming van dezen kaimen man, die baar trooöl’te, zooals men dit een vermoeid kin|dJ doet, d|it ridwlt pityi gedaan heeft. Ze had er echter geen ïlauw vermoeden vt blik slechts é'n di lijk die gelegenhe Pariora te vermoorden. Na oen poos je verdwenen de tranen op, haar *e glim- kraait Het krioelt in den Haag nog van hanen, die men dood-kalm houdt, totdat er zoo erg over geklaagd wordt, dat men de politie er in mengt. En dan komt men soms nog aan den rechter vertellen, dat het niet zoo erg is! We hebben onlangs een aardig staaltje daarvan voor den Haagschen rech ter gehad. ’t Ging over een blaffenden hond, een meneer, die klarinet blies en een troepje buren ,die niet op al te besten voet met el kaar stonden. Zy, die vrienden waren met den honden-ei genaar of met den klarinet blazer verklaarden dat de overiaat zeer ge ring was en dat de „vijanden” sterk over dreven. De vjjanden achtten den hinder zeer groot. De rechter klungelde een beetje in het geval rond en trachtte de normale proporties te vinden. Jammer was wel, dat hij niet eens duidelijk uitsprak, dat het eens uit moet zyn in een dicht op-een gebouw de wijk, om er liefhebberijen op na te hou den, die onaangenaam zijn voor de omwo nenden. Herhaaldelijk komen dergelijke buren ruzies voor, zoowel in de volkswijken als in de wijken van den middenstand. Het is heusch wel eens bar, zooals pianisten en zangeressen het maken, die ettelijke uren per dag hun lawaai rondstrooien en den om wonenden het leven zuur maken. Het kan nu eenmaal niet meer in de dicht opgepakte huizen, dat daar iemand een beroep uit oefent, waardoor tal van buren worden ge hinderd. Er moet dan maar een oplossing gezocht worden als correctief op den wo ningbouw. Het is voor de menschen die hun liefde aan de levenmakende kunst hebben verpand, ook onaangenaam. Onlangs hoor den wjj van één onzer bekende pianisten, dat zij vrijwel iedere maand moest verhui zen, omdat niemand haar wilde huisvesten, maar het is dan ook van den anderen kant begrijpelijk, want het is dikwijls onhoud baar. We krijgen in den Haag nu ook éénmans- wagens bij de tram. Er moet nog meer geld uit den dienst geklopt worden, want, gelijk het in het desbetreffende communiqué heet, het publiek is de grootste belanghebbende by een goed erf economisch beheerd tram bedrijf. Wie hier onder publiek wordt ver staan en wat de juiste beteekenis van het begrip goed is, valt niet te zeggen. Daar over zouden wy het wel eens niet eens kunnen zyn. Ook het begrip .economisch is voor vele uitleggingen vatbaar. In de zo mermaanden is er groot verschil in, of het mooi weer is, en de zon schijnt, dan wel of het regent, met betrekking tot de tram. Is het mooi weer, dan wordt er door de men schen, die naar hun kantoren gaan veel ge fietst en wordt er naar Scheveningen toe veel getramd. Is het weer slecht, dan gaan vele fietsers mét de tram en hebben de Schoveningsche lijnen het slap. De tram pleegt zich daar niet by aan te passen. Zoo zagen wij van ochtend kort achter elkaar Zegt Iemand, dat hij een geheim heeft, dan heeft hij dat al half verraden. uit haar Gogen, en keek ze uiterste best doendie dnipper lachen in antwoord op zijn woorden ADVERTENTIEPRIJS» Uit Gouda «n omstreken (beboerende tot den bezorfiring) 1—5 regels 1.80, elke regel meer f DJU. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 1—regels 1.55, elke regel meer 8.80. AdvertentiSn ia-het Zaterdagnummer 28 bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiin do helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN» 1-4 regels 2.05, elke regel meer 0.58. Op da voorpagina M tt booger. Gewone advertentüa on iegasondon medodeMingen bü contract tot mat gsroduceor- den prijs. Grovie letters en ranOoa warden berekend naar plaatsruimte. AdvertentiSn kunnen worden ingezonden door tussebenkomst van «oliede Boekhan delaren, Advertentiebureau» en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan bet Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te styn. kennis van bepaalde landen wisten te ver werven! De groote wysgeer Kant, wien zeker nie mand beperktheid van gezichtkring zal ver wijten, werd te Koningsbergen geboren, studeerde daar, werd er later professor en bleef er wonen tot aan zyn dood. Van hem wordt verhaald, dat hy zich, nooit verder dan enkele uren van zijne geboorteplaats had verwijderd. Een tweede voorbeeld levert de Neder- landsche professor P. J. Veth, in de tweede helft der vorige eeuw hoogleeraar in de In dische Land- en Volkenkunde te Leiden. Hij schreef boeken over Nederlandsch-Indië en speciaal over Java, die als standaardwer ken golden. En toch had hy Indië nooit be zocht. Als derde voorbeeld noemen wy den Duit- scher Albrecht Thear, die leefde in het laatst der 18de en het begin der 19de eeuw. Hy was de grondlegger der moderne land bouwwetenschap in Duitschland. Studie van de werken van Arthur Young bracht hem er toe een boek te schrijven over den En gelschen landbouw, die in zyn, tyd ge heel anders dan thans aan andere landen ten voorbeeld kon worden gesteld. Schoon Thear nooit een voet in Engeland had ge zet en dus den Engelschen landbouw niet door eigen aanschouwing kende, gaf zyn boek toch blijk van zooveel kennis van za ken, dat zelfs Engelschen hem daarover hun compliment maakten. Nu willen wij geenaziiyi ontkennen^ dat Kant’s inzicht in het wezen der dingen mis schien nog scherper zou zijn geweest, in dien hij wel veel had gereisd; dat een be zoek aan Indië aan de kennis van Prof Veth zeer te stade zou zyn gekomen en dat eveneens het werk van Thear over den En gelschen landbouw nog verdienstelijker zou zyn geweest, indien de schrijver zich met eigen oogen van de Engelsche landbouw- toestanden had kunnen overtuigen. Maar wel meenen wy, dat het bovenstaan de tot troost kan strekken aan hen, die de omstandigheden van welken aard die ook mogen zijn dwingen thuis of althans dicht by honk te blijven. Aan ontspanning behoeft het hun daarom niet te ontbreken, terwijl ook zonder verre reizen hun blik luim en hun kennis van wat er in de we reld voorvalt, groot genoeg kan zyn. Rotterdam nikouwn, Breukband,, illl. prljioourent gratia drie trams van lyn elf, de nieuwe lijn, naar Scheveningen gaan, alle drie met groote bijwagens. In die zes wagens by elkaar za ten niet genoeg menschen om één motor wagen te vullen, want...... het was slecht weer. Economisch zou zijn, als de tramdienst bij dergelijke wisselingen snel kon aan- passen, maar dat kan niet, omdat de maatschappij tientallen motorwagens te weinig heeft. Eigenlijk is de halve tram- diemst hier al éénmanswagen, omdat bijna iedere tram met een bijwagen rijdt en zoo’n bijwagen is eigenlijk een verkapte een- manswagen. Een voor het publiek .goede” dienst is een dienst, die met korte tus- schenpoozen en met kleine vlugge wagens rijdt. Wy hebben hiér groote tusschenpoo- zen en zeer lange trams, soms met twee groote éénmanswagens achter den motor. ’t Begrip goed is dus niet altijd het zelfde! vian troost. „O, maar ik ben nog vol vertrou wen en hoop”, zei ze. ,,Aan de erg ste dingen noert een einde komen', of ze nioebeai ve-rewterenl. Weet u”, er kwaan een glimlach op haar gezichtje, „dart twee heel wijze "menschen mij voorspeld 'ebben, dat ik rijkdom en gelluk zal vinden, op den 'top van den een of anderen mysterieusen berg?” „O ja, een dier gouden heuve len”, mompelde bjij. „Dien zoeken wij lallen, dien wowdlelrlijken heuvel, waar het leven volmaakt. de liefde eeuwir en het aardscha slijk vain geenerlei belang is. Ik vraag roe eetter af, of een van ons dien ooit vindt. Er heeft nog eep. ander heuvel bestaan, waarop de wereld gered werd doer de vree- seinkbte smarten.” Weer zwegen ze even, en op dat oogenblik ondierscheiddeni zej een vaag geritsel in het kreupelhout achter hen. Dicfc sloeg zijn arm' beschermend om Maureen’s schouders, en greep naar op de lippen. Ten gevolge van het gipofte medelij den, dat in zijn stem' tolonki, ba'rstte het meisje, dat na die doorgemaakte sdine reeds -boven liaar zenuwen was, in vreeselijk snikken los, terwijl ze luaar geziclrt in het gras verborg. Hij wachtte, totdat die eerste, hefti ge emotie wat voorbij was. Toen til de hij haar zadhtjes olp, diroeg haar naar een dichtbij zijnde helling en dwong haar nog wat meer cognac te gebruiken. „En nu”, zei hij, ,,is het beter, dat u me maar alles vertelt. Ik ue nu heed duiideilij'k, dat u het niet lan ger kunt uithouden, en het zal u ver dichting geven alles te kuininen opbiech ten.” Maureen, die weer dat eigenaardige gevoed van bescherming over zidh voel de konten, legde haar hart voor hem. bloot, en sprak met hem zooals znj dat met een ouderen broer gedaan zou hebben. Zei zag niejt de uitdrukking van smart, die er in Renton’s oogen kwam, terwijl zie op verdrietigen toon sprak over haar vertrek uit Ierland, noch bemerkte zij, hoe hij de nagels in de palmen van zijn harid'en drong, toen ze vol schaamt vertelde, hoe 'Perie^1 in Zijh dronkenschap haar meer dan eens geslagen had'. Zooals zij daar tezamen zaten. kwam er onwillekeurig een nieuwe klank in hun gesprek Madreen voeidte zich vei lig. bijna, gelukkig, ondier de hjescher- 37) - „Den hemel zij dank, dat ik hum kreten hoorde en kwam zien wat er gaande was, want iets in mij scheen te zeggen, dat u... dat mijn tegen woordigheidi vereisdht werd,” ant woordde Dick met een trilling in zijn stem. Malureen keek hem een oogenblin verbaasd' aan. en zei toen „Nu, het is gelukkig voor mij. dlat u juist in de buurt was, ik ben weer heelemaal in orde, miaar...” ze deed een poging omi haiar gescheurde klee- ren wat bij elkaar te linten. Hij volg de haar bewegingen en ze bloosde van schaamte, dat hij die blauwe plekken en litteiekens op haar anneiu en schou ders zag. Een oogenblik heersetite er stilte. Toen ziefi Dick -- „Mijn hemel, arm' kind'.... Wie heeft dat gedaan. Was het....?’" De naam van Periera bestierf hem jongmensch met een vaart van 75 KjM. op xyn motor reed en doód-kalm bezig was een sigaret op te stekén. Rook en vuur kwamen hem in de oogen; hij raakte zyn stuur fcwyt, vief en eenige uren later was hy overleden. Had dat jongmensch zoo’n haast? Natuurlyk niet, dat snelle ryden is alleen voor de aardigheid. Dat hij geen ge vaar zag, bewast wel de gemoedelijkheid, waarmee hy tévens nog het genot van een sigaret begeerde. Het valt ons vaak op, dat de menschen aan ’t stuurrad, ook van open auto’s, roo- ken. Het publiek, dat in een auto zit, is van allerlei slag en du« doet het graag van alles tegelijk. In de autobussen is het den chauffeurs streng verboden te rooken, huurtaxi’s hebben ooli nimmer rockende chauffeurs, maar memer-zelf doet natuur lijk, wat hij wil en rookt dus. Voor hemzelf is dat altijd gevaarlijk» er is steeds een tocht, die alles jaagt in het gezicht van den chauffeur, allereerst dus den node en de asch van zyn sigaar of sigaret. Wil hij zelf daardoor gevaar loopen, het zij zoo, maar hjj wordt, als hy het stuur kwijt raakt, ook een gevaar voor de menschen, die in zyn eigen auto zitten en eeh gevaar op den weg voor anderen. Het zou dus heusch niet ver keerd zyn, als chauffeurs nooit rookten, ’t Is zoo jammer, dat de menschen zoo iets zelf niet inzien en dat altijd de sterke arm van de overheid moet komen om er een ein de aan te maken. Er is altyd iets tegen iedere verbodsbepaling aan te voeren, het is echter helaas onvermijdelijk, omdat er al tijd categorieën van., personen zijn, die uit •ichMlf ntoto«Wb het duide lijk, dat het verkeerd is. Er wordt op het oogenblik al de draak gestoken met het onnoemelijk aantal ver bodsbepalingen, dat den Hiaag in de laatste jaren heeft uitgevaardigd, en dit is begrij pelijk. Er is niemand, of hij' wordt in zijn vryheid eenigermate beperict. Wjj betreuren ook deze voortdurende toeneming van ver boden, maar wy vreezen tevens, dat wy niet aan het einde ervan zyn. Naar onze mee- ning deugt het systeem, dat thans gevolgd wordt, niet, omdat het opvoedende element er aan ontbreekt. Men doet op het oogen blik alles, wat niet direct verixxlen is, vaak zonder zich er om te bekommeren, of een ander er gevaar, schade of hinder van on dervindt. Een algemeene bepaling ware noodig, waardoor ieder genoodzaakt zou zijn zich er rekenschap van te geven, of hij zyn medemenschen overlast bezorgt, omdat hy de kans zou loopen, dat by een even- tueele klacht de rechter zou uitspreken, dat hy zich daarvan niet voldoende rekenschap had gegeven en dus straf verdiende. We hébben in den Haag een verordening, die de burgers beschermt tegen de plaag van het hanengekraai. Nu die verordening ei is, moest ieder begrijpen, dat hjj geen haan in zijn tuintje mag hebben, als dat beest ’s morgens vroeg zyn vreugde uit zijn revolver. Eeai zachte kreet ont snapte Maureen, s lippen, toen de too- venairw vain Mawen, gehuld in haar koniijnenvel, uit het struikgewas voorschijn kwam. „Vlug opperste vrouwe’ zei ze ademloos, „het roode paard ts naar hnüa gegalloppeerd,e(n de Bwana Mkadi is onderweg hij nftag u hier niet v in de». Volg dit pad! door1 die „port ’et aal u veilig langs hem heen voe ren, en u wellicht in de richting bren gen van den heuvel, dijen u zoekt.” Even aarzelde Maureen, niet recht wetendie, hoe uiting te geven aan bet ween er in haar omging. „Mijn vriend’ riep ze uit, ter wijl ze Dicfc’s hand greep en een war roe blos naar haar wangen steeg, „den lantsten keer, dat u op Makonda ge weest isl” heeft mijn man miij verbo- -1 ik Kleedingdé tails. Treft men eenerzjjds een streven aan by <ie nieuwe herfstmode om te vereenvoudi gen in Ifjn (princessevorm) anderzijds vindt men de neiging, het silhouet te ver- breeden, door allerlei plooien, door ruime overslagen en torsades, door losse panden en slippen. Zooals we eerder reeds zagen, staan de plissés nog altjjd op het toppunt van glo rie, zoowel voor vesten en lange vestpan- den, al> ter versiering van rokken en als gedeelten hiervan. De horizontale en puntige vlakbewer- king neemt voortdurend in belangrijkheid toe. Wanneer men de nieuwe modelletjes eens opmerkzaam bekijkt, zal men tot de conclusie komen, dat deze afdeeling in vlakken, deze rechtlijnige en rechthoekige versiering ten nauwste verband houdt met alle moderne ornamentatie, welke in de kunstnijverheid, zoomede in de architec tuur terug te vinden is. De dwarsbelyning waarin de plooitjea- versiering der lijfjes geconcentreerd is, de symetrie van driehoeken en symetrische oploopende en dalende lynen, zy wijzen alle op dit verfjand en passen by de hoekige manier waarop alles heden ten dage uitge voerd is. Het verwondert ons dan ook niete dat een rokdeel van eene lichtkleurige ja pon, met een donkeren boord versierd is en dat deze boord stelselmatig naar eene z(jde breeder wordt, waarbij men de hoogte vindt door trapsgewijze vermeerdering. Evenzoo kan een ander rokdeel plotseling een boogvormigen overslag krijgen waar door gelegenheid ontstaat een zigzagstrook als eenig los ornament aan te brengen. Typisch is ook de doorvoering der galon- garneering. Waar deze eerder nog diende als een soort omlijsting, b.v. van een vest, Eveq bleef Dick aLaan nadenken, over hetgeen hem thans te doen stond Zijn hoof’d zonk op zijn, borst en kort daarop verscheen de towenaree weer, zwijgend ais een schaduw. - „Inkooe”, zei ze, geef mij de hand, dïe d(e opperste vrouwe heeft aangeraakt.” Renton schrikte, toen hij zich hoor dt* aanspreken met dezen, Zoeloe-titel, die geheel misplaats scheen zoo ver ten Noorden der Croeodale-Rivier ver wijderd. Een geheünzjiuiige macnl \dwomg (hem de hand, uit te stefcer^, die Maureen gedrukt had. De kleine to^venaaster-dotetores nam die in d« hare voor een kort oogen blik keek ze hem ernstig onderzoeken<l aan en was het alsof haar blikken tot in hef diepst van zijn ziel doordrongen „Moettlipdieddn audlen rich voor doen, er zal oorlog komen en bloed zal vloeien, maar het e&nde van alles is vredle”, fluisterde ze. „Veei goeds ligt er in de toekomst voor u verbor gen, ook gij staat qp den weg, die leidt naar de Gouden Heuvelen, en daar znlt u vinden, wak u zoekt.” Dioto luisterde ter nauwemood, want in de verte had hij dien naderbij ko- i mienden hoofslag ven een paard ge hoord. Hij wierp die teugels over zijn armen en ging in de richting van bet pad waarlangs hij wist, dart ^eriera moest rijden. (Wordt vetvolgd) Dit nummer bestaat uit twee bladen. D« zagtnlngtn vin het reizen. Het reizen is in de mode. Qe zegeningen van hoort men ledtef jaar, ais het reis- seizoen aanbreekt, opnieuw verkondigen. Reizen geeft ontspanning, schenkt nieuwe kracht aan lichaam en geest. Reizen ver ruimt onzen blik, vermeerdert onze kennis van vreemde streken en landen, tot heil van ons zelf en tot bevordering van de broeder schap onder de volken. Thuis te blijven zou zijn zich zelf en de menschheid te kort te Hoen. Wy zullen de laatste zyn, om deze zege ningen van het reizen te ontkennen. Toch is er alle reden, om te waarschuwen tegen overdrijving. Wat de ontspanning aangaat, moet er in de eerste plaats op gewezen worden, dat deze niet bepaald wordt door het aantal plaatsen, dat men bezoekt en door den af stand, waarop deze plaatsen liggen van onze woonplaats. Er is ook in ieders buurt nog veel interessants te zien, dat hem tot dus ver onbekend was. Voorts mag zeker de vraag worden gesteld, of de wijze van rei zen, zooals die bij gezelschapsreizen dik wijls plaats heeft, wel altyd een ontspan ning is. Men tracht in koortsachtige haast zooveel mogelijk plaatsen te bezoeken, hoofdzakelyk met het doel, te kunnen zeg gen, dat men er geweest is. Met het gevolg dikwyls, dat men nog vermoeider terugkeert dan men ging. Eveneens mag de vraag worden gesteld, of de tegenwoordige wijze van reizen, haastig en langs platgetreden paden, waar bij men minder reist dan wordt gereisd, in zoo hooge mate bevorderlijk is aan het vei* meerderen onzer kennis en het leeren be grijpen van andere volken en hunne levens omstandigheden, alg men het wel eens laat voorkomen. De Amerikaan, die van een be zoek aan ons land als voornaamste kennis mee naar huis neemt, dat de Hollanders op klompen loopen en wijde Marker broeken dragen, is inderdaad een type, dat, zy het in eenigszins minder scherpen vorm mis schien, toch allerminst zeldzaam is. Reizen kan onze kennis van landen en volken zeer doen toenemen,, maar dan moet dit reizen anders geschieden dan tegen woordig veelal geschiedt en vooraf zyn ge gaan door ernstige studie van de streken, die men /bezoekt. Dat die studie het hem eigenlijk moet doen en het reizen slechts aanvulling is, leert ons de levensgeschiede nis van enkele groote mannen, die, zonder te reizen, zich een ruimen blik en groote lilin Wl IE (tl I It IM. <?O70 20

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1927 | | pagina 1