I NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN bergambacht, berkenwoude, bodegraven, boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle, JEUVVEKKERK, OUDERKERK, OUDEWATER,REEUWUK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, ena No. 16811 mber 1927 Dit blad verschijnt dagelijks behalve EERSTE BLAD. FEUILLETON. opZon-en Feestdagen Zaterdag 12 Novfcmber 1927 66" Jaargang Dit nummer bestaat uit twee bladen. HAGENAAR. I 810 I, werden diens- n de stad ver ft hebben daar foodat de elec- akt zal zijn de Vij juichen die te. Het klinkt ;JRt gemeente* 'tan te voeren, Igatie voor het eenige fir- ftren, maar de Monopolist zijn andere vijf deden ge- welke u een vermo ZONNEWEELDE. Roman van OLGA WOHL’BRüCK. Met autorisatie vertaald door Mevr I P. WESSELINK—Van Bossum (Nadruk verboden) BRIEVEN UIT DE HOFSTAD. DOOCXLIII. De willekeur, die door het Haagsche Ge meentebestuur eenige jaren lang is gevolgd tegenover iedere poging om autobus-verkeer van andere exploitanten dan de Haagsche tram te fnuiken, is nu eindelijk eens een beetje aan banden gelegd. De nieuwe wet op de intercommunale verkeersmiddelen heeft Gedeputeerde Skaten macht gegeven om in beroep uitspraak te doen en er is thans een beslissing gevallen die eens ingaat tegen het monopolie-systeem dat de tram gerug steund door het gemeentebestuur wist door te zetten. Allang was de tram bezig om de Westlandsche stoomtram het leven ónmoge lijk te maken. Deze inderdaad verouderde stoomtram, dietrachtte haar bedrijf op de been te houden door naast trams ook bus sen te laten .rijden, zag zich door het ge meentebestuur in die pogingen geringeloord der daarbij op andere belanghebbenden te rekenen. Door die doorbraak zyn al heel wat menschen gedupeerd en zij die er voordeel bjj hadden, verzetten zich tegen bijdrage als gevolg van de waardevermeerdering van hun bezit. Op den duur herstelt zich alles wel weer, maar de slachtoffers verdwijnen in stilte. Vondel en Piet Hein als concurrenten, *t gaat raar in de geschiedenis. Geen van beide kan het helpen, maar het gemeentebestuur moest toch ook waken over den vrede in de historie en zelfs Piet Hein heeft op bescher ming eenig recht vanwege zijn zilvervloot- prestaties. 5) - „Hoor je dat vroeg de gravin aan baar kamenier. Zondier een bevel af te wachten, als een automaat. ging de kojnenier naar het gesloten raam, bwk doq.' een reet van de gordijnen, die rij dadelijk daarop weer zorgvui dig slow I>e graaf vrouw.' .Ja nu rijden rij naar het kerkhof Het zal wel spoedig ,elB uur zijn. Als zelf, of voor zijn toekomstige vrouw-’ heid huizen is zeer groot. Eigenaardig is wel dat men hier ook weer ééngezinswonin gen met één verdieping zet tusschen de hoo- gere panden. Het gevolg daafrvan is dat ze veel te veel ingesloten zitten, wat allerlei nadeelen heeft. Het is bijvoorbeeld bekend dat er geen enkele schoorsteen wil trekken. Hoewel men de moeielykheden daarvan al heeft ervaren, op andere punten in de sfad zet men toch dit systeem door. Alle groote dichters en denkers hadden in den Haag al hun straat. Alleen Vondel was er by ingeschoten. Waarom die achter af gezet is, terwijl autoriteiten van zesden en zevenden rang wel een straat naar zich vernoemd zagen, weten wy niet. Er zal in de historie wel iets over zyn op te diepen, maar dat zullen wy maftr niet doen, omdat wy vreezen dat het geen mooie bladzijde in de geschiedenis van ons gemeentebestuur zou zjjn. Nu Vondel dan ?yn straat heeft, komt er om de Vondelstraat oneenigheid. De groote plannen voor doorbraak in de oude stad zyn zoo zoetjes aan uitgevoerd en één dier vele nieuwe wegen is naar den groo- ten dichter genoemd. Deze straat snydt dia gonaal allerlei andere dichterstraten, die alle een stuk moesten opofferen voor Von del, wat historisch en litterair juist mag heeten. Maar Vondel zit nu de zeehelden dwars. Vooral de groote Piet Hein komt in het nauw, wyl de straat naar hem genoemd achteraf komt te liggen en als verkeersweg naar den tweeden rang gaat. Vroeger was de Piet Heinstraat een beste straat en het lied van de zilvervloot was voor de winke liers daar niet onbekend. Maar die zilver vloot komt in het gedrang. Vele winkeliers .wcbuamjw wuft aam, kwam Piet Hein's ware gedachte aan den dag, want hy was vóór alles een zeeroover, een kaper. In de Piet Heinstraat komen nu de kapers in den vorm van de vliegende winkels. Een vliegende winkel is altyd een sjecht bewjjs voor een wijk. Het blykt dan dat de winkelpanden er moeilijk te verhuren zjjn, zóó, dat de eigenaren een kleine winst door hun pand aan zoo'n kaper te verhuren, willen accepteeren. Ook zyn deze soort win kels geen versiering voor de straat; zij ge ven er een rommelig karakter aan en zy kapen klanten weg van de gevestigde za ken. Piet Hein is nu door vele van derge- lyke kapers vertegenwoordigd en de andere winkeliers beginnen al te klagen. Zulke winkels trekken altijd een. eigenaardig, wei nig koopkrachtig publiek en alleen reeds de verschijning daarvan in een goede winkel straat stellen de overige winkeliers niet op prijs. Het schaadt de reputatie van de straat. Thans gaan de winkeliers een actie be ginnen tegen de kapers-concurrenten. Hoe ze die zullen voeren -weten wy niet, want een huiseigenaar die de waarde van zyn pand zag dalen, zal niet gauw meehelpén om door nog meer verlies anderen ter wille te zyn. Wel bevat deze geschiedenis een les voor het gemeentebestuur om maar niet met alle geweld alle plannen door te zetten, zon- ,,U geeft ciij een vermogen in han den. graaf Oberwall’ had hij gelegd Graaf Oberwall gli\4adite slechts en maakte een afwijzend gebaar. ,,Deze kiene vergoeding ben ik u we” schuldig voor de belangstelling, dae u aan mijn sfchonken hebt, gen koeten. ribeen das in gelijke breedte om den boord van dezelfde hoogte gelegd zoo zaten de graven Oberwallva der en zoon jn de lidule donker blauw gelakte auto, die hen in iua...g ten.po van het kerkhof naar huis bracht i (■raaf Andreas knipte voortdurend rret de oogen, zooals menachen die veel bij lamplicht werken, gewóonlijk doen. Hij was kort geleden klaar ge komen met het vijfde en op een na laatste deel van rijn Herinneringen en had gisteren met een der voor naamste buitsche uitgevers die bijzon derheden met betrekking tot de uitga ve van het Laatste deel geregeld, dat pas tien jaar na zijn dood openbaar gemaakt mocht borden want de daar in verwerkte stof had minder betrek king op de zeden en eigenaardigheden der landen, die hij bereisd had, dan wei op dat deel van rijn leven, dat hij in diplomatendienst had doorgebracht toen hij mede mocht zitten aan den wee'stoel der geschiedenis. India ze- ties waren hierbij onvermijdelijk, on getwijfeld zouden zij sensatie gewekt hebben. Hij schuwde echter elke sen satie. zooals hij alle schrille geluiden en kleuren schuwde. Maar de eerbiedige betuigingen van ingenomenheid döor den uitgever die rijn vreugde nauwelijks had' trachten te verbergen bij het vluchtig doorzién der volgorde van dfe hocrfdfetu1'ken. verheugde hem. Da crltlek op den Minister van Arbeid. Het ministersambt is eene functie, die een ernstig man eigenlijk uit persoonlijke overwegingen niet mag begeeren en die hy alleen mag aanvaarden uit plichtsbesef je gens de gemeenschap. Dit geldt ongetwij feld voor, geene portefeuille zoo zeer, als voor die van Arbeid, Handel en Nijverheid en wel inzonderheid in den tegenwoordigen tjjd Over den huldigen Minister, den heer Slotemaker de- Bruine, is men, blijkens het Voorloopig Verslag in zake Hoofdstuk X der Staatsbegrooting, in de Tweede Kamer niet bijster te spreken. Reeds bij de behan deling van de begroeting voor 1927 bleek eene ernstige ontstemming te bestaan by vele leden over het gemis aan doelbewuste politiek bjj genoemden bewindsman, over he^ ontbreken van-een werkprogram voor den eerstvolgenden tyd en over het gemis aan inzicht in de wijze, waarop aanhangige problemen tot eene oplossing zouden kunnen worden gebracht. Kon men toen nog als ver ontschuldiging laten gelden, dat de Minis ter nog zoo kort aan het bewind was, thans, nu we een jaar verder zyn en deze veront schuldiging haar reden van bestaan ver loren heeft, treden de een jaar te voren ge- f uite klach^pFhog met meer klem naar voren. De tofaflfclte <1T<<JI0II i MiNE>» inu» W^HJi - loopig Verslag is versterkt, dat deze Minister niet bjj machte is, het omvang rijke en gewichtige departement, dat aan zijne zorgen is toevertrouwd, te beheeren. De- Minister mist, zoo wordt betoogd, de kracht tot regeeren en verliest zich in be spiegelingen en overwegingen. In dit tijds gewricht behoort een man van de daad het département te beheeren, niet iemand, die te weinig practischen zin heeft, om te doen, wat de tijdsomstandigheden elschen. Door andere leden wordt de Minister dit laat zich denken in bescherming ge nomen. Zy achten de critiek op zijn beleid onbillijk en voeren ter verontschuldiging aan de financieele omstandigheden, waarin het Rijk eenige jaren verkeerd heeft en de moeilijkheden, waarmede het bedrijfsleven heeft te kampen.^ Tot zoover het Voorloopig Verslag. Wij kunnen uit persoonlijke fiekendheid niet oor- deelen over de vraag, in hoeverre de heer Slotemaker ,de Bruine iemand is van een weifelend en weinig doortastend karakter. Toch komt het ons voor, dat er eene om standigheid is, die niet alleen de critici,t maar tot zekere hoogte ook de verdedigers ~Wees voorzichtig met raaiTvragenr Voor ha® kamernar verhoogde uj hef Hoe licht klapt men niet aan byueen ver keerd kantoor! Niet alle raad is goede raad en niet alle raadgevers zijn te ver trouwen. lilllDSIlIE COURANT. zdf. of voor rijn toekomstige vrouw-’ terug' omen moeten ze in de vest' bule voor den. haard gaan staan voor rij bij mij boven komen. Geef mij bet tes'amemt uit mijn secretarie, hert iuweelenkistje. Op den ster dag van haar man gaf gravin aViid een der kostbaarbe aan haar kleinzoon voor Hem De titel zei den graaf niets. Hii knipte alleen nog zenuwachtiger mei de oogen in de zwavelgele lucht en streek mei rijn blanke, zeer slanl’e hand over zijn kin. Na een poosje zei hij M'ijn jongen, ik geloof, dat de pen ne likkerij je niet goed bekomt. Een flauw lachje gleed) langs do smalle lippen van den jongeman. ..Waarom jjapa? Pennelikkers rijn wij bedden. Graaf Oberwall zweeR Hij voedde er niet» voor een meeningsverschil laag uk te spinnen ©n in den grond was hij er niet ontevreden over, dat zijn zoon rich uitsluitend met de weten fechap bezig hield. Wel had hij er vree per aan gedacht rijn zoon soldaat te laten worden, wat alle Oberwall s wa ren geweest, of diplomaat - maar hij had aan den wensch van zijn zoon om vergeiij' end© taalstudies te maken geen hinderpaal in den weg gelegd In een onderhoud van een half uur had hij van zijn kant rich mei deze toekomst van Gerhard verzoend uk, zeer weMg 'woorden alleen met een lichte’.iik verbaasden blik. De oude gravin aan wie pra»f Ober wall het mededeelde was d«e’ eenige. dae er. nog altijd vol temperament, te gen inging in dien vorm1 van een lijlre|ote geplaat ste legaat met v.jltig mark. „Kom toch niet altijd zoo dicht bij mij”, voer rij ontetemd tegen haar ka- n enter uit, wier japon bij het heen en weer loopen haar leunstoel raakte Deze glimlachte niet eens. Ondanks baar vijf en vijftig jaren had rij nog geen zieke kies, nog, geen wit haar. Haar huid lag strak en geel ads oud perkament op de sterk uitste kende kaakbeenderen Zij hield zich gelieel afgesc' eldjen van het overxge cnsitpersoneel, zei terna'uiwernood net allernoodzakelijkste, ging nooit uit, ver liet de tweede verdieping van het huis slechts om ,,voor dien graaf” bet een o ander te' verrichten In haar dertigjarige» diensttijd had zij geen enkelen dag door ongesteld heid op haar post ontbroken. Alleen in het voorjaar leed zaj regelmatig eeq paar dagen aan lichte keelontsteking Dan droeg rij een roode das, eenige keer en o den hals geslagen, en daar-, over een wit jden doek, waarvan rij de punten met een broche van ge vlochten haar bevestigde. Bij het aan en uitkteeden van de gravin roosst rij echter een tweeden rijden do*K voor den mond binden om het gevaar voor besmetting te vermijden. Zeer correct, de spiegelgladde, hoo- ge hoeden op gelijken afstand van de wenkbrauwen, den zwarten glacé hand, schoen over de linkerhand, de zwart ..Dat haal ik er wel weer uit. Met de boeken gaat het als met de kinde ren de jongsten moeten het» vaak voor de eerstgeborenen weer goed n a ken. Jammer, jammer, dat u het niet wilt beleven.” ..Men moet ook vreugde gevoelen over de dingen, die na ons komen, waarde Draeger”. Graaf Oberwall verkeerde, ofsenoon kteinrieligö ijdelheid hem overigens vreemd was, klaarblijkelijk in zeer plechtige stemming. Het ergerde hem zelfs, dat zijn zoon in ’t geheel niets zei Zijdelings w erp hij een vlucbti- gen blik op hem. Hij bemerkte, dat zijn huid ftets en geelachtig was. dat diepe schaduwen om rijn oogen lagen. ,,Je bent lang opgebleven, mijn jon gen is het net? Altijd! je nieuwe werk V' Gerhard knikte. „De stof is moeilijker dan ik had Waarover gaat het dbn wet?”-* ..De granmaticale vormen van het Provencaalsch ,.Zoo zoo tja.” van den Minister uit het oog verliezen, een omstandigheid, die ook den meest voortva- renden Minister van Arbeid, als hij een ern stig en bekwaam man is, zou doen aarzelen en overwegen in plaats- van handelen. In 1918 Zag men den weg, die moest wor den ingeslagen op sociaal gebied, duidelijk voor zich. Het was onder die omstandig heden voor een man als Minister Aalberse heel -gemakkelyk tal van wetsontwerpen met bekwamen spoed eene plaats in het Staatsblad te verzekeren. De omstandigheden zyn echter veranderd. Meer en meer begint de overtuiging door te dringen, dat vele van de in 1918 voorgestane en ihgeslagen wegen dwaalwegen waren. Vele veranderde inzichten maken het voor den Minister van Arbeid hoogst moei lijk tot daden over te gaan. Er moeten in menig opzicht nieuwe we gen worden gezocht. Wij verkeeren, wat de sociale, politiek betreft, in een tijdperk van wat de Duitschers noemen „Neu-Orientie- rung”. Blijkbaar gevoelt de Minister dit. En als zulks het geval is, dan pleit het ongetwij feld voor hem, dat hij zich niet door een streven naar populariteit laat verleiden, om stappen te doen, waarvan het te vreezen is, dat zy later zullen blijken verkeerde stap pen te zyn geweest. Als wy den minister één verwijt zouden Willen maken, dan is het dit, dat hy al te zeer heeft verkeerd in de sfeer van 1918, om vlug genoeg te zien, waar hem de schoen UggH, die behooren te worden ingeslagen. Dit is echter een verwijt, waarmede zijne bedillaars allerminst accoord zullen gaan. Zy verlangen niet alleen, dat hy actiever zal zjjn. maar ook, dat die activiteit gaat langs de in 1918 uitgestippelde wegen. doordat haar voor de bussen een afritplaats werd aangewezen zóó vee uit het centrum der stad, dat de lijn waardeloos werd. Gede puteerde Staten hebben die plaats niet goed gekeurd, maar toegestaan dat de bussen op hetzelfde punt aanvanger te rijden waar haar tram als sinds jaar in dag staat. Sedert Loosduinen geannexeerd is by den Haag/ wilde de electrlschgtram die concur- reerende stoomtram weg&iwsn tot aan de grens der voormalige gemèente Loosduinen. Aanvankelijk deed ze dit op een wHze die voor het publiek inderdaad «en vertering was. Uit het centrum vai de stad, achter het raadhuis reden groote autobussen van de Haagsche tram naar Kykduin. Toen wy onder de zegeningen van 'het gemengd be drijf kwamen H. T. M. en gemeentebe stuur werden twee handen op één buik werd het aanvangspunt van deze bussen naar een eindpunt der stad verlegd, waar door het publiek gedwongen werd eerst van een electrische tram gebntik te maken. Het voordeel van deze verbinding was nu weer weg en om nu de toenemende concurrentie van de Westlander te fnuir^ autobussen naar de rand I bannen. Gedeputeerde Sta nu een stokje voor gestokfl trische tram weer genooa oude buslijn te herstellen] beslissing van Gedeputeerd als een prachtig principe w bestuur als argument pleei n.l. dat één sterke orgl tram- en busverkeer beter-1 ma’s die doodelyk concur praktyk is dat die sterke Jtracht in d^ eeiste plMri£f^p!gen bate aanwendt. Het tramverkeer is en blijft in den Haag onvoldoende; men heeft den even wichtstoestand gevonden waarin by een mi- nimum-dienst een maximum-winst wordt gemaakt. Alle uitbreiding kost meer geld dan er voordeel in zit, maar dat voordeel zou voor het publiek zyn en daarvoor be dankt de tram feestelijk. Misscchien wordt ze nu genoodzaakt om te gaan concurreeren met de Westlandsche bussen en zal ze ein delijk Loosduinen eens beter gaan bedienen. Als er een dorpje is dat dankbaar mag zyn dat het geannexeerd is dan is het wel Loosduinen. Geleidelijk wordt het opgeno men in de gemeentediensten, waarbij het de gemakken van een groote stad krygt. De verbindingswegen met den Haag worden steeds beter; zy waren heel slecht, waarbij wijden Haag er wel van verdenken dat het opzettelijk vroeger alle verbetering heeft tegengehouden om ten slotte de annexatie te vergemakkelijken. Van het oude Loos duinen zal op den duur niet veel fneer over zyn dan een kleine kern van het dorp, dat echter ter zyde blijft liggen, omdat den Haag meer de duinstreek zoekt. Het is enorm zooals den Haag zich in de duinen in de richting van Kijkduin uitbreidt. Het is geen fraaie bouw, want het is een verschrikkelijk allegaartje, maar de hoeveel- ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring) 15 regels 1.30, elke regel meer 0.26. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 16 regels 1.65, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 20 bijslag op den prijs. Liefdriiigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2.05, elke regel meer 0 50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bjj contract tot zeer gereduceerden prys. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boekhande laren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname venekerd te zyn. en graaf Gerhard, me- MODEPRAATJE. Vossenbont. Geen bontsoort die zoozeer in de mode is als het zacht, soepele vossenbont. Dat duurt nu al eenige jaren en elk modeseizoen brengt opnieuw een vossenvloed, die van geen wij ken weten wil. Vossenvachtjes in alle soor ten, in alle kleuren, worden, geheel afge werkt, met kop, pooten en den ruigen vlok- kigen staart, om de schouders gedragen en, nu het kouder wordt, hoog-opgetrokken om den hals. Waren de grijze nuances, Hate- en Smoke- vos eerst het meest in de mode, thans ma ken zy plaats voor de gele- en geelbeige kleuren, die te beginnen met een zachte zandkleur oploopen tot het bruinbeige kleur tje van het prachtige „Isabellavos”. Het zyn deze beige vossoorten, het zjjn beide genoemde grijze kleuren, die met de wit,te poolvossen de geschikte drachtuit- statige dame heeft» een voorkeur voor de naturel kleurige vossen, die te beginnen met roodvos- en kruisvos, een zeer gewenscht, een soms heftig begeerd bezit voor haar zyn. Zy dweept ook met de prachtig-donker- bige naturel-blauwvos, wiens onderhaar de leiblauwe tint verbergt, waaraan hy eigen aardiger wjjze zyn naam ontleent. Vergeten wij niet de echte zilvervos, die zoo hemelhoog boven alle imitaties uitkomt, dat men eindelijk het grove inzetten van witte haren op zwart-geverfde vossen is gaan nalaten en deze vorstelijke vossen- vacht de kroon hergeven heeft, die hem vol gens geboort toekomt. Zóózeer is het vossenbont in de mode, dat het als mantelgameering alle andere bont- óoorten in modieusheid overtreft. Als kraag, als manchetten, als bontzoom, als lange shawl, als rand langs het voorpand, voor al deze gameeringen wordt het gebruikt. Zeer bijzonder is daarby het streven, om de vos senhuid hare volle waarde te laten, om kop en pooten te laten bestaan. Zoodat op som mige mantels behalve een heele vos als kraag, ook dikwerf nog een tweetal vossen als randgameering dienst doen, die op zijde opwaarts klimmen èh wier koppen elkaar bij de heu£ ontmoeten. Indien nu alles „vos” was, wat zoo #e- ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per wèek 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal 3.15, met Zondagsblad 3.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, by onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zjjn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie Telef. Interc. 82; Redactie Telef. 83. Postrekening 48400. (Wordt vervolgdh.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1927 | | pagina 1