MULDER OOMS Gemeente Lichtfabrieken te Gouda ft 4! DE ROZENKRANS Maison Para AUTO GARAGE„GOUDA M (iöIDSCHE FRUITHANDEL Electro Technisch Bureau J. F. W. Turion Telefunken 4 met lampen f150 Sigarenfabriek. VALET Ajourinrichting /J Rov&en brengt de stemming erut, WIJNHANDEL IS GOED EN GOEDKOOP GOUDSCHE COURANT - ZATERDAG 24 DEC. 1927 - TWEEDE BLAD Schouwburg Goud M ,L)e Vereenigde Schouwspelers" 99 FRANS DEE naar KLEIWEG 53 BRITISH SPORTS HOUSE Bel op Telefoon 400 Goudsche Dienstverrichting Turfmarkt 1 - Telef. 344 - Gouda Zeer snelle verhuizingen met auto-verhuiswagens van en naar alle plaatsen. Transport van Piano's, Orgels, Brandkasten, enz. enz. ALTIJD ONDER GARANTIE. Goedkoope prijzen. Zeer nette behandeling. Beleefd aanbevelend. L. N. POLDERVAART. No. 258 J. C. den Boer Wzn. Vul vóór 1928 Uw voorraad aan. Uw Reclame Drukwerk Drukkerij A. BRINKMAN k Aanbesteding. Bij Ph. J. (SARIN ia. E. .van Dengen Bolding Adverteert in dit Blad Drogisterij „De Eoudscbe Gaper" B8 Groote Opruiming bij C. A. B. B A N T ZIN G E R GOUWE No. 189 (naast de Electr. Centrale) Rotterdamsche Veer No. 5. ELKE KOOPER ONTVANGT EEN KERSTMIS. Waar eens de kribbe stond. HET KERSTMANNETJE. Dir. PIERRE MOLS. Woensdag 28 Deoamber, 8 uur HET ONGEEVENAARDE SUCCES: door A. BISSON, naar FLOR. BARCLAY'S wereldberoemden liefdes roman. 'n SPEL VAN LIEFDE... met 'n LACH en 'n TRAAN. Dit sitluk heeft ofschoon de titel het zou doen vermoeden geen religieuze strekking! Hoofdrollen ENNY DE LEEUWE, MINNY v. OLLEFEN, J. OBDAM, PIERRE MOLS, HANS BRUNING, JOHN TIMROTH, J. JOHA, e.a. Het publiek is enthousiast!!!... De Pers is eenparig in haar lof over de voortreffelijke voorstelling van dit schitterende stuk. 'n Stuk voor IEDEREEN! Prijzen der Plaatsen: Loge en Stalles 2.(Leden 1.50), Balcon 1.50 (Leden 1.15), Galei-ij 0.70 plus belasting en 10 Auteursrecht. Plaatsbespreking bij Loting Dinsdag 27 December, des avonds 8 uur a 0.10 pea- plaats. OPTICIEN VERHUISD van Wnathavan 14 Brillen Kl|kers Barometers 8290 8(1 Leuvehaven 55, R'dam. Tel. 13355. SPECIAAL ADRES VOOR Lederen en zwaar waterdichte Motor-Costunies, Sport- Costumes, lederen Handschoenen, Motortasschen enz. Kampecrtentien en benoodigdheden. ORIGINEELE ENG. TRENCH-COATS, Oliej assen enz. VRAAGT ONZE GEïLL. PRIJSCOURANT. CRABETHSTRAAT LUXE VERHUUR i Stalling en Reparatiën 99 Ieder uur van den dag geopend. •40l Firma Wad. A. Rlatvald. lANGE T1ENDEWEG 27 BLAUWE DRUIVEN, ANNANASSEN SINAASAPPELEN, MANDARIJNEN CITROENEN, TAFELPEREN, TAFELAPPELEN, TELEF 31 heeft in voorraad BANANEN, DOOSJES TUNISDADELS NIEUWE VIJGEN, STU DENTENH A VER VRUCHTEN IN BLIK, DIVERSE SOORTEN NOTEN, enz. BUSGROENTEN (merk Sleutels) te>»en scherp concurreerende prijzen. Lange TIendeweg 24 Telefoon No. 326 Een prima toestel is het nieuwe Vraagt inlichtingen aan bovenstaand adres. 40 In verband met het verschijnen van een nummerieke telefoongids waaarin het echter onmogelijk is om een bepaalden naam te vinden, meen ik goed te doen mijn clientele in herinnering te brengen dat mijn telefoonnummer is: Beleefd aanbevelend, GROENENDAAL 13. 30 3318 Rekeningen Kwitantiën Wissels Briefpapier Enveloppen Briefkaarten en vergeet vooral niet ICiP Wij leveren U alles vlug, in prima uitvoering en tot goedkoopen prijs. MARKT 31 - TEL. 82 Op WOENSDAG 4 JAN. 1928 zal, des v.m. 11 uur in het Café „HUIS DEN HOEK" te Haas trecht, voor rekening van de N.V. Stoom- Tabak- en Sigaren fabriek .DE OOIEVAAR" v.h. BLANKEN en DEN HARTOG te Haastrecht, publiek worden aanbostead: Het bouwen van een Bestek enteekeningen verkrijgbaar a flO per stel (rest. f 5) bij den Architect DIRK STUURMAN. Burg. Martenssingel 97, Gouda. Telefoon No. 604. 34 99 99 Scheer- en Aanzetappara^t Scheerzeep en Riem WAARDE f2.50 Prijs: EEN GULPEN Ball. A. da Jong, Oosthaven 29 - Gouda Telefoon No. 118 15 DUBBELE BUURT is het ADRES voor een werke lijk goed en mooi KERST GESCHENK fijne' luxe kisten en doozen SIGAREN EN SIGARETTEN - Uitmuntend van kwaliteit en smaak. 15 Aanbevelenswaardige merken. Burgemeester Martenssingel 154 EMSERZOUT EMSERWATER 3306 10 EMSERPAST1LLES MARKT 6 TEL. 762. Markt 18—19 Gouda Op alle artikelen die niet in de opruiming zijn 10°/, korting a contant. Telephoon Nos. 70 en 255 (gedurende de kantooruren 2 lijnen). Buiten de kantooruren voor de Gasfabriek No. 70 en voor de Electrische Centrale 255. Met ingang van DINSDAG 27 DECEMBER a.s. zal het kantoor der afdeeling Boekhouding gevestigd zyn in het pand Het kantoor der Directie, alsmede van de technische administratie zal gevestigd bljjve nin pand Aan het kantoor der Directie en technische administratie zich te ver voegen voor: 1. besprekingen met Directie; 2. klachten omtrent gas- en electriciteitsvoorziening. 3. cokesverkoop en cokesbestellingen; 4. alle verdere aangelegenheden betreffende de technische af deeling. Aan het kantoor dei- afdeeling Boekhouding, Gouwe No. 189 zich te vervoegen voor: 1. het aanvragen van nieuwe aansluitingen en wegnemingen voor gas en eJectriciteit. 2. betalingen, inning van kwitanties, wissels, emz. 3. klachten omtrent opneming gas- en eleotriciteitsmeters en inning gas- en eleetriciteitskwitanties. 4. alle verdere aangelegenheden betreffende de afdeeling Boek houding. Hoofdsteag 7 - Rotterdam Varpleglngiartikilen, Corseti, Qummikousan, Braukbandin Vyarmwaterzakkan. Qalll. prijscourant gratia GUMMIWAREN - 2670 geeft in gezelschap de gezellige at mosfeer en verschaft bij den arbeid bet noodige concentratie-vermogen. Onaangenaam is echter de leelijke nasmaak en reuk - niet slechts voor den rooker - ook voor de omgeving. Wees daarom verstandig: Na het rooken eenige Wybert-Tabletten - en de onaangename tabaksreuk verdwijnt. Dubbel iekker smaakt later dan de sigaar weder, want Wybert-Tabletten bestrijden niet alleen den onfrisscben adem, doch ook de prikkeling en ontsteking der slijmvliezen. Bij alle Apothekers en Drogisten vermijdbaar 45 en 65 Cts. pracht kal«nd«r OF EEN mooi cadaau wor- wen- ten- KERSTDAGEN. Er zyn herinneringen, doe nooit oud den, die telkens weer ons schynen te ken met den teeren lach en de zachte, gere handjes der jeugd, die wy, tl maal bezien, toch telkens opnieuw opnepten met dien blijden, vreugdigen der herkenning en der dankbaarheid, zijn er in het leven der mensohheid a dat van den mensch. En zij zijn-het bezit, dat we met voorzichtige li dragen hebben het leven en de Wanneer straks, terwijl buiten de misti ge dagen roerloos schynen te kwijnen on der een lagen hemel en alle leven schijnt ingeslapen in den tijd, die zonder zon en zonder vreugde is, in onze huizen en ker ken tie kerstlichten ontstoken worden zoo als dat nu al jaren en eeuwen gebeurt, dan nemen we ook weer zoo'n teere herinne ring in de bewogen handen en herdenken wat eeuwen geleden in Bethlehem's beesten stal gebeurde, maar ook hoe voor korteren of langeren tijd wy als kinderen verrukt stonden by den van licht glinsterenden boom, hoe in later jaren het Kerstfeest ons teruglokte naar het ouderlijk huis en het stille, vertrouwde dorpje met de be. n euw de daken, tot we nu misschien als orders staan voor dien boom, waarheen or. ze kin deren opkijken in stille verrukking. Het Kerstfeest heeft zoo iets innig-ver- trouwds. Buiten is het donker en koud, treuzelen de matte dagen aarzelend over het land, waar al vroeg allerwege de licht jes aanglimmen als vurige spatjes en waar boven de lucht hangt, zwaar en grijs. Maar in de huizen komen de menschen samen. Zy komen van heinde en ver, kinderen en geliefden uit bun werk en hun bezigheid, naar het oude, vertrouwde plekje by den ouderlijken haard. Als ze nog jonger zym, de kinderen, ko men ze in de blijde luidruchtige vreugde. Zijn ze ouder geworden, dan komen ze van de vacantie en het eindelijk weerzien, stiller, als peinzend, nu zij weer op de oude plek zijn teruggekeerd, over hun voorbij- leven, maar bly toch om de vreugde van En wanneer 's morgens de zwaar en dreunend boven het pas ontwaakte dorp, dan gaan ouderen en jongeren opnieuw te zamen naar het kleine kerkje, waar de herinnering gevierd wordt aan de geboorte van het Jezus- kindje. Maar 's avonds, wanneer het donker is en de blinden zijn toegesloten voor de duis tere ramen, dan wordt bij den Kerstboom het kinderfeest gevierd ter eere van Hem, „Laat irarvsH ze niet, want derzulken is het koninkrijk der hemelen." Dan glinstert en schittert het overal in den boom tusschen de kristallen appels en het fijne zilverdraad, dat in slin gers den boom omspant, en op de wydge- spreide takken, waar de sneeuw te glinste ren lijkt. Dan zitten de kinderen, de gloeien de gezichtjes opgeheven in verrukking naar die vreemde pracht, luisterend naar het ver haal van Bethlehem's stal en den zang der engelen in Efrata's velden. En wy ouderen luisteren ook. Wy zien weer de dagen onzer jeugd, toen we ook zaten met opgeheven hoofdjes en in onze oogen de vreemde droom bloeide van een Oostersch land, waar mannen gingen ln wyde, kleurige gewaden en gouden sterren fonkelden aan een wolkeloozen, diep-blau- wen hemel. We zien het huis, waar onze kindsohheid groeide en de oude kamer met het stille haardvuur, waar we luisterden naar het Kerstverhaal, maar waar we later De nis in de Christuskerk in Bethlehem, waar eens de kribbe stond. De plaats is aangeduid door een zilveren ster. stonden hand in hand met haar, die ons leven verluchtigen kwam en verhelderen met den zonneschijn haar liefde. Het is ons zoo vreemd. En stil met de kinderen zingen ook wy: „Vrede op aarde. In Zien we nog de Engelen in blinkende, kleeden aan het donker azuur van Palesti- na's nachthemel? Toch luisteren wy, als die herders uit het bijbelverhaal, naar den klaren zang, die ons de blijde vrede-bood- schap bracht. En wy voelen dat dit feest niet alleen een feest is van onze herinnering, maar van de herinnering der menschheia, die nooit moe wordt Bethlehem's beesten stal te gedenken en te luisteren naar den zang, die eeuwen lang al haar de vrede be looft. Vrede en rust, wij zoeken haar allen. Het is het doel der mensohheid de eeuwen door. Maar het is niet deze vrede, waarvan der engelen zang ons de belofte gebracht heeft'. Stryd is onvermijdelijk in de wereld. Wy zien hem nog overal, tusschen de volkeren en de menschen, overal tot in ons eigen huis. Maar het is de vrede met ons zeiven, waar van het Kerstfeest ons spreekt. Wanneer we denken aan den geborene m Bethlehem, en hem zien, grooter geworden, predikende on leerende en het geheele lanu doorgaande, goeddoende aan allen, dan we- ok, hoe hij het wweest ls, die den mensohheid éjteerd heeft naar inensté, tii WTiSIÓieengehol- pen over de staketsels van vormendienst naar het land der geestelijke vrijheid; maar haar ook heeft gewezen op eigen zondigheid en de noodzakelijkheid van innerlijke ver nieuwing. Niet door een vormendienst, maar ook niet door het getrouw naleven van de geboden der wet, door zedelijkheid en braaf heid, kan de mensch verlost worden van zich zelf. Hy moet inkeeren in zichzelf en tot hooger diep bewustzijn ontwaken, wil hij den innerlyken vrede vinden en tot een kind van God, worden. Is het wonder, dat de menschheid de her innering aan deze vredesboodschap bewaart als eene, die altijd opnieuw haar wenken blyft tot stille overpeinzing, dat de eeuwen door ieder jaar opnieuw deze vredeszang haar bekorenden en opwekkenden invloed, doet gevoelen, bok al is zoo menigeen af-' gestorven van het geloof zijner jeugd? Is het wonder, dat zy telken jare opnietiw de geboorte in Bethlehem's beestenstal, nu zoo veel eeuwen geleden, herdenkt als het feest der verlossing en dat zy in het donkerst der dagen weer het nieuwe licht ziet schijnen, dat eens boven Palestina te gloren begon? Blijft niet het Kerstfeest het feest der be-( lofte van een nieuwen tijd, waarin de mensch' losgemaakt van vormendienst en slaafsche, vrees zich keert in zich zeiven, maar vol liefde ook tot de naaste? Want naast deze boodschap van vrede, brengt de geboorte van het Jezus-kindje ook die andere om den naaste lief te hebben als zichzelven. Het „oog om oog en tand om tand" verliest zyn gebiedend* kracht. Want „zoo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook den linker toe, zegent hen, die u vervloeken, bidt voor degenen, die u geweld aandoen." Dat is de boodschap der zacht moedigheid en liefde. Zy toont, hoe de In- nerlijk-verloste en vernieuwde mensch moet staan tegenover zyn naaste. En zy ook klinkt in het gezang boven Efrata's velden. Hoor! de Kerstklokken luiden. Het feest der herinnering aan een nieuwen dag, die in Palestina is opgegaan en de eeuwen door over de menschheid gelicht heeft, is begon nen. Laten we naast de herinnering aan eigen leven ook vooral deze bewaren! BETHLEHEM Bethlehem, de geboortestad van Christus, de stad welke met haar olyf-heggen en vruchtentuinen zoo schilderachtig op de heu vels van Judea ligt, de stad waarheen veler gedachten gaan in de komende Kerstdagen, heeft wel het langste op den invloed van de Europeesche 'beschaving moeten wachten. Terwyl Jeruzalem zich reeds geruimen tjjd in het bezit van moderne waterleiding, te lefoon e. d. mocht verheugen, bevindt Beth lehem zich thans nog schier in denzelfden toestand, waarin de Kruisvaarders het heb ben gezien. Het centrum van de aantrekkelijke stad met haar witte huizei», de slanke torens en minarets, is de Christuskerk, die op de plaats staat waar de Heiland het levenslicht moet hebben aanschouwd. Die kerk ls de bron geweest van vele twisten. Grieken, Ar meniërs, Kopten, Abessyniërs en verschillen de andere secten besteden elkander hefcvoor- recht om er hun godsdienstoefeningen te mogen houden, ondanks het feit, dat de Sul tan aan ieder der groepen een bepaald deel van de kerk daarvoor had aangewezen. Voor den wereldoorlog bood de kerk dan ook, tengevolge van die twisten, een verval len aanblik, doordat geen der groepen het noodig oordeelde om haar te onderhouden en voor verval te behoeden. Aan de ergerlijke verwaarloozing is pas kortgeleden een einde gekomen, dank zy de Engelsche overheid, welke met tact en overleg orde wist te schep pen in den chaos en den vrede te herstellen tusschen de secten, waardoor sindsdien de Kerstdagen in vollen vrede kunnen worden gevierd, terwijl vroeger de Turken genood zaakt waren om een detachement van dui zend man naar de Heilige Stad te zenden ten einde relletjes te voorkomen. De betee- kenis daarvan wordt duidelijk als men weet, dat de Kerstdagen in Bethlehem langer du ren dan bij ons, doordat na elkaar drie groo te Kerstfeesten worden gevierd, n.l. het Ka tholieke op 25 December, het Griekse he 13 dagen later en het Armeensche opnieuw 13 dagen later. Thans, na vele eeuwen van stryd en ver val, is dë kerk weer geheel gerestaureerd, en kunnen de Christelijke Volkeren op de hei lige plek ieder voor zich de geboorte van Christus herdenken. VREDE OP AARDE. Kerstavond is de avond van herinneriug en verbeelding, het sprookje van schoonheid •n dichterlijkheid. In aller hart heerscht de warmte der innige genegenheid, in aller ge moed de verteedering en de blydschap van het familieleven. Het is de avond van vrede in eigen huis, die menigmaal zoo gansch ver schilt van de atmosfeer in den dagelykschen werkkring. Immers, in hoe menige onderneming valt aan de goede verstandhouding nog heel wat te verbeteren. In hoe menig geval wordt de bedrijfsvrede verstoord, doordat de actie zich niet richt op verhooging jranjfc «Jgemeen welvaartspeil, doch óp het eenzydfg eigenbe lang. Dit maakt het waarlijk niet gemakke lijk om den geest van de werkers in het be drijf te verbeteren door maatregelen, die nu eenmaal onverbiddelijk rekening moeten houden met het economisch mogelijke. Heerscht er echter in een onderneming een geest van onderling vertrouwen, dan zijn al len spoedig doordrongen van de waarheid, dat de belangen van de partijen, welke in de productie samenwerken, in hoofdzaak paral lel loopen. Kerstmis wekt het verlangen, dat ook in het bedrijfsleven de ware vrede een maal werkelijkheid moge worden! „De kaarsen branden tusschen mandarijnen', sneeuwsiterren, speel goed en gekleurde noten. De kinderen zingen en de dauw der groote oogen beweegt in 't tril lend schijnen." ,De dag van Kerstmis naderde. In het gezin vani de familie Van Garderen was het duidelijk merkbaar. De moeder had al we ken geleden opdracht gegeven voor den mooisten boom te zorgen, die maar te krij gen was. 't Moest een heerlijk feest worden den, want 't was de eerste keer, dat Kerst mis gevierd zou worden met een boom, een echten boom. Niet zoo'n imitatie-product niet onnatuurlijk groenende sprieten en stijve armen, neen, een echte Kerstboom, dien je bij het binnenkomen al rook. En dan een groote, die byrna tot den zolder reikte, zóó hoog, dat de mooie groote glazen punt met parel moerachtigen weerschijn net onder de electrische plafonnière zou komen. In haar kindertijd had ze nooit een Kerstboom gezien. Op een dorp kwam het zoo niet voor, tenzij een jonge dominé er aardigheid in had de arme kinderen er gelukkig door te maken; maar op haar dorp was een oude dominé en die had genoeg werk aan zijn Kerstpreek om zich nog met zulke buitenis sigheden te kunnen 'bezighouden. Toen ze als kostschoolmeisje in de stad woonde en voor het eerst een Kerstboom zag, was ze er heelemaal stil van geworden. Ze had al tyd gehoord en gelezen van kinderen, die om den Kerstboom zingen en springen, maar zy was stil in een hoekje gaan staan en voelde een emotie over zich komen alsof er iets heel prettigs, maar ook iets heel droe vigs gebeurd was. Ze schaamde zich byna tegenover de anderen, dat zy als groot meis je zoo'n huilerig gevoel in zich kreeg. Ze wilde meelaohen, maar ze kon niet. Alleen de versjes, die zong ze goed mee: „Nu zijt wellecome Jesu lieven Heer". Ze dacht, nu moest er eens iets heel bijzonders gebeuren, een wonder. Ze vond, dat hoorde by dien prachtigen lichtglans en al dat zilver ge- twinkel. Het wonder gebeurde niet, maar toen ze aandachtig luisterde naar het Kerst verhaal en hoorde, dat er ieder jaar in elk mensch een wonder kon voltrokken worden, het wonder van de liefde, de zuivere, alles reinigende liefde, toen werd het nog stiller in haar erf voelde ze zich als opgenomen in een heilige sfeer. Later, toen ze dikwijls Kerstboomen had gezien, mooie en leelijke, te strak witte of te bont gekleurde, was dat overdreven gevoel van emotie niet meer in haar geweest, maar altyd bleef er iets han-, gen van die eerste groote bekoring en nooit kon ze er toe komen de chocolade-figuren) ingepakt in zilverpapier, er wild af te ruk ken, zooals vriendinnetjes het dikwijls deden. Toen ze later getrouwd was en er kinder tjes gekomen waren, had haar man, getrouw aan de familie-traditie, het Sint Nicolaas- feest in eigen kring hooggehouden. En ze had het heerlijk gevonden te zorgen en in te koopen en grappig in te pakken. Maar nu de kinderen op een leeftijd gekomen waren, dat het beeld van den heiligen Sint Nicolaas op den achtergrond raakte, nu kwam het even in haar op voor 't eerst eens Kerstmis te vieren. Er werd overlegd, en waar de St. Nicolaasavond voor de kinderen d e feestdag bij uitnemendheid was geweest, vonden haar man en zy het beiden gewenscht, de kwestie met de heele familie te bespreken. Er wer den voorstellen gedaan. De een vond allebei de avonden de helft. Het was altyd te heer lijk geweest ofn nu zoo maar die Sint Nico laas voorbij te laten gaan. Een tweede was vóór Kerstfeestviering en na heel wat over en weer gepraat, bleef het bij het laatste, aangetrokken als ze toch allemaal waren tot het nieuwe, het nooit beleefde. En vader, die zoo innig veel van zyn vrouw hield, en zag hoe haar verlangen naar het eerste Kerstfeest uitging, stemde graag toe. Hy had het van zichzelf een klein en egoïstisch standpuntje gevonden als de lieve herinne ringen aan eigen jeugd hier den doorslag zouden hebben gegeven. Alleen z'n vrouw moest hetdan heelemaal zelf maar doen. Voor Sint Nicolaas had hy nog wel eens een versje gemaakt of een grapje bedacht, maar voor Kerstboomen en alles wat daarbij hoor de, kon hy niet zorgen. Zoo was dan in volle harmonie besloten tot het feest, waar zy zich alles van voorstelde. O, wat lag ze, vóór ze slapen ging, te denken aan wat ze alle maal doen moest en doen Zou. 't Moest iets bijzonders worden, iets heel bijzonders. Haar kinderen moesten naast den gewijden indruk dien zij vroeger had, tevens een gevoel heb ben van feestelykhyid, van échte vreugde. En financieele zorgen kende ze niet. Ze mocht alles koopen wat ze wilde en noodig had. Daarom was ze begonnen met die op dracht van den allermooisten boom, taxeer de het aantal ballen, slingers en kaarsjes, maar toen ze binnen in den winkel al die volle doozen zag met scheepjes en engeltjes en noten, kwam er aan haar kooplust en verrukking geen einde. O, en wat zat er nu weer in die doos? Kerstmannetjes! Die had ze nu nog nooit gezien 1 Grappig, die papie ren jasjes met zilveren loovertjes en die volle baard. En die leuke, lange schoenen. Wat glinsterde alles. Ze zocht een heel groo-, te uit, een om in het midden van den boom te hangen, zoodat iedereen hem dadelijk zou zien. Ze wilde het niet eens bezorgd hebben. „Nee, juffrouw, pakt U maar in", en met een reuzenpak liep ze veerkrachtig naar huis. De boom was gekomen, t Viel eigenlijk niet mee. Hy stond daar in een hoek van den gang, van onder in een zak en de armen met een dik touw bij elkaar gehouden. De mod der lag hier en daar op den looper en het was zoo'n onhandig ding om aan te pakken. Maar met eenige hulp ging het toch wel en duurde het niet lang of hy stond in een groote bak met zand, midden in de groote kamer, in de salon, die ter eere van den boom ruim was gemaakt. Het teleurgestelde ge voel begon plaats te maken voor geani meerdheid en ze begon den boom op te tui gen, uren achter elkaar. Ze gunde zich maar kort tyd om te eten, maakte zich, nerveus lachend, met een grapje af van de vele vra gen, die haar aan tafel gesteld werden, en verdween weer zoo gauw mogelijk om des avonds, doodvermoeid, maar zeer voldaan, de kamer af te sluiten. Ze had het in haar gedachten precies ge regeld en zóó ging het ook, toen eindelijk de lang verwachte avond aanbrak. Vader, die veel langer armen had en niet zoo roe keloos met lucifers omging, zou helpen de kaarsen aan te steken. Ze had voor de kin deren nog een apart kandelaartje gemaakt, een klein kaarsendragertje van rood ge schilderd hout, met een takje hulst en roode lintjes. Toen alle kaarsjes brandden en de ca- deaux en cadeautjes, keurig verpakt, met groote roode strikken er omheen, op tafel tjes, gedekt met wit damast en versierd met fijn levend groen, klaar lagen, ging ze naar de kinderen, die in angstige en blijde span ning het oogenblik van Moeder's komst af wachtten. Moeder was in huis de afgod, daar werd alles van geëischt en alles van ver wacht en nooit viel het tegen. Als Moeder iets organiseerde, overtrof het altyd hun meest buitensporige verwachtingen. Ze ston den klaar, de vyf kleuters, in witte en blau we matrozenpakken. Ze kwam binnen met een blad met de vyf kandelaartjes. Dit gaf de eerste verrukking. De kaarsen werden aangestoken en achter elkaar gingen ze de breede weggeschoven deuropening door naar den boom, die in stille en levende pracht hen een oogenblik verbijsterde. Ze hadden voor zichtig de vlammetjes brandende gehouden en zetten de blakertjes op een tafeltje, waar op een kan met groote lila chrysanten stond. Het laatste blakertje was van den jongste van de vijf, den kleinen Freddy, die in alles een i**tzondering maakte op de broertjes en zusjes. Niet zoo stevig gevormd en in plaats van een eenigszins overmoedige en gezonde levensvreugde, had hy de stille en terug getrokken natuur, die vreemd aandeed in dit aonnige milieu van sterke en vroolyke men schen. Zyn oogen, te groot en te week, had den dikwijls iets afwezigs en iets melancho lieks, niet in overeenstemming met zyn leef tijd en omgeving. Vervolg op pag. 3.)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1927 | | pagina 3