MULDER OOMS
Gemeente Lichtfabrieken te Gouda
ft
4!
DE ROZENKRANS
Maison Para
AUTO GARAGE„GOUDA
M (iöIDSCHE FRUITHANDEL
Electro Technisch Bureau
J. F. W. Turion
Telefunken 4 met lampen f150
Sigarenfabriek.
VALET
Ajourinrichting
/J
Rov&en brengt
de stemming erut,
WIJNHANDEL
IS GOED EN GOEDKOOP
GOUDSCHE COURANT - ZATERDAG 24 DEC. 1927 - TWEEDE BLAD
Schouwburg
Goud
M
,L)e Vereenigde Schouwspelers"
99
FRANS DEE
naar KLEIWEG 53
BRITISH
SPORTS HOUSE
Bel op Telefoon 400
Goudsche Dienstverrichting
Turfmarkt 1 - Telef. 344 - Gouda
Zeer snelle verhuizingen met auto-verhuiswagens van
en naar alle plaatsen.
Transport van Piano's, Orgels, Brandkasten, enz. enz.
ALTIJD ONDER GARANTIE.
Goedkoope prijzen. Zeer nette behandeling.
Beleefd aanbevelend. L. N. POLDERVAART.
No. 258
J. C. den Boer Wzn.
Vul vóór 1928
Uw voorraad aan.
Uw Reclame Drukwerk
Drukkerij A. BRINKMAN k
Aanbesteding.
Bij Ph. J. (SARIN
ia. E. .van Dengen Bolding
Adverteert in dit Blad
Drogisterij „De Eoudscbe Gaper"
B8
Groote Opruiming
bij C. A. B. B A N T ZIN G E R
GOUWE No. 189 (naast de Electr. Centrale)
Rotterdamsche Veer No. 5.
ELKE KOOPER ONTVANGT EEN
KERSTMIS.
Waar eens de kribbe stond.
HET KERSTMANNETJE.
Dir. PIERRE MOLS.
Woensdag 28 Deoamber, 8 uur
HET ONGEEVENAARDE SUCCES:
door A. BISSON, naar FLOR. BARCLAY'S wereldberoemden liefdes
roman. 'n SPEL VAN LIEFDE... met 'n LACH en 'n TRAAN.
Dit sitluk heeft ofschoon de titel het zou doen vermoeden
geen religieuze strekking!
Hoofdrollen
ENNY DE LEEUWE, MINNY v. OLLEFEN, J. OBDAM,
PIERRE MOLS, HANS BRUNING, JOHN TIMROTH, J. JOHA, e.a.
Het publiek is enthousiast!!!... De Pers is eenparig in haar lof over
de voortreffelijke voorstelling van dit schitterende stuk.
'n Stuk voor IEDEREEN!
Prijzen der Plaatsen: Loge en Stalles 2.(Leden 1.50),
Balcon 1.50 (Leden 1.15), Galei-ij 0.70 plus belasting en 10
Auteursrecht.
Plaatsbespreking bij Loting Dinsdag 27 December, des avonds
8 uur a 0.10 pea- plaats.
OPTICIEN
VERHUISD van Wnathavan 14
Brillen
Kl|kers
Barometers
8290 8(1
Leuvehaven 55,
R'dam. Tel. 13355.
SPECIAAL ADRES VOOR
Lederen en zwaar waterdichte Motor-Costunies, Sport-
Costumes, lederen Handschoenen, Motortasschen enz.
Kampecrtentien en benoodigdheden. ORIGINEELE ENG.
TRENCH-COATS, Oliej assen enz.
VRAAGT ONZE GEïLL. PRIJSCOURANT.
CRABETHSTRAAT
LUXE VERHUUR i Stalling en Reparatiën
99
Ieder uur van den dag geopend.
•40l
Firma Wad. A. Rlatvald.
lANGE T1ENDEWEG 27
BLAUWE DRUIVEN,
ANNANASSEN
SINAASAPPELEN,
MANDARIJNEN
CITROENEN,
TAFELPEREN,
TAFELAPPELEN,
TELEF 31
heeft in voorraad
BANANEN,
DOOSJES TUNISDADELS
NIEUWE VIJGEN,
STU DENTENH A VER
VRUCHTEN IN BLIK,
DIVERSE SOORTEN NOTEN,
enz.
BUSGROENTEN (merk Sleutels) te>»en scherp concurreerende prijzen.
Lange TIendeweg 24 Telefoon No. 326
Een prima toestel is het nieuwe
Vraagt inlichtingen aan bovenstaand adres.
40
In verband met het verschijnen
van een nummerieke telefoongids
waaarin het echter onmogelijk is om
een bepaalden naam te vinden,
meen ik goed te doen mijn clientele
in herinnering te brengen dat mijn
telefoonnummer is:
Beleefd aanbevelend,
GROENENDAAL 13. 30 3318
Rekeningen
Kwitantiën
Wissels
Briefpapier
Enveloppen
Briefkaarten
en vergeet vooral niet
ICiP Wij leveren U alles vlug,
in prima uitvoering en tot
goedkoopen prijs.
MARKT 31 - TEL. 82
Op WOENSDAG 4 JAN. 1928
zal, des v.m. 11 uur in het Café
„HUIS DEN HOEK" te Haas
trecht, voor rekening van de
N.V. Stoom- Tabak- en Sigaren
fabriek .DE OOIEVAAR" v.h.
BLANKEN en DEN HARTOG
te Haastrecht,
publiek worden aanbostead:
Het bouwen van een
Bestek enteekeningen verkrijgbaar
a flO per stel (rest. f 5) bij den
Architect DIRK STUURMAN.
Burg. Martenssingel 97, Gouda.
Telefoon No. 604. 34
99
99
Scheer- en Aanzetappara^t
Scheerzeep en Riem
WAARDE f2.50
Prijs: EEN GULPEN
Ball. A. da Jong,
Oosthaven 29 - Gouda
Telefoon No. 118 15
DUBBELE BUURT
is het ADRES voor een werke
lijk goed en mooi KERST
GESCHENK fijne' luxe kisten
en doozen SIGAREN
EN SIGARETTEN -
Uitmuntend van kwaliteit en
smaak. 15
Aanbevelenswaardige merken.
Burgemeester Martenssingel 154
EMSERZOUT
EMSERWATER
3306 10 EMSERPAST1LLES
MARKT 6 TEL. 762.
Markt 18—19 Gouda
Op alle artikelen die niet in de opruiming zijn
10°/, korting a contant.
Telephoon Nos. 70 en 255 (gedurende de kantooruren 2 lijnen).
Buiten de kantooruren voor de Gasfabriek No. 70 en voor de
Electrische Centrale 255.
Met ingang van DINSDAG 27 DECEMBER a.s. zal het kantoor der
afdeeling Boekhouding gevestigd zyn in het pand
Het kantoor der Directie, alsmede van de technische administratie zal
gevestigd bljjve nin pand
Aan het kantoor der Directie en technische administratie zich te ver
voegen voor:
1. besprekingen met Directie;
2. klachten omtrent gas- en electriciteitsvoorziening.
3. cokesverkoop en cokesbestellingen;
4. alle verdere aangelegenheden betreffende de technische af deeling.
Aan het kantoor dei- afdeeling Boekhouding, Gouwe No. 189 zich te
vervoegen voor:
1. het aanvragen van nieuwe aansluitingen en wegnemingen voor
gas en eJectriciteit.
2. betalingen, inning van kwitanties, wissels, emz.
3. klachten omtrent opneming gas- en eleotriciteitsmeters en inning
gas- en eleetriciteitskwitanties.
4. alle verdere aangelegenheden betreffende de afdeeling Boek
houding.
Hoofdsteag 7 - Rotterdam
Varpleglngiartikilen, Corseti, Qummikousan, Braukbandin
Vyarmwaterzakkan. Qalll. prijscourant gratia
GUMMIWAREN - 2670
geeft in gezelschap de gezellige at
mosfeer en verschaft bij den arbeid
bet noodige concentratie-vermogen.
Onaangenaam is echter de leelijke
nasmaak en reuk - niet slechts voor
den rooker - ook voor de omgeving.
Wees daarom verstandig: Na het
rooken eenige Wybert-Tabletten - en
de onaangename tabaksreuk verdwijnt.
Dubbel iekker smaakt later dan de
sigaar weder, want Wybert-Tabletten
bestrijden niet alleen den onfrisscben
adem, doch ook de prikkeling en
ontsteking der slijmvliezen.
Bij alle Apothekers en Drogisten
vermijdbaar 45 en 65 Cts.
pracht kal«nd«r
OF EEN mooi cadaau
wor-
wen-
ten-
KERSTDAGEN.
Er zyn herinneringen, doe nooit oud
den, die telkens weer ons schynen te
ken met den teeren lach en de zachte,
gere handjes der jeugd, die wy, tl
maal bezien, toch telkens opnieuw
opnepten met dien blijden, vreugdigen
der herkenning en der dankbaarheid,
zijn er in het leven der mensohheid a
dat van den mensch. En zij zijn-het
bezit, dat we met voorzichtige li
dragen hebben het leven en de
Wanneer straks, terwijl buiten de misti
ge dagen roerloos schynen te kwijnen on
der een lagen hemel en alle leven schijnt
ingeslapen in den tijd, die zonder zon en
zonder vreugde is, in onze huizen en ker
ken tie kerstlichten ontstoken worden zoo
als dat nu al jaren en eeuwen gebeurt, dan
nemen we ook weer zoo'n teere herinne
ring in de bewogen handen en herdenken
wat eeuwen geleden in Bethlehem's beesten
stal gebeurde, maar ook hoe voor korteren
of langeren tijd wy als kinderen verrukt
stonden by den van licht glinsterenden
boom, hoe in later jaren het Kerstfeest ons
teruglokte naar het ouderlijk huis en het
stille, vertrouwde dorpje met de be. n euw
de daken, tot we nu misschien als orders
staan voor dien boom, waarheen or. ze kin
deren opkijken in stille verrukking.
Het Kerstfeest heeft zoo iets innig-ver-
trouwds. Buiten is het donker en koud,
treuzelen de matte dagen aarzelend over
het land, waar al vroeg allerwege de licht
jes aanglimmen als vurige spatjes en waar
boven de lucht hangt, zwaar en grijs. Maar
in de huizen komen de menschen samen.
Zy komen van heinde en ver, kinderen en
geliefden uit bun werk en hun bezigheid,
naar het oude, vertrouwde plekje by den
ouderlijken haard.
Als ze nog jonger zym, de kinderen, ko
men ze in de blijde luidruchtige vreugde.
Zijn ze ouder geworden, dan komen ze
van de vacantie en het eindelijk weerzien,
stiller, als peinzend, nu zij weer op de oude
plek zijn teruggekeerd, over hun voorbij-
leven, maar bly toch om de vreugde van
En wanneer 's morgens de
zwaar en dreunend boven
het pas ontwaakte dorp, dan gaan ouderen
en jongeren opnieuw te zamen naar het
kleine kerkje, waar de herinnering gevierd
wordt aan de geboorte van het Jezus-
kindje.
Maar 's avonds, wanneer het donker is
en de blinden zijn toegesloten voor de duis
tere ramen, dan wordt bij den Kerstboom
het kinderfeest gevierd ter eere van Hem,
„Laat
irarvsH
ze niet, want derzulken is het koninkrijk
der hemelen." Dan glinstert en schittert het
overal in den boom tusschen de kristallen
appels en het fijne zilverdraad, dat in slin
gers den boom omspant, en op de wydge-
spreide takken, waar de sneeuw te glinste
ren lijkt. Dan zitten de kinderen, de gloeien
de gezichtjes opgeheven in verrukking naar
die vreemde pracht, luisterend naar het ver
haal van Bethlehem's stal en den zang der
engelen in Efrata's velden.
En wy ouderen luisteren ook. Wy zien
weer de dagen onzer jeugd, toen we ook
zaten met opgeheven hoofdjes en in onze
oogen de vreemde droom bloeide van een
Oostersch land, waar mannen gingen ln
wyde, kleurige gewaden en gouden sterren
fonkelden aan een wolkeloozen, diep-blau-
wen hemel. We zien het huis, waar onze
kindsohheid groeide en de oude kamer met
het stille haardvuur, waar we luisterden
naar het Kerstverhaal, maar waar we later
De nis in de Christuskerk in Bethlehem, waar eens de kribbe stond.
De plaats is aangeduid door een zilveren ster.
stonden hand in hand met haar, die ons
leven verluchtigen kwam en verhelderen
met den zonneschijn haar liefde. Het is ons
zoo vreemd. En stil met de kinderen zingen
ook wy: „Vrede op aarde. In
Zien we nog de Engelen in blinkende,
kleeden aan het donker azuur van Palesti-
na's nachthemel? Toch luisteren wy, als
die herders uit het bijbelverhaal, naar den
klaren zang, die ons de blijde vrede-bood-
schap bracht. En wy voelen dat dit feest
niet alleen een feest is van onze herinnering,
maar van de herinnering der menschheia,
die nooit moe wordt Bethlehem's beesten
stal te gedenken en te luisteren naar den
zang, die eeuwen lang al haar de vrede be
looft.
Vrede en rust, wij zoeken haar allen. Het
is het doel der mensohheid de eeuwen door.
Maar het is niet deze vrede, waarvan der
engelen zang ons de belofte gebracht heeft'.
Stryd is onvermijdelijk in de wereld. Wy
zien hem nog overal, tusschen de volkeren
en de menschen, overal tot in ons eigen huis.
Maar het is de vrede met ons zeiven, waar
van het Kerstfeest ons spreekt.
Wanneer we denken aan den geborene m
Bethlehem, en hem zien, grooter geworden,
predikende on leerende en het geheele lanu
doorgaande, goeddoende aan allen, dan we-
ok, hoe hij het wweest ls, die den
mensohheid éjteerd heeft naar
inensté, tii WTiSIÓieengehol-
pen over de staketsels van vormendienst
naar het land der geestelijke vrijheid; maar
haar ook heeft gewezen op eigen zondigheid
en de noodzakelijkheid van innerlijke ver
nieuwing. Niet door een vormendienst, maar
ook niet door het getrouw naleven van de
geboden der wet, door zedelijkheid en braaf
heid, kan de mensch verlost worden van zich
zelf. Hy moet inkeeren in zichzelf en tot
hooger diep bewustzijn ontwaken, wil hij
den innerlyken vrede vinden en tot een kind
van God, worden.
Is het wonder, dat de menschheid de her
innering aan deze vredesboodschap bewaart
als eene, die altijd opnieuw haar wenken
blyft tot stille overpeinzing, dat de eeuwen
door ieder jaar opnieuw deze vredeszang
haar bekorenden en opwekkenden invloed,
doet gevoelen, bok al is zoo menigeen af-'
gestorven van het geloof zijner jeugd? Is
het wonder, dat zy telken jare opnietiw de
geboorte in Bethlehem's beestenstal, nu zoo
veel eeuwen geleden, herdenkt als het feest
der verlossing en dat zy in het donkerst der
dagen weer het nieuwe licht ziet schijnen,
dat eens boven Palestina te gloren begon?
Blijft niet het Kerstfeest het feest der be-(
lofte van een nieuwen tijd, waarin de mensch'
losgemaakt van vormendienst en slaafsche,
vrees zich keert in zich zeiven, maar vol
liefde ook tot de naaste?
Want naast deze boodschap van vrede,
brengt de geboorte van het Jezus-kindje ook
die andere om den naaste lief te hebben als
zichzelven. Het „oog om oog en tand om
tand" verliest zyn gebiedend* kracht. Want
„zoo wie u op de rechterwang slaat, keert
hem ook den linker toe, zegent hen, die u
vervloeken, bidt voor degenen, die u geweld
aandoen." Dat is de boodschap der zacht
moedigheid en liefde. Zy toont, hoe de In-
nerlijk-verloste en vernieuwde mensch moet
staan tegenover zyn naaste. En zy ook
klinkt in het gezang boven Efrata's velden.
Hoor! de Kerstklokken luiden. Het feest
der herinnering aan een nieuwen dag, die
in Palestina is opgegaan en de eeuwen door
over de menschheid gelicht heeft, is begon
nen. Laten we naast de herinnering aan
eigen leven ook vooral deze bewaren!
BETHLEHEM
Bethlehem, de geboortestad van Christus,
de stad welke met haar olyf-heggen en
vruchtentuinen zoo schilderachtig op de heu
vels van Judea ligt, de stad waarheen veler
gedachten gaan in de komende Kerstdagen,
heeft wel het langste op den invloed van de
Europeesche 'beschaving moeten wachten.
Terwyl Jeruzalem zich reeds geruimen tjjd
in het bezit van moderne waterleiding, te
lefoon e. d. mocht verheugen, bevindt Beth
lehem zich thans nog schier in denzelfden
toestand, waarin de Kruisvaarders het heb
ben gezien.
Het centrum van de aantrekkelijke stad
met haar witte huizei», de slanke torens en
minarets, is de Christuskerk, die op de
plaats staat waar de Heiland het levenslicht
moet hebben aanschouwd. Die kerk ls de
bron geweest van vele twisten. Grieken, Ar
meniërs, Kopten, Abessyniërs en verschillen
de andere secten besteden elkander hefcvoor-
recht om er hun godsdienstoefeningen te
mogen houden, ondanks het feit, dat de Sul
tan aan ieder der groepen een bepaald deel
van de kerk daarvoor had aangewezen.
Voor den wereldoorlog bood de kerk dan
ook, tengevolge van die twisten, een verval
len aanblik, doordat geen der groepen het
noodig oordeelde om haar te onderhouden en
voor verval te behoeden. Aan de ergerlijke
verwaarloozing is pas kortgeleden een einde
gekomen, dank zy de Engelsche overheid,
welke met tact en overleg orde wist te schep
pen in den chaos en den vrede te herstellen
tusschen de secten, waardoor sindsdien de
Kerstdagen in vollen vrede kunnen worden
gevierd, terwijl vroeger de Turken genood
zaakt waren om een detachement van dui
zend man naar de Heilige Stad te zenden
ten einde relletjes te voorkomen. De betee-
kenis daarvan wordt duidelijk als men weet,
dat de Kerstdagen in Bethlehem langer du
ren dan bij ons, doordat na elkaar drie groo
te Kerstfeesten worden gevierd, n.l. het Ka
tholieke op 25 December, het Griekse he 13
dagen later en het Armeensche opnieuw 13
dagen later.
Thans, na vele eeuwen van stryd en ver
val, is dë kerk weer geheel gerestaureerd, en
kunnen de Christelijke Volkeren op de hei
lige plek ieder voor zich de geboorte van
Christus herdenken.
VREDE OP AARDE.
Kerstavond is de avond van herinneriug
en verbeelding, het sprookje van schoonheid
•n dichterlijkheid. In aller hart heerscht de
warmte der innige genegenheid, in aller ge
moed de verteedering en de blydschap van
het familieleven. Het is de avond van vrede
in eigen huis, die menigmaal zoo gansch ver
schilt van de atmosfeer in den dagelykschen
werkkring.
Immers, in hoe menige onderneming valt
aan de goede verstandhouding nog heel wat
te verbeteren. In hoe menig geval wordt de
bedrijfsvrede verstoord, doordat de actie
zich niet richt op verhooging jranjfc «Jgemeen
welvaartspeil, doch óp het eenzydfg eigenbe
lang. Dit maakt het waarlijk niet gemakke
lijk om den geest van de werkers in het be
drijf te verbeteren door maatregelen, die nu
eenmaal onverbiddelijk rekening moeten
houden met het economisch mogelijke.
Heerscht er echter in een onderneming een
geest van onderling vertrouwen, dan zijn al
len spoedig doordrongen van de waarheid,
dat de belangen van de partijen, welke in de
productie samenwerken, in hoofdzaak paral
lel loopen. Kerstmis wekt het verlangen, dat
ook in het bedrijfsleven de ware vrede een
maal werkelijkheid moge worden!
„De kaarsen branden tusschen
mandarijnen', sneeuwsiterren, speel
goed en gekleurde noten.
De kinderen zingen en de dauw
der groote oogen beweegt in 't tril
lend schijnen."
,De dag van Kerstmis naderde. In het
gezin vani de familie Van Garderen was het
duidelijk merkbaar. De moeder had al we
ken geleden opdracht gegeven voor den
mooisten boom te zorgen, die maar te krij
gen was. 't Moest een heerlijk feest worden
den, want 't was de eerste keer, dat Kerst
mis gevierd zou worden met een boom, een
echten boom. Niet zoo'n imitatie-product
niet onnatuurlijk groenende sprieten en
stijve armen, neen, een echte Kerstboom,
dien je bij het binnenkomen al rook. En dan
een groote, die byrna tot den zolder reikte,
zóó hoog, dat de mooie groote glazen punt
met parel moerachtigen weerschijn net onder
de electrische plafonnière zou komen. In
haar kindertijd had ze nooit een Kerstboom
gezien. Op een dorp kwam het zoo niet voor,
tenzij een jonge dominé er aardigheid in
had de arme kinderen er gelukkig door te
maken; maar op haar dorp was een oude
dominé en die had genoeg werk aan zijn
Kerstpreek om zich nog met zulke buitenis
sigheden te kunnen 'bezighouden. Toen ze
als kostschoolmeisje in de stad woonde en
voor het eerst een Kerstboom zag, was ze
er heelemaal stil van geworden. Ze had al
tyd gehoord en gelezen van kinderen, die
om den Kerstboom zingen en springen, maar
zy was stil in een hoekje gaan staan en
voelde een emotie over zich komen alsof er
iets heel prettigs, maar ook iets heel droe
vigs gebeurd was. Ze schaamde zich byna
tegenover de anderen, dat zy als groot meis
je zoo'n huilerig gevoel in zich kreeg. Ze
wilde meelaohen, maar ze kon niet. Alleen
de versjes, die zong ze goed mee: „Nu zijt
wellecome Jesu lieven Heer". Ze dacht, nu
moest er eens iets heel bijzonders gebeuren,
een wonder. Ze vond, dat hoorde by dien
prachtigen lichtglans en al dat zilver ge-
twinkel. Het wonder gebeurde niet, maar
toen ze aandachtig luisterde naar het Kerst
verhaal en hoorde, dat er ieder jaar in elk
mensch een wonder kon voltrokken worden,
het wonder van de liefde, de zuivere, alles
reinigende liefde, toen werd het nog stiller
in haar erf voelde ze zich als opgenomen in
een heilige sfeer. Later, toen ze dikwijls
Kerstboomen had gezien, mooie en leelijke,
te strak witte of te bont gekleurde, was dat
overdreven gevoel van emotie niet meer in
haar geweest, maar altyd bleef er iets han-,
gen van die eerste groote bekoring en nooit
kon ze er toe komen de chocolade-figuren)
ingepakt in zilverpapier, er wild af te ruk
ken, zooals vriendinnetjes het dikwijls deden.
Toen ze later getrouwd was en er kinder
tjes gekomen waren, had haar man, getrouw
aan de familie-traditie, het Sint Nicolaas-
feest in eigen kring hooggehouden. En ze
had het heerlijk gevonden te zorgen en in
te koopen en grappig in te pakken. Maar nu
de kinderen op een leeftijd gekomen waren,
dat het beeld van den heiligen Sint Nicolaas
op den achtergrond raakte, nu kwam het
even in haar op voor 't eerst eens Kerstmis
te vieren. Er werd overlegd, en waar de St.
Nicolaasavond voor de kinderen d e feestdag
bij uitnemendheid was geweest, vonden haar
man en zy het beiden gewenscht, de kwestie
met de heele familie te bespreken. Er wer
den voorstellen gedaan. De een vond allebei
de avonden de helft. Het was altyd te heer
lijk geweest ofn nu zoo maar die Sint Nico
laas voorbij te laten gaan. Een tweede was
vóór Kerstfeestviering en na heel wat over
en weer gepraat, bleef het bij het laatste,
aangetrokken als ze toch allemaal waren
tot het nieuwe, het nooit beleefde. En vader,
die zoo innig veel van zyn vrouw hield, en
zag hoe haar verlangen naar het eerste
Kerstfeest uitging, stemde graag toe. Hy
had het van zichzelf een klein en egoïstisch
standpuntje gevonden als de lieve herinne
ringen aan eigen jeugd hier den doorslag
zouden hebben gegeven. Alleen z'n vrouw
moest hetdan heelemaal zelf maar doen.
Voor Sint Nicolaas had hy nog wel eens een
versje gemaakt of een grapje bedacht, maar
voor Kerstboomen en alles wat daarbij hoor
de, kon hy niet zorgen. Zoo was dan in volle
harmonie besloten tot het feest, waar zy
zich alles van voorstelde. O, wat lag ze, vóór
ze slapen ging, te denken aan wat ze alle
maal doen moest en doen Zou. 't Moest iets
bijzonders worden, iets heel bijzonders. Haar
kinderen moesten naast den gewijden indruk
dien zij vroeger had, tevens een gevoel heb
ben van feestelykhyid, van échte vreugde.
En financieele zorgen kende ze niet. Ze
mocht alles koopen wat ze wilde en noodig
had. Daarom was ze begonnen met die op
dracht van den allermooisten boom, taxeer
de het aantal ballen, slingers en kaarsjes,
maar toen ze binnen in den winkel al die
volle doozen zag met scheepjes en engeltjes
en noten, kwam er aan haar kooplust en
verrukking geen einde. O, en wat zat er nu
weer in die doos? Kerstmannetjes! Die had
ze nu nog nooit gezien 1 Grappig, die papie
ren jasjes met zilveren loovertjes en die
volle baard. En die leuke, lange schoenen.
Wat glinsterde alles. Ze zocht een heel groo-,
te uit, een om in het midden van den boom
te hangen, zoodat iedereen hem dadelijk zou
zien. Ze wilde het niet eens bezorgd hebben.
„Nee, juffrouw, pakt U maar in", en met
een reuzenpak liep ze veerkrachtig naar
huis.
De boom was gekomen, t Viel eigenlijk
niet mee. Hy stond daar in een hoek van den
gang, van onder in een zak en de armen met
een dik touw bij elkaar gehouden. De mod
der lag hier en daar op den looper en het
was zoo'n onhandig ding om aan te pakken.
Maar met eenige hulp ging het toch wel en
duurde het niet lang of hy stond in een
groote bak met zand, midden in de groote
kamer, in de salon, die ter eere van den boom
ruim was gemaakt. Het teleurgestelde ge
voel begon plaats te maken voor geani
meerdheid en ze begon den boom op te tui
gen, uren achter elkaar. Ze gunde zich maar
kort tyd om te eten, maakte zich, nerveus
lachend, met een grapje af van de vele vra
gen, die haar aan tafel gesteld werden, en
verdween weer zoo gauw mogelijk om des
avonds, doodvermoeid, maar zeer voldaan,
de kamer af te sluiten.
Ze had het in haar gedachten precies ge
regeld en zóó ging het ook, toen eindelijk
de lang verwachte avond aanbrak. Vader,
die veel langer armen had en niet zoo roe
keloos met lucifers omging, zou helpen de
kaarsen aan te steken. Ze had voor de kin
deren nog een apart kandelaartje gemaakt,
een klein kaarsendragertje van rood ge
schilderd hout, met een takje hulst en roode
lintjes.
Toen alle kaarsjes brandden en de ca-
deaux en cadeautjes, keurig verpakt, met
groote roode strikken er omheen, op tafel
tjes, gedekt met wit damast en versierd met
fijn levend groen, klaar lagen, ging ze naar
de kinderen, die in angstige en blijde span
ning het oogenblik van Moeder's komst af
wachtten. Moeder was in huis de afgod, daar
werd alles van geëischt en alles van ver
wacht en nooit viel het tegen. Als Moeder
iets organiseerde, overtrof het altyd hun
meest buitensporige verwachtingen. Ze ston
den klaar, de vyf kleuters, in witte en blau
we matrozenpakken. Ze kwam binnen met
een blad met de vyf kandelaartjes. Dit gaf
de eerste verrukking. De kaarsen werden
aangestoken en achter elkaar gingen ze de
breede weggeschoven deuropening door naar
den boom, die in stille en levende pracht hen
een oogenblik verbijsterde. Ze hadden voor
zichtig de vlammetjes brandende gehouden
en zetten de blakertjes op een tafeltje, waar
op een kan met groote lila chrysanten stond.
Het laatste blakertje was van den jongste
van de vijf, den kleinen Freddy, die in alles
een i**tzondering maakte op de broertjes en
zusjes. Niet zoo stevig gevormd en in plaats
van een eenigszins overmoedige en gezonde
levensvreugde, had hy de stille en terug
getrokken natuur, die vreemd aandeed in dit
aonnige milieu van sterke en vroolyke men
schen. Zyn oogen, te groot en te week, had
den dikwijls iets afwezigs en iets melancho
lieks, niet in overeenstemming met zyn leef
tijd en omgeving.
Vervolg op pag. 3.)