1 J' Wat de Kerstboom ons zegt. Kerstvermaken. °'L KERSTMIS. Vrede op «arde. Weder klinkt alom in beden en in zangen, het „Vrede op aarde" in den winternacht. Opnieuw geeft de menschheid in deze ge wijde uren uiting aan het vurig verlangen, waarvan zy de, vervulling verwacht. Het Herfstfeest brengt de vredesgedachte in de heofdef* en de harten. Maar zal er eenmaal een ongestoorde vrede er allereerst zijn vrede Ruim negen jaar geleden verstomden de kanonnen op het slagveld. De puinhoopen, door den gruwelijken oorlog veroorzaakt, zijn nagenoeg opgeruimd, maar de onafzien bare kerkhoven met de kille graven getui gen nog van den onuitsprekelijken jammer, welke in den wereldkryg over het mensch- Het staat vast, dat de mogelijkheid van een nieuwen wereldoorlog denkbaar blijft, zoolang niet het verstand de overwinning op het geweld zal hebben behaald. Gelukkig is daar de Volkenbond, al staat hy nog in de kinderschoenen. Moeizaam schrijdt hij voort, want nog altijd zijn er talrijke mach tigen der aarde, wier daden de pogingen tot volkerentoenadering verstoren: nog altijd is in het Oosten de revolutie-vaan hoog opge heven en drijven communistische leiders krachtdadig tot geweld en opstand aan. Wij allen beseffen, dat wij, in navolging van de nobelsten onder ons, onze beste krachten in dienst moeten stellen van het internationaal vredeswerk, dat in Genève wordt verricht. „Vrede op aarde" ruischte eertijds door de ceders van den Libanon. „Vrede op aarde" is thans de internationale vredesklank, wel ke -zich vanuit Genève over de geheele we reld voortplant. oooooooooooooooooooooooooooo KERSTGROET. „Vreed' op aardel In menschen welbe hagen!" O verrukkend eng'lenlied, Dat, door tal van eeuwen voortgedragen, Ook nog ons vertroosting biedt! Blijf gedurig in ons hart weerklinken, Doe er 't licht van d' open hemel blinken, Wek in ons bij ieder lot 't Eind'loos dankbaar: „Eer zij GodI" Ph. R. Hugenholtz. oooooooooooooooooooooooooooo DE KERSTBOOM. We doen heden ten dage ons best om aan den Kerstboom een christelijk karakter te geven en sommige verklaringen zijn vrij geslaagd. Een boom b.v. speelt Teeds op do eerste bladzijde van de geschiedenis des menschdoms een voorname rol, en Jezus bediende zich dikwijls van dat zinnebeeld, 't Is zoo, en de dichters hebben ook do<r alle eeuwen heen, van allerlei soorten van boomen gezongen, van D af nes' lauwerboom tot den „boom der dankbaarheid" van Wit- sen Gijsbeek. Maar dat alles heldert den oorspron g van den Kerstboom nog niet op. By Christus geboorte komt geen boom te pas en de Duitsche kerstboom zal wel eenige eeuwen ouder zyn dan Bethle hem's kribbe, want wy kunnen wel een hei- densche, maar geen christelijke oorsprong voor dat verlichte denneboompje vinden. Waarschijnlijk ia het niets anders dan de miniatuur-vertegenwoordiger van den ouden wereldboom, die bij de Germanen zeer hei lig was, den esch Yggdrasil, den boom des levens, en daarom immer green, die, met zyn takken en wortelen, hemel en aarde en hel omvatte. Aan den voet van dien boom ontsprongen de heilige bronnen; zijn kroon overschaduwde het geheimzinnige meer, waaruit de drie Nomen of Schik godinnen te voorschijn kwamen; van zijn takken druppelde een zoete dauw, „honing- val" genaamd. Te diep was die boom in 's volks geest geworteld, ian dat het dien zou hebben kunnen vergeten, en daarom werd er door de geloofspredikers, evenals aan den meiboom en zooveel andere heidensche over leveringen, een christelijke beteekenis aan gegeven. 't Boompje, op Kerstavond voor de kinderen geplant, moest natuurlijk honing- val, wat lekkers en speelgoed aan de takjes dragen. Hoe het nu komt, dat dit boompje bij ons, die toch evenzeer afstammelingen van de Germanen zyn als de Duitschers, sedert eeuwen, wellicht al sedert de invoering van het Christendom, niet meer vertoond is, terwijl zy het bewaard hebben (om het nu eindelijk weer aan ons door te geven), is een dier vragen, als men er vele doen kan, zonder dat het mogelijk is er een be paald antwoord op te" geven, 't Is mef de fragmenten van het Germaansche volksle ven gegaan als met alle antiquiteiten; ze zyn verspreid, en 't eene ia hier, 't andere De aanbidding der herders. Oud-Hollandsche Kerstliederen. O wat zon is komen dalen In den Maegdelicken schoot! Ziet hoe schijntze met heur stralen Alle glanssen doof en doot. Ay hoe schijnt dit hemelsch kint, Aller zielen licht en hoeder, Zon en maen en starren blint, Uit den schoot der zuivre moeder! Englen, doelt van 't Paradijs Zingt den hemel eer en prijs, En met vrê de harten kroont, Daer een goede wil in woont. Ziet hoe starooght daer een Oude, Achter deze maeght, op 't pant, Dat1de hemel hem betroude; Dat de kroon >van ootmoedt spant. Salomon, vol majesteit, Rijck van diamante straelen, Magh het in zijn heerBjckheit, Bij Gods nedrigheit niet haelen. Englen, daelt van 't Pcvradifa Zingt den hemel eer en prijs, En met vrê de harten kroont, Daer eeh goede wil in woont* Komt, ghij koningen en heeren U hier spieglen in dit licht: Jesus zal u ootmoedt leeren, Zie zijn hof in stallen sticht. Ziet de Moeder: ziet den Zoon, Kust de windsels: kust de doecken, Buight uw hoofden: buight uw kroon. Zwijght, vernuf tig en en kloecken. Englen, daelt van 't Paradijs: Zingt den hemel eer en prijs, En met vrê de harten kroont, Daer een goede wil in woont. VONDEL. ooooooooooooo<>oo<x>o<xx>oooooooooooooooooo<: Itymt, wilt u spoeden naar Bethlehem, Hoort als de vroede, der Englen stem, Vervoeght u mede bij 't soet accoort, *'t Is pays en vrede dat men daar hoort. Nu is verdwenen de duister nacht, 't Licht is verschenen Adams geslacht. Een douwe neer daelt die rouwe weghaelt. Siet een Jonghvrouwe heeft God bepaelt. Den Heer der geesten van 't Hemelshof, Leyt voorde beesten in dreck en stof, Die alle gaven en rijekdom geeft, Een Maeght moet laven, van koude beeft. Een Godt der vreuchden nu tranen schreyt, Om ons ondeugden in 't krebje leyt, Sijn handen zijn vast, ons banden ontlast, Sijn Ziel te pande stelt desen gast. Komt, wilt beminnen den jongen Prins! Sijn sachte zinnen vergramt geensins, Begeeft u leden tot sijner eer, Sijn Wet en Zeden volght meer en meer. Wilt u verkloecken dagh en de nacht Om hem te soecken met al u kracht, Sijn paden zijn slecht1), zijn reden*) oprecht, Al komt ghij spade, ghij wort zijn knecht. 1) Wijselijk. 2) In zich besloten, OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO 3) Effen. 4) Woorden Een glans, al ist dat schijnt daer door, T'en breeckt niet van der sonnen: Soo heeft sy, maghet naer en voor, Dat salieh kint ghewonnen. Maria nam hem op den schoot, Sy cusf hem aenden monde; Die liefde hadde sy seer groot, Tot hem in a> Waer is die dochter van Syoen, lek soud hoer blyde maken, lek zoude hoer een bootschap doen Van alsoo groote saken. Als men de werelt al bescreed, Soo wet de Maghet moeder, Te Bethleëm daer sy doen bleef Van 't kint onsen behoeder. Gelijk de aarde in haar winterslaap wacht op den terugkeer der zon, die haar wederom wekken zal tot een nieuw leven van kracht en schoonheid, zoo wachtte eeuwen geleden, een wereld, die dreigde ten gronde te gaan aan haar eigen cultuur, 'n wereld van genot zucht en bijgeloof, op het verlossende en be vrijdende woord, dat leven zou inblazen in. de kwijnende Ziel der Menschheid. En toen „de volheid der tijden" gekomen was, toen is hy gekomen, lumen mundi, het Licht der wereld. Talloos velen noemen zich naar hem, maar veler hart en geest zijn nog verre van hem. En van zijn geboorte spreekt de stralende kerstboom. De denneboonv die als zoodanig dient, is ons een beeld van trodw en wyst op iets blijvends. Zingen niet onze Oostelijke buren, bij wie „Weihnaéhten in hooge eere staat, van dezen boom: O Tannebaum! o Tannebaum! Wie treu sind dejhe Blatter! Du grünst nicht nur im Sommerzeit, Nein, auch im Winter wenn es schneit... Zyn scherpe naalden wijzen wellicht op het lijden, dat ieders leven vergezelt, maar de gahsche boom staat rechtop als streefde hy steeds het hoogere te zoeken. Zyn immer groen is symbool der onsterfelijkheid. De stralende lichtjes zeggen ons, dat uit de duisternis het Licht geboren wordt En de vele goede gaven, die in de takken van den boom hangen, zy getuigen van een vredelievende gezindheid, die anderen geluk kig en blij wil maken. De Kerstboom is het symbool van den Kerstgroet, het levensprogram eener gan- sche menschheid. Eere zy God in de hoogste hemelen! Vrede op aarde! In menschen een welbehagen! zeggen: hij vereenigt om zich heen het gan- sche gezin en is daarom een boom van Her innering en van Gezinsleven. Als wy ouderen naar den stralenden Kerstboom zien, dan gaan onze gedachten zoover, zoo heel ver terug. We zyn weer klein en luisteren met stil-vroom gemoed naar het oude Kerstverhaal. Het heeft ons gegrepen, gelijk het altijd en overal de kin derziel zal grijpen: daarginds in het vreem de Oostersche land dat vermoeid voorttrek kende echtpaar langs den steenigen bodem van Palestina. Voor hen is er geen plaats in de herberg en de uitgeputte reizigers vinden een armzalig nachtverblijf in een soort rots spelonk, „den stal van Bethlehem". En daar wordt als een kind der schamele armoede de Heiland en Verlosser geboren. En in dat ver haal zyn dan die andere treffende episodes geweven, waarnaar wy als kinderen met in gehouden adem luisterden: de Engelenzang in de velden van Ephrata, de „Ster uit het Oosten", die aan herders en aan koningen den weg Wyst naar „de kribbe", waar zy den jonggeborene zullen aanbidden en of feranden brengen. En dan die kindermoord te Bethlehem op last van Herodes, waarvan Vondel zoo eenvoudig-schoon zegt: O Kerstnacht! schooner dan de dagen! Hoe kan Herodes het Licht verdragen, Dat in Uw duisternisse blinkt En wordt gevierd en aangebeden! Zyn hoogmoed luistert naar geen reden, Hoe schel die in zijn ooren.l Als het gansöhe gezin vereenigd is om den Kerstboom ook de oudere kinderen zyn met vacantie thuisgekomen dan zitten daar al de leden met allerlei gedachten bij een. Vader en Moeder zien met vreugde al die welbekende gezichten en erkennen met dankbaarheid, dat geen enkel dierbaar hoofd ontbreekt. Grootmoeder in den leunstoel denkt aan een harer kleinzoons, die het vo rig jaar nog naast haar zat, en nu ver weg is in den vreemde. De oude meid ziet be zorgd naar een paar kaarsvlekken. De doch ter des huizes zit naast haar verloofde, t Is of de stralen van den kerstboom worden weerspiegeld in hun blijde oogen en hun jonge harten. De zoons de jongere en de oudere zien met critische blikken naar den boom en zijn geschenken. En het jonge Duitsche dienstmeisje denkt aan den Weih- nachtsbaum" by haar thuis, vèr weg... Houdt den Kerstboom in eere. Onze Hei densche voorvaders, die in de laatste week van December groote vuren ontstaken en hun „joelfeesten" hielden ter eere van de wederkeerende zon, vereerden den eik als heilige boom, gewijd aan Donar. Zouden wy minder zyn in gevoelsuiting dan zoo'n heidensche Germaan? Zouden wy den Kerstboom niet aanzien als den drager van het hooge symbool van Vrede en Broe derschap onder de menschen, die eenmaal zullen stralen als Lichten, die de duisternis hebben overwonnen? Aan al onze lezers, groote en kleine een vroolyk Kerstfeest! 1) Volkstelling hield. 2) Beviel. ■OOOOOOOOOO^OO^OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Zoodra Sinterklaas voorby is, verschijnen de Kerstganzen; in de groote steden des lands worden ze met treinladingen tegelyk aangevoerd. En van Schelde tot Eems ziet men by allen, die zich met vogelplukken bezig houden, heele pe'etons van vette en niet vette ganzen paradeeren. Want gelyk in die gewesten van ons land, waar de be volking Saksiischen en Frankischen oor sprong is, de St. Maartensgans populair ia, zoo ia het in die van Friesche afkomst de Kerstgana. Tot het Kerstavondvermaak van de klei ne burgerij behoorde tot voor kort, tot de loterywet er een einde aan «telde, het lo ten om een gans, wat in de herbergen of kroegen plaats vond, waar het vette beert al geruimen tyd te voren aan een spijker te pronk gehangen had. En zoo was het in Holland alleen niet, maar ook aan de an dere zijde van de Zuiderzee, op het kleinste dorpje zoo goed als te Leeuwarden. Maar wéér vroeger had het volk nog een ander Kerstavondvermaak. Jongelingen en meisjes liepen, in troepen vereenigd, langs de straat Kerstliederen te zingen, als Jeramias heeft ghesprocken, Dat Hy co men sal, Uit Davids wortel Die ons verlossi Of bydroeg tot stichte lijke voorbereiding voor „het hoqgste feest aar" dan de geregelde verlotingen. r nog vroeger van 't jaar" laten we in 't midden; ging 't vroolijker. Toen bestond de naamste en luidruchtigste pret op Kerst avond in 't rondbrengen van geschenken bij zyn vrienden, wat echter reeds in de mid deleeuwen verboden werd, omdat het een oude heidensche gewoonte was en tot heel wat opschudding aanleiding gaf. Zeker werd daar ook by gezongen en wel licht zyn de zooeven genoemde zanggezel schappen er een overblijfsel van geweest. Hoe 't geschiedde kan men hier en daar nog decklenburg zien. In het land maakt het zenden van Julklapper (Joelgeschenken) nog een voor naam deel der kerstvermaken uit. Zij wor den zoo zonderling mogelijk ingepakt en bezorgd door onbekende of verkleede lieden. En de Mecklenburgers werpen de geschen ken bij hun vrienden in huis, en schreeu wen daarbij, zoo hard ze kunnen: Julklap! En dat voor eeuwen onze voorouders ook zoo deden, bewijzen de keuren, waarbij t verboden werd. Te Kampen werd het op een boete van twee pond (een vrij zware boete in dien tijd) afgekeurd „op Kerstavent ghelt te senden of brengen in enighs mans huis. Te Zwolle werd er slechts één pond boete op gesteld. En elders was nog lang daarna het volk gewoon rond te loopen oni heil te wenschen als op Nieuwjaar. De tyd, die er 1 kerstkoek verliep, konden onze voorouders niet doorbrengen enkel met het kijken naar 't schitterende kerstblok in den haard. Daar moest ook wat verteld worden, vandaar de kerstsprookjes. Hoe wonderlijker die waren, hoe mooier, oude vertellingen, sedert eeuwen overgeleverd van geslacht op geslacht, en telkens gevarieerd, zooveel *t vernuft van een bestemoer of petemeui dat vermocht, met één woord: sprookjes van Moeder de Gans. En wie was Moeder de Gans? Niemand anders dan de Kerst gans, die de sprookjes meebracht- Mep spijkerde haar kop aan den wand( of P een plankje, dat aan den wand gehangen werd); zoo waa zü gastvrouw bij het gan- zemaal, en de kinderen riepen haar nu en dan toe: „Dank je Moeder de Gans, 't smaakt lekker hoor!" En onder het sprot jes vertellen waren de oogen telkens "P den ganzekop gericht, t was of -de bek op en neer ging. In de 17e eeuw begonnen letterkundigen die verhalen te verzamelen- Mj en te boek te stellen. b"** 3 «inJa 'J 1 Kreoolsche op de Philip pijnen, bezig met het vervaardigen van poppen voor Kerstfeest-geschenken. Kerstmis aan het Engelache Hof Sinds menschenhemrenia wordt aan het Engelsche Hof de Kerstviering hoog in eere gehouden. En zy die tegenwoordig de teu gels van het bewind in handen hebben, bre ken allerminst met die traditie. Kerstmis is, voor al wie tot het konink lijk gezin in relatie staat, de tyd der ver rassingen by uitnemendheid. Dait begint al een week te voren. Want het is in den loop der jaren een van zelf sprekend iets ge worden, dat in de week van 17 tot en met 24 December ieder vrouwelijk lid van het uitgebreide personeel het recht heeft om bij een bepaalde modefirma die, tusschen twee haakjes, tot de besten in het land be hoort, een kleedingstuk te bestellen, onver schillig of dat een avondjapon is dan we! een mantelpak of een eenvoudig jurkje, leder kiest datgene waaraan zy behoefte heeft of wat haar het best lijkt. De mannen krijgen zilveren gebruiksvoor werpen: lepels, vorken, rookbenoodigdhe- den, een rookstel of iets dergelijks. De dualiteit is degelijk, de afwerking zoo goed mogelijk. Ware pronkstukken zijn het. En udat de collectie eik jaar wordt aange vuld, kan, wie twintig jaar of langer het vorstenhuis dienden, op een mooien zilver- voorraad bogen. Op den avond voor Kerstmis komen om acht uur alle leden vaar de hofhouding en al het vorstelijk personeel byeen in de groote hal van Sandringham Palace. Ook de koninklijke familie is daar dan, met of zon der gasten, aanwezig. Midden in de hal is een geweldige Kerst boom neergezet, waaraan voor ieder een geschenk hangt. Wie de zaal binnenkomt, onverschillig of het dè koning is dan wel een koksmaat je, krygt een kaartje, waarop een nummer gedrukt staat. Dit cyfer correspondeert met het getal dat op een der aan den boom hangende pakjes werd gehecht. Om kwart over acht „lukt een bediende de eerste verrassing uit de groene takken en roept luidkeels het nummer af. Wie het cijfer in zijn bezit heeft, wandelt naar het midden van de zaal .om zyn geschenk in ontvangst te nemen. Rangen en standen worden by de volgorde genegeerd. Het toe val en dat alleen- beslist, wanneer de beurt van den koning, van prinses Mary of een ander lid van het koninklijk gezin is geko men. Alg de boom leeg is, verdwijnt de vorste lijke familie zonder dat daarbij eenig cere monieel in acht wordt genomen. Het per soneel begeeft zich naar de groote eetzaal voor de bedienden, waar een overvloedig Kerstmaal hen wacht. Tusschen Kerstmis en Nieuwjaar heeft opnieuw een feestelijkheid voor het perso neel plaats. Dan wordt in de groote feest zaal van Buckingham Palace een bal gege ven, dat de koning en de koningin niet al leen met hunne tegenwoordigheid vereeren, maar waar zy zich ook tusschen de dan sende paren mengen. De koning opent het bal meestal met een van de huishoudsters, terwijl als partner van de vorstin een van de hoofdlakeien fungeert. Na afloop heeft een souper plaats. Zooveel mogelijk wordt er voor gezorgd dat iedereen aan de feesten kan deelnemen. Intusschen blijven er altijd, zoowel in Windsor Castle, eenigen achter die onmo gelijk gemist kunnen worden. Hun valt, bij wijze van vergoeding de eer te beurt, om op een der beide Kerstdagen den maaltijd met de koninklijke familie te mogen gebrui ken. RADIO-NIEUWS. Programma voor heden. Hilversum lObO M. 4.30 Engelsche il<*. 6.15 Duitsche les u, A.N R.ü -orkest o. I. v. Nico Troep. 7.45 Politiebericht «.10 -V .A.R.A. Eli Bomii, viool, T -41 Contra/n, piano. «.45 Kerstklokken. Bespeling v. - het carillon van het Komimlijk Palei op den Dam te Amisteuxtam dioor den heer J. Vincent. 10 u. PraeLudiuim en Uegro van Tugmani Kreisler. Toespiraak van ds D Bakker en 11.45 Zakelijk Omroep 1950 Mv liuiaeaa 1840 na 6 u 1950 M. 5.30 Muziek. 0.30 N.C R.V. KerstnaWhtviering van d° HernhuUers. 7.30 K.R.O R. V. Staatspartij door J. B. Vesters. 8 u. Uizending uit 's-Hertogenbosch Muziekkorps der labriek GouUmy en Baar, Gean Koor van .St Jacob. Kin der'oor. BeiiaardbespelingSpr. C. J. J Terwissoha van Schel t inga over „Kerstmis' Daventrr.' 1600 M. 5 35 Kinderuurtjie. 6 20 Harp-kwintet en solisten. 7.35 Piano-compositie van Mendels sohn. 8.50 Zangdlienst door het Radiokoor. 9 55 Variété. „Today and Yes'er- day". 10 50 Dansmuziek door de Savo; t en Savoy Havana Band. :adioi Paris 1750 M. 5.05 Concert door de Homonym© Jazz. 8.50 Réveillon. Zondag 25 December. Hilversum, 1060 M. 10 00—12.00 UitasemdiBg vain d© Kerst vergadering, georg. dioor d© Federale A dam van de S.D.A.P. Aangeboden door het Partijbest. der S.D.A.P. in het Concertgebouw te A'daan. Jaur- iijksofie Kerstrede van dien heer JW Albania, voorz. y. d. Soc. Dem. Ka merfractie. Met medewerking van tl© Gemengde Zang ver. Kunst en Strijd A dam. N. Dir. H. S. Engelahder. (V A. RA.). 12.30—2.00 N.O.V. Kamennuaiek. Sam Swaap, viool. Jeam 1)evert, alt. Oharl. v. lsterdael, c?llo. j. r. Cra- velode, piano. 1. Divertimento, Mo zart 2. Lent et passionae, Lekeu. 3. Serenade op. 18, Beethoven. 2.00—4.30 N.O.V. Kerstconcert. Mej J. Ribhiuo, alt G Zaïsman, bas. K. .1. Hoowy, cello. Vocaal niaiuiemi'-wdr let „Kunstmin (B. V Gphem, teoor J. Wassenaar, 2e teoKMrtt*L. J. M. Spoor bas. R. Onck, 2e bas. Pianobegei van J. R. Gtavelotte. Alfgewisseld met gra- nitoloanmuziek. A. N. R. O. 5.30—7.00 DinejrinutBiek door het A. NCR.O -rio bestaande uit John Hel den, (viooty. M. van t Woud (ce'loj G._ Verhey (piano). 8.10 Coneert door hielt A.N.R.O strijk kwartet met obligaat trompet Her- ber, en obligaat hobo C W. Rijn- diers, met medewerking van Michael Buscfti (cello) em Kleies Heerkeus, pi ano. Huizen, 1840 M. (na 6 uur 1950 M.). 9.50 Dienst in die üereïormeerde kerk te Zwolle. Voorganger Xs. C. Bouiua, Gerei predikant. 12.30—1.30 Lunchmutiiek door het 'trio Winkels 1.30—2.15 Verteluujrj)]© van een Zus ter van Bethanie ^K.K.U,). 2 30—4.00 K.R O. Concert in Artis door die Amsterdaïiusche Orketeftvereeni- ging o. 1. v. F. v. Diepenbeek. 4 00—5.00 Ziakenuurtje door prol A. Scheterinakers, <v. h. Seminarie Vpe laar te Ginmeken. Muaiek (K.R.O.) 6.00 N C.R. V. Kerkdienst in de Hoog- 'und&cke kerk te Lelden Voorganger; Dr. J Rieanens, Hervi. Pred. 7.30—8.00 Apologie door Prof. W. Arts. Missiehuis, Arnhem, K.R.O. 8.0% Kerstavond. Mej. G. J. Moss, soprai% Genu, koor dier Vredeskerk t.l.v Tos. Schut. K.R.O.-orkest o.l.v. M* v d. End©. Jules Moes, muzikale leider. 10.30 Epiloog van Het Caecilia-kwar tet o.l.v. Mej. v. Kaa&jeu. 1. Es 1st em Ros erutsprungem, Praetorius. 2. ivonidgeibed). 3. O Sanotissnna, SiciH anische Volkswedse. 4. Zegen. K R.O Daarna persber. Daventry 1600 M. en Londen, 2 L O, 361.4 M. 10.50 (all Dav.). Tijdsein en"weer bericht. 3.50 Bach's Kerst Umtogium. Het h'adio Symph. Urkest o.i.v. b Kneale Kelly en Het Radio Retor o.l.v Stan lord Robinson. 7.20 Kerkdienst uit ,de Studio o.i.v. Rev. J. A. Mayo (rekjiox van White- ihajpel) 8 15 (alleen Londen). Lieild. oproep. „The B B. C. Chrisitmas Fund tor children". 8 15 (all. Dav.). Lield. oproep door Rev. tile Dean of York ten bate van ork Minster. 8.20 Het Rofral Opera Wood-Wino Mo. Gordon Walker fluit. Horace Halstead, hobo. George Anderson, cia rinet. Williaani Gurney. 9.25 Militair Orkest." Radio Militair Orkest o. 1. v. B. Wal ton O Donmell Orkesjt Carnival Po ntainie, Berlioz. 9 36 Harry Weodon, tenor. 9.47 Orkest Shepherd Fennel 9 Dan ce, Gardiner The Flight of the bum ble Bee en Dance of the Tumblers, Rimsky-Korsakow. 10.00 Ilarry Brradle; bariton Ring out, wild bells, Nazareth, van Gounod Sweet Night, Eirnest Austin. 10.10 Orkest Petite suite d© Lon cert, Coferidge-Taylor. La Capnse de Nanette Demand© et Repoitóé Un sonnet d amour La Tanamtelle fretil- lante. 10.27 Herry Wewlen en Harry Brin- die T' Lovers, Lane Wilson. When thro' life unblesl we love, an. Her bert Hughes. Flickre-hearted Mimi, Puc cini. Th« Gendarmes' Duet, ütfen- bach. 10.38 Orkest Suite .Santa Claus", Theodore Holland!. 10.50 Epiloog. Kadio-l'arys, 1750 M. 12.20 Retigjeuse uiutnek, georg. door ,,La Vie Catholique met medewcr- k;ng van de koren van die 9lé. César Franck, o.l.v. M. Gustin Wringht. Cau serie door Révéremd Père Pade Le Don d© Dien, c est Jésus Christ'. 1.05 Concert 5.05—5.55 Concert door d© Honiony nie Jazz 8.20 Landbouwnieuws. 8.35 Circus Radio-Paris. Parademu- ziek. De Ierlanrische poney. gedre3- »oerd door Mme. Olga (galop, valse, jeprlse de galop). De clown llea'dy, exoentric imifateur-BUboquet m Maca- ron, entrée comique. Mr. Mirjolitty muzik. clown. Retraite. Orkest van bet Circus Radio-Paris. 2e deel. Mile. G. Mat' ieu, zang. De heereaY Letellier, viool. Sergei, Tier us, bariton Jazz Mario Maandag 26 December. Hilversum, iUbU M. 10.30 V .T K.u. uitzending 1 b. Geb, v. d N. P. B. 1© Hilversum, ns. r. Kieyn Kerstvreugu© Mej. Cath. v. fchoiK, tluit. Bep Kahdie, oealo. F. Kloew orgei. V.P.R.ü -koor o.l.v. F. Kloes. A. N. R. 0. 4.15—5 00 De A.N.R.O.-iweusjiettkoreu ond©r leiding van Willem van War- nelo. 1. Hymuius, Albert Hansen. 2. a Oud Zweedsohe Kerst-melodie, ge zet door Caih. v. Rmnes d. Midden eeuwsGh© Kerstzang, van Theodorus, gezet door 1 ath. v. Rebnee. c. Gloria 111 ©xcetisis Deo, geze(rdoor Cath. v Kennes. 3 Deux iNools anciens, Léoi Roques. a. Je sals, Vierge Marie, b enez, divin Messie 4. Kerstcantate, cath. van Rennes. o 00—6.30 Voor-avoiidmuziek cioor bet A.N.R.O. Trio. 6.00—0.30 V.P.R.O.-uitzending v. h. Geb. v d. N.P.B. te Hilversum. Kerst viering der kinderen van die Zondags school Voorganger Ds. G. v. Duyi, F Kloek, organist. Kuiderkoorzang. 8 10 Joset en zijn broeders Bijbelscb Zangspel in drie bedrijven. Muziek van. Etienne Nicolas Méhul. Ro|lverdeeling. Jacob, herder uit het dial vam Hebron, Paul Pul. Jozef, zijn zoon (onder tien haam van ,,Cleoph|as' Stadhouder van E"ypte, Louis v. TulderBenjamin, Lotte Muskems Sleurs. Eitobai, ver trouweling van Jozet, Gerhard Leen- ders. Naftali, Ed. v. d. Ploeg. Simeon Tab© Bas. Ruben, Piet d© KeizerjjUe rollen van de overige Broeders wi«* dean vetnrold door het Dubbelmannen- kwartet ,,Jos. M. Orelia". Huizen, 1840 M. (na 6 uur 1950 M.). 10.45—12.00 K.R.O. Dienst m de kerk „De Zaalelr te Amsterdam Het gemengd© koor o. 1. v. Joh. Nelissen Joh A. Huider. orgel Pater A. Hoog straten S.J. 12.30-1.30 N.C.R.V. Orgelconcert door C. Verf ei ja. 1.30—3.00 N.C.R.V. KerstleeeDvienng der Zondagsschool ver. „Capadose" te Kampen. Spr. G. C v. Geidier. N. v Doom Eaoi. Th. W. v. Dijk. 3.00—5 00 N.C.R.V Aansluiting van liet Concertgebouw te A dam. (Aange boden door Philips Radio). Orkest 0.. 1. v. Cornells Dopper. Jo van Yzer- Vincent, zang. Jan 'NieUhrwf, 4 Concert voor orgel met orgelfjêgëiei ding, Handel 2. ,,Et Ine© ttxrfvatus est", u.h. Requiem, Mozart. 3 Vijfde! Symphonde, Beethoven. 3.00—8.00 N.C.R.V. Kerstavond m de Geret. kork (Parkkerk) Amster dam Zu'd). Spr. Ds. J. J. Buskes Jr, Geref. Pred. (H V P. G. v. d. H00M Theol Stud. A. Muntingh, Declamator 8 00 N.C.R.V. Concert. Mej. "Mnj Mulder, sopraan. Christel. Gem. koor met orgelbegeil. Radio-rede van Dr. Zimmerman. „Een terugblik op 1927". Naar wij vernemen heeft het bestuur van uen a.N.K.ü. dr. A., K. Zimmer man, oud-burgemeester van Rotterdam, bereiu gevonuien om op Vrijdagavond 30 December a.s s avonds om 9 uur tijdens den laaisten omroep-avoml dien de A.N R.Ü. dit jaar verzorgt een rede t© houden, waarin hij eu, terugblik op het jaar 1927 zal ge ven. ..11 Kerstklokken. De ©er J. VuJ|ent zal Zaterdag avond van 8% —VA uur die klokken van het Koninklijk Palleis bespelen. Deze bespeling wordt draadloos uit gezonden. Radio-verkeer met Suriname. Een directe verbinding. Open stelling op 2 Januari a.s. Naureus het Hoofdbestuur der Posie rijen- en Telegrafie heeft; de Persdienst van dat dienstvak gisterenavond een'- go mededieelingeo gedaan via die zen ders te Huizen en Hilversum. Voor hot mieerendeel' betroffen deze de Nieuw jaarstelegrammen tegen goed koop tarief naar Indië enz., welke ook naar Suriname) kunnen worden verzonden. Het belangrijkst was echter de me: dedeeling, dat met ingang van 2 Ja nuari a.s. een direct© radio-tellegrli- sche verbinding zal worden openge. steld met Suripam©. Moge de telefoon spoedig volgen Radio N. S. F. Dat de Nederland sche Semtoestellen Fa briek te Hilversum d everwezenlyking van haar onlangs vermelde uitbreidingsplannen nadert, blijkt uit het feit, dat de*er dagen reeds de duizendste arbeideui is aangeno men. Intusschen heeft de groei van het be drijf, welke de maatstaf is van de stijgende vraag naar N. S. F.-fabrikaten, het besluit noodzakelijk gemaakt om de werkruimte van 2800 M2. niet op 6100 M2., zooals eerst is gemeld, maar zelf3 op 10.000 M2. te brengen. DE GENOEGENS VAN KERSTMIS. Het leger van chocolade kerstmannetjes op weg naar den kerstboom. Hij stond even stil te kijken naar de groote lila chrysanten, zijn lieve lingsbloemen en raadde dadelijk de lieve attentie van Moeder, die daar zelfs aan ge dacht had. Hy vond in zyn kinderlyke op vatting iets erg wye in die bloemen met die mooie lange dunne blaadjes. Veel prettiger dan zoo'n domme dahlia of zoo'n hatelijke gele margriet. Hy stond nog even toen de anderen een zacht o! niet konden weerhou den. Moeder zag *t duidelijk. Ze voelde het. 't Was net als toen zy voor het eerst een Kerstboom zag. Ze had ze van te voren de versjes geleerd en begon zachtjes met hen te zingen: „O Jesuke lief, O Jesuke zoet" en „Daar werd een kindeke geboren op aard." De stemmetjes klonken zacht, de oog jes keken blij naar den grooten boom. Fred dy staarde strak naar één punt, naar het Kerstmannetje. Als door een toovermacht vastgehouden, zag hy noch de noten, noch de ingepakte appels en chocoladekransjes. Zyn oogjes gingen meè als het Kerstman netje even schommelde en grappig met zy n lange beentjes tegen de zilveren slingertjes sloeg. Hij «ag zelfs niet de ingepakte ca- n en had maar netje". Het in 1 houden en zacht over zyn wollen baard te strijken. Hij schrok even op toen de piano zweeg en MoedePs stem zyn aandacht vroeg voor het Kerstverhaal. Je moest altijd naar Moeder's stem luisteren, 200 vol en lief als die stem was en hy hoor de dan ook ieder woord, maar keek af en toe onderwijl even naar het Kerstmannetje, dat nu ook stil hing, als luisterde het mee. Moe der vertelde en ze vertelde zoo prachtig van het kindje en de herders. O, je zag dien stal, waar het in géboren was en je voelde de vreugde en de heilige vereering van al die menschen. En nog steeds mooier werd Ijiet, toen Moeder nog verder ging en zei, dat alle menschen een lichtje in zich hadden en dat ze net zoo helder moesten schijnen als aan den Kerstboom en net zooveel vreugde moes ten geven! Je moest erg goed op je lichtje passen, anders ging het uit. Je moest er even voorzichtig mee omgaan als met het vlammetje van het roode blakertje, dat nu nog zoo prettig stond te lichten. En als je het goed brandende hield en alle menschen deden dat, dan zou er in de wereld nooit meer verdriet zyn en nooit meer oorlog. Dan kwam de liefde, die alleen maar by Jicht kon leven en nooit ibij duisternis en die maakte alle menschen gelukkig. En Moeder vertelde maar door en haar oogen waren zoo glan zend en zoo lief, net alsof ze zelf heel em aal van licht was. Het verhaal was eigenlijk nog te gauw uit. Ze hadden niet die pakjes, die ze nu in t Was alles even mooi en heerlijk en de goede heilage Sint Nicolaas werd heelemaal Freddy stond bij Moeder. De pakjes had en de gekleurde inkt en, niet te vergeten, het horloge, het eerste echte zilveren hor loge, lagen op een stoel naast hem. Met vreemde, groote oogen keek hij naar haar op, wees met zyn oogen naar het midden van den Kerstboom en zei: „zoo mooi." La chend trok ze hem naar zich toe. „Ja, schat, dat vond Moeder ook zoo mooi, daarom heeft ze hem gekocht, en ieder jaar mag hy daar in het midden van den boom hangen." Even een verdrietig teleurgestelde blik van den jongen. „Mag Freddy dat Kerstmanne tje Dan krijgt U myn boek." „Maar lieve jongen, wat zou je daar nu aan hebben? Je boek staat vol mooie verhalen en het Kerst mannetje moet net als die slingers en ballen en scheepjes 't volgend jaar weer aan den Kerstboom hangen. Kom, we gaan nog een versje zingen ter eere van het Kerstman netje." De avond was voorby. De kinderen lagen met roode wangen en een gelukkigen glim lach om de gezonde mondjes in hun bedje en droomden van alle heerlijkheden, die ze -- beleefd, Freddy kon den slaap niet Hy draaide en woelde en als hy even stil lag, kwam steeds het Kerstman netje op hem af met uitgestoken arm en vroolyk lachend, 't Werd al grooter en groo- ter en dan was het net of het over zyn hoofd heen wegvloog als hy het pakken wil de. Maar nooit was het beeld angstig of leelijk en toen hij dan ook eindelijk in slaap viel, lag niet op zyn witte gezichtje de uit drukking van spanning of verdriet, maar van blijheid en t Was Januari geworden en een felle griep-epidemie had menig gezin ongelukkig gemaakt. De dood had zyn wreede armen uitgeslagen en gegrepen naar alles wat zwak en weerloos was. Voor het huis van de fa milie van Garderen stond een droeve stoet. De gordijnen waren neergelaten en uit de deur werd een kind gedragen, dat, anders dan de anderen, niet bestand bleek tegen de ernstige ziekte. Een eenvoudige krans van witte bloemen dekte de kist en het lint, dat afhing' was een laatste liefkoozing: „Voor onze lieve Freddy." De vader, vroeger krachtig en energiek, had even de gebogen houding van een man, die te vroeg den levensslag ontving. De moe der, in radelooze droefheid over dit onge kende leed, verloor de intense zonnigheid, die haar leven en werken had gekenschetst. Dé maanden gingen voorby in bijna niet te volbrengen plichtsbetrachting en beiden slo ten zij hun heilige verdriet in eigen hart en ieder op zyn .nanier trachtte den grooten strijd uit te strijden tusschen smart en le ven, de beide factoren, die onverbiddelijk iii elkander grijpen. Weer naderde het Kerstfeest. Met een vreemde uitdrukking in haar gezicht had ze de doozen verzet en nagekeken. Wat had jaar. Wat was er een bekoring uitgegaan van al die kleurige en zilveren versiering. In een doosje apart lag het Kerstmannetje, 't Was alsof er iets binnen in haar werd dichtgeknepen. Laatst had ze dat ook ge voeld, toen ze, gedichtjes makende, ineens opschreef: „En 't was de tyd, dat weer de boomen En aan de takken hingen appels en een zil veren fluit, Moeder wy waren veel te lang niet samen, Ik ben Uw lied vergeten en Uw lief geluid." t Werd 25 December. Ze stak de doos met het Kerstmannetje in haar tasch. t Werd haar te machtig in huis. Ze sloop de deur uit, had een gevóel of niemand weten mocht waarheen ze ging. De poort van het kerkhof stond open om de menschen door te laten, die als stille getui gen de zielen zochten by de doode lichamen. Ze bleef er heel lang, koesterde haar ver driet als een kostbare schat en toen 's mid dags andere bezoekers langs de graven gin gen, werd hun aandacht even vastgehouden, door een groote bouquet lila chrysanten, waartusschen een Kerstmannetje .-met zyn papieren jasje en zilveren beentfbs lag te schitteren op de zerk van eén kindergrafje. NELLY SOETERS VAN BALEN BLANKEN. Gouda, Dec. 1927.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1927 | | pagina 4