1
J'
Wat de Kerstboom ons zegt.
Kerstvermaken.
°'L
KERSTMIS.
Vrede op «arde.
Weder klinkt alom in beden en in zangen,
het „Vrede op aarde" in den winternacht.
Opnieuw geeft de menschheid in deze ge
wijde uren uiting aan het vurig verlangen,
waarvan zy de, vervulling verwacht.
Het Herfstfeest brengt de vredesgedachte
in de heofdef* en de harten. Maar zal er
eenmaal een ongestoorde vrede
er allereerst zijn vrede
Ruim negen jaar geleden verstomden de
kanonnen op het slagveld. De puinhoopen,
door den gruwelijken oorlog veroorzaakt,
zijn nagenoeg opgeruimd, maar de onafzien
bare kerkhoven met de kille graven getui
gen nog van den onuitsprekelijken jammer,
welke in den wereldkryg over het mensch-
Het staat vast, dat de mogelijkheid van
een nieuwen wereldoorlog denkbaar blijft,
zoolang niet het verstand de overwinning
op het geweld zal hebben behaald. Gelukkig
is daar de Volkenbond, al staat hy nog in
de kinderschoenen. Moeizaam schrijdt hij
voort, want nog altijd zijn er talrijke mach
tigen der aarde, wier daden de pogingen tot
volkerentoenadering verstoren: nog altijd is
in het Oosten de revolutie-vaan hoog opge
heven en drijven communistische leiders
krachtdadig tot geweld en opstand aan. Wij
allen beseffen, dat wij, in navolging van de
nobelsten onder ons, onze beste krachten in
dienst moeten stellen van het internationaal
vredeswerk, dat in Genève wordt verricht.
„Vrede op aarde" ruischte eertijds door de
ceders van den Libanon. „Vrede op aarde"
is thans de internationale vredesklank, wel
ke -zich vanuit Genève over de geheele we
reld voortplant.
oooooooooooooooooooooooooooo
KERSTGROET.
„Vreed' op aardel In menschen welbe
hagen!"
O verrukkend eng'lenlied,
Dat, door tal van eeuwen voortgedragen,
Ook nog ons vertroosting biedt!
Blijf gedurig in ons hart weerklinken,
Doe er 't licht van d' open hemel blinken,
Wek in ons bij ieder lot
't Eind'loos dankbaar: „Eer zij GodI"
Ph. R. Hugenholtz.
oooooooooooooooooooooooooooo
DE KERSTBOOM.
We doen heden ten dage ons best om aan
den Kerstboom een christelijk karakter te
geven en sommige verklaringen zijn vrij
geslaagd. Een boom b.v. speelt Teeds op do
eerste bladzijde van de geschiedenis des
menschdoms een voorname rol, en Jezus
bediende zich dikwijls van dat zinnebeeld,
't Is zoo, en de dichters hebben ook do<r
alle eeuwen heen, van allerlei soorten van
boomen gezongen, van D af nes' lauwerboom
tot den „boom der dankbaarheid" van Wit-
sen Gijsbeek. Maar dat alles heldert den
oorspron g van den Kerstboom nog
niet op. By Christus geboorte komt geen
boom te pas en de Duitsche kerstboom zal
wel eenige eeuwen ouder zyn dan Bethle
hem's kribbe, want wy kunnen wel een hei-
densche, maar geen christelijke oorsprong
voor dat verlichte denneboompje vinden.
Waarschijnlijk ia het niets anders dan de
miniatuur-vertegenwoordiger van den ouden
wereldboom, die bij de Germanen zeer hei
lig was, den esch Yggdrasil, den boom des
levens, en daarom immer green, die, met
zyn takken en wortelen, hemel en aarde
en hel omvatte. Aan den voet van dien
boom ontsprongen de heilige bronnen; zijn
kroon overschaduwde het geheimzinnige
meer, waaruit de drie Nomen of Schik
godinnen te voorschijn kwamen; van zijn
takken druppelde een zoete dauw, „honing-
val" genaamd. Te diep was die boom in 's
volks geest geworteld, ian dat het dien zou
hebben kunnen vergeten, en daarom werd er
door de geloofspredikers, evenals aan den
meiboom en zooveel andere heidensche over
leveringen, een christelijke beteekenis aan
gegeven. 't Boompje, op Kerstavond voor de
kinderen geplant, moest natuurlijk honing-
val, wat lekkers en speelgoed aan de takjes
dragen.
Hoe het nu komt, dat dit boompje bij ons,
die toch evenzeer afstammelingen van de
Germanen zyn als de Duitschers, sedert
eeuwen, wellicht al sedert de invoering van
het Christendom, niet meer vertoond is,
terwijl zy het bewaard hebben (om het nu
eindelijk weer aan ons door te geven),
is een dier vragen, als men er vele doen
kan, zonder dat het mogelijk is er een be
paald antwoord op te" geven, 't Is mef de
fragmenten van het Germaansche volksle
ven gegaan als met alle antiquiteiten; ze
zyn verspreid, en 't eene ia hier, 't andere
De aanbidding der herders.
Oud-Hollandsche Kerstliederen.
O wat zon is komen dalen
In den Maegdelicken schoot!
Ziet hoe schijntze met heur stralen
Alle glanssen doof en doot.
Ay hoe schijnt dit hemelsch kint,
Aller zielen licht en hoeder,
Zon en maen en starren blint,
Uit den schoot der zuivre moeder!
Englen, doelt van 't Paradijs
Zingt den hemel eer en prijs,
En met vrê de harten kroont,
Daer een goede wil in woont.
Ziet hoe starooght daer een Oude,
Achter deze maeght, op 't pant,
Dat1de hemel hem betroude;
Dat de kroon >van ootmoedt spant.
Salomon, vol majesteit,
Rijck van diamante straelen,
Magh het in zijn heerBjckheit,
Bij Gods nedrigheit niet haelen.
Englen, daelt van 't Pcvradifa
Zingt den hemel eer en prijs,
En met vrê de harten kroont,
Daer eeh goede wil in woont*
Komt, ghij koningen en heeren
U hier spieglen in dit licht:
Jesus zal u ootmoedt leeren,
Zie zijn hof in stallen sticht.
Ziet de Moeder: ziet den Zoon,
Kust de windsels: kust de doecken,
Buight uw hoofden: buight uw kroon.
Zwijght, vernuf tig en en kloecken.
Englen, daelt van 't Paradijs:
Zingt den hemel eer en prijs,
En met vrê de harten kroont,
Daer een goede wil in woont.
VONDEL.
ooooooooooooo<>oo<x>o<xx>oooooooooooooooooo<:
Itymt, wilt u spoeden naar Bethlehem,
Hoort als de vroede, der Englen stem,
Vervoeght u mede bij 't soet accoort,
*'t Is pays en vrede dat men daar hoort.
Nu is verdwenen de duister nacht,
't Licht is verschenen Adams geslacht.
Een douwe neer daelt die rouwe weghaelt.
Siet een Jonghvrouwe heeft God bepaelt.
Den Heer der geesten van 't Hemelshof,
Leyt voorde beesten in dreck en stof,
Die alle gaven en rijekdom geeft,
Een Maeght moet laven, van koude beeft.
Een Godt der vreuchden nu tranen schreyt,
Om ons ondeugden in 't krebje leyt,
Sijn handen zijn vast, ons banden ontlast,
Sijn Ziel te pande stelt desen gast.
Komt, wilt beminnen den jongen Prins!
Sijn sachte zinnen vergramt geensins,
Begeeft u leden tot sijner eer,
Sijn Wet en Zeden volght meer en meer.
Wilt u verkloecken dagh en de nacht
Om hem te soecken met al u kracht,
Sijn paden zijn slecht1), zijn reden*) oprecht,
Al komt ghij spade, ghij wort zijn knecht.
1) Wijselijk. 2) In zich besloten,
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
3) Effen. 4) Woorden
Een glans, al ist dat schijnt daer door,
T'en breeckt niet van der sonnen:
Soo heeft sy, maghet naer en voor,
Dat salieh kint ghewonnen.
Maria nam hem op den schoot,
Sy cusf hem aenden monde;
Die liefde hadde sy seer groot,
Tot hem in a>
Waer is die dochter van Syoen,
lek soud hoer blyde maken,
lek zoude hoer een bootschap doen
Van alsoo groote saken.
Als men de werelt al bescreed,
Soo wet de Maghet moeder,
Te Bethleëm daer sy doen bleef
Van 't kint onsen behoeder.
Gelijk de aarde in haar winterslaap wacht
op den terugkeer der zon, die haar wederom
wekken zal tot een nieuw leven van kracht
en schoonheid, zoo wachtte eeuwen geleden,
een wereld, die dreigde ten gronde te gaan
aan haar eigen cultuur, 'n wereld van genot
zucht en bijgeloof, op het verlossende en be
vrijdende woord, dat leven zou inblazen in.
de kwijnende Ziel der Menschheid.
En toen „de volheid der tijden" gekomen
was, toen is hy gekomen, lumen mundi, het
Licht der wereld. Talloos velen noemen zich
naar hem, maar veler hart en geest zijn nog
verre van hem.
En van zijn geboorte spreekt de stralende
kerstboom. De denneboonv die als zoodanig
dient, is ons een beeld van trodw en wyst
op iets blijvends. Zingen niet onze Oostelijke
buren, bij wie „Weihnaéhten in hooge eere
staat, van dezen boom:
O Tannebaum! o Tannebaum!
Wie treu sind dejhe Blatter!
Du grünst nicht nur im Sommerzeit,
Nein, auch im Winter wenn es schneit...
Zyn scherpe naalden wijzen wellicht op
het lijden, dat ieders leven vergezelt, maar
de gahsche boom staat rechtop als streefde
hy steeds het hoogere te zoeken. Zyn immer
groen is symbool der onsterfelijkheid.
De stralende lichtjes zeggen ons, dat uit
de duisternis het Licht geboren wordt
En de vele goede gaven, die in de takken
van den boom hangen, zy getuigen van een
vredelievende gezindheid, die anderen geluk
kig en blij wil maken.
De Kerstboom is het symbool van den
Kerstgroet, het levensprogram eener gan-
sche menschheid.
Eere zy God in de hoogste hemelen!
Vrede op aarde!
In menschen een welbehagen!
zeggen: hij vereenigt om zich heen het gan-
sche gezin en is daarom een boom van Her
innering en van Gezinsleven.
Als wy ouderen naar den stralenden
Kerstboom zien, dan gaan onze gedachten
zoover, zoo heel ver terug. We zyn weer
klein en luisteren met stil-vroom gemoed
naar het oude Kerstverhaal. Het heeft ons
gegrepen, gelijk het altijd en overal de kin
derziel zal grijpen: daarginds in het vreem
de Oostersche land dat vermoeid voorttrek
kende echtpaar langs den steenigen bodem
van Palestina. Voor hen is er geen plaats in
de herberg en de uitgeputte reizigers vinden
een armzalig nachtverblijf in een soort rots
spelonk, „den stal van Bethlehem". En daar
wordt als een kind der schamele armoede de
Heiland en Verlosser geboren. En in dat ver
haal zyn dan die andere treffende episodes
geweven, waarnaar wy als kinderen met in
gehouden adem luisterden: de Engelenzang
in de velden van Ephrata, de „Ster uit het
Oosten", die aan herders en aan koningen
den weg Wyst naar „de kribbe", waar zy
den jonggeborene zullen aanbidden en of
feranden brengen. En dan die kindermoord
te Bethlehem op last van Herodes, waarvan
Vondel zoo eenvoudig-schoon zegt:
O Kerstnacht! schooner dan de dagen!
Hoe kan Herodes het Licht verdragen,
Dat in Uw duisternisse blinkt
En wordt gevierd en aangebeden!
Zyn hoogmoed luistert naar geen reden,
Hoe schel die in zijn ooren.l
Als het gansöhe gezin vereenigd is om den
Kerstboom ook de oudere kinderen zyn
met vacantie thuisgekomen dan zitten
daar al de leden met allerlei gedachten bij
een. Vader en Moeder zien met vreugde al
die welbekende gezichten en erkennen met
dankbaarheid, dat geen enkel dierbaar hoofd
ontbreekt. Grootmoeder in den leunstoel
denkt aan een harer kleinzoons, die het vo
rig jaar nog naast haar zat, en nu ver weg
is in den vreemde. De oude meid ziet be
zorgd naar een paar kaarsvlekken. De doch
ter des huizes zit naast haar verloofde, t Is
of de stralen van den kerstboom worden
weerspiegeld in hun blijde oogen en hun
jonge harten. De zoons de jongere en de
oudere zien met critische blikken naar
den boom en zijn geschenken. En het jonge
Duitsche dienstmeisje denkt aan den Weih-
nachtsbaum" by haar thuis, vèr weg...
Houdt den Kerstboom in eere. Onze Hei
densche voorvaders, die in de laatste week
van December groote vuren ontstaken en
hun „joelfeesten" hielden ter eere van de
wederkeerende zon, vereerden den eik als
heilige boom, gewijd aan Donar.
Zouden wy minder zyn in gevoelsuiting
dan zoo'n heidensche Germaan? Zouden wy
den Kerstboom niet aanzien als den drager
van het hooge symbool van Vrede en Broe
derschap onder de menschen, die eenmaal
zullen stralen als Lichten, die de duisternis
hebben overwonnen?
Aan al onze lezers, groote en kleine
een vroolyk Kerstfeest!
1) Volkstelling hield. 2) Beviel.
■OOOOOOOOOO^OO^OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Zoodra Sinterklaas voorby is, verschijnen
de Kerstganzen; in de groote steden des
lands worden ze met treinladingen tegelyk
aangevoerd. En van Schelde tot Eems ziet
men by allen, die zich met vogelplukken
bezig houden, heele pe'etons van vette en
niet vette ganzen paradeeren. Want gelyk
in die gewesten van ons land, waar de be
volking Saksiischen en Frankischen oor
sprong is, de St. Maartensgans populair ia,
zoo ia het in die van Friesche afkomst de
Kerstgana.
Tot het Kerstavondvermaak van de klei
ne burgerij behoorde tot voor kort, tot de
loterywet er een einde aan «telde, het lo
ten om een gans, wat in de herbergen of
kroegen plaats vond, waar het vette beert
al geruimen tyd te voren aan een spijker
te pronk gehangen had. En zoo was het in
Holland alleen niet, maar ook aan de an
dere zijde van de Zuiderzee, op het kleinste
dorpje zoo goed als te Leeuwarden.
Maar wéér vroeger had het volk nog een
ander Kerstavondvermaak. Jongelingen en
meisjes liepen, in troepen vereenigd, langs
de straat Kerstliederen te zingen, als
Jeramias heeft ghesprocken,
Dat Hy co men sal,
Uit Davids wortel
Die ons verlossi
Of
bydroeg tot stichte
lijke voorbereiding voor „het hoqgste feest
aar" dan de geregelde verlotingen.
r nog vroeger
van 't jaar"
laten we in 't midden;
ging 't vroolijker. Toen bestond de
naamste en luidruchtigste pret op Kerst
avond in 't rondbrengen van geschenken bij
zyn vrienden, wat echter reeds in de mid
deleeuwen verboden werd, omdat het een
oude heidensche gewoonte was en tot heel
wat opschudding aanleiding gaf.
Zeker werd daar ook by gezongen en wel
licht zyn de zooeven genoemde zanggezel
schappen er een overblijfsel van geweest.
Hoe 't geschiedde kan men hier en daar nog
decklenburg zien. In het
land maakt het zenden van
Julklapper (Joelgeschenken) nog een voor
naam deel der kerstvermaken uit. Zij wor
den zoo zonderling mogelijk ingepakt en
bezorgd door onbekende of verkleede lieden.
En de Mecklenburgers werpen de geschen
ken bij hun vrienden in huis, en schreeu
wen daarbij, zoo hard ze kunnen: Julklap!
En dat voor eeuwen onze voorouders ook
zoo deden, bewijzen de keuren, waarbij t
verboden werd. Te Kampen werd het op een
boete van twee pond (een vrij zware boete
in dien tijd) afgekeurd „op Kerstavent
ghelt te senden of brengen in enighs mans
huis. Te Zwolle werd er slechts één pond
boete op gesteld. En elders was nog lang
daarna het volk gewoon rond te loopen oni
heil te wenschen als op Nieuwjaar.
De tyd, die er 1
kerstkoek verliep, konden onze voorouders
niet doorbrengen enkel met het kijken naar
't schitterende kerstblok in den haard. Daar
moest ook wat verteld worden, vandaar
de kerstsprookjes. Hoe wonderlijker die
waren, hoe mooier, oude vertellingen,
sedert eeuwen overgeleverd van geslacht
op geslacht, en telkens gevarieerd, zooveel
*t vernuft van een bestemoer of petemeui
dat vermocht, met één woord: sprookjes
van Moeder de Gans. En wie was Moeder
de Gans? Niemand anders dan de Kerst
gans, die de sprookjes meebracht- Mep
spijkerde haar kop aan den wand( of P
een plankje, dat aan den wand gehangen
werd); zoo waa zü gastvrouw bij het gan-
zemaal, en de kinderen riepen haar nu en
dan toe: „Dank je Moeder de Gans, 't
smaakt lekker hoor!" En onder het sprot
jes vertellen waren de oogen telkens "P
den ganzekop gericht, t was of -de bek
op en neer ging. In de 17e eeuw begonnen
letterkundigen die verhalen te verzamelen- Mj
en te boek te stellen. b"** 3
«inJa 'J
1
Kreoolsche op de Philip pijnen, bezig met het vervaardigen
van poppen voor Kerstfeest-geschenken.
Kerstmis aan het Engelache Hof
Sinds menschenhemrenia wordt aan het
Engelsche Hof de Kerstviering hoog in eere
gehouden. En zy die tegenwoordig de teu
gels van het bewind in handen hebben, bre
ken allerminst met die traditie.
Kerstmis is, voor al wie tot het konink
lijk gezin in relatie staat, de tyd der ver
rassingen by uitnemendheid. Dait begint al
een week te voren. Want het is in den loop
der jaren een van zelf sprekend iets ge
worden, dat in de week van 17 tot en met
24 December ieder vrouwelijk lid van het
uitgebreide personeel het recht heeft om
bij een bepaalde modefirma die, tusschen
twee haakjes, tot de besten in het land be
hoort, een kleedingstuk te bestellen, onver
schillig of dat een avondjapon is dan we!
een mantelpak of een eenvoudig jurkje,
leder kiest datgene waaraan zy behoefte
heeft of wat haar het best lijkt.
De mannen krijgen zilveren gebruiksvoor
werpen: lepels, vorken, rookbenoodigdhe-
den, een rookstel of iets dergelijks. De
dualiteit is degelijk, de afwerking zoo goed
mogelijk. Ware pronkstukken zijn het. En
udat de collectie eik jaar wordt aange
vuld, kan, wie twintig jaar of langer het
vorstenhuis dienden, op een mooien zilver-
voorraad bogen.
Op den avond voor Kerstmis komen om
acht uur alle leden vaar de hofhouding en
al het vorstelijk personeel byeen in de
groote hal van Sandringham Palace. Ook de
koninklijke familie is daar dan, met of zon
der gasten, aanwezig.
Midden in de hal is een geweldige Kerst
boom neergezet, waaraan voor ieder een
geschenk hangt.
Wie de zaal binnenkomt, onverschillig
of het dè koning is dan wel een koksmaat
je, krygt een kaartje, waarop een nummer
gedrukt staat. Dit cyfer correspondeert
met het getal dat op een der aan den boom
hangende pakjes werd gehecht.
Om kwart over acht „lukt een bediende
de eerste verrassing uit de groene takken
en roept luidkeels het nummer af. Wie het
cijfer in zijn bezit heeft, wandelt naar het
midden van de zaal .om zyn geschenk in
ontvangst te nemen. Rangen en standen
worden by de volgorde genegeerd. Het toe
val en dat alleen- beslist, wanneer de beurt
van den koning, van prinses Mary of een
ander lid van het koninklijk gezin is geko
men.
Alg de boom leeg is, verdwijnt de vorste
lijke familie zonder dat daarbij eenig cere
monieel in acht wordt genomen. Het per
soneel begeeft zich naar de groote eetzaal
voor de bedienden, waar een overvloedig
Kerstmaal hen wacht.
Tusschen Kerstmis en Nieuwjaar heeft
opnieuw een feestelijkheid voor het perso
neel plaats. Dan wordt in de groote feest
zaal van Buckingham Palace een bal gege
ven, dat de koning en de koningin niet al
leen met hunne tegenwoordigheid vereeren,
maar waar zy zich ook tusschen de dan
sende paren mengen. De koning opent het
bal meestal met een van de huishoudsters,
terwijl als partner van de vorstin een van
de hoofdlakeien fungeert.
Na afloop heeft een souper plaats.
Zooveel mogelijk wordt er voor gezorgd
dat iedereen aan de feesten kan deelnemen.
Intusschen blijven er altijd, zoowel in
Windsor Castle, eenigen achter die onmo
gelijk gemist kunnen worden. Hun valt,
bij wijze van vergoeding de eer te beurt, om
op een der beide Kerstdagen den maaltijd
met de koninklijke familie te mogen gebrui
ken.
RADIO-NIEUWS.
Programma voor heden.
Hilversum lObO M.
4.30 Engelsche il<*.
6.15 Duitsche les
u, A.N R.ü -orkest o. I. v. Nico
Troep.
7.45 Politiebericht
«.10 -V .A.R.A. Eli Bomii, viool, T -41
Contra/n, piano.
«.45 Kerstklokken. Bespeling v. -
het carillon van het Komimlijk Palei
op den Dam te Amisteuxtam dioor den
heer J. Vincent.
10 u. PraeLudiuim en Uegro van
Tugmani Kreisler. Toespiraak van ds
D Bakker en 11.45 Zakelijk Omroep
1950 Mv
liuiaeaa 1840 na 6 u 1950 M.
5.30 Muziek.
0.30 N.C R.V. KerstnaWhtviering van
d° HernhuUers.
7.30 K.R.O R. V. Staatspartij door
J. B. Vesters.
8 u. Uizending uit 's-Hertogenbosch
Muziekkorps der labriek GouUmy en
Baar, Gean Koor van .St Jacob. Kin
der'oor. BeiiaardbespelingSpr. C. J.
J Terwissoha van Schel t inga over
„Kerstmis'
Daventrr.' 1600 M.
5 35 Kinderuurtjie.
6 20 Harp-kwintet en solisten.
7.35 Piano-compositie van Mendels
sohn.
8.50 Zangdlienst door het Radiokoor.
9 55 Variété. „Today and Yes'er-
day".
10 50
Dansmuziek door de Savo;
t en Savoy Havana Band.
:adioi Paris 1750 M.
5.05 Concert door de Homonym© Jazz.
8.50 Réveillon.
Zondag 25 December.
Hilversum, 1060 M.
10 00—12.00 UitasemdiBg vain d© Kerst
vergadering, georg. dioor d© Federale
A dam van de S.D.A.P. Aangeboden
door het Partijbest. der S.D.A.P. in
het Concertgebouw te A'daan. Jaur-
iijksofie Kerstrede van dien heer JW
Albania, voorz. y. d. Soc. Dem. Ka
merfractie. Met medewerking van tl©
Gemengde Zang ver. Kunst en Strijd
A dam. N. Dir. H. S. Engelahder. (V
A. RA.).
12.30—2.00 N.O.V. Kamennuaiek.
Sam Swaap, viool. Jeam 1)evert, alt.
Oharl. v. lsterdael, c?llo. j. r. Cra-
velode, piano. 1. Divertimento, Mo
zart 2. Lent et passionae, Lekeu. 3.
Serenade op. 18, Beethoven.
2.00—4.30 N.O.V. Kerstconcert. Mej
J. Ribhiuo, alt G Zaïsman, bas. K.
.1. Hoowy, cello. Vocaal niaiuiemi'-wdr
let „Kunstmin (B. V Gphem, teoor
J. Wassenaar, 2e teoKMrtt*L. J. M. Spoor
bas. R. Onck, 2e bas. Pianobegei van
J. R. Gtavelotte. Alfgewisseld met gra-
nitoloanmuziek.
A. N. R. O.
5.30—7.00 DinejrinutBiek door het A.
NCR.O -rio bestaande uit John Hel
den, (viooty. M. van t Woud (ce'loj
G._ Verhey (piano).
8.10 Coneert door hielt A.N.R.O strijk
kwartet met obligaat trompet Her-
ber, en obligaat hobo C W. Rijn-
diers, met medewerking van Michael
Buscfti (cello) em Kleies Heerkeus, pi
ano.
Huizen, 1840 M. (na 6 uur 1950 M.).
9.50 Dienst in die üereïormeerde
kerk te Zwolle. Voorganger Xs. C.
Bouiua, Gerei predikant.
12.30—1.30 Lunchmutiiek door het
'trio Winkels
1.30—2.15 Verteluujrj)]© van een Zus
ter van Bethanie ^K.K.U,).
2 30—4.00 K.R O. Concert in Artis
door die Amsterdaïiusche Orketeftvereeni-
ging o. 1. v. F. v. Diepenbeek.
4 00—5.00 Ziakenuurtje door prol A.
Scheterinakers, <v. h. Seminarie Vpe
laar te Ginmeken. Muaiek (K.R.O.)
6.00 N C.R. V. Kerkdienst in de Hoog-
'und&cke kerk te Lelden Voorganger;
Dr. J Rieanens, Hervi. Pred.
7.30—8.00 Apologie door Prof. W.
Arts. Missiehuis, Arnhem, K.R.O.
8.0% Kerstavond. Mej. G. J. Moss,
soprai% Genu, koor dier Vredeskerk
t.l.v Tos. Schut. K.R.O.-orkest o.l.v.
M* v d. End©. Jules Moes, muzikale
leider.
10.30 Epiloog van Het Caecilia-kwar
tet o.l.v. Mej. v. Kaa&jeu. 1. Es 1st
em Ros erutsprungem, Praetorius. 2.
ivonidgeibed). 3. O Sanotissnna, SiciH
anische Volkswedse. 4. Zegen. K R.O
Daarna persber.
Daventry 1600 M. en Londen, 2 L O,
361.4 M.
10.50 (all Dav.). Tijdsein en"weer
bericht.
3.50 Bach's Kerst Umtogium. Het
h'adio Symph. Urkest o.i.v. b Kneale
Kelly en Het Radio Retor o.l.v Stan
lord Robinson.
7.20 Kerkdienst uit ,de Studio o.i.v.
Rev. J. A. Mayo (rekjiox van White-
ihajpel)
8 15 (alleen Londen). Lieild. oproep.
„The B B. C. Chrisitmas Fund tor
children".
8 15 (all. Dav.). Lield. oproep door
Rev. tile Dean of York ten bate van
ork Minster.
8.20 Het Rofral Opera Wood-Wino
Mo. Gordon Walker fluit. Horace
Halstead, hobo. George Anderson, cia
rinet. Williaani Gurney.
9.25 Militair Orkest."
Radio Militair Orkest o. 1. v. B. Wal
ton O Donmell Orkesjt Carnival Po
ntainie, Berlioz.
9 36 Harry Weodon, tenor.
9.47 Orkest Shepherd Fennel 9 Dan
ce, Gardiner The Flight of the bum
ble Bee en Dance of the Tumblers,
Rimsky-Korsakow.
10.00 Ilarry Brradle; bariton Ring
out, wild bells, Nazareth, van Gounod
Sweet Night, Eirnest Austin.
10.10 Orkest Petite suite d© Lon
cert, Coferidge-Taylor. La Capnse de
Nanette Demand© et Repoitóé Un
sonnet d amour La Tanamtelle fretil-
lante.
10.27 Herry Wewlen en Harry Brin-
die T' Lovers, Lane Wilson. When
thro' life unblesl we love, an. Her
bert Hughes. Flickre-hearted Mimi, Puc
cini. Th« Gendarmes' Duet, ütfen-
bach.
10.38 Orkest Suite .Santa Claus",
Theodore Holland!.
10.50 Epiloog.
Kadio-l'arys, 1750 M.
12.20 Retigjeuse uiutnek, georg. door
,,La Vie Catholique met medewcr-
k;ng van de koren van die 9lé. César
Franck, o.l.v. M. Gustin Wringht. Cau
serie door Révéremd Père Pade Le
Don d© Dien, c est Jésus Christ'.
1.05 Concert
5.05—5.55 Concert door d© Honiony
nie Jazz
8.20 Landbouwnieuws.
8.35 Circus Radio-Paris. Parademu-
ziek. De Ierlanrische poney. gedre3-
»oerd door Mme. Olga (galop, valse,
jeprlse de galop). De clown llea'dy,
exoentric imifateur-BUboquet m Maca-
ron, entrée comique. Mr. Mirjolitty
muzik. clown. Retraite. Orkest van bet
Circus Radio-Paris. 2e deel. Mile. G.
Mat' ieu, zang. De heereaY Letellier,
viool. Sergei, Tier us, bariton Jazz
Mario
Maandag 26 December.
Hilversum, iUbU M.
10.30 V .T K.u. uitzending 1 b. Geb,
v. d N. P. B. 1© Hilversum, ns. r.
Kieyn Kerstvreugu© Mej. Cath. v.
fchoiK, tluit. Bep Kahdie, oealo. F. Kloew
orgei. V.P.R.ü -koor o.l.v. F. Kloes.
A. N. R. 0.
4.15—5 00 De A.N.R.O.-iweusjiettkoreu
ond©r leiding van Willem van War-
nelo. 1. Hymuius, Albert Hansen. 2.
a Oud Zweedsohe Kerst-melodie, ge
zet door Caih. v. Rmnes d. Midden
eeuwsGh© Kerstzang, van Theodorus,
gezet door 1 ath. v. Rebnee. c. Gloria
111 ©xcetisis Deo, geze(rdoor Cath. v
Kennes. 3 Deux iNools anciens, Léoi
Roques. a. Je sals, Vierge Marie, b
enez, divin Messie 4. Kerstcantate,
cath. van Rennes.
o 00—6.30 Voor-avoiidmuziek cioor
bet A.N.R.O. Trio.
6.00—0.30 V.P.R.O.-uitzending v. h.
Geb. v d. N.P.B. te Hilversum. Kerst
viering der kinderen van die Zondags
school Voorganger Ds. G. v. Duyi,
F Kloek, organist. Kuiderkoorzang.
8 10 Joset en zijn broeders Bijbelscb
Zangspel in drie bedrijven. Muziek van.
Etienne Nicolas Méhul. Ro|lverdeeling.
Jacob, herder uit het dial vam Hebron,
Paul Pul. Jozef, zijn zoon (onder tien
haam van ,,Cleoph|as' Stadhouder van
E"ypte, Louis v. TulderBenjamin,
Lotte Muskems Sleurs. Eitobai, ver
trouweling van Jozet, Gerhard Leen-
ders. Naftali, Ed. v. d. Ploeg. Simeon
Tab© Bas. Ruben, Piet d© KeizerjjUe
rollen van de overige Broeders wi«*
dean vetnrold door het Dubbelmannen-
kwartet ,,Jos. M. Orelia".
Huizen, 1840 M. (na 6 uur 1950 M.).
10.45—12.00 K.R.O. Dienst m de
kerk „De Zaalelr te Amsterdam Het
gemengd© koor o. 1. v. Joh. Nelissen
Joh A. Huider. orgel Pater A. Hoog
straten S.J.
12.30-1.30 N.C.R.V. Orgelconcert
door C. Verf ei ja.
1.30—3.00 N.C.R.V. KerstleeeDvienng
der Zondagsschool ver. „Capadose" te
Kampen. Spr. G. C v. Geidier. N. v
Doom Eaoi. Th. W. v. Dijk.
3.00—5 00 N.C.R.V Aansluiting van
liet Concertgebouw te A dam. (Aange
boden door Philips Radio). Orkest 0..
1. v. Cornells Dopper. Jo van Yzer-
Vincent, zang. Jan 'NieUhrwf, 4
Concert voor orgel met orgelfjêgëiei
ding, Handel 2. ,,Et Ine© ttxrfvatus
est", u.h. Requiem, Mozart. 3 Vijfde!
Symphonde, Beethoven.
3.00—8.00 N.C.R.V. Kerstavond m
de Geret. kork (Parkkerk) Amster
dam Zu'd). Spr. Ds. J. J. Buskes Jr,
Geref. Pred. (H V P. G. v. d. H00M
Theol Stud. A. Muntingh, Declamator
8 00 N.C.R.V. Concert. Mej. "Mnj
Mulder, sopraan. Christel. Gem. koor
met orgelbegeil.
Radio-rede van Dr. Zimmerman.
„Een terugblik op 1927".
Naar wij vernemen heeft het bestuur
van uen a.N.K.ü. dr. A., K. Zimmer
man, oud-burgemeester van Rotterdam,
bereiu gevonuien om op Vrijdagavond
30 December a.s s avonds om 9 uur
tijdens den laaisten omroep-avoml
dien de A.N R.Ü. dit jaar verzorgt
een rede t© houden, waarin hij eu,
terugblik op het jaar 1927 zal ge
ven. ..11
Kerstklokken.
De ©er J. VuJ|ent zal Zaterdag
avond van 8% —VA uur die klokken
van het Koninklijk Palleis bespelen.
Deze bespeling wordt draadloos uit
gezonden.
Radio-verkeer met Suriname.
Een directe verbinding. Open
stelling op 2 Januari a.s.
Naureus het Hoofdbestuur der Posie
rijen- en Telegrafie heeft; de Persdienst
van dat dienstvak gisterenavond een'-
go mededieelingeo gedaan via die zen
ders te Huizen en Hilversum. Voor
hot mieerendeel' betroffen deze de
Nieuw jaarstelegrammen tegen goed
koop tarief naar Indië enz., welke
ook naar Suriname) kunnen worden
verzonden.
Het belangrijkst was echter de me:
dedeeling, dat met ingang van 2 Ja
nuari a.s. een direct© radio-tellegrli-
sche verbinding zal worden openge.
steld met Suripam©.
Moge de telefoon spoedig volgen
Radio N. S. F.
Dat de Nederland sche Semtoestellen Fa
briek te Hilversum d everwezenlyking van
haar onlangs vermelde uitbreidingsplannen
nadert, blijkt uit het feit, dat de*er dagen
reeds de duizendste arbeideui is aangeno
men. Intusschen heeft de groei van het be
drijf, welke de maatstaf is van de stijgende
vraag naar N. S. F.-fabrikaten, het besluit
noodzakelijk gemaakt om de werkruimte
van 2800 M2. niet op 6100 M2., zooals eerst
is gemeld, maar zelf3 op 10.000 M2. te
brengen.
DE GENOEGENS VAN KERSTMIS.
Het leger van chocolade kerstmannetjes op weg naar
den kerstboom.
Hij stond even stil te kijken naar
de groote lila chrysanten, zijn lieve
lingsbloemen en raadde dadelijk de lieve
attentie van Moeder, die daar zelfs aan ge
dacht had. Hy vond in zyn kinderlyke op
vatting iets erg wye in die bloemen met die
mooie lange dunne blaadjes. Veel prettiger
dan zoo'n domme dahlia of zoo'n hatelijke
gele margriet. Hy stond nog even toen de
anderen een zacht o! niet konden weerhou
den. Moeder zag *t duidelijk. Ze voelde het.
't Was net als toen zy voor het eerst een
Kerstboom zag. Ze had ze van te voren de
versjes geleerd en begon zachtjes met hen
te zingen: „O Jesuke lief, O Jesuke zoet"
en „Daar werd een kindeke geboren op
aard." De stemmetjes klonken zacht, de oog
jes keken blij naar den grooten boom. Fred
dy staarde strak naar één punt, naar het
Kerstmannetje. Als door een toovermacht
vastgehouden, zag hy noch de noten, noch
de ingepakte appels en chocoladekransjes.
Zyn oogjes gingen meè als het Kerstman
netje even schommelde en grappig met zy n
lange beentjes tegen de zilveren slingertjes
sloeg. Hij «ag zelfs niet de ingepakte ca-
n en had maar
netje". Het in
1 houden en zacht over zyn
wollen baard te strijken. Hij schrok even op
toen de piano zweeg en MoedePs stem zyn
aandacht vroeg voor het Kerstverhaal. Je
moest altijd naar Moeder's stem luisteren,
200 vol en lief als die stem was en hy hoor
de dan ook ieder woord, maar keek af en toe
onderwijl even naar het Kerstmannetje, dat
nu ook stil hing, als luisterde het mee. Moe
der vertelde en ze vertelde zoo prachtig van
het kindje en de herders. O, je zag dien stal,
waar het in géboren was en je voelde de
vreugde en de heilige vereering van al die
menschen. En nog steeds mooier werd Ijiet,
toen Moeder nog verder ging en zei, dat alle
menschen een lichtje in zich hadden en dat
ze net zoo helder moesten schijnen als aan
den Kerstboom en net zooveel vreugde moes
ten geven! Je moest erg goed op je lichtje
passen, anders ging het uit. Je moest er
even voorzichtig mee omgaan als met het
vlammetje van het roode blakertje, dat nu
nog zoo prettig stond te lichten. En als je
het goed brandende hield en alle menschen
deden dat, dan zou er in de wereld nooit
meer verdriet zyn en nooit meer oorlog. Dan
kwam de liefde, die alleen maar by Jicht kon
leven en nooit ibij duisternis en die maakte
alle menschen gelukkig. En Moeder vertelde
maar door en haar oogen waren zoo glan
zend en zoo lief, net alsof ze zelf heel em aal
van licht was.
Het verhaal was eigenlijk nog te gauw
uit. Ze hadden niet
die pakjes, die ze nu in
t Was alles even mooi en heerlijk en de
goede heilage Sint Nicolaas werd heelemaal
Freddy stond bij Moeder. De pakjes had
en de gekleurde inkt en, niet te vergeten,
het horloge, het eerste echte zilveren hor
loge, lagen op een stoel naast hem. Met
vreemde, groote oogen keek hij naar haar
op, wees met zyn oogen naar het midden
van den Kerstboom en zei: „zoo mooi." La
chend trok ze hem naar zich toe. „Ja, schat,
dat vond Moeder ook zoo mooi, daarom
heeft ze hem gekocht, en ieder jaar mag hy
daar in het midden van den boom hangen."
Even een verdrietig teleurgestelde blik van
den jongen. „Mag Freddy dat Kerstmanne
tje Dan krijgt U myn boek." „Maar lieve
jongen, wat zou je daar nu aan hebben? Je
boek staat vol mooie verhalen en het Kerst
mannetje moet net als die slingers en ballen
en scheepjes 't volgend jaar weer aan den
Kerstboom hangen. Kom, we gaan nog een
versje zingen ter eere van het Kerstman
netje."
De avond was voorby. De kinderen lagen
met roode wangen en een gelukkigen glim
lach om de gezonde mondjes in hun bedje
en droomden van alle heerlijkheden, die ze
-- beleefd, Freddy kon den slaap niet
Hy draaide en woelde en als hy
even stil lag, kwam steeds het Kerstman
netje op hem af met uitgestoken arm en
vroolyk lachend, 't Werd al grooter en groo-
ter en dan was het net of het over zyn
hoofd heen wegvloog als hy het pakken wil
de. Maar nooit was het beeld angstig of
leelijk en toen hij dan ook eindelijk in slaap
viel, lag niet op zyn witte gezichtje de uit
drukking van spanning of verdriet, maar
van blijheid en
t Was Januari geworden en een felle
griep-epidemie had menig gezin ongelukkig
gemaakt. De dood had zyn wreede armen
uitgeslagen en gegrepen naar alles wat zwak
en weerloos was. Voor het huis van de fa
milie van Garderen stond een droeve stoet.
De gordijnen waren neergelaten en uit de
deur werd een kind gedragen, dat, anders
dan de anderen, niet bestand bleek tegen de
ernstige ziekte. Een eenvoudige krans van
witte bloemen dekte de kist en het lint, dat
afhing' was een laatste liefkoozing: „Voor
onze lieve Freddy."
De vader, vroeger krachtig en energiek,
had even de gebogen houding van een man,
die te vroeg den levensslag ontving. De moe
der, in radelooze droefheid over dit onge
kende leed, verloor de intense zonnigheid,
die haar leven en werken had gekenschetst.
Dé maanden gingen voorby in bijna niet te
volbrengen plichtsbetrachting en beiden slo
ten zij hun heilige verdriet in eigen hart en
ieder op zyn .nanier trachtte den grooten
strijd uit te strijden tusschen smart en le
ven, de beide factoren, die onverbiddelijk iii
elkander grijpen.
Weer naderde het Kerstfeest. Met een
vreemde uitdrukking in haar gezicht had
ze de doozen verzet en nagekeken. Wat had
jaar. Wat was er een bekoring uitgegaan
van al die kleurige en zilveren versiering.
In een doosje apart lag het Kerstmannetje,
't Was alsof er iets binnen in haar werd
dichtgeknepen. Laatst had ze dat ook ge
voeld, toen ze, gedichtjes makende, ineens
opschreef:
„En 't was de tyd, dat weer de boomen
En aan de takken hingen appels en een zil
veren fluit,
Moeder wy waren veel te lang niet samen,
Ik ben Uw lied vergeten en Uw lief geluid."
t Werd 25 December.
Ze stak de doos met het Kerstmannetje in
haar tasch. t Werd haar te machtig in huis.
Ze sloop de deur uit, had een gevóel of
niemand weten mocht waarheen ze ging. De
poort van het kerkhof stond open om de
menschen door te laten, die als stille getui
gen de zielen zochten by de doode lichamen.
Ze bleef er heel lang, koesterde haar ver
driet als een kostbare schat en toen 's mid
dags andere bezoekers langs de graven gin
gen, werd hun aandacht even vastgehouden,
door een groote bouquet lila chrysanten,
waartusschen een Kerstmannetje .-met zyn
papieren jasje en zilveren beentfbs lag te
schitteren op de zerk van eén kindergrafje.
NELLY SOETERS
VAN BALEN BLANKEN.
Gouda, Dec. 1927.