H Hebt II onze nieuwe SONORA RADIO TOESTELIER reeds geM?
ie
m
m
n
Grootste Speciaalzaak hier ter stede, bekende service, betaling nader overeen te keien, ij
SONORA RADIO TUKKER, GOUDA
WAT IS
htt mroiste geschenk voor U* kind,
DAT IS
Nutsspaarbank
'inn oi It. Orgel
St. Nicolaas Gesohenken
i
i
T H T toestel geheel compleet geplaatst f 200.-
Algeheele Wisselstroomuitvoering f 225.-
SONORA Toestellen, geheel compleet vangt f 300.-
Spaarbankboekje dar
Romans Nieuwe Romans van:
Boekhandel van Burk
IETS BIJZONDERS
EEN BUITENGEWOON SUCCES.
TE GOUDA
J. H. MIMPEN
GOUDSCHE COURANT - ZATERDAG 30 NOV. 1929 TWEEDE BLAl
Plaatsing S Dagan op prooi zonder oanlga verplichting
MMMMfï
een geschenk, dat steeds in waarde vermeerdert?
l
Ten kantore OOSTHAVEN 12 kunt U dage
lijks elk bedrag, hoe klein ook, inleggen.
VEREENIGING VOOR
FACULTATIEVE LUKVERBRANDI N G
0FFICIEELE OPENING
MODELWASSCHERM
FIRMA J. H. v. STBAATEN
Electro-Technisch Bureau
Sinterklaas.
3*"
Wj OÖ'j iHVi wWj W
wmv< wvtv»j iw»«;
Ki tMVJ kWJ I.XKI "HV^ iWj
a*
BETER KN TOCH
WI^T PUURQBR
Wl
VI
|Xl
kV
De SONORA To«Sl«ll*n werden «U
beschreven in De Telegraaf, Handelsblad, Het Vaderland, Radio-Expres, Radiowereld, enz.
Onze Agenten in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag, trebben met onze O NOR A
RADIO. welke zij demonatreerenin vergelijking met de meest bekende merken
V»
VI
I»*
GEVRAAGD k contant
Inlichtingenbladen en Tarieven en Voorwaarden op ■chriftelijke aan
vraag verkrijgbaar bij den Afdeelings-Secretarit den. heer Mr. A. A. J.
vRjjfc«en. Kleiweg 34, Gouda. 20
Fr. br. met prijs, beschrijving,
registemamen en /abrikaat onder
No. 8478, Bur. Goudsche Courant,
Markt 3L 10
van Nes—Uilkens, Boudier—Bakker,
lie Smeding, Burman, HllleGaerthi.
Oterdahl, Upton Sainelair, Nrarö, ran
Maltzahn, e.a.
Voorhanden bij
KLEIWEG 89 TEL. 287.
30 NOVEMBER 4 UUR
GRAAF FLORISWEG 85
- TELEFOON 857
60
Aangesloten bij de Chemltch Tech-
niachen Raad voor da Waachlnduatrla
40 TELEFOON 246 - GOUWE 149
*K**i
HET S1NTEPKLAAS-FEEST
(van Bernard Zweers).
Voor Sinterklaas den kindervriend
Een feestlied aangeheven
Hem dank en lof gegeven,
Dat heeft die brave ruim verdiend,
Want jaar op jaar bereidt hij vreugd
Aan onze jonge jeugd.
Een groet van welkom hem gebracht
Met volle frissche longen
Hem juichend toegezongen,
Die ons zoo mild'lijk heeft bedacht,
Aan hem gewijd den jubelzang:
De bisschop leve lang
December.
Tjecember ia de maand der herinneringen.
de intieme maand bij uitnemendheid. Is
het omdat aan zijn ingang het aloude kin
derfeest zijn blijde warmte verspreidt en aan
zijn uitgang, tegen zijn achtergrond van ne
velen of over zijn blinkend sneeuwkleed de
geheimzinnige Kerstlichtjes «treelen? Of ia
het omdat nu eenmaal one hart verhoogde
waarde toekent aan alles, wat zich tot schei
den voorbereidt an hij de laatste ia van de
broederlijke rij. die straks vereenigd zal weg
zinken iu der tijden nacht?
Zeker, dat alles werkt op ons inmaar het
ib of ditmaal de mystiek wordt verhoogd
door de opeenvolging van donkere, nevel
achtige dagen. De wereld ie klein geworden
en sluit ons inde dagen krimpen en des
avonds is het uitspansel bedekt en heeft de
bleeke maan haar zilverglans verloren. De
aarde schijnt te mijmeren en te droomen,
we zouden haar afgestorven wanen, wisten
we niet dat /.e vol teedere liefde de belofte
der lente bergt in haar warmen schoot. Bin
nen in haar is het levenen zoo is het ook
met onsons innerlijk leven ontwaakt naar
mate het uitwendige schijnt te dooven. Lokt
Bloeimaand alles naar buiten. Wintermaand
drijft alles naar binnen, en terwijl nevelen
het geetarnte des heimels aan ons oog ont
trekken, begint daarbinnen ster na ster van
herinnering te tintelen en te leven.
Welk een wereld, die we binnengaanHoe
groot lijkt ze. hoe grenzenloos! Hoe vinden
wemdaar de dingen weer, die we verloren
■wamden, hoe duiken gestalten op uit sche
merhoeken en beginnen die leeg gewaande
ruimte te vullenWe ti-aohten ze in de oogen
te lezenkomen ze met verwijten tot ons, of
heeft een hooger matcht reeds veel hinder
lijks weggevaagd en veel raadselachtigs ver
klaard?
Het zou uiet goed zijn als we altijd in
deze stemming verkeerden. Maar heit is ook
uiet altijd December; straks roept de nieu
we jaarkring ons weer uit onze droomen wak
ker. Laat ons nog even toeven en de fluis
terstemmen opvangen, die we nu kunnen
hooren omdat het stil en afgesloten is daar
buiten. Waar ziju ze, wier stem eertijds in
onze nabijheid klonk, wier hand in de onze
heeft gerust?
Daar zijn er, die nog met ons zijn op deze
aarde, maar die ver van ons verwijderd le
ven maar daar zijn anderen, en het zijn er
velen, die ons zijn voorgegaan naar heiland,
vanwaar geen dierbre keert. Ons verlangen
gaat uit u&jir henmaai wij weten het. Zij
hebben de haven gevonden.
ginteridaas. Hoe waardeeron vrij Neder
landers' de vriendelijke veisehyning
van Sint Nikolaas ah- kinderheilige en hoe
schromen velen onzer zelf s niet de paedago-
gisch toch weinig verdedigbare 'eugentjes
ieder jaar weer opnieuw aan/hun kinderen
te vertellen om de kieinen /n den aehoo-
nen waan van het onredelijke verzinsel tc
laten en hen zoo lang mogelijk he'. tragisch
moment der ontgoocheling te besparen,
waarop zij de in hun kinderfantasie aan
V.p.KOP 1
gebeden „goetheyligh" man zien ontluis
terd in de wat verlegen verschijning van
een familielid die voor Sinterklaas speelde.
En dat willen wij .miners niet, wij willen
hen zoo graag echt 'aten in den waan dat
dc goede Bisschop hen met zijn vriende
lijke gave wil verrassen, en wy grootin
verheugen ons in de blijdschap van de
kleintjes en wij zingen mee met de leuke
kinderliedjes die allen gewagen van de
blijde terugkomst uil een ver land, een land
van licht en zonneschijn, van waar de Sint
allerlei vruchten en lekkernijen meebrengt
Als bisschop komt hy in Jan Pieter
Heye's liedje „met de stoomboot uit Span
je", elders herinnert Tolentyn aan dien an
deren Nikolaas, wiens naamdag de kerk op
11 September herdenkt. In V aanderen
reemt de Sint „appelkens van Oranje fin
peerkens van Condé" mede en de Venlosche
jeugd laat hem naai- Picardie terugkeeren,
zooals we hooren in:
„Gank oef rieje
Noa 't 1 endje van Picardie"
.A
In dat komen en gaan naar een zeer ver
land, verricht Sinterklaas dezJfie hande
ling als vele internationaal verbreide en
ook thans zich hier in daar in oude volks
vermaken nog handhavende personages, die
hienin hun mysthiach karakter aantoonen.
Over* Sinterklaas zou men ge-nakkelyk
een dik boek rol kunnen schijven, aldus
Jan ter Gouw in „De Volksvermaken" en
hy gaf den folklorist D. d. Ven dan ook
rgke atof.
Aan een van diens handi verschenen al
leraardigste beschrijving in van Houtens
„Eigen Tijdschrift" ontleenen wy hoe mee
Sint Nikolaas een uardig liedje in Fries
land gezongen wordt. Luister maar:
„Sunderklaas, dat is een Edelmann
Een edelmann is hee
Hee het een Brook van krinten an,
Een Rock van Riesebree
Sien oogjes tónt Rosientjes
Sien Haar is van Söholt
Sien lippen siint van Slikker good
Sien Wangen siint van Goki"
Verder hoe men dit weinig bekende Oost-
Friesche 5-DecembeiReclje zoowaar terug
vindt in de Zaanstreek, waak de jongens op
Sint Maartenavond by het ronken van der
rommelpot langs d? huizen zingen:
Eu een sjentuiman was hai
L.J1 hai nad een broekie van krenten an
En eeu rokkie van ïaistebrai
ilier is hetzdifue liedje van v'mt Nico-
Laas op Suit Maarten verscnoven en de le
gendarische Sant heeft zeiis zijn Heilige
piaats moeten afstaan aan een hiutonschen
,4'rins Robertvan wien wy vernemen,
dat hy „een sjentuiitlin is", geiyk Sinter
klaas in het Oost-Friesche liedeke ook ai
eed Adelman" is jeworden. Overigens is
zyn uitbeelding gehee' en al vereenzelvigt'
met de vruchtbaarheid ssy mbol er.waar
onder ook de „raistebrai" als eer. uit meer
recente tyden dagteekende vervanging var
de oud-Germaansche „Hirsebrei opmerk-
kenswaardig is. En in Ooetenryk, meer in
het byzonder te Weenen op de vermaarde
St. Nikolaasmarkten, kent men neden ter
dage eigenaardige Sinterklaaspoppen, die
volmaakt beantwoorden aan de beschrijving
in de Zaankantsche en Oost-Friesche lied
jes en welke daar primitief worden ge
maakt door op twee kruisstaafjes allerlei
noten, dadels, vygen, sucade, amandelen,
enz. enz. te steken, waardoor een soort dui
velachtige figuur ontstaat, den popuLairen
Weenschen „Kletzenkrampus". Op de Sin-
terklaasmarkten, die ook ifl sommige Ne-
derlandsche steden (o.a. in Arnhem) nog
een speciaal cachet hebben en die elders in
Duitschland en Oostenryk meestal in den
Weihnachtsmarkt zyn overgegaan, werden
deze poppen soms levensgroot gemaakt,
terwyi sommigen door ze te overtrekken
met huiden en pelsen als 't ware een re
constructie in efflgie geven van de mythi
sche verschyningen uit de oude Tiioler Ni-
kolausspiele.
De figuur van St Nicolaas tree It in som
mige streken reeds m November op om te
vragen of de kinder^ braaf zyn. Hy zat
dan'op strooiavond cf in den nacht van
op 6 December geschenken brengen. St.
Maarten zooals de Venlosche jeugd die
ieder jaar door de straten ziet trekken op
11 November is volkomen identiek aan de
Sinterklaasverschyning, die we zoo waar ir.
het Friesche dorpje (Jrouw op 22 Februari
nog eens terugzien in het rondgaan van St.
Pieter. Zoo zien yy in die volkomen gelyk-
waardige Heiligefiguren St. Maarten, St.
Nikolaas, St. Pieter in het volksleven ee"
en dezelfde uitbeelding van de winterper-
sonificatie, waarin natuurlijk de locale
sfeer het speciale optreden var. iederen
winterdag-heilige bepaalt, evenals wy ook
in Meigraaf en zomerkoningin, Vasten
avond- en Judaspoppen verbeeldingen her
kennen van zekere jaarperioden.
Voor de studie dier vaderlandsche folk
lore is het naar de meening van dhr. v. d. V.
buitengewoon belangwekkend, dat wy op
Texel, Ameland, Terschelling er. Schier
monnikoog heden een dage Sinterk'aa:
slechts sporadisch zien optreden als
Roomsche bisschop, maar dat wy hem al
gemeen als kalender-periode-personificatie,
als midwinter-versohyning ontmoeten in
dc „Sunderklazen".
Op onze Waddeneilanden spreekt mer
nooit over Sint Nikolaas en Zwarte Piet,
maar steeds van gjffiJïïderklazen" (Texel),
Sinterklazen (Ameland), Klazer (Schier
monnikoog). Meestal verschijnen ze met
tweetallen tegelijk, dikwyls echter ook ir.
groepen. Hetzelfde gebeurt ook in Oosten
ryk, waar de Pasnauuer zelfs aan bisschop
Nikolaas een prachtig uitgedost.* gemalin
„die Klasa" op zyn ommegang«h meegeven,
terwyl elders in het Boven-Inndal vele
„Santiklausen" en „K laubaufe' zuigend van
huis tot huis trekken om guven uit te doe
len aan de kleine kinderen en doo- de groo
ten getracteerd te worden.
Op ons Waddeneiland Ameland was de
bisschopsfiguur in de jaren 190B -1908 nog
zoo impopulair, dat tnen het den jonger
predikant te Nes, die op strooiavond aan de
armen in zyn gemeente pakjes bracht, ter.
zeerBte kwalijk nam, dat. hij op e;gen gede
genheid „te Sinterklazen" was geweest.
Men schynt op de Waddeneilanden maar
zeer matig ingenomen te zyn met de Sinter
klaas-uitbeelding „vun de vaoste wal", a'
zag men op Texel den dokter of den post
bode wel eens als oi schop van Myra ver
kleed pakjes brengen aan arme menschep
en lekkers uitdeelen aan de schooljeugd.
Doch dit is eigenlijk Sinterklaas-import,
daar de Texelaars en Amelaars, evenals de
Terschellingers en Schiermonniko.igers ge
wend zyn op eigen origineele manier hur.
Sinterklaas te vieren, waarby zy zich niet
eens strikt houden aan dén datum v*fl 5 err1
6 December. Zeker, de kleine kinderen heb
ben dan op Texel, evenals hun vriendjes
„van den aoverkarrt". hun eigenste „Nieu
we Sunderklaas", maar de ouderen vieren
hot groete feest eerst een week later op 12
December, populair als „Ouwe Sunder
klaas", dus juist op denzelfden dag. dat in
Westelyk Zweden St. Lucia vereerd wordt
Een paar oude Sint Nlcoia
versjes.
Hier zijn evo paar ou«i« Sint Nioolaaa- L
i ij nipjes die een beetje in bet vergeetboekje
beginnen te raken, "maar die Sint Nicoiaaa
tooit nog graag hoort, wamiear bij over dg
daken rjjdt.
Kinderen, leer ze dus nog «ena van buiten,
en »ng ze maar ecne vo*-r hem of Mg x«
voor ham op. Je hebt kans, dat hij het zoo
leuk vindt deze versjea w«—r eens te iiooren,
dat hij je extra er voor beloont.
Sint-Nicolg^a van Tolentin
Breng mij et-na een lekker ding
Een lekk' r ding van aofferaan
Ik zal 't in mijn korfje slaan
Tien pond en c*u half
Een koe is geen kalf.
Een paird is gen zwijn:
Morgen zal t SintrNiooiaaa zijn.
Sint Niklaaajet bonne, bonne baaaje.
Geef tne een atukje spikkelaasje
Geef me een stukje zoete koek
Sinterklaas, die is zoo zoet.
Sinterklaas goed heilig man.
Blief je wat te geven,
't Is voor al mijn leven
Al mijn leven heb ik je lief:
Om een appel of een peer
Sinterklaas komt morgen weer.
en in heel Scandinavië de feesten worden
ingezet met ommegangen van St. Lucia en
van de Staffantóngore met de „Julbockar".
En zoo waar „Ouwe Sunderklaas" is op
Texel in de oogen van «en vreemdeling
niet anders dan een lustige en jolige carna
valsavond. AUeriei wonderïyke en fantas
tische coatuums ziet men in de anders zoo
stille dorpsstraten en overal hoon men de
vreugde oplaaien in het altyd weer gezon-
zongen populaire „Ouwe-Sunderklaaa"-
deuntje:
„Ouwe Sunderklaas gaat nooit verloren,
l' alderalderiere Falderauierare
Ouwe Sunderklaas gaat nooit verloren,
t ulderakierataerom 1
Sedert burgeuieestci Strick vuu Linscho-
um een dertig jaar geleden alle lexeischv
jonge harten op een siag veroverde door
net eert yds verboden (maar toch »n het ge-
neim geviewie) „Ouwe Sunderklaas"-feea»t
weer in eere te hersleJien, wordt dit feest
met het jaar drukker gevierd en orengt het
de mui wintervreugd uit de huizen en café's
waar braaf gedanst wordt, ook op straat.
En de jonge meiej.w maken thans ieder
jaar meer werk van hun „Ouwe Sunder-
kiaaspakje" zoodat de verbaasde bezoeker
zich daar op den avond van 12 December
omringd ziet door prachtige toiletten, voor
stellende: geloof, hoop en liefde, zon, nuun
en sterren, verschijningen, die hy aller-
grootste Waddeneiland verwacht ha<
Zoowel op „Ouwo" als op „Nieuwe* Sim
terklaas treden naast deze moderne bal-
masqué verschijningen ook tal van figuren
op, die waarlyk hoogst merkwaardig
zijn. Daar zyn byv. allereerst ae vele g -
maskerde Sunterklazen, die groote en klei
ne bellen dragen, welke ze onophoudelyk
laten klingelen, terwyl zjj met kettingen,
blikken en emmers een hei-
densch lawaai maken; dan
de meer op den voorgrond
tredende personages van
„de s:reetfegers", de „ket-
zentrekker", de „barbier",
de „boedenkoning", „de
Beer", era. al figuren di»
we in dezelfde functies,, te-
rugv 'nden in de oud-Enge!-
ache thans nog in een en
kele plaats in eere gehou
den „Mumming*'- en
„Christmaa-playa" en in de
ook leeds byna verdwenen
Tirol er „Nikolaussplele"
Zoo zien wij ook hier op
Nederlandschen bodem nog
in meest primitieven vorm
Sinterkla^'Gescheriken
door Frana Molndr
Het is drie uur in den ochtend. De straat
is donker, alleen vun het huis No. 38b zijn
op de vierde verdieping nog twee ruinen
verlicht. Hier woont de heer Maurits F.
Middelmatig. Hij 7.it in zijn eetkamer, waar
van d.' tafel onder papieren is bedolven. De
kanier har.gt vol rook. Rechts van Maurits
1'. Middelmatig staat 'n theekopje op den bo
dem waarvan een peukje sigarenasdi baadt
in een geelachtig restje opgeloste suiker.
Nu staat Maurits op, rekt zich uit en begint
de papieren te ordenen. Men had kunnen
denken, dat een tooneelschrijver op dit oo-
genblik het drama in vijf bedrijven had vol
tooid waaraan hij twee jaar lang had ge
werkt, Maurits steekt een sigaret op en zegt:
terwijl hij zich naar de aangrenzende kamer
wendt-
Mama, slaap je?
Een stem uit de andere kamer
Wanneer je me zoo toebrult, slaap ik
natuurlijk niet. Zeg toph liever dadelijk sta
cp en kom binnen.
Maurits
Sta op,*en kom binnen.
Er volgt een korte pauze, tijdens welke
Maurits. voldaan over zijn prestatie glim
lachend op en neer loopt. Dan verschijnt, in
een flanellen ochtendjapon gehuld, zijn
vrouw. Het licht verblindt haar Maurits
ffaat op haar toe en kust haar met milde
onverschilligheid op de wangen. Zij vraagt:
Nu, ben je klaar?
Ja.
Alles in orde?
Alles. Het behoeft nog maar overge
schreven te worden. Ga hier zitten, mam80
dan zal ik je dicteeren. En wanneer je er
gens anders denkt zeg het dan.
Bah zegt de echtgenoote slaperig,
- wati heb- je hier een rommel gemaakt.
Overal liggen afgekloven eindjes sigaar. Al
les is vol asctu*
Dan gaat zijhutten. Maurits neemt zijn pa
pieren ter hanc&en meent, verzoeningsge
zind:
Mopper niet mama. Nog nooit is het
mij zoo goed gelukt als nu. Ik geloof dat wij
een heel goedkoope St. Nioolaas zullen heb
ben. Hier heb je pen en papier nee, die
andere, deze is gebroken. Zoo, sohrijf nu
maar op: De dokter met St. Nicolaaz een
kistje sigaren.
De dokter? Sigaren? Waarom?
Doodeenvoudig: Steenman wil ons
met St. Nicolaas iets geven, omdat hij bang
is, dat mijn broer zijn dochter Magda, die
stenotypiste bij hem is, zou kunnen óntslaaü
omdat zij altijd te laat komt. Steenman heeft
mij dus gevraagd, wat ik zou willen hebben,
opdat hij nieit iets koopt, dat'ik allang héb.
Tk vroeg bedenktijd en liep snel naar den
dokter, die twee weken lang Ilona's oor heeft
ingespoten en dien trij toch stellig iets m.
ten geven. Ik dacht dadelijk je vraagt
Steenman iets dat je den dokter kunt geven
Maar de dokter rookt toch niet?
Je hebt gelijk maar ik ben nog nieit
klaar Dus. zooals gezegd, ik ga naar den
dokter en die zegt mij, dat hij mij
avonds aal teJefaneeren. Ik weet nu heel
zeker, dat hij intussohen dokter Spaan, dien
hij altijd consulteert, gevraagd heeft, wat
hij hem met St. Nicolaas zal gewen. Spaan
antwoordde hemeen kistje sigaren, die ik
dan weer aan mijn huisbaas geef, omdat hij
den schoorsteen hee,ft laten rep arceren en
ik daarvoor mijn erkentelijkheid behoor te
bewijzen. Weliswaar rookt de huisbaas niet,
maar zijn schoonzoon krijgt op Oudejaarsa
vond veel bezoek en dan heeft hij d© sigaren
noodig.
- De huisbaas is immers de oude Man-
ders?
- Natuurlijk.
En zijn schoonzoon is Dolf Luns?
Wie anders?
Wij zijn toch ook voor oudejaarsavond
bij hen uitgenoodigdr
Zeker. En bij die gelegenhedd zal ik
het kistje sigaren dadelijk weex tot mij ne
men. Begin je al te gelooven. dat wij een
goedkoope St. Nicolaas zullen hebben? Maar
maak de zaak nu ndet onnoodig ingewikkeld
en schrijf op De dokter een kistje sigaren
dat wij van Steenman krijgen.
Pauze
De echtgenoote schrijft. Dan dicteert
Maurits verder:
VerderTante Hermins via hft kindex-
medsjfl eau de cologne, tandpasta, zeep. li
keur en salmiakpastilles.
Dat allemaal voor Tante Hermine?
Dat allemaal. Maar val mij niet tel-
rens in de rede, anders raak ik in de war.
')at krijgen wij namelijk allemaal van den
lok ter, die het weer van de apotheker krijgt
w&fu; hij al zijn patiënten heen stuurt. De
apotheker stuurt den dokter ieder jaar eau
de cologne, zeep, likeur, samiakpastilles en
een kistje sigaren.
Ook een kistje sigaren? Waarom moe
ten wij den dokter d© sigaren geven, die wij
van Steemaan.
Maak mij niet in den war, mama.
Magda Steep man heeft voor den dokter oen
redevoering getypt, die hij voor de artsen-
vereeniging heeft gehouden en «ij heeft er
ge» n geld voor wüllen hebben. DAarom heelt
de dokter haar gevraagd wat zij met St. Ni
colaas zou willèn hebben. Nu weet je al
dat Steenman ons dat kistje sigaren geeft.
Waarop de dokter in zijn vuistje lachte, om
dat hij het immers was geweest. die d© ge
in-Ie sigarengeschiedenis bij mij deed op
komen en omdat hij wi&t, dat nu de siga
ren v'a Magda bij Steenman en vanSteen-
man bij mij kwamen
Daarom vroeg hij van mij een kistje siga
ren. want op déze wijze krijgt hij de siga
ren terug en kan ze aan dokter Spaan ge
ven. Begrijp je het eindelijk?
Ja, maar waarom geeft hij de sigaren
niet dadelijk, nadat hij ze van den apotheker
heeft gekregen, aan dokter Spaan5"
Waarom? Natuurlijk omdat hij Magda
voor het typpn van zijn speech iets moet ge
ven Zoo echter wordt zoowel Magda al»
Spaan bedacht. Maar je moet me niet te veel
in^de rede vallen, mamatje. ik heb het ge
heel© verkeer met moeite in het goede spoor
gebracht, wanneer je nu telkens vragen stelt,
wordt ik confuus Waar zijn wé gebleven?
Bij tnntë Hermine.
Precies Bij tante Mermine. De dokter
geeft ons dus eau de cologne, tandpasta, de
zeèp, likeur en salmiakpaatiiles, di« hij van
den apotheker ontvangt en wel om zeker ts
zijn, zijn sigaren, die ik vun Steenman krijg,
te ontvangen. Wij krijgea dus het apothe-
kerspaket in het belang van het nauwkeurig
functionneeren van het geheel© apparaat
en wij leveren dit pakket weer aan tante Hsr-
mine af. maar niet direct...
- Aan tante Hermine? Maar de arme tante
Her mine heeft toch al die dingen heelemaal
uiet nixxlig- Zij lieelt van ons met St. Nico
laas ultijd tien gulden gekregen.
Die krijgt ze nu ook. «Maar je weet, dat
zij dan altijd een kleinigheid voor ons koopt.
Toen ik haar nu dezer dagen ontmoette, zei-
de zij, dat zij in het geheel niet durfde vra
gen. wat zij ons zou geven, onvdat zij zo#
verschrikkelijk arm is. Waarop ik antwoord
de: lieve tante, geef ons eau de oologns,
tandpasta, zeep. likeur en ealmiakpastiUes.
Zij trok een ieelijk gezicht, maar nu laat ik
haar al die dingen langs een kleinen omweg
toekomen, om ze mij daèrna terug te late»
geven.
- Wat moeten, .wij mal dien rommel does5
Luister maar. Wij uioeten tooh Stesa-
man iets geven voor de sigaren?
Ja. maar hoe komt dan alles bij teats
Hermine?
He< l eenvoudig. Ons kindermeisje hesét
mij al driemaal gevraagd, wat qjj aan tante
Hermine za§ geven, dte twee hoetien vosc
haar heeft veranderd. Waarop ik Kaar hsk
gezegd, dat tante Hermine gek ie met *m
de cologne, tandpasta, seep, likeur en salmi-
«kpaetilles. Wanneer wij nu het heels aps-
thekerspalet, gelijk wij het van den dokter
ontvangen, aan bet kindermsisjs geven, aal