IDT
L
ier
>OC
8
NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUW1JK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
No. 17280
Dinsdag 24
88" Jaargang
mber 1928
Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen
l!
hi
ff
FEUILLETON^
R
BRANDING
p schriftelijke aan-
;n heer Mr. A. A. J.
^Bericht.
beide Kerstdagen
NIET VERSCHIJNEN.
80
De bevolking van bet Ertsgebergte zingt
i wezen?
afdoend middel tegen
treat 2c/4.
en het slot van dezen zang:
4
Me over zichzelve een afkeurend oor-
(Wordt vervolgd).
uuuïiuiuiuÏMNM
>k wtl een»
iel u. 4e
vin 10e-
mtekpar-
n verlejen
't bulten-
it, waarep
naaai niet
Ie kwaliteit
een enkele
jkheid op
•N HAAG
let.
O, Keritnacht, schooner dan do dagen!
Hoe kan Herodea t' licht verdragen,
Dat in Uw dniatenüMe blinkt,
En wordt gevierd en aangebeden ene,
het
Oe
Olj
Olj
deel uitspreekt, verwacht tegenspraak.
20
Ge echte
che door
trteerde
n en
i dat
rvoor
larop
j onvoor-
:ds eischen
i naarn op
van elk
ut
dragen. Het schenken van kerstgaven, da
kerstboom met zijn appelen en vergulde no
ten, de boom zelf, de alttfd groene die aan
Wodan was gewijd, doen ons denken aan
den Noorschen oppergod. Zoo leefde het
oude Heidendom voort in de Christelijke
geloofsleer, en de oude Fransche en Duit-
sche Kerstliederen, de Ghristmas-carols in
Engeland, onze oude mysteriën en kerst
spelen, de kerstbrooden en kerstkransen, de
kersthulst en de maretak zijn de schakels,
die Heidendom en Christendom verbinden.
Ik noemde daar straks terloops de kerst
liederen in de ons omringende landen, maar
ook wij hebben een groote verzameling van
schoone kerstgezangen. De mooiste van alle
blijft nog steeds Vondels reyzang van Klae-
rissen:
Hugenborg’a aotia tegan het plan Young op
niets uitgaioopen.
lijk grooter zou zjjn geweest, wanneer
dr. Schacht zich niet zoo zeer had geroerd.
In de groote steden heeft de referendum
beweging uit den aard der Mak weinig
weerklank gevonden, doch op het platteland
bleken Hugenberg c.s. vrij veel aanhangers
te bezitten.
Men mag thans benieuwd zijn, at dn
rechts-radicale elementen, die thana nog
den parlementairen en wetteHjken weg heb
ben bewandeld om hun doel te bereiken,
vandaag of morgen, nu de meerderheid der
stemgerechtigden niet in hun vaarwater
wilden zeilen, op gewelddadige wijze zich
„recht” zullen trachten te verschaffen.
De uitslag van het referendum, dat dit
maal geen aanleiding heeft gegeven tot
woeste tooneelen de botsingen, die Mei
en daar plaats hadden, droegen geen sen
sationeel karakter toont duidelijk aan,
dat Duitschland thans een vrij sterk repu-
blikeinsch bolwerk is geworden en dat het
meerendeel der Duitachers niet het slacht
offer wenscht te worden van een radicale
wanhoopspolitiek, doch liever langs den
weg van onderhandelingen met de vroe
gere vijanden tot een accoord verlangt U
komen*
akte.
van misselijkheid en
>ren? Pijn in den rug
alles te veel? Hebt gjj
nuwiohtig
KERSTMIS.
Wederom zijn de huizen vervu'd van de
oude vreugde en de oude zangen. Ojmieuw
is liet feest aangebroken, dat de Christen
heid over de geheele wereld steeds als het
hoogtepunt van haar vierdagen heeft be
schouwd. In de kerken, alom, valt men in
aanbidding voor het licht, dat ruim negen
tien eeuwen geleden opging over de wereld.
De gansche Christenheid vereemgt zich op
deze feestdagen in één gedachte: vrede.
Vrede! Heerlijk ideaal juist wegens de
vele en velerlei stroomingen, die in onzen
tijd door en over de wereld gaan. Want het
woelt en bruischt overal: de wereld zoekt;
zoekt naar verlossing. Er is een geweldige
worsteling om te komen tot een nieuwen
tijd, tot een betere en mooiere samenleving.
En toch, hoe ingewikkeld en moei! ijk de
problemen ook schijnen, alles wat men zoekt
is tenslotte: vrede. Vrede tusschen de vol
ken, vrede op staatkundig, politiek en.
economisch gebied maar vooral ook:
vrede tusschen de menschen? vf?3e tusscKen
de klassen onzer samenleving.
De wereld ziet efi voelt haar idealen; zy
verlangt, zij hygt er naar. Maar het is zoo
ontzaglijk moeilijk om er iets van te ver
wezenlijken, Het groote oorlogrdrama
heeft ons tot de overtuiging gebracht, dat
zoo iets nooit meer mag gebeuren. En toch,
de wereld is nog steeds vol onrust, vol
strijd en vol verwarring. En wat het aller
ergste is: vol wantrouwen. De staatslieden
zeggen terecht: wil de materieele ontwape
ning mogelijk zijn, dan moet de moreele
ontwapening, dat wil zeggen het verdwij
nen van het wantrouwen tusschen de vol
ken, voorafgaan. Maar dat wantrouwen is
er helaas nog steeds.
Gelukkig staat boven de branding van
dezen tyd de vuurtoren van der. Volken
bond. Zeker, zijn licht is zwak, maar toch
hü wijst den weg. Door hem wint de idee,
die den oorlog wil uitbannen, veld, zij het
ook uiterst langzaam Want de goede wil
om tot den wereldvrede te geraken is er
wel, maar het geloof is er nog niet. En het
geloof daarin zal de wereld, moeten leiden.
Kerstmis geeft ons het diepe besef: als
eenmaal de wereld door allen strijd heen
gekomen is tot den grooten vredesdag, dal
de zwaarden zullen zijn omgesmeed tot
ploegscharen en sikkelen, dan zal de kern
gedachte van het Christendom zijn vervuld.
Daarom is het Kerstfeest telkens weer als
een symbool: vrede tusschen
vrede tusschen de menschen en
'rede ook voor de eigen ziel.
Laat ons gelooven, dat die ware vrede
eenmaal komt. Maar laten wy dan ook
allen strijden voor dat verheven ideaal:
den dag waarop het morgenrood der ver
lossing den nacht zal hebben verdreven!
gewoonte, om, na de godsdienstige
heid, het „Mettyspiel" op te voe-
;,.._stuidat de verkondi-
wegerf, die naar het ge-
zijn. als de terugtocht aan-
feeetelijk- Kreriicht. Voor alle
ide kaarsen.
fetet in het Ertsge-
de volken,
de klassen,
De slavin van het zwijgen.
Uit het Engelsch van
FRED. M. WHITE.
(Nadruk verboden.
pe directeur was een en al gedienstigheid.
Hij verzocht mevrouw Richford alles maar
aan hem over te laten.
Doodmoe ging Beatrice naar beneden om
te dineeren toen het etenstijd was. ze had
een gevoel alsof ze nooit meer lust zou heb-
ben om ook maar een stukje te eten. Be
drukt keek ze naar de opgewekt-pratende
heeren en dames in avondtoilet na het eten
Ring ze in een hoekje van den salon zitten
om uit te rusten
Een knappe, buitenlandscfc uitziende da-
kwam naar haar toe en zette zich op de
’elfde canapé.
Ik hoop dat u mij niet onbescheiden
•uit vinden, begon de dame op een toon
waarvoor,
a op de
at
BUITENLANDSCH NIEUWS.
DUITSCHLAND.
De nieuwe Minister van Financiën.
Moldenauer benoemd.
De rijkspreaident heeft op voorstel van
den rjjkskanaelier dr. Moldenauer, den mi
nister van Economie, tot minister van Fi
nanciën benoemd, oud-mmister Robert
Schmidt, lid vah den Rijksdag, tot minister
van Economie.
Oudejaarsavond te Berlijn.
In de Berhjnsche hotels, restaurants, kof
fiehuizen en danslokalen wordt reeds druk
gewerkt aan de voorbereiding voor het aan-
Ma fod. dat had ik heelemaal vergeten!
riep de gravin. Ga niet weg, cherie. zei ze
tegen Beatrice De generaal zal je wel aan
genaam bezighouden tot ik zoo terug ben.
De generaal was inderdaad zeer conver
sabel. Hij hield het gesprek gaande. Beatrice
leunde achterover op de canapée en hoefde
«leen maar zoo nu en dan te glimlachen.
Plotseling zweeg de generaal zoo plot
seling, dat Beatrice opkeek en merkte, dat
hij er vreeselijk geagiteerd uitzag.
Voelt u aich niet goed? vroeg het meisje
Mischien is het hier te warm voor u.
De generaal mompelde ietsmet gebogen
hoofd echeen hij te trachten den blik te ont
wijken van een man. die juist den salon
binnengekomen was. Teen de binnenkomen
de op een dame toeging, schoot de gfeneraal
weg. terwijl hij iets stotterde over een tele
gram, dat hij verzenden moest. Hij was nog
niet weg of Beatrice velde een huivering
door zich heengaan. D e man deed beslist
verdacht
GOUDSCHE (OIHAM.
KERSTNACHT IN KERSTLAND.
(Van onzen specialen medewerker).
Het eigenaardigste en mooiste Kerstfeest
wordt in Duitschland zeker gevierd door de
bevolking van het Ertsgebergte, deze bevol
king van speelgoed-arbaiders, gewezen mijn
werkers, kantmakers, industrie- en bosdfar-
beiders. Voor menigeen, die dit gebied kent,
is het Ertsgebergte het ware Kerstland. Hier
wordt immers in de vele hutten van het
gebergte het bonte bouten speelgoed ver
vaardigd, dat in Duitschland haast nim
mer bij de Kerstgeschenken ontbreekt. Het
is voornamelijk te Olbernhau, Seiffen, Grün
hainichen en voorts in tal van andere plaats
jes. dat de kleine houten kudden schapen,
de paardenstallen, de poppenkameis met
hun meubeltjes, de hobbelpaarden, de mi-
niatuur-trams en andere verkeersmiddelen
en ten slotte ook houten notenkrakers ont
staan. De houten dieren worden gesneden
uit het hout van verach ontwortelde sparren
van het Ertsgebergte. Dit bedrijf sterft uit.
Mijnwerkers waren het overigens, die in de
XVIde eeuw, toen de zilver- en tinmijnen
van de streek uitgeput waren, speelgoed be
gonnen te snijden.
Reeds weken voor Kerstmis hangt in alle
woningen aan de zoldering een met kaar
sen en kleurige linten versierde Advents
krans. Haast elk gezin in het Ertsgebergte
beaat een zelfvervaardigde „pyramide”, of
..permett", zooals men in het dialect van
da streek zegt. Door de warmte der kaarsen
wordt dez® -pyramide In beweging gezet en
draait steeds door. Zij bestaat uit verschil
lende houten strooken, die elk een tooneel
uit de Heilige Geschiedenis weergeven. In
tal van steden van het Ertsgebeigte wordt
elk jaar een „Kerstberg” opgericht., die de
geboorte van Christus weergeeft. De „Kerst-
berg" van Neustadtel bij Schneeberg heeft
een omvang van 20 M. en een hoogte van
3 M. De gansche bevolking van het Ertsge
bergte verlaat de bergen, om deze „Kerst-
bergen” te gaan aanschouwen. Maria draagt
zooals de vrouwen uit het Ertsgebergte, een
kleurige doek om het hoofd en Jozef is een
timmerman uit het gebergte. Zij zijn omge
ven van engelen en herders met rijke kud
den. De heilige drie Koningen zijn eveneens
menschen uit het gebergte en de geschen
ken. die zij brengen. ®ijn stukken erts. Op
den Kerstberg staat ook de oyerige bevol
king van het gebergte afgebeeld: Kantwerk
sters en vrouwtjes met groote manden op
den rug. bezembinders, landbouwers. Han
dige houtsnijders hebben aan al deze pop
pen het uiterlijk van bekende menschen uit
de streek gegeven. En ook de „Stulpner
Karl”, die de held is van de sagen uit het
Ertsgebergte, ontbreekt niet. Men ziet °P
den houten berg het landschap van de
streek met haar spanen huisjes, haar berg-
kerkjes en burchten, haar dorpsbruggen uit
wortelhout allës netjes met mos getooid.
De gansche Heilige Geschiedenis is op den
berg samengevat in enkele tooneelen.
Op Kerstavond verschijnen niet minder
dan negen gerechten op den feestdisch in
het Ertsgebergte. Het ..Neunerlei” noemt
het volk dit feestmaal. Elk gerecht beant
woordt aan een bijaonderen wenech. Zoo
heteekenen deegballetjes groot geld, linzen
veel klein geld, h&ringsla gezondheid en
kracht, schapenvleesch voorspoed.
vol sympathie- Wat een droevige tijd voor u.
Hebt u uw vader wel eens over gravin de
la Moray hooren sprken?
Beatrice herinnerde aich den naarn heel
goed. Ze had haar vader dikwijls met be
wondering over haar hooren spreken als
over een oudere vriendin, die in haar jonge
jaren een veel bewonderde schoonheid moest
zijn geweest. Ze had de dame echter nooit
gezien.
We waren heeJ goede vrienden, ging de
gravin met een weemoedig lachje voort.
Ik herinner me nog. dat U in Parijs was,
nog maar een heel klein meisje. Het was
kort voor uw lieve moeder stierf. Ik weet nog
dat u dol op chocolade was.
De dame praatte verder, ze had allerlei
aardige herinneringen aan Beatrice’s vader
en moeder en dat verteedenfe het meisje,
dat noo’n behoefte had aan sympathie op
dat oogenblik. Ze werd vertrouwelijk met
haar nieuwe kennis en tot haar eigen ver
bazing merkte Beatrice, dat ze de gravin
ongemerkt allee verteld had van haar leven
van den laataten tijd.
U hebt gelijk, zei de gravin op een toon
van begrijpen. Het hart komt het eerst
altijd het eerst. Dat is de eenige manier om
waren alle feestelijkheden streng verboden,
maar in den kerstnacht werd de donkere
kerkkleedjj door lichtgekleurde sieraden
vervangen, klonken vrooljjke liederen in
steden van de boetgezangen, die voordien
werden aangeheven, de van goud en edelge
steenten schitterende beelden werden dan
voor den dag gehaald, en in een stroom van
licht baadde zich het kerkgebouw, dat in de
dagen van afwachten slechts zeer spaar
zaam was verlicht. In de kerken zelf werd
de geboorte van den Zaligmaker aanschou
welijk voorgesteld en de kribbe, met de os
en den ezel, het kindeke Jezus zelve, Maria
en Jozef eveneens hadden hun plaats ge
kregen by het altaar. Het „kindje wiegen”
was nog eeuwen later, vooral in sommige
streken van Duitschland zeer populair ea
in Amsterdam gingen later veel ouders ter
kerke, die aan hun hand een kleinen dreu
mes meevoerden, die een wiegje en een bel
droegen. Als de geestelijke voor het altaar
de wieg met het kindeke Jezus liet schom
melen, rinkelden alle kinderen met hun bel
len en lieten ook hun kindje wiegen. Be
halve herinneringen aan de oude Saturna
liën, zijn in de aloude kerstgebruiken ook
gewoonten gebleven, die aan htet Noorsche
heidendom herinneren. Midwinter was voor
de oude Noorsche volken de tyd van het
Joelfeest. Wodan was de god van het veld,
hém werden de offers van den oogst opge-
Kerstmie.
Toen de Christelijk^ godsdienst in de
landen van West- en Éoord-Europa werd
ingevoerd, heeft de kerk, bij de tijdsbepa
ling van haar feestdagen rekening gehou
den met de aloude vierdagen, onder het
Heidendom in gebruik. Jk het oude Rome
vierde men omstreeks iWecember het 3a-
turnaljënfeeat, ter eere jve Saturaus, eerst
drie, later vjjf, eindelijk zeven dagen achter
elkaar, een feest ter herinnering aan de re-
geering van Saturnus, toen vrede en vreug
de, algemeene vrijheid en gelijkheid onder
de meenschen moest hebben geheerscht, en
waarin zelfs de slaven deel hadden aan de
algemeene feestvreugde. De Christelijke
overheid zag in het karakter van dit feest
eenige overeenstemming met de gedachte
nis aan Hem, door wien allen werden ver
lost van de zonde, en die alle menschen
gelijk naar den geest achtte en Kinderen
had genoemd van éénen Hemelschen Vader.
De geboortedag van den Heiland moge,
even als Zijn geboortejaar niet met juist
heid zjjn aan te geven, en de bepalingen
van den 25en December als zoodanig slechts
berusten op een oude legende, men had
een aanknoopingspunt in deze oude Heiden-
sche feesten en hield dit vast. Bovendien
werd die dag gekozen, omdat Hij, het Licht
der Wereld werd genoemd, en in het laatst
van de laatste maand des jaars de zon haar
laagsten stand bereikte en nadien eiken
dag wat hooger rees aan ’s Hemels trans
en ook in de natuur, na het donker het
licht weer doorbrak. De alleroudste Chris
tenen hechtten oorspronkelijk minder ge
wicht aan de geboorte van hun Meester dan
aan Zijn lijden en sterven, vandaar dat eerst
omstreeks het midden der vierde eeuw het
Kerstfeest in de Romeinsche landen werd
ingevoerd. Maar men vierde het toen dan
ook met grooten ernst en geestdrift. Het
werk lag geheel en al stil, en zelfs de sla
ven moesten rust hebben, opdat ook deze
zouden genieten van het voorrecht, dat den
menschen was geschonken. In den Kerst
nacht werden de kerken geopend, en velen
brachten den ganschen dag in de heilig
dommen door. In de dagen van advent
gelukkig te worden. Uw vader was een goe
de vriend van mij en ik wiï niets liever dan
een goede vriendin van u zijn. Ik heb geen
kinderenik heb een dochter verloren, ze
zou zoo oud zijn geweest alz u. als ze nog
leefde.
De gravin zuchtte diep.
Ik zou het ontzettend gevonden heb
ben, als zij zulk een lot had gehad als u.
Over een paar dagen ga ik terug naar mijn
kasteel dn de buurt van Parijs. Het is er
minsdhien een beetje stil, maar dat nou na
de schokkende gebeurtenissen van den laat-
sten tijd misschien niet slecht Voor u zijn.
Het «ou mij veel genoegen doen, als u mijn
gast zoudt willen zijn.
Beatrice dankte de vriendelijke vrouw met
tranen in de oogen Het was het eerste blijk
vanvrouwelijke sympathie dat ze ondervon
den had sedert haar moeilijkheden begon
nen waren en het trof haar diep, vooral na
de bejegening die van lady Rashborough
ondervonden had.
Het is heel, héél vriendelijk van u, zei
ze. Een vriendin is op het oogenblik dat
gene wat ik meer dan iets andere noodig
heb. Als ik bedenk hoe vriendelijk u bent,
terwijl u me toch eigenlijk niet een» kent
Op de
Woensdag 25 en Donderdag 28
December zal da Qoudsohe Courant
gaarne en bezit natuurlijk ook een schat van
Kerstliederen. Het vennfrardste dezer liede
ren is het „Heiligohma jUed”, het lied van
do Heilige grootmoeder, dat uit dertig cou
pletten bestaat. Op Kgnrtochtend om vier
uur worden de oeroudé Kerstkoren door
mannen op de torens van de kerken ge
zongen. Om vijf uur 'atOchtenda trekt oud
en jong vervolgens naar de kerk, naar de
..Mette”. Bij echt winterweer is da stem
ming het best. In somuige deelen van het
Ertsgebergte bestaat de gewoonte den weg
te verlichten met kleurde papieren lanta
rentjes. In de kerk wordt bij da „Mette” de
geboorte Christi elk jaa^ op ni^uw verkon
digd Vtoeger waren d0 perken hij deze ge
legenheid met duiaendéjr kaarsjes schitte
rend verlicht. In enkel» gemeenten bestaat
nog de
plechtigheid, het „Metl
ren, een oud herdersst
ging voorstelt. De
bergte leiden,
vaard wordt,
vensters staan branden<
Zoo heeft het Kerstfc.
bergte zijn eigenaardig karakter bewaard
door de eeuwen heen.
Dp referendumdag in Duitschland, Hu-
genberg’s actie is, men weet het reeds, op
niets uitgeloopen.
Ueustaatsburgers -waadaa4a.4e gelagaw
heid gesteld zich uit te spreken met be
trekking tot het plan-Young, de financieele
schikking, die Duitschland met de geal
lieerden is aangegaan en waartegen de
reohtsche elementen ageeren, omdat hJ. het
plah Duitschland tót een land van slaven
maakt De volksstemming over de wet
tegen aanneming van t plan-Young, die
in den rijksdag reeds met een groote meer
deiheid werd verworpen en is ook ditmaal
op een échec van Hugenberg en de
zjjnen uitgeloopen. Dezen hadden ternau
wernood de handteekeningen weten te ver
zamelen van tien procent der kiesgerechtig
den, een percentage, vereischt om het refe
rendum een feit te doen worden.
Ondertusschen kan niet geloochend wor
den, dat ditmaal meer stemmen zich tegen
het plan-Young verklaarden, dan den eer
sten keer, toen de mogelijkheid van ’t refe
rendum naderbij moest worden gebracht.
Dït behoeft niet te verbazen. In de eerste
plaats heeft het staatsgerechtshof te Leip
zig uitgemaakt, dat staatsambtenaren er
-beambten geen ongeoorloofde handeling
verrichten, wanneer zij aan het referendum
deelnemen.
Bovendien heeft een persoonlijkheid van
aanzien in Duitschland, dr. Schacht, de man
van de rijksbank, juist den laatsten tijd fel
le kritiek geoefend op het plan-Young en
van deze omstandigheid hebben de tegen
standers van genoemd plan ditmaal handig
profijt weten te trekken.
Het heeft hen evenwel niet geholpen, Hu
genberg en de zijnen hebben hun zin niet
gekregen, omdat lang niet 20 miMoen Duit-
schers zich ten gunste van de anti-knech-
tingswet hebben uitgesproken; de agitatie
van Hugenberg en Hitler is du* op een
mislukking uitgeloopen, die nog aanmerke-
Breek je daar het hoofd maar niet
over, viel de gravin haar opgewekt in de
rede. Laten we eerst maar zorgen, dat we
van dien vreeeelijken man wegkomen. Je
moet hem die diamanten terugsturen. kind.
O, ik ken ze, ik heb de beschrijving ervan
in verschillende kranten gelezen. Of heb je
hem ze misschien al teruggegeven?
Neen, zei Beatrice. Ze liggen nog in
mijn kleedkamer. Ik had ze aan den hotel
directeur willen geven om in de brandkast
op te bergen, maar het ia met door alle
ellende door het hoofd gegaan.
O, wat een zorgeloos meisje! Dat be
wijst me hoe weinig je dergelijke dingen op
prijs stelt. En, generaal, wat is er voor be
langrijk nieuws, waarmee u mij komt sto
ren?
Met deze woorden wendde zij zich glimla
chend tot een fore alien, militair uitzienden
man, die op hen was toegekomen. Hij boog
en werd aan Beatrice voorgesteld als „Ge
neraal Gastang”.
Aangenaam om kennis met u te maken,
zei hij met ouderwetsche hoffelijkheid Ik
heb uw vader oppervlakkig gekend: Mada
me la comtesse, uw kamenier ie troosteloos
ze loopt overal naar u te zoeken.
Uw (d.w.z. Rachels) kindren sterven
martelaren,
En eerstelingen van het zaad,
Dat uit uw bloed begint te groeien,
En heerlijk tot Gods eer zal bloeien,
En door geen tirannie vergaat.
ABONNEMBOTSPRIJSi pet kwartaal ƒ2.25, per week M centi met 20naagsbla<i
per kwartaal ƒ2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt.
Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad ƒ3.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (beboerende tot den bexorgkring)
1—5 regels ƒ1.80, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en de bezorgkring:
15 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 2(1 et
bijslag op den pry's. Liefdadlgheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels f2M, elke regel meer ƒ0.50. W
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen btf contract tot seer geraduceeiden
prjjs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureau! en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan
het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te «ijn.