SPECIALE CONFECTIE UITVERKOOP
IN
NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
?J,^™^PEDE\.A0_DE(;RAVEN’ boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle,
Deze Courant komt in vele duizenden gezinnen. Grootste oplage hier ter stede
«o. 17413
98«Jaargang
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWUK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagci
I
1
Zaterdag*'28JJuni 1830
IJN
krijg
anslagon In di
1928/1929?
1/1929?
gaaf aan *gg
veten wilt In de
jbaak.
eronder.
Kliiai Adhoicis I ri|ilt tl.-
FEUILLETON.
BILLIJKHEID.
BAHLMANN=
„RATELSLANGEN”
-missi
Dit «immer bestaat uit twee bladen.
EERSTE BLAD.
GEEN ZICHTZENDINGEN
w
fl
DON, Markt 31, (Ma.
i,
leens
Ai
'l
HOOFDSTUK IV.
Spragge’* Hoever
(Wordt vervolgd).
it voor allen,
en weg kent,
Azijn
irniet
MANTELS, MANTEL-COSTUMES,
JAPONNEN, HOEDEN ENZ. VOOR I
ABNORMAAL LAGE PRIJZEN. I
- OOK IN BLAUW EN ZWART.
VERKOOP i CONTANT
rich Spragga’s Hoeve wel wat vervelend zal
vinden.
Hij barstte in ladhen uit. Zou er iemand
ter wereld te vinden zijn die Spragge’s Hoe
ve vervelend zou kunnen vinden?
r productief zal
ft die een jaar-
n rechtvaardigt.
af en de gan-
n de lucht. De
niet zoo snel als
it hebben. Voor
iuur en eerst als
[kooper te doen
elijk wordt met
e nieuwe
Hebt U
PERSONEEL noodig?
Zoekt U PLAATSING?
Plaats dan Zaterdag*
Uw AANVRAGE in de
ëouïschk mint
ieder leest ze danl
Inzending tot Zaterdagmorgen
9 uur aan hot Bureau:
-MARKT 31
Spragge ging
goede eoort
kleinigheden
wandel-auto-verkeer. Wij gelooven dat men
op den duur hieraan niet zal kunnen ont
komen. Waarom kunnen de autogangers niet
ergens him auto neerzetten en dan verder
te voet gaan? We hebben er eens op gelet
en zagen dat dezelfde auto meer dan tien
maal in een uur tijds passeerde. Die reed
dus eenvoudig heen en weer. Dat is toch
niet noodig. Het is best mogelijk ’s mor
gens het verkeer toe te laten en in den na
middag te verbieden. Het zou een opluch-
ting zijn en het aspect van de badplaats
heel wat verbeteren. Zooals het nu is, is het
niet te houden.
De groote puzzle is natuurlijk het vinden
van parkeerterreinen en aan de oplossing
daarvan is men druk bezig. Of het geluk
ken zal is een tweede, maar onvermijdelijk
zal men hier krachtig moeten ingrijpen.
Overigens is alles bij het oude: we sjok-
Tracht voor alles naar dit ééne: leer
blijde te zijn.
verraden.
Niet wie, maar één weg
maar die voor ieder zjjn
is rechtvaardig.
je om
voort
Er is nog wat, zei juffrouw Spragge na
een lange pauze, we weten niet of ze om
hem geeft. Dit is misschien voor haar alleen
maar een mop. Misschien krijgt ze wel heel
gauw genoeg van wilde honing.
Samantha knikte.
U denkt dat als die juffrouw Goodrich
een poosje hier is, hun allebei de oogen wel
zullen opengaan, dat ze niet bij elkaar pas
sen.
Dat hoop ik, bevestigde juffrouw Sprag
ge.
George klom de marmeren trap op zonder
het flauwste idee van deze vrouwelijke slim
me strategie. Integendeel hij was overtuigd
dat zijn moeder even vurig verlangde oni
de schoone Hazel in de armen te sluiten als
hijself.
Hazel ontving hem een tikje „op een af
stand".
Maar hij merkte 't niet en riep enthou
siast:
Het is voor elkaar
Wat is voor elkaar meneer Spragge?
Thuis! Moeder zal het eenig vinden
als u bij ons komt en ze hoopt, dat u een
heelne tijd zult blijven, als u het kunt uit
houden. Er is een rijpaard voor u, een tel
ganger, en ik heb nieuwe matrassen gekocht
voor het logeerbed. Kunt u morgen mee op
reis gaan?
O, ik weet wat u bedoelt. U bent naar
huis geweest.
Waar zou ik anders hebben kunnen
zijn?
Ik... dacht ook ai.
Haar oogen werden zachter, want de stof
geval zelf, dat alleen aanleiding tot deze
beschouwing is. De klacht over de onbil
lijkheid der regeling steunt op geheel an
dere gronden dan verzet tegen de geuachte,
dat het ieder evenveel, allen precies gelijk
behandelen, de hoogste graad van billijk
heid, zou zijn. Maar die gedachte openbaart
zich ook in de verdediging van het besluit
zoo opvallend duidelijk, dat men er opnieuw
uit leert, hoe vanzelfsprekend de meesten
de gedachte vinden. Het kan immers niet
eenvoudiger, ieder evenveel, allen precies
gelijk behandelen, het is de eerste eisch der
billijkheid. Maar in werkelijkheid doet men
aan de billijkheid op ergerlijke wijze te
kort, wanneer men alle menschen gelijke
lijk behandelt en allen hetzelfde en even
veel geeft. De groote verscheidenheid der
menschen, de verscheidenheid van aanleg,
van behoeften, van karakter, duidt dit im
mers reeds duidelijk aan. We hebben een
spreekwoord, dat zegt: „gelijke monniken,
gelijke kappen”. Maar de menschen, die het
gebruiken, zijn meestal gewoon, weinig
aandacht te schenken aan de voorwaarde,
die hier voor gelijke behandeling gesteld
wordt. „Gelijke monniken, gelijke kappen."
Want er zijn in het leven zoo weinig ge
lijke monniken. En uit het spreekwoord
volgt dan toch ook „pngelijke monniken, on
gelijke kappen”. De ware billijkheid trekt
deze conclusie vanzelf. Zij beschouwt niet
één, maar alle kanten van een zaak. Men
handelt toch al onbillijk, wanneer men niet
met alle omstandigheden, met alle factoren
rekening houdt. Zoo oppervlakkig gezien,
zou men zeggen, dat een vader billijk is
tegenover zjjn kinderen, wanneer hij b.v.
voor de opvoeding van ieder van hen pre
cies hetzelfde uitgeeft. Maar in werkelijk
heid zou dit de hoogste onbillijkheid wezen.
De billijkheid is, wanneer hij allen zooveel
mogelijk in staat stelt, dat vak of dat be
roep te leeren, dat ze zelf wenschen en
daarbij geen'onderscheid maakt. Maar wan
neer nu het leeren van het eene beroep,
door den zoon zelf gekozen, meer kosten
vraagt, dan het zich bekwamen in een an
der beroep, door een tweeden zoon ook zelf
gekozen, is het dan niet de ware billijkheid,
voor ieder van zijn zoons zooveel uit te
leggen als ze voor dat leeren noodig heb
ben en dus voor den een meer als voor den
ander? Dit eene voorbeeld moge ter ver
duidelijking volstaan. Billijkheid houdt met
den aanleg, met het karakter, met de be
hoeften, met heel de persoonlijkheid van de
menschen en met hun omstandigheden re
kening en geeft en behandelt ze daarna.
van de reis lag dik op het blauwe pak.
Klaarblijkelijk was hij zoo vlug mogelijk op
en neer gereisd.
Hoe ver is uw plaats van den trein?
Meer dan twintig mijlen.
O, hoe lief 1
Wat bedoelt u?
U hebt een spoorreis van meer dan
vierhonderd mijlen gemaakt en dan nog
veertig mijl gereden om alles in orde te ma
ken voor een gast die nog niet eens beloofd
heeft te komen.
Zijn gericht betrok. Ik heb er geen
oogenblik aan getwijfeld dat u zoudt komen,
als ik tenminste den boel met 't vrouwen
volk in orde kon krijgen. We zullen een
schitterenden tijd samen hebben. We gaan
visschen, we gaan rijden in de heuvels en
u zult den geur van het teerkruid, de wilde
salie en de seringen in bloei krijgen. We
gaan zeilen in mijn boot. Ik zal u leeren
sturen. Hebt u’ nooit verlangd dingen te
doen? Hebt u niet schoon genoeg van al dat
geknungel hier? Kunt u goed diep ademen
hier in Oakland?
Hazel keek hem strak in zijn verlangend
gericht, dat straalde van gezondheid en
geestdrift. Wilbur P. Stocker sprak nooit
op deze wijze. Voor de tweede maal speelden
de plezierige kleine rillinkjes over haar rug
heen en weer. Ze antwoordde oprecht, maar
met een aarzeling die hij aanbiddelijk vond
Ik kan me niet herinneren, dat ik ooit
echt diep héb ademgehaald.
Dat zal ik u dan leeren. Er is een gras
vlakte achter onze weide, van bijna een mijl
lang. Dia zullen we samen op en neer ga-
loppeeren, zonder de paarden in te houden
sch centrum er
vlieghaven, op-
g van de lucht-
iddel ondöf het
onmiddellijk bereik van de residentie zal
vallen. De tijd moet het imaar leeren of
dfeze vaart door den aethl
zyn en een beteekenis h«
Hjksche uitgave van een u
Niemand weet daarvan iej
sche onderneming hangt
luchtvaart ontwikkelt zich
velen vroeger wel gedac
massa-vervoer blijft het te]
het zal gelukken het goe
zal het beter worden. Fei_
het geven van een bijdrage de prijs der
vaart-biljetten al verminderd, wat noodig
is om passagiers en goederen te krijgen.
Maar juist daarom zijn wij eenigermate be
ducht voor deze onderneming dat men het
subsidie zal verhoogen.
Overheidssubsidie is erg fraai en goed,
maar het moet altijd een tijdelijk karakter
dragen en op den duur verdwijnen. Wat
niet op eigen beenen leert gaan is niet waard
blijvend geholpen te worden. Het is altijd
een groote fout van de overheid geweest
dat het dit principe heeft losgelaten, want
daardoor is heel wat kwaad gesticht, is heel
wat in stand gehouden dat had dienen te
verdwijnen en is heel wat tegengehouden
dat nu niet kon opbtoc en omdat de con-
currentie met overneidsgeld dat onmogelijk
maakte.
We hopen nu alleen, dat men van de
luchtvaart een bedrijf zal maken, zoodat wij
ten allen tijde een goed overzicht houden
van den stand der financiën, d. w. z. dat
men dus niet het kapitaal opneemt in de
algemeene schuldenlast der gemeente en
alvast de aflossing en de rente daarvan aan
het oog onttrekt, gelijk men dat met zoo
vele andere zaken heeft gedaan. We moeten
ieder jaar een overzicht nouden van den
stand der financiën van den eersten dag af
dat de gemeente zich met dit bedrijf ging
inlaten. Doet men dit niet dan is er geen
voldoende prikkel aanwezig om tot verbete
ring te geraken, omdat men in een totaal
verkeerde waan wordt gebracht.
iDit lijkt vreemd, maar het is zoo. We
herinneren ons het geval van het Zuiderbad
in den Haag.
Dat had behalve den grond die ‘er voor
r.oodig was geweest acht ton gekost. Nu
ging men aan het exploiteeren en ziet, reeds
het eerste jaar was er een overschotje «»p
de exploitatierekening, d. w. z. de onkosten
die bij de exploitatie werden gemaakt bleven
iets beneden de opbrengst der entrees. Het
bad levert zoowaar winst op, meenden som
migen, maar zij vergaten heelemaal de in-
stallatiekosten en de noodzakelijke afschrij
vingen. In werkelijkheid kostte dat bad
en kost het nog een ton per jaar, maar
die ton ziet men net niet omdat die in de
algemeene schuldenlast, de rente en de af
lossing is opgenomen. Op die wijze mag het
bij de luchtvaartdienst niet gaan.
Hopen we er het beste van. Je moet altijd
gelooven in de toekomst, is zoo’n soort al
gemeene leuze geworden, die men aanheft
als men een riskant bedrijf gaat onderne
men. Het klinkt fraai, maar leuzen zijn al
tijd nogal gevaarlijk.
Een goede inzet voor Scheveningen.
Scheveningen is begonnen en heeft een
goede inzet gehad met de warme dagen. Er
gaan echter al weer stemmen op om de
auto’s van de boulevard te verwijderen en
het is te begrijpen dat men dit wenscht. Het
is niet anders dan paradeeren en het wordt
op den duur ondragelijk. In vele badplaatsen
elders heeft men er een eind aan gemaakt
en kortweg den boulevard gesloten voor dit
Er is de laatste weken in ons land heel
wat te doen geweest over het besluit van
minister Reymer inzake de verdeeling van
den zendtijd onder de vier groote radio-
omroepvereenigingen. Heftige beschuldigin
gen zijn daarbij door de voorstanders van
de Hilversumsche A.V.R.O., aan het adres
van dén minister uitgesproken, maar diens
handelwijze is door de voorstanders van de
drie andere groote omroepvereenigingen, de
katholieke, de orthodox-protestantsche en
de socialistische met evenveel vuur en
hartstocht verdedigd. Het kan bewijzen, dat
ons oordeel steeds voor een groot deel be
paald wordt door onze persoonlijke gevoe
lens en opvattingen en heel vaak en in
sterke mate afhankelijk is van het belang,
dat wij zelven hebben bij de daad of de
zaak, waarover we oordeelen, dat met an
dere woorden een zuiver objectief oordeel
maar hoogst zelden gegeven wordt, maa|r
vrijwel ieder oordeel subjectief is, aller
eerst door persoonlijke gevoelens bepaald
wordt, ook al zijn we ons daarvan meestal
niet bewust. Die wetenschap moet ons voor
zichtig maken in onze uitspraken. Maar de
drukte rondom dit ministerieel besluit kan
ons bovendien leeren, hoe simplistisch de
meeste menschen gewoon zijn te oordeelen,
dat wil zeggen, hoe eenvoudig en weinig
ingewikkeld ze zich zaken plegen voor te
stellen en met hoe weinig factoren ze bjj
het oordeelen rekening houden, hoe ze aan
een Zaak meestal maar een enkelen kant
plegen te zien.
Ofschoon de agitatie over de verdeeling
van den zendtijd eigenlijk maar in geringe
mate het gevolg schijnt van de schaal van
verdeeling, en, als we het wel zien, hoofd-I
zakeljjk veroorzaakt wordt door de ga,dach
te, waarvan de minister bij de verdeeling
is uitgegaan en die in ons huidige open
bare leven zoo sterk overheerscht, is er
ook over de billijkheid of onbillijkheid van
de verdeeling heel wat te berde gebracht,
waarbij vooral de uitspraak opviel, dat,
waar vier vereenigingen ieder een vierde
van den zendtijd kregen, de verdeeling van
zelfsprekend billijk was. Deze uitspraak
verraadt een opvatting, die veelal in het
dagelijksch leven naar voren treedt, maar
toch beslist onjuist is.
Wij maken ons nu verder los van het
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken behoorenda tot den beaorgkring)
15 regels ƒ1.80, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en de beaorgkring:
15 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 20 rt.
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEEUNGEN: 1—4 regels ƒ245, elke regel meer ƒ040. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bjj contract tot zeer gereduceerden
prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tiuschenkomst van Bollede Boek
handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan
het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname versekerd te zijn.
■I GOUDA
DAMES- EN KINDER-
I KLEED1NG, HOEDEN
ENZ.
Hazel had enkele dingen als een uitge
maakte zaak beschouwd. Een boerderij in de
wilde veedistricten beteekende voor haar
een. onmetelijk grondgebied, een herderspa-
radijs, waar tallooee kudden rondzwierven.
Ze stelde zich een groot gepleisterd huis
voor, boven op een heuvel, omgeven door een
park, een boomgaard, een duiventuin, schu
ren vol geurig hooi» vele omheinde weiden,
om kort te gaan, een aartsvaderlijk para
dijs, vol vrede en overvloed.
Zoo was Spragge’s Hoeve niet precies I
George reed met haar van San Lorenzo
naar de vallei. Hij reed goed met meester
schap over de paarden. Maar op een oogen
blik gedurende dien langen rit, was ze bang.
Toen ze van een steile helling daalden met
een rotsmuur aan de eene rijde en een af
grond aan de andere, slipte de rem, en de
wagen begon sneller te loopen daQ de paar
den.
60m COURANT.
Uit het Erfgelsch van
H. A. VACHELL.
Nadruk verboden.
Ik dacht dat u wel schik in haar zoudt
krijgen, net als ik. Ze heeft een beetje fris-
sche lucht broodnoodig. Haar zenuwen zijn
een beetje van streek. Ik laat me hangen,
als ze niet bijna flauw viel, toen ze mijn
slangen in de gaten kreeg. Ik zou haar dol
graag eens een tijdje hier hébben, als jullie
het goed vinden.
Wat een aardige naam, Hazel Goodrich
zei Samantha haastig.
Ze zal zich hier vast erg gelukkig voe
len, verzekerde George. Maar ik wou hier
geen vreemd meisje naar toe halen, zonder
dat ik wist’of jullie het goed vonden. Nu
moet je maar eens zeggen wat je ervan
denkt!
Als je haar al gevraagd hebt...
Dat heb ik nog niet. Als jullie haar
hier hebben wilt, ga ik naar Oakland terug.
Is het in orde, moeder?
Juffrouw Spragge aarzelde, maar dat duur
de maar een oogenblik. Toen zei ze stijfjes:
We zullen doen wat we kunnen, mijn
jongen. Maar we zijn maar eenvoudige men-
sohen en we wonen op een eenvoudige boe
renplaats. Ik ben bang dat juffrouw Good-
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, >er week 17 cent, met Zondagsblad
per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt
Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad ƒ8.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
bü onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie Telef. Interc. 82:
Redactie Telef. 83. Postrekening 48400.
Twee dagen later klom George de marme
ren stoep van den huize Goodrich op met
een stralend gericht en een hart vol hoep.
Zijn moeder en Samantha waren echt lief
geweest in het bedenken van attenties voor
de onwelkome gast. Maar men moet niet uit
het oog verliezen,, dat er een geheime ver
standhouding tusschen de beide vrouwen
bestond! Lang nadat George naar bed ge
gaan was, zaten die goede zielen te praten
en na te denken.
Ze moet komen, Samantha. We zullen
extra Hef voor haar zijn maar...
Samantha knikte, met een flauw glimlach-
de lippen. Juffrouw
Als ze niet van het
is, lieve, dan zal ze zich door kleinigheden
En wij zullen het er op moeten
toeleggen dat ze zich verraadt, onherroepe
lijk verraadt, waar hij bij is. Ik verzeker je,
dat de wereld er anders zou uitrien als de
moeders de vrouwen van haar zoons eens
mochten zoeken!
Samantha zuchtte. Ze wist maar al te goed
dat George’s wil bijna even sterk was, als
die van zijn moeder. En de liefde voor de
onbekende schoone straalde aan alle kanten
van hem af. De man, die steile rotsen be
klimmen kon om jonge condors te bemach
tigen, zou zeker eiken hinderpaal overwin
nen, om zoo’n volmaakte „dame" te krij
gen.
HEDEN ZATERDAG 28 JUNI I
BEGINT ONZE
BRIEVEN UIT DE HOFSTAD.
MXXVULt
Den Haag krijgt z|jn vlieghaven.
Den Haag krjjgt dus zijn eigen vliegha
ven. De gemeenteraad heeft den stap in de
lucht gewaagd en de burgerij zal het risico
van dezen stap hebben te dragen. De raming
is nu reeds een aanmerkelijk jaarlijks tekort
van honderdduizënd gulden en wij kunnen
er dus zeker van zijn dat het wel het dub
bele zal worden. Er was wel eenige opposi
tie, maar die was veel te zwak om kans
te maken op succes. Ze kwam ook uit den
hoek waarin het conservatisme, om niet te
zeggen de achterlijkheid altijd te consta-
teeren valt en dat op zichzelf drijft de twij
felaars al naar den anderen kant.
Vooral is op den voorgrond gesteld dat
den Haag als cosmopi
tijdig by moet zjjn met
dat by groojere ontwik!
vaart dit nieuwe verkee
het is een zachte, gemakkelijke helling. Op
den top kan men den Oceaan zien. U zult
met mij staan tusschen de bergen en de zee.
En dan zul u diep ademhalen en ik zal on-
derdehand naar .u kijken. En ik zweer u, u
zult nog driemaal mooier zijn dan nu.
Zijn stem beefde cn hij bleef in zijn woor
den steken.
Toen zei ze zacht: Ik ga mee.
Eerste indrukken van
ken Ambachtsavond- i
hief Arbeidsinspectie I
eer Autobusdiensten
- Bepalingen Begraving
re Vermakelijkheden
Bezienswaardigheden I
■ermogen - Bewijs m
nnusfie Bootdiensten I
emeester Bur- I
-- van Bijstand - 1
C.-bestryding Con- I
rders Diaconieën *- 1
Jden van huisdieren - I
Electriciteit en Gas
e-aangifte Gemeente- I
^-Inkomstenbelasting I
nteraad Gemeente- I
verbet, van Gezond- I
.’he Labrye Goudsche I
(Stedelijk) Handels- I
's5 Hoffmansgesticht I
ijtschool Huiszorg I
'entingen en Instellingen I
Instellingen van 1
ahditeitswet Invoer- I
iag Kalender 1930- I
Kegelclubs Kerk- I
mgen Keuringsdienst I
tenting Lager Onder- I
ibouw ongevallenwet I
■wending Makelaars I
vijs Monumenten I
'01 (Stads-) Natuur- I
ut van 't Algemeen I
lerwjjsvereenigingen I
(Uitvoering) Ont- I
- Ouderdomsrente I
aspoorten Pensioenen I
e Politieverordening I
- Raad van Arbeid I
nigingen Reinigings- I
jksproefstation Klei- en I
- Rijks Zuivelconsulent I
cclub Schoolverzuim I
ihoonheidscommissie I
ante) Slachthuis I
Sonnevanck Spaar- I
i Stadhuis Stedel. I
Jombootdiensten St. I
unissie) Stratenlijst I
ere) Tehuis voor Israë- I
jelling) TesselsAade 1
iberculosebestryding I
enigingen van Handel, 1
Vereenigingen (Land-
■ings-Maatschappijen
Vermogensbelasting I
rankmisbruik Volks- 1
voer Vreemdelingeu-
s ophalen Waag
ereenigingen en instel-
Wbningbedrjjf (Comm.)
enigingen Zegel
- Ziekenhuisverpïeglng