SPECIALE CONFECTIE UITVERKOOP IN NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN ?J,^™^PEDE\.A0_DE(;RAVEN’ boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle, Deze Courant komt in vele duizenden gezinnen. Grootste oplage hier ter stede «o. 17413 98«Jaargang NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWUK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagci I 1 Zaterdag*'28JJuni 1830 IJN krijg anslagon In di 1928/1929? 1/1929? gaaf aan *gg veten wilt In de jbaak. eronder. Kliiai Adhoicis I ri|ilt tl.- FEUILLETON. BILLIJKHEID. BAHLMANN= „RATELSLANGEN” -missi Dit «immer bestaat uit twee bladen. EERSTE BLAD. GEEN ZICHTZENDINGEN w fl DON, Markt 31, (Ma. i, leens Ai 'l HOOFDSTUK IV. Spragge’* Hoever (Wordt vervolgd). it voor allen, en weg kent, Azijn irniet MANTELS, MANTEL-COSTUMES, JAPONNEN, HOEDEN ENZ. VOOR I ABNORMAAL LAGE PRIJZEN. I - OOK IN BLAUW EN ZWART. VERKOOP i CONTANT rich Spragga’s Hoeve wel wat vervelend zal vinden. Hij barstte in ladhen uit. Zou er iemand ter wereld te vinden zijn die Spragge’s Hoe ve vervelend zou kunnen vinden? r productief zal ft die een jaar- n rechtvaardigt. af en de gan- n de lucht. De niet zoo snel als it hebben. Voor iuur en eerst als [kooper te doen elijk wordt met e nieuwe Hebt U PERSONEEL noodig? Zoekt U PLAATSING? Plaats dan Zaterdag* Uw AANVRAGE in de ëouïschk mint ieder leest ze danl Inzending tot Zaterdagmorgen 9 uur aan hot Bureau: -MARKT 31 Spragge ging goede eoort kleinigheden wandel-auto-verkeer. Wij gelooven dat men op den duur hieraan niet zal kunnen ont komen. Waarom kunnen de autogangers niet ergens him auto neerzetten en dan verder te voet gaan? We hebben er eens op gelet en zagen dat dezelfde auto meer dan tien maal in een uur tijds passeerde. Die reed dus eenvoudig heen en weer. Dat is toch niet noodig. Het is best mogelijk ’s mor gens het verkeer toe te laten en in den na middag te verbieden. Het zou een opluch- ting zijn en het aspect van de badplaats heel wat verbeteren. Zooals het nu is, is het niet te houden. De groote puzzle is natuurlijk het vinden van parkeerterreinen en aan de oplossing daarvan is men druk bezig. Of het geluk ken zal is een tweede, maar onvermijdelijk zal men hier krachtig moeten ingrijpen. Overigens is alles bij het oude: we sjok- Tracht voor alles naar dit ééne: leer blijde te zijn. verraden. Niet wie, maar één weg maar die voor ieder zjjn is rechtvaardig. je om voort Er is nog wat, zei juffrouw Spragge na een lange pauze, we weten niet of ze om hem geeft. Dit is misschien voor haar alleen maar een mop. Misschien krijgt ze wel heel gauw genoeg van wilde honing. Samantha knikte. U denkt dat als die juffrouw Goodrich een poosje hier is, hun allebei de oogen wel zullen opengaan, dat ze niet bij elkaar pas sen. Dat hoop ik, bevestigde juffrouw Sprag ge. George klom de marmeren trap op zonder het flauwste idee van deze vrouwelijke slim me strategie. Integendeel hij was overtuigd dat zijn moeder even vurig verlangde oni de schoone Hazel in de armen te sluiten als hijself. Hazel ontving hem een tikje „op een af stand". Maar hij merkte 't niet en riep enthou siast: Het is voor elkaar Wat is voor elkaar meneer Spragge? Thuis! Moeder zal het eenig vinden als u bij ons komt en ze hoopt, dat u een heelne tijd zult blijven, als u het kunt uit houden. Er is een rijpaard voor u, een tel ganger, en ik heb nieuwe matrassen gekocht voor het logeerbed. Kunt u morgen mee op reis gaan? O, ik weet wat u bedoelt. U bent naar huis geweest. Waar zou ik anders hebben kunnen zijn? Ik... dacht ook ai. Haar oogen werden zachter, want de stof geval zelf, dat alleen aanleiding tot deze beschouwing is. De klacht over de onbil lijkheid der regeling steunt op geheel an dere gronden dan verzet tegen de geuachte, dat het ieder evenveel, allen precies gelijk behandelen, de hoogste graad van billijk heid, zou zijn. Maar die gedachte openbaart zich ook in de verdediging van het besluit zoo opvallend duidelijk, dat men er opnieuw uit leert, hoe vanzelfsprekend de meesten de gedachte vinden. Het kan immers niet eenvoudiger, ieder evenveel, allen precies gelijk behandelen, het is de eerste eisch der billijkheid. Maar in werkelijkheid doet men aan de billijkheid op ergerlijke wijze te kort, wanneer men alle menschen gelijke lijk behandelt en allen hetzelfde en even veel geeft. De groote verscheidenheid der menschen, de verscheidenheid van aanleg, van behoeften, van karakter, duidt dit im mers reeds duidelijk aan. We hebben een spreekwoord, dat zegt: „gelijke monniken, gelijke kappen”. Maar de menschen, die het gebruiken, zijn meestal gewoon, weinig aandacht te schenken aan de voorwaarde, die hier voor gelijke behandeling gesteld wordt. „Gelijke monniken, gelijke kappen." Want er zijn in het leven zoo weinig ge lijke monniken. En uit het spreekwoord volgt dan toch ook „pngelijke monniken, on gelijke kappen”. De ware billijkheid trekt deze conclusie vanzelf. Zij beschouwt niet één, maar alle kanten van een zaak. Men handelt toch al onbillijk, wanneer men niet met alle omstandigheden, met alle factoren rekening houdt. Zoo oppervlakkig gezien, zou men zeggen, dat een vader billijk is tegenover zjjn kinderen, wanneer hij b.v. voor de opvoeding van ieder van hen pre cies hetzelfde uitgeeft. Maar in werkelijk heid zou dit de hoogste onbillijkheid wezen. De billijkheid is, wanneer hij allen zooveel mogelijk in staat stelt, dat vak of dat be roep te leeren, dat ze zelf wenschen en daarbij geen'onderscheid maakt. Maar wan neer nu het leeren van het eene beroep, door den zoon zelf gekozen, meer kosten vraagt, dan het zich bekwamen in een an der beroep, door een tweeden zoon ook zelf gekozen, is het dan niet de ware billijkheid, voor ieder van zijn zoons zooveel uit te leggen als ze voor dat leeren noodig heb ben en dus voor den een meer als voor den ander? Dit eene voorbeeld moge ter ver duidelijking volstaan. Billijkheid houdt met den aanleg, met het karakter, met de be hoeften, met heel de persoonlijkheid van de menschen en met hun omstandigheden re kening en geeft en behandelt ze daarna. van de reis lag dik op het blauwe pak. Klaarblijkelijk was hij zoo vlug mogelijk op en neer gereisd. Hoe ver is uw plaats van den trein? Meer dan twintig mijlen. O, hoe lief 1 Wat bedoelt u? U hebt een spoorreis van meer dan vierhonderd mijlen gemaakt en dan nog veertig mijl gereden om alles in orde te ma ken voor een gast die nog niet eens beloofd heeft te komen. Zijn gericht betrok. Ik heb er geen oogenblik aan getwijfeld dat u zoudt komen, als ik tenminste den boel met 't vrouwen volk in orde kon krijgen. We zullen een schitterenden tijd samen hebben. We gaan visschen, we gaan rijden in de heuvels en u zult den geur van het teerkruid, de wilde salie en de seringen in bloei krijgen. We gaan zeilen in mijn boot. Ik zal u leeren sturen. Hebt u’ nooit verlangd dingen te doen? Hebt u niet schoon genoeg van al dat geknungel hier? Kunt u goed diep ademen hier in Oakland? Hazel keek hem strak in zijn verlangend gericht, dat straalde van gezondheid en geestdrift. Wilbur P. Stocker sprak nooit op deze wijze. Voor de tweede maal speelden de plezierige kleine rillinkjes over haar rug heen en weer. Ze antwoordde oprecht, maar met een aarzeling die hij aanbiddelijk vond Ik kan me niet herinneren, dat ik ooit echt diep héb ademgehaald. Dat zal ik u dan leeren. Er is een gras vlakte achter onze weide, van bijna een mijl lang. Dia zullen we samen op en neer ga- loppeeren, zonder de paarden in te houden sch centrum er vlieghaven, op- g van de lucht- iddel ondöf het onmiddellijk bereik van de residentie zal vallen. De tijd moet het imaar leeren of dfeze vaart door den aethl zyn en een beteekenis h« Hjksche uitgave van een u Niemand weet daarvan iej sche onderneming hangt luchtvaart ontwikkelt zich velen vroeger wel gedac massa-vervoer blijft het te] het zal gelukken het goe zal het beter worden. Fei_ het geven van een bijdrage de prijs der vaart-biljetten al verminderd, wat noodig is om passagiers en goederen te krijgen. Maar juist daarom zijn wij eenigermate be ducht voor deze onderneming dat men het subsidie zal verhoogen. Overheidssubsidie is erg fraai en goed, maar het moet altijd een tijdelijk karakter dragen en op den duur verdwijnen. Wat niet op eigen beenen leert gaan is niet waard blijvend geholpen te worden. Het is altijd een groote fout van de overheid geweest dat het dit principe heeft losgelaten, want daardoor is heel wat kwaad gesticht, is heel wat in stand gehouden dat had dienen te verdwijnen en is heel wat tegengehouden dat nu niet kon opbtoc en omdat de con- currentie met overneidsgeld dat onmogelijk maakte. We hopen nu alleen, dat men van de luchtvaart een bedrijf zal maken, zoodat wij ten allen tijde een goed overzicht houden van den stand der financiën, d. w. z. dat men dus niet het kapitaal opneemt in de algemeene schuldenlast der gemeente en alvast de aflossing en de rente daarvan aan het oog onttrekt, gelijk men dat met zoo vele andere zaken heeft gedaan. We moeten ieder jaar een overzicht nouden van den stand der financiën van den eersten dag af dat de gemeente zich met dit bedrijf ging inlaten. Doet men dit niet dan is er geen voldoende prikkel aanwezig om tot verbete ring te geraken, omdat men in een totaal verkeerde waan wordt gebracht. iDit lijkt vreemd, maar het is zoo. We herinneren ons het geval van het Zuiderbad in den Haag. Dat had behalve den grond die ‘er voor r.oodig was geweest acht ton gekost. Nu ging men aan het exploiteeren en ziet, reeds het eerste jaar was er een overschotje «»p de exploitatierekening, d. w. z. de onkosten die bij de exploitatie werden gemaakt bleven iets beneden de opbrengst der entrees. Het bad levert zoowaar winst op, meenden som migen, maar zij vergaten heelemaal de in- stallatiekosten en de noodzakelijke afschrij vingen. In werkelijkheid kostte dat bad en kost het nog een ton per jaar, maar die ton ziet men net niet omdat die in de algemeene schuldenlast, de rente en de af lossing is opgenomen. Op die wijze mag het bij de luchtvaartdienst niet gaan. Hopen we er het beste van. Je moet altijd gelooven in de toekomst, is zoo’n soort al gemeene leuze geworden, die men aanheft als men een riskant bedrijf gaat onderne men. Het klinkt fraai, maar leuzen zijn al tijd nogal gevaarlijk. Een goede inzet voor Scheveningen. Scheveningen is begonnen en heeft een goede inzet gehad met de warme dagen. Er gaan echter al weer stemmen op om de auto’s van de boulevard te verwijderen en het is te begrijpen dat men dit wenscht. Het is niet anders dan paradeeren en het wordt op den duur ondragelijk. In vele badplaatsen elders heeft men er een eind aan gemaakt en kortweg den boulevard gesloten voor dit Er is de laatste weken in ons land heel wat te doen geweest over het besluit van minister Reymer inzake de verdeeling van den zendtijd onder de vier groote radio- omroepvereenigingen. Heftige beschuldigin gen zijn daarbij door de voorstanders van de Hilversumsche A.V.R.O., aan het adres van dén minister uitgesproken, maar diens handelwijze is door de voorstanders van de drie andere groote omroepvereenigingen, de katholieke, de orthodox-protestantsche en de socialistische met evenveel vuur en hartstocht verdedigd. Het kan bewijzen, dat ons oordeel steeds voor een groot deel be paald wordt door onze persoonlijke gevoe lens en opvattingen en heel vaak en in sterke mate afhankelijk is van het belang, dat wij zelven hebben bij de daad of de zaak, waarover we oordeelen, dat met an dere woorden een zuiver objectief oordeel maar hoogst zelden gegeven wordt, maa|r vrijwel ieder oordeel subjectief is, aller eerst door persoonlijke gevoelens bepaald wordt, ook al zijn we ons daarvan meestal niet bewust. Die wetenschap moet ons voor zichtig maken in onze uitspraken. Maar de drukte rondom dit ministerieel besluit kan ons bovendien leeren, hoe simplistisch de meeste menschen gewoon zijn te oordeelen, dat wil zeggen, hoe eenvoudig en weinig ingewikkeld ze zich zaken plegen voor te stellen en met hoe weinig factoren ze bjj het oordeelen rekening houden, hoe ze aan een Zaak meestal maar een enkelen kant plegen te zien. Ofschoon de agitatie over de verdeeling van den zendtijd eigenlijk maar in geringe mate het gevolg schijnt van de schaal van verdeeling, en, als we het wel zien, hoofd-I zakeljjk veroorzaakt wordt door de ga,dach te, waarvan de minister bij de verdeeling is uitgegaan en die in ons huidige open bare leven zoo sterk overheerscht, is er ook over de billijkheid of onbillijkheid van de verdeeling heel wat te berde gebracht, waarbij vooral de uitspraak opviel, dat, waar vier vereenigingen ieder een vierde van den zendtijd kregen, de verdeeling van zelfsprekend billijk was. Deze uitspraak verraadt een opvatting, die veelal in het dagelijksch leven naar voren treedt, maar toch beslist onjuist is. Wij maken ons nu verder los van het ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken behoorenda tot den beaorgkring) 15 regels ƒ1.80, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en de beaorgkring: 15 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 20 rt. bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEEUNGEN: 1—4 regels ƒ245, elke regel meer ƒ040. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bjj contract tot zeer gereduceerden prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tiuschenkomst van Bollede Boek handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname versekerd te zijn. ■I GOUDA DAMES- EN KINDER- I KLEED1NG, HOEDEN ENZ. Hazel had enkele dingen als een uitge maakte zaak beschouwd. Een boerderij in de wilde veedistricten beteekende voor haar een. onmetelijk grondgebied, een herderspa- radijs, waar tallooee kudden rondzwierven. Ze stelde zich een groot gepleisterd huis voor, boven op een heuvel, omgeven door een park, een boomgaard, een duiventuin, schu ren vol geurig hooi» vele omheinde weiden, om kort te gaan, een aartsvaderlijk para dijs, vol vrede en overvloed. Zoo was Spragge’s Hoeve niet precies I George reed met haar van San Lorenzo naar de vallei. Hij reed goed met meester schap over de paarden. Maar op een oogen blik gedurende dien langen rit, was ze bang. Toen ze van een steile helling daalden met een rotsmuur aan de eene rijde en een af grond aan de andere, slipte de rem, en de wagen begon sneller te loopen daQ de paar den. 60m COURANT. Uit het Erfgelsch van H. A. VACHELL. Nadruk verboden. Ik dacht dat u wel schik in haar zoudt krijgen, net als ik. Ze heeft een beetje fris- sche lucht broodnoodig. Haar zenuwen zijn een beetje van streek. Ik laat me hangen, als ze niet bijna flauw viel, toen ze mijn slangen in de gaten kreeg. Ik zou haar dol graag eens een tijdje hier hébben, als jullie het goed vinden. Wat een aardige naam, Hazel Goodrich zei Samantha haastig. Ze zal zich hier vast erg gelukkig voe len, verzekerde George. Maar ik wou hier geen vreemd meisje naar toe halen, zonder dat ik wist’of jullie het goed vonden. Nu moet je maar eens zeggen wat je ervan denkt! Als je haar al gevraagd hebt... Dat heb ik nog niet. Als jullie haar hier hebben wilt, ga ik naar Oakland terug. Is het in orde, moeder? Juffrouw Spragge aarzelde, maar dat duur de maar een oogenblik. Toen zei ze stijfjes: We zullen doen wat we kunnen, mijn jongen. Maar we zijn maar eenvoudige men- sohen en we wonen op een eenvoudige boe renplaats. Ik ben bang dat juffrouw Good- ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, >er week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad ƒ8.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, bü onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie Telef. Interc. 82: Redactie Telef. 83. Postrekening 48400. Twee dagen later klom George de marme ren stoep van den huize Goodrich op met een stralend gericht en een hart vol hoep. Zijn moeder en Samantha waren echt lief geweest in het bedenken van attenties voor de onwelkome gast. Maar men moet niet uit het oog verliezen,, dat er een geheime ver standhouding tusschen de beide vrouwen bestond! Lang nadat George naar bed ge gaan was, zaten die goede zielen te praten en na te denken. Ze moet komen, Samantha. We zullen extra Hef voor haar zijn maar... Samantha knikte, met een flauw glimlach- de lippen. Juffrouw Als ze niet van het is, lieve, dan zal ze zich door kleinigheden En wij zullen het er op moeten toeleggen dat ze zich verraadt, onherroepe lijk verraadt, waar hij bij is. Ik verzeker je, dat de wereld er anders zou uitrien als de moeders de vrouwen van haar zoons eens mochten zoeken! Samantha zuchtte. Ze wist maar al te goed dat George’s wil bijna even sterk was, als die van zijn moeder. En de liefde voor de onbekende schoone straalde aan alle kanten van hem af. De man, die steile rotsen be klimmen kon om jonge condors te bemach tigen, zou zeker eiken hinderpaal overwin nen, om zoo’n volmaakte „dame" te krij gen. HEDEN ZATERDAG 28 JUNI I BEGINT ONZE BRIEVEN UIT DE HOFSTAD. MXXVULt Den Haag krijgt z|jn vlieghaven. Den Haag krjjgt dus zijn eigen vliegha ven. De gemeenteraad heeft den stap in de lucht gewaagd en de burgerij zal het risico van dezen stap hebben te dragen. De raming is nu reeds een aanmerkelijk jaarlijks tekort van honderdduizënd gulden en wij kunnen er dus zeker van zijn dat het wel het dub bele zal worden. Er was wel eenige opposi tie, maar die was veel te zwak om kans te maken op succes. Ze kwam ook uit den hoek waarin het conservatisme, om niet te zeggen de achterlijkheid altijd te consta- teeren valt en dat op zichzelf drijft de twij felaars al naar den anderen kant. Vooral is op den voorgrond gesteld dat den Haag als cosmopi tijdig by moet zjjn met dat by groojere ontwik! vaart dit nieuwe verkee het is een zachte, gemakkelijke helling. Op den top kan men den Oceaan zien. U zult met mij staan tusschen de bergen en de zee. En dan zul u diep ademhalen en ik zal on- derdehand naar .u kijken. En ik zweer u, u zult nog driemaal mooier zijn dan nu. Zijn stem beefde cn hij bleef in zijn woor den steken. Toen zei ze zacht: Ik ga mee. Eerste indrukken van ken Ambachtsavond- i hief Arbeidsinspectie I eer Autobusdiensten - Bepalingen Begraving re Vermakelijkheden Bezienswaardigheden I ■ermogen - Bewijs m nnusfie Bootdiensten I emeester Bur- I -- van Bijstand - 1 C.-bestryding Con- I rders Diaconieën *- 1 Jden van huisdieren - I Electriciteit en Gas e-aangifte Gemeente- I ^-Inkomstenbelasting I nteraad Gemeente- I verbet, van Gezond- I .’he Labrye Goudsche I (Stedelijk) Handels- I 's5 Hoffmansgesticht I ijtschool Huiszorg I 'entingen en Instellingen I Instellingen van 1 ahditeitswet Invoer- I iag Kalender 1930- I Kegelclubs Kerk- I mgen Keuringsdienst I tenting Lager Onder- I ibouw ongevallenwet I ■wending Makelaars I vijs Monumenten I '01 (Stads-) Natuur- I ut van 't Algemeen I lerwjjsvereenigingen I (Uitvoering) Ont- I - Ouderdomsrente I aspoorten Pensioenen I e Politieverordening I - Raad van Arbeid I nigingen Reinigings- I jksproefstation Klei- en I - Rijks Zuivelconsulent I cclub Schoolverzuim I ihoonheidscommissie I ante) Slachthuis I Sonnevanck Spaar- I i Stadhuis Stedel. I Jombootdiensten St. I unissie) Stratenlijst I ere) Tehuis voor Israë- I jelling) TesselsAade 1 iberculosebestryding I enigingen van Handel, 1 Vereenigingen (Land- ■ings-Maatschappijen Vermogensbelasting I rankmisbruik Volks- 1 voer Vreemdelingeu- s ophalen Waag ereenigingen en instel- Wbningbedrjjf (Comm.) enigingen Zegel - Ziekenhuisverpïeglng

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1930 | | pagina 1