VAN NELLE'S n.v. Utrechtsche Hypotheekbank H.H. Aannemersl Maison Para 4'|2 °lo Pandbrieven a 100 DE REEUWIJKSCHE EN SLUIPWIJKSCHE PLASSEN Abonneert U op dit Blad De mondverzorguig met Odol GOUDSCHE COURANT - DINSDAG 26 AUG. 1930 TWEEDE BLAD PAKJES KOFFIE De aperitief bij uitnemendheid bevordert de spijsvertering en behoedt l) tegen maagstoornissen ACADEMIE VAN BEELDENDE KUNSTEN MIDDELB. TECHN. SCHOOL v. BOUWKUNDIGE AVONDCURSUSSEN Net Meisje Goedkoope Trein Sangulness SMiljitlii Iiileltn i. d. Stations. NIEUWE CURSUSSEN FAKKEL MAGNEET GRIJSMERK BLAUWMËRK GROENMERK GEELMERK ZWARTMERK PAARSMERK ROODMERK A. SCHEYGROND, ra. n... do«,. Begrootingsstaten. Uitgave A. BRINKMAN ZOON PRIJS f 0.50 „Formltan" SSSSJK""- Adverteert in dit Blad Gemeenteraad van Gouda (Overal verkrijgbaar) Heden overleed tot onze diepe droefheid, te Alkmaar, onze ge liefde Man, Vader, Behuwd- en Grootvader de Heer Adolf Hendrik Teepe in den ouderdom van 69 jaren. Uit aller naam. Wed. W. TE^PE—Perk. Geen bloemen. Bezoeken kynnen niet worden afgewacht. De begrafenis zal plaats heb ben Donderdag 28 Augustus vanaf de Wijkverpleging te Gouda, '•namiddags 2 uur. 27 Gouda, 25 Augustus 1930. Eenige kennisgeving. EN 'S-GRAVENHAGB PRINSESSEGRACHT 2-3-4-5 I TEEKENKUNST. II BOETSEEREN. III KUNSTNIJVERHEID. A. Meubel teekenen en intérieur-kunst. - B. Decoratief teekenen. G. Lithografie. - D. Artistieke Metaalbewerking. OPLEIDING LAGERE AKTE TEEKENEN - AANVULLINGSCURSUS OPL. Ma en Nrx - MIDDELBAAR TECHNISCH BOUWKUNDE VERVOLGCURCUS ARCHITECTUUR INSCHRIJVING VAN LEERLINGEN op Dinsdag en Woensdag 3 September e.s., van 2 tot 4 en ren 7 tot 9 uur. Leerlingen, die het vorig jaar de school bezochtea, moeten zich opnieuw laten inschrijven. Bij de iuschrijvidg moet het Schoolgeld GEHEEL voldaan worden. Schoolgelden: Cursus Architectuur, Modelteekenen, Modelboetseeren, en Opleiding Akten Handteekenenf 25— Middelb. Technisch Onderwijs Bouwkunde f 15— Handteekenen, Décoratiefteekenen, Meubelteekenen, Ornament Boetseeren, Lithografie en Artistieke Metaalbewerking f 10.— De BANK stelt beschikbaar: in .tukken van f1000.f500.- en f100. O e Directie: Mr. AU. S. VAN LIER, Mr. P. R. HOORWEG. BOOG AZIJN VOOR DEN INMAAK Voor Uw inmaak wenscht ge natuurlijk de beste Azijn voor den laagsten prijs k Waarom gebruikt ge dan geen BOOG AZIJN7 Deze is door de bijzonder hygiënische bereiding en dooi den lagen prijs (25 ets per 94» flesch) bij uitstek voor den I inmaak geschikt. Er is geen betere 21 jaar, zoekt werk voor de morgen uren van 7—9 uur. Brieven onder No. 3526, Bureau Goudsche Courant, Markt 31. 8 (met regenverzekerinK) ZUIVER PLANTAARDIG TONICUM. Als gij een bleekc gelaatskleur hebt, bleeke lippen, bleek tandvleesch. Als gij lijdt aan hoofdpijn, slapeloosheid, gedurende vermoeidheid. Als gij gebrek aan eetlust hebt, lusteloos zijt en prikkelbaar. Als gij moet klagen over gebrek aan energie. Denk dan aan de SANGUINOSEI Dat is „het" middel dat U snel en goed helpt. Zij verrijkt uw bloed, versterkt Uw zenuwen, wekt uw eetlust op en bevordert een alge- meene levensopgewektheid, SANGUINOSE kost per flacon ƒ2.—, per 6 fl. U—, 12 fl. 21.—. Verkrijgbaar by Apothekers en Drogisten. VAN DAM A Co. De Riemerstraat 2c/4. Den Haag. N.V. MAASLIJN FABRIEKEN - flAAQLÊM van Rnttardam t/n Utrecht naar Eé« t/m Nijmegen op dt Dinsdagen t/m 2 September INSCHRIJVING op 28 en 20 Augustus a.a. voort MACHINESCHRIJVEN STENOGRAFIE BOEKHOUDEN 15 TALEN ENZ. VRAAGT PROSPECTUS FONTOCHOOL WESTHAVEN *5 - OOUDA PAPA IS IN Z'N NOPJES Hjj rookt nu een BUG BEN! En zegt: dat 's nou de mooiste pijp die "k voor TWEE GULDEN kenl BIG BEN de beste en mooiste pijp voor TWEE GUILDEIN. Overal verkrijgbaar. 10 H. Underberg-Albrecht, Rhelnborg (Rhld.) Dultschland Verschenen de TWEEDE HERZIENE DRUK van door maakt gebruik van de Gedetailleerde berekeningstaat van onkosten voor Uwe inschrijvingen Verkrijgbaar al of niet met losse inlegvellen. Prija per vel. 10 cent bij 50 stuks y/j cent per vel bij 100 stuks - B cent per vel OOUDA. Dit fraai-uitgevoerde geschrift is, in verband met het door de Provinciale Staten genomen besluit, waardoor het behoud van de Plassen verzekerd is, geheel omgewerkt en aangevuld; ook het aantal afbeeldingen is uitgebreid. Het boekje bevat thans 26 ILLUSTRATIES naar foto's en teekeningen van Annie Roes, Mej. E. A. Zuydam, A. G.'van Agtmaal, Drs. M. J. van Erp Taalman Kip, C. van Eyk, Ir. Chr. P. G. J. Smit, Jan P. Strybos, J. P. Strybos Sr., „Stuaio" Gouda, B. Swanenburg en G. Traan- berg, benevens een duidelijke kaart van het Plassengebied. BEOORDEELINGEN VAN DEN EERSTEN DRUK: „een mooi boekje". De Waterkampioen. „In een keurig uitgevoerde brochure pleit Drs. A. Scheygrond voor het behoud der plassen als natuurschoon en recreatie-oord." Utrechtsch Dagblad. „deze brochure bevat een schat van gegevens over de merkwaardige flora en fauna der plassen." N. R. Crt. „een brochure, die wfj in de handen van vele natuurliefhebbers «ouden wenschen." Voorwaarts. „Het Comité van Behoud heeft, waarin zy keurig is geslaagd, van de hand van den Heer Scheygrond, een paar dagen vóór de Statenzitting, het licht doen zien aan een geïllustreerd werkje over de Plassen, waarin getuigenis van hun achoonheid wordt afgelegd." Verslag van de Commissie van Rapporteurs, Statenzitting 1930. „Na een inleidend artikel over het ontstaan der plassen, volgt een goed gedocu menteerde beschouwing over hun waarde als natuurmonument, vooral uit het oogpunt der merkwaardige flora en fauna. Dat ook uit oeconomisch opzicht dit gebied beteekenis heeft, wordt in 't hoofdstuk over visschery, jacht, vervening en kweekerij toegelicht. Ook de waaide als recreatie-oord in deze omgeving met haar zoo benauwende afname aan echte natuurgebieden wordt duidelijk in 't licht gesteld." Natura. 4 Verkrijgbaar in eiken boekhandel en bit de Uitgevers A. BRINKMAN ZOON te Gouda. verdrijven spoel-, made- en maagwormen, zoowel bij volwasse nen als bij kinderen. WoTmpoeders f 0.85 per doos. Wormolie f 0.85 per flacon. Overal verkrijgb. bij Apotheken en Drogisten Is in één woord een weldaad. De rottingsprocessen in den mond, die de tanden langzamerhand ver woesten, worden met zekerheid ge stuit, en na iedere spoeling met Odol verspreidt zich een verkwik kende frischheid in den geheelen mond. Wanneer U de tanden daaren boven nog met Odol-tandpasta borstelt; blijven ze wit en glanzend. ook va* Ziekenfond*!eden. Bureau v. Tandheelkundige Midden»tand» - Verzekering. Adm.G.DEWAARD, Van Heusdestr. 13b TELEFOON 3001 3 tramlijn 4. 15, 16 en 17 Hoofdstaeg 7 - SotUHam V(rpli|li)|Mrtlk,lM. C.rttU, Smaltm**, Br,ikb,n»,a WarnmttmkkM 0*111. fritlt Middagzitting van Maandag 25 Aug. 1930. (Vervolg). Het voorstel tot herziening van het belastingstelsel, in verband met de gewijzigde tlnancleele verhouding tussohsn Rijk en Gemeenten. 6 De heer FOKKERS (s.d.) verzoekt den wethouder van Financiën in de gelegenheid te stellen eerst zyn nota te doen toelichten, daar dit een voorstel is van de S. D. A. P. De VOORZITTER meent dat de gewone gang van zaken moet worde?, gevolgd. Wethouder VAN STAAL (sxL) zegt dat dit voorstel1 inderdaad is van de flractie en dat hy nog belangryike mededeelingen heeft te doen. De Katholieke fractie steunt het voorstel van b. en W. De heer MlDD'i^bVVihJi.Kl) (r.k) uit zyn verwondering over deze mededeeiing, uie voor den Kaad geheel nieuw is. Spreker zegt hat de nota van wethouder Van Staal met geschikt om zyn prestige Spreker komt op tegen de wyze .waarop de weuiouoer van luuuicien -n zyn no La (ie su-aatDeiasung verwerpt; n.i. wyi geen oni- wcrp-liellingaveroraemng is voorgelegd. Deze acht spr. op dit oogeniblik nog niet noodig, daar het thans aueen gaat om een principieele beslissing, itn deze kan geno men worden op de gegevens van aanslag, percentage van heffing en vrysielung van opbrengst, welXe in het voorstel zyn aange geven. Spr. herinnert er ook aan dat in 1928 ook de ntuclige wethouder van linancien een straat» en riooibelasting- wist te verdedigen, toen deze by de begrooLing ter sprake kwam tot dekking voor het onderhoud van straten en riolen. Daarom is spr. van meening dat wanneer het m de kraam van den wethou der nu te pas zou komen, hy ook nu een straat belasting zou weten te verdedigen. Ten slotte betoogt spr. voorstander te zyn van de vermindering van den post „Onvoor zien'' met 30.000, zooals ook in Dec. 1928 by, de begrooting voor 1929 is betoogd. Toen is er reeds gewezen op de onnoodige opvoe ring van uitgaven voor den dienst van Ge meentewerken. Spr. zegt thans toe de vraag van zjMuu mei gesuniKt om zyn prestige r te handhaven, Daarin laait hy voikomen. te zullen stellen om een overzicht te mogen De nota is geheel in mineur gesteld: <le uit gaven hoog opgevoerd en de te verwachten inkomsten radicaal verzwegen. De toon dei- nota is evenmin geschikt «et prestige van den wethouder te verhoogen. Wanneer Weth. Van Staal in zyn nota zegt dat by een normale groei der gemeen te de lasten de baten zulien overtreffen, dan heeft hy o.a. daarby gedacht aan de vestiging van 'n groot aantal arbeiders door de uitbreiding der Kaarsenfabriek. Spr. vraagt naar aanleiding hiervan of de Kaad door dat besluit soms geyvend heeft voor het behoud van het dividend dei- aandeel houders? .Uil Spr. is van oordeel dat met de passage betreffende de Kaarsenfabriek de nota-Van Staal ten volle bestempeld is tot een waardeloos en klakkeloos geheel. Want door steun te geven aan dat voorstel is een le vensbelang van de stad gediend, daar hel vestigen van een 190-tal gezinnen naast vöordeelen voor de neringdoenden ook baten inbrengt voor den fiscus, Spr. becijfert de baten aan de hand der gegevens van het voorstel van B. en W. op 7451.83. itegeeren eischt, naar spr.'s oordeel, groote voorzichtigheid. Met politieke slim migheidjes en sluwe middelen moet men langs jilinksche wegen zyn doel niet trach ten te bereiken. Het meerderheidsvoorstel van B. en W. besprekend, zegt spr. het er mede eens te zijn, dat uit de Personeeie belasting, hoewei deze ook door wethouder V an Staal een ver teringsbelasting wordt genoeimd, niet meer moet worden gehaald dan thans geschiedt. De Personeeie üelasting toch is speciaal een gezinsbelasting. Spr. begrypt met hoe de Wethouder van Financien, die wel zegt de gezinnen te willen steunnen, daaruit een heffing wil halen van 200280 opcenten. Menig groot geain moet juist een grootere woning betrekken en zal nu door deze op- centenheffing het voordeel, dat de heffings- wyze van de fondsbelasting voor hen brengt weer doen missen. Spr. noemt onjuist de bewering van den wethouder dat de meerderheid van B. en W. onder den druk van wethouder Van Staal er toe ia gekomen Gouda voor de Personeeie belasting te willen plaatsen van de vierde in de derde klasse en spr. vraagt daarby iwat toch O© beweegreden was van dezen sociaal democraat om zich als beschermer der groote gezinnen op te werpen. In een door spr.'s fractie eerder ingediend voorstel tot verhooging van den kinderaftrek was de wethouder tegenstander daarvan. De Rijks wet biedt den gezinnen thans wat de wet houder van financiën hen toen heeft onthou den. Spr. verheugt er zich over dat de meer derheid van B. en W. heeft afgewezen om de Personeeie belasting met opcentenhei- fing te doen zyn de sluitpost der begrooting. Door te volgen wat wethouder Van Staal nu wil, zou de opcentenheffing op de Perso- neelebelasting tot het oneindige kuimen worden opgevoerd. Dat is onder geen be ding te aanvaarden, daar de uitgaven der Gemeente door dien wethouder nog wel veel hooger kunnen worden opgevoerd dan thans Wanneer deze heffing^-Van Staal de slui-t post zou moeten worden, zou er bovendien voor Ged. Staten geen ge1egenheld meer zyn am by het onderzoek der begrooting toe te zien dat voor het komende jaar de noodige maatregelen worden getroffen dat de personeële belasting inderdaad opbrengt, wat zy moet opbrengen. Besluiten tot wij ziging der heffing der Personeeie belasting moeten minstens 4 maanden worden geno men vóór den aanvang van het belasting jaar, dus vóór 1 Sept. Op dien datum heeft ook de gemeenteraad zijn oordeel over de begrooting niet uitgesproken. Ged. Staten moeten kunnen vrijwaren voor al te gekke sociaal-democraten als deze wethouder van financiën. Komen tot bespreking van de voorge stelde opcentenheffing op de fondsbelasting, zegt spr. voorstander te zijn van de pro gressieve heffing van 5080 opcenten. Een ijveren voor een 100 opcentenheffing ach: spr. onjuist, daar hiervan alleen succes is te verwachten als alle andere belasting-objec ten zyn aangeboord. By een niet-progres- sieve opcentenheffing betalen de lagere in komens het gelag. Spr. Wijst dan op Zaandam, waar voorge steld wordt 100 opcenten te heffen met in- deeling van de gemeente in de 4e klasse, tetiwyl de opcenten op de personeeie belas ting met 20 worden verhoogd. De progressie in de openten op de fonds- belasting is daardoor vervallen; ook in an der opzicht betaalt daar de kleine man het frelag. Van de straatbelasting welke door B. en W. in meerderheid wordt voorgesteld, is spr. geen bewonderaar, omdat het verhaal daar van op den verhuurder niet kan worden verhinderd. Maar spreker begrijpt dat deze belasting nog verkozen is boven een zake lijke bedrijfsbelasting. hebben van den personeekstoestand aan Ge meentewerken vanaf 1925 tot heden. De opmerking door den wethouder ge maakt dat vermindering van dezen post be- teekent „vernietiging van het werkkapitaal, raakt volgens spr. kant noch wal. Spr. zou wel eens gaarne willep weten hoe men ter Prov. Griffie denkt over de voorstellen van dezen wethouder en wat de meening hierover is van den controleur der Gemeente-financiën en den chef der af deel ing Financiën? Spr. ziet in 't geheel in de voorstellen van B. en W. een veriaging over de geheele li nie en dat is bi) den «wethouder niet het ge val. Het voorstel van den wethouder noemt spr. ondemocratisch. Spreker vraagt nog of het democratisch is al-s deze wethouder het niet noodig acht een verhooging van het tarief van den 4cn en öen grondslag der personeeie belasting toe te passen. Zyn auto's soms artikelen van den kleinen man? Spr. eindigt met te zeggen zich niet te hebben laten van de wijs brengen door al het cijfermateriaal van den wethouder, maar de hoofdzaken in 't oog te hebben ge houden. Ten slotte uit spr. een protest tegen de wijze waarop de Wethouder van Financien gepoogd heeft een onzer meest verdienste lijke ambtenaren te treffen, aie niet anders heeft gedaan, dan uitvoering te geven aan de hem opgedragen taak. Spr. brengt hem daarvoor hulde en betuigt mede zijn dank aan den heer Rutten, die de r.k. fractie met zyn gewaardeerde adviezen heeft bijge staan. Dp heer Pokkers verdedigt standpunt-Van Staal. hei De heer 1-OKKEKiS (s.d.) wil slecats en- keie vpwoermngen maken, tiaar ny de ver dediging van net voorstel der S.D.A.P. gaarne ovenaat aan den wethouder. spr. zegt dat men weer in Gouda moet zyn om te ervaren dat er over de overal aanhangige linancieele voorstellen geen eenstemmigheid in het college-en oen naad kan bestaan. De burgèry moet begrijpen dat de voor stellen van tnans moeten zyn gebaseerd op de uitkomsten en behoeften van verschillen de komende jaren. We moeten met meer terug naar het vorig liberaal regiem dat met de komende tijden niet heeft gerekend De heer Mr. Dit WATT WIJNEN: Hoe veel hberaie wethouders waren er wei in het vorig college? De heer LOKKERS: Ik was toen geen lid van den Kaad. Spr. zegt dat de rJt. fractie zich niet moet aandienen als de redders van Jan Boe zeroen. Spr. wil dat aantoonen met cijfers van de aanslagen, waarby de grootere naar ver houding veel minder zullen hebben te beta len dan de 'kleinere. Aan percentages heb ben die menschen niets, wel aan guldensbe dragen. Was de rijksregeling zoodanig dat de ge meente, welke hooge belastingcyfers heb ben, zouden worden verlicht door die met lichtere belastingen, dan was er niets aan de hand. Nu is Gouda weer verplicht hooge bedragen te heffen. De straatbelasting noemt spr. een der meest onbillijke objecten van belastinghef fing daar deze altijd «wordt afgewenteld op de huurders en naar boven afgerond. Het meerderheidsvoorstel van B. en W. noemt spr. niet af, daar men nog niet re gelt de opcenten op de fondsbelasting. Spr. noemt het voorstel dan ook „prullaria". Wanneer men schulden aangaat moet men die afdoen, daarop moet de begrooting worden gebaseerd. Wat thans geschiedt, noemt spr. niet reëel. De r.k. hebben met de sociaal-democraten samen de gelden voor de uitgaven gevoteerd, en nu mogen zij zich thans niet aan de consequenties onttrekken. De schuld moet worden betaald. Spr. herinnert er aan dat de oorspronke lijke gedachte in het voorstel van B. en W. was, dat de gemeente voor de Personeeie belasting zou komen in de 4e klasse. Door de S.D.-fractie is er voor gezorgd dat zulks niet zou geschieden en is in het voorstel de 3e klasse aangegeven. Critiek van den heer Verkerk op de voorstellen van B. ten W. De heer VERKERK (a.r.) komt met kracht op tegen de uitlatingen van den heer Fokkers, welke beoogden den indruk te ves tigen dat de kleine man in verhouding meer moet betalen, dan de' bezittende Waase. Het is reine volksdemagogie, volksmisleiding wanneer de heer Fokkers beweert dat per centage-verminderingen geen beteekenis hebben, doch wel guldensbedragen. Spr.'s kiezere zijn niet zoo dom dat zy wel begrij pen als zij zooveel procent minder belasting te betalen krijgen. Dat de s.d.-kiezers dat met zouden snappen, daarmede onderschat de heer Fokkers hen. Spr. kamt dan tot de volgende beschou wingen: Eene revolutie in het geraeer.telyke be lastingstelsel is ontstaan door de uie uwe wet op de financieele verhouding van Kyk en gemeente. Aan den Kaad de -aak om deze revolutie voor een tijdvak van minstens 5 jaar in goede banen te leiden. Zeer in het kort weergegeven komt de zaak hierop neer, dat de gemeente haar voornaamste bron van inkomsten, n.l. ue gemeentelijke inkomstenoelasting verliest. Minister de Geer vond deze vrijwel onge limiteerde belasting xoo fataal, dat zy met wortel en tak behoorde te worden uitge roeid, hetgeen is gescnied. Hiervoor kwam in de plaats een.stelsel, waarbij de inwoners van het Rjjk naar draagkracht bijdragen in een Fonds, terwyl de baten van dit fonds tusochun de gemeen ten wordt verdeeld, zoogenaamd naar de be hoefte van elke gemeente. Arme gemeenten ontvangen meer uit het Fonds, dan de inwoners dier gemeente bij dragen aan de fondsbelaiting, ryke "ge meenten ontvangen minder dan haar inwo ners aan de fonds belasting betalen. Voor de inwonerB van.Goujia geeft dit een voor deel van 134.000.-4 's jaar3. Voorts stond het Hi)k aan de gemeenten af van de opbrengst van de grondbelas ting en de hoofdsom van de personeeie be lasting, terwijl de rijksuitkeenhg volgens de wet van 1897 verviel, hetgeen in totaal neerkomt op een hoogere uitkemring aoor het Rijk van 20 millioen per jaar aan, de ge meenten. Voor Gouda bedraagt dit voordeel 59000.—. Gemeenten, welke aan de diverse ryks- uitkeeringen niet voldoende inkomsten ntb- bebben, mogen ten hoogste 80 opcenten op de fondsbelasting heffen, of met toestem ming van de Kroon J00 opcenten. Dat gaat met zoo makkelijk, dat blijkt uit Arnbt- Hardenburg dat onder curateele is gesteld. is zulks nog niet voldoende, dan moeten andere bronnen wordten aangeboord. De Ge meente Gouda verkeert in den toestand, dat er diep geboord moet worucn. De vraag is nu: Hoeveel geld is er noodig, en uit welke bronnen moet dit komen. ■Hierover is eqn diepgaand verschil ont- staa in het College van B. en W., dat van dusdanigen aard is, dat men kan zeggen, dat een crisis dreigt. 'De meerderheid van B. en W. Verklaart, dat zy 80.000.uit een nieuwe bron van inkomsten moet halen, terwyl de m.ndez- heid, waartoe de wethouder van Financiën behoort, beweert 135.000.noodig te heb ben uit nieuwe bronnen en wil dit bedrag zien te verkrijgen door verhooging van de opcenten op de personeeie belasting tot 280. De Wethouder van Financiën wenscht dus 55000.meer belasting te heffen, dan de meerderheid van B. en W. Voorwaar geen klein verséhil. De wflhouder beweert: We komen jaar lijks in de toekomst 135.000.tekort, terwyl hy bovendien opgeeft als buitenge wone jaarlyksche lasten boven de begroo ting van 1930, welke de basis was van zijne berekening een aantal posten op, te, weten uitbreiding politiecorps over 5 jaar 108000 ia per jaa»^.21600^- huurbyslag der ioo nieuwe woningen 5000.— extra kojsten bemaling Kort- Ha&rlem etc„10000. subsidie ziekenhuisverpleging 400. verbouwing weeshuis, rente en aflossing 6000. jongste uitbreiding veemarkt 4100. De gemeente krijgt: 3/4 opbrengst grondbelas ting ad S 60.000— Uitkeering uit het gemeente fonds -372.000.— b. en W. vragen: aan opcenten fondsbelasting -172.000. aan personeeie belasting restant opcenten 117.000. aan straatbelasting 80.000— Totaal ƒ60700.— Het jaanlyksche tekort wordt dus volgens de wethouder J 135000.plus &0.ÖOO.— is 185.000.terwyl hy slechts dekt 136.000.—. Wil de heer Van Staal volgens zyn eigen berekening in de toekomst een sluitende begrooting hebben, dan moet hy voorstellen nog 50 opcenten op de personeeie belasting meer, dus tot 330 opcenten. De heer Van Staal laat derhalve aan zijn opvolger over een jaarlijks tekort van 50.000.—. Voorwaar een fraai voorbeeld van een socialistisch beheer. De meerderheid van B. en W, zegt geen 135.000.— tekort, laat staan 185.000.— te kort te hebben, maar 80.000. Een merkwaardig maar vooral een zeer pijnlijk verschil, met van 66.000.maar van 65.000.plus de door den wethouder ongedekt gelaten 50.000.is samen 105.000.—. Omdat de uitkeering uit de fondsbelas ting voor 6 jaar vaststaat, moet thans voor een tijdvak van 5 jaar de financieele toe stand van Gouda geregeld worden. De Raad behoort zich daarom allereerst uit te spreken over het verschil van de 105.000.omdat de'eerste vraag is: Hoe veel geld is er noodig, terwyl daarna eerst de vraag komt: Hoe moet dat tekort wor den gedekt. Zonder te weten hoeveel geld er noodig is, kan men niet op billijke wyze beoordee- len, waar het vandaan moet komen. Bovendien is te verwachten, wanneer de Raad den Wethouder van Financiën in het ongelijk stelt, deze bedankt als wethouder, of wat volkomen rationeel zou zyn, als hi) zeide: Gij wethouders van dp meerderheid, de Raad heeft U in het gelyk gesteld, het betreft een financieele zaak, één van U bei den behoort thans de portefeuille van Fi nanciën te gaan beheeren! Ik zal mij dus voorloopig bepalen tot het voorstel van B. en W. en dat van den wet houder van Financiën, uitsluitend wat be treft het benoodigde bedrag. Ik vermeen erin geslaagd te zijn, de inge wikkelde berekening van het voorstel van B. en W. «tv van den wethouder veel eenvou diger voor te stellen, dan door hen is ge schied, en wel door middel van eenvoudige balans. De gemeente verliest: de gem. ink. belasting ad684.000.— de uitkeering van de wet van 1897 89.000.— 50 opcenten off de xermogens- belatfting '18.000.— Totaal 791.000.— Totaal wederom 791.000. Uogenschyniya iojxc net voorstel van h. en vv. voinomen logisch en gezond, omdat by dit voorstel <le gemeente evenveel terug- Krijgt, als <iat zy verliest. Dit zou juist zyn, ais de financieele toe- staiia van u>ouda gezond was. As deze gezona? Dreigt er een te kort m de toekomst, cLwa. binnen de eerste 5 jaar, omdat de uitaeenng uit de londs- beiastmg gedurende 5 jaar gelyk blytft? Dy de behandeling van de begrooting van L9öu is door iruj beweerd: in iaJii areigt er een tekort van 2 t o n. De voorzitter 'heeft toen geant woord: Laten we al wachten, we weten nog niets. Voor my stood de zaak vaat. Than» is de uitkeering uit het gemeentefonds wei bekend? Zegt de voorzitter nu iets in zyn voorst®Neen. in Januari zei de Voorzitter niets te kun nen zeggen, thans wil hy niets zeggen. Dat er iets te zeggen valt, bewijst de nota van den Wethouder. A. Waarom is in het voorstel van B. en W. geen berekening 'gemaakt van het ver- moedel yk acres der ontvangsten in de toe komst - B. Waarom is in het voorstel van B. en W. geen berekening gemaakt van het ver moedelijk accres der uitgaven in de toe komst? C. Waarom is in het voorstel van B. en W. klakkeloos aangenomen, dat de saldi van 1931 en volgende jaren steeds ge lijk blijven aan het bedrag van 113.000. van 1929, terwijl de historie heeft geleerd, dat in Gouda onder de gewone omstandig heden dit saldo steeds achteruit loopt in 1929 zelfs met 5L000.— D. Waarom hebben B. en W. in hun voorstel er geen rekening mede gehouden, dat wanneer onvoorzien m 1931 30.000. lager wordt geraamd, dan te doen gebruike lijk is, het opgenomen batig slot met 30.000.extra terugloopt in datzelfde jaar, zoodat volgens het voorstel van B. en W. voor 1933 niet de beschikking blijft over een bedrag van 25.000.maar een tekort ontstaat van 5000.totaal tekort der halve in 1933 49000 en in 1934 74.000. E. Hebben B. en W. er zich iwel van ver- gewischt, dat het voordeel, hetwelk ont staat, doordat de wet gedeeltelijk in wer king treedt 1 Januari 1931 en gedeeltelijk 1 Mei 1931, welk voordeel volgens B. en W. bedraagt 62.000.volgens mij 84.000, mag komen ten voordeele van den gewonen dienst 1931, en Gedeputeerde Staten niet eischen, dat dit bedrag overgebracht wordt naar den kapitaaldienst, in welk geval die berekening eene misrekening bevat var. 52.000.—. F. Waarom zeggen B. en W. in hun voorstel niet, welke bezuinigingen en tot welke bedragen, zy mogelijk achten? Zon der concrete voorstellen is de bewering van mogelyke bezuinigingen van nul en geener waarde. Het komt my wenschelyk voor de door mij gestelde vragen met cijfers toe te lich ten, teneinde B. en W. in de gelegenheid te stellen, deze cijfers te beetrijden of als juist te erkennen. De. heer VERKERK (a.r.) maakt zich vreeaelyk boos op wethouder Donker, die lacht. Als wethouder Donker d$ opmerking maakt dat hy lacht omdat het hem is als wais hy in een circus, stuift de heer Ver kerk opnieuw op en zegt dat B. en W. zullen achterlaten een faillieten boedel. Hjj ver wijt B. en W. gebrek aan ernst en zegt ten aanzien van zyn adviezen: „Dat 's busujess, dat kan ik dan opknappen!" De VOORZlTilËR maant den heer Ver kerk tot kalmte aan, want de zaak, die aan de orde is, jb werkelijk ernstig. Wanneer wethouder Donker lachte, be teekent dat niet dat fl. en W. uw speech niet hoogst ernstig beschouwen! De heer VERKERK vervolgt dan: Vraag A. In normaile omstandigheden zal het accres der uitgaven worden opgevangen door het accres der «ntvangsten. Door de nieuwe wet op de Finantieele verhouding zal dit gedurende de eerste vijftal jaren niet meer het geval zijn. Ik heb getracht een raming te maken van het verschil van de accressen, der ontvangsten vóór 1981 en na 1931. Vóór 1931: Ni 1931: 80 opc. grondbel. geb. eig. 2000 2000 20 opc. grondbel. ong. eig. nihil nihil hoofdsom grondbel opcenten pers. bel hoofdsom pers. bel. div. tant. belasting opc. vermogensbeL gem. ink. bel. 4% 684000 opc. fondsbel. 4% 172000 publieke vermak de bedrijven uitkeering wet '1897 nihil 2000 2000 2000 nihil 3000 geen verschil ƒ.2000 1000 van 27360 nihil van nihil 6880 geen verschil geen verschil 660 nihil Totaal ƒ36010 17880 Nadeelig verschil in het eerste jaar 17130 Zegge 17000 2e jaar 34000 3e jaar 61000 4e jaar 68000 6e jaar 86000 Totaal over 6 j. 265.000 gedurende welke jaren de uitkeering uit het gemeentefonds gelijk blijft per inwoner. Zooals gezegd geeft de overgang in 1391 een voordeel van 84000. Het nadeel wordt derhalve 171000 over 5 jaar. Dit bedrag moet nog verminderd worden met het voordeel dat ontstaat, om dat bij het toenemen der bevolking de uit keering uit het gemeentefonds stijgt met 12.89 per inwoner. By een bevolkingstoe name per jaar van 260 dit over 5 jaar een voordeel van 48.364 blijft ateoo een na deel van 122696.— over 5 jaar, ia per jaar 24699, zegge 26000 per jaar. Gedurende het eerste jaar moet dus een extra dekking gevonden worden van 26000 per jaar. Hiermede hebben noch B. en W., noch de heer Van is taal in hunne berekening reke ning gehouden. Vraag B. Zooals gezegd zal in normale omstandigheden het accres der uitgaven opgevangen worden door het accresder ontvangsten, zoodat alleen te memoree ren zyn d# abnormale accressen der uitgaven, in de eerstvolgende 6 jaren. Als zoodanig kunnen worden genoemd: 1. htet verlies in de accressen der ont vangsten door de nieuwe wet, hiervoor be rekend per jaar op -26000. 2. uitbreiding politiecorps over 5 jaar 106.000.is per jaar „21600.— 3. huurbyslag der 100 nieuwe woningen 6000. 4. extra kosten bemaling K. Haarlem etclOOOO.-v 5. subsidie ziekenhuisverple- ging 4000. 6. verbouwing weeshuis, rente en aflossing 6000. 7. jongste uitbreiding vee markt, rente en aflossing 4100. 3. onteigening Bellaart, rente en aflossing 7000. Totaal ƒ82700.— Dit bedrag moet derhalve jaarlijks extra gevonden worden. De vermindering van de kosten van. open bare werken in de toekomst valt geheel weg tegen de meerdere kosten, die voortvloeien uit de wegen en bruggen verbeteringen bin nen de gemeente, aansluitend op de pri maire en secundaire wegen. Vraag Merkwaardig is het om na te gaan de loop der batige saldi in de laatste 8 jaar. Deze saldi liepen in: 1922 ƒ213.000,vooruit (hoogconjunc- tuurtyd) 1923 21.000.vooruit (slot hoogcon- junctuurtyd) 1924 gelijk 1925 41.000.— achteruit 1926 36.000.— achteruit 1927 ƒ131.000.— achteruit 1928 49.000.— vooruit (belastingver- hooging met 25 O 1929 61.000.—- achteruit. Uit den loop dezer saldi zien we, dat voor het aannemen, zooals B. eh W. doen, dat deze saldi gelyk zuljen blijven in de toe komst geen enkele grond bestaat, maar dat stellig kan worden aangenomen een terug loop van 60.000.per jaar, de wethouder neemt hiervoor aan 63.00030.000 is 33.000.—. Vraag E. Zooals gezegd wordt het voor deel voor 1931 doordat de wet gedeeltelijk in werking treedt 1 Januari 1931 en gedeel telijk 1 Mei 1931 berekenend op 84.000. en wel als volgt: Voordeel opbrengst grondbelasting 50.000.— jaar lij ksche uitkeering ge meentefonds h 279.000.— hoofdsom personeeie belas ting, plus restant opcenten „117.000 2/3 jaarlijks bedrag opcenten fondsbelasting 115.000.— voorgestelde straatbelasting 80.000. Totaal voordeel ƒ641.000. Nadeel: 2/3 jaarlij ksche opbrengst gemeentelijke inkomstenbel. 456.000 uikeering wet 1897 '89.000 50 opcenten vermo- gensbel. over 8 mnd. is 2/3 x ft x ƒ36000 is 12.000 Totaal nadeel 667.000.— Blijft voordeel 84.000.— en niet 52.000. zooals B. en W. bereke nen. De heer Verkerft komt dan tot de volgen de conclusie. Conclusie Op grond van vorenstaande berekeningen wordt door my gedurende de eerste vijf ja ren het volgende jaarly ksche tekortbe rekend: Verlies aan inkomsten door de nieuwe wet 80.000— Buitengewoon accres der uit gaven hiervoor berekend op 82.700. Het terugloopen van het batig slot per jaar op 50BQ0— Totaal tekort per jaar 212.700— Mijne voorspelling by de begrooting 1930 gedéan, waarbij ik een jaarlijks tekort con stateerde van 1932 af van circa twee ton is dus bewaarheid geworden. De wethouder Van Staal berekende een tekort van 136.000.— per jaar, benevens 60.000.extra lasten, die hy ongedekt liet, totaal 185.000.—. Hij hield echter geen rekening met het door my berekende verminderd accres der ontvangsten van 25.000.—, per jaar en moet komen der halve op 186.000.— plus 25.000.— is een tekort van 210.000.— per jaar. In zijn systeem zyn derhalve opcenten personeel te heffen tót 865. Het is angstvallig hoe deze berekening van den heer Van Staal met die van my overeenstemt, hoewel zy op verschillende wijzen gedaan zijn. Men zou mij kunnen tegenwerpen, dat door mij onder de buitengewone accressen van de uitgaven onderwerpen zijn genomen, die in meer of mindere mate vallen onder de gewone accressen. Hiervoor "durf ik geen hooger bedrag te ramen dan 12.000. zoodat het jaarly ksche tekort niet zou wor den 212.000.— maar 200,000—, zegge tiree ton per jaaf. Tot mijn groote spijt kan ik dus geens zins accoord gaan met de berekening van Uw College, waarbij tekort wordt ge constateerd van 80.000.dat U wenscht te dekken door een in te voeren straatbe* lastilng. Voorop heb ik gesteld, dat eerst moet worden uitgemaakt: hoe groot het tekort is, en daarna pais, hoe dit tekort moet wor den gedekt. Wanneer ik mijzelf niet het brevet van slecht financier wil geven, rest my niets anders, dan het indienen van de volgende

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1930 | | pagina 3