EE?
I
I ft
CORM!
ON JE,
OOIJS,
IDEL
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
O. 17498
Maandag 8 Oatobep 1930
99*Jaargang
è-
'AL AGE
feuilleton.
Maria Farina
cadeau
JANK
h*van 12
>ezit
oodzake-
ie nabije
erstandig
te vinden
4 Gouda
Jé*
12—
>g f 31.
ucten
ELEFOON 762
iKT 22, Gouda.
DWERK
Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon-enFeest dagen
AAT 19
Het Engelsche luchtschip de R IOI
in Frankrijk verongelukt
>.De Stille Wachters
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
BERGAMBACHT. BERKENWOUDE, BOOEG11AVEN, BOSKOOP, GOÜDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT. MOERCAPELLE,
WHIDSCHE COURANT
3
60
Konink-
88
De Prins
gekomen.
voor zoover mogelijk in het
OORSTRAAT 21.
80
herm. n.
nissen,
(Wordt vervolgd.)"
ƒ2.25
ƒ1.75
rubber, i~g. spek-
'S TOESTEL
ƒ225.—
‘ring op proef.
CTRO-DYNA-
et in wissel-
ƒ350.—
EKER, geheel
ƒ290.—
KER in goed-
npleet ƒ90.—
I
r”
■kocht.
Het bergen der slachtoffers.
Direct bij het aanbreken van den dag is
aangevangen met het bergen van de slacht
offers. Aan het reddingswerk ifamen de
brandweer, gendarmes en vrijwilligers deel.
Zij drongen voor zoover mogelijk in het
luehtechip.
Te kwart voor acht Zondagochtend waren
vier lijken geborgen. Te half negen waren
reeds 2o lijken te voorschijn gebracht. Met
den meesten ijver werd het reddingswerk
voortgezet, doch te redden viel er slechts
weinig.
Nadat de lijken gekist waren, zijn zij
voorloopig naar het Gemeentehuis van Al-
lonne overgebracht.
Vele slachtoffers moesten uitgezaagd wor
den.
De geredden bevonden zich in de zijoabi-
nee van het luchtschip.
De overblijfselen van het luehtechip zul
len blijven liggen totdat deskundigen uit
Een en vijftig passagiers sa laden der
bemanning omgskamsn.
Slechts acht leden der bemanning gered.
Een van hen hedenmorgen aan de bekomen brandwonden
overheden.
Een vreeaelijk einde van de eerste vlucht naar Britsch-lndië.
Doch de laatste maakte geen aanstalten
de kamer te verlaten,
U vergeet dat u in dit huis niets te be
velen hebt, zei hij koeltjes. Ik wil u gaar
ne en ten allen tijde genoegdoening verschaf
fen, maar op een andere plaats dan deze.
Maar allerminst ben ik nu van plan, mij
door u als een schooljongen buiten de deur
te laten zetten. Ik heb integendeel nog iete
met den heer Benoit- te bespreken.
Archibald Benoit keek verwonderd op bij
het hoor en van zijn naain.
U hebt met hem niets te bespreken,
versta je, bromde de bankier woedend. - -
En wat dit huis betreft, daar heb ik maling
aan. Verdwijn uit m’n oogen!
Dank je hartelijk, spotte Carew. - Ik
verkies te blijven.
Dan zal ik j© er uitsmijtenbrulde de
bankier koest. En de daad bij het woord
willende voegen, stortte hij zich op Carew.
De aanval kwam onverwacht, maar de
-jongeman was op zijn hoede. Met de lenig
heid van den ervaren sportman week hij op
zij en bracht den ander een krachtigen
stomp in de borat toe. Rouvain kwakte zwaar
tegen den muur, doch hij herstelde zich bij-
ADVEKTENTLEPKUS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)
1—regels 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.30 Advertentien in het Zaterdagnuxnmer 20 'k
byslag op den prya. Ltefdadigheida-advertentiën de helft van den prjja.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN1—4 regels 2.25, elke regel meer O.&fl. Op
de voorpagine 50 hooger.
Gewone advertentien eu ingezonden mededeel mgen by contract tot zeer geredur eerden
prys. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentien kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede BoelJtiande-
laren, Advertentiebureau* en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het
bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zyn.
mandant, Luitenant Irwin, behooren tot de
Slachtoffers.
een harden, spottenden
op, on
Nog niet, antwoordde Carew. Veroor
loof mij u zoolang te helpen. Zeg maar wat
ii noodig hebt.
De jongeman schudde trotsch het hoofd.
Neen, mijnheer, ik dank u voor uw aan
bod, maar ik heb lang genoeg op kosten t
van anderen geleefd. Ik begrijp overigens
uw belangstelling in mij, een vreemde, niet.
Dat zal u morgen wel duidelijk worden,
antwoordde Carew. Ik verzoek u nog
maals u voor heden te mogen bijstaanik
doe daarmee slechts een schuld af aan uw
vader en uw zuster.
Archibald Benoit sprong bevond
greep Carew bij de revers van zijn jas.
Mijn vader, mijn zuster! Bpreek mijn
beer, wat bedoelt u daarmede?
Morgen, weerde Carew af. Nu niet.
Het is trouwens een te lang verhaal om hier
te vertellen, en u bent nu veel te zenuwach
tig Doe me daarom een genoegen en neem
deze twee honderd francs van mij aan. zoek
dan een goed hotel op, en kom morgenoch
tend om negen uur bij me.
Groote verslagenheid in Engeland.
Zondagochtend vroeg werd in Londen het
bericht van de catestrophe van het lucht-
sehip „D. LUI" bekend. De mare van de
ramp verspreidde zich snel door het geheele
land. Het bericht heeft in alle kringen groo
te verslagenheid en geweldige sensatie ver
oorzaakt.
De deelneming met de familie der slacht
offers is zeer groot.
Een telegram van Koning George.
Koriiag George heeft het volgende tel*
gram aan den Eersten Minister MacDonald
gezonden
„Ik ben diep ontsteld bij het vernemen
van deze nationale ramp en het vreeaelijk
verlies aan menschenlevensals gevolg daar
van, waaronder dat van Lord Thomson, mijn
Minister voor de Luchtvaart. De Koningin
en ik betreuren diep hen, dte rijn omgeko
men in den dienst van hun land en met de
gewonde overlevenden.”
Hoe de marconist gered werd.
In den loop van den Zondag werd het
te Beauvais steeds drukker. Duizenden zijn
per auto uit Parijs en van elders gekomen
om de overblijfselen van <te R- 101 te zien.
De politiemacht is versterkt om de ruine
van het luchtschip te bewaken.
De overlevenden zijn nog te zeer ontdaan
om een geregeld verslag van de ramp te
kunnen geven. Twee van hen verklaarden,
dat zij hun leven te danken hebben aan het
feit, dat een watertank sprong en zij door
het water werden overstroomd. De marco
nist, Disley, verklaarde, dat hij sliep teen
de ramp plaats greep. Toen hij ontwaakte,
lag hij in hfct veld met verbrande handen.
ZondagnfTOufe waren drie lijken nog niet
gevonden.
De laatste berichten van de R. 101.
De laatste positiemelding, die het lucht
schip heeft gegeven te 1.60 uur was 1 K.M.
ten Zuiden van Beauvais. Op dat moment
werd per radio medegedeeld, dat de passa
giers een uitstekenden tocht hadden ge
maakt. Zij hadden in den loop van den
avond een sigaartje gerookt en bereidden
zich voor om rust te nemen.
Te 2.08 uur was er geen enkel bericht,
maar op dat moment zag de terreinwacht
van Beauvais een groot lichtschijnsel bij het
bosch van Beauvais.
Het was het luchtschip, dat naar beneden
was gevallen.
De Prins van Wales ter plaatse.
van Wales is te 10 uur 40 Zon
dagochtend per fliegtuig te Beauvais aan-
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal f 2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad
per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt
Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad /8.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
by onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zyn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie Telef. Interc. 82;
Redactie Telef. 83. Postrekening 48400.
Oorspronkelijke roman
door
- d. VOORT.
Nadruk verboden.
„j^°Uva’n Z°U de ve^e flGhuldbekente-
2UAU?i--7el?e reeda van hem bezat, haar
»pn i jke iefde Inisbruiken en haar dwin-
L. “5 U trouwen. wilde zij haar broer
t m gevangenis terecht zien komen
mZa n Wi8t Van dat a,les niet8- Ver-
vZu, wet een8 wat de schurk in zijn schild
ken' w AIaar het 2011 Rouvain niet geluk
ken i 1?°^ vanavond zou hij hem vermoor
den waanzinnig lioht blonk in Benoit’s
van a t*1 hij nauwlettend iedere beweging
bankier Cara» beepiedde.
ten gevolge van den storm niet meer te
houden en sloeg het tegen den grond. De
gevolgen waren ontzettend, daar het ge
heele luchtschip terstond in brand vloog.
Direct na de catastrofe hebben de plaat
selijke autoriteiten de regeering te Parys
gewaarschuwd en onmiddellyk zyn de Mi
nister voor de Luchtvaart Laurent Eynac en
de Engelsche militaire attaché tp Parys
naar Beauvais vertrokken. De autoriteiten
namen onmiddellyk de noodige maatregelen
om zoo mogelyk nog opvarenden te redden.
Men slaagde er ia 8 personen levend uit
de overblijfselen van. het luchtschip te
voorschijn te brengen.
Het zyn Leack, Bell en Bink, alle drie
chef mecanicien. Zij kwamen er zonder noe-
menswaardige verwondingen, af. De meca
niciens Cook en Savory alsmede de meca
nicien Disly hebben brandwonden .aan het
gelaat en handen opgeloopen, de luchtma
trozen Church en Radcliffe kregen ernstige
brandwonden.
Het vertrek uit Cardington.
Diepe öwtateltfriis heeft het bericht in
Engeland gewekt. Welgemoed heeft men
Zaterdagavond afscheid genomen van passa
giers en bemanning, die niet kon vemoedien
welk! vreeselytk lot hun boven het hoofd
hing.
Het was een trotsch schouwspel, Zater
dagavond het gevaarte aan de landingsmast
te Cardington te zien. Tegen het vallen van
de duisternis gloeiden geleidelijk de ver
schillende lichten aan, en een groot aantal
belangstellenden was te Cardington aanwe
zig, om het’vertrek van het luchtschip by te
wonen.
Het zou de eerste groote reis worden, be
doeld tevens als proefvlucht en als voorbe
reiding voer een eventueel in te stellen vas
te luchtschependienst Engeland-Indië.
Via Frankrijk en de Middellandsche Zee
zou het eerste gedeelte van de reis gemaakt
worden, naar Lgypte, waar te Ismail a, nabij
het Suez-Kanaal, de eerste landing gemaakt
zou worden aan de daar gebouwde landings
mast, die van ongeveer dezelfde constructie
is als die te Cardington. Te Ismaili zou de
R 101 slechts eenige uren blyven, om via
Aleppo, Bagdad en Basra Karachi te berei
ken, waar het vliegveld geheel is ingericht
als eindstation voor den belangrijken lucht
schependienst Engeland—-Indië.
O.a. bevindt zich op het landingsterrein
te Karachi een groote hangar, waarin het
luchtschip ondergebracht kan worden.
Reeds voor het vertrek ^was de beman
ning op het vliegveld te Cardington aanwe
zig, met hun verwanten en vrienden, die af
scheid kwamen nemen. Dat het voor byna
allen een afscheid voor altyd zou zyn, zal
wel niemand vermoed hebben. De beman
ning bestond uit 42 koppen, en de vlucht
stond onder commando van Luitenant Ir-
uvivLJViivri v f Ov/OIkLzv I 9 vJfVJU 1/vz> Ik, II zïrïij 1 1VGVI1 x f riiv vivl.f 4
Een rookende puinhoop.
Van andere personen, die kort na de ramp
ter plaatse waren, vernamen wij, dat het
luehtechip, teen het was neergestort, een
brandende massa vormde. Thans is het een
nog narookende gloeiende ijzermassa van
ongeveer 15 meter hoogte.
De slachtoffers.
De onherkenbaar verminkte slachtoffers
werden voorloopig neergelegd onder een dek
van dicht struikgewas. Zij bieden een vree-
selijke aailblik, De identificatie te bijna niet
mogelijk en men moet afgaan op voorwer
pen, die op de lijken gevonden worden.
Politie en gendarmes hebben het gebied in
de omgeving van de plaats van de ramp
afgezet en hebben maatregelen genomen om
hel verkeer te regelen. Duizenden trachten
bij de overblijfselen van het luchtschip te
komen.
De lijken der slachtoffers zijn laten op
den dag gekist.
De vlag van het luchtschip, die aan den
achtersteven had gewapperd en niet ver
brand teruggevonden ia, werd aan den Brit-
sehen militairen attaché uit Parijs overhan
digd.
beeld van élïende zonk' Archibald Benoit
ineen. Carew kreeg medelijden met hem, en
hij legde de hand op zijn schouder.
Kom mee, mijnheer Benoit, zei hij
zacht. Laat ik u naar huis brengen, u
tfent te overspannen Als u morgen voldoen
de hersteld bent, zou ik graag een onderhoud
met u hebben.
De ongelukkige jongeman keek verwilderd
op.
Naar huis? herhaalde hij toonloos.
Ik heb allang geen thuis meer. Ik woon
reeda maanden in liet huis van dien schurk,
maar na wat er vanavond is voorgevallen,
wil ik niet langer onder zijn dak vertoeven.
U hebt alles reeds gehoord en ik behoef u
dus niet te verzwijgen, dat ik in de macht
van dien man ben. Mijn positie aan het mi
nisterie is door zijn toedoen onmogelijk ge
worden en ik verbaas mij er over, dat ik
nog niet in de gevangen» ben gekomen. U
hebt gehoord, dat hij mij een speler noemde
en daar heeft gelijk in! Na vanavond bezit
ik niets meer dan een paar luttele francs.
En dat is het einde van alles. Ik heb ge
speeld met m’n leven als inzet en ik heb
verloren.
win.
Er zouden elf passagiers meegaan, waar
onder de Britsche Minister voor Luchtvaart,
teur van den burgerlijken Luchtvaartdienst,
de ontwerper van het luchtschip Kolonel
Richmond, de escadrille-commandant Pal-
scra van de Royal Australian Airforce, oe
Wing Commander Colman en Majoor Scott,
commandant van het andere groote Brit
sche luchtschip E 100.
Van de 42-koppige bemanning waren vyf
leden officieren. De commandant Luitenant
Irwin werd bijgestaan door den navigator,
den ecadnlle-commandant Johnson.
Te ruim 6 uur, terwijl de meeste passa
giers reeds aanwezig waren, arriveerde
Lord Thomson, de Luchtvaarttminister.
Voor het vertrek verklaarde hy tegenover
de aanwezige ‘journalisten, dat hij hoopte,
in 4 of 5 dagen Karachi ,te bereiken. Den
volgenden dag dacht men Simla te bereiken,
waar men twee dagen wilde blyven.
Het was reeds donker, toen het luchtschip
van de ankermast werd losgemaakt. Precies
te 6 minuten over half acht verhief het ge
vaarte zioh statig in de lucht. Het was een
schitterend schouwspel, het verlichte lucht
schip omhoog te zien stijgen tegen den don
keren avondhemel. In. de góndels, in de ka
juiten en in de salons, brandden de lichten,
en statig verdween de R 101 in de richting
van Londen, naar het Zuid-Oostenom
nooit meer terug te keeren.
Waarschijnlijk is reeds boven het Kanaal
de worsteling met de elementen en tegen
den opstekenden storm begonnen. Waar
schijnlijk hebben de vijf machtige 585 P.K.
motoren het luchtschip ni§t voldoende in
bedwang kunnen houden, hoewel zoowel mo
toren als navigatie-inrichting bij de proef
tochten boven Engeland, die nog de vorige
week werden gehouden, alle hebben vol
daan.
De nationale belangstelling in Engeland
was gericht op de beide groote Britsche
luchtschepen, de R. 100 en de R '101. Ook
economisch waren de beide luchtschepen
voor het Britsche Ryk van het grootste be
lang. De R 100 ondernam de eerste vlucht
naar Canada, als proeftocht voor een vaste
Transatlantische luchtschependienst.
Deze tocht van de R 101 moest de voor
bereiding zyn van de vaste verbinding door
de lucht met Indië. Tragisch is de groobe
onderneming geëindigd. Heel Engeland,
heel het Britsche Ryk, welks vertegenwoor
digers juist nu te Londen bijeen zyn, is in
diepe rouw gedompeld.
Op de plaats van de ramp.
De ramp heeft plaats gehad op ongeveer
5 my’l afstand van Beauvais, toen de meeste
opvarenden in hun kooien lagen. Voor de
navigatie en de bediening der motoren de
den op dat ©ogenblik twaalf leden van de
bemanning dienst. Plotseling was het lucht
gevaarte tengevolge van den stom niet
meer te houden, en het sloeg tegen den
grond. De gevolgen waren' ontzettend, daar
het luchtschip onmiddellyk in brand vloog.
Zooals wy reeds schreven konden acht
personen levend uit het luchtschip komen.
De overige 45 personen, die zich aan boord
bevonden, zyn omgekomen. Zij zyn allen
tengevolge van het in brand vliegen van het
luchtschip overleden. De meeste lijken wa
ren onherkenbaar verminkt. Niet minder
dan 25 slachtoffers werden in. de grqote
cabine van de R 101 gevonden.
Alle vijf officieren, onder wie de com-
De ooggetuige deelde ons het volgende
mede: Het was mij bekend, dat de mogelijk
heid bestond, dat het Engelsche luchtschip
K. 101 op zyn vlucht naar Britsch indië
over het gebied ten Noorden van Parys, ko
mende van het Kanaal ,zou vliegen. Aange
zien het luchtchip gisteravond zou vertrek
ken, was ik opgebieven in de hoop, het
luchtschip te zien. Ongeveer te kwart voor
twee Zondagmorgen zag ik het luchtschip
in de richting van Beauvais vliegen. Het
luehtechip maakte echter vreemde bewegin
gen: het ging op en neer en ik veronderstel
de, dat het in moeilijkheden verkeerde. Ik
ben met m’n auto het luchtschip gevolgd.
Plotseiig zag ik de R 101 de grond raken.
Een geweldige slag volgde en op hetzelfde
oogenblik sloegen de vlammen uit het Lucht
schip. Ik sprong uit myn wagen en rende
onmiddellyk paar de plaats waar ’t gevaar
te was neergekomen. Daar vond ik eenige
mecaniciens in half-verdoofden toestanu,
die uit het luchtschip waren ontsnapt».
De eerste overlevende, die ik sprak, was
de mecanicien Leech. Deze vertelde my, dat
niemand aan boord van het luehtechip had
geweten, dat de R. 101 in moeilijkheden
verkeerde, tot enkele oogenblikken voor de
ramp.
De opvarenden wisten alleen, dat de com
mandant, Luitenant Irwin, trachtte een
commando naar de machine-kamer door te
geven om de motoren te doen stoppen. Toen
stortte het gevaarte plotseling naar omlaag
en sloeg tegen de helling van een heuvel.
Onmiddellyk daarop volgde een ontploffing,
waardoor het luchtschip in brand vloog.
Darling vertelde ons verder, dat hy aan
de zijde, het verst van de vlammen verwy-
derd, in het luehtechip klom, door een ruit
stuk te slaan. Hy kwam in een der machine-
ruimtes. Hij liep door, maar werd door
vlammen teruggedreven.
Het was hopeloos, te trachten iets te doen;
het eenige was zoo spoedig mogelijk hulp
halen.
De ramp heeft plaats gehad op het
moment dat de meeste opvarenden
hun kooien lagen en voor de bedie-
mng der motoren 12 leden der bemanning
dienst deden. Volgens het verhaal van de
overlevenden was het luchtschip plotseling
berken en zorgen doet ons jong blij-
men maar niet ,net zorSen zich
Lord Thomson, Minister v. Luchtvaart, onder de slachtoffers.
Het Britsche luchtschip de R 101, dat Za
terdag te 19.36 uur van Cardington vertrok
met bestemming naar Karateji, en voorne-
mens was een tusschenlanding te maken te
Ismailla in Egypte, is Zondagmorgen vroeg
naby Beauvais in het departement Oise in
Frankrijk neergestort.
Het luchtschip stond onder commando
van luitenant Irwin, de bemanning bestond
uit 5 officieren en 42 koppen.
Aan boord waren de volgende hooge auto
riteiten:
Lord Thomson, minister van Luchtvaart;
Sir Sefton Brancker, vice-luchtmaar-
schalk en directeur van de civiele lucht
vaart;
Irwin, de commandant van het lucht
schip;
Eskaderleider Palstra van de
ly'ke Australische luchtmacht;
Eskaderleider W. H. L. O’Neill, die zich
als ’’ertegenwoydiger van den minister van
Indië naar Karatsji wilde begeven;
Vleugelcom mandant R- A. B. Colmore;
luitenant-kolonel V. C. Richmond, onder*.
directeur voor den luchtdienst en ontwerper
van de R 101;
Majoor G. H. Scott, onder-directeur van
den luchtschepenlbouw en commandant van
de R 100;
Eskaderleider S. M. Rope, majoor P. Bis
hop en verder tal van officieren en inge
nieurs.
Zy allen kwamen by de ramp om het le
ven, evenals de commandant Inwin en 39
leden van de bemanning.
Het luchtschip dat in vier a vijf dagen
Karachi hoopte te bereiken vertrok op tyd
van Cardington. Toen het over Londen
vloog was de mist zoo dicht dat men de
lichten niet kon zien. Boven Frankryk heeft
het luchtschip blijkbaar met een hevigen
storm te kampen gehad en Zondagmorgen
kwam het vreeseljjke bericht dat het was
neergestort.
Op het terrein van de ramp.
Toen onze berichtgever op de tijding van
het ontzettend ongeluk te Beauvais, een fa
brieksstadse in het Departement Oise aan
kwam, gelukte het hem slechts met moeite
de plaats van den ramp te bereiken.
loen hij by de plaats van het ongeluk
aankwam, was het terrein door militairen
afgezet. De overblijfselen van het lucht
schip boden een treurigen. aanblik. Het was
ten groote ruïne en het reddingswerk was
uiterst moeilijk.
Hoe de ramp geschiedde.
Op de plaats van de ramp outmoettep wy
den Engelschman George Darling, die te
Beauvais woont.
De ooggetuige
na oogenblikkelijk. Voor hij echter Carew
opnieuw kon aanvallen, gebeurde er iête an
ders. Archibald Benoit had een kleine revol
ver te voorschijn gehaald en richtte deze op
den bankier.
Nu wordt het mijn beurt, fluisterde hij
met witte lippen. Vaar naar de hel schurk
waar je thuis hoort!
Voor iemand het kon verhinderen, haalde
hij den trekker over. Maar het wapen ketete.
Snel drukte hij nog eens en nog eens, doch
ei viel geen schot. Alleen de slaghoedjee
ontbrandden, met het geluid als van een
kinderpis tooltje.
Rouvain lachte,
lach.
Dacht je nou werkelijk, jongetje, dat ik
jou met een geladen rewlver liet rondloo-
pen. Neen, ventje, ik heb, toen je gisteren
je roes uitsliep, netjes al ‘t kruit er uit ge
schud. Ha-ha! Men moeb oppassen met zul
ke heethoofdige jongelui.
Hij wendde zich tot Carew.
En met jou reken ik later wel af.
Nog een woedenden blik, en de deur viel
achter zijn groote figuur in het slot. De re
volver viel op den grond, en als een toon-