EE? I I ft CORM! ON JE, OOIJS, IDEL NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN O. 17498 Maandag 8 Oatobep 1930 99*Jaargang è- 'AL AGE feuilleton. Maria Farina cadeau JANK h*van 12 >ezit oodzake- ie nabije erstandig te vinden 4 Gouda Jé* 12— >g f 31. ucten ELEFOON 762 iKT 22, Gouda. DWERK Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon-enFeest dagen AAT 19 Het Engelsche luchtschip de R IOI in Frankrijk verongelukt >.De Stille Wachters NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. BERGAMBACHT. BERKENWOUDE, BOOEG11AVEN, BOSKOOP, GOÜDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT. MOERCAPELLE, WHIDSCHE COURANT 3 60 Konink- 88 De Prins gekomen. voor zoover mogelijk in het OORSTRAAT 21. 80 herm. n. nissen, (Wordt vervolgd.)" ƒ2.25 ƒ1.75 rubber, i~g. spek- 'S TOESTEL ƒ225.— ‘ring op proef. CTRO-DYNA- et in wissel- ƒ350.— EKER, geheel ƒ290.— KER in goed- npleet ƒ90.— I r” ■kocht. Het bergen der slachtoffers. Direct bij het aanbreken van den dag is aangevangen met het bergen van de slacht offers. Aan het reddingswerk ifamen de brandweer, gendarmes en vrijwilligers deel. Zij drongen voor zoover mogelijk in het luehtechip. Te kwart voor acht Zondagochtend waren vier lijken geborgen. Te half negen waren reeds 2o lijken te voorschijn gebracht. Met den meesten ijver werd het reddingswerk voortgezet, doch te redden viel er slechts weinig. Nadat de lijken gekist waren, zijn zij voorloopig naar het Gemeentehuis van Al- lonne overgebracht. Vele slachtoffers moesten uitgezaagd wor den. De geredden bevonden zich in de zijoabi- nee van het luchtschip. De overblijfselen van het luehtechip zul len blijven liggen totdat deskundigen uit Een en vijftig passagiers sa laden der bemanning omgskamsn. Slechts acht leden der bemanning gered. Een van hen hedenmorgen aan de bekomen brandwonden overheden. Een vreeaelijk einde van de eerste vlucht naar Britsch-lndië. Doch de laatste maakte geen aanstalten de kamer te verlaten, U vergeet dat u in dit huis niets te be velen hebt, zei hij koeltjes. Ik wil u gaar ne en ten allen tijde genoegdoening verschaf fen, maar op een andere plaats dan deze. Maar allerminst ben ik nu van plan, mij door u als een schooljongen buiten de deur te laten zetten. Ik heb integendeel nog iete met den heer Benoit- te bespreken. Archibald Benoit keek verwonderd op bij het hoor en van zijn naain. U hebt met hem niets te bespreken, versta je, bromde de bankier woedend. - - En wat dit huis betreft, daar heb ik maling aan. Verdwijn uit m’n oogen! Dank je hartelijk, spotte Carew. - Ik verkies te blijven. Dan zal ik j© er uitsmijtenbrulde de bankier koest. En de daad bij het woord willende voegen, stortte hij zich op Carew. De aanval kwam onverwacht, maar de -jongeman was op zijn hoede. Met de lenig heid van den ervaren sportman week hij op zij en bracht den ander een krachtigen stomp in de borat toe. Rouvain kwakte zwaar tegen den muur, doch hij herstelde zich bij- ADVEKTENTLEPKUS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring) 1—regels 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.30 Advertentien in het Zaterdagnuxnmer 20 'k byslag op den prya. Ltefdadigheida-advertentiën de helft van den prjja. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN1—4 regels 2.25, elke regel meer O.&fl. Op de voorpagine 50 hooger. Gewone advertentien eu ingezonden mededeel mgen by contract tot zeer geredur eerden prys. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentien kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede BoelJtiande- laren, Advertentiebureau* en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zyn. mandant, Luitenant Irwin, behooren tot de Slachtoffers. een harden, spottenden op, on Nog niet, antwoordde Carew. Veroor loof mij u zoolang te helpen. Zeg maar wat ii noodig hebt. De jongeman schudde trotsch het hoofd. Neen, mijnheer, ik dank u voor uw aan bod, maar ik heb lang genoeg op kosten t van anderen geleefd. Ik begrijp overigens uw belangstelling in mij, een vreemde, niet. Dat zal u morgen wel duidelijk worden, antwoordde Carew. Ik verzoek u nog maals u voor heden te mogen bijstaanik doe daarmee slechts een schuld af aan uw vader en uw zuster. Archibald Benoit sprong bevond greep Carew bij de revers van zijn jas. Mijn vader, mijn zuster! Bpreek mijn beer, wat bedoelt u daarmede? Morgen, weerde Carew af. Nu niet. Het is trouwens een te lang verhaal om hier te vertellen, en u bent nu veel te zenuwach tig Doe me daarom een genoegen en neem deze twee honderd francs van mij aan. zoek dan een goed hotel op, en kom morgenoch tend om negen uur bij me. Groote verslagenheid in Engeland. Zondagochtend vroeg werd in Londen het bericht van de catestrophe van het lucht- sehip „D. LUI" bekend. De mare van de ramp verspreidde zich snel door het geheele land. Het bericht heeft in alle kringen groo te verslagenheid en geweldige sensatie ver oorzaakt. De deelneming met de familie der slacht offers is zeer groot. Een telegram van Koning George. Koriiag George heeft het volgende tel* gram aan den Eersten Minister MacDonald gezonden „Ik ben diep ontsteld bij het vernemen van deze nationale ramp en het vreeaelijk verlies aan menschenlevensals gevolg daar van, waaronder dat van Lord Thomson, mijn Minister voor de Luchtvaart. De Koningin en ik betreuren diep hen, dte rijn omgeko men in den dienst van hun land en met de gewonde overlevenden.” Hoe de marconist gered werd. In den loop van den Zondag werd het te Beauvais steeds drukker. Duizenden zijn per auto uit Parijs en van elders gekomen om de overblijfselen van <te R- 101 te zien. De politiemacht is versterkt om de ruine van het luchtschip te bewaken. De overlevenden zijn nog te zeer ontdaan om een geregeld verslag van de ramp te kunnen geven. Twee van hen verklaarden, dat zij hun leven te danken hebben aan het feit, dat een watertank sprong en zij door het water werden overstroomd. De marco nist, Disley, verklaarde, dat hij sliep teen de ramp plaats greep. Toen hij ontwaakte, lag hij in hfct veld met verbrande handen. ZondagnfTOufe waren drie lijken nog niet gevonden. De laatste berichten van de R. 101. De laatste positiemelding, die het lucht schip heeft gegeven te 1.60 uur was 1 K.M. ten Zuiden van Beauvais. Op dat moment werd per radio medegedeeld, dat de passa giers een uitstekenden tocht hadden ge maakt. Zij hadden in den loop van den avond een sigaartje gerookt en bereidden zich voor om rust te nemen. Te 2.08 uur was er geen enkel bericht, maar op dat moment zag de terreinwacht van Beauvais een groot lichtschijnsel bij het bosch van Beauvais. Het was het luchtschip, dat naar beneden was gevallen. De Prins van Wales ter plaatse. van Wales is te 10 uur 40 Zon dagochtend per fliegtuig te Beauvais aan- ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal f 2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad /8.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, by onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zyn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie Telef. Interc. 82; Redactie Telef. 83. Postrekening 48400. Oorspronkelijke roman door - d. VOORT. Nadruk verboden. „j^°Uva’n Z°U de ve^e flGhuldbekente- 2UAU?i--7el?e reeda van hem bezat, haar »pn i jke iefde Inisbruiken en haar dwin- L. “5 U trouwen. wilde zij haar broer t m gevangenis terecht zien komen mZa n Wi8t Van dat a,les niet8- Ver- vZu, wet een8 wat de schurk in zijn schild ken' w AIaar het 2011 Rouvain niet geluk ken i 1?°^ vanavond zou hij hem vermoor den waanzinnig lioht blonk in Benoit’s van a t*1 hij nauwlettend iedere beweging bankier Cara» beepiedde. ten gevolge van den storm niet meer te houden en sloeg het tegen den grond. De gevolgen waren ontzettend, daar het ge heele luchtschip terstond in brand vloog. Direct na de catastrofe hebben de plaat selijke autoriteiten de regeering te Parys gewaarschuwd en onmiddellyk zyn de Mi nister voor de Luchtvaart Laurent Eynac en de Engelsche militaire attaché tp Parys naar Beauvais vertrokken. De autoriteiten namen onmiddellyk de noodige maatregelen om zoo mogelyk nog opvarenden te redden. Men slaagde er ia 8 personen levend uit de overblijfselen van. het luchtschip te voorschijn te brengen. Het zyn Leack, Bell en Bink, alle drie chef mecanicien. Zij kwamen er zonder noe- menswaardige verwondingen, af. De meca niciens Cook en Savory alsmede de meca nicien Disly hebben brandwonden .aan het gelaat en handen opgeloopen, de luchtma trozen Church en Radcliffe kregen ernstige brandwonden. Het vertrek uit Cardington. Diepe öwtateltfriis heeft het bericht in Engeland gewekt. Welgemoed heeft men Zaterdagavond afscheid genomen van passa giers en bemanning, die niet kon vemoedien welk! vreeselytk lot hun boven het hoofd hing. Het was een trotsch schouwspel, Zater dagavond het gevaarte aan de landingsmast te Cardington te zien. Tegen het vallen van de duisternis gloeiden geleidelijk de ver schillende lichten aan, en een groot aantal belangstellenden was te Cardington aanwe zig, om het’vertrek van het luchtschip by te wonen. Het zou de eerste groote reis worden, be doeld tevens als proefvlucht en als voorbe reiding voer een eventueel in te stellen vas te luchtschependienst Engeland-Indië. Via Frankrijk en de Middellandsche Zee zou het eerste gedeelte van de reis gemaakt worden, naar Lgypte, waar te Ismail a, nabij het Suez-Kanaal, de eerste landing gemaakt zou worden aan de daar gebouwde landings mast, die van ongeveer dezelfde constructie is als die te Cardington. Te Ismaili zou de R 101 slechts eenige uren blyven, om via Aleppo, Bagdad en Basra Karachi te berei ken, waar het vliegveld geheel is ingericht als eindstation voor den belangrijken lucht schependienst Engeland—-Indië. O.a. bevindt zich op het landingsterrein te Karachi een groote hangar, waarin het luchtschip ondergebracht kan worden. Reeds voor het vertrek ^was de beman ning op het vliegveld te Cardington aanwe zig, met hun verwanten en vrienden, die af scheid kwamen nemen. Dat het voor byna allen een afscheid voor altyd zou zyn, zal wel niemand vermoed hebben. De beman ning bestond uit 42 koppen, en de vlucht stond onder commando van Luitenant Ir- uvivLJViivri v f Ov/OIkLzv I 9 vJfVJU 1/vz> Ik, II zïrïij 1 1VGVI1 x f riiv vivl.f 4 Een rookende puinhoop. Van andere personen, die kort na de ramp ter plaatse waren, vernamen wij, dat het luehtechip, teen het was neergestort, een brandende massa vormde. Thans is het een nog narookende gloeiende ijzermassa van ongeveer 15 meter hoogte. De slachtoffers. De onherkenbaar verminkte slachtoffers werden voorloopig neergelegd onder een dek van dicht struikgewas. Zij bieden een vree- selijke aailblik, De identificatie te bijna niet mogelijk en men moet afgaan op voorwer pen, die op de lijken gevonden worden. Politie en gendarmes hebben het gebied in de omgeving van de plaats van de ramp afgezet en hebben maatregelen genomen om hel verkeer te regelen. Duizenden trachten bij de overblijfselen van het luchtschip te komen. De lijken der slachtoffers zijn laten op den dag gekist. De vlag van het luchtschip, die aan den achtersteven had gewapperd en niet ver brand teruggevonden ia, werd aan den Brit- sehen militairen attaché uit Parijs overhan digd. beeld van élïende zonk' Archibald Benoit ineen. Carew kreeg medelijden met hem, en hij legde de hand op zijn schouder. Kom mee, mijnheer Benoit, zei hij zacht. Laat ik u naar huis brengen, u tfent te overspannen Als u morgen voldoen de hersteld bent, zou ik graag een onderhoud met u hebben. De ongelukkige jongeman keek verwilderd op. Naar huis? herhaalde hij toonloos. Ik heb allang geen thuis meer. Ik woon reeda maanden in liet huis van dien schurk, maar na wat er vanavond is voorgevallen, wil ik niet langer onder zijn dak vertoeven. U hebt alles reeds gehoord en ik behoef u dus niet te verzwijgen, dat ik in de macht van dien man ben. Mijn positie aan het mi nisterie is door zijn toedoen onmogelijk ge worden en ik verbaas mij er over, dat ik nog niet in de gevangen» ben gekomen. U hebt gehoord, dat hij mij een speler noemde en daar heeft gelijk in! Na vanavond bezit ik niets meer dan een paar luttele francs. En dat is het einde van alles. Ik heb ge speeld met m’n leven als inzet en ik heb verloren. win. Er zouden elf passagiers meegaan, waar onder de Britsche Minister voor Luchtvaart, teur van den burgerlijken Luchtvaartdienst, de ontwerper van het luchtschip Kolonel Richmond, de escadrille-commandant Pal- scra van de Royal Australian Airforce, oe Wing Commander Colman en Majoor Scott, commandant van het andere groote Brit sche luchtschip E 100. Van de 42-koppige bemanning waren vyf leden officieren. De commandant Luitenant Irwin werd bijgestaan door den navigator, den ecadnlle-commandant Johnson. Te ruim 6 uur, terwijl de meeste passa giers reeds aanwezig waren, arriveerde Lord Thomson, de Luchtvaarttminister. Voor het vertrek verklaarde hy tegenover de aanwezige ‘journalisten, dat hij hoopte, in 4 of 5 dagen Karachi ,te bereiken. Den volgenden dag dacht men Simla te bereiken, waar men twee dagen wilde blyven. Het was reeds donker, toen het luchtschip van de ankermast werd losgemaakt. Precies te 6 minuten over half acht verhief het ge vaarte zioh statig in de lucht. Het was een schitterend schouwspel, het verlichte lucht schip omhoog te zien stijgen tegen den don keren avondhemel. In. de góndels, in de ka juiten en in de salons, brandden de lichten, en statig verdween de R 101 in de richting van Londen, naar het Zuid-Oostenom nooit meer terug te keeren. Waarschijnlijk is reeds boven het Kanaal de worsteling met de elementen en tegen den opstekenden storm begonnen. Waar schijnlijk hebben de vijf machtige 585 P.K. motoren het luchtschip ni§t voldoende in bedwang kunnen houden, hoewel zoowel mo toren als navigatie-inrichting bij de proef tochten boven Engeland, die nog de vorige week werden gehouden, alle hebben vol daan. De nationale belangstelling in Engeland was gericht op de beide groote Britsche luchtschepen, de R. 100 en de R '101. Ook economisch waren de beide luchtschepen voor het Britsche Ryk van het grootste be lang. De R 100 ondernam de eerste vlucht naar Canada, als proeftocht voor een vaste Transatlantische luchtschependienst. Deze tocht van de R 101 moest de voor bereiding zyn van de vaste verbinding door de lucht met Indië. Tragisch is de groobe onderneming geëindigd. Heel Engeland, heel het Britsche Ryk, welks vertegenwoor digers juist nu te Londen bijeen zyn, is in diepe rouw gedompeld. Op de plaats van de ramp. De ramp heeft plaats gehad op ongeveer 5 my’l afstand van Beauvais, toen de meeste opvarenden in hun kooien lagen. Voor de navigatie en de bediening der motoren de den op dat ©ogenblik twaalf leden van de bemanning dienst. Plotseling was het lucht gevaarte tengevolge van den stom niet meer te houden, en het sloeg tegen den grond. De gevolgen waren' ontzettend, daar het luchtschip onmiddellyk in brand vloog. Zooals wy reeds schreven konden acht personen levend uit het luchtschip komen. De overige 45 personen, die zich aan boord bevonden, zyn omgekomen. Zij zyn allen tengevolge van het in brand vliegen van het luchtschip overleden. De meeste lijken wa ren onherkenbaar verminkt. Niet minder dan 25 slachtoffers werden in. de grqote cabine van de R 101 gevonden. Alle vijf officieren, onder wie de com- De ooggetuige deelde ons het volgende mede: Het was mij bekend, dat de mogelijk heid bestond, dat het Engelsche luchtschip K. 101 op zyn vlucht naar Britsch indië over het gebied ten Noorden van Parys, ko mende van het Kanaal ,zou vliegen. Aange zien het luchtchip gisteravond zou vertrek ken, was ik opgebieven in de hoop, het luchtschip te zien. Ongeveer te kwart voor twee Zondagmorgen zag ik het luchtschip in de richting van Beauvais vliegen. Het luehtechip maakte echter vreemde bewegin gen: het ging op en neer en ik veronderstel de, dat het in moeilijkheden verkeerde. Ik ben met m’n auto het luchtschip gevolgd. Plotseiig zag ik de R 101 de grond raken. Een geweldige slag volgde en op hetzelfde oogenblik sloegen de vlammen uit het Lucht schip. Ik sprong uit myn wagen en rende onmiddellyk paar de plaats waar ’t gevaar te was neergekomen. Daar vond ik eenige mecaniciens in half-verdoofden toestanu, die uit het luchtschip waren ontsnapt». De eerste overlevende, die ik sprak, was de mecanicien Leech. Deze vertelde my, dat niemand aan boord van het luehtechip had geweten, dat de R. 101 in moeilijkheden verkeerde, tot enkele oogenblikken voor de ramp. De opvarenden wisten alleen, dat de com mandant, Luitenant Irwin, trachtte een commando naar de machine-kamer door te geven om de motoren te doen stoppen. Toen stortte het gevaarte plotseling naar omlaag en sloeg tegen de helling van een heuvel. Onmiddellyk daarop volgde een ontploffing, waardoor het luchtschip in brand vloog. Darling vertelde ons verder, dat hy aan de zijde, het verst van de vlammen verwy- derd, in het luehtechip klom, door een ruit stuk te slaan. Hy kwam in een der machine- ruimtes. Hij liep door, maar werd door vlammen teruggedreven. Het was hopeloos, te trachten iets te doen; het eenige was zoo spoedig mogelijk hulp halen. De ramp heeft plaats gehad op het moment dat de meeste opvarenden hun kooien lagen en voor de bedie- mng der motoren 12 leden der bemanning dienst deden. Volgens het verhaal van de overlevenden was het luchtschip plotseling berken en zorgen doet ons jong blij- men maar niet ,net zorSen zich Lord Thomson, Minister v. Luchtvaart, onder de slachtoffers. Het Britsche luchtschip de R 101, dat Za terdag te 19.36 uur van Cardington vertrok met bestemming naar Karateji, en voorne- mens was een tusschenlanding te maken te Ismailla in Egypte, is Zondagmorgen vroeg naby Beauvais in het departement Oise in Frankrijk neergestort. Het luchtschip stond onder commando van luitenant Irwin, de bemanning bestond uit 5 officieren en 42 koppen. Aan boord waren de volgende hooge auto riteiten: Lord Thomson, minister van Luchtvaart; Sir Sefton Brancker, vice-luchtmaar- schalk en directeur van de civiele lucht vaart; Irwin, de commandant van het lucht schip; Eskaderleider Palstra van de ly'ke Australische luchtmacht; Eskaderleider W. H. L. O’Neill, die zich als ’’ertegenwoydiger van den minister van Indië naar Karatsji wilde begeven; Vleugelcom mandant R- A. B. Colmore; luitenant-kolonel V. C. Richmond, onder*. directeur voor den luchtdienst en ontwerper van de R 101; Majoor G. H. Scott, onder-directeur van den luchtschepenlbouw en commandant van de R 100; Eskaderleider S. M. Rope, majoor P. Bis hop en verder tal van officieren en inge nieurs. Zy allen kwamen by de ramp om het le ven, evenals de commandant Inwin en 39 leden van de bemanning. Het luchtschip dat in vier a vijf dagen Karachi hoopte te bereiken vertrok op tyd van Cardington. Toen het over Londen vloog was de mist zoo dicht dat men de lichten niet kon zien. Boven Frankryk heeft het luchtschip blijkbaar met een hevigen storm te kampen gehad en Zondagmorgen kwam het vreeseljjke bericht dat het was neergestort. Op het terrein van de ramp. Toen onze berichtgever op de tijding van het ontzettend ongeluk te Beauvais, een fa brieksstadse in het Departement Oise aan kwam, gelukte het hem slechts met moeite de plaats van den ramp te bereiken. loen hij by de plaats van het ongeluk aankwam, was het terrein door militairen afgezet. De overblijfselen van het lucht schip boden een treurigen. aanblik. Het was ten groote ruïne en het reddingswerk was uiterst moeilijk. Hoe de ramp geschiedde. Op de plaats van de ramp outmoettep wy den Engelschman George Darling, die te Beauvais woont. De ooggetuige na oogenblikkelijk. Voor hij echter Carew opnieuw kon aanvallen, gebeurde er iête an ders. Archibald Benoit had een kleine revol ver te voorschijn gehaald en richtte deze op den bankier. Nu wordt het mijn beurt, fluisterde hij met witte lippen. Vaar naar de hel schurk waar je thuis hoort! Voor iemand het kon verhinderen, haalde hij den trekker over. Maar het wapen ketete. Snel drukte hij nog eens en nog eens, doch ei viel geen schot. Alleen de slaghoedjee ontbrandden, met het geluid als van een kinderpis tooltje. Rouvain lachte, lach. Dacht je nou werkelijk, jongetje, dat ik jou met een geladen rewlver liet rondloo- pen. Neen, ventje, ik heb, toen je gisteren je roes uitsliep, netjes al ‘t kruit er uit ge schud. Ha-ha! Men moeb oppassen met zul ke heethoofdige jongelui. Hij wendde zich tot Carew. En met jou reken ik later wel af. Nog een woedenden blik, en de deur viel achter zijn groote figuur in het slot. De re volver viel op den grond, en als een toon-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1930 | | pagina 1