^T' NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, «o. 17499 Dinsdag 99* Jaargang NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. 31 FEUILLETON. omen n 150 Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon-enFeest dagen ..De Stille Wachters”. De ramp van de R IOI. 7 Oktober 1930 fiOUDSCHE COLRANT. Mayonnaise schip der wereld het sterkste de ramp -tast men len S.75. lezondheid” i direct na terdam HOOFDSTUK III. n den tekst. iden ƒ3.25. der vijf overlevenden van de R 38, het En gelsche luchtechip, dat in 1920 boveh den i verschuldigd. hij was ten prooi aan in maande- »ld: zich man isen of f 3.50 ede te is met als de in huis loo-« I voor, s juist iswerk k. n geen uitge- hangt t, als-. 195 ontvangen: gezondigd, noegen aan in als m met onze n staat za' ,ke in dit ’rtfs 4.50. varinf ning Hend< she wenken voor jange rüs ƒ1.25. Hoe Irwin stierf. De overlevende Cook, die zware brand wonden heeft, verklaarde Kapitein Irwin toojide zich etn held. Toen ik me een weg door de vlammen baande, zag ik hem kalm op zijn poet staan, orders gevende en hij stierf ook op zijn post. hoedje gespeeld. Het was zoo helder als glas. Maar het baatte weinig of hij en ieder ander dat al wist, een rechtbank verlangt bewijzen en die bezat hij nie£. En in geval Arthur Smith later gevat mocht worden, zou de justitie hem niet meer kruinen ten laste leggen, dan misbruik van vertrouwen in zijn positie als plaatsvervanger van den bankier. Rouvain zou volhouden hem niet te kennen en Smith zou aanvoeren, dat hij met deze ongelukkige transactie had gepoogd de fir ma Oarew te bevoordeelen. Dat het anders uitliep was dom van hem, doch iedereen kan falen, nietwaar? Zoo zou de bedrieger ongeveer spreken. Hij was de gevolmachtig de van Sir Henry Carew, en-daar zou hij zich in ieder geval op beroepen. Sir Carew was er aansprakelijk voor, en zijn crediteu ren zouden hem verwijten, niet beter te heb ben opgelet bij het aanstellen van een ver trouwensman. Arme vader, hoe kon hij ver moeden, dat de man met wien hij al meer dan tien jaren samenwerkte, hem zóó zou bedriegen Carew was ontzet over de geraf fineerde manier waarop de twee mannen te werk waren gegaan. Het mooiste was, dat Smith er hiet een voudig met het hem toevertrouwde kapitaal vandoor ging. Geen kwestie van I Hij had zich alleen door de vlucht aan de gevolgen van zijn daad onttrokken, omdat hij vrees de in moeilijkheden te zullen geraken. Aan Rouvain had hij de volle „waarde yoor de aandeelen betaald en deze had op ierp, was Het blad Neemt altijd afscheid van elkander, alsof gij elkaar nooit zoudt weerzien. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (beboerende tot den bezorgkring): 1—5 regels 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 15 regels 1.55, elke regel meer 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnummer 20 bijslag op den prjjs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prjjs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN» 1—4 regels 2.25, elke regel meer 0.50. Op de voorpagine 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen by contract tot zeer gereduc eerden prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede B oei ^hande laren, Advertentiebureaus en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zjjn. RA jaren, die ik weg ben, zoo’n schurk gewor den ben. Als zij alles wist, zou zij er niet naar verlangen, mij ooit weer te zien. Dat ben ik niet met u eens, antwoordde Carew kalm. Bij mijn vertrek heb ik Uw zuster beloofd, u, als het in mijn macht lag, bij haar terug te zullen brengen en met groote blijdschap aanvaardde zij mijn hulp. Benoit keek hem met betraande oogen aan. Nooit, nooit zal ik terugkeeren, zei hij, liever zou ik sterven. Ik heb trouwens reeds een besluit genomen. Nog dezen mor gen zal ik mij aanmelden voor het vreem delingenlegioen. Dat zult u niet doen, zei Carew beslist. Mijnheer' riep de jongeman uit, driftig opspringend, ik ben u erkentelijk voor uw hulp, maar daarmee geef ik u nog niet het recht, mij te behandelen als een kwajongen, die geen eigen wil heeft. Ik ben op het oogenblik nog minder dan een bedelaar en onder zulke omstandigheden denk ik er niet aan, naar mijn vader terug te keeren. Twee jaren lang ben ik een zwakkeling geweest, maar dat is nu voorbij. Ik neem dienst en ze zullen niets meer van mij hooren, tot een barmhartige kogel een eind heeft gemaakt aan mijn nutteloos bestaan. Vaarwel dus, mijnheer, en nogmaals, dank voor uw hulp. Archibald greep zijn hoed en wilde zich verwijderen, maar Carew Versperde hem den weg. Neen, u gaat niet heen, zei hij op be- slisten toon, ik wil u een voorstel doen, dat heden voof liet Britsche ministerie te con- troleeren. Salmont is wederom vertrokken. Om half vier heeft zich Zondag in tegen woordigheid van de Britsche autoriteiten in de zaal van het raadhuis van Allonue, die in een rouwkapel was herschapen, een indruk wekkende plechtigheid afgespeeld. De mu ren van de zaal waren met gordijnen en met Engelsche en Fransche vlaggen behangen. Alle lijkkisten werden met witte draperieën bedekt en verdwenen onder een geweldige hoeveelheid bloemen. Sommige lijken waren zóó ineengeschrompeld, dat men er kinder- cioodkisten voor heeft kunnen gebruiken. De luchtvaartattaché van Groot-Britan- nië te Parijs ging, toen de autoritei ten bij een waren, over tot het identifioeeren der lijken. In de eerst© plaats probeerde hij het stoffelijk overschot van Lord Thomson en Sif Sefton Brancker te vinden. Lang zaam schreed de attaché’ langs elke lijkkist en bleef eenige oogen blikken in gjebed ver zonken. Soms meende hij het lijk van Thom son te hebben bevonden, maar was na een nader onderzoek niet zeker van zijn zaak. De attaché opende ook de enveloppes, die de in de onmiddellijk nabijheid van de lijken gevonden voorwerpen bevatten. Ten slotte besloot hij de identificatie der lijken tot vanochtend om 8 uur uit te stellen. Do hoop verkoolde spanten is nu in alle richtingen doorzocht. 47 lichamen werden afgrijselijk verminkt te voorschijn gebracht. Er moeten er dus nog drie gevonden wor den, alfl het luchtschip 58 opvarenden be vatte, zooals de piloot volhoudt. De assistent Radclif, wiens dood gisteren gemeld werd, was» er reeds direct het ergst aan toe. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad ƒ3.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, bij onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie Telef. Interc. 82; Redactie Telef. 83. Postrekening 48400. aan. De Manchester Guardin vermeldt nog een verklaring van het ongeluk uit den mond van sLeech. Hij is onder den indruk, dat de staart van het luchtschip in het ongereede geraakt is. Volgens hem was deze al gedeel telijk van het schip gescheiden voor het neerviel. Het droeg 25 ton aan brandstof en dtor de zwaarte van des regen werd dit een gevaar. Disley, de radioman, meent, dat het lucht schip, na een heuvel overgevlogen te zijn, in een luchtzak terechtkwam. De verslagen over het ongeluk zelf wijzen uit dat niet, zooals men dacht, de meesten in den slaap door den dood overvallen zijn, maar dat velen, blijkens de houding waarin hun verkoolde lichamen gevonden werden tegen den dood verzet hebben. Drie zijn gered, doordat de tanks met water- ballast boven hun hoofden barstten. Ande ren hebben inspannende pogingen moeten doen om de wanden van hun vertrek te ver nielen. Bij de lijken zijn,, alleen allerlei eigendommen gevonden, varaan hun iden titeit misschien vastgestela zou kunnen wor den. De afwijkende lezingen over het aantal menschen aan boord doen Vermoeden, dat een verstekeling aan boord was. Maar aan het departement acht men dit onwaarschijn lijk. De i overlevenden zijn uit over den heldendood van Irwin die men op het laatste oogenblik kalm op zyn post gezien heeft zonder eenige poging om zich het leven te redden. Bij ditongeluk zijn vijf van de chefs van het departement omgeko men en bijna al de voornaamste deskundigen op het gebied van constructie van luchtsche pen ook de man, die het schip zelf ontwor pen heeft. Vermeld wordt nu, dat Lord Thomson voorbestemd was om de volgende onderkoning van Indië te worden. Verder dat hij en zijn kamerdienaar zich verzekerd hadden, maar dat Sir Sefton Brancker on verzekerd was, evenals de geheele beman ning en het schip zelf, dat ongeveer zes millioen gulden gekost heeft. Oorspronkelijke roman door HERM. N. v. d. VOORT. Nadruk verboden. Een oogenblik nog aarzelde de jongeman, toen nam hij de bankbiljetten en het kaartje aan. Ik zal doen wat u vraagt, zei hij dof. Om negen uur dus, morgenochtend. Ik zal er zijn. Tevreden keerde Oarew djen nacht huis waarts. Het eerste*nummer van zijn program 'ad hij dus reeds afgewerkt dat was geen •lecht begin. Van Archibald Benoit voelde 'nJ zich nu zeker die zou voor morgen- ^htend althans geen dwaze dingen doen. Maar nu de bankier Charles Rouvain I Ca rew verheelde zich niet, dat het een moet ik6 strijd zou wordende kerel scheen slu wer dan hij zich had voorgeateld. Een nieu- W? om no°it zijn tegenstander te onder schatten. Geen enkele rechter zou Rouvain unnen veroordeelen, vooral omdat hij, zoo- genaamd, in opdracht Van Arthur Smith nandeld had. Effecten koopen is geen straf- oaar feit. ont „i - delooze dingen verlost te zijn, zich niet uit eigen beweging kon den om ze weer terug te koopen. Carew begreep, dat daar het geheele com plot op berustte. Rouvain bad nar.elijk we ken te vcieH^ngekocht, voor een beepotte- ly’>k lagen prjjs en daarna kuiutin itig, p welke sluwe manier wist Carew nog niet, de aandeelen doen oploopen Op het juiste mo ment had hij deze toen aan het Londensche bankiershuis overgedaan, alwaar Arthur smith de vodden dankbaar in ontvangst nam De zaak was geweldig moeilijk. Gesteld dat hij de bewijzen tegen de beide oplichters kon verzamelen, hoeveel kostbare tijd zou daar niet mee heengaan, en wat zou er dan nog van zijn vader’s fondsen overgebleven zijn? Carew kon in die richting geen bevre digende oplossing vinden. Het beste was, oogenblikkelijk de zaak in handen te geven van een paar bekwame detectives, en zelf te probeeren binnen drie maanden het noodige geld bijeen te krijgen. Het zou een dubbele kans zijn. En met dit voornemen bezield, begaf Carew zich ter ruste. Het was den volgenden morgen nog, geen negen uur, toen Archibald Benoit zich reeds bij Oarew liet aandienen. Hij zag er, naar Oarew opmerkte, veel beter uit dan den avond tevoren; zijn oogen stonden niet zoo Een breuk in het geraamte de eorzeek? Vrijdag rouwdag In Frankrijk. Een national* begrafenii in Cardington. De meaning van Dr. Eckener. Zij die voorgingen. De uitvoerige berichten over de ontstel- i lende ramp die het Engelsche luchtschip ueTR. 101 heelt getroffen, blijven aanhouden. Humber neerstortte. Heel de wereld rouwt mee met Engeland, met deze voot het land nationale ramp, een zoo droevige gebeurtenis dat zij de deernis wakker roept van ieder. De ramp is tot dusver de ernstigste ge weest, welke ooit de luchtvaart heeft getrof fen, zoodat de ondergang van de R 101 in Engeland dan ook een algemeene verslagen- heid in het leven heeft geroepen. Ho? wel nog steeds niet bekend is, wat de juiste oorzaak is van de catastrophe, laten alle berichten, die zich bezig houden met het ongeluk, uitkomen, dat de R. 101 een feilen strijd had te strijden tegen storm en regen, dien het niet kon winnen. De Londensche correspondent van de Frankfurter Zeitung maakt de- opmerking dat de R 101 met zwijgende hartstochtelijk heid werd geconstrueerd. De bouwidealen, waarvan men uitging, vonden een hevige bestrijding; elke onjuiste reclame werd van zijn ontstaan verre gehouden en heel En geland volgde dezen constructieijver met de niet minder luidlooze hoop, dat de R 101 het eerste en me,est trotsche luchtechip v an den tegenwoordigen tijd zou worden en En gel ands naam overal ter wereld bekend zou maken. Van dit allee ia nu niets overgeble ven dan een gloeiende brandstapel in een' Fransch bosch en nog minder dan een tien tal mannen, die aan den dood ontsnapten, maar die over het ongeluk niet veel meer weten te vertellen dan dat het plotseling en op een overrompelend© wijze geschiedde. De R 101 was het luchtschip, waar al de liefde naar uitging van lord Thomson, den minister van de luchtvaart, die evenals sir Sefton Brancker, den vice-luchtinaarschalk met het luchtschip verbrand is. Lord Thom son was steeds een warm voorstander van de luchtscheepvaart-, die z.i. alleen d© ge schikte middelen bood voor tochten over land en over den Oceaan. Met Oceaanvluch- ten per vliegtuig en soortgelijke onderne mingen had hij niet bizonder veel op en van hem is de stoute uitspraak afkomstig, dat, wanneer Lindbergh wgs verongelukt, veel dappere piloten thans nog in het leven zouden zijn. In deze lijn lag het dan ook, dat hij voor de R 101 een constructie be pleitte, welke afweek van die van het zus terschip, de R 100, omdat de R 101 zoodoen de wel-is-waar zwaarder werd, maar tevens stabieler. Met hem kwam, we meldden het reeds, om het leven majoor C. H. Scott, die vroeger de R 100 heeft bestuurd, verder kolonel Richmond, de constructeur. Tot de officieren behoorde ook Potter, een Lord Thomson. Baron, Thomson (Christopher Birdhood) was 13 April 1875^eboren en diend© in den veldtocht van Maslianaland en in den Boe renoorlog. In 1909 kwam hij bij den gene- ralen staf en twee jaar later op het minis terie van Oorlog. Hij werd militair attaché en hoofd der Britsche missies in Roeme nië (1915—1916) en in Palestina (1917)in 1918 maakte hij deel uit van den oppersten oorlogsraad. Na brigadier-generaal gewor den te zijn, nam hij in 1920 ontslag als pro test tegen d© interventie der geallieerden tegen Sovjet-Rueland. Hij werd lid der La- bourpartij cn vergezelde als expert de door deze naar Ierland en het Roerland gezon den enquète-commissies. Later bezocht hij Rusland. In 1922 en 1923 was hij candidaat bij d© algemeene verkiezingen, maar werd verslagen. In 1924 benoemde de eerste arbei- dersregeering hem tot minister voor Lucht vaart en werd hij Peer. 7 Juni 1929 werd Lord Thomson opnieuw minister voor Lucht vaart in het kabinet MacDonald. Omtrent, de oorzaak van r.og steeds in het .duister. Volgens de Daily Mail, kon het luchtechip Slechts met moeite opstijgen, werkte een van de motoren slecht en heeft men ballast moeten uitwerpen voor,, het schip de hoogte inging. Naar het schijnt heeft het voortdurend vrij laag gevaren en maakte het pp verschillende toeschouwers den indruk van zich slecht te bewegen. Zoo wel de verhalen van inwoners van Beauvais als die van overlevenden wijzen uit, dat met het schip, reeds toen het over Beauvais' voer, alles niet in orde was,daarbij kwam nog de geweldige regen die het schip veel te zwaar gemaakt heeft. Een deskundige voor luchtseheepbouw zegt in de Daily Mail echter, dat wanneer het juist is. dat de neus van het schip ge daald was, de eenige oorzaak daarvan,, be halve beschadigde controle, lekkage kan zijn. Kwam daar zware wind en regen bij, - dan kon het schip zich niet in de lucht hou den. Volgens de rapporten, werkten de motoren op hun grootste snelheid. Dit zou ook een aanwijzing zijn, dat de officieren het schij> daardoor in de hoogte probeerden te hou- ”deh? Volgehs de Daily Express zou men 'net het luchtechip reeds een ontrustbarende er- ig hebben opgedaan tijdens de verschij- bij 'de laatste vliegdemonstraties van Ion en die tot nu toe strikt geheim gehouden zijn. Reeds toen was het schip reeds bijna vergaan. Onmiddellijk na het verlaten van Hendon immers bemerkten de diensthebben- de officieren, dat het schip begon te zakken. Alleen de bemanning zag toen bij onder zoek, dat de kleine ballons tegen het metalen geraamte aanschuurden en rapporteerden dit aan den gezagvoerenden officier. Deze gaf toen last om met den grootaten spoed naar Cardington terug te keeren. Daar aan gekomen bleken er in deze ballons meer dan zestig kleine gaten geschuurd te zijn, waardoor het gas ont snapt was. Enkel door het snelle handelen van Irwin, denzelfden commandant die nu omgekomen is en die toen heel ..wat ballast en twee ton zware olie overboord wiei het onheil dezen zomer voorkomen. L oppert de onderstelling dat ook Zondag lekkage misschien de oorzaak geweest is. Na deze gebeurtenis is het lucht schip nog 45 voet langer gemaakt en men zag het algemeen voor De laatste eer. De oppermaarschalk der Britsche lucht vaart, Balmond, is bij de landing te Beau vais door generaal Barès, den commandant van de Fransche militaire luchtvaart, ont vangen. Na aan het stoffelijk overschot van de slachtoffers der R. 101 de laatst© eer te heb ben bewezen, heeft hij zich door den com mandant der gendarmerie de omstandighe den laten uitleggen. Generaal Barès deed uitkomen, dat uit eerbied voor de Britsche autoriteiten een onderzoek raar de technische oorzaken van de ramp achterwege was gebleven. De commandant van de Britsche luchtvaart Holt, die Salmont vergezelde, blijft te Beauvais teneinde den loop der werkzaam- i, en zouden >men aanmel- rew, hem tegelijkertijd een kistje sigaren toeschuivend. Ik moet u eerlijk bekennen, begon Ar chibald Benoit, dat ik van verlangen brand, om te hooren, wat u mij van mijn vader en zuster kunt vertellen. Ik zal uw ongeduld niet lang op de proef stellen, antwoordde Carew, Nog geen twee maanden geleden ondernam ik een gevaarlijken tocht door de woestijn. Ik zal daarover niet uitwijden, alleen maar zeggen, dat het een verschrikkelijke reis was, en dat ik zeker zou zijn omgekomen, wanneer ik niet het geluk had gehad, het tot dicht bij het stadje Hauran te kunnen uithouden. Daar viel ik uitgeput neer en werd ik door de uwen gered, die mij liefde rijk verpleegden, tot ik weer sterk genoeg was, om de terugreis te aanvaarden. Ik heb dus gisteravond niet te veel beweerd, toen ik u zei, dat ik een groote schuld aan uw. vader en uw zuster had at te doen hun ben ik mijn leven Benoit zei niets; een hevige ontroering. Op zachteren toon vervolgde Carew: Op zekeren avond hoorde ik uw zuster een bekend lied spelen: „Home, sweet ho me” en zij vertelde mij, dat zij Jt speelde voor haar broer Archy, van wien zij altijd veel had gehouden. Zij had gedroomd, dat hij die muziek zou hooren en daardoor mis schien terugkeeren. Archibald barste in snikken uit. Nationule rouwdag in Frankrijk. Hedenochtend werd in de kathedraal van Beauvais een requiemmis opgedragen, waar- e bij minister-president Tardieu en d© meeste Fransche ministers tegenwoordig waren, be nevens vertegenwoordigers der Engelsche re- geering. Ook de luchtvaartmaatschappijen waren vertegenwoordigd. Naz afloop van de plechtigheid zouden d© lijken naar Havre worden vervoerd, De Fransche regeering heeft besloten, Vrijdag tot nationalen rouw dag te verklaren. Gisteren verschenen boven de plaats, waar het ongeluk heeft plaata ge had, honderden Engelsche en Fransche vliegtuigen, di© bloemen naar beneden wier pen. Ook de eerste familieleden der slacht offers zijn te Beauvais aangekomen. Men heeft getracht, met hun hulp de lijken te identificeeren, doch dit bleek in de meeste gevallen onmogelijk. De gendarmerie doet ijverig nasporingen, of nog elders overblijf selen van het luchtechip te vinden zijn. Teraardebestelling in een gemeen schappelijk graf. Het ministerie van Luchtvaart heeft den bloedverwanten voorgesteld de slachtoffers in een gemeenschappelijk graf nabij Car dington, waarop een monument zal worden geplaatst, bij te zetten. Het stoffelijk over schot der verongelukten zal van Boulogn naar Dover overgebracht worden door d torpedobooten Tribune en Tempest. In Dover en op het Victoria station in tarnden zullen eerewachten worden opge steld. In Westminster Abbey zullen de kisten worden opgebaard. Een nationale begrafenis. Een nationale begrafenis zal verleend wor den aan ete-slatèrtoffers en een herdenkings dienst zal in de St. Paul gehouden worden. Wat ia de oorzaak. Door een Engelsch agentschap werd he den een verklaring gepubliceerd van Captain Holt, directeur van de Technische A'fdeeling voor de Luchtscheepvaartontwikkeling van (Wordt vervolgd.) zelfbewuster als iemand, die een vast be sluit heeft genomen. Gaat u zitten, mijnheer Benoit, zei Ca- genvum, ntii uuilLai liep in de duizenden. Zoek maar eens uit, wie de vorige eigenaars waren. D© eerste bezitters waren natuurlijk blij, van die waar- ^8- Tegenover anderen kenden Smith en «ouvain elkaar natuurlijk niet, maar in r ehjkheid hadden ze samen onder een uen maai oever is, aan uw dolle besluit om in het vreemdelingenlegioen dienst te ne men. vig En dan, wild opbruteend, riep hij uit: mijnbeer, ik ben een ellendeling. Maar gelukkig weet zij het niet, dat ik in die twee

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1930 | | pagina 1