^T'
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
«o. 17499
Dinsdag
99* Jaargang
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
31
FEUILLETON.
omen
n
150
Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon-enFeest dagen
..De Stille Wachters”.
De ramp van de R IOI.
7 Oktober 1930
fiOUDSCHE COLRANT.
Mayonnaise
schip der wereld
het sterkste
de ramp -tast men
len S.75.
lezondheid”
i direct na
terdam
HOOFDSTUK III.
n den tekst.
iden ƒ3.25.
der vijf overlevenden van de R 38, het En
gelsche luchtechip, dat in 1920 boveh den
i verschuldigd.
hij was ten prooi aan
in maande-
»ld:
zich
man
isen of
f 3.50
ede te
is met
als de
in huis
loo-«
I voor,
s juist
iswerk
k.
n geen
uitge-
hangt
t, als-.
195
ontvangen:
gezondigd,
noegen aan
in als
m met onze
n staat za'
,ke in dit
’rtfs 4.50.
varinf
ning
Hend<
she wenken
voor jange
rüs ƒ1.25.
Hoe Irwin stierf.
De overlevende Cook, die zware brand
wonden heeft, verklaarde Kapitein Irwin
toojide zich etn held. Toen ik me een weg
door de vlammen baande, zag ik hem kalm
op zijn poet staan, orders gevende en hij
stierf ook op zijn post.
hoedje gespeeld. Het was zoo helder als
glas. Maar het baatte weinig of hij en ieder
ander dat al wist, een rechtbank verlangt
bewijzen en die bezat hij nie£. En in geval
Arthur Smith later gevat mocht worden, zou
de justitie hem niet meer kruinen ten laste
leggen, dan misbruik van vertrouwen in zijn
positie als plaatsvervanger van den bankier.
Rouvain zou volhouden hem niet te kennen
en Smith zou aanvoeren, dat hij met deze
ongelukkige transactie had gepoogd de fir
ma Oarew te bevoordeelen. Dat het anders
uitliep was dom van hem, doch iedereen
kan falen, nietwaar? Zoo zou de bedrieger
ongeveer spreken. Hij was de gevolmachtig
de van Sir Henry Carew, en-daar zou hij
zich in ieder geval op beroepen. Sir Carew
was er aansprakelijk voor, en zijn crediteu
ren zouden hem verwijten, niet beter te heb
ben opgelet bij het aanstellen van een ver
trouwensman. Arme vader, hoe kon hij ver
moeden, dat de man met wien hij al meer
dan tien jaren samenwerkte, hem zóó zou
bedriegen Carew was ontzet over de geraf
fineerde manier waarop de twee mannen te
werk waren gegaan.
Het mooiste was, dat Smith er hiet een
voudig met het hem toevertrouwde kapitaal
vandoor ging. Geen kwestie van I Hij had
zich alleen door de vlucht aan de gevolgen
van zijn daad onttrokken, omdat hij vrees
de in moeilijkheden te zullen geraken.
Aan Rouvain had hij de volle „waarde
yoor de aandeelen betaald en deze had op
ierp, was
Het blad
Neemt altijd afscheid van elkander,
alsof gij elkaar nooit zoudt weerzien.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (beboerende tot den bezorgkring):
1—5 regels 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
15 regels 1.55, elke regel meer 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnummer 20
bijslag op den prjjs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prjjs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN» 1—4 regels 2.25, elke regel meer 0.50. Op
de voorpagine 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen by contract tot zeer gereduc eerden
prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede B oei ^hande
laren, Advertentiebureaus en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het
Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zjjn.
RA
jaren, die ik weg ben, zoo’n schurk gewor
den ben. Als zij alles wist, zou zij er niet
naar verlangen, mij ooit weer te zien.
Dat ben ik niet met u eens, antwoordde
Carew kalm. Bij mijn vertrek heb ik Uw
zuster beloofd, u, als het in mijn macht
lag, bij haar terug te zullen brengen en met
groote blijdschap aanvaardde zij mijn hulp.
Benoit keek hem met betraande oogen aan.
Nooit, nooit zal ik terugkeeren, zei hij,
liever zou ik sterven. Ik heb trouwens
reeds een besluit genomen. Nog dezen mor
gen zal ik mij aanmelden voor het vreem
delingenlegioen.
Dat zult u niet doen, zei Carew beslist.
Mijnheer' riep de jongeman uit, driftig
opspringend, ik ben u erkentelijk voor uw
hulp, maar daarmee geef ik u nog niet het
recht, mij te behandelen als een kwajongen,
die geen eigen wil heeft. Ik ben op het
oogenblik nog minder dan een bedelaar en
onder zulke omstandigheden denk ik er niet
aan, naar mijn vader terug te keeren. Twee
jaren lang ben ik een zwakkeling geweest,
maar dat is nu voorbij. Ik neem dienst en
ze zullen niets meer van mij hooren, tot een
barmhartige kogel een eind heeft gemaakt
aan mijn nutteloos bestaan. Vaarwel dus,
mijnheer, en nogmaals, dank voor uw hulp.
Archibald greep zijn hoed en wilde zich
verwijderen, maar Carew Versperde hem den
weg.
Neen, u gaat niet heen, zei hij op be-
slisten toon, ik wil u een voorstel doen, dat
heden voof liet Britsche ministerie te con-
troleeren. Salmont is wederom vertrokken.
Om half vier heeft zich Zondag in tegen
woordigheid van de Britsche autoriteiten in
de zaal van het raadhuis van Allonue, die in
een rouwkapel was herschapen, een indruk
wekkende plechtigheid afgespeeld. De mu
ren van de zaal waren met gordijnen en met
Engelsche en Fransche vlaggen behangen.
Alle lijkkisten werden met witte draperieën
bedekt en verdwenen onder een geweldige
hoeveelheid bloemen. Sommige lijken waren
zóó ineengeschrompeld, dat men er kinder-
cioodkisten voor heeft kunnen gebruiken.
De luchtvaartattaché van Groot-Britan-
nië te Parijs ging, toen de autoritei ten bij
een waren, over tot het identifioeeren der
lijken. In de eerst© plaats probeerde hij
het stoffelijk overschot van Lord Thomson
en Sif Sefton Brancker te vinden. Lang
zaam schreed de attaché’ langs elke lijkkist
en bleef eenige oogen blikken in gjebed ver
zonken. Soms meende hij het lijk van Thom
son te hebben bevonden, maar was na een
nader onderzoek niet zeker van zijn zaak.
De attaché opende ook de enveloppes, die de
in de onmiddellijk nabijheid van de lijken
gevonden voorwerpen bevatten. Ten slotte
besloot hij de identificatie der lijken tot
vanochtend om 8 uur uit te stellen.
Do hoop verkoolde spanten is nu in alle
richtingen doorzocht. 47 lichamen werden
afgrijselijk verminkt te voorschijn gebracht.
Er moeten er dus nog drie gevonden wor
den, alfl het luchtschip 58 opvarenden be
vatte, zooals de piloot volhoudt.
De assistent Radclif, wiens dood gisteren
gemeld werd, was» er reeds direct het ergst
aan toe.
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad
per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt
Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad ƒ3.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
bij onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie Telef. Interc. 82;
Redactie Telef. 83. Postrekening 48400.
aan.
De Manchester Guardin vermeldt nog een
verklaring van het ongeluk uit den mond
van sLeech. Hij is onder den indruk, dat de
staart van het luchtschip in het ongereede
geraakt is. Volgens hem was deze al gedeel
telijk van het schip gescheiden voor het
neerviel. Het droeg 25 ton aan brandstof en
dtor de zwaarte van des regen werd dit
een gevaar.
Disley, de radioman, meent, dat het lucht
schip, na een heuvel overgevlogen te zijn,
in een luchtzak terechtkwam.
De verslagen over het ongeluk zelf wijzen
uit dat niet, zooals men dacht, de meesten
in den slaap door den dood overvallen zijn,
maar dat velen, blijkens
de houding waarin hun verkoolde
lichamen gevonden werden
tegen den dood verzet hebben. Drie
zijn gered, doordat de tanks met water-
ballast boven hun hoofden barstten. Ande
ren hebben inspannende pogingen moeten
doen om de wanden van hun vertrek te ver
nielen. Bij de lijken zijn,, alleen allerlei
eigendommen gevonden, varaan hun iden
titeit misschien vastgestela zou kunnen wor
den. De afwijkende lezingen over het aantal
menschen aan boord doen Vermoeden, dat
een verstekeling aan boord was. Maar aan
het departement acht men dit onwaarschijn
lijk.
De i overlevenden zijn uit over
den heldendood van Irwin
die men op het laatste oogenblik
kalm op zyn post
gezien heeft zonder eenige poging om zich
het leven te redden. Bij ditongeluk zijn vijf
van de chefs van het departement omgeko
men en
bijna al de voornaamste deskundigen
op het gebied van constructie van luchtsche
pen ook de man, die het schip zelf ontwor
pen heeft. Vermeld wordt nu, dat Lord
Thomson voorbestemd was om de volgende
onderkoning van Indië te worden. Verder
dat hij en zijn kamerdienaar zich verzekerd
hadden, maar dat Sir Sefton Brancker on
verzekerd was, evenals de geheele beman
ning en het schip zelf, dat
ongeveer zes millioen gulden
gekost heeft.
Oorspronkelijke roman
door
HERM. N. v. d. VOORT.
Nadruk verboden.
Een oogenblik nog aarzelde de jongeman,
toen nam hij de bankbiljetten en het kaartje
aan.
Ik zal doen wat u vraagt, zei hij dof.
Om negen uur dus, morgenochtend.
Ik zal er zijn.
Tevreden keerde Oarew djen nacht huis
waarts. Het eerste*nummer van zijn program
'ad hij dus reeds afgewerkt dat was geen
•lecht begin. Van Archibald Benoit voelde
'nJ zich nu zeker die zou voor morgen-
^htend althans geen dwaze dingen doen.
Maar nu de bankier Charles Rouvain I Ca
rew verheelde zich niet, dat het een moet
ik6 strijd zou wordende kerel scheen slu
wer dan hij zich had voorgeateld. Een nieu-
W? om no°it zijn tegenstander te onder
schatten. Geen enkele rechter zou Rouvain
unnen veroordeelen, vooral omdat hij, zoo-
genaamd, in opdracht Van Arthur Smith
nandeld had. Effecten koopen is geen straf-
oaar feit. ont „i -
delooze dingen verlost te zijn,
zich niet uit eigen beweging kon
den om ze weer terug te koopen.
Carew begreep, dat daar het geheele com
plot op berustte. Rouvain bad nar.elijk we
ken te vcieH^ngekocht, voor een beepotte-
ly’>k lagen prjjs en daarna kuiutin itig, p
welke sluwe manier wist Carew nog niet, de
aandeelen doen oploopen Op het juiste mo
ment had hij deze toen aan het Londensche
bankiershuis overgedaan, alwaar Arthur
smith de vodden dankbaar in ontvangst
nam
De zaak was geweldig moeilijk. Gesteld
dat hij de bewijzen tegen de beide oplichters
kon verzamelen, hoeveel kostbare tijd zou
daar niet mee heengaan, en wat zou er dan
nog van zijn vader’s fondsen overgebleven
zijn? Carew kon in die richting geen bevre
digende oplossing vinden. Het beste was,
oogenblikkelijk de zaak in handen te geven
van een paar bekwame detectives, en zelf te
probeeren binnen drie maanden het noodige
geld bijeen te krijgen. Het zou een dubbele
kans zijn. En met dit voornemen bezield,
begaf Carew zich ter ruste.
Het was den volgenden morgen nog, geen
negen uur, toen Archibald Benoit zich reeds
bij Oarew liet aandienen. Hij zag er, naar
Oarew opmerkte, veel beter uit dan den
avond tevoren; zijn oogen stonden niet zoo
Een breuk in het geraamte de eorzeek?
Vrijdag rouwdag In Frankrijk.
Een national* begrafenii in Cardington.
De meaning van Dr. Eckener.
Zij die voorgingen.
De uitvoerige berichten over de ontstel- i
lende ramp die het Engelsche luchtschip
ueTR. 101 heelt getroffen, blijven aanhouden. Humber neerstortte.
Heel de wereld rouwt mee met Engeland,
met deze voot het land nationale ramp, een
zoo droevige gebeurtenis dat zij de deernis
wakker roept van ieder.
De ramp is tot dusver de ernstigste ge
weest, welke ooit de luchtvaart heeft getrof
fen, zoodat de ondergang van de R 101 in
Engeland dan ook een algemeene verslagen-
heid in het leven heeft geroepen.
Ho? wel nog steeds niet bekend is, wat de
juiste oorzaak is van de catastrophe,
laten alle berichten, die zich bezig houden
met het ongeluk, uitkomen, dat de R. 101
een feilen strijd had te strijden tegen storm
en regen, dien het niet kon winnen.
De Londensche correspondent van de
Frankfurter Zeitung maakt de- opmerking
dat de R 101 met zwijgende hartstochtelijk
heid werd geconstrueerd. De bouwidealen,
waarvan men uitging, vonden een hevige
bestrijding; elke onjuiste reclame werd van
zijn ontstaan verre gehouden en heel En
geland volgde dezen constructieijver met de
niet minder luidlooze hoop, dat de R 101
het eerste en me,est trotsche luchtechip v an
den tegenwoordigen tijd zou worden en En
gel ands naam overal ter wereld bekend zou
maken. Van dit allee ia nu niets overgeble
ven dan een gloeiende brandstapel in een'
Fransch bosch en nog minder dan een tien
tal mannen, die aan den dood ontsnapten,
maar die over het ongeluk niet veel meer
weten te vertellen dan dat het plotseling en
op een overrompelend© wijze geschiedde.
De R 101 was het luchtschip, waar al de
liefde naar uitging van lord Thomson, den
minister van de luchtvaart, die evenals sir
Sefton Brancker, den vice-luchtinaarschalk
met het luchtschip verbrand is. Lord Thom
son was steeds een warm voorstander van
de luchtscheepvaart-, die z.i. alleen d© ge
schikte middelen bood voor tochten over
land en over den Oceaan. Met Oceaanvluch-
ten per vliegtuig en soortgelijke onderne
mingen had hij niet bizonder veel op en
van hem is de stoute uitspraak afkomstig,
dat, wanneer Lindbergh wgs verongelukt,
veel dappere piloten thans nog in het leven
zouden zijn. In deze lijn lag het dan ook,
dat hij voor de R 101 een constructie be
pleitte, welke afweek van die van het zus
terschip, de R 100, omdat de R 101 zoodoen
de wel-is-waar zwaarder werd, maar tevens
stabieler.
Met hem kwam, we meldden het reeds,
om het leven majoor C. H. Scott, die vroeger
de R 100 heeft bestuurd, verder kolonel
Richmond, de constructeur.
Tot de officieren behoorde ook Potter, een
Lord Thomson.
Baron, Thomson (Christopher Birdhood)
was 13 April 1875^eboren en diend© in den
veldtocht van Maslianaland en in den Boe
renoorlog. In 1909 kwam hij bij den gene-
ralen staf en twee jaar later op het minis
terie van Oorlog. Hij werd militair attaché
en hoofd der Britsche missies in Roeme
nië (1915—1916) en in Palestina (1917)in
1918 maakte hij deel uit van den oppersten
oorlogsraad. Na brigadier-generaal gewor
den te zijn, nam hij in 1920 ontslag als pro
test tegen d© interventie der geallieerden
tegen Sovjet-Rueland. Hij werd lid der La-
bourpartij cn vergezelde als expert de door
deze naar Ierland en het Roerland gezon
den enquète-commissies. Later bezocht hij
Rusland. In 1922 en 1923 was hij candidaat
bij d© algemeene verkiezingen, maar werd
verslagen. In 1924 benoemde de eerste arbei-
dersregeering hem tot minister voor Lucht
vaart en werd hij Peer. 7 Juni 1929 werd
Lord Thomson opnieuw minister voor Lucht
vaart in het kabinet MacDonald.
Omtrent, de oorzaak van
r.og steeds in het .duister.
Volgens de Daily Mail, kon het luchtechip
Slechts met moeite opstijgen,
werkte een van de motoren slecht en heeft
men ballast moeten uitwerpen voor,, het
schip de hoogte inging. Naar het schijnt
heeft het voortdurend vrij laag gevaren en
maakte het pp verschillende toeschouwers
den indruk van zich slecht te bewegen. Zoo
wel de verhalen van inwoners van Beauvais
als die van overlevenden wijzen uit, dat
met het schip, reeds toen het over Beauvais'
voer, alles niet in orde was,daarbij kwam
nog de geweldige regen die het schip veel te
zwaar gemaakt heeft.
Een deskundige voor luchtseheepbouw
zegt in de Daily Mail echter, dat wanneer
het juist is. dat de neus van het schip ge
daald was, de eenige oorzaak daarvan,, be
halve beschadigde controle, lekkage kan
zijn. Kwam daar zware wind en regen bij, -
dan kon het schip zich niet in de lucht hou
den.
Volgens de rapporten, werkten de motoren
op hun grootste snelheid. Dit zou ook een
aanwijzing zijn, dat de officieren het schij>
daardoor in de hoogte probeerden te hou-
”deh?
Volgehs de Daily Express zou men 'net
het luchtechip reeds een ontrustbarende er-
ig hebben opgedaan tijdens de verschij-
bij 'de laatste vliegdemonstraties van
Ion en die tot nu toe
strikt geheim gehouden
zijn. Reeds toen was het schip reeds bijna
vergaan. Onmiddellijk na het verlaten van
Hendon immers bemerkten de diensthebben-
de officieren, dat het schip begon te zakken.
Alleen de bemanning zag toen bij onder
zoek, dat de kleine ballons tegen het metalen
geraamte aanschuurden en rapporteerden
dit aan den gezagvoerenden officier. Deze
gaf toen last om met den grootaten spoed
naar Cardington terug te keeren. Daar aan
gekomen bleken er in deze ballons
meer dan zestig kleine gaten
geschuurd te zijn, waardoor het gas ont
snapt was. Enkel door het snelle handelen
van Irwin, denzelfden commandant die nu
omgekomen is en die toen heel ..wat ballast
en twee ton zware olie overboord wiei
het onheil dezen zomer voorkomen. L
oppert de onderstelling dat
ook Zondag lekkage misschien de
oorzaak
geweest is. Na deze gebeurtenis is het lucht
schip nog 45 voet langer gemaakt en men
zag het algemeen voor
De laatste eer.
De oppermaarschalk der Britsche lucht
vaart, Balmond, is bij de landing te Beau
vais door generaal Barès, den commandant
van de Fransche militaire luchtvaart, ont
vangen.
Na aan het stoffelijk overschot van de
slachtoffers der R. 101 de laatst© eer te heb
ben bewezen, heeft hij zich door den com
mandant der gendarmerie de omstandighe
den laten uitleggen.
Generaal Barès deed uitkomen, dat uit
eerbied voor de Britsche autoriteiten een
onderzoek raar de technische oorzaken
van de ramp achterwege was gebleven. De
commandant van de Britsche luchtvaart
Holt, die Salmont vergezelde, blijft te
Beauvais teneinde den loop der werkzaam-
i, en zouden
>men aanmel-
rew, hem tegelijkertijd een kistje sigaren
toeschuivend.
Ik moet u eerlijk bekennen, begon Ar
chibald Benoit, dat ik van verlangen
brand, om te hooren, wat u mij van mijn
vader en zuster kunt vertellen.
Ik zal uw ongeduld niet lang op de
proef stellen, antwoordde Carew, Nog
geen twee maanden geleden ondernam ik
een gevaarlijken tocht door de woestijn. Ik
zal daarover niet uitwijden, alleen maar
zeggen, dat het een verschrikkelijke reis
was, en dat ik zeker zou zijn omgekomen,
wanneer ik niet het geluk had gehad, het
tot dicht bij het stadje Hauran te kunnen
uithouden. Daar viel ik uitgeput neer en
werd ik door de uwen gered, die mij liefde
rijk verpleegden, tot ik weer sterk genoeg
was, om de terugreis te aanvaarden. Ik heb
dus gisteravond niet te veel beweerd, toen
ik u zei, dat ik een groote schuld aan uw.
vader en uw zuster had at te doen hun
ben ik mijn leven
Benoit zei niets;
een hevige ontroering.
Op zachteren toon vervolgde Carew:
Op zekeren avond hoorde ik uw zuster
een bekend lied spelen: „Home, sweet ho
me” en zij vertelde mij, dat zij Jt speelde
voor haar broer Archy, van wien zij altijd
veel had gehouden. Zij had gedroomd, dat
hij die muziek zou hooren en daardoor mis
schien terugkeeren.
Archibald barste in snikken uit.
Nationule rouwdag in Frankrijk.
Hedenochtend werd in de kathedraal van
Beauvais een requiemmis opgedragen, waar- e
bij minister-president Tardieu en d© meeste
Fransche ministers tegenwoordig waren, be
nevens vertegenwoordigers der Engelsche re-
geering. Ook de luchtvaartmaatschappijen
waren vertegenwoordigd. Naz afloop van de
plechtigheid zouden d© lijken naar Havre
worden vervoerd, De Fransche regeering
heeft besloten, Vrijdag tot nationalen rouw
dag te verklaren. Gisteren verschenen boven
de plaats, waar het ongeluk heeft plaata ge
had, honderden Engelsche en Fransche
vliegtuigen, di© bloemen naar beneden wier
pen. Ook de eerste familieleden der slacht
offers zijn te Beauvais aangekomen. Men
heeft getracht, met hun hulp de lijken te
identificeeren, doch dit bleek in de meeste
gevallen onmogelijk. De gendarmerie doet
ijverig nasporingen, of nog elders overblijf
selen van het luchtechip te vinden zijn.
Teraardebestelling in een gemeen
schappelijk graf.
Het ministerie van Luchtvaart heeft den
bloedverwanten voorgesteld de slachtoffers
in een gemeenschappelijk graf nabij Car
dington, waarop een monument zal worden
geplaatst, bij te zetten. Het stoffelijk over
schot der verongelukten zal van Boulogn
naar Dover overgebracht worden door d
torpedobooten Tribune en Tempest.
In Dover en op het Victoria station in
tarnden zullen eerewachten worden opge
steld.
In Westminster Abbey zullen de kisten
worden opgebaard.
Een nationale begrafenis.
Een nationale begrafenis zal verleend wor
den aan ete-slatèrtoffers en een herdenkings
dienst zal in de St. Paul gehouden worden.
Wat ia de oorzaak.
Door een Engelsch agentschap werd he
den een verklaring gepubliceerd van Captain
Holt, directeur van de Technische A'fdeeling
voor de Luchtscheepvaartontwikkeling van
(Wordt vervolgd.)
zelfbewuster als iemand, die een vast be
sluit heeft genomen.
Gaat u zitten, mijnheer Benoit, zei Ca-
genvum, ntii uuilLai
liep in de duizenden. Zoek maar eens uit,
wie de vorige eigenaars waren. D© eerste
bezitters waren natuurlijk blij, van die waar-
^8- Tegenover anderen kenden Smith en
«ouvain elkaar natuurlijk niet, maar in
r ehjkheid hadden ze samen onder een
uen maai oever is, aan uw dolle besluit om
in het vreemdelingenlegioen dienst te ne
men.
vig En dan, wild opbruteend, riep hij uit:
mijnbeer, ik ben een ellendeling. Maar
gelukkig weet zij het niet, dat ik in die twee