wan 2.95 en 3.50
IS. HEESTERMAN
3,6 "h
fa. P. 1. REVET Zn.
minim?
II
B. SMITS,
'lil Eli
Fa. NI. MULLAART, Zeugesfr. 70-72
HEERENSALON
-ü-
SPI Rltf
tADIO
CHR.
VAN DAM
De Goudsche Fruithandel
SPAARBANK
Groenendaal 45 -Gouda
Lekker y Gezond I
Ueettoch ROGGEBROOD?
1. VER8UR6, Spiaringstr. 65
"Nntarïè J. v. Kranenburg
Onroerende Goederen:
Notaris J. v. Kranenburg
Onroerende Goederen:
DROGISTERIJ „RIO"
Boekhouden
GEMEENTE-
SPAARBANK
ST0RTINGS-
D1ENST
Tel. No. 924
Fa. J. T. Kerper&Zn.
P. S. DAUVILLIER.
Verpleging 47
in een Ziekenhuis
100.000 Contribuanten
Maison van Sijll-llittenbogaard
Wybert Tabletten
25 cent per doo$.
J. C. Langeraar
BENSDORP
Tongerloo
Bantzinger
Handschoenen
Het neusje van den zalm
FN MOTOREN
RALEIGH RIJWIELEN
Firma T. ZAAL
Verf, Lakken
Kwarten
Oosthaven 65, Gouda
H. Brouwer drüoning,
T0C0-TH0LIN,
BE HUN J k
D. MICHAËLIS 55
S. S. van Dantzig
P. G TEEKENS, Gouwe 55
Voor Meubelen
Bedden
Matrassen
Dekens
Karpetten
Vloerzeilen
Tafel-, Divan-
en Kapstokkleeden naar
K. Tiendeweg 13.
Winterjas (Se.V:.7.d)vanaf f30-- Ratiné BlauW vanaf f 40,'
T C. REPARON, Kleermakerij, Keizerstraat 38, Gouda
AVONDCURSUSSEN.
nieuw nieuw
STEEN LAND, Klgweg
Koopt bij onze Adverte&deia.
BEK,JK ZE ?!E N»eoen nuw yu| (Hf
Chrlstendom en ontwapening.
Wy leven tegenwoordig in een chaotische
verwarring van Wgtfppen. Een van de ge
volgen daarvan is, dat men in duizenden
hoofden tracht in te hameren, dat er een
band is tusschen Christendom en ontwape
ning, dat een Christen, die niet voor on
middellijke eenzydige ontwapening is, zich
misschien .Christen moge noemen, maar dat
>y eigenlijk niets anders is dan „een mili
tarist". Soms voegt men daarbij nog dat
hy „een imperialist" is, wat in het bijzon
der geldt wanneer men niet alleep het oog
vestigt op de verplichtingen, die wij hebben
tegenover den Staat, maar ook tegenover
onze Overzeesche gewesten.
Een geestig man heeft het eens onder
staan het eerzame leervak „Wijsbegeerte"
te beschrijven als: het stelselmatige mis
bruik van een aantal termen, die opzettelijk
voor dat doel zijn uitgevonden. Ik laat in
het midden of dat philosophi^ch een geoor
loofde definitie mag worden genoemd of
niet, maar zy zou treffend juist zyn vfhn-
neer zy ware uitgesproken ten aanzien van
de ontwapeningskwestie van onze dagen.
Men heeft een aantal termen uitgevonden,
die het gros der menschen op den klank af
een stille afschuw geeft van iemand, die
mee wordt gedoodverfd. Hy, die iemand
zoo'n betiteling aanwrijft, pleegt er zich
weinig om te bekommeren, wat de eigen
lijke zin is van het woord dat hy gebruikt.
Hij maakt er stelmatig misbruik van.
Wat is een „militarist"? pat is iemand,
die den krijgsmansstand als den hoogsten
en medfct nuttigen rekent en die alles daar
aan ondergeschikt maakt. Vóór deh oorlog
was Duitschland een Voorbeeld van milita
risme. Van een generaal werd geloofd, dat
hy tot alles geschikt was. Alles wat 's Kei
zers fok droeg was iets -\Atn hooger ordè.
Zoo iets nu heeft er by ons nooit jn ge
wild. Het heeft ons zelfs met tegenzin ver
vuld. Wy zyn geen militaristisch volk.
Daarom willen wy echter niet over ons la
ten heenloopen en getuigt onze gansche
volksgeschiedenif van taai verzet tegen
vreemd geweld. Nu ziet men het echter in
onzen tyd gebeuren, dat voorstanders van
nationale weerloosheid iemand, die zyn
vaderland wil behouden en tegen aanvallen
verdedigen, „een militarist" noemen. Zy
roepen dan al de feruwelen op, die het „mi
litarisme" op zyn rekening heeft en laten
triomfantelijk um hun gehoor over te oor-
deelen over hi^Xèstryder die mét' schuwt
zich „voor het militarisme" te verklaren
zich toch nog Christen blyft noemen. Dat
het misbruik van dezen term stelselmatig
is, ondervindt ieder, die zich verplicht acht
tegen het zee^g^mengd gezelschap in ver
zet te komen jèat ons volk tot onmiddel
lijke eenzijdiga jntwapening wil brengen.
Of het nu een tipjgleeraar of een Ajeceeër
is dien gij tegenover u krijgt, het duurt niet
lang of zy spreken van u als „een. mili
tarist".
Het misbruik van „imperialisme" komt
minder voor en deze term, die doet denken
aan iemand die zooveel mogelijk van de
wereld met geweld aan zyn gezag wil on
derwerpen, moet dan dienst doen om het
onbehqgrlyk te doen schijnen, dat men de
orde in de Overzeesche gewesten wenscht te
handhavèn en dit gedeélte van ons ryk
geschonden te behouden.
Zy die op grimd van het Christendom
eischen, dat Nederland zich internationaal
weerloos zal maken, gebruiken het begrip
Christendom om zich zelf op eeH^zoo hoog
mogelijk standpunt te plaatsen. Of zy daar
bij de geschiedenis en de redelijkheid aan
hunne zyde hebben, is een vraag, die voor
hen niet van de eerste orde is. Wat voor
hen den doorslag geeft is, dat zy op grond
van hun „christelijk geweten" niet willen
Dagelijks zien wij hem, z<
hij steeds voorkomepd
hulpvaardig zijn niet altijd zool
gemakkelijk beroep waar-I
neemt. Hij weet echter ook,|
dat hijAspirin-Tabletten tegen I
verkoudheid en rheumatischel
Eijnen, welke vooral juist heml
ij de uitoefening van zijn be-l
^roep bedreigen, eenvoudig
niet kan missen.
eenig
meewerken tot iets wat met staatsverde-
diging in verband staat en zich geroepen
achten hen,v die daarover anders oordeelen,
met alle kracht te bestrijden. Niet dat zy
niet gaarne de geschiedenis van het Chris
tendom zóó trachten voor te stellen alsof
hun verzet tegen verdediging en krygsdienst
door het oudste Christendom werd geleerd!
Heering heeft daarvan in zyn boek „De
Zondeval van het Christendom" het bewys
geleverd, door te betoogen, dat het oude
Christendom van den soldatenstand en van
gewapend verweer niet wilde weten. Doch,
tfhs hem dan op grond van het N. T. en de
oudste christelyke schrijvers wordt aange
toond, dat deze constructie der geschiede
nis fout is, neemt dit niet weg, dat hy
hierin toch geen aanleiding vindt een ander
standpunt in te nemen en een tweede uit
gave doet verschynen onder denzelfden ver
keerden titel die precies hetzelfde beoogt
pis de eerste. Daar het Nieuwe Testament
voor den Christen het boek is waarop zyn
godsdienst steunt wordt de begripsverwar-
j ring op die manier niet weggeruimd maar
verergerd.
Ook de- redelijkheid wordt terzijde ge
schoven. Het gebod van de Bergrede: hebt
uwen vyand lief doet wel degenen die u
haten heeft betrekkir^f de burgermaat
schappij. Als wij op dien grondslag voort-
berken het beginsel beschouwen als een
zuurdeesem die het geheele internationale
leven moet doortrekken ook de verhouding
van volk tot volk dan bewegen wy ons in
een richting die van de, tegenwoordige el
lende een wereld wil maken waarnaar het
hart van millioenen verlangend uitgaat.
Maar sluit dit gu in zich, dat het Christ»-,
lyk geweten eischt dat wy daarom nationaal
weerloos moeten zyn? Is dat nu werkelijk
de eenifce en de pieste weg daartoe
Ons wordt tegemoet gevoerd, dat gewa
pend verzet oorlog is, dat oorlóg zondig is
en dat wy aan zonde niet mogen meedoen.
Wij leven te midden van een gewapende
wereld. In onze onmiddellijke nabijheid leeft
oorlogszucht en lust tot ^raak. Wy spelen
met yuur als wij ons irt zulke omstandig
heden weerloos maken. Wy behoéven ons
waarlijk niet in te beelden, dat wy niet
zouden meedoen aan de zonde, als wy de
oorzaak zijn, dat oorlog wordt uitgelokt.
Als wy ons vrijwillig openstel^ voor
zet te worden door een ander land, doen
wy dit. Wy zijn dap heéf wat meer zondig,
dan indien wy geen bezwaar hadden ge-
mjtSkt tegen het in stand houden van een
weermacht. Het bestaan daarvan zal geen
krijg ontketenen maar de weerloosheid
schept minstens oorlogsgevaar. Wij zyn als
redelijke wezens geschapen en weten dat
uitlokken tot misdaad niet minder zondig is
dan de misdaad zelf. j
De mannen en vrouwen van het Christen
geweten zullen ons toestemmen, dat de let
terlijke opvolging van de geboden van het
Nieuwe Testament voor hen geen eisch van
het Christendom is. Ware dat wel zoo, dan
zouden zij zelf den naam Christen ruiter
lijk moeten prijsgeven en er op aandrin
gen, dat iedereen, die zich thans Christen
noemt, hun voorbeeld zou volgen. Want dan
zou geen eed meer mogen worden gedaan,
geen reclrt gespreken, geen persoonlijk be
zit bestaaX enz. enz.
Een maau^chap pij, waarin dit alles wel
plaats had en waarin bezit en rechtspraak
onmisbaar wordt geacht, zou zich niet
christelijk mogen noemen. Zy denken er
niet aan hiervoor een vereeniging.te stich
ten of zich te mengen in de verkiezingen.
Zij zwijgen er over op hunne kansels.
Wy duiden hun dat niet euvel. Wy er
kennen dat de redelijkheid ons dat belet.
Doch wel eischen wy het recht op om van
hen te verlangen, dat zy de eischen van
redelijkheid, 4) zij op alle gebied erkennen,
ook laten gelden op dat van den Vrede.
Het Christendom is niet alleen een gods
dienst, die bétrekking heeft op het persoon
lijk zieleheil. Het stelt ook zyn eischen ten
aanzien van den geest, die de menschelyke
maatschappij zal beheersehen. Al is hel er
verre vandaan, dat de Christelijke volmaakt
heid in de maatschappelijke samenleving is
bereikt en moeten wij, als Christenen, er
steeds op bedacht zyn naar beter toestand
te streven toch is er in onze volksgeest,
wetgeving en recht zooveel dat op Christe-
lyken grondslag rust, dat wij niet mogen
ondernemen dit alles in de waagschaal te
stellen. Omdat het gebouw, waaraan wy
werken, nog niet af is, behoeven wij het nog
niet stuk te stooten en tot een ruïne te
maken. Velen zyn er die dit willen. Zij wil
len een chaos om dan eens te zien wat of
er wel uit te voorschijn zou kunnen komen.
Zy die dat willen zijn niet de beste elemen
ten van onze samenleving. Met dezen zelf
kant der maatschappij, itïet de wonde SÈke
warhoofden en de bewuste onruststo*rs
komen de Christen-ontwapenaars op het
zelfde erf. Soms kijken zy elkaar nog wat
vreemd aan ,maar by sommigen begint het
al te wennen.
Het is best mogelijk dat de leiders (in
de kortzichtigheid die eigen is aan men
schen, die geheel door één» gedachte in be
slag zyn genomen) dit niet zien, en niet van
zijn aan te sturen op omver werpen
van onze maatschappij. Dit neemt niet weg,
dat zy in een gezelschap zyn, dat niets lie
ver zou zien dan dat deze geheele samen
leving uit de voegen raakte.
VAN Dk
HANDELS ENLANDBOUWBANK
INGELEGD OP:
RENTE
ijan. 1928
I Z.l75.925.-
1 1929
1 2.314.114.-
193U
f 2.428.037. -
Dit is des te bedenkelijker, omdat de lei
ders zich een aantal volgelingen kweeken,
onder de z.g.n. intellectueelen, die ver
trouwen hebben op hun inzicht en denken,
dat menschen van universitaire vorming,
toch heusch wel zullen weten wat er vast
zit aan hetgeen zy zeggen. Zoo wordt een
geest opgewekt, die gemakkelijker wakker
is geroepen, dan weer bezworen. Dit alles
geschiedt in naam van het Christendom en
krijgt daardoor in de oogen van hen, die
worden meegesleept, die hoogere wijding,
die hunne gedachten verheft boven de be
krompenheid van anderen, die het met hun
radicaal Christendom maar niet aandurven.
Verantwoordelijkheid voor het bestuur
van 's lands zaken hebben deze voorgan
gers nooit gedragen. Zy spreken slechts als
gevoelsmenschen. Maar de hoorders, die
hunne woorden hooren, stellen zich dit niet
voor en wordap in den waan gebracht dat
hun geen droombeelden maar mogelijke
werkelijkheid wordt voorgehouden.
fcoo zien wy dan zoo nu en dan, dat 1 e s
extremes se touchent en dat in het
gemeenschappelijk verzet tegen maatrege
len om zyn vaderland te verdedigen de ruwe
lummel, die van geen enkele orde en gezag
iets moet hebben, de nabuur is van den
Academiscben leider, die voedsel verschaft
aan deze geesten, die maar al te gaarne tot
openlijk of lydelyk verzet overgaan, uit
pure verwaande onbenulligheid.
In de „N. Rott. Crt." van 5 Oct. troffen
my twee berichten. Het een was, dat 100.000
léden van de Stahlhelmgroep wraak- en
strijdleuzen hadden doen hooren ten aan
zien van den ex-kroonprins van het Duit-
sche ryk. Het andhre was, dat er zes spre
kers zouden optreden («gen wat zy de vloot
wet noemen en dat daarbij ook Christelijke
eenzijdige ontwapenaars waren. Zoo leven
menschen naast eikaarzen langs elkaar heen
en kijken niet uit naar een kant, die zij lie
ver niet zien.
Wie gevoel heeft voor de waarde van onze
maatschappij en de zegeningen, die ons bij
al het onvolkomene ten deel vallen, ziet zich
door zyn Christendom heel wat zwaarder
taak voorgelegd, dan zy die de nobele rol
van ontwapenaars spelen.
Zy gevoelen, dat zoolang het kwaad van
den oorlog dreigt, dit met mannenmacht
naar beneden moet worden gedrukt en dat
(helaas! de beveiliging van het land nog
niet kan worden overgelaten aan een rijks
veldwachter of politie-agent.
Als Nederlanders weten wij één ding ze
ker, dat wy geen staat zouden zyn als de
tachtigjarige oorlog er niet was geweest;
dat deze niet zou zyn ontstaan als het
Christelijk geloof niet had bestaan en niet
zou zyn gewonnen zonder de kracht van
het protestantsch vertrouwen op God. Het
is mij niet bekend of de mannen en vrou
wen van het Christelijk geweten onze ge
schiedkundige gedenkdagen vieren. Ik weet
wel, dat zy als Nederlandsche burgers ge
nieten van de godsdienstige vrijheid en de
geestelijke vryWd, die# hier ons deel is.
Ware dit niet toé, dan waren de heeren en
dames al 1 aif ingerekend wegens opruiing
tegen het op^ibaar gezag. In menig ander
land zouden zy zulk een openlijke actie niet
Wyst men op deze dingen, dtii beproeven
zy zich aan de consequentie vin onze ge
schiedenis te onttrekken door te'zeggen, dat
de oorlog vroeger iets veel ridderlijkers en
nobelerB was. En de menschen, die naar de
geletterde leiders luisteren, denken weder
om, dat het waar is. Ja, dat kan zoo schij
nen, omdat de verschrikkelijkheden ver af
staan en op papier zoo heel anders zyn dan
in werkelijkheid. Laat zy maar eens lezen
van de ellende, die de burgerbevolking van
Leiden by het beleg heeft doorgemaakt!
Maar van zulke dingen maakt men zich af
met een gemakkelijke oppervlakkigheid.
Zoo schynt men in de oogen van een niet
verder denkend publiek de nobele te zyn,
die toch heel wat beter is dan zoo'n „mili
tarist", die van hun weerloosheid niet wil
weten.
Wy kunnen onmogelijk een wereld •van
internationaal Christendom verwachten,
waarin de naastenliefde woont, zonder door
grenzen en talen te worden beperkt, indien
wy de machten, die op verovering, wraak
en valsche volksglorie uit zyn, niet beletten
den kop .op te steken. Dat wil de Volken
bond, Waarover zy zoo minachtend kunnen
spreken. Van ons eischt het pact, dat wy
voor onze veiligheid zorgen. Dat willen de
Christen-ontwapenaars niet. Zy willen dek
zü willen hem v,Si
zich in, dat hun rijk
van Christelyke vrede zal opbloeien. Als
het vaderland weg is, Oost-Indië weg is,
de West weg is, onze vrijheid weg is, dan
zullen zij, de leiders, rustig neder zitten
aan den kant van den weg en zelf tevreden
zyn, omdat zy dit „met Christus%iiebben
tot stand gebracht. Maar of zy, die nu hun
boeken lezen, hun vlugschriften verspreiden,
hun biljetten aanplakken, hun woorden ap-
plaudiseeren de toestanden, die zy dan zul
len hebben te aanvaarden, als een welkome
uitkomst zullen begroeten, betwijfel ik. Dan
zullen zy „hun kruis moeten dragen" zeg
gen de Christen-ontwapenaars, maar of al
degenen, die nu over een christelijk gewe
ten spreken, zonder te weten wat de diepte
van Christus is, dan willige kruisdragers
zullen zijn De Ajeceërs en de Ajebeërs, of
hoe ze meer mogen heeten, konden zich dan
wel eens tot hen keeren en zeggen: gij
waart ouder en wijzer, gij hadt gestudeerd
in de geschiedenis der menschheid, gy on
derzocht wetenschappelijk de menseheiyke
ziel, zyn stemmingen en driften. Gy hadt
ons moeten waarschuwen, dat zóó iets nog
mogelijk was. Gy hebt ons laten wandelen
met de oogen naar boven als Hans kyk in
de lucht en gij hebt ons daardoor gestort
in de modder waarin wy nu zijn. Maar dan
zal het te laat zyn.
B. D. EERDMANS.
RUILBUREAU
voor bons en plaatjes
Genoteerd voor:
C. v. d. W. te Gouda: 268 Klaverblad
plaatjes;
A. H. v. d. L. te Oudewater: 37 Hagzegels;
M. v. H. te Gouda: 17 Dönszelmann's
Iwnsj
NMej. G. C. v. iZ. te Gouda: 56 Klaverblad
plaatjes;
J. G. de W. te Gouda: 55 Klaverblad
plaatjes;
G. J. te Gouda: 20 Klaverbladplaatjès cn
de waarde van de platen „Hoe heet -die
vogel?"
De ruilwaarde is nog niet vastgesteld.
Zuivere gegevens hebben we aangevraagd
van artikelen, waarop platen verkrijgbaar,
prys, enz., om alzoo een ruilwaarde vast te
stellen. We komen er op terug.
We kunnen thans wel mededeelen, dat de
opname der Van Delft's platen „Hoe heet
die vogel?*' verzekerd is.
Verschillende verzamelaars drongen er op
aan, voor ons dus een blijk, dat we veel
aanbiedingen en aanvragen zullen krijgen.
De Goudsche Ornithologische Club zond
ons 'n aanbeveling tot opname. Onzen dank.
Nogmaals, we komen er spoédig op terug.
Hartelijk dank voor de vele schenkingen
deze week aan ons ruilbureau gedaan.
Verzonden aan:
G. J. te Gouda: een compleet stel „Pad
denstoelen" platen en plaatjes en 56 Kla
verbladplaatjes.
Mevr. J. v. R. te Gouda: 58 Padden
stoelen.
H. J. K. te Gouda: 22 Van Nelle's bons.
P. C. K. te Gouda: 12 Van Houten's bons
en 80 Van Nelle's bons.
F. van Z. te Gouda: 8 Paddenstoelen.
Mevr. A. H.B. te Gouda: 53 Padden-,
stoelen.
Mevr. W. te Gouda: 49 Droste's bons.
Ph. J. I. te Gouda: 68 Pelikanen.
Wim L. te Giuda: 33 Paddenstoelen.
A. den B. Gouda: één compleet stel
platen voor h# molenalbum.
U zond een waarde van 265 punten. U
ontving 800 punten ruilwaarde, dus nog
tegoed 535 punten en de 10 cent.
De Hagzegels zyn we aan hetsparen. U
bent het eerst aan bod.
J. v. H. te Gouda: 23 Van Nelle's bqps.
We noteerden tevens voor u 6 Donszel-
mann's bons.
U vroeg Dobbelmann's bons. Is df no
teering goed of bedoelt U Dobbelmann's
platen?
Voor Arie P. noteerden we voor de 320
punten 53 Klaverbladplaatjes. We zullen,
zoodra U aan debeurt bent, alles keurig U
doen toekomen. Geduld hebt U zeker wel
even Klaverbladplaatjes zijn thans zoo ge
liefd.
Zyn er nog misschien winkeliers, die een
groote voorraad van deze plaatjes hebben?
Weet u niet wat er mee te doen? Het ruil
bureau zal ze gaarne aanvaarden als schen-
ng. Knoopt dit eens in uw oor.
Zooals we reeds in de vorige rubriek ter
loops hebben bericht, is het album voor
1930/'3l van de fa. Verkade te Zaandam:
„Zeewater aquarium en terrarium."
Dit is weer een album, de fa. Verkade
waardig.
Werkelijk ze slooft zich elk jaar uit om
steeds iets nieuws te brengen, spaart moeite
noch kosten om iets te geven, waar ieder
met genoegen naar kykt en nog meer wat
ieder wil verzamelen, wil compleet hebben.
De Verkade's plaatjes en bons' zyn wel
de courantste, de meest gewilde soort.
Bedenkt u geen oogenblik, maar schaft
nog heden zoo'n album aan. Uw winkelier
zorgt er gaarne voor. Kosten 75- cent.
De interessante tekst van den heer A. F.
J. Portielje en de prachtig gekleurde plaat
jes van Jac. J. Koeman (tevens samensteller
van het album) maken dit boekwerk tot een
niet te missen boek voor verzamelaars, een
sieraad voor uw verzameling, ook voor
studiedoeleinden.
De flora en da fauna der zee, alsmede
het kruipend gedierte, worden er in behan
deld op keurige wyze.
Een ieder heeft al willen raden hoe het
nieuwe album zou genoemd worden.
October brengt altijd aan alle twijfelaars
en gissers de oplossing.
Verzamelaars uit Gouda en omstreken,
wacht niet te lang met uw aanschaffing.
Doe het nog heden.
Verschillende winkeliers moesten al weer
nabestellen, zoo razend vlug ging de eerste
party weg.
Hebben nog in voorraad:
13 complete stellen platen en plaatjes van
Verkade's Paddenstoelen.
Ruilwaarde per stel 1344 punten.
Nog af te leveren 1 compleet stel platen
van het molenalbum en de no..s 1 t/m. 25.
Ruilwaarde per compleet tstel 800 punten
en per plaat 16 punten.
Weer direct te leveren: Pelikanen, Rade-
maker's bons, Van Nelle's achteretiketten
en de Van Houten's bons.
Zyn dringend verlegen om:
Lever's- en linnenkastbons, Klaverblad
plaatjes, Droste's bons en plaatjes „Indië",
Leupen's platen, Dobbelmann's platen,
Donszelmann's bons en niet te vergeten de
Koffie Hag bons en wapenzegels.
Vergeet niet de 10 cent in te sluiten.
Maak gebruik van het ruilformulier.
Zend veel en vraag geen linnenkast- en
Lever's bons.
HÊT RUILBUREAU. u
DAV!rt'JBRIEK
Onder redactie van de Damclub Gouda",
Secretaris de la ReijlAan 14, lokaal der club
Markt 49.
Probleem No. 687.
Zwart schyven op: 3, 6, 9, 10, 12, 13,
18/21, 23/25, 27.
Wit schyven op: 28, 30, 32, 34/36, 38,
40/45, 48.
Fr'obléém No. 688.
Zwart schijven op: 3, 5, 7/9, 12, 17, 18,
21, 22, 26/29 36.
Wit schijven op: 14/16 20, 24, 33, 37/39,
41/45, 48.
Oplossing van Probleem No. 685.
Wit speelt: 42—38, 43—39, 21—17,
41—36, 36 20.
Oplossing van Probleem No. 688.
Wit speelt: 26—21, 37—31, '33 22,
38—32, 39—33, 24 1.
ADVERTENTIEN.
Gevestigd 1S
BOUWKUNDIGE
Neemt het dan van oils.
Wij bakken met succes:
Echt Groninger Roggebrood
Zeer smakelijk
Zoet Roggebrood
Roggebrood met Rozijnen
Natuur Roggebrood
Wordt desverkiezend
20 aan huis bezorgd.
I
TE GOUDA
„1 op MAANDAG 27 OCTOBER
1930 des avonds half acht, in Hotel
DE ZALM", a/d. Markt aldaar,
publiek verkoópen, de volgende alle
te GOUDA gelegen
Een WOON- en WINKELHUIS
met alz. BOVENWONING en recht
op gem. poort, a.d. Boschweg 38-40.
Beneden vrij van huur en boven ver
huurd voor f 6.p- w.
Een MAGAZIJN metafz. BOVEN
WONING a. d. Graaf Florisweg 15-17.
Vrij van huur.
Een WOONHUIS a.d. Roemer
Visscherstraat 3.Verhuurd voor
f 6.50 p. w.
Een WOONHUI? a.d. Lethmaet-
straal 11. Verhuurd voor f 4.— p. w.
Een WOONHUIS a. d. Raam 113.
Vrij van huur.
De perc. zijn te aanv. op den be
taaldag der koopsommen 26 Nov. a. s.,
zij zijn te bezichtigen de laatste 3
werkdagen vóór en op den verkoop
dag van 10 tot 12 en 2 tot 4 uur.
Breeder bij notities welke gratis
verkrijgbaar zijn. 45
te Gouda, zal op Donderdag 30 Oct.
1930, des morgens elf uur, in hotel
„de Zalm" a. d. Markt te Gouda,
publiek verkoopen de volgende, alle
zeer gunstig a.d. Platteweg en de
I'lassetKonder Reeuwpk—Sluipw^K
(nabij Gottia) gelegen
1. WOONHUIS m. schuur en grond
Platteweg 623, groot plm. 27 Aren;
2. wöuNHUIÜ m. schuur en grond
Platteweg 626, groot plm. 17 Aren;
3. TErtRtlN
ten Westen van no. 2, groot plm. 16
Ai-en;
4. WOONHUIS m. schuur en grond
Dlatteweg 627/628, groot plm. 40
a-en
5. SCHUUR m. grond en akker
ten Oosten van no. 6, groot plm. 26
Aren;
6. WOONHUIS m. schuur en grond
Platteweg 631/632, groot plm. 20
Aren
7. WOONHUIS m. schuur en grond
Platteweg 659, groot plm. 25 Aren.
No. 5 is vrij van huur, de verdei-e
perc. zijn alle per week verhuurd tot
31 Dec. a.s., no. 1 aan T. v. Roon voor
4.nos. 2 en 3 aan G. v. d. Star
voor 2.75no. 4 deels ami D. J. v.
Greuningen en deels aan T. v. Roon
Jr. elk voor 2.25, no. 6 deels aan
fam. Wensveen en deels aan L. Ernst
elk voor f 2.50 en no. 7<>aan W. v
Triet voor 3.25.
De perc. zijn gedurende 1 week
vóór den verkoopdag alle werkdagen
te bezichtigen; zij zijn te aanvaarden
op den betaaldag der koopsommen
4 Dec. a.s.
Breeder bij notities, welke gratis
bij den notaris verkrijgbaar zyn, al
waar tevens kadastrale stukken tel
inzage liggen.
TOLLENSTRAAT 99
■i GOUDA m
LEVERTRAAN f0.55 p. Hatch
BEEST VAN ZOUT f 0.20 p. fltMh
GLYCERINE ZEEP 14 mnt pif pond
Opleiding voor praktijk en examens.
Vele geslaagden.
L. SPRIK
Leeraar Boékh. M. O.
CRABETHSTRAAT 39. 8
en
Gouw* 2
Plaatselijk Glroverkeer
Veilig Gemakkelijk Voordeelig
Open 9'/i—3, Zaterdag ook 61/,7
KOMT U OOK EEN
REKENING OPENEN?
RENTE
van dag
tot dag
AANGESLOTEN
Piano's, - Orgels, - Radio
KARNEMELKSLOOT 122
I Gewoon St. Nicolaas 10 cent per ons
Ouderwetsch gekruid 9t. Nicolaas
j 16 cent per ons.
Boter St. Nicolaas 18 cent per ons.
I Alle soorten Gebakjes 8 cent per stuk.
j Prima Honingkoek 40 cent per stuk.
Gebr. Kamphulzen
lessen aangeboden, op zeer billijke voor
waarden, voor leerlingen H. B. S. en
Gymnasium, voor candidaten BOUWKUN
DIG OPZICHTER, enz. door
761 10 B. MARTENSSINGEL 12.
i PftB Pi RA HT AaÏBé
vergt groote geldelijke offers. In
vele gevallen gaan die kosten de
krachten van Uw beurs tf boven.
Het valt dan ook niet te verwon
deren, dat zoovelen afdoende maat
regelen nemen door zich als Con
tribuant op te geven bij de
N V EERSTE NEDERLANDSCHE
MAATSCHAPPIJ VOOR
ZIEKEN HU1SVERPLEG1NG,
Turfmarkt 120.
U zult niet geweten hebben, dat de
contributie slechts enkele centen
per week bedraagt, anders had Oij
het voorbeeld van onze
reeds gevolgd. Niets is daarom
eenvoudiger, dan even een circu
laire aan te vragen.
Gedempte Slaak 87, nabü Oostplein.
Schiedamscheweg 83 Rotterdam.
22 GOEDKOOPSTE ADRES voor
(ook voor oudere dames)
Bloemen, Veeren en Lint
Enorme sorteering
Laat Uw oude hoed vervormen vanaf
f 1.75, U krügt het nieuwste model
weer terug.
Gedipl. Drogist.
BURG, MARTENSINGEL, Tel. 739.
REEPEN
Bensdorp
reepen
GRATIS
kruidenier
Markt 18-19
VOOR
Dames, Heeren
en Kinderen
Agent «oor Gouda en Omatrekon
GOUDA. 40
16
ZAAL'S SLAGROOM SPRITSEN
WAFELS
POLONAISES
enz. enz., heerlijk van smaak, billijk in prijs.
Aanbevelend,
BANKETBAKKERIJ MARKT 32.
Beter verzorgd Schilderwerk.
Onze Glansverf is ook verkrijgbaar
in omliggende dorpen. 31
Spieringstraat 153 f Gouda.
On* brood wew bekroond:
Arnhem 1923, 's-Bosc» 1924' R'dam 1926
Dordrecht en Utrecht 1927.
f 2.per week. GEHEEL COM
PLEET GEPLAATST 125
HAPPEL, Snoystraat 69. GOUDA.
Wett. ged. voor Hoofd-, Kies-, Oor- en
Keelpijn enz. Onschadelijk voor de kleinste
kinderen. Proefflacon 0.25, bij Apothekers,
jgDgisten en bij de firma S. H. VAN LOON,
Steeds voorradig alle maten prima
gebriefte. Autobanden,
2eWeenastraat 17, Tel. 43929, R'dam
WACHTELSTRAAT 1
N. W. O. Goederan
Jansen Tilanus
Volvette
Goudsche
Kees
jonge, belegen en oude pittige. In het
groot en klein tegen billijken prijs.
Prima KILO KAASjES fl.10 p. «tuk
IRAF ZERKEN BRAFKRUISEN
Beleefd A»nbevelend,
FM. «I. M. V. ■uuren
Steenhouwerij Vijverstraat 12 Boude
Sohooreteenmintels Ornamenten
I
baf 60
Firma Wad A. Rietveld.
LANGE TIENDEWEG 27
heeft in voorrnndi
TELEF 913
blauwe druiven
TAFELPEREN
TAFELAPPELEN
SINAASAPPELEN
CITROENEN
doosjes TUNTSDADELS
BANANEN
TOMATEN
NIEUWE VIJGEN
VRUCHTEN IN BLIK
VRUCHTEN IN GLAS
STUDENTENHAVER
BUSGROENTEN (merk Sleutels)
DIVERSE SOORTEN NOTEN
~DFNKtÏÏer om uw winterkleeding nu te bestellen.
Probeer ons adres eens. - Snelle aflevering - Correcte pasvorm.
Extra aanbieding DEMI-SAISONS (graat) 37.o0. 20
RMKSKLIISCHOOL,
De avondcursussen in modelleeren en handdraaien beginnen DINSDAG
11 NOVEMBER 's avonds 7'/i uur.
Aanmeldingen voor 5 November bij den Directeur
Inlichtingen worden steeds gaarne verstrekt. 20^
SPIERIHOSTRAAT 5
TELEFOON 25. 25
SCHILDER NU ZELF MET
RIOUNE-GLANSVERF
JAPANLAK L verkrijgen vanaf fü.75 per K.Li.
Vraagt de GLORIA-WATERVERF. Alle inlich.
20 tingen omtrent uit te voeren schilderwerk gratis.
Aanbevelend, H.L..d,BROEK - Tollenstraet 99 Ooude
/EN DAGELIJKS VERSCH ZIJN ONZE
IJs chocolade j5 c» p ons
Pindas Borstplaat|5 et. p..5 on
Speculaas 3Pct P- 5 on
NEEMT U EENS EEN PROEF
Aanbevelend, .v.*. tP