Anna Pawlowna overleden.
m"m 1830 661 m 33 *ct mina"T dra
—gemengde berichten.
■TADBOTBtrW.
LAATSTE BERICHTEN.
Beurs van Amsterdam.
den opgenomen, van wie hel te verwachten
ia. dat tij ovef korten Ujd als invaliden hel
pensioen fonds zuilen bezwaren, zooveel mo
gelijk* wordt beperkt.
In <fe öpcFraclrt drr commissie werd behalr
ve op bezuiniging ook in bet bijzonder haar
aandacht pryéetigd ji-p hal wegnemen v«n
niet noodaakejyke. bepeik^gen-vande vrij
heid *am het onderwije. (Jok op dit punt
heeft da oomuentaie bij voortduring haar
aandacht gevestigd gehouden Verschillende
wettelijke, bqpainxgen. die de vrijheid van
•pen tutte «m, bijzondere eobolen beperken,
stelt zij. Vftor Xe verzachten of solirappen
Zoo wcmnJit zij aan de gemeentebesturen
de vrijheid te hergeven aan het hoofd der
school al-pl piet het onderwijs in een klasse
op tedr.agen. Zij wil, in overeenstemming
met hffl hij de Twteede Kgnier aanliaifgige
watsigitviferft, Inj de. regeling van liet school
geld utui de gcy^ cnfeu meer vrijheid van
beweging laten. Zij achthet voldoende 20
uren j»er week, ouderwijs in de verplichte
\akken te itscheah {nplaatk van 22 tiur. Zij
wil toegefafeh zien, dat scholen voor uitge
breid ttffjér onderwijs zich niet beperken tot
drie óf nièer h-erjaren volgende op het zesde
herjuar owner lagere school. dooli ook de
lagere leerjaren omvatten Zij wil teic«lotte
het onderw ijs-- in vreemde telen niet vol
strekt uitgesloten zien in het vijfde en zesde
Kamer vau Koophandel te Maastricht.
Een treurige toon; de keramische
Aap-. dè -fade, geüoudcii dooi den voorzit
ter vuil de K.aanc-1 vah Koophandel In Maas
tricht, mi Untouch wij het volgende
liet is JjtniajiJ gym blijde taak een over
zicht. te geven van wat hot afgelóopeii jaar
gebracht heeft.
Ut» meest markante gegeven over den toe
stand van htuidcf en nijverheid, groot eu
klein in ons district, zijn treurige bewijzau
van een'achteruitgang, fli°' VMJ met
een verandering intreedt, ons hopen zal
van «en'noodtpoestahd te spreked-
Hot lijkt ons een nefast© wijze van doen,
de feiten te verdoezelen en te blijven leven
in soort van hoera-steiuming, vaak ge
noemd „c©» gezond optimisme", dat echter
den- aaaiu .verdient van struisvogelpolitiek.
IA» nieuwe Lijden vragen oplossing van
nieuwe pfoWeruea. Kennis - arbeid ka
pitaal, mot langer kapitaal kennis -
arbeid.
Witt vermogen echter kennis, ai beid en
kapit^aï, Jndleu het resultaat van deze sa
menwerking op ei«n normale wijze noch In
eigen land noch in het t.iütenland kan «aon-
ouj,rëeren- Steeds hooger rijzen de taiiefmu-
reu om odS (ieen,, terwijl hevige aanvallen
wordeil gedaan op de eigen markt door alle
mogelijk», buftenlahdeche industrieën, die
.Verkopand gdhrufAgn, urn ten koste vfaix
elkëu prijs to spuien De buitenjandsche re-
geérktgfen doen uil es om haar nationale uu
luatrieëil ikai ruggesteun te geven t«r voor
koming vtó haar ondergang.
Aften behoeft «louht© da in- en uitvpercaj.-
fere der Laatst© jaren te volgelijken, oni te
conetateeren, Ikh» ©unerajds de export van
de Nftdocianctedve keramische industrie ie
afgenomen, hoe daarnaast de import Van de
buitentendadie concurrenten is toegenomen,
terwijl het vrijwel vast «iaat dat het ver
bruik dé* keramische producten in eigen
lantf constant gebleven, althans niet toege-
Wff men voorkomen, dat de industrie, die
in het'district onzer Kamer do omvangrijk
ste is eö- aan ongevea» 700o arbeider» (be
strijkend ongeveer 4 -x 7000 28.000 inwo
ners) -werk vensehaft, de keramische indua.-
trie nftt ten gronde gaat., dan diearen zonder
verw ijl van honger hand maatregelen getrof.
ten te Worden. Een- industrie, die zoo lang
gevestigd ia aan zooveel gezinnen werk ver-
schkft. mag niet, verdwijnen, evenmin als
dit het geval rm*g zijn met een oud geves
tigde Nedcrlftixdsche sJieepvaartinaatechap-
pij.
Verkiezingen Provinciale Staten.
Wij vernomen dat de verkiezing van leden
voor Provincial© Staten van Noord-Brabant
ziil plattt© hebben op Woensdag 15 April a.g.
De penhouder van Locarno.
De verzekering keert 5000 uit.
Ajh'ir hefmnert zlcH, dat ter V redes- en
Volkenbond»!entoonstelllug te 'a-Üraveidiag©
gehouden, de penhouder waarmede het de
vporloopige tractaten te Locarno waren ge-
teekénd, .is verloren geraakt Het tentoon
stel lingseomilé had een verzekering gesloten
bij de firina Bloiu en van der Aa te 's-Gra-
venhage, the thans aan het gemeentebestuur
van Lncariió, bij welks inzending <1© peuhou-
der had behoord* een bedrag van f 50»
Heef* uitgekeerd.
M. Joels.
Toegetreden tot den VrljZ.-IW. Bond.
Na«(- jvAj. vernemen is liet Haagsohe ge
meenteraadslid, do heer M- Juéla Jr., die
eenigeo tijd geleden uit de liberale raads
fractie is gelretlen thans toegetreden tot den
VryzfiHikg-Peiiiocratisebeu Bond
LUCHTVAART.
Luchtpostdiensten naar en van Indië.
Het tiende vliegtuig van Waalhaven
le Rotterdam vertrokken.
Het- tiend» postvliegtuig naar IimBc is
gutefmoigeu te 8 uur 20 van het vliegveld
Waalhaver, ie RottenIa.ni naar Imlie vertrok
ken. De bemanning* l»«staat uit de vlieaer»
vort Dijk eb van Vcenendaal en den werk
tuigkundige Dunk* die thans sinds de her
vatting der postdiensten op Indië, hun twee
de vlucht maken. De hear Mart in was ne
men* de K L.il. aanwezig <nu den vJiegc-TS
rm goed» reis te wetloken Hei
heeft 192 K G. post ep 16 K-0 lading aar,
boord.
De postvuehten.
H©t We postvliegtuig uit Budapest
vertrokken.
Aneta—Vax Din* moldt
Bij de K. L. M. is bericht ontvangen dat
het 10e postvliegtuig de P.H.A.G.R. heden
morgen om 8.25 uur Greenwich Middel Euro.
peesche tijd uit Boedapest is vertrokken.
OP DE 2tst« R A I.
Automobialan zijn belangrijk goadkoapar
Vrijloop an gaaynchroniaaarda gangwitaal da balangrijkata
varbataringan.
Vlotta varkoop varwacht.
Amsterdam. 23 Januari 1931
Wel zeklen in de geschiedenis van het
auto-wezen ia ren jaar met zooveel span
ning tegemoet gezien als juist 1931 De
autoiiiobiel-faduftri© heeft ala geen andere
het Afgeloopen jaar te lijden gehad van de
algeiüeetie depressie. Doch zij is niet bij de
pakkAn neer -gaan zitten, Integendeel- DU
jaar van slapte beeft zij besteed om de
wagens, zoowel technisch ais ook uiterlijk
te vervolmaken. Zij heeft de organisatie
danig herzien, de verkooptactiek gewijzigd
en verl>eterd. En de .service"' weder belang
rijk uitgebreid Zij heeft de prijzen opnieuw
gecalculeerd met het gevolg, dat de thans
aan de markt komende wagens belangrijk
troedkooper zullen zijn. Eu dit ^is wel het
meest verheugende verschijnsel voor den
automobilist of hij. die liet worden wil.
Want velen werden nog teruggeschrikt door
de inderdaad hooge prijzen, die helaas ook
zoo boog bleven, door -ie ruime kortingen,
die men aan den tusschenhandel toestond,
een factor, welke vaak tot groote knoeie
rijen aanleiding gaf. Verschillende antomo-
biel-firnia's hebben hun verkoopsorganisa
ties. zooals gezegd grondig herzien en het is
te Ilopen, dat zij ook het hier vermelde
euvel zullen ondervangen hebben.
De 21e tentoonstelling van automobielen
en aanverwante artikelen, te Amsterdam,
kortweg de R A T. genoemd, is dus weer ge
opend. Het is begrijpelijk, dat deze tentoon
stelling een afspiegelina is van de politiek
der auto-Industrie en dat-de belangstelling
van de exposanten groot er was dan eenig
jaar tevoren. Ja. zoo groot zelfs, dat de zaal-
oppervlakte van 15 000 M2. niet voldoende
bleek om aan de ruimte-hongét te voldoen,
en men veraoliiiiend© aanvragen "P rantsoen
heef» moeten zetten Zelf» het orkest-podium
heeft eraan moeten geloovem en zal deze
dagen gastvrijheid verleunen aan standhou
ders. Zelden was een tentoonstelling zoo
volledig als deze. Het aantal geexpoaeerde
mor keu personenauto's is niet minder dan
72. bedrij(«automobielen' zijn vertegenwoor
digd met 39, en motorrijwielen met 40 mer
ken.
Holland verkeert altijd in een gunstige
positie, doordat het automerken van ver
schillende lauden kan invoeren en daardoor
ii«et elkaar vergelijken, fn landen met «ten
eigen automobiel-industrie zijn zulke gewel-
rtige honge tolmuren voor buitenlaudsch
fabricaat opgeworpen, dat men daar niet tot
import van vreemde merken kan overgaan.
liet i« begrijpelijk, dat Amerika weer liët
leeuwenaandeel heeft in deze tentoonstel
ling. Het is hier vertegenwoófdigd met niet
minder dan 30 merken. Hierop volgt Frank
rijk met 15 merken. Engeland met U,
Thlitschland met 7. Italië met, 4. België efi
Oostenrijk elk ni«t 2 en fipanj© met 1 merk.
Dit" wat betreft de personen-wagens. Voor
bedri/fsaiitomobtelen zijn de cijfer# ala
volgt.: Amerika komt uit met 13, Duiteób-
land uiet 8. Frankrijk met 7. Engeland met
3 merken Belgie, Zwitserland en Ttalië elk
mét één merk.
De motorrijwielen worden hoofdzakelijk
door Engeland geleverd, dal met niet min
der dan 17 verschillende merken aanwezig
is, Duitschland volgt met f7, Amerika en
Belgie elk met 3. Frankrijk met 2 merken.
Oosten rijfc en Nedorlamd enposeeren elk
met één merk
De «lands langs de wanden, zijn weer.
zooals vorige jaren toegewezen aan de im-
porteuns van toebehooren en aanverwante
artikelen Hier ook vindt men verschillen
de vereenigingen op automobiel-gebied ver
tegenwoordigd, benevens diverse vakbladen.
Talrijke nieuwigheden.
De automobiel-industrie heeft voor talrij
ke nouveauté.'s zorggedragen waarvau de
voornaamste twee wel zijn de vrijloop en
ge gesynchroniseerde oj> alle versnellingen
geruischlooae gangwiBsel.
1>« vrijloop. die afgeloopen zomer door
e.en iabrikant jverd uitgebracht is nu zelfs
op vijf merken toegepast en het Jast zich
aait zien. dat in do toekomst alle wagens er
mede zuilen- worden uitgerust, want vrijloop
beteekent een besparing van twintig pro
eent aan brandstoffen. De gesynchroniseer
de. geruisthlooze gangwissel draagt veel bij
tot. dfe verlenging van den levensduur van
het mechanisme. Ook heeft men zich bezig
gehouden met het probleem lawaai-makentïe
onderdV-. len zooveel mogelijk geruisc-hloos te
maken.
Het interieur is zooveel mogelijk geluids-
alist>riverend gemaakt, door het toepassen
van gelui'Ddenipend materiaal. Vete wagens
zijn toegerust met nieT.splinteTend glas
Ruime toepassing h, gemaakt van niet roes
tend, geehroonxf metaal De motoren zjjn
weer geporfeotionneerd en kunnen mevr
paarrtenkrachten ontwikkelen, het interieur
der wagens biedt grooter geriefefijkfieid De
algerneene lijn rter wngens is langer en lager
geworden, zonder dat de ruimt© er aan werd
opgeofferd.
Een imposante aanblik.
Als mqp be+ ontzaggelijke R A I -gebouw
binnentrc(«ït wordt, men overweldigd door
den iinposant.-n aanblik van de honderden,
fonkelende, keurige wagens, die daar temid
den van het gezellige geroezemoes staart,
wachtend up kijkers en koopera. op leek en
en vaklui, die straks in bewnmterfog voor
iten de or,ge© zullen opslaan.
Wij willen o thans rondvoeren langs de,
verschillende merken en begmtten met da
Amerikaan-die wagen», die fn alfabet fee be
i^jlgorde aWi <fe l»enrt kornen Het te b» h«t
liestek van -on couranten-rerslag r.atmhdffk
nivt mogelijk In te gaan "p alte tecbnlache
t.ijzonderbeden. rader, waarom wij vol «t a An
met een korte, we móeten erkermen vart i«
kote beschrijving <1b meeat heHhgrijk*
verbeteringen De ..Aubnm" teegemat
met de vrijloop en geAynchronteeejds gang-
wisael. voor het eerst in één wagen ter-
eenlgd. De modellen zijn Mrnigrijk lager
dan vroeger, door het gebruikmaken van
-een nieuwe frauie-coustrucitede hoogte in
de wagens ia echter niet verminderd. Een
klein baudeltje voor den bestuurder kan de
vrijloop in- of buiten werking stellen. Deze
is bij elke versnelling ronder uitschakeling
te gebruiken. De wielen zijn kleiner gewor
den De koelinstallatie is vergroot, waardoor
een betere koeling ontstaat. De motor te in
rubber opgehangen. De vóorzitplaataen ziju
verstelbaar. t)e ..Austin' teeft weuiig in
grijpende veranderingen oudergaan De koe
ling geschiedt volgens liet theruio-eyphen-
ayateeiu. Voor èn achter sijn achok-hrekera
aangebracht.
De nieuwe ..Hukik heeft schokbrekers op
de voorwielen. De wagen te uiet den geayn-
dironteeeréein gwigwteeel toegerust Nieuw
js ook een olteteuiperat uur-regelaar, welke
speciaal van belang is voor landen met sterk
w isseiende tewj«^aturen Frame en boven-
iiouw maken ééu vaut geheel uit. De ,.Ca-
dillac heeft al, zijn wagens voorzien van
niet-splinterend glae. -te modellen zijn over
het algemeenlanger, lager en sneller en
vertoonen so«m coiltouren. De stuuriu-
rfchting is we©f^Verbeterd en functionneert
zoo licht als een, veertje. Bij de ..Chevrolet"
heeft men zioh bepaald tot het perfeotiou-
neeien van de bèétaaoide modellen. De uiter
lijke metalen deeien zijn gechrootud. De
tadiator lieeftw grootere koelcapaciterten.
..Cord de groote luxe wagen met voorwiel
aandrijving is wéér aanmerkelijk verbeterd.
De constructeurs' hebben bun speciale aan
dacht gewijd om het grootst mogelijke effect
aan gvrui.-chlooébeul te bereiken Onderdoo
iendié lawaai ponden kunnen maken zijn
met asbest en wol verpakt. De geheel© bo
venbouw is niet- 'Teaaoaieerend gemaakt. De
..Dodge"' heeft een brngere wielbasis gekre
gen. ligt lager don vroegere modellen. Ook
hier heeft men voorzieningen getroffen tegen
het lawaai.
Automobielen vroeger en nu.
Toenmaals circus-attra«*tie.
Thans een gebruiksartikel.
De man, «li©-Vijftig jaar geleden een voer
tuig wikte nebben zonder paartl werd als
uiet geheel norautal beschouwd. Hij moest
ten paard nemen of niets. De efccWische
iriun was IJe&eiHi, maar dat was een publiek
vervoct uiittdci 611 liep tip tails. De wegen
waren venaal in? Amerika, slecht. Niets wees
iu do richting, dat men een paardloos voer
tuig zou uitvArden, dat snel kou rijden.
Doch in 1800 ^>egon be? te dagen. Up de
tentoonstelling 'in Dliieagc ui 1889 kon iiiftu
voertuigen aantref ten, oie op andere wijze
dan met dierlijke kracht werden voortbewo-
g'^ii. Er wareiw'sto'mi-wagens uil electrisdi
gerlreven voertuigen De basis was gelegd
en hpt mensthulijk vernuft zette zich aan
liet werk on» dg^nog gebrekkige uitvindingen
te vervolmaken.,
Een volgende tentoon stel ling in 1893 liet
nog niet veel vooruitgang zien. Een 6-per-
vHiiis voertuig, dat met electrioitelt gedre
ven werd. reed over de terreinen. Europa
hud gezorgd vóór een Daimler, een voertuig
<>p hooge beent-n. dat met zorg moest behau-
deild worden en in een poroelein-kost beter
op zijn plaats was geweest, dan in het druk
ke teiftooiisteUingsgewrieniel.
Reeds in 1895 had de bekende Aiuerikaan-
sehe automobiel-pionier Charleg E. Duryea,
die reeds ate jongen ziefi liad toegelegd op
liet coustrueeren van rijwielen en deze na
derhand voorzien had van zelfgemaakte
motoren, een driewielige automobiel gecon
strueerd. Deze wagen had praktisch alle
easenticele onderdeclen van een moderne
wagen, behalve een starter, die ui die dagen
v an kleine motoren en goede benzine aiet
zoo noodzakelijk was. Maar de eerste wer
kelijke automobiel was geboren.
Voldaan met, zijn wagen, was het volgen-
de probleem, dat de uitvinder en zijn broe
der Frank bezig hield kapitkaL te vinden
voor het constfneeren van meerdere wagens.
Doch dit. was .moeilijker dan het Uitvinden
zelf. Niemand) zag er eenig perspectief in
en heel wat jaren verliepen, voordat men
van e«-n eigenlijk© industrie kon «preken.
Automobielen bleyen de eerste jaren van
hun uitvin dte slechts tentooiistellingfl-be-
Ziemwaardigheden, bij' hooge uitzondering
een vervoermiddel voor «en of ander excen
triek aangelegd mewch. Het was b.v. in
1896 een van de grootste attracties in het
wereldberoemde circus Barnuin en Baily.
Citroen, de Parijitche automobielen
koinug. Hij is Amsterdammer
van geboorte.
Velen zal het njot bekend zijn, dat de
Fransclie automobielkoning Citroen een Ain-
fterdarnmer van gebf/orie te en een© dén
naam Citroen (troeg wndet deel toekan,) op
<te c Tot kort voor rten oorlog verkccrflo Jiij
iri minder gunstige, we kunnen zeggen arrnoe-
dige omstam^heden Zijn bedrijf wa« van
weinig bete. keironde omvang, fn den 'Kjrlog
was hij liet die de tanks door zijn ingenieurs
liet ontwerper!, welke op zijn werkplaatsen
werden gefabriceerd «n een enorme uitbrei-
dmg ncwdzakelijk rnaakle Na het sluiten
van rten Vrede kwam zjjn bedrijf in cm vr 't.
tiek staomm Zijn fabriek, die uitsluitend
voor oorlogsrJocleinden had gewerkt, moest
worden "ingebouwd i»» «n vrerles-bwlrijf
JBt kmtte natutirhfk enorme kapitalen, doch
hH ergste wm wel. rial, de koopkracht van
l»©t publiek //er v©rnii/Hlerd was Wut b*
rbw® Toen kwam bij met bat JMm taxi's te
tebricwren. Hij richtte mlf -mi maatschap
pij "p die een »**i-bedrijf kn I'arija begrgj
Don* 'Wet ar bellekr«u-tit la Cltroën at In
goalaagd zijn fabriek tot één vso rte grootste
vah hot "m«agent te fimjwvi. Hij fabrhwert
ntet Mteen teal's maar ook grssrlkoope, kléi
ne per«um»wAgr-i»^ Men zou Citroen d<
Ford van Enrop» kunnen ncminen J)a KIM-
toren over zijn gehotte hoogt» nm rijn
paam bevlekt Ttendulwwlen gloeilampjes
«chlfferen frnkel* «ronden per week trtt d©
Haar artistieke loopbaan.
Iu den afgeloopen nacht om 1 uur 18 Anna
rawlowa ui hotel des Inden in den Haag
overleden.
Het stoffelijk overschot ia nog hedennacht
overgebracht naar de Ruaaiechc kerk aan
de aweelinckstraat te VGravcnhage.
Juiet nu Auna Rawlowa door wis land
ctn atedieKlstouriKC zou uiaken, werd zij
door een ziiekte getroffen, die haar tot on
middellijke ritót noodzaakte en die haar ver
hinderde otu uiet haar ballet op te treden.
De artistieke loopbaan van Anna Pawlowa
werd langdurig voorbereid. Na de keizer
lijke dansschool te Petersburg te hebben be
zocht. vervolgde zij haar studie ander lei-
.iing van de beroemde liussteche eu Itali-
aaxièche professoren.
De aauwijzingen van haar professoren
volgite uj met groote nauwkeurigheid op,
hoewel zij daarop een geheel eigen «tempel
wist te leggen, voorzoover deze aanwijzin
gen fn botsing kwamen met haar talent.
Reeds spoodig werden haar kleine rollen
toevertrouwd, oni weldra in kleine één-ac-
ter-balletten op te treden. De eerste maal,
dat zij zelfstandig optrail, was fn „Erwa-
clien der Flóra". N'a haar optreden in „Zau-
herflöte" verratte zij de wereld met haar
••erete groote schepping: ..Die Libelle". Na
deze triomf kreeg zij in liet groote en rijk
opgezette ballet „Die Bajadère" gelegenheid
ook haar mimische en dramatische talenten
te toon en. I)lt ls d© aanvang van een retka
verbeeldingen en scheppingen, die all© on--
overtroffen zijn ui grootstitliejid «n rijkflWP.
maar die evenzeer gekenmerkt werden door
•■en voorname teerheid. In den tijd, die dan
volgt, krijgt haar talent een vasten vorm
en dun groeit ook haar persoonlijkheid. In
dien tijd was het ook, dat zij haar reizen,
door Europa en Amerika begon, die haar"'
zooveel roem brachten. .Sinds het eerste op
treden van do dansers in het buitenland
nu ongeveer 10 jaar terug i« haar roem
steeds gegroeid en haar reizen droegen er
v«-ol toe bij om de Russische kunst in het
buitenland bekend te maken.
Het ballet, dat haar vergezelde, ktond
voortdurend onder haar persoonlijke leiding
en zij bereisde daarmee de voornaamste een.
tra vdn de wereld.
Bij interviews sprak zij graag over de op
vattingen van haar kunst en de nieuwe
stioomingen in het ballet.
„Tk heb veel gestudeerd zoo zei de dan
seres eens. Steeds heb ik mijn dansen
verfijnd en vervolmaakt, en ik kan zeggen,
dat do bereikte resultaten het gevolg zijn
van on vermoeiden arbeid... Wat de nieuwe
strooniingen in het ballet betreft, geloof ik,
dat wij van de nieuwe kunst alles, wat waar
lijk schoon is. moeten aannemen. Maar wij
moeten tegelijkertijd den moed hebben, ons
niet los te maken vpn bet verhevene, dat
de oude kunst ons schonk De kunst mag
kim nietonbewegeUjk blijven. Haar progrea-
sieve ontwikkeling ia een wet."
Pawlowa ;gaf het schoonefc dat schoone,
dat zij vinden kon. en wanneer zij op een
nieuw gebied zich een weg wist te hanen
wist zij zich te vrijwaren van snobisme. Zij
handelde met intelligentie, rust en voa|»
ziohtigheid.
Zij meende, dat de klassieke school d«
grondslag moest blijven voor iedere artis
tieke daad. Haar reizen leverden haar tal
van hulpbronnen, die zij met haar rijke
fantasie nan nieuwe schoppingen dienst
baar wist te maken. Tn haar au tohiografie
schreef zij de volgende woorden ,,Het ge
luk te als een vlinder, wiens verschijnen
ons slechts een kprte wijle betoovert, om
dan weder te verdwijnen". Ook Anna Paw
lowa heeft velen door haar kunst betooyerj.
Thans ie zij heengegaan juist op het
"Ogenblik, dat zij de dan^kuns^ vaarwel
wilde zeggen In de vreemde te zij ziek gis
worden en voor het eerst in haar bijna 30-
jarige loopbaan moest zij haar optreden uit
stellen. Nog kort geleden bepaalde zij haar
houding tegenover een nieuw geslacht, dat
haar op het tooneel volgde. „Ik ben het lie
den". zoo sprak zij. ..en Nini Theilade is d»
toekomst."
Van het hede» heeft zij nu afscheid ge
nomen. maar haar kunst blijft leven. Zij
leeft voort in de herinn erin? van allen dis
geboeid waren door de bekoring en grooisch-
heid van haar scheppingen.
groote metropool, verbreiden zijn naam
over meer dan 4 millioen menechen. Dit had
zelfs Citroen,, de eenvoudige Amsterdam-
sehe jongen, die zonder eem cent in Pairijs
kwam, niet kunnen drooine». Hij is thans
genaturaliseerd Franschman en behoort tot
de rijkste van bet land. Hij is oen zeer be
kend speler op de epeu'.banken te Mont©
Carlo.
Kerst in het begin van deze eeuw begon
men zich ernstig toe te leggen op de pro-
ductie van automobielen, doch een algemeen
gebruikt vervoermiddel werd het eerst eeni-
ge jnren voor den wereld-oo rlog.
Eu thans? Het geheele leven is op motor-
trnctie ingesteld. Over de geheele weréld
loopen wegen, die speel aid voor het «nelver-
keer zijn ingericht. Tn de wereldsteden wordt
de straat ruimte voor het grootste gedeelte
door automobielen in beslag genomen. Elee-
trische trams moeten plaate maken voor
autobussen. D< productie loopt In de mil-
1 (oenen. En de leiders van de groote auto
mobiel-concern» kondigen e©n nog grootere
productie nau Thans is een paard een be
zienswaardigheid geworden en wordt men
excentriek genoemd ate men met een rijtuig
met paard be*/»orinen gaat rijden. De lijden
ziin wel veranderd!
De automobiel in cijfers.
Het aantal wagonladingen automobielen
en truc» vervoerd over Amerikaausche
«poorwegen bedroeg niet minder dan
3.000.000.
De exjx.rt van Amerika in 1930 bedroeg
561 000 automobielen, de import vnn buiten,
landed)e wagens wa« slechts 625.
De Amerikiuinsehe automobiel-indyetrie
vemohafte in 1930 aan 4.700.000 personen
werk.
A utenioliiel bezitter* moesten over 1930
direct of indirect aan belasting opbrengen
2525.000.000 gnlrlen. terwijl de benzine be
last was met 1 287.600. 000 gulden.
In Amerika liepen 75 pet. van alle auto
mobielen fer wereld.
Tn tm werden 336,029 It-soMm»»»
or^"r,l. isjo nep <Ut cijfer terug
lol.teo. Dt totnTo pt<«luotie „an trnra l«s
CliovrcW bejta jn 1011 in «ai donkere
WiJmu u, pèiroit met ao »,b«idm én
ui aak té Jn de eerste twee maanden na do
oprichting vijf auto's. Dezelfde twee maan
den van het voorafgaande jaar bedroeg de
i productie ÏOO OOO wagens.
De waarde Van in 1930 geproduceerde auto
mobielen bedroeg 4.428.000.000 gulden, dat
is 3.024.754.600 gulden minder dan in hat
voorafgaande jaar.
RADIONIEUWS.
f Programma voor heden.
//Hilversum: 7.15 Gramofoonplatèn;
120 Cursus, 8.01 Lezing; 8.30 Gramofoon-
j^laten. 9.00 Lezing; 9.30 Graniofoonplateü
10.15 Declamatie10.45 Gramofoonplatèn,
11.00-12.00 Gramofoonplatèn.
Huizen 5.30 Orgelconcert; 7.00 Eng.
cursus, 7.30 Causerie; 8.00 Concert; 10.45-
11.30 Gramofoonplatèn.
Da ven try 7.0o Liederen; 8.05 Vaude
ville; 10.25 Concert; 1120-12.20 Dansmu
ziek.
De energie op de 298 Meter verhoogd.
Vragen betreffende de ontvangst.
De N. C. R. V. deelt ons mede dat dank
zij het volhardend werken van de N. 8.F-
teohnici met ingang van heden de energi*
van den zender op 298 nieter golflengte ssn-
y.ienlijk is versterkt.
Elke luisteraar wordt verzocht eene op
nieuw te luisteren en per briefkaart te r&p-
porteeron aan postbus 5 te Hilversum de
navolgende vragenL
le. Hoe is de ontvangst bij u overdag
hoe avonds na 20 uur?
2e Is er 'g avonds storing van Turijn op
goed afgestemde en af te stemmen toestel?
3e. Bemerkt u fading (sterkte variaties)
de® avonos?
OOST-INDIë.
Bandjir'h teisteren Sumatra'© Westkust-
Schade aan gewaseen. Het ver
keer op verschillende wegen f
atremd. o
De regceryjg ontving een telegram vso
den gouverneur van Sumatra's Westkpri,
meldende dat wegens groote bandjiris vsa
verschil lende rivieren in de afdeeling D-
inapoeloekotta onder district Pajakoembos
ui Tandjong-Pati eroo ten deels itl geïnun
deerd. De padi op de sawa's van aan da
rivieren grenzende ondernemingen is gros-
ten deels vernield. De totale schade is "k*
bekend.
De irigatiekadfing jfe op- vele plaatsso
doorgebroken. Verflchillende bruggen rij0
weggeslagen. Ook elders in het geweet wad
een hevige regenval geconstateerd waardosr
greote ravage Werd aangericht.
Het verkeer jg op verschillende
grosts
wegen gestremd.
Griep onder de militairen.
Een ziekenbarak wordt in gereed-
held gebracht.
Naai' wij vernemen, heerBcht momenteej in
vrij hevige mate griep onder de huzaren in
den Haag en ook, hoewel niet zoo erg, on
der de militairen van het kamp Waalsdorp.
Temperaturen van 394 eu 40 graden zijn on
der de zieken geen zeldzaamheid, maar oom-
nlicaties doen zioh gelukkig niet voor. Daar
het, zich laat aantzien, dat bij verdere uit
breiding der ziekte, het Militaire Hospitaal
aeen voldoende plaat© meer zal kunnen bie
den. wordt '-en zieken barak iu gereedheid
gebracht.
Griejiepidemie in het garnizoen te
Amersfoort.
140 patiënten irt het militair hos
pitaal.
Bij iiet garnizoen te Amersfoort mun ook
deze week het aantal intlueuza-gevallen toe.
zoowel bij de infanterie als bij" de bereden
wapens. DomJcrdagnamiddag lagen 140 pa.
tiënten in het militaire hospitaal, waardoor
deze inrichting overvol is, zQodai maatrege
len worden overwogen ofn plaatsruimte te
echappen. wanneer de epidemie nog mocht
toenemen. Tot dusver hebben zich geen ern
stige gevallen voorgedaan. Ook in de stad
zijn vele patiënten.
Aanvaring bg Zoutelande.
Een der schepen aan den grond gezet
en later vlot gebracht.
Het KngeUche stoomschip „Dorhancastle"
komende van Antwerpen naar Rotterdam ia
in aanvaring geweest mét het Duitsche s.s.
„Hedwig Pisser" nabij Zoutelande. Het En-
gelsclie stoomschip is tengevolge van de
aanvaring aan den grond geraakt en later
door de Duitsche sleepboot „Wotan" vlot
gesleept. De ..Hedwig Fisser" ligt nu op de
ïede van Vlissingen om nadere order af te
wachten.
Persoonlijke ongelukken hadden niet
plants.
Spaansch stoomschip aan den grond,
geloopen.
Met sleepboothulp vlot gebracht.
Het Spaansehe stoomschip Jïlagda Mila-
nia" is bij Terneuzen aan den grond; goloo-
jien en door de sleeplxKit Remon vlot g«>
bracht en naar Antwerpen opgestoomd.
Zy verlangde naar huis.
«onaangenaam wedervaren met
een Duitsche dienstbode.
Bij mevr. W. te Hillegereberg was rewls
anderhalf jaar een Duitsche dienstbode in
betrekking, mej. R. Z. Dezer dagen kwam
plotseling bij het meisje op, dat rij wel weer
uens naar buis terug wilde,, doch slechts
voor eenige dagen. Haar moeder was jarig
eu de verjaardag van een har er zusters was
nabij. Mevr. W. wilde haar dit niet onthou
den. doch reisgeld ontbrak. Mevr. gaf haar
dit. benevens nog een maand salaris voor
uit. Als je tegenwoordig een goede dienst
bode hebt. weet je niet. wat je moet doen.
Zoo ook mevr. W. Zij gaf haar nog een kof
fer en een actentaseh mede en zoo ging de
dienstbode Z. naar haar moederland. Giste
ren kreeg mevr. W. den navolgenden brief:
..Taseh met paspoort in den trein laten lig
gen. Kan niet meer naar Holland terug en
neem maar een andere dierfetbode". Nu
blijkt, dat mevr. niet alleen een maand sala
ris. actentasch en koffer kwijt is, doch ook
verschillende andere artikelen zijn spoorloos
verdwenen.
Aangifte bij de politie is gedaan, die een
verder onderzoek instelt.
LAND- EN TUINBOUW.
Vooruitzichten der varkensfukkerij
in Nederland.
Een voorzichtig beleid aanbevolen.
Aan een studie vanwege de Directie van
den Landbouw gemaakt omtrent de var
kensfokkerij hier te lande ontleenen wij het
volgende:
Voor zoover bekend, is in vrijwel alle bei-
langrijke varkensvleeschproduceerende lan
den niet alleen in de eerstvolgende maan
den, maar ook in de daarop volgende periode
een aanmerkelijke vermeerdering van de
productie van varkerrsvleesch te verwachten.
Als een gunstige factor kan worden ge
noemd de omstandigheid, dat, mede ten ge
volge van de betrekkelijk hooge prijzen van
rumdvleesch, de consumptie van varkens-
vleesch belangrijk is toegenomen.
Evenwel moet ook rekening gehouden wor
den met den factor, dat de koopkracht der
bevolking in de toekomst waarschijnlijk
nog aanmerkelijk zal afnemen. Wel is waar
zal deze invloed zich in de eerste plaats
doen gelden op het rundvleesch, doch het
lgkt niet onwaarschijnlijk, dat ook de afzet
van varkensvleesch daardoor ongunstig zal
worden beïnvloed. Intusschen is het duidelijk
dat de rentabiliteit van het varkenahonders
bedrijf onder de tegenwoordige verhoudin
gen vrijwel geheel afhankelijk is van dc
prijzen dezer voedermiddelen. Zouden de
prijzen dezer artikelen eenigenrate tot een
normaal peil stijgen, zoo zou ongetwijfeld
in de varkenshouderij een débicle intreden.
Het eerst zouden daardoor getroffen wor
den de varkensfokkers, die op den verkoop
van biggen zijn aangewezen, doch ook zou
den voor varkensmesterij de verhoudingen
buitengewoon ongunstig worden, e enerzijds
doordat het aantal varkens, dat ter markt
zou worden gevoerd, aanvankelijk grooter
zou worden, waardoor de prijzen nog verder
zouden dalen, terwijl anderzijds de produc
tiekosten zouden zgn gestegen.
Evenwel zijn er voorshandsneg geen aan
wijzingen, dat in de naaste toekomst in de
prijzen der voedermiddelen prijsstijging te
wachten zijn. De fokkers zullen echter goed
doen op dezen factor nauwkeurig acht tc
slaan en onverwijld tot belangrijke inkrim
ping van fokkerij en mesterjj te besluiten,
zoodra zijn verschijnselen beginnen te ver-
toonen, dat de voederprgzen zullen stijgen.
GOUDA, 23 Januari 1931.
Examen boekhouden-
Voor het examen Boekhouden der Veroe-
mgang Van Leeraren in de Handelsweten
schappen slaagden, alsnog:
Mej. A. J. Smit en dé heerep D. vac Dam,
A. A. J. dB Gruijl, J. van Ohhélen en II. Ra-
bouw, alle» leerlingen van de heeren K.
Bouma en H. M. va« Triet.
Examen boekhouden.
Voor het examen Boekhouden v. d. Ver.
Ivan Leeraren in de Handelswetenschappen
slaagde o.a, de heer J. C. Spek, alhier, leer
ling van den heer J. Sluiter.
Examen boekhouden.
Voor het in December gehouden examen
in boekhouden c.a. door de Vereeniging van
Leeraren in de Handelswetenschappen
slaagde nog onze stadgenoot A. de Groot,
leerling van den heer J.'L A. Braak, al
hier.
De vernieuwing van de Koningin Emma Vug
in Curasao door medewerking van een
Goudsche Aannemersfirmu.
In het laatst van, vorig jaar werd in Cu-
ra^a^ up ue v/erl' de Vvitde, door dc firma
Jjyckëi-noii en W iUinanu in samenwerking
met de Mij. tot Aamieiiiing van Werken
v.n. H. J. Nederhoret uit Gouda, een 63
Meter lauge brug gebouwd.
Over dut groote werk dat daar in korten
tyd tot ttend kwam lezen wy in de Amigoe
Ui Curasao van 27 Dec. de volgende bijzon-
derhedun
Reeds om 5 uur Vrijdagmorgen, was men
druk in de weer voor de toebereidselen van
het inzetten van het nieuwe bruggedeelte.
Op 18 October had men de oude pontons
verwijderd en ze op de lsla laten reparce-
ren. Daarna werd op de werf de Wilde, door
de firma Dyckerhoff en Wildmann in sa
menwerking met de My. Nederhorst, een 63
M. lange nieuwe brug in mekaur gezet.
Dit nieuwe stuk brug zou V rijdagmorgen
aangesloten worden aan het draaistuk, wat
eendge maanden geleden reeds verbeterd en
verbreed was, door de Curagaj Trading Co.
toen nog eigenares van de brug.
Om 6 uur werd de J»rug voor het verkeer
gesloten en onder leiding van «Je heeren
Gravenstein en Beiderwellen van O. W.,
Schumacher en Stockmann van Dyckerhoff
en van der Draai als uitvoerder, werd full
speed, met het verwijderen van het oude-
bruggedieelte begonnen. Balken moesten
worden doorgezaagd, moerbouten losge
schroefd, jjzerconktructies doorgebrand;
maar reeds te 8 uur, een uur vóór den ge-
dachteij tijd, kon het oude stuk, na 40 ja
ren dienst, door de sleepbooten Elisabeth en
Ösne naar Parera ter afbraak worden weg
gevoerd.
Tegen 9 uur was het draaiatuk zoover bij
gewerkt, dat de Minerva het nieuwe brug
gedeelte van de Werf de Wilde kon aanfloe
pen; de scheepvaart werd een uur hiervoor
stopgezet, maar binnen dien tijd lag het
nieuwe gedeelte op zijn plaats.
Haast als een lipsslot sloten de beide
stukken in mekaar, ©lachte een paar kop
pen van bouten moesten worden afgebrand,
een klein plankje weggezaagd en vóór nalf
twaalf zat een stevige bout dw-.rs door de
balken der beide stukken heen en zat het
nieuwe bruggedeelte vast aan het draai
stuk.
Nu motst nog de verbinding gemaakt
worden met het oude Punda-gedeelte der
brug, dat nog eenige maanden dienst zal
moeten doen. Toen we eens dat lapwerk be
keken, waaraan misschien wel geen hout
meer over is van 40 jaren terug, konden we
haast niet begrypen, hoe de brug nog zóó
lang het moderne verkeer gedragen heeft.
Heel wat nieuwe planken en balken, waarop
aanvankelijk niet gerekend was, moesten
hier nog worden bijgespijkerd. Maar het
werk vlotte toch.
Om half een moest de brug even dicht
gedraaid worden om te zien of ?e paste en
weer ging men daarna met man on macht
aan het dichtspijkeren van het bovendek.
Om 4 uur kon de brug gesloten worden en
om 6 uur was ze weer voor het verkeer ge
opend. Het is een knappe prestatie geweest,
van O. W. en de beide firma's.
Ons drinkwater.
Prof. Dr. L. E. Goesten komt in zjjn rap
port na het onderzoek van het water der
N.V. Goudsche Waterleiding Mij. tot de vol
gende conclusie.
Het onderzoek geeft tot geen bijzondere
opmerkingen aanleiding, daar het water ge
heel voldoet aan de er aan te stellen
eischen.
Het ongeval by de Kleiwegsbrug.
Wy berichten gisteren dat een 8-jarig
jongetje, een zoontje van den heer Lam-
mertz uit de P. C. Bothstraat bijde Kleiweg-
brug een ongeluk was overkomen, en met
zyn voetje bekneld was geraakt tusschen de
bewegende brug en de kademuren.
Wy vernemen nader dat Dr. Broekhuy-
zen die de eerste geneeskundige hulp ver
leende het noodig oordeelde dat het kind
naar het van Iterson Ziekenhuis werd over
gebracht, waar hy ter verpleging is opge
nomen.
Liefdadigheidsavond slachtoffers „Merapi".
Naar wy vernemen is hier ter stede op
gericht een comité, d«t zal trachten, door
middel van het houden van een I.iefdadig-
heidsavond in den Nieuwen Schouwburg,
gelden in te zamelen ten bate van de
slachtoffers der „Merapi".
Waar het uitvoerend Comité, bestaande
uit de Heeren P. B. Sips, A. M-igendorff,
C. van Eyk en G. H. de Wilde reeds spon
tane toezeggingen heeft ontvangen, zoowel
wat betreft de verzorging van het program
ma, alsook de medewerking der autoriteiten,
vertrouwen zy dat ook deze avond zal sla
gen.
Burgemeester Gaarlandt heeft bereids het
Eere-Voorzitterschap aanvaard, terwijl een
Eeïe-Comdté fe gevormd.
Het plan is reeds begin Februari deze
Liefdauigheidsavond te houden, waarover
spoedig nadere by zonderheden «uilen wor
den medegedeeld.
Ledenvergadering Ver. v. Chr. onderwijzers.
De afdeeluig Gouda en omstreken der
Vereeniging van Chr. Onderwijzers houdt
morgenmiddag 2 uur iu het gebouw „Dar
nièl alhier, een ledenvergadering. Aan de
oixl© komt de spellingskwestie, terwijl de
heer A. Nieuwenhuijaen van Zegwaart zol
spreken over „Karaktervorming en de leer-
«•of".
Na afloop dei bijeen kornet wordt een ge
meenschappelijk bezoek aan de Lihrye ge-
bractït.
Nog een Advertentieblad voor Gouda
en Omstreken? 7
Het Bestuur der Goudsche Winkeliersver-
eeniging heeft d® leden opgeroepen voor een
buitengewone algemeene vergadering op
Maandag 26 Januari a.s. te half negen in
„Het Schaakbord".
De oproep tot deze vergadering bevat de
mediedeeling dat het bestuur een commissie
heeft benoemd om „te ondertoeken de le
vensvatbaarheid voor het uitgeven van een
Advertentieblad voor Gouda en Omstreken,
met gratis verepreiding huis aan huis."
Ze is namens de commissie onderteekend
door den heer H. A. A. Houtman.
De toelichting, welke daaraan is toege
voegd, laten .wy hier woordelyk volgen
„Door het hier ter stede, zooals U wel
bekend, het bestaan en uitgeven van veel
te veel couranten en op verschillende tyden
uitgegeven propagandabladen enz. enz., zoo
dat op den duur aan, voor den winkelier, die
het noodig vindt voor zijn zaak te moeten
adverteeren, niet meer doenlijk is, uit te
zoeken in welk blad hy dit zal moeten doen
etn indien hy in allen adverteerend, toch nog
niet verzekerd is, ondanks de dan gemaakte
veel te hooge kosten, het door hem ge-
wenschte publiek te bereiken, verzochten
eenige heeren (adverteerders) aan het Be
stuur der G. W. V. om plannen uit te ver
ken tot het komen van het uitgeven van een
gratis Advertentieblad voor Gouda en Om
streken van huis tot huis. Het idee is, om
zoodoende mogelijk te maken, dat de adver
teerder gewaarborgd ia, om voor een veel
lagere prys, als die hij nu betaald door in
verschillende bladen te moeten adverteeren,
zijn doel rul. publiciteit bij allen te berei
ken."
Herv. Geref. Jeugdcentrnle.
Te dezer stede js opgericht een Herv.
Geref. Jeugdcentra!©. Voorzitter ie de heer
R. M. Teeuwen en secretaresse mej. Bot-
terop. Boelekade 112.
Concierge Handelsavondschool.
Tot concierge nan de Handelsavondschool
i» benoemd de heer A. P. M. Lafeber ijlhier.
Commissie advies marktaaiigelegenheden.
De commissie van advies voor markt aan.
gelegenheden is voor dil juxa samengesteld,
uit de heeren B. Sleeuwenhoek, N. v. Leeu
wen, J. M. Moon© eu A. Rennen
Een ziek varken op de markl.
Door do politie is op de varkeiisniarkt
aangetroffen een ziek varken, dat onder
jiolitietoezicht overgebracht naar het
abattoir, waar liet ter beschikking is ge
steld vou den directeur.
Een oud-marketenster van het 4e Reg. Inf.
overleden.
Te Schoonhoven ls op 76-jarigen leeftyd
overleden mej. C. A. Krom, geb. Smits, die
in de jaren van 18781883 marketenster
was by het 4de Regiment Infanterie hier
Ier stede, waarbij de heer W. Krom, met
wien zy in '1878 huwde, korporaal-tamboer
was.
Toen in 1883 korporaal-tamboer Krom be
vorderd werd tot sergeant-tamboer, heeft
zyn echtgenoote haar beroep vaarwel ge
zegd.
Agenda.
23 Januari 814 uur, Blauwe Krms. Vergade
ring afd. Gouda Ver. v. d. Chr. Handel-
dryvende en Ind. Middenstand in Neder
land.
UIT DEN OMTREK.
BOSKOOP.
De laatste dagen liepen te Boskoop ge
ruchten, dat vermoedelijk twee porternon-
naies gestolen waren van wijlen den heer
Bos, dae de vorige week het slachtoffer is
geworden van een auto-ongeluk. Dit zou
gedurende de reddingspogingen of de over
brenging van den gewonde hebben moeten
plaat© gevonden.
Wanneer, dit zoo was geweest, dan waren
er geen woonden genoeg te vinden om zulk
een lafhartige daad af te keuren.
Gelukkig is dit niet het geval. De porte-
monnaies zyn terecht. Zij lagen in de sloot,
waarin de auto is gereden. De Politie heeft
ze opgevischt. By het pogen, van den heer
Bos en diens zoon om zich te bevrijden, zjjn
ze een andere oploesing ia niet denkbaar
in het water gevallen.
WADDINXVEEN.
Vrijwillige Landstorm.
Naar wij vernemen zal Vrijdagavond 30
dezer, alhier een propagandia-vergadering
van den Buitengewonen Vrijw. Landstorm
worden gehouden.
In die vergadering, die ook voor belang
stellenden toegankelijk zal ayn, zullen de
prijzen van den laatst gehouden, schiet wed.
strijd worden uitgereikt.
Daar de bekende redenaar Dr. van der
Valk een boeiende rede hoopt te houden en
de heer G. J. J. Pot, vice-voorzitter van de
gewestelijke huidstormcommis e en gé
meente-secretaris van Gouda een propagan-
dawoord zal spreken, zal de noodige belang
stelling niet ontbreken. Het belooft weer 'n
prachtavond te worden. Men voorzie rich
tijdig van een plaatsje en houde dezen avond
vrij.
455e NEDERL. STAATSLOTERIJ.
Trekking ren Donderde, 21 Januari. 5e kl.
Nieten:
10 60 86 10» 160 220 243 263 340 350 370
378 885 46» d,8 564 66* 60'i «26.627 6Ü1 «71
«87 786 816 867 882 932 089 1018 1032 1033
1046 UU 1148 1167 12IV 1212 1243 124»
1263 1277 '1396 1406 1408 1426 1467 1486
"llMl 1644 1508 1618 1641 1715 1720 1780
1819 1820 1826 1832 1837 1883 1914 i915
1946 2098 2139 2181 2209 2211 2804 2341
2394 2429 2438 2673 2688 2610 2706 2761
2830 2849 2944 3028 3033 3030 3123 3140
3186 3238 31S64 3270 3307 3486 '1167 3472
3478 8624 3528 3698 3/28 3736 3751 3810
3826 3849 3869 3880 3901 3913 3944 3974
3992 3998 4036 4063 4000 4070 4116 4162
4177 4213 4221 4260 4322 4441 4472 4623
4545 4686 4586 4626 4630 4630 4684 4803
4816 4825 4891 4970 5027 5109 5118 6132
5190 5200 5238 5296 5353 5-168 6495 5496
5407 S619 6610 5915 5699 5703 6707 5724
5776 6796 6824 5888 5916 592-1 5965 6045
6050 6164 6267 6263 6273 6335 6343 8867
6429 6431 6462 6474 6503 0556 0681 6691
6710 6727 6729 «730 6798 6801 6851 6896
6913 6939 6980 7061 7175 7181 7211 7264
7365 7490 7456 7489 7617 7623 7656 7667
7673 7678 7694 7724 7736 T760 7957 7908
8001 8013 8052 8060 8-126 8182 R178 3239
8244 8302 8346 8871 8481 8516 8521 8640
8576 8»1 8668 8896 8995 9000 9060 9080
9118 9162 9168 9161 9240 9252 9271 9292
9304 9377 9434 9456 9486 9490 0519 9616
9630 9652 9740 9753 9903 10119 10120 10149
10167 10177 102O3 10204 10205 10304 10323
10387 10390 10406 10449 10460 10501 10502
10574 10584 10594 10021 10615 10680 10719
10708 10947 10982 1099S 11035 11046 11054
11009 11085 11257 11298 US61 11412 11444
11465 1154)5 11003 11063 11067 11699 11705
1171-1 1173S 11755 11774 11830 11854 11864
11945 11872 12023 12019 12053 12065 12127
12142 12113 12176 12190 12200 12459 12579
12621 12807 '12879 12892 12897 12977 Ï8011
13170 13244 13246 13248 13249 13325 18339
13378 13477 13681 13697 13721 13746 13831
13842 13879 13887 13896 13897 13901 14003
14070 14098 14128 14261 14276 14291 14292
14367 14386 14392 14494 14544 14575 14579
14664 14725 14729 14740 14775 14840 14865
14878 1-4902 14928 14978 15010 15047al5075
15078 16185 16142 15202 15226 16257 15271
15348 16357 15424 16426 15429 1-5466 15492
15566 15609 16629 16638 15691 15707 15T10
115762 16878 16978 16017 16084 16098 16187
16258 10261 16411 16414 16508 16541 16576
16707 16722 1)6760 16783 16815 16886 16876
16925 16968 17081 17194 17136 17141 17225
17336 17488 17587 -17646 17666 177-59 17768
17844 17918 17922 18090 18136 18142 14150
18186 18207 18361 18411 18425 18555 18634
18657 18772 48863 18938 18990 19118 19166
19216 19236 19261 19862 19385 13-115 19642
19566 19686 19707 19716 19729 19786 13893
19917 19943 19950 19963 19994 19996 20047
20083 20130 20230 20446 20275 20799 20308
20)310 2034S 20394 20396 20402 20-114 20446
20466 20471 20483 20543 20547 20618 20624
20086 20601 20767 20786 20811 10806 20888
2088)8 20931 20984 20945 20965 20988
DRAADLOOZE WENST.
Nieuwe slachtoffers in de Alpen.
Zes touristen onder lawines bedol
ven. Slechtsdrie van hen gered.
Gisteren werden zes jonge touristen in de
Alpen by St. Jean de Morier.ne door een
sneeuwlawine verrast en bedolven. Drie
hunner slaagden er in zich uit te graven,
doch de overige drie liggen onder zulk een
massa sneeuw begraven, dat zelfs een on
middellijk geallarmeerde hulpbrigade er tot
nog toe niet in is geslaagd hen te voor
schijn te brengen. Er bestaat dan o >k ge.wi
hoop meer dat de drie toeristen levend zul
len worden teruggevonden.
Nog twee slachtoffers.
Op een skitocht bij Kulhtan w.-rden giste
ren twee deelnemers aan een skicursus on
der een omlaag komende lawine bedolven
De uitgezonden hulpbrigade is er nog niet
ingeslaagd de ongel ukkigen te vinden, zoo
dat men de hoop det zij nog in leven zijn
heeft opgegeven.
Scheepsramp op de Zwarte Zee
Paseagierachip vergaan; 54 perso
nen verdronken. Nog 17 vls-
scherschepen vermist.
MOSKOU, 23 Jan. Uit Odessa wordt offi
cieel gemeld dat ten gevolge van den hevi-
,gen storm op de Zwarte Zee een vracht- en
passagiersschip is gezonken.
Van dé opvarenden zijn 18 passagiers en
36 leden van de bemanning verdronken.
Voorts heeft ook de vlsschersvloot hevig
van den storm te lijden gehad. F.r worder
niet minder dan 17 visschersscbepen ver
mist
Een aantal Russische oorlogsschepen is
uitgevaren om de in nood verkeerende sche
pen hulp te verleenen.
Groote brand te Milaan.
ROME. 23 Jan. Te Milaan vernielde een
groote brand de opslagplaats van de droge
rijen groothandel der firma Geb ra Colla.
De schade bedraagt meer dan een millkxm
lire
Mislukte moordaanslag.
De kogel sloeg vlak naast het hoofd
in de muur.
AMERSFOORT. 23 Jan Gisteravond te
kwart voor tien had alhier een moordaan
slag plaats.
Omstreeks dien tijd hoorde roej. D. die
ten huize van de familie M. aan de Anna
Pawlowalonn 40 in de huiskamer met een
vriendin zat te praten, beweging aan de
achterdeur. Even later hoorde zij iemand
langs het hui« loopen in de richting van de
voordeur Mej. D. opende het kleine deur
ruitje en zag een ongunstig uitaiend per
soon «taan. Zij «loot onmiddellijk het raam
pje en belde de politie op Nauwelijks had
zij dit gedaan of er klonk een echot. Een
kogel vloog tegen de muur, juist naaet het
hoofd van mej. D. Esc der venster» blaak
vernield te ujn.
Toen de politie spoedig daarop arriveerde
wae er geen spoor mew van den man te
ontdekken. Het ondersoek leverde tot dus
verre geen resultaat op.
Dm trant de identiteit van den man en d©
beWeegiedenen van. zijn daad ia olota be
kend.
Verkorting werktijd by Philips.
Om ontslagen tegen te gaan.
EINDHOVEN, 2i Jan. In de Philip© fa
brieken waren sedert eenige dagen plakka
ten opgehangen met de mededealing dat met
ingang van Vrijdag 23 Jan. de werktijd roet
een uur per «lag verkort zou worden en das
in die afdeelingen waar de werkzaamheden
om 6 uur eindigen, het werk om 6 uur zou
zijn afgeloopen.
Bij informaties bij de N.V. Philips of
deze maatregel voor het geheele bedrijf
geldt deelde men ons mede dat zulks alacma
voor verschillende afdeelingen het geval is
en wel om het ontslaan van personeel zoo
veel mogelijk tegen te gaan.
Een 56-jarige rangeerder
tusschen de buffels bekneld en gedood.
WINSCHOTEN, 28 Jan. Op het rangeer
terrein van de Ned. Spoorwegen a.hler, is
vanmorgen te omstreeks 11 uur de 50-jarige
A. 'Dekker tusschen twee buffers oekneid
geraakt en op slog gedood. De man was ge
huwd en vader van eenige kinderen.
Ernstig auto-ongeluk by Sittard.
Twee meisjes levensgevaarlijk ge
wond.
SITTARD, 23 Jan. Hedenmorgen z(jn op
de Rijksstraatweg alhier twee kinderen van
de familie Watt resp, 7 en 9 jaar oud door
een passeerende luxe auto komende uit de
richting Maastricht overreden.
Het eene kind heeft een hersenschudding
bekomen, het andere kind ernstige verwon
dingen over het lichaam.
De toestand van beide kinderen ls zeer
ernstig.
De oorzaak van 't ongeval moet worden
toegeschreven aan onvoorzichtig oversteken
der kinderen.
Mijnwerker gedood.
Door vallend gesteente getroffen.
HEERLEN, 23 Jan. De mijnwerker S. Na-
hodil wonende te Palemig ia iti de onder-
groaidsche werken van de Oranje Na»sau-
mijn II te Schaarsberg door valtend gesteen
te getroffen en gedood. De man was onge
huwd en 50 jaar oud.
Het gratieverzoek voor kapitein
Horren door H. M. de Koningin
afgewezen.
DEN HAAiG, 23 Jan. Naar wjj vnh den
eersten onderteekenaar vernemen heeft
H. M. de Koningin af wy zend beschikt op
het door derden ingediende gratieverzoek
ten behoeve van kapitein A. F. Borrey, dio
door liet Hoog Militair Gerechtshof, lik ver
hand met den overval op Curasao veroor
deeld was tot één dag gevangenisstraf.
Zooals bekend, had kapitein Borren ge
weigerd zelf een gratieverzoek in t« die
nen.
WISSELKOERSEN.
22 Jan.
23 Jan.
Officieel.
Londen
12.06 V*
12.06*
Berlyn
69.10 Mi
59.08
Parijs
9.74*
9.74*
Brussel
34.66 Mi
34.00
Zwitserland
48.10*
48.1)
Weenen
34.07*
34.96
Kopenhagen
06.42*
66.42*
Stockholm
66.65
66.67*
Oslo
66.45
6C.4£
New-York -
2.48%
2.48*
Niet-of fideel.
Milaan
13.01'*
13.01*
Madrid
26.12*
25.96
Praag
7.86*
7.30
Beursoverzicht.
Do tenden© op de Amsterdtemacbe effec
tenbeurs wae heden veel verbeterd en daar
bij was de affaire iets omvangrijker dan de
vorige dagen. Plotseling ontstond een groote
schok in Redjangs die plotseling een pet.
avanceerden. Van Industrieels fondeen,trok
ken Philips eenige belangstelling, het londs
lag ook aJ vaster in de markt en het be
richt ontrent de inkrimping van den werk
tijd oefende geen invloed uit. ümelevere
ontmoetten eenige vraag, waardoor een
koersavance tot boven 180 plaat« had. Aku's
bleven op peil. De A ccoustiek aandeel en kon
den zich goed handhaven.
De ohewaardenmarkt was stil. Koninklij
ken werden in navolging Van Walletreet
hooger genoteerd en wisten zich boven 200
te plaatsen.
Rubberaandeelen werdén op kleine schaal
verhandeld en golden IJ eerder iet© lager.
Amsterdam rubbers m<|e«tén iete van hun
koem prijsgeven. I
Tabakken werden oiplkleine schaal omge
zet, doch waren prijehmidend.
De suikerwaardenmirk» was aarzelend
H.V.A.'s weren eerder 'ets luier, doch eeni
ge minder courante soorten bedongen hoo-
genre prijzen.
Scheep vaartaandeel en waren Stil. de no
teeringen konden zich evenwel handhaven
Amerlk fondsen ontmoetten vraag en stel
den zich in navolging van Walletreet op
een hooger niveau.
RADIO-TELEGRAFISCH WEERBERICHT
28 Januari.
Verwachting:
Meest krachtige zuidelijke tot zuidweste
lijke of westelijke wind, betrokken of zwaar
bewolkt met rtgenbuien, later wellicht met
tijdelijke opklaring. Weinig verandering in
temperatuur.
t Storm waarschuwingsdienst
Gedeind heden uit de Büt te 7.40 uur aan
alle posten Wordt verwacht storm uit het
Zuid-Weeten.