Anna Pawlowna overleden. m"m 1830 661 m 33 *ct mina"T dra —gemengde berichten. ■TADBOTBtrW. LAATSTE BERICHTEN. Beurs van Amsterdam. den opgenomen, van wie hel te verwachten ia. dat tij ovef korten Ujd als invaliden hel pensioen fonds zuilen bezwaren, zooveel mo gelijk* wordt beperkt. In <fe öpcFraclrt drr commissie werd behalr ve op bezuiniging ook in bet bijzonder haar aandacht pryéetigd ji-p hal wegnemen v«n niet noodaakejyke. bepeik^gen-vande vrij heid *am het onderwije. (Jok op dit punt heeft da oomuentaie bij voortduring haar aandacht gevestigd gehouden Verschillende wettelijke, bqpainxgen. die de vrijheid van •pen tutte «m, bijzondere eobolen beperken, stelt zij. Vftor Xe verzachten of solirappen Zoo wcmnJit zij aan de gemeentebesturen de vrijheid te hergeven aan het hoofd der school al-pl piet het onderwijs in een klasse op tedr.agen. Zij wil, in overeenstemming met hffl hij de Twteede Kgnier aanliaifgige watsigitviferft, Inj de. regeling van liet school geld utui de gcy^ cnfeu meer vrijheid van beweging laten. Zij achthet voldoende 20 uren j»er week, ouderwijs in de verplichte \akken te itscheah {nplaatk van 22 tiur. Zij wil toegefafeh zien, dat scholen voor uitge breid ttffjér onderwijs zich niet beperken tot drie óf nièer h-erjaren volgende op het zesde herjuar owner lagere school. dooli ook de lagere leerjaren omvatten Zij wil teic«lotte het onderw ijs-- in vreemde telen niet vol strekt uitgesloten zien in het vijfde en zesde Kamer vau Koophandel te Maastricht. Een treurige toon; de keramische Aap-. dè -fade, geüoudcii dooi den voorzit ter vuil de K.aanc-1 vah Koophandel In Maas tricht, mi Untouch wij het volgende liet is JjtniajiJ gym blijde taak een over zicht. te geven van wat hot afgelóopeii jaar gebracht heeft. Ut» meest markante gegeven over den toe stand van htuidcf en nijverheid, groot eu klein in ons district, zijn treurige bewijzau van een'achteruitgang, fli°' VMJ met een verandering intreedt, ons hopen zal van «en'noodtpoestahd te spreked- Hot lijkt ons een nefast© wijze van doen, de feiten te verdoezelen en te blijven leven in soort van hoera-steiuming, vaak ge noemd „c©» gezond optimisme", dat echter den- aaaiu .verdient van struisvogelpolitiek. IA» nieuwe Lijden vragen oplossing van nieuwe pfoWeruea. Kennis - arbeid ka pitaal, mot langer kapitaal kennis - arbeid. Witt vermogen echter kennis, ai beid en kapit^aï, Jndleu het resultaat van deze sa menwerking op ei«n normale wijze noch In eigen land noch in het t.iütenland kan «aon- ouj,rëeren- Steeds hooger rijzen de taiiefmu- reu om odS (ieen,, terwijl hevige aanvallen wordeil gedaan op de eigen markt door alle mogelijk», buftenlahdeche industrieën, die .Verkopand gdhrufAgn, urn ten koste vfaix elkëu prijs to spuien De buitenjandsche re- geérktgfen doen uil es om haar nationale uu luatrieëil ikai ruggesteun te geven t«r voor koming vtó haar ondergang. Aften behoeft «louht© da in- en uitvpercaj.- fere der Laatst© jaren te volgelijken, oni te conetateeren, Ikh» ©unerajds de export van de Nftdocianctedve keramische industrie ie afgenomen, hoe daarnaast de import Van de buitentendadie concurrenten is toegenomen, terwijl het vrijwel vast «iaat dat het ver bruik dé* keramische producten in eigen lantf constant gebleven, althans niet toege- Wff men voorkomen, dat de industrie, die in het'district onzer Kamer do omvangrijk ste is eö- aan ongevea» 700o arbeider» (be strijkend ongeveer 4 -x 7000 28.000 inwo ners) -werk vensehaft, de keramische indua.- trie nftt ten gronde gaat., dan diearen zonder verw ijl van honger hand maatregelen getrof. ten te Worden. Een- industrie, die zoo lang gevestigd ia aan zooveel gezinnen werk ver- schkft. mag niet, verdwijnen, evenmin als dit het geval rm*g zijn met een oud geves tigde Nedcrlftixdsche sJieepvaartinaatechap- pij. Verkiezingen Provinciale Staten. Wij vernomen dat de verkiezing van leden voor Provincial© Staten van Noord-Brabant ziil plattt© hebben op Woensdag 15 April a.g. De penhouder van Locarno. De verzekering keert 5000 uit. Ajh'ir hefmnert zlcH, dat ter V redes- en Volkenbond»!entoonstelllug te 'a-Üraveidiag© gehouden, de penhouder waarmede het de vporloopige tractaten te Locarno waren ge- teekénd, .is verloren geraakt Het tentoon stel lingseomilé had een verzekering gesloten bij de firina Bloiu en van der Aa te 's-Gra- venhage, the thans aan het gemeentebestuur van Lncariió, bij welks inzending <1© peuhou- der had behoord* een bedrag van f 50» Heef* uitgekeerd. M. Joels. Toegetreden tot den VrljZ.-IW. Bond. Na«(- jvAj. vernemen is liet Haagsohe ge meenteraadslid, do heer M- Juéla Jr., die eenigeo tijd geleden uit de liberale raads fractie is gelretlen thans toegetreden tot den VryzfiHikg-Peiiiocratisebeu Bond LUCHTVAART. Luchtpostdiensten naar en van Indië. Het tiende vliegtuig van Waalhaven le Rotterdam vertrokken. Het- tiend» postvliegtuig naar IimBc is gutefmoigeu te 8 uur 20 van het vliegveld Waalhaver, ie RottenIa.ni naar Imlie vertrok ken. De bemanning* l»«staat uit de vlieaer» vort Dijk eb van Vcenendaal en den werk tuigkundige Dunk* die thans sinds de her vatting der postdiensten op Indië, hun twee de vlucht maken. De hear Mart in was ne men* de K L.il. aanwezig <nu den vJiegc-TS rm goed» reis te wetloken Hei heeft 192 K G. post ep 16 K-0 lading aar, boord. De postvuehten. H©t We postvliegtuig uit Budapest vertrokken. Aneta—Vax Din* moldt Bij de K. L. M. is bericht ontvangen dat het 10e postvliegtuig de P.H.A.G.R. heden morgen om 8.25 uur Greenwich Middel Euro. peesche tijd uit Boedapest is vertrokken. OP DE 2tst« R A I. Automobialan zijn belangrijk goadkoapar Vrijloop an gaaynchroniaaarda gangwitaal da balangrijkata varbataringan. Vlotta varkoop varwacht. Amsterdam. 23 Januari 1931 Wel zeklen in de geschiedenis van het auto-wezen ia ren jaar met zooveel span ning tegemoet gezien als juist 1931 De autoiiiobiel-faduftri© heeft ala geen andere het Afgeloopen jaar te lijden gehad van de algeiüeetie depressie. Doch zij is niet bij de pakkAn neer -gaan zitten, Integendeel- DU jaar van slapte beeft zij besteed om de wagens, zoowel technisch ais ook uiterlijk te vervolmaken. Zij heeft de organisatie danig herzien, de verkooptactiek gewijzigd en verl>eterd. En de .service"' weder belang rijk uitgebreid Zij heeft de prijzen opnieuw gecalculeerd met het gevolg, dat de thans aan de markt komende wagens belangrijk troedkooper zullen zijn. Eu dit ^is wel het meest verheugende verschijnsel voor den automobilist of hij. die liet worden wil. Want velen werden nog teruggeschrikt door de inderdaad hooge prijzen, die helaas ook zoo boog bleven, door -ie ruime kortingen, die men aan den tusschenhandel toestond, een factor, welke vaak tot groote knoeie rijen aanleiding gaf. Verschillende antomo- biel-firnia's hebben hun verkoopsorganisa ties. zooals gezegd grondig herzien en het is te Ilopen, dat zij ook het hier vermelde euvel zullen ondervangen hebben. De 21e tentoonstelling van automobielen en aanverwante artikelen, te Amsterdam, kortweg de R A T. genoemd, is dus weer ge opend. Het is begrijpelijk, dat deze tentoon stelling een afspiegelina is van de politiek der auto-Industrie en dat-de belangstelling van de exposanten groot er was dan eenig jaar tevoren. Ja. zoo groot zelfs, dat de zaal- oppervlakte van 15 000 M2. niet voldoende bleek om aan de ruimte-hongét te voldoen, en men veraoliiiiend© aanvragen "P rantsoen heef» moeten zetten Zelf» het orkest-podium heeft eraan moeten geloovem en zal deze dagen gastvrijheid verleunen aan standhou ders. Zelden was een tentoonstelling zoo volledig als deze. Het aantal geexpoaeerde mor keu personenauto's is niet minder dan 72. bedrij(«automobielen' zijn vertegenwoor digd met 39, en motorrijwielen met 40 mer ken. Holland verkeert altijd in een gunstige positie, doordat het automerken van ver schillende lauden kan invoeren en daardoor ii«et elkaar vergelijken, fn landen met «ten eigen automobiel-industrie zijn zulke gewel- rtige honge tolmuren voor buitenlaudsch fabricaat opgeworpen, dat men daar niet tot import van vreemde merken kan overgaan. liet i« begrijpelijk, dat Amerika weer liët leeuwenaandeel heeft in deze tentoonstel ling. Het is hier vertegenwoófdigd met niet minder dan 30 merken. Hierop volgt Frank rijk met 15 merken. Engeland met U, Thlitschland met 7. Italië met, 4. België efi Oostenrijk elk ni«t 2 en fipanj© met 1 merk. Dit" wat betreft de personen-wagens. Voor bedri/fsaiitomobtelen zijn de cijfer# ala volgt.: Amerika komt uit met 13, Duiteób- land uiet 8. Frankrijk met 7. Engeland met 3 merken Belgie, Zwitserland en Ttalië elk mét één merk. De motorrijwielen worden hoofdzakelijk door Engeland geleverd, dal met niet min der dan 17 verschillende merken aanwezig is, Duitschland volgt met f7, Amerika en Belgie elk met 3. Frankrijk met 2 merken. Oosten rijfc en Nedorlamd enposeeren elk met één merk De «lands langs de wanden, zijn weer. zooals vorige jaren toegewezen aan de im- porteuns van toebehooren en aanverwante artikelen Hier ook vindt men verschillen de vereenigingen op automobiel-gebied ver tegenwoordigd, benevens diverse vakbladen. Talrijke nieuwigheden. De automobiel-industrie heeft voor talrij ke nouveauté.'s zorggedragen waarvau de voornaamste twee wel zijn de vrijloop en ge gesynchroniseerde oj> alle versnellingen geruischlooae gangwiBsel. 1>« vrijloop. die afgeloopen zomer door e.en iabrikant jverd uitgebracht is nu zelfs op vijf merken toegepast en het Jast zich aait zien. dat in do toekomst alle wagens er mede zuilen- worden uitgerust, want vrijloop beteekent een besparing van twintig pro eent aan brandstoffen. De gesynchroniseer de. geruisthlooze gangwissel draagt veel bij tot. dfe verlenging van den levensduur van het mechanisme. Ook heeft men zich bezig gehouden met het probleem lawaai-makentïe onderdV-. len zooveel mogelijk geruisc-hloos te maken. Het interieur is zooveel mogelijk geluids- alist>riverend gemaakt, door het toepassen van gelui'Ddenipend materiaal. Vete wagens zijn toegerust met nieT.splinteTend glas Ruime toepassing h, gemaakt van niet roes tend, geehroonxf metaal De motoren zjjn weer geporfeotionneerd en kunnen mevr paarrtenkrachten ontwikkelen, het interieur der wagens biedt grooter geriefefijkfieid De algerneene lijn rter wngens is langer en lager geworden, zonder dat de ruimt© er aan werd opgeofferd. Een imposante aanblik. Als mqp be+ ontzaggelijke R A I -gebouw binnentrc(«ït wordt, men overweldigd door den iinposant.-n aanblik van de honderden, fonkelende, keurige wagens, die daar temid den van het gezellige geroezemoes staart, wachtend up kijkers en koopera. op leek en en vaklui, die straks in bewnmterfog voor iten de or,ge© zullen opslaan. Wij willen o thans rondvoeren langs de, verschillende merken en begmtten met da Amerikaan-die wagen», die fn alfabet fee be i^jlgorde aWi <fe l»enrt kornen Het te b» h«t liestek van -on couranten-rerslag r.atmhdffk nivt mogelijk In te gaan "p alte tecbnlache t.ijzonderbeden. rader, waarom wij vol «t a An met een korte, we móeten erkermen vart i« kote beschrijving <1b meeat heHhgrijk* verbeteringen De ..Aubnm" teegemat met de vrijloop en geAynchronteeejds gang- wisael. voor het eerst in één wagen ter- eenlgd. De modellen zijn Mrnigrijk lager dan vroeger, door het gebruikmaken van -een nieuwe frauie-coustrucitede hoogte in de wagens ia echter niet verminderd. Een klein baudeltje voor den bestuurder kan de vrijloop in- of buiten werking stellen. Deze is bij elke versnelling ronder uitschakeling te gebruiken. De wielen zijn kleiner gewor den De koelinstallatie is vergroot, waardoor een betere koeling ontstaat. De motor te in rubber opgehangen. De vóorzitplaataen ziju verstelbaar. t)e ..Austin' teeft weuiig in grijpende veranderingen oudergaan De koe ling geschiedt volgens liet theruio-eyphen- ayateeiu. Voor èn achter sijn achok-hrekera aangebracht. De nieuwe ..Hukik heeft schokbrekers op de voorwielen. De wagen te uiet den geayn- dironteeeréein gwigwteeel toegerust Nieuw js ook een olteteuiperat uur-regelaar, welke speciaal van belang is voor landen met sterk w isseiende tewj«^aturen Frame en boven- iiouw maken ééu vaut geheel uit. De ,.Ca- dillac heeft al, zijn wagens voorzien van niet-splinterend glae. -te modellen zijn over het algemeenlanger, lager en sneller en vertoonen so«m coiltouren. De stuuriu- rfchting is we©f^Verbeterd en functionneert zoo licht als een, veertje. Bij de ..Chevrolet" heeft men zioh bepaald tot het perfeotiou- neeien van de bèétaaoide modellen. De uiter lijke metalen deeien zijn gechrootud. De tadiator lieeftw grootere koelcapaciterten. ..Cord de groote luxe wagen met voorwiel aandrijving is wéér aanmerkelijk verbeterd. De constructeurs' hebben bun speciale aan dacht gewijd om het grootst mogelijke effect aan gvrui.-chlooébeul te bereiken Onderdoo iendié lawaai ponden kunnen maken zijn met asbest en wol verpakt. De geheel© bo venbouw is niet- 'Teaaoaieerend gemaakt. De ..Dodge"' heeft een brngere wielbasis gekre gen. ligt lager don vroegere modellen. Ook hier heeft men voorzieningen getroffen tegen het lawaai. Automobielen vroeger en nu. Toenmaals circus-attra«*tie. Thans een gebruiksartikel. De man, «li©-Vijftig jaar geleden een voer tuig wikte nebben zonder paartl werd als uiet geheel norautal beschouwd. Hij moest ten paard nemen of niets. De efccWische iriun was IJe&eiHi, maar dat was een publiek vervoct uiittdci 611 liep tip tails. De wegen waren venaal in? Amerika, slecht. Niets wees iu do richting, dat men een paardloos voer tuig zou uitvArden, dat snel kou rijden. Doch in 1800 ^>egon be? te dagen. Up de tentoonstelling 'in Dliieagc ui 1889 kon iiiftu voertuigen aantref ten, oie op andere wijze dan met dierlijke kracht werden voortbewo- g'^ii. Er wareiw'sto'mi-wagens uil electrisdi gerlreven voertuigen De basis was gelegd en hpt mensthulijk vernuft zette zich aan liet werk on» dg^nog gebrekkige uitvindingen te vervolmaken., Een volgende tentoon stel ling in 1893 liet nog niet veel vooruitgang zien. Een 6-per- vHiiis voertuig, dat met electrioitelt gedre ven werd. reed over de terreinen. Europa hud gezorgd vóór een Daimler, een voertuig <>p hooge beent-n. dat met zorg moest behau- deild worden en in een poroelein-kost beter op zijn plaats was geweest, dan in het druk ke teiftooiisteUingsgewrieniel. Reeds in 1895 had de bekende Aiuerikaan- sehe automobiel-pionier Charleg E. Duryea, die reeds ate jongen ziefi liad toegelegd op liet coustrueeren van rijwielen en deze na derhand voorzien had van zelfgemaakte motoren, een driewielige automobiel gecon strueerd. Deze wagen had praktisch alle easenticele onderdeclen van een moderne wagen, behalve een starter, die ui die dagen v an kleine motoren en goede benzine aiet zoo noodzakelijk was. Maar de eerste wer kelijke automobiel was geboren. Voldaan met, zijn wagen, was het volgen- de probleem, dat de uitvinder en zijn broe der Frank bezig hield kapitkaL te vinden voor het constfneeren van meerdere wagens. Doch dit. was .moeilijker dan het Uitvinden zelf. Niemand) zag er eenig perspectief in en heel wat jaren verliepen, voordat men van e«-n eigenlijk© industrie kon «preken. Automobielen bleyen de eerste jaren van hun uitvin dte slechts tentooiistellingfl-be- Ziemwaardigheden, bij' hooge uitzondering een vervoermiddel voor «en of ander excen triek aangelegd mewch. Het was b.v. in 1896 een van de grootste attracties in het wereldberoemde circus Barnuin en Baily. Citroen, de Parijitche automobielen koinug. Hij is Amsterdammer van geboorte. Velen zal het njot bekend zijn, dat de Fransclie automobielkoning Citroen een Ain- fterdarnmer van gebf/orie te en een© dén naam Citroen (troeg wndet deel toekan,) op <te c Tot kort voor rten oorlog verkccrflo Jiij iri minder gunstige, we kunnen zeggen arrnoe- dige omstam^heden Zijn bedrijf wa« van weinig bete. keironde omvang, fn den 'Kjrlog was hij liet die de tanks door zijn ingenieurs liet ontwerper!, welke op zijn werkplaatsen werden gefabriceerd «n een enorme uitbrei- dmg ncwdzakelijk rnaakle Na het sluiten van rten Vrede kwam zjjn bedrijf in cm vr 't. tiek staomm Zijn fabriek, die uitsluitend voor oorlogsrJocleinden had gewerkt, moest worden "ingebouwd i»» «n vrerles-bwlrijf JBt kmtte natutirhfk enorme kapitalen, doch hH ergste wm wel. rial, de koopkracht van l»©t publiek //er v©rnii/Hlerd was Wut b* rbw® Toen kwam bij met bat JMm taxi's te tebricwren. Hij richtte mlf -mi maatschap pij "p die een »**i-bedrijf kn I'arija begrgj Don* 'Wet ar bellekr«u-tit la Cltroën at In goalaagd zijn fabriek tot één vso rte grootste vah hot "m«agent te fimjwvi. Hij fabrhwert ntet Mteen teal's maar ook grssrlkoope, kléi ne per«um»wAgr-i»^ Men zou Citroen d< Ford van Enrop» kunnen ncminen J)a KIM- toren over zijn gehotte hoogt» nm rijn paam bevlekt Ttendulwwlen gloeilampjes «chlfferen frnkel* «ronden per week trtt d© Haar artistieke loopbaan. Iu den afgeloopen nacht om 1 uur 18 Anna rawlowa ui hotel des Inden in den Haag overleden. Het stoffelijk overschot ia nog hedennacht overgebracht naar de Ruaaiechc kerk aan de aweelinckstraat te VGravcnhage. Juiet nu Auna Rawlowa door wis land ctn atedieKlstouriKC zou uiaken, werd zij door een ziiekte getroffen, die haar tot on middellijke ritót noodzaakte en die haar ver hinderde otu uiet haar ballet op te treden. De artistieke loopbaan van Anna Pawlowa werd langdurig voorbereid. Na de keizer lijke dansschool te Petersburg te hebben be zocht. vervolgde zij haar studie ander lei- .iing van de beroemde liussteche eu Itali- aaxièche professoren. De aauwijzingen van haar professoren volgite uj met groote nauwkeurigheid op, hoewel zij daarop een geheel eigen «tempel wist te leggen, voorzoover deze aanwijzin gen fn botsing kwamen met haar talent. Reeds spoodig werden haar kleine rollen toevertrouwd, oni weldra in kleine één-ac- ter-balletten op te treden. De eerste maal, dat zij zelfstandig optrail, was fn „Erwa- clien der Flóra". N'a haar optreden in „Zau- herflöte" verratte zij de wereld met haar ••erete groote schepping: ..Die Libelle". Na deze triomf kreeg zij in liet groote en rijk opgezette ballet „Die Bajadère" gelegenheid ook haar mimische en dramatische talenten te toon en. I)lt ls d© aanvang van een retka verbeeldingen en scheppingen, die all© on-- overtroffen zijn ui grootstitliejid «n rijkflWP. maar die evenzeer gekenmerkt werden door •■en voorname teerheid. In den tijd, die dan volgt, krijgt haar talent een vasten vorm en dun groeit ook haar persoonlijkheid. In dien tijd was het ook, dat zij haar reizen, door Europa en Amerika begon, die haar"' zooveel roem brachten. .Sinds het eerste op treden van do dansers in het buitenland nu ongeveer 10 jaar terug i« haar roem steeds gegroeid en haar reizen droegen er v«-ol toe bij om de Russische kunst in het buitenland bekend te maken. Het ballet, dat haar vergezelde, ktond voortdurend onder haar persoonlijke leiding en zij bereisde daarmee de voornaamste een. tra vdn de wereld. Bij interviews sprak zij graag over de op vattingen van haar kunst en de nieuwe stioomingen in het ballet. „Tk heb veel gestudeerd zoo zei de dan seres eens. Steeds heb ik mijn dansen verfijnd en vervolmaakt, en ik kan zeggen, dat do bereikte resultaten het gevolg zijn van on vermoeiden arbeid... Wat de nieuwe strooniingen in het ballet betreft, geloof ik, dat wij van de nieuwe kunst alles, wat waar lijk schoon is. moeten aannemen. Maar wij moeten tegelijkertijd den moed hebben, ons niet los te maken vpn bet verhevene, dat de oude kunst ons schonk De kunst mag kim nietonbewegeUjk blijven. Haar progrea- sieve ontwikkeling ia een wet." Pawlowa ;gaf het schoonefc dat schoone, dat zij vinden kon. en wanneer zij op een nieuw gebied zich een weg wist te hanen wist zij zich te vrijwaren van snobisme. Zij handelde met intelligentie, rust en voa|» ziohtigheid. Zij meende, dat de klassieke school d« grondslag moest blijven voor iedere artis tieke daad. Haar reizen leverden haar tal van hulpbronnen, die zij met haar rijke fantasie nan nieuwe schoppingen dienst baar wist te maken. Tn haar au tohiografie schreef zij de volgende woorden ,,Het ge luk te als een vlinder, wiens verschijnen ons slechts een kprte wijle betoovert, om dan weder te verdwijnen". Ook Anna Paw lowa heeft velen door haar kunst betooyerj. Thans ie zij heengegaan juist op het "Ogenblik, dat zij de dan^kuns^ vaarwel wilde zeggen In de vreemde te zij ziek gis worden en voor het eerst in haar bijna 30- jarige loopbaan moest zij haar optreden uit stellen. Nog kort geleden bepaalde zij haar houding tegenover een nieuw geslacht, dat haar op het tooneel volgde. „Ik ben het lie den". zoo sprak zij. ..en Nini Theilade is d» toekomst." Van het hede» heeft zij nu afscheid ge nomen. maar haar kunst blijft leven. Zij leeft voort in de herinn erin? van allen dis geboeid waren door de bekoring en grooisch- heid van haar scheppingen. groote metropool, verbreiden zijn naam over meer dan 4 millioen menechen. Dit had zelfs Citroen,, de eenvoudige Amsterdam- sehe jongen, die zonder eem cent in Pairijs kwam, niet kunnen drooine». Hij is thans genaturaliseerd Franschman en behoort tot de rijkste van bet land. Hij is oen zeer be kend speler op de epeu'.banken te Mont© Carlo. Kerst in het begin van deze eeuw begon men zich ernstig toe te leggen op de pro- ductie van automobielen, doch een algemeen gebruikt vervoermiddel werd het eerst eeni- ge jnren voor den wereld-oo rlog. Eu thans? Het geheele leven is op motor- trnctie ingesteld. Over de geheele weréld loopen wegen, die speel aid voor het «nelver- keer zijn ingericht. Tn de wereldsteden wordt de straat ruimte voor het grootste gedeelte door automobielen in beslag genomen. Elee- trische trams moeten plaate maken voor autobussen. D< productie loopt In de mil- 1 (oenen. En de leiders van de groote auto mobiel-concern» kondigen e©n nog grootere productie nau Thans is een paard een be zienswaardigheid geworden en wordt men excentriek genoemd ate men met een rijtuig met paard be*/»orinen gaat rijden. De lijden ziin wel veranderd! De automobiel in cijfers. Het aantal wagonladingen automobielen en truc» vervoerd over Amerikaausche «poorwegen bedroeg niet minder dan 3.000.000. De exjx.rt van Amerika in 1930 bedroeg 561 000 automobielen, de import vnn buiten, landed)e wagens wa« slechts 625. De Amerikiuinsehe automobiel-indyetrie vemohafte in 1930 aan 4.700.000 personen werk. A utenioliiel bezitter* moesten over 1930 direct of indirect aan belasting opbrengen 2525.000.000 gnlrlen. terwijl de benzine be last was met 1 287.600. 000 gulden. In Amerika liepen 75 pet. van alle auto mobielen fer wereld. Tn tm werden 336,029 It-soMm»»» or^"r,l. isjo nep <Ut cijfer terug lol.teo. Dt totnTo pt<«luotie „an trnra l«s CliovrcW bejta jn 1011 in «ai donkere WiJmu u, pèiroit met ao »,b«idm én ui aak té Jn de eerste twee maanden na do oprichting vijf auto's. Dezelfde twee maan den van het voorafgaande jaar bedroeg de i productie ÏOO OOO wagens. De waarde Van in 1930 geproduceerde auto mobielen bedroeg 4.428.000.000 gulden, dat is 3.024.754.600 gulden minder dan in hat voorafgaande jaar. RADIONIEUWS. f Programma voor heden. //Hilversum: 7.15 Gramofoonplatèn; 120 Cursus, 8.01 Lezing; 8.30 Gramofoon- j^laten. 9.00 Lezing; 9.30 Graniofoonplateü 10.15 Declamatie10.45 Gramofoonplatèn, 11.00-12.00 Gramofoonplatèn. Huizen 5.30 Orgelconcert; 7.00 Eng. cursus, 7.30 Causerie; 8.00 Concert; 10.45- 11.30 Gramofoonplatèn. Da ven try 7.0o Liederen; 8.05 Vaude ville; 10.25 Concert; 1120-12.20 Dansmu ziek. De energie op de 298 Meter verhoogd. Vragen betreffende de ontvangst. De N. C. R. V. deelt ons mede dat dank zij het volhardend werken van de N. 8.F- teohnici met ingang van heden de energi* van den zender op 298 nieter golflengte ssn- y.ienlijk is versterkt. Elke luisteraar wordt verzocht eene op nieuw te luisteren en per briefkaart te r&p- porteeron aan postbus 5 te Hilversum de navolgende vragenL le. Hoe is de ontvangst bij u overdag hoe avonds na 20 uur? 2e Is er 'g avonds storing van Turijn op goed afgestemde en af te stemmen toestel? 3e. Bemerkt u fading (sterkte variaties) de® avonos? OOST-INDIë. Bandjir'h teisteren Sumatra'© Westkust- Schade aan gewaseen. Het ver keer op verschillende wegen f atremd. o De regceryjg ontving een telegram vso den gouverneur van Sumatra's Westkpri, meldende dat wegens groote bandjiris vsa verschil lende rivieren in de afdeeling D- inapoeloekotta onder district Pajakoembos ui Tandjong-Pati eroo ten deels itl geïnun deerd. De padi op de sawa's van aan da rivieren grenzende ondernemingen is gros- ten deels vernield. De totale schade is "k* bekend. De irigatiekadfing jfe op- vele plaatsso doorgebroken. Verflchillende bruggen rij0 weggeslagen. Ook elders in het geweet wad een hevige regenval geconstateerd waardosr greote ravage Werd aangericht. Het verkeer jg op verschillende grosts wegen gestremd. Griep onder de militairen. Een ziekenbarak wordt in gereed- held gebracht. Naai' wij vernemen, heerBcht momenteej in vrij hevige mate griep onder de huzaren in den Haag en ook, hoewel niet zoo erg, on der de militairen van het kamp Waalsdorp. Temperaturen van 394 eu 40 graden zijn on der de zieken geen zeldzaamheid, maar oom- nlicaties doen zioh gelukkig niet voor. Daar het, zich laat aantzien, dat bij verdere uit breiding der ziekte, het Militaire Hospitaal aeen voldoende plaat© meer zal kunnen bie den. wordt '-en zieken barak iu gereedheid gebracht. Griejiepidemie in het garnizoen te Amersfoort. 140 patiënten irt het militair hos pitaal. Bij iiet garnizoen te Amersfoort mun ook deze week het aantal intlueuza-gevallen toe. zoowel bij de infanterie als bij" de bereden wapens. DomJcrdagnamiddag lagen 140 pa. tiënten in het militaire hospitaal, waardoor deze inrichting overvol is, zQodai maatrege len worden overwogen ofn plaatsruimte te echappen. wanneer de epidemie nog mocht toenemen. Tot dusver hebben zich geen ern stige gevallen voorgedaan. Ook in de stad zijn vele patiënten. Aanvaring bg Zoutelande. Een der schepen aan den grond gezet en later vlot gebracht. Het KngeUche stoomschip „Dorhancastle" komende van Antwerpen naar Rotterdam ia in aanvaring geweest mét het Duitsche s.s. „Hedwig Pisser" nabij Zoutelande. Het En- gelsclie stoomschip is tengevolge van de aanvaring aan den grond geraakt en later door de Duitsche sleepboot „Wotan" vlot gesleept. De ..Hedwig Fisser" ligt nu op de ïede van Vlissingen om nadere order af te wachten. Persoonlijke ongelukken hadden niet plants. Spaansch stoomschip aan den grond, geloopen. Met sleepboothulp vlot gebracht. Het Spaansehe stoomschip Jïlagda Mila- nia" is bij Terneuzen aan den grond; goloo- jien en door de sleeplxKit Remon vlot g«> bracht en naar Antwerpen opgestoomd. Zy verlangde naar huis. «onaangenaam wedervaren met een Duitsche dienstbode. Bij mevr. W. te Hillegereberg was rewls anderhalf jaar een Duitsche dienstbode in betrekking, mej. R. Z. Dezer dagen kwam plotseling bij het meisje op, dat rij wel weer uens naar buis terug wilde,, doch slechts voor eenige dagen. Haar moeder was jarig eu de verjaardag van een har er zusters was nabij. Mevr. W. wilde haar dit niet onthou den. doch reisgeld ontbrak. Mevr. gaf haar dit. benevens nog een maand salaris voor uit. Als je tegenwoordig een goede dienst bode hebt. weet je niet. wat je moet doen. Zoo ook mevr. W. Zij gaf haar nog een kof fer en een actentaseh mede en zoo ging de dienstbode Z. naar haar moederland. Giste ren kreeg mevr. W. den navolgenden brief: ..Taseh met paspoort in den trein laten lig gen. Kan niet meer naar Holland terug en neem maar een andere dierfetbode". Nu blijkt, dat mevr. niet alleen een maand sala ris. actentasch en koffer kwijt is, doch ook verschillende andere artikelen zijn spoorloos verdwenen. Aangifte bij de politie is gedaan, die een verder onderzoek instelt. LAND- EN TUINBOUW. Vooruitzichten der varkensfukkerij in Nederland. Een voorzichtig beleid aanbevolen. Aan een studie vanwege de Directie van den Landbouw gemaakt omtrent de var kensfokkerij hier te lande ontleenen wij het volgende: Voor zoover bekend, is in vrijwel alle bei- langrijke varkensvleeschproduceerende lan den niet alleen in de eerstvolgende maan den, maar ook in de daarop volgende periode een aanmerkelijke vermeerdering van de productie van varkerrsvleesch te verwachten. Als een gunstige factor kan worden ge noemd de omstandigheid, dat, mede ten ge volge van de betrekkelijk hooge prijzen van rumdvleesch, de consumptie van varkens- vleesch belangrijk is toegenomen. Evenwel moet ook rekening gehouden wor den met den factor, dat de koopkracht der bevolking in de toekomst waarschijnlijk nog aanmerkelijk zal afnemen. Wel is waar zal deze invloed zich in de eerste plaats doen gelden op het rundvleesch, doch het lgkt niet onwaarschijnlijk, dat ook de afzet van varkensvleesch daardoor ongunstig zal worden beïnvloed. Intusschen is het duidelijk dat de rentabiliteit van het varkenahonders bedrijf onder de tegenwoordige verhoudin gen vrijwel geheel afhankelijk is van dc prijzen dezer voedermiddelen. Zouden de prijzen dezer artikelen eenigenrate tot een normaal peil stijgen, zoo zou ongetwijfeld in de varkenshouderij een débicle intreden. Het eerst zouden daardoor getroffen wor den de varkensfokkers, die op den verkoop van biggen zijn aangewezen, doch ook zou den voor varkensmesterij de verhoudingen buitengewoon ongunstig worden, e enerzijds doordat het aantal varkens, dat ter markt zou worden gevoerd, aanvankelijk grooter zou worden, waardoor de prijzen nog verder zouden dalen, terwijl anderzijds de produc tiekosten zouden zgn gestegen. Evenwel zijn er voorshandsneg geen aan wijzingen, dat in de naaste toekomst in de prijzen der voedermiddelen prijsstijging te wachten zijn. De fokkers zullen echter goed doen op dezen factor nauwkeurig acht tc slaan en onverwijld tot belangrijke inkrim ping van fokkerij en mesterjj te besluiten, zoodra zijn verschijnselen beginnen te ver- toonen, dat de voederprgzen zullen stijgen. GOUDA, 23 Januari 1931. Examen boekhouden- Voor het examen Boekhouden der Veroe- mgang Van Leeraren in de Handelsweten schappen slaagden, alsnog: Mej. A. J. Smit en dé heerep D. vac Dam, A. A. J. dB Gruijl, J. van Ohhélen en II. Ra- bouw, alle» leerlingen van de heeren K. Bouma en H. M. va« Triet. Examen boekhouden. Voor het examen Boekhouden v. d. Ver. Ivan Leeraren in de Handelswetenschappen slaagde o.a, de heer J. C. Spek, alhier, leer ling van den heer J. Sluiter. Examen boekhouden. Voor het in December gehouden examen in boekhouden c.a. door de Vereeniging van Leeraren in de Handelswetenschappen slaagde nog onze stadgenoot A. de Groot, leerling van den heer J.'L A. Braak, al hier. De vernieuwing van de Koningin Emma Vug in Curasao door medewerking van een Goudsche Aannemersfirmu. In het laatst van, vorig jaar werd in Cu- ra^a^ up ue v/erl' de Vvitde, door dc firma Jjyckëi-noii en W iUinanu in samenwerking met de Mij. tot Aamieiiiing van Werken v.n. H. J. Nederhoret uit Gouda, een 63 Meter lauge brug gebouwd. Over dut groote werk dat daar in korten tyd tot ttend kwam lezen wy in de Amigoe Ui Curasao van 27 Dec. de volgende bijzon- derhedun Reeds om 5 uur Vrijdagmorgen, was men druk in de weer voor de toebereidselen van het inzetten van het nieuwe bruggedeelte. Op 18 October had men de oude pontons verwijderd en ze op de lsla laten reparce- ren. Daarna werd op de werf de Wilde, door de firma Dyckerhoff en Wildmann in sa menwerking met de My. Nederhorst, een 63 M. lange nieuwe brug in mekaur gezet. Dit nieuwe stuk brug zou V rijdagmorgen aangesloten worden aan het draaistuk, wat eendge maanden geleden reeds verbeterd en verbreed was, door de Curagaj Trading Co. toen nog eigenares van de brug. Om 6 uur werd de J»rug voor het verkeer gesloten en onder leiding van «Je heeren Gravenstein en Beiderwellen van O. W., Schumacher en Stockmann van Dyckerhoff en van der Draai als uitvoerder, werd full speed, met het verwijderen van het oude- bruggedieelte begonnen. Balken moesten worden doorgezaagd, moerbouten losge schroefd, jjzerconktructies doorgebrand; maar reeds te 8 uur, een uur vóór den ge- dachteij tijd, kon het oude stuk, na 40 ja ren dienst, door de sleepbooten Elisabeth en Ösne naar Parera ter afbraak worden weg gevoerd. Tegen 9 uur was het draaiatuk zoover bij gewerkt, dat de Minerva het nieuwe brug gedeelte van de Werf de Wilde kon aanfloe pen; de scheepvaart werd een uur hiervoor stopgezet, maar binnen dien tijd lag het nieuwe gedeelte op zijn plaats. Haast als een lipsslot sloten de beide stukken in mekaar, ©lachte een paar kop pen van bouten moesten worden afgebrand, een klein plankje weggezaagd en vóór nalf twaalf zat een stevige bout dw-.rs door de balken der beide stukken heen en zat het nieuwe bruggedeelte vast aan het draai stuk. Nu motst nog de verbinding gemaakt worden met het oude Punda-gedeelte der brug, dat nog eenige maanden dienst zal moeten doen. Toen we eens dat lapwerk be keken, waaraan misschien wel geen hout meer over is van 40 jaren terug, konden we haast niet begrypen, hoe de brug nog zóó lang het moderne verkeer gedragen heeft. Heel wat nieuwe planken en balken, waarop aanvankelijk niet gerekend was, moesten hier nog worden bijgespijkerd. Maar het werk vlotte toch. Om half een moest de brug even dicht gedraaid worden om te zien of ?e paste en weer ging men daarna met man on macht aan het dichtspijkeren van het bovendek. Om 4 uur kon de brug gesloten worden en om 6 uur was ze weer voor het verkeer ge opend. Het is een knappe prestatie geweest, van O. W. en de beide firma's. Ons drinkwater. Prof. Dr. L. E. Goesten komt in zjjn rap port na het onderzoek van het water der N.V. Goudsche Waterleiding Mij. tot de vol gende conclusie. Het onderzoek geeft tot geen bijzondere opmerkingen aanleiding, daar het water ge heel voldoet aan de er aan te stellen eischen. Het ongeval by de Kleiwegsbrug. Wy berichten gisteren dat een 8-jarig jongetje, een zoontje van den heer Lam- mertz uit de P. C. Bothstraat bijde Kleiweg- brug een ongeluk was overkomen, en met zyn voetje bekneld was geraakt tusschen de bewegende brug en de kademuren. Wy vernemen nader dat Dr. Broekhuy- zen die de eerste geneeskundige hulp ver leende het noodig oordeelde dat het kind naar het van Iterson Ziekenhuis werd over gebracht, waar hy ter verpleging is opge nomen. Liefdadigheidsavond slachtoffers „Merapi". Naar wy vernemen is hier ter stede op gericht een comité, d«t zal trachten, door middel van het houden van een I.iefdadig- heidsavond in den Nieuwen Schouwburg, gelden in te zamelen ten bate van de slachtoffers der „Merapi". Waar het uitvoerend Comité, bestaande uit de Heeren P. B. Sips, A. M-igendorff, C. van Eyk en G. H. de Wilde reeds spon tane toezeggingen heeft ontvangen, zoowel wat betreft de verzorging van het program ma, alsook de medewerking der autoriteiten, vertrouwen zy dat ook deze avond zal sla gen. Burgemeester Gaarlandt heeft bereids het Eere-Voorzitterschap aanvaard, terwijl een Eeïe-Comdté fe gevormd. Het plan is reeds begin Februari deze Liefdauigheidsavond te houden, waarover spoedig nadere by zonderheden «uilen wor den medegedeeld. Ledenvergadering Ver. v. Chr. onderwijzers. De afdeeluig Gouda en omstreken der Vereeniging van Chr. Onderwijzers houdt morgenmiddag 2 uur iu het gebouw „Dar nièl alhier, een ledenvergadering. Aan de oixl© komt de spellingskwestie, terwijl de heer A. Nieuwenhuijaen van Zegwaart zol spreken over „Karaktervorming en de leer- «•of". Na afloop dei bijeen kornet wordt een ge meenschappelijk bezoek aan de Lihrye ge- bractït. Nog een Advertentieblad voor Gouda en Omstreken? 7 Het Bestuur der Goudsche Winkeliersver- eeniging heeft d® leden opgeroepen voor een buitengewone algemeene vergadering op Maandag 26 Januari a.s. te half negen in „Het Schaakbord". De oproep tot deze vergadering bevat de mediedeeling dat het bestuur een commissie heeft benoemd om „te ondertoeken de le vensvatbaarheid voor het uitgeven van een Advertentieblad voor Gouda en Omstreken, met gratis verepreiding huis aan huis." Ze is namens de commissie onderteekend door den heer H. A. A. Houtman. De toelichting, welke daaraan is toege voegd, laten .wy hier woordelyk volgen „Door het hier ter stede, zooals U wel bekend, het bestaan en uitgeven van veel te veel couranten en op verschillende tyden uitgegeven propagandabladen enz. enz., zoo dat op den duur aan, voor den winkelier, die het noodig vindt voor zijn zaak te moeten adverteeren, niet meer doenlijk is, uit te zoeken in welk blad hy dit zal moeten doen etn indien hy in allen adverteerend, toch nog niet verzekerd is, ondanks de dan gemaakte veel te hooge kosten, het door hem ge- wenschte publiek te bereiken, verzochten eenige heeren (adverteerders) aan het Be stuur der G. W. V. om plannen uit te ver ken tot het komen van het uitgeven van een gratis Advertentieblad voor Gouda en Om streken van huis tot huis. Het idee is, om zoodoende mogelijk te maken, dat de adver teerder gewaarborgd ia, om voor een veel lagere prys, als die hij nu betaald door in verschillende bladen te moeten adverteeren, zijn doel rul. publiciteit bij allen te berei ken." Herv. Geref. Jeugdcentrnle. Te dezer stede js opgericht een Herv. Geref. Jeugdcentra!©. Voorzitter ie de heer R. M. Teeuwen en secretaresse mej. Bot- terop. Boelekade 112. Concierge Handelsavondschool. Tot concierge nan de Handelsavondschool i» benoemd de heer A. P. M. Lafeber ijlhier. Commissie advies marktaaiigelegenheden. De commissie van advies voor markt aan. gelegenheden is voor dil juxa samengesteld, uit de heeren B. Sleeuwenhoek, N. v. Leeu wen, J. M. Moon© eu A. Rennen Een ziek varken op de markl. Door do politie is op de varkeiisniarkt aangetroffen een ziek varken, dat onder jiolitietoezicht overgebracht naar het abattoir, waar liet ter beschikking is ge steld vou den directeur. Een oud-marketenster van het 4e Reg. Inf. overleden. Te Schoonhoven ls op 76-jarigen leeftyd overleden mej. C. A. Krom, geb. Smits, die in de jaren van 18781883 marketenster was by het 4de Regiment Infanterie hier Ier stede, waarbij de heer W. Krom, met wien zy in '1878 huwde, korporaal-tamboer was. Toen in 1883 korporaal-tamboer Krom be vorderd werd tot sergeant-tamboer, heeft zyn echtgenoote haar beroep vaarwel ge zegd. Agenda. 23 Januari 814 uur, Blauwe Krms. Vergade ring afd. Gouda Ver. v. d. Chr. Handel- dryvende en Ind. Middenstand in Neder land. UIT DEN OMTREK. BOSKOOP. De laatste dagen liepen te Boskoop ge ruchten, dat vermoedelijk twee porternon- naies gestolen waren van wijlen den heer Bos, dae de vorige week het slachtoffer is geworden van een auto-ongeluk. Dit zou gedurende de reddingspogingen of de over brenging van den gewonde hebben moeten plaat© gevonden. Wanneer, dit zoo was geweest, dan waren er geen woonden genoeg te vinden om zulk een lafhartige daad af te keuren. Gelukkig is dit niet het geval. De porte- monnaies zyn terecht. Zij lagen in de sloot, waarin de auto is gereden. De Politie heeft ze opgevischt. By het pogen, van den heer Bos en diens zoon om zich te bevrijden, zjjn ze een andere oploesing ia niet denkbaar in het water gevallen. WADDINXVEEN. Vrijwillige Landstorm. Naar wij vernemen zal Vrijdagavond 30 dezer, alhier een propagandia-vergadering van den Buitengewonen Vrijw. Landstorm worden gehouden. In die vergadering, die ook voor belang stellenden toegankelijk zal ayn, zullen de prijzen van den laatst gehouden, schiet wed. strijd worden uitgereikt. Daar de bekende redenaar Dr. van der Valk een boeiende rede hoopt te houden en de heer G. J. J. Pot, vice-voorzitter van de gewestelijke huidstormcommis e en gé meente-secretaris van Gouda een propagan- dawoord zal spreken, zal de noodige belang stelling niet ontbreken. Het belooft weer 'n prachtavond te worden. Men voorzie rich tijdig van een plaatsje en houde dezen avond vrij. 455e NEDERL. STAATSLOTERIJ. Trekking ren Donderde, 21 Januari. 5e kl. Nieten: 10 60 86 10» 160 220 243 263 340 350 370 378 885 46» d,8 564 66* 60'i «26.627 6Ü1 «71 «87 786 816 867 882 932 089 1018 1032 1033 1046 UU 1148 1167 12IV 1212 1243 124» 1263 1277 '1396 1406 1408 1426 1467 1486 "llMl 1644 1508 1618 1641 1715 1720 1780 1819 1820 1826 1832 1837 1883 1914 i915 1946 2098 2139 2181 2209 2211 2804 2341 2394 2429 2438 2673 2688 2610 2706 2761 2830 2849 2944 3028 3033 3030 3123 3140 3186 3238 31S64 3270 3307 3486 '1167 3472 3478 8624 3528 3698 3/28 3736 3751 3810 3826 3849 3869 3880 3901 3913 3944 3974 3992 3998 4036 4063 4000 4070 4116 4162 4177 4213 4221 4260 4322 4441 4472 4623 4545 4686 4586 4626 4630 4630 4684 4803 4816 4825 4891 4970 5027 5109 5118 6132 5190 5200 5238 5296 5353 5-168 6495 5496 5407 S619 6610 5915 5699 5703 6707 5724 5776 6796 6824 5888 5916 592-1 5965 6045 6050 6164 6267 6263 6273 6335 6343 8867 6429 6431 6462 6474 6503 0556 0681 6691 6710 6727 6729 «730 6798 6801 6851 6896 6913 6939 6980 7061 7175 7181 7211 7264 7365 7490 7456 7489 7617 7623 7656 7667 7673 7678 7694 7724 7736 T760 7957 7908 8001 8013 8052 8060 8-126 8182 R178 3239 8244 8302 8346 8871 8481 8516 8521 8640 8576 8»1 8668 8896 8995 9000 9060 9080 9118 9162 9168 9161 9240 9252 9271 9292 9304 9377 9434 9456 9486 9490 0519 9616 9630 9652 9740 9753 9903 10119 10120 10149 10167 10177 102O3 10204 10205 10304 10323 10387 10390 10406 10449 10460 10501 10502 10574 10584 10594 10021 10615 10680 10719 10708 10947 10982 1099S 11035 11046 11054 11009 11085 11257 11298 US61 11412 11444 11465 1154)5 11003 11063 11067 11699 11705 1171-1 1173S 11755 11774 11830 11854 11864 11945 11872 12023 12019 12053 12065 12127 12142 12113 12176 12190 12200 12459 12579 12621 12807 '12879 12892 12897 12977 Ï8011 13170 13244 13246 13248 13249 13325 18339 13378 13477 13681 13697 13721 13746 13831 13842 13879 13887 13896 13897 13901 14003 14070 14098 14128 14261 14276 14291 14292 14367 14386 14392 14494 14544 14575 14579 14664 14725 14729 14740 14775 14840 14865 14878 1-4902 14928 14978 15010 15047al5075 15078 16185 16142 15202 15226 16257 15271 15348 16357 15424 16426 15429 1-5466 15492 15566 15609 16629 16638 15691 15707 15T10 115762 16878 16978 16017 16084 16098 16187 16258 10261 16411 16414 16508 16541 16576 16707 16722 1)6760 16783 16815 16886 16876 16925 16968 17081 17194 17136 17141 17225 17336 17488 17587 -17646 17666 177-59 17768 17844 17918 17922 18090 18136 18142 14150 18186 18207 18361 18411 18425 18555 18634 18657 18772 48863 18938 18990 19118 19166 19216 19236 19261 19862 19385 13-115 19642 19566 19686 19707 19716 19729 19786 13893 19917 19943 19950 19963 19994 19996 20047 20083 20130 20230 20446 20275 20799 20308 20)310 2034S 20394 20396 20402 20-114 20446 20466 20471 20483 20543 20547 20618 20624 20086 20601 20767 20786 20811 10806 20888 2088)8 20931 20984 20945 20965 20988 DRAADLOOZE WENST. Nieuwe slachtoffers in de Alpen. Zes touristen onder lawines bedol ven. Slechtsdrie van hen gered. Gisteren werden zes jonge touristen in de Alpen by St. Jean de Morier.ne door een sneeuwlawine verrast en bedolven. Drie hunner slaagden er in zich uit te graven, doch de overige drie liggen onder zulk een massa sneeuw begraven, dat zelfs een on middellijk geallarmeerde hulpbrigade er tot nog toe niet in is geslaagd hen te voor schijn te brengen. Er bestaat dan o >k ge.wi hoop meer dat de drie toeristen levend zul len worden teruggevonden. Nog twee slachtoffers. Op een skitocht bij Kulhtan w.-rden giste ren twee deelnemers aan een skicursus on der een omlaag komende lawine bedolven De uitgezonden hulpbrigade is er nog niet ingeslaagd de ongel ukkigen te vinden, zoo dat men de hoop det zij nog in leven zijn heeft opgegeven. Scheepsramp op de Zwarte Zee Paseagierachip vergaan; 54 perso nen verdronken. Nog 17 vls- scherschepen vermist. MOSKOU, 23 Jan. Uit Odessa wordt offi cieel gemeld dat ten gevolge van den hevi- ,gen storm op de Zwarte Zee een vracht- en passagiersschip is gezonken. Van dé opvarenden zijn 18 passagiers en 36 leden van de bemanning verdronken. Voorts heeft ook de vlsschersvloot hevig van den storm te lijden gehad. F.r worder niet minder dan 17 visschersscbepen ver mist Een aantal Russische oorlogsschepen is uitgevaren om de in nood verkeerende sche pen hulp te verleenen. Groote brand te Milaan. ROME. 23 Jan. Te Milaan vernielde een groote brand de opslagplaats van de droge rijen groothandel der firma Geb ra Colla. De schade bedraagt meer dan een millkxm lire Mislukte moordaanslag. De kogel sloeg vlak naast het hoofd in de muur. AMERSFOORT. 23 Jan Gisteravond te kwart voor tien had alhier een moordaan slag plaats. Omstreeks dien tijd hoorde roej. D. die ten huize van de familie M. aan de Anna Pawlowalonn 40 in de huiskamer met een vriendin zat te praten, beweging aan de achterdeur. Even later hoorde zij iemand langs het hui« loopen in de richting van de voordeur Mej. D. opende het kleine deur ruitje en zag een ongunstig uitaiend per soon «taan. Zij «loot onmiddellijk het raam pje en belde de politie op Nauwelijks had zij dit gedaan of er klonk een echot. Een kogel vloog tegen de muur, juist naaet het hoofd van mej. D. Esc der venster» blaak vernield te ujn. Toen de politie spoedig daarop arriveerde wae er geen spoor mew van den man te ontdekken. Het ondersoek leverde tot dus verre geen resultaat op. Dm trant de identiteit van den man en d© beWeegiedenen van. zijn daad ia olota be kend. Verkorting werktijd by Philips. Om ontslagen tegen te gaan. EINDHOVEN, 2i Jan. In de Philip© fa brieken waren sedert eenige dagen plakka ten opgehangen met de mededealing dat met ingang van Vrijdag 23 Jan. de werktijd roet een uur per «lag verkort zou worden en das in die afdeelingen waar de werkzaamheden om 6 uur eindigen, het werk om 6 uur zou zijn afgeloopen. Bij informaties bij de N.V. Philips of deze maatregel voor het geheele bedrijf geldt deelde men ons mede dat zulks alacma voor verschillende afdeelingen het geval is en wel om het ontslaan van personeel zoo veel mogelijk tegen te gaan. Een 56-jarige rangeerder tusschen de buffels bekneld en gedood. WINSCHOTEN, 28 Jan. Op het rangeer terrein van de Ned. Spoorwegen a.hler, is vanmorgen te omstreeks 11 uur de 50-jarige A. 'Dekker tusschen twee buffers oekneid geraakt en op slog gedood. De man was ge huwd en vader van eenige kinderen. Ernstig auto-ongeluk by Sittard. Twee meisjes levensgevaarlijk ge wond. SITTARD, 23 Jan. Hedenmorgen z(jn op de Rijksstraatweg alhier twee kinderen van de familie Watt resp, 7 en 9 jaar oud door een passeerende luxe auto komende uit de richting Maastricht overreden. Het eene kind heeft een hersenschudding bekomen, het andere kind ernstige verwon dingen over het lichaam. De toestand van beide kinderen ls zeer ernstig. De oorzaak van 't ongeval moet worden toegeschreven aan onvoorzichtig oversteken der kinderen. Mijnwerker gedood. Door vallend gesteente getroffen. HEERLEN, 23 Jan. De mijnwerker S. Na- hodil wonende te Palemig ia iti de onder- groaidsche werken van de Oranje Na»sau- mijn II te Schaarsberg door valtend gesteen te getroffen en gedood. De man was onge huwd en 50 jaar oud. Het gratieverzoek voor kapitein Horren door H. M. de Koningin afgewezen. DEN HAAiG, 23 Jan. Naar wjj vnh den eersten onderteekenaar vernemen heeft H. M. de Koningin af wy zend beschikt op het door derden ingediende gratieverzoek ten behoeve van kapitein A. F. Borrey, dio door liet Hoog Militair Gerechtshof, lik ver hand met den overval op Curasao veroor deeld was tot één dag gevangenisstraf. Zooals bekend, had kapitein Borren ge weigerd zelf een gratieverzoek in t« die nen. WISSELKOERSEN. 22 Jan. 23 Jan. Officieel. Londen 12.06 V* 12.06* Berlyn 69.10 Mi 59.08 Parijs 9.74* 9.74* Brussel 34.66 Mi 34.00 Zwitserland 48.10* 48.1) Weenen 34.07* 34.96 Kopenhagen 06.42* 66.42* Stockholm 66.65 66.67* Oslo 66.45 6C.4£ New-York - 2.48% 2.48* Niet-of fideel. Milaan 13.01'* 13.01* Madrid 26.12* 25.96 Praag 7.86* 7.30 Beursoverzicht. Do tenden© op de Amsterdtemacbe effec tenbeurs wae heden veel verbeterd en daar bij was de affaire iets omvangrijker dan de vorige dagen. Plotseling ontstond een groote schok in Redjangs die plotseling een pet. avanceerden. Van Industrieels fondeen,trok ken Philips eenige belangstelling, het londs lag ook aJ vaster in de markt en het be richt ontrent de inkrimping van den werk tijd oefende geen invloed uit. ümelevere ontmoetten eenige vraag, waardoor een koersavance tot boven 180 plaat« had. Aku's bleven op peil. De A ccoustiek aandeel en kon den zich goed handhaven. De ohewaardenmarkt was stil. Koninklij ken werden in navolging Van Walletreet hooger genoteerd en wisten zich boven 200 te plaatsen. Rubberaandeelen werdén op kleine schaal verhandeld en golden IJ eerder iet© lager. Amsterdam rubbers m<|e«tén iete van hun koem prijsgeven. I Tabakken werden oiplkleine schaal omge zet, doch waren prijehmidend. De suikerwaardenmirk» was aarzelend H.V.A.'s weren eerder 'ets luier, doch eeni ge minder courante soorten bedongen hoo- genre prijzen. Scheep vaartaandeel en waren Stil. de no teeringen konden zich evenwel handhaven Amerlk fondsen ontmoetten vraag en stel den zich in navolging van Walletreet op een hooger niveau. RADIO-TELEGRAFISCH WEERBERICHT 28 Januari. Verwachting: Meest krachtige zuidelijke tot zuidweste lijke of westelijke wind, betrokken of zwaar bewolkt met rtgenbuien, later wellicht met tijdelijke opklaring. Weinig verandering in temperatuur. t Storm waarschuwingsdienst Gedeind heden uit de Büt te 7.40 uur aan alle posten Wordt verwacht storm uit het Zuid-Weeten.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1931 | | pagina 2