1-ASPIRIN Kb ■BAW jÊrintTr m m m i UITVERKOOP Bloeiende Slavenhandel- in onze dagen. Niet het monopolie ven Liberia. Europeesche autoriteiten staan machteloos TA B LETTEN De wereld spant samen tegen den Duitschen wijn. Zijn er nog Kraanvogels in Hongarije? Een luchtlijn In het Hooge Noorden. damrubr'iek haast u GEBR. SPAAS 0.36 069 0.79 0.72 1.15 0.69 I.80 215 J9Ö I.20 Markt 16 Gouda Adverteert in dit Blad. waariooad worden als gevolg van onvol doende onderhond, daarvan trekt men rich jiiets aan. Juist door dat onderhond na te laten rekt men de debacle die in dat bedrijf moet komen. Moor er zullen nog meer de bacles moeten komen om een geso&deren toestand terug te kragen. HAGENAAR. MODEPRAATJE Wat thaw gedragen werdl. Als Januari èenraoal voorbij ib en de uit- verkoopwéken en restant-verkoopen zijn overgegaan, is het maar geraden om de nieuwigheden voor het komende seizoen af te wachten, wil men méf de Mode niet al te zeer in conflict komen. Want natuurlijk zijn de nieuwe modellen al een tijdje ge leden getoond en beginnen de bestellingen al druppelsgewijze toe te vloein. Elk mode of confectiehuls houdt nog een poosje de nieuwe voorraden terug, maar zij die ach ter de coulissen kijken, weten thans reeds te vertellen wat het voorjaar brengen zal. In groote lijnen is er niet veel verande ring, in onderdeden des te meer. Nadat van den winter zoowel klokken als plooien ge dragen z\jn, heeft men thans een combi natie van beiden uitgedacht, die even ver nuftig als... moeilijk te- maken is. De rok ken, die al eenige jaren het hoofdmotief der japon zijn, worden klokkend geknipt en op elke klok wordt de stof in een plooi gelegd. De moeilijkheid van snit, die een dergelijk fagon meebrengt, zal iedereen opvallen. Doch dit is juist het zoeken der mode, zij wil hare modellen ingewikkeld maken, zoo dat het namaken uiterst moeilijk is en de japonnen alleen in prima uitvoering een geacheveerd geheel kunnen geven. Om het bewuste snit te verkrijgen, wordt het rokdeel in vele small^ klokbaantjes ge knipt, welke dan door het inleggen van een plooi, naar onderen waaiervormig uitvallen. Deze plooien worden nu vaak tot aan de schouders op het lijfje doorgetrokken, zoo dat het snit ex daardoor nog gecompliceer der uitziet. Daar de japonnetjes voor het voorjaar ook een handbreed langer zijn dan tot nu toe, is hunne nieuwheid al zeer gemakkelijk te constateeren. Natuurlijk zijn er op dit algemeene snit wederom talrijke variaties. Zoo kan een groepje van drie plooien aan elke kant in gezet zijn tot het heupstuk in een overigens klokkend rokje. Daar de verbinding on zichtbaar is, maakt ook dit model een kun stig effect. Voor wandel- en namiddag- alsook voor avondjaponnen wordt dit rokmodel gaarne toegepast en voor de laatsten ga«t ook nog steeds de in ongelijke deelen geknipte en met veel klokkende wijdte aaneen gezetten pandenrok, waarvan er enkele aan den ach terkant langer uitvallen. De modieuse avondjapon is over het alge meen langer dan tot dusverre en rpakt nu overal den grond, tenzij hij naar achter toe een kort sleepje heeft. Over de gekleede japon wordt ook vaak een tuniek gedragen, die klokkend gecoupeerd is en wijd uitvalt over een nauw kokerig onderrokje. Tweedatoffen worden voor de wandel- en ochtendjurkjes gedragen, tailleurstoffen zijn weer wat gekleeder en worden vooral gebracht voor ensembles. Een nouveauté is het zijden ensemble! Van klein-gepa- troond crêpe de chine wordt het gemaakt en van crêpe marocain, terwijl voqr het manteltje een veel donkerder nuance van dezelfde stof gedragen wordt. Elke japon heeft trouwens zoowat haar bijpassend los manteltje, dat ook effen en donker kan z(jn op een licht, bedrukt japon netje, maar nimmer omgekeerd. Zelfs de sportieve japen heeft haar bij komend jasje, met of zonder mouwen, maar meestal zonder kraag. De sportjaponnetjes die in heldere zomersche tinten gedragen worden, Zijn eenvoudig als altijd. De korte mouwtjes komen weer in de mode. De nieu- 1 we kleuren- zijn: maisgeel, lichtblauw en rose en pastelblauw. Hoe gekleeder de japon wordt, hoe donkerder de tint der pastel kleur. Wfant b.v. rose en zacht blauw zijn modieus over de heele linie. Er- worden sport- en wandel-, namiddag- en avond- japonnen van gezien. Echter, het zijn de kleuren van het jonge meisje en als zij ze draagt, dient ze w£l op de nuance te letten, hoe donkerder dus, hoe gekleeder!! Op de spórtjurkjes, die ooft nog veel gaan in wft, met een kleurige afbiezing, worden felgekleurde sportjasjes en vesten gedragen. Gebreide vesten van zachte wol zijn zeer in de mode en men ziet ze al korter en kor ter worden. Sommige hebben bijna den vorm Van een bolero. Anderen, de gebreide, hebben een vasten band aan den onderkant, die de taille- nauw omsluit, zoodat het jakje een typisch-oudervetschen indruk maakt. Bij alle ensembles, bij tailleurpakken met lange mantels, bij chique losse reisjassen - wordt een mutshoedje in dezelfde kleur ge dragen. Het is heelemaal slap en soepel, in- geplooid en kort op het voorhoofd en het drukt zeer diep over de ooren, wat een wer kelijk elegant effect maakt. iWc zeer modieus wil zijn draagt ook dit seizoen weer een vossebont, dat in de duur dere soorten, blauwvos en zilvervos, het meest in den smaak is. GRACE ALLAN. Het feit, dat de VoLksjrenbond opzien barende mededeelingen over georga- niseerden slavenhandel in Liberia heeft gepubliceerd, moet men niet opvatten als zou er in het overige gedeelte van Afrika geen slavernij meer voorkomen. Bijzonder welig bloeit nog de slavenhan del aan de kusten der Roode Zee. Bekend verondersteld mag worden, dat .de Volke renbond hiér reed* geruime» tijd Wacht schepen laat patrouilleeren. Toch gelukt het aan de Arabische slaven-transporteurs steeds wéér de wachtschepen Voorbij te varen zonder den minsten argwaan op te wekken. Kort geleden échter werd een ver dacht zeilschip in de Roode Zee aangehou den. Het was niet gemakkelijk aan boord te komen van het raadselachtige schip, dat sterk bewapend scheen. Na veel moeite ge lukte het het schip te enteren en men vond in het donkere scheepsruim een groot aan tal vrouwen en kinderen, die met kettingen aan elkaar waren verbonden. Het wasteen slaven-transport, dat zich naar een geheime schuilplaats begaf, zooals er zoovele aan de kuBten van de Roode Zee te vinden zijn. Geheime slavenmarkten. Een voormalig Duitsch officier, die tij dens den wereldoorlog in Palestina heeft gediend en tegenwoordig een leidende po sitie by een buitenlandsche firma in Abes- !inië bekleedt, deed eenige maanden ge- eden aan de Volkerenbondcommissie, die zich bezighoudt met de afschaffing van den slavenhandel, uitvoerige mededeelingen over de taktiek der Arabische slavenhandelaars en over de toestanden, die op de geheime Afrikaansche slavenmarkten heerschen. Letterlijk onder het oog der Europeesche .consulaten wordt een beschamende men- schenhandel gedreven, die doet herinneren aan de verschrikkelijste hoofdstukken uit de wereldvermaarde berichten der eerste on derzoekingstochten in de binnenlanden van Afrika. In het Arabische stadje Jéddah worden op zekere dagen der week regel matig slavenmarkten gehouden. Doch de vrouwen zijn in de meerderheid, vooral om dat de slavenhandelaars een uitgebreide en tot betalen in staat zijnde cliëntèle onder de Arabische vorsten bezitten, die by hen hun harems aanvullen. De prys, welke voor èen jong meisje wordt besteed, varieert van 500 tot 1000 gulden, al naar gelang haar aantrekkelijkheid. De slavenmarkt te Jedah heeft den roep de duurste in geheel Afrika te zyn, omdat het risico hier het grootst is. Slavenhandel als belastingobject. Het klinkt fantastisch, maar het is toch waar, dat de plaatselijke autoriteiten, niet alleen volkomen -van allés op de hoogte zijn, maai' van elke tot stand gekomen trans actie, waarby een mensch is verkocht, een belasting heffen, welke gemiddeld twintig gulden bedraagt. De meeste slaven worden in Zuidelijk Abessinië opgevangen, anderen komen ook van de kuBten van Guinea. Een bekende truck. Men kent de verschrikkingen van de slaventransporten uit de reisbeschrijvingen van den beroemden Afrika-onderzoeker Stanley. Deze lang vergeten tijd schijnt in de vertellingen van tegenwoordige oogge tuigen weer op te leven. De slavenhande laars beweren zelf met een cynische zelf genoegzaamheid, dat het transport van hun waren niet veel kost, daar de ongelukkige slachtoffers van menschelijke barbaarsch- heid en winzucht den verschrikkelyken weg te voet moeten afleggen. Een bekende truck van de handelaars is de organisatie van pel-' grimstochten naar Mekka. Deze menschen- door Dr. H. Bernar. f I handelaars hebben dikwijls zelfs de bruta liteit door 'middel van advertenties in de plaatselijke Engélsche bladen deelnemers op te roepen. Ook worden rfeisbuxeaux voor dit doel in den arm genomen. Wanneer zich een voldoende aantal pelgrims heeft aan gemeld, wordt de tocht georganiseerd en wordt onderweg door „roovers" overvallen. Een groot deel van de overvallenen wordt dan regelmatig naar de slavenmarkten ge bracht. De organisators van deze bedevaar ten worden byna steeds ongemoeid gelaten. Het staat wel vast, dat zy met de roovers onder een hoedje spelen. De bestrijding van den handel. Zoo nu en dan worden door de Eiu-opee- sche autoriteiten strafexpedities,^pe ten doel hebben den slavenhandel te verhinde ren zoowel naar het binnenland als naar de kusten gezonden. Dikwijls helpt het toeval de intriges van de slavenhandelaars op het laatste oogen- blik te ontdekken. Kortgeleden werd in een Arabische haven een schip opgemerkt, waarmee zoogenaamd pelgrims zouden wor den vervoerd. Het viel den Engelschen of ficier op, dat de zeilen van het schip, dat tot den afvaart gereed lag, met buitenge wone snelheid werden ontplooid. Deze ma noeuvre kwam den officier wel wat ver dacht voor en hy gaf daarom bevel bet schip te doorzoeken. Het pelgrimsvaartuig ontpopte zich als een slavenschip, dat der tig mannen en vrouwen als levende waar aan boord had. De lading wa§ voor de slaven markt in Jeddah bestemd. De haven der tranen. Geïinteresseerden voor menschenwaren, die niet over voldoende middelen beschik ken den hoogen prys van den Jeddah-markt te betalen, kunnen het benoodigdé men- schenmateriaal uit Bab el Mandel betrek ken. Deze Arabische naam beteekent: „Ha ven der tranen", en schynt een schril sym bool te zyn, ofschoon dezen naam oorspron kelijk niets met de slavenmarkt uitstaande had, daar Bab el Mandel eerst den laatsten tyd een afzetplaats voor slaven is gewor den. Hier wordt een bloeiende handel ge dreven in zwarte slaven, die over de Roode Zee van Afrika naar Arabië worden ver scheept. De specialiteiten van deze markt zyn vrouwen uit Soedan. De slaven worden naar geheime schuil plaatsen aan de kust gebracht, die slechts aan enkele ingewyden bekend zyn. Weken ja zelfs maandenlang wachten hier de ongelukkigen op hun verder transport, dat afhangt van de economische wet van vraag en aanbod. DeZe geheime slaven-depots worden door niets kwaadsvermoedende on derzoekers en &izigers voor onschuldige inboorlingen-nederzettingen gehouden, want zij zyn goed gecamoufleerd. Het geheel maakt den indruk van een negerdorp. Aan elkaar geketend. Gedurende het transport worden de sla ven gewoonlijk aan elkaar geketend. De be waking geschiedt| door Arabische bewakers, die tot op de tanden gewapend zyn en de gevangenen niet uit het oog verliezen. De belangrijkste slavenmarkten buiten Jeddah zyn nog die in Hedjas, Nejd Jemen en an dere plaatsen in Trans-Jordanië. Ook op een eilandje aan de Abessinische kust komen de geheime agenten der groote slavenhande laars tezamen om de beste exemplaren voor hun opdrachtgevers op te koopen. Volgens welingelichte bronen worden er alleen op de Arabische slavenbeurzen per week drie tot vier duizend menschen „omgezet". (Nadruk verboden.) BU .GAL- EN LEVERZIEKTEN, gal sternen en geelzucht regelt het natuurlijk „Fraiw-Joacf'-bitterwater de spijsvertering •p absoluut volkomen wijze. 5 Berlijn, Januari 1931. De aandachtige krantenlezers zullen zich misschien nog wel het verzet van de Bern kastler wijngaardeniers herinneren, die een paar jaar geleden weigerden om belasting te betalen en daardoor de aandaent vestig den op hun moeilijkheden, die «edert het begin van den oorlog zyn begonnen en eigenlijk voortdurend ernstiger zyn gewor den. De getallen spreken voor zichzelf: in 1913 werd voor 24.3 millioen Mark uitge voerd en iii 1929 slechts voor 12.49 millioen Mark. De uitvoer is dus gehalveerd, terwijl de invoer thans ongeveer even groot is als in 1913. Hóte is deze ongunstige toestand ontstaah Daartoe hebben vele factoren meege werkt. Na den oorlog veranderden verhou dingen op de wereldmarkt zeer sterk, wat ook op de wijnmarkt moest terugslaan. De verminderde koopkracht en het uitvallen als consument van meer dan één land werk te natuurlijk in de eerste pladts op een niet onontbeerlijk artikel als wijn. Verder Zege vierde in Amerika de geheelonthouders- beweging, waardoor een groot afzetgebied voor de Duitsche wijnen gesloten werd, ter wijl de smokkelhandel in jenever des te meer bloeide. Bovendien maakte ook Zuid-' Amerika zich van deh Duitschen wijnbouw onafhankelijk, omdat na deri oorlog Jn Chili de productie van eek-zeei* goeden roode» wyn belangrijk vooruitging. Chili kan na- turlyk goedkooper leveren, omdat de af standen kleiner en het vervoer goedkooper Het voornaamste schynt echter te zijn, dat de oorlog een beslissende verandering in den smaak van het publiek heeft ge bracht, niet het minst in Duitschland zelf, waar tengevolge van de ontberingen tydens de oorlogsjaren een echte honger naar sui ker was ontstaan. De lflceurschenkeryen rezen als paddestoelen uit den grond op en het publiek raakte gewend aan likeur en eveneeiié aan de zware zoete wijnen uit Zuid Europa. Deze neiging is nog altijd niet ge heel verdwenen. Naast de zoete smaak trok ook het hooge alcoholgehalte het publiek aan. Engeland gebruikt veei minder wyn, omdat de whisky zoo'n grooten rol is gaan spelen, terwijl men in de hoogste kringen de voorkeur geefi aan champagne en andere FransCh'e wijnen. Duitschland produceert nu eenmaal geeïi wijn mpt een hoog alcoholgehalte en daar om wordt het naast den verminderden uit voer nog bedreigd door een verhoogden in voer. Het levert vooral tafelwijn, flie voor den oorlog door de gezeten burgers geregeld aan tafel werd gedronken. Deze kringen •zyn nu echter niet langer koopkraéhtig. Nog slechter staat het er voor met de edele wijn soorten. Het aantal verbruikers is hier nog sterker teruggeloopen. De hotels en res taurants, die vroegeT de beste afnemers waren, moeten nu zelf een harden strijd om het bestaan voeren en zy zien den ouden kring van klanten, die werkelijk verstand van wijnen hadden, steeds kleiner worden. De gereneftnmeerde zaken, die vroeger be- xbemd waren om hun edele wijnen en om de zorg en de kennis van zaken, waarmee die geschonken werden, kunnen daarvan itieepraten. Bdveadien worden in de restau rants de wijnpryzen onevenredig hoog ge houden; volgens de eigenaars is dat noodig,, omdat de prijzen der spijzen naar verhou ding te laag zyn. De hooge wynpryzen ver minderen natuurlijk eveneens het gebruik. Wanneer men den wyn verkrijgbaar stelde tegen redelijke prijzen en daarop niet aller lei andere verliesposten verhaalde, zou het publiek er misschien eerder toe gebracht kunnen worden, wijn te drinken inplaats van bier,1 vooral omdat hier te lande door Kunt U van de hoofdpijn uit Uw oogen niet zien. Lijdt dan niet noodeloos, maar LET OP ORANJE BAND ASPIRIN de wereld BAYER Weiger namaak en let er op dat op elke tablet hef woord „BAYER" itogt. Prijs 75 ets. 30 de hooge accijns op het bier de prijs daar van in de laatste jaren ook tamelijk hoog is geworden. Alles by elkaar genomen blijkt de positie van den Duitschen wijnbouw zeer moeilijk te zyn geworden. Tegenover den afnemen- den uitvoer komt nu ook al een toenemende invoer te staan. Vooral in het eigen land is de overproductie duidelijk voelbaar en de prys wordt nog steeds meer gedrukt' door de handelaars, die gedwongen worden hun voorraden plotseling te verkoopen. Vroeger werd jaarlijks per hoofd der bevolking on geveer 5% L. wijn verbruikt en nu nauwe lijks 3 Vt L. En dat in een land, waar SO u 85 duizend H.A. met wijnbergen zyn be plant en 3 millioen menschen daarin hun bestaan vinden. Want niet alleen de wijn gaardeniers en hun personeel zyn van den wijnbouw afhankelijk, doch ook vele fabrie- kgn, die voor hen werken, b.v. glas-, kurk en vooral chemische fabrieken. Deze laat ste omdat zy verdelgingsmiddelen leveren tegen insecten en schadelijke woekeringen. Daarvoor alleen worden in Duitschland jaarlijks millioenen uitgegeven, want het gaat hier om een der voornaamste belan gen van de gezamenlijke wijnbouwers. Er worden dan ook onafgebroken proeven ge nomen om wijnstokken te verkrijgen, dia bestand zijn tegen allerlei schadelijke in vloeden, vooral tegen wijnluizen en betrek kelijk heeft men daar ook succes mee ge had, doch een beslissende oplossing is nog altijd niet bereikt en het zal misschien nog tientallen van jaren duren, voordat men wijnstokken kan kweeken, die volkomen be stand zijp tegen insecten. Tot zoolang zal men echter naast het geld voor de proeven nog groote sommen moeten uitgeven, om ziekten van allerlei aard te bestrijden. De wijnstok is n.l. een der meest ver edelde gewassen, en is dom- het jarenlang kweeken zeer gevoelig géworden. Toch is het by deskundige behandeling ook een heel dankbare plant, die jaarlijks vrachten draagt. Er zyn wijnstokken, die byna een eeuw oud zyn en van geslacht op geslacht in de familie worden overgeërfd als een kostbaar bezit. Het is dan ook geen won der, dat de wijnbouwers aan hun wyngaar den en wijnstokken met liefdevolle stand vastigheid gehecht zyn. Hun voorouders hebben er een middel van bestaan in ge vonden en zij zijn hen opgevolgd. Men zou op dien grond ook niet veel anders kunnen planten, want de bodem is droog en rots achtig. In de Duitsche Palts bevinden de wijnbergen zichyevenals in Zwitserland en Italië in de vlakten en daar zou men des noods ook boomgaarden kunnen aanleggen. Aan Ryn en Moezel zou echter hoogstens een schraal woud kunnen gedyen eri daar is de wijnbouwer volkomen afhankelijk van zyn wijngaard. Hy moet doorzetten, hoe moeilijk het ook is en hoeveel werk het ook eischt. Vooral dat laatste, want de b«i vloeiing, de verzorging en het bestryden der schadelijke insecten kost op de hoog gelegen wijnbergen zeer veel moeite. Hy moet ook doorzetten tegen de wereldma- laise in, die hem bijzonder fel treft. Men kan slechts hopen, doch niet verwachten, dat er althans over eenige jaren een beteren tyd voor den Duitschen wijnbouw aanbreekt. (Nadruk verboden.) Hongarije voert in zyn wapen den kraan vogel, een trotsch dier, dat „zoo groot als een mensch" is. Het is nog niet lang ge leden, dat bijna de geheele Hongaarsche jeugd de pronkveeren van die vogels droeg en nu ziet men ze alleen op groote hoogte over het land vliegen of even uitrusten, als zy naar het Zuiden trekken. De Hongaar- sche kraanvogel béstaat niet meer. Onge veer 55 jaar geleden nestelden de laatste kraanvogels in de moerassen by het Plat- tenmeer, doch sindsdien zyn die moerassen drooggelegd en de kraanvogels broeden er niet meer. Naarmate het lahdschap kunst matig veranderd wordt en de plassen, moe rassen en heiden verdwijnen, vluchten ook de dieren, die in de ongerepte natuur thuis- hooren. De zwaan en de pelikaan zijn al„ eerder uitgestorven dan de kraanvogel ejÈ plaats opzoeken. Zoo komen zy langzaam J nn n^nlnnvn IV.nn AnivnmA1>tré l'O—a. .Qll'jlr An ld VOilf nu zyn de reigers en adelaars aan de beurt. Waar men in Hongarije deze dieren niet wettelijk beschermt, zullen de mooiste en op het oogenblik reeds de zeldzaamste vogelsoorten verdwijnen. Dit geldt trou wens in meerdere of mindere mate voor geheel Europa. De kraanvogels uit Noordelijker st/eken komen zooals gezegd alleen tydens de trek over Hongarije gevlogen. Hun eeuwenoude trekroute loopt n.1. langs de passen in het N.O. deel der Karpathen, door de groote Hongaarsche laagvlakte en langs de Tiaza tot den benedenloop der Donau, vanwaar het naar het Zuiden loopende dal der Morawa den koristen weg vormt naar de Egei'sche en naar de Zwarte Zee. In de lente komen zy omstreeks het midden van Maart in Hongarije aan, terwijl zij eind April alle weer verder getrokken zijn naar hun broed plaatsen. In den herfst komen zij half Sep- tembêr aan en soms vindt men er bij gun stig weer enkele groepen in het begin van November. In de lente en herfst bevinden zich op de Hongaarsche grassteppen of poesta's haast geen menschen, wat de schuwe kraanvogels zeer aantrekt; zy blij ven er dan ook betrekkelijk lang. Bij uitzondering komt het voor, dat groe pen jonge vogels, die nog niet geheel vol wassen zijn, of oudere dieren, die niet meer broeden, den zomer op de uitgestrekte poesta's overblijven. Men heeft wel eens gedacht, dat de dieren daar ook broedden, doch na jarenlange onderzoekingen is ge bleken, dat in Hongarije slechts kraanvo gels overblijven, die nog niet of niet meer tot broeden in staat zyn. Deze dieren vindt men voornamelijk in de Poesta Hortogaby, waar de Tsjikosjen, de Hongaarsche cow boys, ze te paard ook Jtunnen vangen vol gens een eeuwenoudeJmethode. Dat gelukt alleen in den zomer,ydmdat dan de slagpen nen gedeeltelijk uitvallen, terwijl eenige ruiters ervoor sarren moeten werken. Een van hen drijft delkraanvogels, die slechts laag en over korte afstanden kunnen vlie gen, naar de richlng waar een ander met een versch paard «aat te wachten, deze zet dan de vervolging voort, ""enz., totdat de vogels zoo afgemat zijn, dat men zq, met de lange rijzweep, de karikas, kan neer slaan en levend bemachtigen kan. Zy wor- dqn danonbekwaam gemaakt tót vliegen en op de boerderijen gehouden om hun pronkveeren. Deze jacht is thans echter verboden. Vroeger maakten de meest ervaren en moedige mannen van deze jacht óp kraan vogels hun beroep; zy trokken in Maart b(f 3 of 4 tegelijk naar Zuid-Hongarjje, wadr zy de juist uit' het Zuideh aankomende kraan vogels tegemoet komen, om hen by hun vlucht naar het Noorden onophoudelijk na te rijden. Zes weken lang zaten de jagers de kraanvogels zoo op de hielen door vaak moerassig terrein, by wind en koude, al naar het uitkwam. Eiken avond bleef eën van hen buiten wachten om de plaats op te nemen, die de kraanvogels zich tot rust plaats zouden kiezen. Daar liepen zij dan gezamenlijk heen in den nacht, dwars door velden, weiden, kreupelhout en plassen, voortdurend de richting bewarend. Later, Jals zy dichterbij kwamen, moesten zij si gebukt loopen, op de knieën en tenslotte zelfs voorover liggend verder kruipen. Van tijd tot tyd beginnen zij de kraanvogels nu ook te hooren; het is nu van het «roétste belang, d»t zy uiterst voorzichtig te werk gaan, anders zullen de schuwe vogels huir aanwezigheid bemerken en een andere en ongemerkt verder. Slijk en water is voor hen geen bezwaar. De vogels zyn duidelijk te hooren, doch in den stikdonkeren nacht kan men naturlijk niets zien. Nu worden heel voorzichtig de op den rug gedragen geweren losgemaakt en dan wacht men on beweeglijk tot den morgen. Wanneer het gaat schemeren, kan men steeds duidelijker de donkere vogelschim men tegen de lucht zien afsteken. Als het licht genoeg is om te schieten, worden de geweren afgeschoten en vervolgens nog eens afgeschoten, voordat de dieren zich in veiligheid hebben kunnen brengen. Vijf» zes of meer dieren kunnen ter plaatse ge vangen worden, enkele andere zyn slechts licht gewond en moeten eerst nagejaagd worden. Nu worden de pronkveeren uitge trokken en de kraanvogels zelf verorberd. Het hoofddoel is dus, zooals men ziet, het bemachtigen der veeren. Wanneer men in aanmerking neemt, dat voor de mooie, ge krulde veeren der kraanvogels 6 h 16 gul den werd betaald, is het te begrijpen, dat het beroep van jager op kraanvogels zeer winstgevend was. Slechts de allersterksten konden het volhouden en thans is ook deze jacht byna verdwenen, omdat de heiden en moerassen der Hongaarsche laagvlakte grootendeels in akkers zijn veranderd, waar de kraanvogels zich niet gaarne ophouden. Nu jaagt men ze nog alleen maar ih Zuid- Hongarije, waar de vogels zich het langst in de grootste groepen ophouden. Men schiet de vogels nu evenals wilde eenden of gan zen in- de vlucht en daarbij worden er tel kens slechts enkele exemplaren neergelegd. Van achtervolgen over groote afstanden hoort men haast nooit meer en de meeste Hongaarsche beroepsjagers hebben zelfs nooit in hun leven een kraanvogel ge schoten. 4 (Nadruk verboden.) ESSEN IN DEN WINTER. De stad van den arbeid, de stad der kunsten, de goedkoope stad. (Van onzen specialen medewerker.) De winter in het Roergebied? Wie de streek niet kent, stelt zich de wintermaan den aldaar als doodelyk vervelend voor. Hy, vergist zich, zooals iedereen zich vergist, die het Roergebied beschouwt als een streek van louter stof en roet, van hoogovens en schoorsteenen. Hij kent het mpoie dal van de Roer niet. Hij kent niet eens Essen. De eerstè indrukken, bij aankomst in deze stad, zijn al geheel anders dan «gen ver wacht had. Van alle zijden ziet gij het bonte» bewegelijke leven der licht-reclames op u toe stroomen. Straten met moderne, elegan te, uiterst smaakvolle winkels lokken bezoekers. Indrukwekkende bioscopen, ge zellige koffiehuizen en dancings: niets ont breekt hier. Toch: één ding ontbreekt. Men merkt namelijk in geen enkel opzicht, als men door deze straten wandelt, dat men zich in het hart van het Roergebied be vindt. De eigenlijke industrie is nergens te bespeuren. Men moet reeds naar het Noor den van de stad trekken om haar te vin den, deze wereldvermaarde nijverheid van Essen! Spottend heeft men Essen wel eens de» „kolenbak" van het Duitsche Rijk genoemd. Maar is dit niet een naam, die de stad eer aandoet? De spotters weten zy, dat Es sen een uitstekenden schouwburg bezit, waarin zoowel Opera's als tooneelstukken worden opgevoerd? Weten zy, dat het Folkwang-Museum te Essen het modernste museum van Duitschland is? Weten zij, dat Schulz-Dornburg, de directeur van den schouwburg, hier niet alleen werken van Richard Strauss, maar ook van Busoni, Strawinsky en Schönberg laat uitvoeren en dat men hier reeds in de Opera voor 4 Mark een goede plaats verkrijgt? De liefhebbers van cabaret en dans ko men in „Casanova", een uiterst sierlijk lo kaal, geheel op hun kosten. Niet ver van dit cabaret bevindt zich de indrukwekkende „Lichtburg", een der modernste bioscopen van Duitschland. De „Scala" is een uitste kend variété. Gedanst wordt in talrijke lo kalen en de Jazzbands, die zich hier aan het publiek voorstellen, hebben meestal in ternationale vermaardheid. Op Rozen maandag wordt hier weliswaar geen optocht gehouden, maar dit beteekent geenszins, dat hier het Carnaval niet wordt gevierd. Integendeel. Dit feest der vreugde is ook hier op de grens van Rijnland en Westfalen thuis. De gecostumeerde bals van de Folkwang-school genieten een welver diende vermaardheid. Het spreekt natuurlijk vanzelf, dat Es sen niet alleen een stad van vreugde en vermaak is. Wel nergens wordt in Duitsch land zoo hard gewerkt'als juist hier. Een eigenaardigheid is intusschen ook wel, dat deze stad niet duur is, „Men leeft goed en koopt goedkoop te Essen", luidt een gevleu geld woord in het Roergebied. Het is dien tengevolge te begrijpen, dat deïe stad met voorliefde wordt bezocht door de bevolking van Rynland-Westfalén. De belangstelling voor Essen zal zeker nog toenemen, nu de directies der groote hotels der stad besloten hebben de pry zen hunner kamers te verlagen met 25 k 3£ r. In enkele hotels is zelfs de toeslag voor bediening afgeschaft. Elders wordt, by een oponthoud van ten minste drie dagen, een reductie van 10 verleend. De prijzen in koffiehuizen, cabaret^, variété's en bios copen zyn eveneens verlaagd met 20 k 25 zoodat Essen inderdaad een der goed koopste steden van Wêst-Duitschland is ge worden. Een reden meer om een bezoek te brengen aan deze in elk opzicht zoo inte ressante stad! LAND- EN TUINBOUW. GEVOELIGHEID VAN DEN GROND VOOR VORST. Verschillende proefnemingen van Profes sor Haberlandt te Berlijn hebben daarbij het bewijs geleverd, dat in lucht- en water houdende bodem de minste temperatuurs verschillen voorkomen. Professor Haber landt bracht verschillende grondproeven, sommigen in lossen, sommigen 'in samen- gepersten toestand in een koud mengsel. Een gedeelte van de grondproeven was doortrokken met water, het andere deel was geheel droog. Het resultaat was, dat in de lossen, drogen bodem de temperatuur van plus 11 graden Celsius op minus 12 graden Celsius daalde, terwijl de vast, ste vig samengeperste grond van 12% graad -"Celsius daalde tot minus 16.6 graden. Dat jvas een vooe de praktijk buitengewoon ge wichtige vaststelling. Het ontbreken der luchtdeeltjes, als slechte temperatuursge- leiders, is dus zeer goed merkbaar. In tegenstelling daarmede staan de getallen voor vochtigen, lossen bodem met een tem- peratuurafname van plus 10.5 graad op minus 3.4 graden en vochtige, samenge perste grond van plus 14 graden Celsius op minus 1 graad. LEG- EN BROEDGANZEN. Nu, in Januari, begint eigenlijk pas het rijk van de broedganzen. Daarom is nu het oogenblik aangebroken om de legnesbén in orde te brengen; zij moeten met siroo be kleed worden en de afmetingen ztfn onge veer 80 c.M. in het vierkant. By ganzen is het noodzakelijk voor ieder dier eefi apart legnest in te richten. In den leg- en in den broedtijd, zyn de ganzen maar al te zeer geneigd elkaar te bijten. Daarom is het aan te bevelen, tusschen de verschillende le^- nesten afscheidingen te maken, zoodat zy elkaar niet kunnen bereiken. Daarvoor kan men zeer goed karton gebruiken; het is al genoeg als de dieren elkaar niet kunnen zien. Voor de fok mag men alleen sterke dieren gebruiken, die minstens drie jaar oud zyn. Nog beter zijn ganzen van vyf of zes jaar. Verder moet men door een oor deelkundige voedering voor de verversching van het bloed zorg dragen. Van jonge gan zen kan men zelden een krachtig geslacht fokken. De pas-uitgekomen jonge dieren moeten zeer zorgvuldig behandeld woéden, anders heeft men binnen enkele dagen een uitgestorven nest, vooral als de broedtijd zoo vroeg is ingezet, dat de jonge ganzen nog in een koude periode uitkomen. De broed1- tijd duurt 28 tot 32 dagen. Men moet er vooral tegen waken, dat de jonge diertjes nat worden of in een kouden luchtstroom komen. Hal varslag van aan vliagtocht naar Aklavlk. Over rivieren en meren. De Noordelijke luchtlijn, die geregeld post vervoert, loopt in Canada tusschen Fort Mc Murray op byna 58 graden en Aklavlk op bijna 70 graden N.B. Dit traject is ruim 8000 £.M. lang en men vliegt er over groote rivieren en meren en ondoor dringbare oerwouden. De rivieren en meren zijn de eenige landingsplaatsen en daarom worden de postvliegtuigen ook voorzien van bootjes of ski's aan hun landingsgestel, al naar het zomer of winter is. Hierbij doet zich het eigenaardige geval voor, dat het ijs zich aan het Zuidelijke eindpunt onge veer een maand later vormt dan aan het Noordelijke en in de lente ook een maand eerder ontdooit. Dit komt door het breedte - verschil van 12 graden. Het heeft ten ge volge, dat men in den herfst en in de lente telkens een maand of zes weken niet kan vliegen, omdat men dan in het Zuiden boot jes en in het Noorden ski's aan 4e landings gestellen zou moeten hebben, wat practisch onuitvoerbaar is. Dat is de vacantietyd voor piloten en mécaniciens, want zy kunnen niets anders doen dan de landingsgestellen veranderen en de motoren en vliegmachines nog eens nazien. Het verslag van een vliegtocht naar Aklavlk. Door een toeval wisten wy de hand te leggen op het verslag van de reis der laat ste vliegmachine, die vóór het begin van dezen winter nog naar Aklavik en terug vloog. Het verliet Fort Mc Murray op 1 October 1930 met 176 Kilo mail, 84 Kilo expresse-stukken en 2 passagiers met 50 Kilo bagage, 's Avonds werd zonder hape ren Fort Fitzgerald bereikt, waar er 25 Kilo mail bijkwam. Men vloog toen verder naar Fort Smith, Fort Resolution, Hay Ri ver en Fort Providence, waar men 3 Octo ber in de morgenuren aankwam. Vervolgens kwam het vliegtuig aan te Fort Simpson, waar de twee passagiers uitstapten. Er kwam echter een andere passagier in hun plaats; de kok van het nieuwe radiostation te Fort Norman. De mail woog na het in- en uitladen op de verschillende stopplaatsen 267 Kilo, waarby 34 Kilo expresse-stukken; de nieuwe passagier had weer ten volle het toegestane gewicht van 25 K.G. aan bagage by zich. Noodlandingen. Even voor Fort Simpson was het weei al kouder geworden en had men sneeuw gehad. In den namiddag werd het', ter en viel er een zware sm zicht werd zoo slecht, moest landen op de Mackenzie." Er "Volgden daarna nog drie andere noodlandingen en toen begon het donker te worden, zoodat men de hoop moest opgeven, het volgende station Fort Wrigley te bereiken. De ma chine werd ingepakt en de nacht werd door gebracht aan den raQnd van de Willow. Dep volgenden \iag, 4 October dus, was het weer iets helderder en kon men naar Fort Wrig ley en vervolgens naar Fort Norman vlie gen. Daar stapte de kok uit en de vlieg machine vloog verder met 198 K.G. mail en 18 K.G. expresse-stukken naar bet vol gende station, Fort Good Hope, waar 'weer twee passagiers werden ingenomen. Nog denzelfden dag werd geland te Arctic Red River. Hoewel het toen al donker begon te wór den, kon men toch duidelijk langs de oevers der rivieren ijsvorming waarnemen, terwijl ijsplaten de rivieren afdreven. Den volgen den morgen waren deze ijsplaten al dikker, doch de piloot besloot toeh tot het einde toe zyn reis te volbrengen en ging verder naar Fort Mc Pherson en Aklavik, waar hij 's morgens om 11 uur 40 landde op de ri vier, juist tegenover de post. Het was nu zaak, snel te handelen. Alles werd uitgeladen en de mail voor het Zuiden Werd zoo spoedig mogelijk in- genomen.jEr kwam ook een passagier voor Fort MAJMurray aan boord, die dp? van eindpunt tot eindpunt zou meevliegen. Het heele oponhoud te Aklavik duurde slechts 20 minuten. Intusschen vroor het hard; langs de oevers vormde het ijs zich snel en het water, dat bij het opstijgen opspatte, bevroor dadelijk op de landingspontons en de spandraden. Tijdens het oponthoud was de machine ook al ingevroren, do#h het ijs- laagje was dun genoeg om weg te kunnen komen. Nu was het weer gunstig en de wind werkte mee, zoodat denzelfden avond nog Fort Good Hope kon worden bereikt, na enkele minuten oponthoud te Arctic Red River en Fort Mc Pherson. Te Fort Good Hope werd een tweeden passagier ingeno men voor Fort Norman en daar kwamen er in zyn plaats een luitenant met zjjjn vrouw, die naar Fort Simpson moest en door het drijf ij s in de rivier niet in staat was geweest, het fort met zijn boot te bereiken. Zij namen ook een kat mee, die tevoren met de boot meegegaan was van Fort Simp son naar Fort Norman. Het moet de eenige kat in de geheele streek geweest zijn. Na een kort oponthoud te Wrigley werd Fort Simpson om half zeven 's avonds be reikt. Hier werden de plaatsen van den lui tenant en zyn vrouw ingenomen door twee priesters, die naar Fort Providencé moes ten. Dit station werd nog juist voor donker bereikt en de piloot overnachtte er metéén passagier. 7 October vloog hy verder naar Hay River, Resolution, Fort Smith en Fort Fitsgereld, waar weer twee passagiers wer den ingenomen voor Fort Mc Murray. Men moest echter anderhalf juur voor het berei ken van dit eindpunt landen te Fort Chipe- wyan en daar overnachten, omdat het te donker was geworden. Zoo kwam men eerst 8 October te Fort Mc Murray terug met 3 passagiers, 100 K.G. expresse-stukken en 75 K.G. gewone mail. D$t is de geschiedenis van de laatste vlucht voor den winter; er volgde een gedwongep vacantie van zes weken op, waarin de radio de eenige ver binding met het Noorden vormde en daar na vlogen de machines met ski's. (Nadruk verboden.) STADSNIEUWS. GOUIDA, 31 Januari 1931. GEVONDEN VOORWERPEN. Op eiken werkdag des voormiddags tus schen 10 en 12 uur en des namiddags van 3 tot 5 uur zyn aan het Bureau van Politie alhier inlichtingen te bekoqien omtrent de navolgende aldaar gedeponeerde gevonden voorwerpen: 1 sierspeld, 1 damesring, 1 rozenkrans, 1 heerenryfwiel, diverse sleutels. Voorts zyn te bevragen: 1 ring met steen, W. Bosman, Walestraat U0; 1 hond, Reinigingsdienst, Vest; 1 jon gensjas, H. Blok, Boomgaardstraat 12; 1 jongensjas, Kiosk, Karnemelksloot; 1 da meshorlogearmband, de Weger, Bogen 29; lporbemonnade met inh., Hoogendoorn, Westhaven 66; 1 jongenscape, A. de Rijken, Noothoven van Goorstraat 8; 1 Kinderhand- schoen, H. Baatsen, Pretoriaplein 14; 1 por- temonnaie met inh., L. Poot, v. Heusden- Htraat 84; 1 sierspeld, B. Gompers, Bleekers- singel 29; l.heerenhandschoen, J. Rietveld, Westerkade 21; 1 kinderhandschoen, T. de Vos, Bloemendaal 56; 1 schaar en eenige prentenboeken, P. Bouman, Pretoriaplein 231; 1 paar kinderhandschoenen, S. de Jong, Lemdulsteeg 26; 1 dameshandtasch met inh. J. Versphoor, Dubbele Buurt 3; 1 bankbiljet C. G. de Bruyn, IJssellaan 89; 1 kinder handschoen, G. E. IperaieJ, Logement Kui perstraat; 1 damesring, J. Smit, Fluweelen singel 53; 1 bankbiljet, P. C. Kaastra, R'damsche dyïc 5; '1 autowiel met binnen en buitenband, C. Zyleman, Prins Hendzikstr. 15; 1 portefeuille met inh., Ouwerkerk, Derde Kade 79; 1 kinderpojjemonnaie met inh., N. Stout, v. Heusdenstraat 46; 1 kin derwantje, D. Blommepidaal, Hoogstraat 12; 1 soepkaart, J. Hillemus, Zoutmanstraat 16; 1 broche, G. IJaeelstein, Karnemelksloot 10; 1 schooltasch, G. P. Wielzems, Fluweelen singel 83; 1 handwarmer v."e. motorrijwiel, C. Meyer, P. C. Bothstraat 93; 1 hond, H. Schlingmann, Voorwillens 11; 1 vulpenhou der, J. Stolk, Heerenetraat 122; 1 paar gym nastiekschoenen, J. van Waas, Nieuwsteeg 112; 1 üroche, J. Dekker, L. Tiendeweg 33; 1 kipdertaschje met ihh., K. Rahouw, Raam 'ld; 1 das, C. Rozendal^Prins Hondrikstraat 1 poes, Mevr. Kroon, B. Martenssingel 31; 1 leesboek, C. Schlingmann, Zwarte weg 9; 1 eend, R. den Haag, I.ysterbesstraat 21; 1 graanzakkantang, T. de Bruyn, Vondelstr. 6; 1 kinderportemonnaie met inh., V. d. Past Groerendaal; 1 vulpotlood, W. J. Jonker, Graaf van Bloisstraat 72; 1 ijzeren vlet, W. C. Go rissen, R. van Oateweg 59; 1 bankbil jet, G. L. Dortland, Const. Huygenekade 120; 1 hond, J. Schoenmaker, Ooathaven 20; 1 broche met portret, E. Lammert**, P.' C. Bothstraat 94; 1 jockeypet, S. Both, Stolwy- toersluis 92; 1 ldp, P. Ravensteyn, B. Mar- tenasingel 94; 1 broche met steentjes, J. v. d. Kroft, Oosthaven 17; 1 kerklvekje, J. M. Sluyter, Walestraat 11; 1 kindertaschje met irth., J. Vos, Meidoornstraat 18; 1 gymna stiekschoen, J. van Es, Keizerstraat 06; 1 heerendas, T. Bos, Lage Gouwe 178; 1 1 vulpotlood, J. Verbeek, P. C. Bothstraat 41; 1 hond, M. Verhey, Pretoriaplein 11; 1 bankbiljet» J. de Os, Karnemelksloot O Z 177; lpaar kimderhandschoenen, C. Nieuw- veld, Gr. van Bloisstraat 37; S1 hond, den Overkamp, Nieuwe Haven 80; 1 handtaschje met inh., J. M. Plak, Moschstraat 17; 1 paar kousen, Mej. Muurling, P. C. Bothstraat 9; 1 rozenkrans in étui, H. Kooy, Gr. van Blois straat 56; 1 pet, H. Brandfte, Vondelstr. 42; 1 portemonnaie met inh., M. Huisman, Moordr. Verlaat 9; 1 portemonnaie met inh., v. d. Boogert, Gr. van Bloisstraat 18; 1 kinderhoed, S. Lange raar, Groeneweg 48; 1 handschoen, Verfieul, Crabethstraat 7; 1 da meshorloge mef armband, Wöd. Dritsem- mer, Zuidkade 39, W^ddinxveen; 1 rozen krans, J. van Putten, Gr. van Bloisstraat 8; 1 rozenkrans in étui, Kranendonk, Groette*- weg 75; 1 dameshandschoen, J. v. d. Voorde, Kattensingel 55; 1 tónderhaniscboen, J. v. d. Voorde, Katkensingel 55; 1 autostep, R. Gompers, Wydmraat 17; 1 kindermuts, A. v. d. Starre, Gr. v. Bloisstraat 62. •n terra rium", Van Houten'* bons, Molenbona, Van Nelle's achteretiketten, Rademaker's bon* en Bunink'a plaatje». Nemen ook nog tot in beperkte mate aan bestellingen op: Koffie Hag boas en wapen zegels, Lever's bons, Droste's bons of pla- ten eh Dobbelmann's platen. Allen dus opgelet. Hebben verzonden fufi: J. P. C. de B. te Qouda: 2 platen en 1 bon van Leu pen's album. J. v. H. te Gouda: 10 Dobbelmann's pla ten. Arie P. te Gouda: 28 Van Nelle's bons. Mevr. van ft H. te Gouda: 41 Lever's bons. Hebben genoteerd voor: Mej. N. B. te Gouda: 11 Droito'a bons. Mevr. M. G. te Gouda: 32 Lever's bons. C. V. te Gouda: 77 Klaverbladplaatjes. (U bent beslist de laatste, kunt er wel op rekenen pl.m. 1 jaar te moeten wachten.) E. J. v. A. te Gouda: 25 Droste's bons. D. J. Q. te Gouda: 20 Lever's bona. Vo rige week was met de door u bedoelde let ters ook u bedoeld. L. E. te Gouda: 91 Hagzegels. W« hebben een tyd gehad dat niemand in Gouda of daarbuiten iets voelde voor het verzamelen der wapenzegels} hadden er op zeker oogen blik pl.m. 1300 in voorraad, om wanhopig te worden. Ziedaar, het kan verkeeren. Nu hebben we door geheel Nederland (geen bluf, de getrouwe lezers onzer rd- briek kunnen het getuigen) onze trouwe en vaste Hagzegels aanvragers. Nu loopt het wel eens een poosje aan voor een aanvrage wordt beantwoord door het zenden van ae zegels. Enkele raaien zjjn we al nalatig geweest de dames en heeren, die onze rubriek be dachten met "n schenking, onzen hartelyken dank te betuigen. Dit is heusch niet, omdat we het niet op prys stellen. Neen, het te genovergestelde is het geval. We stellen het ten zeerste op prijs te ontvangen en er niets voor in ruil te moeten geven. Velen mogen dit nog dopn, er is geen notaris voor noodig. Een enveloppe met er op „aan het Ruilbureau der Goudsche Cou rant" en het woordje „schenking" en we acepteeren alles liefdevol en vol vreugde en met groote dankbaarheid. HET RUILBUREAU. Onder redactie van de Damclub „Gouda Secretaris de la Re ij laan 14, lokaal der club Markt 49 Probleem No. 718. Zwart sqhijven op: 10/18, 16, 18/20,, 24. 29. Wit schijven op: 22, 27, 28, 32, 33, 36, 89, 40, 43, 48. Probleem No. 714. RUILBUREAU voor bons en plaatjes. Van verschillende ruilers ontvangen we vragen; waar blijven onze bona, waar blij ven onze plaatjes? Gaarne zouden we allë aanvragers direct willen toezenden» het hun toekomende, maar daar moeten we een bron van bons en plaatjes voor hebben, zoo Unuitputtelyk, zooals niemand denken kan. We zijn toch afhankelijk van de hoeveelhéid toezendin gen, die men ons belieft te zenden? Dan gaat het eens vlug," dan weer langzaam, soms tergend langzaam, wij kunnen er ech ter geen verandering irf brengen, wel de dames en heeren, die voorraden thuis heb ben en er niets mee willen of kunnen doen. J Komt, dames en heeren, geen ha*iste- raars in onze gelederen, zendt veel en met spoed, velen wachten. Welke bons en plaatjes mogen we niet vragen? Idnnenkastbong, KlaverbUdplaatjes, Dons- zelmann's bons, Leupen's platen» Pelikanen en'„Hoe heet die vogel?" Eerst willen we met deze soorten bij z#n en dat duurt nog wel even. Wat mogen we dan wel vragen? We hebben voorraad van: Vjsrkade'e bons Zwart schijven op: 7/10, 12, 14, 17, 18, 20, 36. Wit schijven op: 28, 26/29, 33, 37, 38, 43, 44. Oplossing van Probleem No. 711. Wit speelt: 27—21, 47—41, 25—20, 36—31, 43—38, 39 48, 41:1. Oplossing van probleem No. 712. Wit speelt: 39-34, 31—26, 26 80, 45—40, 49—44, 48 89. I KAADSELS VOOR DE JEUGD. Oplossingen van dé raadsels van vorige week. 1. Wolf, wol. 2. Ze liggen beide midden in het water. 3. 5 X 1 en 6 en 20 26. 4. Vlag Vedermuis. b L a d z o E t r o o D b i E r bfiem Mond t U r f kult h a a S 6. Amerongen, Groen, grgm, Rome, Norg, gang. 6. Geduld overwint alles. Vele kleintjes maken één groote. p Stilstand ia achteruitgang. De prys viel bij loting ten deel aan ANNA BOUMAN, W. Tombergjtraat 30, Gouda. Nieuwe raadsels. 1. Ik geef soms heel wat moeite, Al is men lang niet dom. Tc Kom voor in boeken, schriften, Maar keert men mij eens om, Dan word Tc een heel klein plantje, Dit groeit in 't koele bosch. Noem nu de beide namen: omgekeerd ia,v 2. Mug b ben Ik eeu vaartuig, met p een lichaamsdeel van een dier, mat m een gedeelte van Iets» met 1 een scheut of takje en met g loop ik lange bet dak. 3. Ik ben in de meeste huizen te vinden «n woed met 6 letton geschreven. ■Een 1, 2, 5, S is een lichaamsdeel. Een 1, 5, 3,1 is een deel van een •bloem. 3, 2, 6, 6 wordt door den schoenmaker Een 1, 8, 2, 6, 1 ia iemand, die op een kantoor zit. Een 4, 2, 5, 3 ia altijd minder dan het geheel. 4. Welke rozen kunnen zingen en fluiten? 5. Verborgen namen uit de geschiedenis. Heel gaarne roep ik uw dochter even. In een ommezien zal vader thuis ko- men. Hy blies uit alle macht op zijn trompet. Ben je kwaad, Anton? Ze kijkt zoo zwart! 6. Wat kunt Je maken van: ve<ip tenn er Oplossingen inzenden aan de redactie van de Goudsche Courant, Markt 3L, Gouda. ADVERTENTIEN. nog slechts enkele dagen duurt de Tweed stoffen 0.27 Tweeds toffe n zuiver A QQ Wol 85 cM\ breed Gebloemd Ribfluweel Kamgaren 110 cM. br. Zijde crêpe Georgette i AA 90 cM. breed. L^u Zijde crêpe Sutin 1.25 Zijden Velvet Gebloemd Zijden Velvet Radiosa Velvet Gebloemd Chiffon 90 cM. breed Wollen Popeüne 85 cM. breed Fijne wollen 90 cM, breed ■uILrika Prima wit katoen v. hemden 10 el voor 10 el voor 2 30 2 persoons Lakem van prima Twentachlinnen 210 Prima geb'oemd damast Tafellaken Prima Pyamaflanel kleurecht I 96 8 el voor 8 el voor Prima graslinnen voor 2 persoons lakens 10%l voor 10 el voor E 75 Zware kwaliteit Wit Flanel 4 el voor 0 88 Prima gekleurd Flanel waschecht 4 el voor Ü.96 Fijne Dameskous zijde met fil drécosse, zeer solide Prima Damesdirectoire zijde met fild'écosse maat 65 c.M. i18 nu Prima Lingerie Katoen waschecht nu voor 0.23 van 31 Jarj. tot 7 Febr. geven wij op alle Wollen en Zijden Stoffen i* 1S% KORTING

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1931 | | pagina 2