1-ASPIRIN
Kb
■BAW
jÊrintTr
m m m i
UITVERKOOP
Bloeiende Slavenhandel- in onze dagen.
Niet het monopolie ven Liberia.
Europeesche autoriteiten staan machteloos
TA B LETTEN
De wereld spant samen
tegen den Duitschen wijn.
Zijn er nog Kraanvogels in Hongarije?
Een luchtlijn In het Hooge Noorden.
damrubr'iek
haast u
GEBR. SPAAS
0.36
069
0.79
0.72
1.15
0.69
I.80
215
J9Ö
I.20
Markt 16 Gouda
Adverteert in dit Blad.
waariooad worden als gevolg van onvol
doende onderhond, daarvan trekt men rich
jiiets aan. Juist door dat onderhond na te
laten rekt men de debacle die in dat bedrijf
moet komen. Moor er zullen nog meer de
bacles moeten komen om een geso&deren
toestand terug te kragen.
HAGENAAR.
MODEPRAATJE
Wat thaw gedragen werdl.
Als Januari èenraoal voorbij ib en de uit-
verkoopwéken en restant-verkoopen zijn
overgegaan, is het maar geraden om de
nieuwigheden voor het komende seizoen af
te wachten, wil men méf de Mode niet al
te zeer in conflict komen. Want natuurlijk
zijn de nieuwe modellen al een tijdje ge
leden getoond en beginnen de bestellingen
al druppelsgewijze toe te vloein. Elk mode
of confectiehuls houdt nog een poosje de
nieuwe voorraden terug, maar zij die ach
ter de coulissen kijken, weten thans reeds
te vertellen wat het voorjaar brengen zal.
In groote lijnen is er niet veel verande
ring, in onderdeden des te meer. Nadat van
den winter zoowel klokken als plooien ge
dragen z\jn, heeft men thans een combi
natie van beiden uitgedacht, die even ver
nuftig als... moeilijk te- maken is. De rok
ken, die al eenige jaren het hoofdmotief der
japon zijn, worden klokkend geknipt en op
elke klok wordt de stof in een plooi gelegd.
De moeilijkheid van snit, die een dergelijk
fagon meebrengt, zal iedereen opvallen.
Doch dit is juist het zoeken der mode, zij
wil hare modellen ingewikkeld maken, zoo
dat het namaken uiterst moeilijk is en de
japonnen alleen in prima uitvoering een
geacheveerd geheel kunnen geven.
Om het bewuste snit te verkrijgen, wordt
het rokdeel in vele small^ klokbaantjes ge
knipt, welke dan door het inleggen van een
plooi, naar onderen waaiervormig uitvallen.
Deze plooien worden nu vaak tot aan de
schouders op het lijfje doorgetrokken, zoo
dat het snit ex daardoor nog gecompliceer
der uitziet.
Daar de japonnetjes voor het voorjaar
ook een handbreed langer zijn dan tot nu
toe, is hunne nieuwheid al zeer gemakkelijk
te constateeren.
Natuurlijk zijn er op dit algemeene snit
wederom talrijke variaties. Zoo kan een
groepje van drie plooien aan elke kant in
gezet zijn tot het heupstuk in een overigens
klokkend rokje. Daar de verbinding on
zichtbaar is, maakt ook dit model een kun
stig effect.
Voor wandel- en namiddag- alsook voor
avondjaponnen wordt dit rokmodel gaarne
toegepast en voor de laatsten ga«t ook nog
steeds de in ongelijke deelen geknipte en
met veel klokkende wijdte aaneen gezetten
pandenrok, waarvan er enkele aan den ach
terkant langer uitvallen.
De modieuse avondjapon is over het alge
meen langer dan tot dusverre en rpakt nu
overal den grond, tenzij hij naar achter toe
een kort sleepje heeft. Over de gekleede
japon wordt ook vaak een tuniek gedragen,
die klokkend gecoupeerd is en wijd uitvalt
over een nauw kokerig onderrokje.
Tweedatoffen worden voor de wandel- en
ochtendjurkjes gedragen, tailleurstoffen
zijn weer wat gekleeder en worden vooral
gebracht voor ensembles. Een nouveauté
is het zijden ensemble! Van klein-gepa-
troond crêpe de chine wordt het gemaakt
en van crêpe marocain, terwijl voqr het
manteltje een veel donkerder nuance van
dezelfde stof gedragen wordt.
Elke japon heeft trouwens zoowat haar
bijpassend los manteltje, dat ook effen en
donker kan z(jn op een licht, bedrukt japon
netje, maar nimmer omgekeerd.
Zelfs de sportieve japen heeft haar bij
komend jasje, met of zonder mouwen, maar
meestal zonder kraag. De sportjaponnetjes
die in heldere zomersche tinten gedragen
worden, Zijn eenvoudig als altijd. De korte
mouwtjes komen weer in de mode. De nieu-
1 we kleuren- zijn: maisgeel, lichtblauw en
rose en pastelblauw. Hoe gekleeder de japon
wordt, hoe donkerder de tint der pastel
kleur. Wfant b.v. rose en zacht blauw zijn
modieus over de heele linie. Er- worden
sport- en wandel-, namiddag- en avond-
japonnen van gezien. Echter, het zijn de
kleuren van het jonge meisje en als zij ze
draagt, dient ze w£l op de nuance te letten,
hoe donkerder dus, hoe gekleeder!!
Op de spórtjurkjes, die ooft nog veel gaan
in wft, met een kleurige afbiezing, worden
felgekleurde sportjasjes en vesten gedragen.
Gebreide vesten van zachte wol zijn zeer
in de mode en men ziet ze al korter en kor
ter worden. Sommige hebben bijna den
vorm Van een bolero. Anderen, de gebreide,
hebben een vasten band aan den onderkant,
die de taille- nauw omsluit, zoodat het jakje
een typisch-oudervetschen indruk maakt.
Bij alle ensembles, bij tailleurpakken met
lange mantels, bij chique losse reisjassen
- wordt een mutshoedje in dezelfde kleur ge
dragen. Het is heelemaal slap en soepel, in-
geplooid en kort op het voorhoofd en het
drukt zeer diep over de ooren, wat een wer
kelijk elegant effect maakt.
iWc zeer modieus wil zijn draagt ook dit
seizoen weer een vossebont, dat in de duur
dere soorten, blauwvos en zilvervos, het
meest in den smaak is.
GRACE ALLAN.
Het feit, dat de VoLksjrenbond opzien
barende mededeelingen over georga-
niseerden slavenhandel in Liberia
heeft gepubliceerd, moet men niet
opvatten als zou er in het overige
gedeelte van Afrika geen slavernij
meer voorkomen.
Bijzonder welig bloeit nog de slavenhan
del aan de kusten der Roode Zee. Bekend
verondersteld mag worden, dat .de Volke
renbond hiér reed* geruime» tijd Wacht
schepen laat patrouilleeren. Toch gelukt het
aan de Arabische slaven-transporteurs
steeds wéér de wachtschepen Voorbij te
varen zonder den minsten argwaan op te
wekken. Kort geleden échter werd een ver
dacht zeilschip in de Roode Zee aangehou
den. Het was niet gemakkelijk aan boord
te komen van het raadselachtige schip, dat
sterk bewapend scheen. Na veel moeite ge
lukte het het schip te enteren en men vond
in het donkere scheepsruim een groot aan
tal vrouwen en kinderen, die met kettingen
aan elkaar waren verbonden. Het wasteen
slaven-transport, dat zich naar een geheime
schuilplaats begaf, zooals er zoovele aan
de kuBten van de Roode Zee te vinden zijn.
Geheime slavenmarkten.
Een voormalig Duitsch officier, die tij
dens den wereldoorlog in Palestina heeft
gediend en tegenwoordig een leidende po
sitie by een buitenlandsche firma in Abes-
!inië bekleedt, deed eenige maanden ge-
eden aan de Volkerenbondcommissie, die
zich bezighoudt met de afschaffing van den
slavenhandel, uitvoerige mededeelingen over
de taktiek der Arabische slavenhandelaars
en over de toestanden, die op de geheime
Afrikaansche slavenmarkten heerschen.
Letterlijk onder het oog der Europeesche
.consulaten wordt een beschamende men-
schenhandel gedreven, die doet herinneren
aan de verschrikkelijste hoofdstukken uit de
wereldvermaarde berichten der eerste on
derzoekingstochten in de binnenlanden van
Afrika. In het Arabische stadje Jéddah
worden op zekere dagen der week regel
matig slavenmarkten gehouden. Doch de
vrouwen zijn in de meerderheid, vooral om
dat de slavenhandelaars een uitgebreide en
tot betalen in staat zijnde cliëntèle onder
de Arabische vorsten bezitten, die by hen
hun harems aanvullen. De prys, welke voor
èen jong meisje wordt besteed, varieert van
500 tot 1000 gulden, al naar gelang haar
aantrekkelijkheid. De slavenmarkt te Jedah
heeft den roep de duurste in geheel Afrika
te zyn, omdat het risico hier het grootst is.
Slavenhandel als belastingobject.
Het klinkt fantastisch, maar het is toch
waar, dat de plaatselijke autoriteiten, niet
alleen volkomen -van allés op de hoogte zijn,
maai' van elke tot stand gekomen trans
actie, waarby een mensch is verkocht, een
belasting heffen, welke gemiddeld twintig
gulden bedraagt. De meeste slaven worden
in Zuidelijk Abessinië opgevangen, anderen
komen ook van de kuBten van Guinea.
Een bekende truck.
Men kent de verschrikkingen van de
slaventransporten uit de reisbeschrijvingen
van den beroemden Afrika-onderzoeker
Stanley. Deze lang vergeten tijd schijnt in
de vertellingen van tegenwoordige oogge
tuigen weer op te leven. De slavenhande
laars beweren zelf met een cynische zelf
genoegzaamheid, dat het transport van hun
waren niet veel kost, daar de ongelukkige
slachtoffers van menschelijke barbaarsch-
heid en winzucht den verschrikkelyken weg
te voet moeten afleggen. Een bekende truck
van de handelaars is de organisatie van pel-'
grimstochten naar Mekka. Deze menschen-
door Dr. H. Bernar.
f I
handelaars hebben dikwijls zelfs de bruta
liteit door 'middel van advertenties in de
plaatselijke Engélsche bladen deelnemers
op te roepen. Ook worden rfeisbuxeaux voor
dit doel in den arm genomen. Wanneer zich
een voldoende aantal pelgrims heeft aan
gemeld, wordt de tocht georganiseerd en
wordt onderweg door „roovers" overvallen.
Een groot deel van de overvallenen wordt
dan regelmatig naar de slavenmarkten ge
bracht. De organisators van deze bedevaar
ten worden byna steeds ongemoeid gelaten.
Het staat wel vast, dat zy met de roovers
onder een hoedje spelen.
De bestrijding van den handel.
Zoo nu en dan worden door de Eiu-opee-
sche autoriteiten strafexpedities,^pe ten
doel hebben den slavenhandel te verhinde
ren zoowel naar het binnenland als naar de
kusten gezonden.
Dikwijls helpt het toeval de intriges van
de slavenhandelaars op het laatste oogen-
blik te ontdekken. Kortgeleden werd in een
Arabische haven een schip opgemerkt,
waarmee zoogenaamd pelgrims zouden wor
den vervoerd. Het viel den Engelschen of
ficier op, dat de zeilen van het schip, dat
tot den afvaart gereed lag, met buitenge
wone snelheid werden ontplooid. Deze ma
noeuvre kwam den officier wel wat ver
dacht voor en hy gaf daarom bevel bet
schip te doorzoeken. Het pelgrimsvaartuig
ontpopte zich als een slavenschip, dat der
tig mannen en vrouwen als levende waar aan
boord had. De lading wa§ voor de slaven
markt in Jeddah bestemd.
De haven der tranen.
Geïinteresseerden voor menschenwaren,
die niet over voldoende middelen beschik
ken den hoogen prys van den Jeddah-markt
te betalen, kunnen het benoodigdé men-
schenmateriaal uit Bab el Mandel betrek
ken. Deze Arabische naam beteekent: „Ha
ven der tranen", en schynt een schril sym
bool te zyn, ofschoon dezen naam oorspron
kelijk niets met de slavenmarkt uitstaande
had, daar Bab el Mandel eerst den laatsten
tyd een afzetplaats voor slaven is gewor
den. Hier wordt een bloeiende handel ge
dreven in zwarte slaven, die over de Roode
Zee van Afrika naar Arabië worden ver
scheept. De specialiteiten van deze markt
zyn vrouwen uit Soedan.
De slaven worden naar geheime schuil
plaatsen aan de kust gebracht, die slechts
aan enkele ingewyden bekend zyn. Weken
ja zelfs maandenlang wachten hier de
ongelukkigen op hun verder transport, dat
afhangt van de economische wet van vraag
en aanbod. DeZe geheime slaven-depots
worden door niets kwaadsvermoedende on
derzoekers en &izigers voor onschuldige
inboorlingen-nederzettingen gehouden, want
zij zyn goed gecamoufleerd. Het geheel
maakt den indruk van een negerdorp.
Aan elkaar geketend.
Gedurende het transport worden de sla
ven gewoonlijk aan elkaar geketend. De be
waking geschiedt| door Arabische bewakers,
die tot op de tanden gewapend zyn en de
gevangenen niet uit het oog verliezen. De
belangrijkste slavenmarkten buiten Jeddah
zyn nog die in Hedjas, Nejd Jemen en an
dere plaatsen in Trans-Jordanië. Ook op een
eilandje aan de Abessinische kust komen de
geheime agenten der groote slavenhande
laars tezamen om de beste exemplaren voor
hun opdrachtgevers op te koopen. Volgens
welingelichte bronen worden er alleen op
de Arabische slavenbeurzen per week drie
tot vier duizend menschen „omgezet".
(Nadruk verboden.)
BU .GAL- EN LEVERZIEKTEN, gal
sternen en geelzucht regelt het natuurlijk
„Fraiw-Joacf'-bitterwater de spijsvertering
•p absoluut volkomen wijze. 5
Berlijn, Januari 1931.
De aandachtige krantenlezers zullen zich
misschien nog wel het verzet van de Bern
kastler wijngaardeniers herinneren, die een
paar jaar geleden weigerden om belasting
te betalen en daardoor de aandaent vestig
den op hun moeilijkheden, die «edert het
begin van den oorlog zyn begonnen en
eigenlijk voortdurend ernstiger zyn gewor
den. De getallen spreken voor zichzelf: in
1913 werd voor 24.3 millioen Mark uitge
voerd en iii 1929 slechts voor 12.49 millioen
Mark. De uitvoer is dus gehalveerd, terwijl
de invoer thans ongeveer even groot is als
in 1913. Hóte is deze ongunstige toestand
ontstaah
Daartoe hebben vele factoren meege
werkt. Na den oorlog veranderden verhou
dingen op de wereldmarkt zeer sterk, wat
ook op de wijnmarkt moest terugslaan. De
verminderde koopkracht en het uitvallen
als consument van meer dan één land werk
te natuurlijk in de eerste pladts op een niet
onontbeerlijk artikel als wijn. Verder Zege
vierde in Amerika de geheelonthouders-
beweging, waardoor een groot afzetgebied
voor de Duitsche wijnen gesloten werd, ter
wijl de smokkelhandel in jenever des te
meer bloeide. Bovendien maakte ook Zuid-'
Amerika zich van deh Duitschen wijnbouw
onafhankelijk, omdat na deri oorlog Jn Chili
de productie van eek-zeei* goeden roode»
wyn belangrijk vooruitging. Chili kan na-
turlyk goedkooper leveren, omdat de af
standen kleiner en het vervoer goedkooper
Het voornaamste schynt echter te zijn,
dat de oorlog een beslissende verandering
in den smaak van het publiek heeft ge
bracht, niet het minst in Duitschland zelf,
waar tengevolge van de ontberingen tydens
de oorlogsjaren een echte honger naar sui
ker was ontstaan. De lflceurschenkeryen
rezen als paddestoelen uit den grond op en
het publiek raakte gewend aan likeur en
eveneeiié aan de zware zoete wijnen uit Zuid
Europa. Deze neiging is nog altijd niet ge
heel verdwenen. Naast de zoete smaak trok
ook het hooge alcoholgehalte het publiek
aan. Engeland gebruikt veei minder wyn,
omdat de whisky zoo'n grooten rol is gaan
spelen, terwijl men in de hoogste kringen
de voorkeur geefi aan champagne en andere
FransCh'e wijnen.
Duitschland produceert nu eenmaal geeïi
wijn mpt een hoog alcoholgehalte en daar
om wordt het naast den verminderden uit
voer nog bedreigd door een verhoogden in
voer. Het levert vooral tafelwijn, flie voor
den oorlog door de gezeten burgers geregeld
aan tafel werd gedronken. Deze kringen
•zyn nu echter niet langer koopkraéhtig. Nog
slechter staat het er voor met de edele wijn
soorten. Het aantal verbruikers is hier nog
sterker teruggeloopen. De hotels en res
taurants, die vroegeT de beste afnemers
waren, moeten nu zelf een harden strijd
om het bestaan voeren en zy zien den ouden
kring van klanten, die werkelijk verstand
van wijnen hadden, steeds kleiner worden.
De gereneftnmeerde zaken, die vroeger be-
xbemd waren om hun edele wijnen en om
de zorg en de kennis van zaken, waarmee
die geschonken werden, kunnen daarvan
itieepraten. Bdveadien worden in de restau
rants de wijnpryzen onevenredig hoog ge
houden; volgens de eigenaars is dat noodig,,
omdat de prijzen der spijzen naar verhou
ding te laag zyn. De hooge wynpryzen ver
minderen natuurlijk eveneens het gebruik.
Wanneer men den wyn verkrijgbaar stelde
tegen redelijke prijzen en daarop niet aller
lei andere verliesposten verhaalde, zou het
publiek er misschien eerder toe gebracht
kunnen worden, wijn te drinken inplaats
van bier,1 vooral omdat hier te lande door
Kunt U van de hoofdpijn uit Uw
oogen niet zien.
Lijdt dan niet noodeloos, maar
LET OP ORANJE BAND
ASPIRIN
de wereld
BAYER
Weiger namaak en let er op dat op elke
tablet hef woord „BAYER" itogt. Prijs 75 ets.
30
de hooge accijns op het bier de prijs daar
van in de laatste jaren ook tamelijk hoog
is geworden.
Alles by elkaar genomen blijkt de positie
van den Duitschen wijnbouw zeer moeilijk
te zyn geworden. Tegenover den afnemen-
den uitvoer komt nu ook al een toenemende
invoer te staan. Vooral in het eigen land
is de overproductie duidelijk voelbaar en de
prys wordt nog steeds meer gedrukt' door
de handelaars, die gedwongen worden hun
voorraden plotseling te verkoopen. Vroeger
werd jaarlijks per hoofd der bevolking on
geveer 5% L. wijn verbruikt en nu nauwe
lijks 3 Vt L. En dat in een land, waar SO u
85 duizend H.A. met wijnbergen zyn be
plant en 3 millioen menschen daarin hun
bestaan vinden. Want niet alleen de wijn
gaardeniers en hun personeel zyn van den
wijnbouw afhankelijk, doch ook vele fabrie-
kgn, die voor hen werken, b.v. glas-, kurk
en vooral chemische fabrieken. Deze laat
ste omdat zy verdelgingsmiddelen leveren
tegen insecten en schadelijke woekeringen.
Daarvoor alleen worden in Duitschland
jaarlijks millioenen uitgegeven, want het
gaat hier om een der voornaamste belan
gen van de gezamenlijke wijnbouwers. Er
worden dan ook onafgebroken proeven ge
nomen om wijnstokken te verkrijgen, dia
bestand zijn tegen allerlei schadelijke in
vloeden, vooral tegen wijnluizen en betrek
kelijk heeft men daar ook succes mee ge
had, doch een beslissende oplossing is nog
altijd niet bereikt en het zal misschien nog
tientallen van jaren duren, voordat men
wijnstokken kan kweeken, die volkomen be
stand zijp tegen insecten. Tot zoolang zal
men echter naast het geld voor de proeven
nog groote sommen moeten uitgeven, om
ziekten van allerlei aard te bestrijden.
De wijnstok is n.l. een der meest ver
edelde gewassen, en is dom- het jarenlang
kweeken zeer gevoelig géworden. Toch is
het by deskundige behandeling ook een heel
dankbare plant, die jaarlijks vrachten
draagt. Er zyn wijnstokken, die byna een
eeuw oud zyn en van geslacht op geslacht
in de familie worden overgeërfd als een
kostbaar bezit. Het is dan ook geen won
der, dat de wijnbouwers aan hun wyngaar
den en wijnstokken met liefdevolle stand
vastigheid gehecht zyn. Hun voorouders
hebben er een middel van bestaan in ge
vonden en zij zijn hen opgevolgd. Men zou
op dien grond ook niet veel anders kunnen
planten, want de bodem is droog en rots
achtig. In de Duitsche Palts bevinden de
wijnbergen zichyevenals in Zwitserland en
Italië in de vlakten en daar zou men des
noods ook boomgaarden kunnen aanleggen.
Aan Ryn en Moezel zou echter hoogstens
een schraal woud kunnen gedyen eri daar
is de wijnbouwer volkomen afhankelijk van
zyn wijngaard. Hy moet doorzetten, hoe
moeilijk het ook is en hoeveel werk het ook
eischt. Vooral dat laatste, want de b«i
vloeiing, de verzorging en het bestryden
der schadelijke insecten kost op de hoog
gelegen wijnbergen zeer veel moeite. Hy
moet ook doorzetten tegen de wereldma-
laise in, die hem bijzonder fel treft. Men kan
slechts hopen, doch niet verwachten, dat er
althans over eenige jaren een beteren tyd
voor den Duitschen wijnbouw aanbreekt.
(Nadruk verboden.)
Hongarije voert in zyn wapen den kraan
vogel, een trotsch dier, dat „zoo groot als
een mensch" is. Het is nog niet lang ge
leden, dat bijna de geheele Hongaarsche
jeugd de pronkveeren van die vogels droeg
en nu ziet men ze alleen op groote hoogte
over het land vliegen of even uitrusten, als
zy naar het Zuiden trekken. De Hongaar-
sche kraanvogel béstaat niet meer. Onge
veer 55 jaar geleden nestelden de laatste
kraanvogels in de moerassen by het Plat-
tenmeer, doch sindsdien zyn die moerassen
drooggelegd en de kraanvogels broeden er
niet meer. Naarmate het lahdschap kunst
matig veranderd wordt en de plassen, moe
rassen en heiden verdwijnen, vluchten ook
de dieren, die in de ongerepte natuur thuis-
hooren. De zwaan en de pelikaan zijn al„
eerder uitgestorven dan de kraanvogel ejÈ plaats opzoeken. Zoo komen zy langzaam
J nn n^nlnnvn IV.nn AnivnmA1>tré l'O—a. .Qll'jlr An ld VOilf
nu zyn de reigers en adelaars aan de beurt.
Waar men in Hongarije deze dieren niet
wettelijk beschermt, zullen de mooiste en
op het oogenblik reeds de zeldzaamste
vogelsoorten verdwijnen. Dit geldt trou
wens in meerdere of mindere mate voor
geheel Europa.
De kraanvogels uit Noordelijker st/eken
komen zooals gezegd alleen tydens de trek
over Hongarije gevlogen. Hun eeuwenoude
trekroute loopt n.1. langs de passen in het
N.O. deel der Karpathen, door de groote
Hongaarsche laagvlakte en langs de Tiaza
tot den benedenloop der Donau, vanwaar het
naar het Zuiden loopende dal der Morawa
den koristen weg vormt naar de Egei'sche
en naar de Zwarte Zee. In de lente komen
zy omstreeks het midden van Maart in
Hongarije aan, terwijl zij eind April alle
weer verder getrokken zijn naar hun broed
plaatsen. In den herfst komen zij half Sep-
tembêr aan en soms vindt men er bij gun
stig weer enkele groepen in het begin van
November. In de lente en herfst bevinden
zich op de Hongaarsche grassteppen of
poesta's haast geen menschen, wat de
schuwe kraanvogels zeer aantrekt; zy blij
ven er dan ook betrekkelijk lang.
Bij uitzondering komt het voor, dat groe
pen jonge vogels, die nog niet geheel vol
wassen zijn, of oudere dieren, die niet meer
broeden, den zomer op de uitgestrekte
poesta's overblijven. Men heeft wel eens
gedacht, dat de dieren daar ook broedden,
doch na jarenlange onderzoekingen is ge
bleken, dat in Hongarije slechts kraanvo
gels overblijven, die nog niet of niet meer
tot broeden in staat zyn. Deze dieren vindt
men voornamelijk in de Poesta Hortogaby,
waar de Tsjikosjen, de Hongaarsche cow
boys, ze te paard ook Jtunnen vangen vol
gens een eeuwenoudeJmethode. Dat gelukt
alleen in den zomer,ydmdat dan de slagpen
nen gedeeltelijk uitvallen, terwijl eenige
ruiters ervoor sarren moeten werken. Een
van hen drijft delkraanvogels, die slechts
laag en over korte afstanden kunnen vlie
gen, naar de richlng waar een ander met
een versch paard «aat te wachten, deze zet
dan de vervolging voort, ""enz., totdat de
vogels zoo afgemat zijn, dat men zq, met
de lange rijzweep, de karikas, kan neer
slaan en levend bemachtigen kan. Zy wor-
dqn danonbekwaam gemaakt tót vliegen
en op de boerderijen gehouden om hun
pronkveeren. Deze jacht is thans echter
verboden.
Vroeger maakten de meest ervaren en
moedige mannen van deze jacht óp kraan
vogels hun beroep; zy trokken in Maart b(f
3 of 4 tegelijk naar Zuid-Hongarjje, wadr zy
de juist uit' het Zuideh aankomende kraan
vogels tegemoet komen, om hen by hun
vlucht naar het Noorden onophoudelijk na
te rijden. Zes weken lang zaten de jagers
de kraanvogels zoo op de hielen door vaak
moerassig terrein, by wind en koude, al
naar het uitkwam. Eiken avond bleef eën
van hen buiten wachten om de plaats op te
nemen, die de kraanvogels zich tot rust
plaats zouden kiezen. Daar liepen zij dan
gezamenlijk heen in den nacht, dwars door
velden, weiden, kreupelhout en plassen,
voortdurend de richting bewarend. Later,
Jals zy dichterbij kwamen, moesten zij si
gebukt loopen, op de knieën en tenslotte
zelfs voorover liggend verder kruipen. Van
tijd tot tyd beginnen zij de kraanvogels nu
ook te hooren; het is nu van het «roétste
belang, d»t zy uiterst voorzichtig te werk
gaan, anders zullen de schuwe vogels huir
aanwezigheid bemerken en een andere
en ongemerkt verder. Slijk en water is voor
hen geen bezwaar. De vogels zyn duidelijk
te hooren, doch in den stikdonkeren nacht
kan men naturlijk niets zien. Nu worden
heel voorzichtig de op den rug gedragen
geweren losgemaakt en dan wacht men on
beweeglijk tot den morgen.
Wanneer het gaat schemeren, kan men
steeds duidelijker de donkere vogelschim
men tegen de lucht zien afsteken. Als het
licht genoeg is om te schieten, worden de
geweren afgeschoten en vervolgens nog
eens afgeschoten, voordat de dieren zich in
veiligheid hebben kunnen brengen. Vijf»
zes of meer dieren kunnen ter plaatse ge
vangen worden, enkele andere zyn slechts
licht gewond en moeten eerst nagejaagd
worden. Nu worden de pronkveeren uitge
trokken en de kraanvogels zelf verorberd.
Het hoofddoel is dus, zooals men ziet, het
bemachtigen der veeren. Wanneer men in
aanmerking neemt, dat voor de mooie, ge
krulde veeren der kraanvogels 6 h 16 gul
den werd betaald, is het te begrijpen, dat
het beroep van jager op kraanvogels zeer
winstgevend was. Slechts de allersterksten
konden het volhouden en thans is ook deze
jacht byna verdwenen, omdat de heiden en
moerassen der Hongaarsche laagvlakte
grootendeels in akkers zijn veranderd, waar
de kraanvogels zich niet gaarne ophouden.
Nu jaagt men ze nog alleen maar ih Zuid-
Hongarije, waar de vogels zich het langst
in de grootste groepen ophouden. Men schiet
de vogels nu evenals wilde eenden of gan
zen in- de vlucht en daarbij worden er tel
kens slechts enkele exemplaren neergelegd.
Van achtervolgen over groote afstanden
hoort men haast nooit meer en de meeste
Hongaarsche beroepsjagers hebben zelfs
nooit in hun leven een kraanvogel ge
schoten.
4 (Nadruk verboden.)
ESSEN IN DEN WINTER.
De stad van den arbeid, de stad der kunsten,
de goedkoope stad.
(Van onzen specialen medewerker.)
De winter in het Roergebied? Wie de
streek niet kent, stelt zich de wintermaan
den aldaar als doodelyk vervelend voor. Hy,
vergist zich, zooals iedereen zich vergist,
die het Roergebied beschouwt als een streek
van louter stof en roet, van hoogovens en
schoorsteenen. Hij kent het mpoie dal van
de Roer niet. Hij kent niet eens Essen.
De eerstè indrukken, bij aankomst in deze
stad, zijn al geheel anders dan «gen ver
wacht had. Van alle zijden ziet gij het bonte»
bewegelijke leven der licht-reclames op u
toe stroomen. Straten met moderne, elegan
te, uiterst smaakvolle winkels lokken
bezoekers. Indrukwekkende bioscopen, ge
zellige koffiehuizen en dancings: niets ont
breekt hier. Toch: één ding ontbreekt. Men
merkt namelijk in geen enkel opzicht, als
men door deze straten wandelt, dat men
zich in het hart van het Roergebied be
vindt. De eigenlijke industrie is nergens te
bespeuren. Men moet reeds naar het Noor
den van de stad trekken om haar te vin
den, deze wereldvermaarde nijverheid van
Essen!
Spottend heeft men Essen wel eens de»
„kolenbak" van het Duitsche Rijk genoemd.
Maar is dit niet een naam, die de stad eer
aandoet? De spotters weten zy, dat Es
sen een uitstekenden schouwburg bezit,
waarin zoowel Opera's als tooneelstukken
worden opgevoerd? Weten zy, dat het
Folkwang-Museum te Essen het modernste
museum van Duitschland is? Weten zij, dat
Schulz-Dornburg, de directeur van den
schouwburg, hier niet alleen werken van
Richard Strauss, maar ook van Busoni,
Strawinsky en Schönberg laat uitvoeren en
dat men hier reeds in de Opera voor 4 Mark
een goede plaats verkrijgt?
De liefhebbers van cabaret en dans ko
men in „Casanova", een uiterst sierlijk lo
kaal, geheel op hun kosten. Niet ver van
dit cabaret bevindt zich de indrukwekkende
„Lichtburg", een der modernste bioscopen
van Duitschland. De „Scala" is een uitste
kend variété. Gedanst wordt in talrijke lo
kalen en de Jazzbands, die zich hier aan
het publiek voorstellen, hebben meestal in
ternationale vermaardheid.
Op Rozen maandag wordt hier weliswaar
geen optocht gehouden, maar dit beteekent
geenszins, dat hier het Carnaval niet wordt
gevierd. Integendeel. Dit feest der vreugde
is ook hier op de grens van Rijnland en
Westfalen thuis. De gecostumeerde bals van
de Folkwang-school genieten een welver
diende vermaardheid.
Het spreekt natuurlijk vanzelf, dat Es
sen niet alleen een stad van vreugde en
vermaak is. Wel nergens wordt in Duitsch
land zoo hard gewerkt'als juist hier. Een
eigenaardigheid is intusschen ook wel, dat
deze stad niet duur is, „Men leeft goed en
koopt goedkoop te Essen", luidt een gevleu
geld woord in het Roergebied. Het is dien
tengevolge te begrijpen, dat deïe stad met
voorliefde wordt bezocht door de bevolking
van Rynland-Westfalén.
De belangstelling voor Essen zal zeker
nog toenemen, nu de directies der groote
hotels der stad besloten hebben de pry zen
hunner kamers te verlagen met 25 k 3£ r.
In enkele hotels is zelfs de toeslag voor
bediening afgeschaft. Elders wordt, by een
oponthoud van ten minste drie dagen, een
reductie van 10 verleend. De prijzen in
koffiehuizen, cabaret^, variété's en bios
copen zyn eveneens verlaagd met 20 k 25
zoodat Essen inderdaad een der goed
koopste steden van Wêst-Duitschland is ge
worden. Een reden meer om een bezoek te
brengen aan deze in elk opzicht zoo inte
ressante stad!
LAND- EN TUINBOUW.
GEVOELIGHEID VAN DEN GROND
VOOR VORST.
Verschillende proefnemingen van Profes
sor Haberlandt te Berlijn hebben daarbij
het bewijs geleverd, dat in lucht- en water
houdende bodem de minste temperatuurs
verschillen voorkomen. Professor Haber
landt bracht verschillende grondproeven,
sommigen in lossen, sommigen 'in samen-
gepersten toestand in een koud mengsel.
Een gedeelte van de grondproeven was
doortrokken met water, het andere deel
was geheel droog. Het resultaat was, dat
in de lossen, drogen bodem de temperatuur
van plus 11 graden Celsius op minus 12
graden Celsius daalde, terwijl de vast, ste
vig samengeperste grond van 12% graad
-"Celsius daalde tot minus 16.6 graden. Dat
jvas een vooe de praktijk buitengewoon ge
wichtige vaststelling. Het ontbreken der
luchtdeeltjes, als slechte temperatuursge-
leiders, is dus zeer goed merkbaar. In
tegenstelling daarmede staan de getallen
voor vochtigen, lossen bodem met een tem-
peratuurafname van plus 10.5 graad op
minus 3.4 graden en vochtige, samenge
perste grond van plus 14 graden Celsius op
minus 1 graad.
LEG- EN BROEDGANZEN.
Nu, in Januari, begint eigenlijk pas het
rijk van de broedganzen. Daarom is nu het
oogenblik aangebroken om de legnesbén in
orde te brengen; zij moeten met siroo be
kleed worden en de afmetingen ztfn onge
veer 80 c.M. in het vierkant. By ganzen is
het noodzakelijk voor ieder dier eefi apart
legnest in te richten. In den leg- en in den
broedtijd, zyn de ganzen maar al te zeer
geneigd elkaar te bijten. Daarom is het aan
te bevelen, tusschen de verschillende le^-
nesten afscheidingen te maken, zoodat zy
elkaar niet kunnen bereiken. Daarvoor kan
men zeer goed karton gebruiken; het is al
genoeg als de dieren elkaar niet kunnen
zien. Voor de fok mag men alleen sterke
dieren gebruiken, die minstens drie jaar
oud zyn. Nog beter zijn ganzen van vyf of
zes jaar. Verder moet men door een oor
deelkundige voedering voor de verversching
van het bloed zorg dragen. Van jonge gan
zen kan men zelden een krachtig geslacht
fokken. De pas-uitgekomen jonge dieren
moeten zeer zorgvuldig behandeld woéden,
anders heeft men binnen enkele dagen een
uitgestorven nest, vooral als de broedtijd zoo
vroeg is ingezet, dat de jonge ganzen nog
in een koude periode uitkomen. De broed1-
tijd duurt 28 tot 32 dagen. Men moet er
vooral tegen waken, dat de jonge diertjes
nat worden of in een kouden luchtstroom
komen.
Hal varslag van aan vliagtocht naar Aklavlk.
Over rivieren en meren.
De Noordelijke luchtlijn, die geregeld
post vervoert, loopt in Canada tusschen
Fort Mc Murray op byna 58 graden en
Aklavlk op bijna 70 graden N.B. Dit traject
is ruim 8000 £.M. lang en men vliegt er
over groote rivieren en meren en ondoor
dringbare oerwouden. De rivieren en meren
zijn de eenige landingsplaatsen en daarom
worden de postvliegtuigen ook voorzien van
bootjes of ski's aan hun landingsgestel, al
naar het zomer of winter is. Hierbij doet
zich het eigenaardige geval voor, dat het
ijs zich aan het Zuidelijke eindpunt onge
veer een maand later vormt dan aan het
Noordelijke en in de lente ook een maand
eerder ontdooit. Dit komt door het breedte -
verschil van 12 graden. Het heeft ten ge
volge, dat men in den herfst en in de lente
telkens een maand of zes weken niet kan
vliegen, omdat men dan in het Zuiden boot
jes en in het Noorden ski's aan 4e landings
gestellen zou moeten hebben, wat practisch
onuitvoerbaar is. Dat is de vacantietyd voor
piloten en mécaniciens, want zy kunnen
niets anders doen dan de landingsgestellen
veranderen en de motoren en vliegmachines
nog eens nazien.
Het verslag van een vliegtocht naar
Aklavlk.
Door een toeval wisten wy de hand te
leggen op het verslag van de reis der laat
ste vliegmachine, die vóór het begin van
dezen winter nog naar Aklavik en terug
vloog. Het verliet Fort Mc Murray op 1
October 1930 met 176 Kilo mail, 84 Kilo
expresse-stukken en 2 passagiers met 50
Kilo bagage, 's Avonds werd zonder hape
ren Fort Fitzgerald bereikt, waar er 25
Kilo mail bijkwam. Men vloog toen verder
naar Fort Smith, Fort Resolution, Hay Ri
ver en Fort Providence, waar men 3 Octo
ber in de morgenuren aankwam. Vervolgens
kwam het vliegtuig aan te Fort Simpson,
waar de twee passagiers uitstapten. Er
kwam echter een andere passagier in hun
plaats; de kok van het nieuwe radiostation
te Fort Norman. De mail woog na het in-
en uitladen op de verschillende stopplaatsen
267 Kilo, waarby 34 Kilo expresse-stukken;
de nieuwe passagier had weer ten volle het
toegestane gewicht van 25 K.G. aan bagage
by zich.
Noodlandingen.
Even voor Fort Simpson was het weei al
kouder geworden en had men sneeuw gehad.
In den namiddag werd het',
ter en viel er een zware sm
zicht werd zoo slecht,
moest landen op de Mackenzie." Er "Volgden
daarna nog drie andere noodlandingen en
toen begon het donker te worden, zoodat
men de hoop moest opgeven, het volgende
station Fort Wrigley te bereiken. De ma
chine werd ingepakt en de nacht werd door
gebracht aan den raQnd van de Willow. Dep
volgenden \iag, 4 October dus, was het weer
iets helderder en kon men naar Fort Wrig
ley en vervolgens naar Fort Norman vlie
gen. Daar stapte de kok uit en de vlieg
machine vloog verder met 198 K.G. mail
en 18 K.G. expresse-stukken naar bet vol
gende station, Fort Good Hope, waar 'weer
twee passagiers werden ingenomen. Nog
denzelfden dag werd geland te Arctic Red
River.
Hoewel het toen al donker begon te wór
den, kon men toch duidelijk langs de oevers
der rivieren ijsvorming waarnemen, terwijl
ijsplaten de rivieren afdreven. Den volgen
den morgen waren deze ijsplaten al dikker,
doch de piloot besloot toeh tot het einde toe
zyn reis te volbrengen en ging verder naar
Fort Mc Pherson en Aklavik, waar hij
's morgens om 11 uur 40 landde op de ri
vier, juist tegenover de post. Het was nu
zaak, snel te handelen.
Alles werd uitgeladen en de mail voor
het Zuiden Werd zoo spoedig mogelijk in-
genomen.jEr kwam ook een passagier voor
Fort MAJMurray aan boord, die dp? van
eindpunt tot eindpunt zou meevliegen. Het
heele oponhoud te Aklavik duurde slechts
20 minuten. Intusschen vroor het hard;
langs de oevers vormde het ijs zich snel en
het water, dat bij het opstijgen opspatte,
bevroor dadelijk op de landingspontons en
de spandraden. Tijdens het oponthoud was
de machine ook al ingevroren, do#h het ijs-
laagje was dun genoeg om weg te kunnen
komen.
Nu was het weer gunstig en de wind
werkte mee, zoodat denzelfden avond nog
Fort Good Hope kon worden bereikt, na
enkele minuten oponthoud te Arctic Red
River en Fort Mc Pherson. Te Fort Good
Hope werd een tweeden passagier ingeno
men voor Fort Norman en daar kwamen
er in zyn plaats een luitenant met zjjjn
vrouw, die naar Fort Simpson moest en door
het drijf ij s in de rivier niet in staat was
geweest, het fort met zijn boot te bereiken.
Zij namen ook een kat mee, die tevoren
met de boot meegegaan was van Fort Simp
son naar Fort Norman. Het moet de eenige
kat in de geheele streek geweest zijn.
Na een kort oponthoud te Wrigley werd
Fort Simpson om half zeven 's avonds be
reikt. Hier werden de plaatsen van den lui
tenant en zyn vrouw ingenomen door twee
priesters, die naar Fort Providencé moes
ten. Dit station werd nog juist voor donker
bereikt en de piloot overnachtte er metéén
passagier. 7 October vloog hy verder naar
Hay River, Resolution, Fort Smith en Fort
Fitsgereld, waar weer twee passagiers wer
den ingenomen voor Fort Mc Murray. Men
moest echter anderhalf juur voor het berei
ken van dit eindpunt landen te Fort Chipe-
wyan en daar overnachten, omdat het te
donker was geworden. Zoo kwam men eerst
8 October te Fort Mc Murray terug met 3
passagiers, 100 K.G. expresse-stukken en
75 K.G. gewone mail. D$t is de geschiedenis
van de laatste vlucht voor den winter; er
volgde een gedwongep vacantie van zes
weken op, waarin de radio de eenige ver
binding met het Noorden vormde en daar
na vlogen de machines met ski's.
(Nadruk verboden.)
STADSNIEUWS.
GOUIDA, 31 Januari 1931.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Op eiken werkdag des voormiddags tus
schen 10 en 12 uur en des namiddags van
3 tot 5 uur zyn aan het Bureau van Politie
alhier inlichtingen te bekoqien omtrent de
navolgende aldaar gedeponeerde gevonden
voorwerpen:
1 sierspeld, 1 damesring, 1 rozenkrans, 1
heerenryfwiel, diverse sleutels.
Voorts zyn te bevragen:
1 ring met steen, W. Bosman, Walestraat
U0; 1 hond, Reinigingsdienst, Vest; 1 jon
gensjas, H. Blok, Boomgaardstraat 12; 1
jongensjas, Kiosk, Karnemelksloot; 1 da
meshorlogearmband, de Weger, Bogen 29;
lporbemonnade met inh., Hoogendoorn,
Westhaven 66; 1 jongenscape, A. de Rijken,
Noothoven van Goorstraat 8; 1 Kinderhand-
schoen, H. Baatsen, Pretoriaplein 14; 1 por-
temonnaie met inh., L. Poot, v. Heusden-
Htraat 84; 1 sierspeld, B. Gompers, Bleekers-
singel 29; l.heerenhandschoen, J. Rietveld,
Westerkade 21; 1 kinderhandschoen, T. de
Vos, Bloemendaal 56; 1 schaar en eenige
prentenboeken, P. Bouman, Pretoriaplein
231; 1 paar kinderhandschoenen, S. de Jong,
Lemdulsteeg 26; 1 dameshandtasch met inh.
J. Versphoor, Dubbele Buurt 3; 1 bankbiljet
C. G. de Bruyn, IJssellaan 89; 1 kinder
handschoen, G. E. IperaieJ, Logement Kui
perstraat; 1 damesring, J. Smit, Fluweelen
singel 53; 1 bankbiljet, P. C. Kaastra,
R'damsche dyïc 5; '1 autowiel met binnen en
buitenband, C. Zyleman, Prins Hendzikstr.
15; 1 portefeuille met inh., Ouwerkerk,
Derde Kade 79; 1 kinderpojjemonnaie met
inh., N. Stout, v. Heusdenstraat 46; 1 kin
derwantje, D. Blommepidaal, Hoogstraat 12;
1 soepkaart, J. Hillemus, Zoutmanstraat 16;
1 broche, G. IJaeelstein, Karnemelksloot 10;
1 schooltasch, G. P. Wielzems, Fluweelen
singel 83; 1 handwarmer v."e. motorrijwiel,
C. Meyer, P. C. Bothstraat 93; 1 hond, H.
Schlingmann, Voorwillens 11; 1 vulpenhou
der, J. Stolk, Heerenetraat 122; 1 paar gym
nastiekschoenen, J. van Waas, Nieuwsteeg
112; 1 üroche, J. Dekker, L. Tiendeweg 33;
1 kipdertaschje met ihh., K. Rahouw, Raam
'ld; 1 das, C. Rozendal^Prins Hondrikstraat
1 poes, Mevr. Kroon, B. Martenssingel 31;
1 leesboek, C. Schlingmann, Zwarte weg 9;
1 eend, R. den Haag, I.ysterbesstraat 21;
1 graanzakkantang, T. de Bruyn, Vondelstr.
6; 1 kinderportemonnaie met inh., V. d. Past
Groerendaal; 1 vulpotlood, W. J. Jonker,
Graaf van Bloisstraat 72; 1 ijzeren vlet, W.
C. Go rissen, R. van Oateweg 59; 1 bankbil
jet, G. L. Dortland, Const. Huygenekade
120; 1 hond, J. Schoenmaker, Ooathaven 20;
1 broche met portret, E. Lammert**, P.' C.
Bothstraat 94; 1 jockeypet, S. Both, Stolwy-
toersluis 92; 1 ldp, P. Ravensteyn, B. Mar-
tenasingel 94; 1 broche met steentjes, J. v.
d. Kroft, Oosthaven 17; 1 kerklvekje, J. M.
Sluyter, Walestraat 11; 1 kindertaschje met
irth., J. Vos, Meidoornstraat 18; 1 gymna
stiekschoen, J. van Es, Keizerstraat 06;
1 heerendas, T. Bos, Lage Gouwe 178; 1
1 vulpotlood, J. Verbeek, P. C. Bothstraat
41; 1 hond, M. Verhey, Pretoriaplein 11; 1
bankbiljet» J. de Os, Karnemelksloot O Z
177; lpaar kimderhandschoenen, C. Nieuw-
veld, Gr. van Bloisstraat 37; S1 hond, den
Overkamp, Nieuwe Haven 80; 1 handtaschje
met inh., J. M. Plak, Moschstraat 17; 1 paar
kousen, Mej. Muurling, P. C. Bothstraat 9;
1 rozenkrans in étui, H. Kooy, Gr. van Blois
straat 56; 1 pet, H. Brandfte, Vondelstr. 42;
1 portemonnaie met inh., M. Huisman,
Moordr. Verlaat 9; 1 portemonnaie met inh.,
v. d. Boogert, Gr. van Bloisstraat 18; 1
kinderhoed, S. Lange raar, Groeneweg 48; 1
handschoen, Verfieul, Crabethstraat 7; 1 da
meshorloge mef armband, Wöd. Dritsem-
mer, Zuidkade 39, W^ddinxveen; 1 rozen
krans, J. van Putten, Gr. van Bloisstraat 8;
1 rozenkrans in étui, Kranendonk, Groette*-
weg 75; 1 dameshandschoen, J. v. d. Voorde,
Kattensingel 55; 1 tónderhaniscboen, J. v.
d. Voorde, Katkensingel 55; 1 autostep, R.
Gompers, Wydmraat 17; 1 kindermuts, A. v.
d. Starre, Gr. v. Bloisstraat 62.
•n terra
rium", Van Houten'* bons, Molenbona, Van
Nelle's achteretiketten, Rademaker's bon*
en Bunink'a plaatje».
Nemen ook nog tot in beperkte mate aan
bestellingen op: Koffie Hag boas en wapen
zegels, Lever's bons, Droste's bons of pla-
ten eh Dobbelmann's platen.
Allen dus opgelet.
Hebben verzonden fufi:
J. P. C. de B. te Qouda: 2 platen en 1
bon van Leu pen's album.
J. v. H. te Gouda: 10 Dobbelmann's pla
ten.
Arie P. te Gouda: 28 Van Nelle's bons.
Mevr. van ft H. te Gouda: 41 Lever's
bons.
Hebben genoteerd voor:
Mej. N. B. te Gouda: 11 Droito'a bons.
Mevr. M. G. te Gouda: 32 Lever's bons.
C. V. te Gouda: 77 Klaverbladplaatjes.
(U bent beslist de laatste, kunt er wel op
rekenen pl.m. 1 jaar te moeten wachten.)
E. J. v. A. te Gouda: 25 Droste's bons.
D. J. Q. te Gouda: 20 Lever's bona. Vo
rige week was met de door u bedoelde let
ters ook u bedoeld.
L. E. te Gouda: 91 Hagzegels. W« hebben
een tyd gehad dat niemand in Gouda of
daarbuiten iets voelde voor het verzamelen
der wapenzegels} hadden er op zeker oogen
blik pl.m. 1300 in voorraad, om wanhopig te
worden. Ziedaar, het kan verkeeren. Nu
hebben we door geheel Nederland
(geen bluf, de getrouwe lezers onzer rd-
briek kunnen het getuigen) onze trouwe en
vaste Hagzegels aanvragers. Nu loopt het
wel eens een poosje aan voor een aanvrage
wordt beantwoord door het zenden van ae
zegels.
Enkele raaien zjjn we al nalatig geweest
de dames en heeren, die onze rubriek be
dachten met "n schenking, onzen hartelyken
dank te betuigen. Dit is heusch niet, omdat
we het niet op prys stellen. Neen, het te
genovergestelde is het geval. We stellen
het ten zeerste op prijs te ontvangen en er
niets voor in ruil te moeten geven.
Velen mogen dit nog dopn, er is geen
notaris voor noodig. Een enveloppe met er
op „aan het Ruilbureau der Goudsche Cou
rant" en het woordje „schenking" en we
acepteeren alles liefdevol en vol vreugde en
met groote dankbaarheid.
HET RUILBUREAU.
Onder redactie van de Damclub „Gouda
Secretaris de la Re ij laan 14, lokaal der club
Markt 49
Probleem No. 718.
Zwart sqhijven op: 10/18, 16, 18/20,, 24. 29.
Wit schijven op: 22, 27, 28, 32, 33, 36, 89,
40, 43, 48.
Probleem No. 714.
RUILBUREAU
voor bons en plaatjes.
Van verschillende ruilers ontvangen we
vragen; waar blijven onze bona, waar blij
ven onze plaatjes?
Gaarne zouden we allë aanvragers direct
willen toezenden» het hun toekomende,
maar daar moeten we een bron van bons
en plaatjes voor hebben, zoo Unuitputtelyk,
zooals niemand denken kan. We zijn toch
afhankelijk van de hoeveelhéid toezendin
gen, die men ons belieft te zenden? Dan
gaat het eens vlug," dan weer langzaam,
soms tergend langzaam, wij kunnen er ech
ter geen verandering irf brengen, wel de
dames en heeren, die voorraden thuis heb
ben en er niets mee willen of kunnen doen.
J Komt, dames en heeren, geen ha*iste-
raars in onze gelederen, zendt veel en met
spoed, velen wachten.
Welke bons en plaatjes mogen we niet
vragen?
Idnnenkastbong, KlaverbUdplaatjes, Dons-
zelmann's bons, Leupen's platen» Pelikanen
en'„Hoe heet die vogel?"
Eerst willen we met deze soorten bij z#n
en dat duurt nog wel even.
Wat mogen we dan wel vragen?
We hebben voorraad van: Vjsrkade'e bons
Zwart schijven op: 7/10, 12, 14, 17, 18,
20, 36.
Wit schijven op: 28, 26/29, 33, 37, 38,
43, 44.
Oplossing van Probleem No. 711.
Wit speelt: 27—21, 47—41, 25—20,
36—31, 43—38, 39 48, 41:1.
Oplossing van probleem No. 712.
Wit speelt: 39-34, 31—26, 26 80,
45—40, 49—44, 48 89.
I KAADSELS VOOR DE JEUGD.
Oplossingen van dé raadsels
van vorige week.
1. Wolf, wol.
2. Ze liggen beide midden in het water.
3. 5 X 1 en 6 en 20 26.
4. Vlag Vedermuis.
b L a d
z o E t
r o o D
b i E r
bfiem
Mond
t U r f
kult
h a a S
6. Amerongen, Groen, grgm, Rome, Norg,
gang.
6. Geduld overwint alles.
Vele kleintjes maken één groote. p
Stilstand ia achteruitgang.
De prys viel bij loting ten deel aan
ANNA BOUMAN, W. Tombergjtraat 30,
Gouda.
Nieuwe raadsels.
1. Ik geef soms heel wat moeite,
Al is men lang niet dom.
Tc Kom voor in boeken, schriften,
Maar keert men mij eens om,
Dan word Tc een heel klein plantje,
Dit groeit in 't koele bosch.
Noem nu de beide namen:
omgekeerd ia,v
2. Mug b ben Ik eeu vaartuig, met p een
lichaamsdeel van een dier, mat m een
gedeelte van Iets» met 1 een scheut of
takje en met g loop ik lange bet dak.
3. Ik ben in de meeste huizen te vinden
«n woed met 6 letton geschreven.
■Een 1, 2, 5, S is een lichaamsdeel.
Een 1, 5, 3,1 is een deel van een •bloem.
3, 2, 6, 6 wordt door den schoenmaker
Een 1, 8, 2, 6, 1 ia iemand, die op een
kantoor zit.
Een 4, 2, 5, 3 ia altijd minder dan het
geheel.
4. Welke rozen kunnen zingen en fluiten?
5. Verborgen namen uit de geschiedenis.
Heel gaarne roep ik uw dochter even.
In een ommezien zal vader thuis ko-
men.
Hy blies uit alle macht op zijn trompet.
Ben je kwaad, Anton? Ze kijkt zoo
zwart!
6. Wat kunt Je maken van:
ve<ip tenn er
Oplossingen inzenden aan de redactie van
de Goudsche Courant, Markt 3L, Gouda.
ADVERTENTIEN.
nog slechts enkele dagen
duurt de
Tweed stoffen 0.27
Tweeds toffe n zuiver A QQ
Wol 85 cM\ breed
Gebloemd
Ribfluweel
Kamgaren 110 cM. br.
Zijde crêpe Georgette i AA
90 cM. breed. L^u
Zijde crêpe Sutin 1.25
Zijden Velvet
Gebloemd Zijden
Velvet
Radiosa Velvet
Gebloemd Chiffon
90 cM. breed
Wollen Popeüne
85 cM. breed
Fijne wollen
90 cM, breed
■uILrika
Prima wit katoen v. hemden
10 el voor
10 el voor
2 30
2 persoons Lakem van
prima Twentachlinnen
210
Prima geb'oemd damast
Tafellaken
Prima Pyamaflanel kleurecht
I 96
8 el voor
8 el voor
Prima graslinnen voor 2
persoons lakens
10%l voor
10 el voor
E 75
Zware kwaliteit Wit Flanel
4 el voor 0 88
Prima gekleurd Flanel
waschecht 4 el voor Ü.96
Fijne Dameskous zijde met
fil drécosse, zeer solide
Prima Damesdirectoire zijde
met fild'écosse maat 65 c.M.
i18
nu
Prima Lingerie Katoen
waschecht nu voor 0.23
van 31 Jarj. tot 7 Febr.
geven wij op alle
Wollen en Zijden
Stoffen i*
1S% KORTING