dienst erders. HOORN 60 GOUDA v rijwiel lette afwerking. JZEN BILLIJK, or voorkomende ültfk. o NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. ge. 17637 Maandag 13 Maart 1931 69* Jaargang H! ■fi 9 FEUILLETON. Een ongeluk in de Andes. 1 I i EN (KELEN IN Dit blad verschijnt dagelijks behalve opZon-en Feestdagen WER GOIME (01 HAM H •A, I arders heeft, UTSSPAAR- anbusjös uit heeft voor i’öle van het n bestaarden t pend, die om 12 uur IAALD. hand pond ct. p. 28 wekte zijn 1 (Wordt vervolgd). K thans meer izend gulden) ■sultaten der ten kantore 12 uur 12 uur 2 uur Yt Yi Yi Yi deelde, merkte hjj, ter verhooging van het effect op: „Man wagt kaum, es auszuspre- chen.” auto boot auto auto boot OON 3267. LEESCH. JOUWE 173.. 50 50 30 en 40 GULDEN. In den rijksdag is ook Vrijdag de begroo- ting van defensie (rijks we er en marine) behandeld, die tenslotte in haar geheel werd aangenomen met inbegrip van de bouwter- mijnen voor de pantserkruisers A en B. Deze afloop is te danken aan de houding der sociaal-democraten, die voor het over- groote meerendeel slechts enkelen hun ner maakten inbreuk op de partytucht. zich van stemming onthielden en op deze wijze ervoor zorgden, dat de regeering een nederlaag werd bespaard. De sociaal-democraten sympathiseeren noch met het denkbeeld der pantserkrui sers, noch met de burgerlijke regeering van Dit zijn de wijzen, die door Vergissin gen heen naar de waarheid reizen; inaar die bij vergissingen verstarren, dat zijn de narren. Tegen den avond kwam Harkbut en zijn komst gaf Miles een gevoel van onuitspre kelijke opluchting Na liet diner wrtelde hij hem direct van het bezoek van Andrew’s vader. Dus de lastercampagne is begonnenzei de advocaat grimmig Maar wind je er niet over óp, kerel. Het laatste woord in dit zaakje is nog niet gesprokenGeef mij die kranten en dien brief maar en laat het kalmpjes aan mij over. Ik heb je al eerder gezegd, ik zal dat varkentje wei voor je waa- •chen! t in 1857) de Ean Donau-Unie tusschen Duitschland en Oostenrijk. Ter bevordering van de Europeesche samenwerking. De bouw der Duitsche pantserkruisers. De sociaal-democraten hebben er voor gestemd. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal /2J5, per week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt Franco per post per kwartaal 8.15, met Zondagsblad 8.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 81, GO1 bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef. Interc. 2745. Postrekening 48400. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (beboerende tot den bezorgkring) 1—5 regels 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.80 Advertentiën in het Zaterdagnummer 20 bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiin de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels f 2.25, elke regel meer 0.50. Op de voorpagine 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeeiingen bö contract tot zeer gereduceerden prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van «oliede Boekhande laren, Advertentiebureau! en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan hot Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. Officieel wordt medegedeeld: Tusschen de rijksregeering en de Oostenrij ksche regee ring hebben besprekingen plaats gehad over de vraag op welke wyze Duitschland en Oostenrijk tot de verwezenlijking van de idee van Europeesche samenwerking op eco nomisch gebied kunnen bijdragen. Deze be sprekingen zijn ter gelegenheid van het be zoek van dr. Curtius aan Weenen zoover ge vorderd, dat in de daarop volgende gedach tenwisseling in de ministeries van beide staten overeenstemming kon worden be reikt betreffende het toekomstig gemeen schappelijk optreden in die richting. Beide regeeringen zijn het er over eens, dat vol gens de tot dusverre gebruikelijke metho den van handelspolitiek het gestelde Joel niet bereikt kan worden, zoodat hiervoor andere wegen moesten worden gevonden. Deze zienswijze nam reeds min of meer vas ten vorm aan gedurende de September-At»- semblée te Genève. Duitschland en Oostenrijk sluiten zich thans aaneen tot vorming van een dcuane- unie voor het wederzjjdsche goederenver keer. De onafhankelijkheid van beide staten blijft onaangetast. Zij zullen gemeenschap pelijke tarieven en dienovereenkomstige verordeningen vaststellen. Het douanebe- heer in beide staten blijft zelfstandig. Het verdrag is gedurende drie jaren onopzeg- baar. De ochtendbladen leveren over het alge meen weinig commentaar op de totstand koming van de douane-unie tusschen Duitschland en Oostenrijk. De Hongaarsche Pesti Naplo verklaart, dat het resultaat van de onderhandel ingen in zooverre sensationeel kan worden ge noemd, dat thans de hoop bestaat, dat het Europeesch economisch probleem definitief kan worden opgelost. Het geldt hier waar schijnlijk een eersten stap op den wqg naar saneering van het Europeesche economische leven. rykskanselier Bruning. Wanneer zij des niettegenstaande nalieten tegen de bouiw- termijnen voor de pantserkruisers te stem men, dan moet er wel een zeer bijzondere aanleiding voor deze houding zijn geweest. Inderdaad bestond deze: de sociaal-demo craten vreezen niet meer dan dat de ultra’s van rechts en links in Duitschland de lakens gaan uitdeelen. Dit is vooral duidelijk tot uiting gekomen in de rede van den sociaal-democratischen afgevaardigde Wels, die erop wees, dat door den exodus der rechtsche oppositie men herinnert zich, dat deze niet meer in den rijksdag verschijnt de stemming over den bouw der pantserkruisers een zaak was ge worden van buitengewoon groote politieke beteekenis. De extremisten koesterden de hoop, dat de bouwtermijnen van de hand zouden worden gewezen en dat daaruit de val van, het kabinet-Brüning zou 'voort vloeien, waardoor de voorwaarden voor het instellen eener fascistische regeering zou den zijn geschapen. Hiervan verwachten de sociaal-democraten niets dan onheil, omdat zij de fascisten beschouwen als vijanden van het volk, die desnoods met misdadige mid delen de arbeiders zullen berooven van de politieke en sociale rechten, die deze in den klassenstrijd hebben verworven. Wanneer de sociaal-democraten een vijandige hou ding tegenover de pantserkruisers zouden aannemen aldus de strekking van een deel der beschouwingen, die Wels ten beste gaf, zou dit uitloopen op den triomfanten terugkeer dér fascisten in den rijksdag en het veroveren door dezen van de macht, hetgeen een fascistische dictatuur zou be- teekenen. Dit willen de sociaal-democraten het koste, wat het kost beletten, zoo dat zij door hun stemonthouding het uitbreken van een crisis hebben voor komen. Zy lieten zich leiden door de over weging, dat de sociaal-democraten, die me de het aanzijn hebben gegeven aan de repu bliek en de constitutie en die Duitschland tot een socialen volksstaat willen ontwik kelen, hun eigen graf zouden graven, wan neer zij de staatsmacht overleverden aan de fascistische en terroristische vyanden der democratie. Zoo deed zich dan ook het eigenaardige verschijnsel voor, dat de sociaal-democraten practisch de zijde kozen van de burgerlijke regeering en alleen de communisten tegen het kabinet-Brüning stemden.* Interessant is het nog mede te deelen, dat de Duitsche minister van defensie, dr. Groener, inging op de beweringen van som mige personen, volgens wie de bouw der Duitsche pantserkruisers een beletsel was seeren dat hij daar geruimon tijd onder een valschen naam 'heeft geleefd (zou hij daar ook goede redenen voor hebben gehad?) en dat zijn identiteit door een toeval aan het licht is gekomen. 4 Iemand die het goed met u meent.” Dr. David Sylvester had den brief op tafel gelegd zonder enveloppe. Dat bracht Sir Miles op een idee! Wat hij gevoeld had in deze zelfde kamer, de verraMlijke kogel lange zijn oor en wa^ gevlogen, voelde hij nu weer. Iemand... en als Harkbutt gelijk had, was dat niemand anders dan Andrew Syl vester zelf trachtte hem in een hinderlaag te lokken en een dolkstoot in den rug te geven en ditmaal was de waardige oudé man het werktuig van deze schurk. Deze gedach- tp deed zijn bloed koken en wekte zijn strijdlust. Hebt u ook misschien de enveloppe, waarin u dezen brief <antvangen heeft? vroeg hij kalm. Zeker. De oude heer zocht in zijn zak en legde het couvert op tafel. Het >is zooals ik heb gedacht, verklaar de Sir Miles, nog steeds even bedaard. Deze brief is in Plymouth gepoot en is waar schijnlijk in de onmiddellijke nabijheid van mijn huis geschreven. En als ik het niet heel erg mis heb, kan de schrijver u veel beter antwoord geven op uw vraag dan ik! Ik begrijp absoluut niet, wat u bedoelt, riep Dr. Sylvester uit, ziedend van woede nu. Wat ik bedoel ie eenvoudig dit: deze brief is geschreven of in elk geval gedic teerd door uw zoon zalf. 50 ct. p. pond 30 de restauratie-wagen, de keukenwagen, een bagagewagen en een personenwagen werden vrijwel geheel vernield. De eerste wagon werd met geweldige kracht naar de linkerzijde van de baan geworpen en de stalen keukenwagen geraakte onderstboven. De derde en vierde personenwagen scho ven in het tweede rijtuig. Het eerste, wat de reizigers van het on geval bemerkten, was het aanzetten van de remmen, waarop de wagons hevig begonnen te slingeren. Het meerendeel der passagiers van den overvollen trein bevond zich in de wagons achter het viertal, dat geheel werd vernield. Indien het ongeluk eenige ©ogen blikken later had plaats gehad, zou de lunch begonnen zijn en hoogstwaarschijnlijk het aantal dooden nog veel grooter zijn geweest. Wel bevonden er zich reeds enkele passa giers in den restauratiewagen, doch dezen slaagden er allen in, uit de ramen van, den opzij gevallen wagon te klauteren. In een gereserveerden wagon reisde het Schotsche voetbal-elftal, dat gisteren te Londen een match gespeeld had en in het daaropvolgen- compartiment bevond zich een zangvereeni- ging uit Glasgow. Zij zyn er allen, voor zoover bekend, geheel zonder verwondingen af gekomen. De Telegraaf meldt nog dat de Neder- landsche professor, dr. E. van Slogteren, di- recteur van het laboratorium voor bloembol- lenonderzoek te Lisse, die ook in dezen trein zat, op wonderbaar lijke wijze aan den dood is ontsnapt. Hjj was uit Londen vertrokken met bestemming naar het plaatsje Ayr in Schotland. De bodem van zijn coupé ge raakte door den schok los, zakte naar be neden en kwam met de passagiers tusschen de rails terecht. Prof, van Slogteren kreeg daarbij slechte enkele lichte schrammen, als gevolg van glassplinters en wist, toen hij van den schrik bekomen was, zichzelf te bevrijden. Hy keerde evenals enkele 'andere lichtge wonden naar Londen terug. Erflating van vijftien millioen. Ettelijke millioenen voor kanker onderzoek. Montague Stanley Napier, de in Engeland bekende ontwerper van auto’s en vliegma chines, die deze dagen te Cannes overleed, heeft bezittingen nagelaten ter waarde van ongeveer vijftien millioen gulden. Den staat valt hiervan niet minder dan bijna zeven millioen gulden toe als successierechten. Van wat er overbljjft, ongeveer acht mil lioen gulden, vermaakt de erflater het grootste deel aan liefdadige instellingen, in het bijzonder voor het kankeronderzoek. De echtgenoote van den overledene krijgt niets; een vriendin, die Napier lang gekend heeft, een ton gouds. De zoons krijgen elk een jaargeld voor het leven, dat eerst ingaat by den dood van de echtgenoote van den overledene. Elk van zyn beide secretaressen krygt een bedrag groot 36.000 gulden. Het testament bepaald dat een kind, dat of ik zal hulp krijgen voor mijn nasporin- gen. Ik zal de jaren die mij nog resten, ge bruiken om de waaihenj aan het licht te brengen, en als alles zich heeft toegedrugen zooals ik denk, zullen uw rijkdommen en uw positie u niet kunnen beschermen. Sir Miles stond op. Ik kan ons onderhoud zeker wel als ge ëindigd beschouwen nietwaar? Ik vertrouw dat als we elkaar nogmaals ontmoeten, u geleerd zult hebben mijn persoon en mijn gedrag in een ander licht te beschouwen. Zonder zijn gastheer verder een woord waanüg te keuren, liep de verontwaardigde oude man naar de deur en trok die met een smak achter zich dicht. In zijn drift had hij de anor.yme brief en de couranten op tafel laten liggen. Het adres en tie postzegels be vonden zich op heit witte gedeeltp van den kop ■en het adres was met dezelfde hand ge schreven als de brief. Sir Miles sloot de documenten weg en ging daarop naar bed. Het onderhoud had hem volkomen uitgeput. Naar het Engelsch van MORICE GERARD. (Nadruk verboden.) „Weledele Heer, Ik heb reden om aan te nemen, dat uw zoon, Andrew Sylvester, met Wien ik enkele jaren geleden in Londen kennis maakte, op een schandelijke, verradelijke manier behan deld is tijdens zijn expeditie met Sir Miles Calliaton in Zuid-Amerika en dat zijn plot selinge «dood het gevolg is van die behande ling. Sir Miles had gröote verplichtingen aan uw zoon, omdat deze hem met groote toewijding heeft verpleegd tijdens een hevi- gen koortsaanval. Het zou niet verkeerd zijn Sir Miles te vragen, op welke wijze hij deze achuld van dankbaarheid heeft betaald. En als zijn antwoord niet bevredigend is, breng hen dan aan het verstand,, dat u geen steen op dear anderen zult laten om de waarheid te ontdekken en het van de daken zult schreeuwen, dat hij onder een Vreeeelijke verdenking staat en er een beschuldiging tegen hem wordt ingebracht, waarvoor hij ontzettend bang is. Sir Miles Calliaton woont op het oogenblik op de „Grange” in Overlee bij Plymouth. Het zal u misschien interes voor de ontwapening ter zee. De minister achtte dit een volkomen onjuiste zienswijze. Ten bewijze verwees dr. Groener naar de jongstevlootovereenkomst, die tusschen En geland, Frankrijk en Italië is gesloten. Op grond van dit vergelijk zal Engeland op 31 December 1936 beschikken over een totale tonnage van 1137200 ton; de cijfers van Frankrijk en Italië zullen op genoemden datum onderscheidenlijk zyn: 670729 en 441266 ton. Duitschland zal dan echter slechts een scheepsruimte hebben van 164000 ton. Toen Groener deze cyfers mede- de beschikkingen ervan tot onderwerp van geschil zou maken, van de voordeelen ervan zal worden uitgesloten. De erflater heeft verzuimd het lichaam te noemen, dat in aanmerking komt voor het legaat voor het k^pkeronderzoek. BALG1E. Raad van Vlaanderen gevormd. Zelfstandigheid van Vlaanderen ook in staatkundig opzicht het doel. De Vlaamsch-Nationalistische „Schelde” bevat een manifest aan het Vlaamsche volk waarin medegedeeld wordt, dat onder voor zitterschap van dr. August Borms een nieuwe Raad van Vlaanderen is gesticht. Hij stelt zich ten doel de zelfstandigheid van Vlaanderen ook in staatkundig opzicht te verwezenlijken. De wetgevende, bestuur lijke en rechterlijke macht over Vlaanderen aldus het manifest moet geheel en uitsluitend in handen gelegd worden van eigen Vlaamsche volksgenooten. Vlaande ren dient zyn plaats in te nemen in de ry der vrije volken, om zyn betrekkingen met andere Volken en Staten zelfstandig naar eigen inzicht te regelen.” VER. STATEN. Sabotage in de Amerikaansche luchtvaart ontdekt. Hongaarsch ingenieur beraamt plannen om den bouw van het luchtschip te doen mislukken. Te Akron in den staat Ohio, waar zich de Amerikaansche luchtschepenwerf bevindt, is gearresteerd de 37-jarigen ingenieur Paul Kassay, een voormalig Hongaarsch officier van de geheime politie, aangezien hy er van verdacht wordt voornemens te zyn den bouw van het nieuwe, zich thans in aanbouw be vindende reuzen luchtschip te willen ver hinderen. Men meldt hieromtrent nader uit New-York, dat de Amerikaanschen lucht vaartautoriteiten weten mede te deelen, dat Kassay’s plan een onderdeel vormt van een uitgebreide sabotage-actie in de Amerikaan sche luchtvaart. De algemeene directeur van de groote luchtvaart-fabrieken, de Lakes Aircraft Corporation, C. F. Barndt, ver klaarde, dat men op het spoor vati de sa menzwering kwam door Ket ongeval, dat in September j.l. boven San Diego plaats vond, toen een marine-bombardementsvliegtuig neerstrotte. In dezelfde periode had men defecten ontdekt aan twee vliegtuigen, die na door de fabriek te zyn afgeleverd, aan een nauwkeurig onderzoek waren onderwor pen en toen nog in orde waren geweest. Het spoor leidde naar de fabrieksafdeeling, waar Paul Kassay werkte. Deze heeft be kend, dat hy den bouw van het luchtschip te Akron zoodanig wilde belemmeren, dat het voor gebruik ongeschikt zou worden. Volgens sommige bladen zou Kassay in ver binding staan met communistische elemen ten. Zyn berechting zal waarschijnlijk wor den overgelaten aan de justitie van den i staat Ohio. Hij liep de kamer door en legde de op Callieton’s schouder. Heb je vertrouwen in mij? Heb ik ooit iets belooft dat ik niet ben nagekotnetn? Miles greep de hand van zijn vriend. Je weet wel dart, ik huizen op joh bouw, John... Nu dan Ik beloof dat ik binden een week dme gohurkentroep zal ontmaskeren en dat je onschuld zonneklaar zal blijken Kun je zoolang nog wachten? Maar Sir Miles gaf geen antwoord; hij was in een diepe bezwijming achterover in zijn ©toe! gezonken; de reactie,van zjjn nog zwak gestel op de dmoties van den afgeloo- pen dag. Met behulp van een scheut cognac bracht hij hem weer bij bewustzijn en hielp Gustave hem om htem naar bed te brengen. Maar hij vergat niet om voor hij de biblio theek verliet, den anonymen brief en de cou ranten in zijn zak te stoppen. Toen Miles rustig in bed lag. ging de ad. vocaat naar zijn eigen kamer, zette zich aan de schrijftafel, nadat hij de deur op slot had gedaan en haalde nog een paar bndere documenten te voorschijn, die zijn Vriend hem al eerder had tier hand gesteld. Hy spreidde alle papieren voor zich uit en vergeleek nauwkeurig de diverse hand schriften Toen kwam er een breede glim lach op zijn schrander gezicht. BUITENLANDSCH NIEUWS. ENGELAND De Schotland-expreau» Verongelukt. Zes dooden en 4 a 5 gewonden te betreuren. De Schotland-express, die gistermorgen van Londen naar Schotland is vertrokken, is even na twaalven op het station Leighton verongelukt. De locomotief is eenige meters voor het station ontspoord. Vier wagens sloegen om, terwijl twaalf andere wagens uit de rails liepen. Volgens tot nu toe binnengekomen berichten, werden vier personen, o.a. de ma chinist, de stoker en een kok gedood. Men vreest evenwel dat het aantal dooden be langrijk hooger zal zyn. Het baanvak is in beide richtingen door het puin versperd. Uit verschillende plaatsen zyn hulptreinen naar de plaats des onheils gedirigeerd. De bergingswerkzaamheden zijn nog in vollen gang. Het aantal griironden is niet by benadering vastgesteld. De trein was zeer goed bezet. Een later bericht meldt dat er zes doo den en 4 A 5 gewonden te betreuren zyn. Het stationsgebouw is geheel als ambu lance ingericht en in een der zalen is een operatietafel geïmproviseerd, waar onmid- dellyke hulp kon worden verleend aan een dame van wie ter plaatse een been moest worden geamputeerd om de zeer vg|e be langstellende op een afstand te houden. De trein waarmede de ramp plaats vond, verliet te 11.30 het Enston station te Lon den, het ongeluk gebeurde 250 meter voor het station Lieghton Buzzard by een wis sel waar de lynen van een lokaaltrein de rails van den expres kruisen. Ten gevolge van herstellingen aan deze laatste spoor lijn, was de expres bij dit station genoopt van de lokale lijn gebruik te maken. By het passeeren van den wissel is de lo comotief uit de rails geloopen, waarna zij nog ongeveer een honderd meter door reed en vervolgens opzy viel. De trein bestond uit veertien wagons, waarvan enkele naar Glasgow en andere naar Edinburg zouden gaan. Alle wagons behalve de achterste vier, liepen uit de rails. De eerste vier wagons Denkt u dat ik het handschrift van mijn zoon niet ken? Ongetwijfeld kent u één handschrift, was het scherpe antwoord. Maar ik heb overigens niet beweerd, dat hij drie geschre ven heeft, ik zei alleen dat hij heeft gezorgd dat de brief geschreven werd. Ik zeg dat niet zonder reden. Deze brief geeft blijk van een kennis van verschillende omstan digheden, waarvan buiten mij maar drie personen op d$ hoogte zijn en twee van hen komen absoluut niet in aanmerking om verdacht t«e worden, dat ze iets met dit epistel te maken hebben. Weet u wel, Sir Miles,, dat u mijn zoon op een schandelijke gemeene manier belas tert’ vroeg de oude man heftig. Ik zou zeggen, verklaarde Callistion, dat de schrijver van dit anonyme vod mij schandelijk belastert. Dus u bent niet bereid mij d'e inlich tingen te geven, waarvoor ik kwam? U wei gert mijn vraag te beantwoorden? Ik wensch mij niet te verdedigen tegen een anonyme aantijging, klonk het uit dé hqogte. Dim u bent bereid de consequenties van deze weigering te aanvaarden’ Ik ben gekomen om naar uw reisgezel, mijn zoon, te vragen, die spoorloos verdwenen blijkt. U wilt mij niet vertellen wat er van hem geworden is, wat u met hem hebt uitgê- voerd en tracht u er af te maken met las terlijke insinuaities tegen hem. De heele wereld zal uw houding leeren kennen en als er nog iete als rechtvaardigheid in <le we reld ia, zal ik die inroepen Ik ben een arm man, maar ik twijfel er geen oogenblik aan 90

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1931 | | pagina 1