Ellén dag
t heel wat
n jaar
GROOTE UITVERKOOP
bij GEZ. VAN DANTZIG
BAD-
H. KRIMPENFORT Zn.
Anton Coops
GROOTE OPENBARE
VERGADERING -
HEINZELMANN
VKir
ixtóï
Groot Pakhuis
Draail
floten!
VAN SCHAIK
STEMT LANGERAAR NIET
JililijoJmitaMu;
JAN VAN DAM
j Aspirin
GOUDA - HOOGSTRAAT 9-11 - TELEF. 2375
m mm
Ned. Circus Carré
buitengewone voorstellingen
W ereldstad-programma
Lindbergh Scheermesjes
Balt. A. de Jong
ALIO-SPREE
De verborgen schatten van Egypte.
leenigopdewtreU
Uitverkoop
in ALLE AFDEELINGEN tegen STERK VERLAAGDE PRIJZEN
'W M
en eenige
Fa. T ZAAL Az., PRIMA BANKETBAKKERIJ, MARKT 32
ARTIEKELEN
In groote keuze bl|
KLEIWEG 17-25 HEERENSTRAAT I
Het adres voor
Kantoor-
Winkeljassen
„De Kleine Winst"
TEGEN MOTSCHADE
LIBERALE STAATSPARTIJ „DE VRIJHEIDSBOND"
Op Dinsdag 23 Juni 1931, s'avonds kwart
over acht in den Nieuwen Schouwburg
in doze bijeenkomst zullen spreken
de candidaten voor den Gemeenteraad
Mr. H. P. C. M de Witt Wijnen.
A. E. H. Riesz-Noothoven van Goor.
Mr. S. H. Smit.
H. de Groot.
L. van Zevenhoven.
Lange Pantalons - Korte Pantalons
Borstrokken - Combinations
in alle maten en verschillende modellen
steeds in voorraad bij 100
Hniu Pmtalins
Kiem Borstrikkin
Koii Pantalons
..ROBINSON"
Kunstwerken In het slot van
Berchtesgaden.
De vele toeristen, die elk jaar het zoo
heerlijk gelegen Koninganteer in de Beier-
M?he Alpen, bezoeken, en van de gelegenheid
gebruik maken. e«j uitstapje naar het nabij
gelegen Berahta-sradten te ondenenien. heb
ben vaak betreurd,'dat de sol attendie is
het Slot van dele stad worden bewaard* niet
konden worden bewonderd. In de zomer
maanden wérden de vreemdelingen wel
sinds enkele jaren toegelaten tot enkele ver-
trekken van het Slot. namelijk tot de eigen
lijke woning van den gewezen Kroonprina
Hupfprecht van Beieren, die zomers meest
al op reis is, o! wel te München of te Wtirz-
hurg vertoeft. Thans kunnen de vreemde
lingen eehtei ook een bezoek brengen aan
de drie zalen, waarin de verzameling kunst
werken van den PrinB vereenigdi is.
HeÜ Slot van Berchteegadem heeft een
oude ge&chiedeni». Zijn oprichting dag tee-
kent uit het begin van de Xllde eeuw. toen
te BerchteRgaden de Augustijnermonniken
reeds een klooster hadden. De hooge geeste
lijkheid van Salzburg bracht 's zomers gaar
ne eenige weken in het Slot van Berchtes-
gaden door en tot de secularisatie in het
jaar 1803 bevonden zich Slot en kork in het
bezit van de Orde der Augustijner». Uit die
oudste tijden zijn nog enkele gedeelten van
het convent ere voorts de „Martinakapelle",
die heden gewijd is aan de nagedachtenis
van da slachtoffers van den wereldoorlog,
behouden gebleven. Ret daarboven gelegen
Dormitorium, en de beide volgende vertrek
ken. namelijk het Refeklorium en do keu
ken,. zijn omtrent 1400 opgericht. Zij doen
thans als tentoonstellingszalen dienst. Het
Dormitorium, dat heden ten onrechte den
naam van ..Kapitelzaal" draagt. 1s een
prachtige Gotische hal van geweldige afme
tingen. De spitsbogen rusten op slanke zui
len van Nutereberger marmer.
Tn de zoogenaamde Kapitelzaal ziin Go
tische beeldhouwwerken en wandschilderin
gen ten toon gesteld. Men vindt er o.a. hou.
ten lessenaars met ornamentiek uit de XVde
eeuw. Drie groote paneeien van het einde
der Gothiek. den Heiligen Christophorus,
den heiligen Michael en de heilige Anna
voorstellend, hangen boven de indrukwek
kende paneelen. De tegenovergestelde wand
ij in beslag genomen door Gothiache beeld
houwwerken en reliefs. Het belangrijkste
sttuk is hier oen beeld van den heiligen
Joris, een werk van een der intiemste mede
werkers van Meester Erasmus Grasser uit
München. Zeer waardevol ie ook een relief,
de Olijfberg en de Verrijzenis voorstellend,
uit de werkplaats van Tilman Biejnenschnei-
der. Door twee gangen vol wapens komt
men in de twee verdere zalen. Deze bezitten
beide prachtige portalen uit Slot Neuburg
a. d. Donau met rijk ingelegd!© RenaAssnnee-
deuren. In beide zalen staan meubels uit de
Itali^ansche Renavasanoe. De venster» zijn
vervaardigd uit Gothiache Duitsche en Zwit-
sersche ruiten. De wanden zijn bedekt met
oude wandtapijten. In deze zalen ia de vef-
zameling schilderijen van 't Slot vereenigd-
De voorttaaihste doeken zijn twee groote
portretten van Otto Heinriclv en diens broe
der Philip door Ghr. Amherger, portretten
van Hans Wertinger. twee kleine doeken
van Lucas Cranach. Ttaliaansehe reliefs,
waaronder een Madonna van Rpsselino. In
de tweede zaal vindt men een aantal portret
ten van leden van het Huis van Wittels-
bftoh door Behaim De kostbaarste schat van
de verzameling staat in het midden Van dfe
tweede zaal- Het is het zilveren altaar van
de heilige Walburga, dat eens de rijke kapel
van de ..Residenz" te Mürkchen tooide, een
uitstekend werk van den Augsburger Mees
ter Georg Seld uit het jaar 1492
In de woonvertrekken van het Slot, die,
z-ooals gezegd, ook tijdens de zomermaanden
kunnen worden bezichtigd, vindtimen ook in
teressante en waardevolle gobelins, schilde
rijen en meubels uit de XVIIIde eeuw. oude
gravures, tekeningen en aquarellen en
voorts een verzameling oude glazen en por-
celein.
De velschillende deelen van het Slot van
Rerchtaagaden zijn in terrassen tegen den
berg aan gebouwd. Het bovenste terras is
het zoogenaamde. Barbier rtoekl". een ge
heel door rozen verborgen prieel. Prins-
regent Luitpold Verbleef met voorliefde in
dit prieeu. Wie de prachtige verzamelingen
van liet Slot heeft bewonderd en ten slot tie
van het hoogste terras tusschen de bloeien
de rojüW nog een. bbk werpt op het zoo
heerlijk gelagen Berohtesgaden en op de ge
weldige bergen, die het diepe dal bewaken,
bergen, die beheersclit worden door de in
drukwekkende Watzmangroep. zal tot de
overtuiging zijn gekomen, dat BerchteRgaden
ern kostbaar museum bezit, dat aanspraak
kna nvrtken op een bezoek van eiken vreem
deling, die door dit mooie landschap trekt.
GRAANUITVOER UIT EEN
VERHONGEREND LAND.
Nog steeds gaat de Sovjet-Regeering
voort, geweldige hoeveelheden graan tegen
zeer lage pry zen op de vreemde markten te
brengen. Voortdurend worden koopers voor
groote voorraden gezocht, en de Sovjets
schynenjMÊTmtste voeren. Geen wonder, dat
daardoor op de Wereldmarkt eeh geweldige
dalijag in de graahprijzen is ingetreden. De
pet-Regeering bewaart intusschen een
soluut stilzwijgen omtrent de afgesloten
contracten, zqpwel als omtrent de landen,
waarheen dit graan wordt uitgevoerd.
Hoe raadselachtig ons deze geweldige uit
voer ook moge voorkomen, door een land
dat zelf aan hongersnood ten prooi is, toch
behoeven wy ons daarover niet te verwon
deren.
De Sovjets stellen de pryzen van het uit
gevoerde graan zoo laag mogelijk, waar
door een ware paniek op de graanbeurzen
is ontstaan. Het Russische graan wordt tot
de laagst mogelijke pryzen aangelioden,
waardoor da noteeringen geweldig gedrukt
worden. Hetzelfde ziet men hfl de aanbie-
Wonderlijke vondst in de grafkamer van
Koningin Neit.
Zijn er nog meer ontdekkingen
te verwachten?
Ennigen tyd geleden meldden de tele
grammen dat te Sakara dicht bjj Cairo een
godsdienstig geschrift was gevonden van
meer dan 800 regels. Het was gegrift in de
wanden der grafkamer van Koningin Neit,
de vrouw van Pepi een van de laatste
Pharao's der zesde dynastie. Wy hebben
hier te doen met één der vele merkwaardige
ontdekkingen, die de laatste jaren in het
Nyldal zyn gedaan door meerendeqls Ame-
rikaansche en Engelsche archeologen. Waar
zulke ontdekkingen zich telkens opnieuw
herhalen, vragen wy ons onwillekeurig af-
of er niet nog schatten van wetenschappe
lijk materiaal in het woestijnzand verbor
gen liggen.
Woningen voor de eeuwigheid.
De groote figuren uit dit oude land van
wonder eft mysterie hebben inderdaad op
aarde een zekere onsterfelijkheid bereikt,
want zy leven thans, duizenden jaren na
hun. dood, nog voort in de herinnering der
menschheid. Dit is echter niet de onsterfe
lijkheid, die zy voor zichzelf begeerden. Zy
streefden met al hun macht naar een voort
zetting van hun individueele bestaan na den
dood en dit streven wordt uitgedrukt door
het feit, dat geen kosten of moeite werden
gespaard om hun stoffelijk overschot voor
ontbinding te bewaren terwijl zij het tracht
ten te beschermen voor lijkenschennis door
steenen graven of in de rotsen uitgehouwen
graven, die zy hun „woningen voor de
eeuwigheid" noemden in tegenstelling met
hun zeer vergankelijke woonhuizen van in
de zon gedroogde baksteenen.
Meer licht >n het mysterie.
Het oprijzen van het oude Egypte uit het
stof der vergetelheid is een van de wonde
ren der moderne wetenschap. En gelukkig
is dit proces niet te danken geweest aan
het losmaken der bevlekte windsels van een
griezelige mummie, doch aar\ het langzaam
en systematisch wegtrekken van de vete
sluiers, die zoo lanig de overblyfselen van
deze groote beschaving hebben omhuld. Ge
schiedkundigen en ontdekkingsreizigers
hebben al hun waarnemingsvermogen en
logica en groote sommen geld gebruikt
om de opgravingen in het Nijldal tot stand
te brengen, een waarlijk heldhaftige po
ging om na eeuwen van verval en vergeten
de overblijfselen te redden van een der oud
ste, grootste en langdurigste beschavings
perioden der wereldgeschiedenis.
Zy zoeken niet in de eerste plaats naar
goud en edelsteemen, hoewel natuurlijk het
vinden van zulke kostbaarheden den onder
zoeker vervult met een groote voldoening,
vooral waaneer de voorwerpen kunstzin en
vaardigheid verraden of wanneer zy kun
nen worden toegeschreven aan een mèt ze
kerheid bekend tijdperk of persoon. Doch de
geschriften van historisChen, godsdiensti-
gen. en letterkundigen inhoud, de portret-
beelden, de tafereelen uit het degel ij ksche
leven van dien tyd, die op de wanden der
grafkamers zijn gegrift of geschilderd, de
voorwerpen, die dagplyks werden gebruikt
voor gewone doeleinden, dat alles vertelt
ons veel meer van het levert der oude Egyp-
tenaren dan tallooze gouden vazen.
Men is weieens geneigd te denken, dat er
reeds zooveel gevonden is, dat er niet veel
meer overgebleven kan zijn. Men wijst dan
op de systematische plunderingen der roo-
vers en op het ijverig zoeken der ontelbare
geleerden, die het iwerk hebben voortgezet
van Auguste Mariette, die in 1851 de eer
ste wetenschappelijke opgravingen begon te
Sakara en dit werk gedurende dertig jaren
persoonlijk leidde: Doch had Mariette kun
nen denken*, dat tachtig jaar later op de
zelfde plek de ruïnen der pyramiüe van Ko
ningin Neit zouden worden gevonden? Ze
ker niet, want zy waren zoo volkomen door
het zand bedekt, dat hun bestaan ook in
veel later tyd door niemand werd vermoed.
De moderne Egyptologen zijn het er dan
ook allen over eens, dat wy nog aan het
begin van ons werk staan en dat verdere
ontdekkingen van ingrijpend belang niet
alleen mogelijk zijn, doch dat wy daarop
zelfs mogen rekenen. Zelfs op plaatsen,
waar reeds onvermoeid gegraven is, kan
nog ieder oogeryblik de moeite van een her
nieuwd onderzoek rijkelijk worden beloond,
wat wel bewezen is door het vinden van het
graf van Toet-Ankh-Amen in het Dal der
Koningen van Thebes, en eveneens door de
ontdekking van het graf van Koningin
Retepheres dicht bij de groote p.vramide
van Gize.
dingen van groote hoeveelheden petroleum
en benzine tot de allerlaagste pryzen. Wan-
njeer door een en ander een algeheele ont
wrichting ontsfaat. achten de Sovjets al een
groot deel van- hun doel bereikt.
De Sovjet-Regeering krijgt bet graai
zeer goedkoop, zij betaalt een door haarzelf
vastgestelden prys, dan wel confisceert het
graan eenvoudig. Het verschijnsel staat
precies gelijk met het goedkoop verkoopen
van gestolen kostbaarheden.
En wat moet nu de Russische verbruiker
voor ditzelfde graan betalen? Dertig of
veertig maal zooveel als waarvoor het
graan in het buitenland wordt verkocht!
Dit is de ware tragedie van het economisch
leven in Rusland, dit is het resultaat van
de economische politiek.
Reeds zijn aanj de Sovjets belangrijke
credieten onder garantie van graan aange
boden, mits hét aan de boeren met geweld
ontnomen, graan in -Rusland blijft. Maar de
Sovjet-Regeering heeft totnutoe deze aan
biedingen afgewezen en gaat voort, ten be
hoeve van haar doel graan uit te voeren
uit een verhongerend land!
De geschiedenis van het Egyptische volk
in, de breede Delta en het smalle dal van
de Nijl kunnen wij jeeds meer dan 4000 jaar
terugvoeren. Nadat zij in het dal ten Zui
den van de watervallen tot macht en rijk
dom waren gekomen, doordat zij gebruik
wisten te maken van wapens en werktuigen
zy waren toen echter nog* nomaden en
leefden in het steenen tijdperk wist
Menes, een groot opperhoofd uit het Zuiden,
de Nyldelta te veroveren, die de wieg werd
der Egyptische beschaving. Daar kende
men reeds een alfabet en verschillende an
dere dingen, die voor de ontwikkeling van
een beschaving en een maatschappij onmis
baar waren. Zoo kwam Egypte tot zijn be
kende bloei en de geschiedenis vermeldt ons
de namen van een lange rij van Pharao's,
wier macht slechts zelden werd onderbro
ken door vreemde indringers, totdat einde
lijk in 323 voor Christus Egypte werd ver
overd door Alexander den Grooten.
De bloeityd der Pharao's.
In den tyd der Pharao's, die dertig dy
nastieën omvatte en byna 3000 jaar duurde,
kunnen wy drie tijdperken onderscheiden,
waarin Egypte een hoogte bereikte, die ner
gens in de oude geschiedenis is geëvenaard
en waarvan men zelfs in de moderne wereld
niet licht een voorbeeld zal vinden. Het
heterogene gebied werd voortreffelijk be
stuurd, het maatschappelijk leven stond op
een. hoog moreel peil en de kunst dwingt
onze bewondering af, vooral de architec
tuur, beeldhouw- en schilderkunst en de
eenvoudigere kunsten en handwerken. Van
de drie genoemde tijdperken wordt het eer
ste het Oude Koninkrijk genoemd en ook
-wel het tijdperk der pyramiden, omdat ach
tereenvolgens verschillende Pharao's die
wonderen van ingenieurskunst bouwden om
hun graven, die nog altijd tot de wereldwon
deren gerekend worden. In dit Oude Konink
rijk heerschte de Pharao oppermachtig en
werd beschouwd als een god in menschen-
gedaante. Dit rijk was de eerste volkomen
uiting van een volk, dat zich bewust was
van zijn lichamelijke en intellectueele supe
rioriteit boven zyn omgeving. De koninklij
ke pyramiden en de z.g. Mastaba-graven
van de minder vooraanstaande leden van
het koninklijk huis en van de aristocratie
dateeren zoowel uit deze periode als uit den
tyd van het Middelste Koninkrijk en nog
later. Zy vormen uitgesterkte kerkhoven en
liggen op onderlinge afstanden van bijna 80
K.M. langs het drooge woestynplateau ten
Westen van het Nyldal vanaf Aboe Roesj
tegenover -Cairo en langs de Zuidelijker ge
legen plaatsen Gize, Aboe Sir, Sakara,
Dasjoer en Lisjt tot Meiboem toe.
Kunstschatten.
Op al deze plaatsen heeft men beeld
houwwerk gevonden van de hoogste kunst-
Misuuruten gvvunvrcn »»'i
nologisch en historisch belang
ken, die de architectuur hebben
geheel nieuwe en *eer schoone
technische vaardigheid zyn gemaakt van
goud en veelkleurige halfedelsteenen en
waarvan de ontwapen den modernen juwe
lier jaloersch zouijfen maken. Men heeft er
inschriften gevonden van overwegend chro-
belang en bouwwer-
hebben verrykt met
n. En
toch is slechts een klein gedeelte van die
uitgestrekte begraafplaatsen uitgegraven.
Even talrijke en kostbare overblijfselen
dezer oude beschaving moeten nog verbor
gen liggen onder het steeds rustelooze
woestijnzand, dat slechts met groote in
spanning en kosten kan worden verwijderd,
doch dat niettemin de beste bescherming
vormt tegen de dieven, die er nog steeds
op uittrekken om de oude graven te plun
deren en hun buit, te verkoopen aan gewe-
tenlooze handelaar* in antiquiteiten.
De hoop op toekomstige ontdekkingen,
die archeologen steeds opnieuw tot werken
aanspoort, is niet iets vaags, doch integen
deel zeer positief. Van talrijke vorsten en
zelfs van geheele dynastieën is nog niets
gevonden. Wie onzer zal het geluk hebben
om een beeld te kunnen reconstrueeren van
den tyd der negend© en tiende dynastie, een
tydperk van drie eeuwen, waaruit ons niets
bekend is van de Egyptis&he geschiedenis?
In dezen tijd ligt de overgang tusschen het
Oude en, het Middelste Koninkrijk.* Van de
Pharao's der elfde dynastie zijn de meeste
graven nog niet gevonden, en de twee
eeuwen van de dertiende'tot de zeventiende
dynastie zijn" weer een historisch raadsel
voor ons. Toen kwam de Aziatische verove
raar Hyksos het land binnenvallen; zijn
voornaamste bolwerk was Avaras in de
Nijldelta enals deze beeldenstormende bar
baren nog iets hebben overgelaten, zal dit
wel het lot hébben gedeeld van de nog veel
kostbaardere en onherroépelyk verloren ge-
gane overblijfselen van de voorhistorische
beschaviny^dfcT oorspronkelijke deltabewo-
ners/van wie de Egyptenaren de grondsla-
gej/vani hun cultuur hebben overgenomen.
het slijk van dit lage gebied in het Noor
den verzinkt alles zoo, dat het onmogelijk
weer opgegraven kan worden.
Vandaag heet en droog,
morgen misschien
koel en nafl*
Daarom ook in dan
t zomer nooit zonder
O
-DE NIEUWE MARGARINE -
- sm^tn-ozïïB
74
Zij
Fientje de la Mar.
neemt een eigen plaat» in onder
Tooneel en Cabaret.
Er zijn interviews ener zijn inter
views.
U kent* hen weldie fraaie en uitnemend
verzorgde vraaggesprekken, welke meestal
aanvangen met een beschrijving van het
kostelijk gewaad, dat het slachtoffer tn- j
dien oen vrouw— zich ont de loden heeft
gehangpn. Er wordt dan onvermijdelijk thee
gedronken uil eierschaal-brooze. porceleinen
kopj es. er worden zalige bonbons gepresen
teerd en desnoode ^-parfumeerde sigaretten
gerookt. Kn de scherpzinnige interviewer
zal den titel verklappen van het interessante
boekwerk, dat achteloog ergens op een tafel
tje open ligt...
THj zCI er niet bij vertellen daarvoor is
hij te discreet dat het soms het eenige
boek is in d» kamer aanwezig.
Een m.ï. vee) teekenender détail.
Wel. zoo'n inteiview heb ik met Fientje
de la Mar nietv gehad. Daar had zij geen
zin in en daar had ik geen zin in. Hetgeen
een uitmuntende Basis bleek om op voort
te bouwen.
Fientje had er trouwen» überhaupt, geen
zin in. En uw eventueele verlangens naar
het kleed, dat zij droeg, naar de wijze waar
op zij thee schenkt, van welke lectuur zij
al of niet houdt, haar opvattingen en mee
ningen inzake belangrijke vraagstukken van
dezen tijd al& daar zijn de lange rokken.
Remarque's laatste boek en het parfum, dat
zij bij voorkeur gebruikt, al deze verlan
gens zult u dus moeten bedwingen. In kan
er tenminste niet aan voldoen. Laten wij
elkander dus goed begrijpen: dit wordt geen
interview. v
..luister - heb ik b»«r gezegd ..Sou'
jij. Fientje de la Mar. met Augustus weel
bij het Hofstad Tooneel komt, moeten we 's
wat praten".
...Je beuti een vervelende jongen, kunnen
we dan niet rustig praten zonder dat 't percé
in cTe krant komt? Ik vind je aiks aardig."
Dat is natuurlijk een heel hard dSng. Het
kan me niet zoo heel veel schelen, dat som
mige mensdien mij ntet aardig vinden, maar
in dit speciale geval
Overigens gaat u dat weinig aan.
Ik Ijeb het er ni« bij laten zitten, ik heb
haar in een uitvoerig ei^met redenen om
kleed betoog uiteengezet, dat het hoogst
noodzakelijk was om met mij voor de krant
eena wat te praten. Zij heeft er vermoedelijk
met één oor naar geluisterd en Hoen 'n beetje
verveeld gezegd - u kent haar stem, niet?
zoo laag en wat langzaam Nou, vooruit
dan maar.
Waar ik mij op heftiger tegenstand had
voorbereid, zat ik even verbluft en van die
gelegenheid heeft zij handig partij getrokken
om mij te zeggen, wat ik allemaal niet
schrijven mocht.
„Ik zeg je toch nietv wanneer ik geboren
ben", begon zij dreigend.
..Dat vraag ik niet en als lik dat weten
wou. kwam ik er toch wel achter."
Ze keek pie eens onderzoekend aan en
ging verder:
..En dan wil je zeker van A tot Z hooren
wat ik gespeeld heb, wanneer ik voor het
eerst optrad, wat mijn plannen zijn. hoe
ik
..Wacht 's even" onderbrak ik haar
woordenvloed. ,.lk ben maar 'n eenvou
dig joumalistje en ik kan dat allemaal niet
7.00 vlug verwerken. "Moet ik dat heusch
allemaal weten- Je zult wel gelijk hebben en
dus. wanneer en hoe ben je eigenlijk be
gonnen?"
„Da'a speeuleeren op m'n goeie hart!"
..Tja, Fientje de la Mgr. dat hoort zoo af
en toe hij mijn vak. En je hebt een goed
hart
„Ik moet zeggenjij hebt een zekere han-
dighëid."
„Te veel eer.-heusch té veel eer... Laten
we bij cle zaak blijven hoe ben je begonnen,
was dat niet in Rotterdam bij de operette
Modora of iets Van dien aard?"
„Welnee ik ben begonnen met de bloot»
beenen."
..Pardon
„Bioote beenen. zeg ik!"
„Ah jurit. haha. héél aardig openluoht-
spel zeker of zooiets F"
Ze schudde meewarig het hoofd.
„Nee: Dansen. Ik waateeerlinge van An-
gèle Sydow. Op m'n 15e jlar trad ik o.m. In
Diligentia op Nou tevreden, meneer de In
terviewer F"
Ik zat paf. Dat ontbrak er nog maar aan,
Fientje. die nu op zooveel verscfiillende ma
nieren haar talenten bewezen heeft, begon
Ris danseres! Het zal natuurlijk ook wel
goed zijn geweest. Straks zal zij gaan schil-
deren of gaan schrijven, gaan componeeren
of directrice van een warenhuis worden.
Doet er niet toe! Ik verwed er 'n lief ding
onder, dat het "allemaal in orde zou komen
Dit is werkelijk om wanhopig van te wor
den. Er 7,ijn zéér nijvere mensahen. die
jaren en jaren lang ploeteren en tobben om
voor hun werken op kunstgebied eindelijk
een zekere waardeering tie mogen vinden en
deze dame. genaamd Fientje de la Mar, pelu
met 'n beetje onverschillig én verveeld ge
zicht wat dan ook aan... e».. het is er!
Daar wordt 'n mensveh kregel van. Zella een
lijdzaam journalist, die een interview met
haar heeft, dat geen interview is.
tk herinner me, dat ik haar voor het eertt
in een operette zag de operette ben ik
glad vergeten, hert was heel zeker 'n onbe
nullig ding maar zij was de eenige harte
lijke en waarachtige noot in het geheel.
Ik herinner ine. dal ik haar in een revue
zag en tusschen alle klatergoud, nonsen* en
heen en-parade, was zij een mensch.
Ik herinner me. dat ik haar in 'n tooneel-
stuk zag en zij speelde met zulk een na
tuurlijkheid en feHLlcoze intuitie. dal ik -
hoe goed zij ook waren de overigen nirt
meer zag.
Ik herinner me. dat ik haar liedjes hoonk
7,ingen in de een of andere bioscoop en on
middellijk slaagde zij erin het hart te ver
overen.
Dat gaat niet!
Mag dat maar jboo?
Moest er eigenlijk geen wet bestaan op
nl-te-veel-talenl? Dit overschrijdt de grenzen
van betamelijkheid.
„Je sigaret ïft uitgegaan, hier steek «en
andere pp. Zeg, je zult) het toch quat al te
mooi maken?"
„Zeker niet! Ik zal alleen precies schrij
ven zooals het is. "Dus eerst dansen en
toen?"
„De operette en het cabaret en de revue
en het tooneel. Je moet nie niet zooveel vra
gen. Titels en data wil j'e toch niet weteji?
Ik ben ze heusch vergeten, hoor! Maar een
ding ben ik niet vergeten", eindigt ze zflriit
haar zin.
„En dat is?"
Er komt niet zoo heel gauw een antwoord.
„Dat is... dat is... dat alles wat ik be-
reikt heb en nog bereiken zal en wat ik
misschien aan goed» gedhan heb. te danken
is geweest aan m'n lieven vader. Hij was
het altijd, die zei: „Fien, meid, je moet het
zóó doen. begin dat of dat eens." En dan
deed ik liet., zie je. omdat hij het zei. omdat
hij het in al die dingen altijd bij het rechte
eind had. Met het cabaret ook. Ik zie het
nog voor me. We zaten in den trein en toen
zeü-ie ineens- ik moet iemand hebben, die
een paar Hedije» zingt in een programma.
Dat moet jij doen. Fien! Enfin, Ik heb het
gedaan en het was niet eens zoo beroerd,
weet je. Wonderlijk, hé. da* hij zoo precies
wist wat hij aan me had. Ja, ja, dat mag
je heusch wel in de krant zetten, hoor, dat
ik aan hem alles
Ze keek naar buiten, maar of ze er veel
zag daar sta ik niet voor in.
„Vind jé' - en ik gooi het gesprek een
andere richting op - „vind je het prettig
om weer bij het Hofstad Tooneel te kooien,
na al due rondzwervingen je te binden aan
vast werk?"
Ja. knikt ze dan
„Ik geloof vooral dat het goed voor me w.
Toen de revue met Davids afgejoopen w».
heb ik zoo'n beetje van allee gedaan Wat
gezongen hier en daar. En ik heb er 1oog
over nagedacht voordat ik een contract voor
zes maanden aanging. Weet je, het heeft zoo
i Aspirin-Ublstton.
ia heden begonnen
in alle «fdeelingen
ENORME
KOOPJES
z'n charme, dot leven. Je bent vrij en och,
als 't werk je ligt, brengt het niet veel moei
lijkheden mee en dan hou ik van het caba
ret, van het goede cabaret. Jammer, het gaat
hier in Holland rWet. De mensohen schijnen
er weinig meer voor te voelen. Ze hebben
immers: de biosoopen. En om altijd in een
bioscoopprogramma op te treden, da's aardig
voor een enkelen Jceer, maar op den duur
voldoet het toch niet. Het cabaret heeft zoo
z'n eigen bepaalde sfeer. Het is als met het
leven zelf: wat vreugde, wat verdriet... ik
begrijp het niet, ik begrijp het waarachtig
niet..."
„Ik wel zeg uk. „ik begrijp het maar al te
goed. Er is geen aandacht meer. Men wil
alleen nog maar beziggehouden worden "en
l niet. Zie je, het mag niet al te veel
eten. Daar hebben we geen
tijd voor, méér voor. Het i8 alleen maar,
dat de menseli van dezen tijd een verdoo-
vingsmiddel, zoekt. Het is alleen maar een
„Heet dit nu een interview?" lachte ze.
„Nee, vermoedelijk is het als jntervóew
héél slacht ik moest me eigemijk scha
lt Wat doet het er toe. Ik "vind je
niet tfens meer zoo vervelend als daareven
„We zien je dan toch zeker van den
zomer in het Kurhaus-cabaret?"
„Ik had het wel gewild, maar er schijnen
bezwaren te zijn."
Ik begrijp het. niet. Bezwaren? Fientje de
la Mar is een der zeer weinige Hollandsche
cabaretières, die in het buitenland opgang
zou maken. Daar hoeft geen moment aan
getwijfeld te worden. Nu krijgen wij vooa-
zoo'n paar maanden zoo'n cabaret en zij te
er niet bij. Gelukkig is het nog geen zomer
en de leider, Louis Davids, moet toch we
ten. dat dit eenvoudigweg niet gaat!
„Laten we daar nou maar niet verder
oyer spreken. Met September is het gedaan
met m'n zwerven. En dat is maar goed ook.
Ik moet weer ik voel het in een vast
verband gaan werken. Het kan mij alleen
ten goede kouven en ik weet, dat ik bij Oor
v. d. Lugt Melsert aan het goede adres ben.
Aan rijn regie heb tik veel te danken. Weet
je en dat moet je in de krant zetten
b| voelt altijd precies waar het om gaat.
Hij praat niet veel erover, maar met een
enkel woord, een onkel gebaar, slaat hij den
^spijker up den kop. En daar komt bij: je
dan weer geregeld op. De menschen
zien je weer. Er is geen vluchtiger bestaan
dan dat van dén acteur. Al» je vandaag niet
mee speelt, zijn ze je morgen vergeten
eindigt ze een beetje triest, wat dan tevens
het slot is van dit gesprek.
Overigens hoeft Fientje de la Mar zich
daaromtrent niet zoo ongerust te maken. Er
zijn inderdaad actriceq, wfter namen, als ze
vandaag niet meer spelen, morgen aan den
dag in vergetelheid sluimeren. Er zijn zelfs
actrices bij wie men dit proces van ganscher
harte gaarne versneld zag.
DAMRUBRIEK
Onder redactie van de Damclub „Gouda
Secretaris de la RsQl&an 14, lokaal dsr club
Markt 41).
Probleem No. 749.
Zwart schy ven op: 1, 8, 5, 6 8/12, 14,
18/20, 23, 24, 26, 45.
Wit schyven op: 25, 27, 28, 32/38, 42/44,
47/60.
Probleem No. 750.
Zwart schijven op: 1, 9, 14, 18, 22, 23, 28,
33, 37, dam op 46.
Wit schijven op: 7, 16, 21, 24/26, 31, 34,
86, 42, 48/50.
Oplossing van Probleem No. 747.
Wit speelt: 26—21, 34—30, 30—24,
#7—41, 46—41, 26 3, 3 :14, 16 4.
Oplossing van Probleem No. 748.
Wit speelt: 49-44, 21—16, 26 18.
48—42 26—21, 21—6.
WEET U DAT
le GOUDA komt, Standplaats MARKT,
zal geven met een reuzen
tan VRIJDAG 26 JUNI tot en met MAANDAG 29 JUNI.
VOORVERKOOP VAN KAARTEN: D. G. v. VREUMINGEN, Wijd-
straat 20, GOUDA, Telef. 3217.
Jf.'Zie de annonce van Donderdap a.s. en de Rroote biljetten.
II
ROOMIJS 20 cent per portie. Fijn zeg!
SLAGROOM geb. met aardbeien. Heerlijk
SCHAALTJES SLAGROOM vanaf 30 cent!
Geen moeilijkheden voor U met opslaan.
II
Bestelt bij ons, wij hebben een pracht Electrische Koel- en Vriesinrichting.
Aanbevelend,
Het adres voor Echte Goudsche Siroopwafelen en Sprits.
per pakje van 5 stuks 20 cent.
OOSTHAVEN 2» GOUDA
en
is
Kort» Tiendeweg 22
GOUDA
TE HUUR met groote bovenzaal.
Voorzien van electrisch licht en water.
Te bevragen KRUGERLAAN 19.
bij
Drogist, Wijdstraat 31, Tel. 2482
JEUK, HOEST, ASTHMA, BRONCHITIS,
SUIKERZIEKTE, NIERZIEKTE, BLOED
ARMOEDE, BLEEKE GELAATSKLEUR.
ZENUWPIJN, RHEUMATIEK, JICHT,
BLOEDVATENVERKALKING, LEVER-,
NIEREN- EN BLAASSTEEN, ALLS
MAAG-, INGEWANDEN-, LEVER-, HUID-,
H AARAANDOENINGEN, AAMBEIEN,
VERSTOPPING.
Indien U lydt aan een dezer ziekten, zend
dan onmiddellijk een uitvoerige beschrij
ving van Uw aandoening aan Fa. J. H. J.
SNABILIE, Afd. A 15, Groete Markt 7
te Rotterdam, depothouder, of aan den uit
vinder zelf Dokter G. DAMMAN, Troon-
straat 76 te Braseel (Belg.) Afd. A 15, die
Uw geval zal onderzoeken en U de brochure
zal toezenden met bewijzen van genezing
door de behandeling van Uwe Ziekte door
middel van zjjne plantenremediën. Verzoeke
te Vermelden voor welke ziekte, want er is
een speciale brochure Voor elke ziekte.
AFDEELING GOUDA.
Gelegenheid tot vragen stellen. TOEGANG VRIJ.
100
Het Bestuur.
HOOGSTRAAT 3 en 5
GOUDA
MACO
MACO
MACO
1.95 ALLE MATEN
1.95 ALLE MATEN
1.95 ALLE MATEN
maai allwn en WEL zijn PRIMA LIMONADE-ESSENCE
met citroenzuur 35 ct. V. L C.
J. C. LANGERAAR, Gedipl. Drogist
Oui-g. Mui tenssiijgel. '*c(, 2639.
60
is nog niet bekend, dat zal
Woensdag of Donderdag worden.
Maar wat wel bekend is?J
Het adres waar U prima
Schoeaen kan koopen n l. bij
in de KEIZERSTRAAT
JONGENSSCHOENEN In HEERENMQJLLlERES
28 -31 32 - 35 36-39 40-47
13.50 4.00 4.50 5 90