PSBAAN
ruiming
EN
BLESJE"
f 0.90
I
!SON
>ns
ZAAL
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
■o. 17741
Maandag 27 Juli 1931
70* Jaargang
FRACTIES
BODEGRAVEN,
BOSKOOP,
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
TOBAAN
Dit blad verschijntdagtlijksbehalve opZon-enFeeitdagen
persoon.
ex Golfbaan
Inrichting
I.
FEUILLETON.
Wafelkraam
NTZINGER
r Steen
ONTERFD...
Petitionnement voor Internationale Ontwapening,
van het Nederlandsche Volk aan de Ontwapeningi-
conferentie in Februari 1932 te Genève te houden
Georganiseerd door de Nederlandsche Dagbladpers
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
id publiek.
Naam:
Naam:
Adres
Adres
Naam
Naam-
Adres
Adres-
100
ilaget.
(Wordt vervolgd).
Ik verzoek Uwe
menschelijkheid, die maatregelen te
zullen leiden.
ti-lx>mbardement.
itermafe gezellig.
I BEKENDE
Wat is er tegen, lachende de waarheid
te zeggen
Mac Millan:
Rebep vliegen
van 2 tot 7 uur
DERATTENTIES
.AGE PRIJZEN).
Dit formulier door personen van 18 jaar en ouder, ingevuld en getee-
kend toe te zenden aan de Administratie van de Goudsche Courant,
Markt 31.
150 wagens,
EMERSON
Ziet.
ek onze speciale
ÉTALAGE.
imd staan
edkoope prijzen.
9RIEKLEUH”
54.
NER.
nder leiding van
AN.
K
s
Gouda
1OOPJES
OStUU i 8
i contant.
Conferentie met den meesten aandrang, in naam der
nemen die tot ontwapening der naties
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad
per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt
Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad 8.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
bü onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie en Redactie Telef.
Interc. 2745. Postrekening 48400.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken beboerende tot den bezorgkring)
1—5 regels f 1.30, elke zegel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgknng.
1—5 regels 1.55, elke regal meer 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnummo» 20 .t
bijslag op den prijs. Liefdsdigheids-auvertontiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN; 1—4 regels 2.25, elke regel meer 0.54. Op
rie voorpagine 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer ge reduceerden
prijs. Groote letters en ranoen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tnsschenkoms* van soliede Boelrhande-
laren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het
Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
i geplaatst op de
irte Tiendeweg.
en zonder prys-
i bezorgd.
'd aanbevelend.
De Graf Zeppelin near de Noordpool.
De Poolcirkel gepasseerd.
Een wetenschappelijke tocht. Gevaar, moed, volharding.
Zooals men weet is het vermaarde lucht-
schip Grai Zeppelin uit Friednchshaien in
Zuid-Duitschland vertrokken voor zyn tocht
naar de Noordpool. Na een kort oponthoud
te Berlijn, is thans de aankomst van
het luchtschip te Leningrad gemeld.
Een draadloos bericht meldt, dat de Zep
pelin van Leningrad is vertrokken en zich
te middernacht op 68 gr. N. Br. en 43 gr.
O. L. bevond boven het schiereiland Karun.
Het luchtschip is dus de Poolcirkel gepas
seerd.
De onderneming staat onder het protec
toraat van het „internationaal studiegenoot
schap voor het onderzoek per luchtschip
van de Noordpoolstreken”, een wetenschap
pelijke vereeiriging, waartoe de voornaam
ste vertegenwoordigers der wetenschappe
lijke kringen uit alle landen, die zich bezig
houden met de bestudeering der Poolgebie
den behooren. Tot zijn dood toe was Fridtjof
Nansen voorzitter van deze vereeniging;
tegenwoordig berust het presidentschap bij
dr. Eckener, den leider van de Graf Zep
pelin. i
Het doel der voorgenomen vlucht is niet
over de Noordpool te vliegen; men wil
slechts een studievaart ondernemen aan de
Noordelijke grenzen van het Aziatische
vasteland.
Men stelt zich in de eerste plaats voor
belangrijke meteorologische en geografische
vraagstukken op te helderen, waarvan de
beteekenis voor het toekomstig luchtverkeer
niet hoog genoeg kan worden aangeslagen.
De vlucht van de Graf Zeppelin ligt* dus
in de lijn van den tocht, die indertijd door
den Oceaanvlieger Von Gronau met zijn
vliegtuig werd ondernomen. Men wil toch
een onderzoek instellen naar de toekomstige
mogelijkheden van het luchtverkeer naar
Amerika en Azië langs de Noordelijke route,
waardoor het vliegtraject in aanmerkelijke
mate kan worden verkort.
De gezamenlijke kosten der onderneming
worden door bemiddeling van het genoot
schap, dat de onderneming op touw heeft
gezet, opgebracht; steun wordt hierbij ver
leend door de meest uitecnloopende krin
gen in verschillende landen, die belang
hebben bij het bestudeeren der Noordpool
streken. Duitschland is hierbij financieel
slechts in geringe mate betrokken; boven
dien zijn het slechts particulieren, die gel
delijk hebben bijgedragen'. Overheidssteun
wordt in het geheel niet verstrekt.
Buitengewoon omvangrijk is de steun,
die van Russische en Noord-Amerikaansche
zijde wordt geboden. De intusschen vertrok
ken Russische ijsbrekers Malygin en Lamo-
nossof zullen, nauw samenwerkend met de
luchtschipleiding, hun best doen de onder
neming te doen slagen.
Uit het En gels oh van
DOLF WYLLARDE.
39 (Nadruk verboden).
Haastig waschte zij haar gezicht om de
sporen van haar opwinding zooveel moge
lijk uit te wisschen, en toen zij de trap
afging, neuriede ze het liedje dat Digby
Harrel uit! het open venster had1 hoojen
klinken, toen hij na zijn eerste bezoek aan
John Salmon’s plantage wegreed
„Snel vervliegt het geluk.
Dat de liefde kan geven
Maar de liefde, de smart,
Duurt heel het leven.”
Toen Eulalïe aan het middagmaal ver
scheen, kon de kapitein niets bijzonders aan
haar merken. Wel was zij bleeker dan an
deremaar zij begroette hem met dien half-
schertsende en toch zoo innemende glim
lach, die haar bewonderaars zoo goed van
haar kenden. Af en toe nam zij deel aan
het gesprek en dan amuseerde Morren ee
zich niet weinig met haar rake, geestige op
merkingen.
Toen Ze van tafel ópstonden was er een
hevigen wind komen opeet ten. Salmon keek
naar buiten en er trok een ietwat angstige
uitdrukking over zijn altijd zoo joviaal ge
zicht.
GOUDSCHE COURANT.
vlucht Roald Amundsen, Dietrichson, de
beide piloten en nog twee Franschen om
kwamen.
1928 De vliegtuigexpeditie van Kras
sinski: De piloten Wolynski en Kaschelew
vlogen van Waldiwostok via Nikolajewsk,
Petropawlowsk op Kamschatka, Ust-Kam-
schatsk naar Uelen ten Noorden van Kaap
Deschnew aan de Noordelijke Uszee.
1928/1929 De Amerikaansche piloot
Eielson vloog den lOen November 1928 van
Alaska naar Kaap Serwemy aan de ijszee-
kust van het Tschoekysche schiereiland, om
hier het door het ys ingesloten schip „Na-
rsoek” hulp te brengen. Niet ver van deze
kaap werd het vliegtuig door een sneeuw
storm verrast en ten val gebracht. Eielson
en zijn begeleider Borgland vonden hierbij
den dood. Het zoeken naar dit vliegtuig ge
schiedde in Januari 1929 door enkele Ame
rikaansche vliegtuigen onder leiding van
den piloot Cresson en twee Russische ma
chines onder leiding van Sl^pnew en Ga-
lyschew. Ondanks de duisternis en de koude
(by wylen heerschte een koude van 52° Cel
sius) gelukte 'het, dank zij de medewerking
van de in de buurt gestationneerde schepen
„Staeopol” en „Nanoek”, het vliegtuig te
vinden.
1929 De Expeditie van Krassinski met
den piloot Kalwiza strekte zich uit van
Kaap Uelen via Sewemy tot het Wrangel
eiland, waar zy daar woonachtige Tschoekt-
schen- en Eskimokolonie bezochten. Van
het Wrangeleiland ging de expeditie over
Kaap Sewemy via Nishni-Kolymak naar
Boeloen aan de Lena. Hiermede was aan de
dier, en zooals altijd,, was zij na het mid
dageten naar den stal gegaan om het dier
zijn gewone portie brood, te geven. Toen
zag zij Morrence en Saljnon in wilden galop
den heuvel afkomen.
De stallen van Iffive d’Or waren solider
gebouwd dan het huis zeil. Meenend, dat
er iets gebeurd was, wilde zij naar huis
teruggaan, maar op dat, moment begon plot
seling de hevige regen neer te gutsen. Eén
oogenblik aarzelde zij en daarna werd haar
de terugtocht afgesneden. De wind deeü de
deur van den stal met een smak dichtvallen
en haastig schoof het meisje den grendel
er voor om te voorkomen, dat een volgende
vlaag de deur weer zou doen open waaien.
Eulalïe achtte zich volkomen veilig in deze
schuilplaats.
Enkele minuien later hoorde zij Salmon
en Morrence terugrijden. Zij gunden zioh
geen tijd om de ponnie’s op stal te bren
gen, maar dreven ze naar binnen in de stal
len, naast die waarin zij Zich op het oogen-
blrk bevond. Daarop galloppeerden zij naar
huis terug. De orkaan woedde Ghana Tn zijn
volle kracht en als Eulalle nu een poging
had gedaan om dë stallen te verlaten, (fan
zou zij een heel eind verder tegen den grond
gesmakt zijn.
Er stonden vier ponnie’s in dit deel van j
de stal, die niet buiten waren geweest toen
het noodweer begon. Het meisje was bang
dat de dieren zich in hun angst zouden los- I
rukken en haar onder den voet loopen. i
Daarom klom ze op een der afschefdingen
tusschen de boxen Een uur bleef ze zoo
zitten toen merkte zij, dat de orkaan even I
geleidelijk begon te bedaren, als hij opge-
Noordelykste gebieden van Siberië een be
zoek gebracht.
1929 De Russische piloot Tschoechnows-
ki vliegt van Leningrad over Archangelsk
naar Joegorski Schar aan de Karische Zee.
Zyn vliegtuig leidt het confooi van handels
schepen door het ijs van de Karische Zee
naar de monding van Ob en Jenessei. Zoo
doende hebben Kalwiza en Tschoechnowski
in den zomer van 1929 bijna drie kwart van
de Noord-Aziatische kust omgevlogen. ••f*
1928/’29 Gedurende den poolzomer heb
ben in het Zuidpoolgebied ontdekkings-
vluchten plaats gevonden: De Byrd-expedi-
tie vanuit de Ross-^Barrière (Klein Ameri
ka) in westelijke en zuidoostèlijke richting
tot aan den pool, Wilkins, die zijn basis op
het Deception-eiland in de Zuid-Shetlands-
groep had, langs de Grahamkust in zuide
lijke richting tot voorby den 71° Z. Br.
In den zomer van 1929/1930 werden de
vluchten voortgezet en leverden ze, evenals
in het eerste jaar belangrijke geografische
resultaten op.
Uit dit beknopt overzicht, dat vier expe
dities met luchtschepen en ballons met ge
zamenlijk zes tochten en meer dan 30 expe
dities met vliegtuigen met tezamen meer
dan 100 vliegtuigen omvat, blykt dat de ge-
I varen van de Noordpool voor de luchtvaart,
al zijn zij dan ook niet bepaald groot te
noemen, niet te onderschatten zijn.
De luchtballon van Andree is met drie
man verongelukt, Nobile’s luchtschip
strandde, nadat het reeds meer dan 12.000
K.M. noordpoolgebied achter den rug had,
hetgeen acht menschenlevens kostte, bene-
konien was. Zij wiet echter niet, dat het
centrum van de orkaan op dat oogenblik
ban Joseph en Trinity bereikt, had en dat
de heftigheid na een tijdelijke inzinking
weer zou toenemen. Do storm zette zijn
alles vermeiende tocht over het eiland voort
en achter hem aan zou opnieuw een heftige
wind uit het Zuid-Oosten opsteken.
Salmon echter wist, dati de windstilte
maar van korten duur zou zijn en maakte
van de gelegenheid gemruik om de plaat
sen, die het meeste te lijden hadden, te bar-
ncadeeren. Maar Eulalïe verkeerde in de
meenmg, dat alle gevaar geweken was en
begreep absoluut niet, waarom niemand
naar buiten kwam om haar te zoeken.
Het zou overigens niet met haar plannen
gestrookt hebben, als diti was gebeurd want
er was een avontuurlijk plan in haar geest
gerijpt. Terwijl zij op de houten afscheiding
gezeten had en geluisterd naar het geweld
van regen en wind, was ze zich bewust ge
worden dat Rêve d’Or zich m zeker opzicht
nog in een gunstige positie bevond, doordat
de San Joseph beschuttend er achter oprees
en het huis geen bovenverdieping had.
De ligging van L’Opale was veel gevaar
lijker. Het stond middien in de vallei tus
schen twee heuvelruggen, waartusschen de
storm als door een trechter naar zee Zou
worden geperst, alles wegvagend was hij op
zijn weg ontmoette.
Bovendien had het huis een verdieping,
neen. Harrel*8 woning zou bezwijken onder
het geweld van den orkaan.
1925 Russen Tsoechnowski en Kal
wiza volbrengen een vlucht heen en weer
van Leningrad over Archangelsk naar No-
waja Scmlja.
1926 Wilkins en Eielsop maken enkele
vluchten noordwaarts vanuit Fairbanks,
Alaska, waarbij kaar Barrtw en 74° wor-
de den bereikt (N. Br.)
1926 De Amerikaan Byrd vliegt met een
Fokkeimachine vanuit Spitsbergen tot in
de buurt van 11° ten Oosten van de Boel
en keert zonder tusschenlapding aan het
beginpunt terug.
1926 De '’Amundsen-pllworth-Nobile-
expeditie onderneemt meV het luchtschip
„Norge” (18500 kubieke meter) een vlucht
van Kingsbay, Spitsbergen naar Alaska
(Teller). De „Norge” is het eerste lucht
schip, dat over de Noordpool heeft gevlo
gen. De vlucht is zonder, tusschenlanding
uitstekend geslaagd.
1926 Vlucht van, den Aussischen piloot
Kalwiza van de Noordkust van Siberië naar
het Wrangeleiland en terug. De Russische
vlieger Galyschew maakt in .hef voorjaar
een vlucht van Krassnojarsk naar Boedinka,
69° 24’ N. Br.
1927 De Amerikaansche Detroit-expedi-
tie: Wilkins en Eielson bereikten met een
vliegtuig vanaf Kaap Barrow 77° 45’ N.
Br. 175° W. Lengte van Greenwich. Een
diepzee-meting gaf een uitkomst van 5440
Meter.
1927 De Russische egpeditie naar het
Wrangeleiland onder leiding van Krassinski.
In 1928 werd de vliegdiefcst Irkoetsk, Ja-
koetek geopend.
1928 De Italia-expeditie van Nobile met
Kingsbay op Spitsbergen als basis. Drie
vluchten met het luchtschip in de Poolstre
ken. De eerste vlucht strekte zich uil tot
voorby de Noordkust van Spitsbergen. De
tweede ging in Oostelyke richting tot aan
de Westgrens van het Nicolaas II land en
de derde tot aan de pool. Op de terugreis
strandde het luchtschip, hetgeen aan 8 men-
schen het leven kostte. Aan deze vluchten
hebben, de geleerden Behounek, Malmgren
en Pontremolie deelgenomen.
1928 Reddingsexpeditie voor Nobile met
vliegtuigen. De vlieger Tschechnowski koos
als basis voor zijin drie-motorigt Junkers
den ijsbrekers Krassin en de andere Russi
sche vlieger Baboeschkin den ijsbreker
„Malygin".
De eerste heeft de Zappigroep gevonden
en de tweede hield zich bezig met een on
derzoek naar Amundsen in de Noordweste-
ijjke Barentszee en voerde hier op het ys
en op het koning Kareis land 15 landingen
uit. Van andere belangrijke vluchten tijdens
deze reddingsactie zyn nog te noemen die
van de Zweden Lundberg en Sohyberg en
eveneens van den Italiaanschen officier
Maddalena. Op den vlucht van Tromsö naar
Spitsbergen verongelukte Amundsen’s „La
tham”, die door de Fransche piloten Guil-
baud en Cuverville werd geleid bij welken
tjes zioh ijlings nhnr het achterhuis bega
ven. Met groote moeite èlhilgden de beide
mannen erin te verhinderen dat de deur
openwoei en de wind al wat zich in huis
bevond1, vernielde. Eenmaal werden Mor
rence en Salmon door de kracht van den
orkaan toruggedrongen en met een hevigen
slag sloeg de deur open. Na een heele poos
lukte het hun. met inspanning van al hun
krachten, haar weer te sluiten en opnieuw
trachtten zij haar dicht te houden. Nog
vóór ze in huis teruv waren was het al gaan
stortregenennu begon het water naar bin-
I nen te strooinen en te oordeelen naar het
geloei en gebulder van den storm, en het
gekraak overal in het rond, leek het hun,
i alsof de plantage volkomen verwoesfi zou
worden.
i De palmen worden uit den grond ge
rukt, schreeuwde Salmon. Daar!
Morrence keek door een opening in een
der luiken m de richting van de heuvels.
Dw’ars over het grasveld, waar de ponny's
gewoonlijk graasden, lag een palm, waar
van de top door de kracht van den wind
afgerukt wes Ken andere palm was door
den wind opgenomen en een heel eind ver
der neei gesmakt.
Mevrouw Salmon en de kinderen waren
naar de z.g.n. stormkamer gevlucht; een
kelcterachtige ruimte onder het huis, waar
zij voor het oogenblik veilig waren. Salmon
wist niet beter dan dat Eulaliee zich bij
hen bevond, maar dab was niet het gevad.
Het meisje was bezig geweest haar pon-
ny te voederen, toen "Morrence en Stflmon
weggereden waren om de beesten in veilig
heid te brengen. Zij hield zooveel van het
VveiKë nioeuyxneuen er uezen tocni
zyn veruonueu oewyzen ontauotkanue ge
gevens, die ons mee ue meeste beremwuiig-
nexu uoor uen vroegeren leider van
meieoroiogiscne en oceanische aideenng van
hei Kussiscne ministerie van marine, ur. L.
Breiuuss, werden verstrekt.
Id97 Een haiionexjpediiie van Andree en
zyn beide metgezellen vanuit Spitsoergen.
ue luchtballon „Oernenbezat een mnou<l
van 4o<M) kuoieke meter. Verdwenen.
1907/1909 Pogingen van Wellmans met
een bestuurbaar luchtschip. De start vanuit
Spitsbergen mislukte en de tocht werd voor
onbepaalden tyd uitgesteld.
1910 Ten einde de mogelijkheid van een
poolviucht per luchtschip te onderzoeken,
werd een proefvlucht georganiseerd, waar
aan werd deelgenomen door Trips Heinrich
van Pruisen, graaf Zeppelin, Prof. Herge-
sell, prof. Miethe, e.a. Men kwam tot de
overtuiging, dat de tijd voor poolvluchten
nog niet ryp was.
1914 De eerste vlucht binnen het Noord
poolgebied werd uitgevoerd door den Rus-
sischen luitenant, I. Nagerski, vanuit No-
waja Semi ja. Nagerski, die tot de door Dr.
Breitfuss uitgeruste hulpexpeditie voor
Sedow behoorde, voerde in Augustus 1914
vier vluchten met een watervliegtuig van
Mauricefarm uit en bereikte 76° 20 N. Br.
1923 De Zwitser Mittelholzer en de
Duitscher Neumann ondernamen gedurende
de hulpexpeditie voor Amundsen met een
Junkorsmachine een rondvlucht over de
gletchers van Spitsbergen en bereikten den
80sten graad N. B.
1924 Verkenningsvluchten' van den vlie
ger Odd Dahl van de Amundsen expeditie
tusschen de Wrangeleilhnden en de Nieuw-
Siberische eilanden vanaf het schip
„Maud".
1924 Spitsbergen^-expeditie der Oxford-
universiteit: Onderzoekingsvluchten boven
N'oordoostland.
1924 Vluchten van Je ^us Tschoschnows-
ki vanuit Nowaja Semlja over de Karische
Zee.
1925 De expeditie van Mac Millan: de
piloten Byrd, Schur en Rebep vliegen mer
drie Amerikaansche „amphibie-vliegtuigen”
vanuit Eton (West-Groenland) over de
gletschers van Ellesmereland en Groenland
en bereikten 79%0 N. Br.
1925 De Amundsen-Ellworth-expeditie
(aantal deelnemers 6) met twee Dornier-
wal vliegtuigen (piloten Riiser-I-arsen en
Dietrichson)Start van Kingsbay, Spits
bergen. Bereikt werden 87° N. Br. (10°
20” W. Lengte). By de noodlanding hier
ging een machine verloren. Tijdens dezen
tocht werd een diepte van 3750 Meter ge-
peilda Terugkomst in Spitsbergen na 26
dagen.
De wind komt uit hef noord-oosten,
zei hij. Kapitein Morrence, ik geloof, dat
ik straks uw hulp zal moeten inroepen en
trouwens die van iedereen, dien ik op de
plantage maar te pakken kan krijgen.
Waarom John? vroeg zijn vrouw ver
wonderd. Je denkt toch niet dat er een
orkaan komt opzetten?
Ik moet tot mijn spijt bekennen dat ik
dat wel denk. Ik Verwacht het al een paar
dagen, maar ik wilde je niet ongerust ma
ken voor het absoluut noodag was. Maar
ik zou je nu toch wel willen aanraden alles
wat je denkt noodig te hebben in den kel
der te brengen. Juffrouw de Ffoiesac en de
kinderen kunnen je helpen. Wij zullen on-
dertussolien de beesten in veiligheid bren
gen. Gaat u mee kapitein Morrence, we heb
ben geen tijd te verliezen!
Toen Morrence en Salmon naar de weide
galloppeerden,, zag^n zij boven de bosschen
een groote, donkere wolk drijven, <fie steeds
naderbij kwam, terwijl de wind hand over
hand toenam. Nauwelijks hadden zij d»
paarden in de stallen gedreven, of zij hoor
den in de verte de boomen als niet< kraken
onder het geweid van den storm. Al de
arbeiders van de plantage waren op de wei
de te hoop geloopen en hielpen hun mees-
ter« Maar nauwelijks waren zij in het huis
teruggekeerd en haddlen zij tijd gehad om
haastig alle deuren en luiken te grendelen
of Salmon’s voorspelling werd gëwaarheid.
De wind was iets gedraaid en wierp zich
nu met volle kracht op de voorzijde van
Salmon’s woning. De planter schreeuwde
Morrence toe om hem to helpen de zware
voordeur tegen te houden, terwijl de zwar-