PSBAAN ruiming EN BLESJE" f 0.90 I !SON >ns ZAAL NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN ■o. 17741 Maandag 27 Juli 1931 70* Jaargang FRACTIES BODEGRAVEN, BOSKOOP, NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. TOBAAN Dit blad verschijntdagtlijksbehalve opZon-enFeeitdagen persoon. ex Golfbaan Inrichting I. FEUILLETON. Wafelkraam NTZINGER r Steen ONTERFD... Petitionnement voor Internationale Ontwapening, van het Nederlandsche Volk aan de Ontwapeningi- conferentie in Februari 1932 te Genève te houden Georganiseerd door de Nederlandsche Dagbladpers BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, id publiek. Naam: Naam: Adres Adres Naam Naam- Adres Adres- 100 ilaget. (Wordt vervolgd). Ik verzoek Uwe menschelijkheid, die maatregelen te zullen leiden. ti-lx>mbardement. itermafe gezellig. I BEKENDE Wat is er tegen, lachende de waarheid te zeggen Mac Millan: Rebep vliegen van 2 tot 7 uur DERATTENTIES .AGE PRIJZEN). Dit formulier door personen van 18 jaar en ouder, ingevuld en getee- kend toe te zenden aan de Administratie van de Goudsche Courant, Markt 31. 150 wagens, EMERSON Ziet. ek onze speciale ÉTALAGE. imd staan edkoope prijzen. 9RIEKLEUH” 54. NER. nder leiding van AN. K s Gouda 1OOPJES OStUU i 8 i contant. Conferentie met den meesten aandrang, in naam der nemen die tot ontwapening der naties ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad 8.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, bü onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie en Redactie Telef. Interc. 2745. Postrekening 48400. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken beboerende tot den bezorgkring) 1—5 regels f 1.30, elke zegel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgknng. 1—5 regels 1.55, elke regal meer 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnummo» 20 .t bijslag op den prijs. Liefdsdigheids-auvertontiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN; 1—4 regels 2.25, elke regel meer 0.54. Op rie voorpagine 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer ge reduceerden prijs. Groote letters en ranoen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tnsschenkoms* van soliede Boelrhande- laren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. i geplaatst op de irte Tiendeweg. en zonder prys- i bezorgd. 'd aanbevelend. De Graf Zeppelin near de Noordpool. De Poolcirkel gepasseerd. Een wetenschappelijke tocht. Gevaar, moed, volharding. Zooals men weet is het vermaarde lucht- schip Grai Zeppelin uit Friednchshaien in Zuid-Duitschland vertrokken voor zyn tocht naar de Noordpool. Na een kort oponthoud te Berlijn, is thans de aankomst van het luchtschip te Leningrad gemeld. Een draadloos bericht meldt, dat de Zep pelin van Leningrad is vertrokken en zich te middernacht op 68 gr. N. Br. en 43 gr. O. L. bevond boven het schiereiland Karun. Het luchtschip is dus de Poolcirkel gepas seerd. De onderneming staat onder het protec toraat van het „internationaal studiegenoot schap voor het onderzoek per luchtschip van de Noordpoolstreken”, een wetenschap pelijke vereeiriging, waartoe de voornaam ste vertegenwoordigers der wetenschappe lijke kringen uit alle landen, die zich bezig houden met de bestudeering der Poolgebie den behooren. Tot zijn dood toe was Fridtjof Nansen voorzitter van deze vereeniging; tegenwoordig berust het presidentschap bij dr. Eckener, den leider van de Graf Zep pelin. i Het doel der voorgenomen vlucht is niet over de Noordpool te vliegen; men wil slechts een studievaart ondernemen aan de Noordelijke grenzen van het Aziatische vasteland. Men stelt zich in de eerste plaats voor belangrijke meteorologische en geografische vraagstukken op te helderen, waarvan de beteekenis voor het toekomstig luchtverkeer niet hoog genoeg kan worden aangeslagen. De vlucht van de Graf Zeppelin ligt* dus in de lijn van den tocht, die indertijd door den Oceaanvlieger Von Gronau met zijn vliegtuig werd ondernomen. Men wil toch een onderzoek instellen naar de toekomstige mogelijkheden van het luchtverkeer naar Amerika en Azië langs de Noordelijke route, waardoor het vliegtraject in aanmerkelijke mate kan worden verkort. De gezamenlijke kosten der onderneming worden door bemiddeling van het genoot schap, dat de onderneming op touw heeft gezet, opgebracht; steun wordt hierbij ver leend door de meest uitecnloopende krin gen in verschillende landen, die belang hebben bij het bestudeeren der Noordpool streken. Duitschland is hierbij financieel slechts in geringe mate betrokken; boven dien zijn het slechts particulieren, die gel delijk hebben bijgedragen'. Overheidssteun wordt in het geheel niet verstrekt. Buitengewoon omvangrijk is de steun, die van Russische en Noord-Amerikaansche zijde wordt geboden. De intusschen vertrok ken Russische ijsbrekers Malygin en Lamo- nossof zullen, nauw samenwerkend met de luchtschipleiding, hun best doen de onder neming te doen slagen. Uit het En gels oh van DOLF WYLLARDE. 39 (Nadruk verboden). Haastig waschte zij haar gezicht om de sporen van haar opwinding zooveel moge lijk uit te wisschen, en toen zij de trap afging, neuriede ze het liedje dat Digby Harrel uit! het open venster had1 hoojen klinken, toen hij na zijn eerste bezoek aan John Salmon’s plantage wegreed „Snel vervliegt het geluk. Dat de liefde kan geven Maar de liefde, de smart, Duurt heel het leven.” Toen Eulalïe aan het middagmaal ver scheen, kon de kapitein niets bijzonders aan haar merken. Wel was zij bleeker dan an deremaar zij begroette hem met dien half- schertsende en toch zoo innemende glim lach, die haar bewonderaars zoo goed van haar kenden. Af en toe nam zij deel aan het gesprek en dan amuseerde Morren ee zich niet weinig met haar rake, geestige op merkingen. Toen Ze van tafel ópstonden was er een hevigen wind komen opeet ten. Salmon keek naar buiten en er trok een ietwat angstige uitdrukking over zijn altijd zoo joviaal ge zicht. GOUDSCHE COURANT. vlucht Roald Amundsen, Dietrichson, de beide piloten en nog twee Franschen om kwamen. 1928 De vliegtuigexpeditie van Kras sinski: De piloten Wolynski en Kaschelew vlogen van Waldiwostok via Nikolajewsk, Petropawlowsk op Kamschatka, Ust-Kam- schatsk naar Uelen ten Noorden van Kaap Deschnew aan de Noordelijke Uszee. 1928/1929 De Amerikaansche piloot Eielson vloog den lOen November 1928 van Alaska naar Kaap Serwemy aan de ijszee- kust van het Tschoekysche schiereiland, om hier het door het ys ingesloten schip „Na- rsoek” hulp te brengen. Niet ver van deze kaap werd het vliegtuig door een sneeuw storm verrast en ten val gebracht. Eielson en zijn begeleider Borgland vonden hierbij den dood. Het zoeken naar dit vliegtuig ge schiedde in Januari 1929 door enkele Ame rikaansche vliegtuigen onder leiding van den piloot Cresson en twee Russische ma chines onder leiding van Sl^pnew en Ga- lyschew. Ondanks de duisternis en de koude (by wylen heerschte een koude van 52° Cel sius) gelukte 'het, dank zij de medewerking van de in de buurt gestationneerde schepen „Staeopol” en „Nanoek”, het vliegtuig te vinden. 1929 De Expeditie van Krassinski met den piloot Kalwiza strekte zich uit van Kaap Uelen via Sewemy tot het Wrangel eiland, waar zy daar woonachtige Tschoekt- schen- en Eskimokolonie bezochten. Van het Wrangeleiland ging de expeditie over Kaap Sewemy via Nishni-Kolymak naar Boeloen aan de Lena. Hiermede was aan de dier, en zooals altijd,, was zij na het mid dageten naar den stal gegaan om het dier zijn gewone portie brood, te geven. Toen zag zij Morrence en Saljnon in wilden galop den heuvel afkomen. De stallen van Iffive d’Or waren solider gebouwd dan het huis zeil. Meenend, dat er iets gebeurd was, wilde zij naar huis teruggaan, maar op dat, moment begon plot seling de hevige regen neer te gutsen. Eén oogenblik aarzelde zij en daarna werd haar de terugtocht afgesneden. De wind deeü de deur van den stal met een smak dichtvallen en haastig schoof het meisje den grendel er voor om te voorkomen, dat een volgende vlaag de deur weer zou doen open waaien. Eulalïe achtte zich volkomen veilig in deze schuilplaats. Enkele minuien later hoorde zij Salmon en Morrence terugrijden. Zij gunden zioh geen tijd om de ponnie’s op stal te bren gen, maar dreven ze naar binnen in de stal len, naast die waarin zij Zich op het oogen- blrk bevond. Daarop galloppeerden zij naar huis terug. De orkaan woedde Ghana Tn zijn volle kracht en als Eulalle nu een poging had gedaan om dë stallen te verlaten, (fan zou zij een heel eind verder tegen den grond gesmakt zijn. Er stonden vier ponnie’s in dit deel van j de stal, die niet buiten waren geweest toen het noodweer begon. Het meisje was bang dat de dieren zich in hun angst zouden los- I rukken en haar onder den voet loopen. i Daarom klom ze op een der afschefdingen tusschen de boxen Een uur bleef ze zoo zitten toen merkte zij, dat de orkaan even I geleidelijk begon te bedaren, als hij opge- Noordelykste gebieden van Siberië een be zoek gebracht. 1929 De Russische piloot Tschoechnows- ki vliegt van Leningrad over Archangelsk naar Joegorski Schar aan de Karische Zee. Zyn vliegtuig leidt het confooi van handels schepen door het ijs van de Karische Zee naar de monding van Ob en Jenessei. Zoo doende hebben Kalwiza en Tschoechnowski in den zomer van 1929 bijna drie kwart van de Noord-Aziatische kust omgevlogen. ••f* 1928/’29 Gedurende den poolzomer heb ben in het Zuidpoolgebied ontdekkings- vluchten plaats gevonden: De Byrd-expedi- tie vanuit de Ross-^Barrière (Klein Ameri ka) in westelijke en zuidoostèlijke richting tot aan den pool, Wilkins, die zijn basis op het Deception-eiland in de Zuid-Shetlands- groep had, langs de Grahamkust in zuide lijke richting tot voorby den 71° Z. Br. In den zomer van 1929/1930 werden de vluchten voortgezet en leverden ze, evenals in het eerste jaar belangrijke geografische resultaten op. Uit dit beknopt overzicht, dat vier expe dities met luchtschepen en ballons met ge zamenlijk zes tochten en meer dan 30 expe dities met vliegtuigen met tezamen meer dan 100 vliegtuigen omvat, blykt dat de ge- I varen van de Noordpool voor de luchtvaart, al zijn zij dan ook niet bepaald groot te noemen, niet te onderschatten zijn. De luchtballon van Andree is met drie man verongelukt, Nobile’s luchtschip strandde, nadat het reeds meer dan 12.000 K.M. noordpoolgebied achter den rug had, hetgeen acht menschenlevens kostte, bene- konien was. Zij wiet echter niet, dat het centrum van de orkaan op dat oogenblik ban Joseph en Trinity bereikt, had en dat de heftigheid na een tijdelijke inzinking weer zou toenemen. Do storm zette zijn alles vermeiende tocht over het eiland voort en achter hem aan zou opnieuw een heftige wind uit het Zuid-Oosten opsteken. Salmon echter wist, dati de windstilte maar van korten duur zou zijn en maakte van de gelegenheid gemruik om de plaat sen, die het meeste te lijden hadden, te bar- ncadeeren. Maar Eulalïe verkeerde in de meenmg, dat alle gevaar geweken was en begreep absoluut niet, waarom niemand naar buiten kwam om haar te zoeken. Het zou overigens niet met haar plannen gestrookt hebben, als diti was gebeurd want er was een avontuurlijk plan in haar geest gerijpt. Terwijl zij op de houten afscheiding gezeten had en geluisterd naar het geweld van regen en wind, was ze zich bewust ge worden dat Rêve d’Or zich m zeker opzicht nog in een gunstige positie bevond, doordat de San Joseph beschuttend er achter oprees en het huis geen bovenverdieping had. De ligging van L’Opale was veel gevaar lijker. Het stond middien in de vallei tus schen twee heuvelruggen, waartusschen de storm als door een trechter naar zee Zou worden geperst, alles wegvagend was hij op zijn weg ontmoette. Bovendien had het huis een verdieping, neen. Harrel*8 woning zou bezwijken onder het geweld van den orkaan. 1925 Russen Tsoechnowski en Kal wiza volbrengen een vlucht heen en weer van Leningrad over Archangelsk naar No- waja Scmlja. 1926 Wilkins en Eielsop maken enkele vluchten noordwaarts vanuit Fairbanks, Alaska, waarbij kaar Barrtw en 74° wor- de den bereikt (N. Br.) 1926 De Amerikaan Byrd vliegt met een Fokkeimachine vanuit Spitsbergen tot in de buurt van 11° ten Oosten van de Boel en keert zonder tusschenlapding aan het beginpunt terug. 1926 De '’Amundsen-pllworth-Nobile- expeditie onderneemt meV het luchtschip „Norge” (18500 kubieke meter) een vlucht van Kingsbay, Spitsbergen naar Alaska (Teller). De „Norge” is het eerste lucht schip, dat over de Noordpool heeft gevlo gen. De vlucht is zonder, tusschenlanding uitstekend geslaagd. 1926 Vlucht van, den Aussischen piloot Kalwiza van de Noordkust van Siberië naar het Wrangeleiland en terug. De Russische vlieger Galyschew maakt in .hef voorjaar een vlucht van Krassnojarsk naar Boedinka, 69° 24’ N. Br. 1927 De Amerikaansche Detroit-expedi- tie: Wilkins en Eielson bereikten met een vliegtuig vanaf Kaap Barrow 77° 45’ N. Br. 175° W. Lengte van Greenwich. Een diepzee-meting gaf een uitkomst van 5440 Meter. 1927 De Russische egpeditie naar het Wrangeleiland onder leiding van Krassinski. In 1928 werd de vliegdiefcst Irkoetsk, Ja- koetek geopend. 1928 De Italia-expeditie van Nobile met Kingsbay op Spitsbergen als basis. Drie vluchten met het luchtschip in de Poolstre ken. De eerste vlucht strekte zich uil tot voorby de Noordkust van Spitsbergen. De tweede ging in Oostelyke richting tot aan de Westgrens van het Nicolaas II land en de derde tot aan de pool. Op de terugreis strandde het luchtschip, hetgeen aan 8 men- schen het leven kostte. Aan deze vluchten hebben, de geleerden Behounek, Malmgren en Pontremolie deelgenomen. 1928 Reddingsexpeditie voor Nobile met vliegtuigen. De vlieger Tschechnowski koos als basis voor zijin drie-motorigt Junkers den ijsbrekers Krassin en de andere Russi sche vlieger Baboeschkin den ijsbreker „Malygin". De eerste heeft de Zappigroep gevonden en de tweede hield zich bezig met een on derzoek naar Amundsen in de Noordweste- ijjke Barentszee en voerde hier op het ys en op het koning Kareis land 15 landingen uit. Van andere belangrijke vluchten tijdens deze reddingsactie zyn nog te noemen die van de Zweden Lundberg en Sohyberg en eveneens van den Italiaanschen officier Maddalena. Op den vlucht van Tromsö naar Spitsbergen verongelukte Amundsen’s „La tham”, die door de Fransche piloten Guil- baud en Cuverville werd geleid bij welken tjes zioh ijlings nhnr het achterhuis bega ven. Met groote moeite èlhilgden de beide mannen erin te verhinderen dat de deur openwoei en de wind al wat zich in huis bevond1, vernielde. Eenmaal werden Mor rence en Salmon door de kracht van den orkaan toruggedrongen en met een hevigen slag sloeg de deur open. Na een heele poos lukte het hun. met inspanning van al hun krachten, haar weer te sluiten en opnieuw trachtten zij haar dicht te houden. Nog vóór ze in huis teruv waren was het al gaan stortregenennu begon het water naar bin- I nen te strooinen en te oordeelen naar het geloei en gebulder van den storm, en het gekraak overal in het rond, leek het hun, i alsof de plantage volkomen verwoesfi zou worden. i De palmen worden uit den grond ge rukt, schreeuwde Salmon. Daar! Morrence keek door een opening in een der luiken m de richting van de heuvels. Dw’ars over het grasveld, waar de ponny's gewoonlijk graasden, lag een palm, waar van de top door de kracht van den wind afgerukt wes Ken andere palm was door den wind opgenomen en een heel eind ver der neei gesmakt. Mevrouw Salmon en de kinderen waren naar de z.g.n. stormkamer gevlucht; een kelcterachtige ruimte onder het huis, waar zij voor het oogenblik veilig waren. Salmon wist niet beter dan dat Eulaliee zich bij hen bevond, maar dab was niet het gevad. Het meisje was bezig geweest haar pon- ny te voederen, toen "Morrence en Stflmon weggereden waren om de beesten in veilig heid te brengen. Zij hield zooveel van het VveiKë nioeuyxneuen er uezen tocni zyn veruonueu oewyzen ontauotkanue ge gevens, die ons mee ue meeste beremwuiig- nexu uoor uen vroegeren leider van meieoroiogiscne en oceanische aideenng van hei Kussiscne ministerie van marine, ur. L. Breiuuss, werden verstrekt. Id97 Een haiionexjpediiie van Andree en zyn beide metgezellen vanuit Spitsoergen. ue luchtballon „Oernenbezat een mnou<l van 4o<M) kuoieke meter. Verdwenen. 1907/1909 Pogingen van Wellmans met een bestuurbaar luchtschip. De start vanuit Spitsbergen mislukte en de tocht werd voor onbepaalden tyd uitgesteld. 1910 Ten einde de mogelijkheid van een poolviucht per luchtschip te onderzoeken, werd een proefvlucht georganiseerd, waar aan werd deelgenomen door Trips Heinrich van Pruisen, graaf Zeppelin, Prof. Herge- sell, prof. Miethe, e.a. Men kwam tot de overtuiging, dat de tijd voor poolvluchten nog niet ryp was. 1914 De eerste vlucht binnen het Noord poolgebied werd uitgevoerd door den Rus- sischen luitenant, I. Nagerski, vanuit No- waja Semi ja. Nagerski, die tot de door Dr. Breitfuss uitgeruste hulpexpeditie voor Sedow behoorde, voerde in Augustus 1914 vier vluchten met een watervliegtuig van Mauricefarm uit en bereikte 76° 20 N. Br. 1923 De Zwitser Mittelholzer en de Duitscher Neumann ondernamen gedurende de hulpexpeditie voor Amundsen met een Junkorsmachine een rondvlucht over de gletchers van Spitsbergen en bereikten den 80sten graad N. B. 1924 Verkenningsvluchten' van den vlie ger Odd Dahl van de Amundsen expeditie tusschen de Wrangeleilhnden en de Nieuw- Siberische eilanden vanaf het schip „Maud". 1924 Spitsbergen^-expeditie der Oxford- universiteit: Onderzoekingsvluchten boven N'oordoostland. 1924 Vluchten van Je ^us Tschoschnows- ki vanuit Nowaja Semlja over de Karische Zee. 1925 De expeditie van Mac Millan: de piloten Byrd, Schur en Rebep vliegen mer drie Amerikaansche „amphibie-vliegtuigen” vanuit Eton (West-Groenland) over de gletschers van Ellesmereland en Groenland en bereikten 79%0 N. Br. 1925 De Amundsen-Ellworth-expeditie (aantal deelnemers 6) met twee Dornier- wal vliegtuigen (piloten Riiser-I-arsen en Dietrichson)Start van Kingsbay, Spits bergen. Bereikt werden 87° N. Br. (10° 20” W. Lengte). By de noodlanding hier ging een machine verloren. Tijdens dezen tocht werd een diepte van 3750 Meter ge- peilda Terugkomst in Spitsbergen na 26 dagen. De wind komt uit hef noord-oosten, zei hij. Kapitein Morrence, ik geloof, dat ik straks uw hulp zal moeten inroepen en trouwens die van iedereen, dien ik op de plantage maar te pakken kan krijgen. Waarom John? vroeg zijn vrouw ver wonderd. Je denkt toch niet dat er een orkaan komt opzetten? Ik moet tot mijn spijt bekennen dat ik dat wel denk. Ik Verwacht het al een paar dagen, maar ik wilde je niet ongerust ma ken voor het absoluut noodag was. Maar ik zou je nu toch wel willen aanraden alles wat je denkt noodig te hebben in den kel der te brengen. Juffrouw de Ffoiesac en de kinderen kunnen je helpen. Wij zullen on- dertussolien de beesten in veiligheid bren gen. Gaat u mee kapitein Morrence, we heb ben geen tijd te verliezen! Toen Morrence en Salmon naar de weide galloppeerden,, zag^n zij boven de bosschen een groote, donkere wolk drijven, <fie steeds naderbij kwam, terwijl de wind hand over hand toenam. Nauwelijks hadden zij d» paarden in de stallen gedreven, of zij hoor den in de verte de boomen als niet< kraken onder het geweid van den storm. Al de arbeiders van de plantage waren op de wei de te hoop geloopen en hielpen hun mees- ter« Maar nauwelijks waren zij in het huis teruggekeerd en haddlen zij tijd gehad om haastig alle deuren en luiken te grendelen of Salmon’s voorspelling werd gëwaarheid. De wind was iets gedraaid en wierp zich nu met volle kracht op de voorzijde van Salmon’s woning. De planter schreeuwde Morrence toe om hem to helpen de zware voordeur tegen te houden, terwijl de zwar-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1931 | | pagina 1