ielyk ->nden! LANGI M-1- Deze Courant komt in vele duizenden De Provinciale weg langs letaal m gezinnen. Gegarandeerde oplage 6500 de Oostzijde der Gouwe. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN BERGAMBACHT, berkenwoude, bodegraven, boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle, tylEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWUK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. Ito. f117806 ZaterdagF (OkOotober 1931 70*Jaargang Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon-en Feestdagen ex 1 BEL O P 2084 Mtfilvmdmpi.l.h. Strut»' De verkeersweg Gouda-Waddinxveen-Boskoop-Gouwsluis Openstelling van het gedeelte GOUDA - WADDINXVEEN binnen enkele weken. r I Lone ZIET bladen uit het Dagboek van een Gouwenaar. 4 W**” Dinsdag 6 October. get den el boordverdedigingen, en te cassettes) f 36.75 IT ioie GLIM ig tijdverdrijf vanaf dor I 9.60 m 9.60 8 40 -8.40 stuk 5.00 2.50 - -275 - 2.75 itte lepels en lie je nooit be« poetsen, die azijn, mosterd or scherps ook aangetast,* let» 'erslijtbaar, die i ze geschuurd tog niet gaan omdat ze vlek» door en doorl t nieuwe pro» de fabrikanten ekende Gero» e ook dit de» ederlandsche ten volle ga» i Onthoud den ZILMETAI de belangrijke advertentie van H. Zandvo»M in dit blad Hy had de goede liefde tot de still’ en ware dingen. MARN1X GIJSEN. ar de overige et geïllustreerde „ZILMETA"' GOUDA—WADDINXVEEN—BOSKOOP—GOUWSLUIS. Hoe de weg volgens het Provinciaal Wegenplan wordt uitgevoerd. naar Gouda zal worden aangelegd, zoodat we8T waarlangs geen rjjwiel- f zal nummer bestaat uit twee bladen. KKRfa'rRRÏAn- rust te komen. Op die plaatsen zjjn de be lendende grondtWooken vaak tot eene hoogte van 4 a 5 M. boven hare oorspron kelijke hoogte opgeperst en was een stark geaccidenteerd en grillig gescheurd terrein ontstaan. De bodem der slooten lag hier en daar meters hoog boven he® maaiveld en de uit haar gewone sfeer geraakte water planten lagen verdroogd op de heuvel ruggen. Hoe uit zulk een chaos ooit een fatsoen lijke weg zou kunnen ontstaan was onze wel gerechtvaardigde vraag. We namen ons ernstig voor te zijner tjjd een s terug te komen om die_ vraag te be antwoorden. It is a long way to Tipperary... Was de weg naar Tipperary lang, de lengte van den weg GoudaBoskoop, onder onze bezwarende omstandigheden aigafegd, leek ons zeker tienmaal langer. Als oo&een kop koffie lekker gesmaakt heeft dan'wt» die toch zeker niet lekkerder dan na dien vermoeienden tocht door de kunstmatige duinenreeks Gouda—‘Boskoop, die nog meer op hare natuurlijke naamgenooten leek doordat geheels gezinnen, behoorlijk van Met bijzondere belangstelling zal ieder er ongetwijfeld kennis van nemen dat van den in wording zijnde verkeers weg GoudaWaddinxveenBoskoopGouwsluis binnen enkele weken het gedeelte GoudaWaddinxveen voor het verkeer zal worden opengesteld. Gouda in de allereerste plaats, maar ook de andere aan de'Gouwe liggende gemeenten, hebben ^ringend behoefte aan een behoorlijken verkeersweg, die de verbinding tus schen de gemeenten onderling tot stand brengt, daar de smalle weg door den polder Bloemendaal, die voor auto's gesloten is, daarin op abseluajponvoldoende wijze voorziet. Het Provinciaal Bestuur dat tot verbetetM^ai^e/^ea langs de Oostzijde van de Gouwe, Provinciaal Wegenplan, besloot, heeft met voortvarend heid dit werk aangepakt en thans zijn we reeds in het stadium gekomen dat een deel daarvan gereed is en weldra het verkeer daarover kan worden geleid. De stoere werkers aan dezen weg wedijveren met de spoormannen, die op korten afstand daarvan zich inspan nen om Gouda langs den ijzeren weg de verbinding te geven met de gemeenten aan de Gouwe gelegen, en binnen afzienbaren tijd zal nu spoor en auto, zij het langs andere banen, het begin- en eindpunt in een korte spanne tijds toi elkander brengen. De moeilijkheden bij den aanleg van beide wegen zijn In onzen slappen bodem ontzaggelijk; de uitvoering is kostbaar. Maar is de verbinding eenmaal verkregen, dan /s daarmede toch ook een werk tot stand gebracht, dat voor nu en in de toekomst vetn groote beteekenis is voor deze geheele streek. stiek, zonder dieet! rendig gebruik. Het ^BRANDER, Over- iting, onder strikte zenden. n staat alle brieven identic binnen zeer 20 Heuvelen en dalen. Nog enkele honderden meters droeg ons rijwiel ons op de gebruikelijke wijze en toen moesten de rollen te dien aanzien wor den verwisseld. We stonden n.l. voor een mooi duinlandschap langs de Gouwe, d.w.z. mooi om te zien, maar onmogelijk te berij den. En op tal van plaatsen was men bezig de duinenreeksen te verhoogen en te ver zwaren door steeds meer zand door motor- kracht uit de steeds maar af- en aanvaren de groote zandschepen van de Merwede aangebracht, in het weglichaain te storten. Met het rijwiel aan de hand of op den schouder trotseerden we het geval. We zagen, al zwoegende, dat vooral in een tweetal bocht-onileggingen enorme hoeveelheden zand noodig zjjn om een stabiel weglichaam te verkrijgen en hoor den dat daarvoor duizenden en duizenden kubieke meters zand noodig zijn; ook dat dit zand op meerdere plaatsen meer dan 10.M. in den slappen ondergrond is doorgedrongen om daar dan eindelijk tot Eene sterk golvende ligging van het weg vlak deed zien dat er nog wei eenigen tijd overheen zal gaan voordat een mooi effen ligging der bestrating zal zijn bereikt. We bemerkten voorts- tot ons genoegen dat ter plaatse van de gemeentelijke in dustrieterreinen de nieuwe weg niet de richting van het Jaagpad volgt, doch dat, tot verkrijging van een beter berijdbare bocht, de weg eenige tientallen meters naai de polderzjjde is omgtelegd. Ook :b door aan- plemping van een gedeelte der Gouwe aan weerszijden van de Spoorbrug achter de remmingswerken een beteren toegang tot den spoorwegdoorgang gemaakt, zoodat de bestuurders der van beide zijden aanko mende voertuigen elkaar nu kunnen zien aankomen. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring): 1—5 regels ƒ1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën In het Zaterdagnummer 20 bijslag op den prjjs. Liefdadigheids-advertentidh de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDËDEELINGEN: 1—4 regels ƒ2.25, elke regel meer ƒ0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden medèdeelingen bij contract tot zeer gereduceerden prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden dóór tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureux en onze agenteh en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zjjn. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad ƒ3.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zijn dagelijks geopend van ft—6 uur. Administratie en Redactie Telef. Interc. 2745. Postrekening 48400. ke werken nieuwe steunmuren van gewapend beton, zonder welke geen behoorlijke wegbreedte beschik baar zou zijn; nieuwe duikers voor uitwa tering van den polder Bloemendaal ter ver vanging van een over die uitwatering ge legen «smalle brug, terwijl de boordvoorzie- ningen over bijna de geheele lengte werden verbeterd om het zware lichaam van den normaal in de kruin 13.M. breeden weg tot steun te dienen. Einde 1930 werd aanbesteed het maken van den weg tusschen de Spoorbrug en Waddinxveen en het werk werd aan den laagsten inschrijver, den heer W. Bakker Tzn. te Gouda, opgedragen. Begin 1031 werd ook aanbesteed het maken van het wegvak WaddinxveenBos koop. Aan de laagste inschrijfster de N.V. Aanneming-Maatschappij v.h. Zanen en Verstoep te Gouda werd dit werk gegund. En sedert wordt aan beide wegvakken met flinken spoed gearbeid. Hoe het er eenige maanden geleden uitzag. Eenige maanden geleden meenden we eens een kijkje te moeten nemen ?n te gaan zien waar en wanneer we onze naburi ge gemeenten Waddinxveen en Boskoop met onze auto’s zouden kunnen bereiken, be stegen daartoe ons rijwiel en togen over het reeds voltooid gedeelte weg noord waarts, het onbekende tegemoet. AI direct viel op te merken dat de zware zandbelasting, die tot vorming van het weg lichaam is aangebracht! allerminst neiging heeft regelmatig te zakken. el-| Sedert de prilste jaren mijner vreugde bode jeugd,- ik mag wemaast zeggen sinds den merkwaardigen dag waarop zich in het wondervoue, geheimzinnig fijne netwerk van inyn hersenmassa ae eerste gedachte, gevolgd door de eerste geheel zelfstandige handeling, heeft ge vormd, is mijn belangstelling en myn hartstocht gericht geweest op die eigen aardige hooby, die gevaarlooze en toch zoo neerlijke hefheoberij die menschen vptLde meest uiteenloöpende karakters Win de verst verwijderde vastelanden samenbindt en in codegialen handel en hoffelijk ruilverkeer met elkander in Innige vriendschap dopt komen. ik bedoel hier de philatelte, de edele zegels PostzegelsHoe hebt gij mijn jeiigd- jaren vol doen zijn van de poëzie van het ongekende, van het verlangen naar de verre exotische eilanden, naar de vreemde, van hitte gezengde vorstendom men; hoe vol geestdrift en jonge verza melwoede gaf ik mij over aan uwe groote fascineerende bekoring. Hoe was geheel mijn vurige fantasie geboeid en ontke tend tegelijk als ik mij in volledige over gave boog over de blauwe, vettig door trokken cahiers waarin ik, op nette rijtjes (naar ik dacht, maar m werkelijkheid zoo schotsch en scheef) de postzegels plakte met groote klodders van de dege- 6OUD8CHE CRI R AM. En thans? De oude toestand niet meer te herkennen. En nu, enkele dagen geleden, hebben we weer eena poolshoogte genomen van gang van zaken. We mochten thans constateeren dat nijvere handen sedert ons vorig bezoek een grooten ommekeer hadden teweeggebracht in den toestand. - De rjjweg is klaar van Gouda tot Wad dinxveen, alleen is een tweetal korte stukje^ weg nog niet bestraat. Deze „sluitgaten” zullen, zoo vernemen wjj, worden gedicht als de weg voor het rijverkeer zal worden open gesteld. Het hreede tegel-rjjwielpad tus schen de spoorbrug en Waddinxveen is vol tooid en met het afwalsen van het jaagpad met een miniatuurmotorwals was men be zig. De markeerende grasstrooken tusschen rijweg en paden stonden in het mooie na jaarsweer in frischgroen. En als straks ook de bermen en beloopen zullen zijn begroeid zal deze weg, niet stijfrecht, maar met mooie geleidelijke overgangsbochten, een aangenaam ritje verschaffen. Sommige belendende hofsteden staan ge deeltelijk achter de grondkeerende muren; hinderlijk doet dat niet aan en het komt ons voor dat mogelijk eenige hinder van die muren voor de bewoners wordt teniet gedaan door het daartegenover staande ge not van een goeden verkeersweg naar de woningen in plaats van het vroeger bjj na onberijdbaar jaagpad. De vroeger diep weggezonken hofstede „Vaders Wensch” is geamoveerd en een niéuw huis met sousterrein is er voor in de plaats gesteld, wat ons heel wat prettiger te bewonen Ijjkt dan de vroegere laag ge legen hofstede. Ter plaatse van het vroegere smalle brugje over de uitwateringskom van den polder Bloemendaal, loopt de weg nu zonder versmalling over de nieuwe duikers door; de oude ten behoeve der werken aange kochte bouwvallige woning voor den machi nist van het poldergemaal is door een knus huis vervangen en het polderbestuur maak te van de gelegenheid mede gebruik het stoomgemaal een extra beurt te geven; men kent den ouden vervallen toestand‘een voudig niet terug. Op een paar honderd meter ten Zuiden van de Waddinxveensche brug houdt plots de weg op en worden we door een smallen doorgang tusschen enkele daar nog staande gebouwen en de Gouwe doorgeleid om zoo, voorloopig langs een bestaand wegje, den Brugweg te Waddinxveen te bereiken. Deze minder goede toestand zal echter wel bin nenkort tot het verleden behooren. Opvallende dingen. Een geheel gebouw ruim één Meter opgevijzeld. Op dit laatste gedeelte vallen ons nog i twee dingen op; in de eerste plaats de groote leegte langs de Oostzjjde der Gouwe ter plaatse ontstaan door amotie van eenige gebouwen en geboomte. In de tweede plaats dat een groot dubbel pand, eigendom van den heer M. de Roojj, zich zoo hoog boven de omgeving verheft dat het met een provisioneele trap moet worden bereikt. Ons werd medegedeeld dat dit vrjj nieuwe groote gebouw met sous terrein, waarin een zuivelfabriek, ten op zichte van den oprit van de toekomstige Waddinxveensche brug veel te laag zou komen te staan, waarom de eigenaar be sloot het eenvoudig hooger te plaatsen. Dit beteekenend werk werd, naar men ons ver telde, met heel veel tact en zonder eenige schade aan het bouwwerk, uitgevoerd door de heeren Omon c.s. te Nieuwerkerk a. d. IJssel. De opvjjzeling bracht het gebouw» ruim 1 Meter hooger, zoodat straks van „in de put douwen” geen sprake meer kan Bjjm 1 C-i 1 Openstelling GoudaWaddinxveen binnen enkele weken verwacht. Men schat den duur der nog aan dit weg vak restende werkzaamheden op ongeveer veertien dagen en na dit tijdsverloop zal aan het verlangen van velen om den weg GoudaWaddinxveen te kunnen berijden, vermoedelijk worden voldaan. Hopen we dat de ondergrond zich niet al te sterk wreekt over de opgelegde belas ting; het zou fnuikend zjjn voor den nu nog zoo mooi liggenden weg! WaddinxveenBoskoop komt later aan de beurt. We lieten ons leiden door de mededeeling van aanwonenden dat het wegvak Waddinx veenBoskoop nog moeilijk begaanbaar is, vooral omdat onze vroegere tocht daarlangs ons nog versch in het geheugen lag. Op meerdere plaatsen bestaan de heuvel reeksen nog en de tjjd om daarin te gras duinen is voorbjj. We hopen dat wegvak over eenige weken nog eens te bezoeken, om daarna van onza bevindingen ook hier te doen blijken. N het Provinciaal wegenplan is o.m. opgenomen een verkeersweg langs de Oostzjjde van de Gouwe, aanvangende bjj de Wasscherjj „De drie Noteboomen” te Gouda en eindigende te Gouwsluis, gemeen de Alphen aan den Rjjn. Deze verkeersweg zal eene lengte ver krijgen van rond 14 Kilometer. Resp. lig gen daarvan in.de gemeente Gouda 1650 M., in de gemeente Waddinxveen 4800 M., ifl de gemeente Reeawijk 1550 M., in de ge meente Boskoop 2280 M. en in de gemeente Alphen a. d. Rjjn 3800 M. De afstand van Gouda tot de Waddinx- veensche brug is rond 5,5 K.M., tot de Bos- koopsche brug rond 8,5 K.M. en tot Gouw- sluis 14 K.M. De weg zal, uitgenomen het gedeelte van het beginpunt te Gouda tot de spoorbrug in de Ijjn GoudaRotterdam, be.=taan uit ®en rjjweg, breed nominaal 6.M. en in de sterkere bochten 7.M., een jaagpad tusschen rjjweg en Gouwe, breed 1.50 M. een rijwielpad van tegels, breed 2.50 M. Weg en paden zjjn door grasstrooken on derling gescheiden. Tusschen het aanvangspunt en genoem de spoorbrug komt geen rijwielpad; naar meenen te weten in verband met de omstandigheid dat in de toekomst een toe gangsweg dan iets ten Noorden dier brug gedeelte Pad ligt, later van secundair belang worden. De aanleg in 1990 aangevangen sindsdien krachtig voortgezet. In 1930 werd het weggedeelte van het kinpunt toti de spoorbrug aangelegd en dat jaar werden tevens verethülendc joogenaamde „kunstwerken" gemaakt voor wegdeel Spoorbrug—Waddinxveen, wel- GOUDA-GOWSLXJIS

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1931 | | pagina 1