ielyk
->nden!
LANGI
M-1-
Deze Courant komt in vele duizenden
De Provinciale weg langs
letaal
m
gezinnen. Gegarandeerde oplage 6500
de Oostzijde der Gouwe.
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
BERGAMBACHT, berkenwoude, bodegraven, boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle,
tylEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWUK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
Ito. f117806
ZaterdagF (OkOotober 1931
70*Jaargang
Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon-en Feestdagen
ex
1
BEL O P 2084
Mtfilvmdmpi.l.h. Strut»'
De verkeersweg
Gouda-Waddinxveen-Boskoop-Gouwsluis
Openstelling van het gedeelte
GOUDA - WADDINXVEEN
binnen enkele weken.
r
I
Lone
ZIET
bladen uit het Dagboek
van een Gouwenaar.
4
W**”
Dinsdag 6 October.
get
den
el
boordverdedigingen,
en
te cassettes)
f 36.75
IT
ioie GLIM
ig tijdverdrijf
vanaf dor I 9.60
m 9.60
8 40
-8.40
stuk 5.00
2.50
- -275
- 2.75
itte lepels en
lie je nooit be«
poetsen, die
azijn, mosterd
or scherps ook
aangetast,* let»
'erslijtbaar, die
i ze geschuurd
tog niet gaan
omdat ze vlek»
door en doorl
t nieuwe pro»
de fabrikanten
ekende Gero»
e ook dit de»
ederlandsche
ten volle ga»
i Onthoud den
ZILMETAI
de belangrijke advertentie van
H. Zandvo»M in dit blad
Hy had de goede liefde tot de
still’ en ware dingen.
MARN1X GIJSEN.
ar de overige
et geïllustreerde
„ZILMETA"'
GOUDA—WADDINXVEEN—BOSKOOP—GOUWSLUIS.
Hoe de weg volgens het Provinciaal Wegenplan
wordt uitgevoerd.
naar Gouda zal worden aangelegd, zoodat
we8T waarlangs geen rjjwiel-
f zal
nummer bestaat uit twee bladen.
KKRfa'rRRÏAn-
rust te komen. Op die plaatsen zjjn de be
lendende grondtWooken vaak tot eene
hoogte van 4 a 5 M. boven hare oorspron
kelijke hoogte opgeperst en was een stark
geaccidenteerd en grillig gescheurd terrein
ontstaan. De bodem der slooten lag hier en
daar meters hoog boven he® maaiveld en
de uit haar gewone sfeer geraakte water
planten lagen verdroogd op de heuvel
ruggen.
Hoe uit zulk een chaos ooit een fatsoen
lijke weg zou kunnen ontstaan was onze
wel gerechtvaardigde vraag.
We namen ons ernstig voor te zijner tjjd
een s terug te komen om die_ vraag te be
antwoorden.
It is a long way to Tipperary...
Was de weg naar Tipperary lang, de
lengte van den weg GoudaBoskoop, onder
onze bezwarende omstandigheden aigafegd,
leek ons zeker tienmaal langer. Als oo&een
kop koffie lekker gesmaakt heeft dan'wt»
die toch zeker niet lekkerder dan na dien
vermoeienden tocht door de kunstmatige
duinenreeks Gouda—‘Boskoop, die nog meer
op hare natuurlijke naamgenooten leek
doordat geheels gezinnen, behoorlijk van
Met bijzondere belangstelling zal ieder er ongetwijfeld
kennis van nemen dat van den in wording zijnde verkeers
weg GoudaWaddinxveenBoskoopGouwsluis binnen
enkele weken het gedeelte GoudaWaddinxveen voor het
verkeer zal worden opengesteld.
Gouda in de allereerste plaats, maar ook de andere aan
de'Gouwe liggende gemeenten, hebben ^ringend behoefte
aan een behoorlijken verkeersweg, die de verbinding tus
schen de gemeenten onderling tot stand brengt, daar de
smalle weg door den polder Bloemendaal, die voor auto's
gesloten is, daarin op abseluajponvoldoende wijze voorziet.
Het Provinciaal Bestuur dat tot verbetetM^ai^e/^ea
langs de Oostzijde van de Gouwe,
Provinciaal Wegenplan, besloot, heeft met voortvarend
heid dit werk aangepakt en thans zijn we reeds in het
stadium gekomen dat een deel daarvan gereed is en weldra
het verkeer daarover kan worden geleid.
De stoere werkers aan dezen weg wedijveren met de
spoormannen, die op korten afstand daarvan zich inspan
nen om Gouda langs den ijzeren weg de verbinding te
geven met de gemeenten aan de Gouwe gelegen, en binnen
afzienbaren tijd zal nu spoor en auto, zij het langs andere
banen, het begin- en eindpunt in een korte spanne tijds
toi elkander brengen.
De moeilijkheden bij den aanleg van beide wegen zijn
In onzen slappen bodem ontzaggelijk; de uitvoering is
kostbaar. Maar is de verbinding eenmaal verkregen, dan
/s daarmede toch ook een werk tot stand gebracht, dat
voor nu en in de toekomst vetn groote beteekenis is voor
deze geheele streek.
stiek, zonder dieet!
rendig gebruik. Het
^BRANDER, Over-
iting, onder strikte
zenden.
n staat alle brieven
identic binnen zeer
20
Heuvelen en dalen.
Nog enkele honderden meters droeg ons
rijwiel ons op de gebruikelijke wijze en
toen moesten de rollen te dien aanzien wor
den verwisseld. We stonden n.l. voor een
mooi duinlandschap langs de Gouwe, d.w.z.
mooi om te zien, maar onmogelijk te berij
den. En op tal van plaatsen was men bezig
de duinenreeksen te verhoogen en te ver
zwaren door steeds meer zand door motor-
kracht uit de steeds maar af- en aanvaren
de groote zandschepen van de Merwede
aangebracht, in het weglichaain te storten.
Met het rijwiel aan de hand of op den
schouder trotseerden we het geval.
We zagen, al zwoegende, dat vooral in
een tweetal bocht-onileggingen enorme
hoeveelheden zand noodig zjjn om een
stabiel weglichaam te verkrijgen en hoor
den dat daarvoor duizenden en duizenden
kubieke meters zand noodig zijn; ook dat
dit zand op meerdere plaatsen meer dan
10.M. in den slappen ondergrond is
doorgedrongen om daar dan eindelijk tot
Eene sterk golvende ligging van het weg
vlak deed zien dat er nog wei eenigen tijd
overheen zal gaan voordat een mooi effen
ligging der bestrating zal zijn bereikt.
We bemerkten voorts- tot ons genoegen
dat ter plaatse van de gemeentelijke in
dustrieterreinen de nieuwe weg niet de
richting van het Jaagpad volgt, doch dat,
tot verkrijging van een beter berijdbare
bocht, de weg eenige tientallen meters naai
de polderzjjde is omgtelegd. Ook :b door aan-
plemping van een gedeelte der Gouwe aan
weerszijden van de Spoorbrug achter de
remmingswerken een beteren toegang tot
den spoorwegdoorgang gemaakt, zoodat de
bestuurders der van beide zijden aanko
mende voertuigen elkaar nu kunnen zien
aankomen.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring):
1—5 regels ƒ1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën In het Zaterdagnummer 20
bijslag op den prjjs. Liefdadigheids-advertentidh de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDËDEELINGEN: 1—4 regels ƒ2.25, elke regel meer ƒ0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden medèdeelingen bij contract tot zeer gereduceerden
prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden dóór tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureux en onze agenteh en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zjjn.
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad
per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt.
Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad ƒ3.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van ft—6 uur. Administratie en Redactie Telef.
Interc. 2745. Postrekening 48400.
ke werken nieuwe
steunmuren van gewapend beton, zonder
welke geen behoorlijke wegbreedte beschik
baar zou zijn; nieuwe duikers voor uitwa
tering van den polder Bloemendaal ter ver
vanging van een over die uitwatering ge
legen «smalle brug, terwijl de boordvoorzie-
ningen over bijna de geheele lengte werden
verbeterd om het zware lichaam van den
normaal in de kruin 13.M. breeden weg
tot steun te dienen.
Einde 1930 werd aanbesteed het maken
van den weg tusschen de Spoorbrug en
Waddinxveen en het werk werd aan den
laagsten inschrijver, den heer W. Bakker
Tzn. te Gouda, opgedragen.
Begin 1031 werd ook aanbesteed het
maken van het wegvak WaddinxveenBos
koop. Aan de laagste inschrijfster de N.V.
Aanneming-Maatschappij v.h. Zanen en
Verstoep te Gouda werd dit werk gegund.
En sedert wordt aan beide wegvakken
met flinken spoed gearbeid.
Hoe het er eenige maanden geleden
uitzag.
Eenige maanden geleden meenden we
eens een kijkje te moeten nemen ?n te gaan
zien waar en wanneer we onze naburi
ge gemeenten Waddinxveen en Boskoop met
onze auto’s zouden kunnen bereiken, be
stegen daartoe ons rijwiel en togen over
het reeds voltooid gedeelte weg noord
waarts, het onbekende tegemoet.
AI direct viel op te merken dat de zware
zandbelasting, die tot vorming van het weg
lichaam is aangebracht! allerminst neiging
heeft regelmatig te zakken.
el-|
Sedert de prilste jaren mijner vreugde
bode jeugd,- ik mag wemaast zeggen
sinds den merkwaardigen dag waarop
zich in het wondervoue, geheimzinnig
fijne netwerk van inyn hersenmassa ae
eerste gedachte, gevolgd door de eerste
geheel zelfstandige handeling, heeft ge
vormd, is mijn belangstelling en myn
hartstocht gericht geweest op die eigen
aardige hooby, die gevaarlooze en toch
zoo neerlijke hefheoberij die menschen
vptLde meest uiteenloöpende karakters
Win de verst verwijderde vastelanden
samenbindt en in codegialen handel en
hoffelijk ruilverkeer met elkander in
Innige vriendschap dopt komen.
ik bedoel hier de philatelte, de edele
zegels
PostzegelsHoe hebt gij mijn jeiigd-
jaren vol doen zijn van de poëzie van
het ongekende, van het verlangen naar
de verre exotische eilanden, naar de
vreemde, van hitte gezengde vorstendom
men; hoe vol geestdrift en jonge verza
melwoede gaf ik mij over aan uwe groote
fascineerende bekoring. Hoe was geheel
mijn vurige fantasie geboeid en ontke
tend tegelijk als ik mij in volledige over
gave boog over de blauwe, vettig door
trokken cahiers waarin ik, op nette rijtjes
(naar ik dacht, maar m werkelijkheid
zoo schotsch en scheef) de postzegels
plakte met groote klodders van de dege-
6OUD8CHE CRI R AM.
En thans? De oude toestand niet
meer te herkennen.
En nu, enkele dagen geleden, hebben we
weer eena poolshoogte genomen van
gang van zaken.
We mochten thans constateeren dat
nijvere handen sedert ons vorig bezoek een
grooten ommekeer hadden teweeggebracht
in den toestand. -
De rjjweg is klaar van Gouda tot Wad
dinxveen, alleen is een tweetal korte stukje^
weg nog niet bestraat. Deze „sluitgaten”
zullen, zoo vernemen wjj, worden gedicht als
de weg voor het rijverkeer zal worden open
gesteld. Het hreede tegel-rjjwielpad tus
schen de spoorbrug en Waddinxveen is vol
tooid en met het afwalsen van het jaagpad
met een miniatuurmotorwals was men be
zig. De markeerende grasstrooken tusschen
rijweg en paden stonden in het mooie na
jaarsweer in frischgroen. En als straks ook
de bermen en beloopen zullen zijn begroeid
zal deze weg, niet stijfrecht, maar met
mooie geleidelijke overgangsbochten, een
aangenaam ritje verschaffen.
Sommige belendende hofsteden staan ge
deeltelijk achter de grondkeerende muren;
hinderlijk doet dat niet aan en het komt
ons voor dat mogelijk eenige hinder van
die muren voor de bewoners wordt teniet
gedaan door het daartegenover staande ge
not van een goeden verkeersweg naar de
woningen in plaats van het vroeger bjj na
onberijdbaar jaagpad.
De vroeger diep weggezonken hofstede
„Vaders Wensch” is geamoveerd en een
niéuw huis met sousterrein is er voor in de
plaats gesteld, wat ons heel wat prettiger
te bewonen Ijjkt dan de vroegere laag ge
legen hofstede.
Ter plaatse van het vroegere smalle
brugje over de uitwateringskom van den
polder Bloemendaal, loopt de weg nu zonder
versmalling over de nieuwe duikers door;
de oude ten behoeve der werken aange
kochte bouwvallige woning voor den machi
nist van het poldergemaal is door een knus
huis vervangen en het polderbestuur maak
te van de gelegenheid mede gebruik het
stoomgemaal een extra beurt te geven;
men kent den ouden vervallen toestand‘een
voudig niet terug.
Op een paar honderd meter ten Zuiden
van de Waddinxveensche brug houdt plots
de weg op en worden we door een smallen
doorgang tusschen enkele daar nog staande
gebouwen en de Gouwe doorgeleid om zoo,
voorloopig langs een bestaand wegje, den
Brugweg te Waddinxveen te bereiken. Deze
minder goede toestand zal echter wel bin
nenkort tot het verleden behooren.
Opvallende dingen.
Een geheel gebouw ruim één Meter
opgevijzeld.
Op dit laatste gedeelte vallen ons nog i
twee dingen op; in de eerste plaats de
groote leegte langs de Oostzjjde der Gouwe
ter plaatse ontstaan door amotie van eenige
gebouwen en geboomte.
In de tweede plaats dat een groot dubbel
pand, eigendom van den heer M. de Roojj,
zich zoo hoog boven de omgeving verheft
dat het met een provisioneele trap moet
worden bereikt. Ons werd medegedeeld dat
dit vrjj nieuwe groote gebouw met sous
terrein, waarin een zuivelfabriek, ten op
zichte van den oprit van de toekomstige
Waddinxveensche brug veel te laag zou
komen te staan, waarom de eigenaar be
sloot het eenvoudig hooger te plaatsen. Dit
beteekenend werk werd, naar men ons ver
telde, met heel veel tact en zonder eenige
schade aan het bouwwerk, uitgevoerd door
de heeren Omon c.s. te Nieuwerkerk a. d.
IJssel. De opvjjzeling bracht het gebouw»
ruim 1 Meter hooger, zoodat straks van
„in de put douwen” geen sprake meer kan
Bjjm 1 C-i 1
Openstelling GoudaWaddinxveen
binnen enkele weken verwacht.
Men schat den duur der nog aan dit weg
vak restende werkzaamheden op ongeveer
veertien dagen en na dit tijdsverloop zal
aan het verlangen van velen om den weg
GoudaWaddinxveen te kunnen berijden,
vermoedelijk worden voldaan.
Hopen we dat de ondergrond zich niet al
te sterk wreekt over de opgelegde belas
ting; het zou fnuikend zjjn voor den nu nog
zoo mooi liggenden weg!
WaddinxveenBoskoop komt later
aan de beurt.
We lieten ons leiden door de mededeeling
van aanwonenden dat het wegvak Waddinx
veenBoskoop nog moeilijk begaanbaar is,
vooral omdat onze vroegere tocht daarlangs
ons nog versch in het geheugen lag.
Op meerdere plaatsen bestaan de heuvel
reeksen nog en de tjjd om daarin te gras
duinen is voorbjj.
We hopen dat wegvak over eenige weken
nog eens te bezoeken, om daarna van onza
bevindingen ook hier te doen blijken.
N het Provinciaal wegenplan is o.m.
opgenomen een verkeersweg langs de
Oostzjjde van de Gouwe, aanvangende
bjj de Wasscherjj „De drie Noteboomen” te
Gouda en eindigende te Gouwsluis, gemeen
de Alphen aan den Rjjn.
Deze verkeersweg zal eene lengte ver
krijgen van rond 14 Kilometer. Resp. lig
gen daarvan in.de gemeente Gouda 1650 M.,
in de gemeente Waddinxveen 4800 M., ifl
de gemeente Reeawijk 1550 M., in de ge
meente Boskoop 2280 M. en in de gemeente
Alphen a. d. Rjjn 3800 M.
De afstand van Gouda tot de Waddinx-
veensche brug is rond 5,5 K.M., tot de Bos-
koopsche brug rond 8,5 K.M. en tot Gouw-
sluis 14 K.M.
De weg zal, uitgenomen het gedeelte van
het beginpunt te Gouda tot de spoorbrug
in de Ijjn GoudaRotterdam, be.=taan uit
®en rjjweg, breed nominaal 6.M. en in
de sterkere bochten 7.M., een jaagpad
tusschen rjjweg en Gouwe, breed 1.50 M.
een rijwielpad van tegels, breed 2.50 M.
Weg en paden zjjn door grasstrooken on
derling gescheiden.
Tusschen het aanvangspunt en genoem
de spoorbrug komt geen rijwielpad; naar
meenen te weten in verband met de
omstandigheid dat in de toekomst een toe
gangsweg dan iets ten Noorden dier brug
gedeelte
Pad ligt, later van secundair belang
worden.
De aanleg in 1990 aangevangen
sindsdien krachtig voortgezet.
In 1930 werd het weggedeelte van het
kinpunt toti de spoorbrug aangelegd en
dat jaar werden tevens verethülendc
joogenaamde „kunstwerken" gemaakt voor
wegdeel Spoorbrug—Waddinxveen, wel-
GOUDA-GOWSLXJIS