HULLEMAN -AKW Wed. W. G. M. Hemmelder&Zn. J. maummaLm „DE SINUSVOX" Prijs van dit Apparaat f185.- Radio Technisch Bureau JOH, BEIJ De ontwikkeling der techniek. PIRINS&2 m Raadsels voor de Jeugd. Damrubriek. Hypotheek van f 4000, Th. Binnendijk Bent U al wezen kijken OFFICIAL DEALER Het Radio-ontvangtoestel wat ZONDER een aparte antenne afstemkring OOK SELECTIEF IS. Het voordeel hiervan is, makkelijke afstemming beknopte uitvoering en niet duur. Vraagt Demonstratie of Proefplaatsing. BLAUWSTRAAT 12 - TEL. 2254 ILL— Twintig jaar revolutie in China. Op 9 October begonnen. De opachudding, die een deel van China in den laataten tyd opnieuw tot een oor- logstooneel heeft gemaakt, heeft wederom de aandacht van Europa op het liemelsche ryk gevestigd, dat door oorzaken van binnen- en buitenlandschen aard sinds twintig jaar niet meer tiot rust is gekomen De inval der Japanners in Mandsjoerye neeft een zwak licht geworpen op de pro blemen van het Verre Oosten, weHoe in Europa veel te weinig bekend zijn. Twintig jaren zyzx voorbij gegaan, sedert den 9en October 1911, tioen met de opstandige be weging in Zuid-China de Chineesche revo lutie een aanvang nam, welke tenslotte ge leid heeft tot den val van de Chineesche keizerdynastie der Mandsjoe's in November 1911. De Mandsjoe's, die sinds 1644 in Chi na heerschten, waren geen Chineezen. Zy waren destijds uit) Mandsjoerye China bin nengedrongen (jn hadden de heerschappij aan zich getrokken. Dit bracht echter met zich mede, dat de Mandsjoe's door de na tionale Chineezen als vreemdelingen wer den beschouwd. Het heeft meer dan drie-en- een halve eeuw geduurd ,dat de golven der nationale revolutie in China door den Boxersopstand van 1900 een toestand van gisting te voorschijn hebben geroepen, waartegen het keizerschap in China niet meer opgewassen was. Europa heeft vai: 1911 tot op heden dikwijls en gaarne stel ling genomen tegen de Chineesche revolu tie, echter toch steeds met een geheel ver keerd begrip omtrent de omstandigheden. Men rekende met Europeesche maatstaven en dacht er niet aan, dat zulk een beoordee ling van China onmogelijk tot goede resul taten kon leiden. Weliswaar speelde ook China destijds met moderne vormen uit het Westen en werden ook in China frase's over' democratie en dergelijke Westelijke producten gebruikt; desniettegenstaande had de revolutie een gansch ander verloop. Met louter Europeesche begrippen kan men de wijze, waarop de „vader der Chi neesche revolutie", Soen^aC Sen en de ver slagen Juan Chi Kai, ddcMandsjoe-dynastie wegvaagden, niet begrijpen. Soen Yat Sen was van plan om, nadat hjj op fortuinlijke wyze de militaire macht in handen had ge kregen, welke in China steeds het voor naamste zal zijn, heti militair regiem te ver vangen door een regeering, die zich de ont wikkeling van het volk ten doel stelde. De aanvankelijk in het werk gestelde po gingen om een parlement of districtsparle- menten op tie richten, moesten spoedig wor den opgegeven, daar het parlementarisme in Europeeschen vorm een voor China ge heel ongeschikte regeeringsvorm is. Dat is reeds daarom het geval, omdat het een voudig onmogelijk is om in China, waarvan men niet eens weet of het 200, 400 of 600 millioen inwoners heeft), verkiezingen te houden. De idee van Soen Yat Sen om het volk op te voeden tot zelfregeering werkt heden in China nog na, precies zooals voor twin tig jaar. Al heeft China een grondwét op gesteld, dat) neemt niet weg, dat China ook thans nog, zooals twintig jaar geleden, in twee doelen, Zuid- en Noord-China met de hoofdsteden Hankau en Peking is verdeeld, waar in de afzonderlijke provincies de ver schillende gouverneurs nog met onbeperkte macht heerschen. Zelfs de Centrale Regee ring is afhankelijk van de macht van enke le, stieeds weer wisselende generaals. De revoluties, <Üe 20 jaar geleden is begonnen, is thans by lange na niet geëindigd. Maar wat ibeteekenen twintig jaar in het leven der Chineezen, die aan geen tyd den ken? Een kattapultvlucht van 1200 K.M. door Kapitein-Vlieger BLANKENBURG. Om de post tusschen Europa en Amerika sneller te kunnen vervoeren, heeft de Norddeutsche Lloyd in sa menwerking met do Deutsche Luft hansa de „Bremen" en de „Europa" met katapultvliegtuigen uitgerust. Het starten met een katapultvliegtu'g ia door de reusachtige versnelling, die het krygt, telkens opnieuw een verrassing, doch zoodra wy in de lucht zyn, voelen wij ons als een vogel. Wy cirkelen om het schip met gelukkig gevoel in ons hart en on- getwyfeld zyn de vele passagiers, die onze bewegingen volgen, even voldaan als wij over den goeden start. En dan gaan wy op het land af volgens de vooraf nauwkeurig aangewezen koers. Nantucket heet het eilandje, dat het meest nabij zijnde land voor ons vertegenwoordigt. Byna 20 minuten lang kunnen wy de „Europa" nog achter ons zien, dan verdwy- nen haar schoorsteenen onder den horizon. Nu bevinden wy om alleen tusschen den hemel en de zee. Aan alle kanten kunnen wij den horizon zien. Het lykt, alsof onder ons een groot donkerblauw, in het zonlicht blikkerend bord staat en daaroverheen een lichtblauwe stolp is geplaatst de wolken- looze hemel. Wy vliegen op 300 Sï. hoogte, niet hooger; nu kunnen wy n.l. aan de zee nauwkeurig de richting en de kracht van den wind zien en daarnaar onze navigatie bepalen. Wy moeten goed oppassen, dat wy koers houden. De marconist naast my zit maar met zyn Morsesleutel te seinen en ondertusschen schrijft hy snel de berichten op. Wjj ptaan in verbinding met de „Europa" en worden daardoor om het half uur „gepeild". Wij hooren dan, of wy ons ten Noorden of ten Zuiden van de voorgeschreven route bevin den. Verder geven wy om de tien minuten een teeken, dat alles in orde is. Een omwenteling in het postvervoer. Door propellers voortbewogen brieftorpedo'e door Ir. R. FFAUTZ. De hiprvolgende mededeelingen de bovenste stroomdraad op, waaraan ze volgens het principe van de zweef banen op gehangen zyn. Behalve de looprol bezitten ze nog een sturrol onderaan de torpedo, die eveneens op een sterke draad loopt. Deze draad heeft niet slechts de taak het omhul sel van de snelpost te leiden en voor onver wachte zwenkingen te bewaren, maar hy is meteen de noodzakelijke geleider naar de aarde. In de eenigszins cylindervormige ruimte tusschen de beide motoren bevindt zich genoeg ruimte, waarin de postzakken kunnen worden bewaard. Hy bezit in het midden twee opklapbare en afsluitbare deu ren, waarvan de sleutel zich aan het begin- en het eindstation bevindt. Om de torpedo vry over den bovendraad te laten loopen is deze, evenals de andere draden aan speciale, eveneens door my ge construeerde stutten geïsoleerd opgehangen, buitendien is er nog een derde, zoogenaam de veiligheidsdraad aan bevestigd. Deze heeft ten doel by byzonder groote snel heden ik denk aan 300 tot zelfs 500 K.M. te verhinderen dat de looprollen van den leiddraad afspringen. De grootte van de torpedo kan men natuurlyk geheel en al 'bepalen naar de eischen van de praktyk; ik heb een model gemaakt met een lengte van 130 tot 150 c.M. en een doorsnede van on geveer 30 c.M. De motoren inbegrepen is het gewicht van de torpedo ongeveer 30 K.G. Aan den romp van de torpedo heb ik ook kleine verstelbare draagvlakjes aangebracht die den druk van de torpedo op den loop- draad zullen verminderen, doordat by de grootste snelheden ook de omringende lucht een gedeelte van het gewicht draagt. Wanneer men zal vertrekken, worden de torpedo's beladen met de postzakken en op korte, afdalende en niet onder stroom staan de leiddraden gebracht. Zoodra zy vandaar op het onder stroom Btaande gedeelte ko men, beginnen de motoren automatisch te werken en geven de torpedo's een gemid delde snelheid van 350 K.M. per uur (be rekend naar de ervaringen, die men tot nu toe met door propellers aangedreven voer tuigen heeft verzameld). Op de plaats van bestemming is voor de torpedo's een uit loop gemaakt, die met het korte, niet onder stroom staande aanloopgedeelte overeen komt, doch nu opstygt. Behalve dezen uit loop zal men nog de beschikking hebben over een reminrichting in de derde „veilig heidsdraad", die zoo dicht den ondersten leiddraad nadert, dat 'zy de wieltjes lang zamerhand remt. Tenslotte is er nog een instrument geconstrueerd, dat in de Cen trale door lichtsignalen aangeeft waar de torpedo zich van oogenblik tot oogenblik bevindt. De rentabiliteit. Door massaproductie kan de prys van een torpedo op 400 Mark gebracht worden en de kosten van de baan met draagmarken zullen ongeveer 6000 Mark per K.M. bedra gen. Voor 2 millioen Mark zou men een torpedo-postlyn van Hamburg naar Berlyn kunnen aanleggen, compleet met alle ma teriaal. Elke torpedo bevat minstens 2000 brieven, zoodat men de expresse-port van 55 tot 30 pfennig kan laten dalen en toch nog voor elke rit 600 Mark ontvangt. De rit duurt hoogstens 1% uur, zoodat men gerust elk uur een tbrpedo kan afzenden; 48 ritten per dag geeft een opbrengst van 28.8000 Mark, <U. meer dan 10 millioen Mark per jaar, met een belegd kapitaal van 2 millioen! De inkomsten zullen echter nog grooter zyn, want er zullen weldra grootere torpedo's kunnen rijden met plaats voor een grooter aantal brieven. (Nadruk verboden.) "over een geheeie nieuwe snelpost zyn ontleend aan een gesprek, dat onze Berlynsche medewerker had met den uitvinder der „torpedopost", inge nieur Richard Pfautz, diens plannen tegenwoordig in het ryks-postminis- terie worden onderzocht. De geweldige ontwikkeling der techniek en vooral de verkeerssnelheid die aldoor meer wordt opgedreven, hebben met zich meegebracht dat de moderne mensch het middeleeuwsch langzaam vindt dat een brief voor den afstand Berlyn-Hamburg 24 uur poodig heeft. Maanden lang probeert voor al de handelswereld, de groothandel, de in dustrie, den tyd die het transport van brief en pakket in beslag neemt, te verkorten. Een zekere verkorting is dan ook werkeiyk zoowel door sneller Tyden van post? en D- treinen op de belangrijkste lynen, als door middel van de vliegpost reeds bereikt. By de verzending van post door middel van de spoorwegen speelt deze verkorting echter een zeer kleine rol. In slechts enkele geval len wordt een expresse-brief tegenwoordig sneller bezorgd dan drie of vier jaar ge leden. Slechts de vliegpost'is werkeiyk be- langryk sneller, doch deze heeft drie groote nadeelen: ie. zy is veel te duur, 2e. de post- vliedienst wordt te zeer beïnvloed door de weersgesteldheid, 3e. een regelmatige vlieg- postdienat is slechts óp zeer groote trajec ten rendabel. Voor kort heeft men nog toe gegeven dat ondanks de groote vooruitgang dien men heeft bereikt in vluchten by slecht weer en by nacht, het nagestreefde doel, n.l. een zeer regelmatige vlucht „volgens dienstregeling", nog niet is bereikt en ook nog niet binnen afzienbaren tyd zal worden bereikt. En verder wordt toegegeven, dat ook in de toekomst aan byzonder vluchten voor postbezorging over trajecten van 500 tot 1000 K.M. nog nauwelyks kan worden gedacht, doch dat men zich ook dan met het meenemen van post in passagiersvliegtui gen zal moeten behelpen. De Torpedopost. Daar ik overtuigd ben van het zeer groo te belang, dat een 100- of 200-procentsbe- spoediging van brief- en pakketpost op korte afstanden voor ons economische leven zou hebben, heb ik er reeds langen tyd ge leden over nagedacht hoe men deze bespoe diging zou kunnen doorvoeren, zonder dat de porti-kosten zouden moeten worden ver hoogd. Ik ben daarby spoedig tot de met vliegtuigmotoren gedreven verkeersmidde len gekomen, waarvan b.v. de Kruckenberg- sche railzeppelin en de verschillende water- zeppelings met propeller-aandryving juist in den laatsten tyd vele practische resul taten hebben gehad. Snelheden van 500 tot 600 K.M. zullen voor deze verkeersmiddelen zonder meer be reikbaar zyn; ze zullen echter door de zeer groote kosten, die de bediening van deze voertuigen met zich meebrengt, in de toe komst nauwelyks populair worden. Daar naast zal de veiligheid der passagiers nog vele technische moeiiykheden met zich mee brengen, die eveneens veel geld kosten. Als electrotechnisch vakman heb ik ge probeerd een klein, onbemand vaartuig met een electrisch gedreven schroef te con- strueeren, dat goedkoop en economisch is: de torpedopost. Technische byzonderheden. Deze „torpedopost" is in vorm gelyk aan een torpedo en wordt gebouwd van licht metaal, waarin twee electromotoren zyn gebouwd. De motoren werken volkomen on afhankelijk van elkaar en nemen de nood zakelyke krachtstroom over de looprol uit baalnt het. U niest. Uhial iia»lFiniHia DwVVl vihOIIQviIi Neemt direct bH de eerste verschijn selen Aspirin-Tabletten, welke erger voorkomen en de pijnen verdrijven. Lctopdtnomnjaband. PrfsWcts. Zoo gaan de eerste uren snel voorbij. Het begint te schemeren, doch wy kunnen de zee onder ona nog goed z:en. Het zeewier vormt kilometers lange bruine strepen op het water. Ik herinner my nog, hoe wy aan boord eens een klompje van dat zeewier hebben opgevischt en welk een gewriemel van kleine diertjes er toen uitkroop. De zee is vol leven. Dikwyls zien wij groote kegel vormige scholen van dikke bruinvto.ohen, die lange sprongen over het water maken, dat wit schuimt en opspat. Slechts eens versohynt in de verte een schip. Plotseling zie ik een klein: voorwerp voor ons uit op het water drijven. Als wy dichterbij komen, zie» wy dat het een klein roeibootje is. Een roeibootje op de open zee, honderden kilo meters van de kust... Ik daal zooveel mo gelijk en cirkel er omheen. Het is leeg; niets duidt op de aanwezigheid van een mensefce- lyk wezen. Wy geven weer vol gas. De hemel wordt donkerder! gaandeweg vervagen alle kleuren. De zee wordt grauw en steeds vaker zien wij breede witte stre pen op het water staan van de opkomende avondnevels. Plotseling staat er ook voor ons uit zoo'n witte wand. Wy schakelen de instrumenten in om automatisch te kunnen vliegen en bevinden ons het volgend oogen blik midden in de dichte witte damp. De marconist tracht in verbinding te komen met de radiopeilstatidns op het Amerikaan- sche vasteland, doch' daar zyn wij nog te var vandaan en bovendien beletten ernstige atmosferische storingen elke verbinding. W(j moeten dus wachten. Intusschen moeten wy ervoor zorgen, dat vier Wyzer- tjes voortdurend op hun bepaalde streep biy'ven staan. Telkens ontmoeten we korte windvlagen, die de wyaers als dol heen en weer doen slaan. Doch met de drievoudige stuurinrichting brengen wy ze telkens weer op hun plaats. Ik begin leeiyk honger te krygen; wy vliegen al vyf uur. Dan stoot de marconist my aan; hy schrijft yverig op zijn notitie blok. De Amerikaansche stations langs de kust zyn met peilen begonnen. Spoedig weten wy nauwkeurig, waar wy zyn, n.k. 8 zeemylen van Nantucket. Ik breng een ver betering van 10 graden in den koers aan en als nu die ellendige mist optrekt, kunnen we over een uur op Nantucket zyn. Boven ons wordt het al lichter; soms kunnen wy de zon als een mat-glazeiude schyf er door heen zien. Wy sttfgen 20fr Meter en inder daad zyn wy plotseling uit de mistbank. Onder ons ligt de" golvende, fel-witte nevel massa en geheel daarachter schynt bet land te liggen als een zwarte lage bergketen. Doch dat is gezichtsbedrog; het zyn nevel- beVgen, waarop de schaduw van zeer hooge wolken valt. Het laatste uur van de vlucht kruipt langzaam om. Eiadeiyk beginnen wy in de nevelmassa onder ons zeer geprononceerde golvingen te zien» terwyi op sommige plaat sen de nevel reeds vaneengereten is. GedjK rende een kort oogenblik zien wy door, eten van de gaten de zee. Dan dg brandjng en dan een paar seconden lang stranden groen begroeide duinen, waarover nog de nevel in afzonderlyke lappen ligt. Dat moet Nan tucket zyn. Wy melden deze positie aan de „Europa" en zetten nu verder koers naar New-York. Het laatete traject meet nog 360 K.M. Wy ontvangen een weerbericht: geen mist te New-York. Wy zien nu groote blauwe plekken de zee en dan stygt de Amerikaansche kust uit de witte nevels op. Long Island vertoont de schoonste kleu ren, de badplaats Concy Ishuid een vleesch- kleurig gewriemel. Brooklyn, Manhattan met zyn wolkenkrabbers en de haven- met de vele schepen. Midden daartusschen lan den wy; dadelyk worden de postzakken van ons overgenomen. Onze vlucht van 7 uur beteekent, naar men ons mededeelt, een ver snelling van het postvervoer van ongeveer 36 uur. K- (Nadruk verboden.) Uit de werkplaatsen der wetenschap. ffoe ontstaat petroleum? door Prof. Dr. P. KERSBERGEN. De vraag, hoe de petroleum ontstaan is, is zeer oud en heeft reeds velen tot naden ken gestemd. Den laatsten tyd heeft men echter ten aanzien van deze vraag groote, misschien zelfs beslissende vorderingen ge maakt. Twee wegen zyn mogelyk: De petroleum kan óf uit anorganische stoffen zyn opge bouwd óf door ontbinding van organische stoffen zyn ontstaan. Voor de eerste stel ling werden verschillende argumenten aan gevoerd. Allereerst dat een soortgeiyk pro cédé reeds algemeen bekend is, n.l. het ont staan van acyteleen uit calciumcarbid en water. Het calcium-carbid is hierby de ver tegenwoordiger van een groep van stoffen, die uit koolstof en het een of andere me taal bestaan. Het opgewekte acyteleen is een koolwaterstof, inplaats waarvan ook andere koolwaterstoffen, in het byzonder ook de vloeibare koolwaterstoffen van de petroleum kunnen komen. Ongetwyfeld zyn zulke procedé's chemisch mogelyk en als verder argument voor deze opvatting kan men nog wyzen op het feit dat men ook ip meteoren koolwaterstofdampen heeft gecon stateerd. Daar is een ontstaan langs orga- nischen weg nauwelyks denkbaar. Toch moest men deze verohderstelling laten varen, omdat vastgesteld werd dat de in de natuur voorkomende petroleum, zoo als de natuurkundige zegt, „optisch actief" is. Deze eigenschap hebben veel organische stoffen, b.v. byna affe suikersoorten, daar entegen op anorganische wyze ontstane stoffen nimmer. Men kan dan ookaantoonen dat by de vorming van petroleum het cho- lesterin, de geheimzinnige voor de vitami nen zoo belangrijke stof, een belangrijke rol speelt. Men kon zelfs aantoonen, dat kunst matig verkregen, optisch niet actieve pe troleum deze eigenschap wel verkrygt, zy het ook in geringere mate, als men er cho- lesterin aan toevoegt. Cholesterin kan echter vanzelfsprekend slechts langs organischen weg ontstaan zyn. Dit zou een bewys kunnen zyn voor de theorie dat petroleum langs organischen weg ontstaan is. Waarschynlyk is de pe troleum ontstaan door ontbinding van vet ten, die in alle dierenlichamen aanwezig zyn. Men kan het kunstmatig slechts doen by aanwezigheid van z.g. katalysatoren, d. w. z. de stoffen die niet direct by het pro cédé betrokken zyn^ maar in geringe hoe veelheid aanwezig zyn om de reactie tot stand te brengen. Of er in de natuur ook zulke katalysatoren aanwezig zyn is nog de vraag, maar daarvoor staan haar ook veel langere tyden ter beschikking en mis schien heeft het wel vele duizenden jaren geduurd voordat het vet in de koolwater stoffen van de petroleum veranderde. Den allerlaatsten tyd werd men er op merkzaam op gemaakt, dat deze verande ring van vetten in petroleum aan zekere voorwaarden is gebonden, n.l. aan de wer king van bacteriën, die onder afsluiting der lucht en onder verhoogden druk arbeiden.. Als dat zoo is, geschiedt de vorming van petroleum ongeveer op gelyke wyze als die van steenkool, waarby men volgens de laat ste onderzoekingen ook zulke ondoordring bare lagen voor noodzakeiyk houdt. Er is echter nog een tweede belangrijk punt. De vorming van petroleum kan slechts plaats vinden onder voor lucht ondoordring bare lagen en neemt langen tyd in beslag. Dat wil niets anders zeggen dan dat de lagen langen tyd ongestoord moeten biyven en uit de groote verspreiding van de petro leum zou men dus kunnen opmaken, dat de geweldige gebeurtenissen, die de lagenfor- maties over uitgestrekte gebieden versto ren (dus aardbevingen) de zeldzame uit zondering, ongestoorde ontwikkeling der aardoppervlakte regel ia. De vorming van petroleuih veronderstelt den massadood van levende wezens. Wy kunnen ons eenigszins indenken hoe dit ge gaan kan zyn: afsnijding en daarna uitdro ging van baaieh langs de kust, waarin een -rijk*«dierenleven was, het plotseling toe- stroomen van zout water in door zoetwater- dieren bevolkte meren of omgekeerd en der- gelyke meer. Zooals wy steenkolen moeten be schouwen als een geschenk van voorwereld- lyke plantenwerelden, moeten wy de petro- leumbronnen als een dergelyk geschenk van voorwereldlyke dierenwerelden beschouwen. Dit geschenk is echter aan een massadood gebonden. Voor do Huisvrouw. Polijsten van messen. Elke goede huisvrouw is er byzonder op gesteld, dat alles blink en glimt in keuken en kamers. Een vap de dankbaarste onder werpen der huisvrouweiyke zorg is wel het tafelmes. Het is net of de boterham veel lekkerder smaakt, wanneer die gesneden wordt door een helder gepoiyst mes. Eij wat staat het niet keurig, al die prachtig glin sterende messen op het witte tafellaken. Het poiysten dient naturiyk niet om de mes sen te scherpen, doch zuiver en alleen om ze glimmend te maken. Het beste li dus de i het siypen te poiysten. Hiervoor este een plank met kurk, lino- 1 gebruiken. Strooi daar- ilpoeder of blauwsteen, gestampte amarilsteen, ^yaeroxyde en alumi- |Blauwsteen begaat Beide middelen Lgebruiken ze dan «n om black me- messenj kunt a leum c op een Amarflpi een erts^ niumoxydel uit fyngestn zyn nogal i ook in de huisl taal te poiy sterf Doch om op onze messen terug te komen, wryf die stevig op de plank met amaril of blauwsteen heen en weer, tot ze blinkend genoeg zyn. Om dit te beoordeelen, houdt men ze in de schaduw. Vertoonen ze dan geen donkere plekken meer, dan zy ze goed gepoiyst. Dat komt, omdat in de schaduw de goed blank gepolyate messen het zeer klein beetje licht toch nog weerkaatsen. Niet voldoende gepoiyste messen kunnen dat niet en vertoonen dan doffe, donkere plek ken. Messensiypen. Messenslypen is nu eenmaal een werkje, waaraan de meeste huisvrouwen een broer tje dood hebben. En toch moet het gebeu ren, wanneer men tenminste prys stelt op nette sneedjes brood, in plaats van vornie- looze hompen, en bovenal, op tevreden ge zichten aan tafel. Want het is wonderlijk, hoe slecht een bot mes aan de ontbijttafel op het humeur der huisgenootenwerkt. Voorkomen is beter dan genezen en daarom voorkom zooveel mogelyk het slypen der messert door een zorgvuldige behandeling van deze ^etwerktuigen. Dus, snyd het brood niet op een. bord of schaal, doch op een hou ten plank; druk niet al te hard door, alsof u door de plank heen wilde snyden; heusch, als het brood alleen maar gesneden is, is dat ruimschoots voldoende. Hetzelfde geldt voor vleeschsnyden. Doe dat ook op een plank. Een steenen of porceleinen bord is zoo hard, weet u. En als u een kurk bij moet snyden, doe dat dan niet met een van de messen uit de messenbak, doch gebruik daar een oud mes voor, speciaal gereser veerd voor dergelyke messenmoordende karweitjes. Ook moet u met uw messen de kachelhoutjes niet bewerken en er ernstig voor waken, dat uw Pietje geen mes kaapt, om dat mooie latje tot sabel om te vormen. Zyn er vlekken op uw messen gekomen, wryf die weg met een kurk of een schijfje appel, dat u eerst in wat blauwsteen of amarilpoeder, desnoods aangemaakt met wat saolie, wryft. U moet natuurlyk stevig drukken en in de breedte van het mei schuren. Roestvlekken krygt u er heel ge- makkelijk uit, door de messen met raapolie in te smeren en ze daarna een paar dagen in de watten te laten liggen. U moet eens Oplossinge van de raadselB van vorige week. 1. Arkansas. 2. Koe, eend, uil, mug. 3. Pelikaan, eland. 4. Na regen komt zonneschyn. 5. Amersfoort, Oldenzaal, Drachten, Ter- neuzen, Gennep. De prijs viel by loting ten deel' aan ADRIANA BOUMAN, Willem Tomberg straat 30, Gouda. Nieuwe raadsels. 1. Myn eerste is een edel metaal, m\jn tweede kan zwemmen en myn geheel eveneens. 2. Welk lichaamsdeel zit in een koord?' 3. Een klein platvisehje, een bosch en een klinker vormen samen een plaats in Noord-Holland. Welke? 4. Kruisraadsel. Op beide kruisjeslynen komt de naam van een voorwerp, dat dikwyls allerlei kostbaarheden of schatten bevat. xxxxxxxxx le rij een medeklinker. 2e een lichaamsdeel. 3e een rond voorwerp. 4e een dag per week. 5e 't gevraagde woord. 6e een arbeider. 7e een edelsteen. 8e een boom. 9e een medeklinker. 5. Zomers zyn wy groen of bruin, Staan in bosch, park, laan en tuin. 's Winters zyn wy meestal kaal, Ja, maar toch niet allemaal! Enk'le soorten biyven groen, Hebben vadk een vreemd fatsoen. Zeg nu vlug, wie of wy zyn, Ieder kent ons, groot en klein! 6. Met M ben ik een eiland, met v een viervoetig dier, met b schepen en mei p wandelplaatsen. Oplossingen inzenden aan de redactie v*n de Goudsche Courant, Markt 81, Gouda. Koloniaal-Instituut. Da derda amganj van da Volkenkundig* afdeellng v*n het Mueeum gereed gekomen. Nu de inrichting van den derden omgang van de Volkenkundige Afdeeling van het Museum van bet Kotopiaai Instituut gereed gekomen, kan het geheeie Volkenkundig Museum als ingericht worden beschouwd. Het ia thans 5| jaai geleden, dat met de mriehting®w«rkzaanihed«n van het-mueeum <.en aanvang werd gemaakt, eu toen op 9 October 1926 de offkcieele opening van het museum plaats had, kon de eerste omgang voor de bezoekers toegankelijk worden go- ,tekl De inrichting werd daarna voortgezet ea zoo volgden respectievelijk op 17 October 1927 de opening van de groote zaal en op 14 April 1928 dtie van de achtertorenkamer eu de achtertueachenzaai van den tweeden omgang. In 1929 werden de beide toren kamers van den derden omgang onder han den genomen en kou reeds m den loop van dat jaar aan de bezoekers van het museum tot deze beide zalen toegang worden ver leend, medio November 1930 werd met de inrichting van de laatste groote zaal op den derden omgang een aanvang gemaakt. Thans is ook dit werk afgeloopen en hiermede is de geheeie volkenkundige afdeeling voor de bezoekers opengesteld. In groote lijnen heeft de indeeling van de museumruimte, die voor het volkenkundig museum (buiten de groote lichthal) onge veer 2000 M2. beslaat, als volgt plaats ge had. Op de groote zalen van den eersten en tweeden omgang zijn de verschillende vol kenkundige groepen van de Nederlandeclie Koloniën, geographiscli gerangschikt, onder gebracht, te weten: Java, Sumatra en Bali op den eersten omgang eu de overige Bui tengewesten Borneo, Celebes, de Molukken, Nieuw-xGuinea en de z.g. Kleine Soöna- eólanden op den tweeden. De derde omgang werd uestemd voor speciale verzamelingen n.l. in het midden de weefgetouwen en weef sels van den Archipel met aan weerszijden verzamelingen betrekking hebbende op da overige volkskunst; uitbeelding van vogel- typen, maskers, ivoor-hoorn- en bronebe werking Bovendien aan het eene uiteinde der zaal verzamelingen van Atjeli eu Zuid- Ceiebes. Het andere uiteinde d» zaal ia in genomen door collecties uit de aan den Ar chipel grenzende gebieden van Zuid- en Oost-Aaié, Britacih-Ind&e, Achter-Indië, Chi na en Japan. Ook de zes torenkamers van het museum verkregen een afzonderlijke bestemming. Beneden; Hindoeïsme en Schatkamer, twee de omgang, l'raehistorie met Antliopologie en Tempelkamer; derde omgang- Inland- Bche scheepvaart met Visscherij en Koper- afdeelïng. ln"3ö achter tusschen zalen werden uit gestald op den eersten omgang de Inland? sche landbouw en op den tweeden omgang West-Indië als overgang naar de daar voor komende collecties van het Handelsmuseum Tenslotte is de hoqge en ruime lichthal be nut om daarin groote stukken op te stellen, woals de modellen van inlandsehe woning typen. een»complete gamelan van MMdeai- Java en een origineele Balische verbran dingstoren met verbrandingsstelling. Bij de inrichting van het geheeie Museum i8 ge tracht naar overzichtelijkheid en aantrek kelijkheid, zoodat de typeerende inheeonsche beschavingeuitingen van de Nederlandsohe koLomën zooveel mogelijk tot haar recht komen. Wat nu betreft de pas voltooide derde om gang, daaromternt moge nog een en ander worden ir.edlegedeeJd. In de koperkamer is thans een vrij vol ledige verzameling aanwezig van alles wat de volkskunst in den Archipel aam produc ten van koper- en messingbewerking ople vert, zoowel op het gebied van huisraad en keukengerei, als van opschik, wapens en «t atleetukken. ,nt> Naast een verzameling koperwerk, waar van de versiering door middel van ciselee ring is aangebracht, is ook het fraaie Suma- traamsche koperwerk vertegenwoordigd, waarbij de versiering tegelijk met het stuk eenigszins en relief wordt gegoten Tot de belangrijke stukken in deze collec tie aanwezig behooren een groote Hindoe- Javaansche klok uit ongeveer de 9e eeuw; een oud-J avaansche sirihstel waarvan de bak gegoten is in den vorm van een Hindoe- Ja vaunsch leeuwtye, eenige oude 16de eeuw- sc-Jie koperen heimeh wetke thans nog als poesokastukken m de Molukken worden be waard, een paar koperen grafurnen van Zuid-Celebes en een stel in koper nagemaak te oèpatjara (zifverta rijkesoeraden) van Jogjakarta. Het midden van de koperkamer wórdt in genomen door een porceleinkast, waarin zijn uitgestald verschillende meereadeels uit China en Nedjerland-Indië geïmporteerde porceleinen en aardewerkborden. Hieronder worden fraaie exemplaren aangetroffen o a. uit de Sung en uit de Ming-periodie en en kele zeldzame geglazuur aaiden komen uit Aohter-lndié- Twee groote wanden van Ja- paraascn houtsnijwerk dekken de muren. Van de groote zaal wordt het middenstuk ingenomen door 4 groote en 2 kleine kasten, waarin een U-tal weefgetouwen van ver schillend typa zijn uitgestald: Nieuw-Guinea Soemba, Borneo, Sangthe, Tanunbar, Atjeh, Gajo, Zuid-Sumatra. Deze verzameling geeft dan ook een overzicht van de diverse in den indischen Archipel on gebruik zijnde syste men van weefgetouwen, van de wijze, waar op de schering is opgespannen, van de me thoden bij het ikatten op schering of inalag in gebruik enz. Van de twee speciaje verzamelingen van Atjeh en Zuid-Celebee aan het begin van de zaal, wordt vooral de aandacht gevestigd op het Atjehsoh koper^prk, opgesteld in de wandkast met een achtergrond van kam lainbajoeng, fraaie donkerblauwe zijden weefsels met een rijk en stijlvol ornament, van goud- en zilverdraackweefBel. Daar tegen over treffen wij een historische kast aan, die voor een land als Atjeh op oorlogsher inneringen wijst, ala een oude Atjeeche oor- logsvlag, oude bommen en kogels, stukkeu betrekking hebbende op T'oekoe üemar en zijn tijd, enz. De godsdienst van Atjeh geeft een over zicht van de verschillende voorwerpen bij den Mohammedaanseften cultus in gebruik, b.v. jn mimbar (preekstoel), allerlei moskee- benoodigdheden, karana, Bidsnoeren, e.d. In het. middenpad is een zeer oude geglazuurde aarden martavaan opgesteld en omringd door fraai bewerkte Atjehsche grafsteenen. Dan volgt een collectie, die een beeld geeft van het beschavmgsbezit van Zuid-Celebes, smaakvol uit gekleurde reepen gevlochten, mandenwerk, met en zonder zilverdraad- versiering, typen van vaartuigen voor han del en visscherij, allerlei stukken bij ani mistisch ritueel in gebruik en zeer interes sante uit aardewerk vervaardigde beeldjes Aan de andere zijde der zaal vinden wij oen verzameling uit Oost- en Zuid-Azië, China, Japan, Voor- en Achter-lnfflë In de wandkast bevindt zich een keurcoilectie van JapanscJi lakwerk met en zonder goudlak, bakjes, bladen, koipmen, doozen,, standaards gepolijst koperen spiegels en wapenrekke^. Tegen den achterwand zijn eenige mood uitgevoerde, gelakte met paarlemoer en Ivoor versierde wandborden en No-mnAkere opge hangen. Verder wordt nog de aandacht gevestigd op stukken, in gebruik bij den Chineesohen eeredienst, tempellampen, geborduurde muurbekleeding, een pLaat, een huisgod voorstellende, en uit speksteen gesneden beeldjes. Van die Britech-Indisóhe afdeeding worden nog de groote van albast vervaardigde Boe- dha-beedden genoemd, evenals de fraaie uit koper en brons gegoten beeldjes en ritueele voorwerpen. Van de soheepvaartafdeeling in de voor- torenkamer werd reeds eerder melding ge maakt. Thans is hieraan toegevoegd een vis- scherij-afdeeling. Behalve de t<ypeerënde stukken op de in- landsche visscherij betrekking hebbende, vinden wij hier een collectie voorv een beeld geven van de toepassing bij de visscherij en een uitgebreid stukken, praehistorisoh gereedschap, voor rood en geel verven, schelpfragmen] alles afkomstig uit een voorhistorische penheuvel ter Sumatra's Oostkust. De Economische Crisis Een onderhoud met den politieken leider der Vrijzinnig-Democraten. Mr. H.?P. Merchant. Een redacteur van het' Persbureau Vaa Dias te Amsterdam heeft dezer dagen een onderhoud gehad met Mr. H. P. Marchant, lid der Tweede Kamer en wethouder van 's-Graveuhage. Het gesprek met den heer Marehant liep over de moeilijkheden, waar mede de Nederlandsche industrie te kam pen heeft, over de mogelijkheid om daar verbetering in te brengen en of <üe verbete ring te bewerken zou zijn door een alge- roeenë loonsverlaging. De heer Marehant begon meit te zeggen, dat hij geen nieuw licht kon ontsteken over de crisis en haar gevolgen. Alles wat er mogelijkerwijs over gezegd kon worden, was reeds gezegd,' maar hij wilde gaarne nog eetis enkele waarheden bevestigen, die wel alge meen bekend zijn, maar niettemin nog wel eens gezegd mogen worden. Gevraagd naar de mogelijkheid om door ijet uitvoeren van groote werken de werk loosheid te beperken, antwoordde Mr. Mar ehant, dat het ondernemen van belangrijke werken natuurlijk de werkloosheid vermfin- •tert- Wij loden daardoor echter nieuwe ko- pitaallasten on ons met aJIe moeilijkheden, welke daaruit in de toekomst kunnen voori- komen. Daarmede is dus rekening te hou den. ..Meent u, dat wij het risico voor verdere keningen met aflossingen en rentebetaling u°g ep ons kunnen nemen?" ..De toestand is zeer onzeker en voorzich tigheid is geboden. Men kan maar niet door blijven gaan met leemen, vooral niet, waar óe markt voor ons zoo beperkt geworden Wij kunnen in het buitenland eigenlijk al leen nog maar in Parija terecht, en dat zou natuurlijk alleen mogelijk zyn,, indien geen voorwaarden van politieken aard aan de lee rling zouden worden verbonden. Maar on danks deze moeilijkheden, geloof ik toch, dat wij wel iets verder zouden kunnen gaan dan de regeering op het oogenblik van plan is. Het stopzetten van de Zuiderzeewerken zou al zeer oneconomisch zyn. Men kan wel zeg gen, dat de waarde van den grond, zèils by normale prijaen, de kosten met meer kan dekken, maar dit standpunt schijnt mij toch onjuist. De betekenis van Brabant en van andere deeien van ona land hangt toch niet uitsluitend af van de waarde van. den grond doch in de eerste plaats van het bestaan, dat de bevolking er kan vinden. Het belang gaat veel verder dan de waarde van den grond. Men zou alleen tot stopzetting van de Zuiderzeewerken kunnen besluiten, als men van meenih'g is, dat landbouw- en zui velproducten hebben afgedaan. Maar als men zich stelt op het standpunt, dat wij straks te gronde zullen gaan, 'kan men niet reges- ren." Vervolgens vroegen wij den heer March ast nog naar zijn meemng over de steunvprleë- tting aan industrieën om op deize wijze de werkloosheid te vermxnderan. „Deze steunregeling mag alleen Iran tijdp- lykan aard zijp en daarbij zeer beperkt. De betrokken industrie zal hebben te bewijzen, dat zij indercfiaad levenskrachtig is en door den steun er bovenop zal komen." Daarna kwam hek gesprek op loonsver laging en de wensohelijkhöid om deze ver laging georganmseerd tot stond te brongen, dat wil zeggen,, tkxïr, onderling overleg van alle organen, welke daarbij betrokken zyn. 'i'e dien aanzien formuleerde de heer Mar- cbant zyn standpunt als volgt: „Er zyn verschillende collectieve contrac ten, welke bmneo eenigen tijd alioopen en het ia volkomen te begrypea, dat de Vak beweging alles in bet werk stelt om loons verlaging te voorkomen. Evenzoo is bet te begrijpen en uit economisch oogpunt wel licht met onjuist, dat de werkgevers de Ico nen naar beneden trachten ie krijgen. Dit 'is 'hun belang, niet alleen voor dit oogen blik, maar ook vóór later, wanneer weer betere verhoudingen zullen zijn ontstaan. De ondernemers kunnen dan een nieuwen aanloop tot ioonsveihooging afwachten. En daarom geloot ik, dat de ondernemers by bun aisch voor verlaging meer denken aan de toekomst, dan aan liet beden. Ik ben echter een absoluut tegenstander van bet streven naar loonsverlaging als middel om de industrie op de been te hou den. Men moet de zaak met zoo algemeen bezien. Is er een geval, dat een industrie dreigt onder te gaan uit de bewezen oor zaak van te hoogo loon en dan is verlaging aangewezen. Maar in dat geval zal mem bij de arbeiders dan ook geen halsstarrigheid aantreffen. De mensch en blijven heusch lie ver aan liet werk tegen minder loon, dan dat zij werkloozeiisteun krijgen. Het os edi tor dwaasheid te beweren, dat een algemee^ ne loonsverlaging een aJgameeue mdustri- eeto opleving ten gevolg* zou hebbeni»e arbeiders zijn werkelijk niet weigerachtig om ook iets te dot»; voorbeelden uitt den laatsten ,tyd wyzen duidelijk aan, dat in ge vallen, wanneer een industrie dreigt te groude te gaan tengevolge van het loonpeil ei een schikking getroffen kam worden. Wanneer loonsverlaging noodzakelijk is wyst zich dit vanzelf aanOflze industrie kwijnt met tengevolge van te hooge loonem maai* tengevolge van allerlei omstandigheden. Kyk eens naai Philips. De misère hier heeft met de toornen mets te maken, l'liilipB zat met groote credieten die niet worden afgedaan, niet onverkoopbare vdorraden wellicht, er zijn nog tal van andere oorzaken." „Bent u ook van meemng, dat wij Op weg zijn naar een blijvend lager niveau, zooals Dr. Galijn onlange hééft betoogd?" „Wij zijn op weg naar een blijvend lager, prijsniveau. En wanneer dit gepaard moet gaan met verlaging van het loon, wordt dat an zei i aangewezen eri nogmaals dam blijken de arbeiders niet. onhandelbaar. Maarm den stroom der ontwikkeling van bet sociale leven ontvangt het kapitaal een voortdurend kleiner deel van het provenu en de arbeiders een atoedji grooter. En daar moet rekening mede gehouden worden. Wan neer tie spannende veer der arbeidersorga nisatie werd weggenomen zouden alle ioo- nen plotseling sterk dalen, de Nieuwe Kot- terdamsche Courant zou juichen, maar haar gejuich zou slechts van korten duur zyn, want er zou werkelijk geen verandering ten goede komen De redactie van de Nieuwe Rotterdamsche Courant schijnt te meemen, dat, wanneer vandaag dp Iconen dalen, mdr- gen de mdustrieele opleving begint. Dat ls dwaasheid, elk geval moet afzonderlijk be oordeeld worden en ejfc* 'loauBtng kan c8t slechte voor hdhr zelf .uitmaken. Zou men werkelijk denken, dat.de leiders van het N.V.V. zoo dwaas waren om te gelooven, dat de loonen jy Holland' maar gehandhaafd konden blijven, wanneer zy in Engeland, Frankrijk, Duitschland en overal om onB heen dalen?. Natuurlijk niet, dat weten rij zelf zeer goed Maar verlaging moet inciden teel blijven." Onder redactie van de Damclub „Gouda". Secretaris de la Reylaan 14, lokaal der club, Markt 49. Probleem No. 779. Zwart schyven op: 7, 12/16, 18, 20, 22, 81, 36. Wit schyven op: 21, 24, 27, 29, 33, 42, 43, 45, 47/49. Probleem No. 780. C Zwart schyven op: 3, 4, 7, 9, 12/14, Uj, 25, dam op 26. Wit schyven op: 20, 23, 28, 29, 31/34, 39/41. Oplossing van Probleem No. 777. Wit speelt: 33—28, 28:19, 25 24, 45—40, 49:40, 34:5. Oplossing van Probleem, No. 778. Wit speelt: 36—81, 39—34, 26—21, 28—22, 22 4 z. 30 of 50: 48. In probleem Np. 778 was vergeten een witte schyf op 96. RUILBUREAU voor bons ea plaatjoi. Hebben verzonden aan: J. C. van Z. te Gouda: 3 Van Houten's bons. A. G.-de B. te Gouda: 40 Van Nelle's bons. J. van B. te Gouda: 21 Van Nelle's bonp. E. van W- te Gouda: 12 Klaverbladplaat jes, 36 Donszeimann's bons. T. N. te Moordrecht: 205 Lever's bons. F. J. B. te Gouda i 27 Lever's bons. E. J. v. A. te Gouda: 25 Droste's bons en Platen. .,..i Jo Q. te Gouda: 11 Droste's bons «n platen. H. v. d. P. te Gouda: 30 Van Nelle's bons. J. de W. te Gouda: 40 Verkade's _Zee- water bons en platen. B. v. T.-H. te Gouda: 10 Van Houten's bons. Mej. C. B. te Oudewater: 39 Hagzegels. Mej. S. M. te Gouda: 57 Lever's bons. Mevr. B. K. te Gouda: 45 linnenkastjxms. Hebben reeds verschillende malen-jn onze ruilrubriek er op gewezen dat de bons en plaatjes van Verkade voor het album Zee water aquariuyi en terrarium voor ons Ruilbureau geldig zouden zyn tot 15 Oct. 1931. Willen hieraan streng de hand hou den. U kunt deze bons nog inzenden, zy worden echter gewaardeerd a 4 punten. Let wel! By de fa. Verkade kunt u deze bons ruilen tot 1 Januari 1932. Hebben genoteerd voor: A. G.-de B. te Gouda: 20 Lever's bons (zie verder de mededeelingen). P. van E. te Gouda: 3808 punten, te vol doen of in Dobbelmann's platen, of in Dros- ta's bons of platen. D. v. d. N. te Gouda: 16 Hagzegels. T. den U.-O. te Gouda: 10 Droste's bons (zie mededeelingen). J. Sch. te Gouda: 67 Droste's bons of pla ten (zie mededeelingen). A. den B. te Gouda: 46 Hagzegels. Mevr. B. te Gouda: 39 Cactussen bons. J. A. F. te Gouda: 957 punten, te verdee- len of Lever's of Dönszelmann's bons. H. de J. te Gouda: 71 Dobbelmann's pla ten. M. P. te Gouda: 52 Pelikanen. A. B. te Gouda: 70 Kiaverbladplaatjes en 130 Koffie Hagzegels. De bons en plaatjes voor het cactussen- album hebben b(j ons ruilbureau een ruil waarde van 8 punten. Mededeelingen voör: A. G.-de B. te Gouda: Hebben thans nog genoteerd staan voor u buiten het onder de noteeringen genoemde 1632 punten. Heb ben d.d. 17-12-'30 gevraagd wat u hiervoor wüde hebben, cmtringenToT^usver geen be- richt hieromtrent. T. den U.-O. t« Gouda: vond uw naam niet in de krant. Wilt u even zien G. Crt. d.d. 26-2-'81, daar staan voor u genoteerd 87 Droste's bons, deze mededeeiing hebben we herhaald in de G. Crt. van dM. 29-8-'31. U bent thans het eerst aan de beurt. J. Sch. te Gouda: U hebt gevraagd zoo mogelyk diverse nummers van de Droste's platen. Zooveel mogelyk voldoen we hier aan, maar ais u aan de beurt bent, zenden we datgene wat we in voorraad hebben. U kunt dan by de fa. Drosté te Haarlem rui len wat u hebben wilt. U krygt dan nieuwe platen ook, dat laatste laat by ons wel ééns te wenschen over. Zyn dan reed» door veler handen gegaan. Droste's bons voor kop en schotel zyn ook geldig voor platen en omgekeerd. P. van E. te Gouda: Uhebt ook gevraagd nprfr Pette's plaatjes of Indiaantjes. Heb ben indertijd gevraagd of er liefhebbers waren voor deze album, niemand heeft er getaald met welk berichtje, hoe klein ook, hiermede zyn (haar) liefhebberij hiervoor te toonen. Hebben daarom de Pette's platen niet opgenomen. Mede met 't oog op de thans verschenen Cactussenalbum van de fa. Verkade, die toch bet meest gaat. H. v. d. P. te Gouda: U staat nog ge noteerd voor 68 Pelikanen. „Cactussen", aldus heet het nieuwe album van de firma Verkade te Zaandam. Wilt u nog een beoordeeling van dit boekwerk? Overbodig lykt ons dit. Als alle albums van deze firma is ook dit welverzorgd, neen er is maar één woord het album is „af. Vooral dit jubileumnummer. Uiterste zorg is hier weer aan besteed. Overal vindt men cactussen, in arbeiders woning zoowel ais in de heerenhuizen. Het is een mode-plant. Dit album zal daarom veel worden gevraagd en de bons en plaat jes en platen zullen veel worden geruild, daar zyn we van overtuigd. Aanschaffingskosten zyn ditmaal 1.-*- per album. Voor de vulling van het Cactussenalbum zyn noodig: 120 kleine plaatjes 1 bon is 120 bons 12 vierkante platen 4 bons is 48 bons 7 lange platérf'è 6 bons is 42 bons Totaal 210 bans De geldigheidsduur der bons loopt thans van 15 October j.l. tot 1 Maart 1933. By de artikelen, zooals koek, worden geen plaatjes of platen meer gedaan, alleen bons. Titelplaat van Cactussen is niet apart verkrygbaar. Voorziet u tijdig van een al bum, het zal storm loopen. Het is een prachtwerk. HET RUILBUREAU. gevraagd op landerijen en woning Brieven met prijsopgave onderNo. 4443, Bureau Goudsche Courant, Markt 31. Begrafenis - Ondernemer, Gouw* 32t (over de Conttele) Wij hebben reuzensucces met onze BAMKET800RTEH NEEMT OOK lirntms EENS PROEF., Ikaloot ISB. -SS- 40 GOUDA, KLEIWEG 20 TELEFOON Mo 2850 TM UNivtWUe CA» De FORD TUDOR me! portieren de meest geschikte zakenauto voorzien van onsplinterbare voorruit en roestvrij nikkel kost thans -s.f 1920. Vraagt vrije demonstratie ot proefrit.^

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1931 | | pagina 4