Voor hot Nationaal Crisis-Comité 5 Zn. Deze Courant komt in vele duizenden gezinnen. Gegarandeerde oplage 6500 letaal Gebakken Spiering, Bokking enz. den geheelen dag warm verkrijgbaar P. G Scharleman Jr. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN. ModBlwasscherijF».J. H.v. Stnatin galg, en toen voelde ik alles «jnder mij weg glijden. Ik viel... viel en werd opeens wak ker: 70* Jaargang Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen ex verk, voor Uw 88 Uw Ver- oor >ruik, het klein- grootste, ook kleurenwerk, f is in staat ken, fraai van >0OPENDOÖ? - 4 billijk lug geleverd. en van Uw verwonnen! I BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOU DER A K, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. voor Uw par- FEUILLETON. DE ZILVERKONING. BEL OP 2084 «o. 17854 A HAI-1ÏTRA GEEFT DUS ALLEN DIRECTIE GOUDSCHE COURANT. in 1 kes, dig ni naar het .55. •ijs- Advertentiebureux en onze agenten en moeten dai ireau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekei ng i Maar ook honder- I irwonnen; een ver- I ruggegeven. Neemt I vereenigen, om het goed en zilver op de Sinterklaaskoeken te plakken. Er werd op die bijeenkomsten naar hartelust gegeten en gedronken en het ging er ruw toe! Nog lange jaren is ook dit gebruik in zwang ge- Ibeven. Hildebrandt, we herinneren het ons allen, geeft in zyn Camera Obscura een kleurig beeld van zoo*n verguldavondje, maar in de 19de eeuw ging het al heel wat kalmer toe, eri een overheidsverbod wab toen niet meer noodig. De Sinterklaaslied jes wie kent ze niet? zyn al van ouden datum. Het „Sunter Claes”, zoet hey- ligh man, trek je besten tabbert an, enz. dateert al uit de 17de eeuw. En... 't leeft nog. Ook in de kerken werden in de 17de eeuw de weezen en ouden van dagen op Sinter klaasavond niet vergeten, zij werden ont haald en kregen dikwijls geschenken en geld. Op het platteland werd St. Nicolaas niet alleen etende en drinkende en dansende ge vierd, maar in sommige streken hadden nog andere feestelijkheden plaats. In Rijnland b.v. waren de boeren gewoon, indien hun het geluk te beurt viel, op dezen dag hun koeien in het land te mogen melken, al hun volk te onthalen op melk en beschuit. In 1777 bestond dit gebruik nog te Leimuiden. Prof. Dr. Jos. Schrijnen behandelt even eens de rol, die Sint Nicolaas in het volks leven speelt in zijn „Nederlandsche Volks kunde”. geen vlekken» nieuwe Gero, bestand tegen 'elke andere sta is vlelcvrij it en is on. antie van jrikanten H I v e r. BO per zijn gra mij als hij mij jij er bent, ben ik niet onge- 'iasy faikes vragend De Nederlandsche Dagbladpers heeft besloten te voldoen aan het verzoek van het Nationaal Crisiscomité om aan haar leden te vragen het streven van dit comité te steunen. Wij zijn ook gaarne bereid onze medewerking te verleenen om het Nationaal Crisis-Comité in de gelegenheid te stellen zijn vleugels zoo breed mogelijk uit te slaan. Er zal in dezen winter veel geleden worden als de poging van het Comité niet voldoenden weerklank vindt. Duizenden in den lande zijn van verdiensten verstoken en zijn dus aangewezen op wat hun door Rijk en Gemeente wordt ver strekt. Dat is evenwel slechts het allernoodzakelijkste. Daarnaast hebben deze slachtoffers van de tijdsomstandigheden ook behoeften waarin moet worden voorzien, teneinde de gezinnen voor verval te behoeden. Wij meenen dat het overbodig is een verder woord van aanbe veling te schrijven, omdat het doel van het Nationaal Crisis-Comitc geen verdere omschrijving behoeft. Alleen dringen wij er op aan, dat ieder naar de mate van zijn draagkracht bereid zal gevonden worden een offer te brengen. Vooral heden, op den St. Nicolaasavond, waarin in talrijke gezinnen een stemming van vreugde en tevredenheid heerscht, moet er aan worden gedacht dat er zeer velen zijn, die dezen avond in groote bekommernis doorbrengen. Vele kleintjes maken één groote, laat men dit voor oogen houden en iedereen zijn of haar gift aan ons toezenden, opdat wy deze kunnen afdragen aan het Centraal Comité te ’s-Gravenhage. Men kan de giften inzenden aan onze administratie of door storting of overschrijving op onze postrekening 48400 (met ver melding: Voor het Nationaal Crisis-Comité). Firma’s die een zeker bedrag beschikbaar willen stellen, te leveren in goederen in natura, kunnen dit eveneens aan onze administratie opgeven. De bij ons ingekomen giften zullen in ons blad verantwoord worden. Gij doet er een goed werk mede. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt Franco per post per kwartaal ƒ3.15, met Zondagsblad ƒ3.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA by onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zjjn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef En je moeder dan? Vol spanning wacht te hij haar antwoord af. Moeder zal erg blij zijn, u te zden, zij spreekt altijd over u, ze zou zoo graag (wil len weten wie u toch is! Wie bent u eigen lijk? vroeg ze plotseling, haar kinderlijke doordringende blikken op hem vestigend Wie ik ben? stamelde hij verschrikt. loe, zegt u het eens. Nu, ik ben een kondng. Maar wat voor een koning, dan, hield z® aan. Ik ben de ..Zilverkoning", tenminste zoo word ik genoemd. Maar nu moet ik heusch weg. Cissy, zeg moeder maar goeden dag. Het viel hem hard te moeten gaan, doch de kans om ontdekt te worden was te groot,, als hij nog langer bleef., Hij hukte zich over het kind en gaf het. een kus. Zij kuste hem terug en greep zijn hand. Toe, lieve Zilverkoning, gaat u toch niet weg, moeder wil u zoo graag zien, wacht u even dan zal ik haar dadelijk halen. Denver keek op zijn horloge, en riep Jai- iog steedfa met een bedroefd geaicht tweetal stond te kijken. (Wordt vervolgd). LANGE TIENDEWEG 75 TELEF. 3202 HOLL. GEROOKTE PALING. MAKREELEN, enz. GOlliMHE C0I1BANT. Evenals de Wilde Jager en Sint Maarten „rijdt” Sinter klaas door den schoorsteen. En inderdaad, de schoorsteen is de koker der geestenwereld, de verbindingsweg tusschec hoogere wezens en de. gewone wereld, de ndme, oudcrwetsche schoorsteen boven den haard, het gezellige middelpunt van het intieme, huiselijke leven. Onder den schoorsteen wordt de schoen geplaatst, vandaar dat de uitdrukking „een schoen zetten by iemand synoniem is met iemand iets afbedelen”. Sinderklaas, zoo merkt Van der Ven op in zyn „Neder- landsch Volksleven”, was en is misschien nog, een huwelyks- makelaar, een afgezant van Amor. Het wordt daarom be grijpelijk, waarom de „marse peinen herten” met de „Vrij sters en vrijers” reeds in Bre- dero’s dagen de plompe „dui vekaters^ en „Varkenskoeken” vervingep, het oude Sinter klaasliedje van „Hans die wil trouwen” gerpt een duide lijker licht op de beeltenis van den Sint. Ook met het bakken van de „Vrysters en Vrijers”, zooals wy ze nu nog in hun oude vormen kennen, bemoeide de overheid zich. In Arnhem werd in 1632 een keur uitgevaardigd, waarby het bakken van Sinterklaaskoeken werd verboden, om dat deze ,,’t facoen van eenige beelden had den”. Zooals dit meer gaat, trok de Arn- hemsche burgery zich van dit overheids verbod niets aan en bakte er lustig op los. Ook op ander gebied gaf de oude Bisschop van Myrte aanleiding tot botsingen. In 1782 was de verhouding tusschen Patriotten en Pruisgezinden uiterst gespannen. In Den Haag tooiden de laatstgenoemden zich met oranjelinten, zingend trokken zy door de straten en op de huisdeuren van patriotten slaand, werd „Oranje boven" geroepen. Hoe wel de heele geschiedenis vrij onschuldig was, grepen de patriotten, hevig veront waardigd, het gebeurde aan om het op te blazen tot een oproer, dat „Sint Nicolaas had aangekweekt”, zooals ze zich uitdruk ten. Zoo zien we dus, dat Sint Nicolaas, de eeuwenlange vriend van volwassenen en kinderen, in vroeger dagen dikwyis aan leiding tot wrijvingen gaf. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot deiT bezorgkring) 1—5 regels ƒ1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 1—5 regels ƒ1.55, elke regel meer ƒ0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 20 byslag op den prys. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN1-4 regels ƒ2.25, elke regel meer ƒ0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen by contract tot zeer gereduceerden prys. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zyn. doogenloos striemt, *t is alsof men op een bed met spijkers ligt, dat geweten, ’t is een 1 processie van duivels, ’t is of er duizend i schuldige spiegels mijn ellendige schuldige „ik” weerkaatsen. Slaap, Jaikes, spreek mij er niet van. Er is niets ergere van de slaap van een moordenaar. Zoo heb ik de laatste vier janen moeten slapen. Ik viel dus gister avond in slaap, en droomde dat wij in Ne vada waren, en wij zaten op een troon, zij en ik, het leek een groote rechtszaal en men bracht een man voor mij, van moord be schuldigd, en toen Ik het schuldig voor hem wilde uitspreken, verreeg Geoffrey Ware uit zijn graf en staarde mij aan. staarde naar op dien noodlottigen nacht, zooals steeds zal blijven aanstaren, tot ik sterf. Èn toen sprak hij: verdwijn van uien troon, jij ellendeling, hoe durf je te veroor- deelen? En toen was het of hij mij bij de keel greep en omlaag sleurde, en we wor stelden en vochten als beesten, lang, héél lang Eindelijk had ik hem vast, onwrikbaar vast. En toen zag ik uit den hemel een groote beenige hand naar beneden grijpen. Zij greep naar mij,, de klauwen.knelden zich om mijn hart en sleurden mij in de gerechts zaal terug, voor den rechter en die rechter was Geoffrey Ware. Ik smeekte om eepade, tevergeefs. En de hand greep me weer als een roofvogel zijn prooi en zette mij bij den Sinterklaas In vroeger dagen. Waar de overheid zich mee bemoeide. 5 December! Een datum, die in deze lag landen by de zee niet gemakkelyk onopge merkt voorby gaat. Oud en jong, arm en ryk, wy allen maken dezen dag in meer dere of mindere mate tot een feestdag, een dag van geven en bly maken, een dag, waarnaar vooral de jeugd al dagen van te voren vol verwachting verlangt. Een dag van traditie. Onze ouders en grootouders vierden het al, maar... al véél, héél veel vroeger was „Nyclaesdach” zooals het in een Dortsche rekening van 1360 werd ge noemd, een dag van dezelfde importantie als nu. Dr. G. D. J. Schotel geeft aardige byzon- derheden over Sint-Nicolaas in lang ver vlogen dagen. In 1363, zoo vertelde hy, was Jan van Blois, heer van Gouda en pair van Frankryk op Sint Nicolaasdag te Dordrecht. Spoedig was hy omringd door „scoelnaers” (schooljongens), die hem „om geit tot hae- ren hochtyt van Sint Nicolaas” vroegen. In de 15e eeuw ontmoet men ook het be kende St. Nicolaasbrood, dat de Grieken in zee wierpen om het slechte weer te stillen. St. Nicolaas toch was de patroon der zee varenden en de groote schutsheilige van handeldry'vende steden, zooals in Holland, van Amsterdam, Staveren en Kampen. Zoo deelde men in 1403 te Dordrecht „coninc, claescoeck en taert aan die kynders op hun patroon St. Nyclaes” uit. Het schoenzetten dateert al uit de 16e eeuw, het was toen als1 nu: 'd morgens werden de kinderen met de goede gaven van den grooten kindervriend verrast. In den gouden eeuw werd het St. Nicolaasfeest veel „tumultueuser” gevierd dan nu, het werd zelfs zóó erg, dat de over heid er zich mee ging bemoeien, en het ten strengste verbood. De vroede vaderen van Delft b.v. vaardigden reeds in 1607 een keur we zouden nu spreken van een politie verordening uit, waarin het verboden werd op 5 December kramen op het markt terrein we vertalen het 17e eeuwsch voor het gemak maar in modem Nederlandse*! op te slaan waar ip goederen verkocht worden, waarvan mer^ ,dan later de kinde ren weer wys maakt, rdat St. (Nicolaas ze hen geschonken heeft. De vroedschap gaat echter nog verder, ze verklaren omstandig hoe ze er toe ge komen zyn, dit verbod uit te vaardigen: het Sinterklaasvieren strydt niet alleen tegen de goede orde en de zeden, maar het leidt de menschen van den waren godsdienst af en brengt wangeloof en afgodendienst, wat I in een welgeordende en Christelyke stad niet getolereerd kan worden. Veel zorgen baarden den kerkeraad de vooravonden van het St. Nicolaasfeest, dan toch gingen „vryers” en vrysters” zich by den bakker De uren van verdriet moeten wij ver geten, maar niet wat zij ons leerden. Uit het Engelsch van ALFRED WILSON BARRETT. 33 (Nadruk verboden). Een half uur lang wel heb ik plannen zitten maken, plannen voor een gelukkige toe komst met haar en de kingenen, weg, vèr weg van het verleden, vrij, veilig en ge- eerd,, in vrede levend met de geheele wereld. O. Jaikes, ik wac toch zoo gelukkig, ik kon van opwinding niet in slaap vallen en mijn laatste gedachten waren: Morgen zal ik haar zeggen, dat ik leef, morgen zal ik haar ■in mijn armen nemen, en haar gelukkig m,a- ken. En dat zal gebeuren ook. meneer Will, dat zal gebeuren, riep die oude man zenuw achtig, laat ik haar nu dadelijk gaan halen. Er lag iéts gebiedens, iets ernstigs in Den vers stem teen hij vérVolgde: Eihdelijk, viel ik in slaap, in een diepe alaap. Weet je wat dat ie Jaikes een moor- denaarsslaap Het ie in zoo’n slaap dat het geweten wakker wordt, het geweten dat de Ziel aan den schandpaal kluistert en mee kennend. Komt u oils in ons nieuwe hui» opzoeken? Maar wat saheelt u toch, meneer, u huilt? Bent u verdrietig? Zijn hart klopte ontetuimig, hij legde zijn arm om het slanke meisje en gaf het een hartelijke kus. Neen, nu jy er bent, ben ik niet onge lukkig, hoor Cissy! Cissy keek Jaikeg vragend aan. Weet jij dan niet wie deze aardige me neer is, Jaikes? Neen Oissy, zei de oude man en hij keek zijn meester hulpeloos vragend aan. Doch Denver ging zoo in zijn dochtertje op dat hij Jaikes vragenden blik niet scheen te zien. Gelukkigerwijze scheen Cissy zich er weinig om te bekommeren hoe het toch kwam lat die aardige heer zoo opeens hier was Zij liet Jaikes in de steek, en wendde zich ontetuimig tot Denver. Ik ben toch zoo blij dat u gekomen bent, u moet bij ons komen wonen, wilt u dat wei? Wat zou ik dan bij jullie moeten doen? vroeg Denver quasi ernstig. U zoudt met Ned en mij kunnen spelen, wij hebben een mecano een trein, en nog veel meer. Toe. blijft u nou bij on»? Gedurende dit lange verhaal, wag Jaikes Denver als gebiologeerd blijven aanstaren. Eindelijk, toen Denver zweeg, scheen hij uit zijn verdooving te ontwaken. O, houd op, meneer, riep hij. Denver vervolgde echter met wanhopige stem. Toen besefte ik, dat deze droom be doeld was als een waarschuwingdat als ik ooit zou trachten om een schuilplaats te zoe ken, dit mij nooit zou gelukken, en ik nooit rust, vrede en veiligheid zou vinden. Kort om er zal voor mij geen uitweg zijn. Toen zwegen de beide mannen. Denver was geheel ontdaan en zijn schoudere schok ten. Jaikes kon niet» •zeggen of doen, om dit groote verdriet van zijn meester te ver zachten. Hoe lang ze daar stonden wisten ze geen van beiden, maar werden eensklaps door een hoog stemmetje tot de werkelijkheid terug geroepen. JaikesI De oude man schrok en Denver wendde zijn somber gelaat af toen kleine Cissy over het grasveld op hen kwam afstormen. Wie is dat. Jaikes. vroeg zij. Oh, bent u het,, vervolgde ze, hem vol vreugde her- Sint N icolaasviering. Houtsnede naar Jan

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1931 | | pagina 1