Burgerwoning
M. J. OOSTERLING ZONEN
Balt. A. de Jong
Lei in Autorijden
Geeft Uw radio ergernis op korte golf??
Adverteert in dit Blad.
TM*
toon BE FEMD1BEB
jmêk
Waarschuwing
JAC. MUL
Mooi blank vet
Kalfsvleesch
A. J. Kaars
Goede Wijn behoeft geen krans.
DE KAPITALE
HOFSTEDE
Negem-Waver
Gummy krulspeld
GROOT KERSTBAL met attracties
KERSTBOOMEN
Voor de a.s. Kerstdagen:
GEDISTILLEERD, WIJNEN
en LIKEUREN
Oosthaven 29 - Gouda
EIERKOLEN
Middenstandswoningen
van teekening te koop.
NUTSSPAARBANK
GESLOTEN ZIJN
J. J. BAGGERMAN
OPRUIMING
GOUPSCHE COURANT - ZATERDAG 19 DEC. 1931 - TWEEDE BLAD
sensatie ter wereld
Zoekt U iets voor hem als
Kerstgeschenk
L. Binnendijk
INWONERS VAN REEUWIJK
KUNT U BEREIKEN
P. DE MINK
M. v d. BERG Mzn.
J. C. FICKWEILER.
Alph. van Gooi
B. SMITS, Poelier.
Crisistlld
F. A. MINKEMA
Woensdag 30 Dec. 1931
publiek worden verkocht
groot 20,38.87 H.A.
Gebr.
Kamphulzen
f 1.50 por uur
SPOORSTRAAT 35
Alph. van Gooi
Goedkoope Brandstof
Joh, Dossing Go.
De Sonora-Scheidingskring
fl. 17.50
Sonora-Radio
T. C. REPAR0N - Kleermakerij - Keizerstraat 38
Voor de a.s. Feestdagen:
PT Dagelijks versche HIKJES, S1K0IPW1FËLEI eo BOTEMU
GEBRs. DE JONQ,
H. T. ARENDS - GOUDA"
DE KERSTKRIBBE.
r
16-31 December
Winston's Zeeleeuwen
Tholen en van Lier
attracties
Cagetijk» 2,15, B.IO
Zondags 2.1S, 5, 8.30
23 cenM,50 Inc. bal.
Plaatsbespreking gratie.
Zie de Etalage
Groote sorlsering Rookartikelen
8 Zeer billijke prijzen.
KLEIWEG 87
Bestel Uw BRANDSTOFPEN
voor de a.s. Feestdagen vroegtijdig
wegens de groote drukte.
Dan bent U verzekerd van prompte
aflevering.
PRIMA KWALITEIT
BILLIJKE PRIJZEN.
Spoorstraat 31 Tel. 2955
fet BRANDSTOFFENHANDEL
mrm
door Uwe advertentiën te plaatsen in
HET WEEKBLAD v. REEUWIJK
dat eiken Woensdagmiddag door de
post bij allen wordt bezorgd.
Het kost U maar weinig.
BStP* Advertentiën moeten wqrden
ingezonden vóór Dinsdagavond aan
de Aanneemkantoren te Reeuwyk en
aan het Bureau te Gouda, Markt 31,
Tel. 2745.
BESTEL met het oog op de komende
FEESTDAGEN Uw
REISBILJETTEN
voor het buitenland
bifhet
REISBUREAU
der American Express
CRABETHSTRAAT 71 - TEL. 3324.
De Kerstklokken luiden.
De Kerstmis is daar
Het feest van den Vrede.
Zooals ieder jaar.
Laat ook in Uw woning
Dat feest daar weer zijn,
Met bloemen en Kersthulst
Voor groot en voor klein,!
Aanbevelend. 15
Bloemenmagazijn „DE ANJELIER",
SPIERINGSTRAAT 103 GOUDA.
GROENTEN en VRUCHTEN in blik
tegen concurreerende prijzen.
ES*... ZIE DE ETALAGE.
LANGETIENDEWEG 45.
U haalt toch maar de fijnste
KALFSVLEESCHCROQUETTEN
a 15 ct. per sttik
bij
BANKETBAKKER - KOK
WIJDSTRAAT 7 TEL. 2535.
POULET
GEHAKT
LAPPEN
100
FILET
110
OESTERS
125
BLINDE VINKEN
125
Beleefd aanbevelend. 30
LANGE TIENDEWEG 67
TEL. 2902.
TE HUUR, op netten stand. Billijke huurprijs.
Te bevragen: NETTENFABRIEK. Lazaruskade No. 1.
20
Voorradig alle soorten WILD en GEVOGELTE, als:
WILDE en TAMME EENDVOGELS. WILDE en TAMME KONIJNEN.
HAZEN. POULARDES.
FAZANTEN, BRAADKIPPEN.
KALKOENEN. SOEPKIPPEN.
GANZEN, enz. PIEPKUIKENS, enz.l
Aanbevelend. 40
SPIERINGSTRAAT 5.
TEL. 2555.
11; v
Stelt U prijs op prima kwaliteit,
vraagt dan uitsluitend dranken door ons bereid.
Ruime aanbieding in alle soorten
GOUDA, Hoogstraat 20.
Tel. 3033
AMSTERDAM.
U trechtschestraat 140.
Onze artikelen zijn pikant van smaak en
gefabriceerd van de beste grondstoffen.
Stelt Uw SCHOENREPARATIES niet uit, maar laat deze vakkundig
repareeren. dat is het voordeeligste.
20 Aanbevelend,
A. Percfljk,
Gedipl. Schoenhersteller
Werkplaats. AALTJE BAKSTEEG. F. W. REITZSTR. 22.
Te* overstaan van
Notaris te WOERDEN
sal op
des voorm. 11 UUR in het
Hstel „0« Dubbals Sleutsl"
te WOERDEN
met uitmuntende
WEI- en HOOILANDEN
gelegen te Papekop nabij het Station
Oudewater
In 3 perceelen.
Aanvaarding landerijen dadelijk bij
de betaling en gebouwen 1 Mei 1932.
Betaling 3 Februari 1932.
Meerdere inlichtingen geeft voor*.
Notaris.
souDA-
ztuGESTwa-aoA?
TH.5411 (2 LUNCH)
Kerstkransen
f 1.10 per pond
Spritskransen
0.90
Kerstkransjes
ƒ0.90
Kerstklokjes
ƒ0.90
Siroopwafels
5 cent per stuk.
Gemakkelijk en eenvoudig
per kaart BO oant
AMANDEL CITROEN- en
VANILLE KERSTKRANSJES
25 ct. per half pond.
SPRITSKRANSEN 18 ct. per ons
KERSTKRANSEN 20 cl. per ons
Aanbevelend. 10
BANKETBAKKER - KOK
WIJDSTRAAT 7 TEL. 2535.
ls een
Priis per H.L1.40
100 K.G1.85
franco huis hier.
Kantoer: OOSTHAVEN 24.
20
Te bevr. bii P. NIEUWF.NTIUIJSEN, Vorstmanstraat 28 en
Makelaarskantoor BAKKER Co.. Zeugestraat 40a.
ZORGT IN CRISISTIJD
VOOR DE GROOTSTE ZEKERHEID
Verzekert U bii BAKKER Co.
Makelaars in Assurantiën. 20
ZEUGESTRAAT 40a TEL. 2123 GOUDA.
op ZATERDAG 26 DECEMBER 1931
Mm Kartidag
in de Zaal .KUNSTMIN" der Sociëteit ,ONS GENOEGEN"
20 M. v. T1JN, Dansleeraar.
VOOR INLEG EN TERUGBETALING
VAN GELDEN ZAL DE
TE GOUDA OOSTHAVEN 12
VAN DONDERDAG 24 DECEMBER 1931
TOT EN MET VRIJDAG 1 JANUARI 193?
DE EERSTE ZITTING iN 1932 VINDT
DUS PLAATS OP ZATERDAG 2 JANUARI
SPOTGOEDKOOP
GROENENDAALBIJ DE GOUWE
Steeds twee of drie stations door elknar?
Voortaan alles vrii met het nieuwe VOORZETAPPARAAT
In wortelnoten uitvoering met aansluitsnoeren en uitschakelaar
Mogen wil U de eenvoudige bediening eens demonstreerenü
ACHTER DE WAAG GOUDA TELEF. 3108.
Van alle VOORRADIGE WINTFRSTOFFEN
tegen BIJZONDERE LAGE PRIJZEN bij
HOEST GIJ?? LAST VAN SLIJM?????
Laat U raden en neemt slechts 1 flacon Gebuco Teersiroop van 90 cent
en U staat verbaasd over het resultaat.
J. C. LANGERAAR, Gedipl. Drogist. Burg. Martenssingel
KERSTKRANSEN. SPRITSKRANSEN, KRANSJES met
Amandelen, KRANSJES met Suikerring, WELLINGTON
KRANSJES, THEEKRANSJES (schuim). KOFFIEKRANS-
JES. WEESPERMOPPEN. BITTERKOEKJES. EPINES,
WELLINGTONS en verder onze bekende soorten KOEKJES
EN SPECULAAS
Telefoon 2707. Banketbakkers, Peperstraat 34, Gouda.
CRABETHSTRAAT 59
1
BIJHOUDEN EN CONTROLEEREN
VAN ADMINISTRATIE^
BELASTINGZAKEN.
Op de Historische Plek.
Kerstmis in Bethlehem.
Wanneer men in de kerken der Noorde
lijke landen de stal van Bethlehem ziet op
gesteld, zou men daaruit dien indruk kun
nen krtfgen, dat Bethlehem in het Noord
westen van Europa lijft. De sneeuw ont
breekt haast nooit, evenmin als dennen,
trapgeveltjes, enz. op den achtergrond. De
etal zelf met vakwerk van balken en eeft,
strooien dak vormt een vreemde tegenstel
ling met de gestalten van de H Familie, de
herders en de Wijzen uit het Oosten, die
üostersche kleedien van de schilderijen van
alle eeuwen. Geheel en al ver wonder lyk is
het niet want als wy Kerstmis vieren, is
het winter. Denneboomen en eenzaam ge
legen huisjes, dik onder de sneeuw, behoef
ren by het landschap. Het duidelykst is dat
te zien bij den meest primitieven vorm van
uitbeelding: de Kerst-prentbriefkaarten
Sneeuw en dennen behooren nu eenmaal by
de Kerststemming; op 'andere wijze kan
men de eenvoudige menschen niet in
stemming brengen.
Vandaar dan ook de geweldige teleur
stelling, die velen ondervinden, wanneer zy
het Kerstfeest vieren op de historische plek.
Hun Kerststemming blykt niet te scheiden
van sneeuw en dennen. In Palestina heerscht
nu eenmaal een ander klimaat, wat ten gs-
volge heeft, dat de levensomstandigheden,
de gewoonten, de menschen zelf er anders
zyn en... dat er geen dennen groeien en
geen sneeuw op de velden ligt. Ook in De-
cem^ brandt de zon fel op den uitge
droogde! 1 grond en de Kerststemming, die
men hier vindt, staat geheel los van de
sneeuw en dennen. In Zuid-Afrika, in Cali-
fornië en op de Philippynen kan men mis
schien nog een Kerststemming opwekken
met de „itraditioneele" middelen, doch
Bethlehem zelf gaat dat niet. Daar onder
vindt men die vreugde om de geboorte van
den Zaligmaker onvermengd, of men ge
voelt een volslagen leegte.
Bethlehem is een aardig stadje, bekoor
lijker dan andere dorpjes in Palestina, doch
geheel en al Oostersch. Tusschen de vele
Joden en Mohammedanen wonen wel een
aantal Christenen, doch deze komen in
landaard, karakter en gewoonten maer met
de Arabieren overeen dan met de West-
Europeesche volkeren. Hun Christendom is
ook anders dan het onze: wilder, fanatie
ker. Zy hebben onafgebroken voor hun ge
loof moetan stryden en dat niet alleen met
geesitelyke wapenen. Ook tusschen de
Christenen onderling is het niet alles pais
en vree. De kerk boven de grot, waarin
Jezus volgens de plaatselyke overlevering
geboren zou zyn, behoort aan drie groe
pen: Roomsch- en Grieksch-Katholieken en
Armeniërs. Niet alleen zyn de tyden der
verschillende godsdienstoefeningen nauw
keurig geregeld, doch ook de kerk en zelfs
de kleine grot zyn verdeeld in stukken, die
aan de verschillende kerken toebehooren.
By de verdeeling zyn er eenige gedeelten
overgeschoten, die door niemand schoonge-
houden worden. Ze zien er dan ook naar uit.
Hierover kan men zich nog gemakkely-
ker heemzetten dan over het feit, dat de
godsdienstoefeningen elk oogenblik aanlei
ding kunnen geven tot krakeel. Als er een
beetje te lang over de plechtigheden wordt
gedaan, als by ongeluk utensiliën van een
andere kerk worden gebruikt, over haar
„terrein" wordt geloopen of gereserveerde
plaatsen van haar leden worden ingenomen,
dreigt er dadelijk een gevecht. Tusschen de
geloovigen bevinden zich dan ook de noo-
dige politieagenten; vroeger werd de orde
gehandhaafd door Turksche soldaten. Er is
echter toch iets ontroerends in het gezicht
van de dicht opeengepakte menigte. Mon-
•liken, pelgrims in Europeesche kloeding,
net naakte beenen in Arabische
rrouwen met helmachtige hoofd-
t met tulbanden. Een zeer
welschap, doch allen geloovi-
die bereid zyn voor hun geloof te stry-
den en als het zoo uitkomt, in dien strijd
gedood of gewond te worden.
Esn historische beschouwing
door Dr. H. Westerman.
Het gebruik dateert uit liet begin
van onze jaartelling.
Het gebruik om tijdens de godsdienst
oefening in den Kerstnacht de geboorte van
Christus in aanwezigheid van de kerst
kribbe te herdenken is al eeuwen oud. De
zelfde Paus Libirius, die in 364 waarschijn
lijk voor het eerst in Home de viering van
Christus' geboorte heeft ingevoerd, bouw
de omstreeks het jaar 360 een kerk op het
Esquilin te Home, waarin met groote plech
tigheid het geboortefeest van den Heiland
voor het eerst werd gevierd. Paus Sixtua
III (432-439) heeft deze bascilica volledig
laten herbouwen en aan de H. Maagd Ma
ria gewyd. Deze kerk werd de plaats v^iar
regelmatig de herdenking van Christus' ge
boorte zou plaats vinden. Zy bewaarde <rok
als heilige reUq-uieën de planken van de
oorspronkelijke kribbe en kreeg den aaam
van „Kerk van Maria en de kribbe". Later
kreeg zy nog den naam „St. Maria Mag-
giore" en is ook thans onder dien naam be
kend.
Reeds eeuwen geleden is aan het rechter
zijschip van de kerk een kapel bijgebouwd
waarin de heilige overblijfselen van de'krib-
be worden bewaard. Zy diende tevens als
altaartafel, waarop dan de heilige reliquiën
werden geplaatst. De op het altaar gelegde
hostie gold dan als het Christuskind dat in
de kribbe rustte. Al heel spoedig moest ait
eenvoudige altaar plaats maken voor een
mooier bewerkt, dat met zilver en andere
kostbaarheden versierd was. In de wanden
van deze kribbe werden ook de figuren van
de Heilige gebo rtegeschiedenis uitgebeeld.
Gregorius III 731 -741) liet irt de krü'-
kapel een standbeeld van Maria met het
Kind plaatsen ;-.n toen Gregjrius IV (S;'7—
843) naar het voorbeeld van deze kapel een
zelfde in Trastevere liet bouwen, werd zelfs
de kribbe met figuren omgeven, die alle
ryke versierselen droegen. De Heilige
Maagd droeg een kroon met 5 paarlen snoe
ren, voorts behooren nog vyf halssnoeren
aan de andere figuren.
Later werd het ook in andere landen, be
halve Italië, georuikeiyk om de geboorte
van den Heiland in de aanwezigheid van de
Heilige Kribbe te vieren. In de kerk te
Rouaan werd jaren her achter het altaar
een kribbe met het Kind en daarnaast de
figuur van Maria geplaatst. En het was
vooral Pranciscus van Assis (gestorven
1226), die ami de viering van het geboorte
feest in aanwezigheid van de Kerstkribbe
onder het volk bekendheid heeft verkregen.
Hy was van meening, dat een persoonlijke
aanschouwing van de plaats der Heilige
gebeurtenis het volk in de overtuiging van
het geloof zou sterken en hy plaatste in
den Kerstnacht in het woud van Greocio
een kribbe, met stroo gevuld en omringd
door een os en een ezel.
Het volk stroomde van alle zijden naar
deze plaats, waar Franciscus van Assisi
zelve een lange preek hield en van de ge
boorte van den Heiland vertelde. Er bestaat
zelfs een oud volksgeloof, dat vertelt, dat
na de preek een klein kind in de kribbe heeft
gelegen, dat Franciscus uit zijn slaap
trachtte te wekken. Deze legende bewijst
hoeveel indruk de gebeurtenis op het 3 oik
maakte, doch ten onrechte heeft men Fran
ciscus den vader van de Kribbeherdenking
genoemd. Hij heeft alleen veel tot de ver
spreiding van dit gebruik bijgedragen en
nog thans wordt door de Franciscaners de
kribbe-herdenking met groote plechtigheid
gevierd.
Doch ook van de Dominicanen is bekend,
dat zy in 1336 in de kerk St. Eustorgio te
Milaan een kribbe bouwden, waarnaast zich
behalve de Mariafiguur ook de os en de ezel
bevonden. Iets dergelijks is ons ook van
Parma uit het jaar 1414 bekend.
In de tweede helft van de 15e eeuw be
richt men ons van de aanbidding van het
Heilige Kind in de Crypte des Domes in
Modena. Getuige hiervan is nog een Ita-
liaansche kribbe, die in 1478 werd gesneden.
Deze kribben worden tijdens de Middel
eeuwen in de kerken algemeen bekend en
eerst in het jaar 1787 wordt in Mainz de
aanwezigheid van de kribbe tydena de
Kerstplechtigheid verboden, een zelfde ver
bod volgt voor de Franken in 1805. Karak
teristiek is, dat ondanka hat verbod van de
regeering, die in de kribbe-herdenking een
verouderd geferuik zag, dat heel goed ge
mist kan worden, het volk in het geheel
niet van deze meening was en in verschil
lende kerken bleven de kribben zelfs ge
handhaafd. De invloed van het Protestan
tisme heeft aan dit
gebruik ook heel
weinig kunnen ver
anderen en thans
bevinden zy zich
bijvoorbeeld nog in
Beicsche protes-
tantsche kerken.
Uit de evangeli
sche kerken ver
dwenen 3qj bijna
alle. Alleen is het
in Saksen, bijvoor
beeld in Zwickau
en Kirchberg nog
in de 18e eeuw de
gewoonte om tij
dens de Kerst
plechtigheid een
uit hout gesneden
kind aanwezig te
doen zijn, dat
„Bornkindel" werd genoemd, hetgeen zoo
veel beduidt als „het geboren Kindje".
Toen in de kerken niet langer meer de
kribbe aanwezig was, werd het gebruik
naar de huiskamer overgeplant, waarvan
bijvoorbeeld thans nog alle sporen, vooral
in de Germaansche landen aanwezig zyn.
De kleine Mitadi.
De bloeitijd der kersenboomen is allang
voorbij en op het kleine Japansche eiland
herinnert niets meer aan dien tyd, waarin
het land op zijn schoonst is. Het is nu De
cember en de theehuizen worden weer druk
ker bezocht. In enkele ervan zijn er nu meer
geisha's dan tevoren, want een aantal meis
jes is een jaar weg geweest: zy hebben in
de Europeesche schouwburgen gastvoors tel
lingen gegeven.
Onder hen bevindt zich ook Mitadi met
haar mooie poppengezichtje en men kan
haar weer haar beroemden vlinderdans zien
uitvoeren. Als altijd wordt zij luide toege
juicht, doch sinds haar terugkeer uit Europa
is zij toch anders geworden, stil en droorae-
rig, met iets van heimwee. Dezen avond zit
zy ook weer zwijgend tusschen het stem-
mengeroes. Haar slanke figuur is omsloten
door een zy'den kimono, beschilderd met
blauwgroene pauwenveeren. Aan haar sier
lijke voetjes draagt zij kleine plakjes van
rozenhout. Zij is zeer bekoorlijk en er wor
den dikwijls bewonderende blikken op haar
gevestigd, doch zy merkt het niet eens en
blyft nadenkend kijken naar de lamp, die
door een groene kap is omgeven
„Mitadi, dans eens", hoort zij naast haar
zeggen. Gehoorzaam staat zij op, maakt een
gracieu8e buiging voor het publiek en danst
haar vlinderdans. Zooals altijd beloont men
haar met hartelijke toejuichingen en werpt
men haar bloemen toe. Terwijl zy ze al dan
kend opraapt, ziet zij er ook een dennetak
onder. Als een geheimzinnige schat legt zy
dien later apart in een donker hoekje
Onder de zachte tonen van een fluit raakt
zy aan het mijmeren. In gedachten is zy
niet meer op een klein Japansch eilandje,
maar in een EuropeeBche stad. Ook de pa
godes en theehuizen bestaan niet meer,
maar inplaats daarvan ziet zij een grooten
verlichten kerstboom. De vele gouden en
zilveren draden geven hem een onwerke
lijke, mooien, sprookjesachtigen glans.
Hier moet zij haar gemijmer weer onder
breken, want opnieuw vraagt men haar om
te dansen. Zy doet haar plicht, do<;h weet
nu opeens wat zy zal doen. Het is vandaag
immers ook Kerstmis Als het theehuis ge
sloten en haar werk gedaan is, zal zij door
de Europeesche wijk gaan. Misschien ziet
zy er wel een kerstboom.
's Avonds laat loopt zy door de stille
straten. Al spoedig liggen de Japansche
huisjes achter haar en is zij by de grootere
Europeesche huizen. En dan ziet zij ook
in een voortuin een grooten denneboom
staan. Hy is op dit late uur wel niet ver
licht, doch een lein maansikkeltje geeft vol
doende licht om hem goed te kunnen zien.
Aandachtig kykt Mitadi door het hek om
den tuin en laat haar gedaenten den vrijen
loop.
Zij denkt terug aan den kerstboom in
Europa en aan de geschiedenis die haar
toen verteld is van het kindeke in de kribbe,
waarvan de blanke menschen zeggen, dat
het Gods Zoon is. Zij zou er zoo graag
meer van hooren en plotseling is haar be
sluit genomen. Morgenochtend zal zy naar
de blanke leeraren gaan, die alles wisten
van het Kindeke in de kribbe. Die zouden
haar alles, alles kunnen vertellen!
Lang bleef de kleine Mitadi nog kyken
naar den kerstboom, die haar zyn prikke
lende geur toezond, als wilde hij haar een
boodschap overbrengen.
Geen Kerstmannetje in
Mexico I
Het Mexicaansche ministerie van onder
wijs heeft het Kerstmannetje in den ban
gedaan, omdat het niet „nationaal" is. Het
rydt immers in een slede, door een rendier
getrokken, over de sneeuw? Nu, rendieren
zyn er in Mexico niet, sneeuw valt et, slechts
in het schaarsch bevolkte hooggebergte en
daarom is de geheeie sprookjesfiguur af
gekeurd.
Men zag echter in, dat ook Mexicaansche
kinderen het niet zonder sprookjes kunnen
Stellen en daarom werd tegelijkertijd be
volen, dat het Kerstmannetje zou worden
vervangen door de smeer „nationale" figuur
van Quetzalcoath, wat „de gevederde slang"
beteekent. Dit is de oude Indiaansche god
der goede daden en de voornaamste godheid
der Azteken. De opzet ligt voor de hand.
De tijden der Azteken en der nog oudere
Tolteken doen hun invloed nog steeds gel
den. De mythische figuren uit dien tijd zijn
nog niet vergeten en vooral Quetzalcoath
met zijn vele goede daden is bekend in elk
gezin. Christelijk of heidensch.
Een gevederde slang was het symbool van
voorspoed en zegen, terwyl de slang van de
vroegste tyden af aangebeden is, o.a. als sym
bool van de „goddelyke speer", de bliksem
straal. Hy verliet zyn zonnewoning om de
Azteken hun gebruiken en hun beschaving
te leeren en wordt als zoodanig afgebeeld
als een oude mqn met een baard in een lang
wit gewaad, doch ook wel ais een krachtigen
jongeling met een groote gevederde slang i
om het lichaam.
De Tolteken en na hen ih Azteken ge
loofden, dat Quetzalcoath tie aarde vrucht
baar maakte en het gewas deed groeien.
Hy wordt als zonnegod soms afgebeeld als
voortkomend uit een gouden schijf. Als ge
volg van de toovery van Tezcatlipoca (de
„vurige spiegel", te vergelyken met Zeus
en Jupiter in de Griekuche en Romeinsche
mythologie) wierp Quetzalcoath zichzelf op
den brandstapel. Zyn hart van zuiver goud
steeg echter op naar den hemel, vanwaar
het nog steeds zyn aanbidders A'get. Dit is
nu de figuur, die voor het brave Kerst
mannetje in de plaats wordt gesteld!
Enkele Kerstgebruiken.
Overal wordt hot Kerstfeest gevierd, maar
overal op een andere manier. Ieder Vogeltje
ngt zooale het gebekt i«.
Van al die verschillende manieren wil dit
artikel iets verhalen. Niet van die feestelijk
heden welke in alle landen eender zijn, maar
telkens een typeerand staaltje.
Amerika.
In Amerika b.v. wordt Santa Claus in den
Kerstnacht gevierd. De kinderen krijgen ge
schenken die voor zoover mogelijk in een
oude koue gestopt worden en de volwaa
senen doën zich te goed aan een Kerstmaal,
waarvan mincepie en plumpudding, bene
vens kalkoen de hoofdgerechten uitmaken.
België.
In de Belgische dorpan leeft nog een aller-
aardigst gebruik, dat vooral de interaiaevan
de jeugd heeft. Een roggebrood wordt ver
weggeworpen en het kind, dat het Keret-
brood weet te bemachtigen is voor een jaar
Koningin, waaraan een eereplaats in de kerk
verbonden, is.
Duitschland.
Zooals op St. Nioolaas onze kinderen een
verlanglijstje opstellen ter oriëntatie van St
Nioolaas, zoo doen de Duitaehe kftidi
op Kerstmis, „Weihnaohten".
In dit land wordt buitengewoon veel werk
gemaakt van dit leest. Nergens
fraaiere Kerstboomen, nergen, is ooa <11
Kerstmaaltijd met z'n „Lebkuchen", „Weih
nachtestollen", enz. zoo uitgebreid.
Engeland.
Ook in Engeland alooft men zich uit om
van Kerstmis iets bijzonders te maken. Het
zmgen van Ohrétmas-carrols ie niet van de
lucht en de mistletoe kent vele egheimen
De maaltijd is overvloedig en de plumpud
ding vormt ook hier „de kroon op het werk"
dit
men
de
DE STEft VAN BEHLEHEM.