Burgerwoning M. J. OOSTERLING ZONEN Balt. A. de Jong Lei in Autorijden Geeft Uw radio ergernis op korte golf?? Adverteert in dit Blad. TM* toon BE FEMD1BEB jmêk Waarschuwing JAC. MUL Mooi blank vet Kalfsvleesch A. J. Kaars Goede Wijn behoeft geen krans. DE KAPITALE HOFSTEDE Negem-Waver Gummy krulspeld GROOT KERSTBAL met attracties KERSTBOOMEN Voor de a.s. Kerstdagen: GEDISTILLEERD, WIJNEN en LIKEUREN Oosthaven 29 - Gouda EIERKOLEN Middenstandswoningen van teekening te koop. NUTSSPAARBANK GESLOTEN ZIJN J. J. BAGGERMAN OPRUIMING GOUPSCHE COURANT - ZATERDAG 19 DEC. 1931 - TWEEDE BLAD sensatie ter wereld Zoekt U iets voor hem als Kerstgeschenk L. Binnendijk INWONERS VAN REEUWIJK KUNT U BEREIKEN P. DE MINK M. v d. BERG Mzn. J. C. FICKWEILER. Alph. van Gooi B. SMITS, Poelier. Crisistlld F. A. MINKEMA Woensdag 30 Dec. 1931 publiek worden verkocht groot 20,38.87 H.A. Gebr. Kamphulzen f 1.50 por uur SPOORSTRAAT 35 Alph. van Gooi Goedkoope Brandstof Joh, Dossing Go. De Sonora-Scheidingskring fl. 17.50 Sonora-Radio T. C. REPAR0N - Kleermakerij - Keizerstraat 38 Voor de a.s. Feestdagen: PT Dagelijks versche HIKJES, S1K0IPW1FËLEI eo BOTEMU GEBRs. DE JONQ, H. T. ARENDS - GOUDA" DE KERSTKRIBBE. r 16-31 December Winston's Zeeleeuwen Tholen en van Lier attracties Cagetijk» 2,15, B.IO Zondags 2.1S, 5, 8.30 23 cenM,50 Inc. bal. Plaatsbespreking gratie. Zie de Etalage Groote sorlsering Rookartikelen 8 Zeer billijke prijzen. KLEIWEG 87 Bestel Uw BRANDSTOFPEN voor de a.s. Feestdagen vroegtijdig wegens de groote drukte. Dan bent U verzekerd van prompte aflevering. PRIMA KWALITEIT BILLIJKE PRIJZEN. Spoorstraat 31 Tel. 2955 fet BRANDSTOFFENHANDEL mrm door Uwe advertentiën te plaatsen in HET WEEKBLAD v. REEUWIJK dat eiken Woensdagmiddag door de post bij allen wordt bezorgd. Het kost U maar weinig. BStP* Advertentiën moeten wqrden ingezonden vóór Dinsdagavond aan de Aanneemkantoren te Reeuwyk en aan het Bureau te Gouda, Markt 31, Tel. 2745. BESTEL met het oog op de komende FEESTDAGEN Uw REISBILJETTEN voor het buitenland bifhet REISBUREAU der American Express CRABETHSTRAAT 71 - TEL. 3324. De Kerstklokken luiden. De Kerstmis is daar Het feest van den Vrede. Zooals ieder jaar. Laat ook in Uw woning Dat feest daar weer zijn, Met bloemen en Kersthulst Voor groot en voor klein,! Aanbevelend. 15 Bloemenmagazijn „DE ANJELIER", SPIERINGSTRAAT 103 GOUDA. GROENTEN en VRUCHTEN in blik tegen concurreerende prijzen. ES*... ZIE DE ETALAGE. LANGETIENDEWEG 45. U haalt toch maar de fijnste KALFSVLEESCHCROQUETTEN a 15 ct. per sttik bij BANKETBAKKER - KOK WIJDSTRAAT 7 TEL. 2535. POULET GEHAKT LAPPEN 100 FILET 110 OESTERS 125 BLINDE VINKEN 125 Beleefd aanbevelend. 30 LANGE TIENDEWEG 67 TEL. 2902. TE HUUR, op netten stand. Billijke huurprijs. Te bevragen: NETTENFABRIEK. Lazaruskade No. 1. 20 Voorradig alle soorten WILD en GEVOGELTE, als: WILDE en TAMME EENDVOGELS. WILDE en TAMME KONIJNEN. HAZEN. POULARDES. FAZANTEN, BRAADKIPPEN. KALKOENEN. SOEPKIPPEN. GANZEN, enz. PIEPKUIKENS, enz.l Aanbevelend. 40 SPIERINGSTRAAT 5. TEL. 2555. 11; v Stelt U prijs op prima kwaliteit, vraagt dan uitsluitend dranken door ons bereid. Ruime aanbieding in alle soorten GOUDA, Hoogstraat 20. Tel. 3033 AMSTERDAM. U trechtschestraat 140. Onze artikelen zijn pikant van smaak en gefabriceerd van de beste grondstoffen. Stelt Uw SCHOENREPARATIES niet uit, maar laat deze vakkundig repareeren. dat is het voordeeligste. 20 Aanbevelend, A. Percfljk, Gedipl. Schoenhersteller Werkplaats. AALTJE BAKSTEEG. F. W. REITZSTR. 22. Te* overstaan van Notaris te WOERDEN sal op des voorm. 11 UUR in het Hstel „0« Dubbals Sleutsl" te WOERDEN met uitmuntende WEI- en HOOILANDEN gelegen te Papekop nabij het Station Oudewater In 3 perceelen. Aanvaarding landerijen dadelijk bij de betaling en gebouwen 1 Mei 1932. Betaling 3 Februari 1932. Meerdere inlichtingen geeft voor*. Notaris. souDA- ztuGESTwa-aoA? TH.5411 (2 LUNCH) Kerstkransen f 1.10 per pond Spritskransen 0.90 Kerstkransjes ƒ0.90 Kerstklokjes ƒ0.90 Siroopwafels 5 cent per stuk. Gemakkelijk en eenvoudig per kaart BO oant AMANDEL CITROEN- en VANILLE KERSTKRANSJES 25 ct. per half pond. SPRITSKRANSEN 18 ct. per ons KERSTKRANSEN 20 cl. per ons Aanbevelend. 10 BANKETBAKKER - KOK WIJDSTRAAT 7 TEL. 2535. ls een Priis per H.L1.40 100 K.G1.85 franco huis hier. Kantoer: OOSTHAVEN 24. 20 Te bevr. bii P. NIEUWF.NTIUIJSEN, Vorstmanstraat 28 en Makelaarskantoor BAKKER Co.. Zeugestraat 40a. ZORGT IN CRISISTIJD VOOR DE GROOTSTE ZEKERHEID Verzekert U bii BAKKER Co. Makelaars in Assurantiën. 20 ZEUGESTRAAT 40a TEL. 2123 GOUDA. op ZATERDAG 26 DECEMBER 1931 Mm Kartidag in de Zaal .KUNSTMIN" der Sociëteit ,ONS GENOEGEN" 20 M. v. T1JN, Dansleeraar. VOOR INLEG EN TERUGBETALING VAN GELDEN ZAL DE TE GOUDA OOSTHAVEN 12 VAN DONDERDAG 24 DECEMBER 1931 TOT EN MET VRIJDAG 1 JANUARI 193? DE EERSTE ZITTING iN 1932 VINDT DUS PLAATS OP ZATERDAG 2 JANUARI SPOTGOEDKOOP GROENENDAALBIJ DE GOUWE Steeds twee of drie stations door elknar? Voortaan alles vrii met het nieuwe VOORZETAPPARAAT In wortelnoten uitvoering met aansluitsnoeren en uitschakelaar Mogen wil U de eenvoudige bediening eens demonstreerenü ACHTER DE WAAG GOUDA TELEF. 3108. Van alle VOORRADIGE WINTFRSTOFFEN tegen BIJZONDERE LAGE PRIJZEN bij HOEST GIJ?? LAST VAN SLIJM????? Laat U raden en neemt slechts 1 flacon Gebuco Teersiroop van 90 cent en U staat verbaasd over het resultaat. J. C. LANGERAAR, Gedipl. Drogist. Burg. Martenssingel KERSTKRANSEN. SPRITSKRANSEN, KRANSJES met Amandelen, KRANSJES met Suikerring, WELLINGTON KRANSJES, THEEKRANSJES (schuim). KOFFIEKRANS- JES. WEESPERMOPPEN. BITTERKOEKJES. EPINES, WELLINGTONS en verder onze bekende soorten KOEKJES EN SPECULAAS Telefoon 2707. Banketbakkers, Peperstraat 34, Gouda. CRABETHSTRAAT 59 1 BIJHOUDEN EN CONTROLEEREN VAN ADMINISTRATIE^ BELASTINGZAKEN. Op de Historische Plek. Kerstmis in Bethlehem. Wanneer men in de kerken der Noorde lijke landen de stal van Bethlehem ziet op gesteld, zou men daaruit dien indruk kun nen krtfgen, dat Bethlehem in het Noord westen van Europa lijft. De sneeuw ont breekt haast nooit, evenmin als dennen, trapgeveltjes, enz. op den achtergrond. De etal zelf met vakwerk van balken en eeft, strooien dak vormt een vreemde tegenstel ling met de gestalten van de H Familie, de herders en de Wijzen uit het Oosten, die üostersche kleedien van de schilderijen van alle eeuwen. Geheel en al ver wonder lyk is het niet want als wy Kerstmis vieren, is het winter. Denneboomen en eenzaam ge legen huisjes, dik onder de sneeuw, behoef ren by het landschap. Het duidelykst is dat te zien bij den meest primitieven vorm van uitbeelding: de Kerst-prentbriefkaarten Sneeuw en dennen behooren nu eenmaal by de Kerststemming; op 'andere wijze kan men de eenvoudige menschen niet in stemming brengen. Vandaar dan ook de geweldige teleur stelling, die velen ondervinden, wanneer zy het Kerstfeest vieren op de historische plek. Hun Kerststemming blykt niet te scheiden van sneeuw en dennen. In Palestina heerscht nu eenmaal een ander klimaat, wat ten gs- volge heeft, dat de levensomstandigheden, de gewoonten, de menschen zelf er anders zyn en... dat er geen dennen groeien en geen sneeuw op de velden ligt. Ook in De- cem^ brandt de zon fel op den uitge droogde! 1 grond en de Kerststemming, die men hier vindt, staat geheel los van de sneeuw en dennen. In Zuid-Afrika, in Cali- fornië en op de Philippynen kan men mis schien nog een Kerststemming opwekken met de „itraditioneele" middelen, doch Bethlehem zelf gaat dat niet. Daar onder vindt men die vreugde om de geboorte van den Zaligmaker onvermengd, of men ge voelt een volslagen leegte. Bethlehem is een aardig stadje, bekoor lijker dan andere dorpjes in Palestina, doch geheel en al Oostersch. Tusschen de vele Joden en Mohammedanen wonen wel een aantal Christenen, doch deze komen in landaard, karakter en gewoonten maer met de Arabieren overeen dan met de West- Europeesche volkeren. Hun Christendom is ook anders dan het onze: wilder, fanatie ker. Zy hebben onafgebroken voor hun ge loof moetan stryden en dat niet alleen met geesitelyke wapenen. Ook tusschen de Christenen onderling is het niet alles pais en vree. De kerk boven de grot, waarin Jezus volgens de plaatselyke overlevering geboren zou zyn, behoort aan drie groe pen: Roomsch- en Grieksch-Katholieken en Armeniërs. Niet alleen zyn de tyden der verschillende godsdienstoefeningen nauw keurig geregeld, doch ook de kerk en zelfs de kleine grot zyn verdeeld in stukken, die aan de verschillende kerken toebehooren. By de verdeeling zyn er eenige gedeelten overgeschoten, die door niemand schoonge- houden worden. Ze zien er dan ook naar uit. Hierover kan men zich nog gemakkely- ker heemzetten dan over het feit, dat de godsdienstoefeningen elk oogenblik aanlei ding kunnen geven tot krakeel. Als er een beetje te lang over de plechtigheden wordt gedaan, als by ongeluk utensiliën van een andere kerk worden gebruikt, over haar „terrein" wordt geloopen of gereserveerde plaatsen van haar leden worden ingenomen, dreigt er dadelijk een gevecht. Tusschen de geloovigen bevinden zich dan ook de noo- dige politieagenten; vroeger werd de orde gehandhaafd door Turksche soldaten. Er is echter toch iets ontroerends in het gezicht van de dicht opeengepakte menigte. Mon- •liken, pelgrims in Europeesche kloeding, net naakte beenen in Arabische rrouwen met helmachtige hoofd- t met tulbanden. Een zeer welschap, doch allen geloovi- die bereid zyn voor hun geloof te stry- den en als het zoo uitkomt, in dien strijd gedood of gewond te worden. Esn historische beschouwing door Dr. H. Westerman. Het gebruik dateert uit liet begin van onze jaartelling. Het gebruik om tijdens de godsdienst oefening in den Kerstnacht de geboorte van Christus in aanwezigheid van de kerst kribbe te herdenken is al eeuwen oud. De zelfde Paus Libirius, die in 364 waarschijn lijk voor het eerst in Home de viering van Christus' geboorte heeft ingevoerd, bouw de omstreeks het jaar 360 een kerk op het Esquilin te Home, waarin met groote plech tigheid het geboortefeest van den Heiland voor het eerst werd gevierd. Paus Sixtua III (432-439) heeft deze bascilica volledig laten herbouwen en aan de H. Maagd Ma ria gewyd. Deze kerk werd de plaats v^iar regelmatig de herdenking van Christus' ge boorte zou plaats vinden. Zy bewaarde <rok als heilige reUq-uieën de planken van de oorspronkelijke kribbe en kreeg den aaam van „Kerk van Maria en de kribbe". Later kreeg zy nog den naam „St. Maria Mag- giore" en is ook thans onder dien naam be kend. Reeds eeuwen geleden is aan het rechter zijschip van de kerk een kapel bijgebouwd waarin de heilige overblijfselen van de'krib- be worden bewaard. Zy diende tevens als altaartafel, waarop dan de heilige reliquiën werden geplaatst. De op het altaar gelegde hostie gold dan als het Christuskind dat in de kribbe rustte. Al heel spoedig moest ait eenvoudige altaar plaats maken voor een mooier bewerkt, dat met zilver en andere kostbaarheden versierd was. In de wanden van deze kribbe werden ook de figuren van de Heilige gebo rtegeschiedenis uitgebeeld. Gregorius III 731 -741) liet irt de krü'- kapel een standbeeld van Maria met het Kind plaatsen ;-.n toen Gregjrius IV (S;'7— 843) naar het voorbeeld van deze kapel een zelfde in Trastevere liet bouwen, werd zelfs de kribbe met figuren omgeven, die alle ryke versierselen droegen. De Heilige Maagd droeg een kroon met 5 paarlen snoe ren, voorts behooren nog vyf halssnoeren aan de andere figuren. Later werd het ook in andere landen, be halve Italië, georuikeiyk om de geboorte van den Heiland in de aanwezigheid van de Heilige Kribbe te vieren. In de kerk te Rouaan werd jaren her achter het altaar een kribbe met het Kind en daarnaast de figuur van Maria geplaatst. En het was vooral Pranciscus van Assis (gestorven 1226), die ami de viering van het geboorte feest in aanwezigheid van de Kerstkribbe onder het volk bekendheid heeft verkregen. Hy was van meening, dat een persoonlijke aanschouwing van de plaats der Heilige gebeurtenis het volk in de overtuiging van het geloof zou sterken en hy plaatste in den Kerstnacht in het woud van Greocio een kribbe, met stroo gevuld en omringd door een os en een ezel. Het volk stroomde van alle zijden naar deze plaats, waar Franciscus van Assisi zelve een lange preek hield en van de ge boorte van den Heiland vertelde. Er bestaat zelfs een oud volksgeloof, dat vertelt, dat na de preek een klein kind in de kribbe heeft gelegen, dat Franciscus uit zijn slaap trachtte te wekken. Deze legende bewijst hoeveel indruk de gebeurtenis op het 3 oik maakte, doch ten onrechte heeft men Fran ciscus den vader van de Kribbeherdenking genoemd. Hij heeft alleen veel tot de ver spreiding van dit gebruik bijgedragen en nog thans wordt door de Franciscaners de kribbe-herdenking met groote plechtigheid gevierd. Doch ook van de Dominicanen is bekend, dat zy in 1336 in de kerk St. Eustorgio te Milaan een kribbe bouwden, waarnaast zich behalve de Mariafiguur ook de os en de ezel bevonden. Iets dergelijks is ons ook van Parma uit het jaar 1414 bekend. In de tweede helft van de 15e eeuw be richt men ons van de aanbidding van het Heilige Kind in de Crypte des Domes in Modena. Getuige hiervan is nog een Ita- liaansche kribbe, die in 1478 werd gesneden. Deze kribben worden tijdens de Middel eeuwen in de kerken algemeen bekend en eerst in het jaar 1787 wordt in Mainz de aanwezigheid van de kribbe tydena de Kerstplechtigheid verboden, een zelfde ver bod volgt voor de Franken in 1805. Karak teristiek is, dat ondanka hat verbod van de regeering, die in de kribbe-herdenking een verouderd geferuik zag, dat heel goed ge mist kan worden, het volk in het geheel niet van deze meening was en in verschil lende kerken bleven de kribben zelfs ge handhaafd. De invloed van het Protestan tisme heeft aan dit gebruik ook heel weinig kunnen ver anderen en thans bevinden zy zich bijvoorbeeld nog in Beicsche protes- tantsche kerken. Uit de evangeli sche kerken ver dwenen 3qj bijna alle. Alleen is het in Saksen, bijvoor beeld in Zwickau en Kirchberg nog in de 18e eeuw de gewoonte om tij dens de Kerst plechtigheid een uit hout gesneden kind aanwezig te doen zijn, dat „Bornkindel" werd genoemd, hetgeen zoo veel beduidt als „het geboren Kindje". Toen in de kerken niet langer meer de kribbe aanwezig was, werd het gebruik naar de huiskamer overgeplant, waarvan bijvoorbeeld thans nog alle sporen, vooral in de Germaansche landen aanwezig zyn. De kleine Mitadi. De bloeitijd der kersenboomen is allang voorbij en op het kleine Japansche eiland herinnert niets meer aan dien tyd, waarin het land op zijn schoonst is. Het is nu De cember en de theehuizen worden weer druk ker bezocht. In enkele ervan zijn er nu meer geisha's dan tevoren, want een aantal meis jes is een jaar weg geweest: zy hebben in de Europeesche schouwburgen gastvoors tel lingen gegeven. Onder hen bevindt zich ook Mitadi met haar mooie poppengezichtje en men kan haar weer haar beroemden vlinderdans zien uitvoeren. Als altijd wordt zij luide toege juicht, doch sinds haar terugkeer uit Europa is zij toch anders geworden, stil en droorae- rig, met iets van heimwee. Dezen avond zit zy ook weer zwijgend tusschen het stem- mengeroes. Haar slanke figuur is omsloten door een zy'den kimono, beschilderd met blauwgroene pauwenveeren. Aan haar sier lijke voetjes draagt zij kleine plakjes van rozenhout. Zij is zeer bekoorlijk en er wor den dikwijls bewonderende blikken op haar gevestigd, doch zy merkt het niet eens en blyft nadenkend kijken naar de lamp, die door een groene kap is omgeven „Mitadi, dans eens", hoort zij naast haar zeggen. Gehoorzaam staat zij op, maakt een gracieu8e buiging voor het publiek en danst haar vlinderdans. Zooals altijd beloont men haar met hartelijke toejuichingen en werpt men haar bloemen toe. Terwijl zy ze al dan kend opraapt, ziet zij er ook een dennetak onder. Als een geheimzinnige schat legt zy dien later apart in een donker hoekje Onder de zachte tonen van een fluit raakt zy aan het mijmeren. In gedachten is zy niet meer op een klein Japansch eilandje, maar in een EuropeeBche stad. Ook de pa godes en theehuizen bestaan niet meer, maar inplaats daarvan ziet zij een grooten verlichten kerstboom. De vele gouden en zilveren draden geven hem een onwerke lijke, mooien, sprookjesachtigen glans. Hier moet zij haar gemijmer weer onder breken, want opnieuw vraagt men haar om te dansen. Zy doet haar plicht, do<;h weet nu opeens wat zy zal doen. Het is vandaag immers ook Kerstmis Als het theehuis ge sloten en haar werk gedaan is, zal zij door de Europeesche wijk gaan. Misschien ziet zy er wel een kerstboom. 's Avonds laat loopt zy door de stille straten. Al spoedig liggen de Japansche huisjes achter haar en is zij by de grootere Europeesche huizen. En dan ziet zij ook in een voortuin een grooten denneboom staan. Hy is op dit late uur wel niet ver licht, doch een lein maansikkeltje geeft vol doende licht om hem goed te kunnen zien. Aandachtig kykt Mitadi door het hek om den tuin en laat haar gedaenten den vrijen loop. Zij denkt terug aan den kerstboom in Europa en aan de geschiedenis die haar toen verteld is van het kindeke in de kribbe, waarvan de blanke menschen zeggen, dat het Gods Zoon is. Zij zou er zoo graag meer van hooren en plotseling is haar be sluit genomen. Morgenochtend zal zy naar de blanke leeraren gaan, die alles wisten van het Kindeke in de kribbe. Die zouden haar alles, alles kunnen vertellen! Lang bleef de kleine Mitadi nog kyken naar den kerstboom, die haar zyn prikke lende geur toezond, als wilde hij haar een boodschap overbrengen. Geen Kerstmannetje in Mexico I Het Mexicaansche ministerie van onder wijs heeft het Kerstmannetje in den ban gedaan, omdat het niet „nationaal" is. Het rydt immers in een slede, door een rendier getrokken, over de sneeuw? Nu, rendieren zyn er in Mexico niet, sneeuw valt et, slechts in het schaarsch bevolkte hooggebergte en daarom is de geheeie sprookjesfiguur af gekeurd. Men zag echter in, dat ook Mexicaansche kinderen het niet zonder sprookjes kunnen Stellen en daarom werd tegelijkertijd be volen, dat het Kerstmannetje zou worden vervangen door de smeer „nationale" figuur van Quetzalcoath, wat „de gevederde slang" beteekent. Dit is de oude Indiaansche god der goede daden en de voornaamste godheid der Azteken. De opzet ligt voor de hand. De tijden der Azteken en der nog oudere Tolteken doen hun invloed nog steeds gel den. De mythische figuren uit dien tijd zijn nog niet vergeten en vooral Quetzalcoath met zijn vele goede daden is bekend in elk gezin. Christelijk of heidensch. Een gevederde slang was het symbool van voorspoed en zegen, terwyl de slang van de vroegste tyden af aangebeden is, o.a. als sym bool van de „goddelyke speer", de bliksem straal. Hy verliet zyn zonnewoning om de Azteken hun gebruiken en hun beschaving te leeren en wordt als zoodanig afgebeeld als een oude mqn met een baard in een lang wit gewaad, doch ook wel ais een krachtigen jongeling met een groote gevederde slang i om het lichaam. De Tolteken en na hen ih Azteken ge loofden, dat Quetzalcoath tie aarde vrucht baar maakte en het gewas deed groeien. Hy wordt als zonnegod soms afgebeeld als voortkomend uit een gouden schijf. Als ge volg van de toovery van Tezcatlipoca (de „vurige spiegel", te vergelyken met Zeus en Jupiter in de Griekuche en Romeinsche mythologie) wierp Quetzalcoath zichzelf op den brandstapel. Zyn hart van zuiver goud steeg echter op naar den hemel, vanwaar het nog steeds zyn aanbidders A'get. Dit is nu de figuur, die voor het brave Kerst mannetje in de plaats wordt gesteld! Enkele Kerstgebruiken. Overal wordt hot Kerstfeest gevierd, maar overal op een andere manier. Ieder Vogeltje ngt zooale het gebekt i«. Van al die verschillende manieren wil dit artikel iets verhalen. Niet van die feestelijk heden welke in alle landen eender zijn, maar telkens een typeerand staaltje. Amerika. In Amerika b.v. wordt Santa Claus in den Kerstnacht gevierd. De kinderen krijgen ge schenken die voor zoover mogelijk in een oude koue gestopt worden en de volwaa senen doën zich te goed aan een Kerstmaal, waarvan mincepie en plumpudding, bene vens kalkoen de hoofdgerechten uitmaken. België. In de Belgische dorpan leeft nog een aller- aardigst gebruik, dat vooral de interaiaevan de jeugd heeft. Een roggebrood wordt ver weggeworpen en het kind, dat het Keret- brood weet te bemachtigen is voor een jaar Koningin, waaraan een eereplaats in de kerk verbonden, is. Duitschland. Zooals op St. Nioolaas onze kinderen een verlanglijstje opstellen ter oriëntatie van St Nioolaas, zoo doen de Duitaehe kftidi op Kerstmis, „Weihnaohten". In dit land wordt buitengewoon veel werk gemaakt van dit leest. Nergens fraaiere Kerstboomen, nergen, is ooa <11 Kerstmaaltijd met z'n „Lebkuchen", „Weih nachtestollen", enz. zoo uitgebreid. Engeland. Ook in Engeland alooft men zich uit om van Kerstmis iets bijzonders te maken. Het zmgen van Ohrétmas-carrols ie niet van de lucht en de mistletoe kent vele egheimen De maaltijd is overvloedig en de plumpud ding vormt ook hier „de kroon op het werk" dit men de DE STEft VAN BEHLEHEM.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1931 | | pagina 3