SHOWROOM ONZE WEDSTRIJD-WEEK ALBERT HEI JN Est Steenland's brood Gratis een Vulpenhouder IDEimiDU j. DE VEI Deze week I pond Suiker voorlOcts. GROOTE OPENBARE BIJEENKOMST WiiDitr allen de ProlesWen tikker mrfa. 2 VERLAAGDE COKESPRUZElT waiter"worden perteiefoon N°- 3°«- GEMEENTE LICHTFABRIEKEN Dl piiiie lui m lui MiliiDsie. Anton Coops GARAGE MAREE OPRUIMING Fa. C. v. TONGERLOO MAANDAG 22 FEBRUARI GOUDSCHE COURaNT - ZATERDAG 13 FEBR. 1932 - TWEEDE BLAD Voor LIPS' Brandkasten en Slotenfabriek is de Agent: P. ROND Pz., GOUDA. "Adverteert in dit Blad. Lanoline Nivea Crème Purol Hazeline Snow KOOPHANDEL TABAK' D. G.< v. VREUMlNGEN, GROVE j GEKLOPTE COKES 60 cent par H.L. afgehaald. HEDEN OPENING GOUWE 79, HOEK AALTJEBAKSTEEG GROOTE SORTEERING ACCESSOIRES EN ONDEROEELEN CONCURREERENOE PRIJZEN. BUIKBANDEN en BREUKBANDEN BOVENDIEN GOUDA - Markt SI Zorg voor cl «Schoonmaak HBHBBBSU^ REUZEN KOOPJES DAMESTASSCHEN en andere lederwaren N. VERKERK ZADELMAKER Kleiwegstraat 6—8 Telefoon 2166 SLAGERSJASSEN KOKSBUIZEN r „De Kleine Winst" GEBR. KAMPHUIZEN S. S. van Dantzig Ean Hardnekkige Hoest J. C.lANGERAAR GROENENDAAL 4 - TELEFOON 2685 in de St. JANSKERK UITGAANDE VAN HET HOOFDBESTUUR DER EVANG. MAATSCHAPPIJ de Welferw. Heer Ds. A G. H. v. H00GENHUIJZE, AANVANG 8.15 UUR. TOEGANG VRIJ. de WelEerw. Heer Ds. H. D0RGEL0, Brieyen uit de Hofstad. Dwars door Afrika. Ue lieveling der Goden. Aparte paskamer. Dessrewenscht aan hols. HET TRICOTHUIS P. ALKEMA, K.rnemelMoot 88, Goud.. Reclame aanbieding Sloopen, pracht Sloop, groote maat, met Ilinli overslag, prima katoen, geborduurde bloem, slechts 59 cents. Halfwollen en Zul verwollen Ondergoederen Hoogstraat 7 Tel af. 2006 Drofitt Wijdstraat 31 - Tel. 2482 Als de qualiteit prima i9, zijn Cadeaux o n n o o d i g. Vraagt daarom de echt ouderwetsche Koophandel Rook- en Pruimtabak van WIJDSTRAAT 20 - TEL. 3217 STEENHOUWERIJ ROOBIOL SARDSTEEN ZANDSTEEN SCHOORSTEENMANTELS (HtAFWKRKKN. ACHTER DE KERf GOUDA. Vanaf MAANDAG 15 FEBRUARI 1932^«n de prtfzen van- r AKtL Thuisbezorgen 15 cent per H.L. meer. Stookt in dezen t«d van bezuinigen de goedkoope brandstof cokes Lokes is een prima brandstof voor kachels en fornuizen terwriii 'w.rSlnm6t Hnt^rac'et zeer aan te bevelen is voor het gebruik ROTTERDAMSCHE VEER No. 5, GOUDA. 50 in verschillende modellen en maten in voorraad. Ook op voorschrift van H.H. Doktoren. Leverantie aan Ziekenfondsen. Vanaf MAANDAG 15 t.m. ZATERDAG 20 Februari a.s. geven wij bij elke Gulden WINKELWAREN (Suiker en Room boter niet medegerekend) ■•n BON Oralis I 3 dezer Bons geven recht op een luxe porceleinen: Kap en Schotel verdeelen wij aan het einde dezer week onder degenen, die het hoogst aantal bonnen inleveren, ALS EERSTE PRIJS: een prachtige SCHEMERLAMP ALS TWEEDE PR118: een fraai THEESERVIES ALS DERDE PRIJS een groote luxe doos BonkORI benevens 10 Troostprijzen. Doel vooral mede aan deze aardige wedstrijd GROOTSTE EN VOORDEELIGSTE KRU1DENIERSBEDRIJF IN NEDERLAND. Vraagt nadere inlichtingen in ons filiaal. dat »n ita keuken een GR AN ITO GOOTSTEEN MET AANRECHT gemaakt is. Vraajft Voor volledige plaatsing eens prfls aam bij «Joh. C. van Wlng«p<f«n 20 BLEEKERSSINGEL 13 GOUBA TEL. SJ75- Goedkoop Goedpassend zijn de en van Korte Tlandeweg 22 GOUDA PRIMA HONINGKOEK 35 cent per stuk. ZUIVERE NATUÜRHONING 15 ct. p. ons. ROERHAAVE'SCHE BORSTBONBONS tegen hoest en verkoudheid 15 ct. p. ons SIROOPWAFELS 5 cent per stuk N.W. O. Goederen van Jansen Tilanus, Friezenveen Afgehaald. Thuisbezorgd. 15 Melkbrood 18 11 Witbrood 14 11 Tarwebrood 13 25 Krentenbrood 30 45 Extra fijn Krentenbrood -50 2'/j Cadetjes 2Vt 4 Luxe broodjes 4 9 Beschuit (10 stuks) 10 Brusselsch Banket per Zi pond 25 ets. W eespermoppèn 25 Vanillenootjes 3fl f Bitterkoekjes K) Wellingtons 25 Bokkepootjes 35 n Kransjes 25 Goudsche Rondjes 25 DOET UW VOORDEEL EN EET STEENLAND's BROOD 't Is het best en goedkoopst. werkt dfb. weg uK onze PRIMA GEJfUCO TEERSIROOP flacon 90 cent. Gedipl. Drogist Burg. Martenssingel Tel. 2839. Van 13 Februari tot 15 Maart ontvangt U bü aankoop van een „FRASPO" vulpenhouder een prijsraadsel. De eerste 5 inzenders van goede oplossingen ontvangen het voor die vulpenhouder betaalde bedrag geheel lerag, terwijl de andere inzenders van goede oplossingen een vulpotlood van f 1ontvangen. vFRASPO VULPENHOUDERS 2.95—8,75. 62 WIJDSTRAAT 4 TELEF. 2155. BIJ AANKOOP VAN 1 pond heerlijke APPELSCHIJFJES a 29 ct of bij 1 pond BLANKE APPELSTUKJES a .38 ct.' of bij l pond pracht ABRIKOZEN a 38 ct. Neem proef met onze KOEKREEPEN 10 ct. per pond N. H. Pred. te Amsterdam. Voorz. v. h. Hoofdbestuur. ONDERWERP: SPREKER&: N. H. Pred. te Naarden, Lid van het Hoofdbestuur. ONDERWERP: f D« Eerste Kamer en de pachtwetten. Voor wie aan sociale gezindheid eene zekere mate van economisch inzicht en van zin voor de werkelijkheid paren, is het een moeilijke en onaangename tyd. Hun mede democraten hebben voor het grootste deel hun hart aan de economische onwijsheid verpand. Zoodoende blijft er, daar inzich: toch altijd meer waard is dan gezindheid, voor hen niet anders over dan zich te laten iodeelen bij de conservatieven. Dit lot zal ook wel vele democraten treffen, die de verwerping door de Eerste Kamer van de reeds in den herfst van 1930 door de Twee de Kamer aangenomen pachtwetsontwer- pen, toejuichen. Het sociaal-democratiache VolksUad pakt geweldig uit over de beslissing der Eerste Kamer en vooral over de houding der Ka tholieke leden, die tegen de ontwerpen stemden. De Eerste Kamer, zoo heet het, heeft een keer te meer getoond, dat hjj het bolwerk is van de ergste reactie. De meer- derheid der EerBte Kamer heeft de sociale rechtvaardigheid met voeten getreden en het belang van de gemeenschap opgeofferd un dat van den enkeling. Het is typeerend voor de R. K. Staatspartij, dat de conser vatieve Katholieken zich nooit van het Katholieke program wat aantrekken. Als het om het bezit gaat, trekken ze een lijn met de meest reaotionnaire Vryheidsbon- ders en schromen niet, om den pachters het kleine beetje recht te onthouden, dat deze wet hun sou brengen. Met deze aanhalingen uit het S. D. blad willen wij volstaan, doch daaraan enkele opmerkingen vastknoopen nopens de vraag, of deze critiek gerechtvaardigd, is. Men heeft o.i. in deze ontwerpen te zien een typisch voorbeeld van de mate, waarin de volksvertegenwoordiging, en met name de Tweede Kamer, het verband met de maat schappij heeft verloren. Om kiezers te win nen, worden op de politieke programma's punten geplaatst, zonder dat men de ma terie, waarop zij betrekking hebben, vol doende heeft bestudeerd. En als zij een maal op de programma's staan, kan men de materie niet meer ernstig bestudeeren, om dat men daardoor gevaar loopt, met het programma en daarvóór met hst belang der partij in boteing te komen. Het zyn de noodlottige gevolgen van dit systeem, waar voor de Eerste Kamer onze landbouwende bevolking, die het toch al hard genoeg te verantwoorden heeft, heeft behoed. Ja, het wil ons zelfs voorkomen, dat die gevolgen nog noodlottiger zouden zijn geweest dan de meeste der tegenstemmende leden van de Eerste Kamer hebben bevroed. Zij hebben gewezen op de juridische puzzles, die de ontwerpen deden ontstaan. Op de niet te verdedigen aantasting van het eigendoms recht. Op den slechten invloed, dien de voor gestelde regeling door het in de hantf wer ken van het sluiten van éénjarige contrac ten zou hebben op de positie van den pach ter en de exploitatie van den grond. En ten slotte is niet ten onrechte de vrees uit gesproken, dat de voorgestelde wetten er toe zouden leiden, dat de gelegenheid, om land te pachten, grootendeels zou verdwij nen. Op ééne waak hebben de bestrijders der ontwerpen o.i. echter niet voldoende licht laten vallen, n.l. op de beslist anti-sociale strekking der regeling. Ten einde die ir. het licht te stellen, willen w\j er op wijzen, dat het streven naar eene ingrijpende pacht- wetgeving er per slot van rekening op uit is, de belooning der arbeiders en pachters te verhoogen ten koste van den landprijs. Of dit op den duur mogelijk zal zijn, zonder het bedrijf te ontwrichten, is eene quapfitie, waarop wij hier niet willen ingaan. nemen voor een oo gen blik aan, dat dit wel mogelijk is en dat men den landprijs over de geheéle lijn doet dalen beneden het niveau, waarop hij zonder pachtregeling zou staan. De vraag is nu: Is dit uit sociaal oogpunt te verantwoorden? De voorstan ders eener ingrijpende pachtwet beantwoor den deze vraag bevestigend. Zij stellen zich op het standpunt, dat de grond voor het overgroote deel behoort aan groote en rijke grondeigenaren. Dit nu is hunne groote fout, die het geheele vraagstuk beheerscht. Zeker, er zijn in ons land een beperkt aan tal groote en rjjke grondeigenaren. Voor een zeer belangrijk deel echter is de Neder- landsche bodem in handen van betrekkelijk kleine eigenaren. Zoo is ongeveer 60 in het bezit van eigengeërfde boeren, die groo tendeels kleine bezitters zijn. Ook onder de verpachters vindt men tal van kleine men - schen, die hun opgespaarde geld in land hebben belegd en daarvan op hun ouden dag moeten leven. En nu komt het doel, dat de pachthervormers zich stellen, in vele gevallen hier op neer, dat men den één een deel van zyn dikwijls moeilijk verworven bezit, dat hy voor zijn bestaan noodig heeft, ontneemt, om het anderen zonder tegen prestatie ten goede te doen komen. Waar lijk, wij zouden deze pachthervormers ern stig aanraden, de zaak ook eens meer van dezen kant te bekijken. MGXJII. Het verkeer. Het wordt hoe langer hoe moeilijker voor hen, die niet te voet gaan om den weg en. de wegbepalingen in een groote stad te Ken nen. Met aanduidingen alleen komt men er niet, want als men die niet kent vóór men zijn tocht aanvangt, loopt men vast. Zóó zal het nu weer zijn door df bema ling, die voor één der drukste verkeerspun ten in onze stad is gemaakt, het kruispunt, dicht bij den aanvang van de befaamd t Laan van Meerdervoort, het punt waar de niet minder drukke weg de Anna Paulowna- straat deze laan kruist. Wie op dit punt eens postvat om twaalf uur 's middags als de kantoren uitgaan, zal paf staan over de eindelooze file van fiet sen, motoren en auto's die hier passeer en. Dat is een onafgebroken optocht, die in minstens wier richtingen gaat. Telkeps moet in twee van die vier de optocht wórden stop gezet en wat zich dan in een minuut op hoopt, is ontzaggelijk. De moeilijkheid echter was dat een deel der rijders-in-soorten niet recht-uit wil, maar rechts of links wil afslaan. Dat rechts afslaan is niet bezwaarlijk, maar het links afslaan verspert plotseling weer den goe den gang van zaken. Zij, die links willen zitten in de file moeten dan dwars door de reeks die van den anderen kant komt heen dringen. Herhaaldelijk is gebleken hoe ont zaglijk hinderlijk dit is en het eind is dan ook geweest dat men dit links afslaan heeft moeten verbieden. Dit is niet zoo eenvoudig als het wel lijkt, want het kan een rijder dwingen een gansch anderen weg te nemen, dien hij in den regel nooit zal kunnen ne men of hij zal elders linksal moeten gaan. Natuurlijk gaat dit gemakkelijker op min der drukke punten, maar die wordgn op den duur daardoor ook overladen. Het is de neteligste verkeerspuzzle die hier aan de orde is, omdat zij altijd blijft bestaan. De linkerbocht is de gevaarlijke en heel wat ongelukken zijn juist daaruit, voortgekomen. Daar waar het een nauw kruispunt is, snijdt het links-gaand verkeer plotseling het doorgaand af; daar waar het ruim is, wordt in den regel de bocht te groou genomen, hetgeen meestal als gevolg heeft dat de vaart niet noemenswaard vermin derd wordt. Men heeft hier en daar reeds die al te ruime bochten ingekort, zoodat de race baan is verscherpt en men dus mag hopen, dat de vaart verminderd aal Het tweede moeilijke punt blijft altijd het stilstaan van de auto's, waardoor de ge regelde passage zeer wordt belemmerd. Ook hier zal op den duur een betere alge- meene regeling dienen te worden uitge dacht, want dit gevaar wordt ook steeds moeilijker, vooral in de nauwere straten. Niemand weet hoe het verkeer zich nog zal ontwikkelen, maar te vreezen valt, dat als da tijden beter worden, de toeneming nog zeer groot zal zijn. En dan zullen nog meer drastische maatregelen noodig zijn. Da behandeling van de opzienbarende moor zaak. Een belangrijke rechtzaak houdt altjjü even de gemoederen bezig. De weerzinwek kende wyze waarop de bekende bankdirec teur E. uit den weg is geruimd, heeft ver leden week weer eenige dagen het onder werp van gesprekken gevormd. Men hoort erover discussieeren in beperkten kr:ng ook echter op het trambalcon, in de koffie kamers en feitelijk op alle plaatsen waar wat menschen elkaar ontmoeten. Het is al tijd interessant eens naar al die gesprek ken te luisteren en de reagü? waar te ne men die het geval op de femoederen heeft,, ieder heeft zyn oordeel gereed en in den regel is dat niet maisch voor den beklaagde. Voor die nuanceeringen in het geval gelijk de rechter die maakt en heeft te maken, voelt men in den regel niets. De beklaagden zijn de oorzaak van 's mans dood en met al die pour-parler's of men het oogmerk had om te dooden of niet houdt men zich niet op. Dat de verdedigers vrijspraak vra gen van het tenlaate gelegde, vindt men eenvoudig het toppunt en al is het onver diend, het aanzien van de juristery wordt er niet door bevorderd. Nou ja, zegt de één, het is zijn broodje om zóó te praten en daarbij legt men zich neer. De vraag mag inderdaad wel eens gesteld worden of men de rechtspraak in het alge meen wel een dienst bewijst met zooveel openbaarheid aan de behandeling te geven. De finesses doen zoo weinig ter zake voor het publiek, dat veel primitiever is in zijn rechtsopvattingen. Een eigenaardig verschijnsel is het ook,1 dat rechtzaken de menschen zoo goed bij blijven. Verschillende van de meest gerucht makende worden weer eens opgehaald en vooral de groote moord-zaken'. die niet zijn opgehelderd blijven de aandacht houden. De befaamde moord in deh trein, de moord op de winkelierster in het Bezuidenhout, de moord in de Riemerstraat, we hebben ze weer de revue hooren passeeren en niet al tijd wordt daarbij op minzame wijze over de justitie en de politie gesproken. Omdat men er nooit meer iets qy#, hoort, verdiept men zich graag in allerlei gissingen en die zijn niet altijd even welwillend voor de ambtenaren. Vlugger rechtspraak. Het is natuurlijk begrijpelijk dat het pu bliek met de rechtspraak meeleeft, maar het begrijpt er niet al te veel van. Eén grief hoort men altijd en dat is de late behan deling van de gevallen nadat zij zijn voor gekomen. Het oprakelen van zoo'n geval dat al voor zevenachtste vergeten is, heeft inderdaad een nadeel en het blijkt ook bij de behandeling dikwijls dat alleerlei bijzon derheden niet meer zijn na te gaan, omdat ^niemand ze zich meer herinnert. Vlugger rechtspraak heeft ongetwijfeld een nuttige kant. We weten niet of de grootst mogelijken spoed pleegt te worden betracht, maar veel vertrouwen in dien spoed heeft h& publiek zeker niet. Is het systeem der rechtspraak niet te wijzigen, zoodat het sneller en klaarder ge. schiedt? De indruk daardoor te wekken is niet onbelangrijk. HAGENAAR. (MAMU.4 KHARTUM IA WEST De luchtlqu Londen-Kaapstad in werking. Volledige mail- en pmseagiersdienet op het geheele traject. Win e dab ooge Na jaren van studie en voorbereiding, van proefvluchten en fragmentarische dienstregelingen is thans de volledige mail en passagiersdienst over het geheele traject Londen-Kaapstad in werking getreden. Te voren beatdnd reeds een geregelde dienst tot aan Nairobi, de hoofdstkd van Kenya, waarvan Mombasa aan de Oostkust de zee haven is. Op 24 Januari is echter een groot HannibaL vliegtuig van het Londensche vliegveld Croydon vertrokken met mail, vracht en doorgaande passagiers voor Kaapstad, terwijl op 27 Januari voor het eerst een vliegtuig naar Londen is ver trokken volgens een vaste dienstregeling. Deze vluchten zijn op 4 en 7 Februari be ëindigd, want de reis duurt elf dagen. Wan neer eenmaaL de trajecten verlicht kunnen worden, zoodat ook nachtvluchten mogelijk zijn, zal deze tijd aanmerkelijk bekort kun nen worden. Thans duurt de reis van het eene eindpunt tot het andere wel wat laag, want de snelste bootdienst vaart in 16 da gen van Southampton naar Kaapstad. Toch is de vliegdienst voor Afrika van het groot ste belang, want in tegenstelling met den bootdienst worden ook onderweg tal van plaatsen aangedaan. De Engelsche koloniën in het Oostelijk deel van Afrika worden er meer door opengelegd dan door welken scheepvaart- of spoorwegdienst ook, terwijl de onderlinge verbinding tusschen die ko loniën onderling voor het eerst op comfor tabele en snelle wijze kan worden onder houden. De reis per trein. Ztelfs in Europa is de vliegroute nog niet verlicht, zoodat nachtvluchten nog onmo gelijk zijn. Daarom laat men de passagiers, die per vliegtuig van Croydon naar Le Bour- get gekopien zyn, daar overstappen in den trein ParijsBrindisi, de bekende boot trein, waarvan vooral door Engelschen gaarne gebruik wordt gemaakt. De trein reis duurt 36 uur terwijl er twee nachten in den trein worden doorgebracht. Te Brin disi stappen de passagiers over in een der groote viermotorige Short-Kent vliegboo- ten, die hen over de Adriatische Zee en de Grieksche eilanden en schiereilanden in een vlucht van vijf uur naar Athene brengen waar opnieuw overnacht wordt. Den vol genden dag wordt de tweede belaogjryke vlucht over zee gedaan via Mirahelia Op,het eiland Creta naar Alexandrië. En dan stap pen de passagiers nogmaals over in een trein, die hen nog vóór middernacht in Cairo brengt. En dan begint het interes sante deel van de reis; in één week leert men Afrika met zyn wonderbaarlijke na tuurschoon en ryk. gevarieerd landschap beter kennen dan op andere wijze mógelijk is, zelfs al had men veel meer tijd ter be schikking. Wanneer de reiziger dan ook te Cairo ingestapt is in den grooten Arm strong Argosy tweedekker (van by na het zelfde model als de Engelsche bombardeer vliegtuigen en zoowel voor dit doel als voot troepentransporten te converteeren), wan neer hij bedenkt, hoe dit vliegtuig hem langs den Nijl naar Luxor zal voeren en vamiaar oyer de watervallen van den Nijl naar Kartoem, kan het wel niet anders, of een gevoel van intense spanning maakt zich van hem meester. Hst vertrek te Cairo. Het groote vliegtuig, dat twintig passa giers kan vervoeren, stijgt op van het hard ingeklonken zand van het vliegveld te Cai ro. Men ziet neer op de woestyn; in de verte ziet men schepen varen op de Middel- landsche Zee. Voorbij de stad vormt de NyJ met haar ontelbare armen een merkwaardig deltagebied en even buiten de vliegroute rijst de pyramide van Gize uit het heider- gele zand op. Hiervan en van de andere pyramiden krijgt men natuurlijk slechts een totaalindruk. En dan vliegt men den geheelen dag door het dal van den Nyl, die duizenden jaren lang Egypte gemaakt heeft tot de korenschuur der wereld. In het Wes ten strekken zich de heuvels en bergen uit, welke uit de Libysche woestijn oprijzen en te Assoean ziet men den beroemden dam, die het water van de rivier opstuwt en helpt by het vruchtbaar maken van duizenden hectaren in hèt dal benedenstrooms, die anders dor en onvruchtbaar zouden zijn. Op de laatste étappe ^oor zonsondergang pas seert het vliegtuig de eerste waterval en Wie voorspoed in zijn leven gekoot heeft slechts de'kleinste helft van\het leven gezien. ONS ZATERDAG-FEUILLETON. uit bet Engel ach van BARONES ORCZY bewerkt door J. P. WESSEL1NKVAN ROSSUM HOOFDSTUK I. Het Stokpaardje van TankerviUe. Het is zonderling, dat, ofschoon Hu^h Tahkemlie voorbeschikt was zulk een over- heerschend deel te verrollen in het vreemde en mystieke drama, hetwelk ons beider teven vulde, ik geen klare herinnering heb van mijn eerste ontmoeting met hem. Wy waren samen op de St. Paul's school, ik, een lmdruohtige jongen van het ge wone soort, heb slechts een vage herinne- ring van den stillen jongen, met de donkere ®ogen, die voetbal haatte, algeeen voor een boekenworm uitgemaakt, „Sawnie Girlie" ï^wwnd werd en onbetwist de meest on populaire jongen van de school was. He onderwijzers moeten heel wat van hem Slacht hebben, want in den speeltijd zagen *0 hem dikwijls naar een hunner kamers K»«i en daaruit terug komen in ernstig gesprek met «ten ouden Foster of Crabtrae, leeraar in Grieksch of Latijn. Dit, ver- eenigd met het feit, dat hy elke prys en studiebeurs met het grootste gemak ver kreeg, droeg er niet toe bij om nem popu lairder te maken. Ik bijvoorbeeld, die het hoofd van onze voetbalclub was en de eer ste boxer van de school, had de diepste min achting voor den zwijgenden boekenworm, totdat op zekeren dag en dit is myn eerste klare herinnering van hem hy en ik... een paar woorden hadden; ik ben ver geten waarover. Ik meen, dat ik hem in een vinnigen woordenstrijd wilde betrekken en dat hij het niet wilde; hoe het zy, ik veeg de hem den mantel uit waardig, krach tig. Het was de woordenlijst van een Brit- schen schooljongen en hy bleef geduren de volle vyf minuten een minachtend stil zwijgen bewaren, terwyl de storm van mijn welsprekendheid over zyn donker, geen weerstandbiedend hoofd wérd uitgestort. Ja, ik vraag u, minachtend tegenover my' den voorzitter der voetbalclub, den voor- naamsten boxer van de school, ik kon die ezels, Snipey en Bathroom Slippers achter myn rug hooren giegelen als een paar apen; en minachting vóór zich, bespotting achter zich is meer dan een schooljonge" kan afdragen. j Nfl®j weet niet heel nanwkeurig meer, hoe Mtgebeurde. Werd myn taal nog kraeh^Br of hielp de vuist van mijn kam pioen Sri woorden? Ik kan het niet zeg gen; zeker is, dat er een kreet, een lucht stroom was» die myn pet naar het andere eind van het schoollokaal deed vliegen, een wervelwind, die beide zijden van mijn hoofd tegelijk greep, en Sawnie Girlie li oogenblik bovenop my. Waar ik dat/ oogen- blik was, zou ik niet wagen precies vast te stellen. Ik was er my vaag van bewust, dat een paar donkere oogen fonkelend op my neerzagen, evenals het gas in de vestibule, en een schorre stem my by tusschenpoozen toesiste: „Hoe durf je? hoe durf je?" ter wyl ik, verblind, buiten adem, gekneusd en pijnlijk my beproefde af te vragen: hoe ik werkelijk had gedurfd. Toen de .wervelwind eindelijk was gaan giggen, vond ik mijzelf in een ongewone po- wie op den grond onder een., der school banken; die lachende lafaards, Snipey en Bathroom Slippers, waren door de deur ver dwenen en Sawnie Girlie klopte rustig het stof van zyn kleeren. Na dezen plotaelingen belangrijken val vfn den eersten boxer van St. Paul's school, zal niemand, die iets weet van de school- jongensaard, zich verwonderen, dat Sawnie Giriie en ik de beste vrienden werden, en dat, met die wel verdiende klappen, Hugh Tankerville de fundamenten heeft gelegd voor de vriendschap en bewondering, die ge durende myn geheele leven is gebleven. Hy ^legf tegenover de anderen stil en zwijgend, maar van bet oogenblik, dat ik nadat ik weer op de been was gekomen na myn smadelijken. val naar hem toe ging en mijn band toestak, als teeken van mijn bewondering voor zyn dapperheid, waren hy en ik, om zoo te zeggen, onaf scheidelijk. Gaandeweg deed de vreemde invloed, die aan het mystieke grensd e, en dien hy scheen uit te oefenen op allen, die met hem in aanraking kwamen, zich ook op mij gelden en ik begon pleizier te krygen in nog an dere dingen dan voetbal en boxen. Hy was het, die een vonk van geestdrift by mij deed ontvlammen voor het groot verleden, waardoor hy overweldigend werd beheerscht en nadat onze vriendschap een paar maan den had geduurd, had ik een pilar stevige kloppartijen met hem over de eerste plaats in de klassieke geschiedenis. Ik wil billy k zyn tegenover mijzelf en jiekennen, dat ik nooit geslaagd ben, die eerste plaats te verkrijgen, maar het heeft er zeker niet aan gelegen, dat ik niet voldoende heb ge probeerd. Nooit «1 ik den gedenkwaardigen dag vergeten, waarop Sawnie Giriie want zoo zal ik hem blyven noemen, my uitneo- digde op een Zaterdagmiddag met hem roede naar zyn huis te gaan theedrinken. Hy woonde in Hammersmith, vertelde hij my -* en ik, myn ouders woofiden in Ken- singtpfi, vroeg mijzelf af. wat soort leemen hut of huisje in zulk een" afgelegen buitenwijk als Hammersmith kon staan. Ik was nooit door Kingstreet gegaafr, en toen wy, jongens, ons een weg baanden door de kruiwagens langs den rand van het trottoir en door de dichte, niet al te hel dere menigte, verwonderde ik er my meer en meer ovór, boe een beschaafd mensch ir. deze buitengewone omgeving kon leven, tot dat Sawnie Giriie, nadat wij Kingstreet achter ons hadden eensklaps voor een groot, ouderwetsch ijzeren hek bleef staan, waarachter hooge kastanje- en eikenbeo- men een verrukkelijke, geheimzinnige scha duw op den grond wierpen. „Hier zyn wy er!" zeide hy, terwyl hy het hek openduwde, en ik volgde, verbaasd over het vreemde stukje ouderwetsohen tuin, te midden van het geraas en ge schreeuw der buitenwijk van Londen. Ach ter dit hek scheen alles koel, vredig, stil; slechts een paar vogels tjilpten in de hoo rnen. De grond was bedekt in et de eerste gevallen bladeren van het hajaar, en zy lieten een vreemd, zaohtklinkend ..hust-st- st" hooren, terwyl wy liepen.^ Duidelyk was de plaats verwaarloosd, althahs uit het oog punt van tuinaanleg, maar ik sloeg er geen acht op. Ik zag alleen de groote, hooge boomen, rook den heerlyken geur van de vochtige, gevalleir bladeren en blfee een oogenblik staan, angstig en metontzag ver vuld, elk oogenblik verwachtend, dat door de koele laan, een ridder met pluimden zwaard, arm in arm met zyn dame '\wi\oe- pelrok, zou'komen. Hugh Tankerville had geen acht op my geslagen. H(j Liep vooruit naar het huis, dat ver van den weg moet hebben gelegen, want het was by het hek niet te zien Het tafereel was hem natuurlyk bekend, en hy wist dat noch pluimen, noch hoepelrokken ergens waren achtergelaten, maar van het oogenblik, waarop hjj dat groote hek had opengeduwd, scheen zijn geheele wezen ver anderd. (Wondt vervolgd).

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1932 | | pagina 3