„GLORIA" „Crock" H. KRIMPENFORT ZOON Carbona Kunstkalk Anton Coops VERKERK's a w'4_ rfHr Gebr. Spaas Fa. J. f. RevefS Zn. - Veerstal 39 zie box mum Moderne Loopers vanaf 45 et. p. el Kleiweg - Heerenstraat Publica Rijwielen vanaf f 33.-totf.75.- Knip uit T tt. A. BELONJE Firm B. t in Mop Beter en veel Goedkoqper N. Noordegraaf, Kleiweg 12, Tel. 3016 I Warneer prijs stelt op Markiezen Zonneschermen Tuinparasdls Leesbibliotheek GOUDSCJïE COURANT TWEEDE BLAD THALIA THEATER A. BROER, 35 Spoorstraat 35 TUIN Dahlias n HET STOFFENHUIS In onze 4 etalages JE. JASKE TEEKENS'-MODELSLAGERIJ Gebruikte Piano's „Varia' Land- en Waterwegen rondom Gouda. Schouwburg Bioscoop - Gouda CROCK Eun rustige Rustkuur Voor Uw EN Kame ieder Bedrijf „De Kleine Winst" DROGIST, WIJDSTRAAT 31 Tennisrackets Tennis Schoenen Hockey Sticks Verder alle Sport-Artikelen Grootste Sorteering Laagste prijzen Sportmagazijn £ét STEEN LAN D's Brood ]goedkoopst door zelf Uw kleeding te maken Slgar«nmagazi|n „Luchtpost K.L.M." Ia Iflacco Producten It? IVIdSSC aan bllillkun pril» Telefoon 3123 en 3117 Kerper, Karnemelksloot S. B. Gompers De SCHOUWBURQ BIOSCOOP «'presenteert vjjn VRIJDAG l April af de MATADOR FILM de U.F.A. in de hoofdrollen: Brigsffta Hmlm mn Guitav Fröhlioh onder regie van: HANS BEHRENDT Deze uiterst spannende film is een greep uit het hedendaagsche Vliegeniersleven, vol romantiek, sensatie en geniaal spel. GUSTaV FRöHLICH de jonge Duitsche acteur overtreft zichzelf door zijn prachtig energiek spel. BRIGETTE HELM als jonge Moeder speelt haar rol op ont roerende wijze. FRITZ KAMPERS als onverschrokken vliegenier zorgt in dit filmwerk voor een uiterst spannende sensatie. wordt het gesprek van den dag. Gratis fietsen- en autostalling „QLORIA" Toegang boven 14 jaar. vertoont van VRIJDAG t.e in. WOENSDAG de Koning der clown» in het uitbundige lachsucces, de Duitschsprekende toonfilm Een aaneenschakeling van dolle grappen, die U geen moment loslaten, die U van de eene lachbui naar den anderen voert en U bijna geen tijd laat op adem te komen Verdere hoofdrollen LIANA HA1D en HARRY HARD QROOT AMUSANT VOORPROGRAMMA Binnen en Buitenlandsch Hollandsch sprekend Journaal. Een dolle sound 2 acter. ene. Toegang voor iederen leeftijd. Woensdag Speciale Matinee. Verwacht de Militaire Klucht AllwuUn ,,'t Toppunt van Volmaaktheid 1 iBetaling v.a. fl.- p. week EN 50 En zend ons ingevuld terug welke soorten X IJ) dezen zomer in Uw tuin wilt\ebben. HOm teleurstelling te voorkomen raden wij U dit zoo spoedig mogelijk doen. Wij leveren ze U dan als het planttijd is vanaf ons bekend adres KLEIWEG 38. HET Bloemenmagazijn voor GOUDA en OMSTREKEN. Een Overall windt U in Kort* Tiendaweg 22 GOUDA maakt muren en platjnds helder wit, 't geeft niet af en schilfert niet. Prlja 20 can fa per pak bij Kleiwegstraat 6—8 Telf. 2166 AFGEHAALD* THUISBESORCÉI 15 Meikbrood 18 11 Witbrood 14 ll Tarwebrood 13 25 Krentenbrood 30 45 Extra fijn Krentenbrood 50 2 y2 Cadet jes**2'/j 4 Luxe broodjes4 9 Beschuit (10 stuks) 10 Ean axtraatja «oor do klndoron vanaf heden wordt in de winkels bij ieder brood en ieder pak beschuit een bon verstrekt. 10 bons geven recht op 4 Chocolade- reepen. Verkrijgbaar: KLEIWEG 81, «^ACHTELSTRAAT 9, 45 KEIZERSTRAAT 68. ELECTR. TECJHN. BUREAU L. TIENDEWtfG 96 TEL. 2235 GOUDA. Speciale Reparatie-Inrichting voor alle ELECTRISCHE APPARATEN. Opgericht 1836. WIJDSTRAAT 20 TEL. 3217. Oudste adres voor prima HANDWïfttKSIGAREN in beproefde mélanges. Bizonder aanbevolen: de merken SPANERA. GOODWILL en WHITE ASH. Rookt onze bekende KOOPHANDEL TABAK heerlijk zachte Maryland van 25 en 30 ct. p. vi ons. EENIG ADRES voor SNUIF bereid ran carotten en Virginia tabak. Een voorbeeld uit onze groote sorteering AVONDJAPON 7 el crêpe georgette k 1.40 9.80 MIDDAGJAPON 6 el wol mousseline k 0.65 3.90 OCHTENDJAPON 6 el katoen mousseline a 0.20 1.20 3 MODERNE JAPONNEN 14.90 MARKT 16. GOUDA. 70 ook Uw adres????? Het adres voor goede, droge en belegen SIGAREN. BURG. MARTENSSJNGE gggp Probeert U nog heden. *^31 TEL. 2839. 12 vindt U zeker iets wat U zoekt. Extra lage prijzen bij %oede' kwalitei ten van 1ste klas fabrieken. Koopt bij ons om de enorme sorteering en lage prijzen. Wat U verlangt, wij hebben het voor U. VERKOOP ENGROS EN DETAIL. ST. ANTHONIESTRAAT 13—15 GOUDA TEL. 3102. SIGAREN CHOCOLADE SIGARETTEN TABAKKEN - BISKWIE EN SUIKERWERKEN. ITROËN Zoowel voor Luxe als voor Vracht in deze crisistijd de economische Auto Zuinig en Laag in onderhoudskosten. (Zeer groote keuze in Luxe en Vracht-Auto's, voor iedec. bedrijf een passende wagon.) Agenryoor Gouda en Omstreken Bestel dan Uw Vleesch aan LANGE TIENDEWEG 49 I Allerwegen Bekroond. Telephoon 2094, privé 2095 Vraagt oMarla Vraagt oHarta Zwart en Eiken 210. Als nieuw ƒ325. „Grotrian", „Steinweg", „Steek", „Hofmann" enz. Orgel, nieuw, 225.(met harp) bö TELE^. 3157. 15 WIJDSTRAAT STEEDS NIEUWE BOBBN Gedurende de maslnd April stellen wij voor alle nieuwe lezers onze CATALOGUS GRATIS BESCHIKBAAR. Vroeger en thans. LANDWEGEN. De vraag of de goede stad onzer in woning Gouda gunstig gelegen is te» opzichte van de groote steden van ons land, zal wel door ieder, die ter plaatse bekend is, bevestigend worden beantwoord en het mag dan ook eigenlyk overbodig heeten dit nader aan te toonen. Immers de Residentie ligt op S3 K.M., Rotterdam, de handelsstad bij uitnemendheid op 20 K.M., de hoofdstad van het Ryk op 54 K.M. en Utrecht op 34 K.M. van ons verwijderd. Met al deze groote steden is Gouda ver bonden door spoorwegen, terwijl de spoor weg van den Haag en Rotterdam naar Noord, Zuid en Oost leidt over Gouda. Per trein duurt de reis naar deze groote steden dan ook slechts van* een half tot één uur. Gouda is verder per spoor met Schoonhoven verbonden en binnenkort zullen ook Wad dinxveen, Boskoop en Alphen aan den Rijn met den trein te bereiken zijn. Aan spoor wegen dus geen gebrek! Is er dan wel gebrek aan andere land wegen Ook hierop moet het antwoord ont kennend luiden, maar... op de vraag is er gebrek aan toe de andere landwegen zal ieder die zich per auto naar een der ge noemde steden wil begeven antwoorden: zeker daaraan is zelfs nijpend gebrek. Een bloemlezing van de vele gepeperde benamingen welke men in de kringen waar in de wegen worden beoordeeld, dus in 611e kringen, zal ons de ervaring brengen dat onze taal zeer rijk is aan synoniemen en vooral rijk aan zeer pittige bijvoeglijke naamwoorden, welke een verkeersweg stem. pelen tot... wat deze in de omgeving van Gouda zijn. De weten naar Rotterdam. Welke wegen leidden naar en door Gouda toen het nieuwe vervoermiddel zijn intrede in ons land deed en in de jaren 'dat het groeide en groeide tot de thans zoo betee- kenende uitgebreidheid. Er leidden twee wegen naar Rotterdam. De eerste een Com- missieweg, oorspronkelijk onderhouden door de zes aangelegen gemeenten, later met ruime subsidie van Rijk en Provincie/ deels loopende over Schieland's Hoogen Zeedijk en deels door den polder. Een weg niet al leen vol afwisseling wat de schoonheid van het landschap betreft de Hollandsche IJssel toch biedt Wondermooie aspecten en de knotwilgen langs het gedeelte Korte- noord—Rotterdam Jdoen zoo knus-landelijk aan maar ook rijk aan verscheidenheid in bochten van diverse straal, loopende van klein tot zeer klein. Bovendien varieerde ook de breedte en wel tusachen am al en zeer smal. Honderd ji ject! De tweede weg is die door den Zuidplas- polder en door den polder Prins-Alexander. Het is steeds een heele toer geweest om per auto door Wachtelstraat, Boompjes en Tiendweg de stad achter zich te krijgen en had hy, die niet. ten volle plaatseiyk beleend was, dit doel bereikt om daarna onder het ronden van den motor van de heerlyke bui- tenareven te genieten, dan stond hy voor de eigeniyke debacle. Den gelukkigen Öie liet zoover brachten dat zy hun wagen op den weg „Kanaaldijk" uit een'verdekt opge- stelden greppel hielden en verder zonder al te groot verlies aan -onderdeelen van hun vehikel den Nieuwerkerkschen weg bereik ten, wachtte het genot fefiP een kpstelooze kermi8vermakeiykheid -*»de Rutschbaan! Zeker, het bereiken van Rotterdam zon der eenvoudige of samengestelde brepken aan wagen of ledematen behóórde wel tot de uitzonderingn. Naar den Haag en Leiden. Een tocht naar de Residentiet via Moer- capelle en Zegwaard was en Is nog vaak een foltering en de aantrekkeiykheid van den Haag biykt wel heel groot (e zyn, want nog altyd zy'n er menschen die trachten 's-Gravenhage langs genoemden weg per auto te bereiken en lof den bestuurder en lof het voertuig nog vaak met succes! Men kon ook, als men de stad achter zich nad^per auto naar Leiden rijden en ook op dezB gecompliceerden weg ontbrak het geleden ^dus een mooi tra- Wet aan grooten rijkdom van afwisseling. De route was onderverdeeld-in vakken zeer uiteenloopende kwaliteiten. Gemeen hadden ze: smalheid, begrenzing door diepe wateringen, hobbelig oppervlak, stoffigheid by droogte en modderigheid by regenweer. variatie .in de vakken was dón ook slechts gelegen In de mate dipr eigenschap pen. Alleen het gezicht wit men bp den straatweg leiden'Utrecht had als men den tol aan het Noordeiyk einde Van den „Gemeeneweg" hqd bereikt, deed met een zekere, opgewektheid het tolgeld voorliet onderhqud van evengenoemde wegen storten In handen van den gaarder. Is het wonder dat de weggebruikers als het voor kwam den naam van dezen weg in tweeën schreven en de hoofdletter weglieten, dus Van „gemeene weg" spraken Op den slechts 4 Meter breeden Rytsweg Leiden— Utrechtvwaande men zich daarna in den hemel, i J Naar Amsterdam. Men ook van Gouda pér auto naar Amsterdam ryden en wel over Alphen aan n Had men laatstgenoemde plaats via Bodegraven of over het Goudsche •^Pad, beide tolwegen van twyfeladitige hoedanigheid en afmetingen bereikt, dan kon men óf dooi- den Vierambachtspolder of langs de Westzyde van het Aarkanaal zyn weg vervolgen. Ook wegenö»l afwis seling en leidende door mooie poraers, maar vooral verder naar Amsterdam fnuikend voor elk vervoermiddel en moordend voor <^e in zittenden. Neen, ook een tochtje per auto naar onze hoofdstad behoorde tot voor kort ook al niet tot de byzondere attracties, al maakte het verblyf aldaar ook weer veel goed. Naar Utrecht. Utrecht is over Bodegraven te bereiken en over de Meern. De tolweg Gouda—Bode graven levert niet het genoegen op wat men zich voorstelt te zullen hebben als men voor 8 K»M. weg tweemaal tol moet betalen. De weg over de Meern voert ons langs den weg over den zuidelyken IJsseldyk, ryk aan na tuurschoon doch smal en bochtig. Tot voor enkele jaren smal en bochtig in 't kwadraat. De naam auto-kerkhof was toen niet geheel onverdiend. Over nog meerdere slechte wegvakken bereikte men den Ryksweg LeidenUtrecht en men voelde zich dan weer heel wat veiliger. Naar Schoonhoven. De weg GoudaSchoonhoven langs de watering „de Vlist" is smal en bochtig, maar... dit mag haast geen fout worden genoemd; men zou het lieve landschapont- eeren door hier met groote snelheid te ryden. De weg naar Stolwyk en Bergam bacht met de vele overige wegen In de Krimpenerwaard, zyn als de meeste polder wegen smal, doch behoorlyke uitwykplaat- sen en behoorlyk onderhoud maken dut er betrekkelyk weinig ongevallen met auto's voorkomen. Waaraan den onvoldoenden toestand te wijten? Ziehier de op Goud» uitkomende hoofd- wegen en eene korte omschryving van den staat waarin zy, althans eenigen tyd ge leden, verkeerden. Gouda stond in een kwa den reuk wat hare verkeerswegen betreft. Is dit de' schuld van*Gouda af van de overige wegbeheerders Eigenlyk zyn er geen schuldigen; er zyn grondige oorzaken. Welke In de eerste plaats dat de smalle weglichamen veelal eng gedrongen liggen tusschen vaak breede en diepe wateringen. V»rbreeding is haast nimmer mogelyk, om dat men deze wateringen uit een water- stéptsoogpunt niet kan missen en dichten over een gedeelte der breedte is zeer kost baar, omdat daartoe lange, zeer dure schoéïïngen noodig zyn. Dan 4e bodemge. steldheid! Nagenoeg alle bovengenoemde wegen rondom Gouda, behalve dan die op de eeuwenoude dyken en die in de Rynklei- streek, liggen op zeer slappen ondergrond, welke het verkeer slechts zuchtend ver draagt. Verderv de zwaarte en drukte van het moderne verkeer, dat in de latere jaren veel grooter eischen aan de wegen stelt dan het vroegere verkeer, waarvoor de we gen dan ook allerminst zyn gemaakt. En dan ook de omstandigheid dat er onder de genoemde wegen veel^olderwegeri zyn die voldólfvde het verkee/ in den pblder kunnen dienen, doch niet gestand zyn tegen het doorgaande drukke in zware verkeer, ter wijl de poldefingelanden zich bezwaard voe len door de steeds groeiende lasten voor het wegonderhoud, welke het doorgaand verkeer medebrengt. Wat tot verbetering wordt gedaan. Hebben de onderhoudsplichtigen inmiddels stilgezeten en is Gouda alzoo verstoken gebleven van goede toegangswegen Geluk kig allerminst! En hy die weet hoe groot^ zorg het kost in deze omgeving een weg te maken, welk een zorgen ik bedoelde byfta overal noodige aankoop of onteigening van eigendommen met de eindemoze daar aan verbonden besprekingen aan het con- strueeren van een weg voorafgaan, ny>et zeker erkennen dat het tempo waarmede de wegenverbetering in uitvoering is, eerbfed afdwingt. Een rit in de? omgeving van Gfliu-^ da Wl O: dit bevestigen. De mooie nieuwe wegen. GoudaRotterdam. Rotterdam zal binnenkort, vermoedelyk reeds by het versohynen van dit numfter, wéér „door den polder" over dorp-Nieuwer- kerk, te bereiken zyn. Van Proflnciewege is van den Zuid- plaspolder overgenomen de weg van de brug over de Ringvaart van dezen polder in den Tiendweg af tot aan het spoorwegstation Moordrecht en sedert is deze Weg verbeterd. Een scherpe bocty is weggenomen en de oude ongunstig gelegen spoorwegovergang naby gemeld station is uitgeschakeld door het maken van een nieuw tracé wat den spoorweg by het station kruist en waar een zeer ruime overweg zal komen. De ryweg heeft eene breedte van 6 Meter, het daar van afgescheiden gelegen rywielpad van tegels eene breedte van 2.50 Meter. Deze weg zal by station Moordrecht aansluiten aan den Ryksweg RotterdamAmsterdam. Het gedeelte van het tracé tusschen de kom van Gouda en den evengenoemden Tiend- wegsbrug verliest ^straks de beteekenis van doorgaanden verkeersweg, doordat de toe gang naar die kom, door middel van twee bruggen zal worden geleid over de nieuwe de toekomst van Gouda af den Ryksweg Rotterdam .en den Haag naar Amsterdam te bereiken, kan men den na te noemen weg langs de Oostzyde van de Got/tog volgen en by genoemde brug van dezen weg op den Ryksweg komen. De Rijksweg van den Haag naar Gouda, welke ten Noorden van den spoorweg tusschen die gemeenten is geprojecteerd, komt op den Ryksweg Rot terdamAmsterdam uit naby de Gouwe. Goudaden Haas. De hier dageiyks gestehje vraag wan neer het wegvak den HaagGouda zal worden onderhanden genomen, kan tot myn genoegen thans ook worden beantwoord: met het maken van dezen weg Is reeds aan gevangen en wel door aanbesteding van een tydelyke baanomleggipg door het maken van een viaduct onder den electrische spoor- weg Rotterdamden Haag. De redding schynt dus naby, heeren auto mobilisten! Gouda—Alphen a. d. Rijn. Onderhanden is de verkeersweg langs de Oostzyde van de Gouwe van Gouda naar Gouwsluis (Alphen aan den Ryn). Gereed en berijdbaar binnen enkele maanden hopelyk goed berijdbaar «is het weg. vak Gouda—Waddinxveen en over eenige maanden het ypk WaddinxveenBoskoop. De afstand van ongeveer 8 K.M. tusschen Gouda en Boskoop via Waddinxveen is dus binnen afcienbqren tyd ook voor den meest gematigden automobilist indien deze er althans nog zyn nog slechts een peul. schilletje! De<ze wég zal zeker by dragen tot versterking van den band welke deze ge meenten samenhoudt. De voorbereidingen voor het weggedeelte BoskoopAlphen aan den Ryn zyn onderhanden. E* ryweg langs de Gouwe is breed van 6 tot 7 M., bet rij- wielpafr van tegels is normaal 2.50 M*. breed en langs de Gouwezyde ligt nog een jaag- eventueel voétpad. De wég is ryk aan afwisseling; eenerzyds mooie boerderyen en ^underzyds een file van groote en kleine in dustrieën; daartusschen de breede Gouwe. Van Alphen p»ar 'de grens der Provincie Zuid-Holland by het Tolhuis aan den Am- stel, is langs de Westzijde van het Aar kanaal de bekende mooie,'fftumineuse weg der Provincie,! doch er is meer; men is reeds begonnen met den aanleg van een heel .wat breederen weg l^ngs de Oostzyde van dat vaarwater. De pont over den Ryn te Gouwsluis^ Zal verjpoedeiyk lgter wel op stal worden gëzet ew*yervangen door een ruime brug. Verder WhW het woord aan de Provincie Noord-Holland, die zeker ook v niet zal «achterbiy ven om aan den kreet naar beter Wegen gehoor tl?-geven. 'f GoudaLeiden. De verbinding met .Leiden is ook door het maken van den verkeersweg Gouda-Bos koop langs de Gouwe gebaat. In Boskoop is de van de hrug over de Gouwe West waarts loopende „Zydeweg" door de Pro vincie van de gemeende Boskoop overge nomen en deze wég zal ook door de Provin cie worden gereconstrueerd. Nagenoeg in het verlengde van den Zydeweg is van Pro- vinciewege overgenomen df weg Boskoop-^ Benthuizen en herschapep in een 6 M. bree den betonweg van hooge kwaliteit Vermoe- schutsluis, van welke bruggen steeds min stens één voor het landverkeer toegankelijk zal zyn. Van, Rykswege is voorloopig aanmerke- lyk verbeterd het weggedeelte van Nieuwer- kerk tot Rotterdam en bergen zand zyn reeds aangevoerd en'verwerkt voor vorming van het lichaam van het wegvak van Nieu- werkerk naar station Moordrecht. De nieuwe Ryksweg zal Noordwaarts om dorp Nieuwerkerk worden geleid, waartoe een forsche betonbrug over de Ringvaart van den Zuidplaspolder is gelegd. Verder zyn alle vroeger nauweiy'ks berydbare bruggen in dien weg vervangen door duikerbruggen, die geen onderbreking meer vormen in het wegprofiel. Deze geweldige hoeveelheden zand zyn per vaartuig door den IJssel tot Moordrecht en verder per spoor naar'het werk gebracht en vele groote moeilijkheden, veroorzaakt door den slappen bodem, zyn daa'rby be streden en overwonnen. Het voltooien van laatstgenoemd wegvak behoeft niet te wor den afgewacht om van Moordrecht naar Nieuwerkerk te ryden, omdat de oudé) «joor den zanddruk geheel verschoven en opge perste Nieuwerkerksche weg voorloopig is hersteld en op 4 M. breedte is gebracht, zoodat hy over eenigen tyd in dienst zal warden gesteld om voorloopig het verkeer op te nemen; later zal hy definitief worden afgewerkt voor het langzame verkeer. Wanneer straks de auto's dezen ,voor- loopigen weg naar Rotterdam volgen kun nen, zal de weg over den Rotterdamschen dyk en de 's-Gravenweg sterk worden ont last en zal deze verbindingsweg, die ook door de Commissie reeds op 4 M. breedte is gebracht er waren v^le gedeelten in van slechts ruim drie meter breedte ook be hoorlyk berydbaar zyn. Het tracé van een gedeelte van den weg van Moordrecht richting Amsterdam is van wege het Ryk reeds op het tqrrein uitge bakend en de uitvoering ïykt ophanden. Deze weg zal de spooriyn Goudaden Haaf/ door middel van een viaduct kruisen en door middel van een beweegbare brug, op een afstand van ongeveer 2.5 K.M. van Gouda, over de Gouwe worden geleid. Om - Gouda ligt zeer gunstig aan den belang- delyk zal ongeveer in het nüdden van dezen weg van Provinciewege een nieuw wegvak Noordwaarts worden aangelegd naar Ha- zerswoude en ook de voormelde „Gemeene weg is reeds door de Provincie overge nomen en de reconstructie ervan is ophan den. De gehate tol aan het Noordeinde er van zal reeds 1 Mei a.s. zyn verdwenen. Binnen afzienbaren tyd zal dus de rit van Gouda naar Leiden een genoegen worden. De verbinding is wel niet volgens de rechte lyn, maar het spreekwoord zegt: een goede weg krom is zelden om. En nu de verbinding Gouda—Utrecht. De straatweg GoudaBodegraven zal wel biy- ven wat hy is; een matig onderhouden en voor druk verkeer te smalle weg. Doch de plannen van de Provincie Zuid- Holland om van Stolwykersluis tot de Pro vinciale grens by Oudewater een breeden weg te maken, zulks met wegnemen der sterke bochten, zyn reeds in een zeer ver gevorderd stadium en welhaast zal met den afkoop der tallooze daarvc/or noodige per- ceelen worden aangevangen. Inmiddels is de weg enkele jaren gelede» door het aan brengen van een bitumineus wegdek goed berydbaar gemaakt, al biyft oppasfen voor de vele verraderlyke% bochten voorloopig nog de boodschap, er zyn ook mooie we-' gen die naar het kerkhof leiden. Op een gedeelte naby ,Montfoort na is de verdere weg door de zorgen van de Provincie Utrecht reeds ^verbeterd en is het sedert een lust dien weg te gebruiken. De weg GoudaBergstoep, welke zal aan sluiten aan de in zuideiyke richting loopende wegen door de Alblasserwaard, op* Gorin- chem en Sliedrecht aan, is door de Provincie overgenomen en wordt voorloopig in goeden staat door haar onderhouden, om daarna ook te worden gereconstrueerd. - Mochten er lezeressen of lezers zyn die absoluut niets beters te doen hebben en aaarom ook dit artikel lezen, dan\wyfel Ik niet of zy zullen moeten erkennen dat Gouda in een mooi wegennet ligt, even. tueel komt te liggen en dat er ten dezen aanzien reden bestaat tot tevredenheid. De we« door Gouda heen! De puzzle om dé wegen door Gouda aan het net daaromheen aan te sluiten, laat ik gaarne aan hen over! WATERWEGEN. ryken waterweg tusschen de voornaamste Handelssteden van ons land: Rotterdam en Amsterdam en wel op het punt waar de Gouwe door middel van de Mallegatsluis en de IJsselhavensluis in verbinding^staat met den Hdllandschen ijssel. Op dezen vaarweg de Gouwe bestaat een levendig en steeds nog groeiend verkeer. In 1887 bedroeg het aantal doorgevaren vaartuigen 28000 met een gezhmeiyken iniïoud van 2.230.000 scheepston (M1.), in 1931 fesp. 56.548 vaar tuigen met een totaal inhoud van 6.627.724 ton. De Mallegatsluis heeft eene doorvaart- wydte van 7.85 M., eene slagdorpeldiepte van 3.10 M. en eene zchutkolklengte van rond 47 M. Er bestaat, als gezegd, ook ge legenheid tot schutten van den IJssel op de Gouwe door de IJsselhavensluis en de Don- kersluis, om by het Rabat op de Gouwe te komen. Door de Ifeperkte afmetingen van de Donkersluis met eene doorvaartwydte van 4.68 M. is deze vaart niet geschikt voor groote re schepen. De vaart door de binnenstad van Gouda is in onderhoud en beheer by de gemeenéb Gouda, de Mallegatsluis by het Ryk en het vaarwater de Gouwe by de Provincie Zuid- Holland, welke laatste ook bydraagt in de kosten vqn onderhoud en bediening van de genoemde Dinnenvaart door de stad. Sedert de overname van de Gouwe zyh door ,de Provincie reeds zeer groote be dragen besteed %an het verbeteren daarvan. Door het maken van twee coupures, een onder Gouda en leen onder Wadtjinxveen en het op andere plaatsen verrichten van af- snydingén en verbreedingen werd de Gouwe veel beter dan vroeger bevaarbaar gemaakt. Nieuwe spoorbruq;. De laaggelegen brug over de Gouwe in de spooriyn GoudaRotterdam werd van wege ,£pporwegen" door een nieuwe hoog gelegen draaibrug vervangen eri de oude sta-in-den-weg, die vaak uren vertraging veroorzaakte ih de vaart, is daarmede ver dwenen. De nieuVe Provinciale Schutsluis. De taak van de Provincie is met de uit voering van de tot heden tot stand geko men werken echter nog geenszins afgéloo- pen, integendeel, de belangrykste werken zyn in uitvoering of in zoover gevorderd stadium van voorbereiding dat deze uitvoe ring slechts' de kwestie va» betrekkelyk korten tyd is. Aller oogen'zyn zeker ge vestigd op den bouw van de'nieuwe Proyin- «ciale schutsluis op de grens de£ geraeenteh *Goud* en Moordrecht. DeMldlegatsluis was reeds laftge, lange jaren van .Veel te geringe afmetingen om "het qfcheepvArt- vezkeer te slikken en uren, n|Ben dagen wachtten de schepen vaak op schutten, vooral als door waterstanddW hooger dan schutpeil d. i. de hoogste waterstand waarby 'veiligheidshalve mag worden ge schut de file van wachtende schepen om. rustbarend groeide. Dan Haaft de sluis geen z.g. ebdeuren, d. w. z. deuren, dié voor komen dat by IJssel standen Vager dan den boezemwaterstand van-Rynlamh^— de Göu- dit laatste water op denjIJssel af stroomt;, 1 is d?ze uftstrooming ran eenige beteekenis dan' is het doorlatqjr van vaar tuigen niet méér mogeli De onvoldoende afmetingen en samenstel ling van deze sluis is niet pas in de laatste jaren aan het licht getreden. Dit moge blij ken uit de omstandigheid uat reeds in 1871 „Schuttevaerom verbetering van de vaart vfoeg en de toenmalig^ nee ren Hoofdinge nieurs van den Rykswatersiaat ojn. voor stelden: het maken van eene nieuwe sluis, even beneden, d. i. Westwaarts van de Mal legatsluis ^nqt behoud van de vaart door de Tui mingelgracht, dus geen nieuwe Gouwe- mond. Het zou te ver voeren, ook al is daa de geschiedenis zeer interessant, hier slechts in het kort aan te voeren alles wat zich in de sedert verloopen zestig jaren rond het ontwerp-nieuwe-Gouwemond heeft afge speeld. Ik meen te moeten volstaan met te wjj- zen naar wat er ten aanzien daarvan in de laatste jaren van Provinciewege is verricht. Honderdduizenden kubieke meters zand zyn diep in den bodem geperst om allereerst alleszins betrouwbare waterkeeringen te vormen voor de nieuwe Gouwe-tak, want alle betrokken werken liggen in slappe ter reinen. Het sluisgebouw zelf nadert de voltooiing en wordt reeds aangekleed. Stevige rem- mingwerken verzekeren het kunstwerk tegen aanvaring met schepen en zullen deze geleidelyk in de sluis brengen. Admi nistratiegebouwen en bedieningshuisjes ver rijzen, de groote yzeren roldeuren ptaan in een wirwar van yzeren lijnen hoog op het sluisterrein, om straks te worden neerge laten in de wyde sleuven waarin zi. elec- trisch zullen worden bewogen of hut, onze salondeur betreft. Zware ophaalbruggen lig gen reeds gedeeltelyk gesteld. Een portaal kraan om de deuren te vervoeren en neer te laten, eventueel later op te hyschen, staaf reeds op haar taak te wachten. De Provinciale schutsluis heeft eene voorvaprtwydte van 12 M. qn eene kolk- lengte van 110 M. Zy is ingericht als noo dig voor het schutten van vaartuigen met een innoygl van 2000 ton. Schielands Hoog! Zeedyk zal worden /mgelegd over het bui- tenhoofd der sluizen en een mooie ruime voorhaven zal ontstakn. Gouda krygt intéén woord een prachtwerk binnen hare grenzen en het is dan ook geen wonder dat zienfler oogen de stad zich in de richting van grootsche bouwwerk uitbreidt. Rijnland'» grootsch gemaal. Het plateai# waarop een grootsch genuAtl van beteekenend verjnogen voor het uit slaan van Rynland's water op den IJssel zal worden gesticht, is voltooid en de keersluis is ook reeds voor haar taak gereed. Met het maken van het nieuwe verbindingska naal, met zytak naar het gemaal voor Ryn- iand zal zeker ^binnenkort worden begonnen. De Mallegatsluis. De Mallegatsluis blyft bestaan, doch wordt verbeterd. Ui te trearning van de Gouwe op dèn IJssel zal dan tot het verleden behoor; en de brug over <fe sluis zal zóó worden gemaakt dat zy geen hindefl meer is voor het verkeer. De Mallegatsluis zal dus hare beteekenis houden voor al die vaartuigen die Gouda moeten aandoen om te laden, te lossen of anderszins, maar... het lange w.achten op schutting zal niet meer beWpen voor te komen. Eeti breede verkeer^^ zal van de nieuwe sluis langt, de Kaarsenfabriek tot de brug over de Mal legatsluis 'worden aangelegd. Overige verbeteringswerken. Voorts zal in de door den nieuwen Uouwe- mond te veroreken vaartgemeenscnap op de iung vaart van aen /iuiupiuspoiuer aoor een meuw scliutsluisje woraen voorzien. Doch er is nog veel meer veroeterings- werk aan de Gouwe in het vooruitaicnt. De te nauwe bruggen te Waddinxveen en Bos koop, die vooral by sterkeö s>room in de Gouwe groote moeilijkheden voor de vaart en het landverkeer medebrengen, ?üUén worden verMngen door groote eiectrisch bewogen br^Ben, De plannen zyn kant en en dé^Bkoop en onteigening der veie. noodige pen^len, waai under van groote beteekenis, vorderen firn*. In Gouwsluis, Alphen a. d. Ryn en 's ivioicuaarsbrug wor den de bestaande, onvoldoenaé15ï&gg«jiioorv moderne bruggen vervangen en welMht zal ook de Ryksschutaluis te Gouweslsuis, die échter slechts sporadisch gesloten is, ver- dwyneA. Is dit alles tetekomBtmuziek^ Zeker, maar dan moet worden gezegd: naaste toekomst melodieën. Ziehier in het kort iets over de »C|,MP- vaart-v«rbinding RotterdamAmsterdam, van Goudsche zydè bezien. Wy kennen jerder alley den mooien vaarweg vanGoyda tot de Waaiersluis door den HóllandKhen IJssel en verder naar Jutphaas den gekanaliseerden Hollanjl- schen IJssel, voor de bedryfsvaart een goed, voor de luxevaart een pzaahtwater. Gouda ligt heel gunstig, van wélken kaiit ook bekeken. Gouda was steeds een nyvere stad. Moge zy de moeilykheden van den tyd spoedig (e boven komen, dan zuilen de wegen die ik hierboven opsomde, zoowel de yzeren- als de water- en verkeerswi en spoedig weer getuigen van den ouden bloei, zullen de Goudsche producten, als voorheen, langs die banen hun weg vinden naar alle o*rden der wereld en den roem bumper fa brikaten uitdragen naar alle gewesten. •Dit artikel is te lang, il'vtel dit; m^ar is het niet heel moeiiyk vreugde over het tot stapd komen Van al die gfoote wer ken in ee/ al te eng «orset te dwingen? P. B. SIPS. j

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1932 | | pagina 3