„GLORIA"
„Crock"
H. KRIMPENFORT ZOON
Carbona Kunstkalk
Anton Coops
VERKERK's
a w'4_
rfHr
Gebr. Spaas
Fa. J. f. RevefS Zn. - Veerstal 39
zie box mum
Moderne Loopers vanaf 45 et. p. el
Kleiweg - Heerenstraat
Publica Rijwielen vanaf f 33.-totf.75.-
Knip uit
T
tt. A. BELONJE
Firm B. t in Mop
Beter en veel Goedkoqper
N. Noordegraaf, Kleiweg 12, Tel. 3016
I Warneer prijs stelt op
Markiezen Zonneschermen
Tuinparasdls
Leesbibliotheek
GOUDSCJïE COURANT
TWEEDE BLAD
THALIA THEATER
A. BROER, 35 Spoorstraat 35
TUIN
Dahlias
n
HET STOFFENHUIS
In onze 4 etalages
JE. JASKE
TEEKENS'-MODELSLAGERIJ
Gebruikte Piano's
„Varia'
Land- en Waterwegen rondom Gouda.
Schouwburg Bioscoop - Gouda
CROCK
Eun rustige Rustkuur
Voor Uw
EN
Kame
ieder Bedrijf
„De Kleine Winst"
DROGIST, WIJDSTRAAT 31
Tennisrackets
Tennis Schoenen
Hockey Sticks
Verder alle Sport-Artikelen
Grootste Sorteering
Laagste prijzen
Sportmagazijn
£ét STEEN LAN D's
Brood
]goedkoopst
door zelf Uw kleeding te maken
Slgar«nmagazi|n „Luchtpost K.L.M."
Ia Iflacco Producten
It? IVIdSSC aan bllillkun pril»
Telefoon 3123 en 3117
Kerper, Karnemelksloot
S. B. Gompers
De SCHOUWBURQ BIOSCOOP «'presenteert vjjn VRIJDAG l April
af de MATADOR FILM de U.F.A.
in de hoofdrollen:
Brigsffta Hmlm mn Guitav Fröhlioh
onder regie van: HANS BEHRENDT
Deze uiterst spannende film is een greep uit het hedendaagsche
Vliegeniersleven, vol romantiek, sensatie en geniaal spel.
GUSTaV FRöHLICH de jonge Duitsche acteur overtreft zichzelf
door zijn prachtig energiek spel.
BRIGETTE HELM als jonge Moeder speelt haar rol op ont
roerende wijze.
FRITZ KAMPERS als onverschrokken vliegenier zorgt in dit
filmwerk voor een uiterst spannende sensatie.
wordt het gesprek van den dag.
Gratis fietsen- en autostalling
„QLORIA"
Toegang boven 14 jaar.
vertoont van VRIJDAG t.e in. WOENSDAG de Koning der clown»
in het uitbundige lachsucces, de Duitschsprekende toonfilm
Een aaneenschakeling van dolle grappen, die U geen
moment loslaten, die U van de eene lachbui naar den
anderen voert en U bijna geen tijd laat op adem te komen
Verdere hoofdrollen LIANA HA1D en HARRY HARD
QROOT AMUSANT VOORPROGRAMMA
Binnen en Buitenlandsch Hollandsch sprekend Journaal.
Een dolle sound 2 acter. ene.
Toegang voor iederen leeftijd. Woensdag Speciale Matinee.
Verwacht de Militaire Klucht AllwuUn
,,'t Toppunt van Volmaaktheid 1 iBetaling v.a. fl.- p. week
EN
50
En zend ons ingevuld terug welke soorten X
IJ) dezen zomer in Uw tuin wilt\ebben.
HOm teleurstelling te voorkomen raden wij U dit zoo spoedig mogelijk
doen. Wij leveren ze U dan als het planttijd is vanaf ons bekend adres
KLEIWEG 38.
HET Bloemenmagazijn voor GOUDA en OMSTREKEN.
Een Overall
windt U
in
Kort* Tiendaweg 22
GOUDA
maakt muren en platjnds helder
wit, 't geeft niet af en schilfert
niet.
Prlja 20 can fa per pak bij
Kleiwegstraat 6—8
Telf. 2166
AFGEHAALD* THUISBESORCÉI
15 Meikbrood 18
11 Witbrood 14
ll Tarwebrood 13
25 Krentenbrood 30
45 Extra fijn Krentenbrood 50
2 y2 Cadet jes**2'/j
4 Luxe broodjes4
9 Beschuit (10 stuks) 10
Ean axtraatja «oor do klndoron
vanaf heden wordt in de winkels bij
ieder brood en ieder pak beschuit
een bon verstrekt.
10 bons geven recht op 4 Chocolade-
reepen.
Verkrijgbaar:
KLEIWEG 81,
«^ACHTELSTRAAT 9,
45 KEIZERSTRAAT 68.
ELECTR. TECJHN. BUREAU
L. TIENDEWtfG 96 TEL. 2235
GOUDA.
Speciale Reparatie-Inrichting
voor alle
ELECTRISCHE APPARATEN.
Opgericht 1836.
WIJDSTRAAT 20 TEL. 3217.
Oudste adres voor prima
HANDWïfttKSIGAREN
in beproefde mélanges.
Bizonder aanbevolen:
de merken SPANERA.
GOODWILL
en WHITE ASH.
Rookt onze bekende
KOOPHANDEL TABAK
heerlijk zachte Maryland
van 25 en 30 ct. p. vi ons.
EENIG ADRES voor SNUIF
bereid ran carotten en Virginia tabak.
Een voorbeeld uit onze groote sorteering
AVONDJAPON
7 el crêpe georgette k 1.40 9.80
MIDDAGJAPON
6 el wol mousseline k 0.65 3.90
OCHTENDJAPON
6 el katoen mousseline a 0.20 1.20
3 MODERNE JAPONNEN 14.90
MARKT 16.
GOUDA.
70
ook Uw adres?????
Het adres voor goede, droge en belegen SIGAREN.
BURG. MARTENSSJNGE
gggp Probeert U nog heden. *^31
TEL. 2839.
12
vindt U zeker iets wat U zoekt. Extra lage prijzen bij %oede' kwalitei
ten van 1ste klas fabrieken. Koopt bij ons om de enorme sorteering
en lage prijzen. Wat U verlangt, wij hebben het voor U.
VERKOOP ENGROS EN DETAIL.
ST. ANTHONIESTRAAT 13—15 GOUDA TEL. 3102.
SIGAREN
CHOCOLADE
SIGARETTEN TABAKKEN
- BISKWIE EN SUIKERWERKEN.
ITROËN
Zoowel voor Luxe als voor Vracht in deze crisistijd de
economische Auto
Zuinig en Laag in onderhoudskosten.
(Zeer groote keuze in Luxe en Vracht-Auto's, voor iedec.
bedrijf een passende wagon.)
Agenryoor Gouda en Omstreken
Bestel dan Uw Vleesch aan
LANGE TIENDEWEG 49 I
Allerwegen Bekroond.
Telephoon 2094, privé 2095
Vraagt oMarla Vraagt oHarta
Zwart en Eiken 210.
Als nieuw ƒ325.
„Grotrian", „Steinweg", „Steek",
„Hofmann" enz.
Orgel, nieuw, 225.(met harp)
bö
TELE^.
3157.
15
WIJDSTRAAT
STEEDS NIEUWE BOBBN
Gedurende de maslnd April stellen
wij voor alle nieuwe lezers onze
CATALOGUS
GRATIS BESCHIKBAAR.
Vroeger en thans.
LANDWEGEN.
De vraag of de goede stad onzer in
woning Gouda gunstig gelegen is te»
opzichte van de groote steden van
ons land, zal wel door ieder, die ter plaatse
bekend is, bevestigend worden beantwoord
en het mag dan ook eigenlyk overbodig
heeten dit nader aan te toonen. Immers de
Residentie ligt op S3 K.M., Rotterdam, de
handelsstad bij uitnemendheid op 20 K.M.,
de hoofdstad van het Ryk op 54 K.M. en
Utrecht op 34 K.M. van ons verwijderd.
Met al deze groote steden is Gouda ver
bonden door spoorwegen, terwijl de spoor
weg van den Haag en Rotterdam naar
Noord, Zuid en Oost leidt over Gouda. Per
trein duurt de reis naar deze groote steden
dan ook slechts van* een half tot één uur.
Gouda is verder per spoor met Schoonhoven
verbonden en binnenkort zullen ook Wad
dinxveen, Boskoop en Alphen aan den Rijn
met den trein te bereiken zijn. Aan spoor
wegen dus geen gebrek!
Is er dan wel gebrek aan andere land
wegen Ook hierop moet het antwoord ont
kennend luiden, maar... op de vraag is er
gebrek aan toe de andere landwegen zal
ieder die zich per auto naar een der ge
noemde steden wil begeven antwoorden:
zeker daaraan is zelfs nijpend gebrek.
Een bloemlezing van de vele gepeperde
benamingen welke men in de kringen waar
in de wegen worden beoordeeld, dus in 611e
kringen, zal ons de ervaring brengen dat
onze taal zeer rijk is aan synoniemen en
vooral rijk aan zeer pittige bijvoeglijke
naamwoorden, welke een verkeersweg stem.
pelen tot... wat deze in de omgeving van
Gouda zijn.
De weten naar Rotterdam.
Welke wegen leidden naar en door Gouda
toen het nieuwe vervoermiddel zijn intrede
in ons land deed en in de jaren 'dat het
groeide en groeide tot de thans zoo betee-
kenende uitgebreidheid. Er leidden twee
wegen naar Rotterdam. De eerste een Com-
missieweg, oorspronkelijk onderhouden door
de zes aangelegen gemeenten, later met
ruime subsidie van Rijk en Provincie/ deels
loopende over Schieland's Hoogen Zeedijk
en deels door den polder. Een weg niet al
leen vol afwisseling wat de schoonheid van
het landschap betreft de Hollandsche
IJssel toch biedt Wondermooie aspecten en
de knotwilgen langs het gedeelte Korte-
noord—Rotterdam Jdoen zoo knus-landelijk
aan maar ook rijk aan verscheidenheid
in bochten van diverse straal, loopende van
klein tot zeer klein. Bovendien varieerde
ook de breedte en wel tusachen am al en zeer
smal.
Honderd ji
ject!
De tweede weg is die door den Zuidplas-
polder en door den polder Prins-Alexander.
Het is steeds een heele toer geweest om per
auto door Wachtelstraat, Boompjes en
Tiendweg de stad achter zich te krijgen en
had hy, die niet. ten volle plaatseiyk beleend
was, dit doel bereikt om daarna onder het
ronden van den motor van de heerlyke bui-
tenareven te genieten, dan stond hy voor de
eigeniyke debacle. Den gelukkigen Öie liet
zoover brachten dat zy hun wagen op den
weg „Kanaaldijk" uit een'verdekt opge-
stelden greppel hielden en verder zonder al
te groot verlies aan -onderdeelen van hun
vehikel den Nieuwerkerkschen weg bereik
ten, wachtte het genot fefiP een kpstelooze
kermi8vermakeiykheid -*»de Rutschbaan!
Zeker, het bereiken van Rotterdam zon
der eenvoudige of samengestelde brepken
aan wagen of ledematen behóórde wel tot
de uitzonderingn.
Naar den Haag en Leiden.
Een tocht naar de Residentiet via Moer-
capelle en Zegwaard was en Is nog vaak
een foltering en de aantrekkeiykheid van
den Haag biykt wel heel groot (e zyn, want
nog altyd zy'n er menschen die trachten
's-Gravenhage langs genoemden weg per
auto te bereiken en lof den bestuurder
en lof het voertuig nog vaak met succes!
Men kon ook, als men de stad achter zich
nad^per auto naar Leiden rijden en ook op
dezB gecompliceerden weg ontbrak het
geleden ^dus een mooi tra-
Wet
aan grooten rijkdom van afwisseling.
De route was onderverdeeld-in vakken
zeer uiteenloopende kwaliteiten. Gemeen
hadden ze: smalheid, begrenzing door diepe
wateringen, hobbelig oppervlak, stoffigheid
by droogte en modderigheid by regenweer.
variatie .in de vakken was dón ook
slechts gelegen In de mate dipr eigenschap
pen. Alleen het gezicht wit men bp den
straatweg leiden'Utrecht had als men
den tol aan het Noordeiyk einde Van den
„Gemeeneweg" hqd bereikt, deed met een
zekere, opgewektheid het tolgeld voorliet
onderhqud van evengenoemde wegen
storten In handen van den gaarder. Is het
wonder dat de weggebruikers als het voor
kwam den naam van dezen weg in tweeën
schreven en de hoofdletter weglieten, dus
Van „gemeene weg" spraken Op den
slechts 4 Meter breeden Rytsweg Leiden—
Utrechtvwaande men zich daarna in den
hemel, i
J Naar Amsterdam.
Men ook van Gouda pér auto naar
Amsterdam ryden en wel over Alphen aan
n Had men laatstgenoemde plaats
via Bodegraven of over het Goudsche
•^Pad, beide tolwegen van twyfeladitige
hoedanigheid en afmetingen bereikt, dan
kon men óf dooi- den Vierambachtspolder
of langs de Westzyde van het Aarkanaal
zyn weg vervolgen. Ook wegenö»l afwis
seling en leidende door mooie poraers, maar
vooral verder naar Amsterdam fnuikend voor
elk vervoermiddel en moordend voor <^e in
zittenden. Neen, ook een tochtje per auto
naar onze hoofdstad behoorde tot voor kort
ook al niet tot de byzondere attracties, al
maakte het verblyf aldaar ook weer veel
goed.
Naar Utrecht.
Utrecht is over Bodegraven te bereiken
en over de Meern. De tolweg Gouda—Bode
graven levert niet het genoegen op wat men
zich voorstelt te zullen hebben als men voor
8 K»M. weg tweemaal tol moet betalen. De
weg over de Meern voert ons langs den weg
over den zuidelyken IJsseldyk, ryk aan na
tuurschoon doch smal en bochtig. Tot voor
enkele jaren smal en bochtig in 't kwadraat.
De naam auto-kerkhof was toen niet geheel
onverdiend. Over nog meerdere slechte
wegvakken bereikte men den Ryksweg
LeidenUtrecht en men voelde zich dan
weer heel wat veiliger.
Naar Schoonhoven.
De weg GoudaSchoonhoven langs de
watering „de Vlist" is smal en bochtig,
maar... dit mag haast geen fout worden
genoemd; men zou het lieve landschapont-
eeren door hier met groote snelheid te
ryden. De weg naar Stolwyk en Bergam
bacht met de vele overige wegen In de
Krimpenerwaard, zyn als de meeste polder
wegen smal, doch behoorlyke uitwykplaat-
sen en behoorlyk onderhoud maken dut er
betrekkelyk weinig ongevallen met auto's
voorkomen.
Waaraan den onvoldoenden
toestand te wijten?
Ziehier de op Goud» uitkomende hoofd-
wegen en eene korte omschryving van den
staat waarin zy, althans eenigen tyd ge
leden, verkeerden. Gouda stond in een kwa
den reuk wat hare verkeerswegen betreft.
Is dit de' schuld van*Gouda af van de
overige wegbeheerders Eigenlyk zyn er
geen schuldigen; er zyn grondige oorzaken.
Welke In de eerste plaats dat de smalle
weglichamen veelal eng gedrongen liggen
tusschen vaak breede en diepe wateringen.
V»rbreeding is haast nimmer mogelyk, om
dat men deze wateringen uit een water-
stéptsoogpunt niet kan missen en dichten
over een gedeelte der breedte is zeer kost
baar, omdat daartoe lange, zeer dure
schoéïïngen noodig zyn. Dan 4e bodemge.
steldheid! Nagenoeg alle bovengenoemde
wegen rondom Gouda, behalve dan die op
de eeuwenoude dyken en die in de Rynklei-
streek, liggen op zeer slappen ondergrond,
welke het verkeer slechts zuchtend ver
draagt. Verderv de zwaarte en drukte van
het moderne verkeer, dat in de latere jaren
veel grooter eischen aan de wegen stelt
dan het vroegere verkeer, waarvoor de we
gen dan ook allerminst zyn gemaakt. En
dan ook de omstandigheid dat er onder de
genoemde wegen veel^olderwegeri zyn die
voldólfvde het verkee/ in den pblder kunnen
dienen, doch niet gestand zyn tegen het
doorgaande drukke in zware verkeer, ter
wijl de poldefingelanden zich bezwaard voe
len door de steeds groeiende lasten voor
het wegonderhoud, welke het doorgaand
verkeer medebrengt.
Wat tot verbetering wordt
gedaan.
Hebben de onderhoudsplichtigen inmiddels
stilgezeten en is Gouda alzoo verstoken
gebleven van goede toegangswegen Geluk
kig allerminst! En hy die weet hoe groot^
zorg het kost in deze omgeving een weg te
maken, welk een zorgen ik bedoelde
byfta overal noodige aankoop of onteigening
van eigendommen met de eindemoze daar
aan verbonden besprekingen aan het con-
strueeren van een weg voorafgaan, ny>et
zeker erkennen dat het tempo waarmede de
wegenverbetering in uitvoering is, eerbfed
afdwingt. Een rit in de? omgeving van Gfliu-^
da Wl O: dit bevestigen.
De mooie nieuwe wegen.
GoudaRotterdam.
Rotterdam zal binnenkort, vermoedelyk
reeds by het versohynen van dit numfter,
wéér „door den polder" over dorp-Nieuwer-
kerk, te bereiken zyn.
Van Proflnciewege is van den Zuid-
plaspolder overgenomen de weg van de brug
over de Ringvaart van dezen polder in den
Tiendweg af tot aan het spoorwegstation
Moordrecht en sedert is deze Weg verbeterd.
Een scherpe bocty is weggenomen en de
oude ongunstig gelegen spoorwegovergang
naby gemeld station is uitgeschakeld door
het maken van een nieuw tracé wat den
spoorweg by het station kruist en waar een
zeer ruime overweg zal komen. De ryweg
heeft eene breedte van 6 Meter, het daar
van afgescheiden gelegen rywielpad van
tegels eene breedte van 2.50 Meter. Deze
weg zal by station Moordrecht aansluiten
aan den Ryksweg RotterdamAmsterdam.
Het gedeelte van het tracé tusschen de kom
van Gouda en den evengenoemden Tiend-
wegsbrug verliest ^straks de beteekenis van
doorgaanden verkeersweg, doordat de toe
gang naar die kom, door middel van twee
bruggen zal worden geleid over de nieuwe
de toekomst van Gouda af den Ryksweg
Rotterdam .en den Haag naar Amsterdam
te bereiken, kan men den na te noemen weg
langs de Oostzyde van de Got/tog volgen en
by genoemde brug van dezen weg op
den Ryksweg komen. De Rijksweg van den
Haag naar Gouda, welke ten Noorden van
den spoorweg tusschen die gemeenten is
geprojecteerd, komt op den Ryksweg Rot
terdamAmsterdam uit naby de Gouwe.
Goudaden Haas.
De hier dageiyks gestehje vraag wan
neer het wegvak den HaagGouda zal
worden onderhanden genomen, kan tot myn
genoegen thans ook worden beantwoord:
met het maken van dezen weg Is reeds aan
gevangen en wel door aanbesteding van een
tydelyke baanomleggipg door het maken
van een viaduct onder den electrische spoor-
weg Rotterdamden Haag.
De redding schynt dus naby, heeren auto
mobilisten!
Gouda—Alphen a. d. Rijn.
Onderhanden is de verkeersweg langs de
Oostzyde van de Gouwe van Gouda naar
Gouwsluis (Alphen aan den Ryn). Gereed
en berijdbaar binnen enkele maanden
hopelyk goed berijdbaar «is het weg.
vak Gouda—Waddinxveen en over eenige
maanden het ypk WaddinxveenBoskoop.
De afstand van ongeveer 8 K.M. tusschen
Gouda en Boskoop via Waddinxveen is dus
binnen afcienbqren tyd ook voor den meest
gematigden automobilist indien deze er
althans nog zyn nog slechts een peul.
schilletje! De<ze wég zal zeker by dragen tot
versterking van den band welke deze ge
meenten samenhoudt. De voorbereidingen
voor het weggedeelte BoskoopAlphen aan
den Ryn zyn onderhanden. E* ryweg langs
de Gouwe is breed van 6 tot 7 M., bet rij-
wielpafr van tegels is normaal 2.50 M*.
breed en langs de Gouwezyde ligt nog een
jaag- eventueel voétpad. De wég is ryk aan
afwisseling; eenerzyds mooie boerderyen en
^underzyds een file van groote en kleine in
dustrieën; daartusschen de breede Gouwe.
Van Alphen p»ar 'de grens der Provincie
Zuid-Holland by het Tolhuis aan den Am-
stel, is langs de Westzijde van het Aar
kanaal de bekende mooie,'fftumineuse weg
der Provincie,! doch er is meer; men is
reeds begonnen met den aanleg van een
heel .wat breederen weg l^ngs de Oostzyde
van dat vaarwater. De pont over den Ryn
te Gouwsluis^ Zal verjpoedeiyk lgter wel op
stal worden gëzet ew*yervangen door een
ruime brug. Verder WhW het woord aan
de Provincie Noord-Holland, die zeker ook v
niet zal «achterbiy ven om aan den kreet naar
beter Wegen gehoor tl?-geven.
'f GoudaLeiden.
De verbinding met .Leiden is ook door het
maken van den verkeersweg Gouda-Bos
koop langs de Gouwe gebaat. In Boskoop
is de van de hrug over de Gouwe West
waarts loopende „Zydeweg" door de Pro
vincie van de gemeende Boskoop overge
nomen en deze wég zal ook door de Provin
cie worden gereconstrueerd. Nagenoeg in
het verlengde van den Zydeweg is van Pro-
vinciewege overgenomen df weg Boskoop-^
Benthuizen en herschapep in een 6 M. bree
den betonweg van hooge kwaliteit Vermoe-
schutsluis, van welke bruggen steeds min
stens één voor het landverkeer toegankelijk
zal zyn.
Van, Rykswege is voorloopig aanmerke-
lyk verbeterd het weggedeelte van Nieuwer-
kerk tot Rotterdam en bergen zand zyn
reeds aangevoerd en'verwerkt voor vorming
van het lichaam van het wegvak van Nieu-
werkerk naar station Moordrecht. De
nieuwe Ryksweg zal Noordwaarts om dorp
Nieuwerkerk worden geleid, waartoe een
forsche betonbrug over de Ringvaart van
den Zuidplaspolder is gelegd. Verder zyn
alle vroeger nauweiy'ks berydbare bruggen
in dien weg vervangen door duikerbruggen,
die geen onderbreking meer vormen in het
wegprofiel.
Deze geweldige hoeveelheden zand zyn
per vaartuig door den IJssel tot Moordrecht
en verder per spoor naar'het werk gebracht
en vele groote moeilijkheden, veroorzaakt
door den slappen bodem, zyn daa'rby be
streden en overwonnen. Het voltooien van
laatstgenoemd wegvak behoeft niet te wor
den afgewacht om van Moordrecht naar
Nieuwerkerk te ryden, omdat de oudé) «joor
den zanddruk geheel verschoven en opge
perste Nieuwerkerksche weg voorloopig is
hersteld en op 4 M. breedte is gebracht,
zoodat hy over eenigen tyd in dienst zal
warden gesteld om voorloopig het verkeer
op te nemen; later zal hy definitief worden
afgewerkt voor het langzame verkeer.
Wanneer straks de auto's dezen ,voor-
loopigen weg naar Rotterdam volgen kun
nen, zal de weg over den Rotterdamschen
dyk en de 's-Gravenweg sterk worden ont
last en zal deze verbindingsweg, die ook
door de Commissie reeds op 4 M. breedte is
gebracht er waren v^le gedeelten in van
slechts ruim drie meter breedte ook be
hoorlyk berydbaar zyn.
Het tracé van een gedeelte van den weg
van Moordrecht richting Amsterdam is van
wege het Ryk reeds op het tqrrein uitge
bakend en de uitvoering ïykt ophanden.
Deze weg zal de spooriyn Goudaden Haaf/
door middel van een viaduct kruisen en
door middel van een beweegbare brug, op
een afstand van ongeveer 2.5 K.M. van
Gouda, over de Gouwe worden geleid. Om - Gouda ligt zeer gunstig aan den belang-
delyk zal ongeveer in het nüdden van dezen
weg van Provinciewege een nieuw wegvak
Noordwaarts worden aangelegd naar Ha-
zerswoude en ook de voormelde „Gemeene
weg is reeds door de Provincie overge
nomen en de reconstructie ervan is ophan
den. De gehate tol aan het Noordeinde er
van zal reeds 1 Mei a.s. zyn verdwenen.
Binnen afzienbaren tyd zal dus de rit van
Gouda naar Leiden een genoegen worden.
De verbinding is wel niet volgens de rechte
lyn, maar het spreekwoord zegt: een goede
weg krom is zelden om.
En nu de verbinding Gouda—Utrecht. De
straatweg GoudaBodegraven zal wel biy-
ven wat hy is; een matig onderhouden en
voor druk verkeer te smalle weg.
Doch de plannen van de Provincie Zuid-
Holland om van Stolwykersluis tot de Pro
vinciale grens by Oudewater een breeden
weg te maken, zulks met wegnemen der
sterke bochten, zyn reeds in een zeer ver
gevorderd stadium en welhaast zal met den
afkoop der tallooze daarvc/or noodige per-
ceelen worden aangevangen. Inmiddels is
de weg enkele jaren gelede» door het aan
brengen van een bitumineus wegdek goed
berydbaar gemaakt, al biyft oppasfen voor
de vele verraderlyke% bochten voorloopig
nog de boodschap, er zyn ook mooie we-'
gen die naar het kerkhof leiden. Op een
gedeelte naby ,Montfoort na is de verdere
weg door de zorgen van de Provincie Utrecht
reeds ^verbeterd en is het sedert een lust
dien weg te gebruiken.
De weg GoudaBergstoep, welke zal aan
sluiten aan de in zuideiyke richting loopende
wegen door de Alblasserwaard, op* Gorin-
chem en Sliedrecht aan, is door de Provincie
overgenomen en wordt voorloopig in goeden
staat door haar onderhouden, om daarna
ook te worden gereconstrueerd. -
Mochten er lezeressen of lezers zyn die
absoluut niets beters te doen hebben en
aaarom ook dit artikel lezen, dan\wyfel
Ik niet of zy zullen moeten erkennen dat
Gouda in een mooi wegennet ligt, even.
tueel komt te liggen en dat er ten dezen
aanzien reden bestaat tot tevredenheid.
De we« door Gouda heen!
De puzzle om dé wegen door Gouda aan
het net daaromheen aan te sluiten, laat ik
gaarne aan hen over!
WATERWEGEN.
ryken waterweg tusschen de voornaamste
Handelssteden van ons land: Rotterdam en
Amsterdam en wel op het punt waar de
Gouwe door middel van de Mallegatsluis en
de IJsselhavensluis in verbinding^staat met
den Hdllandschen ijssel. Op dezen vaarweg
de Gouwe bestaat een levendig en steeds
nog groeiend verkeer. In 1887 bedroeg het
aantal doorgevaren vaartuigen 28000 met
een gezhmeiyken iniïoud van 2.230.000
scheepston (M1.), in 1931 fesp. 56.548 vaar
tuigen met een totaal inhoud van 6.627.724
ton.
De Mallegatsluis heeft eene doorvaart-
wydte van 7.85 M., eene slagdorpeldiepte
van 3.10 M. en eene zchutkolklengte van
rond 47 M. Er bestaat, als gezegd, ook ge
legenheid tot schutten van den IJssel op de
Gouwe door de IJsselhavensluis en de Don-
kersluis, om by het Rabat op de Gouwe te
komen. Door de Ifeperkte afmetingen van
de Donkersluis met eene doorvaartwydte
van 4.68 M. is deze vaart niet geschikt voor
groote re schepen.
De vaart door de binnenstad van Gouda
is in onderhoud en beheer by de gemeenéb
Gouda, de Mallegatsluis by het Ryk en het
vaarwater de Gouwe by de Provincie Zuid-
Holland, welke laatste ook bydraagt in de
kosten vqn onderhoud en bediening van de
genoemde Dinnenvaart door de stad.
Sedert de overname van de Gouwe zyh
door ,de Provincie reeds zeer groote be
dragen besteed %an het verbeteren daarvan.
Door het maken van twee coupures, een
onder Gouda en leen onder Wadtjinxveen en
het op andere plaatsen verrichten van af-
snydingén en verbreedingen werd de Gouwe
veel beter dan vroeger bevaarbaar gemaakt.
Nieuwe spoorbruq;.
De laaggelegen brug over de Gouwe in
de spooriyn GoudaRotterdam werd van
wege ,£pporwegen" door een nieuwe hoog
gelegen draaibrug vervangen eri de oude
sta-in-den-weg, die vaak uren vertraging
veroorzaakte ih de vaart, is daarmede ver
dwenen.
De nieuVe Provinciale
Schutsluis.
De taak van de Provincie is met de uit
voering van de tot heden tot stand geko
men werken echter nog geenszins afgéloo-
pen, integendeel, de belangrykste werken
zyn in uitvoering of in zoover gevorderd
stadium van voorbereiding dat deze uitvoe
ring slechts' de kwestie va» betrekkelyk
korten tyd is. Aller oogen'zyn zeker ge
vestigd op den bouw van de'nieuwe Proyin-
«ciale schutsluis op de grens de£ geraeenteh
*Goud* en Moordrecht. DeMldlegatsluis
was reeds laftge, lange jaren van .Veel te
geringe afmetingen om "het qfcheepvArt-
vezkeer te slikken en uren, n|Ben dagen
wachtten de schepen vaak op schutten,
vooral als door waterstanddW hooger dan
schutpeil d. i. de hoogste waterstand
waarby 'veiligheidshalve mag worden ge
schut de file van wachtende schepen om.
rustbarend groeide. Dan Haaft de sluis geen
z.g. ebdeuren, d. w. z. deuren, dié voor
komen dat by IJssel standen Vager dan den
boezemwaterstand van-Rynlamh^— de Göu-
dit laatste water op denjIJssel af
stroomt;, 1 is d?ze uftstrooming ran eenige
beteekenis dan' is het doorlatqjr van vaar
tuigen niet méér mogeli
De onvoldoende afmetingen en samenstel
ling van deze sluis is niet pas in de laatste
jaren aan het licht getreden. Dit moge blij
ken uit de omstandigheid uat reeds in 1871
„Schuttevaerom verbetering van de vaart
vfoeg en de toenmalig^ nee ren Hoofdinge
nieurs van den Rykswatersiaat ojn. voor
stelden: het maken van eene nieuwe sluis,
even beneden, d. i. Westwaarts van de Mal
legatsluis ^nqt behoud van de vaart door de
Tui mingelgracht, dus geen nieuwe Gouwe-
mond. Het zou te ver voeren, ook al is daa
de geschiedenis zeer interessant, hier slechts
in het kort aan te voeren alles wat zich in
de sedert verloopen zestig jaren rond het
ontwerp-nieuwe-Gouwemond heeft afge
speeld.
Ik meen te moeten volstaan met te wjj-
zen naar wat er ten aanzien daarvan in de
laatste jaren van Provinciewege is verricht.
Honderdduizenden kubieke meters zand zyn
diep in den bodem geperst om allereerst
alleszins betrouwbare waterkeeringen te
vormen voor de nieuwe Gouwe-tak, want
alle betrokken werken liggen in slappe ter
reinen.
Het sluisgebouw zelf nadert de voltooiing
en wordt reeds aangekleed. Stevige rem-
mingwerken verzekeren het kunstwerk
tegen aanvaring met schepen en zullen
deze geleidelyk in de sluis brengen. Admi
nistratiegebouwen en bedieningshuisjes ver
rijzen, de groote yzeren roldeuren ptaan in
een wirwar van yzeren lijnen hoog op het
sluisterrein, om straks te worden neerge
laten in de wyde sleuven waarin zi. elec-
trisch zullen worden bewogen of hut, onze
salondeur betreft. Zware ophaalbruggen lig
gen reeds gedeeltelyk gesteld. Een portaal
kraan om de deuren te vervoeren en neer
te laten, eventueel later op te hyschen,
staaf reeds op haar taak te wachten.
De Provinciale schutsluis heeft eene
voorvaprtwydte van 12 M. qn eene kolk-
lengte van 110 M. Zy is ingericht als noo
dig voor het schutten van vaartuigen met
een innoygl van 2000 ton. Schielands Hoog!
Zeedyk zal worden /mgelegd over het bui-
tenhoofd der sluizen en een mooie ruime
voorhaven zal ontstakn. Gouda krygt intéén
woord een prachtwerk binnen hare grenzen
en het is dan ook geen wonder dat zienfler
oogen de stad zich in de richting van
grootsche bouwwerk uitbreidt.
Rijnland'» grootsch gemaal.
Het plateai# waarop een grootsch genuAtl
van beteekenend verjnogen voor het uit
slaan van Rynland's water op den IJssel zal
worden gesticht, is voltooid en de keersluis
is ook reeds voor haar taak gereed. Met
het maken van het nieuwe verbindingska
naal, met zytak naar het gemaal voor Ryn-
iand zal zeker ^binnenkort worden begonnen.
De Mallegatsluis.
De Mallegatsluis blyft bestaan, doch wordt
verbeterd. Ui te trearning van de Gouwe op
dèn IJssel zal dan tot het verleden behoor;
en de brug over <fe sluis zal zóó
worden gemaakt dat zy geen hindefl
meer is voor het verkeer. De Mallegatsluis
zal dus hare beteekenis houden voor al die
vaartuigen die Gouda moeten aandoen om
te laden, te lossen of anderszins, maar...
het lange w.achten op schutting zal niet
meer beWpen voor te komen. Eeti breede
verkeer^^ zal van de nieuwe sluis langt,
de Kaarsenfabriek tot de brug over de Mal
legatsluis 'worden aangelegd.
Overige verbeteringswerken.
Voorts zal in de door den nieuwen Uouwe-
mond te veroreken vaartgemeenscnap op de
iung vaart van aen /iuiupiuspoiuer aoor een
meuw scliutsluisje woraen voorzien.
Doch er is nog veel meer veroeterings-
werk aan de Gouwe in het vooruitaicnt. De
te nauwe bruggen te Waddinxveen en Bos
koop, die vooral by sterkeö s>room in de
Gouwe groote moeilijkheden voor de vaart
en het landverkeer medebrengen, ?üUén
worden verMngen door groote eiectrisch
bewogen br^Ben, De plannen zyn kant en
en dé^Bkoop en onteigening der veie.
noodige pen^len, waai under van groote
beteekenis, vorderen firn*. In Gouwsluis,
Alphen a. d. Ryn en 's ivioicuaarsbrug wor
den de bestaande, onvoldoenaé15ï&gg«jiioorv
moderne bruggen vervangen en welMht zal
ook de Ryksschutaluis te Gouweslsuis, die
échter slechts sporadisch gesloten is, ver-
dwyneA.
Is dit alles tetekomBtmuziek^ Zeker, maar
dan moet worden gezegd: naaste toekomst
melodieën.
Ziehier in het kort iets over de »C|,MP-
vaart-v«rbinding RotterdamAmsterdam,
van Goudsche zydè bezien.
Wy kennen jerder alley den mooien
vaarweg vanGoyda tot de Waaiersluis door
den HóllandKhen IJssel en verder naar
Jutphaas den gekanaliseerden Hollanjl-
schen IJssel, voor de bedryfsvaart een
goed, voor de luxevaart een pzaahtwater.
Gouda ligt heel gunstig, van wélken kaiit
ook bekeken. Gouda was steeds een nyvere
stad. Moge zy de moeilykheden van den
tyd spoedig (e boven komen, dan zuilen de
wegen die ik hierboven opsomde, zoowel de
yzeren- als de water- en verkeerswi en
spoedig weer getuigen van den ouden bloei,
zullen de Goudsche producten, als voorheen,
langs die banen hun weg vinden naar alle
o*rden der wereld en den roem bumper fa
brikaten uitdragen naar alle gewesten.
•Dit artikel is te lang, il'vtel dit; m^ar
is het niet heel moeiiyk vreugde over
het tot stapd komen Van al die gfoote wer
ken in ee/ al te eng «orset te dwingen?
P. B. SIPS. j