sïS Z h<*llngs den ni< verend*»'ik verstond 90 M. breed,"3e uitdrukking „Ko- Over den afsluitdijk, »r«r6s„ «,nvm het ie™ Laatste Berichten. Beurs van Amsterdam. groote knoeierijen an speculaties van den laatsten tijd onmogelijk te maken. De verordening bepaalt o.m.: De staats bedrijven, welke tot nu toe de levensmid delen aan de arbeiders hebben verkocht, worden ontbonden en al hun bezittingen zullen aan de bedrijfsraden komen, die te zamen met de directeuren de levensmidde- lenvoorziening op zich zullen nemen. De arbeiders, die wegens verschillende overtredingen uit de staatsbedrijven wor den ontslagen, verliezen zoowei hun rech ten op ïèvetismiddelenkaarten als op vrij De rechten en volmachten der directeu ren van ondernemingen en fabrieken wor den uitgebreid ten aanzien van de persoon lijke verantwoordelijkheid. De tenuitvoer legging der nieuwe regeling staat onder toezicht van de Komintern-en de vakver- cenigijugen. Deze nieuwe regeling der levensnndde- lenvoorziening bewijst, dat Rusland een harden winter tegemoet gaat. Ondanks alle tot nu toe genomen maatregelen schijnt het niet gelukt te zijn, do levensmiddelenvoor ziening te regelen De uittocht der vrijscharen. Op Russisch gebied ontwapend en BINNENLAND. In den nacht van 4 op 5 December zijn ongeveer 1000 Chinecsche soldaten Van het station Mansjoeli Mandsjoeria) uit trein naar Russisch gebied gevlucht. Zij werden daar volgens oen Reuter-be- richt uit Moskou door de Russische grens wachten ontwapend en geïnterneerd Onder hen bevond zich ook de com...-..- dant van Mandsjoeli, generaal Soeping Wen met zijn geheelen staf. De generaal had rich met zijn troepen naar het station van Mandsjoeli begeven en aan den stationschef gevraagd hen naar Russisch gebied te transporteeren De stationschef had echter geweigerd, waarop de Ohineesche manschappen zelf een trein, bestaande uit niet minder dan 43 wagons, in gereedheid brachten en daar mede naar Rurssisch gebied vertrokken. In den trein Werden tevens meegevoerd Ohineesche en Japansehe beambten van dén staat Mandsjoekwo, die op het door gene raal Soeping Wen bezette gebied woonden. Zij werden echter op last van de Russische autoriteiten naar Mandsjoekwo of Japan teruggebracht. Een deel van de troepen van generaal Soeping Wen, dat geen plaats in den trein had kunnen vinden, bega! eich te voet noei Russisch gebied, waar het bij aankomst ont- ■rapend en geïnterneerd werd. 461e NED. STAATLOTERÏJ. 2de klasse. Trekking van Woensdag 7 Dec. Hooge prijzen: f 1506.—: 1881 18648 f 1006.—: 9809 16096 t 400.—: 10316 f 2Q0—;. 12382 13361 14015 lOOwjt: 2d48 4642 6148 6927 10280 126-78 20m' Prjjzen van 80—i 19 31 102 104 131 140 183 314 368 393 423 430 674 680 018 774 797 883 962 963 1044 1066 1148 1163 1164 1301 1307 1337 1362 1368 1391 1463 1467 1482 1618 1666 1669 1766 1867 1867 1926 1928 1992 2039 2117 2167 2194 2220 2297 2336 2346 2863 2362 2397 2399 2406 2468 2673 2686 2607 2610 2661 2660 2701 2707 2789 2839 2848 2863 2870 2905 2948 2976 3004 3029 3048 3060 8122 3189 3274 3392 3487 8676 3687 3636 3694 3766 3767 3802 3868 3998 4031 4036 4036 4049 4002 4124 4177 4181 4192 4233 4264 4303 4328 4341 4346-4401 4406 4443 4604 4506 4603 4648 4738 4748 .4760 4956 4980 4998 5028 5187 6159 5286 6362 5358 5413 6420 6432 5446 5506 6660 6665 5693 5656 6689 5008 5724 6764 6785 5822 5937 6048 6129 6199 6280 6276 6302 6319 6392 6492 6513 6684 6666 6662 6687 6644 6673 6731 6842 6909 7082 7108 7146 7169 7196 7231 7290 7886 7341 7865 7397 7478 7496 7513 7579 7789 7767 7808 7970 7977 7980 7986 8018 8069 8148 8147 8178 8286 8376 8397 8437 8496 8619 8572 8687 8611 '8616 8753 8785 8826 8847 8871 8899 8940 8946 9033 9072 9075 9088 9282 9409 9434 9603 9528 9537 9646 9563 9631 9633 9652 9694 9767 9810 9825 9846 9859 9922 9999 10014 10032 10057 10107 10268 10265 10289 10360 10864 10382 10411 10442 10463 10603 10522 10646 10680 10615 10696 10743 10789 10824 10846 10886 10925 10946 10966 11011 11020 11071 11147 11150 11230 11292 11428 11468 11472 11514 11568 11646 11646 11767 11768 11880 11861 11863 11891 11936 11961 12004 12026 1203? 12099 12133 12332 12346 12365 12886 12421 12487 12460 12490 12496 12010 12671 12781 12829 12895 12965 12967 12969 18072 13084 18158 13186 13233 18266 13286 13466 13543 13661 13604 13657 13608 13678 13752 13770 IS772 13810 18836 13911 13917 13920 13945 18985 14004 14052 14174 14206 14217 14230 14264 14329 14386 14406 14493 14662 14556 14680 14024 14716 14721 14739 14764 14817 14850 14860 14872 14891 16018 15032 15045 15049 16069 15094 16112 15178 15226 15249 15279 16298 16M5 16474 15662 16666 16887 16711 16736 15759 16788 16808 15826 15829 16852 15856 15857 15883 16896 15906 16932 16994 16010 16060 1604 16126 16127 16207 16234 16246 16406 16428 16503 16519 16594 16601 16618 16631 16782 16785 16796 16829 16839 16861 16864 16907 10946 17002 17113 17151 17?17 17242 17416 17471 17624 17525 17568 17898 17600 17615 17706 17831 17968 17978 18151 18224 18368 18873 18388 18470 18507 18012 18667 18691 18712 18764 18770 18790 18866 18817 18887 18891 18939 18964 19014 19184 19203 10252 19271 19315 19462 19466 19468 19482 19520 19625 19681 19627 19684 19677 19742 19749 19884 20046 20071 20087 20110 20183 20J77 20209 20225 20267 20271 20817 20335 20424 20425 20489 20490 MS8S 20686 20722 20806 20867 26844 20856 I Verkeer met België en Parijs. Betere verbinding ontworpen. Een wetsontwerp te wachten. Zooals bekend rijden sinds 1 Juni op een enkele uitzondering na, de treinen Parijs Amsterdam -te Roosendaal door en vindt het douane-onderzoek gedurende den rit tus- schen Esschen en Rotterdam plaats. Het douane-oponthoud te Roosendaal kwam daardoor te vervallen, waardoor een belang rijke versnelling voor het hoofdverkeer ver kregen werd. Reeds van de invoering van de nieuwe re geling af wordt aldus het tijdschrift „Spoor, en Tramwegen" -- door de reizi gers, komende van Frankrijk en België met bestemming richting Breda, er ernstig over geklaagd, dat zij door het niet-stoppen van de Parysche treinen te Roosendaal genood zaakt zijn te Esschen oveT te stappen in de achter deze verbindingen liggende treinen naar Roosendaal. Bovendien zijn de aan sluitingen te Roosendaal niet fraai. In verband met binnenlandsche belangen kunnen de in aanmerking komende verbin dingen van Roosendaal naar de richting Breda niet zooveel later worden gelegd, dat de gewenschte aansluitingen van de van Esschen achter de Parysche treinen naar Roosendaal loopende treinen tot stand wor den gebracht. Door aan de Parysche treinen een kort oponthoud te Roosendaal te geven, zou ook een belangrijke verbetering tot stand kun nen worden gebracht in de aansluitingen naar de richting Breda. De Algemeene Wet van 26 Aug. 1822 art. 190 laat niet toe een oogenblik te Roosen daal te stoppen, om daarna van dit station af het douane-onderzoek gedurende den rit te doen paats vinden. Onlangs werd ter zuke een bespreking gehouden tusschen het Dep. van Financiën en de Ned. Spoorwegen. Als gevolg van deze bespreking ligt het in het voornemen van den minister van Financiën binnenkort een wetsontwerp tot nadere wyziging van art. 190 van voornoem de wet aanhangig te maken, waardoor het recht van lyfsvisitatie ten aanzien van de zich in bovengenoemde treinen bevindende personen, ook na het stilhouden van die treinen te Roosendaal zal worden geregeld. Daaraan wordt de uitdrukkelyke voor- waarde verbonden, dat gedurende het korte oponthoud te Roosendaal in die treinen geen reizigers mogen instappen en geen bagage of goederen mogen worden ingela den. Indien dit wetsontwerp door de Staten Generaal wordt aangenomen, zal het moge lijk worden belangrijke verbeeringen in het verkeer van Frankrijk en België naar het Zuiden, Midden, Oosten en Noorden van het land tot stand te brengen, voor ver schillende plaatsen zelfs versnelling -"van uur. De reisduur ParysAmsterdam veran dert niet, omdat de daarvoor in aanmerking komende treinen zullen gaan doorrydeh te Esschen om in plaats daarvan te Roosen daal te stoppen. Wetsvoorstel-Dr. I. H. J. Voe wordt niet ingetrokken. De fractie in de Tweede Kamer van de liberale staatspartij De Vrijheidsbond deelt aan het Ned. Correspondentiebureau mede: djit zij niet voornemens is, het door haar ingediende wetsvoorstel tot wijziging van de Winkelsluitingswet in te trekken. Naar men zich zal herinneren heeft de discussie in de Tweede Kamer tusschen dr. I. H. J. Vos, die het wetsvoorstel indiende, T. J. Verschuur, minister' van Eco- he Zaken en Arbeid, aanleiding ge geven tot de veronderstelling, dat deze mi nister spoedig met een eigen ontwerp tot wijziging van de Winkelsluitingswet zou komen. In dat geval, zoo opperde dr. Vos een veronderstelling, zou zijn voorstel wel licht ingetrokken kunnen worden. TWEEDE KAMER. Nieuwe opschorting vM de vzccinztie- verplichting. Werkverschaffing en steunverleening. De Kamer heeft gisteren by de behande ling van het w.o. tot steun aan mobilisatie- slachtoffers de moties Wynkoop, strekken- de tot publicatie van het rapport der com- missie-Aal be rse, die de toepassing der oude regeling heeft onderzocht en tot schrapping 1 van den datum, die als grens is gesteld J erkenning, dat men mobiliatie- is, verworpen met 55 tegen 30 1 Bevordering handel met Duitschland. In Keulen wordt een commissie Het Reichsverband der Deutschen Indus- trie hoeft, naar he* Handelsblad verneemt, besloten een Duitsch-Nederlandsche coni- lie t« benoemen, die eenzelfde taak zal ben te vervullen als het Nederlandsche centrale instituut tot bevordering van de Nederlandsch—Duitsohe handelsbetrekkin- tn. Op 7 December zullen te Keulen verte- genwoordigers van beide organisatie» hun eerste vergadering houden. Voorzitter Van de Duitsohe commissie is dr. Von Simson. Contingenteering van katoenen goederen. Contingenteering van den invoer in Nederland te verwachten. Er is afwijzend geadviseerd omtrent de contingenteering van textielgoederen in Indië. De Telegraaf meldt, dat binnen enkele dagen een besluit is te verwachten, waarbij zal worden overgegaan tot contingenteering van den invoer van katoenen goederen in Nederland. Alle voorbereidende maatregelen zijn genomen om deze contingenteering dar delijk in werking te doen treden. Het geldt hier alleen de contingenteering van den import in Nederland. Omtrent de kwestie van contingenteering van textielgoederen in Nederlandsoh-Indifl is nog geen beslissing te verwachten Hot aan de regeering uitgebrachte advie» 1 spreekt zich tegen de contingenteering uit. RADIO-TELEGRAFISCH WEERBERICHT 7 December. Verwachting: Matige aan de kust t{jdeiyk krachtige noordeiyke tot noord-oostelflkè wind. Gedeeltelyk bewolkt. Lichte vorst des nachts. Temperatuur om het vriespunt over dag. Ook de heer K. ter Laan (S.D.) kwam met een motie aandragen. Ofschoon erken- nende, dat de nieuwe regeling den toestand van veie slachtoffers heeft verbeterd, meen- 1 de hy dat er nog veel meer moest geschie- j den. Het karakter van gunst diende geheel J aan de regeling te worden ontnomen; de rechten dezer personen dienden te worden geregeld in een afzonderlyke pensioenwet. Daartoe strekte zyn motie. Daarmede was de heer ter Laan echter niet gelukkiger dan de heer Wynkoop: met 54 tegen 30 stemmen onthield de Kamer er haar zegel aan. Nog hebben de heeren van Rappard (L.), Joekes (V.D.), 8chaepman (R.K.) en Lang- man (C,H.) er hun licht over laten schijnen en eenige desiderata naar voren gebracht Daarna is het ontwerp zonder stemming door de Kamer aanvaard. Na aanneming zonder discussie of stem ming van een onteigeningsontwerpje voor den aanleg van een verbindingsweg tus schen de Markthavenstraat en de Groenten- markt te Utrecht en tot uitbreiding van die markt, kwam aan de orde het wets ontwerp strekkende om opnieuw den ter mijn gedurende welken de verplichte vacci natie is opgeschort, met een jaar te ver lengen. Mevrouw de Vries-Bruins (S.D.) meende hierbij, dat men op den duur zou moeten komen tot verplichte vaccinatie beneden het jaar en wees voorts op het meenmgs- verschil tusschen dr. Terburgh en de ove rige leden van den Gezondheidsraad over deze quaeaie. In tegenstelling met deze medische afgevaardigde, die klaagde over voortdurenden achteruitgang van den vac cinatietoestand van ons voik, meende haar collega, dr. Vos (L.), dat men zich daarover niet al te ongerust behoefde te maken. In- tusschen vroeg h(j of de Regeering weer zou terugkeeren tot den vroegeren indirec- ten vaccinatiedwang, wanneer de encepha litis mocht zijn geweken, onverschillig of de ooi zaak daarvan inmiddels ontdekt wan of niet. Minister Ruys de Beerenbrouck heeft op die vraag het orakelspreukig antwoord ge- geyen: de Regeering zal in het belang der volksgezondheid die maatregelen treffen, die zy noodig acht. Daarop kon het debat over de werkver schaffing en steunverleening by de begroo ting van Binnenlmndsche Zaken voortgang hebben. De heer de Visser kwam met vier moties, waarvan niet één voldoende ondersteund werd. Ds. Zandt deed voorbeelden van goe de werkverschaffing aan de hand en ontried evenals mr. Van Rappard de uitzending van landarbeiders naar de centrale werkver schaffing. Beiden zouden, ter voorkoming hiervan, zelfs van overheldsbydragen in het loon niet terugschrikken. Mr. Beumer betoogde dat het natuurschoon niet aan de ontginningen mag worden opgeofferd. Dit werd door\ninister Ruys de Beerenbrouck terstond beaatad. Vandaag zal de Minister aan het woord komen. GEMENGDE BERICHTEN. De .Moldanger" versleept. Schitterend geslaagd. De „Moldanger", het motorschip dat de Nederlandsche Scheepsbouw-Mij. bouwt voor WestfaJl-Laxssen te Bergen (Noorwegen) en dat in Juli gedeeltelijk door brand is ver meld, is gistermorgen met dok en al van de Nederlandsche Scheepsbouw-Mij. versleept naar liet gebied van de Amsterdamsclie Droogdok-Mij Dit, transport was noodig, omdat het dok bij.de N.8.M. niet diep ge noeg kan inzinken om het schip er uit. te laten De „Moldanger" is n.l. nu zoover voltooid, dat de verdere afwerking op het •drijvende schip kan geschieden. Hoewel het gistermorgen nogal nevelig ■was, is het transport uitstekend gelukt. Even halfacht gaven de vier sleepbooten van Gebr. Goedkoop, die het dok trokken twee voor en twee achter volle kracht; het drijvende gevaarte zwaaide en langzaam voer de expeditie het IJ over. Omstreèks negen uur was het gebied van de A. D. M. bereikt. Daar moest, het dok nogmaals •zwaaien, om het zóó te krijgen dat 't schip met den kop naar voren zou komen. De ivre slaagde voortreffelijk, de sleep booten deden uitstekend werk. Om 9 u. 40 lag het dok tusschen steun den gemeerd. Nu ging men verankeren, Jaarna liet men het dok zakken en vervol, gens is de „Moldanger" teruggesleept naar •de N. 8. M. voor de verdere afwerking. Februari zal het, als er geen tegen slagen komen, kunnen proefvaren. Bij de geslaagd^ expeditie waren o.a. lanwezig de heeren D. en H. Goedkoop directeuren van de N S M.de heer P. R. Fenenga, directeur van de A.D.M., de neer J. Goedkoop van den sleepdienst, en de heer W. N. van de Poll, havenmeester. Kind in de wieg gestikt. Zaterdagavond heeft ten huize van v, 8. te Hilversum een zeer droevig ongeval plaatB gehad. Het ongeveer 11 maanden oude zoontje dat op een bovenkamer ln een wieg lag, is op een onbewaakt oogenblik in een voor de wieg hangend lulle gordijntje verward geraakt en daardoor gestikt. Mr. H. Smeenge schiijit ons. Nadat ik in de bladen herhaaldelijk aller lei berichten had gelezen over het voor het verkeer openstellen van den grooten zee dijk, herinnerde ik mij weer levendig de afspraak, destijds met oud-minister Lely, mijn medelid in, tevens voorzitter van den Zuider-Zeeraad gemaakt, „niet de laatsten te willen zijn die den weg Friesland—Noord- Holland over dien dijk zouden afleggen, n.aar tal, zoo mogelijk, de eersten". Ik, de helaas eenig overgeblevene van het tweetal en reeds op hoogen leeftijd, zon op n.iddelen zoo spoedig mogelijk den tocht te kunnen doen. Dit niet het minst, omdat ik meende op die wijze ook eerbiedige hulde te brengen aan de nagedachtenis van den helaas te vroeg ontslapen ontwerper van de Zuiderzeewerken. Zoo kwam ik op do gedachte om, n dijk nog niet voor het publiek werd open gesteld, een poging te wagen om van den heer Ir. Jan Lely, directeur-hoofduitvoerder van de werken, verlof te bekomen hem op eon inspectiereis te mogen vergezellen. Tot nnjn groote voldoening is deze toeleg gelukt. Dinsdag den 15den November te 9.50 uur vertrok ik, van mijne dochter ver gezeld, met den sneltrein uit Assen naar Groningen, om vandaar naar Harlingen door te reizen. Wij arriveerden daar te on geveer 12 uur, opgewacht door den heef Ir. Lely, die vergezeld was van Ir, Scherpen- berg, chef van een der afdeelingen van het werk van de M.UZ. Over een smallen klinkerweg reden wij daarna per auto onder langs den rrtachti gen, trotschen Frieschen Zeedijk, om na Zurig stijgende, op den grooten afsluitdijk te komen en kwamen wij na eenige minuten op het Kornwerderzaad. Mijn eerste kennismaking met het kunst matige eiland, op ongeveer een uur afstand uit de kust in de Zuiderzee gevormd, tot verbazing van velen, tot bewondering van technisch bevoegden, dateert reeds van eenige jaren geleden. Wij brachten hier een bezoek aan de woning van den heer inge nieur Beckeringh Vinekea-s, een oude schuit, een woon-ark thans. Wij zaten aan een eenvoudige doch sma kelijke koffietafel, waarbij men ons tege lijkertijd een en ander mededeelde over den stand der werkzaamheden. Deze mede- deelingen ontlokten mij, weer buiten ge komen, de opmerking) „Welk een groot, ver schil tusschen nu en mijn eerste bezoek hier, in mijn qualiteit Van lid van den Zui derzeeraad gebracht en dat in zoo'n korten tijd". Ik dacht daarbij aan de groote sluis die de schippers en visschers in de gelegen heid stelt van het IJsselmeer te komen op de Noordzee of de wadden en welke ik m openstaan naar de zijde van de binnen- haven, dit te eerder,, omdat mij als voor zitter van de schippersvereniging „Sohutr tevaer", bekend was da wijze waarop, tij dens den bouw en de andere werkzaam heden hier en in de omgeving, door d« Directie van de Zuiderzeewerken was ge- tracht het oponthoud zoo kotf mogelijk te maken en mede andere belangen van de be trokkenen zooveel mogelijk te dienen Hit stemt tot groote erkentelijkheid. Bedoelde groote sluis wordt, dank zij de ingenieuse vindingen, op dit gebied in toe passing gebracht, electrisch bewogen Eén eenvoudig onderlegd, actief man is voor <le bedieding voldoende. Mfen reed verder met ons over den boulevard liggende naast de spilsluizen en steld* ons zoo in de gelegen heid van nabij kennis te maken met een der meest machtige middelen om te zijner lijd tot volledige uitvoering te brengen, wat de ontwerper zioh voorstelde, „verla sing van het peil op het overblijvende IJs selmeer tot 40 - N.A.P., het peU dat noodig is om te voorkomen de oude overlast van water en volledige wasdom aan planten en eldvruchten te verzekeren". Ik vergat u te vermelden dat wij de tocht niet onder de meest gunstige omstandig heden mochten maken. Er hing een zware m»t die gedurende den geheelen rit niet optrok, zoodat van liet genieten van vér- gezichten - die daar anders beslist, mooi rullen zijn - geen sprake was. Gelukkig, wij moesten ons nu alleen tot den dijk en wat daarop was waar te nemen, bepalen. De lieer Lely, die de auto bestuurde, maakte de opmerking: „Ik rijd bedaard, al kunnen ons hier, in verband met het ver bod om langs den dijk te rijden, niet, an- ders tegenkomen dan g^ote ol zware werk- autos, het zicht ia al zeer slecht". "Zoo'n bestuurder, was mijn wederwoord, heeft mijn groote sympathie, ik meen nog altijd, dat wei 95 pet. der auto-ongelukken klto^d gZ^' indi™ Niettegenstaande'lmt'^ieht teèrT^be- perkt, kwam ik toeh onder den indruk van de breedte van den rijweg met de aan beide van lMpendo ,0yale oeipaaen en de aan mijn rechterhand naast de kruin van den Zeedijk aanwezige 300461 arbeiders was op meerdere plaateen bezig den dijk ai te werken. standen8 jlT li8<m °P af standen de haspels met kabels vonï nieuwe Holland tóle,oniMhe wri>i°di"8 J-«l" is dan zeker voor dezen dijk'g. woordiging, herhaaldelijk hoorde ja on zelf deed, om te betoogen het wenscheliik van het gebruik van baksteen voor de b. strating, beeft kennelijk ook hier effect had. p Afwisselend vindt men op den rijwe kilometers beton en klinkerbestrating. Mei zal wat deze laatste betreft, althans nu moeten erkennen, dat zij voor een beton wegdek niet behoeft onder t« doen Rijdende over de Middelgrootten ©n J4va ruggen, passeerden wij de Provincial, scheiding tusschen Noord-Holland en Fr«J land, aangegeven door een wit geverfd paal. Niet lang daarna bereikten wij Ik herinnerde mij levendig, hoe on <u Mei j.i toen ik, in gezelschap van veis andere Eerste Kamerleden, het voorrecln had voor de laatste maal het werk hier no eeus te mogen zien, alles toen leven en te drijvigheid was. Daar werd gearbeid en ge- zwoegd om de laatste opening in den «©ojL jecteerden dijk te dichten. Machtig was de vloot - nu niet van oorlogsschepen - VM baggermachines, grijpers en lossers, die men daar en in de omgeving had saanigetrok ken, om den strijd tegen het water te win nen. Allen waren reeds toen onder den in druk van het komende, de gebeurtenis die tegen liet einde dier week werd verwacht Op Zaterdag 28 Mei daaraanvolgende had niet onder het geluid, van klokken dooh wei onder het gegil en geloei van de sirenes en stoomfluiten van al de daar en ln d« omtrek aanwezige schepen - het groote feit plaats, „de Noordzee werd van de Zuider- Het pleiten dut ik in den loop der luren ln de "«'de Kamers van de voikevertaren- Zoa werd tot «tand gebracht het gTOl4 werk, waarnaar de geheele technische we reld van binnen- en buitenland zoolang uiet spanning had uitgezien. Op alle aanwezigen maakte dit volgens de bladen een diepen indruk. Vat onder de aanwezigen velen, zoo niet aJlen leed gevoel hadden oveo: liet feit, dat hij die het giootsche plan ontwierp, de aanvankelijke voltooiing niet mocht zien, wie betwi/M het? Een graat werk Hier was voltooid een groot werk, de Nederlandsche Regeering, die in deze moei lijke tijden de gelden beschikbaar stelde t eere! De opeenvolgende Directeuren-Genen* van de Zuiderzeewerken de heeren Wort man en de Blocq van Kuffeler en hun uit gebreide staven van medewerkers tot groo ten lof! de uitvoerders van dit werk en allen dis daaraan van hoog tot laag hun arbeid pochten verleeneu, tot glorie! laten wij hopen Nederland in zijn geheel ot heil! Van dit punt op da Vlieter tot de S op Den Oever is niet ver Bij de 8p-~- vn gekomen, zag 1k de buitenste in wer king Met dankbaarheid zag ik de geweldige watermassa's binnen stroomeu om ge aan de zeezijde met donderend geraas over het Rtortebed te zten wegvloeien. Dit was vtoor mij,, die het lot van hH IJsselmeer nogal eens had besproken, zeker liet treffendste oogenblik van de rit. Daarna kwamen wij a bouw van de M.Ü.Z. en 1 vriendelijke geleiders afscheid u spoorden aan met het oog op 1 de reas en den zwaren nnst, met tem men. zoodat er geen andere tijd was du hartelijk dank te zeggen. De tocht, waarnaar ik reikhalzend had uitgezien, waarvan ik mij zooveel had voor gesteld, was volbracht d» mist was helw dikker geworden en de Téis naar Alkmur werd na een hartelijke dankbetuiging 1u lien, die mijn dochter en mij daartoe hid den in staat gesteld, voortgezet. Had men op den dijk langzaam gereden, van het gebouw der Directie van de MUI afnaai- Alkmaar moest en kon niet anders De wegen naar en op het, eiland zijn in den juden tijd aangelegd met het oog op wit teen noodig was, niet op dat wat zich na het begin van het groote werk en nu op Wieringen afspeelt. Hei was daarom door de Regeering jw®t' -.1 goed gezien, met het openstellen van den verbindingsweg Friesland—Holland nog wat te wachten. Eerst moeten de wegen op en naar set eiland naar den Wieringermeer- polder en den Zeeweg in orde worden ge bracht. Gelukkig, men dóet het zorgvuldig en goed. Geeft dit in gewone omstandighe den reeds veel oponthoud, nu te nieer, nu bussen en traetors met aanhangwagens daar ook reeds burgerrecht verkregen. Het waa dan ook verbazend moeilijk, dit einde van den tocht. Van Wielingen naar de Ewijcksluia ging beter, evenzeer als later langs het Noord- Hollandseb kanaal. Onze chauffeur, een jonge man, met tem perament en kennis van den weg al» do beste, zag onze positie zeer goed in en be trachtte voorzichtigheid in de hoogBte mate wat zelfs hem ontlokte de uitspraak: „Ik zal er teruar ook langer over doen dan nor maal". Gekomen dicht bij Alkmaar werd de m»t nog dikker, de bedrijvigheid op den grooter, terwijl het rijden van den stoom tram nog meer oplettendheid van den be stuurder eisohte. Aan het station gekomen waren de rei zigers heel dankbaar voor al de goede zor gen, die ook op het laatate deel van d« tccht aan hen waren besteed. Deze dag zal mij, hoop ik, onvergetelijk zijn. Moge in dien tijd nog veel tot stand worden gebracht. Gaeveratikkinr. M«d«- twee ktadw, m M 'even gekomen. In een perceel aan de Louis Bothaetraat in Amsterdam-Oost. zijn drie personen door 4, h g'> VTOUW 0«M ééojarlg dochtertje en haar tweejarig zoontje. Tom de man om zeven uur van zijn weric fiwia kwam. vond hij de drie ongefukkigeil fn d® met gas gevulde keuken. Een zevenj^jg zoontje vertoefde op dat tijdstip bij familie in de buurt. De man waarschuwde onmiddriiyk den Genei Bk undigen Dienst, die spoedig ter plaatse was en met behulp van een wwr- (e we)rien. Ook de brandweer werd gealar- rofeid om met een zuurstoftoestel assisten te te verleeaen. Deze pogingen mochten ««iter niet baten. De drie slachtoffers ble- keareeda te zijn overleden en werden naar i-et Nederlandsch-Israëlitisch ziekenhuis Opk de commandunt van de brandweer, de Jjieer Gordijn, was op de plaats van de ramp aanwezig. De moord aan den Schiedamsdten dijk. in Rotterdam. Naar de dactyloscopische dienBt m Rot terdam meedeelt, ia het resultaat van het onderzoek naar den afdruk van een hand palm op de kamerdeur vau „Blonde Mien" nog sterker geweest, dan in het bericht Er zijn namelijk zóóveel punten van over eenkomst, dat het boven alle twijfel is ver heven, dat de gevonden afdruk niet afkom stig zou zijn van den gearresteerden ver- daohte. laatstgenoemde is ter beschikking vande justitie gesteld en in het huis van bewaring opgestoten. Vreeselylce ontdekking door de Rotterdarasche politie. Era bejaard man van honger omgekomen. Na beroerte zonder hulp gebleven. Gisteren heeft de politie in een huis aan de Ziondwarsstraat te Rotterdam een ouden man aangetroffen, die daar stervende op zijn bed lag 011 er waarschijnlijk acht dagen onverzorgd had gelagen. Eeniga uren na deze vreeaelijka ontdekking ia de man over leden, meldt de „Tel.". Reed» enkele dagen hadden buren don ouden heer, den 66-jarigen Hardigman, een gepensionneerd spoorwegbeambte, niet meer buiten gezien'.Daar verder in liet huis nie mand aanwezig was, aangezien H. op zich zelf was blijven wonen, nadat, zijn Vrouw drie jaar geleden was gestorven, meende men aanvankelijk, dat de oude heer een paar dagen uit de stad was gegaan Niemand hpd hem evenwel het huis zien verlaten. Ernstiger zag men heb geval in, toen H-, die aan het begin van iedere maand zijn pensioen pleegt te gaan halen, op den eer sten December niet versoheen. H. had op dagen, dat hij zijn pensioen in ontvangst ging nemen, nog wel eens een gulle bui in niet zelden gebeurde het, dat hij buurtge louter uit goedheid ïerts Nadat de naaste buren het vreemde geval nog eens hadden besproken, besloten zij tenslotte de politie van een en ander op de hoogte te stellen. Men waarschuwde een surveilleerend agent, waarna spoedig een inspecteur op onderzoek uitging. De deur werd met behulp van een looper geopend, waarna men in de brievenbus oen groot aantal kranten aantrof, waaronder en een was van 23 November. Hieruit leidde de po litie af, dat H. sinds dien' datum of niet in zijn woning was geweest, of de brievenbus ln dien tijd niet had nagekeken. De politie zocht nog even door het huis en weldra trof zij den ouden heer in een bedstede in de achterkamer ln stervenden toestand aan. Hoewel in de kamer de grootste orde beerschte en alles er keurig verzorgd uit zag, bleek uit dëtl toestatid, won fin het bed verkeerde, dat de man sedert een week dit bed niet meer had verlaten en al dien tijd zonder eenige hulp was geweest, nadat hij waarschijnlijk op 23 November door een be- STADSNIEUWS. Onmiddellijk werd de geneeskundige dienst gewaarschuwd^ waarna men den ongelukkige naar het ziekenhuis aan den Coolsïngel ver voerde, alwaar hij eenige uren later is over leden. Daar H. geen familieleden te Rotter dam bezat, was het voor de politie zéér lastig de naaste familie van den overledene van dit droevig gebeuren op de hoogte te stellen Na lang zoeken slaagde men er in, uit te vissehen, dat H. in Amsterdam nog een broer had wonen, die van het voorval op de hoogte werd gesteld. Dit sterfgeval heeft in de buurt groote deernis gewekt, daaT H hekend stond als een. böittngewoon eenvoudig en prettig niensch, die gftarne iets voor een ander over had. e Tragisch ongeluk te Nieuw-BorgvHet. Vader rijdt zijn kind dood. Gisteren was de voerman Snepvangers bezig zftnd te rijden met paard en wagen, welk zand hij van een perceel grond nabij Nieuw-Borgvliet (N.-B.) afhaalde, om dit vervolgens te brengen naar een in aanbouw zijnd gebouw. Het vierjarig zoontje Piet v|erge£eilde zijn vader! ondertiet heen en weer rijden. Spelenderwijze is het knaapje op een gegeven oogenblik, dat bet achter rijn vader liep, nabij het voorwiel van den wagen gevallen en hierondeT terecht geko men, meldt de „Tijd". De man hoorde plotr Beling een vreeselijken gil en, omkijkend, Mg hij zijn zoontje doodelijk gewond in het spoor van den wagen liggen. Het ventje werd in het dichtstnabijzijnde huis binnen gedragen ofschoon geneeskundige hulp »Poedig ter plaatse verscheen, mocht het niet gelukken, den knaap in het leven te behouden. Een kwartier na het ongeluk gaf bij den geest. •FOUT IN WBP8THIJP1H. WIELRENNEN. De Zesda&gsche te Keulen. RiehB—Broccardo nemen de leiding over. Vanmorgen om 6 uur was de stand I- Richli—Broccardo 284 punten. 1 zonde2. Van Kempen—Pijnenburg p.3. Rausch—Huertgen 220 p.4. Fun- dar-Maidorn 169 p. Op'2 ronden -. 5.' Braspenninx—Vroomen #p. 0p 3 rondèn6. Siegel—Thierbach 110 p. Op 5 ronden7. Oszmellar—Schorn 211 p. Op 7 ronden8 Zims—Perelaer 189 p. 0p 0 ronden9. Vopel—Korsmeier 126 p. MARKTBERICHTEN. Kaasmarkt Woerden. 7 Dec. Aangevoerd 206 partijen. Prij- zw: ie kw m r m f 31_33i 2» kw. m Mn. f 28—30, zware f 34. Handel matig. GOUDA, 7 Dec. 1932. Hinderwet. Burgemeester en Wethouders brengen ter algemeene kennis, dat op de Secretarie ter visie is gelegd een verzoek met by lagen van J. G. Steenkamer, om vergunning tot het uitbreiden der meubelfabriek door het hebben daarin van totaal 19 electromotoren met een energie van 66 P.K. voor het dry ven van verschillende machines ln de per- ceelen, gelegen Nieuwehaven nos. 171175, kadastraal bekend sectie B no, 2606. Voorts van het Bestuur der Vereeniging „De Ambachtsschool voor Gouda e.o.", om vergunning tot het oprichten vau eer. am bachtsschool voor metaal- en houtbewer king en het plaatsen daarin van 25 electro motoren met een-totaal vermogen van 47% P.K. voor het dry ven van verschillende ma chines in het perceel, gelegen Graaf Floris- weg no. 38, kadastraal bekend sectie A no. 6394. En van L. de Jongh, om vergunning tot het oprichten van een banketbakkerij en het plaatsen daarin van een gasoven en een electromotor van Va P.K. voor het dryven an een amandelmachine in het perceel, ge- [egen Baanstraat no. 28, kadastraal bekend :tie C no. 2430. Op Dinsdag 20 December 1932, des na middags ten 2 ure zal op het Raadhuis ge legenheid zyn om bezwaren tegen de ge- viaagde vergunningen in te brengen, gedu rende drie dagen vóór dien dag kan op de Secretarie der gemeente van de ter zake ingekomen schrifturen worden kennis ge nomen. De aanbesteding van rijwielen voor de Politie. In ons Wad van gisteren vermeldden wy de cyfers, waarvoor de verschillende firma's hadden ingeschreven voor de levering van 47 ry wielen voor de politie alhier. Het biykt ons dat enkele inschryvers een be drag voor één jaar hadden opgegeven, de anderen voor twee jaren, over welk tydvak de levering loopt. Waar hicrdcv>r de ver houding tusschen de verschillende inschry vers niet juist wordt weergegeven, laten wy de cyfers, geldende voor 2 jaren, hier volgen: H. de Gruil met Simplex 59. met Burgers ƒ59. De Kampioen ƒ47. A. Nieuwenhuiztn met Kerstein 55. D. van Hoorn met Ned. Kroon 49.75 idem model '30 46.75 N. Noordegraaf met Gazelle dienst 68.50 met Gazelle 62. Palsgraaf roet Astra 55.— met Palsgraaf 52.50 Vergunst met Estafette ƒ52.45 Furrer met Adelaar 75. Van Beek met Tourist ƒ64. i L. Hulleman met Fongers dienst ƒ68.90 met Foftgers H ƒ64.90 Een botsing op de Spieringstraat. Hedenmiddag ongeveeT half twee is op de ..Spieringstraat, hoek Walestraat, de motorrijder J. de B. komende uit de W alestraat in botsing gekomen met een auto, bestuurd door Ds. Cramer, komende van de Spieringstraat. De motorrijder liep enkele verwondingen op, hy werd door Ds. Cr. terstond met zijn auto naar het Zieken huis gebracht. De motor en de auto wer den licht beschadigd. Schouwburg-Bioscoop. Groot Jubileum-programma. De Schouwburg-Bioscoop arrangeert Vrijdag 9 December a.s. een Gala-feestvoor stelling in den Nieuwen Schouwburg, ter gelegenheid van haar 6-jarig bestaan. Als hoofdfilm z&l vertoond worden de succes operette-toonfilm „Madchen zum Heiraten" met Renate Mtiller en Herman Thimig in tie hoofdrollen. Verder zullen op deze Gala-voorstelling, die gevolgd wordt door een bal met attrac ties in de Kunstminzaal, medewerken „The Originate Ramblers", de wereldberoemde band onder leiding van Teo Uden Masman. Voor byzonderheden verwyzen wy verder naar de betreffende advertentie in dit num- er. Een adres aan den Raad van de O.S.P. De Tol aan de Haastrechteche brug. Extra steunverleening aan werkloozen. Het bestuur van de afdeeling Gouda van de O.S.P. heeft aan den Gemeenteraad een adres gezonden, waarin wordt voorgesteld te besluiten: dat in den loop van 1933 de tol aan de 'Haastrechtsche brug te Stolwykersluis wordt opgeheven; dat te beginnen met 1 Januari 1933 geen tolgeld meer zal worden geheven voor rij wielen en het verder zoo te regelen dat na 31 December 1933 de Haastrechtsche brug tolvry zal zyn gesteld voor elk verkeer Voorts wordt voorgesteld: aan alle werklooze gezinshoofden, die lan ger dan 3 maanden werkloos zyn te ver strekken een bedrag ineens voor man en vrouw, voor aankoop van kleeding, schoei sel en dekking van 30. voor ieder gezinslid buiten man en vrouw een bedag van 12.50; voorts aan alle werklooze inwonende vrij gezellen, niet behoorende tot het gezin van een werkloos gezinshoofd een bedrag van 15.-; vervolgens met ingang van 1 Januari 1988 alle steunnormen te verhoogen met 1.50 per week, voprts alle werklooze in wonende kinderen, boven 16 jaar, een steun te verstrekken van tenminste 7M per week. Propsgandm-nitvoering „Utile Dulci". De Goudsche Gynmasiastenvereeniging „Utile Dulci" houdt een propaganda-avond op Zaterdag 10 December des avonds 8 uur in de zaal Kunstmin van de Soc. „Ons Ge noegen". Verlaging melkprijs. De prys van de melk is met 1 cent per liter verlaagd en bedraagt thans 10 cent Agenda 7 Dec. 8 uur Geb. Daniël Cursus E.H.B.O leider Dr. Montagne. 7 Dec. 3 uur Daniël Lezing C. J. v. d. Putte voor Prot Chr. werkloozen. 7 Dec. 8 uur School 7 Pr. Hendrikstraat Me dische cursus N.C.R.B. 7 Dec. 8 uur achterzaal 80c. Vrede best Schietoefening Byz. Vryw. Landstorm. 7 Dec. 8 uur Nieuwe Schouwburg Concert Comedian Harmonists voor de A.V.R.O.- leden. 7 Dec. 8 uur Geb. Daniël Vergadering Ned. Herv. Jongelingsver. op Geref. grondslag. 8 Dec. 7.30 uur Heil des Volks. Spreek; beurt voor Vrye Geref. Gemeente. b' Dec. 8% uur kerkgebouw Peperstraat 20, Bybellezing door den heer J. J. Vellekoop. 8 Dec. 8 uur Sterhuis. lichtbeeldenavofid. 8 Dec. 7.30 uur Geref. Gemeente. Spreek beurt ds. A. Verhagen. 9 Dec. Soc. „Ons Genoegen". Na afloop gala-voorstelling ter gelegenheid van het 6-jarig bestaan der Schouwburg-Bioscoop groot bal met medewerking» van The Ramblers. 9 Dec. 7% uur Raadzaal Stadhuis Gemeen teraad. 12 Dec. 8 uur Hotel „Central" Markt Open bare vergadering Ned. Kappersbond. UIT DEN OMTREK. HAASTRECHT. Wy bouwen I Naar wij vernemen 13 aan de Westzijde van de kom van het dorp een groot terrein, end onder den naam van „de plaats" door de regenten der st-icliting „Bisdom van Vliet" verkocht aan een Kotterdamsche Bouwmaatschappij, die voornemens is langs den geprojecteerden Provincialen weg een reeks huizen te doen bouwen. Voorts zou door een Kijswijksche bouwmaatschappij de beschikking zijn verkregen over een terrein nabij de Liezeweg, waar een 10-tal huizen zullen verrijzeu. it. Nteolau. Door het initiatief vaft enkele ingezete nen is op St. Nicolaasavond in een aantal gezinnen, waar Z. H. anders zeker niet zou verschijnen, toch nog eem glimp van vreug de gebracht. Een inderhaast opgezette inza meling bracht ruim f 40.-'- bijeen, waarvoor een behoorlijke hoeveelheid versnaperingen kon worden ingeslagen. Een auto werd voor den Eerwaarden Bisschop en zijn knecht beschikbaar gestéld, een ,pak met toebehoo- ren werd geleend, en zoo kon het plan met weinig moeite en zonder verdere kosten worden ten uitvoer gebracht. Te voren wa ren de ouders in de betreffende gezinnen van de komst van den Bfcschop op de hoog te gesteld, zoódat deze' inderdaad overal „vol verwachting" kloppende hartjes aan trof, en vele kindereu voor het oogenblik kon blij makeu. Een tweetal heeren Wt den Haag reed up Ht. Nicolaasavond nabij de woning van den heer Houdijk in hoven-Haastrecht van den dijk en kwam met -de radiateur in de dijkstool terecht- De beide inzittenden maakten de valpartij mede doch kregen geen letsel, terwijl ook de wagen er vrij goed afkwam. De auto yverd in den avond door den kraanwagen vau deu garagehou der Van Vliet op den weg gebraoht, terwijl de onfortuinlijke reizigers met een gehuurde wagen naar den Haag terugkeerden. REEUWIJK. Pluimvee- en Konijnen tentoonstel ling „Nut- en Genoegen". De uitslag van de gehouden Pluimvee- en Konynententoonstelling der vereeniging „Nut en Genoegen" luidt als volgt: Bekroningen. Wy laten hier de bekrpningen volgen: Wit leghorn, hen, jong, le pr. N. Wil schut met E. P. te Reeuwyk; hen, oud, Z.E. V. 3e en 2e pr. H. van Vliet te Reeuwyk; Trio, oud, 2e pr. met E.P. W. van der Werf te Reeuwyk. Barnevelders: hen, jong, le pr. Joh. v. d. Star met E.P.; 3e pr. G. v. Spengen te Reeuwyk; 2e pr. P. Verheul, Oukoop; haan, jong, 2e pr. J. Stoppelenburg, Zwammer- dam; Trio, le pr. W. Mastop met E.P. te Reeuwyk. Wyandottes: hen, oud, le pr. G. v. Spen gen met E.P.; zilver-hen, jong 2e pr. v. Zanten. Rhode Island Reds: hen, oud, le en 3e pr. H. van Dyk te Reeuwyk met E.P. Moderne Eng. Vechtkrielen Black Red: haan, oud, le pr., le pr.;hen, oud, le en 2e pr. met speciale E.P. I. Dool te Boskoop. Patrys Krielen: Trio, oud, Z.E.V. J. L. de Vos te Reeuwyk. Wit Legh.: Trio, jong, Z.E.V. J. L. de Vos te Reeuwyk. Java Krielen zwart: hen, oud, le pr. met E.P. H. Verwaal, Reeuwyk, Trio, jong, le pr. J. Smit, Reeuwyk. Sabelpoot Krielen: Trio, oud, le pr. Jac. Smit te Reeuwyk met E.P. Goud Fazanten: paar, oud, le pr. met E.P. C. G. Aerts te Haastrecht; 2e pr. P. van Es te Reeuwyk. Eieren: Wit, dozyn, le pr. P. Verwey; 2t pr. P. Verheul en 3e pr. J. v. d. Star; Bruin, dozyn, le pr. en É.P. G'« van Spen gen; 2e pr. J. v. d. .Star; 3e pr. Verheul allen te Reeuwyk. Konynen VI. Reus Wit: voedster, jong. le pr. L. den Hartog, Gouda; 2e pr. E. v. d. Ban, Reeuwyk; 3e pr. C. D. Michielen, Reeuwyk; Ram, jong, le pr. W. Boom, Reeuwyk; 2e pr. E. v. d. Ban, Reeuwyk en 3e pr. C. Heericens, Reeuwyk; Voedster,.oud, le pr. E. v. d. Ban; le pr. C. Heerkens en 2e pr. C. Heerkens. VI. Reus Haaskleur: Voedster, jong, geen pry»; Ram, jong, le pr. W. Boom, Reeu wyk; Voedster, oud, le pr. M. Boom, Gouda. CrFóotChinchilla: Voedster, jong, geen prys. Lotharinger Blauw: Kam, jong, 2e pr. E- Rietveld, Gouda. Weener BlauwRam, oud, 2 le pr. C. Hoogervorst, Gouda. Belgian Hares: Voedster, oud, le pr. A. iiump, Boskoop. Fransche langoor: Kam, oud, le pr. B- Remeyer; voedster, jong, le pr. B. Re- meyer. Engelsche langoor: Ram, jong, le pr G. dc. Jóng. Klein Chinchilla: Voedster, jong, le en E.P. A. Verboom; Voedster, oud, 2e pr. A. Verboom. Brandneus: Voedster, jong en ram, jong, geen prys. Holl. Zwart: Voedster, jong, geen prys; ram, jong, 2e pr. A. Verboom. Havanna: Voedster, jong, le pr. en voed ster, jong, 2e pr. M. Blankfers, Reeuwyk. Black and Tan: Voedster, jong, le en E.P. E. v. d. Ban; ram, jong, le pr. E. v. d. Ban, Reeuwyk; Voedster, oud, 2e pr. E. v. d. Ban Pooltjes: Voedster, jong, 2e pr P. v. Es, Reeuwyk; voedster, oud, le pr. 'N. Wil schut; ram, oud, 2e pr. P. v. Es; ram, oud, le pr. H. Stouthart, Bodegraven; ram, oud, 2« pr. A. Ramp, Boskoop. WADDINXVEEN. Jubileum burgemeester P. A. Troost. Het zal Vrydag 9 December a.s. 12V4 jaar geleden zyn dat de heer P. A. Troost tot burgemeester van deze gemeente werd benoemd. Dat de heer Troost voor zyn be noeming als burgemeester werkzaam als hoofdambtenaar op de gemeente-secretarie van Haarlemmermeer, een zware taak op zich nam, behoeft geen betoog. Een in dustriegemeente als Waddinxveen die in het begin van haar opkomst was, had noodog een man die wist wat hy wilde. En de af- geloepen jaren getuigen het, die man werd gevonden in den heer Troost. Onder zyn energiek bestuur is het met de gemeente steeds excelsior gegaan. Was het zielen aantal bij zyn komst 6000, thans is dat ge stegen tot byna 7500. Dat deze vooruit gang regelmatig aanhoudt is wel te donken aan den burgemeester ,die steeds op de bres staat om van Waddinxveen niet alleen industrie- doch ook woongemeente te maken en haar de plaats te doen innemen, die haar, gezien haar belangrijkheid, toekomt. Op zyn initiatief zyn tot stand gekomen mooie wegen vroeger onbegaanbaar in den winter nieuwe wegen, waardoor bouwgronden beschikbaar kwamen, uitne mende scholen, een prachtig zwembad, een goed ingerichte brandweer, een goed func- tionneerend ziekenvervoer, kortom te veel om op te noemen. Ook op het gebied van Volksgezondheid is heel wat tot stand ge komen. Geld werd niet gespaard, als het betrof het belang van de gemeente, doch, voor zichtig financier als hij is, zorgde de bur gemeester er wel voor dat niet verder werd gesprongen dan de-stok lang was en aan zyn financieel béheer hébben wy te danken, dat onze gemeente, ondanks de hier heerschende werkloosheid, nog behoort tot de kapitaalkrachtigste uit dit gewest. Als mensch is burgemeester Troost een beminnelyk man. Steeds staat hy klaar een ieuer met raad en daad by te staan en vooral voor de mintbedeelden staat hy op de bres, hetgeen vooral duidelijk blijkt uit de manier waarop hy voorzitterschap be kleedt. van het plaatselijk Criaiscomitó. KADlO-NlEUWti. Programma voor heden. H 11 v e r u 1115.30 Balalaika-orkest. 0. 1. v Iwan Powaajef6.00 Notenkrakers, o. 1. v. Daaf Win»; 6.30 Otlo van Tussolienbroek (R. V. U.) „Karakteriseering van het we zen en werk van den kunstenaar ais Belui den en beeldhouwer", 7.00 N. V. V., 7.30 l)e Flierefluiters, o. 1. v. Hugo de Groot, Esther Philipse„zang, en Alb. de Booy, id. 8.UÜ I' Mol tinaker„De beteekenis der ver schillende richtingen in de vakvereenigin- gen 8.30 V A.K.A.-Orkest 0. i. v. Hugo de Groot 9.00 Horeador Armando tsteban Hareter vertelt van Zijn belevenisseu in Mexico; 10.00 Orgelspel Joh.- Jong, zang Alb. de Booy, 1040 V.A.R.A.-Klemorkest u. 1. v.Paul Duchant, 11.00 Grauiofoonmu- ziek. Huizen: 5.00 Kinderurntje door J Koe man. Zang: mej. N. Evenblijpiano: mej. G Koeman, 6.00 Kinderzang (gramofoon- uiuzièlt; 6.30 Cursus Engelsch voor begin ners 7.00 Onderwijsfonds voor de Binnen vaart, 8 00 Uitzending uit de Ned. Herv. Kerk te Doom. Mej. Corry van Hoogen- huyzej zang. Het Doornsch Chr. Zangkoor en het T'treehteeh ftrijhenseniblemejuffr. Bets Stellingwerf, organiste, 10.00 Vaz Dias 10.16 Kwintet o. l.'v. Piet v. d. Hurk; 11.60 Gramofoonmuziek. voor le klasse f.16 cent per iLM- 2e klasse4.69 <*nt per K.M. 3e klasse 3.25 cent per K.M- Op de gezelschapsbiljetten enkele reis wordt een reductie op den gewonen enkele reis-prys toegekend. De gezelschapsbiljet ten voor 10 personen voor heen en terug zullen kosten: tol en met 50 iLM. le klasse 5.66 cent per K.M., boven 50 K-M. le klasse 4.72 cent per K.M., tot en met 50 K.M. 2e klasse 4.33 cent per K.M., boven 50 K.M. 2e klasse 3.61 cent per K.M., tot en met 50 K.M. 3e klasse 3 cent per lUKt-r £°ven 50 K.M. 214 cent per K.M. Het gezelsehapsbiljet voor tenminste 25 personen, waarmede de heen en terugreis op denselfden dag wordt afgelegd, zal kos ten in de 2e klasse tot 50 K.M. 3.6 cent per K.M., boven 50 K.M. 2.88 cent per K.M., in de 3e klasse tot 50 K.M. 2tt ceöt per K.M., boven 50 K.M. 2 cent per K.M» - De pryzen voor uitstapbiljetten voor kinderen, alsmede de bagagepryzen en de pryzen voor de rijwielkaarten worden niet gewyzigd. Omtrent traject- en weekkaarten zyn nog geen voorstellen door de difeetie by den Minister ingediend. De ex-kroottprins ln Doorn. De ex-kroonprins is gisteren te Doorn aangekomen tot het afleggen van een be zoek by zyn vader. H(j zal twee of drie dagen in Doorn blyven en dan naar Duitsch land terugkeeren. De tunnel van den Chineeschea Ooster spoorweg opgeblazen. LONDEN, 7 Dec. De Daily fixprea var- neemt uit Carbin, dat de tunnol van den Chineeschen Ooaterspoorweg in het Sjingan gebergte gisteren is opgeblazen. Er zou zich op dat oogenblik een Japantche troe- pcnafdeeling in den tunnel hebben bevonden die niet is teruggekeerd. De l'.T.T.-begrooting aangenaam. DEN HAAG, 7 Dec. De Kamer heeft he den met 69 tegen 16 stemmen dë begroo ting van d© Rost en Telegrafie aangeno men. Tegen stemden de liberalen, de vryz.- democraten, de tttaatk. Geref. en Floria Vos. Daarna werd voortgegaan met de begroo ting van Binnenlandsche Zalasn. Minister Ruys betoogde dat de toestand waarin ons land jaarlyks over de 190 millioen aan werkloozensteun móet uitkeeren, schrikba rend is. De Regeering doet echter wat zy kan. Overleg met de gemeenten zal spr. bevor deren. Wanneer de landbouw in het loon- toeslagstelsel zou worden betrokken, zou dit ook met de ïi-dustrie moeten geschieden. Spr. deelt de bezwaren tegen de Centrale Werkverschaffing. Daar worden alle krach ten geconcentreerd op gem- werkverschaf fing. Groote voorzichtigheid dient betracht met de uitvoering van groote werken en uit leeningsgelden mogen die niet worden gefinancierd. Het vrkagstuk voor steun aan de Veenafgravery is in onderzoek. DRAADLOOZE DIENST. Verlaging reizigerstarieven op de Spoorwegen. UTRECHT, 7 Dec. De Minister van Wa- terstaat heeft met ingang van nader te bepalen datum de volgende verlagingen van de reizigerstarieven van de Nederl. Spoor wegen goedgekeurd: Enkele reis le klas tot 150 K.M. 4.25 cent per K.M. 150—300 K.M. 3.18 cent per K.M., boven 300 K.M. le klas 1-59 cent per K-M Voor 2e klas enkele reis tot 150 K.M 3.25 cent per K.M., 150-300 K.M. 2.43 cent per K.M., boven 300 K.M. 2e klas 1.21 eent per KJtf, Voor 3e klas enkele zeis tot 150 K.M. 2.25 cent per KM., 150—300 K.M. 1.68 cent per K-M-, boven 300 K.M. 3e klas 034 cent per K.M De pryzen voor buurtverkeer syn als volgt samengesteld: W isbti UtDKUsEN 6 Dec. 7 Dec. .Dflictóel. Louden 7.91"'8.0H Berlijn 50.121 59-15 Brussel 34.51* 34.49 Parijs 9.72 9.72 Zwitserland 47-86 47-88 Weeneü Kopenhagen 41.60 41-86 Stockholm 43.90 44.- Oslo 41.10 41.40 New-York 2.48H 249H Niet-officteel. Praag 7.37* 7.30* Madrid 20-30 30.29 Milaan 12-62 1266 Prolongatie 1 Be uraover zicht. De stemming op de Amstordamsciie fond- senmarkt wa» heden vast. doch de handel bleef van bescheiden afmetingen. Een reeks van factoren droeg er toe bij d© kooplust te stimuleereu. De vaste stemming in WalU street,die moet worden toegeschreven aan de vCTwachtingen die de boodschap van Hoover heeft, gewekt, was wel de voornaam ste oorzaak maar daarnaast oefende d© «tij ging van het pond invloed uit. De ontspan ning in de Dmtsche politieke situatie en de verwachting dat d© schuldt-nkwestie op be» vredigende wijze zal worden geregeld, oefen den een goede invloed uit Kon. Olie kwa men 2 pet .hooger. De Amerlkaansche soor ten waren goed van toon Unilevers gunstig gedisponeerd O.a. in verband met de aan koop vart de geheele Nooruche traanprodue- tie 1932- 1933 en de vaste houding van hat pond. Aku's lager. Philip» vaster. Rubbèrs vast gestemd. Amsterdam rubbers 2 j>ct. hooger Tabakken konden kleine winsten behalen. Suikerwaarden stil, doch vast. H.V A 's kwamen boven 170. Mijnwaarden stil Scheepvaarten trokken aan. Amenk. fondsen en Duitsohe obligaties vast Ned. obligaties prijshoudend. ADVERTBNTIEN. Heden overleed onze Man, Vader, Behuwd- ©n Grootvader JOHANNES KRUISHEER in den ouderdom 80 jaar. G. KRUISHEER— ZIJDEMANS. T. C. VAN DER KROFT— KRUISHEER. A. VAN DER KROFT en Kirinkj»dereu. Gouda, 7 Dec. 1982. Kleiweg 88. De teraardebestelling zal plaats heb ben a.s. Zaterdag te 2 uur.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1932 | | pagina 2