sïS Z h<*llngs den ni<
verend*»'ik
verstond 90 M. breed,"3e uitdrukking „Ko-
Over den afsluitdijk,
»r«r6s„ «,nvm het ie™
Laatste Berichten.
Beurs van Amsterdam.
groote knoeierijen an speculaties van den
laatsten tijd onmogelijk te maken.
De verordening bepaalt o.m.: De staats
bedrijven, welke tot nu toe de levensmid
delen aan de arbeiders hebben verkocht,
worden ontbonden en al hun bezittingen
zullen aan de bedrijfsraden komen, die te
zamen met de directeuren de levensmidde-
lenvoorziening op zich zullen nemen.
De arbeiders, die wegens verschillende
overtredingen uit de staatsbedrijven wor
den ontslagen, verliezen zoowei hun rech
ten op ïèvetismiddelenkaarten als op vrij
De rechten en volmachten der directeu
ren van ondernemingen en fabrieken wor
den uitgebreid ten aanzien van de persoon
lijke verantwoordelijkheid. De tenuitvoer
legging der nieuwe regeling staat onder
toezicht van de Komintern-en de vakver-
cenigijugen.
Deze nieuwe regeling der levensnndde-
lenvoorziening bewijst, dat Rusland een
harden winter tegemoet gaat. Ondanks alle
tot nu toe genomen maatregelen schijnt het
niet gelukt te zijn, do levensmiddelenvoor
ziening te regelen
De uittocht der vrijscharen.
Op Russisch gebied ontwapend en
BINNENLAND.
In den nacht van 4 op 5 December zijn
ongeveer 1000 Chinecsche soldaten Van het
station Mansjoeli Mandsjoeria) uit
trein naar Russisch gebied gevlucht.
Zij werden daar volgens oen Reuter-be-
richt uit Moskou door de Russische grens
wachten ontwapend en geïnterneerd
Onder hen bevond zich ook de com...-..-
dant van Mandsjoeli, generaal Soeping Wen
met zijn geheelen staf.
De generaal had rich met zijn troepen
naar het station van Mandsjoeli begeven
en aan den stationschef gevraagd hen naar
Russisch gebied te transporteeren
De stationschef had echter geweigerd,
waarop de Ohineesche manschappen zelf
een trein, bestaande uit niet minder dan
43 wagons, in gereedheid brachten en daar
mede naar Rurssisch gebied vertrokken.
In den trein Werden tevens meegevoerd
Ohineesche en Japansehe beambten van dén
staat Mandsjoekwo, die op het door gene
raal Soeping Wen bezette gebied woonden.
Zij werden echter op last van de Russische
autoriteiten naar Mandsjoekwo of Japan
teruggebracht.
Een deel van de troepen van generaal
Soeping Wen, dat geen plaats in den trein
had kunnen vinden, bega! eich te voet noei
Russisch gebied, waar het bij aankomst ont-
■rapend en geïnterneerd werd.
461e NED. STAATLOTERÏJ.
2de klasse. Trekking van Woensdag 7 Dec.
Hooge prijzen:
f 1506.—: 1881 18648
f 1006.—: 9809 16096
t 400.—: 10316
f 2Q0—;. 12382 13361 14015
lOOwjt: 2d48 4642 6148 6927 10280
126-78 20m'
Prjjzen van 80—i
19 31 102 104 131 140 183 314
368 393 423 430 674 680 018
774 797 883 962 963 1044 1066 1148
1163 1164 1301 1307 1337 1362 1368 1391
1463 1467 1482 1618 1666 1669 1766 1867
1867 1926 1928 1992 2039 2117 2167 2194
2220 2297 2336 2346 2863 2362 2397 2399
2406 2468 2673 2686 2607 2610 2661 2660
2701 2707 2789 2839 2848 2863 2870 2905
2948 2976 3004 3029 3048 3060 8122 3189
3274 3392 3487 8676 3687 3636 3694 3766
3767 3802 3868 3998 4031 4036 4036 4049
4002 4124 4177 4181 4192 4233 4264 4303
4328 4341 4346-4401 4406 4443 4604 4506
4603 4648 4738 4748 .4760 4956 4980 4998
5028 5187 6159 5286 6362 5358 5413 6420
6432 5446 5506 6660 6665 5693 5656 6689
5008 5724 6764 6785 5822 5937 6048 6129
6199 6280 6276 6302 6319 6392 6492 6513
6684 6666 6662 6687 6644 6673 6731 6842
6909 7082 7108 7146 7169 7196 7231 7290
7886 7341 7865 7397 7478 7496 7513 7579
7789 7767 7808 7970 7977 7980 7986 8018
8069 8148 8147 8178 8286 8376 8397 8437
8496 8619 8572 8687 8611 '8616 8753 8785
8826 8847 8871 8899 8940 8946 9033 9072
9075 9088 9282 9409 9434 9603 9528 9537
9646 9563 9631 9633 9652 9694 9767 9810
9825 9846 9859 9922 9999 10014 10032 10057
10107 10268 10265 10289 10360 10864 10382
10411 10442 10463 10603 10522 10646 10680
10615 10696 10743 10789 10824 10846 10886
10925 10946 10966 11011 11020 11071 11147
11150 11230 11292 11428 11468 11472 11514
11568 11646 11646 11767 11768 11880 11861
11863 11891 11936 11961 12004 12026 1203?
12099 12133 12332 12346 12365 12886 12421
12487 12460 12490 12496 12010 12671 12781
12829 12895 12965 12967 12969 18072 13084
18158 13186 13233 18266 13286 13466 13543
13661 13604 13657 13608 13678 13752 13770
IS772 13810 18836 13911 13917 13920 13945
18985 14004 14052 14174 14206 14217 14230
14264 14329 14386 14406 14493 14662 14556
14680 14024 14716 14721 14739 14764 14817
14850 14860 14872 14891 16018 15032 15045
15049 16069 15094 16112 15178 15226 15249
15279 16298 16M5 16474 15662 16666 16887
16711 16736 15759 16788 16808 15826 15829
16852 15856 15857 15883 16896 15906 16932
16994 16010 16060 1604 16126 16127 16207
16234 16246 16406 16428 16503 16519 16594
16601 16618 16631 16782 16785 16796 16829
16839 16861 16864 16907 10946 17002 17113
17151 17?17 17242 17416 17471 17624 17525
17568 17898 17600 17615 17706 17831 17968
17978 18151 18224 18368 18873 18388 18470
18507 18012 18667 18691 18712 18764 18770
18790 18866 18817 18887 18891 18939 18964
19014 19184 19203 10252 19271 19315 19462
19466 19468 19482 19520 19625 19681 19627
19684 19677 19742 19749 19884 20046 20071
20087 20110 20183 20J77 20209 20225 20267
20271 20817 20335 20424 20425 20489 20490
MS8S 20686 20722 20806 20867 26844 20856 I
Verkeer met België en Parijs.
Betere verbinding ontworpen.
Een wetsontwerp te wachten.
Zooals bekend rijden sinds 1 Juni op een
enkele uitzondering na, de treinen Parijs
Amsterdam -te Roosendaal door en vindt het
douane-onderzoek gedurende den rit tus-
schen Esschen en Rotterdam plaats. Het
douane-oponthoud te Roosendaal kwam
daardoor te vervallen, waardoor een belang
rijke versnelling voor het hoofdverkeer ver
kregen werd.
Reeds van de invoering van de nieuwe re
geling af wordt aldus het tijdschrift
„Spoor, en Tramwegen" -- door de reizi
gers, komende van Frankrijk en België met
bestemming richting Breda, er ernstig over
geklaagd, dat zij door het niet-stoppen van
de Parysche treinen te Roosendaal genood
zaakt zijn te Esschen oveT te stappen in de
achter deze verbindingen liggende treinen
naar Roosendaal. Bovendien zijn de aan
sluitingen te Roosendaal niet fraai.
In verband met binnenlandsche belangen
kunnen de in aanmerking komende verbin
dingen van Roosendaal naar de richting
Breda niet zooveel later worden gelegd, dat
de gewenschte aansluitingen van de van
Esschen achter de Parysche treinen naar
Roosendaal loopende treinen tot stand wor
den gebracht.
Door aan de Parysche treinen een kort
oponthoud te Roosendaal te geven, zou ook
een belangrijke verbetering tot stand kun
nen worden gebracht in de aansluitingen
naar de richting Breda.
De Algemeene Wet van 26 Aug. 1822 art.
190 laat niet toe een oogenblik te Roosen
daal te stoppen, om daarna van dit station
af het douane-onderzoek gedurende den rit
te doen paats vinden.
Onlangs werd ter zuke een bespreking
gehouden tusschen het Dep. van Financiën
en de Ned. Spoorwegen.
Als gevolg van deze bespreking ligt het
in het voornemen van den minister van
Financiën binnenkort een wetsontwerp tot
nadere wyziging van art. 190 van voornoem
de wet aanhangig te maken, waardoor het
recht van lyfsvisitatie ten aanzien van de
zich in bovengenoemde treinen bevindende
personen, ook na het stilhouden van die
treinen te Roosendaal zal worden geregeld.
Daaraan wordt de uitdrukkelyke voor-
waarde verbonden, dat gedurende het korte
oponthoud te Roosendaal in die treinen
geen reizigers mogen instappen en geen
bagage of goederen mogen worden ingela
den.
Indien dit wetsontwerp door de Staten
Generaal wordt aangenomen, zal het moge
lijk worden belangrijke verbeeringen in het
verkeer van Frankrijk en België naar het
Zuiden, Midden, Oosten en Noorden van
het land tot stand te brengen, voor ver
schillende plaatsen zelfs versnelling -"van
uur.
De reisduur ParysAmsterdam veran
dert niet, omdat de daarvoor in aanmerking
komende treinen zullen gaan doorrydeh te
Esschen om in plaats daarvan te Roosen
daal te stoppen.
Wetsvoorstel-Dr. I. H. J. Voe
wordt niet ingetrokken.
De fractie in de Tweede Kamer van de
liberale staatspartij De Vrijheidsbond deelt
aan het Ned. Correspondentiebureau mede:
djit zij niet voornemens is, het door haar
ingediende wetsvoorstel tot wijziging van
de Winkelsluitingswet in te trekken.
Naar men zich zal herinneren heeft de
discussie in de Tweede Kamer tusschen dr.
I. H. J. Vos, die het wetsvoorstel indiende,
T. J. Verschuur, minister' van Eco-
he Zaken en Arbeid, aanleiding ge
geven tot de veronderstelling, dat deze mi
nister spoedig met een eigen ontwerp tot
wijziging van de Winkelsluitingswet zou
komen. In dat geval, zoo opperde dr. Vos
een veronderstelling, zou zijn voorstel wel
licht ingetrokken kunnen worden.
TWEEDE KAMER.
Nieuwe opschorting vM de vzccinztie-
verplichting.
Werkverschaffing en steunverleening.
De Kamer heeft gisteren by de behande
ling van het w.o. tot steun aan mobilisatie-
slachtoffers de moties Wynkoop, strekken-
de tot publicatie van het rapport der com-
missie-Aal be rse, die de toepassing der oude
regeling heeft onderzocht en tot schrapping 1
van den datum, die als grens is gesteld
J erkenning, dat men mobiliatie-
is, verworpen met 55 tegen 30 1
Bevordering handel met Duitschland.
In Keulen wordt een commissie
Het Reichsverband der Deutschen Indus-
trie hoeft, naar he* Handelsblad verneemt,
besloten een Duitsch-Nederlandsche coni-
lie t« benoemen, die eenzelfde taak zal
ben te vervullen als het Nederlandsche
centrale instituut tot bevordering van de
Nederlandsch—Duitsohe handelsbetrekkin-
tn.
Op 7 December zullen te Keulen verte-
genwoordigers van beide organisatie» hun
eerste vergadering houden. Voorzitter Van
de Duitsohe commissie is dr. Von Simson.
Contingenteering van katoenen goederen.
Contingenteering van den invoer in
Nederland te verwachten. Er is
afwijzend geadviseerd omtrent de
contingenteering van textielgoederen
in Indië.
De Telegraaf meldt, dat binnen enkele
dagen een besluit is te verwachten, waarbij
zal worden overgegaan tot contingenteering
van den invoer van katoenen goederen in
Nederland. Alle voorbereidende maatregelen
zijn genomen om deze contingenteering dar
delijk in werking te doen treden. Het geldt
hier alleen de contingenteering van den
import in Nederland.
Omtrent de kwestie van contingenteering
van textielgoederen in Nederlandsoh-Indifl
is nog geen beslissing te verwachten Hot
aan de regeering uitgebrachte advie» 1
spreekt zich tegen de contingenteering uit.
RADIO-TELEGRAFISCH WEERBERICHT
7 December.
Verwachting: Matige aan de kust t{jdeiyk
krachtige noordeiyke tot noord-oostelflkè
wind. Gedeeltelyk bewolkt. Lichte vorst des
nachts. Temperatuur om het vriespunt over
dag.
Ook de heer K. ter Laan (S.D.) kwam
met een motie aandragen. Ofschoon erken-
nende, dat de nieuwe regeling den toestand
van veie slachtoffers heeft verbeterd, meen- 1
de hy dat er nog veel meer moest geschie- j
den. Het karakter van gunst diende geheel J
aan de regeling te worden ontnomen; de
rechten dezer personen dienden te worden
geregeld in een afzonderlyke pensioenwet.
Daartoe strekte zyn motie. Daarmede was
de heer ter Laan echter niet gelukkiger
dan de heer Wynkoop: met 54 tegen 30
stemmen onthield de Kamer er haar zegel
aan.
Nog hebben de heeren van Rappard (L.),
Joekes (V.D.), 8chaepman (R.K.) en Lang-
man (C,H.) er hun licht over laten schijnen
en eenige desiderata naar voren gebracht
Daarna is het ontwerp zonder stemming
door de Kamer aanvaard.
Na aanneming zonder discussie of stem
ming van een onteigeningsontwerpje voor
den aanleg van een verbindingsweg tus
schen de Markthavenstraat en de Groenten-
markt te Utrecht en tot uitbreiding van
die markt, kwam aan de orde het wets
ontwerp strekkende om opnieuw den ter
mijn gedurende welken de verplichte vacci
natie is opgeschort, met een jaar te ver
lengen.
Mevrouw de Vries-Bruins (S.D.) meende
hierbij, dat men op den duur zou moeten
komen tot verplichte vaccinatie beneden
het jaar en wees voorts op het meenmgs-
verschil tusschen dr. Terburgh en de ove
rige leden van den Gezondheidsraad over
deze quaeaie. In tegenstelling met deze
medische afgevaardigde, die klaagde over
voortdurenden achteruitgang van den vac
cinatietoestand van ons voik, meende haar
collega, dr. Vos (L.), dat men zich daarover
niet al te ongerust behoefde te maken. In-
tusschen vroeg h(j of de Regeering weer
zou terugkeeren tot den vroegeren indirec-
ten vaccinatiedwang, wanneer de encepha
litis mocht zijn geweken, onverschillig of de
ooi zaak daarvan inmiddels ontdekt wan of
niet.
Minister Ruys de Beerenbrouck heeft op
die vraag het orakelspreukig antwoord ge-
geyen: de Regeering zal in het belang der
volksgezondheid die maatregelen treffen,
die zy noodig acht.
Daarop kon het debat over de werkver
schaffing en steunverleening by de begroo
ting van Binnenlmndsche Zaken voortgang
hebben.
De heer de Visser kwam met vier moties,
waarvan niet één voldoende ondersteund
werd. Ds. Zandt deed voorbeelden van goe
de werkverschaffing aan de hand en ontried
evenals mr. Van Rappard de uitzending van
landarbeiders naar de centrale werkver
schaffing. Beiden zouden, ter voorkoming
hiervan, zelfs van overheldsbydragen in
het loon niet terugschrikken. Mr. Beumer
betoogde dat het natuurschoon niet aan de
ontginningen mag worden opgeofferd. Dit
werd door\ninister Ruys de Beerenbrouck
terstond beaatad.
Vandaag zal de Minister aan het woord
komen.
GEMENGDE BERICHTEN.
De
.Moldanger" versleept.
Schitterend geslaagd.
De „Moldanger", het motorschip dat de
Nederlandsche Scheepsbouw-Mij. bouwt voor
WestfaJl-Laxssen te Bergen (Noorwegen) en
dat in Juli gedeeltelijk door brand is ver
meld, is gistermorgen met dok en al van de
Nederlandsche Scheepsbouw-Mij. versleept
naar liet gebied van de Amsterdamsclie
Droogdok-Mij Dit, transport was noodig,
omdat het dok bij.de N.8.M. niet diep ge
noeg kan inzinken om het schip er uit. te
laten De „Moldanger" is n.l. nu zoover
voltooid, dat de verdere afwerking op het
•drijvende schip kan geschieden.
Hoewel het gistermorgen nogal nevelig
■was, is het transport uitstekend gelukt.
Even halfacht gaven de vier sleepbooten
van Gebr. Goedkoop, die het dok trokken
twee voor en twee achter volle kracht;
het drijvende gevaarte zwaaide en langzaam
voer de expeditie het IJ over. Omstreèks
negen uur was het gebied van de A. D. M.
bereikt. Daar moest, het dok nogmaals
•zwaaien, om het zóó te krijgen dat 't schip
met den kop naar voren zou komen. De
ivre slaagde voortreffelijk, de sleep
booten deden uitstekend werk.
Om 9 u. 40 lag het dok tusschen steun
den gemeerd. Nu ging men verankeren,
Jaarna liet men het dok zakken en vervol,
gens is de „Moldanger" teruggesleept naar
•de N. 8. M. voor de verdere afwerking.
Februari zal het, als er geen tegen
slagen komen, kunnen proefvaren.
Bij de geslaagd^ expeditie waren o.a.
lanwezig de heeren D. en H. Goedkoop
directeuren van de N S M.de heer P. R.
Fenenga, directeur van de A.D.M., de neer
J. Goedkoop van den sleepdienst, en de
heer W. N. van de Poll, havenmeester.
Kind in de wieg gestikt.
Zaterdagavond heeft ten huize van v, 8.
te Hilversum een zeer droevig ongeval
plaatB gehad.
Het ongeveer 11 maanden oude zoontje
dat op een bovenkamer ln een wieg lag, is
op een onbewaakt oogenblik in een voor
de wieg hangend lulle gordijntje verward
geraakt en daardoor gestikt.
Mr. H. Smeenge schiijit ons.
Nadat ik in de bladen herhaaldelijk aller
lei berichten had gelezen over het voor het
verkeer openstellen van den grooten zee
dijk, herinnerde ik mij weer levendig de
afspraak, destijds met oud-minister Lely,
mijn medelid in, tevens voorzitter van den
Zuider-Zeeraad gemaakt, „niet de laatsten
te willen zijn die den weg Friesland—Noord-
Holland over dien dijk zouden afleggen,
n.aar tal, zoo mogelijk, de eersten".
Ik, de helaas eenig overgeblevene van het
tweetal en reeds op hoogen leeftijd, zon op
n.iddelen zoo spoedig mogelijk den tocht te
kunnen doen. Dit niet het minst, omdat ik
meende op die wijze ook eerbiedige hulde
te brengen aan de nagedachtenis van den
helaas te vroeg ontslapen ontwerper van
de Zuiderzeewerken.
Zoo kwam ik op do gedachte om, n
dijk nog niet voor het publiek werd open
gesteld, een poging te wagen om van den
heer Ir. Jan Lely, directeur-hoofduitvoerder
van de werken, verlof te bekomen hem op
eon inspectiereis te mogen vergezellen.
Tot nnjn groote voldoening is deze toeleg
gelukt. Dinsdag den 15den November te
9.50 uur vertrok ik, van mijne dochter ver
gezeld, met den sneltrein uit Assen naar
Groningen, om vandaar naar Harlingen
door te reizen. Wij arriveerden daar te on
geveer 12 uur, opgewacht door den heef Ir.
Lely, die vergezeld was van Ir, Scherpen-
berg, chef van een der afdeelingen van het
werk van de M.UZ.
Over een smallen klinkerweg reden wij
daarna per auto onder langs den rrtachti
gen, trotschen Frieschen Zeedijk, om na
Zurig stijgende, op den grooten afsluitdijk
te komen en kwamen wij na eenige minuten
op het Kornwerderzaad.
Mijn eerste kennismaking met het kunst
matige eiland, op ongeveer een uur afstand
uit de kust in de Zuiderzee gevormd, tot
verbazing van velen, tot bewondering van
technisch bevoegden, dateert reeds van
eenige jaren geleden. Wij brachten hier een
bezoek aan de woning van den heer inge
nieur Beckeringh Vinekea-s, een oude schuit,
een woon-ark thans.
Wij zaten aan een eenvoudige doch sma
kelijke koffietafel, waarbij men ons tege
lijkertijd een en ander mededeelde over
den stand der werkzaamheden. Deze mede-
deelingen ontlokten mij, weer buiten ge
komen, de opmerking) „Welk een groot, ver
schil tusschen nu en mijn eerste bezoek
hier, in mijn qualiteit Van lid van den Zui
derzeeraad gebracht en dat in zoo'n korten
tijd". Ik dacht daarbij aan de groote sluis
die de schippers en visschers in de gelegen
heid stelt van het IJsselmeer te komen op
de Noordzee of de wadden en welke ik m
openstaan naar de zijde van de binnen-
haven, dit te eerder,, omdat mij als voor
zitter van de schippersvereniging „Sohutr
tevaer", bekend was da wijze waarop, tij
dens den bouw en de andere werkzaam
heden hier en in de omgeving, door d«
Directie van de Zuiderzeewerken was ge-
tracht het oponthoud zoo kotf mogelijk te
maken en mede andere belangen van de be
trokkenen zooveel mogelijk te dienen Hit
stemt tot groote erkentelijkheid.
Bedoelde groote sluis wordt, dank zij de
ingenieuse vindingen, op dit gebied in toe
passing gebracht, electrisch bewogen Eén
eenvoudig onderlegd, actief man is voor <le
bedieding voldoende. Mfen reed verder met
ons over den boulevard liggende naast de
spilsluizen en steld* ons zoo in de gelegen
heid van nabij kennis te maken met een
der meest machtige middelen om te zijner
lijd tot volledige uitvoering te brengen,
wat de ontwerper zioh voorstelde, „verla
sing van het peil op het overblijvende IJs
selmeer tot 40 - N.A.P., het peU dat noodig
is om te voorkomen de oude overlast van
water en volledige wasdom aan planten en
eldvruchten te verzekeren".
Ik vergat u te vermelden dat wij de tocht
niet onder de meest gunstige omstandig
heden mochten maken. Er hing een zware
m»t die gedurende den geheelen rit niet
optrok, zoodat van liet genieten van vér-
gezichten - die daar anders beslist, mooi
rullen zijn - geen sprake was.
Gelukkig, wij moesten ons nu alleen tot
den dijk en wat daarop was waar te nemen,
bepalen.
De lieer Lely, die de auto bestuurde,
maakte de opmerking: „Ik rijd bedaard, al
kunnen ons hier, in verband met het ver
bod om langs den dijk te rijden, niet, an-
ders tegenkomen dan g^ote ol zware werk-
autos, het zicht ia al zeer slecht".
"Zoo'n bestuurder, was mijn wederwoord,
heeft mijn groote sympathie, ik meen nog
altijd, dat wei 95 pet. der auto-ongelukken
klto^d gZ^' indi™
Niettegenstaande'lmt'^ieht teèrT^be-
perkt, kwam ik toeh onder den indruk van
de breedte van den rijweg met de aan beide
van lMpendo ,0yale
oeipaaen en de aan mijn rechterhand
naast de kruin van den Zeedijk aanwezige
300461 arbeiders was op meerdere plaateen
bezig den dijk ai te werken.
standen8 jlT li8<m °P af
standen de haspels met kabels vonï nieuwe
Holland tóle,oniMhe wri>i°di"8
J-«l" is dan zeker voor dezen dijk'g.
woordiging, herhaaldelijk hoorde ja on
zelf deed, om te betoogen het wenscheliik
van het gebruik van baksteen voor de b.
strating, beeft kennelijk ook hier effect
had. p
Afwisselend vindt men op den rijwe
kilometers beton en klinkerbestrating. Mei
zal wat deze laatste betreft, althans nu
moeten erkennen, dat zij voor een beton
wegdek niet behoeft onder t« doen
Rijdende over de Middelgrootten ©n J4va
ruggen, passeerden wij de Provincial,
scheiding tusschen Noord-Holland en Fr«J
land, aangegeven door een wit geverfd
paal. Niet lang daarna bereikten wij
Ik herinnerde mij levendig, hoe on <u
Mei j.i toen ik, in gezelschap van veis
andere Eerste Kamerleden, het voorrecln
had voor de laatste maal het werk hier no
eeus te mogen zien, alles toen leven en te
drijvigheid was. Daar werd gearbeid en ge-
zwoegd om de laatste opening in den «©ojL
jecteerden dijk te dichten. Machtig was de
vloot - nu niet van oorlogsschepen - VM
baggermachines, grijpers en lossers, die men
daar en in de omgeving had saanigetrok
ken, om den strijd tegen het water te win
nen. Allen waren reeds toen onder den in
druk van het komende, de gebeurtenis die
tegen liet einde dier week werd verwacht
Op Zaterdag 28 Mei daaraanvolgende had
niet onder het geluid, van klokken dooh
wei onder het gegil en geloei van de sirenes
en stoomfluiten van al de daar en ln d«
omtrek aanwezige schepen - het groote feit
plaats, „de Noordzee werd van de Zuider-
Het pleiten dut ik in den loop der luren
ln de "«'de Kamers van de voikevertaren-
Zoa werd tot «tand gebracht het gTOl4
werk, waarnaar de geheele technische we
reld van binnen- en buitenland zoolang
uiet spanning had uitgezien.
Op alle aanwezigen maakte dit volgens
de bladen een diepen indruk. Vat onder
de aanwezigen velen, zoo niet aJlen leed
gevoel hadden oveo: liet feit, dat hij die het
giootsche plan ontwierp, de aanvankelijke
voltooiing niet mocht zien, wie betwi/M
het?
Een graat werk
Hier was voltooid een groot werk, de
Nederlandsche Regeering, die in deze moei
lijke tijden de gelden beschikbaar stelde
t eere!
De opeenvolgende Directeuren-Genen*
van de Zuiderzeewerken de heeren Wort
man en de Blocq van Kuffeler en hun uit
gebreide staven van medewerkers tot groo
ten lof!
de uitvoerders van dit werk en allen dis
daaraan van hoog tot laag hun arbeid
pochten verleeneu, tot glorie!
laten wij hopen Nederland in zijn geheel
ot heil!
Van dit punt op da Vlieter tot de S
op Den Oever is niet ver Bij de 8p-~-
vn gekomen, zag 1k de buitenste in wer
king Met dankbaarheid zag ik de geweldige
watermassa's binnen stroomeu om ge aan
de zeezijde met donderend geraas over het
Rtortebed te zten wegvloeien.
Dit was vtoor mij,, die het lot van hH
IJsselmeer nogal eens had besproken, zeker
liet treffendste oogenblik van de rit.
Daarna kwamen wij a
bouw van de M.Ü.Z. en 1
vriendelijke geleiders afscheid u
spoorden aan met het oog op 1
de reas en den zwaren nnst, met tem
men. zoodat er geen andere tijd was du
hartelijk dank te zeggen.
De tocht, waarnaar ik reikhalzend had
uitgezien, waarvan ik mij zooveel had voor
gesteld, was volbracht d» mist was helw
dikker geworden en de Téis naar Alkmur
werd na een hartelijke dankbetuiging 1u
lien, die mijn dochter en mij daartoe hid
den in staat gesteld, voortgezet.
Had men op den dijk langzaam gereden,
van het gebouw der Directie van de MUI
afnaai- Alkmaar moest en kon niet anders
De wegen naar en op het, eiland zijn in den
juden tijd aangelegd met het oog op wit
teen noodig was, niet op dat wat zich na
het begin van het groote werk en nu op
Wieringen afspeelt.
Hei was daarom door de Regeering jw®t'
-.1 goed gezien, met het openstellen van
den verbindingsweg Friesland—Holland nog
wat te wachten. Eerst moeten de wegen op
en naar set eiland naar den Wieringermeer-
polder en den Zeeweg in orde worden ge
bracht. Gelukkig, men dóet het zorgvuldig
en goed. Geeft dit in gewone omstandighe
den reeds veel oponthoud, nu te nieer, nu
bussen en traetors met aanhangwagens daar
ook reeds burgerrecht verkregen. Het waa
dan ook verbazend moeilijk, dit einde van
den tocht.
Van Wielingen naar de Ewijcksluia ging
beter, evenzeer als later langs het Noord-
Hollandseb kanaal.
Onze chauffeur, een jonge man, met tem
perament en kennis van den weg al» do
beste, zag onze positie zeer goed in en be
trachtte voorzichtigheid in de hoogBte mate
wat zelfs hem ontlokte de uitspraak: „Ik
zal er teruar ook langer over doen dan nor
maal".
Gekomen dicht bij Alkmaar werd de m»t
nog dikker, de bedrijvigheid op den
grooter, terwijl het rijden van den stoom
tram nog meer oplettendheid van den be
stuurder eisohte.
Aan het station gekomen waren de rei
zigers heel dankbaar voor al de goede zor
gen, die ook op het laatate deel van d«
tccht aan hen waren besteed.
Deze dag zal mij, hoop ik, onvergetelijk
zijn. Moge in dien tijd nog veel tot stand
worden gebracht.
Gaeveratikkinr.
M«d«- twee ktadw, m M
'even gekomen.
In een perceel aan de Louis Bothaetraat
in Amsterdam-Oost. zijn drie personen door
4, h g'> VTOUW 0«M ééojarlg
dochtertje en haar tweejarig zoontje. Tom
de man om zeven uur van zijn weric fiwia
kwam. vond hij de drie ongefukkigeil fn d®
met gas gevulde keuken. Een zevenj^jg
zoontje vertoefde op dat tijdstip bij familie
in de buurt.
De man waarschuwde onmiddriiyk den
Genei Bk undigen Dienst, die spoedig ter
plaatse was en met behulp van een wwr-
(e we)rien. Ook de brandweer werd gealar-
rofeid om met een zuurstoftoestel assisten
te te verleeaen. Deze pogingen mochten
««iter niet baten. De drie slachtoffers ble-
keareeda te zijn overleden en werden naar
i-et Nederlandsch-Israëlitisch ziekenhuis
Opk de commandunt van de brandweer,
de Jjieer Gordijn, was op de plaats van de
ramp aanwezig.
De moord aan den Schiedamsdten dijk.
in Rotterdam.
Naar de dactyloscopische dienBt m Rot
terdam meedeelt, ia het resultaat van het
onderzoek naar den afdruk van een hand
palm op de kamerdeur vau „Blonde Mien"
nog sterker geweest, dan in het bericht
Er zijn namelijk zóóveel punten van over
eenkomst, dat het boven alle twijfel is ver
heven, dat de gevonden afdruk niet afkom
stig zou zijn van den gearresteerden ver-
daohte. laatstgenoemde is ter beschikking
vande justitie gesteld en in het huis van
bewaring opgestoten.
Vreeselylce ontdekking door de
Rotterdarasche politie.
Era bejaard man van honger omgekomen.
Na beroerte zonder hulp gebleven.
Gisteren heeft de politie in een huis aan
de Ziondwarsstraat te Rotterdam een ouden
man aangetroffen, die daar stervende op
zijn bed lag 011 er waarschijnlijk acht dagen
onverzorgd had gelagen. Eeniga uren na
deze vreeaelijka ontdekking ia de man over
leden, meldt de „Tel.".
Reed» enkele dagen hadden buren don
ouden heer, den 66-jarigen Hardigman, een
gepensionneerd spoorwegbeambte, niet meer
buiten gezien'.Daar verder in liet huis nie
mand aanwezig was, aangezien H. op zich
zelf was blijven wonen, nadat, zijn Vrouw
drie jaar geleden was gestorven, meende
men aanvankelijk, dat de oude heer een
paar dagen uit de stad was gegaan Niemand
hpd hem evenwel het huis zien verlaten.
Ernstiger zag men heb geval in, toen H-,
die aan het begin van iedere maand zijn
pensioen pleegt te gaan halen, op den eer
sten December niet versoheen. H. had op
dagen, dat hij zijn pensioen in ontvangst
ging nemen, nog wel eens een gulle bui in
niet zelden gebeurde het, dat hij buurtge
louter uit goedheid ïerts
Nadat de naaste buren het vreemde geval
nog eens hadden besproken, besloten zij
tenslotte de politie van een en ander op de
hoogte te stellen. Men waarschuwde een
surveilleerend agent, waarna spoedig een
inspecteur op onderzoek uitging. De deur
werd met behulp van een looper geopend,
waarna men in de brievenbus oen groot
aantal kranten aantrof, waaronder en een
was van 23 November. Hieruit leidde de po
litie af, dat H. sinds dien' datum of niet in
zijn woning was geweest, of de brievenbus
ln dien tijd niet had nagekeken. De politie
zocht nog even door het huis en weldra trof
zij den ouden heer in een bedstede in de
achterkamer ln stervenden toestand aan.
Hoewel in de kamer de grootste orde
beerschte en alles er keurig verzorgd uit
zag, bleek uit dëtl toestatid, won fin het bed
verkeerde, dat de man sedert een week dit
bed niet meer had verlaten en al dien tijd
zonder eenige hulp was geweest, nadat hij
waarschijnlijk op 23 November door een be-
STADSNIEUWS.
Onmiddellijk werd de geneeskundige dienst
gewaarschuwd^ waarna men den ongelukkige
naar het ziekenhuis aan den Coolsïngel ver
voerde, alwaar hij eenige uren later is over
leden. Daar H. geen familieleden te Rotter
dam bezat, was het voor de politie zéér
lastig de naaste familie van den overledene
van dit droevig gebeuren op de hoogte te
stellen Na lang zoeken slaagde men er in,
uit te vissehen, dat H. in Amsterdam nog
een broer had wonen, die van het voorval
op de hoogte werd gesteld.
Dit sterfgeval heeft in de buurt groote
deernis gewekt, daaT H hekend stond als
een. böittngewoon eenvoudig en prettig
niensch, die gftarne iets voor een ander over
had. e
Tragisch ongeluk te Nieuw-BorgvHet.
Vader rijdt zijn kind dood.
Gisteren was de voerman Snepvangers
bezig zftnd te rijden met paard en wagen,
welk zand hij van een perceel grond nabij
Nieuw-Borgvliet (N.-B.) afhaalde, om dit
vervolgens te brengen naar een in aanbouw
zijnd gebouw. Het vierjarig zoontje Piet
v|erge£eilde zijn vader! ondertiet heen en
weer rijden. Spelenderwijze is het knaapje
op een gegeven oogenblik, dat bet achter
rijn vader liep, nabij het voorwiel van den
wagen gevallen en hierondeT terecht geko
men, meldt de „Tijd". De man hoorde plotr
Beling een vreeselijken gil en, omkijkend,
Mg hij zijn zoontje doodelijk gewond in het
spoor van den wagen liggen. Het ventje
werd in het dichtstnabijzijnde huis binnen
gedragen ofschoon geneeskundige hulp
»Poedig ter plaatse verscheen, mocht het
niet gelukken, den knaap in het leven te
behouden. Een kwartier na het ongeluk gaf
bij den geest.
•FOUT IN WBP8THIJP1H.
WIELRENNEN.
De Zesda&gsche te Keulen.
RiehB—Broccardo nemen de leiding over.
Vanmorgen om 6 uur was de stand
I- Richli—Broccardo 284 punten.
1 zonde2. Van Kempen—Pijnenburg
p.3. Rausch—Huertgen 220 p.4. Fun-
dar-Maidorn 169 p.
Op'2 ronden -. 5.' Braspenninx—Vroomen
#p.
0p 3 rondèn6. Siegel—Thierbach 110 p.
Op 5 ronden7. Oszmellar—Schorn 211 p.
Op 7 ronden8 Zims—Perelaer 189 p.
0p 0 ronden9. Vopel—Korsmeier 126 p.
MARKTBERICHTEN.
Kaasmarkt Woerden.
7 Dec. Aangevoerd 206 partijen. Prij-
zw: ie kw m r m f 31_33i 2» kw. m
Mn. f 28—30, zware f 34. Handel matig.
GOUDA, 7 Dec. 1932.
Hinderwet.
Burgemeester en Wethouders brengen
ter algemeene kennis, dat op de Secretarie
ter visie is gelegd een verzoek met by lagen
van J. G. Steenkamer, om vergunning tot
het uitbreiden der meubelfabriek door het
hebben daarin van totaal 19 electromotoren
met een energie van 66 P.K. voor het dry
ven van verschillende machines ln de per-
ceelen, gelegen Nieuwehaven nos. 171175,
kadastraal bekend sectie B no, 2606.
Voorts van het Bestuur der Vereeniging
„De Ambachtsschool voor Gouda e.o.", om
vergunning tot het oprichten vau eer. am
bachtsschool voor metaal- en houtbewer
king en het plaatsen daarin van 25 electro
motoren met een-totaal vermogen van 47%
P.K. voor het dry ven van verschillende ma
chines in het perceel, gelegen Graaf Floris-
weg no. 38, kadastraal bekend sectie A no.
6394.
En van L. de Jongh, om vergunning tot
het oprichten van een banketbakkerij en
het plaatsen daarin van een gasoven en een
electromotor van Va P.K. voor het dryven
an een amandelmachine in het perceel, ge-
[egen Baanstraat no. 28, kadastraal bekend
:tie C no. 2430.
Op Dinsdag 20 December 1932, des na
middags ten 2 ure zal op het Raadhuis ge
legenheid zyn om bezwaren tegen de ge-
viaagde vergunningen in te brengen, gedu
rende drie dagen vóór dien dag kan op de
Secretarie der gemeente van de ter zake
ingekomen schrifturen worden kennis ge
nomen.
De aanbesteding van rijwielen
voor de Politie.
In ons Wad van gisteren vermeldden wy
de cyfers, waarvoor de verschillende firma's
hadden ingeschreven voor de levering van
47 ry wielen voor de politie alhier. Het
biykt ons dat enkele inschryvers een be
drag voor één jaar hadden opgegeven, de
anderen voor twee jaren, over welk tydvak
de levering loopt. Waar hicrdcv>r de ver
houding tusschen de verschillende inschry
vers niet juist wordt weergegeven, laten
wy de cyfers, geldende voor 2 jaren, hier
volgen:
H. de Gruil met Simplex 59.
met Burgers ƒ59.
De Kampioen ƒ47.
A. Nieuwenhuiztn met Kerstein 55.
D. van Hoorn met Ned. Kroon 49.75
idem model '30 46.75
N. Noordegraaf met Gazelle dienst 68.50
met Gazelle 62.
Palsgraaf roet Astra 55.—
met Palsgraaf 52.50
Vergunst met Estafette ƒ52.45
Furrer met Adelaar 75.
Van Beek met Tourist ƒ64.
i L. Hulleman met Fongers dienst ƒ68.90
met Foftgers H ƒ64.90
Een botsing op de Spieringstraat.
Hedenmiddag ongeveeT half twee is op
de ..Spieringstraat, hoek Walestraat,
de motorrijder J. de B. komende uit de
W alestraat in botsing gekomen met een
auto, bestuurd door Ds. Cramer, komende
van de Spieringstraat. De motorrijder liep
enkele verwondingen op, hy werd door Ds.
Cr. terstond met zijn auto naar het Zieken
huis gebracht. De motor en de auto wer
den licht beschadigd.
Schouwburg-Bioscoop.
Groot Jubileum-programma.
De Schouwburg-Bioscoop arrangeert
Vrijdag 9 December a.s. een Gala-feestvoor
stelling in den Nieuwen Schouwburg, ter
gelegenheid van haar 6-jarig bestaan. Als
hoofdfilm z&l vertoond worden de succes
operette-toonfilm „Madchen zum Heiraten"
met Renate Mtiller en Herman Thimig in tie
hoofdrollen.
Verder zullen op deze Gala-voorstelling,
die gevolgd wordt door een bal met attrac
ties in de Kunstminzaal, medewerken „The
Originate Ramblers", de wereldberoemde
band onder leiding van Teo Uden Masman.
Voor byzonderheden verwyzen wy verder
naar de betreffende advertentie in dit num-
er.
Een adres aan den Raad van de O.S.P.
De Tol aan de Haastrechteche brug.
Extra steunverleening aan werkloozen.
Het bestuur van de afdeeling Gouda van
de O.S.P. heeft aan den Gemeenteraad een
adres gezonden, waarin wordt voorgesteld
te besluiten:
dat in den loop van 1933 de tol aan de
'Haastrechtsche brug te Stolwykersluis
wordt opgeheven;
dat te beginnen met 1 Januari 1933 geen
tolgeld meer zal worden geheven voor rij
wielen en het verder zoo te regelen dat na
31 December 1933 de Haastrechtsche brug
tolvry zal zyn gesteld voor elk verkeer
Voorts wordt voorgesteld:
aan alle werklooze gezinshoofden, die lan
ger dan 3 maanden werkloos zyn te ver
strekken een bedrag ineens voor man en
vrouw, voor aankoop van kleeding, schoei
sel en dekking van 30.
voor ieder gezinslid buiten man en vrouw
een bedag van 12.50;
voorts aan alle werklooze inwonende vrij
gezellen, niet behoorende tot het gezin van
een werkloos gezinshoofd een bedrag van
15.-;
vervolgens met ingang van 1 Januari
1988 alle steunnormen te verhoogen met
1.50 per week, voprts alle werklooze in
wonende kinderen, boven 16 jaar, een steun
te verstrekken van tenminste 7M per
week.
Propsgandm-nitvoering „Utile Dulci".
De Goudsche Gynmasiastenvereeniging
„Utile Dulci" houdt een propaganda-avond
op Zaterdag 10 December des avonds 8 uur
in de zaal Kunstmin van de Soc. „Ons Ge
noegen".
Verlaging melkprijs.
De prys van de melk is met 1 cent per
liter verlaagd en bedraagt thans 10 cent
Agenda
7 Dec. 8 uur Geb. Daniël Cursus E.H.B.O
leider Dr. Montagne.
7 Dec. 3 uur Daniël Lezing C. J. v. d. Putte
voor Prot Chr. werkloozen.
7 Dec. 8 uur School 7 Pr. Hendrikstraat Me
dische cursus N.C.R.B.
7 Dec. 8 uur achterzaal 80c. Vrede best
Schietoefening Byz. Vryw. Landstorm.
7 Dec. 8 uur Nieuwe Schouwburg Concert
Comedian Harmonists voor de A.V.R.O.-
leden.
7 Dec. 8 uur Geb. Daniël Vergadering Ned.
Herv. Jongelingsver. op Geref. grondslag.
8 Dec. 7.30 uur Heil des Volks. Spreek;
beurt voor Vrye Geref. Gemeente.
b' Dec. 8% uur kerkgebouw Peperstraat 20,
Bybellezing door den heer J. J. Vellekoop.
8 Dec. 8 uur Sterhuis. lichtbeeldenavofid.
8 Dec. 7.30 uur Geref. Gemeente. Spreek
beurt ds. A. Verhagen.
9 Dec. Soc. „Ons Genoegen". Na afloop
gala-voorstelling ter gelegenheid van het
6-jarig bestaan der Schouwburg-Bioscoop
groot bal met medewerking» van The
Ramblers.
9 Dec. 7% uur Raadzaal Stadhuis Gemeen
teraad.
12 Dec. 8 uur Hotel „Central" Markt Open
bare vergadering Ned. Kappersbond.
UIT DEN OMTREK.
HAASTRECHT.
Wy bouwen I
Naar wij vernemen 13 aan de Westzijde
van de kom van het dorp een groot terrein,
end onder den naam van „de plaats"
door de regenten der st-icliting „Bisdom van
Vliet" verkocht aan een Kotterdamsche
Bouwmaatschappij, die voornemens is langs
den geprojecteerden Provincialen weg een
reeks huizen te doen bouwen. Voorts zou
door een Kijswijksche bouwmaatschappij de
beschikking zijn verkregen over een terrein
nabij de Liezeweg, waar een 10-tal huizen
zullen verrijzeu.
it. Nteolau.
Door het initiatief vaft enkele ingezete
nen is op St. Nicolaasavond in een aantal
gezinnen, waar Z. H. anders zeker niet zou
verschijnen, toch nog eem glimp van vreug
de gebracht. Een inderhaast opgezette inza
meling bracht ruim f 40.-'- bijeen, waarvoor
een behoorlijke hoeveelheid versnaperingen
kon worden ingeslagen. Een auto werd voor
den Eerwaarden Bisschop en zijn knecht
beschikbaar gestéld, een ,pak met toebehoo-
ren werd geleend, en zoo kon het plan met
weinig moeite en zonder verdere kosten
worden ten uitvoer gebracht. Te voren wa
ren de ouders in de betreffende gezinnen
van de komst van den Bfcschop op de hoog
te gesteld, zoódat deze' inderdaad overal
„vol verwachting" kloppende hartjes aan
trof, en vele kindereu voor het oogenblik
kon blij makeu.
Een tweetal heeren Wt den Haag reed
up Ht. Nicolaasavond nabij de woning van
den heer Houdijk in hoven-Haastrecht van
den dijk en kwam met -de radiateur in de
dijkstool terecht- De beide inzittenden
maakten de valpartij mede doch kregen
geen letsel, terwijl ook de wagen er vrij
goed afkwam. De auto yverd in den avond
door den kraanwagen vau deu garagehou
der Van Vliet op den weg gebraoht, terwijl
de onfortuinlijke reizigers met een gehuurde
wagen naar den Haag terugkeerden.
REEUWIJK.
Pluimvee- en Konijnen tentoonstel ling
„Nut- en Genoegen".
De uitslag van de gehouden Pluimvee- en
Konynententoonstelling der vereeniging
„Nut en Genoegen" luidt als volgt:
Bekroningen.
Wy laten hier de bekrpningen volgen:
Wit leghorn, hen, jong, le pr. N. Wil
schut met E. P. te Reeuwyk; hen, oud, Z.E.
V. 3e en 2e pr. H. van Vliet te Reeuwyk;
Trio, oud, 2e pr. met E.P. W. van der Werf
te Reeuwyk.
Barnevelders: hen, jong, le pr. Joh. v. d.
Star met E.P.; 3e pr. G. v. Spengen te
Reeuwyk; 2e pr. P. Verheul, Oukoop; haan,
jong, 2e pr. J. Stoppelenburg, Zwammer-
dam; Trio, le pr. W. Mastop met E.P. te
Reeuwyk.
Wyandottes: hen, oud, le pr. G. v. Spen
gen met E.P.; zilver-hen, jong 2e pr. v.
Zanten.
Rhode Island Reds: hen, oud, le en 3e
pr. H. van Dyk te Reeuwyk met E.P.
Moderne Eng. Vechtkrielen Black Red:
haan, oud, le pr., le pr.;hen, oud, le en 2e
pr. met speciale E.P. I. Dool te Boskoop.
Patrys Krielen: Trio, oud, Z.E.V. J. L.
de Vos te Reeuwyk.
Wit Legh.: Trio, jong, Z.E.V. J. L. de
Vos te Reeuwyk.
Java Krielen zwart: hen, oud, le pr. met
E.P. H. Verwaal, Reeuwyk, Trio, jong, le
pr. J. Smit, Reeuwyk.
Sabelpoot Krielen: Trio, oud, le pr. Jac.
Smit te Reeuwyk met E.P.
Goud Fazanten: paar, oud, le pr. met E.P.
C. G. Aerts te Haastrecht; 2e pr. P. van
Es te Reeuwyk.
Eieren: Wit, dozyn, le pr. P. Verwey;
2t pr. P. Verheul en 3e pr. J. v. d. Star;
Bruin, dozyn, le pr. en É.P. G'« van Spen
gen; 2e pr. J. v. d. .Star; 3e pr. Verheul
allen te Reeuwyk.
Konynen VI. Reus Wit: voedster, jong.
le pr. L. den Hartog, Gouda; 2e pr. E. v.
d. Ban, Reeuwyk; 3e pr. C. D. Michielen,
Reeuwyk; Ram, jong, le pr. W. Boom,
Reeuwyk; 2e pr. E. v. d. Ban, Reeuwyk en
3e pr. C. Heericens, Reeuwyk; Voedster,.oud,
le pr. E. v. d. Ban; le pr. C. Heerkens en
2e pr. C. Heerkens.
VI. Reus Haaskleur: Voedster, jong, geen
pry»; Ram, jong, le pr. W. Boom, Reeu
wyk; Voedster, oud, le pr. M. Boom, Gouda.
CrFóotChinchilla: Voedster, jong, geen
prys.
Lotharinger Blauw: Kam, jong, 2e pr. E-
Rietveld, Gouda.
Weener BlauwRam, oud, 2 le pr. C.
Hoogervorst, Gouda.
Belgian Hares: Voedster, oud, le pr. A.
iiump, Boskoop.
Fransche langoor: Kam, oud, le pr. B-
Remeyer; voedster, jong, le pr. B. Re-
meyer.
Engelsche langoor: Ram, jong, le pr G.
dc. Jóng.
Klein Chinchilla: Voedster, jong, le en
E.P. A. Verboom; Voedster, oud, 2e pr. A.
Verboom.
Brandneus: Voedster, jong en ram, jong,
geen prys.
Holl. Zwart: Voedster, jong, geen prys;
ram, jong, 2e pr. A. Verboom.
Havanna: Voedster, jong, le pr. en voed
ster, jong, 2e pr. M. Blankfers, Reeuwyk.
Black and Tan: Voedster, jong, le en E.P.
E. v. d. Ban; ram, jong, le pr. E. v. d. Ban,
Reeuwyk; Voedster, oud, 2e pr. E. v. d.
Ban
Pooltjes: Voedster, jong, 2e pr P. v. Es,
Reeuwyk; voedster, oud, le pr. 'N. Wil
schut; ram, oud, 2e pr. P. v. Es; ram, oud,
le pr. H. Stouthart, Bodegraven; ram, oud,
2« pr. A. Ramp, Boskoop.
WADDINXVEEN.
Jubileum burgemeester P. A. Troost.
Het zal Vrydag 9 December a.s. 12V4
jaar geleden zyn dat de heer P. A. Troost
tot burgemeester van deze gemeente werd
benoemd. Dat de heer Troost voor zyn be
noeming als burgemeester werkzaam als
hoofdambtenaar op de gemeente-secretarie
van Haarlemmermeer, een zware taak op
zich nam, behoeft geen betoog. Een in
dustriegemeente als Waddinxveen die in het
begin van haar opkomst was, had noodog
een man die wist wat hy wilde. En de af-
geloepen jaren getuigen het, die man werd
gevonden in den heer Troost. Onder zyn
energiek bestuur is het met de gemeente
steeds excelsior gegaan. Was het zielen
aantal bij zyn komst 6000, thans is dat ge
stegen tot byna 7500. Dat deze vooruit
gang regelmatig aanhoudt is wel te donken
aan den burgemeester ,die steeds op de
bres staat om van Waddinxveen niet alleen
industrie- doch ook woongemeente te maken
en haar de plaats te doen innemen, die
haar, gezien haar belangrijkheid, toekomt.
Op zyn initiatief zyn tot stand gekomen
mooie wegen vroeger onbegaanbaar in
den winter nieuwe wegen, waardoor
bouwgronden beschikbaar kwamen, uitne
mende scholen, een prachtig zwembad, een
goed ingerichte brandweer, een goed func-
tionneerend ziekenvervoer, kortom te veel
om op te noemen. Ook op het gebied van
Volksgezondheid is heel wat tot stand ge
komen.
Geld werd niet gespaard, als het betrof
het belang van de gemeente, doch, voor
zichtig financier als hij is, zorgde de bur
gemeester er wel voor dat niet verder werd
gesprongen dan de-stok lang was en
aan zyn financieel béheer hébben wy te
danken, dat onze gemeente, ondanks de hier
heerschende werkloosheid, nog behoort tot
de kapitaalkrachtigste uit dit gewest.
Als mensch is burgemeester Troost een
beminnelyk man. Steeds staat hy klaar een
ieuer met raad en daad by te staan en
vooral voor de mintbedeelden staat hy op
de bres, hetgeen vooral duidelijk blijkt uit
de manier waarop hy voorzitterschap be
kleedt. van het plaatselijk Criaiscomitó.
KADlO-NlEUWti.
Programma voor heden.
H 11 v e r u 1115.30 Balalaika-orkest. 0. 1.
v Iwan Powaajef6.00 Notenkrakers, o. 1.
v. Daaf Win»; 6.30 Otlo van Tussolienbroek
(R. V. U.) „Karakteriseering van het we
zen en werk van den kunstenaar ais Belui
den en beeldhouwer", 7.00 N. V. V., 7.30
l)e Flierefluiters, o. 1. v. Hugo de Groot,
Esther Philipse„zang, en Alb. de Booy, id.
8.UÜ I' Mol tinaker„De beteekenis der ver
schillende richtingen in de vakvereenigin-
gen 8.30 V A.K.A.-Orkest 0. i. v. Hugo
de Groot 9.00 Horeador Armando tsteban
Hareter vertelt van Zijn belevenisseu in
Mexico; 10.00 Orgelspel Joh.- Jong, zang
Alb. de Booy, 1040 V.A.R.A.-Klemorkest
u. 1. v.Paul Duchant, 11.00 Grauiofoonmu-
ziek.
Huizen: 5.00 Kinderurntje door J Koe
man. Zang: mej. N. Evenblijpiano: mej.
G Koeman, 6.00 Kinderzang (gramofoon-
uiuzièlt; 6.30 Cursus Engelsch voor begin
ners 7.00 Onderwijsfonds voor de Binnen
vaart, 8 00 Uitzending uit de Ned. Herv.
Kerk te Doom. Mej. Corry van Hoogen-
huyzej zang. Het Doornsch Chr. Zangkoor
en het T'treehteeh ftrijhenseniblemejuffr.
Bets Stellingwerf, organiste, 10.00 Vaz Dias
10.16 Kwintet o. l.'v. Piet v. d. Hurk; 11.60
Gramofoonmuziek.
voor le klasse f.16 cent per iLM-
2e klasse4.69 <*nt per K.M.
3e klasse 3.25 cent per K.M-
Op de gezelschapsbiljetten enkele reis
wordt een reductie op den gewonen enkele
reis-prys toegekend. De gezelschapsbiljet
ten voor 10 personen voor heen en terug
zullen kosten: tol en met 50 iLM. le klasse
5.66 cent per K.M., boven 50 K-M. le klasse
4.72 cent per K.M., tot en met 50 K.M. 2e
klasse 4.33 cent per K.M., boven 50 K.M.
2e klasse 3.61 cent per K.M., tot en met 50
K.M. 3e klasse 3 cent per lUKt-r £°ven 50
K.M. 214 cent per K.M.
Het gezelsehapsbiljet voor tenminste 25
personen, waarmede de heen en terugreis
op denselfden dag wordt afgelegd, zal kos
ten in de 2e klasse tot 50 K.M. 3.6 cent
per K.M., boven 50 K.M. 2.88 cent per K.M.,
in de 3e klasse tot 50 K.M. 2tt ceöt per
K.M., boven 50 K.M. 2 cent per K.M» -
De pryzen voor uitstapbiljetten voor
kinderen, alsmede de bagagepryzen en de
pryzen voor de rijwielkaarten worden niet
gewyzigd. Omtrent traject- en weekkaarten
zyn nog geen voorstellen door de difeetie
by den Minister ingediend.
De ex-kroottprins ln Doorn.
De ex-kroonprins is gisteren te Doorn
aangekomen tot het afleggen van een be
zoek by zyn vader. H(j zal twee of drie
dagen in Doorn blyven en dan naar Duitsch
land terugkeeren.
De tunnel van den Chineeschea Ooster
spoorweg opgeblazen.
LONDEN, 7 Dec. De Daily fixprea var-
neemt uit Carbin, dat de tunnol van den
Chineeschen Ooaterspoorweg in het Sjingan
gebergte gisteren is opgeblazen. Er zou
zich op dat oogenblik een Japantche troe-
pcnafdeeling in den tunnel hebben bevonden
die niet is teruggekeerd.
De l'.T.T.-begrooting aangenaam.
DEN HAAG, 7 Dec. De Kamer heeft he
den met 69 tegen 16 stemmen dë begroo
ting van d© Rost en Telegrafie aangeno
men. Tegen stemden de liberalen, de vryz.-
democraten, de tttaatk. Geref. en Floria Vos.
Daarna werd voortgegaan met de begroo
ting van Binnenlandsche Zalasn. Minister
Ruys betoogde dat de toestand waarin ons
land jaarlyks over de 190 millioen aan
werkloozensteun móet uitkeeren, schrikba
rend is.
De Regeering doet echter wat zy kan.
Overleg met de gemeenten zal spr. bevor
deren. Wanneer de landbouw in het loon-
toeslagstelsel zou worden betrokken, zou
dit ook met de ïi-dustrie moeten geschieden.
Spr. deelt de bezwaren tegen de Centrale
Werkverschaffing. Daar worden alle krach
ten geconcentreerd op gem- werkverschaf
fing. Groote voorzichtigheid dient betracht
met de uitvoering van groote werken en
uit leeningsgelden mogen die niet worden
gefinancierd. Het vrkagstuk voor steun aan
de Veenafgravery is in onderzoek.
DRAADLOOZE DIENST.
Verlaging reizigerstarieven
op de Spoorwegen.
UTRECHT, 7 Dec. De Minister van Wa-
terstaat heeft met ingang van nader te
bepalen datum de volgende verlagingen van
de reizigerstarieven van de Nederl. Spoor
wegen goedgekeurd:
Enkele reis le klas tot 150 K.M. 4.25
cent per K.M. 150—300 K.M. 3.18 cent per
K.M., boven 300 K.M. le klas 1-59 cent per
K-M
Voor 2e klas enkele reis tot 150 K.M 3.25
cent per K.M., 150-300 K.M. 2.43 cent per
K.M., boven 300 K.M. 2e klas 1.21 eent per
KJtf,
Voor 3e klas enkele zeis tot 150 K.M. 2.25
cent per KM., 150—300 K.M. 1.68 cent per
K-M-, boven 300 K.M. 3e klas 034 cent per
K.M
De pryzen voor buurtverkeer syn als
volgt samengesteld:
W isbti UtDKUsEN
6 Dec. 7 Dec.
.Dflictóel.
Louden 7.91"'8.0H
Berlijn 50.121 59-15
Brussel 34.51* 34.49
Parijs 9.72 9.72
Zwitserland 47-86 47-88
Weeneü
Kopenhagen 41.60 41-86
Stockholm 43.90 44.-
Oslo 41.10 41.40
New-York 2.48H 249H
Niet-officteel.
Praag 7.37* 7.30*
Madrid 20-30 30.29
Milaan 12-62 1266
Prolongatie 1
Be uraover zicht.
De stemming op de Amstordamsciie fond-
senmarkt wa» heden vast. doch de handel
bleef van bescheiden afmetingen. Een reeks
van factoren droeg er toe bij d© kooplust
te stimuleereu. De vaste stemming in WalU
street,die moet worden toegeschreven aan
de vCTwachtingen die de boodschap van
Hoover heeft, gewekt, was wel de voornaam
ste oorzaak maar daarnaast oefende d© «tij
ging van het pond invloed uit. De ontspan
ning in de Dmtsche politieke situatie en de
verwachting dat d© schuldt-nkwestie op be»
vredigende wijze zal worden geregeld, oefen
den een goede invloed uit Kon. Olie kwa
men 2 pet .hooger. De Amerlkaansche soor
ten waren goed van toon Unilevers gunstig
gedisponeerd O.a. in verband met de aan
koop vart de geheele Nooruche traanprodue-
tie 1932- 1933 en de vaste houding van hat
pond. Aku's lager. Philip» vaster. Rubbèrs
vast gestemd. Amsterdam rubbers 2 j>ct.
hooger Tabakken konden kleine winsten
behalen. Suikerwaarden stil, doch vast.
H.V A 's kwamen boven 170. Mijnwaarden
stil Scheepvaarten trokken aan. Amenk.
fondsen en Duitsohe obligaties vast Ned.
obligaties prijshoudend.
ADVERTBNTIEN.
Heden overleed onze Man, Vader,
Behuwd- ©n Grootvader
JOHANNES KRUISHEER
in den ouderdom 80 jaar.
G. KRUISHEER—
ZIJDEMANS.
T. C. VAN DER KROFT—
KRUISHEER.
A. VAN DER KROFT
en Kirinkj»dereu.
Gouda, 7 Dec. 1982.
Kleiweg 88.
De teraardebestelling zal plaats heb
ben a.s. Zaterdag te 2 uur.