NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
Ne. 18186
Donderdag 5 Januari 1883
Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen
Ongeluk of opzet?
71» Jaargang
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN,STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
compleet
egrepen.
ge-
■T.
de
sproken, gelooven hun opvatting thans be-
FEUILLETON.
(Wordt vervolgd).
IG IN PRIJS
IE GOEDEREN
Jzilver vo0H
kvrije Geroi
mosterd of
nverslijtbaar.
es afspoelen
De ramp van de Atlantique.
Het schip reddeloos verloren. Nog geen zekerheid dat de geheele
bemanning gered is.
betreffen, meneer Pike, zei ze, zich dwin
gend om op onverschilligen toon te praten.
U moet er met mijn vader over spreken
ik sta daar geheel en al buiten.
Toch niet heelemaal. bracht Pike in
het midden. De tijd kan komen
Wat bedoelt u? viel ze hem haastig m
de rede, één voet op het pedaal en zonder
vestigd te zien. Zij kunnen zich niet voor
stellen hoe een reusachtig schip van meer
dan 40.000 ton in eenig$ uren een prooi der
vlammen kan worden, en begrijpen niet,
dal het niet mogelyk was met de aan boord
en Redactie Telef.
gen eigenaar van een zuivelinnchting. Des
sin, aan een boom in zijn tuin hangen. In
de slaapkamer werd de 21-jarige zoon aan
getroffen. die doodgeschoten was, terwijl de
T3-jarige zoon met een .zeer ernstige schot-
verwonding bewusteloos lag. In de keuken
lag dicht bij het fornuis de 44-jarige vrouw
tengevolge van gasvergiftiging bewusteloos.
Volgens het ingestelde onderzoek moet de
man. die voor een fmancieelen ondergang
stond, daar zijn bezittingen dezer dagen
wegens schuld verkocht zouden worden, in
overleg met zijn vrouw besloten hebben de
kinderen en daarna zich zelf het leven te
benemen.
heeft een in-
c van
waarin hij
vraagt wat de regeering zal doen om de
eigenaardige neiging tot groote branden in
de Fransche handelsvloot te bestrijden.
ven kwamen, nog in ieder
leeft
Beide schepen zijn te St. Nazzaire ge
bouwd, doch niet van dezelfde werf afkom
stig. De „Atlantique” is gebouwd bij Pen-
hoet, waar ook kort geleden het grootste
Fransche schip de „Normandie” van stapel
is geloopen. Men vreest dat door deze bei
de branden het vertrouwen in de Fransche
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad
per kwartaal ƒ2.90, pei>week 22 cent, overal wair de bezorging per looper geschiedt.
Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad 8.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA
bij onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie
Interc. 2745. Postrekening 48400.
at te weren.
Maar u zelf? hield Pike aan. u zoudt
er toch niets tegen hebben? Uw vader heeft
geen zoon nietwaar, geen opvolger. O. juf*
frouw l.etty.ik zou een goede zoon voor
hem zijn ais ik mocht!
Letty duwde haar fiets een paar meter
vooruit en maakte aanstalten om op te
stappen. Er was iets in Pike’s groene oogen
een uitdrukking om zijn dunne lippen, dat
baai- een onbehaaglijk gevoel gaf en haar
deed verlangen zoo spoedig mogelijk van
hem weg te komen.
Dat sijn allemaal dingen, die de zaak
dagmiddag nog een commissie van experts
bijeengekomen ten einde de ramp van de
„Atlantique” aan eer.
zoek te onderwerpen in verband
Stille deelneming maar haar echt
heid moet boven verdenking zijn is de
beste troost.
scheepvaart ernstig is geschokt. Zoowel de
reederij van de „Atlantique”, de Compagnie van Le Havre naar de Spaansche
de Navigation $ud-Atlantique als het Fran- --*>* j-
sche ministerie voor de koopvaardij wijzen
ei met nadruk op, dat een gestreng onder-
l zoek naar de oorzaak van den brand zal
v'orden ingesteld. Men vreest echter, dat
I aan boord van het Schip zelf geen
delsmarine.
In het ministerie van Marine is Woens- gen van de bemanning. Omtrent de oorzaak Co’s internationalen Sleepdienst is Woens-
van den brand van de gorges Phillipar”
bestaat nog steeds geen zekerheid en de-
een nauwkeurig onder- genen, die toen van sabotage hebben ge-
u -j met (je sproken, gelooven hun opvatting thans be-
HOOFDSTUK IV.
Foxden Manor.
Nadat ze een poos over den* verlaten, ge
leidelijk breeder wordende weg had voort
gereden begon pas de ware beteekenis van
wat Bradwell Pike zijn droomen had ge
noemd. tot Letty door te dringen. Zij had
straks zijn bedoeling niet begrepennu in
eens kwam het. als met oen schok, tot haar.
Pike had deze methode gevolgd, om haar
te doen weten, dat hij van haar hield'. Een
onbestemd gevoel van afkoer beving haar,
maar werd «ladelijk weer verdrongen door
een eveneens vaag gevoel van vrees
Wat jammer, onuitsprekelijk jammer,
dacht zij, dat de secretaris zooveel afwist
van de zaken van zijn patroon. Het gaf
liem vat op hem. een soort overmacht en
dat vond Letty, nu zij wist dat er iets niet
in den haak was. buitengewoon onplezierig.
Ze dacht aan de opmerking die haar vader
terloops tegen Sir Cheville had gemaakt:
,.die secretaris van mij loopt aoo zacht als
een kat” en het cal haar een visioen van
Pike s groene oogen. die .uit een donkeren
hoek de dingen om hem heen beloerden en
wat zij zagen snel overbrachteti naar zijn
sluwe hersens, opdat hij er zijn voordeel
mee zou kunnen doen. Ze zag Pike, den
rustigen gereserveerden secretaris, opeens
als een listigen intrigant, voor wien men
op zijn hoede moest zijn en ze beschouwde
het als een geluk bij een ongeluk, dat hij
Naar het Engelsch van
J. 8. FLETCHER.
Nadruk verboden
het hoofd om te wenden.
Pikp bracht zijn fiets dicht bij de hare,
en ondanks het feit, dat er geen levend
wezen dan zijpelden te bekennen viel, liet
hij zijn stem dalen tot gefluister.
Zou u het niet prettig vinden, als ik
voor u te weten kon komen, wat dat ge
heim van uw vader precies is? vroeg hij
dringend Ik weet, dat u er over tobt. Ik
kan er achter komen er is niet veel wat
ik in dit opzioht niet kan. als ik persé wil.
- Neen, ik zou het zeker niet prettig
vinden, verklaard® Letty koel. De gehei
men van mijn vader zijn zijn eigendom,
meneer Pike.
Waren zijn eigendom, bedoelt u juf-
Het Duitsche menggebod voor margarine.
Een officieel® uiteenzetting.
De margarine-unie publiceert groote ad
vertenties in het meererideei der groote
Berlijnsche dagbladen, waarin positie wordt
gekozen tegen het menggebod voor margar
rine. Officieel wordt in dit verband de vol
gende ij^rklaring gepubliceerd:
Vertegenwoordigers van de margarine-
unie. die met alleen het Hollandsch-Engel-
sclie margarineconcern, maar ook de enkele
vrije margannetabrieken omvat, zijn sedert
den herfst van 1932 herhaaldelijk in het
ministerie voor het voedingswezen ontvan-
gen, voor de noodverordening is uitgevaar
digd en wel oji 18 December ook door den
njksmmister voor hel voedingswezen per
soonlijk. Zij hebben weliswaar enkele be
zwaren geuit tegen do voorgenomen rege
ling, maar zich toch bereid verklaard tot
medewerking en beloofd na Kerstmis schrif-
telijke voorstellen in t® dienen voor de uit-
voeriiiavan het menggebod en. van d®.voor-k
13 iionwH> pwihnMiwontingènteering.
Het bezwaar van tebTintscfiè ontHtVÖét-
baarheid vap een menggebod kan door de
vooral in Duitschland hoog ontwikkelde
marganne-induatrie met te minder recht
worden gemaakt, daar vooral d® ooncern-
fabrieken door internationale relaties zon
der mofeite profijt kunnen hebben van de
ervaringen der buitenlandsche fabrieken.
Een menggebod is in Nederland, Noor
wegen en Zweden uitcrevoerd. Zwitserland.
Engeland. Frankrijk. Finland en Estland
staan mengen van boter in verschillende
mate toe.
Met het oog op het feit, dat de prijzen der
grondstoffen voor margarine in de laatste
jaren in grootere mate zijn gedaald dan de
Duitsch® prijzen voor margarine en verder,
dat de grondstoffen onderling ruilbaar zijn
en het in |iet algemeen een industiri® met
goede winstmogelijkheden betreft', is de
rijksregeering van opvatting, dat met goe-
i den wil van de betrokkenen een regeling te
i vinden is. die een duurder worden voor de
consumptie door de groote massa uitslipt.
De boterprijzen zijn in den laatsten tijd
belangrijk onder de prijzen van voor den
oorlog gedaald. Dientengevolge krijgt de
landbouwer in den regel niet moer dan zes
Pfennig® per liter voor zijn melk. Deze
rampspoedig® ontwikkeling der prijjsn
maakt het tot een plicht voor de rijksregee-
zieh. door zijn gesprek met haar, min of
meer m de kaart had laten kijken.
Ik zal meneer Getherfield alles vertel
len. besloot ze. terwijl ze snel doortrapte.
Hij zal alles beter begrijpen dan ik
De zon zonk juist achter d® heuvelrij
het zelf begonnen was en daar Pike haar
«KMjven had te kennen gegeven dat hij voor
haar vader, zijn patroon, zoo veel sympa
thy loeide, kon z® hem niet goed voor het
hoofd stooten. Dus vroeg ze. beleefdheids
halve: Wat voor richting dan:- Ik hoop dat
u succes hebt, meneer Pike.
u dat heusch, juffrouw Letty.
gretigs in zijn stem, toen hij
is heel vriendelijk van u. Ik
eigenlijk niet of ik u wel durf vertel-
welk® richting mijn gedachten
1 den Itlilta+nn
vuur een
schuim.
Men verwacht dat het Nederlandsche
stoomschip „Achilles", welke een gedeelte
der bemanning van de „Atlantique” aan
boord heeft, de haven van Cherbourg zal
binnenloopen. Er bestaat nog geen volko
men zekerheid dat alle opvarenden konden
worden gered. Aan boord van de „Achilles"
zou zich een aantal personen bevinden,
welke tydena de blusschingswerkzaamhe-
den brandwonden hebben opgeloopen of
ten gevolge van de hevige rookontwikke
ling hinder hebben ondervonden.
Volgens nadere berichten hebben zich 170
personen aan boord bevonden. De overig
leden der bemanning waren reeds te Bor
deaux aan land gegaan .aangezien het schip
gcruimen tyd naar het droogdok zou gaan
om daar aan een jaarljjksch onderzoek te
w orden 'onderworpen.
De schade, welke de Fransche handels
vloot door het verlies van de „Atlantique"
lijdt, js niet te overzien. Men is er zich te
bevoegder plaatse van bewust, dat de ramp
van de „Atlantique” na den brand van de
„André Lebon”, in de haven van Marseille,
en de vreeselyke catastrophe van de „GeorJ
ges Philippar” in de Golf van Andes, het
prestige der Fransche handeslmarine voor
jaren schade toebrengt. De „Atlantique”
was na de „Normandie” en de „He de Fran- o-—
ce het grootste schip der Fransche han- onderzoek meer kan doen, zoodat men ge-
Pike zei niets meernam alleen zijn hoed
af en Letty vervolgde snel haar eenzamen
wefe. nog meer van streek dan toen ze van
huis ging.
De „Atlantique” het trotsche Fransche
passagiersschip, kan thans als geheel ver
loren worden beschouwd. Vijf vliegtuigen,
welke gistermiddag boven het schip hebben
gekruist, hebben geconstateerd, dat het één
vlammenzee vormt en onmogelijk kan wor
den gered. De schepen welke uit Cherbourg
ter assistentie waren uitgevaren, konden
niets uitrichten, daar het niet mogelyk was,
het brandende schip dicht genoeg te naderen
om „water" te kunnen geven.
Te bevoegder plaatsq wordt medegedeeld,
dat de bemanning het schip niet heeft ver
laten voordat duidelijk was gebleken, dat
het ónmogelijk was het vuur op afdoende
wijze te bestrijden. Het feit dat de zich aan
boord bevindende blusschingsapparaten
niet voldoende waren, is slechts een bewijs
er voor hoe snel de vlammen zich ver
spreidden.
De „Atlantique" is uitgerust met hyper
moderne blusschingsapparaten. Behalve 13
z.g. ijzeren schotten .bevonden zich aan
boord van het schip ter bestrijding van het
installatie voor waterdamp en
uur is de „Achil-
vertrokken ten
einde zijn reis naar Melilla voort te zetten.
De sleepboot „Roode Zee” van L. Smit en
Co’s internationalen Sleepdienst is Woens
dagmiddag om half vier bij het brandende
Fransche stoomschip „L’Atlantique" aan-
1 gekomen. Het schip bevond zich ’toen op
49 graden 51 mim N.B. en 2 gradne 38 min.
i fiouw Letty. verbeterde d® secretaris, met
een veelbeteekenenden glimlach. Hij gaf ze
vanmiddag prijs aan den ouden Sir Che-
Mlle omdat hij dezen vijfduizend pond
schuldig is. Toch had hij eenige minuten
tevoren nog met den meesten nadruk ver
klaard. dat hij hem mets zou vertellen, al
moest Sir Cheville vijftigduizend pond van
hem hebben.
Dat doet niets af aan het feit dat de
zaak alleen mijn vader raakt, zei Letty
stroef. Ze ging up het zadel zitten en trapte
aan. Goeden avond, meneer Pike, nep ze
<>ver haar schouder.
Een oogenblik. Pike strekt® een van
zijn lange armen uit en legde een belem
merende hand op haar stuur. U gaat naar
meneer Getherfield. nietwaar juffrouw Let
ty? vervolgde hij. zijn gezicht dichter hij
het hare dan haar lief was.
En wat zou dat.- vroeg ze half boos.
Dus u gaat erheen, concludeerde Pike.
Nu. als ik in u plaats was. zou ik niets
tegen meneer Getherfield zeggen van het
geen u vanmiddag gehoord hebt, of van wat
wij samen besproken hebben. U herinnert
u wat. uw vader tegen Sir Cheville zei, na
melijk dat al« Birch, de advocaat van de
geschiedenis hoorde, al zijn plannen in de
war zou sturen. Meneer Etherton wil niet,
dat iemand ervan weet. Laten wij daarom
voor onszelf houden, wat we gehoord heb
ben. Bij mij is het veilig.
Terwijl hij sprak, liet hij haar stuur 'os
en Letty maakte hiervan gebruik om door
te trappen.
Goeden avorid, meneey Pike, herhaal
de zij.
ncn mededeel®*
jaren tandpasta
deze ons nooit
n smaak in den
iken Bovendien
tandenborstels
la met rood-
n toezon ding
sade»> Bijkan
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring).
1—5 regels ƒ1.80, elke regel meer ƒ1125. Van buiten Gouda en den bezorgkring.
1—5 regels 1.55, elke regel meer 9.80. Advertentiën in het Zaterdagnummer 2g
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentifa da helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEK14 regels 2J36, elke regel meer ƒ0.50. Op
ae voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingon bjj contract tot zeer gereduceerde»
prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van «oliede Boek
handelaren, Advertentiebureux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
Meent
Er was iets
dit zei. Dat
weet
len 1,1 We*ke richting mijn gedachten en
ambities den laatsten tijd zijn uitgegaan
r,ntin! hij aarzelde even laat ik er
maar^rond voor uitkomen, dat ik zedfs heb
urVen hopen dat uw vader mij als com
pagnon in de zaak zou willen nemen. Etfier-
°n 4 Pik® ®h, juffrouw Letty dat zou
nog zoo slecht niet zijn, wel?
tl n?aar *n*neor plk®. is een kwee-
«e die mijn vader aangaat, probeerde LeHy
W.L. Het schip stond op dat moment van
voor tot achter in lichter laaie. De „Roode
Zee”, zal in ieder geval in de nabijheid blij
ven. Het was niet mogelyk een sleeptros
vast te maken. Het schip heeft slagzij over
bakboord. De verzekerde waarde van het
schip moet 300 millioen francs bedragen.
Het relaas van den kapitein.
De kapitein van de „Atlantique”, die te
Cherbourg is aangekomen, heeft verklaard
cat 's morgens om 4 uur zijn opmerkzaam
heid werd getrokken door een buitenge
woon zware rookontwikkeling. Toen hij
een onderzoek instelde, bleek hem, dat er
biand woedde in eenige onbewoonde le kl.
cabines. De bemanning stelde alles in het
werk om het vuur te dooven, maar de po
gingen waren nutteloos. In tegenstelling
met oorspronkelijk gelanceerde berichten
Geelde de kapitein mede, dat de radio-in-
richtng in orde was en dat er S.O.S. signa-
len zyn uitgezonden.
Een ur na het bemerken van den brand
was de bemanning reeds genoodzaakt om
het schip te verlaten. Op dat oogenblik
werden 30 man vermist. Zy moeten om het
le\en zyn gekomen door verbranding of
verstikking. Ook is het mogelyk dat man
schappen zyn verdronken, want velen
sprongen over boord, omdat de reddings
boeien niet functionneerden.
De „Ruhr”, die een groot aantal gered
den aan boord heeft, is nogj niet in Cher
bourg gearriveerd.
Interpellatie tot den minister
richt.
De afgevaardigde Richard
Urpellatie geri^htjtoi minister
koopvaart en den premier, r—-
vraagt wat de regeering
Ontstellend familiedrama.
Een verschrikkelijk familiedrama heeft
zich te Wittenau hij Berlijn afgespeeld.
Gistermorgen vroeg vond men den 49-jari-
beide laatste groote scheepsbranden.
Men heeft er daarbij, naar het schijnt,
in het bizonder den nadruk op gelegd, dat
by alle drie branden zekere met elkander
overeenkomende verschijnselen zijn op te
merken, welke nader zullen worden bestu
deerd.
Een speciale commissie zal zich waar
schijnlijk nog Woensdag naar Cherbourg
begeven om de geredde leden der beman
ning van de „Atlantique" aan een verhoor
te onderwerpen.
De minister voor de Handelsmarine heeft
de Duitsche ambassade namens de Fransche
regeering officieel bedankt voor de cordate
hülp, welke het Duitsche stoomschip „Ruhr"
heeft geboden.
Naar de commandant van de „Ruhr" aan
zijn directie heeft getelefoneerd, heeft hy
Woensdagochtend de „Atlantique” by
Guernsey aangetroffen. Draadloos was geen
verbinding met het brandende schip te ver
krijgen.
I)® „Ruhr” heeft toen alle reddingsbooten
uitgezet. Het is gelukt de in het donker
drijvende geheel bezette booten van het j
Fransche schip te bergen en de schipbreu- I
kelingen aan boord te nemen. Toen des
middags geen schipbreukelingen meer te i
zien waren, heeft de „Ruhr” als laatste
schip de reis naar Cherbourg voortgezet om
daar de geredden aan land te zetten.
Diepe indruk in Fransche sclu'ep-
v aart kringen,
De brand van het Fransche Oceaanschip
„Atlantique” heeft in Fransche scheepvaart-
kringen diepen indruk gemaakt, temeer
omdat het tragisch verlies van de „Georges
BUITËNLaNÜSCH nieuws.
DIJITSCHLAND.
Wie zingt in 1933 te Bayreuth?
Voor de „Festpiele”. welke dit jaai van
I 21 Juli tot 19 Augustus te Bayreuth zullen
plaats vinden, zijn reeds de volgende solis
ten geëngageerd: Frieda Leider (Brünhilde,
Kundry), Maria Müller (Eva, Sieglinde),
Sigrid Onegin (Fricka. Waltraute), Max
Lorenz (Siegfried. Wolter). Rudolf Bockel-
iiiunn (8achs, Wotan) Fritz Wolf^ (Walter.
Parsifal), Heinrich Schlusnus (Amfortas),
^manuel List (Hagen. Hunding, Fidner),
Ivar Andresen (Guinemanz, Fasolt), Her
bert Janssen (Amfortas). Erich Zimmer-
I mann (David. Mime). Eugen Fuchs (Beck-
1 inesser).
In alle toonaangevend® reisbureaux van
Duitsehland en het buitenland kan mfn.
reeds kaarten voor deze ..Festspiele" he-
stellen.
aan
den westelijken horizon, toen Letty bij een
up een klip gelijkende hoogte een hoek om
ging en de woning van meneer Getherfield
zich aan haar oog vertoonde: Foxden Ma
nor. een pittoresk, zeventiende eeuwaeh
hilis. dat-in een ommuurden tuin lag. iets
beneden de oppervlakte van den weg
In de heele streek, waar toch zooveel
oude schilderachtige buitens, overblijfselen
uit lang vervlogen dagen, te vinden waren,
kend® Letty geen plekje zoo vreedzaam als
dit. waar haar peetvader, een oude vrijge-
zei. zich eenige jaren geleden teruggetrok
ken had. na zijn zaken in Hailithwait® aan
den kant te hebben gedaan. Hier .in de een
zaamheid van het moerland, kweekte de
oude heer Getherfield rozen en zeldzame
heesters en kon hij toegeven aan zijn liefde
voor de mooie dingen uit een rustig ver
leden. di® zijrf> eenige ontspanning waren
cewee«t in een lang arbektóiam léven tus
schen fabrieken en machines. Hij hield er
van om uit ‘e wijden over de voordeelen
van het wonen op Foxden Manor: dat mij
len verwilderd lag van het di<*htstbijzijnd'
spoorwegstation en van het drukke stad0
leven. Er was geen strauwe vette rook, die
de blauw® hemel aan zijn oog onttirok, geen
ander gerucht als het geruisch van een
stroompje, dat door zijn tuin naar de rivier
liep.
aanwezige middelen het vuur in de kiem
te smoren, zoodat zij gelfs veronderstellen
dat de brand op verschillende plaatsen te
gelijk zou zijn uitgebroken.
Deelneming uit het buitenland.
Uit Bremen wordt geyield, dat de Directie
x an den Norddeutschei^, Lloyd aan de Di
rectie van de „Compagnie de Navigation
Sud-Atlantique het volgende telegram
heeft gezonden: „Met oiftroering hebben wij
het bericht ontvangen \pn den brand, wel
ke is uitgebroken aan boord van Uw schit
terend mailschip „Atlaqtique” en wij geven
U de verzekering van pnze oprechte deel
neming. Wij zijn er zeker van dat het on
geluk in de kringen va» de scheepvaart
der geheele wereld de piepste deelneming
haar voeen zal roepen”^
86 schipbreukelingen op weg naar
Cherbourg.
Volgens een draadlooCjontvangen bericht
heefthet Hapag-motorscnip „Ruhr” in het
geheel 86 schipbreukelingen van de „Atlan
tique" aan boord, waarmede het zich thans
op weg naar herbourg Jteyindt.
In de late middagurei stond de „Atlan
tique" nog in lichterlaai» in. de buurt van
de Kanaaleilanden en wri op ongeveer 30
K.M. ten Westen van Led Casquets. Thans
1 staat het vast, dat de gekjfcele equipage door
verschillende schepen is opgepikt.
Havas houdt echter vol dat er 30 leden
der bemanning vermistjjWqrden. De mon-
I sterrol glsteravomr Van uürcfemrx naftr
Pary gebracht zou 200 namen tellen en
men gelooft ,dat er behalve de bemanning
ook nog verstekelingen aan boord geweest
w zyn. Te Cherbourg zijn gisteravond 127 ge-
Phillipar", waarbij 52 personen om het le- redden aangebracht. Bovendien moeten er
:nriz.« herinnering zich nog een aantal bevinden op de Allegro
welk schip koers zet naar Brest.
De „Achilles” redde 32 man van de
bemanning.
Naar wy vernemen heeft het stoomschip
„Achillis” van de Koninklijke Nederland
sche Stoomboot Maatschappij 32 man van
de „Atlantique” gered. Het schip was
Vrydag van Amsterdam naar Le Havre
vertrokken. Het bevond zich heden op weg
van n»vre naai '»c k hav en.
Melilla. Onderweg heeft de „Achillis nog
32 personen der bemanning van hef bran
dende schip „Atlantique” aan boord kun
nen nemen en hen te Cherbourg aan land ge
zet. Woensdagavond om 8
les” weer van Cherbourg
-i—n.In -aio naa^ Mplllli
heel zal zijn aangewezen op de verklarin-
O, zei Letty. Het gesprek nanf een
persoonlijke wending aan. die haar niet
aanstond. Maar het was moeilijk er abrupt
een einde aan te maken, vooral omdat zij
liülIlSIlIE (01 KW.