NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN Ne. 18186 Donderdag 5 Januari 1883 Dit blad verschijnt dagelijks behalve op Zon- en Feestdagen Ongeluk of opzet? 71» Jaargang BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN,STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. compleet egrepen. ge- ■T. de sproken, gelooven hun opvatting thans be- FEUILLETON. (Wordt vervolgd). IG IN PRIJS IE GOEDEREN Jzilver vo0H kvrije Geroi mosterd of nverslijtbaar. es afspoelen De ramp van de Atlantique. Het schip reddeloos verloren. Nog geen zekerheid dat de geheele bemanning gered is. betreffen, meneer Pike, zei ze, zich dwin gend om op onverschilligen toon te praten. U moet er met mijn vader over spreken ik sta daar geheel en al buiten. Toch niet heelemaal. bracht Pike in het midden. De tijd kan komen Wat bedoelt u? viel ze hem haastig m de rede, één voet op het pedaal en zonder vestigd te zien. Zij kunnen zich niet voor stellen hoe een reusachtig schip van meer dan 40.000 ton in eenig$ uren een prooi der vlammen kan worden, en begrijpen niet, dal het niet mogelyk was met de aan boord en Redactie Telef. gen eigenaar van een zuivelinnchting. Des sin, aan een boom in zijn tuin hangen. In de slaapkamer werd de 21-jarige zoon aan getroffen. die doodgeschoten was, terwijl de T3-jarige zoon met een .zeer ernstige schot- verwonding bewusteloos lag. In de keuken lag dicht bij het fornuis de 44-jarige vrouw tengevolge van gasvergiftiging bewusteloos. Volgens het ingestelde onderzoek moet de man. die voor een fmancieelen ondergang stond, daar zijn bezittingen dezer dagen wegens schuld verkocht zouden worden, in overleg met zijn vrouw besloten hebben de kinderen en daarna zich zelf het leven te benemen. heeft een in- c van waarin hij vraagt wat de regeering zal doen om de eigenaardige neiging tot groote branden in de Fransche handelsvloot te bestrijden. ven kwamen, nog in ieder leeft Beide schepen zijn te St. Nazzaire ge bouwd, doch niet van dezelfde werf afkom stig. De „Atlantique” is gebouwd bij Pen- hoet, waar ook kort geleden het grootste Fransche schip de „Normandie” van stapel is geloopen. Men vreest dat door deze bei de branden het vertrouwen in de Fransche ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal ƒ2.90, pei>week 22 cent, overal wair de bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad 8.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA bij onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie Interc. 2745. Postrekening 48400. at te weren. Maar u zelf? hield Pike aan. u zoudt er toch niets tegen hebben? Uw vader heeft geen zoon nietwaar, geen opvolger. O. juf* frouw l.etty.ik zou een goede zoon voor hem zijn ais ik mocht! Letty duwde haar fiets een paar meter vooruit en maakte aanstalten om op te stappen. Er was iets in Pike’s groene oogen een uitdrukking om zijn dunne lippen, dat baai- een onbehaaglijk gevoel gaf en haar deed verlangen zoo spoedig mogelijk van hem weg te komen. Dat sijn allemaal dingen, die de zaak dagmiddag nog een commissie van experts bijeengekomen ten einde de ramp van de „Atlantique” aan eer. zoek te onderwerpen in verband Stille deelneming maar haar echt heid moet boven verdenking zijn is de beste troost. scheepvaart ernstig is geschokt. Zoowel de reederij van de „Atlantique”, de Compagnie van Le Havre naar de Spaansche de Navigation $ud-Atlantique als het Fran- --*>* j- sche ministerie voor de koopvaardij wijzen ei met nadruk op, dat een gestreng onder- l zoek naar de oorzaak van den brand zal v'orden ingesteld. Men vreest echter, dat I aan boord van het Schip zelf geen delsmarine. In het ministerie van Marine is Woens- gen van de bemanning. Omtrent de oorzaak Co’s internationalen Sleepdienst is Woens- van den brand van de gorges Phillipar” bestaat nog steeds geen zekerheid en de- een nauwkeurig onder- genen, die toen van sabotage hebben ge- u -j met (je sproken, gelooven hun opvatting thans be- HOOFDSTUK IV. Foxden Manor. Nadat ze een poos over den* verlaten, ge leidelijk breeder wordende weg had voort gereden begon pas de ware beteekenis van wat Bradwell Pike zijn droomen had ge noemd. tot Letty door te dringen. Zij had straks zijn bedoeling niet begrepennu in eens kwam het. als met oen schok, tot haar. Pike had deze methode gevolgd, om haar te doen weten, dat hij van haar hield'. Een onbestemd gevoel van afkoer beving haar, maar werd «ladelijk weer verdrongen door een eveneens vaag gevoel van vrees Wat jammer, onuitsprekelijk jammer, dacht zij, dat de secretaris zooveel afwist van de zaken van zijn patroon. Het gaf liem vat op hem. een soort overmacht en dat vond Letty, nu zij wist dat er iets niet in den haak was. buitengewoon onplezierig. Ze dacht aan de opmerking die haar vader terloops tegen Sir Cheville had gemaakt: ,.die secretaris van mij loopt aoo zacht als een kat” en het cal haar een visioen van Pike s groene oogen. die .uit een donkeren hoek de dingen om hem heen beloerden en wat zij zagen snel overbrachteti naar zijn sluwe hersens, opdat hij er zijn voordeel mee zou kunnen doen. Ze zag Pike, den rustigen gereserveerden secretaris, opeens als een listigen intrigant, voor wien men op zijn hoede moest zijn en ze beschouwde het als een geluk bij een ongeluk, dat hij Naar het Engelsch van J. 8. FLETCHER. Nadruk verboden het hoofd om te wenden. Pikp bracht zijn fiets dicht bij de hare, en ondanks het feit, dat er geen levend wezen dan zijpelden te bekennen viel, liet hij zijn stem dalen tot gefluister. Zou u het niet prettig vinden, als ik voor u te weten kon komen, wat dat ge heim van uw vader precies is? vroeg hij dringend Ik weet, dat u er over tobt. Ik kan er achter komen er is niet veel wat ik in dit opzioht niet kan. als ik persé wil. - Neen, ik zou het zeker niet prettig vinden, verklaard® Letty koel. De gehei men van mijn vader zijn zijn eigendom, meneer Pike. Waren zijn eigendom, bedoelt u juf- Het Duitsche menggebod voor margarine. Een officieel® uiteenzetting. De margarine-unie publiceert groote ad vertenties in het meererideei der groote Berlijnsche dagbladen, waarin positie wordt gekozen tegen het menggebod voor margar rine. Officieel wordt in dit verband de vol gende ij^rklaring gepubliceerd: Vertegenwoordigers van de margarine- unie. die met alleen het Hollandsch-Engel- sclie margarineconcern, maar ook de enkele vrije margannetabrieken omvat, zijn sedert den herfst van 1932 herhaaldelijk in het ministerie voor het voedingswezen ontvan- gen, voor de noodverordening is uitgevaar digd en wel oji 18 December ook door den njksmmister voor hel voedingswezen per soonlijk. Zij hebben weliswaar enkele be zwaren geuit tegen do voorgenomen rege ling, maar zich toch bereid verklaard tot medewerking en beloofd na Kerstmis schrif- telijke voorstellen in t® dienen voor de uit- voeriiiavan het menggebod en. van d®.voor-k 13 iionwH> pwihnMiwontingènteering. Het bezwaar van tebTintscfiè ontHtVÖét- baarheid vap een menggebod kan door de vooral in Duitschland hoog ontwikkelde marganne-induatrie met te minder recht worden gemaakt, daar vooral d® ooncern- fabrieken door internationale relaties zon der mofeite profijt kunnen hebben van de ervaringen der buitenlandsche fabrieken. Een menggebod is in Nederland, Noor wegen en Zweden uitcrevoerd. Zwitserland. Engeland. Frankrijk. Finland en Estland staan mengen van boter in verschillende mate toe. Met het oog op het feit, dat de prijzen der grondstoffen voor margarine in de laatste jaren in grootere mate zijn gedaald dan de Duitsch® prijzen voor margarine en verder, dat de grondstoffen onderling ruilbaar zijn en het in |iet algemeen een industiri® met goede winstmogelijkheden betreft', is de rijksregeering van opvatting, dat met goe- i den wil van de betrokkenen een regeling te i vinden is. die een duurder worden voor de consumptie door de groote massa uitslipt. De boterprijzen zijn in den laatsten tijd belangrijk onder de prijzen van voor den oorlog gedaald. Dientengevolge krijgt de landbouwer in den regel niet moer dan zes Pfennig® per liter voor zijn melk. Deze rampspoedig® ontwikkeling der prijjsn maakt het tot een plicht voor de rijksregee- zieh. door zijn gesprek met haar, min of meer m de kaart had laten kijken. Ik zal meneer Getherfield alles vertel len. besloot ze. terwijl ze snel doortrapte. Hij zal alles beter begrijpen dan ik De zon zonk juist achter d® heuvelrij het zelf begonnen was en daar Pike haar «KMjven had te kennen gegeven dat hij voor haar vader, zijn patroon, zoo veel sympa thy loeide, kon z® hem niet goed voor het hoofd stooten. Dus vroeg ze. beleefdheids halve: Wat voor richting dan:- Ik hoop dat u succes hebt, meneer Pike. u dat heusch, juffrouw Letty. gretigs in zijn stem, toen hij is heel vriendelijk van u. Ik eigenlijk niet of ik u wel durf vertel- welk® richting mijn gedachten 1 den Itlilta+nn vuur een schuim. Men verwacht dat het Nederlandsche stoomschip „Achilles", welke een gedeelte der bemanning van de „Atlantique” aan boord heeft, de haven van Cherbourg zal binnenloopen. Er bestaat nog geen volko men zekerheid dat alle opvarenden konden worden gered. Aan boord van de „Achilles" zou zich een aantal personen bevinden, welke tydena de blusschingswerkzaamhe- den brandwonden hebben opgeloopen of ten gevolge van de hevige rookontwikke ling hinder hebben ondervonden. Volgens nadere berichten hebben zich 170 personen aan boord bevonden. De overig leden der bemanning waren reeds te Bor deaux aan land gegaan .aangezien het schip gcruimen tyd naar het droogdok zou gaan om daar aan een jaarljjksch onderzoek te w orden 'onderworpen. De schade, welke de Fransche handels vloot door het verlies van de „Atlantique" lijdt, js niet te overzien. Men is er zich te bevoegder plaatse van bewust, dat de ramp van de „Atlantique” na den brand van de „André Lebon”, in de haven van Marseille, en de vreeselyke catastrophe van de „GeorJ ges Philippar” in de Golf van Andes, het prestige der Fransche handeslmarine voor jaren schade toebrengt. De „Atlantique” was na de „Normandie” en de „He de Fran- o-— ce het grootste schip der Fransche han- onderzoek meer kan doen, zoodat men ge- Pike zei niets meernam alleen zijn hoed af en Letty vervolgde snel haar eenzamen wefe. nog meer van streek dan toen ze van huis ging. De „Atlantique” het trotsche Fransche passagiersschip, kan thans als geheel ver loren worden beschouwd. Vijf vliegtuigen, welke gistermiddag boven het schip hebben gekruist, hebben geconstateerd, dat het één vlammenzee vormt en onmogelijk kan wor den gered. De schepen welke uit Cherbourg ter assistentie waren uitgevaren, konden niets uitrichten, daar het niet mogelyk was, het brandende schip dicht genoeg te naderen om „water" te kunnen geven. Te bevoegder plaatsq wordt medegedeeld, dat de bemanning het schip niet heeft ver laten voordat duidelijk was gebleken, dat het ónmogelijk was het vuur op afdoende wijze te bestrijden. Het feit dat de zich aan boord bevindende blusschingsapparaten niet voldoende waren, is slechts een bewijs er voor hoe snel de vlammen zich ver spreidden. De „Atlantique" is uitgerust met hyper moderne blusschingsapparaten. Behalve 13 z.g. ijzeren schotten .bevonden zich aan boord van het schip ter bestrijding van het installatie voor waterdamp en uur is de „Achil- vertrokken ten einde zijn reis naar Melilla voort te zetten. De sleepboot „Roode Zee” van L. Smit en Co’s internationalen Sleepdienst is Woens dagmiddag om half vier bij het brandende Fransche stoomschip „L’Atlantique" aan- 1 gekomen. Het schip bevond zich ’toen op 49 graden 51 mim N.B. en 2 gradne 38 min. i fiouw Letty. verbeterde d® secretaris, met een veelbeteekenenden glimlach. Hij gaf ze vanmiddag prijs aan den ouden Sir Che- Mlle omdat hij dezen vijfduizend pond schuldig is. Toch had hij eenige minuten tevoren nog met den meesten nadruk ver klaard. dat hij hem mets zou vertellen, al moest Sir Cheville vijftigduizend pond van hem hebben. Dat doet niets af aan het feit dat de zaak alleen mijn vader raakt, zei Letty stroef. Ze ging up het zadel zitten en trapte aan. Goeden avond, meneer Pike, nep ze <>ver haar schouder. Een oogenblik. Pike strekt® een van zijn lange armen uit en legde een belem merende hand op haar stuur. U gaat naar meneer Getherfield. nietwaar juffrouw Let ty? vervolgde hij. zijn gezicht dichter hij het hare dan haar lief was. En wat zou dat.- vroeg ze half boos. Dus u gaat erheen, concludeerde Pike. Nu. als ik in u plaats was. zou ik niets tegen meneer Getherfield zeggen van het geen u vanmiddag gehoord hebt, of van wat wij samen besproken hebben. U herinnert u wat. uw vader tegen Sir Cheville zei, na melijk dat al« Birch, de advocaat van de geschiedenis hoorde, al zijn plannen in de war zou sturen. Meneer Etherton wil niet, dat iemand ervan weet. Laten wij daarom voor onszelf houden, wat we gehoord heb ben. Bij mij is het veilig. Terwijl hij sprak, liet hij haar stuur 'os en Letty maakte hiervan gebruik om door te trappen. Goeden avorid, meneey Pike, herhaal de zij. ncn mededeel®* jaren tandpasta deze ons nooit n smaak in den iken Bovendien tandenborstels la met rood- n toezon ding sade»> Bijkan ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring). 1—5 regels ƒ1.80, elke regel meer ƒ1125. Van buiten Gouda en den bezorgkring. 1—5 regels 1.55, elke regel meer 9.80. Advertentiën in het Zaterdagnummer 2g bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentifa da helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEK14 regels 2J36, elke regel meer ƒ0.50. Op ae voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingon bjj contract tot zeer gereduceerde» prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van «oliede Boek handelaren, Advertentiebureux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. Meent Er was iets dit zei. Dat weet len 1,1 We*ke richting mijn gedachten en ambities den laatsten tijd zijn uitgegaan r,ntin! hij aarzelde even laat ik er maar^rond voor uitkomen, dat ik zedfs heb urVen hopen dat uw vader mij als com pagnon in de zaak zou willen nemen. Etfier- °n 4 Pik® ®h, juffrouw Letty dat zou nog zoo slecht niet zijn, wel? tl n?aar *n*neor plk®. is een kwee- «e die mijn vader aangaat, probeerde LeHy W.L. Het schip stond op dat moment van voor tot achter in lichter laaie. De „Roode Zee”, zal in ieder geval in de nabijheid blij ven. Het was niet mogelyk een sleeptros vast te maken. Het schip heeft slagzij over bakboord. De verzekerde waarde van het schip moet 300 millioen francs bedragen. Het relaas van den kapitein. De kapitein van de „Atlantique”, die te Cherbourg is aangekomen, heeft verklaard cat 's morgens om 4 uur zijn opmerkzaam heid werd getrokken door een buitenge woon zware rookontwikkeling. Toen hij een onderzoek instelde, bleek hem, dat er biand woedde in eenige onbewoonde le kl. cabines. De bemanning stelde alles in het werk om het vuur te dooven, maar de po gingen waren nutteloos. In tegenstelling met oorspronkelijk gelanceerde berichten Geelde de kapitein mede, dat de radio-in- richtng in orde was en dat er S.O.S. signa- len zyn uitgezonden. Een ur na het bemerken van den brand was de bemanning reeds genoodzaakt om het schip te verlaten. Op dat oogenblik werden 30 man vermist. Zy moeten om het le\en zyn gekomen door verbranding of verstikking. Ook is het mogelyk dat man schappen zyn verdronken, want velen sprongen over boord, omdat de reddings boeien niet functionneerden. De „Ruhr”, die een groot aantal gered den aan boord heeft, is nogj niet in Cher bourg gearriveerd. Interpellatie tot den minister richt. De afgevaardigde Richard Urpellatie geri^htjtoi minister koopvaart en den premier, r—- vraagt wat de regeering Ontstellend familiedrama. Een verschrikkelijk familiedrama heeft zich te Wittenau hij Berlijn afgespeeld. Gistermorgen vroeg vond men den 49-jari- beide laatste groote scheepsbranden. Men heeft er daarbij, naar het schijnt, in het bizonder den nadruk op gelegd, dat by alle drie branden zekere met elkander overeenkomende verschijnselen zijn op te merken, welke nader zullen worden bestu deerd. Een speciale commissie zal zich waar schijnlijk nog Woensdag naar Cherbourg begeven om de geredde leden der beman ning van de „Atlantique" aan een verhoor te onderwerpen. De minister voor de Handelsmarine heeft de Duitsche ambassade namens de Fransche regeering officieel bedankt voor de cordate hülp, welke het Duitsche stoomschip „Ruhr" heeft geboden. Naar de commandant van de „Ruhr" aan zijn directie heeft getelefoneerd, heeft hy Woensdagochtend de „Atlantique” by Guernsey aangetroffen. Draadloos was geen verbinding met het brandende schip te ver krijgen. I)® „Ruhr” heeft toen alle reddingsbooten uitgezet. Het is gelukt de in het donker drijvende geheel bezette booten van het j Fransche schip te bergen en de schipbreu- I kelingen aan boord te nemen. Toen des middags geen schipbreukelingen meer te i zien waren, heeft de „Ruhr” als laatste schip de reis naar Cherbourg voortgezet om daar de geredden aan land te zetten. Diepe indruk in Fransche sclu'ep- v aart kringen, De brand van het Fransche Oceaanschip „Atlantique” heeft in Fransche scheepvaart- kringen diepen indruk gemaakt, temeer omdat het tragisch verlies van de „Georges BUITËNLaNÜSCH nieuws. DIJITSCHLAND. Wie zingt in 1933 te Bayreuth? Voor de „Festpiele”. welke dit jaai van I 21 Juli tot 19 Augustus te Bayreuth zullen plaats vinden, zijn reeds de volgende solis ten geëngageerd: Frieda Leider (Brünhilde, Kundry), Maria Müller (Eva, Sieglinde), Sigrid Onegin (Fricka. Waltraute), Max Lorenz (Siegfried. Wolter). Rudolf Bockel- iiiunn (8achs, Wotan) Fritz Wolf^ (Walter. Parsifal), Heinrich Schlusnus (Amfortas), ^manuel List (Hagen. Hunding, Fidner), Ivar Andresen (Guinemanz, Fasolt), Her bert Janssen (Amfortas). Erich Zimmer- I mann (David. Mime). Eugen Fuchs (Beck- 1 inesser). In alle toonaangevend® reisbureaux van Duitsehland en het buitenland kan mfn. reeds kaarten voor deze ..Festspiele" he- stellen. aan den westelijken horizon, toen Letty bij een up een klip gelijkende hoogte een hoek om ging en de woning van meneer Getherfield zich aan haar oog vertoonde: Foxden Ma nor. een pittoresk, zeventiende eeuwaeh hilis. dat-in een ommuurden tuin lag. iets beneden de oppervlakte van den weg In de heele streek, waar toch zooveel oude schilderachtige buitens, overblijfselen uit lang vervlogen dagen, te vinden waren, kend® Letty geen plekje zoo vreedzaam als dit. waar haar peetvader, een oude vrijge- zei. zich eenige jaren geleden teruggetrok ken had. na zijn zaken in Hailithwait® aan den kant te hebben gedaan. Hier .in de een zaamheid van het moerland, kweekte de oude heer Getherfield rozen en zeldzame heesters en kon hij toegeven aan zijn liefde voor de mooie dingen uit een rustig ver leden. di® zijrf> eenige ontspanning waren cewee«t in een lang arbektóiam léven tus schen fabrieken en machines. Hij hield er van om uit ‘e wijden over de voordeelen van het wonen op Foxden Manor: dat mij len verwilderd lag van het di<*htstbijzijnd' spoorwegstation en van het drukke stad0 leven. Er was geen strauwe vette rook, die de blauw® hemel aan zijn oog onttirok, geen ander gerucht als het geruisch van een stroompje, dat door zijn tuin naar de rivier liep. aanwezige middelen het vuur in de kiem te smoren, zoodat zij gelfs veronderstellen dat de brand op verschillende plaatsen te gelijk zou zijn uitgebroken. Deelneming uit het buitenland. Uit Bremen wordt geyield, dat de Directie x an den Norddeutschei^, Lloyd aan de Di rectie van de „Compagnie de Navigation Sud-Atlantique het volgende telegram heeft gezonden: „Met oiftroering hebben wij het bericht ontvangen \pn den brand, wel ke is uitgebroken aan boord van Uw schit terend mailschip „Atlaqtique” en wij geven U de verzekering van pnze oprechte deel neming. Wij zijn er zeker van dat het on geluk in de kringen va» de scheepvaart der geheele wereld de piepste deelneming haar voeen zal roepen”^ 86 schipbreukelingen op weg naar Cherbourg. Volgens een draadlooCjontvangen bericht heefthet Hapag-motorscnip „Ruhr” in het geheel 86 schipbreukelingen van de „Atlan tique" aan boord, waarmede het zich thans op weg naar herbourg Jteyindt. In de late middagurei stond de „Atlan tique" nog in lichterlaai» in. de buurt van de Kanaaleilanden en wri op ongeveer 30 K.M. ten Westen van Led Casquets. Thans 1 staat het vast, dat de gekjfcele equipage door verschillende schepen is opgepikt. Havas houdt echter vol dat er 30 leden der bemanning vermistjjWqrden. De mon- I sterrol glsteravomr Van uürcfemrx naftr Pary gebracht zou 200 namen tellen en men gelooft ,dat er behalve de bemanning ook nog verstekelingen aan boord geweest w zyn. Te Cherbourg zijn gisteravond 127 ge- Phillipar", waarbij 52 personen om het le- redden aangebracht. Bovendien moeten er :nriz.« herinnering zich nog een aantal bevinden op de Allegro welk schip koers zet naar Brest. De „Achilles” redde 32 man van de bemanning. Naar wy vernemen heeft het stoomschip „Achillis” van de Koninklijke Nederland sche Stoomboot Maatschappij 32 man van de „Atlantique” gered. Het schip was Vrydag van Amsterdam naar Le Havre vertrokken. Het bevond zich heden op weg van n»vre naai '»c k hav en. Melilla. Onderweg heeft de „Achillis nog 32 personen der bemanning van hef bran dende schip „Atlantique” aan boord kun nen nemen en hen te Cherbourg aan land ge zet. Woensdagavond om 8 les” weer van Cherbourg -i—n.In -aio naa^ Mplllli heel zal zijn aangewezen op de verklarin- O, zei Letty. Het gesprek nanf een persoonlijke wending aan. die haar niet aanstond. Maar het was moeilijk er abrupt een einde aan te maken, vooral omdat zij liülIlSIlIE (01 KW.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1933 | | pagina 1