PUROL PIRIN 22ste R.A.I. Tentoonstelling [oudt Uw jiaoden zacht Ti Z ZaZJS Waa 11161 ee* jaar GRIEP! Laatste Berichten. - Beurs van Amsterdam. noch Ir, ds uitlatingen dar regeartng tot uiting, veeleer treedt in de economische politiek een socialistisch-internationaal ge duchlengang aan het licht. Een ernstig gevaar ontstaat, als men tegenstellingen tusschen groot en klein vooral bh den land bouw laat ontataan en daardoor het ge baar voor bolsjewisme op het platteland doet ontstaan. Overal QÖWpat het veipioeden, dat de tegenwoordige rpksrcgeering niets anders teteekend dan oen liquidatie der autoritaire gedachte,, die de rhkspresident in het kahi- nct-von Bapen bad belichaamd. Het fiasco dei regeering heeft toenemende teleurstel ling en vijandigheid veroorzaakt De fractie vermaart nogmaals, dat de crisis slechts door een krachtige leiding van den staat worden overwonnen. HUNNENLAND. Nederland'* eerste'Chauffeur Vertelt van Nederlard's «eiste auto Nu aanstonds de H.A.I. haai poorten weer >pent en gedurende de k< Wijziging ven de Tarwewet. Memorie van Antwoord aan d© kiente Kamer. tn du «uomoru* van antwoord petrefieudQ net ontwerp.,va» wei tui» wijziging van de Uivrewey ffclói,. lUjeckt de minister van Eoy- nuntwiune Aakou en Arbeid op, dat dit vveta- vuursiöi slechts de gtdegenUeid geett, om het inaatpftioeiitage up 40 to brengen. Du wil niet zoggen, dat het d® bedoeling ia om net maalpmoentoga uadenjk op 40 t« Upturn. Vuurtoopig kan met «en lager per- tt»diase worden volstaan, terwijl het mogo- Ujn tal zijn tevens den *.g. VJ.T.A. priji c«n.#0g.ins te verlagen, zoodat niet gevreesd buuuen ie worden voor een stijging van den oroodpiijs tengevolge van d©z© wijzi ging met .tenminste 3 cent. D« minister meent» dat met een stijging ië» eten broodprijs van ongeveer 0.7 cent ju» gunnen worden volstaan Had de Re* geering niet ingegrepen, dan zou het voor ue mueraerlieid der landbouwers piet m.o- g«y* «jn geweest, dan strijd oui het be- uuttun verdei vol te houden. Zelf» na de wegging zal d© prijs der tarwemelange, -vveue ae-molenaars moeten gebruiken, lager ziju dan doze was voor den wereldoorlog (aezten de overige kosten van levensonder houd,, meent de minister, dat bij een der- gefijae prijsverhouding geen te zwar® belaa- Dng op jfeg publiek zal worden gelegd. teneinde uitwanseu te voorkoipen, zal de met tarwe bezaaid® oppervlakte welke voor eteun in aanmerking komt, voor eik bedrijf niet grooter zijn dan 1/3 'ven de to tale oppervlakte bouwland van dat, bedriji. ia 1932. Zoodra van een algemeeae opleving mocht blij «en, zoodat weder tot cultuur van an dere gewassen kan worden overgegaan, kan de hegeering gebruik maken van de moge- Ujkjiei.d, welke de constructie van de Tar wewet haar biedt, om.vopr een geleidelijke beëindiging van de werking dier wet zoig te dragon.,-^ooala op het oogenblik de om standigheden zieti laten aanzien, is daarvan evenwel nog geen sprake 'tenslotte kan nog worden medegedeeld, dat de verschuilende geweetehjke Tarwe- organisaties elk op haar eigen wijze een regeling hebben getroffen, waarbij de tar- •wehandelaren zöovoel mogelijk zijn ïnge- sohtkeld. -leed v— Fraiiache onderscheidingen uitgereikt. De Fransch© gezant t© 's.Gravenhage, baron de VitroUes, heeft In het gebouw der Franeahe legatie uit naam van zijn regee ring persoonlijk de volgende onderscheidin gen, welke zijn verleend in verband met de Internationale Koloniale Tentoonstelling te l'nrtjs uitgereikt Het Groot-kruis van de Etoile Noire aan den heer dr. C. J Koningsberger, oud-mi- rrfstier van Koloniënhot Groot-officie», kruie van de orde van Nichan el Anouar aan den heer jfar. O. K. W. Six, secretaris- jeneraal van het departement van Kolo niën het commandeurskruis van Etoile Noire aan don heer F. J. W. Drion, direc teur- van.de-.,Gazett® de Hoilande" en van het Nationaal Bureau voor Documentatie, het officierskruis van de Etoile d.Anjouan ian den heer D J. Balfoort, directeur van het museum Scheurleer het officierskruis van den Dragon cTAnnam aan den heer C. HL Paltist, hoofdcommies aan het departe- meut van Koloniën en het officierskruis van de orde van Nichan el Anouar aan den heer dr E. I,. G. den Doorcn de Jong, pro- .uratiehoudor van H. Mees en Zoooen. De speenvarkens. Distributie voorloopig uitgesteW Het Handelsblad ontving het volgende fiïoieele communiqué: Door bijzondere omstandigheden «kan de distributie ,van goedkoopv speenvarkens htden nog. fnet beginnen Een nader bericht, wanneer dit wel het govjal eai zijn, zal spoedig volgen. Hel blad vernam nader, dat de bijzon dere omstandigheden hierin bestaan dat de speenvarkens, woike naar Amsterdam waren gezonden ter distributie, volgens het, "ordeel van de keurmeesters van het abat- 'toil- en Tan den Dienst der Levensmiddelen ongeschikt waren voor d© consumptie, da varkentjes zijn namelijk veelal ondervoede •liertjes Dit zijn klaarblijkelijk de biggen, die de boeren ktvijl willen, dus d© magerste en de lichtste rfiëltjés Binnenkort echter moet de lijd komen, dat de boeren zich zullen die nen te ontdoen van de goede biggen aonae- rtn eik dier bi] het bereiken van een lichaamsgewicht van 10 kg. voorwen moe ten wprden van een oormerk der varkens- ntiale, dit ter uitvoering van do teeltbe- riclng. £n aangezien het aantal biggen- •erken, dat aan de ooeren wordt uiige* t-ikt, uit den aard der zaak beperkt is, d. 1 z kleiner da» net aantal biggen, zullen er ■-.peerfyaHcens zijn die het gewicht van i kg. naderen, doch waarvoor geen merk '•«schikbaar is. Het is der boeren slechts toegestaan deae en gemerkte dieren aan te houden, wanneer «»wide tien dagen, umzenden zich zullen verdringen rond dé modernste producten der autómobielindus- irre. klmkt het bijna ongelooflijk, dat nog i-nnnr zee-en-dertig jaar terug, in de Noord- HoHaudswh© Wienngerwaurd, de bekennat van h. Necteiiandsélve automobilisme heeft gesW.au. Wan neei Dirk Kuiper> de neator onzer/ beroepschauffeurs, de eerste Nederland©! die het volant hanteerde, uit di0 oerdageu vertelt, moet men onwillekeurig glimlachen, hoewel zyn verholen even authentiek aw geloot waardig zijn Hij was m die dugen koetsier bij uoüarts Backx, the een uitgestrekte practijk waar nam en reeds herhaaldelijk voor „een uuto bewerkt was. Kuiper gaf ten slotte den doorslag. Ken erkend ingenieur had den UQtar;» gewaawchuwd vèoi liet Veelvuldig warmloopen der nieuwe benzinewagans. Hij weet er niks van had. Kuiper geant woord ais ik de assen van net rijtuig niet smeer worden ze ook warm! En Kui per was deskundig; hij li ad ervaring met •-loomdoischuiachuieB De cider voor de Daimler Victoria werd dus geplaatst. Koopsom f 3001).-. Twee-, cylinder met gloeikopontsteking. motor ach- '«r, waterreservoir vóór, nemoverbrengmg met vier veraiieliingen, gummi-rijtuigban- den. vier plaatsen binnen en twee op den bok, maximum-snelheid 25 K M. Per trein werd in October li®6 de eerste auto vooi ons land aan de Weesperpoort te Amsterdam aangevoerd. D® ondernemende auto-importeur, de gelukkige kooper eif zijn chauffeur waren allen op dat gedenkwaar- <l>ge oogenbhk aanwezig. Geen hunner even wel mocht het gelukken de nieuwe machine op gang te krijgen en bij navraag ju de hoofdstad blees; er niemand te zijh. die raad wist te schaffen. D© eenlge uitkomst wa« de fabriek. Zeven dagen later reden een automobiel- handelaar, die straalde van trots en geluk en de inmiddels gerequireard® fabrieksmon- teur het Noorden in en door een haag van onthutote dorpelingen beleefden zij een glo- rieuzen intocht in de Wieringerwaard. Nog drie dagen zouden de twee experts na <je aflevering blijven om Dirk het rijden met den wagen bij te brengen. Echter geen van beiden had lust om op de smalle wegen in bet waterland het stuurrad uit handen fa geven. De rijles bleef uit. Zoo stond, toen de deskundigen naar den trein waren gebracht, de pionier Kuiper met zijn nieuw© rijtuig alleen voor den nachtehjken terugtocht naai het dorp. Het was een grondige vuurproef met all© tech nische wederwaardigheden uit dien tijd twee maai drie emmers koelwater benevens' een keer of wat schoonmaken der brandy Maar Dirk Kuiper, die stamhouder van een compleet geslacht chauffeurs zou worden rijdt niet thaijs een der drie zoons, den Anwterdainacbea Hoofd-commissam - wtw «r de man niet naar zich spoedig geWonaen schepen vertrokken, Voo, dit werk worden extra-bijslagen verstrekt. Het normale ver keer is eehter tijdelijk ook hier reeds ge- l staaft OpVarend van Botterdam zijn gia- termorgen nog schepen vertrokken. Bij Dor- flreoht en Gorinohem zoeken eohter de Rijn- schepen reeds de winter/laven^ op, zooah ook in het Duits olie Rijngebied Gistermor gen zi)h' van LobiUi nog veje schepen naar I tie Ruhr vertrokken in de noop nog hun Hij lcwam heelhuids thuis. Negen en een half jaar lang reed de no taris met zijn Victoria, opzien 'barend, waar hij kwam. Het waren roemruchte dagen uit I d*Vl='pf,ctuedeni» van ons automobilisme. Toen Alkmaar voor het eerst, genomon j moest worden stapten vier dienders voor liet rijtuig uit om de bevolking te beocher j men en vrij baan te maken. Bij het eerste bezoek aan Amsterdam was het d© chef van het Voerwezen zelf. de Hoofd-Inapecteui van Oost, die het vehikel besteeg en het de *tod dooi loodste om or tonslott© het predi- aat ..veilig' aan t« vcrleenen De Victoria van notaris Backx was het, «ho het eerste conthcl auto-voetgaixger ver bek te, het was behalve d0 eerste auto. die reed. tevens ook tic eerste Nuderlandecho auto. di© niet verder kon en .on panne' stond in. i.utjewmkol. Daar ploeterde de eerste chauff.*ur-mochatncien twee volle dagen, daar demonteerd© en monteerde hij de gehe le ukAoi en het verdere meciianick om eindelijk t® ontdokkeu. dat een verstop te uitlaat het eemge euvel was. an rijbewijs Wist niemand. Ken door de Koningin eigenhandig geteekende acte was nummer- en rijbewijs tegelijk en machtigde Ku.per met het, gevaarte t© rijden. K«m, der oorschriften bevatte het verbod om bij mist Ifnrder te rijden dun 8 K M Drommen*volk hegoimdden de eerste auto. het rijtuig zondar paarden, op haar ontdek kingsreis doorjiet land. .Soms werden er centen uitgegooid door den notaris pni zich tenminste van d.e jeugd tijdelijk te bevnj- d«q, Geen paard dorst voorbij Uok met wan neer het voertuig stu stond. Meuscheu l ings den weg zagen met ontzettang de won dere verschijning naderen, di© de duivel zeil wol kon zijn. Velen Van tien stapten zoo ver achteru.f, dat zij in de sloot terecht kwarten. Om de boeren niet van de wijs te bren gen werd voor de paarden om drinken ge vraagd als het. koolwater moest zijn. Bom- nngen overleefden het nauwelijks ais de r.otan, dan vertelde, dat de paarden ach terin zaten, daar waar de brandei* gons den D«t aura nog 11M„ geleden. 1 Dirk Kuiper w thans chauffeur in ruste in het dorpje Santpoort. Hij heeft alle pha- lTt T', 10(.ntL^\kike^n« kunnen bijwonen Van 25 tot 115 K M Want nog dertien jaar Ixv iced Kuiper in dienst van Minister Cremer een zwaren Spyker door binnen- en buiten- j land. Ken uuieke loopbaan Zes-en-dortig ja^r geleden! Nimmernog Wist benig ander vervoer middel zich zoo snel te ontwikkeien en de .vereju te veroveren. Zes.-en-dertig jaar- geleden kwam d© eerste auto. iu ons land. Gok nu weer «taan. de lielamratellenrtA.. uit alle deelen van liet land gekomen, aan" het W eospeipoortstation. riefR'Ar1"^ VOere" 40 b6aoek"« naar A.ï.-gebouw, waar honderden merken m onaDienbare rijen steun tenteengesteid Kijken, proefrit, koopen l'raetisch ge- sproken gaul de nieuwe auto mec nalr tn dan te bedenken, dat nog maar en-dertig ,aar l eetóinming te kijnnen bereiken. Krant, e, Keeir verandering in de weersgeateJdbeid dan zal de Kijnvorul vrijwel stii liggen. De nu nog onderweg zijnde schejien zoeken iiun e mdl>es temming te bereiken, maar nieuw© reizen worden met meer onderno men Schipbrug te VreeswUk wegge nomen. De schipbrug tusschen Vreeswijk V lanen wqrdt. ui verband met het vele drijfijs ui-de rivier, weggenonjen. De overtocht geschietlf thans per pont en per net Puroll Harde, ruwe of gesprongen handen worden in één nacht, gaaf en zacht mei t Beste voor de handen Doos 30 «o 60 ct. Tube 80 et. Bij Apothekers en Droqistea. Overtocht te C'ulemborg geutremd. Ie Ouiémhórg is de boot weggenomen, de vertodrt is geheet gestremd. Do schipbrug te Doesburg weg- per z.g, sumumeraire big 6 betalen, ei wijl een normaal oormerk slechts 26 cent volgt dus. dat er binnenkort biggen zullen worden opgeruimd, niet om dat zwak of mager zijn, doch omdat ze -surnumerair" zijn on den boer dan r 6 ner stuk zullen kosten, om ze te Houden, tenzij te voor dien tijd een geweldadieen dood op de boerden] sterven Op 31 December: J«5.671 geheel weridooxen. Het departement van Bmnenlandsche Za- kon heeft aan alie gemeenten verzoobt m Je eerste week van Janoari 1933 op te geien n 'T'iiT"0.», werkloozen 31 Dec 1932 ais werkzoekenden bn de I fiJfla,t^fijke organen der arbeidsbemiddeling I «meniale, net aan.a! te werCX Ie werkverschaffingenwaren mgra,,,..^ j en" I Bi) het siunensteiien van net overztent ^iJR gegevens ontvangen van 1053 gemeen, en met 7.841.842 inwoneis. In die gemeen- en stonden op 31 December i93tj ingeschre ven 366.671 geheel werkloozen en 21 839 ge deeltelijk werkioozen. waren" n24 ?emeen,en met 78 546 inwoners TmV sf binnengekomen Op 26 November 1932 stonden bij i960 ge- I deeltelijk 19'75' ckmkngde BBR1CHTRHI H«t ijs en de scheepvaart. De Waal eu de R(jn »0| drjjf(j,. De «eheepvaiu-l vermoedelijk Wogen.-, ijsgang is gistermui^eiï do schip brug te Doesburg weggenomen De over tocht geschiedt met een boot dei reedenj Tengbergen. De Geidersche Tramweg-Mij heeft m verband hierniod© den tramdieust over de geheule lijn gestaakt- De hanuui dienst, met autobussen is ocliter intact ge laten Alleen moeten pa»*ugiers overstap pen. Schipbrug by Deventer wegge- Gistennorgen is de suiupbrug nyex «jen IJsel bij Deventer weggenomen wegens het diijfys. Uit Schoonhoven. leiigevolge van den ijsgang m de Kek u» gistermoigen de niotorveei-pont Sohoonho- ven--Geikenes uit de \-aart genomen, zoodat de verbinding over Schoonhoven roet de .-Ubla-tsOTwiiard voor alle voei-tuigen verbro ken is. Voetgangers worden met een motor- bootje ovorgfaet. doch de?» dienst geschiedt met regelmatig. Arnhem. .icpipbrug weggauomen, vervoer alleen voor personen pei stoomboot. GvorWclii 7314 7364 7433 ll)(j 7875 7964 8903 KÜ04 7719 8764 8862 oW4 188 61 lül 447 619 6S7 89S' 918 1112 1144 139 142 161 380 396 434 564 676 617 863 872 ijl 996 1041 1079 4WWIL tont weggenomen, overtocht alleen voor voetgangara en wielrijders. Wijk by Duurstede. tont weggenomen, alleen voor passagiers l>er motorboot. J. F. Wi i Te Bad Nauheim la gisteren, 64 jaar oud ««rletteu de heer J F Wegener.'m ie™ dire^rr ratt de„lauwe Apadoarnsch. De h-er Wegener, die Ie Apeldoorn een kSenJ"taaï"de Kleedde tal van functies in het onènhore raad van Apeldoorn en van de Kamer van Koophandel voor Sailand, voorzitter van de Vereenigmg voor Vreemdelingenverkeer te 1 Ap"Jrt0!ü.' <(w frovinclale staten ran ttelderlaad. oud-lid van den «emeeTTT raad van Voorst gemeente- drrtl de?k j, 'meSïi' ls "TOr °'a' d mH "waar dri'i'is b«<iekl moot I 4"T,"n" n°8 S«hta met de moot te moeite gaande gehouden kan wor- "zrzt W1S gistermorgen hal,tien nog ijsvrij, doch men verwacht, dat de scheepvaart spoedig geztremd zal gijn. ,ir Bi, u ,V0K" Semeld' d14 a" ™)n dsar over de geheele breedte met "1* T bBdek' "e scheepvaart ia ltiS; 8 gestremd, lot gistermorgen hllfUen weren slechte enkele schepen Inge- klaard Aten is ,„.ns bezig de TnleX Sort Verwacht «wit, dut bin. tiejikra-t de scheepvaart Volkmnen stilgelegd Gitrtennorgefi halftwuaif was de Waal "oor Nijmegen over de geheele breÏÏte mra zwaar dn,,,,s bedek,. Met behulp Tn ktaohljge stoomboot tracht men den vee. tendtensl nou gaande te houden De sohe- rlhh Z""h n0g op de r,vior bevonden hebben in de Nijmeegsehe haven een goeri heenkomen gezocht. De ammroier "aifTte brugwerken had een«e dagen de Lentsehe zijde een lange loss Deze wordt thans door de sleed» m omvang toenemende schotsen bMrJw én zal wel verloren zijn. De zeilvaart door het waalkanaal 1, gistermo,™ gesLl" ftownwmrt ,af Wol spoedig moeten toi' ten"\vorden" Sluiting scheepvaart aanstaande tehe^n vrnTL?"" «i'tennorgen nog versehiUeude Veerdienst op Slerwwijk en op Woodri- cftem ongeregeld Culemborg. AUe verkeer stopgezet. De K.N A.C. deelt mede 's-Oravendeel. Wieldreoht overtocht voor voertuigen gestremd. Personen en rij- wielen worden overgezet Dordrecht Papen- drecht overtocht mogeljjk alleen mrt eenlge wrtraging. Arnhem schipbrug weggenomen, overtocht alleen voor voetgangers en lichte goederen per boot. 1 n-1 W ttjrir-lovertocht voor auto's ge- -tremd, voetgangers en rijwielen tvordai l«*i stoomboot o verge zat tot 12 uur Monnikendam—Marken over he, y«. Het is thans mogelijk het eiland Marken over het ijs te bereiken, per schaats sleede of ijsboot. RADIO-NIEUWS. Programma H iv e r h u m 5.30 Orgelspel Joh Jong Rainier Bennink. xyloplioon-vibrafóon Joop I i:il.Ikuè*t- hawK'ianguitaar. 6.00 Nap de KFim. viool: J0 Kichhefer. piano, loco Fuld, I /ang; Joseph Gompers. lezing. Joodsnh uur- tje; 7.00 Weekoverzicht Jaar Oudegeest; 720 Muziek van dezen tijd door het V A.R.A- orkest o. 1 v. Hugo de Groot. 8.00 „De or- gamsatie van d® landarbeiders" 8.20 V.A. j R A.-orkest o. I v. Hugo d© Groot; Floton- Alber' de Bo°y- 9® I A K.A -tooneel o. I. v. Willem v. Capel- 1« n De Vliegende Hollander" v Herman Heijernians; 11.00 Vaz Dlas li io Oramo- j t'oonmuziek j Huizen 5.00 Kinderuurtje mevr. L. M l (i. Veer-v. Engeland, mej. T. Btroak- i vu? 'tT1*- Tej k Lucas' P'ano- 6 00 Max I K Gerisch..Duitschland in 193&" 615 Spreker Schipper. 6.30 Cursus Engelsch voor beginners 7.00 Onderwijs voor de bin- nenram-t8.00 Het Harmonieorkest der i N C R V. o 1. v Piet van den Hurk Spre- kers namens de Oeref. Zondagsschool-Ver eenigmg ..Jochin" ds. 4 G Feenstra I den Hoeft 8 20 ds J O. Feenatra ,'.De Zondagsschool nis wereldverochijnsel' 8.50 tien Koof ,.De Gercf. Zondagsschool als voomaamale livnneelisatie-middel' urn Orkest 9 5C Vaz Dtas 10.45 Oismofonnmu. SADIO TFI.EfiRAFISCH WEERBERICHT 25 Januari. Vorwachting Matige, oostelijke wind Helder tra licht bewolkt Droog wser 8tren- ge tot mftige vorst. 461e NKD. STAATLQTERIJ. 3c kluHue. Trekking van Woenodag 25 j, Hooge prjjzen: n 15.000,775 I 1000.16737 400.—: 1678 6073 1 200.—: «9 1698 11828 14284 100.—: 2410 4600 6869 6732 8482 ugh, 16227 15338 18162 18477 20978 Prijzen van 70.—: 97 115 127 303 421 506 669 582 ,1 892 102410M107312(» is» 1231 1299 140, 1636 1661 1939 2108 2300 2361 2629 2636 2664 2708 2736 2737 MJ 2918 2934 2987 3070 3086 3219 3301 3S0i 3610 3692 3875 4011 4167 4204 4260 2 4C26 4692 4666 4670 4728 4749 4822 m 4814 4936 5038 5194 5225 6228 6337 3'ro 6416 5515 5640 5694 5634 5666 5756 53 r cbOS J»8 5 5902 6907 6139 6169 6316 6478 6009 6555 6792 6822 6829 6916 6957 1 7087 7183 7297 7311 7636 7655 7697 7853 8068 8400 8601 8634 BH |B| I 6019 9093 9170 9229 9264 9300 932" to» 9670 9699 9718 9760 9907 9996 10093 lC»o 10431 10499 10628 10719 10747 10M U002 '11243 11344 11423 U448 llsss 11847 11876 11881 12069 12071 12128 2 12404 12537 12574 12582 12634 U640 2é 12742 12774 12800 12851 13160 1333^ l3S< 13712 13884 14166 14275 14433 14420 1441» 14473 14494 14504 14653 14813 14825 149.; 14933 14998 162U 15518 15563 16^1 ,6 16199 16389 16373 16477 !66O0 l«ni 15912 169üi 16998 17029 17042 17065 17-Uj 1.496 17604 17518 17548 17726 17726 177K 1:940 17971 18086 18209 18249 18385 18488 18608 18702 18911 18929 19039 19155 19181 19300 19473 19592 19640 19651 19694 39734 ""Si 19884 19922 19928 20003 20111 20270 ■rt 2^ 2059, 2^ 20889 20,9, 20k, Nlateni to 257 274 m 46» 514 525 713 803 834 948 951 959 1159 1173 1180 11,94 1217 1230 1246 1252 1270 1271 1275. 1379 1440 1453 1489 149. 1603 1567 15sl 1686 1637 1680 1690 1756 1781 178» 1831 1921 1929 1938 4016 2068 2109 2177 2189 2270 2281 2282 2287 2304 2357 2383 2407 2457 2 M5 24.8 24t9 2485 2504 2505 2614 2518 2548 2054 2563 2568 2687 2597 2614 2649 >654 2065 2814 2838 2859 2871 2876 2982 3W4 3074 3165 3170 3181 3217 3221 3248 3254 3294 3303 3326 3358 3421 3509 3518 8526 3534 3555 3570 3585 3689 3635 3648 3676 3.0b 3727 375Ö 3759 3787'3795 3813 3941 4022 4044 4081 4107 4158 4223 4256 4266 4S7o 4409 4449 4466 4498 4558 4560 4576 4018 4679 4707 4791 4831 4885 4867 1968 5032 5087 5105 5110 5148 6195 5200 5842 5846 5354 5408 6438 5554 6626 5628 5662 H.63 5678 6684 5699 5704 5713 5738 5892 5329 5861 5875 5900 5904 693» 5943 519S 6013 6021 6003 6115 0275 6322 6837 6347 6383 6433 6434 6474 6524 6560 6575 6532 6628 6712 6760 6784 6797 6820 6825 6849 0866 6-393 6827 6933 6903 6971 6974 6*78 6996 7044 7084 7097 7121 7164 7177 71»! 7198 f807 7254 7316 7334 7359 7423 7424 7462 7403 7484 7536 7021 7628 7660 7576 7687 7769 7772 7861 7874 7891 7895 1939 7955 7968 7972 7974 8018 8081 8036 8051 8115 8146 8140 8170 8205 8210 8314 8319 8549 8419 8420 8467 8470 866 8567 8575 8618 8672 8762 8797 8824 8829 8833 stól 9«i0 9152 9174 9178 9222 9248 9275 f?95 9115 9339 9347 9361 9395 9410 9421 9448 9476 9684 9691 9615 9629 9636 9640 9684 9768 9795 9889 9914 9936 9951 9966 0991 10053 10088 10095 10104 10146 10273 10301 10365 10418 10419 10427 10437 10450 10472 10607 10571 10573 10581 10602 10614 10627 10630 10698 10724 10736 10739 10754 10794 10821 10870 10879 10882 10934 10952 10989 11021 11062 11083 11085 11144 11153 11218 11242 11324 11327 11342 U409 11410 11404 11620 11557 11563 11570 11040 11687 1W<6 11777, 11780 11794 11829 11866 11872 11879 11882 11884 11893 11894 11913 11934 12006 12038 12067 12069 12109 12114 12123 12i«v 12168 12210 12213 12219 12237 12263 «3il 12388 12389 12478 12505 12648 f2623 12785 12753 12757 12805 12839 12842 12846 12)99 12905 12912 12935 12964 12991 130Ó4 13706 13046 13086 13096 13168 13177 13229 1.H234 13266 13267 13295 13382 13438 13442 13485 13502 13509 13522 13526 13547 18572 I36SÏ 13665 13694 13717 13721 13732 13756 1S762 13799 13864 13887 13909 13954 14098 14147 14157 14202 14266 14293 14328 14345 14458 14466 14482 14487 14531 14587 14614 14788 14732 14737 14760 14770 14838 14843 14851 14895 14896 16004 15103 15124 16186 15)9» 15269 15295 51314 15335 15341 15391 1343» 16464 15484 15508 16511 15623 15542 16344 16561 16602 15622 15671 15697 15708 15)3! 15776 15848 15856 15869 15868 15866 15985 16030 1602 10055 16076 16080 10100 16147 16180 16244 16252 16280 16321 16366 16)07 16430 16435 16472 16502 16627 16670 ltöfe 16639 16702 16713 16714 16720 16732 16742 16830 16831 16848 16871 16901 16916 1708» j 11026 17039 17051 17172 17296 17383 17330 17404 17452 17466 17505 17527 17560 1762» 1 17649 17666 17696 17709 17765 17760 17818 17819 17866 17878 17876 17883 17953 18002 18006 16019 18038 18061 18087 18165 18198 - 18197 18198 18201 18205 18227 18316 18347 18365 18370 18394 18895 18455 1851» 181(86 18541 18569 18663 18729 18806 18818 1883» 16841 18906 18918 18934 18947 18977 18S8& 18991 19016 19021 19044 19053 1902 19992 19094 19104 19137 19258 19204 19268 lllU 19330 19333 16359 19886 19402 19403 19478 19500 19662 19639 19661 19682 19698 19698 19710 19735 19746 19760 19792 10793 19fJi 19823 19967 20029 20057 20060 20068 20089 20117 20126 20192 20237 20346 20365 20377 20399 20408 20444 20486 20616 20627 20651 20615 20683 20703 20780 20811 20846 20006 20918 20066 20999 21000 Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Gouda en Omstreken. Niaj wjAirgrsda van don Voorzitter In de hedenmiddag gehouden vergadering Koophandel en Fabne- heeft de v«n dê Kamer ten voor Gmid* en Omstreken Irzitter, de heer Hermann A. Schreuder L een nieuwjaarsrede uitgesproken. jj, deze rede wyst de heer Schreuder erop I oe 'de «Hsis steeds dieper haar srempel op het zakenleven heeft gedrukt: 0 verwachtingen van hen, die in den af- jreloope" zomer, tengevolge vfln prys- en Koersstggingen, gunstig waren en een op levihg meenden waar te nemen, werden iia die periode wederom ernstig teleurgesteld- Agn de rede van den voorzitter ontleenen vVd verder, dat uit de beschikbare gegevens "toch ook niet bléek, dat het economisch peil ,eruei was ingezonken. Dit is dan bok, naar zyn© ineenihg nog ue toestand van het huidige oogenblik. We hébben, naar zyne meening het diepste punt van deze crisis inderdaad bereikt, doch zullen, onvoorziene omstandigheden builen beschouwing gelaten, ons daarop nog zeer ling voortbewegen. Ik sprak, aldus de hepr S., over ^onvoor ziene oms'andigneden en ik zou vraag mm U willen voorleggen, of niet het laatste jaar deze in zeer groote mate heeft gekend \emen we alleen de diverse regeeri'ngs- maatregeien tn binnen- en buitenland, dit' tliander in sneltreinvaart zyn opgevolgd, ïoo zelfs, dat he* vaak voor een „insider" ,uét was b.\j te houden. Iedere week bracht nieuwe gebeurteiu.-- oen. Geen week gmg voorby, of als il^tet .secretarie van de Kamer kwam, legde de secretaris my daar nieuwe moeilijkheden voor, die ten opzichte van liustric m dtn ivog wuren|^| ls het dan wonder, dat er eep groot© on zekerheid en oniust zich van de zakenmen schen meester heeft gemaakt en dat zy er naar snakken, dat het oogenblik wederree- re, waarop zij zich met alle overgebleven kracht en energit opnieuw kunnen wyde». u*n de stabiliseering hunner bedrijven? Het word, bijna vervelend, om in iedere Nieuwjaarsrede opnieuw te moeten spre ken over de verhoogingen van invoerrech ten, beperkende maatregelen etc., die de export belemmeren. En toch ook dit jaar heeft men nog steeds niet in^zien, dal men met al deze beschermend© maatregels van land tegenover land er niot komt. Alsof het „bon ton" is gaan daaraan ook do steden mededoen en krijgen we het bn- verkwikkelyke schouwspel te zien, dat men elkander werkkrachten gaat weigeren. In ons eigen land heeft de toestand ook offers geëischt. Nog steeds tellen wy «en getal werkloozen, dat ons de grootst moge lijke zorgen baart, en ohs vooral met het oog op de toekomst de vraag doet stellen, vafke bronnen moeteji worden aangeboord om aan de steeds uit wederkeerende finan- cieele lasten het hi>ofd te kunnen bieden. De industrie zag zich Voor een groof ge deelte hare afzetgebieden verder ontvallen, wellicht zelfs gingen deze voor goed voor haar verloren. Het zoude goed zyn, indien zij alles inspande om andere gebieden te Neroveren, zoo noodig met concentratie der bedrijven terwijl het voor sommige ook niet ongewenscht zou zyn hun bedrijven in over- ««stemming te brengen met de binnen lundsche vraag. En hier kon ik als vanzelf op de leuze, die in het afgeloopen jaar heeft geklonken en waarbij het gebruik van Nederlandsch labrikaat werd gepropageerd Hoeveel Nvaardeering men echter voor hetgeen ge presteerd werd op dit gebied moge hebben m i. zal een dergelijke campagne niet eer der succes hebben, of Nederlandsche arti kelen moeten ook inderdaad kunnen con- curreeren in pr\js en kwaliteit. Zoolang dit "iet het geval is, moet m.i. elke opwekking om inlandsche producten te gebruiken, falen, temeer waar ook niet bereikt wordt, dat middenstand en industrie in deze één tyn trekken. De bouwnijverheid werd zeer ernstig door de crisis getroffen doordat geen uitbreiding aan bestaande bedrijven werd gegeven en er geen geld disponibel bleek voor eigen bouw. De export van kaa*. De export van kaas ondervond in ons district sterk de nadeelen van de in Duitsch- j*®d geldende deviezen-maatregHlen, terwij! de afnemende koopkracht van dat land een ^langrijke factor was van de vermindering, bovendien ondervindt de Hollandsche kaas I ia sterke mate de concurrentie van kaas- i forten, die gefabriceerd worden in landen, j den gouden standaard verlieten en daar •or in staat waren tot prijzen aan te bie- T'J n°g lager z«n de reeds zeer dnl n r^Zen van bet Nederlandsche pro- j f^°ven<ilen ging de kaashandel het r 982 *n met belangrijke onverkochte lZlH stammende 1931, die niet te 4 aeeren waren en zeer belangrijke ver- zen brachten, waardoor een zekere druk tii. *a.rktpofllti* van kaas uit de Pr°duc- Shu? m tfc ïiggen- whir!!*, invoering van de Óttawa-over- tomst ,9 ook Engeland dit Nederland JooT uTT1 gaan belafften, terwijl thans Dito*! L °0pen van bet Nederlandsch- héiien drelg©n^8Ver(*rag nieuw(' moei1ijk- goerinJ3 ^6r de dure plicht van onze Re d't beL^i;i,ZOrg k dragen, dat ook vóór hWl£ artike' d,t 0xPortgebied be- 'Wtt Hmü 611 ^'an ten handel heeft nauwe zich in donT verm°®den, dat de toestand nan van jaar zóó zou kun u*d®rden omzet, maar tevens een jaar, waarin op een groot deel van dén verkoop alleen op de valuta een verlies werd geleden van 25'L of meer, waardoor menig exporteur van zyn vlottend bedryfs kapitaal is ontbloqt. De algemeene toestand in de Metaal industrie is in 19<12 aanzienlyk slechter ge worden en in sommige bedrijven werd ver» korting van «werkweek ingevoerd, terwijl een zeer groot gedeeUe van het personeel moest worden ontslagen. In het laatst van het jaar echter vertoond© zich een kleine opleving in dit bedrijf. Niet mO©t echter worden vergeten, dat, ai kan men spreken van een kleine verbe tering van den toestand in enkele bedrijven de prijzen welke thans bedongen kunnen worden, uanzienlyk lager zijn dan in 1922 en dat de toestand nog uitermate onzeker blyft. De \erf- en vernis branche had ernstig onder den ongun»t, der tijden te lijden en aoekt nieuwe wegen om het tekort aan op drachten op andere wijze aan te vuilen, terwijl ook in het afgeloopen jaar de tijds omstandigheden ni©t zonder invloed waren op «ie loodwitfabricage. De dakpannen- en steenfabrieken hadden zeer veel te lydeq van de algemeene slapt»- in het bouwbedrijf. Zoo werd in enkele fa brieken de productie tot de helft beperkt, terwijl de pryzen zeer ongunstig werden beïnvloed door de groote voorraden, welke zich op alle fabrieken bevinden. in den zaadhandel waren de omzetten vry normaal; echter was het winstpercen- j tage door de buitengewoon lage prijzen der meeste artikelen te laag, zoodat ook in deze I bedrijven alles in het werk gesteld wordt om de onkosten lager te krijgen. Doordal de afzet ri» hoofdzaak aan landbouwers en kweekers geschiedt en juist deze bedryven I zeer slecht .gaan, komen de v orderingen zeer traag binnen. |>e Plateelbakkerij. De plateel bakker jj is, tengevolge van het ontbreken van export zeer ongunstig be- invloed geworden. Ondanks de contingen- teering van aardewerk bleef de leverings- mogelijkheid op eigen markt zeer beperkt en opmerkelijk is het, d»t juist het laatste jaar Italiaansch ajfdewerk in zoo belang ryke mate hier op de markt is gekomen tegen prijzen, waartegen onze inheemsch* aardewerkindustrie niet kan concurreeren, I De meubelindustrie. De meubelindustrie maakt momenteel wel een zeer raotilyken tijd door mede ten gevolge van de geringe koopkracht in Ne- derland en den daar heerschenden angst om groote voorraden in te slaan, en door den buitenlandschen invoer tegen pry zen waarvoor hier te lande niet te producecren 1 valt. Kr wordt thans door vele fabrikanten 1 beneden de productiekosten verkocht en 1 tegeq prijzen lager dan 'hi 19*4. Komt-er gcen vèrh'ooging van dit prijsniveau, dan zal er een algemeene loonsverlaging moe ten plaats vindtpi. Wanneer men dan ook ziet, dat buiten ons district groot© meube! 1 bedryven geheel of gedeeltelijk moeten worden gesloten, dan kan worden gezegd, 1 dat de toestand ook in deze bedrijven kri- tiek.begint, te worden of het al reeds is. J Aan tai van maatregelen werkte de Ka mer op verschillende wijzen mede, hetzy ad vacerend, hetzy uitvoerend, hetzij inter- medair. Toe,! de toes.and in Duitschland tot groote moeilijkheden leidde voor den Ne- dtrlandschen handel door de geldende de viezen verordeningen, gaf onze Kamer het j voorbeeld door, met toestemming van den 1 Minister van Buitenlandsch© Zaken, een zitdag te doen houden door den Nederland- schen Consul-Generaal te Dtisaeldorf, die een zeer groot aantel personen en ofgani- saties op de meest welwillende en uitgo- breide wijze heeft voorgelicht. J Bijna dagelyks heeft de Kamer hare be middeling verleend, behalve by de uitvoe ring van diverse contingenteeringsmaatre- gelen, ook by de afgifte van verklaringen ten behoeve van door de deviezenregelinge: I by onze Oostelijke naburen, gedupeerde I handelaren, een arbeid, die vaak zeer veel tyd vergde door de controle. In den omtrek worden tal van wegen ver beterd en werd voortgegaan met de vaart- urbetering Gouwe en Hollandschen IJssel, terwijl ook de spoorbaan Gouda—Alphen a U. Rijn haar voltooiing nadert. Wellicht met het oog op de tydsometan- digheden maakt de Directie der Nederland sche Spoorwegen nog geen haast me: de aanbesteding van de stations- en anoere gebouwën langs dit traject. Ik verwacht daarom nog niet, dat deze lijn reeds dit jaar ir. gebruik zal worden genomen. Het is toe te juichen, dat de Spoorwegen uileindelijk hebben ingezien, dat de verla ging der spoor vrachten noodzakelijk was. Dat deze verlaging echter ten koste zou gaan van het verkeer op het baanvak GoudaSchoonhoven heeft niemand kunnen vermoeden en de Kamer heeft zich er dar. ook ten zeerste tegen gekant. Hoewel een gering resultaat inmiddels is verkregen, is met het verzoek om deze l\jn weder in haar ouden staat, n.l. dien van „locaalspoorweg"' j te herstellen, waardoor tévens beter mate riaal in dienst gesteld zou worden. Met groot leedwezen is het dat wij teen- nis namen van het ontslag- van het lid der Afdeeling Grootbedrijf, den heer G. van 1 Lange. Spr. besloot met de beste wenscben voor hem en zijn gezin dit te spreken. Bestrijdt de Overal staat U bloot aan het Jjejmeftingsgevaar. Op straten en pleinen, in de tram, in de bioscoop, enz., overal loert deze geesel der menschheid op U. Houdt daarom, voornamelijk in tijden van verhoogd griepgevaar, steeds de onovertroffen Aspirln-iabWten bij de hand, om bij de eerste kenfeeke- nen van een griepinfectie dit uitstekend middel te kunnen gebruiken, hetwelk het lichaam op uitnemende wijze ondersteunt in den strijd tegen de binnengedrongen ziekteverwekkers, de koorts doet verdwijnen en daarmede verdere gevaren voorkomt. eenig op de wereld Weiger namaak en let er op da» op elke teblet het woord BAYER* staat. Prijs 70 ets. STADSNIEUWS. iteuala, 26 Jan. 1922. Hat ijs in Gouda en omgeving. De vorst der laatste dagen heeft liet ys, «lat in het bugrn der week lufcr en daar nog onbetrouwbaar Kas, zoodanig versterkt, dat tnans op slooten ©u vaarten ka« wor dt» gereden, al is het nog steeds geraden do noodige voorzichtigheid in aent te ne men. Verkeer l.oudalteeuwykBodegraven De ijaciub heelt een baan uitgezet van af den lol te Oud-Keeuwijk tot aan het v oonwagL-nxanip onder Gouda. Vandaar kan worden overgestapt op d? sloot, Jie veruintung geelt naar den Graaf Floris- v,eg te Gouda. Wedstrijden Morgen zullen wettetryden worden ge houden m Gouda, Gouderak en Iieeuwyk. Het yg op de Plassen. Hel ya op de-Plas Gr&venbroek, acjitei het Caiee van Dam is berydbaar, terwijl «■uk op „Eithueven" een baan wordt ge reedgemaakt, die Donderdag wordt ge opend. Die ligt in de luwte. Het thee-huis I Vete KLthoeven wordt heden ook gereedge- i maakt ohi d© liethebberS(9ters) van de I yssport gelegenheid tot tW en verkwik- j King te bieden. j Voor de Piassen gelift "iu «fubbele mat- j ue voorzichtigheid te betrachten. Het ijs ia de omgeving, D© verbindingswegen van uit deze ge meente zyn berydbaar. In den Krimpe- nerw aard zijn de ijs wegen door den IJs- Uond 'als betrouwbaar riangegeveu, zoodat tic geheel te doorkruisen is. De Rihgvaart van Moordfecht af tqi Vteddlnxveen heeft hier en daar yog lang vakken gehad van den wind. Deze zyn thans dicht, èn ook wel berijdbaar, t/^oor wedstrijden acht de ijsclyj) Moordrecht de Kmgvaart in 't midden echter heden Yvoenadag nog niet sterk genoeg in grootere wateren is veel ijs, het ver keer per schip is Zoogoed als gestremd. D© naleving van de maatregelen der Crisis-Zuivel Een kaasproducent ©n een kaashan delaar gestraft. D« Cri8is*Zuiv©l-Ci'nUttle brengt ter alge meene kennis, dat wegens nieGnaleving der 1 yeldende voorsoluiften is ingetrokken voor den tijd van een half jaar het erkennings- bewijs van een kaasprodueent, terwijl van een kaashandelaar voor den termijn van veertien dagen diens bewijs van inschrij ving ais zoodanig veneens ingetrokken werd* Met hel oog op <1© financieele schade welke uit maatregelen aJs bovenbedoeld kan voortvloeien, wordt belanghebbenden ernstig in overweging gegeven zich stipt te gedragen naai de ook in hun belang door de C'.Z.C. getroffen maatregelen. iDe gevolgen van was smelten op h©t vuur. Maandagavond omstreeks 5 uur ontstond een begin van brand in de keuken by R. O a d Zwarteweg alhier. De bewoner was in de keuken bezig in een ijzeren pann.-'-je was te smelten, dat vlam vatte. De pan met brandende was heeft hjj nog bulten de keuken kunnen perken en heeft daarbij eenige kleine brandwonden opgeloopen aan zijn handen. Verzekering dekt de schadé. 50-jarig jubileum. Op 2 Februari a.s. hoopt de heer J. Eyk- hof, alhier dep dag te herdenken waarop bij voor 50 jaar bij de fa. Stigter in dienst trad. Ring van oud-leerlihgen van Laiujbouwcureuagen. Op Vrijdag 27 Januari a.s. gal in de bovenhaal van de „Hariponie" d© 3e Ring- avond worden gehouden voor de oud-leer- fingen van Landbouwcursussen. Vertoond zal worden de coöperatle-fHm f. De groote gedachte'' waarby de heer Ir. T. P. Huisman een toelichting zal geven. Ej zal gelegenheid zijn vragen te stellen over de Crisis-Zuivelwet en de Oriais-Pacht- wet, deze zullen beantwoord worden door Ir. T. P. Huisman en G. Sievrörtaen. Nu door:ide gevallen sneeuw en de hard bevroren grond verschillende vogels, die gewoon zyn hun voedsel op den grond te zoeken, niet in de gelegenheid zijn dit in voldoende hoeveelheid te vinden, is het niet onwaafschynlyk dat verschillende nuttige vogelsoor-en iengêvolge hiervan belang- ryk© verliezen zullen lyden. 'Wy zouden uaarom onz© lezers willen verzoeken door verstrekken van wat voedsel en dit vooral niet te vergeten een bakje water de vogels eenigszins te helpen in den atryd om het bestaan. Het voedsel behoeft daar voor niet speciaal gekocht te worden, want de vogels zyn in dezen tyd allesbehalve kieskeurig. Wat kaaskorstjes, spekzwoerd, broodkorsten en resten van de midiiagtafei - alles in kleine siukjes gesneden vor men een welkom voedsêl; schillen van appels en bananen worden met graagte ge geten door de lysters. Ook rott© appels worden door sommige soorten geenszins 1 w as t - iPw atoPf* .1. Gbariiex-Itepeef 167.punten, 2. i»ij»eu- burg—Bchön' 146 p.Jé Depauw—Van Nevete 82 p 4 Broccardo—Guimbretière 78 p 5. Sinets -Haeizelsteen 64 p. Op 1 rende: 6 Riolili—Wambet 141 p. 7. Van Kempen- J. Aerts 80 p 8. Van He vol Van Slembroeck 74 p. Op 4 ronden 9 HaemerlynDe Bruyckei 187 p.10. l^maire— Martin 117, p 11 Ri«- lens—Van Buggeniiout 73 p. Ook de Nederlander Van Hfcfek heeft op gegeven -y. Gisteravond en in den afgeloopen nacht werd bijna onophoudelijk gejaagd. Gister avond om 10 uur waa het koppel Pijnen burg— feohun alleen Bon den kop, dóch aa het klassèment veranderde de stand. MARKTBERICHTEN. Nadeïe inlichtingen vindt men in de fe iiiustreerd© brochure „Eenvoudige winter v oedering" door J. Dry ver, waarvan nog een aantal exemplaren gratis verkrygbaar zyn by Dr. A. Scheygrond, secretaris van de Goudsch© Oriuthologische Club, Bleekers- •siugei 04, alhier. I itbetaling Ouderdoms- en Invaliditeit*»* rente. jaj Dirécteuivan het Postkantoor alhier maakt bekend, dat met ingang van 20 Januari a-s. de ui. betaling van de ouderdoms- en invalidi teitsrente zal plaats vinden van 8.30—10.30; li. Overeenkomstig de verzonden ken- sgevingon zuUt'ii worden uitbetaald: in de week van 804 1 ebt. 3 weektermy- rien; van 0 Febr.—-11 Febr. 4 weekter- mynen; van 13 Febr.18 Febr. 5 week- termijnen; van 20 ebr.—25 Febr. 6 week- termynen en vervolgens om de 4 weken telkens weer 4 weektermynen. Nieuwe Schouwburg. „De Spaansche vlieg" ©n de „Bruiloft van Kloris en Roosje". Hedenavond zou het Haagsch Tooneel-, Revue- en Operettegezelschap, dir. Theo v. Vliet, een opvoering geven van de bekend© klucht van Franz Arnold en Ernst Bach „De Spaansche vlieg gevolgd door de „Bruiloft van Kloris en Roosje", het oud- hollandsch Boerenkluchtspel. Wegens ma tige belangs.elling gaat de opvoering niet döor. (fi-gelbe&pefing in de Geref. Kerk. Door den heer Henri C. J. de Man. De heer Henri C. J. de Man gaf gister avond in de Gerei. Kerk Oen orgelbespe ling. Voor het concert, dat werken bevatte van Mendelssohn, César Frank, B. Tours, Guilmant, Lefébure-Wely, Hollius en Alph. Mailly, bestond vrij groot© beiangstelling. Degenen die de koude getrotseerd heb ben zullen in hut schóóns dat de avond ga- boden heeft, ruim beloond zijn. Het orgei is, zooals de voortreffelijke voordracht van den heer de- Man volkomen belichtte, èen Instru ment dat zicH vo'olr concerten heel goéd leent. Opvallend zyn ook de vele règistra tiemogelykheden. De organist gaf van de verschillende progriunmanummers tethnisch en muzikaal meesterlijke vertolkingen, en ds. Croes was zeker de tolk van allen toen hij de heer de Man dankte voor het schoon© dat deze met dit conrert. bracht en tevens de hoop uitsprak dat een herhaling zal kunneu plaats hebben. Kaasmarkt Woerden. 25 Jan. Aangevoerd 43 partyen. Pry- zen: le kw. m. r.m. 29—<80; 2e kw. m r.m. 2028. Handel matjg. ukaadloozb dienst. Groote brand in üldanzeal. Een brandwacht ernstig gewond. OJ.DEN/.AAL. '3s Jan. Gisteravond qni- Ati<;»sk« J0 uur i« brand ontsVi in de h hoeinuizaak van d« firma Hanterink aan de Spoorstraat allum-. De brand breidde zich 7ajit snel uit. en bad weldra het oeven- -iaun<.© peiceol, d© kruidenierswuikef van I'. d© - Koning, aangetast. De brandweer uefitto vei stralen op de vuurzee H«" perceel van H. hranddo geheel ui», terwijl de kruidenierszaak veel waterschade opliep. Do woning aan den achterkant, belioo- rétUic i>ij d© schoenenzaak, brandde v«>ox H,'ii groot deal uit; de drogisterij die aan «ion andferen kant vah het perceel is go- legen, liep waterschade qp. Beide paroooien waren verzokard. wacht, die niet een 'slang in d© hand op een lander stond, met zijn hand door eau «uit geslagen, tengevolge waarvan een sijgonc* eu eenige pezen warden doorgesneden. De gc-Wouda is naar het R.K. ziek»ttliuis m- Vieid. Hedenmorgen kon hij dit nog «iet verlaten. u Het ys in de Waddenzee. HARLINGEN, 25 Jan. Door de aanhou dende ijs v orming ia tlians de scheep vim t tusschen Noord*HoIiarid en Frieslaud go- iic-eJ gestremd. Een drietal btahfrieb-bootéü. welk© van uit Harliuigc^i 'neGben ^©tüjuqln (over de Waddenzee naar Nieuwecüep te varen, *yn j hierin niet geslaagd. Na eenige uren te heb- 1 l>en gvtraëht de» het ijs te breken/zijn uj m de haven van llarlingen terugg#ke«j«i I Ook viniaf Nieuwediep ia Vergeafs «e- i jxjogd over de Waddenzee te varen, j 'D©r aart over ïtei kanaal Horfingan- j Leeuwarden ls eveneens wegtos-vorst gw- sfretnd voor alle sdieepvaart. i9^6i' 25 Jan. TVs u. „Schaakbord", Goudsch*-- Schoenwrihkeliers en Schoenmakersver- gadering; Jaai vergadering. 2ó Jan. 8 uur gebouw Daniël E.H.B.O. Ver bandleer. 25 Jan. 8 uur Guudsche Reddingsbrigade Medische cursus voor Heeren. Geb. Blau we Kruis. Adspiranten 7—8. 26 Jan. 8 uur geb. „Tot Heil des Volks' 3e Cursusavond van de Chr. Dem. Uiiie. Spreker de heer K. van Wjjk. 27 Jan. 7k uur ,^Hurmonie" Markt, Boven zaal 3e RingaVond van de Ring van oud leerlingen van Landbouwcursussen. 28 jan. 3 uur Soc. Vredebest Schietoefenin gen Byz. Vryw. Landstorm. 28 Jan. 4 uur Zaal Kunstmin, Concours Gouda's Liedertafel. 31 Jan., 8 uur. Zaal Kunstmin Sociëteit Opa \vè«nenan( (iPnoPtTPn f!rtl>A0|tt van Ha R»^i,ïn" 1 Be Bossche Voogdijzaak vosr ds 1 Hooge Raad. Het .cassatieberoep van de èlg. ©om- missie voor kinderverpleging f« Den Bosch verworpen, i DEN HAAG, 24 Jan. De Hooge Raad 1 heeft heden in 'ra&ikamer een beslissing go nomefl in de bekende Bossci^^^ogdijzaak wantelijk op liet cassatieberoep van de" alg- commissi© roor kinderverpleging en'klnöor- besehevming te s-Hertogenbosclr tegen de •beschikking van het Hof. aldaar, waarbij mej./ B. le s-Hertogenbosoh is hersteld lu d© voogdij over haar 3 minderjarig© kinde ren. Do rechtbank van den Bosch had heC var- 1 zoek van de moeder afgewezen. Genoemd© commissi© voërd© bij dea Hoo- gen Raad aan, dat deze kindeïen in den katholieken godsdiensUworen opgevoerd on dat de moeder deze katholieke opvoeding met kan voltooien. Naar wij vernemen heeft d© Hóóg© Raad het oaesaUet»eroep der commissie verwor pen. WISSELKOERSEN Londen Berlijn Parijs Brussel Genoegen. Concert van „de Bazuin". 2 Febr. 2Vu uur Hotel „de Zalm" Alg. Ver gadering Ver, v. Huisvrouwen afd. Gouda. UIT DEN OMTREK. BERKENWOUDE. Ook in deze gemeente is men besloten z.m. peen var kens te betrekken. Achttien* van deze geslachte dieren zullen aan de be hoeftige gezinnen worden uitgereikt. De heeren P. Stoppelenburg en B. Mar kus zyn beidfen gekozen tot bestuurslid van de gemengde zangvereeniging „Vriend schap" alhier. OUDEWATER. Hardrijderij op de IJfcclub Oudewater. De TJselub Oudewater houdt op Vrijdag 27 Jnnuftji tf> .2 uur namiddags een hard rijderij REEUWIJIC Spreekuur Wethouder. Wethouder Hagen zal niet Maandag 30 Jan. maar op Dinsdag 31 Jan. des voorm. tusschen 10—1% uur zitting houden in het gemeentehuis. Kopenhagen Stockholm Oslo New-York Praag Milaan Madrid- Prolongatie 1 24 Jan. 25 Jan Officieel. 8.46J. 8*46 i 59.1SJ 5948; 9.72J 9v7ü 34.53J 34.53 48fi2 48.16} 42.60 42-50 46.10 46.- 43.26 43.30 2 403 2.4BH Niet*officie*l 7.37 - 7.37 12.75 12.75 ao.4o 2040 SPORT IN WEDSTRIJDEN- WIELRENNEN. Ué Zesdaugsche te BruaaeL Oharller—Deneef aan h?t hoofd. Hedenmorgen om 7 uur bij de neutrali satie waren na 106 uren rijden afgelegd 2222.525 K M De handeT "óp d© Amsterdamsche effec ten bèurs was stil co het zonderlijke was •lat dttar 'niet véél beursbezoeker^ om treur- den. wout voor hedenmiddag stond de hul diging van den heer G W. A. van Loer J.Czn op het programma, in verband met zijn suorte^vollè bOjuceiingen voor den Ne- iéYland hén 8! haat ennjderebpnd. Daarbij was er maar wéinig nieuws, dat de onder nemingslust bovenmatig kon prikkelen. Al- leen in Duitsche ^bljgaties ging begin beurs •éts' om, in verband met de rede van den Encelschen Minister vjui Financiën mzake iet verdrag van Lausanne Kon waren u'élfeel dnyeraniferd. De handel op de Parij- j scTfè beurs lag volkomen stal. daar de make* f rua're aldaar staakten als protest, tegen de niéuw© belastingvoorstellen 'Ipd. fondsen 1 ieti Vastej*. Aku's liepen 1 pet "hp. evenals Philips Unilevers «mverund^id!^ Cultuur waarden prijshoudend zonder' meer evenals Schoepvaartaandeelen. Amexik fondsen ga vén weinig bijzonders te zien De Nedexl obligaUemarkt was vast.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1933 | | pagina 2