PUROL
PIRIN
22ste R.A.I. Tentoonstelling
[oudt Uw
jiaoden
zacht
Ti
Z ZaZJS Waa 11161 ee* jaar
GRIEP!
Laatste Berichten.
-
Beurs van Amsterdam.
noch Ir, ds uitlatingen dar regeartng tot
uiting, veeleer treedt in de economische
politiek een socialistisch-internationaal ge
duchlengang aan het licht. Een ernstig
gevaar ontstaat, als men tegenstellingen
tusschen groot en klein vooral bh den land
bouw laat ontataan en daardoor het ge
baar voor bolsjewisme op het platteland
doet ontstaan.
Overal QÖWpat het veipioeden, dat de
tegenwoordige rpksrcgeering niets anders
teteekend dan oen liquidatie der autoritaire
gedachte,, die de rhkspresident in het kahi-
nct-von Bapen bad belichaamd. Het fiasco
dei regeering heeft toenemende teleurstel
ling en vijandigheid veroorzaakt De fractie
vermaart nogmaals, dat de crisis slechts
door een krachtige leiding van den staat
worden overwonnen.
HUNNENLAND.
Nederland'* eerste'Chauffeur
Vertelt van Nederlard's «eiste auto
Nu aanstonds de H.A.I. haai poorten weer
>pent en gedurende de k<
Wijziging ven de Tarwewet.
Memorie van Antwoord aan d©
kiente Kamer.
tn du «uomoru* van antwoord petrefieudQ
net ontwerp.,va» wei tui» wijziging van de
Uivrewey ffclói,. lUjeckt de minister van Eoy-
nuntwiune Aakou en Arbeid op, dat dit vveta-
vuursiöi slechts de gtdegenUeid geett, om
het inaatpftioeiitage up 40 to brengen. Du
wil niet zoggen, dat het d® bedoeling ia
om net maalpmoentoga uadenjk op 40 t«
Upturn. Vuurtoopig kan met «en lager per-
tt»diase worden volstaan, terwijl het mogo-
Ujn tal zijn tevens den *.g. VJ.T.A. priji
c«n.#0g.ins te verlagen, zoodat niet gevreesd
buuuen ie worden voor een stijging van
den oroodpiijs tengevolge van d©z© wijzi
ging met .tenminste 3 cent.
D« minister meent» dat met een stijging
ië» eten broodprijs van ongeveer 0.7 cent
ju» gunnen worden volstaan Had de Re*
geering niet ingegrepen, dan zou het voor
ue mueraerlieid der landbouwers piet m.o-
g«y* «jn geweest, dan strijd oui het be-
uuttun verdei vol te houden. Zelf» na de
wegging zal d© prijs der tarwemelange,
-vveue ae-molenaars moeten gebruiken, lager
ziju dan doze was voor den wereldoorlog
(aezten de overige kosten van levensonder
houd,, meent de minister, dat bij een der-
gefijae prijsverhouding geen te zwar® belaa-
Dng op jfeg publiek zal worden gelegd.
teneinde uitwanseu te voorkoipen, zal
de met tarwe bezaaid® oppervlakte welke
voor eteun in aanmerking komt, voor eik
bedrijf niet grooter zijn dan 1/3 'ven de to
tale oppervlakte bouwland van dat, bedriji.
ia 1932.
Zoodra van een algemeeae opleving mocht
blij «en, zoodat weder tot cultuur van an
dere gewassen kan worden overgegaan, kan
de hegeering gebruik maken van de moge-
Ujkjiei.d, welke de constructie van de Tar
wewet haar biedt, om.vopr een geleidelijke
beëindiging van de werking dier wet zoig
te dragon.,-^ooala op het oogenblik de om
standigheden zieti laten aanzien, is daarvan
evenwel nog geen sprake
'tenslotte kan nog worden medegedeeld,
dat de verschuilende geweetehjke Tarwe-
organisaties elk op haar eigen wijze een
regeling hebben getroffen, waarbij de tar-
•wehandelaren zöovoel mogelijk zijn ïnge-
sohtkeld.
-leed v—
Fraiiache onderscheidingen uitgereikt.
De Fransch© gezant t© 's.Gravenhage,
baron de VitroUes, heeft In het gebouw der
Franeahe legatie uit naam van zijn regee
ring persoonlijk de volgende onderscheidin
gen, welke zijn verleend in verband met de
Internationale Koloniale Tentoonstelling te
l'nrtjs uitgereikt
Het Groot-kruis van de Etoile Noire aan
den heer dr. C. J Koningsberger, oud-mi-
rrfstier van Koloniënhot Groot-officie»,
kruie van de orde van Nichan el Anouar
aan den heer jfar. O. K. W. Six, secretaris-
jeneraal van het departement van Kolo
niën het commandeurskruis van Etoile
Noire aan don heer F. J. W. Drion, direc
teur- van.de-.,Gazett® de Hoilande" en van
het Nationaal Bureau voor Documentatie,
het officierskruis van de Etoile d.Anjouan
ian den heer D J. Balfoort, directeur van
het museum Scheurleer het officierskruis
van den Dragon cTAnnam aan den heer C.
HL Paltist, hoofdcommies aan het departe-
meut van Koloniën en het officierskruis
van de orde van Nichan el Anouar aan den
heer dr E. I,. G. den Doorcn de Jong, pro-
.uratiehoudor van H. Mees en Zoooen.
De speenvarkens.
Distributie voorloopig uitgesteW
Het Handelsblad ontving het volgende
fiïoieele communiqué:
Door bijzondere omstandigheden «kan de
distributie ,van goedkoopv speenvarkens
htden nog. fnet beginnen
Een nader bericht, wanneer dit wel het
govjal eai zijn, zal spoedig volgen.
Hel blad vernam nader, dat de bijzon
dere omstandigheden hierin bestaan dat
de speenvarkens, woike naar Amsterdam
waren gezonden ter distributie, volgens het,
"ordeel van de keurmeesters van het abat-
'toil- en Tan den Dienst der Levensmiddelen
ongeschikt waren voor d© consumptie, da
varkentjes zijn namelijk veelal ondervoede
•liertjes
Dit zijn klaarblijkelijk de biggen, die de
boeren ktvijl willen, dus d© magerste en de
lichtste rfiëltjés Binnenkort echter moet de
lijd komen, dat de boeren zich zullen die
nen te ontdoen van de goede biggen aonae-
rtn eik dier bi] het bereiken van een
lichaamsgewicht van 10 kg. voorwen moe
ten wprden van een oormerk der varkens-
ntiale, dit ter uitvoering van do teeltbe-
riclng. £n aangezien het aantal biggen-
•erken, dat aan de ooeren wordt uiige*
t-ikt, uit den aard der zaak beperkt is, d.
1 z kleiner da» net aantal biggen, zullen
er ■-.peerfyaHcens zijn die het gewicht van
i kg. naderen, doch waarvoor geen merk
'•«schikbaar is.
Het is der boeren slechts toegestaan deae
en gemerkte dieren aan te houden, wanneer
«»wide tien dagen,
umzenden zich zullen verdringen rond dé
modernste producten der autómobielindus-
irre. klmkt het bijna ongelooflijk, dat nog
i-nnnr zee-en-dertig jaar terug, in de Noord-
HoHaudswh© Wienngerwaurd, de bekennat
van h. Necteiiandsélve automobilisme heeft
gesW.au.
Wan neei Dirk Kuiper> de neator onzer/
beroepschauffeurs, de eerste Nederland©!
die het volant hanteerde, uit di0 oerdageu
vertelt, moet men onwillekeurig glimlachen,
hoewel zyn verholen even authentiek aw
geloot waardig zijn
Hij was m die dugen koetsier bij uoüarts
Backx, the een uitgestrekte practijk waar
nam en reeds herhaaldelijk voor „een uuto
bewerkt was. Kuiper gaf ten slotte den
doorslag. Ken erkend ingenieur had den
UQtar;» gewaawchuwd vèoi liet Veelvuldig
warmloopen der nieuwe benzinewagans.
Hij weet er niks van had. Kuiper geant
woord ais ik de assen van net rijtuig
niet smeer worden ze ook warm! En Kui
per was deskundig; hij li ad ervaring met
•-loomdoischuiachuieB
De cider voor de Daimler Victoria werd
dus geplaatst. Koopsom f 3001).-. Twee-,
cylinder met gloeikopontsteking. motor ach-
'«r, waterreservoir vóór, nemoverbrengmg
met vier veraiieliingen, gummi-rijtuigban-
den. vier plaatsen binnen en twee op den
bok, maximum-snelheid 25 K M.
Per trein werd in October li®6 de eerste
auto vooi ons land aan de Weesperpoort te
Amsterdam aangevoerd. D® ondernemende
auto-importeur, de gelukkige kooper eif zijn
chauffeur waren allen op dat gedenkwaar-
<l>ge oogenbhk aanwezig. Geen hunner even
wel mocht het gelukken de nieuwe machine
op gang te krijgen en bij navraag ju de
hoofdstad blees; er niemand te zijh. die
raad wist te schaffen. D© eenlge uitkomst
wa« de fabriek.
Zeven dagen later reden een automobiel-
handelaar, die straalde van trots en geluk
en de inmiddels gerequireard® fabrieksmon-
teur het Noorden in en door een haag van
onthutote dorpelingen beleefden zij een glo-
rieuzen intocht in de Wieringerwaard.
Nog drie dagen zouden de twee experts
na <je aflevering blijven om Dirk het rijden
met den wagen bij te brengen. Echter geen
van beiden had lust om op de smalle wegen
in bet waterland het stuurrad uit handen
fa geven. De rijles bleef uit.
Zoo stond, toen de deskundigen naar den
trein waren gebracht, de pionier Kuiper
met zijn nieuw© rijtuig alleen voor den
nachtehjken terugtocht naai het dorp. Het
was een grondige vuurproef met all© tech
nische wederwaardigheden uit dien tijd
twee maai drie emmers koelwater benevens'
een keer of wat schoonmaken der brandy
Maar Dirk Kuiper, die stamhouder van een
compleet geslacht chauffeurs zou worden
rijdt niet thaijs een der drie zoons, den
Anwterdainacbea Hoofd-commissam - wtw
«r de man niet naar zich spoedig geWonaen
schepen vertrokken, Voo, dit werk worden
extra-bijslagen verstrekt. Het normale ver
keer is eehter tijdelijk ook hier reeds ge-
l staaft OpVarend van Botterdam zijn gia-
termorgen nog schepen vertrokken. Bij Dor-
flreoht en Gorinohem zoeken eohter de Rijn-
schepen reeds de winter/laven^ op, zooah
ook in het Duits olie Rijngebied Gistermor
gen zi)h' van LobiUi nog veje schepen naar
I tie Ruhr vertrokken in de noop nog hun
Hij lcwam heelhuids thuis.
Negen en een half jaar lang reed de no
taris met zijn Victoria, opzien 'barend, waar
hij kwam. Het waren roemruchte dagen uit
I d*Vl='pf,ctuedeni» van ons automobilisme.
Toen Alkmaar voor het eerst, genomon
j moest worden stapten vier dienders voor
liet rijtuig uit om de bevolking te beocher
j men en vrij baan te maken. Bij het eerste
bezoek aan Amsterdam was het d© chef van
het Voerwezen zelf. de Hoofd-Inapecteui
van Oost, die het vehikel besteeg en het de
*tod dooi loodste om or tonslott© het predi-
aat ..veilig' aan t« vcrleenen
De Victoria van notaris Backx was het,
«ho het eerste conthcl auto-voetgaixger ver
bek te, het was behalve d0 eerste auto. die
reed. tevens ook tic eerste Nuderlandecho
auto. di© niet verder kon en .on panne'
stond in. i.utjewmkol. Daar ploeterde
de eerste chauff.*ur-mochatncien twee volle
dagen, daar demonteerd© en monteerde hij
de gehe le ukAoi en het verdere meciianick
om eindelijk t® ontdokkeu. dat een verstop
te uitlaat het eemge euvel was.
an rijbewijs Wist niemand. Ken door de
Koningin eigenhandig geteekende acte was
nummer- en rijbewijs tegelijk en machtigde
Ku.per met het, gevaarte t© rijden. K«m, der
oorschriften bevatte het verbod om bij
mist Ifnrder te rijden dun 8 K M
Drommen*volk hegoimdden de eerste auto.
het rijtuig zondar paarden, op haar ontdek
kingsreis doorjiet land. .Soms werden er
centen uitgegooid door den notaris pni zich
tenminste van d.e jeugd tijdelijk te bevnj-
d«q,
Geen paard dorst voorbij Uok met wan
neer het voertuig stu stond. Meuscheu
l ings den weg zagen met ontzettang de won
dere verschijning naderen, di© de duivel
zeil wol kon zijn. Velen Van tien stapten
zoo ver achteru.f, dat zij in de sloot terecht
kwarten.
Om de boeren niet van de wijs te bren
gen werd voor de paarden om drinken ge
vraagd als het. koolwater moest zijn. Bom-
nngen overleefden het nauwelijks ais de
r.otan, dan vertelde, dat de paarden ach
terin zaten, daar waar de brandei* gons
den
D«t aura nog 11M„
geleden. 1
Dirk Kuiper w thans chauffeur in ruste
in het dorpje Santpoort. Hij heeft alle pha-
lTt T', 10(.ntL^\kike^n« kunnen bijwonen Van
25 tot 115 K M Want nog dertien jaar Ixv
iced Kuiper in dienst van Minister Cremer
een zwaren Spyker door binnen- en buiten-
j land. Ken uuieke loopbaan
Zes-en-dortig ja^r geleden!
Nimmernog Wist benig ander vervoer
middel zich zoo snel te ontwikkeien en de
.vereju te veroveren.
Zes.-en-dertig jaar- geleden kwam d© eerste
auto. iu ons land.
Gok nu weer «taan. de lielamratellenrtA..
uit alle deelen van liet land gekomen, aan"
het W eospeipoortstation.
riefR'Ar1"^ VOere" 40 b6aoek"« naar
A.ï.-gebouw, waar honderden merken
m onaDienbare rijen steun tenteengesteid
Kijken, proefrit, koopen l'raetisch ge-
sproken gaul de nieuwe auto mec nalr
tn dan te bedenken, dat nog maar
en-dertig ,aar
l eetóinming te kijnnen bereiken. Krant, e,
Keeir verandering in de weersgeateJdbeid
dan zal de Kijnvorul vrijwel stii liggen. De
nu nog onderweg zijnde schejien zoeken
iiun e mdl>es temming te bereiken, maar
nieuw© reizen worden met meer onderno
men
Schipbrug te VreeswUk wegge
nomen.
De schipbrug tusschen Vreeswijk
V lanen wqrdt. ui verband met het vele
drijfijs ui-de rivier, weggenonjen.
De overtocht geschietlf thans per pont en
per
net Puroll
Harde, ruwe
of gesprongen handen worden
in één nacht, gaaf en zacht mei
t Beste voor de handen
Doos 30 «o 60 ct. Tube 80 et.
Bij Apothekers en Droqistea.
Overtocht te C'ulemborg geutremd.
Ie Ouiémhórg is de boot weggenomen, de
vertodrt is geheet gestremd.
Do schipbrug te Doesburg weg-
per z.g, sumumeraire big 6 betalen,
ei wijl een normaal oormerk slechts 26 cent
volgt dus. dat er binnenkort
biggen zullen worden opgeruimd, niet om
dat zwak of mager zijn, doch omdat ze
-surnumerair" zijn on den boer dan r 6 ner
stuk zullen kosten, om ze te Houden, tenzij
te voor dien tijd een geweldadieen dood
op de boerden] sterven
Op 31 December: J«5.671 geheel
weridooxen.
Het departement van Bmnenlandsche Za-
kon heeft aan alie gemeenten verzoobt m
Je eerste week van Janoari 1933 op te geien
n 'T'iiT"0.», werkloozen
31 Dec 1932 ais werkzoekenden bn de
I fiJfla,t^fijke organen der arbeidsbemiddeling
I «meniale, net aan.a! te werCX
Ie werkverschaffingenwaren mgra,,,..^
j en"
I Bi) het siunensteiien van net overztent
^iJR gegevens ontvangen van 1053 gemeen,
en met 7.841.842 inwoneis. In die gemeen-
en stonden op 31 December i93tj ingeschre
ven 366.671 geheel werkloozen en 21 839 ge
deeltelijk werkioozen.
waren" n24 ?emeen,en met 78 546 inwoners
TmV sf binnengekomen
Op 26 November 1932 stonden bij i960 ge-
I deeltelijk 19'75'
ckmkngde BBR1CHTRHI
H«t ijs en de scheepvaart.
De Waal eu de R(jn »0| drjjf(j,. De
«eheepvaiu-l vermoedelijk
Wogen.-, ijsgang is gistermui^eiï do schip
brug te Doesburg weggenomen De over
tocht geschiedt met een boot dei reedenj
Tengbergen. De Geidersche Tramweg-Mij
heeft m verband hierniod© den tramdieust
over de geheule lijn gestaakt- De hanuui
dienst, met autobussen is ocliter intact ge
laten Alleen moeten pa»*ugiers overstap
pen.
Schipbrug by Deventer wegge-
Gistennorgen is de suiupbrug nyex «jen
IJsel bij Deventer weggenomen wegens het
diijfys.
Uit Schoonhoven.
leiigevolge van den ijsgang m de Kek u»
gistermoigen de niotorveei-pont Sohoonho-
ven--Geikenes uit de \-aart genomen, zoodat
de verbinding over Schoonhoven roet de
.-Ubla-tsOTwiiard voor alle voei-tuigen verbro
ken is. Voetgangers worden met een motor-
bootje ovorgfaet. doch de?» dienst geschiedt
met regelmatig.
Arnhem.
.icpipbrug weggauomen, vervoer alleen
voor personen pei stoomboot.
GvorWclii
7314 7364 7433 ll)(j
7875 7964 8903 KÜ04
7719 8764 8862 oW4
188
61
lül
447
619 6S7
89S' 918
1112 1144
139 142 161
380 396 434
564 676 617
863 872 ijl
996 1041 1079
4WWIL
tont weggenomen, overtocht alleen voor
voetgangara en wielrijders.
Wijk by Duurstede.
tont weggenomen, alleen voor passagiers
l>er motorboot.
J. F. Wi
i Te Bad Nauheim la gisteren, 64 jaar oud
««rletteu de heer J F Wegener.'m ie™
dire^rr ratt de„lauwe Apadoarnsch.
De h-er Wegener, die Ie Apeldoorn een
kSenJ"taaï"de
Kleedde tal van functies in het onènhore
raad van Apeldoorn en van de Kamer van
Koophandel voor Sailand, voorzitter van de
Vereenigmg voor Vreemdelingenverkeer te
1 Ap"Jrt0!ü.' <(w frovinclale staten
ran ttelderlaad. oud-lid van den «emeeTTT
raad van Voorst gemeente-
drrtl de?k j, 'meSïi' ls "TOr °'a'
d mH "waar dri'i'is b«<iekl
moot I 4"T,"n" n°8 S«hta met de
moot te moeite gaande gehouden kan wor-
"zrzt W1S gistermorgen hal,tien
nog ijsvrij, doch men verwacht, dat de
scheepvaart spoedig geztremd zal gijn.
,ir Bi, u ,V0K" Semeld' d14 a"
™)n dsar over de geheele breedte met
"1* T bBdek' "e scheepvaart ia
ltiS; 8 gestremd, lot gistermorgen
hllfUen weren slechte enkele schepen Inge-
klaard Aten is ,„.ns bezig de TnleX
Sort Verwacht «wit, dut bin.
tiejikra-t de scheepvaart Volkmnen stilgelegd
Gitrtennorgefi halftwuaif was de Waal
"oor Nijmegen over de geheele breÏÏte mra
zwaar dn,,,,s bedek,. Met behulp Tn
ktaohljge stoomboot tracht men den vee.
tendtensl nou gaande te houden De sohe-
rlhh Z""h n0g op de r,vior bevonden
hebben in de Nijmeegsehe haven een goeri
heenkomen gezocht. De ammroier "aifTte
brugwerken had een«e dagen
de Lentsehe zijde een lange loss
Deze wordt thans door de sleed» m
omvang toenemende schotsen bMrJw én
zal wel verloren zijn. De zeilvaart door het
waalkanaal 1, gistermo,™ gesLl"
ftownwmrt ,af Wol spoedig moeten toi'
ten"\vorden"
Sluiting scheepvaart aanstaande
tehe^n vrnTL?""
«i'tennorgen nog versehiUeude
Veerdienst op Slerwwijk en op Woodri-
cftem ongeregeld
Culemborg.
AUe verkeer stopgezet. De K.N A.C. deelt
mede 's-Oravendeel. Wieldreoht overtocht
voor voertuigen gestremd. Personen en rij-
wielen worden overgezet Dordrecht Papen-
drecht overtocht mogeljjk alleen mrt eenlge
wrtraging. Arnhem schipbrug weggenomen,
overtocht alleen voor voetgangers en lichte
goederen per boot.
1 n-1 W ttjrir-lovertocht voor auto's ge-
-tremd, voetgangers en rijwielen tvordai
l«*i stoomboot o verge zat tot 12 uur
Monnikendam—Marken over he, y«.
Het is thans mogelijk het eiland Marken
over het ijs te bereiken, per schaats sleede
of ijsboot.
RADIO-NIEUWS.
Programma
H iv e r h u m 5.30 Orgelspel Joh Jong
Rainier Bennink. xyloplioon-vibrafóon Joop
I i:il.Ikuè*t- hawK'ianguitaar. 6.00 Nap de
KFim. viool: J0 Kichhefer. piano, loco Fuld,
I /ang; Joseph Gompers. lezing. Joodsnh uur-
tje; 7.00 Weekoverzicht Jaar Oudegeest; 720
Muziek van dezen tijd door het V A.R.A-
orkest o. 1 v. Hugo de Groot. 8.00 „De or-
gamsatie van d® landarbeiders" 8.20 V.A.
j R A.-orkest o. I v. Hugo d© Groot; Floton-
Alber' de Bo°y- 9®
I A K.A -tooneel o. I. v. Willem v. Capel-
1« n De Vliegende Hollander" v Herman
Heijernians; 11.00 Vaz Dlas li io Oramo-
j t'oonmuziek
j Huizen 5.00 Kinderuurtje mevr. L. M
l (i. Veer-v. Engeland, mej. T. Btroak-
i vu? 'tT1*- Tej k Lucas' P'ano- 6 00 Max
I K Gerisch..Duitschland in 193&" 615
Spreker Schipper. 6.30 Cursus Engelsch
voor beginners 7.00 Onderwijs voor de bin-
nenram-t8.00 Het Harmonieorkest der
i N C R V. o 1. v Piet van den Hurk Spre-
kers namens de Oeref. Zondagsschool-Ver
eenigmg ..Jochin" ds. 4 G Feenstra I
den Hoeft 8 20 ds J O. Feenatra ,'.De
Zondagsschool nis wereldverochijnsel' 8.50
tien Koof ,.De Gercf. Zondagsschool als
voomaamale livnneelisatie-middel' urn
Orkest 9 5C Vaz Dtas 10.45 Oismofonnmu.
SADIO TFI.EfiRAFISCH WEERBERICHT
25 Januari.
Vorwachting Matige, oostelijke wind
Helder tra licht bewolkt Droog wser 8tren-
ge tot mftige vorst.
461e NKD. STAATLQTERIJ.
3c kluHue. Trekking van Woenodag 25 j,
Hooge prjjzen: n
15.000,775
I 1000.16737
400.—: 1678 6073
1 200.—: «9 1698 11828 14284
100.—: 2410 4600 6869 6732 8482 ugh,
16227 15338 18162 18477 20978
Prijzen van 70.—:
97 115 127 303 421 506 669 582
,1 892 102410M107312(» is»
1231 1299 140, 1636 1661 1939 2108 2300
2361 2629 2636 2664 2708 2736 2737 MJ
2918 2934 2987 3070 3086 3219 3301 3S0i
3610 3692 3875 4011 4167 4204 4260 2
4C26 4692 4666 4670 4728 4749 4822 m
4814 4936 5038 5194 5225 6228 6337 3'ro
6416 5515 5640 5694 5634 5666 5756 53 r
cbOS J»8 5 5902 6907 6139 6169 6316 6478
6009 6555 6792 6822 6829 6916 6957 1
7087 7183 7297 7311
7636 7655 7697 7853
8068 8400 8601 8634 BH |B| I
6019 9093 9170 9229 9264 9300 932" to»
9670 9699 9718 9760 9907 9996 10093 lC»o
10431 10499 10628 10719 10747 10M
U002 '11243 11344 11423 U448 llsss
11847 11876 11881 12069 12071 12128 2
12404 12537 12574 12582 12634 U640 2é
12742 12774 12800 12851 13160 1333^ l3S<
13712 13884 14166 14275 14433 14420 1441»
14473 14494 14504 14653 14813 14825 149.;
14933 14998 162U 15518 15563 16^1 ,6
16199 16389 16373 16477 !66O0 l«ni
15912 169üi 16998 17029 17042 17065 17-Uj
1.496 17604 17518 17548 17726 17726 177K
1:940 17971 18086 18209 18249 18385 18488
18608 18702 18911 18929 19039 19155 19181
19300 19473 19592 19640 19651 19694 39734
""Si 19884 19922 19928 20003 20111 20270
■rt 2^ 2059, 2^ 20889 20,9, 20k,
Nlateni
to
257 274 m
46» 514 525
713 803 834
948 951 959
1159 1173 1180 11,94 1217 1230
1246 1252 1270 1271 1275. 1379 1440 1453
1489 149. 1603 1567 15sl 1686 1637 1680
1690 1756 1781 178» 1831 1921 1929 1938
4016 2068 2109 2177 2189 2270 2281
2282 2287 2304 2357 2383 2407 2457 2 M5
24.8 24t9 2485 2504 2505 2614 2518 2548
2054 2563 2568 2687 2597 2614 2649 >654
2065 2814 2838 2859 2871 2876 2982 3W4
3074 3165 3170 3181 3217 3221 3248 3254
3294 3303 3326 3358 3421 3509 3518 8526
3534 3555 3570 3585 3689 3635 3648 3676
3.0b 3727 375Ö 3759 3787'3795 3813 3941
4022 4044 4081 4107 4158 4223 4256 4266
4S7o 4409 4449 4466 4498 4558 4560 4576
4018 4679 4707 4791 4831 4885 4867 1968
5032 5087 5105 5110 5148 6195 5200 5842
5846 5354 5408 6438 5554 6626 5628 5662
H.63 5678 6684 5699 5704 5713 5738 5892
5329 5861 5875 5900 5904 693» 5943 519S
6013 6021 6003 6115 0275 6322 6837 6347
6383 6433 6434 6474 6524 6560 6575 6532
6628 6712 6760 6784 6797 6820 6825 6849
0866 6-393 6827 6933 6903 6971 6974 6*78
6996 7044 7084 7097 7121 7164 7177 71»!
7198 f807 7254 7316 7334 7359 7423 7424
7462 7403 7484 7536 7021 7628 7660 7576
7687 7769 7772 7861 7874 7891 7895 1939
7955 7968 7972 7974 8018 8081 8036 8051
8115 8146 8140 8170 8205 8210 8314 8319
8549 8419 8420 8467 8470 866 8567 8575
8618 8672 8762 8797 8824 8829 8833 stól
9«i0 9152 9174 9178 9222 9248 9275 f?95
9115 9339 9347 9361 9395 9410 9421 9448
9476 9684 9691 9615 9629 9636 9640 9684
9768 9795 9889 9914 9936 9951 9966 0991
10053 10088 10095 10104 10146 10273 10301
10365 10418 10419 10427 10437 10450 10472
10607 10571 10573 10581 10602 10614 10627
10630 10698 10724 10736 10739 10754 10794
10821 10870 10879 10882 10934 10952 10989
11021 11062 11083 11085 11144 11153 11218
11242 11324 11327 11342 U409 11410 11404
11620 11557 11563 11570 11040 11687 1W<6
11777, 11780 11794 11829 11866 11872 11879
11882 11884 11893 11894 11913 11934 12006
12038 12067 12069 12109 12114 12123 12i«v
12168 12210 12213 12219 12237 12263 «3il
12388 12389 12478 12505 12648 f2623 12785
12753 12757 12805 12839 12842 12846 12)99
12905 12912 12935 12964 12991 130Ó4 13706
13046 13086 13096 13168 13177 13229 1.H234
13266 13267 13295 13382 13438 13442 13485
13502 13509 13522 13526 13547 18572 I36SÏ
13665 13694 13717 13721 13732 13756 1S762
13799 13864 13887 13909 13954 14098 14147
14157 14202 14266 14293 14328 14345 14458
14466 14482 14487 14531 14587 14614 14788
14732 14737 14760 14770 14838 14843 14851
14895 14896 16004 15103 15124 16186 15)9»
15269 15295 51314 15335 15341 15391 1343»
16464 15484 15508 16511 15623 15542 16344
16561 16602 15622 15671 15697 15708 15)3!
15776 15848 15856 15869 15868 15866 15985
16030 1602 10055 16076 16080 10100 16147
16180 16244 16252 16280 16321 16366 16)07
16430 16435 16472 16502 16627 16670 ltöfe
16639 16702 16713 16714 16720 16732 16742
16830 16831 16848 16871 16901 16916 1708»
j 11026 17039 17051 17172 17296 17383 17330
17404 17452 17466 17505 17527 17560 1762»
1 17649 17666 17696 17709 17765 17760 17818
17819 17866 17878 17876 17883 17953 18002
18006 16019 18038 18061 18087 18165 18198
- 18197 18198 18201 18205 18227 18316 18347
18365 18370 18394 18895 18455 1851» 181(86
18541 18569 18663 18729 18806 18818 1883»
16841 18906 18918 18934 18947 18977 18S8&
18991 19016 19021 19044 19053 1902 19992
19094 19104 19137 19258 19204 19268 lllU
19330 19333 16359 19886 19402 19403 19478
19500 19662 19639 19661 19682 19698 19698
19710 19735 19746 19760 19792 10793 19fJi
19823 19967 20029 20057 20060 20068 20089
20117 20126 20192 20237 20346 20365 20377
20399 20408 20444 20486 20616 20627 20651
20615 20683 20703 20780 20811 20846 20006
20918 20066 20999 21000
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Gouda en Omstreken.
Niaj wjAirgrsda van don Voorzitter
In de hedenmiddag gehouden vergadering
Koophandel en Fabne-
heeft de
v«n dê Kamer
ten voor Gmid* en Omstreken
Irzitter, de heer Hermann A. Schreuder
L een nieuwjaarsrede uitgesproken.
jj, deze rede wyst de heer Schreuder erop
I oe 'de «Hsis steeds dieper haar srempel op
het zakenleven heeft gedrukt:
0 verwachtingen van hen, die in den af-
jreloope" zomer, tengevolge vfln prys- en
Koersstggingen, gunstig waren en een op
levihg meenden waar te nemen, werden iia
die periode wederom ernstig teleurgesteld-
Agn de rede van den voorzitter ontleenen
vVd verder, dat uit de beschikbare gegevens
"toch ook niet bléek, dat het economisch peil
,eruei was ingezonken.
Dit is dan bok, naar zyn© ineenihg nog
ue toestand van het huidige oogenblik. We
hébben, naar zyne meening het diepste
punt van deze crisis inderdaad bereikt,
doch zullen, onvoorziene omstandigheden
builen beschouwing gelaten, ons daarop
nog zeer ling voortbewegen.
Ik sprak, aldus de hepr S., over ^onvoor
ziene oms'andigneden en ik zou vraag
mm U willen voorleggen, of niet het laatste
jaar deze in zeer groote mate heeft gekend
\emen we alleen de diverse regeeri'ngs-
maatregeien tn binnen- en buitenland, dit'
tliander in sneltreinvaart zyn opgevolgd,
ïoo zelfs, dat he* vaak voor een „insider"
,uét was b.\j te houden.
Iedere week bracht nieuwe gebeurteiu.--
oen. Geen week gmg voorby, of als il^tet
.secretarie van de Kamer kwam, legde de
secretaris my daar nieuwe moeilijkheden
voor, die ten opzichte van
liustric m dtn ivog wuren|^|
ls het dan wonder, dat er eep groot© on
zekerheid en oniust zich van de zakenmen
schen meester heeft gemaakt en dat zy er
naar snakken, dat het oogenblik wederree-
re, waarop zij zich met alle overgebleven
kracht en energit opnieuw kunnen wyde».
u*n de stabiliseering hunner bedrijven?
Het word, bijna vervelend, om in iedere
Nieuwjaarsrede opnieuw te moeten spre
ken over de verhoogingen van invoerrech
ten, beperkende maatregelen etc., die de
export belemmeren. En toch ook dit jaar
heeft men nog steeds niet in^zien, dal
men met al deze beschermend© maatregels
van land tegenover land er niot komt.
Alsof het „bon ton" is gaan daaraan ook
do steden mededoen en krijgen we het bn-
verkwikkelyke schouwspel te zien, dat men
elkander werkkrachten gaat weigeren.
In ons eigen land heeft de toestand ook
offers geëischt. Nog steeds tellen wy «en
getal werkloozen, dat ons de grootst moge
lijke zorgen baart, en ohs vooral met het
oog op de toekomst de vraag doet stellen,
vafke bronnen moeteji worden aangeboord
om aan de steeds uit wederkeerende finan-
cieele lasten het hi>ofd te kunnen bieden.
De industrie zag zich Voor een groof ge
deelte hare afzetgebieden verder ontvallen,
wellicht zelfs gingen deze voor goed voor
haar verloren. Het zoude goed zyn, indien
zij alles inspande om andere gebieden te
Neroveren, zoo noodig met concentratie der
bedrijven terwijl het voor sommige ook niet
ongewenscht zou zyn hun bedrijven in over-
««stemming te brengen met de binnen
lundsche vraag.
En hier kon ik als vanzelf op de leuze,
die in het afgeloopen jaar heeft geklonken
en waarbij het gebruik van Nederlandsch
labrikaat werd gepropageerd Hoeveel
Nvaardeering men echter voor hetgeen ge
presteerd werd op dit gebied moge hebben
m i. zal een dergelijke campagne niet eer
der succes hebben, of Nederlandsche arti
kelen moeten ook inderdaad kunnen con-
curreeren in pr\js en kwaliteit. Zoolang dit
"iet het geval is, moet m.i. elke opwekking
om inlandsche producten te gebruiken,
falen, temeer waar ook niet bereikt wordt,
dat middenstand en industrie in deze één
tyn trekken.
De bouwnijverheid werd zeer ernstig door
de crisis getroffen doordat geen uitbreiding
aan bestaande bedrijven werd gegeven en
er geen geld disponibel bleek voor eigen
bouw.
De export van kaa*.
De export van kaas ondervond in ons
district sterk de nadeelen van de in Duitsch-
j*®d geldende deviezen-maatregHlen, terwij!
de afnemende koopkracht van dat land een
^langrijke factor was van de vermindering,
bovendien ondervindt de Hollandsche kaas I
ia sterke mate de concurrentie van kaas- i
forten, die gefabriceerd worden in landen,
j den gouden standaard verlieten en daar
•or in staat waren tot prijzen aan te bie-
T'J n°g lager z«n de reeds zeer
dnl n r^Zen van bet Nederlandsche pro-
j f^°ven<ilen ging de kaashandel het
r 982 *n met belangrijke onverkochte
lZlH stammende 1931, die niet te
4 aeeren waren en zeer belangrijke ver-
zen brachten, waardoor een zekere druk
tii. *a.rktpofllti* van kaas uit de Pr°duc-
Shu? m tfc ïiggen-
whir!!*, invoering van de Óttawa-over-
tomst ,9 ook Engeland dit Nederland
JooT uTT1 gaan belafften, terwijl thans
Dito*! L °0pen van bet Nederlandsch-
héiien drelg©n^8Ver(*rag nieuw(' moei1ijk-
goerinJ3 ^6r de dure plicht van onze Re
d't beL^i;i,ZOrg k dragen, dat ook vóór
hWl£ artike' d,t 0xPortgebied be-
'Wtt Hmü 611 ^'an ten handel heeft nauwe
zich in donT verm°®den, dat de toestand
nan van jaar zóó zou kun
u*d®rden omzet, maar tevens
een jaar, waarin op een groot deel van dén
verkoop alleen op de valuta een verlies
werd geleden van 25'L of meer, waardoor
menig exporteur van zyn vlottend bedryfs
kapitaal is ontbloqt.
De algemeene toestand in de Metaal
industrie is in 19<12 aanzienlyk slechter ge
worden en in sommige bedrijven werd ver»
korting van «werkweek ingevoerd, terwijl
een zeer groot gedeeUe van het personeel
moest worden ontslagen. In het laatst van
het jaar echter vertoond© zich een kleine
opleving in dit bedrijf.
Niet mO©t echter worden vergeten, dat,
ai kan men spreken van een kleine verbe
tering van den toestand in enkele bedrijven
de prijzen welke thans bedongen kunnen
worden, uanzienlyk lager zijn dan in 1922
en dat de toestand nog uitermate onzeker
blyft.
De \erf- en vernis branche had ernstig
onder den ongun»t, der tijden te lijden en
aoekt nieuwe wegen om het tekort aan op
drachten op andere wijze aan te vuilen,
terwijl ook in het afgeloopen jaar de tijds
omstandigheden ni©t zonder invloed waren
op «ie loodwitfabricage.
De dakpannen- en steenfabrieken hadden
zeer veel te lydeq van de algemeene slapt»-
in het bouwbedrijf. Zoo werd in enkele fa
brieken de productie tot de helft beperkt,
terwijl de pryzen zeer ongunstig werden
beïnvloed door de groote voorraden, welke
zich op alle fabrieken bevinden.
in den zaadhandel waren de omzetten
vry normaal; echter was het winstpercen-
j tage door de buitengewoon lage prijzen der
meeste artikelen te laag, zoodat ook in deze
I bedrijven alles in het werk gesteld wordt
om de onkosten lager te krijgen. Doordal
de afzet ri» hoofdzaak aan landbouwers en
kweekers geschiedt en juist deze bedryven
I zeer slecht .gaan, komen de v orderingen
zeer traag binnen.
|>e Plateelbakkerij.
De plateel bakker jj is, tengevolge van het
ontbreken van export zeer ongunstig be-
invloed geworden. Ondanks de contingen-
teering van aardewerk bleef de leverings-
mogelijkheid op eigen markt zeer beperkt
en opmerkelijk is het, d»t juist het laatste
jaar Italiaansch ajfdewerk in zoo belang
ryke mate hier op de markt is gekomen
tegen prijzen, waartegen onze inheemsch*
aardewerkindustrie niet kan concurreeren,
I De meubelindustrie.
De meubelindustrie maakt momenteel
wel een zeer raotilyken tijd door mede ten
gevolge van de geringe koopkracht in Ne-
derland en den daar heerschenden angst
om groote voorraden in te slaan, en door
den buitenlandschen invoer tegen pry zen
waarvoor hier te lande niet te producecren
1 valt. Kr wordt thans door vele fabrikanten
1 beneden de productiekosten verkocht en
1 tegeq prijzen lager dan 'hi 19*4. Komt-er
gcen vèrh'ooging van dit prijsniveau, dan
zal er een algemeene loonsverlaging moe
ten plaats vindtpi. Wanneer men dan ook
ziet, dat buiten ons district groot© meube!
1 bedryven geheel of gedeeltelijk moeten
worden gesloten, dan kan worden gezegd,
1 dat de toestand ook in deze bedrijven kri-
tiek.begint, te worden of het al reeds is.
J Aan tai van maatregelen werkte de Ka
mer op verschillende wijzen mede, hetzy ad
vacerend, hetzy uitvoerend, hetzij inter-
medair.
Toe,! de toes.and in Duitschland tot
groote moeilijkheden leidde voor den Ne-
dtrlandschen handel door de geldende de
viezen verordeningen, gaf onze Kamer het
j voorbeeld door, met toestemming van den
1 Minister van Buitenlandsch© Zaken, een
zitdag te doen houden door den Nederland-
schen Consul-Generaal te Dtisaeldorf, die
een zeer groot aantel personen en ofgani-
saties op de meest welwillende en uitgo-
breide wijze heeft voorgelicht.
J Bijna dagelyks heeft de Kamer hare be
middeling verleend, behalve by de uitvoe
ring van diverse contingenteeringsmaatre-
gelen, ook by de afgifte van verklaringen
ten behoeve van door de deviezenregelinge:
I by onze Oostelijke naburen, gedupeerde
I handelaren, een arbeid, die vaak zeer veel
tyd vergde door de controle.
In den omtrek worden tal van wegen ver
beterd en werd voortgegaan met de vaart-
urbetering Gouwe en Hollandschen IJssel,
terwijl ook de spoorbaan Gouda—Alphen a
U. Rijn haar voltooiing nadert.
Wellicht met het oog op de tydsometan-
digheden maakt de Directie der Nederland
sche Spoorwegen nog geen haast me: de
aanbesteding van de stations- en anoere
gebouwën langs dit traject. Ik verwacht
daarom nog niet, dat deze lijn reeds dit jaar
ir. gebruik zal worden genomen.
Het is toe te juichen, dat de Spoorwegen
uileindelijk hebben ingezien, dat de verla
ging der spoor vrachten noodzakelijk was.
Dat deze verlaging echter ten koste zou
gaan van het verkeer op het baanvak
GoudaSchoonhoven heeft niemand kunnen
vermoeden en de Kamer heeft zich er dar.
ook ten zeerste tegen gekant. Hoewel een
gering resultaat inmiddels is verkregen, is
met het verzoek om deze l\jn weder in haar
ouden staat, n.l. dien van „locaalspoorweg"' j
te herstellen, waardoor tévens beter mate
riaal in dienst gesteld zou worden.
Met groot leedwezen is het dat wij teen-
nis namen van het ontslag- van het lid der
Afdeeling Grootbedrijf, den heer G. van 1
Lange. Spr. besloot met de beste wenscben
voor hem en zijn gezin dit te spreken.
Bestrijdt de
Overal staat U bloot aan
het Jjejmeftingsgevaar.
Op straten en pleinen, in de
tram, in de bioscoop, enz.,
overal loert deze geesel der
menschheid op U. Houdt
daarom, voornamelijk in tijden
van verhoogd griepgevaar,
steeds de onovertroffen
Aspirln-iabWten bij de hand,
om bij de eerste kenfeeke-
nen van een griepinfectie dit
uitstekend middel te kunnen
gebruiken, hetwelk het
lichaam op uitnemende wijze
ondersteunt in den strijd
tegen de binnengedrongen
ziekteverwekkers, de koorts
doet verdwijnen en daarmede
verdere gevaren voorkomt.
eenig op
de wereld
Weiger namaak en let er op da» op elke
teblet het woord BAYER* staat. Prijs 70 ets.
STADSNIEUWS.
iteuala, 26 Jan. 1922.
Hat ijs in Gouda en omgeving.
De vorst der laatste dagen heeft liet ys,
«lat in het bugrn der week lufcr en daar nog
onbetrouwbaar Kas, zoodanig versterkt,
dat tnans op slooten ©u vaarten ka« wor
dt» gereden, al is het nog steeds geraden
do noodige voorzichtigheid in aent te ne
men.
Verkeer l.oudalteeuwykBodegraven
De ijaciub heelt een baan uitgezet van
af den lol te Oud-Keeuwijk tot aan het
v oonwagL-nxanip onder Gouda. Vandaar
kan worden overgestapt op d? sloot, Jie
veruintung geelt naar den Graaf Floris-
v,eg te Gouda.
Wedstrijden
Morgen zullen wettetryden worden ge
houden m Gouda, Gouderak en Iieeuwyk.
Het yg op de Plassen.
Hel ya op de-Plas Gr&venbroek, acjitei
het Caiee van Dam is berydbaar, terwijl
«■uk op „Eithueven" een baan wordt ge
reedgemaakt, die Donderdag wordt ge
opend. Die ligt in de luwte. Het thee-huis
I Vete KLthoeven wordt heden ook gereedge-
i maakt ohi d© liethebberS(9ters) van de
I yssport gelegenheid tot tW en verkwik-
j King te bieden.
j Voor de Piassen gelift "iu «fubbele mat-
j ue voorzichtigheid te betrachten.
Het ijs ia de omgeving,
D© verbindingswegen van uit deze ge
meente zyn berydbaar. In den Krimpe-
nerw aard zijn de ijs wegen door den IJs-
Uond 'als betrouwbaar riangegeveu, zoodat
tic geheel te doorkruisen is.
De Rihgvaart van Moordfecht af tqi
Vteddlnxveen heeft hier en daar yog lang
vakken gehad van den wind. Deze zyn
thans dicht, èn ook wel berijdbaar, t/^oor
wedstrijden acht de ijsclyj) Moordrecht de
Kmgvaart in 't midden echter heden
Yvoenadag nog niet sterk genoeg
in grootere wateren is veel ijs, het ver
keer per schip is Zoogoed als gestremd.
D© naleving van de maatregelen der
Crisis-Zuivel
Een kaasproducent ©n een kaashan
delaar gestraft.
D« Cri8is*Zuiv©l-Ci'nUttle brengt ter alge
meene kennis, dat wegens nieGnaleving der
1 yeldende voorsoluiften is ingetrokken voor
den tijd van een half jaar het erkennings-
bewijs van een kaasprodueent, terwijl van
een kaashandelaar voor den termijn van
veertien dagen diens bewijs van inschrij
ving ais zoodanig veneens ingetrokken
werd*
Met hel oog op <1© financieele schade
welke uit maatregelen aJs bovenbedoeld
kan voortvloeien, wordt belanghebbenden
ernstig in overweging gegeven zich stipt te
gedragen naai de ook in hun belang door
de C'.Z.C. getroffen maatregelen.
iDe gevolgen van was smelten op h©t vuur.
Maandagavond omstreeks 5 uur ontstond
een begin van brand in de keuken by R. O
a d Zwarteweg alhier. De bewoner was in
de keuken bezig in een ijzeren pann.-'-je
was te smelten, dat vlam vatte. De pan
met brandende was heeft hjj nog bulten de
keuken kunnen perken en heeft daarbij
eenige kleine brandwonden opgeloopen aan
zijn handen. Verzekering dekt de schadé.
50-jarig jubileum.
Op 2 Februari a.s. hoopt de heer J. Eyk-
hof, alhier dep dag te herdenken waarop
bij voor 50 jaar bij de fa. Stigter in dienst
trad.
Ring van oud-leerlihgen
van Laiujbouwcureuagen.
Op Vrijdag 27 Januari a.s. gal in de
bovenhaal van de „Hariponie" d© 3e Ring-
avond worden gehouden voor de oud-leer-
fingen van Landbouwcursussen.
Vertoond zal worden de coöperatle-fHm
f. De groote gedachte'' waarby de heer Ir.
T. P. Huisman een toelichting zal geven.
Ej zal gelegenheid zijn vragen te stellen
over de Crisis-Zuivelwet en de Oriais-Pacht-
wet, deze zullen beantwoord worden door
Ir. T. P. Huisman en G. Sievrörtaen.
Nu door:ide gevallen sneeuw en de hard
bevroren grond verschillende vogels, die
gewoon zyn hun voedsel op den grond te
zoeken, niet in de gelegenheid zijn dit in
voldoende hoeveelheid te vinden, is het niet
onwaafschynlyk dat verschillende nuttige
vogelsoor-en iengêvolge hiervan belang-
ryk© verliezen zullen lyden. 'Wy zouden
uaarom onz© lezers willen verzoeken door
verstrekken van wat voedsel en dit
vooral niet te vergeten een bakje water
de vogels eenigszins te helpen in den atryd
om het bestaan. Het voedsel behoeft daar
voor niet speciaal gekocht te worden, want
de vogels zyn in dezen tyd allesbehalve
kieskeurig. Wat kaaskorstjes, spekzwoerd,
broodkorsten en resten van de midiiagtafei
- alles in kleine siukjes gesneden vor
men een welkom voedsêl; schillen van
appels en bananen worden met graagte ge
geten door de lysters. Ook rott© appels
worden door sommige soorten geenszins
1 w as t
- iPw atoPf*
.1. Gbariiex-Itepeef 167.punten, 2. i»ij»eu-
burg—Bchön' 146 p.Jé Depauw—Van Nevete
82 p 4 Broccardo—Guimbretière 78 p
5. Sinets -Haeizelsteen 64 p.
Op 1 rende: 6 Riolili—Wambet 141 p.
7. Van Kempen- J. Aerts 80 p 8. Van He
vol Van Slembroeck 74 p.
Op 4 ronden 9 HaemerlynDe Bruyckei
187 p.10. l^maire— Martin 117, p 11 Ri«-
lens—Van Buggeniiout 73 p.
Ook de Nederlander Van Hfcfek heeft op
gegeven -y.
Gisteravond en in den afgeloopen nacht
werd bijna onophoudelijk gejaagd. Gister
avond om 10 uur waa het koppel Pijnen
burg— feohun alleen Bon den kop, dóch aa
het klassèment veranderde de stand.
MARKTBERICHTEN.
Nadeïe inlichtingen vindt men in de fe
iiiustreerd© brochure „Eenvoudige winter
v oedering" door J. Dry ver, waarvan nog
een aantal exemplaren gratis verkrygbaar
zyn by Dr. A. Scheygrond, secretaris van de
Goudsch© Oriuthologische Club, Bleekers-
•siugei 04, alhier.
I itbetaling Ouderdoms- en Invaliditeit*»*
rente.
jaj Dirécteuivan het Postkantoor alhier
maakt bekend, dat
met ingang van 20 Januari a-s. de
ui. betaling van de ouderdoms- en invalidi
teitsrente zal plaats vinden van 8.30—10.30;
li. Overeenkomstig de verzonden ken-
sgevingon zuUt'ii worden uitbetaald:
in de week van 804 1 ebt. 3 weektermy-
rien; van 0 Febr.—-11 Febr. 4 weekter-
mynen; van 13 Febr.18 Febr. 5 week-
termijnen; van 20 ebr.—25 Febr. 6 week-
termynen en vervolgens om de 4 weken
telkens weer 4 weektermynen.
Nieuwe Schouwburg.
„De Spaansche vlieg" ©n de
„Bruiloft van Kloris en Roosje".
Hedenavond zou het Haagsch Tooneel-,
Revue- en Operettegezelschap, dir. Theo
v. Vliet, een opvoering geven van de bekend©
klucht van Franz Arnold en Ernst Bach
„De Spaansche vlieg gevolgd door de
„Bruiloft van Kloris en Roosje", het oud-
hollandsch Boerenkluchtspel. Wegens ma
tige belangs.elling gaat de opvoering niet
döor.
(fi-gelbe&pefing in de Geref. Kerk.
Door den heer Henri C. J. de Man.
De heer Henri C. J. de Man gaf gister
avond in de Gerei. Kerk Oen orgelbespe
ling. Voor het concert, dat werken bevatte
van Mendelssohn, César Frank, B. Tours,
Guilmant, Lefébure-Wely, Hollius en Alph.
Mailly, bestond vrij groot© beiangstelling.
Degenen die de koude getrotseerd heb
ben zullen in hut schóóns dat de avond ga-
boden heeft, ruim beloond zijn. Het orgei is,
zooals de voortreffelijke voordracht van den
heer de- Man volkomen belichtte, èen Instru
ment dat zicH vo'olr concerten heel goéd
leent. Opvallend zyn ook de vele règistra
tiemogelykheden. De organist gaf van de
verschillende progriunmanummers tethnisch
en muzikaal meesterlijke vertolkingen, en
ds. Croes was zeker de tolk van allen toen
hij de heer de Man dankte voor het schoon©
dat deze met dit conrert. bracht en tevens
de hoop uitsprak dat een herhaling zal
kunneu plaats hebben.
Kaasmarkt Woerden.
25 Jan. Aangevoerd 43 partyen. Pry-
zen: le kw. m. r.m. 29—<80; 2e kw. m
r.m. 2028. Handel matjg.
ukaadloozb dienst.
Groote brand in üldanzeal.
Een brandwacht ernstig gewond.
OJ.DEN/.AAL. '3s Jan. Gisteravond qni-
Ati<;»sk« J0 uur i« brand ontsVi in de
h hoeinuizaak van d« firma Hanterink aan
de Spoorstraat allum-. De brand breidde
zich 7ajit snel uit. en bad weldra het oeven-
-iaun<.© peiceol, d© kruidenierswuikef van
I'. d© - Koning, aangetast. De brandweer
uefitto vei stralen op de vuurzee
H«" perceel van H. hranddo geheel ui»,
terwijl de kruidenierszaak veel waterschade
opliep.
Do woning aan den achterkant, belioo-
rétUic i>ij d© schoenenzaak, brandde v«>ox
H,'ii groot deal uit; de drogisterij die aan
«ion andferen kant vah het perceel is go-
legen, liep waterschade qp. Beide paroooien
waren verzokard.
wacht, die niet een 'slang in d© hand op een
lander stond, met zijn hand door eau «uit
geslagen, tengevolge waarvan een sijgonc*
eu eenige pezen warden doorgesneden. De
gc-Wouda is naar het R.K. ziek»ttliuis m-
Vieid. Hedenmorgen kon hij dit nog «iet
verlaten. u
Het ys in de Waddenzee.
HARLINGEN, 25 Jan. Door de aanhou
dende ijs v orming ia tlians de scheep vim t
tusschen Noord*HoIiarid en Frieslaud go-
iic-eJ gestremd.
Een drietal btahfrieb-bootéü. welk© van
uit Harliuigc^i 'neGben ^©tüjuqln (over de
Waddenzee naar Nieuwecüep te varen, *yn
j hierin niet geslaagd. Na eenige uren te heb-
1 l>en gvtraëht de» het ijs te breken/zijn uj
m de haven van llarlingen terugg#ke«j«i
I Ook viniaf Nieuwediep ia Vergeafs «e-
i jxjogd over de Waddenzee te varen,
j 'D©r aart over ïtei kanaal Horfingan-
j Leeuwarden ls eveneens wegtos-vorst gw-
sfretnd voor alle sdieepvaart. i9^6i'
25 Jan. TVs u. „Schaakbord", Goudsch*--
Schoenwrihkeliers en Schoenmakersver-
gadering; Jaai vergadering.
2ó Jan. 8 uur gebouw Daniël E.H.B.O. Ver
bandleer.
25 Jan. 8 uur Guudsche Reddingsbrigade
Medische cursus voor Heeren. Geb. Blau
we Kruis. Adspiranten 7—8.
26 Jan. 8 uur geb. „Tot Heil des Volks'
3e Cursusavond van de Chr. Dem. Uiiie.
Spreker de heer K. van Wjjk.
27 Jan. 7k uur ,^Hurmonie" Markt, Boven
zaal 3e RingaVond van de Ring van oud
leerlingen van Landbouwcursussen.
28 jan. 3 uur Soc. Vredebest Schietoefenin
gen Byz. Vryw. Landstorm.
28 Jan. 4 uur Zaal Kunstmin, Concours
Gouda's Liedertafel.
31 Jan., 8 uur. Zaal Kunstmin Sociëteit Opa \vè«nenan(
(iPnoPtTPn f!rtl>A0|tt van Ha R»^i,ïn" 1
Be Bossche Voogdijzaak vosr ds
1 Hooge Raad.
Het .cassatieberoep van de èlg. ©om-
missie voor kinderverpleging f« Den
Bosch verworpen,
i DEN HAAG, 24 Jan. De Hooge Raad
1 heeft heden in 'ra&ikamer een beslissing go
nomefl in de bekende Bossci^^^ogdijzaak
wantelijk op liet cassatieberoep van de" alg-
commissi© roor kinderverpleging en'klnöor-
besehevming te s-Hertogenbosclr tegen de
•beschikking van het Hof. aldaar, waarbij
mej./ B. le s-Hertogenbosoh is hersteld lu
d© voogdij over haar 3 minderjarig© kinde
ren.
Do rechtbank van den Bosch had heC var-
1 zoek van de moeder afgewezen.
Genoemd© commissi© voërd© bij dea Hoo-
gen Raad aan, dat deze kindeïen in den
katholieken godsdiensUworen opgevoerd on
dat de moeder deze katholieke opvoeding
met kan voltooien.
Naar wij vernemen heeft d© Hóóg© Raad
het oaesaUet»eroep der commissie verwor
pen.
WISSELKOERSEN
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel
Genoegen. Concert van „de Bazuin".
2 Febr. 2Vu uur Hotel „de Zalm" Alg. Ver
gadering Ver, v. Huisvrouwen afd. Gouda.
UIT DEN OMTREK.
BERKENWOUDE.
Ook in deze gemeente is men besloten z.m.
peen var kens te betrekken. Achttien* van
deze geslachte dieren zullen aan de be
hoeftige gezinnen worden uitgereikt.
De heeren P. Stoppelenburg en B. Mar
kus zyn beidfen gekozen tot bestuurslid van
de gemengde zangvereeniging „Vriend
schap" alhier.
OUDEWATER.
Hardrijderij op de IJfcclub Oudewater.
De TJselub Oudewater houdt op Vrijdag
27 Jnnuftji tf> .2 uur namiddags een hard
rijderij
REEUWIJIC
Spreekuur Wethouder.
Wethouder Hagen zal niet Maandag 30
Jan. maar op Dinsdag 31 Jan. des voorm.
tusschen 10—1% uur zitting houden in het
gemeentehuis.
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
New-York
Praag
Milaan
Madrid-
Prolongatie 1
24 Jan.
25 Jan
Officieel.
8.46J.
8*46 i
59.1SJ
5948;
9.72J
9v7ü
34.53J
34.53
48fi2
48.16}
42.60
42-50
46.10
46.-
43.26
43.30
2 403
2.4BH
Niet*officie*l
7.37 -
7.37
12.75
12.75
ao.4o
2040
SPORT IN WEDSTRIJDEN-
WIELRENNEN.
Ué Zesdaugsche te BruaaeL
Oharller—Deneef aan h?t hoofd.
Hedenmorgen om 7 uur bij de neutrali
satie waren na 106 uren rijden afgelegd
2222.525 K M
De handeT "óp d© Amsterdamsche effec
ten bèurs was stil co het zonderlijke was
•lat dttar 'niet véél beursbezoeker^ om treur-
den. wout voor hedenmiddag stond de hul
diging van den heer G W. A. van Loer
J.Czn op het programma, in verband met
zijn suorte^vollè bOjuceiingen voor den Ne-
iéYland hén 8! haat ennjderebpnd. Daarbij
was er maar wéinig nieuws, dat de onder
nemingslust bovenmatig kon prikkelen. Al-
leen in Duitsche ^bljgaties ging begin beurs
•éts' om, in verband met de rede van den
Encelschen Minister vjui Financiën mzake
iet verdrag van Lausanne Kon waren
u'élfeel dnyeraniferd. De handel op de Parij-
j scTfè beurs lag volkomen stal. daar de make*
f rua're aldaar staakten als protest, tegen de
niéuw© belastingvoorstellen 'Ipd. fondsen
1 ieti Vastej*. Aku's liepen 1 pet "hp. evenals
Philips Unilevers «mverund^id!^ Cultuur
waarden prijshoudend zonder' meer evenals
Schoepvaartaandeelen. Amexik fondsen ga
vén weinig bijzonders te zien De Nedexl
obligaUemarkt was vast.