aak KERK 10’s en advertentieblad {voor gouda en omstreken 1OUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, (NHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, >uda. iskerk Deze Courant komt in vele duizenden ex Alleen 2 voor reclame onze, oj P. G. S ézinnen. Gegarandeerde oplage 6500 aterdag en Zondag iCHARLEMAN Jr. 18230 BOSKOOP, enz. EERSTE BLAD )olang de bij Tel 2745 leinen voorraad GEN iS juttj/ j I Zaterdag 25 Fehyuari 1833 Ditblad verschijntdagelijksbehalveop Zon-en Feestdagen tren te beko- rant, Markt 31 bergambacht, berkenwoude. bodegraven, boskoop t^IEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCH DE AANLEG VAN DE SPOORLIJN GOUDA-WADDINXVEEN-BOSKOOP-ALPHEN IN HET LAATSTE STADIUM. In exploitatie Zomerdienst 1934. Losse bladen uit het Dagboek I van een Gouwenaar. 7I« 'Jaapgang 4; p 4- r Dit nummer bestaat uit twee bladen. enz. zoowel als dat te 1 De bouw van de schoeïng aan de Kerkwegvaart te Waddinxveen vlak bij het station. ’t werk. De slokop, die 2 kub. M. zand in één greep in een „zelflosser” stort. ikomende en uit- jn eenvoudige ge in den dienst, met ieder vinden in 1BAAK. aan, maakt het L. TIENDfl Gerookte en gezoij tend aan den Graaf Flol werkzaamheden voor dg goederenspoor zyn daj| waarbij tevens een ova wordt gemaakt om goefl wagons direct te kunnen vaartuigen, die in een bi de spoorbaan ligplaats t Laat eens een proefwasch behandalen bij Modelwasscherij Fa. J. H. VAN STRAA1EN De Haven op polderpeil bij het station te Boskoop, die werd uitgebaggerd, daar de bodem door de zarfc stortingen omhoog kwam. De baggermolen nog in actie. Nog 100 man aan ’t werk. De aanleg van deze spoorbaan is zeker een belangrijk werk. Er waren tijden dat er 200 arbeiders aan ’t werk waren, onder de hoofdleiding van Ir- Cuperus en 3 toe zicht houdende ambtenaren. Thans zyn er nog een 100-tal arbeiders aan het werk. Exploitatie en rentabiliteit. Hoe het met de rentabiliteit van deze lijn zal zyn, is niet te zeggen. Er zijn alle redenen aanwezig om daarover alle opti misme terzijde te stellen. Toch zal er veel afhangen van de wijze waarop deze lijn in exploitatie komt. Wordt het vlug vervoer vooropgesteld, dan wordt de beste kans ver kregen. Het moet in de bedoeling liggen de treindiensten zijn echter nog niet opge- maakt geregelde diensten in te stellen op vaste tijdstippen; mogelijk worden het, daar de ry-tyd wel korter dan een halt uiïr zal zijn, periodieke uur-diensten, maar daar van is nog niets bepaald. Dat zal van allerlei omstandigheden, die zich dit jaar nog kun nen voordoen, wel afhangen. Betere aansluitingen o.a. met Leiden. Door de rechtstreeksche verbinding Gouda- Alphen wordt nu ook een directe verbinding verkregen met Leiden, wat thans alleen via Woerden of via den Haag bereikbaar is, terwijl ook aansluiting komt voor het ver keer met de lijn Alphen—Nieuwkoop—- Uithoorn-—Amstardam. frheerlijke gerookte PALING voor 25 cent per ons. foaG 75 TELEF. 3202. èn ZALM, PALING, MAKREEL, BOKKING, lies machinaal dun uitgesneden. Gouwekade, waaraan geen werkelijke be hoefte meer wordt gevoeld. Zooals de lyn thans wordt afgemaakt ko men er behalve de eindstations Gouda en Alphen alleen de tusschenstations Waddinx- veen en Boskoop. Verbouwing van het sta tion Gouda is daarvoor niet noodig, alleen het emplacement wordt uitgebreid. Wad- dinxveen en Boskoop krtfgen.nieuwe stations met goederenloodsen, emplacementen en wat daartoe behoort, terwijl in Boskoop voor het goederenvervoer een haven is gemaakt op polderpeil en een haven op Gouwepeil. van deze lyn met wat daartoe behoort, vor dert een uitgaaf van 6 miilioen gulden. Toch is dit bedrag nog belangrijk beneden de vroeger gestelde raming, die zoo ongeveer het dubbele bedrag was. Om dezen bodem te bedwingen is er niet minder dan één en drie kwart mil- lioen kubieke meter zand over de 17% K.M. baanlengte moeten worden gestort, welk zand uit de duinen by Kat wijk afkomstig is. Het op het emplacement Boskoop gestorte zand, dat daar voor op- hooging niet meer noodig is, wordt met be- een stoomschop, die twee kub. speciale wagens z.g. zelflossers deponeer* met tien treintjes per dag naar het Goud- sche baan-gedeelte vervoerd, totdat ook daar de bodem tot rust zal zyn gekomen. I De merkwaardige bodemgesteldheid heeft het noodig gemaakt over de geheele baar- lengte grondboringen te doen op afstand van 50 M. van elkander. Zyn de resultaten daarvan onderling verschillend, vry constart is toch op 813 M. N.A.P. een zandlaag aangetroffen, terwyl by de Ringvaart van den Zuidplas slappe blauwe klei is aange- boord en naby de Puttepolder zeer slappe klei is^ gevonden. Het boven de zandlaag zittende veen is door de zandstortingei. soms weggeperst waardoor in de onmiddel- lyke nabijheid het terrein een grillig Jieu- velachtig aanzien kreeg, soms is het als 't ware weggeschoven om zich op verderen afstand te manifesteeren. Het dichtschuiven van slooten is ook hier een gewoon ver schijnsel gebleken. De groote verschillen ii. den bodem maakt het onmogelyk om de hoeveelheid zand te berekenen, welke vo-r j storting noodig is, zoodat de zandlevering dan ook hier naar het verwerkt aantal ku- j bieke meters is berekend. Het werk in 1929 opnieuw aangevangen. Het gedeelte AlphenBoskoop is toen het «ersi ter hand genomen en afgemaakt, zoo- «18 reeds eerder hier ter plaatse is beschre ven. Daarop is met den afbouw van het ge- deeltè BoskoopWaddlnxveen aangevangen. Daarbjj is de opzet eenvoudiger gewonden aan ze aahvankelyk was. Van een geheel nieuw station Gouda, waarvan al meerdere plannen zijn ontworpen, is met het oog op ae zeer aanzienlijke kosten af gezien; een spoorweghaven op Gouwepeil, waarop de gemeente Waddinxveen haar zinnen had ge- zet’ heeft evenmin de goedkeuring kunnen erlangen en een haven op polderpeil daar ter plaatse is later op grond van practische overwegingen ook van Waddinxveen, uit het Plan verdwenen, evenals non halte Znid- De werking van den bodem bij de zandstorting nabij de Moordrechtsche aansluiting. Geen tegenvallers by het werk. De uitvoering van het werk heeft geer, tegenvallers opgeleverd. De op grond van de grondboringen en de ervaring elders verwachte verzakkingen hebben zich niet in. meerdere of sterxere mate voorgedaan, dan was verwacht, zoodat het werk op normale wijze voortgang heeft kunnen heb ben. Ook het wintergetij der laatste jaren heeft de werkzaamheden niet belemmerd. In het bureau van den uitvoerenden inge- raeur van dit werk, Ir. J. L. A. Cuperus, die ook de plannen heeft ontworpen, hebben we op de teekeningen der zandstortingen kunnen constateeren dat de tijdsduur, Wel ke daarvoor was aangenomen, in de practyk volkomen juist is gebleken, zoodat kan worden gezegd dat het werk vlot is verloo- pen. nheid inkomen, lijkheid, straat- i de tarieven -en gas, electriciteit de verschillende n de kosten van Ta het overlijden voor aangifte en de successie, dienst van Post, dezen laatsten e kringtarieven en in de Vraag- de Alg. Politie- relke honderden fheid ieder zich i volledige Ver- zooals die voor iculieren inlicht hillende winkels nderingen daar-’ ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal Waar de bezorging per looper geschiedt Franco per post per kwartaal ƒ3.15, met Zondagsblad ƒ8.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA hij onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zyn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef Interc. 2745. Postrekening 48400. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bazorgkring) 15 regels 1.80, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezongkringi 1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.80. Advertentiën in het Zaterdagnummer 20 bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELLNGEN1—4 regels 2.25, elke regel meer 0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeellngen by contract tot zeer gereduceerden prjjs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. der zandstorting voor de verbreeding trnPlacement te Gouda, grenzend aan den ^dder van Caiewag. Economische exploitatie. Het is van algemeene bekendheid dat de Ned. Spoorwegen nimmer enthousiast over deze nieuwe lyn zyn geweest en dat hun verwachtingen omtrent de uitkomsten der exploitatie niet bystex groot zyn. De ver anderde tijdsomstandigheden geven thans zeker nog meerderen grond daarvoor. Dit brengt mede dat nog meer dan anders, nu hoogere beslissingen het in exploitatie bren gen van deze lijn hebben gevorderd, het oog op een zoo economisch mogelyke exploi tatie moet zjjn gericht. Motortractie op deze lyn. De stations en emplacementen. De verbouwing van het statioh Gouda is onnoodig geworden wyl de exploitatie van deze lyn met motortractie zal geschieden. De kortè motortrein zal aankomen en ver trekken van het station Gouda, vanaf het uiteinde van het perron, waar een doodloo- pend spoor tusschen de perronkaden is, vlak achter het daar staand dienstgebouwtje Vanaf dat spoor rydt de trein over het em placement door enkele wissels naar de lyn voor Waddinxvêen-Boskoop, die naast de lynen voor Rotterdam en den Haag is aan gelegd ,om dan, nè de spoorbrug over de Gouwe te hebben gepasseerd, zich bij de Moordrechtsche aansluiting naar rethts af te buigen, landwaarts in, naar Waddinx veen. De aan het station Gouda uit de rich ting Waddinxveen binnenkomende motor trein stopt op dezelfde plaats aan het per ron tegenover het Lombok-terrein, vanwaar deze trein tevoren vertrokken is. Voor het goederenvervoer wordt het em- nlacpmpnt tegenover het nerron en aanslui- Isweg verbreed. De fi aanleg van één t, in vollen gang, Bcheepgelegenheid léren in en uit de ^erladen in kleine ■ede sloot vlak bij _rfainnen nemen. De breedte van de spoorbaqtvis er op berekend om er by e.v. behoefte ég twee sporen by te kunnen leggen. In Waddinxveen kom het station nabij den Kerkweg. Dit statio l zoowel als dat te Boskoop, worden eiland- tuitions met afzon derlijke perrons voor gaande treinen. Het wol bouwen naar de eischen een woning voor den chef, voorts goederen loodsen, emplacementen wegen en verhoogde 1c Op het emplacement te 1 drie lijnen voor goederei Het station Boskoop terrein, dat gelegen ia mastiek, zonder litwendig gebrvik. JDN BRANDER, iebting, onder prikte zal zenden. De aanleg van den spoorweg Gouda—Wad dinxveen—Boskoop—Alphen a. d. Ryn, wel ke in 1925 is aangevangen, is thans in zyn laatste stadium gekomen, n.l. den afbouw der ljjn en de aansluiting op het emplace ment Gouda en den bouw der stations Wad dinxveen en Boskoop, waarvan zeer spoedig de aanbesteding zal plaats hebben. In den loop van dit jaar zullen die werkzaamheden wel gereed komen en het ligt dan in de be doeling bij den aanvang vjpi den zomer dienst van 1934 den nieuwen spoorweg in exploitatie te nemen. Na de kunstwerken in 1925/27 twee jaar gewacht. Heeft de aanleg van deze nieuwe lijn en wat daartoe behoort dan ruim 8 jaar ge duurd, twee jaren daarvan heeft het werk stil gelegen. Nadat de kunstwerken in 1925- W waren gebouwd, heeft men in 1927 en 1928 er sterk aan gedacht, in verband met de veranderde omstandigheden, die waren ingetreden sinds tot den aanleg der lyn was besloten, dezen spoorweg niet af te bouwen. En men heeft overwogen in dien tyd of het niet beter ware inplaats van den spoorweg daarvan te maken een weg, die in het groote wegenplan zou kunnen worden opgenomen. Het ondertoek daarnaar ingesteld, heeft echter beslist, dat daarvan niets kon komen, waarop in 1929 met voortvarendheid aan den verderen bouw van den spoorweg is be gonnen. t(n^storting op het emplacement Gouda tegenover ^tt station doet de sloot verdwijnen Donderdag 23 Februari. „Sport, mynheer Bottelaar, onverschil lig of dit voetballen, athletiek, waterpolo, boksen, worstelen, rugby of wielrennen heet, is noodzakelyk voor den mensch, het lichaam moet worden gehard, de spie ren ook de hartspier gestaald Vooral het wedstrijd-, het kampspel ver edelt het karakter èn van den speler, die het uiterste moet vergen van zyn lichaams- en wilskracht, èn van.den toe schouwer, die dit moment ondergaat. De Wielersport in het bijzonder, vooral het ademlooze rennen op korte, elliptische banen, dient te worden geroemd. Gouda bezit binnen korten tyd zulk een wieler baan Een technische commissie, een keur van sportautoriteiten en bevoegde en beproefde renners heeft haar goedge keurd voor alle wedstrijden, ook vooi tandem en tandemgangmaking Nu weet ik niet wat een tandem, of wat tandemgangmaking is, inaar ik onder- brak^^iirtg^^erat^ Piet Snelwiel, die mij tijdens de pauze van een wielerwedstrijd op hometrainers welwil lend toesprak, niet „Sport, mijnheer Bottelaar, is nood zakelijk voor iedereen. Vroeger, in uw tijd, dacht men dat als men eens een uur tje wandelde, als men eens vroeg opstond en een ochtend ging visschen, een keertje zwom in den zomer, een keertje schaatsen reed in den winter, dat men een sportief mensch was. Och, dat was natuurlijk een waan. Men deed dat voor ontspanning, Het sport hart verdraagt de narcose bijzonder slecht. Prof. Dr. O. LANZ. De aanleg is er op berekend om het ver voer voor den handel en het passagiersver- keer zoo gemakkelijk mogelijk te maken. De kosten zes miilioen, dank zij de bodem gesteldheid. Het is bekend dat de spoorlijnen in onzen slapipen bodem veel geld kosten. Dat is met 1 deze nieuwe lyn ook het geval: de aanleg net los- en laad- en laadplaatsen. taidinxveen komen koor. -• mt op het groote jluip van een stoomschop, die twee ku sschën WMeter zantTlirSên greep opneemt-w weg en dên Laag Boskoopschen weg, waar langs de gemeente Boskoop in werkver schaffing reeds een verbindingsweg heeft doen maken, terwyl tegenover het station een fraai plantsoen in aanleg is, om de aan komende reizigers terstond een uitnemenden indruk te geven van de Boskoopsche cul turen. Op het zeer groote emplacement komen 7 goederensporen; er komt een lyn naar de Otwegwetering, waar in de spoorweghaven, die op Gouwepeil is gebracht, uit grootere schepen de ladingen direct in de wagons kunnen worden overgebracht. Bovendien is er terzyde van het emplacement een van een betonnen beschoeiing voorziene haven op polderpeil gemaakt, om het vervoer direct van de kweekerijen in den spoorwa gen te vergemakkelijken. fiOWraWRANTT

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1933 | | pagina 1