aak
KERK
10’s
en advertentieblad {voor gouda en omstreken
1OUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
(NHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN,
>uda.
iskerk
Deze Courant komt in vele duizenden
ex
Alleen 2
voor reclame onze, oj
P. G. S
ézinnen. Gegarandeerde oplage 6500
aterdag en Zondag
iCHARLEMAN Jr.
18230
BOSKOOP,
enz.
EERSTE BLAD
)olang de
bij
Tel 2745
leinen voorraad
GEN
iS juttj/ j
I
Zaterdag 25 Fehyuari 1833
Ditblad verschijntdagelijksbehalveop Zon-en Feestdagen
tren te beko-
rant, Markt 31
bergambacht, berkenwoude. bodegraven, boskoop
t^IEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCH
DE AANLEG VAN DE SPOORLIJN
GOUDA-WADDINXVEEN-BOSKOOP-ALPHEN
IN HET LAATSTE STADIUM.
In exploitatie Zomerdienst 1934.
Losse bladen uit het Dagboek
I van een Gouwenaar.
7I« 'Jaapgang
4; p 4-
r
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
enz.
zoowel als dat te
1
De bouw van de schoeïng aan de Kerkwegvaart
te Waddinxveen vlak bij het station.
’t werk. De slokop, die 2 kub. M. zand in één greep
in een „zelflosser” stort.
ikomende en uit-
jn eenvoudige ge
in den dienst, met
ieder vinden in
1BAAK.
aan, maakt het
L. TIENDfl
Gerookte en gezoij
tend aan den Graaf Flol
werkzaamheden voor dg
goederenspoor zyn daj|
waarbij tevens een ova
wordt gemaakt om goefl
wagons direct te kunnen
vaartuigen, die in een bi
de spoorbaan ligplaats t
Laat eens een proefwasch
behandalen bij
Modelwasscherij
Fa. J. H. VAN STRAA1EN
De Haven op polderpeil bij het station te Boskoop,
die werd uitgebaggerd, daar de bodem door de zarfc
stortingen omhoog kwam.
De baggermolen nog in actie.
Nog 100 man aan ’t werk.
De aanleg van deze spoorbaan is zeker
een belangrijk werk. Er waren tijden dat
er 200 arbeiders aan ’t werk waren, onder
de hoofdleiding van Ir- Cuperus en 3 toe
zicht houdende ambtenaren. Thans zyn er
nog een 100-tal arbeiders aan het werk.
Exploitatie en rentabiliteit.
Hoe het met de rentabiliteit van deze
lijn zal zyn, is niet te zeggen. Er zijn alle
redenen aanwezig om daarover alle opti
misme terzijde te stellen. Toch zal er veel
afhangen van de wijze waarop deze lijn in
exploitatie komt. Wordt het vlug vervoer
vooropgesteld, dan wordt de beste kans ver
kregen.
Het moet in de bedoeling liggen de
treindiensten zijn echter nog niet opge-
maakt geregelde diensten in te stellen
op vaste tijdstippen; mogelijk worden het,
daar de ry-tyd wel korter dan een halt uiïr
zal zijn, periodieke uur-diensten, maar daar
van is nog niets bepaald. Dat zal van allerlei
omstandigheden, die zich dit jaar nog kun
nen voordoen, wel afhangen.
Betere aansluitingen o.a. met
Leiden.
Door de rechtstreeksche verbinding Gouda-
Alphen wordt nu ook een directe verbinding
verkregen met Leiden, wat thans alleen via
Woerden of via den Haag bereikbaar is,
terwijl ook aansluiting komt voor het ver
keer met de lijn Alphen—Nieuwkoop—-
Uithoorn-—Amstardam.
frheerlijke gerookte PALING voor 25 cent per ons.
foaG 75 TELEF. 3202.
èn ZALM, PALING, MAKREEL, BOKKING,
lies machinaal dun uitgesneden.
Gouwekade, waaraan geen werkelijke be
hoefte meer wordt gevoeld.
Zooals de lyn thans wordt afgemaakt ko
men er behalve de eindstations Gouda en
Alphen alleen de tusschenstations Waddinx-
veen en Boskoop. Verbouwing van het sta
tion Gouda is daarvoor niet noodig, alleen
het emplacement wordt uitgebreid. Wad-
dinxveen en Boskoop krtfgen.nieuwe stations
met goederenloodsen, emplacementen en
wat daartoe behoort, terwijl in Boskoop voor
het goederenvervoer een haven is gemaakt
op polderpeil en een haven op Gouwepeil.
van deze lyn met wat daartoe behoort, vor
dert een uitgaaf van 6 miilioen gulden. Toch
is dit bedrag nog belangrijk beneden de
vroeger gestelde raming, die zoo ongeveer
het dubbele bedrag was.
Om dezen bodem te bedwingen is er niet
minder dan één en drie kwart mil-
lioen kubieke meter zand over
de 17% K.M. baanlengte moeten worden
gestort, welk zand uit de duinen by Kat
wijk afkomstig is. Het op het emplacement
Boskoop gestorte zand, dat daar voor op-
hooging niet meer noodig is, wordt met be-
een stoomschop, die twee kub.
speciale wagens z.g. zelflossers deponeer*
met tien treintjes per dag naar het Goud-
sche baan-gedeelte vervoerd, totdat ook
daar de bodem tot rust zal zyn gekomen. I
De merkwaardige bodemgesteldheid heeft
het noodig gemaakt over de geheele baar-
lengte grondboringen te doen op afstand
van 50 M. van elkander. Zyn de resultaten
daarvan onderling verschillend, vry constart
is toch op 813 M. N.A.P. een zandlaag
aangetroffen, terwyl by de Ringvaart van
den Zuidplas slappe blauwe klei is aange-
boord en naby de Puttepolder zeer slappe
klei is^ gevonden. Het boven de zandlaag
zittende veen is door de zandstortingei.
soms weggeperst waardoor in de onmiddel-
lyke nabijheid het terrein een grillig Jieu-
velachtig aanzien kreeg, soms is het als
't ware weggeschoven om zich op verderen
afstand te manifesteeren. Het dichtschuiven
van slooten is ook hier een gewoon ver
schijnsel gebleken. De groote verschillen ii.
den bodem maakt het onmogelyk om de
hoeveelheid zand te berekenen, welke vo-r j
storting noodig is, zoodat de zandlevering
dan ook hier naar het verwerkt aantal ku- j
bieke meters is berekend.
Het werk in 1929 opnieuw
aangevangen.
Het gedeelte AlphenBoskoop is toen het
«ersi ter hand genomen en afgemaakt, zoo-
«18 reeds eerder hier ter plaatse is beschre
ven. Daarop is met den afbouw van het ge-
deeltè BoskoopWaddlnxveen aangevangen.
Daarbjj is de opzet eenvoudiger gewonden
aan ze aahvankelyk was. Van een geheel
nieuw station Gouda, waarvan al meerdere
plannen zijn ontworpen, is met het oog op
ae zeer aanzienlijke kosten af gezien; een
spoorweghaven op Gouwepeil, waarop de
gemeente Waddinxveen haar zinnen had ge-
zet’ heeft evenmin de goedkeuring kunnen
erlangen en een haven op polderpeil daar
ter plaatse is later op grond van practische
overwegingen ook van Waddinxveen, uit het
Plan verdwenen, evenals non halte Znid-
De werking van den bodem bij de zandstorting
nabij de Moordrechtsche aansluiting.
Geen tegenvallers by het werk.
De uitvoering van het werk heeft geer,
tegenvallers opgeleverd. De op grond van
de grondboringen en de ervaring elders
verwachte verzakkingen hebben zich niet
in. meerdere of sterxere mate voorgedaan,
dan was verwacht, zoodat het werk op
normale wijze voortgang heeft kunnen heb
ben. Ook het wintergetij der laatste jaren
heeft de werkzaamheden niet belemmerd.
In het bureau van den uitvoerenden inge-
raeur van dit werk, Ir. J. L. A. Cuperus,
die ook de plannen heeft ontworpen, hebben
we op de teekeningen der zandstortingen
kunnen constateeren dat de tijdsduur, Wel
ke daarvoor was aangenomen, in de practyk
volkomen juist is gebleken, zoodat kan
worden gezegd dat het werk vlot is verloo-
pen.
nheid inkomen,
lijkheid, straat-
i de tarieven -en
gas, electriciteit
de verschillende
n de kosten van
Ta het overlijden
voor aangifte en
de successie,
dienst van Post,
dezen laatsten
e kringtarieven
en in de Vraag-
de Alg. Politie-
relke honderden
fheid ieder zich
i volledige Ver-
zooals die voor
iculieren inlicht
hillende winkels
nderingen daar-’
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad
per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal Waar de bezorging per looper geschiedt
Franco per post per kwartaal ƒ3.15, met Zondagsblad ƒ8.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA
hij onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zyn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef
Interc. 2745. Postrekening 48400.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bazorgkring)
15 regels 1.80, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezongkringi
1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.80. Advertentiën in het Zaterdagnummer 20
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELLNGEN1—4 regels 2.25, elke regel meer 0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeellngen by contract tot zeer gereduceerden
prjjs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
der zandstorting voor de verbreeding
trnPlacement te Gouda, grenzend aan den
^dder van Caiewag.
Economische exploitatie.
Het is van algemeene bekendheid dat de
Ned. Spoorwegen nimmer enthousiast over
deze nieuwe lyn zyn geweest en dat hun
verwachtingen omtrent de uitkomsten der
exploitatie niet bystex groot zyn. De ver
anderde tijdsomstandigheden geven thans
zeker nog meerderen grond daarvoor. Dit
brengt mede dat nog meer dan anders, nu
hoogere beslissingen het in exploitatie bren
gen van deze lijn hebben gevorderd, het oog
op een zoo economisch mogelyke exploi
tatie moet zjjn gericht.
Motortractie op deze lyn.
De stations en emplacementen.
De verbouwing van het statioh Gouda is
onnoodig geworden wyl de exploitatie van
deze lyn met motortractie zal geschieden.
De kortè motortrein zal aankomen en ver
trekken van het station Gouda, vanaf het
uiteinde van het perron, waar een doodloo-
pend spoor tusschen de perronkaden is, vlak
achter het daar staand dienstgebouwtje
Vanaf dat spoor rydt de trein over het em
placement door enkele wissels naar de lyn
voor Waddinxvêen-Boskoop, die naast de
lynen voor Rotterdam en den Haag is aan
gelegd ,om dan, nè de spoorbrug over de
Gouwe te hebben gepasseerd, zich bij de
Moordrechtsche aansluiting naar rethts af
te buigen, landwaarts in, naar Waddinx
veen. De aan het station Gouda uit de rich
ting Waddinxveen binnenkomende motor
trein stopt op dezelfde plaats aan het per
ron tegenover het Lombok-terrein, vanwaar
deze trein tevoren vertrokken is.
Voor het goederenvervoer wordt het em-
nlacpmpnt tegenover het nerron en aanslui-
Isweg verbreed. De
fi aanleg van één
t, in vollen gang,
Bcheepgelegenheid
léren in en uit de
^erladen in kleine
■ede sloot vlak bij
_rfainnen nemen. De
breedte van de spoorbaqtvis er op berekend
om er by e.v. behoefte ég twee sporen by
te kunnen leggen.
In Waddinxveen kom het station nabij
den Kerkweg. Dit statio l zoowel als dat te
Boskoop, worden eiland- tuitions met afzon
derlijke perrons voor
gaande treinen. Het wol
bouwen naar de eischen
een woning voor den chef, voorts goederen
loodsen, emplacementen
wegen en verhoogde 1c
Op het emplacement te 1
drie lijnen voor goederei
Het station Boskoop
terrein, dat gelegen ia
mastiek, zonder
litwendig gebrvik.
JDN BRANDER,
iebting, onder prikte
zal zenden.
De aanleg van den spoorweg Gouda—Wad
dinxveen—Boskoop—Alphen a. d. Ryn, wel
ke in 1925 is aangevangen, is thans in zyn
laatste stadium gekomen, n.l. den afbouw
der ljjn en de aansluiting op het emplace
ment Gouda en den bouw der stations Wad
dinxveen en Boskoop, waarvan zeer spoedig
de aanbesteding zal plaats hebben. In den
loop van dit jaar zullen die werkzaamheden
wel gereed komen en het ligt dan in de be
doeling bij den aanvang vjpi den zomer
dienst van 1934 den nieuwen spoorweg in
exploitatie te nemen.
Na de kunstwerken in 1925/27
twee jaar gewacht.
Heeft de aanleg van deze nieuwe lijn en
wat daartoe behoort dan ruim 8 jaar ge
duurd, twee jaren daarvan heeft het werk
stil gelegen. Nadat de kunstwerken in 1925-
W waren gebouwd, heeft men in 1927 en
1928 er sterk aan gedacht, in verband met
de veranderde omstandigheden, die waren
ingetreden sinds tot den aanleg der lyn was
besloten, dezen spoorweg niet af te bouwen.
En men heeft overwogen in dien tyd of het
niet beter ware inplaats van den spoorweg
daarvan te maken een weg, die in het groote
wegenplan zou kunnen worden opgenomen.
Het ondertoek daarnaar ingesteld, heeft
echter beslist, dat daarvan niets kon komen,
waarop in 1929 met voortvarendheid aan
den verderen bouw van den spoorweg is be
gonnen.
t(n^storting op het emplacement Gouda tegenover
^tt station doet de sloot verdwijnen
Donderdag 23 Februari.
„Sport, mynheer Bottelaar, onverschil
lig of dit voetballen, athletiek, waterpolo,
boksen, worstelen, rugby of wielrennen
heet, is noodzakelyk voor den mensch,
het lichaam moet worden gehard, de spie
ren ook de hartspier gestaald
Vooral het wedstrijd-, het kampspel ver
edelt het karakter èn van den speler, die
het uiterste moet vergen van zyn
lichaams- en wilskracht, èn van.den toe
schouwer, die dit moment ondergaat. De
Wielersport in het bijzonder, vooral het
ademlooze rennen op korte, elliptische
banen, dient te worden geroemd. Gouda
bezit binnen korten tyd zulk een wieler
baan Een technische commissie, een
keur van sportautoriteiten en bevoegde
en beproefde renners heeft haar goedge
keurd voor alle wedstrijden, ook vooi
tandem en tandemgangmaking
Nu weet ik niet wat een tandem, of wat
tandemgangmaking is, inaar ik onder-
brak^^iirtg^^erat^ Piet
Snelwiel, die mij tijdens de pauze van een
wielerwedstrijd op hometrainers welwil
lend toesprak, niet
„Sport, mijnheer Bottelaar, is nood
zakelijk voor iedereen. Vroeger, in uw
tijd, dacht men dat als men eens een uur
tje wandelde, als men eens vroeg opstond
en een ochtend ging visschen, een keertje
zwom in den zomer, een keertje schaatsen
reed in den winter, dat men een sportief
mensch was. Och, dat was natuurlijk een
waan. Men deed dat voor ontspanning,
Het sport hart verdraagt de narcose
bijzonder slecht.
Prof. Dr. O. LANZ.
De aanleg is er op berekend om het ver
voer voor den handel en het passagiersver-
keer zoo gemakkelijk mogelijk te maken.
De kosten zes miilioen, dank zij de
bodem gesteldheid.
Het is bekend dat de spoorlijnen in onzen
slapipen bodem veel geld kosten. Dat is met
1 deze nieuwe lyn ook het geval: de aanleg
net los- en laad-
en laadplaatsen.
taidinxveen komen
koor. -•
mt op het groote jluip van een stoomschop, die twee ku
sschën WMeter zantTlirSên greep opneemt-w
weg en dên Laag Boskoopschen weg, waar
langs de gemeente Boskoop in werkver
schaffing reeds een verbindingsweg heeft
doen maken, terwyl tegenover het station
een fraai plantsoen in aanleg is, om de aan
komende reizigers terstond een uitnemenden
indruk te geven van de Boskoopsche cul
turen.
Op het zeer groote emplacement komen
7 goederensporen; er komt een lyn naar de
Otwegwetering, waar in de spoorweghaven,
die op Gouwepeil is gebracht, uit grootere
schepen de ladingen direct in de wagons
kunnen worden overgebracht. Bovendien is
er terzyde van het emplacement een van
een betonnen beschoeiing voorziene haven
op polderpeil gemaakt, om het vervoer
direct van de kweekerijen in den spoorwa
gen te vergemakkelijken.
fiOWraWRANTT