kbank
itaak
ene
uwijk
WOENSDAG,
ke publiciteit
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
18263
Woensdag S April 1933
72« Jaargang
s,
a!
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN
Dit bladverschijnt) dagelijksbehalvt opZon-en Feestdagen
760.854 05
100'1.
i
De ramp van de „AUron”.
veen
ILADEN!
Door smart gelouterd
BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
*1, enz.
V •-**-*} MVMUVIAVXI a-JX™ MV01kV\/l vXVz vj IT LJXVZ\X1»II AfcZaU 1AV1JV11 J 111 V V/1V1-'j >-z
I
ge kunl,
Jersey
Een
ontmoetl
ren nog een ongeluksdag gevolgd is.
186000
MNSDAG in
- TEL. 2745.
FEUILLETON.
25
HOORWEG.
(Wordt vervolgd.)
I 1
nt Uw afzet-
i tegen hooge
Een groote slag voor de luchtvaart. Het aantal dooden wordt op 74
- -r-Nog een klein
is Comité
voor in
op dit
:en VRIJDAG.
VEEL!
De „Akron".
De „Akron" behoorde tot de Amerikaan-
bche marine en is ongeveer tweemaal zoo
groot als de „Graf Zeppelin”.
De afmetingen van de Akron in vergely-
king met die tan de Graf Zeppelin zyn de
volgende: Inhoud Akron 6*6 millioen kubie
ke voet; Graf Zeppelin 3.7 millioen kubieke
voet; lengt 785 voet, (776), motoren 8, (5),
tótaal P.K. 4480 (2750), maximumsnelheid
83.8 myl per uur (80), afstand die af gelegd
kan worden zonder bijvulling van brandstof
bedroeg voor de Akron 10580 mijl, voor de
de gestoten oogen en het
De «lootte was tevreden en
was o</k tevreden, want hij
op haar best uitzag er
twee op
jongen.
Ik heb veie
sedert ik tegen
zei de ander ernstig.
opnieuw niet in staat was tegen den wind
op te tornen. Nu is het onvermijdelijke ge
beurd, de luchtreis heeft een ontijdig graf
in de golven van den Atlantischen Oceaan
gevonden.
Nog een marineluchtschip vergaan.
Bemanning van 5 koppen verdron
ken.
Reutertelegram uit New
niet iemand, die rich
-1 voorschriften
leven had de onverachiHig-
nog grooter gemaakt liet
de open heide te
dan
kerkhof te slapen, dat door onbe
den inensch wm ge-
ben verduisterd. Met hem zijn de president
eenzeifden dag. Dat is een teeken,
een teeken.
teekenen gezien. Gabriel
de heide leerde worstelen.
lucht- j deiiök
In het leven wordt veel meer gekeken
Uaar lieden, die het beter hebben, dan
War lieden, die beter zijn.
tion New Jersey ongeveer 1 kilometer uit
de kust, toen het door tot nu toe onopge
helderde oorzaak in zee gestort is. Onmid-
zijn schepen van de kustwacht en
watervliegtuigen te hulp gesneld, die er in
geslaagd zijn, 2 licht gewonde léden der be
manning op te pikken. De overige leden der
equipage, 5 man, zullen echter naar alle
waarschijnlijkheid wel verdronken zijn.
Volgens een nader telegram uit Beachha-
ven had de J 3 slecTits een bemanning van
7 koppen, van wie er 2 verdronken zyn,
onder wie de gezagvoerder. De anderen zijn
gered.
Men tracht thans het gas uit de J 3 te
laten wegstroomen en het luchtschip op
sleeptouw te nemen.
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad
lier kwartaal ƒ2.90, per week 22 cent, overal wair de bezorging per looper geschiedt
Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad ƒ3.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 3L GOUDA,
bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie en Redactie Telef
Interc. 2745. Postrekening 48400.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omrtreken fbehoorende tot dan bezorgkring)
1—5 regels 1.80, elke regel meer /0J5. Van buiten Gouda an den bezorgkring»
1—5 regels 1.56, elke regel meer OA. Advertentiln in het Zaterdagnummer 2i
itfslag op den prijs. Liefdadigheids-adv»rtenti4n de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEK? 1—4 regels 2.25, elke regel meer f 0.50. Op
ie /oorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiëo en ingezonden mededeelinvtn bjj contract tot zeer gereduceerde»»
prjjs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van «oliede Boek
handelaren, Advertentiebureux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zjjn.
vinden. Het luchtschip begon krachtig te
zwaaien en met den neus te duiken. Alle
hens werden gealarmeerd en opnieuw werd
ballast afgeworpen. Op dat oogenblik ver
loren wij de controle over het stuur en het
luchtschip stortte in zee.
Kapitein Wiley verklaarde nog, dat het
luchtschip door den slag, waarmede het op
het water terecht kwam, werd vernield. In
hoogstens
en de vlieg-
2’ machines cirkelden ongeveer
kwartier boven den top, waarbij film
opnamen werden gemaakt.
Tegen half twaalf landden de beide ma-
chines weer te Laibalu.
DU1TSCHLAND.
De Centrumafgevaardigde Thomas. Esser
gevangen genomen.
Verdacht van verduistering.
De te Keulen verschijnende (nat.-sec.
Westdeutsche Beobachter meldt, dat de
Keulsche centrumafgevaardfgde Thomas
Esser gevangen is genomen. Hy wordt ver
dacht gelden van de „Kölner Handwerks
kummer”, waarvan hij bestuurslid is, te heb-
jciin-luchtachepen van de luchtscheepwerf
te Friedrichshafen. Dr. Karl Arnstein, hoofd
ingenieur van de Zeppelinwerf en een dozijn rjr
andere ingenieurs verrichten destijds werk- middag ter hoogte van het kustwachtsta-
zaamheden voor de Goodvear Zenoelin Cor- u.ca,, „nnovaor i viinmpfpr uit
nacht voor de Amerikaansche marine giste-
ieil nog een ongeluksdag gevolgd is. Een
rikaansche rechten voor den bouw van Zep- marineluchtschip van kleiner model is n.l.
e zoeken naar de resten van de Akron
eveneens in zee gestort.
Dit luchtschip, de J 3, bevond zich gister-
BUITKNLANDSCH NIEUWS.
iSALGJUL
De vliegramp bij Dixmuiden.
Opzienbarende bizonderheden.
De ramp van het Engelsche verkeersvlieg-
vliegtuig op de ly Keulen-Brussel-Londen,
de City of Liverpool, nabij Dixmuiden, zal
waarschijnlijk nog een gerechtelijk naspel
hebben. Het lijk van den bij de ramp om
het leven gekomen 69-jarigtn tandarts en
zakenman Albert Voss is direct na aan
komst te Manchester door de politie in be
slag genomen. Waarschijnlijk zal er sectie
op verricht worden, in verband met het
feit, dat het lyk van Voss op 3 K.M. af
stand van de plaats, waar het vliegtuig
wrak neerkwam, werd gevonden, wat in ver
band wordt gebracht met het in brand vlie
gen van het vliegtuig.
Er doen voorts opzienbarende geruchten
de ronde met betrekking tot de ramp van
de City of Liverpool en het slachtoffer van
deze ramp Voss. Er zou n.l. gebleken zyn,
dat Voss reeds voor het vliegtuig in brand
vloog vergif had ingenomen met het doel
zelfmoord te plegen. Dit wordt in verband
gebracht met het feit, dat Voss aan den
eenen kant een zeer hooge verzekering voor
deze vlucht op zijn leven had afgesloten en
aan den anderen kant in buitengewoon
groote financieele moeilijkheden verkeerde-
keld in sneeuwwit linnen, md een vredige
uitdrukking op
rimpelige gelaat,
haar echtgenoot
wist, dat zij er
inderdaad even rustig en zeker van haar
geluk uitzag, als toen rij haar hand in die
van Ephraim had gelegd en zelf plechtig
had verklaard zijp vrouw te willen rijn.
Toen gingen zij weer stil naar beneden en
Ephraim wees naar den hond. die nog
steeds op de stoep lag te beven.
Ik geloof stellig, dat zij het weten, zei
hij rustig. Zie. hoe zijn geheele huid rilt,
alsof een koudere wjnd dan die uit het oos
ten of noorden door hem heen waait. Nu,
goeden dag samen, en ik dank u voor uw
vriendelijkheid.
Gij hebt, ons bij het. aanbreken van
den dag met <»p dan weg ontmoet, zei Ga
briel, toen hij vertrok om Griff een eind
weg te brengen. Ik dacht, dat ge wel ergen
slaap zoudt hebben na het v&erk, dat ge
hadt. gedaan.
Dat was het niet. Ik had een vrouw
cm een dood kind pp de Ling Crag heide
gevondenook zij was bijna gestorven, en
dus bleef ik om haar te verzorgen, totdat
Hester Royd vanmorgen met het brood zou
komen.
Gabriel bleef verrast staan.
En zij is daar in die ruwe hut van u-
Ja. en daar zal zij een poosje blijven,
tk betwijfel, of zij wel zal kunnen uitgaan,
voordat de sneeuw weg is.
Wel, gij rijt weer eens onder ons terug
gekeerd, Griff, en twee daden van liefdadig
heid lagen te wachten op uw handen
geschat. De overblijfselen van het luchtschip gevonden,
luchtschip in zee gevallen.
Het Amerikaansche a-s. „George Washing
ton" deelt radiografisch mede, op 39 gr. 31
min. N. br. 74 gr. 12 m. N. 1. het omhulsel
en andere wrakstukken van de „Akron”
drijvende te hebben gevonden. Het onder
zoek en de verklaringen van ooggetuigen
en overlevenden schijnen te bevestigen dat
de „Akron” tijdens een hevig onweer door
verticale windvlagen is gegrepen en op het
water is neergedrukt. Blikseminslag oP
brand is zoo goed als zeker uitgesloten. Of
de romp van het luchtschip reeds door de
stormvlagen of pas bij de botsing op het
water werd beschadigd, kon nog niet worden
nagegaan.
De oude strijd voor of tegen het lucht
schip en voor het principe lichter of zwaar
der dan lucht, is door de ramp met de
„Akron” opnieuw ontbrand.
Intusschen. staat het wel vast dat alia
leden van de bemanning van het luchtschip,
uitgezonderd dan de 4 leden der bemanning
cie door de Phoebus” gered werden, om het
leven zijn gekomen.
Het aantal omgekomenen zou 74 -bedra
gen, onder hen bevindt zich admiraal Mof-
feth, hoofd van het Amerikaansche lucht
vaart bureau der marine.
Kapitein Wiley over de ramp.
De kustwacht op Staten Island heeft een
radiogram opgevangen, waarin de kapitein
van de Akron Wiley, die zich onder de vier
geredden bevindt de catastrophe beschrijft
„Wij bemerkten, zoo zegt hy, op onge
veer 30 mijlen ten zuiden van Philadelphia
ongeveer 8 uur ’s avonds, dat er onweer in
aantocht was. De aarde was met nevel be
dekt. Het luchtachip bevond zcih in uit
stekende conditie. Om 10 uur passeerden
wy de kust. By het lichtschip Barnegat
waren wy door bliksemstralen omgëven.
Toch was de atmosfeer niet stormachtig
Tot ongeveer 11 uur vlogen wij oostwaarts
f-n dan tot middernacht in westelijke rich
ting. Om half een begon het luchtschip
plotseling van een hoogte van 1600 voet
snel te vallen. Wy wierpen bal’ast af en
bereikten de oorspronkelijke vaarthoogte
weer. Op dat oogenblik waren wy geheel
door bliksemstralen omgeven en schenen
ons in het centrum van het onweer te be-
Graf Zeppelin 6125.
Het Amerikaansche luchtschip Los Ange-
les (een vroegere Zeppelin) meet 2.470.000
kcb. voet, lengte 658 voet met 5 motoren.
De „Akron” had een hefvermogen van 91
ton.
Een bijzonderheid van de „Akron” was, dat
zy tevens diende als vliegtuig-moederscnip
en door een bijzonder trapeze-stelsel vijf
Ja. ik ga met u mee, maar hij is er
de man niet naar, om zich van een idee te
laten afbrengen. En daarna komt gij toch
terug, niet Griff, om met ons het avond
eten te gebmüien:- Het is al tang geleden,
dat wij samen gegeten hebben.
- Ik kan niet. Er wacht mij ginder werk
- de roodbonte is ziek en heeft voortdurend
verpleging noodig. en
Hij maakte den zin met af. De herinne
ring aan wat Hester Royd dien morgen
had gezegd over de schoonheid van zijn
gast, kwam bij hem terug en hij kon met
Greta niet over de vreemdelinge spreken.
Vrouwen hadden een vreemden kijk op zul
ke zaken hij wilde het later uan Gabriel
vertellen en die zou als een man begrijpen,
.hoe de toestand te Lostwithens was.
Zij gingen samen, met Trash achter hen
aan en staken de Dorpsstraat over oni aan
Epliraini’s deur te kloppen. Ephraim zelf
deed tien <»pen en keek den geestelijke. <üe
zoo .-poedig na hun lang twistgesprek terug
kwam, achterdochtig aan.
Wij komen u vragen, den tijd, dien gij
voor de begrafenis hebt bepaald wat te ver
korten. zei Griff. Man. kent gij de heide
zoo, slecht, dat gij vertrouwt, dat- rij lang
in denzelfden toestand blijft?
Ephraim rekte zich uit en zétte zijn voe
ten stevig neer, met domme hardnekkigheid
Tk vertrouw dP heide niet, zei hij. maar ik
zou het schande vinden haar te begraven,
en hij wees achteruit en naar boven met
zijn duim, voordat de week om is. Neen,
jirnie meid, wij zullen maar weinig meer
van elkaar zien op deze wereld en het ia
een koude verblijfplaats, die zij daar ginds
het licht van de bliksemstralen zag hy tal
van leden der bemanning rond de overblyf- j
selen der Akron zwemmen, die ze snel
trachtten te verlaten. De discipline in de
controlecabine was uitmuntend.
Dr. Eckener over de ramp.
Dr. Eckener heeft zich als volgt uitgela
ten over de ramp van de „Akron”:
Wiley is een van de meest ervaren lucht-
schipcommandanten die tienduizenden zee
mijlen op luchtschepen heeft af gelegd. Het
feit ,dat de „Akron” in een storm raakte
kan „an und für sich” nog geen oorzaak
zyn, daar het vaak genoeg vóórgekomen is,
dat luchtschepen door storm tot kruisen ge
dwongen waren. Men moet juiste berichten
uïwachten. Ook de' mededeeling, dat hel
luchtschip in een „electrischen stroom" zou
terecht gekomen zyn, kan voorioopig nog
met tot een conclusie leiden.”
Luchtschjpkapitein Flemming zeide:
„Ik geloot niet, dat het een motordefect
betreft, daar de motoren toch niet alle plot
seling hebben opgehouden. Ook wanneer er
een of twee motoren defect zouden zijn
geraakt, zyn de overige wel in staat het
luchtschip zoo lang te laten manoeuvree-
ien, tot de atmosferische omstandigheden
beter waren geworden. De mogelijkheid be
staat dat er met het stuur iets niet in orde
was, maar met zekerheid kan ik natuurlyk
mets zeggen.”
Deelneming uit het buitenland.
Uit Berlijn wordt gemeld, dat Hinden
burg, Hitler en Goring telegrammen van
deelneming hebben gericht aan president
Roosevelt.
door
HALLIWELL SUTCLIFFE
Voor Nederland bewerkt door
J. I’ Wesselink- van Kossum.
Nadruk verboden.
Ik kom juist van Ephraim, die zijn
vrouw niet wil laten begraven, voordat de
volle wetk om is. Ik heb hem gezegd, dat
het geen tijd is om aan zoo ieta te denken
e Heer heeft ons een harden weg gezonden
pn ons daarmee moeilijk werk bespaard on
hat wij er zoo goed mogelijk gebruik van
moesten maken. God kim niet altij<l het
vriezende weer laten duren, om den mensch
believen en do wind dramt al weer naar
het zuidoosten.
Grit kon nauwelijks ven glimlacli onder-
lukken. Dit ww de Gabriel, dien hij zich
•érinnerde Gabriel met den ernstigen
*Jk op de dingen en niet den met minder
ernstigen blik op de practisohe zaken, als
^voorbeeld het draaien van den wind.
De vórst zal nog verscheidene dagen
aanhouden, zei hij en toch - het ?x>u goed
2yn. het, er niet op te wagen Wel. breng
'U,J eind weg. Gabriel, dan zullen wij
'en bij Ephraim stilhouden en trachten
»em van rijn voornemen af te brengen.
Andere berichten zeggen dat Voss itt
Brussel nogal gefuifd had en ’a> morgens in
heimelijken st-«at van dronkenschap in zyn
Hotelkamer is g- arriveerd. Nog onder den
invloed van stelden drank zou Voss naar
het vliegveld zyn gegaan. Men vermoedt nu
dat Voss clandestien een sigaret heeft ge
rookt en hierdoor brand is ontstaan.
ENGELAND
De Engelschen vliegen over den
Mount Everest.
De hoogste berg ter wereld voor het
eerst overgevlogen.
Maandag is,'zoo meldt Reuter uit Bom
bay, een vliegtuig over den 8822 meter hoo-
gen top van den Mount Everest in het Hi-
malayagebied gevlogen.
Het toestel maakte deel uit van een thans
»n Engelsch-Indië verblijf houdende lücht-
vaart-expeditie. De bergtop, waarover men
gevlogen is, is de hoogste der Aarde. Hit
Lestaat uit granietrots. De geleerden Ma
lory en Irvine hebben in 1924 kans gezien
om met behulp van zuurstofapparaten tot
een hoogte van 8605 meter door te dringen
Nader meldt Reuter: de vliegers die over
den Mount Everest hebben gevlogen zyn de
markies van Clydesdale en de vlieger-luite-
nant Mac Intyre. Zij hadden een passagier
aan boord.
Beiden vlogen in een eigen toestel. Van
tevoren hadden zy met behulp van proef
ballons vastgesteld, dat de wind in de hoo-
gere luchtlagen was gaan liggen. De pilo
ten hadden toen het oogenblik gunstig ge
acht om op te stijgen.
Zy ware» zeer snel gestegen. Tijdens de
vlucht hebben zij een groot aantal fotogra
fische opnamen gemaakt. Het hoofddoel
van de expeditie is hiermede bereikt.
Rtfttledge, de leider Jieeft onmiddellyk
na de landing der vliegers 't kamp laten op
breken. Vandaag nog hoopt hy zyn eerste
basiskamp te bereiken, om daarmede de be
stijging te voet van den Mount Everest te
beginnen.
Clydesdale en Mc. Intyre-zijn erin ge
slaagd met hun vliegtuigen over den top te
vliegen met een afstand van K
35 meter tusschen den bergtop
tuigen. De
een
801BSCHE (OrilAM
- ha liat kmd? Hebt ge liet daar gind»
niet, begraven?
Ik begroef liet gisternacht, m oen
veengrond boven het stuk. <lat ik heb ont
gonnen.
- Gij hebt het begraven? herhaalde de
predikant ontat., Sij hebt het van de chria-
telijke begrafeni» beroofd, waarop het recht
had?
Gnff kon den afschuw in zijn stem met
begrijpen Hij was i**«»
aan algemeene gebruiken en
stoorde en zijn
heid daarvoor
leek hem boter om op
liggen onder den geurenden veengrond,
op een -
liolpen handen van
- De sterren keken op de begrafenis neer^
zei hij. en ?eker waren dat teederder rouw-
dragers dan anderen, die het kind xou kun
nen hebben Ja. de diepe hemel en de ster
ren en de groote. heldere maan keken naar
beneden en zeiden -rebeden op. w»-lke
ik m het geheet niet kennen
De'pr^ikant schudde zijn hoofd. A
■~r Ge hebt altijd vol heideiiscbe verbeel-
dingskncht gezeten, jongen mompelde hij.
Wat kan hef kind het gemis van een chris
telijke begrafenis vergoeden-
zaamheden voor de Goodyear Zeppelin Cor
poration.
In 1926 besloot het Amerikaansche Con
gres tot den bouw van 2 reusachtige
schepen waarvoor in 1927 een crediet van
8 millioen dollar werd gevoteerd. De Good-
jear kreeg in October 1928 opdracht de reu
zenluchtschepen te bouwen. De eerste hier
van was de „Akron”.
Het luchtschip had volgens het Zeppelin-
type n.l. een metalen rompconstructie, gas-
ctllen en een strak gespannen omhulsel,
dat bestand is tegén weer en wind, dat de
hitte terugkaatst en een glad vliegopper-
vlak bezit. De 12 gascellen waren met 't
onbrandbare heliumgas gevuld.
Reeds vanaf de eerste tochten die de
„Akron” maakte, waren de waarschuwin
gen met van de lucht. Telkens en telkens
weer verklaarden deskundigen op construc-
tiegebted,. dat het enorme gevaarte met
luchtwaardig was. Zelfs besloot de marlne-
commissie van het Huis van Afgevaardig
den op 27 Januari 1932, een onderzoek te
laten instellen, speciaal wat de vraag be
treft, of de „Akron” ten aanzien van ge
wicht en snelheid aan de eischen voldeed.
De resultatan welke deze parlementaire
enquête opleverde, zyn nimmer ruchtbaar
geworden, maar dat ze blykbaar niet onge
grond waren, bleek nauwelijks drie maan
den na benoeming der enquête-commissie.
toen namelyk op 12 Mei 1932 de „Akron’
ter gelegenheid van haar eerste groote
o ver landvlucht slechts met de grootste
moeite er in slaagde, behouden aan der<
landingsmast op het vliegveld Kearny bij
San Diego te meren.
Men zal zich nog herinneren dat de be
richten destijds melding maakten van het
feit dat drie der landingsmanschappen door
het op hol geslagen luchtschip mee omhoog
getrokken werden, twee der ongelukkigen
vielen van 60 M. hoogte te pletter. De derde
kon ten slotte binnen boord worden ge-
heschen, echter pas toen de „Akron" alweer
een hoogte van 600 M. had bereik.
Een andere keer keerde de „Akron" van
een vlucht naar het Zuiden terug, weer werd
zy een vollen dag opgehouden, doordat zij
te Trawdon zal vinden.
Goed, goed, maar als het bijvoorbeeld
dendag voor de begrafenis dooit, kunnen
wij nooit bijtijds een weg naar Trawdon
graven.
Epliraim’s houding .werd minder stijf, hij
dacht diep na. Bovendien had Griff een
naam verworven den naani van door een
fee gekust te zijn wat voor een bijgeloo-
vigoman gewicht bijzette aan alles, wat hij
zei. en zejfs invloed had op het oordeel van
zulk een ruwen, verweerden kerel als
Épliraim Shackleton.
Daar zit wat waars m, mompelde de
weduwnaar. Ja. daar zit wat waars in. En
een lijk zou. «lat geloof ik vast, als de koude
minder wordt, niet goed blijven. En het
zou akelig voor de meid zijn. ja. dat zou
liet, om overijld op het dichtstbijzijnde
kerkhof beeraven te worden, omdat ik de
zaak eerst niet goed had overdacht.
Laten we de begrafenis morgen hou
den. drong Grift aan
Mij is ’t goed, zei Ephraim na een
poosje. En wilt gij nu even boven komen
om haar te zien Zij is mooier dan de
meeste anderen, die ik gezien heb.
Vanaf zijn eerste kindsheid had Gnff een
afkeer gehad van zulke tooneelen maar een
weigering zou een oorzaak van hartzeer ge
weest zijn voor iemand, wiens hart reeds
genoev leed en dus volgde hij Ephraim de
nauwe trap op. Trash, die meestal zyn
meester volgde, waarheen deze ook ging.
t»oonde nu geen verlangen daartoe, maar
zat op de stoep, met droevige, glanslooze
oogen en bevend over zijn geheele lichaam.
De vrouw lag op het bed, geheel gewik-
vliegtuigen, die het luchtschip meevoert, in
de lucht konden starten.
In het luchtschip waren 7 machinegeweer-
nesten aangebracht, waarvan eenige met
een aantal machinegeweren zyn uitgerust.
Deze machinegeweren zijn zoo opgesteld,
dat het luchtruim er naar alle kanten, zoo
wel naar boven als naar beneden, mee kan T
worden bestreken. I uav r,cw
Het luchtschip werd gebouwd by de Good- 1 brengt thans de tijding, dat op den zwarten
i jear-Zeppelin Corporation te Akron in Ohio. ..../.v.» --AmaviVaanar-ha ma«ino criatA-
Deze maatschappij verwierf in 1923 de Ame-
Een