kbank itaak ene uwijk WOENSDAG, ke publiciteit NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN 18263 Woensdag S April 1933 72« Jaargang s, a! NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN Dit bladverschijnt) dagelijksbehalvt opZon-en Feestdagen 760.854 05 100'1. i De ramp van de „AUron”. veen ILADEN! Door smart gelouterd BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, *1, enz. V •-**-*} MVMUVIAVXI a-JX™ MV01kV\/l vXVz vj IT LJXVZ\X1»II AfcZaU 1AV1JV11 J 111 V V/1V1-'j >-z I ge kunl, Jersey Een ontmoetl ren nog een ongeluksdag gevolgd is. 186000 MNSDAG in - TEL. 2745. FEUILLETON. 25 HOORWEG. (Wordt vervolgd.) I 1 nt Uw afzet- i tegen hooge Een groote slag voor de luchtvaart. Het aantal dooden wordt op 74 - -r-Nog een klein is Comité voor in op dit :en VRIJDAG. VEEL! De „Akron". De „Akron" behoorde tot de Amerikaan- bche marine en is ongeveer tweemaal zoo groot als de „Graf Zeppelin”. De afmetingen van de Akron in vergely- king met die tan de Graf Zeppelin zyn de volgende: Inhoud Akron 6*6 millioen kubie ke voet; Graf Zeppelin 3.7 millioen kubieke voet; lengt 785 voet, (776), motoren 8, (5), tótaal P.K. 4480 (2750), maximumsnelheid 83.8 myl per uur (80), afstand die af gelegd kan worden zonder bijvulling van brandstof bedroeg voor de Akron 10580 mijl, voor de de gestoten oogen en het De «lootte was tevreden en was o</k tevreden, want hij op haar best uitzag er twee op jongen. Ik heb veie sedert ik tegen zei de ander ernstig. opnieuw niet in staat was tegen den wind op te tornen. Nu is het onvermijdelijke ge beurd, de luchtreis heeft een ontijdig graf in de golven van den Atlantischen Oceaan gevonden. Nog een marineluchtschip vergaan. Bemanning van 5 koppen verdron ken. Reutertelegram uit New niet iemand, die rich -1 voorschriften leven had de onverachiHig- nog grooter gemaakt liet de open heide te dan kerkhof te slapen, dat door onbe den inensch wm ge- ben verduisterd. Met hem zijn de president eenzeifden dag. Dat is een teeken, een teeken. teekenen gezien. Gabriel de heide leerde worstelen. lucht- j deiiök In het leven wordt veel meer gekeken Uaar lieden, die het beter hebben, dan War lieden, die beter zijn. tion New Jersey ongeveer 1 kilometer uit de kust, toen het door tot nu toe onopge helderde oorzaak in zee gestort is. Onmid- zijn schepen van de kustwacht en watervliegtuigen te hulp gesneld, die er in geslaagd zijn, 2 licht gewonde léden der be manning op te pikken. De overige leden der equipage, 5 man, zullen echter naar alle waarschijnlijkheid wel verdronken zijn. Volgens een nader telegram uit Beachha- ven had de J 3 slecTits een bemanning van 7 koppen, van wie er 2 verdronken zyn, onder wie de gezagvoerder. De anderen zijn gered. Men tracht thans het gas uit de J 3 te laten wegstroomen en het luchtschip op sleeptouw te nemen. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad lier kwartaal ƒ2.90, per week 22 cent, overal wair de bezorging per looper geschiedt Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad ƒ3.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 3L GOUDA, bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie en Redactie Telef Interc. 2745. Postrekening 48400. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omrtreken fbehoorende tot dan bezorgkring) 1—5 regels 1.80, elke regel meer /0J5. Van buiten Gouda an den bezorgkring» 1—5 regels 1.56, elke regel meer OA. Advertentiln in het Zaterdagnummer 2i itfslag op den prijs. Liefdadigheids-adv»rtenti4n de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEK? 1—4 regels 2.25, elke regel meer f 0.50. Op ie /oorpagina 50 hooger. Gewone advertentiëo en ingezonden mededeelinvtn bjj contract tot zeer gereduceerde»» prjjs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van «oliede Boek handelaren, Advertentiebureux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zjjn. vinden. Het luchtschip begon krachtig te zwaaien en met den neus te duiken. Alle hens werden gealarmeerd en opnieuw werd ballast afgeworpen. Op dat oogenblik ver loren wij de controle over het stuur en het luchtschip stortte in zee. Kapitein Wiley verklaarde nog, dat het luchtschip door den slag, waarmede het op het water terecht kwam, werd vernield. In hoogstens en de vlieg- 2’ machines cirkelden ongeveer kwartier boven den top, waarbij film opnamen werden gemaakt. Tegen half twaalf landden de beide ma- chines weer te Laibalu. DU1TSCHLAND. De Centrumafgevaardigde Thomas. Esser gevangen genomen. Verdacht van verduistering. De te Keulen verschijnende (nat.-sec. Westdeutsche Beobachter meldt, dat de Keulsche centrumafgevaardfgde Thomas Esser gevangen is genomen. Hy wordt ver dacht gelden van de „Kölner Handwerks kummer”, waarvan hij bestuurslid is, te heb- jciin-luchtachepen van de luchtscheepwerf te Friedrichshafen. Dr. Karl Arnstein, hoofd ingenieur van de Zeppelinwerf en een dozijn rjr andere ingenieurs verrichten destijds werk- middag ter hoogte van het kustwachtsta- zaamheden voor de Goodvear Zenoelin Cor- u.ca,, „nnovaor i viinmpfpr uit nacht voor de Amerikaansche marine giste- ieil nog een ongeluksdag gevolgd is. Een rikaansche rechten voor den bouw van Zep- marineluchtschip van kleiner model is n.l. e zoeken naar de resten van de Akron eveneens in zee gestort. Dit luchtschip, de J 3, bevond zich gister- BUITKNLANDSCH NIEUWS. iSALGJUL De vliegramp bij Dixmuiden. Opzienbarende bizonderheden. De ramp van het Engelsche verkeersvlieg- vliegtuig op de ly Keulen-Brussel-Londen, de City of Liverpool, nabij Dixmuiden, zal waarschijnlijk nog een gerechtelijk naspel hebben. Het lijk van den bij de ramp om het leven gekomen 69-jarigtn tandarts en zakenman Albert Voss is direct na aan komst te Manchester door de politie in be slag genomen. Waarschijnlijk zal er sectie op verricht worden, in verband met het feit, dat het lyk van Voss op 3 K.M. af stand van de plaats, waar het vliegtuig wrak neerkwam, werd gevonden, wat in ver band wordt gebracht met het in brand vlie gen van het vliegtuig. Er doen voorts opzienbarende geruchten de ronde met betrekking tot de ramp van de City of Liverpool en het slachtoffer van deze ramp Voss. Er zou n.l. gebleken zyn, dat Voss reeds voor het vliegtuig in brand vloog vergif had ingenomen met het doel zelfmoord te plegen. Dit wordt in verband gebracht met het feit, dat Voss aan den eenen kant een zeer hooge verzekering voor deze vlucht op zijn leven had afgesloten en aan den anderen kant in buitengewoon groote financieele moeilijkheden verkeerde- keld in sneeuwwit linnen, md een vredige uitdrukking op rimpelige gelaat, haar echtgenoot wist, dat zij er inderdaad even rustig en zeker van haar geluk uitzag, als toen rij haar hand in die van Ephraim had gelegd en zelf plechtig had verklaard zijp vrouw te willen rijn. Toen gingen zij weer stil naar beneden en Ephraim wees naar den hond. die nog steeds op de stoep lag te beven. Ik geloof stellig, dat zij het weten, zei hij rustig. Zie. hoe zijn geheele huid rilt, alsof een koudere wjnd dan die uit het oos ten of noorden door hem heen waait. Nu, goeden dag samen, en ik dank u voor uw vriendelijkheid. Gij hebt, ons bij het. aanbreken van den dag met <»p dan weg ontmoet, zei Ga briel, toen hij vertrok om Griff een eind weg te brengen. Ik dacht, dat ge wel ergen slaap zoudt hebben na het v&erk, dat ge hadt. gedaan. Dat was het niet. Ik had een vrouw cm een dood kind pp de Ling Crag heide gevondenook zij was bijna gestorven, en dus bleef ik om haar te verzorgen, totdat Hester Royd vanmorgen met het brood zou komen. Gabriel bleef verrast staan. En zij is daar in die ruwe hut van u- Ja. en daar zal zij een poosje blijven, tk betwijfel, of zij wel zal kunnen uitgaan, voordat de sneeuw weg is. Wel, gij rijt weer eens onder ons terug gekeerd, Griff, en twee daden van liefdadig heid lagen te wachten op uw handen geschat. De overblijfselen van het luchtschip gevonden, luchtschip in zee gevallen. Het Amerikaansche a-s. „George Washing ton" deelt radiografisch mede, op 39 gr. 31 min. N. br. 74 gr. 12 m. N. 1. het omhulsel en andere wrakstukken van de „Akron” drijvende te hebben gevonden. Het onder zoek en de verklaringen van ooggetuigen en overlevenden schijnen te bevestigen dat de „Akron” tijdens een hevig onweer door verticale windvlagen is gegrepen en op het water is neergedrukt. Blikseminslag oP brand is zoo goed als zeker uitgesloten. Of de romp van het luchtschip reeds door de stormvlagen of pas bij de botsing op het water werd beschadigd, kon nog niet worden nagegaan. De oude strijd voor of tegen het lucht schip en voor het principe lichter of zwaar der dan lucht, is door de ramp met de „Akron” opnieuw ontbrand. Intusschen. staat het wel vast dat alia leden van de bemanning van het luchtschip, uitgezonderd dan de 4 leden der bemanning cie door de Phoebus” gered werden, om het leven zijn gekomen. Het aantal omgekomenen zou 74 -bedra gen, onder hen bevindt zich admiraal Mof- feth, hoofd van het Amerikaansche lucht vaart bureau der marine. Kapitein Wiley over de ramp. De kustwacht op Staten Island heeft een radiogram opgevangen, waarin de kapitein van de Akron Wiley, die zich onder de vier geredden bevindt de catastrophe beschrijft „Wij bemerkten, zoo zegt hy, op onge veer 30 mijlen ten zuiden van Philadelphia ongeveer 8 uur ’s avonds, dat er onweer in aantocht was. De aarde was met nevel be dekt. Het luchtachip bevond zcih in uit stekende conditie. Om 10 uur passeerden wy de kust. By het lichtschip Barnegat waren wy door bliksemstralen omgëven. Toch was de atmosfeer niet stormachtig Tot ongeveer 11 uur vlogen wij oostwaarts f-n dan tot middernacht in westelijke rich ting. Om half een begon het luchtschip plotseling van een hoogte van 1600 voet snel te vallen. Wy wierpen bal’ast af en bereikten de oorspronkelijke vaarthoogte weer. Op dat oogenblik waren wy geheel door bliksemstralen omgeven en schenen ons in het centrum van het onweer te be- Graf Zeppelin 6125. Het Amerikaansche luchtschip Los Ange- les (een vroegere Zeppelin) meet 2.470.000 kcb. voet, lengte 658 voet met 5 motoren. De „Akron” had een hefvermogen van 91 ton. Een bijzonderheid van de „Akron” was, dat zy tevens diende als vliegtuig-moederscnip en door een bijzonder trapeze-stelsel vijf Ja. ik ga met u mee, maar hij is er de man niet naar, om zich van een idee te laten afbrengen. En daarna komt gij toch terug, niet Griff, om met ons het avond eten te gebmüien:- Het is al tang geleden, dat wij samen gegeten hebben. - Ik kan niet. Er wacht mij ginder werk - de roodbonte is ziek en heeft voortdurend verpleging noodig. en Hij maakte den zin met af. De herinne ring aan wat Hester Royd dien morgen had gezegd over de schoonheid van zijn gast, kwam bij hem terug en hij kon met Greta niet over de vreemdelinge spreken. Vrouwen hadden een vreemden kijk op zul ke zaken hij wilde het later uan Gabriel vertellen en die zou als een man begrijpen, .hoe de toestand te Lostwithens was. Zij gingen samen, met Trash achter hen aan en staken de Dorpsstraat over oni aan Epliraini’s deur te kloppen. Ephraim zelf deed tien <»pen en keek den geestelijke. <üe zoo .-poedig na hun lang twistgesprek terug kwam, achterdochtig aan. Wij komen u vragen, den tijd, dien gij voor de begrafenis hebt bepaald wat te ver korten. zei Griff. Man. kent gij de heide zoo, slecht, dat gij vertrouwt, dat- rij lang in denzelfden toestand blijft? Ephraim rekte zich uit en zétte zijn voe ten stevig neer, met domme hardnekkigheid Tk vertrouw dP heide niet, zei hij. maar ik zou het schande vinden haar te begraven, en hij wees achteruit en naar boven met zijn duim, voordat de week om is. Neen, jirnie meid, wij zullen maar weinig meer van elkaar zien op deze wereld en het ia een koude verblijfplaats, die zij daar ginds het licht van de bliksemstralen zag hy tal van leden der bemanning rond de overblyf- j selen der Akron zwemmen, die ze snel trachtten te verlaten. De discipline in de controlecabine was uitmuntend. Dr. Eckener over de ramp. Dr. Eckener heeft zich als volgt uitgela ten over de ramp van de „Akron”: Wiley is een van de meest ervaren lucht- schipcommandanten die tienduizenden zee mijlen op luchtschepen heeft af gelegd. Het feit ,dat de „Akron” in een storm raakte kan „an und für sich” nog geen oorzaak zyn, daar het vaak genoeg vóórgekomen is, dat luchtschepen door storm tot kruisen ge dwongen waren. Men moet juiste berichten uïwachten. Ook de' mededeeling, dat hel luchtschip in een „electrischen stroom" zou terecht gekomen zyn, kan voorioopig nog met tot een conclusie leiden.” Luchtschjpkapitein Flemming zeide: „Ik geloot niet, dat het een motordefect betreft, daar de motoren toch niet alle plot seling hebben opgehouden. Ook wanneer er een of twee motoren defect zouden zijn geraakt, zyn de overige wel in staat het luchtschip zoo lang te laten manoeuvree- ien, tot de atmosferische omstandigheden beter waren geworden. De mogelijkheid be staat dat er met het stuur iets niet in orde was, maar met zekerheid kan ik natuurlyk mets zeggen.” Deelneming uit het buitenland. Uit Berlijn wordt gemeld, dat Hinden burg, Hitler en Goring telegrammen van deelneming hebben gericht aan president Roosevelt. door HALLIWELL SUTCLIFFE Voor Nederland bewerkt door J. I’ Wesselink- van Kossum. Nadruk verboden. Ik kom juist van Ephraim, die zijn vrouw niet wil laten begraven, voordat de volle wetk om is. Ik heb hem gezegd, dat het geen tijd is om aan zoo ieta te denken e Heer heeft ons een harden weg gezonden pn ons daarmee moeilijk werk bespaard on hat wij er zoo goed mogelijk gebruik van moesten maken. God kim niet altij<l het vriezende weer laten duren, om den mensch believen en do wind dramt al weer naar het zuidoosten. Grit kon nauwelijks ven glimlacli onder- lukken. Dit ww de Gabriel, dien hij zich •érinnerde Gabriel met den ernstigen *Jk op de dingen en niet den met minder ernstigen blik op de practisohe zaken, als ^voorbeeld het draaien van den wind. De vórst zal nog verscheidene dagen aanhouden, zei hij en toch - het ?x>u goed 2yn. het, er niet op te wagen Wel. breng 'U,J eind weg. Gabriel, dan zullen wij 'en bij Ephraim stilhouden en trachten »em van rijn voornemen af te brengen. Andere berichten zeggen dat Voss itt Brussel nogal gefuifd had en ’a> morgens in heimelijken st-«at van dronkenschap in zyn Hotelkamer is g- arriveerd. Nog onder den invloed van stelden drank zou Voss naar het vliegveld zyn gegaan. Men vermoedt nu dat Voss clandestien een sigaret heeft ge rookt en hierdoor brand is ontstaan. ENGELAND De Engelschen vliegen over den Mount Everest. De hoogste berg ter wereld voor het eerst overgevlogen. Maandag is,'zoo meldt Reuter uit Bom bay, een vliegtuig over den 8822 meter hoo- gen top van den Mount Everest in het Hi- malayagebied gevlogen. Het toestel maakte deel uit van een thans »n Engelsch-Indië verblijf houdende lücht- vaart-expeditie. De bergtop, waarover men gevlogen is, is de hoogste der Aarde. Hit Lestaat uit granietrots. De geleerden Ma lory en Irvine hebben in 1924 kans gezien om met behulp van zuurstofapparaten tot een hoogte van 8605 meter door te dringen Nader meldt Reuter: de vliegers die over den Mount Everest hebben gevlogen zyn de markies van Clydesdale en de vlieger-luite- nant Mac Intyre. Zij hadden een passagier aan boord. Beiden vlogen in een eigen toestel. Van tevoren hadden zy met behulp van proef ballons vastgesteld, dat de wind in de hoo- gere luchtlagen was gaan liggen. De pilo ten hadden toen het oogenblik gunstig ge acht om op te stijgen. Zy ware» zeer snel gestegen. Tijdens de vlucht hebben zij een groot aantal fotogra fische opnamen gemaakt. Het hoofddoel van de expeditie is hiermede bereikt. Rtfttledge, de leider Jieeft onmiddellyk na de landing der vliegers 't kamp laten op breken. Vandaag nog hoopt hy zyn eerste basiskamp te bereiken, om daarmede de be stijging te voet van den Mount Everest te beginnen. Clydesdale en Mc. Intyre-zijn erin ge slaagd met hun vliegtuigen over den top te vliegen met een afstand van K 35 meter tusschen den bergtop tuigen. De een 801BSCHE (OrilAM - ha liat kmd? Hebt ge liet daar gind» niet, begraven? Ik begroef liet gisternacht, m oen veengrond boven het stuk. <lat ik heb ont gonnen. - Gij hebt het begraven? herhaalde de predikant ontat., Sij hebt het van de chria- telijke begrafeni» beroofd, waarop het recht had? Gnff kon den afschuw in zijn stem met begrijpen Hij was i**«» aan algemeene gebruiken en stoorde en zijn heid daarvoor leek hem boter om op liggen onder den geurenden veengrond, op een - liolpen handen van - De sterren keken op de begrafenis neer^ zei hij. en ?eker waren dat teederder rouw- dragers dan anderen, die het kind xou kun nen hebben Ja. de diepe hemel en de ster ren en de groote. heldere maan keken naar beneden en zeiden -rebeden op. w»-lke ik m het geheet niet kennen De'pr^ikant schudde zijn hoofd. A ■~r Ge hebt altijd vol heideiiscbe verbeel- dingskncht gezeten, jongen mompelde hij. Wat kan hef kind het gemis van een chris telijke begrafenis vergoeden- zaamheden voor de Goodyear Zeppelin Cor poration. In 1926 besloot het Amerikaansche Con gres tot den bouw van 2 reusachtige schepen waarvoor in 1927 een crediet van 8 millioen dollar werd gevoteerd. De Good- jear kreeg in October 1928 opdracht de reu zenluchtschepen te bouwen. De eerste hier van was de „Akron”. Het luchtschip had volgens het Zeppelin- type n.l. een metalen rompconstructie, gas- ctllen en een strak gespannen omhulsel, dat bestand is tegén weer en wind, dat de hitte terugkaatst en een glad vliegopper- vlak bezit. De 12 gascellen waren met 't onbrandbare heliumgas gevuld. Reeds vanaf de eerste tochten die de „Akron” maakte, waren de waarschuwin gen met van de lucht. Telkens en telkens weer verklaarden deskundigen op construc- tiegebted,. dat het enorme gevaarte met luchtwaardig was. Zelfs besloot de marlne- commissie van het Huis van Afgevaardig den op 27 Januari 1932, een onderzoek te laten instellen, speciaal wat de vraag be treft, of de „Akron” ten aanzien van ge wicht en snelheid aan de eischen voldeed. De resultatan welke deze parlementaire enquête opleverde, zyn nimmer ruchtbaar geworden, maar dat ze blykbaar niet onge grond waren, bleek nauwelijks drie maan den na benoeming der enquête-commissie. toen namelyk op 12 Mei 1932 de „Akron’ ter gelegenheid van haar eerste groote o ver landvlucht slechts met de grootste moeite er in slaagde, behouden aan der< landingsmast op het vliegveld Kearny bij San Diego te meren. Men zal zich nog herinneren dat de be richten destijds melding maakten van het feit dat drie der landingsmanschappen door het op hol geslagen luchtschip mee omhoog getrokken werden, twee der ongelukkigen vielen van 60 M. hoogte te pletter. De derde kon ten slotte binnen boord worden ge- heschen, echter pas toen de „Akron" alweer een hoogte van 600 M. had bereik. Een andere keer keerde de „Akron" van een vlucht naar het Zuiden terug, weer werd zy een vollen dag opgehouden, doordat zij te Trawdon zal vinden. Goed, goed, maar als het bijvoorbeeld dendag voor de begrafenis dooit, kunnen wij nooit bijtijds een weg naar Trawdon graven. Epliraim’s houding .werd minder stijf, hij dacht diep na. Bovendien had Griff een naam verworven den naani van door een fee gekust te zijn wat voor een bijgeloo- vigoman gewicht bijzette aan alles, wat hij zei. en zejfs invloed had op het oordeel van zulk een ruwen, verweerden kerel als Épliraim Shackleton. Daar zit wat waars m, mompelde de weduwnaar. Ja. daar zit wat waars in. En een lijk zou. «lat geloof ik vast, als de koude minder wordt, niet goed blijven. En het zou akelig voor de meid zijn. ja. dat zou liet, om overijld op het dichtstbijzijnde kerkhof beeraven te worden, omdat ik de zaak eerst niet goed had overdacht. Laten we de begrafenis morgen hou den. drong Grift aan Mij is ’t goed, zei Ephraim na een poosje. En wilt gij nu even boven komen om haar te zien Zij is mooier dan de meeste anderen, die ik gezien heb. Vanaf zijn eerste kindsheid had Gnff een afkeer gehad van zulke tooneelen maar een weigering zou een oorzaak van hartzeer ge weest zijn voor iemand, wiens hart reeds genoev leed en dus volgde hij Ephraim de nauwe trap op. Trash, die meestal zyn meester volgde, waarheen deze ook ging. t»oonde nu geen verlangen daartoe, maar zat op de stoep, met droevige, glanslooze oogen en bevend over zijn geheele lichaam. De vrouw lag op het bed, geheel gewik- vliegtuigen, die het luchtschip meevoert, in de lucht konden starten. In het luchtschip waren 7 machinegeweer- nesten aangebracht, waarvan eenige met een aantal machinegeweren zyn uitgerust. Deze machinegeweren zijn zoo opgesteld, dat het luchtruim er naar alle kanten, zoo wel naar boven als naar beneden, mee kan T worden bestreken. I uav r,cw Het luchtschip werd gebouwd by de Good- 1 brengt thans de tijding, dat op den zwarten i jear-Zeppelin Corporation te Akron in Ohio. ..../.v.» --AmaviVaanar-ha ma«ino criatA- Deze maatschappij verwierf in 1923 de Ame- Een

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1933 | | pagina 1