I
Sulfodermpoeder
Anton Coops
SPORTHUIS
Mensch wees wijs
Eet NU ijs
van 't Beertje
Zaterdag-Editie
kinder
schoenen
dames-
tasschen
1500 ONDE^Ïg'terS
Boekhouden
CHR. MUL
1450
3000
ETS»#. 9 5' I
3'5,2'5QR
GOUDSCHE COURANT - ZaTERDAG 20 MEI 1933
DERDE BLAD
RIJKS HOOGERE BURGERSCH08L
GOEDKOOPE TREIN
VUT I III niVNIUIII
ft I. IEIIEI I Hl
WISKUNDE
P. s. DAUVHUER.
DROGIST WIJDSTRAAT 31
Een St Jan Sigaar
Koophandel Tabak
Fa. 0. van Vreumingen.
VRAAQ EN AANBOD
HUUR EN VERHUUR
IN EN VERKOOP
Badpakken Turnpakken, Sport
en Trainingskleeding.
Colliers, Armbanden, Ringen,
Broches en Clips
VAN MAAREN, Gouwe 15
ADRI
kindersandalen
„TIMTUR"
kinderschoenen
IN DE LICHTHAL:
MODEL-
woningen
Van veer tot
vaste brug.
met afdeeiingen A en B,
GOUDA.
op 22, 23, 24, 31 MEI, 7, S, 9 JUNI,
van 2 tot 4 uur in de R.-H. B. s.
Schriftelijke aanmelding met op
gaaf van geboorteplaats en -datum,
adres en laatst bezochte school, uiter
lijk 10 Juni.
De Directeur,
20 Dr. J. LEEST.
van:
Den Haag S.S., Voorburg, Rot
terdam (Maas), Gouda, Leiden,
Alphen a. d. Rijn, Bodegraven
en Woerden
naar ARNHEM EN N1JMEBEN
opHEMELV A ARTSDAG
(Donderdag 25 Mei 1933).
Strooibiljetten kosteloos a. d.
stations.
eerste klas materiaal en
tot Uw volle tevredenheid
worden bediend?
Wendt U dan tot de
VEST 35 TELEF. 2386
BILLIJKE TARIEVEN.
l«MMl aangeboden, op leer billijke voor-
waanton, voor leerlingen H. B. S. en
Gymnaainin, voor candidaten BOUWKUN
DIG OPZICHTER, enz. door
7*1 1* B. MARTENSSINGEL 12.
OPLEIDING PRAKTIJKEXAMENS
ZOUTMANSTRAAT 24 GOUDA.
tegen vetwormjes en andere
huidbezwaren.
Doozan f 1.25 bij
van 3, 6, 8 of 10 ets.
afgewisseld door een pijp heer
lijk zacht-geurige
en U smaakt het hoogste rook
genot.
Aanbevelend,
WIJDSTRAAT 20, Telef. 3217.
Maar dan
Wjjdstraat 7
PLAATS VOORAL UW
KLEINE ADVERTENTIES
van
betreffende
in onze
18 regels 1.
(SP Het grootst mogelijk succes is
daarvan verzekerd c^31
Ieder leest ze en schenkt er aan
dacht aan.
Zend ze in aan het
BUREAU: MARKT 31.
WIJDSTRAAT 2 i TELEF. 2873.
bi)
TEGEN DE LAAGSTE PRIJZEN.
KRAAG. 3 bials. m
strikje, wK,
wit/bleu, wH/roOO,
wlt/xw»rt 75
kraag.
oodeoIxwNr-^25
te elré-»trlk
ZIJDEN
SHAWL, Ungw
model, i 30
dessins en 95
kleufcomb
mantel-shawls
im. bont (ook lm. Tij
gervel) me» «qb
zijde g«*o«ro|
_4
KRAAG, WH
piqué, .or
open ^«33
GEVLOCHTEN
CEINTUUR, mod
kleuren, me- 50
l,len gesp
JAPON
Hamliol. m pi'-l
moe. en knoopen
leer-celnluyr
„U en .11. «me.
kleuren, m. 38 48
JAPON
crepe mxrocein
Imprlmé, aperte
volant mouwen
vol* kleuren
maten 38 - *8
JAPON
gebloemd llami-
sol,jeugdig model
bijxonder mooie
tinten,
maten 38 t/m 48
JAPON
k.xijden georget
te raye, moderne
plissé garneer en
corsage, lakcein
tuur maat 38 4c
BNlUngawoaa
(Nederlandsch Fabrlkaal)
bandschoentjes. *25
wit linnen, „Hexlbla
meten 3-6
175
JAPON
cellnee Imprlmé
met moderne
teugel mouwen
vele kleuren
maten 38 t/m 48
bandschoentjes 465
bruin call. ',k I
,ll.«lbl.". "i'ï" 3-6
maten 7-10
met crêpe xooL QCC
bruin, beige en rood,
maat 3-6 -s
1.25 1.50 1*5
GROOTE SORTEERING
mantel
Engelsche Tweed
merocain ge*
jportlel model
beige en 0»«i«
maten 38 - 46
MANTEL
bouclé, m- maro
cain gevoerd,
modern gestikt,
Iraaie knoopen
maten 38 - 48
georgette coteW
m- marocain gev.
gern. van bueno-
braHschwanx.dlv.
kleuren m.42-54
MANTEL
wollen diagonaal
met duchesse ge
voerd, gestikte
kreeg; m xljden
shawl, m. 38-46
regenmantel
Indiana popellne
gummi
blesd en gestikt
wit en alle mode
kleuren,m 38-48
ONZE
m.t eh.rm.u..,lr»- i ^*d,rn-wijd. -.r-c
(Id.weeHoutjes)
S.HI.n vunJW...
tand d. n.od.rn.1. m.d.ll«
d. b..«. kw.l«.««
l.p.nl..n 84iCHlEi£0EK
-j95 EN
ten en kleuren
,T. WA» T- 0
Flo.l. V.r»l.rU«»
hiuegersberg
(Eindpunt lijn 14)
,U„ d.,*. .10-9 "ur
kosteloos
fE BEZICHTIGEN I
Waar de nieuwe bruggen komen.
Over betaling en bouwplan.
Er was eens... Rustig doen die woorden
aan! Ze verplaatsen ons in den ouden tyd,
die spreekwoordelijk goed en rustig geweest
moet zyn. Een tijd, waarin niemand haast
had, om de .eenvoudige reden, dat haast
toch haast niets hielp. Van Amsterdam naar
Rotterdam voeren we ruatig met een trek-
Bchu.t, of hobbelden we in de diligence over
ongelyV ,«ien. In later eeuwen zaten de
reizigers niet meer in den rook van het
potkacheltje in de trekschuitroef, doch in
dien van de treinlocomotief. De triomf der
techniek veranderde het aangezicht der
aarde: niet langer waren de rivieren en
kanalen uitsluitend bevorderlik voor het
verkeer. Het ontbreken van oeververbindin
gen belemmerde de ontwikkeling van den
ijzeren weg en omstreeks 1850 werd een
analoge stryd als thans gestreden.
In het begin van onze eeuw was de ont
wikkeling van den spoorweg zoo ongeveer
beëindigd. Hier en daar werd nog wel een
enkel kilometertje aan het net geknoopt,
maar wereldschokkende gebeurtenissen wa
ren op verkeersgebied practiach uitgesloten.
Althans zoo was de meening. Dat het stun
telige, vaak stakende en steeds stofprodu-
ceerende benzinevoertuig slechts enkele
decennia later een plaats van beteekenis in
de maatschappij zou innemen, werd slechts
door een enkeling schuchter geuit. Wy ge-
looven niet, aldus schryft ons de A.N.W.B.-
Toeristenbond voor Nederland, dat men het
aan het toenmalige geslacht zou mogen
verwijten, dat het deze snelle ontwikkeling
volkomeH miskend heeft. Zelfs toen de over
winning van de auto in vollen gang was,
dus zoo omstreeks 1920, kon nog weinig
vermoed worden, hóe ingrijpend het ver
keersbeeld in luttele jaren veranderen zou.
Dat de autoinvasie van na den oorlog het
op de veel te smalle en bochtige wegen niet
bolwerken kon, kwam echter al heel gauw
aan het licht. En met een altruïsme, dat al
leen uit eigenbelang verklaard kan worden
g.ngen de weggebruikers zelf aan het werk
om de hoognoodige wegenverbetering finan
cieel mogelijk te maken. Reeds in 1921 werd
door hen de vraag gesteld of het niet»billijk
zou wezen, wanneer de weggebruikers zelf
de wegenverbetering en alles wat daarmede
annex is, zoudeii betalen. Deze gedachte
won veld en in 1926 kwam het ontwerp-
Wegenbelastingwet in de Tweede Kamer.
Voor 1987 werd de auto-wegenbelasting op
10 millioen geraamd, over 1932 werd bijna
20 millioen ontvangen! Aanstonds kwam
vast te staan, dat de geheele opbrengst van
de wegenbelasting aan de wegenvèrbetering
ten goede zou komen. Hiervoor werd een af
zonderlijke „boekhouding", het „Wegen
fonds" gesticht, waarin later ook de rijwiel
belasting gestort werd alsmede een jaar-
lijksche bijdrage van de gewone begroo-
ting, overeenkomende met het bedrag, dat
«onder Wegenfonds toch voor deze werken
zou moeten zyn uitgegeven.
Het Rijkswegenplan.
In 1927 kwam ook het eerste Rijkswegen
plan tot 'stand, waarop in groote lijnen
aangegeven was, welke Rijkswegen ten be
hoeve van het doorgaand verkeer een gron
dige verbetering zouden ondergaan en waar
op tèyens de nieuwe verbindingen voor
kwamen.
Toen werd ook in principe vastgesteld,
waar de groote bruggen zouden komen.
Destijds werd reeds gewerkt aan een brug
voor gewoon verkeer by Zwolle, terwijl de
werken tot normalisatie van de Maas een
stuwdam bij Grave noodig maakten, waarop
tevens een verkeersbrug gebouwd werd.
Later is dit Rijkswegenplan ietwat gewij
zigd (in 1932), de huidige opzet blijkt uit
bijgaand schetskaartje, waarop hoofdzake
lijk de noord-zuid verbindingen over de
glbote rivieren zijn aangegeven. De eerste
brug, die volgens het Rijkswegenplan tot
stand kwam ligt by het vroegere Keizers-
veer over de Bergsche Maas in de verbin
ding UtrechtBreda. Omstreeks 1930/'3i
werd een begin "gemaakt met de bruggen
bij Zalt-Bommel, Arnhem en Nijmegen,
waarover wij dezer dagen uitvoerig bericht
hebben. En in 1932 kwam er een zeer be
langrijke toezegging van den Minister van
Waterstaat, waaruit bleek, dat in 1942 alle
IDA y il
bruggen over de- groote rivieren voltooid
ronden z„n. De spanne t«ds moge velen nog
wat ruim toeschijnen, hoofdzaak was, dat
men eerng houvast had gekregen. Inmiddels
had het autoverkeer zich belangrijk uitge
breid en wanneer men in 1927 reeds van
een nijpenden toestand kon spreken, daar
waren de belemmeringen allengs van zoo
groote beteekenis geworden, dat het er in
1931 al zeer bedenkelijk begon uit te zien.
Weliswaar werden sommige veerdiensten
belangrijk verbeterd, maar daardoor nam
ook het verkeer weer enorm toe, zoodat we
in een vicieuzen cirkei begonnen rond te
draaien. Meer dan drie booten kan men b.v.
aan het Moerdijkscheveer niet gebruiken,
wanneer niet aan beide oevers nieuwe aan
legsteigers worden gemaakt. En drie booten
zyn voor het huidige verkeer nog veel te
weinig. Met Paschen zyn wy er nog weer
eens aan herinnerd, hoe gebrekkig het Moer-
dyksche veer nog is, ondanks alle aange
brachte verbeteringen. Ook elders in den
lande is de toestand nijpend, in Nymegen
b.v. moet nren op drukke dagen vaak uren
lang wachten. Daarbij komt nog, dat tijdens
ijsgang of hoog water vele veerdiensten vol
komen in de \^r zyn. En zelfs is het geens
zins uitgesloten, dat de noord-zuid-verbin
ding door ysgang totaal gestremd wordt. In
den afgeloopen winter, die toch waarlijk
niet streng was, heeft het „een haar" ge
scheeld of we hadden weer evenals in 1930
via Wesel—Venlo moeten rijden, om van
Rotterdam naar Breda te komen.
Het gevaar niet afgewend*
Ofschoon er op het oogenblik zeker aan
leiding is, om den Rijkswaterstaat een com
pliment te maken over de voortvarendheid,
waarmede de bruggenbouw behandeld wordt
toch is de naaste, toekomst nog heele/naal
niet geruststellend. Reeds thans zyn de
veerdiensten absoluut onvoldoende, en het
zal nog vele jaren duren, voor wy by Moer
dijk, Arnhem, Nymegen, Gorinchem en zoo
vele andere plaatsen een brug hebben. Hoe
het verkeer zich omstreeks 1934."35 redden
moet, is een open vraag. Dat inmiddels
allerwegen tot nachtdiensten overgegaan
?al moeten worden, staat zonder meer vast.
Aan het Moerdyksche veer zal zooals men
weet met ingang van 1 Juli a.s. een proef
worden genomen, waarbij de A.N.W.B. en
de K.N.A.C. zich garant hebben gesteld voor
een eventueel verlies. Het is dus zeker in
het belang van alle weggebruikers, dat men
van dien datum af zooveel als mogelijk is,
van de nachtverbindingen gebruik maakt,
opdat deze ook na den proeftijd gehand
haafd zullen kunnen blijven.
Betreurenswaardig is het evenwel, dat
men niet vóór alles gezorgd heeft voor ten
minste één steeds bruikbare vaste noord
zuid verbinding. Aan het einde van dit jaar
is de brug by Zalt-Bommel gereed, maar...
in Vianen en Hedel liggen schipbruggen,
die by hoog water en ijsgang onbruikbaar
zijn. In Keizersveer is een vaste brug, die
echter maar één schakel vormt in den keten
Utrecht—Breda. Andere schakels zijn: het
veer bij Gorinchem èn de genoemde Vianen-
sche schipbrug. De moderne Keizersveer-
brug baat ons niet, wanneer de overtocht
ten noorden daarvan gestremd wordt. Pas
wanneer in 1936 bij Arnhem en Nijmegen
de bruggen gereed zyn, heeft althans het
Oosten des lands steeds bruikbare verbin
ding. Tot zoolang kan een strenge winter
het zuiden volkomen isoleerén van het cen
trum en de overige. provincies.
Het gety 's veranderd, de bakens moeten
verzet: het moderne verkeer eischt „om
gaan" vaste oeververbindingen (die het
gaarne door zijn wegenbelasting zelf be
kostigen wil). De ongunstige tijdsomstan
digheden hebben naast zooveel ellende ten
minste dit ééne voordeel gebracht, dat uit
•een oogpunt van werkverruiming ook de
overheid het belang is gaan inzien van „ver
snelden bruggenbouw". Er zullen echter nog
heel wat ernstige verkeersopstoppingen by
de pontveren voorkomen, alvorens de brug
gen van het Rijkswegenplan tot stand zyn
gekomen. Tegen het einde van dit decen
nium zal alles wel in orde zijn, maar voor
dien... Het is wel een heel moeilijke en
lange weg: „van veer tot vaste brug!"
JACK PAYNE VOOR DE FILM.
Say it with music.
Een beslissend oogenblik in het leven
van Payne verfilmd.
Zooals eertijds de nadering van een post
koets werd aangekondigd door het hoorn
geschal van den postiljon, zoo herkennen
wy thans aan de aanzwellencie tonen van
het melodieuze „Say it with music", dat
Jack Payne en zyn band een muzikalen
show gaan beginnen. Millioenen luister
vinken over de geheele wereld stemden
regelmatig af op den rado-zender, waar
door muziek van Jack Payne en zyn band
werd uitgezonden, en ze leefden op zoodra
zy zijn herkenningsmelodie hoorden. Zel
den werd een song gecomponeerd, welke
zooveel aantrekkelijks bezat, welke zoo
rechtstreeks tot het hart spreekt, onmid
dellijk mild zich aanpast, opwekt en ver-
j heugt. „Say it with music" bezit de zeld-
zame eigenschap, dat het terstond een sfeer
van blijmoedigheid en bereidwilligheid
t schept, waarin het één groot genoegen
wordt te luisteren naar Jack Payne's bij-
zondere prestaties in rythmische en tege
lijk melodieus-harmonische, moderne mu
ziek.
De talenten en het werk van Jack Payne
en zyn band, die reeds millioenen men-
schen deden genieten voor de radio, en de
zalen waar zy optraden, deden volstroo-
men, behoeven geen nadere aanbeveling of
zelfs bespreking, maar des te meer betang
zal men er in stellen te weten, hoe deze
entrée-melodie „Say it with music" is ont
staan en welke voorname rol deze compo
sitie speelde in het particulier leven van
Jack Payne, ja zelfs van welken beslis-
senden invloed deze simpele melodie is ge
weest voor den componist zelf.
Jack Payne diende tijdens den wereld-
porteeren. In deze film, welke dan ook den
naam draagt „Say it with music", wordt
niet alleen alle gelegenheid geboden om
ten volle te genieten van Jack Payne en
zijn beroemden band, maar niet minder
van het schitterend spel van Jack Payne
zelf als filmartist, in het verhaal van een
mooi gedeelte uit zijn particulier leven.
BINNENLAND-
De Economische Raad.
De samenstelling van den raad onder
leiding van prof. ir. De Vooys.
Bij K. ti. van iö üezer ia bepaald, dat de
wet op den Economise!Len Raad (Wet van
b Juli 1942, Staatoblad 346) in werking
treedt meti ingang van 20 Mei 1933.
Voor het tyavaa vtüi 20 Mei 1933 tot en
met 19 Mei 1937 zijn benoemd tot leden van
den Econonüschen Raad.: rnr. D. de Beau-
lort, Utrecht, mr, H. Bijleveid, Amster
dam; prof. mr. W. A. Bonger, Amsterdam,
prof. mr. G. W. J. Bruins, Wassenaar, prof.
mr. P. A. Diepenhorst, Amsterdam; ir. A-
Groothoff, Amersfoort', dr. E. Heldring,
Amsterdam, prof. H. A. Kaag, Tilburg, mr.
H. van Manen, Zeist, dr. F. E. Postüuma,
's-üravenhageJ. A. Stokdijk, Rotterdam,
mr. L. J. A. Trip. Amsterdam, prof. ir. I.
P. de Vooys, Arnliem; prof. mr. F. de Vries
RotterdamCh. J. I. M. Weiter, 's-Graven-
hage.
Voor den tijd van 20 Mei 1933 tot en met
2Q Mei 1934 is benoemd tot voorzitter van
den Economisuhen Raad prof. ir. L. P. de
Vooys te Arnhem. Met ingang van 20 Mei
a.a. is benoemd tot secretaris van dien raad
dr. P. Lieftinck, 's-Gravenhage.
Prof. de Vooys, die thans tot de belang
rijke functie van voorzitter van het nieuw
in te stellen adviseerend college der regee
ring in economische aangelegenheden is be
noemd, geniet in ons land een groote be
kendheid en heeft ziah op velerlei terrein
Hij werd in 1876 te Gouda
liep daar de H.B.8. en studeerde aan de
Polytechnische School te Delft. In 1896 ver
kreeg hij heti diploma van werktuigkundig
ingenieur en trad in datzelfde jaar in dienst
bij de inspectie van den Arbeid, eerst als
adj.-inspecteur en later als inspecteur, in
welke functie hij achtereen volgens werk
zaam iwae te Breda, Arnhem. Deventer en
's-Gravenhage. Van' 1909 tot 1917 was hij
hoogleeraar aan de Technische Hoogesahool
te Delft, waar hij onderwijs gaf in ae uie-
chgmsehe technologie. In de oorlogsjaren,
en ook nog daarna, was hij voorzitter van
het Kon. Nationaal Steuncomité.
In 1917 werd prof. De Vooys benoemd tot
directeur van de Ned. Mij. tot ontginning
van steenkolenv§lden, later de N.V. Mijn
bouw. In 1918 keerde hij naar de T. H. 8.
terug, nu 8
Qisciie technologie.
deze functie
oorlog al» vliegenier «n het front, en in ,eWi Aig Kml8taijde Unto op öch
de cantrne der officieren vermaakte hü zjjn „emen prof, Ue VooJ8 hee(t toen
kameraden door hen allerlei liedjes en 1 v*in ««west-uwi
deuntjes voor te spelen. Deze niet altyd J
volstrekt muzikale concerten, met boven- J
dien begeleiding van soldaten-zang, wafën
een voortdurende ergernis voor een jong,
meer serieus componist en oorlogsmakker. I
Zyn ontstemming werd natuurlyk een on-
uitputtelyke bron voor wederzydsche pla
gerijen, tot ten slotte, na een betoog dat
Velp gevestigd.
Gok als publicist heeft prof. De Vooys
zich groote bekendheid verworven.
i voor vele
Nadere Rijksregeling in overweging.
Naar de 'telegraaf verneemt hebben üed.
Staten van Noord-Hoilapd bij de gemeen te-
modern-rythmische muziek minstens zoo J besturen in hun provincie êen onderzoek
wetenschappelyk en technisch verantwoord ingesteld naar den druk van den werkloo-
I was als de klassieke, Jack Payne zyn ka- zeneteun op de gemeentefmancien.
meraad uitdaagde, en wilde wedden, dat i Beze uitgaven nemen een enormen om-
deze zelfs niet eens in staat zou zyn een vang aan en het Rijk draagt alleen bij in
I populair deuntje te componeeren, direct in fcU!im van die werkloozen, welke werk-
het gehoor liggend en tegelyk muzikaal *ttam waren 111 bedrijven, waarin naar het
verantwoord,
cepteerd en op
piano improviseerde de componist de mu
ioor nggena en legeiyn muzmaai
x>rd. De weddenschap werd geac f°rdeei va" rf«f rmg crisiswerkloosheid
en op een eftandsche cnrtine- heerscht. Bij de behandeling van de provin-
utrÉc
SPIL DOOBI
AaaEnncin
CIDCh
AMCBirQpBT
-QRAVCnHAQC
DC6BAVEI1
LAMMOfT
HIJMEQC
DOfiDRCC
KEIZCR5V
OEBD'JK
NMTO«Nê03CM
OU DJ} Al
UW
MV.op.?0on
OCtlSDREtra/aV fArftv
Antvrpfe
QOIRIE
INDHOVEfl
verptfl
tl.oovp brcS nieuwe bruq in «nbouv «Ontworpen U,.
j ziek van het latere „Say it with music".
Verbaasd luisterde Payne toe, en onmiddel
lijk voorzag hy hier een schiager-song .Hy
krabbelde de melodie op een oude enveloppe,
en enthousiast verklaarde hy de wedden-
schap voor hem verloren, en dat deze me-
lodie den componist nog eens ryk en be-
roemd zou maken. Doch een vyandelyke
luchtaanval verstoorde de verdere profe-
tieën, en weinig later snelden de vliegeniers
in hun ronkende machines den aanvallenden
Zeppelin tegemoet. In het gevecht werd het
vliegtuig van den componist neergeschoten,
en deze bekwam daarby een hersenschud- j
ding. Schijnbaar hersteld, keerde hy uit den
oorlog terug, werd musicus en trouwde,
doch zyn werk en gestel leed ernstig door
den sloopenden invloed van een geheugen
stoornis, welke hy uit zyn ongeval had j
overgehouden.
Jack Payne verloor door de oorlogsom
standigheden zijn strijdmakker uit het oog,
werd eveneens musicus en werkte voor zyn
band het motief der compositie uit. Er wer
den woorden bijgeschreven, en zoo ont
stond de schlager „Say it with music", zoo
als wij die nu kennen als speciale herken
ningsmelodie voor Jack Payne en zijn
band. Payne had intusschen zyn vriend
niet vergeten, maar hoe hy ook zocht om
hem terug te vinden, al zijn pogingen wa
ren 'vergeefs. Payne werd een beroemd
man, en ,ySay it with music" had een groot
aandeel in zijn succes. En nog gaf Jack zijn
pogingen niet op, hij bleef zoeken, en ten- i
slotte vond hij zyn vriend door een bloot
toeval terug. I
Deze ontmoeting, en hoe Jack Payne zijn
dankbaarheid betuigde en zijn verloren
weddenschap betaalde, vooral hoe de com
ponist van „Say it with music" door Payne
zyn geheugen heeft teruggevonden, is het
historisch gegeven voor een filmwerk ge
worden, dat de N.V. United Artists te Den
Haag zeer binnenkort in Holland zal im-
ciale begrooting voor 1833 werd hieiop ge
wezen door den heer Polakwaarop Gedep.
Staten overweging toezegden om zich hier
over tot den minister van Bmnenlandsche
Zaken te wenden.
InmiddeU is bekend geworden, dat de
regeering een nadere regeling in overweging
heeft genomen. Ged. Staten hebben nu op
bespoediging daarvan aangedrongen. Een
aantal gemeenten in Noord-Holland en
zeker niet in NoorcUHolland alleen kan
reeds nu zónder rijksonderstand in de kos
ten van de gemeentehuishouding haar be- i
grooting niet meer sluitend maken en de
kosten van werkverschaffing en werkloozen-
steun werken dermate ruïneus, dat dit aan
tal spoedig nog dreigt te vermeerderen.
Commissie-Welter ontbonden.
De voorzitter benoemd tot groot
officier in de Oranje Nassau Orde.
Bij Koninklijk besluit is ontbonden, met
dankbetuiging aan den voorzitter, de leden
en den secretaris voor de bewezen diensten,
de bij Kon. besluit van 26 October 1931 in
gestelde Staatscommissie ad hoe, aan welke
is opgedragen binnen zoo kort mogelijken
termijn aan H. M. de Koningin zoodanige
voorsteilen te doen, als in verband met de
noodzakelijkheid van een blijvende en aan
zienlijke verlaging van het peiL der Rijks
uitgaven dienstig zijn te achten, en ia be
vorderd tot Groot Officier in de Oranje
Nassau Orde Ch. J I. M. Weiter, oud-vice-
president van den Raad van Indië, lid en
voorzitter van vorengenoemde Staatscom
missie.
T« veel bloempjes, en speldjesdagen.
Het bestuur van de vereen iging Het Hoo-
geJand, gevestigd te Arnhem, Vro-g
aan B. en W. van Haarlem om
uiing ingevolge art 15 der Armenw tot
het houden van een inzameling van geld*"
"in de gemeente Haarlem door middel
den verkoop van speldjes op den openbaien
weg op 9 Juli 1932 tenbate van genoemde
vereeniging. Het gemeentebestuur weigerde
de gevraagde toestemming te verleenen,
o.m. uit" overweging, dat het in het belang
van da instellingen van weldadigheid zelve
is, zoo het beroep op den weldadigheidszin
der ingezetenen populair /wordt gehouden,
hetgeen geschieden kan door, nevens vrij
gevigheid in het verleenen van toestemmin
gen voor inzameling van gelden aan de hui
zen der ingezetenen, kariger te zijn met het
toestaan van collecten bij wijze van ver
koop van bloempjes, speldjes enz. op den
openbaren weg. en dat de collecten door
middel van den verkoop van bloempjes en
speldjes op den openbaren weg te Haarlem
welke tot dusver zijn toegelaten, een meer
omvattende armenzorg ten goede komen en
hel Haarlemsolie belang daarbij uitsluitend
of in hoofdzaak, bijvoorbeeld tuberculose
bestrijding of blindenzorg, is betrokken. Ver
der overwoog het gemeentebestuur, dat door
het verleenen van toestemming voor de ge
vraagde collecte op den openbaren wag, nu
in de ongunstige economische tajdsomstac
digheden in de gemeente Haarlem veelzij-
ditrer en meer dan tot dusver op de inwo
ners beroep wordt gedaan tot leniging van
geldelke nooden, schade wordt toegebracht
aan de algemeene weldadigheid in de ge
meente Haarlem en aan Haarlemsche in
stellingen in het bijzonder.
Het bestuur van Het Huogeland ging van
deze beslissing in beroep bij de Kroon.
Thans is bij Kon. besluit dit beroep onge
grond verklaard, o.m. uit overweging, dat,
wijl in het algemeen een ruime toelating
van het aantal bloempjes, en speldjesdagen
bedenkelijke gevolgen kan hebben voor het
belang de* armenzorg, aan dergelijke ver-
eanigingen met beperkte taak en van be
trekkelijk bescheiden opzet, welke niet een
eenigszins ruim veld van werkzaamheid
bestrijken, de toestemming tot het houden
van collecten door middel van aanbieding
van bloempjes of speldjes behoort te wor
den geweigerd, tenzij bepaaldelijk aanne
melijk is gemaakt, dat de collecte geen na
deel van beteekenis aan andere instellingen
zal toebrengen of tenzij bijzondere omstan
digheden de collecte voor toelating in aan
merking doen komen.
GEMENGDE BERICHTEN.
Koffiehuis-. Restauranthouders en Slijter».
Op 17 en 18 Mei j.l. hield de Nederland-
ache Bond van Koffiehuis-, restauranthou
ders en slijters in „Rschorr" te Rotterdam
zijn jaarvergadering, waar tegenwoordig
waren 93 aweelingea met ongeveer 400 af
gevaardigden. Uit net jaarverslag bleek, dat
niettegenstaande door het m werking tre
den van de nieuwe Drankwet vele leden
uit het bedxyf waren getreden, het aantal
leden door nieuwen aanwas vrijwel station-
nair was gebleven. Op 1 Januari j.l. 'telde
de Bond 6541 aangeslotenen, verdeeld over
113 afdeelmgem. Uit de stukken, die de pen
ningmeester ter tafel bracht, bleek, dat de
finanoieele toestand van d$n Bond zeer ge
zond was. Aan verschillende fondsen bezat
de vereniging op 1 Januari j.i. een kapi
taal van f 54.291, waarnaast dan ffog een
pensioenfonds voor het personeel der ver
eeniging bestaat m den vorm van een stich
ting. De vergadering bfesloot tot. statuten
wijziging, waardoor het dageüjksch bestuur
bevoegd is besluiten te nemen, welke voor
de leden bindend zijn, ook nog gedurende
ccnigen tijd na do uittreding als lid.
De Drank wetmapecteur, de heer De Breij
maakte eenige opmerkingen betreffende de
bestrijding van den clandestien en verkoop
van gedistilleerd.
De afgevaardigden werden 's morgens ten
stadhiuze ontvangen, waar ter eere van de
gasten in de groote burgerzaal het orgel
werd bespeeld. De burgemeester-ontving w
zijn kamer het bondsbeetuur.
Vermoedelijk zal in 1934 de jaarvergade
ring te Eindhoven worden gehouden.
Weer een ontploffing te Rotterdam.
Woensdagmiddag was men bezig met het
gieten van teer tusschen de steenen van
den oprit, naby de viaduct aan de Schie-
kade Wostzijd© te Rotterdam. Daarbij ge
bruikte men een teerkaehelt/je op wielen.
Bij het verrijden van dit kacheltje reed
men over een riooldeksel Tengevolge van
het schokken van het wagentje viel wat
vuur uit de kachel in het riool. Hierin had
den zich gassen opgehoopt, iwelke daardoor
tot ontploffing kwamen. Het ongeveer 40
kilogram wegende riooideksel werd overeen
afstand van vijf meter weggeslingerd en
ging rakelings langs twee wandelaarstera.
Met het deksel vloog een golf modder om
hoog, die over de beide dames is heen ge
spat. Voorbijgangers hebben de zeer ver
schrikte dames zooveel mogelijk schoonge-
veegd.
Plannen voor een auto-racè-bun
bij Arnhem.
Een bedrag van l'/j millioen mee
gemoeid.
Te Arnhem hééft zich een combinatie ge
vormd. van personen uit de ingenieurs- en
architecten wereld, die plannen hebben in
een boschterrein ten Noorden van Arnhem
een auto-racebaan te stichten, in den zin
van den bekenden Nürburg-Ring in den
Eifel.
Deze baan zou 30 K.M. lang worden en
een bedrag van IJ millioen gulden vergen.
Het denkbeeld wordt momenteel nader uit
gewerkt door den architect F. Wind te Arn
hem, terwijl ook dr. ir. W. Wessel, octrooi-
gemachtigde te Arnhem, aan de plannen
meewerkt.
De mogelijkheid wordt door de ontwer
pers onder dè oog en gezien op het door de
baon omsloten terrein een vliegveld en een
restaurant met uitzichttoren te stichten.
De weg komt ongeveer te ligigen ter hoogte
van Teriet (aan den straatweg Arnhem—
Apeldoorn) en wordt zoo geprojeoteerd dat
men vanaf de tribunes de con reu re over
een groot gedeelte zal kunnen volgen.