I Sulfodermpoeder Anton Coops SPORTHUIS Mensch wees wijs Eet NU ijs van 't Beertje Zaterdag-Editie kinder schoenen dames- tasschen 1500 ONDE^Ïg'terS Boekhouden CHR. MUL 1450 3000 ETS»#. 9 5' I 3'5,2'5QR GOUDSCHE COURANT - ZaTERDAG 20 MEI 1933 DERDE BLAD RIJKS HOOGERE BURGERSCH08L GOEDKOOPE TREIN VUT I III niVNIUIII ft I. IEIIEI I Hl WISKUNDE P. s. DAUVHUER. DROGIST WIJDSTRAAT 31 Een St Jan Sigaar Koophandel Tabak Fa. 0. van Vreumingen. VRAAQ EN AANBOD HUUR EN VERHUUR IN EN VERKOOP Badpakken Turnpakken, Sport en Trainingskleeding. Colliers, Armbanden, Ringen, Broches en Clips VAN MAAREN, Gouwe 15 ADRI kindersandalen „TIMTUR" kinderschoenen IN DE LICHTHAL: MODEL- woningen Van veer tot vaste brug. met afdeeiingen A en B, GOUDA. op 22, 23, 24, 31 MEI, 7, S, 9 JUNI, van 2 tot 4 uur in de R.-H. B. s. Schriftelijke aanmelding met op gaaf van geboorteplaats en -datum, adres en laatst bezochte school, uiter lijk 10 Juni. De Directeur, 20 Dr. J. LEEST. van: Den Haag S.S., Voorburg, Rot terdam (Maas), Gouda, Leiden, Alphen a. d. Rijn, Bodegraven en Woerden naar ARNHEM EN N1JMEBEN opHEMELV A ARTSDAG (Donderdag 25 Mei 1933). Strooibiljetten kosteloos a. d. stations. eerste klas materiaal en tot Uw volle tevredenheid worden bediend? Wendt U dan tot de VEST 35 TELEF. 2386 BILLIJKE TARIEVEN. l«MMl aangeboden, op leer billijke voor- waanton, voor leerlingen H. B. S. en Gymnaainin, voor candidaten BOUWKUN DIG OPZICHTER, enz. door 7*1 1* B. MARTENSSINGEL 12. OPLEIDING PRAKTIJKEXAMENS ZOUTMANSTRAAT 24 GOUDA. tegen vetwormjes en andere huidbezwaren. Doozan f 1.25 bij van 3, 6, 8 of 10 ets. afgewisseld door een pijp heer lijk zacht-geurige en U smaakt het hoogste rook genot. Aanbevelend, WIJDSTRAAT 20, Telef. 3217. Maar dan Wjjdstraat 7 PLAATS VOORAL UW KLEINE ADVERTENTIES van betreffende in onze 18 regels 1. (SP Het grootst mogelijk succes is daarvan verzekerd c^31 Ieder leest ze en schenkt er aan dacht aan. Zend ze in aan het BUREAU: MARKT 31. WIJDSTRAAT 2 i TELEF. 2873. bi) TEGEN DE LAAGSTE PRIJZEN. KRAAG. 3 bials. m strikje, wK, wit/bleu, wH/roOO, wlt/xw»rt 75 kraag. oodeoIxwNr-^25 te elré-»trlk ZIJDEN SHAWL, Ungw model, i 30 dessins en 95 kleufcomb mantel-shawls im. bont (ook lm. Tij gervel) me» «qb zijde g«*o«ro| _4 KRAAG, WH piqué, .or open ^«33 GEVLOCHTEN CEINTUUR, mod kleuren, me- 50 l,len gesp JAPON Hamliol. m pi'-l moe. en knoopen leer-celnluyr „U en .11. «me. kleuren, m. 38 48 JAPON crepe mxrocein Imprlmé, aperte volant mouwen vol* kleuren maten 38 - *8 JAPON gebloemd llami- sol,jeugdig model bijxonder mooie tinten, maten 38 t/m 48 JAPON k.xijden georget te raye, moderne plissé garneer en corsage, lakcein tuur maat 38 4c BNlUngawoaa (Nederlandsch Fabrlkaal) bandschoentjes. *25 wit linnen, „Hexlbla meten 3-6 175 JAPON cellnee Imprlmé met moderne teugel mouwen vele kleuren maten 38 t/m 48 bandschoentjes 465 bruin call. ',k I ,ll.«lbl.". "i'ï" 3-6 maten 7-10 met crêpe xooL QCC bruin, beige en rood, maat 3-6 -s 1.25 1.50 1*5 GROOTE SORTEERING mantel Engelsche Tweed merocain ge* jportlel model beige en 0»«i« maten 38 - 46 MANTEL bouclé, m- maro cain gevoerd, modern gestikt, Iraaie knoopen maten 38 - 48 georgette coteW m- marocain gev. gern. van bueno- braHschwanx.dlv. kleuren m.42-54 MANTEL wollen diagonaal met duchesse ge voerd, gestikte kreeg; m xljden shawl, m. 38-46 regenmantel Indiana popellne gummi blesd en gestikt wit en alle mode kleuren,m 38-48 ONZE m.t eh.rm.u..,lr»- i ^*d,rn-wijd. -.r-c (Id.weeHoutjes) S.HI.n vunJW... tand d. n.od.rn.1. m.d.ll« d. b..«. kw.l«.«« l.p.nl..n 84iCHlEi£0EK -j95 EN ten en kleuren ,T. WA» T- 0 Flo.l. V.r»l.rU«» hiuegersberg (Eindpunt lijn 14) ,U„ d.,*. .10-9 "ur kosteloos fE BEZICHTIGEN I Waar de nieuwe bruggen komen. Over betaling en bouwplan. Er was eens... Rustig doen die woorden aan! Ze verplaatsen ons in den ouden tyd, die spreekwoordelijk goed en rustig geweest moet zyn. Een tijd, waarin niemand haast had, om de .eenvoudige reden, dat haast toch haast niets hielp. Van Amsterdam naar Rotterdam voeren we ruatig met een trek- Bchu.t, of hobbelden we in de diligence over ongelyV ,«ien. In later eeuwen zaten de reizigers niet meer in den rook van het potkacheltje in de trekschuitroef, doch in dien van de treinlocomotief. De triomf der techniek veranderde het aangezicht der aarde: niet langer waren de rivieren en kanalen uitsluitend bevorderlik voor het verkeer. Het ontbreken van oeververbindin gen belemmerde de ontwikkeling van den ijzeren weg en omstreeks 1850 werd een analoge stryd als thans gestreden. In het begin van onze eeuw was de ont wikkeling van den spoorweg zoo ongeveer beëindigd. Hier en daar werd nog wel een enkel kilometertje aan het net geknoopt, maar wereldschokkende gebeurtenissen wa ren op verkeersgebied practiach uitgesloten. Althans zoo was de meening. Dat het stun telige, vaak stakende en steeds stofprodu- ceerende benzinevoertuig slechts enkele decennia later een plaats van beteekenis in de maatschappij zou innemen, werd slechts door een enkeling schuchter geuit. Wy ge- looven niet, aldus schryft ons de A.N.W.B.- Toeristenbond voor Nederland, dat men het aan het toenmalige geslacht zou mogen verwijten, dat het deze snelle ontwikkeling volkomeH miskend heeft. Zelfs toen de over winning van de auto in vollen gang was, dus zoo omstreeks 1920, kon nog weinig vermoed worden, hóe ingrijpend het ver keersbeeld in luttele jaren veranderen zou. Dat de autoinvasie van na den oorlog het op de veel te smalle en bochtige wegen niet bolwerken kon, kwam echter al heel gauw aan het licht. En met een altruïsme, dat al leen uit eigenbelang verklaard kan worden g.ngen de weggebruikers zelf aan het werk om de hoognoodige wegenverbetering finan cieel mogelijk te maken. Reeds in 1921 werd door hen de vraag gesteld of het niet»billijk zou wezen, wanneer de weggebruikers zelf de wegenverbetering en alles wat daarmede annex is, zoudeii betalen. Deze gedachte won veld en in 1926 kwam het ontwerp- Wegenbelastingwet in de Tweede Kamer. Voor 1987 werd de auto-wegenbelasting op 10 millioen geraamd, over 1932 werd bijna 20 millioen ontvangen! Aanstonds kwam vast te staan, dat de geheele opbrengst van de wegenbelasting aan de wegenvèrbetering ten goede zou komen. Hiervoor werd een af zonderlijke „boekhouding", het „Wegen fonds" gesticht, waarin later ook de rijwiel belasting gestort werd alsmede een jaar- lijksche bijdrage van de gewone begroo- ting, overeenkomende met het bedrag, dat «onder Wegenfonds toch voor deze werken zou moeten zyn uitgegeven. Het Rijkswegenplan. In 1927 kwam ook het eerste Rijkswegen plan tot 'stand, waarop in groote lijnen aangegeven was, welke Rijkswegen ten be hoeve van het doorgaand verkeer een gron dige verbetering zouden ondergaan en waar op tèyens de nieuwe verbindingen voor kwamen. Toen werd ook in principe vastgesteld, waar de groote bruggen zouden komen. Destijds werd reeds gewerkt aan een brug voor gewoon verkeer by Zwolle, terwijl de werken tot normalisatie van de Maas een stuwdam bij Grave noodig maakten, waarop tevens een verkeersbrug gebouwd werd. Later is dit Rijkswegenplan ietwat gewij zigd (in 1932), de huidige opzet blijkt uit bijgaand schetskaartje, waarop hoofdzake lijk de noord-zuid verbindingen over de glbote rivieren zijn aangegeven. De eerste brug, die volgens het Rijkswegenplan tot stand kwam ligt by het vroegere Keizers- veer over de Bergsche Maas in de verbin ding UtrechtBreda. Omstreeks 1930/'3i werd een begin "gemaakt met de bruggen bij Zalt-Bommel, Arnhem en Nijmegen, waarover wij dezer dagen uitvoerig bericht hebben. En in 1932 kwam er een zeer be langrijke toezegging van den Minister van Waterstaat, waaruit bleek, dat in 1942 alle IDA y il bruggen over de- groote rivieren voltooid ronden z„n. De spanne t«ds moge velen nog wat ruim toeschijnen, hoofdzaak was, dat men eerng houvast had gekregen. Inmiddels had het autoverkeer zich belangrijk uitge breid en wanneer men in 1927 reeds van een nijpenden toestand kon spreken, daar waren de belemmeringen allengs van zoo groote beteekenis geworden, dat het er in 1931 al zeer bedenkelijk begon uit te zien. Weliswaar werden sommige veerdiensten belangrijk verbeterd, maar daardoor nam ook het verkeer weer enorm toe, zoodat we in een vicieuzen cirkei begonnen rond te draaien. Meer dan drie booten kan men b.v. aan het Moerdijkscheveer niet gebruiken, wanneer niet aan beide oevers nieuwe aan legsteigers worden gemaakt. En drie booten zyn voor het huidige verkeer nog veel te weinig. Met Paschen zyn wy er nog weer eens aan herinnerd, hoe gebrekkig het Moer- dyksche veer nog is, ondanks alle aange brachte verbeteringen. Ook elders in den lande is de toestand nijpend, in Nymegen b.v. moet nren op drukke dagen vaak uren lang wachten. Daarbij komt nog, dat tijdens ijsgang of hoog water vele veerdiensten vol komen in de \^r zyn. En zelfs is het geens zins uitgesloten, dat de noord-zuid-verbin ding door ysgang totaal gestremd wordt. In den afgeloopen winter, die toch waarlijk niet streng was, heeft het „een haar" ge scheeld of we hadden weer evenals in 1930 via Wesel—Venlo moeten rijden, om van Rotterdam naar Breda te komen. Het gevaar niet afgewend* Ofschoon er op het oogenblik zeker aan leiding is, om den Rijkswaterstaat een com pliment te maken over de voortvarendheid, waarmede de bruggenbouw behandeld wordt toch is de naaste, toekomst nog heele/naal niet geruststellend. Reeds thans zyn de veerdiensten absoluut onvoldoende, en het zal nog vele jaren duren, voor wy by Moer dijk, Arnhem, Nymegen, Gorinchem en zoo vele andere plaatsen een brug hebben. Hoe het verkeer zich omstreeks 1934."35 redden moet, is een open vraag. Dat inmiddels allerwegen tot nachtdiensten overgegaan ?al moeten worden, staat zonder meer vast. Aan het Moerdyksche veer zal zooals men weet met ingang van 1 Juli a.s. een proef worden genomen, waarbij de A.N.W.B. en de K.N.A.C. zich garant hebben gesteld voor een eventueel verlies. Het is dus zeker in het belang van alle weggebruikers, dat men van dien datum af zooveel als mogelijk is, van de nachtverbindingen gebruik maakt, opdat deze ook na den proeftijd gehand haafd zullen kunnen blijven. Betreurenswaardig is het evenwel, dat men niet vóór alles gezorgd heeft voor ten minste één steeds bruikbare vaste noord zuid verbinding. Aan het einde van dit jaar is de brug by Zalt-Bommel gereed, maar... in Vianen en Hedel liggen schipbruggen, die by hoog water en ijsgang onbruikbaar zijn. In Keizersveer is een vaste brug, die echter maar één schakel vormt in den keten Utrecht—Breda. Andere schakels zijn: het veer bij Gorinchem èn de genoemde Vianen- sche schipbrug. De moderne Keizersveer- brug baat ons niet, wanneer de overtocht ten noorden daarvan gestremd wordt. Pas wanneer in 1936 bij Arnhem en Nijmegen de bruggen gereed zyn, heeft althans het Oosten des lands steeds bruikbare verbin ding. Tot zoolang kan een strenge winter het zuiden volkomen isoleerén van het cen trum en de overige. provincies. Het gety 's veranderd, de bakens moeten verzet: het moderne verkeer eischt „om gaan" vaste oeververbindingen (die het gaarne door zijn wegenbelasting zelf be kostigen wil). De ongunstige tijdsomstan digheden hebben naast zooveel ellende ten minste dit ééne voordeel gebracht, dat uit •een oogpunt van werkverruiming ook de overheid het belang is gaan inzien van „ver snelden bruggenbouw". Er zullen echter nog heel wat ernstige verkeersopstoppingen by de pontveren voorkomen, alvorens de brug gen van het Rijkswegenplan tot stand zyn gekomen. Tegen het einde van dit decen nium zal alles wel in orde zijn, maar voor dien... Het is wel een heel moeilijke en lange weg: „van veer tot vaste brug!" JACK PAYNE VOOR DE FILM. Say it with music. Een beslissend oogenblik in het leven van Payne verfilmd. Zooals eertijds de nadering van een post koets werd aangekondigd door het hoorn geschal van den postiljon, zoo herkennen wy thans aan de aanzwellencie tonen van het melodieuze „Say it with music", dat Jack Payne en zyn band een muzikalen show gaan beginnen. Millioenen luister vinken over de geheele wereld stemden regelmatig af op den rado-zender, waar door muziek van Jack Payne en zyn band werd uitgezonden, en ze leefden op zoodra zy zijn herkenningsmelodie hoorden. Zel den werd een song gecomponeerd, welke zooveel aantrekkelijks bezat, welke zoo rechtstreeks tot het hart spreekt, onmid dellijk mild zich aanpast, opwekt en ver- j heugt. „Say it with music" bezit de zeld- zame eigenschap, dat het terstond een sfeer van blijmoedigheid en bereidwilligheid t schept, waarin het één groot genoegen wordt te luisteren naar Jack Payne's bij- zondere prestaties in rythmische en tege lijk melodieus-harmonische, moderne mu ziek. De talenten en het werk van Jack Payne en zyn band, die reeds millioenen men- schen deden genieten voor de radio, en de zalen waar zy optraden, deden volstroo- men, behoeven geen nadere aanbeveling of zelfs bespreking, maar des te meer betang zal men er in stellen te weten, hoe deze entrée-melodie „Say it with music" is ont staan en welke voorname rol deze compo sitie speelde in het particulier leven van Jack Payne, ja zelfs van welken beslis- senden invloed deze simpele melodie is ge weest voor den componist zelf. Jack Payne diende tijdens den wereld- porteeren. In deze film, welke dan ook den naam draagt „Say it with music", wordt niet alleen alle gelegenheid geboden om ten volle te genieten van Jack Payne en zijn beroemden band, maar niet minder van het schitterend spel van Jack Payne zelf als filmartist, in het verhaal van een mooi gedeelte uit zijn particulier leven. BINNENLAND- De Economische Raad. De samenstelling van den raad onder leiding van prof. ir. De Vooys. Bij K. ti. van iö üezer ia bepaald, dat de wet op den Economise!Len Raad (Wet van b Juli 1942, Staatoblad 346) in werking treedt meti ingang van 20 Mei 1933. Voor het tyavaa vtüi 20 Mei 1933 tot en met 19 Mei 1937 zijn benoemd tot leden van den Econonüschen Raad.: rnr. D. de Beau- lort, Utrecht, mr, H. Bijleveid, Amster dam; prof. mr. W. A. Bonger, Amsterdam, prof. mr. G. W. J. Bruins, Wassenaar, prof. mr. P. A. Diepenhorst, Amsterdam; ir. A- Groothoff, Amersfoort', dr. E. Heldring, Amsterdam, prof. H. A. Kaag, Tilburg, mr. H. van Manen, Zeist, dr. F. E. Postüuma, 's-üravenhageJ. A. Stokdijk, Rotterdam, mr. L. J. A. Trip. Amsterdam, prof. ir. I. P. de Vooys, Arnliem; prof. mr. F. de Vries RotterdamCh. J. I. M. Weiter, 's-Graven- hage. Voor den tijd van 20 Mei 1933 tot en met 2Q Mei 1934 is benoemd tot voorzitter van den Economisuhen Raad prof. ir. L. P. de Vooys te Arnhem. Met ingang van 20 Mei a.a. is benoemd tot secretaris van dien raad dr. P. Lieftinck, 's-Gravenhage. Prof. de Vooys, die thans tot de belang rijke functie van voorzitter van het nieuw in te stellen adviseerend college der regee ring in economische aangelegenheden is be noemd, geniet in ons land een groote be kendheid en heeft ziah op velerlei terrein Hij werd in 1876 te Gouda liep daar de H.B.8. en studeerde aan de Polytechnische School te Delft. In 1896 ver kreeg hij heti diploma van werktuigkundig ingenieur en trad in datzelfde jaar in dienst bij de inspectie van den Arbeid, eerst als adj.-inspecteur en later als inspecteur, in welke functie hij achtereen volgens werk zaam iwae te Breda, Arnhem. Deventer en 's-Gravenhage. Van' 1909 tot 1917 was hij hoogleeraar aan de Technische Hoogesahool te Delft, waar hij onderwijs gaf in ae uie- chgmsehe technologie. In de oorlogsjaren, en ook nog daarna, was hij voorzitter van het Kon. Nationaal Steuncomité. In 1917 werd prof. De Vooys benoemd tot directeur van de Ned. Mij. tot ontginning van steenkolenv§lden, later de N.V. Mijn bouw. In 1918 keerde hij naar de T. H. 8. terug, nu 8 Qisciie technologie. deze functie oorlog al» vliegenier «n het front, en in ,eWi Aig Kml8taijde Unto op öch de cantrne der officieren vermaakte hü zjjn „emen prof, Ue VooJ8 hee(t toen kameraden door hen allerlei liedjes en 1 v*in ««west-uwi deuntjes voor te spelen. Deze niet altyd J volstrekt muzikale concerten, met boven- J dien begeleiding van soldaten-zang, wafën een voortdurende ergernis voor een jong, meer serieus componist en oorlogsmakker. I Zyn ontstemming werd natuurlyk een on- uitputtelyke bron voor wederzydsche pla gerijen, tot ten slotte, na een betoog dat Velp gevestigd. Gok als publicist heeft prof. De Vooys zich groote bekendheid verworven. i voor vele Nadere Rijksregeling in overweging. Naar de 'telegraaf verneemt hebben üed. Staten van Noord-Hoilapd bij de gemeen te- modern-rythmische muziek minstens zoo J besturen in hun provincie êen onderzoek wetenschappelyk en technisch verantwoord ingesteld naar den druk van den werkloo- I was als de klassieke, Jack Payne zyn ka- zeneteun op de gemeentefmancien. meraad uitdaagde, en wilde wedden, dat i Beze uitgaven nemen een enormen om- deze zelfs niet eens in staat zou zyn een vang aan en het Rijk draagt alleen bij in I populair deuntje te componeeren, direct in fcU!im van die werkloozen, welke werk- het gehoor liggend en tegelyk muzikaal *ttam waren 111 bedrijven, waarin naar het verantwoord, cepteerd en op piano improviseerde de componist de mu ioor nggena en legeiyn muzmaai x>rd. De weddenschap werd geac f°rdeei va" rf«f rmg crisiswerkloosheid en op een eftandsche cnrtine- heerscht. Bij de behandeling van de provin- utrÉc SPIL DOOBI AaaEnncin CIDCh AMCBirQpBT -QRAVCnHAQC DC6BAVEI1 LAMMOfT HIJMEQC DOfiDRCC KEIZCR5V OEBD'JK NMTO«Nê03CM OU DJ} Al UW MV.op.?0on OCtlSDREtra/aV fArftv Antvrpfe QOIRIE INDHOVEfl verptfl tl.oovp brcS nieuwe bruq in «nbouv «Ontworpen U,. j ziek van het latere „Say it with music". Verbaasd luisterde Payne toe, en onmiddel lijk voorzag hy hier een schiager-song .Hy krabbelde de melodie op een oude enveloppe, en enthousiast verklaarde hy de wedden- schap voor hem verloren, en dat deze me- lodie den componist nog eens ryk en be- roemd zou maken. Doch een vyandelyke luchtaanval verstoorde de verdere profe- tieën, en weinig later snelden de vliegeniers in hun ronkende machines den aanvallenden Zeppelin tegemoet. In het gevecht werd het vliegtuig van den componist neergeschoten, en deze bekwam daarby een hersenschud- j ding. Schijnbaar hersteld, keerde hy uit den oorlog terug, werd musicus en trouwde, doch zyn werk en gestel leed ernstig door den sloopenden invloed van een geheugen stoornis, welke hy uit zyn ongeval had j overgehouden. Jack Payne verloor door de oorlogsom standigheden zijn strijdmakker uit het oog, werd eveneens musicus en werkte voor zyn band het motief der compositie uit. Er wer den woorden bijgeschreven, en zoo ont stond de schlager „Say it with music", zoo als wij die nu kennen als speciale herken ningsmelodie voor Jack Payne en zijn band. Payne had intusschen zyn vriend niet vergeten, maar hoe hy ook zocht om hem terug te vinden, al zijn pogingen wa ren 'vergeefs. Payne werd een beroemd man, en ,ySay it with music" had een groot aandeel in zijn succes. En nog gaf Jack zijn pogingen niet op, hij bleef zoeken, en ten- i slotte vond hij zyn vriend door een bloot toeval terug. I Deze ontmoeting, en hoe Jack Payne zijn dankbaarheid betuigde en zijn verloren weddenschap betaalde, vooral hoe de com ponist van „Say it with music" door Payne zyn geheugen heeft teruggevonden, is het historisch gegeven voor een filmwerk ge worden, dat de N.V. United Artists te Den Haag zeer binnenkort in Holland zal im- ciale begrooting voor 1833 werd hieiop ge wezen door den heer Polakwaarop Gedep. Staten overweging toezegden om zich hier over tot den minister van Bmnenlandsche Zaken te wenden. InmiddeU is bekend geworden, dat de regeering een nadere regeling in overweging heeft genomen. Ged. Staten hebben nu op bespoediging daarvan aangedrongen. Een aantal gemeenten in Noord-Holland en zeker niet in NoorcUHolland alleen kan reeds nu zónder rijksonderstand in de kos ten van de gemeentehuishouding haar be- i grooting niet meer sluitend maken en de kosten van werkverschaffing en werkloozen- steun werken dermate ruïneus, dat dit aan tal spoedig nog dreigt te vermeerderen. Commissie-Welter ontbonden. De voorzitter benoemd tot groot officier in de Oranje Nassau Orde. Bij Koninklijk besluit is ontbonden, met dankbetuiging aan den voorzitter, de leden en den secretaris voor de bewezen diensten, de bij Kon. besluit van 26 October 1931 in gestelde Staatscommissie ad hoe, aan welke is opgedragen binnen zoo kort mogelijken termijn aan H. M. de Koningin zoodanige voorsteilen te doen, als in verband met de noodzakelijkheid van een blijvende en aan zienlijke verlaging van het peiL der Rijks uitgaven dienstig zijn te achten, en ia be vorderd tot Groot Officier in de Oranje Nassau Orde Ch. J I. M. Weiter, oud-vice- president van den Raad van Indië, lid en voorzitter van vorengenoemde Staatscom missie. T« veel bloempjes, en speldjesdagen. Het bestuur van de vereen iging Het Hoo- geJand, gevestigd te Arnhem, Vro-g aan B. en W. van Haarlem om uiing ingevolge art 15 der Armenw tot het houden van een inzameling van geld*" "in de gemeente Haarlem door middel den verkoop van speldjes op den openbaien weg op 9 Juli 1932 tenbate van genoemde vereeniging. Het gemeentebestuur weigerde de gevraagde toestemming te verleenen, o.m. uit" overweging, dat het in het belang van da instellingen van weldadigheid zelve is, zoo het beroep op den weldadigheidszin der ingezetenen populair /wordt gehouden, hetgeen geschieden kan door, nevens vrij gevigheid in het verleenen van toestemmin gen voor inzameling van gelden aan de hui zen der ingezetenen, kariger te zijn met het toestaan van collecten bij wijze van ver koop van bloempjes, speldjes enz. op den openbaren weg. en dat de collecten door middel van den verkoop van bloempjes en speldjes op den openbaren weg te Haarlem welke tot dusver zijn toegelaten, een meer omvattende armenzorg ten goede komen en hel Haarlemsolie belang daarbij uitsluitend of in hoofdzaak, bijvoorbeeld tuberculose bestrijding of blindenzorg, is betrokken. Ver der overwoog het gemeentebestuur, dat door het verleenen van toestemming voor de ge vraagde collecte op den openbaren wag, nu in de ongunstige economische tajdsomstac digheden in de gemeente Haarlem veelzij- ditrer en meer dan tot dusver op de inwo ners beroep wordt gedaan tot leniging van geldelke nooden, schade wordt toegebracht aan de algemeene weldadigheid in de ge meente Haarlem en aan Haarlemsche in stellingen in het bijzonder. Het bestuur van Het Huogeland ging van deze beslissing in beroep bij de Kroon. Thans is bij Kon. besluit dit beroep onge grond verklaard, o.m. uit overweging, dat, wijl in het algemeen een ruime toelating van het aantal bloempjes, en speldjesdagen bedenkelijke gevolgen kan hebben voor het belang de* armenzorg, aan dergelijke ver- eanigingen met beperkte taak en van be trekkelijk bescheiden opzet, welke niet een eenigszins ruim veld van werkzaamheid bestrijken, de toestemming tot het houden van collecten door middel van aanbieding van bloempjes of speldjes behoort te wor den geweigerd, tenzij bepaaldelijk aanne melijk is gemaakt, dat de collecte geen na deel van beteekenis aan andere instellingen zal toebrengen of tenzij bijzondere omstan digheden de collecte voor toelating in aan merking doen komen. GEMENGDE BERICHTEN. Koffiehuis-. Restauranthouders en Slijter». Op 17 en 18 Mei j.l. hield de Nederland- ache Bond van Koffiehuis-, restauranthou ders en slijters in „Rschorr" te Rotterdam zijn jaarvergadering, waar tegenwoordig waren 93 aweelingea met ongeveer 400 af gevaardigden. Uit net jaarverslag bleek, dat niettegenstaande door het m werking tre den van de nieuwe Drankwet vele leden uit het bedxyf waren getreden, het aantal leden door nieuwen aanwas vrijwel station- nair was gebleven. Op 1 Januari j.l. 'telde de Bond 6541 aangeslotenen, verdeeld over 113 afdeelmgem. Uit de stukken, die de pen ningmeester ter tafel bracht, bleek, dat de finanoieele toestand van d$n Bond zeer ge zond was. Aan verschillende fondsen bezat de vereniging op 1 Januari j.i. een kapi taal van f 54.291, waarnaast dan ffog een pensioenfonds voor het personeel der ver eeniging bestaat m den vorm van een stich ting. De vergadering bfesloot tot. statuten wijziging, waardoor het dageüjksch bestuur bevoegd is besluiten te nemen, welke voor de leden bindend zijn, ook nog gedurende ccnigen tijd na do uittreding als lid. De Drank wetmapecteur, de heer De Breij maakte eenige opmerkingen betreffende de bestrijding van den clandestien en verkoop van gedistilleerd. De afgevaardigden werden 's morgens ten stadhiuze ontvangen, waar ter eere van de gasten in de groote burgerzaal het orgel werd bespeeld. De burgemeester-ontving w zijn kamer het bondsbeetuur. Vermoedelijk zal in 1934 de jaarvergade ring te Eindhoven worden gehouden. Weer een ontploffing te Rotterdam. Woensdagmiddag was men bezig met het gieten van teer tusschen de steenen van den oprit, naby de viaduct aan de Schie- kade Wostzijd© te Rotterdam. Daarbij ge bruikte men een teerkaehelt/je op wielen. Bij het verrijden van dit kacheltje reed men over een riooldeksel Tengevolge van het schokken van het wagentje viel wat vuur uit de kachel in het riool. Hierin had den zich gassen opgehoopt, iwelke daardoor tot ontploffing kwamen. Het ongeveer 40 kilogram wegende riooideksel werd overeen afstand van vijf meter weggeslingerd en ging rakelings langs twee wandelaarstera. Met het deksel vloog een golf modder om hoog, die over de beide dames is heen ge spat. Voorbijgangers hebben de zeer ver schrikte dames zooveel mogelijk schoonge- veegd. Plannen voor een auto-racè-bun bij Arnhem. Een bedrag van l'/j millioen mee gemoeid. Te Arnhem hééft zich een combinatie ge vormd. van personen uit de ingenieurs- en architecten wereld, die plannen hebben in een boschterrein ten Noorden van Arnhem een auto-racebaan te stichten, in den zin van den bekenden Nürburg-Ring in den Eifel. Deze baan zou 30 K.M. lang worden en een bedrag van IJ millioen gulden vergen. Het denkbeeld wordt momenteel nader uit gewerkt door den architect F. Wind te Arn hem, terwijl ook dr. ir. W. Wessel, octrooi- gemachtigde te Arnhem, aan de plannen meewerkt. De mogelijkheid wordt door de ontwer pers onder dè oog en gezien op het door de baon omsloten terrein een vliegveld en een restaurant met uitzichttoren te stichten. De weg komt ongeveer te ligigen ter hoogte van Teriet (aan den straatweg Arnhem— Apeldoorn) en wordt zoo geprojeoteerd dat men vanaf de tribunes de con reu re over een groot gedeelte zal kunnen volgen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1933 | | pagina 5