WIJ RUIMEN OP,ElE AFDEEU<BE"
GEZ. VAM DAMTZIG
CHEVROLETSIX
7.990.
ONTVANGEN:
ALBERT HEIJN
i
m
TWEE SERIES-TWEE PRIJSKLASSEN -
MAAR EENZELFDE KWALITEIT.
Mei Graskaas
STEIN
Zaterdag-Editie
De Reeuwijksche en
Sluip wijksche Plassen
GOUDSCHE COURANT - ZaTÊRDAG 24 JUNI 1933 - TWEEDE BLAD
HOOGSTRAAT 9-11
1 „DE EIEUWE FRÏÏITÏÏAL"j
DUIZENDEN
HI listri. Haiiwachinehaiidel
v.h. A LEWENSTEIN
A. SAS
v. GILS, Markt 11, Gouda.
KOHIEREN
TEGEN SPOTPRIJZEN
éÉÉl
Fa VAN ZEVENHOVEN DE JONG
i
H Door flrootë^omzëtTiederan\dag VERSCH FRUIT j
De N V. Houthandel v.h. Firma J. en G. ALBLAS
G. J. v. WERD
REEUWIJKSCHE PLASSEN
VERHOOGT DAT GENOT
Dr. A. SCHEYGROND
PRIJS f 0.50
Kllokaas|es
TIJDELIJKE AANBIEDING
MAAKT U HET LEVEN 60EDK0QPER
GOUDA - MARKT No. 51
VRAAG EN AANBOD
HUUR EN VERHUUR
IN EN VERKOOP
TELEFOON 2378 H
El!"
De s-persoons Standard Coach
De Master Coach
De Standard Business Coupé
De Master Sedan de luxe
De 2-persoons Master Roadster
Thans - twee verschillende zescylin-
der Chevrolet-typen "Standard" en
"Master"-io smaakvolle zescylinder-
modellen. Prijzen voor ieders beurs.
Maar eenzelfde hooge intrinsieke waar
de over de geheele linie. Dat is wat
Chevrolet tot den meest vèrkochten
wagen ter wereld heeft gemaakt.
Zoowel in de "Standard" als in
de "Master" vindt U de moderne
ttjn en de dtiurzame hout-staal con
structie van het Fisher-koetswerk,
veiligheidsglas in de voorruit plus
het comfort van Fisher's tochtvrije
ventilatie. Voorts een geruischlooze
transmissie en een bij uitstek krach-
tigen en soepelen zescylinder-motor
De "Standard' onderscheidt zich
door haar zeer lagen aanschaffings
prijs - de "Standard" Coach kost
slechts Fl. 1.990.- en nog grooter
bedrijfszuinigheid dan de om haar
De 2-persoons Master Convertible Coupe
Officiële Vertegenwoordigster
Tel. 3352
Spoorstraat
GOUDA
economie beroemde "Master" Che
vrolet. Rijd eens zelf een dier aan
trekkelijke Chevrolet-modellen,
"Standard" of "Master Zie waar
door onze service op
zoo n hoog peil staat
U weet toch, dat ge
Uw Chevrolet kunt
koopen op de gunstige
betalingsvoorw aar
de" der G.M.A.C
Let dan op dit
EN VAN AF
GENERAL
MOTORS
ÉS DOELENSTRAAT 16 - TELEFOON 2979
[g| AARDBEIEN - DRUIVEN - KERSEN
gg WESTLANDSCHE PERZIKEN enz. enz.
na tegen de scherpst concurreerende prijzen.
njq GEDOPTE FRAMBOZEN voor de inmaak 50 ets. per pond
FRUITMANDEN en FRUITSCHALEN
üa opgemaakt naar keuze in alle gewenschte prijzen.
gSP Wij vragen en bezorgen zonder prijsverhooging.
Beleefd aanbevelend, J. v d DOOL
te WADDINXVEEN
leveren voor GOUDA uit de OPSLAGPLAATS FLUWEELEN SINGEL 94
AL HET VOORKOMEND TIMMERHOUT EN TRIPLEX
tegen scherp concurreerende prijzen.
Tevens gelegenheid tot MACHINAAL BEWERKEN.
N- VERDOUW TELEF 2961
VROUWESTEEG 14
GRAAF v. BLOISSTRAAT 68
Terrazzo Vloeren en
Granito Gootsteenen
bezoeken elk jaar de
en brengen daar uren vol genot door.
door U te laten voorlichten door het uit
stekend beoordeelde fraai uitgevoerde
werkje
door
TWEEDE herziene druk; geïllustreerd met
26 afbeeldingen naar foto's en penteeke-
ningen, benevens een duidelijke KAART
van het plassengebied.
Verkrijgbaar in eiken boekhandel en bij de Uitgevers
A. BRINKMAN ZOON Markt 31 GOUDA.
DE ALLERFIJNSTE VOLVETTE
GOUDSCHE ÉN EDAMMER
VOLVETTE GOUDSCHE MEIGRASKAAS per .pond 3Ï—35 Ct.
GOUDSCHE KAAS, 40 vet 26
PRIMA LEIDSCHE KAAS17
FIJNSTE NOORD-HOÏ.LANDSCHE
EDAMMER MEIGRASKAAS
per heele kaas, 40 vet, 4 pond
ƒ1.14
PRIMA EDAMMER KAAS, 40 vet, per heele kaas 78 Ct.
Kleiweg 88 - Gouda
Pakkistenhandel
MOLENWERF 16
Goed nieuws voor Heeren Rookers!
Wij geven U 11 Sigaren voor 1 kwartje
en 7 Sigaren met 1 ons Crisistlbak voor
1 kwartje. Voor kwaliteit wordt geheel
ingestaan. Alleen bij
R. VEERMAN Turfmarkt 56.
(volvet) BS ct. per Stuk
DELFT's ROEM, priifia 60 ct. p. pond
bij
P. G. TEEKENS, Gouwe 55, Gouda.
Kaashandel in 't groot en klein.
DAMES KAPSALON
M- J. de Jong
Telefoon 2319.
Speciaal Dames-Kap
salon. Permanent
Wave syst. Wella.
Parfumeriën en
Toiletartikelen.
GROENENDAAL 76
GOUDA.
Gedurende SLECHTS één week!
JAM aper pondspot 20 Ct'.
SLAOLIE, Roodmerk p. groote flesch29
Goudmerk
54
I
VEREENIGING VOOR
FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING
InHchtingenbladen, Tarieven en Voorwaarden en
inlichtingen omtrent het FONDS VOOR LIJKVER
BRANDING op schriftelijke aanvrage kosteloos
verkrijgbaar bij de afd.-secretaresse, Gouwe 73, Gouda
SchoenenI Schoenen»
Zia nu Onze Prllzen II
Wit linnen „Rublin" schoenen met ijzersterke nibberzoolen en -hakken
28 tot 32 40 ets., 33 tot 40 50 ets. Prima
gegarandeerd) alleen bij ons 20/27 45 ets., 28/34 60 ets., 35 41
42/45 90 ets. Onze bekende vetleeren werkschoenen 1ste soort z.9»»
zonder achternaad 3.25. Pracht sorteering Damesschoenen, lak, bruinen
zwart (iets aparts) 2.90. Wit linnen Damesschoenen met hak (raMgr
onderwerk) bij ons 1.45. Prima leeren kinderschoenen tot maat 28 95 cis.
Deze prima kwaliteit voor zulke lage prijzen heeft ALLEEN
w
Houtsnede P. L. Scholten.
I.
In het jaar 1549, den 16den Juli, werd het klooster Emmaus van de Regulieren
van Stein door den brand vernield.
„Zedert hadden die Broeders niet veel lust tot het buiten leeven, maar zochten
in der Goude eene verblijfplaatse om veiliger onder de smoorende onlusten des
Lands te mogen schuilen."
Zij verlieten deze plaats een klein uur gaans oostelijk van der Goude aan den
rechter IJseloever gelegen, een plaats:, „stinkend en ongezond, dat 'er qualijk
beesten, velemin menschen, voor al zo teere, en zwakke van ligchaam als ik
mogen aarden", zooals de fijngevoelige humanist Desiderius Erasmus, die in dit
klooster van 14861491 verbleef, zich herinnert.
Met toestemming van de Stads Wethouders vestigden zij zich in 1551 binnen
Gouda in het "convent der Brigittinen. Dit klooster stond aan de Westzijde van
den Raam tegenover de Lange Willemsteeg, in de wijk, die nu nog in de volks
mond het Klooster genoemd wordt.
De orde der Brigittinen of Brigitten was door Sint Brigitta, Koningin van
Zweden, te Badstena in 1369 gesticht en een jaar later door Paus Urbanus V
bevestigd. In het midden van de 15e eeuw vestigden zij conventen in de Neder
landen bii 's-Hertogenbosch, dat van Maria of Koude-water, te Dendermonde
en ook te Gouda. De orde was een vergadering van Mannen en Vrouwen onder
den titel van St. Salvator. De mannen werden door een Prior, de vrouwen door
een Abdis, die het oppergezag in het klooster had, bestuurd. Beider woningen
waren door een ntuur gescheiden.
De Goudsche Brigitten verkochten het klooster vermoedelijk uit nooddruft.
Van hen wordt verteld, dat zij stad en woonplaats verlieten, met bitter gevoelen,
al ween'ende. De grijze broeders en zusters voegden zich in het jaar 1551 bij
de Brigitten van Soest.
Met groote plechtigheid en des te vroolijker, zooals Ignatius Walvis zegt, deden
L. 4e Regulieren van Stein nu hun intrede binnen Gouda. Maar niet lang bleven
zij daar. De Reformatie schreed voort. Bij besluit der Staten van Holland van
23 Mei 1577 werd ook het Regulieren-convent geseculariseerd, dat is, het binnen
Gouda gelegen klooster werd met alle roerende en onroerende goederen de stad
in eigendom toegewezen. Aan dit besluit, dat indruischt tegen het door de
Algemeene Staten en door den Landvoogd, Don Juan van Oostenrijk, gesloten
verdrag, genaamd het Eeuwig Edikt, dat den 7den April 1577 door Koning
Filips II was bekrachtigd, ontleende de Stedelijke regeering het recht kerk en
klooster der Regulieren in 1580 te verkoopen en te sloopen. Een zevental glas
vensters echter, gebrand, of, zooals dat toen heette, geschreven door een leerling
of door leerlingen van Dirk Crabeth, bleef gespaard.
Deze glasvensters stelden voor:
1. Het verraad van Judas, Mattheus XXVI vs. 49.
Malchus wordt door Petrus het oor afgehouwen, Joan. XVIII vs. 10.
2. Jezus met de doornenkroon, Mattheus XXVII vs. 29.
3. Jezus verrijzenis uit het Graf, Mattheus-XXVlll vs. 3.
4. Jezus Hemelvaart, Handelingen I vs. 9U.
5. Jezus aan het volk vertoond, Joan. XIX vs. 112.
6. Jezus Kruisdraging, Lucas XXIII vs. 2432.
7. Het Pinksterfeest, Handelingen li.
Het stedelijk bewind beschikte nu over deze glasvensters en deed ze in 1581
in het Choor van de Groote St. Janskerk plaatsen.
Deze zeven glazen echter, metend 1.25 m bij ±4m, bestemd voor een klooster
kerk, een kapel, waren wel zeer klein voor de 7 m hooge Choorvensters en nu
beging men de fout ze in twee glasvensters samen te vatten. Het zijn de bij
Christiaan Kramm beschreven glazen 20 en 21.
Opdat de herinnering aan de oorspronkelijke plaats van bestemming bewaard
20u blijven, voegde men aan het laatste glas het volgend rijmpje toe:
Deze twee glazen hier staende present
Zijn 't Regulieren Concent eerst toegedoght;
En als 't klooster ter neer lag heel geschent,
Nu hier betend, ende ten oorbaer gebrogM.
Gedurende 350 jaren bleven zij in het Choor van de Groote St. Janskerk. Zeer
^gunstig geplaatst en geschonden, men had deze voor boogvensters bestemde
glazen gedrongen in rechthoeken en half-bogen, zoo werden zij in onzen tijd
door den Delftschen glasbrander en restaurateur Jan Schouten gevonden. In
zijn atelier werden zij in den oorspronkelijken toestand hersteld. Twintig-duizend
gulden heeft deze restauratie gekost. Een Rotterdammer wiens naam niet
genoemd wordt, zegde dit bedrag toe, als aan de voorwaarde werd voldaan, dat
deze glasvensters in eene hun passende kapel werden geplaatst. Men ontwierp
dezen uitbouw, een zevenhoek, die aansluitend bij de grafkapel van Van Bever-
"'ngh, aan de Zuidzijde van het Choor, tegen den gevelmuur is geprojecteerd,
waarin zich het 17de glasvenster, voorstellend: „Joannes de Dooper vyor Koning
Herodes. hem straffend over zijne bloedschande" bevindt. Deze kapei^die,
wilde
uratie-
2'j aan de bovengenoemde voorwaarde en aan de eischen door de Réstai
Commissie gesteld,, voldoen, zou eveneens 20.000.moeten kosten.
In'afwachting van de uitvoering van dit plan had men het 1ste en het 6de
glas geplaatst in de voormalige kapel van het Groote of St. Catharine-Gasthuis
aan de Oosthaven. De vijf overige glazen bleven rin het atelier te Delft. De
Plaatsing van glas 1 en 6 in het archief was provisoir, zij stonden niet in. maar
voor de Choorramen. In verband met het niet denkbeeldige brandgevaar aan
kt gebouw, waarin zoowel het Stedelijk Archief als de Stadsboekerij zijn onder
gebracht, grenst de werkplaats van een loodgieter, zonder dat bijzondere bescher
mende maatregelen zijn getroffen bleven zij f aar niet tang. Na eenige maanden
'eeds verhuisden zij opnieuw naar de brantSAis te Delft. -
'"middels bouwde men aan de NoordiijdkVan hst Choor van de Groote St.
janskerk een Noodkapel voor den tijdsduur van tien jaar. Straks zal deze kape
voltooid zijn; voor een klein bedrag, dat een definitief bouwwerk ten goede komt,
2al het voor het publiek worden opengesteld.
™»j willen nu allereerst wijzen op de beteekenis van de Goudsche glasschi er-
kunst in de tweede helft van de 16e eeuw, die zich zoo verblindend ontplooide,
toen de reusachtige St. Jan, die in 1552 door het vuur was vernield, met groteren
luister werd herbouwd, toen het genie van Dirk Crabeth in het ongelooflijk kort
tijdsbestek van slechts eenige jaren een reeks van allerschoonste glasvensters
aan de Goudsche hoofdkerk heeft geschonken.
De kunst van Dirk Crabeth is de kunst van een nieuwen tijd, van een nieuw
geslacht. De glasvensters van Chartres, van die uit de Choortrans van de Notre
Dame van Parijs, van Tours en van Sens, zijn de zuiverste uitingen geweest
van een naïeve, Christelijke, Middeleeuwsche kunst; die van Gouda, van een
Renaissance kunst, die streeft naar een realistische uitbeelding van de natuur
en van het natuurlijke, die toont het ontwakend bewustzijn van de persoonlijkheid,
die beteékent naar den vorm, een herleving van de kunst van de Ouden, van die
van Hellas en van Rome.
Wil men de tegenstelling: De onstoffelijke Cherubijnen van Angelico, plaatst
haar naast de schutsvrouwe, die Dirk Crabeth brandt in het glas, Sint Catharina,
die Gravin van der Marck met het zwaard beschermt.
De kunst van Dirk Crabeth, van die van zijne leerlingen, van die schilders ook,
die hunne glasvensters eveneens aan dit kerkgebouw schonken, zij, die de heiligste
voorstellingen uit het Leven en Lijden van Christus hebben geschilderd, zij, die-
het Oude Testament, de Evangeliën en de Handelingen lazen, is die. kunst niet
een gebed, niet een geestelijke troost voor die haar zagen?
Er is een essentieel verschil tusschen de kunst van Dirk Crabeth en zijne
onmiddellijke leerlingen en die b.v. van- Wouter Crabeth. Reeds Vondel gaf dit
oppervlakkig aan. Hij herkende in Dirk den religieuzen kunstenaar, in Wouter
niet, maar zijn karakteriseering werd onjuist, toen hij het gradueel verschil niet
zag toen hij schreef:
„Didriks uurglas is verloopen;
Noch volherd hij met St. Jan
t' Volk te leeren en te doopen,
Daar het grimmelt om dien man
Zoo vol ijver als boetvaardig:
Is die held geen kunstkroon waardig
„Offert Wouter met Elias,
Doove verf schijnt hemels vijer;
Eet hij 't Paaschlam met Messias,
Sijn pinceel, vol aart en swier,
Draaft te moediger en stouter:
Stelt het beeld op 't schilders oUier."
Dit. immers is het essentieel verschil: De kunst van den ouderpn Dirk is zeer
zeker een Renaissance-kunst ,maar zij staat veel dichter bij die van de Middel
eeuwen, zij is religieus. Naar den vorm nieuw, wortelt zij nog in dien tijd, die in
zijn wezen vroom was, dat wil zeggen, dat zij de dingen, het geschapene, zag
in het stralend, alles doordringend Ijoht van een bovennatuurlijke ordfe, die slechts
beteekenis hadden in dien zin, dat zij een voorafbeelding waren van het onge
schapene, het oneindige en dat alles, de schoonheid dier kleuren, lijnen en vormen
zou verbleeken en vervagen.
De kunstenaar van de Renaissance had het aardsche leven, de aardsche dingen
zoo hartstochtelijk lief, dat hij de Verrijzenis des Vleesches dacht te beleven in
den tijd. Zoolang nog het geloof in het eeuwig leven bewaard bleef, hetzij bewust
of onbewust, was de Renaissance-kunst een dienende kunst: «ij getuigde, zij
leerde; was dit geloof gestorven, dan werd die kunst een passie, een opgaan
in den vorm, dat onbarmhartig den hoogmoed en de zelfzucht kweekt en dat
slechts het doel nastreeft zichzelf te stellen op het altaar van de kunst. Onmee-
doogenloos karakteriseert Baudelaire haar in „l'Ecole paienne", als hij die kunst
noemt een waanzin, die-het verstand misbruikt, een kanker, die het scheppend
vermogen vernietigt.
Dirk Crabeth is een Christelijk kunstenaar geweest der Renaissance, voor
Wouter Crabeth was die religie een bijkomstigheid. Maar naast dit essentieel
verschil is er een gradueel verschil, want Dirk Crabeth is een veel, een veel grooter
kunstenaar geweest dan zijn jongere broeder Wouter. Dit nu zag Vondel, misleid
door het inderdaad ook voortreffelijke glas dat Wouter benut, niet de bezorgd
heid van Dirk, het werkstuk zijner handen, zijn materiaal op de eerste plaats te
verbergen voor het oog van zijn broeder, stemt tot nadenken toen hij schreef'
„Sijn pinceel, vol aart en swier..., etc. Hier vergiste Vondel zich en hier vergisten
zich anderen na hem. Is het niet teekenend en beschamend tevens, dat niemand
dit gradueel verschil ooit heeft erkend, dat men hun namen noemde in één adem
dat men zich zelfs d^n tijd niet gunde van een oppervlakkige vergelijking? Is men
dan zoo tekort geschoten, dat men niet zag dat de gezichten, die Dirk brandde
in het glas, meesterwerken waren en die van Wouter niet, dat de compositie
van Dirk superieur is en die van Wouter niet? Heeft men dan zich zoo blind
gestaard op deze glazen, dat men de kunst van den grooten kunstenaar niet meer
onderscheidt van. die van den middelmatig begaafde?
Maar nietwaar, slechts weinigen schreven over deze glasjuweelen en sommigen
van hen, b.v. S. Kalff nog in 1923 in het „Nederiandsch Fabrikaat", verrieden
slechts hun onwetendheid.
De Goudsche glasschilderkunst was reeds lang voor den brand van 1552
bloeiende. Reed^ in 1378 werden in ter Goude voor den nieuwen toren van het
slot te Schoonhoven de glazen van de drie vensters van de rekenkamer en
garderobe-kamer aanbesteed. Uit een thesauriers-rekening der stad Gouda van
het jaar 1499 blijkt dat de glasschrijver Goddesteyn glazen schildert, die als
geschenken aan voorname" steden (o.a. Antwerpen) worden gezonden. Ook zijn
er teekeningen bewaard gebleven van eenige glazen, di>e voor den kerkbrand in
de St. Janskerk waren geplaatst.
Dirk Crabeth zou de glasschilderkunst van kloosterlingen of van Goddesteyn
tn Ponsen hebben geleerd. Hij op zijn beurt had leerlingen of discipelen. Jan
Dirksz. Lonk was zeker een van de meest begaafde. Hij moet mede geschilderd
hebben aan het zestiende glas: „Christus' eerste prediking en Johannes doop met
de wassching in den Jordaan." In dit glas zou zijn meester hem als toehoorder vóór
Christus staande met den rug naar den toeschouwer geschilderd hebben. Hij
draagt een rozenkleurig kort manteltje, een roode platte muts en een blauwe
Spaansche broek en kousen. Deze breedgeschouderde Lonk is Secretaris geweest
van den kastelein, den heer van Swieten, en is overleden op den dag, toen Leiden
werd ontzet. Men gist dat Lonk ook geschilderd heeft aan het Achttiende glas:
„De prediking van Jezus, en de vragen van de Discipelen van Joannes den Dooper
aan Hem gezonden; met de wederboodschap door hem aan Joannes in de
gevangenis gebracht" en aan de glazen uit het Regulieren-klooster, „welke ook
van Dirk Crabeth of van zijn winkel zijn", zooals Kramm meldt in zijn „Levens
Berigt der gebroeders Dirk en Wouter Crabeth".
VIGILIE SINT JAN 1933.
W. A. F. X. HOFFMAN.
1) Of hier naast zusters ook broeders gevestigd waren, is den schrijver niet bekend.
Slechts de orderegel doet dit vermoeden.
Zü droegen een grijs habijt.
2) Christigan Kramm, Directeur der Academie van Bouwkunde te Utrecht: De
Goudsche Glazen van de Groote of St. Janskerk te Ter Goude, Gouda, G. B. van Goor
1853. Later uitgegeven door A. Brinkman Zoon.)
3) Grimmelt krioelt. Zie het betreffende glasvenster.
4) S. Kalff: „Zijne (Dirk Crabeth) negen als met gloeiende kleuren geschilderde
ramen werden door vorsten, prelaten en gemeenten aan de kerk geschonken en stelden
bijbelsche onderwerpen voor. Voor één daarvan, de Farizeër en de Tollenaar, dat In
1597 door de regeering van Amsterdam aan die van Gouda ten geschenke werd aan
geboden, werd de teekeping vervaardigd doof den vermaarden Amsterdamschen
kunstenaar Hendrik de Keyser. Een ander, met Joannes de Dooper als prediker tot
onderwerp, was een werk van zijne laatste jaren."
Het eerste hier genoemde glas is niet door Dirk Crabeth gebrand, maar door den
Haarlemmer Comelis Ysbrandsz Kusseusl
Het tweede glas is niet een werk uit zijn laatste jaren, maar uit zijn eerste (1557),
immers in 1571 is Dirk nog werkzaam.
i Losse bladen uit hel Dagboek
van een Gouwenaar.
„Lebst Vaterland, Kannst ruhig sein/"
Vrijdag 23 Juni.
Toen hedenavond de koffie juist was
rondgediend en een genoegelijke sfeer de
huiskamer vervulde, juist toen ik, na een
plechtig celemonieel van traditie en liefde,
mijn lange Goudsche pijp had aange
stoken, ik herzeg, juiSf toen ik de moede
leden in een tweetal rustige stoelen had
terneder gevleid, werd er energiek op de
deur geklopt en een merkwaardige figuur
stapte het woonvertrek binnen.
Opgeschrokken vanuit zoet gepeins,
maakte een hevige gemoedsbeweging zich
van mij meester en met ongezonde snel
heid opveerend uit mijnen zetel, staarde
ik met opengesperde blikken naar de ver
warrende verschijning in de deurposten.
„Heil Bottelaar", klonk het mij tege
moet en een opgeheven rechterarm bracht
mij, levenden grijsaard, eet\ Romeinsche
groetenis.
Het was Caret van Mandere, die ge
kleed in koolzwarte pantalon en dito
overhemd, met een inktzwarte kepi op de
ravendonkere lokken, mij oi deze adem
beklemmende wijze kwam Begroeten.
Niet voorbereid op een cmsdanigen in
val van geüniformeerde trosnen en trou
wens over het algemeen eeriman, wars
van alle politieke gedrijf ea politieke
hartstochten, vermocht ik eershgeen ge
luid, welk dan ook, voort te brengen.
Eerst nadat mijn zonderlinge bezoeker
een meer normale manier van optreden
had aangenomen, waarbij het bloeddor
stige element ietwat op den achtergrond
werd geschoven, en na het drinken van
eenig frisch water, herkreeg ik de spraak
weder, die kostelijke gave der natuur,
waardoor wij ons zelfs van de hoogit-
ontwikkelde apen kenbaar onderscheiden.
Ik stamelde dan mijn verontwaardiging
uit en legde een vaderlijk verwijt in mijn
stem over dit verontrustende optreden.
Lachend en mij beschermend op de
schrale schouderen kloppend, verklaarde
van Mandere met trots:
„Stel U gerust, oude vriendOeen
angstaanvallen behoeft dit zwarte tenue
U te bezorgen. Integendeel, rust en vei
ligheid waarborgt het J en alle Goudsche
burgers. Weet dat verleden week een
zeer geheime vergadering is gehouden
in Café „Het Schaakbord"waarin be
sloten is door niet minder dan 25 vast
beraden stoere mannen tot het oprichten
van een Nationaal-Socialistische Af dee
ling, er is een plaatselijke electrische cel
gesticht, die zijn machtige stralenbundels
spoedig overvloedig in het rond zal zen
den. Nog slechts een korten tijd en de
grootsche daden dezer beweging zullen U
in de ooren tuiten en ei] zult er fier en
prat op gaan eert burger te zijn van het
vooruitstrevend Gouda
Nu ben ik, ach de jaren brengen hel
mede, langzamerhand sceptisch geworden
ten opzichte van dergelijke ultiatingen.
maar da.ar ik vernomen had dat het uit
spreken van afkeuring tegen deze nieuwe
richtingen hoogst gevaarlijk moet worden
genoemd en vreezende met een bord om
den hals de straat te worden opgezonden,
met 'f één of ander kwalijk opschrift, of
geboycot te zullen worden met spreuken
op de vensters en zwafthemden voor de
deur, veinsde ik opgetogenheid met deze
woorden en ik onderging gelaten de pro
pagandistische stortvloeden die de jeug
dige enthousiast over mij uitgoot.
Niettemin, ik vraag mij af: „Waar moet
dat heen Wie weet wat ons boven het
hoofd hangt? Wat zulten onze vuur-
roode broeders ervan zeggen Wctt zal
kameraad S.. ervan denken, nu hij, pas
hier weer teruggekeerd, zooveel werk
in den winkel aantreft?
Ik zal Aligonda een zwart overhemd
laten maken. En ook een bruin en een
rood. Je kunt nooit weten
PLAATS VOORAL UW
KLEINE ADVERTENTIES
van
betreffende
in onze
v 18 regels 1.
JSP Het grootst mogelijk succes is
daarvan verzekerd cÜgS
Ieder leest ze en schenkt er aan
dacht aan.
Zend ze in aan het
BUREAU: MARKT 31.