WIJ RUIMEN OP,ElE AFDEEU<BE" GEZ. VAM DAMTZIG CHEVROLETSIX 7.990. ONTVANGEN: ALBERT HEIJN i m TWEE SERIES-TWEE PRIJSKLASSEN - MAAR EENZELFDE KWALITEIT. Mei Graskaas STEIN Zaterdag-Editie De Reeuwijksche en Sluip wijksche Plassen GOUDSCHE COURANT - ZaTÊRDAG 24 JUNI 1933 - TWEEDE BLAD HOOGSTRAAT 9-11 1 „DE EIEUWE FRÏÏITÏÏAL"j DUIZENDEN HI listri. Haiiwachinehaiidel v.h. A LEWENSTEIN A. SAS v. GILS, Markt 11, Gouda. KOHIEREN TEGEN SPOTPRIJZEN éÉÉl Fa VAN ZEVENHOVEN DE JONG i H Door flrootë^omzëtTiederan\dag VERSCH FRUIT j De N V. Houthandel v.h. Firma J. en G. ALBLAS G. J. v. WERD REEUWIJKSCHE PLASSEN VERHOOGT DAT GENOT Dr. A. SCHEYGROND PRIJS f 0.50 Kllokaas|es TIJDELIJKE AANBIEDING MAAKT U HET LEVEN 60EDK0QPER GOUDA - MARKT No. 51 VRAAG EN AANBOD HUUR EN VERHUUR IN EN VERKOOP TELEFOON 2378 H El!" De s-persoons Standard Coach De Master Coach De Standard Business Coupé De Master Sedan de luxe De 2-persoons Master Roadster Thans - twee verschillende zescylin- der Chevrolet-typen "Standard" en "Master"-io smaakvolle zescylinder- modellen. Prijzen voor ieders beurs. Maar eenzelfde hooge intrinsieke waar de over de geheele linie. Dat is wat Chevrolet tot den meest vèrkochten wagen ter wereld heeft gemaakt. Zoowel in de "Standard" als in de "Master" vindt U de moderne ttjn en de dtiurzame hout-staal con structie van het Fisher-koetswerk, veiligheidsglas in de voorruit plus het comfort van Fisher's tochtvrije ventilatie. Voorts een geruischlooze transmissie en een bij uitstek krach- tigen en soepelen zescylinder-motor De "Standard' onderscheidt zich door haar zeer lagen aanschaffings prijs - de "Standard" Coach kost slechts Fl. 1.990.- en nog grooter bedrijfszuinigheid dan de om haar De 2-persoons Master Convertible Coupe Officiële Vertegenwoordigster Tel. 3352 Spoorstraat GOUDA economie beroemde "Master" Che vrolet. Rijd eens zelf een dier aan trekkelijke Chevrolet-modellen, "Standard" of "Master Zie waar door onze service op zoo n hoog peil staat U weet toch, dat ge Uw Chevrolet kunt koopen op de gunstige betalingsvoorw aar de" der G.M.A.C Let dan op dit EN VAN AF GENERAL MOTORS ÉS DOELENSTRAAT 16 - TELEFOON 2979 [g| AARDBEIEN - DRUIVEN - KERSEN gg WESTLANDSCHE PERZIKEN enz. enz. na tegen de scherpst concurreerende prijzen. njq GEDOPTE FRAMBOZEN voor de inmaak 50 ets. per pond FRUITMANDEN en FRUITSCHALEN üa opgemaakt naar keuze in alle gewenschte prijzen. gSP Wij vragen en bezorgen zonder prijsverhooging. Beleefd aanbevelend, J. v d DOOL te WADDINXVEEN leveren voor GOUDA uit de OPSLAGPLAATS FLUWEELEN SINGEL 94 AL HET VOORKOMEND TIMMERHOUT EN TRIPLEX tegen scherp concurreerende prijzen. Tevens gelegenheid tot MACHINAAL BEWERKEN. N- VERDOUW TELEF 2961 VROUWESTEEG 14 GRAAF v. BLOISSTRAAT 68 Terrazzo Vloeren en Granito Gootsteenen bezoeken elk jaar de en brengen daar uren vol genot door. door U te laten voorlichten door het uit stekend beoordeelde fraai uitgevoerde werkje door TWEEDE herziene druk; geïllustreerd met 26 afbeeldingen naar foto's en penteeke- ningen, benevens een duidelijke KAART van het plassengebied. Verkrijgbaar in eiken boekhandel en bij de Uitgevers A. BRINKMAN ZOON Markt 31 GOUDA. DE ALLERFIJNSTE VOLVETTE GOUDSCHE ÉN EDAMMER VOLVETTE GOUDSCHE MEIGRASKAAS per .pond 3Ï—35 Ct. GOUDSCHE KAAS, 40 vet 26 PRIMA LEIDSCHE KAAS17 FIJNSTE NOORD-HOÏ.LANDSCHE EDAMMER MEIGRASKAAS per heele kaas, 40 vet, 4 pond ƒ1.14 PRIMA EDAMMER KAAS, 40 vet, per heele kaas 78 Ct. Kleiweg 88 - Gouda Pakkistenhandel MOLENWERF 16 Goed nieuws voor Heeren Rookers! Wij geven U 11 Sigaren voor 1 kwartje en 7 Sigaren met 1 ons Crisistlbak voor 1 kwartje. Voor kwaliteit wordt geheel ingestaan. Alleen bij R. VEERMAN Turfmarkt 56. (volvet) BS ct. per Stuk DELFT's ROEM, priifia 60 ct. p. pond bij P. G. TEEKENS, Gouwe 55, Gouda. Kaashandel in 't groot en klein. DAMES KAPSALON M- J. de Jong Telefoon 2319. Speciaal Dames-Kap salon. Permanent Wave syst. Wella. Parfumeriën en Toiletartikelen. GROENENDAAL 76 GOUDA. Gedurende SLECHTS één week! JAM aper pondspot 20 Ct'. SLAOLIE, Roodmerk p. groote flesch29 Goudmerk 54 I VEREENIGING VOOR FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING InHchtingenbladen, Tarieven en Voorwaarden en inlichtingen omtrent het FONDS VOOR LIJKVER BRANDING op schriftelijke aanvrage kosteloos verkrijgbaar bij de afd.-secretaresse, Gouwe 73, Gouda SchoenenI Schoenen» Zia nu Onze Prllzen II Wit linnen „Rublin" schoenen met ijzersterke nibberzoolen en -hakken 28 tot 32 40 ets., 33 tot 40 50 ets. Prima gegarandeerd) alleen bij ons 20/27 45 ets., 28/34 60 ets., 35 41 42/45 90 ets. Onze bekende vetleeren werkschoenen 1ste soort z.9»» zonder achternaad 3.25. Pracht sorteering Damesschoenen, lak, bruinen zwart (iets aparts) 2.90. Wit linnen Damesschoenen met hak (raMgr onderwerk) bij ons 1.45. Prima leeren kinderschoenen tot maat 28 95 cis. Deze prima kwaliteit voor zulke lage prijzen heeft ALLEEN w Houtsnede P. L. Scholten. I. In het jaar 1549, den 16den Juli, werd het klooster Emmaus van de Regulieren van Stein door den brand vernield. „Zedert hadden die Broeders niet veel lust tot het buiten leeven, maar zochten in der Goude eene verblijfplaatse om veiliger onder de smoorende onlusten des Lands te mogen schuilen." Zij verlieten deze plaats een klein uur gaans oostelijk van der Goude aan den rechter IJseloever gelegen, een plaats:, „stinkend en ongezond, dat 'er qualijk beesten, velemin menschen, voor al zo teere, en zwakke van ligchaam als ik mogen aarden", zooals de fijngevoelige humanist Desiderius Erasmus, die in dit klooster van 14861491 verbleef, zich herinnert. Met toestemming van de Stads Wethouders vestigden zij zich in 1551 binnen Gouda in het "convent der Brigittinen. Dit klooster stond aan de Westzijde van den Raam tegenover de Lange Willemsteeg, in de wijk, die nu nog in de volks mond het Klooster genoemd wordt. De orde der Brigittinen of Brigitten was door Sint Brigitta, Koningin van Zweden, te Badstena in 1369 gesticht en een jaar later door Paus Urbanus V bevestigd. In het midden van de 15e eeuw vestigden zij conventen in de Neder landen bii 's-Hertogenbosch, dat van Maria of Koude-water, te Dendermonde en ook te Gouda. De orde was een vergadering van Mannen en Vrouwen onder den titel van St. Salvator. De mannen werden door een Prior, de vrouwen door een Abdis, die het oppergezag in het klooster had, bestuurd. Beider woningen waren door een ntuur gescheiden. De Goudsche Brigitten verkochten het klooster vermoedelijk uit nooddruft. Van hen wordt verteld, dat zij stad en woonplaats verlieten, met bitter gevoelen, al ween'ende. De grijze broeders en zusters voegden zich in het jaar 1551 bij de Brigitten van Soest. Met groote plechtigheid en des te vroolijker, zooals Ignatius Walvis zegt, deden L. 4e Regulieren van Stein nu hun intrede binnen Gouda. Maar niet lang bleven zij daar. De Reformatie schreed voort. Bij besluit der Staten van Holland van 23 Mei 1577 werd ook het Regulieren-convent geseculariseerd, dat is, het binnen Gouda gelegen klooster werd met alle roerende en onroerende goederen de stad in eigendom toegewezen. Aan dit besluit, dat indruischt tegen het door de Algemeene Staten en door den Landvoogd, Don Juan van Oostenrijk, gesloten verdrag, genaamd het Eeuwig Edikt, dat den 7den April 1577 door Koning Filips II was bekrachtigd, ontleende de Stedelijke regeering het recht kerk en klooster der Regulieren in 1580 te verkoopen en te sloopen. Een zevental glas vensters echter, gebrand, of, zooals dat toen heette, geschreven door een leerling of door leerlingen van Dirk Crabeth, bleef gespaard. Deze glasvensters stelden voor: 1. Het verraad van Judas, Mattheus XXVI vs. 49. Malchus wordt door Petrus het oor afgehouwen, Joan. XVIII vs. 10. 2. Jezus met de doornenkroon, Mattheus XXVII vs. 29. 3. Jezus verrijzenis uit het Graf, Mattheus-XXVlll vs. 3. 4. Jezus Hemelvaart, Handelingen I vs. 9U. 5. Jezus aan het volk vertoond, Joan. XIX vs. 112. 6. Jezus Kruisdraging, Lucas XXIII vs. 2432. 7. Het Pinksterfeest, Handelingen li. Het stedelijk bewind beschikte nu over deze glasvensters en deed ze in 1581 in het Choor van de Groote St. Janskerk plaatsen. Deze zeven glazen echter, metend 1.25 m bij ±4m, bestemd voor een klooster kerk, een kapel, waren wel zeer klein voor de 7 m hooge Choorvensters en nu beging men de fout ze in twee glasvensters samen te vatten. Het zijn de bij Christiaan Kramm beschreven glazen 20 en 21. Opdat de herinnering aan de oorspronkelijke plaats van bestemming bewaard 20u blijven, voegde men aan het laatste glas het volgend rijmpje toe: Deze twee glazen hier staende present Zijn 't Regulieren Concent eerst toegedoght; En als 't klooster ter neer lag heel geschent, Nu hier betend, ende ten oorbaer gebrogM. Gedurende 350 jaren bleven zij in het Choor van de Groote St. Janskerk. Zeer ^gunstig geplaatst en geschonden, men had deze voor boogvensters bestemde glazen gedrongen in rechthoeken en half-bogen, zoo werden zij in onzen tijd door den Delftschen glasbrander en restaurateur Jan Schouten gevonden. In zijn atelier werden zij in den oorspronkelijken toestand hersteld. Twintig-duizend gulden heeft deze restauratie gekost. Een Rotterdammer wiens naam niet genoemd wordt, zegde dit bedrag toe, als aan de voorwaarde werd voldaan, dat deze glasvensters in eene hun passende kapel werden geplaatst. Men ontwierp dezen uitbouw, een zevenhoek, die aansluitend bij de grafkapel van Van Bever- "'ngh, aan de Zuidzijde van het Choor, tegen den gevelmuur is geprojecteerd, waarin zich het 17de glasvenster, voorstellend: „Joannes de Dooper vyor Koning Herodes. hem straffend over zijne bloedschande" bevindt. Deze kapei^die, wilde uratie- 2'j aan de bovengenoemde voorwaarde en aan de eischen door de Réstai Commissie gesteld,, voldoen, zou eveneens 20.000.moeten kosten. In'afwachting van de uitvoering van dit plan had men het 1ste en het 6de glas geplaatst in de voormalige kapel van het Groote of St. Catharine-Gasthuis aan de Oosthaven. De vijf overige glazen bleven rin het atelier te Delft. De Plaatsing van glas 1 en 6 in het archief was provisoir, zij stonden niet in. maar voor de Choorramen. In verband met het niet denkbeeldige brandgevaar aan kt gebouw, waarin zoowel het Stedelijk Archief als de Stadsboekerij zijn onder gebracht, grenst de werkplaats van een loodgieter, zonder dat bijzondere bescher mende maatregelen zijn getroffen bleven zij f aar niet tang. Na eenige maanden 'eeds verhuisden zij opnieuw naar de brantSAis te Delft. - '"middels bouwde men aan de NoordiijdkVan hst Choor van de Groote St. janskerk een Noodkapel voor den tijdsduur van tien jaar. Straks zal deze kape voltooid zijn; voor een klein bedrag, dat een definitief bouwwerk ten goede komt, 2al het voor het publiek worden opengesteld. ™»j willen nu allereerst wijzen op de beteekenis van de Goudsche glasschi er- kunst in de tweede helft van de 16e eeuw, die zich zoo verblindend ontplooide, toen de reusachtige St. Jan, die in 1552 door het vuur was vernield, met groteren luister werd herbouwd, toen het genie van Dirk Crabeth in het ongelooflijk kort tijdsbestek van slechts eenige jaren een reeks van allerschoonste glasvensters aan de Goudsche hoofdkerk heeft geschonken. De kunst van Dirk Crabeth is de kunst van een nieuwen tijd, van een nieuw geslacht. De glasvensters van Chartres, van die uit de Choortrans van de Notre Dame van Parijs, van Tours en van Sens, zijn de zuiverste uitingen geweest van een naïeve, Christelijke, Middeleeuwsche kunst; die van Gouda, van een Renaissance kunst, die streeft naar een realistische uitbeelding van de natuur en van het natuurlijke, die toont het ontwakend bewustzijn van de persoonlijkheid, die beteékent naar den vorm, een herleving van de kunst van de Ouden, van die van Hellas en van Rome. Wil men de tegenstelling: De onstoffelijke Cherubijnen van Angelico, plaatst haar naast de schutsvrouwe, die Dirk Crabeth brandt in het glas, Sint Catharina, die Gravin van der Marck met het zwaard beschermt. De kunst van Dirk Crabeth, van die van zijne leerlingen, van die schilders ook, die hunne glasvensters eveneens aan dit kerkgebouw schonken, zij, die de heiligste voorstellingen uit het Leven en Lijden van Christus hebben geschilderd, zij, die- het Oude Testament, de Evangeliën en de Handelingen lazen, is die. kunst niet een gebed, niet een geestelijke troost voor die haar zagen? Er is een essentieel verschil tusschen de kunst van Dirk Crabeth en zijne onmiddellijke leerlingen en die b.v. van- Wouter Crabeth. Reeds Vondel gaf dit oppervlakkig aan. Hij herkende in Dirk den religieuzen kunstenaar, in Wouter niet, maar zijn karakteriseering werd onjuist, toen hij het gradueel verschil niet zag toen hij schreef: „Didriks uurglas is verloopen; Noch volherd hij met St. Jan t' Volk te leeren en te doopen, Daar het grimmelt om dien man Zoo vol ijver als boetvaardig: Is die held geen kunstkroon waardig „Offert Wouter met Elias, Doove verf schijnt hemels vijer; Eet hij 't Paaschlam met Messias, Sijn pinceel, vol aart en swier, Draaft te moediger en stouter: Stelt het beeld op 't schilders oUier." Dit. immers is het essentieel verschil: De kunst van den ouderpn Dirk is zeer zeker een Renaissance-kunst ,maar zij staat veel dichter bij die van de Middel eeuwen, zij is religieus. Naar den vorm nieuw, wortelt zij nog in dien tijd, die in zijn wezen vroom was, dat wil zeggen, dat zij de dingen, het geschapene, zag in het stralend, alles doordringend Ijoht van een bovennatuurlijke ordfe, die slechts beteekenis hadden in dien zin, dat zij een voorafbeelding waren van het onge schapene, het oneindige en dat alles, de schoonheid dier kleuren, lijnen en vormen zou verbleeken en vervagen. De kunstenaar van de Renaissance had het aardsche leven, de aardsche dingen zoo hartstochtelijk lief, dat hij de Verrijzenis des Vleesches dacht te beleven in den tijd. Zoolang nog het geloof in het eeuwig leven bewaard bleef, hetzij bewust of onbewust, was de Renaissance-kunst een dienende kunst: «ij getuigde, zij leerde; was dit geloof gestorven, dan werd die kunst een passie, een opgaan in den vorm, dat onbarmhartig den hoogmoed en de zelfzucht kweekt en dat slechts het doel nastreeft zichzelf te stellen op het altaar van de kunst. Onmee- doogenloos karakteriseert Baudelaire haar in „l'Ecole paienne", als hij die kunst noemt een waanzin, die-het verstand misbruikt, een kanker, die het scheppend vermogen vernietigt. Dirk Crabeth is een Christelijk kunstenaar geweest der Renaissance, voor Wouter Crabeth was die religie een bijkomstigheid. Maar naast dit essentieel verschil is er een gradueel verschil, want Dirk Crabeth is een veel, een veel grooter kunstenaar geweest dan zijn jongere broeder Wouter. Dit nu zag Vondel, misleid door het inderdaad ook voortreffelijke glas dat Wouter benut, niet de bezorgd heid van Dirk, het werkstuk zijner handen, zijn materiaal op de eerste plaats te verbergen voor het oog van zijn broeder, stemt tot nadenken toen hij schreef' „Sijn pinceel, vol aart en swier..., etc. Hier vergiste Vondel zich en hier vergisten zich anderen na hem. Is het niet teekenend en beschamend tevens, dat niemand dit gradueel verschil ooit heeft erkend, dat men hun namen noemde in één adem dat men zich zelfs d^n tijd niet gunde van een oppervlakkige vergelijking? Is men dan zoo tekort geschoten, dat men niet zag dat de gezichten, die Dirk brandde in het glas, meesterwerken waren en die van Wouter niet, dat de compositie van Dirk superieur is en die van Wouter niet? Heeft men dan zich zoo blind gestaard op deze glazen, dat men de kunst van den grooten kunstenaar niet meer onderscheidt van. die van den middelmatig begaafde? Maar nietwaar, slechts weinigen schreven over deze glasjuweelen en sommigen van hen, b.v. S. Kalff nog in 1923 in het „Nederiandsch Fabrikaat", verrieden slechts hun onwetendheid. De Goudsche glasschilderkunst was reeds lang voor den brand van 1552 bloeiende. Reed^ in 1378 werden in ter Goude voor den nieuwen toren van het slot te Schoonhoven de glazen van de drie vensters van de rekenkamer en garderobe-kamer aanbesteed. Uit een thesauriers-rekening der stad Gouda van het jaar 1499 blijkt dat de glasschrijver Goddesteyn glazen schildert, die als geschenken aan voorname" steden (o.a. Antwerpen) worden gezonden. Ook zijn er teekeningen bewaard gebleven van eenige glazen, di>e voor den kerkbrand in de St. Janskerk waren geplaatst. Dirk Crabeth zou de glasschilderkunst van kloosterlingen of van Goddesteyn tn Ponsen hebben geleerd. Hij op zijn beurt had leerlingen of discipelen. Jan Dirksz. Lonk was zeker een van de meest begaafde. Hij moet mede geschilderd hebben aan het zestiende glas: „Christus' eerste prediking en Johannes doop met de wassching in den Jordaan." In dit glas zou zijn meester hem als toehoorder vóór Christus staande met den rug naar den toeschouwer geschilderd hebben. Hij draagt een rozenkleurig kort manteltje, een roode platte muts en een blauwe Spaansche broek en kousen. Deze breedgeschouderde Lonk is Secretaris geweest van den kastelein, den heer van Swieten, en is overleden op den dag, toen Leiden werd ontzet. Men gist dat Lonk ook geschilderd heeft aan het Achttiende glas: „De prediking van Jezus, en de vragen van de Discipelen van Joannes den Dooper aan Hem gezonden; met de wederboodschap door hem aan Joannes in de gevangenis gebracht" en aan de glazen uit het Regulieren-klooster, „welke ook van Dirk Crabeth of van zijn winkel zijn", zooals Kramm meldt in zijn „Levens Berigt der gebroeders Dirk en Wouter Crabeth". VIGILIE SINT JAN 1933. W. A. F. X. HOFFMAN. 1) Of hier naast zusters ook broeders gevestigd waren, is den schrijver niet bekend. Slechts de orderegel doet dit vermoeden. Zü droegen een grijs habijt. 2) Christigan Kramm, Directeur der Academie van Bouwkunde te Utrecht: De Goudsche Glazen van de Groote of St. Janskerk te Ter Goude, Gouda, G. B. van Goor 1853. Later uitgegeven door A. Brinkman Zoon.) 3) Grimmelt krioelt. Zie het betreffende glasvenster. 4) S. Kalff: „Zijne (Dirk Crabeth) negen als met gloeiende kleuren geschilderde ramen werden door vorsten, prelaten en gemeenten aan de kerk geschonken en stelden bijbelsche onderwerpen voor. Voor één daarvan, de Farizeër en de Tollenaar, dat In 1597 door de regeering van Amsterdam aan die van Gouda ten geschenke werd aan geboden, werd de teekeping vervaardigd doof den vermaarden Amsterdamschen kunstenaar Hendrik de Keyser. Een ander, met Joannes de Dooper als prediker tot onderwerp, was een werk van zijne laatste jaren." Het eerste hier genoemde glas is niet door Dirk Crabeth gebrand, maar door den Haarlemmer Comelis Ysbrandsz Kusseusl Het tweede glas is niet een werk uit zijn laatste jaren, maar uit zijn eerste (1557), immers in 1571 is Dirk nog werkzaam. i Losse bladen uit hel Dagboek van een Gouwenaar. „Lebst Vaterland, Kannst ruhig sein/" Vrijdag 23 Juni. Toen hedenavond de koffie juist was rondgediend en een genoegelijke sfeer de huiskamer vervulde, juist toen ik, na een plechtig celemonieel van traditie en liefde, mijn lange Goudsche pijp had aange stoken, ik herzeg, juiSf toen ik de moede leden in een tweetal rustige stoelen had terneder gevleid, werd er energiek op de deur geklopt en een merkwaardige figuur stapte het woonvertrek binnen. Opgeschrokken vanuit zoet gepeins, maakte een hevige gemoedsbeweging zich van mij meester en met ongezonde snel heid opveerend uit mijnen zetel, staarde ik met opengesperde blikken naar de ver warrende verschijning in de deurposten. „Heil Bottelaar", klonk het mij tege moet en een opgeheven rechterarm bracht mij, levenden grijsaard, eet\ Romeinsche groetenis. Het was Caret van Mandere, die ge kleed in koolzwarte pantalon en dito overhemd, met een inktzwarte kepi op de ravendonkere lokken, mij oi deze adem beklemmende wijze kwam Begroeten. Niet voorbereid op een cmsdanigen in val van geüniformeerde trosnen en trou wens over het algemeen eeriman, wars van alle politieke gedrijf ea politieke hartstochten, vermocht ik eershgeen ge luid, welk dan ook, voort te brengen. Eerst nadat mijn zonderlinge bezoeker een meer normale manier van optreden had aangenomen, waarbij het bloeddor stige element ietwat op den achtergrond werd geschoven, en na het drinken van eenig frisch water, herkreeg ik de spraak weder, die kostelijke gave der natuur, waardoor wij ons zelfs van de hoogit- ontwikkelde apen kenbaar onderscheiden. Ik stamelde dan mijn verontwaardiging uit en legde een vaderlijk verwijt in mijn stem over dit verontrustende optreden. Lachend en mij beschermend op de schrale schouderen kloppend, verklaarde van Mandere met trots: „Stel U gerust, oude vriendOeen angstaanvallen behoeft dit zwarte tenue U te bezorgen. Integendeel, rust en vei ligheid waarborgt het J en alle Goudsche burgers. Weet dat verleden week een zeer geheime vergadering is gehouden in Café „Het Schaakbord"waarin be sloten is door niet minder dan 25 vast beraden stoere mannen tot het oprichten van een Nationaal-Socialistische Af dee ling, er is een plaatselijke electrische cel gesticht, die zijn machtige stralenbundels spoedig overvloedig in het rond zal zen den. Nog slechts een korten tijd en de grootsche daden dezer beweging zullen U in de ooren tuiten en ei] zult er fier en prat op gaan eert burger te zijn van het vooruitstrevend Gouda Nu ben ik, ach de jaren brengen hel mede, langzamerhand sceptisch geworden ten opzichte van dergelijke ultiatingen. maar da.ar ik vernomen had dat het uit spreken van afkeuring tegen deze nieuwe richtingen hoogst gevaarlijk moet worden genoemd en vreezende met een bord om den hals de straat te worden opgezonden, met 'f één of ander kwalijk opschrift, of geboycot te zullen worden met spreuken op de vensters en zwafthemden voor de deur, veinsde ik opgetogenheid met deze woorden en ik onderging gelaten de pro pagandistische stortvloeden die de jeug dige enthousiast over mij uitgoot. Niettemin, ik vraag mij af: „Waar moet dat heen Wie weet wat ons boven het hoofd hangt? Wat zulten onze vuur- roode broeders ervan zeggen Wctt zal kameraad S.. ervan denken, nu hij, pas hier weer teruggekeerd, zooveel werk in den winkel aantreft? Ik zal Aligonda een zwart overhemd laten maken. En ook een bruin en een rood. Je kunt nooit weten PLAATS VOORAL UW KLEINE ADVERTENTIES van betreffende in onze v 18 regels 1. JSP Het grootst mogelijk succes is daarvan verzekerd cÜgS Ieder leest ze en schenkt er aan dacht aan. Zend ze in aan het BUREAU: MARKT 31.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1933 | | pagina 3