uwe 15 I :en e 3 «o. I8S7I Maandag 14 Augustus 1883 Ditblad verschijnt dagelijks behalve opZon en Feestdagen f I I Mijn Oceaanvlucht Te laat gekomen geluk. Revolutie op Cuba. 72»Jaargang r^^N^0UDE’ bodegraven, boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapellé, NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. prl|x«n. 'SSL' M wefeldteïitoonstelling te Chicago, betref- hei* 0/> ft- Tij? Als zulk een.arme vrouw eens werke- bij een hierbij ZOON OUDA. 9P- Balbo s Luchtoskader in) Italit teruggekeerd. EEy TRIOMFTOCHT NAAR ROME. ONTVANGEN DOOR DEN KONING. EEN TOESPRAAK VAN MUSSOLINI. E nis p.j i - E toen dien buiten beoordeeüng, behandeling Iaat, wa^ kan ei- dan anders uit voort- f komen dan leugens, onwaarheden en draaie- volbracht. Wanneer men in aanmerking neemt, dat gedurende 14 vliegdagen de 48 motoren niet één enkele panne hebben ge had, dan kan de kwaliteit van ons materiaal niet genoeg geprezen worden. Dezelfde lof verdient het watervliegtuig als zoodanig. Het is een toestel dat de ontwikkelde tech niek van onzen tijd alle eer aandoet. Moreele en physieke eischen. Aangezien het om massavluchten in for matie gaat, worden er aan het personeel veel hoogere eischen gestelij dan by zelf standige vluchten. Myn menschen vormen echter geen uitzondering onder de Italiaan- sche vliegers. Zij hebben de gebruikelijke opleiding voor piloten ontvangen; ik heb over een vriendin uitsprak, dan zou deze vriendin haar verachten, ofschoon zij zelf waarschijnlijk de toestanden, waarover zij zich, nu zij genoemd worden, zoo diep ver ontwaardigd toont, zeer goed kent. En als een vrouw inplaats van huichelachtige en vernuftig® mémoires te schrijven, geheel onopgesmukt de geschiedenis van haar vrouwelijk bestaan beschrijven wilde dan zou er geen uitgever gevonden worden om het te iaten drukken! Goddankriep ik uit in het oogenblikrt van stilte, waartoe^zij wel genoodzaakt was, daar zij zich buiten adem had gepraat. Maar, Karin, waarheden behoeven toch niet altijd uitgesproken te worden. En als ge zegt dat geen vrouw eerlijk is, dan heelt dat toch in den ón dien gij bedoelt zijn volle en zedelijke rechtvaardiging. Waar zijn, wil toch niet zeggen, zich bloot geven! Welk mensoh, hetzij man of vrouw, is vol- i komen eerlijk? Wij dragen allen een mas- i ker. Eik onzer heeft een gebied in zijn bin- nenete, dat hem geheel toebehoort, dat hij 1 voor ieder afsluit, omdat wat °P dit - gebied afsneelt ziin eigen persoonlijke aan- i Cartwight tegemoet vlogen en zich daar on bedachtzaam genoeg' midden tusschen onze formaties begaven. Wat de tusschenlandingsplaatsen betreft, behoef ik slechts mede te deelen, dat de baai van Reikjavik als zoodanig voor een vliegeskader voortreffelijk is: ruim on in elk opzicht beschut. De meteorologische organisatie. Het succes van onze vlucht is gedeeltelijk ook te danken aan de voortreffelijke organi satie van onzen meteorologischen dienst. Wij hadden verschillende toestellen aan boord om de luchtstroomingen en atmos ferische toestanden op te nemen. Onze me- dedeelingen stonden onder controle en zijn daarom betrouwbaar te achten. Bovendien verleenden de Deensche meteorologische dienst en de organisatie van het internatio naal pooljaar ons hun welwillende mede werking. De nauwkeurige kennis van de weersgesteldheid is van groote beteekenis voor het slagen van dergeljjke vluchten. Bo ven den Atlantischen Oceaan ontmoet men zulke groote en plotselinge weersverande ringen, als men zich haast niet kan voor stellen. Tusschen onze start en onze landing wees de barometer b.v. een verschil van 11 m.M. aan. Ik had een tusschenlanding op Groenland kunnen doen, maar dat heb ik vermeden, omdat het een veel schitterender prestatie was, aan één stuk dóór van Ijs land naar Labrador te vliegen. Bovendien wilde ik niet de kans loopen, in Groenland opgehouden te worden, waar vooral in het Zuidelijk deel de weersgesteldheid zeer ver anderlijk is. Steeds voorwaarts! Bij het eerste deel van de vlucht Over den Atlantischen Oceaan vlogen wij met een ge middelde snelheid van 220 h 225 K.M. An dere etappes hebben wij met een gemiddelde snelheid van 250 K.M. per uur afgelegd. Overal zyn wij met groot enthousiasme ont vangen, waardoor wij diep getroffen wer den. Ik ben ervan overtuigd, dat de betee kenis van onze onderneming door de ge- heele wereld is begrepen. Naarmate wy op onze reis vorderden, werd het duidelijk, dat onze vlucht meer was dan een „raid” in den ouden, sportleven zin van het woord. Het publiek begreep, dat met ons de geheele wereld vooruitging; zjj is het, die door haar nieuwe idealen onze daden bepaalde en ons drong tot nieuwe veroveringen voor de menschheid. tuigt U van di die wij hebben In Broches, «spelden Italiaansche driekleur dragen. Waar zij zich in de lucht verheffen, verspreiden zij iets van zijn groote hart en zijn verheven geest, het ideaal van een nieuwe wereld tegemoet! Zaterdagmorgen 6 uur is het luchteskader onder bevel van generaal Balbo uit Lissabon vertrokken. In een goed half uur waren alle 23 watervliegtuigen van de Taag opgeste gen, waarmede de laatste etappe was apnge- vangen. Voor het vertrek uit Lissabon namen de vliegers van het eskader-Balbo aan boord van het Italiaansche oorlogsschip Giasone afscheid van den Italiaanschen gezant te Lissabon en den Italiaanschen ambassadeur te Madrid, die uit Spanje naar Lissabon was overgekomen. Een escadrille Portugeesche vliegtuigen deed den Italiaansche gasten uitgeleide. Een reusachtige menschenme- nigte woonde aan dfe oevers van de Taag het vertrek bij. Nadat het eskader tegen den middag Gi braltar en te 3 uur Majorca was gepas seerd, bereikte het tegen 6 uur de Italiaan sche kust. Te 6.05 kwam het eskader boven Ostia, de luchthaven van Rome, waarna al lereerst het vliegtuig van generaal Balbo op het water neerstreek. Daarna daalden spoedig de andere vliegtuigen. Zoodra Balbo het toestel verlaten had, trad Mussolini op hem toe, om hem te om armen onder de tonen van het fascistenlied en het daveren van de talrijke motoren. In triomf zijn generaal Balbo en zijn mannen in auto’s naar Rome gevoerd. De geestdrift van de onafzienbare menig te bereikte haar hoogtepunt, toen de vlie gers zich op de Piazza Colonna, staande op een bajkon, aan de menigte vertoonden. Niet minder was het gejuich, toen de vlie gers door de St. Paulspoort bij het invallen der duisternis hun intocht in Rome deden. Tijdens den rit langs de Tiber vlamden voor -het óaribaldi-standbeeld in 18 Meter groote letters het woord „Duce” op. Slecht» met moeite konden de auto’s met de vliegers het altaar van het vaderland: Het graf van den Onbekenden Soldaat be reiken. Overal wachtten duizenden en nog eens duizenden om Balbo, zijn begeleiders ert Mussolini, den eigenlijken oprichter der Italiaansche luchtvaart, geestdriftig toe te juichen. Uit alle steden van Italië, die, evenals Alls verwachtingen overtroffen. Zware eischen aan bemanning gesteld. Bezield met Mussolini’s geest door Generaal ITALO BALBO. Met oitfce terugkomst in Europa heb ik de my toevertrouwde opdracht beëindigd, om namens Italië een vriendschapsbood- van Mussolini te brengen aan het groote Amerikaansche volk ter gelegenheid van de fende „een eeuw van vooruitgang”. Mijn eigen verwachtingen overtroffen. Op de heenreis van Orbetello naar Chj,-,-' cago hebben wy 13000 K.M. af gelegd. Heen- en terugreis verschillen van elkaar in vele karakteristieke détails. En dan kan ik zon- I der meer zeggen, dat deze tweede massa vlucht over den oceaan mijn eigen verwach tingen heeft overtroffen. Vliegtuigen en menschen hebben een schitterende prestatie Verdraagzaamheid maakt het leven Magelijker. Z FEUILLETON. ABONNEMENTSPRIJS, per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad uer kwartaal ƒ2.9», per week 22 cent, overal wawr de bezorging per lopper geschiedt Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad 8^0. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT «L GOUDA. b(j onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zgn dagelijks geopend van 6 uur. Administratie en Redactie Telef. Interc. 2745. Postrekening 48400. Rome feestelijk versierd zijn, komen geluk- wenschen en berichten over vreugdebetoo- gingen, waarmede de gelukkige afloop van den trans-atlantischen tocht gevoerd wordt. Door den Koning ontvangen. Zondagmorgen begaven de Italiaansche Oceaanvliegers zich per auto naar het Qui rinaal, waar zij door den koning ontvangen werden. Toen zy na de ontvangst het paleis verlieten, verscheen de koning op het bal- con, tezamen, met den hertog van Aosta, by welke gelegenheid de menigte hem een ovatie bracht. Nadat een krans was gelegd op het graf van den Onbekenden Soldaat, trokken de vliegers te voet langs de Via del Imperia, luide toegejuicht door de duizenden langs den weg. Het hoogtepunt was wel de door- marsch onder den Triomfboog van Con- stantyn, waar zich de fascistische delega ties en de delegaties van de verschillende troependeelen van het Italiaansche leger hadden opgesteld. De vliegers werden ont-, vangen met saluutschoten en het gelui der klokken van het Kapitool. Vervolgens begaven de vliegers zich naar den Paladjjnschen Heuvel, waar Mussolini- appèl zou houden. Myssolini hield een korte rede. „Vier maanden, zoo zeide hij, zyn verloopen sedert ik in een rede een toespeling op uw plan maakte en uitdrukking gaf aan mijn ver trouwen dat het zou slagen. Toen Balbo af scheid van mij nam, zei ik hem, dat ik er zeker van was, dat hy zou terugkeeren. Myn vreugde is echter getemperd door de onge vallen te Amsterdam en op de Azoren. De herinnering aan deze gevallenen zal in ons hart steeds levend blijven. Vervolgens las Mussolini het decreet voor waarbij generaal Balbo werd benoemd tot luchtmaarschalk. Tegelijkertijd overhandig de hij hem de pet en andere teekenen van deze nieuwe waardigheid, terwijl hy hem den gouden adelaar op.de borst spelde. Tenslotte woonde Mussolini nog de voor lezing by van de decreten, waarbij de ové>- rige deelnemers aan de Oceaanvlucht in rang bevorderd worden. v Naar tiet Duitsch van margarethe von sydow met autorisatie bewerkt door J. P. Wesselinkvan Rossum. U Nadruk verboden. Geen vrouw i8 oprecht, tegenover wien °°k, en daardoor verliest zij de geechikt- I 'leid oprecht jegens zich zelf te zijn. Als, I wat het gewichtigste en meest beheerfechen- j d® in het geheele leven der vrouw de I "ohamelijke toestand niet genoemd, niet bebouwd, niet besproken mag worden al» men doet, alsof die niet bestond - als I Iaat, wa^ kan er (jan anders uit voort- Slotwoord. De Italiaansche luchtvaart is, voordat zij haar militaire oefeningen in Europa vol tooide, naar Amerika gegaan om een vrien- dengroet van Italië te brengen. Zy vervult hiermee een cultureele plicht. Door den reeds bereikten te^hnischen vooruitgang kan de luchtvaart evenals de scheépvaart alle wateren, oversteken en belangrijke cultu reele opdrachten vervullen. Italië heeft daartoe het eerste voorbeeld gegeven. Hóe was dat mogelyk? De Italiaansche piloten zijn soldaten in dienst van'een volk. En aan het hoofd van dat volk staat een hoogstaand leider: Mus solini. Aan hem en aan zijn waardevolle aanwijzingen heb ik het te danken, dat ik mijn zenuwen kon beheerschen en het gun stige oogenblik voor elke start kon afwach ten. Aan hem en aan zijn wonderbaarlyke leiding heb ik myn onwankelbaar geloof aan de overwinning te danken gehad. Mus solini inspireert de machtige vleugels, die de indien je met mij over mijzelf wilt spreken. Want deze „natuurlijke historie” laten wij Det zoo noemen, als deze omschrijving je beter bevalt is toch allent'de reden, /waarom’ ik mij van mijn man heb laten scheiden. Karinj, zeide iks je wilt mij toch met wijsmaken, dat je na een huwelijk van twee en twintig jaren, dat naar je zelf zegt, geljikkig i8 geweest, ontstemming, at keer jegens je man koestert, die een scheiding onvermijdelijk heeïK gemaakt? - Waarom niet? Menschen veranderen, de verhoudingen, de gevoelens, de behoef ten. Juist, omdat men lang gelukkig met elkapr is geweest, en als men dan tot het inzicht komt, dat het nu voorbij is, dat men zelf ongelukkig worddgfen den ander ook ongelukkig maken moet, is hef veel beter, eerlijk van elkaar te gaan, dan uit gevoel van plicht en met huichelarij de rest van het leven het kan nog een zeer groo- te reet zijn ellendig tot heit einde voort te sleepen. Er gunnen uitzonderingen zijn, waar dat voorkomt, Karin. Maar in het algemeen President Machado afgetreden. De ex-president naar Bahamas gevlucht. Cespedes gekozen tot president. Zooals werd verwacht, heeft het bewind van President Machado een einde genomen Generaal Gerardo Machado is, door de om standigheden daartoe gedwongen, afgetre den, heeft hiervan mêdedeeling gedaan aan het Cubaansche' Congres en heeft In /gezelschap van een van zyn Ministejra per vliegtuig zyn land verlaten. Dc ontvluchting vau Machado schijnt niet geinakkeiyk te zyn gen hied. Nadat aanvankelijk door de havenautori teiten was medegedee'd, dat Machado Zater dagmiddag heimelyk uit het militaire kamp Columbia naar de Vereenigde Staten was geviogen, verluidde kort daarop dat Ma rl-ado met 8 begeleiders kort voor den start n .i het Amerikaansche vasteland door sol daten gearresteerd was en gevangen gehou den werd. De Amerikaansche ambassadeur V. olies trachtte echter zyn invrijheidstelling te krijgen. Deze pogingen hadden tenslotte succes. Machado is daarop met rijn begeleiders in twee Amerikaansche vliegtuigen gestan en heeft de wyk genomen naar Nassau op dc Bahama-eilanden. Alle politieke partyen, alsmede het leger zyn het erover eens geworden, dat Carlo Manuel Cespedes, voormalig Cubaansch ge zant te Washington, thans Minister van On derwijs, de geschiktste opvolger van Macha do is, daar hjj niet bij een der politiejco par tyen is «aangesloten en hjj is dan ook tol staatspresident gekozen. De vreugde te Havana over het einde van het bewind-Machado is zeer groot en alge meen wordt het aftreden van Machado met gejubel ontvangen. Duizenden stroomden naar het sterk be waakte presidentpaleis en verlangden toe gelaten te worden, hetgeen evenwel door de wacht en de politie geweigerd werd. Radicale elementen hebben daarop de bu reaux van het regeeringsorgaan „Heraldo de Cuba” geplunderd en in brand gestoken. Ook in andere deelen van de stad hebben vechtpartijen' ’plaats gehad, waarbij VL>r scheidene dooden zyn gevallen. Kolonel Jimenez, de chef der gevreesde geheime politie van het regiem Machado, is als eerste slachtoffer vpn de woedende menigte gevallen en door sqldaten doodge schoten. Naar verluidt zou ook de burgemeester van Havana verwond zyn. Bij de gevecht h die overal plaats hadden, wérden volgens de berichten 21 personen gedood en 200 ge wond Herrera, tot dusverre minister van bai- tenlandsche zaken, is met een vliegtuig naar de vereenigde Staten vertrokken. Vólgens latere berichten duurden de uit spattingen tegen de aanhangers van Ma chado den geheelen nacht voort. Zoo is het o.a. het woonhuis van dr. Zubizarreta, die piotsehnge verveling geen voldoende recht vaardiging om alles over boord te werpen Ontstemming en verveling komen in "elk huwelijk voor, in elk beroep, ïn elke ipen- sohelijke verhouding. Wat zou er van de geheele wereldorde worden, als ieder maai dadelijk wegliep- Wat jij- „eerlijk7’ noemt noem ik heel eenvoudig: „lafheid”. Gebrek aan zelfbeheersching. Karin haalde de schouders op. - Ik zeg het toch: Je wettelijke para grafen. Je kunj heel blij «ijn, dat je koel bloed je nooit in conflicten daarmede heeft gebracht. 'ITotsch behoef je daarop niet te zijn. Je kunt niets aan je natuur djjen evenmin gis ik aan de mijne. Wie zegt ïe> dftt ik zulk koel bloed heb? Karin’g uitdrukking had mij bijna smar telijk getroffen. Ik heb het vaak aan mijzelf “en anderen ondervonden: Wie niet ‘over zich zelf spreekt, geen ophef van zich zelf maakt, zijn ftfnjd alleen doorworstelt en zijn wonden in stilte draagt, 'die gaat döor voor een tevreden, gelukkig, men ach aan wien het leven geen moeilijkheden heeft ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behooronda tot den bezorgkringi i—regels 1BÖ, elke regel meer /flJio Van bolton Gouda en den Dezorgknr,- 1—5 regels 1.55, elke regel meer OA. Advertontün in het Zatordagnummer 2i -4 ^alag op den prijs. Liefdadigbeida-advertontün de helft van dan prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 14 regels ƒ2.25, elke regel meer ƒ0.50. üo /oorpagina 50 hooger. het Bureau ijjn ingekomen, teneinde Tan opname vertekerd te tïn. P jfflME WML hun slechts een speciale voorbereidingstyd by de „luchtvaart-hoogeschool” te Orbetello opgelegd. De piloten, welke aan deze trans- oceanische vluchten hebben deelgenomen, hebben hun taak uitstekend vervuld. Ik heb zelfs meermalen hun ongeduld moeten be teugelen, wanneer zy tydens de gedwongen rustperioden van my verlangden, dat wjj tot eiken prijs zoudèn starten. Ik heb aan deze verzoeken, die my meer indirect dan direct werden gedaan, natuurlijk geen aan dacht geschonken. Het spreekt vanzelf, dat het publiek zich geen voorstelling kan malden van de ontzag gelijke liehamelyke inspanning, die van de piloten van watervliegtuigen wordt geëischt. Wanneer de toestellen in den landingshaven verankerd zijn, begint het moeizaamste werk. Zy moeten dadeljjk van brandstof worden voorzien. Duizenden en nog eens duizenden liters benzine moeten in de tank» worden gegoten en een ontzaggelijke hoe veelheid olie moet in kleine kannetjes aan boord worden genomen. Dit werk neemt uren in beslag en de commandanten der water vliegtuigen zyn, evenals' de commandant van een schip, verplicht om alle werkzaam heden aan boord te controlgerén. Het handhaven der formaties. Ongetwijfeld is een vlucht over den At lantischen Oceaan voor leeken nog steeds iets interessants. Hy is nu weliswaar doof hest luchtverkeer veroverd, doch men mag niet vergeten, dat er nog deelen boven de zen Oceaan zyn, waar het vliegen zeer be zwaarlijk is. Onze étappe Van Ijsland naar Labrador was uiterst mouRjjk. Wy vlogen drie uur achtereen in een dichte mist. Voor ik startte, wist ik echter dat we in de buurt van Groenland betere weersomstandigheden konden verwachten. Tydens het blind vlie gen was myn voornaamste zorg, dat de di verse onderdeelen van het eskader by el kaar bleven vliegen. Radio en radiogonio meter hebben ons voor het bereiken van dit doel onschatbare diensten bewezen. Zy wa ren de belangrijkste hulpmiddelen, die ons tot het succes voerden. Om een begrip te geven van hun beteekenis zou ik er b.v. aan kunnen herinneren, dat myn radiotelegrafist vyftig minuten in het uur moest uitzenden en ontvangen. Onze kleine radiotoestellen, die door de technische afdeeling van ons aeronautisch onderwijsinstituut zyn gecon strueerd, waren prachtig. Ik verwacht, dat zy met opmerkelijk succes voor grootere installaties gebruikt kunnen worden. Diverse indrukken. Hierboven schreef ik reeds, dat onze route over het Noordelijk gedeelte van den Atlan tischen Qceaan moeilijk te bevliegen is. Zij kan dan ook in geen enkel opzicht worden vergeleken met de routes over het Zuidelijk gedeelte dezer wereldzee. Met toestellen als de onze, die een groote snelheid kunnen ontwikkelen,, kan men tusschen den morgen en den avond van eenzelfden dag van Afri ka naar Zuid-Amérika vliegen. Daarbij is ook de vlucht over de Middellandsche Zee gemakkelyk en bijna spelenderwijze te vol brengen. By een vlucht over het Noordelijk gedeelte van den> Atlantischen Oceaan heeft men behalve met mist, die vooral bij eska- dervluchten een ernstige moeilijkheid op levert, nog te rekenen met het by lage tem peraturen bestaande gevaar van ysvorming op de vleugels. De grootste onrust is my tydens de vlüeht echtei^aangedaan door de Amerikaansche filmoperateurs, die ons by mede te spreken met welke hij alleen gereed wil komen, voor welke hij aan niemand yerantwóording schuldig is, waarin nie mand hem helpen kan, dan hijzelf met zijn zed^lijke en moreele kracht. Niemand kan helpen, omdat niemand begrijpen kan, daar om heeff, het fn 't geheel geen doel er over te praten. En verder: deze aangelegenheden zijp zoo intiem, zoo persoonlijk, dat elk blootleggen voor vreemden en in deze dingen is de een steeds een vreemde voor den ander elk betasten en bespreken door vreemden, slechts kan kwetsen, ont wijden, vernederen. Dat is meer of minder het geval bij alle aangelegenheden van den godsdienst, van de liefde, der hart- en ziele- worstelingen in eiken vorm, van het ge slachtsleven. Karin lachte. Oef ik voel goed, welk een overwin ning het je kost het vreeselijk© woord uit te- spreken en het is toch het gewichtigste en noodzakelijkste woord in de geheele na tuurlijke historie. ik ben niet hier om natuurlijk© histo rie met je te behandelen, zeide ik boos. Is een oogenblikkelijke ontstemimng, een gebracht. Het zal echter niet te vermijden zijn, gelegenheid is, waarin niemand anders heeft

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1933 | | pagina 1