uwe 15
I
:en
e
3
«o. I8S7I
Maandag 14 Augustus 1883
Ditblad verschijnt dagelijks behalve opZon en Feestdagen
f
I
I
Mijn Oceaanvlucht
Te laat gekomen geluk.
Revolutie op Cuba.
72»Jaargang
r^^N^0UDE’ bodegraven, boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapellé,
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
prl|x«n.
'SSL'
M
wefeldteïitoonstelling te Chicago, betref-
hei*
0/>
ft-
Tij? Als zulk een.arme vrouw eens werke-
bij een
hierbij
ZOON
OUDA.
9P-
Balbo s Luchtoskader in) Italit teruggekeerd.
EEy TRIOMFTOCHT NAAR ROME.
ONTVANGEN DOOR DEN KONING.
EEN TOESPRAAK VAN MUSSOLINI.
E nis p.j i -
E toen dien buiten beoordeeüng, behandeling
Iaat, wa^ kan ei- dan anders uit voort-
f komen dan leugens, onwaarheden en draaie-
volbracht. Wanneer men in aanmerking
neemt, dat gedurende 14 vliegdagen de 48
motoren niet één enkele panne hebben ge
had, dan kan de kwaliteit van ons materiaal
niet genoeg geprezen worden. Dezelfde lof
verdient het watervliegtuig als zoodanig.
Het is een toestel dat de ontwikkelde tech
niek van onzen tijd alle eer aandoet.
Moreele en physieke eischen.
Aangezien het om massavluchten in for
matie gaat, worden er aan het personeel
veel hoogere eischen gestelij dan by zelf
standige vluchten. Myn menschen vormen
echter geen uitzondering onder de Italiaan-
sche vliegers. Zij hebben de gebruikelijke
opleiding voor piloten ontvangen; ik heb
over een vriendin uitsprak, dan zou deze
vriendin haar verachten, ofschoon zij zelf
waarschijnlijk de toestanden, waarover zij
zich, nu zij genoemd worden, zoo diep ver
ontwaardigd toont, zeer goed kent. En als
een vrouw inplaats van huichelachtige en
vernuftig® mémoires te schrijven, geheel
onopgesmukt de geschiedenis van haar
vrouwelijk bestaan beschrijven wilde dan
zou er geen uitgever gevonden worden om
het te iaten drukken!
Goddankriep ik uit in het oogenblikrt
van stilte, waartoe^zij wel genoodzaakt was,
daar zij zich buiten adem had gepraat.
Maar, Karin, waarheden behoeven
toch niet altijd uitgesproken te worden. En
als ge zegt dat geen vrouw eerlijk is, dan
heelt dat toch in den ón dien gij bedoelt
zijn volle en zedelijke rechtvaardiging. Waar
zijn, wil toch niet zeggen, zich bloot geven!
Welk mensoh, hetzij man of vrouw, is vol- i
komen eerlijk? Wij dragen allen een mas- i
ker. Eik onzer heeft een gebied in zijn bin-
nenete, dat hem geheel toebehoort, dat hij 1
voor ieder afsluit, omdat wat °P dit -
gebied afsneelt ziin eigen persoonlijke aan- i
Cartwight tegemoet vlogen en zich daar on
bedachtzaam genoeg' midden tusschen onze
formaties begaven.
Wat de tusschenlandingsplaatsen betreft,
behoef ik slechts mede te deelen, dat de
baai van Reikjavik als zoodanig voor een
vliegeskader voortreffelijk is: ruim on in
elk opzicht beschut.
De meteorologische organisatie.
Het succes van onze vlucht is gedeeltelijk
ook te danken aan de voortreffelijke organi
satie van onzen meteorologischen dienst.
Wij hadden verschillende toestellen aan
boord om de luchtstroomingen en atmos
ferische toestanden op te nemen. Onze me-
dedeelingen stonden onder controle en zijn
daarom betrouwbaar te achten. Bovendien
verleenden de Deensche meteorologische
dienst en de organisatie van het internatio
naal pooljaar ons hun welwillende mede
werking. De nauwkeurige kennis van de
weersgesteldheid is van groote beteekenis
voor het slagen van dergeljjke vluchten. Bo
ven den Atlantischen Oceaan ontmoet men
zulke groote en plotselinge weersverande
ringen, als men zich haast niet kan voor
stellen. Tusschen onze start en onze landing
wees de barometer b.v. een verschil van 11
m.M. aan. Ik had een tusschenlanding op
Groenland kunnen doen, maar dat heb ik
vermeden, omdat het een veel schitterender
prestatie was, aan één stuk dóór van Ijs
land naar Labrador te vliegen. Bovendien
wilde ik niet de kans loopen, in Groenland
opgehouden te worden, waar vooral in het
Zuidelijk deel de weersgesteldheid zeer ver
anderlijk is.
Steeds voorwaarts!
Bij het eerste deel van de vlucht Over den
Atlantischen Oceaan vlogen wij met een ge
middelde snelheid van 220 h 225 K.M. An
dere etappes hebben wij met een gemiddelde
snelheid van 250 K.M. per uur afgelegd.
Overal zyn wij met groot enthousiasme ont
vangen, waardoor wij diep getroffen wer
den. Ik ben ervan overtuigd, dat de betee
kenis van onze onderneming door de ge-
heele wereld is begrepen. Naarmate wy op
onze reis vorderden, werd het duidelijk, dat
onze vlucht meer was dan een „raid” in den
ouden, sportleven zin van het woord. Het
publiek begreep, dat met ons de geheele
wereld vooruitging; zjj is het, die door haar
nieuwe idealen onze daden bepaalde en ons
drong tot nieuwe veroveringen voor de
menschheid.
tuigt U van di
die wij hebben In
Broches,
«spelden
Italiaansche driekleur dragen. Waar zij zich
in de lucht verheffen, verspreiden zij iets
van zijn groote hart en zijn verheven geest,
het ideaal van een nieuwe wereld tegemoet!
Zaterdagmorgen 6 uur is het luchteskader
onder bevel van generaal Balbo uit Lissabon
vertrokken. In een goed half uur waren alle
23 watervliegtuigen van de Taag opgeste
gen, waarmede de laatste etappe was apnge-
vangen.
Voor het vertrek uit Lissabon namen de
vliegers van het eskader-Balbo aan boord
van het Italiaansche oorlogsschip Giasone
afscheid van den Italiaanschen gezant te
Lissabon en den Italiaanschen ambassadeur
te Madrid, die uit Spanje naar Lissabon was
overgekomen. Een escadrille Portugeesche
vliegtuigen deed den Italiaansche gasten
uitgeleide. Een reusachtige menschenme-
nigte woonde aan dfe oevers van de Taag het
vertrek bij.
Nadat het eskader tegen den middag Gi
braltar en te 3 uur Majorca was gepas
seerd, bereikte het tegen 6 uur de Italiaan
sche kust. Te 6.05 kwam het eskader boven
Ostia, de luchthaven van Rome, waarna al
lereerst het vliegtuig van generaal Balbo
op het water neerstreek. Daarna daalden
spoedig de andere vliegtuigen.
Zoodra Balbo het toestel verlaten had,
trad Mussolini op hem toe, om hem te om
armen onder de tonen van het fascistenlied
en het daveren van de talrijke motoren.
In triomf zijn generaal Balbo en zijn
mannen in auto’s naar Rome gevoerd.
De geestdrift van de onafzienbare menig
te bereikte haar hoogtepunt, toen de vlie
gers zich op de Piazza Colonna, staande op
een bajkon, aan de menigte vertoonden.
Niet minder was het gejuich, toen de vlie
gers door de St. Paulspoort bij het invallen
der duisternis hun intocht in Rome deden.
Tijdens den rit langs de Tiber vlamden
voor -het óaribaldi-standbeeld in 18 Meter
groote letters het woord „Duce” op.
Slecht» met moeite konden de auto’s met
de vliegers het altaar van het vaderland:
Het graf van den Onbekenden Soldaat be
reiken. Overal wachtten duizenden en nog
eens duizenden om Balbo, zijn begeleiders
ert Mussolini, den eigenlijken oprichter der
Italiaansche luchtvaart, geestdriftig toe te
juichen.
Uit alle steden van Italië, die, evenals
Alls verwachtingen overtroffen. Zware eischen aan bemanning
gesteld. Bezield met Mussolini’s geest
door Generaal ITALO BALBO.
Met oitfce terugkomst in Europa heb ik
de my toevertrouwde opdracht beëindigd,
om namens Italië een vriendschapsbood-
van Mussolini te brengen aan het groote
Amerikaansche volk ter gelegenheid van de
fende „een eeuw van vooruitgang”.
Mijn eigen verwachtingen overtroffen.
Op de heenreis van Orbetello naar Chj,-,-'
cago hebben wy 13000 K.M. af gelegd. Heen-
en terugreis verschillen van elkaar in vele
karakteristieke détails. En dan kan ik zon- I
der meer zeggen, dat deze tweede massa
vlucht over den oceaan mijn eigen verwach
tingen heeft overtroffen. Vliegtuigen en
menschen hebben een schitterende prestatie
Verdraagzaamheid maakt het leven
Magelijker.
Z FEUILLETON.
ABONNEMENTSPRIJS, per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad
uer kwartaal ƒ2.9», per week 22 cent, overal wawr de bezorging per lopper geschiedt
Franco per post per kwartaal ƒ8.15, met Zondagsblad 8^0.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT «L GOUDA.
b(j onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zgn dagelijks geopend van 6 uur. Administratie en Redactie Telef.
Interc. 2745. Postrekening 48400.
Rome feestelijk versierd zijn, komen geluk-
wenschen en berichten over vreugdebetoo-
gingen, waarmede de gelukkige afloop van
den trans-atlantischen tocht gevoerd wordt.
Door den Koning ontvangen.
Zondagmorgen begaven de Italiaansche
Oceaanvliegers zich per auto naar het Qui
rinaal, waar zij door den koning ontvangen
werden. Toen zy na de ontvangst het paleis
verlieten, verscheen de koning op het bal-
con, tezamen, met den hertog van Aosta,
by welke gelegenheid de menigte hem een
ovatie bracht.
Nadat een krans was gelegd op het graf
van den Onbekenden Soldaat, trokken de
vliegers te voet langs de Via del Imperia,
luide toegejuicht door de duizenden langs
den weg. Het hoogtepunt was wel de door-
marsch onder den Triomfboog van Con-
stantyn, waar zich de fascistische delega
ties en de delegaties van de verschillende
troependeelen van het Italiaansche leger
hadden opgesteld. De vliegers werden ont-,
vangen met saluutschoten en het gelui der
klokken van het Kapitool.
Vervolgens begaven de vliegers zich naar
den Paladjjnschen Heuvel, waar Mussolini-
appèl zou houden.
Myssolini hield een korte rede. „Vier
maanden, zoo zeide hij, zyn verloopen sedert
ik in een rede een toespeling op uw plan
maakte en uitdrukking gaf aan mijn ver
trouwen dat het zou slagen. Toen Balbo af
scheid van mij nam, zei ik hem, dat ik er
zeker van was, dat hy zou terugkeeren. Myn
vreugde is echter getemperd door de onge
vallen te Amsterdam en op de Azoren. De
herinnering aan deze gevallenen zal in ons
hart steeds levend blijven.
Vervolgens las Mussolini het decreet voor
waarbij generaal Balbo werd benoemd tot
luchtmaarschalk. Tegelijkertijd overhandig
de hij hem de pet en andere teekenen van
deze nieuwe waardigheid, terwijl hy hem
den gouden adelaar op.de borst spelde.
Tenslotte woonde Mussolini nog de voor
lezing by van de decreten, waarbij de ové>-
rige deelnemers aan de Oceaanvlucht in
rang bevorderd worden.
v Naar tiet Duitsch van
margarethe von sydow
met autorisatie bewerkt door
J. P. Wesselinkvan Rossum.
U Nadruk verboden.
Geen vrouw i8 oprecht, tegenover wien
°°k, en daardoor verliest zij de geechikt-
I 'leid oprecht jegens zich zelf te zijn. Als,
I wat het gewichtigste en meest beheerfechen-
j d® in het geheele leven der vrouw de
I "ohamelijke toestand niet genoemd, niet
bebouwd, niet besproken mag worden
al» men doet, alsof die niet bestond - als
I Iaat, wa^ kan er (jan anders uit voort-
Slotwoord.
De Italiaansche luchtvaart is, voordat zij
haar militaire oefeningen in Europa vol
tooide, naar Amerika gegaan om een vrien-
dengroet van Italië te brengen. Zy vervult
hiermee een cultureele plicht. Door den
reeds bereikten te^hnischen vooruitgang kan
de luchtvaart evenals de scheépvaart alle
wateren, oversteken en belangrijke cultu
reele opdrachten vervullen. Italië heeft
daartoe het eerste voorbeeld gegeven. Hóe
was dat mogelyk?
De Italiaansche piloten zijn soldaten in
dienst van'een volk. En aan het hoofd van
dat volk staat een hoogstaand leider: Mus
solini. Aan hem en aan zijn waardevolle
aanwijzingen heb ik het te danken, dat ik
mijn zenuwen kon beheerschen en het gun
stige oogenblik voor elke start kon afwach
ten. Aan hem en aan zijn wonderbaarlyke
leiding heb ik myn onwankelbaar geloof
aan de overwinning te danken gehad. Mus
solini inspireert de machtige vleugels, die de
indien je met mij over mijzelf wilt spreken.
Want deze „natuurlijke historie” laten
wij Det zoo noemen, als deze omschrijving
je beter bevalt is toch allent'de reden,
/waarom’ ik mij van mijn man heb laten
scheiden.
Karinj, zeide iks je wilt mij toch met
wijsmaken, dat je na een huwelijk van
twee en twintig jaren, dat naar je zelf zegt,
geljikkig i8 geweest, ontstemming, at keer
jegens je man koestert, die een scheiding
onvermijdelijk heeïK gemaakt?
- Waarom niet? Menschen veranderen,
de verhoudingen, de gevoelens, de behoef
ten. Juist, omdat men lang gelukkig met
elkapr is geweest, en als men dan tot het
inzicht komt, dat het nu voorbij is, dat
men zelf ongelukkig worddgfen den ander
ook ongelukkig maken moet, is hef veel
beter, eerlijk van elkaar te gaan, dan uit
gevoel van plicht en met huichelarij de rest
van het leven het kan nog een zeer groo-
te reet zijn ellendig tot heit einde voort
te sleepen.
Er gunnen uitzonderingen zijn, waar
dat voorkomt, Karin. Maar in het algemeen
President Machado
afgetreden.
De ex-president naar Bahamas
gevlucht.
Cespedes gekozen tot president.
Zooals werd verwacht, heeft het bewind
van President Machado een einde genomen
Generaal Gerardo Machado is, door de om
standigheden daartoe gedwongen, afgetre
den, heeft hiervan mêdedeeling gedaan
aan het Cubaansche' Congres en heeft In
/gezelschap van een van zyn Ministejra per
vliegtuig zyn land verlaten.
Dc ontvluchting vau Machado schijnt niet
geinakkeiyk te zyn gen hied.
Nadat aanvankelijk door de havenautori
teiten was medegedee'd, dat Machado Zater
dagmiddag heimelyk uit het militaire kamp
Columbia naar de Vereenigde Staten was
geviogen, verluidde kort daarop dat Ma
rl-ado met 8 begeleiders kort voor den start
n .i het Amerikaansche vasteland door sol
daten gearresteerd was en gevangen gehou
den werd. De Amerikaansche ambassadeur
V. olies trachtte echter zyn invrijheidstelling
te krijgen. Deze pogingen hadden tenslotte
succes.
Machado is daarop met rijn begeleiders
in twee Amerikaansche vliegtuigen gestan
en heeft de wyk genomen naar Nassau op
dc Bahama-eilanden.
Alle politieke partyen, alsmede het leger
zyn het erover eens geworden, dat Carlo
Manuel Cespedes, voormalig Cubaansch ge
zant te Washington, thans Minister van On
derwijs, de geschiktste opvolger van Macha
do is, daar hjj niet bij een der politiejco par
tyen is «aangesloten en hjj is dan ook tol
staatspresident gekozen.
De vreugde te Havana over het einde van
het bewind-Machado is zeer groot en alge
meen wordt het aftreden van Machado met
gejubel ontvangen.
Duizenden stroomden naar het sterk be
waakte presidentpaleis en verlangden toe
gelaten te worden, hetgeen evenwel door de
wacht en de politie geweigerd werd.
Radicale elementen hebben daarop de bu
reaux van het regeeringsorgaan „Heraldo
de Cuba” geplunderd en in brand gestoken.
Ook in andere deelen van de stad hebben
vechtpartijen' ’plaats gehad, waarbij VL>r
scheidene dooden zyn gevallen.
Kolonel Jimenez, de chef der gevreesde
geheime politie van het regiem Machado,
is als eerste slachtoffer vpn de woedende
menigte gevallen en door sqldaten doodge
schoten.
Naar verluidt zou ook de burgemeester
van Havana verwond zyn. Bij de gevecht h
die overal plaats hadden, wérden volgens de
berichten 21 personen gedood en 200 ge
wond
Herrera, tot dusverre minister van bai-
tenlandsche zaken, is met een vliegtuig naar
de vereenigde Staten vertrokken.
Vólgens latere berichten duurden de uit
spattingen tegen de aanhangers van Ma
chado den geheelen nacht voort. Zoo is het
o.a. het woonhuis van dr. Zubizarreta, die
piotsehnge verveling geen voldoende recht
vaardiging om alles over boord te werpen
Ontstemming en verveling komen in "elk
huwelijk voor, in elk beroep, ïn elke ipen-
sohelijke verhouding. Wat zou er van de
geheele wereldorde worden, als ieder maai
dadelijk wegliep- Wat jij- „eerlijk7’ noemt
noem ik heel eenvoudig: „lafheid”. Gebrek
aan zelfbeheersching.
Karin haalde de schouders op.
- Ik zeg het toch: Je wettelijke para
grafen. Je kunj heel blij «ijn, dat je koel
bloed je nooit in conflicten daarmede heeft
gebracht. 'ITotsch behoef je daarop niet te
zijn. Je kunt niets aan je natuur djjen
evenmin gis ik aan de mijne.
Wie zegt ïe> dftt ik zulk koel bloed
heb?
Karin’g uitdrukking had mij bijna smar
telijk getroffen. Ik heb het vaak aan
mijzelf “en anderen ondervonden: Wie niet
‘over zich zelf spreekt, geen ophef van zich
zelf maakt, zijn ftfnjd alleen doorworstelt
en zijn wonden in stilte draagt, 'die gaat
döor voor een tevreden, gelukkig, men ach
aan wien het leven geen moeilijkheden heeft
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behooronda tot den bezorgkringi
i—regels 1BÖ, elke regel meer /flJio Van bolton Gouda en den Dezorgknr,-
1—5 regels 1.55, elke regel meer OA. Advertontün in het Zatordagnummer 2i -4
^alag op den prijs. Liefdadigbeida-advertontün de helft van dan prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 14 regels ƒ2.25, elke regel meer ƒ0.50. üo
/oorpagina 50 hooger.
het Bureau ijjn ingekomen, teneinde Tan opname vertekerd te tïn. P
jfflME WML
hun slechts een speciale voorbereidingstyd
by de „luchtvaart-hoogeschool” te Orbetello
opgelegd. De piloten, welke aan deze trans-
oceanische vluchten hebben deelgenomen,
hebben hun taak uitstekend vervuld. Ik heb
zelfs meermalen hun ongeduld moeten be
teugelen, wanneer zy tydens de gedwongen
rustperioden van my verlangden, dat wjj
tot eiken prijs zoudèn starten. Ik heb aan
deze verzoeken, die my meer indirect dan
direct werden gedaan, natuurlijk geen aan
dacht geschonken.
Het spreekt vanzelf, dat het publiek zich
geen voorstelling kan malden van de ontzag
gelijke liehamelyke inspanning, die van de
piloten van watervliegtuigen wordt geëischt.
Wanneer de toestellen in den landingshaven
verankerd zijn, begint het moeizaamste
werk. Zy moeten dadeljjk van brandstof
worden voorzien. Duizenden en nog eens
duizenden liters benzine moeten in de tank»
worden gegoten en een ontzaggelijke hoe
veelheid olie moet in kleine kannetjes aan
boord worden genomen. Dit werk neemt uren
in beslag en de commandanten der water
vliegtuigen zyn, evenals' de commandant
van een schip, verplicht om alle werkzaam
heden aan boord te controlgerén.
Het handhaven der formaties.
Ongetwijfeld is een vlucht over den At
lantischen Oceaan voor leeken nog steeds
iets interessants. Hy is nu weliswaar doof
hest luchtverkeer veroverd, doch men mag
niet vergeten, dat er nog deelen boven de
zen Oceaan zyn, waar het vliegen zeer be
zwaarlijk is. Onze étappe Van Ijsland naar
Labrador was uiterst mouRjjk. Wy vlogen
drie uur achtereen in een dichte mist. Voor
ik startte, wist ik echter dat we in de buurt
van Groenland betere weersomstandigheden
konden verwachten. Tydens het blind vlie
gen was myn voornaamste zorg, dat de di
verse onderdeelen van het eskader by el
kaar bleven vliegen. Radio en radiogonio
meter hebben ons voor het bereiken van dit
doel onschatbare diensten bewezen. Zy wa
ren de belangrijkste hulpmiddelen, die ons
tot het succes voerden. Om een begrip te
geven van hun beteekenis zou ik er b.v. aan
kunnen herinneren, dat myn radiotelegrafist
vyftig minuten in het uur moest uitzenden
en ontvangen. Onze kleine radiotoestellen,
die door de technische afdeeling van ons
aeronautisch onderwijsinstituut zyn gecon
strueerd, waren prachtig. Ik verwacht, dat
zy met opmerkelijk succes voor grootere
installaties gebruikt kunnen worden.
Diverse indrukken.
Hierboven schreef ik reeds, dat onze route
over het Noordelijk gedeelte van den Atlan
tischen Qceaan moeilijk te bevliegen is. Zij
kan dan ook in geen enkel opzicht worden
vergeleken met de routes over het Zuidelijk
gedeelte dezer wereldzee. Met toestellen als
de onze, die een groote snelheid kunnen
ontwikkelen,, kan men tusschen den morgen
en den avond van eenzelfden dag van Afri
ka naar Zuid-Amérika vliegen. Daarbij is
ook de vlucht over de Middellandsche Zee
gemakkelyk en bijna spelenderwijze te vol
brengen. By een vlucht over het Noordelijk
gedeelte van den> Atlantischen Oceaan heeft
men behalve met mist, die vooral bij eska-
dervluchten een ernstige moeilijkheid op
levert, nog te rekenen met het by lage tem
peraturen bestaande gevaar van ysvorming
op de vleugels. De grootste onrust is my
tydens de vlüeht echtei^aangedaan door de
Amerikaansche filmoperateurs, die ons by
mede te spreken met welke hij alleen gereed
wil komen, voor welke hij aan niemand
yerantwóording schuldig is, waarin nie
mand hem helpen kan, dan hijzelf met zijn
zed^lijke en moreele kracht. Niemand kan
helpen, omdat niemand begrijpen kan, daar
om heeff, het fn 't geheel geen doel er over
te praten. En verder: deze aangelegenheden
zijp zoo intiem, zoo persoonlijk, dat elk
blootleggen voor vreemden en in deze
dingen is de een steeds een vreemde voor
den ander elk betasten en bespreken
door vreemden, slechts kan kwetsen, ont
wijden, vernederen. Dat is meer of minder
het geval bij alle aangelegenheden van den
godsdienst, van de liefde, der hart- en ziele-
worstelingen in eiken vorm, van het ge
slachtsleven.
Karin lachte.
Oef ik voel goed, welk een overwin
ning het je kost het vreeselijk© woord uit
te- spreken en het is toch het gewichtigste
en noodzakelijkste woord in de geheele na
tuurlijke historie.
ik ben niet hier om natuurlijk© histo
rie met je te behandelen, zeide ik boos.
Is een oogenblikkelijke ontstemimng, een
gebracht.
Het zal echter niet te vermijden zijn,
gelegenheid is, waarin niemand anders heeft