lerneming ekbank N NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR‘GOUDA EN OMSTREKEN Vrijdag 29 September 1833 No 18411 BERKENWOUDE, Dit blad verschij nt dagelijks behalve opZon enFeestdagen li MOUT 1.760.864 05 I' 1OO Lulde de sterkste 72» Jaargang BODEGRAVEN, ^BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, De luchtvaartTn Nederland II BERGAMBACHT, NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REÉÜWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. EVERT VAN DIJK. rijzen zyn t HOORWEG. idee, dat zij zocht. .EM Een verklaring, tevens verdediging. De K.L.M.: een nationaal bedrijf. „Wü vliegen voor de vlag, niet voor het geld!” door onzen Nederlandschen Oceaanvlieger r het de aan- oed drukwerk moet worden n wèl doods leven! V KERIJ IN ZOON. GOUDA. lastiek, zonder diëe’, wendig gebruik. He/ vNBHANDER, ovei. ïhting, onder strik*» 1 zenden n go* 3oog- 4t do voor! tb ook maar de moeite gegund te (ki te kijken, onder de ongeveer eviiegers, die in Nederland zijn n die, althans gedeeltelijk, voor 'lil tot dag wordt L— Na«r het Engeisch van Mrs. PATRICK MACGILL. Nadruk verboden. er zooiets bestaat als gezicht. Zij. die van wijn geproefd hebben, volkomen verkeerd deze ibben. Pais JMr'geleden was er een [iege^s. Nu nog zeer on- v«è, of drie jaren za< ikihg moeten beleven. met Zondagsblad looper geschiedt de alleroverhewsc^ende hartstocht in, het leven der ongelukkige vrouw. De japon, die Hetty droeg met open zak jes aan beide kanten bracht haar op het GOIIME C01IRANTT de ïeaichte- I kring van deni man dien zij liefhad, werd Maar nu, niet zijn blik vostgeboord in mooie, maar bovenal reine gelaat van Loring, scheen 'het hem alsof het van zijn leven een ijdel niets zou verontrust hoofd om den hoek van het salonnetje en riep Hetty op bevelenden toon. Het jonge meisje kwam omnidctellijk met een verhoogden hlos en haar donkerblauwe oogen fonkelend van verontwaardiging. Lady Olga beschuldigt u ervam een juweelen speld gestolen te hebben, die zoo- öy een ledige maag wegen alle euvelen zwaarder d^n allés. FEUILLETON. ABONNEMENTSPRIJS; per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, uer kwartaal jf 2.90, per week 22 cent, overal wasr de bezorging per Franco per post per kwartaal /8.1b, met Zondagsblad f8.80: Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT Hl. GOUDA, bfl onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zyn dagelijks geopend van O6 uur Administratie en Redactie Telef fnterc. 2745. Postrekening 48400. de dienst AmsterdamBatavia verslindt kapitalen, zonder dat daar nog voldoende inkomsten tegenover staan. Maar het zou slechts schade brengen aan het waarachtige Nederlandsche belang, zoo de Regeering niet alles in het werk stelde een luchtlijn in leven te houden, die alle andere landen, Engeland vooraan, ons in zoo hooge mate benijden. Daarom is het des te meer te betreuren, dat de verhouding tusschen de leidende per sonen van de K.L.M. en de eigenlijke vlie ger» reeds dermate hopeloos is geworden, dat men wel haast van een soort by na vijan- d.ge stemming tusschen deze twee partyen ïou mogen spreken. Juist, wijl het toch maar de vliegers zyn, die in feite de dienst uitvoeren, kan het niet anders, of een der gelijke onjuiste verhouding moet de werke lijke belangen van het Nederlandsche vlieg weren, dat een nationale zaak is, ernstige st hade toebrengen. In Nederland opgeleide vliegers. Waar wringt hier eigenlijk de schoen? Dp Directie van de K.L.M,. heeft voor het verkrijgen van vliegers in haar dienst, ter bevlieging van de Europeesche luchtlynen en voor de uiteraard moeilijke en hoogst in spannende vliegdienst op Nederiandsch Oost-Indië, de keuze uit de in Nederland opgeleide vliegers, eensdeels voortkomende uit het corps officieren-vliegers van Land en Zeemacht, anderdeels opgeleid als onder- officier-vlieger by het leger of bij de.ma- Het was gemakkelijk haar speld me^ mo nogram in het open zakje t€ laten glijden en haar voorgewende woede was een mooi stukje tooneelspel. Zeer zeker was «ij niet van “plan dezè episode als een toeval te beschouwen. Ik herhaal, dat mijn naam voortaan uit uw boeken verdwijnen zal en daj, ik de zaak in andere handen zal geven, indien u niet onmiddellijk aan mijn wenschen gevolg geeft, raasde de vrouw uit de „groote we- red” met de allures» van een vlschvrouw. Het speet de' eigenares ter «wille van Het ty. maar zij liet haar eigen vooruitzichten hooit door sentiment belemmeren. Hoort u het juffrouw Loring? bent ontslagen u kunt van den kassier uw wekelijksch salaris ontvangen en natuurlijk kan ik u geen getuigschrift geven. De woorden waren wreedaardig, grof on gevoelig en de beide vrouwen, die de rech ters van het jonge, meisje waren, wisten dat. Ze druppelden als kleine losse stukjes ijs op Hetty’s hartzij dacht aan haar kleine zieke broertje, dje zooveel noodig had en aan haar moeder, die haar salaris zoo goed gebruiken kon. Haar hart was een verwoestende, wit- gloeiende vlam, terwijl zij zonder te wach ten op het briefje van den kassier, de japon van madame Estelle verwisselde voor haar eigen eenvoudig mantelpakje en Bond Street inslenterde, met hef gevoel te gronde gericht en onteerd te zijn. (Wordt vervolgd.) bC111«v«5 xw .MVIUOW. U1MU bhkje mevrouw Juffrouw Loringty’s ontslag, wel wetende, dat mets anders De figenares boog haar geonduleerd en de arrogante zelfzuchtige vrouiw, 4he alléén AhAnjimof Ka/.F/J Am I.aaI, hot 1 linor rrünAorfPTl lApfïlA tAVIwlMl VA11 iDVEKTENTJ EPK1JS: Uit Gouda en omstreken (behoortnd* tot der. bezorgkring regels j l.btt, elke regel meet Van buitan Gouda *u den oezvrgknng. o i.oo, elke regel meer tutti. AdvertentiAn in het «aurdaguiunmat zt -yalag op dbu Ldefdauigh*ida-*<lv*rUinUö.u de Helft vau den yrge. INGEZONDEN A1EDEDEEL1NGEj>: 11 regels j elke regel meer U.bU. Up *t Foorpagiua oü iioogex. Gewone aaverientièn en ingezonden medeaeelmgun by contract tot zeer gereduceerde*) pips. Groote lettere en runden worden öerek*ad naar plaatsruimte. AdverteuUèn kunnen worden ingezonden dooï tusechenkomat van sojiede Boek* nanueiaren, Advectentiebureux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing san bet Bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zyn. men Als ik haar weggenomen had, zou dit dadelijk gemerkt ®ijn en ik weet, dat ik mij 1 met gebukt heb alvorens ik er van hoorde. I i Toen ben ik natuurlijk m alle hoekjes en I gaatjes gaan zoeken. Er klonk absolute waarheid en eeriijk- heid m lederen toon van de heldere meis- jesstem ©n innerlijk was Hetty’s chef woe dend op haar gedistingeerde klant, want Hetty ipet haar perfecte opvoeding.? haar jeugdige schoonheid en haar rustige lieftal ligheid was bepaald een aanwinst voor haar zaak. Maar met een. innerlijk schouderophalen Hukte de wereldwijze modiste zich in Het- rine. Na beoordeeling van physiek, inborst en geestesgesteldheid zal de Directie van de K.L.M. luit de adspirant-verkeersvliegers, tot dat oogenblik nog militaire vliegers, dus dg meeste geschikte kiezen. Maar nu wil het ongeluk, dat er onder de meer intellec- tueelen niet al te veel animo is, om zich be schikbaar te stellen voor het bedryf der K.L.M. Immers bedoeld bedryf, zooals dat thans is opgezet, is in wezen een vry ruw, een zeer zwaar en een uiterst riskant be dryf. Vanfle op deze wyze zich langzamerhand ontwikkelde toestanden heeft de leiding van de K.L.M. de consequenties niet durven aanvaarden. Men heeft de vliegers alleen gelaten, die voor een zeer groot gedeelte zyn voortgekomen uit die maatschappelyke klassen, die door opvoeding, 'van huig uit dus, groote innerlijke beschaving missen, zuodat de leiders van de K.L.M. thans van oordeel schijnen te zyn, dat zij te maken hebben met een .groep verkeersvliegers, die alleen nog maar der Directie van de K.L.M. ongewenscht voorkomende praatjes ver koopt. De toestand was aus dusdanig geworden, dat de Directie van de K.L.M. en de overige hoofden daarvan, zich van de vliegers eigen lijk niets en nog eens niets aantrokken, hoezeer dan toch juist het tegendeel ver wacht mocht worden. Tegenover de vliegers dreigde men alleen, maar opvoedende kracht ging er van de Directie allerminst uit. En toch valt het gelukkig niet te ontkennen, dat de tegenwoordige prestaties van de K.L. M. slechts voortkomt uit het hooge moreel, dat door de vliegers is ten toon gespreid. Mochten in moeilyke oogenblikkèn de chefs al voor de verantwoording terug hebben ge deinsd, de vliegers wisten in dergelyke uren, wat hen te doen stond: zy vlogen! Maar de hoofden van de K.L.M. stonden al te'vaak niet naast, doch pal tegenover de vliegers. Zoo verwydde zich de afstand tus schen Directie en vliegers, die met eigen lijke bedrijfsleiding allerminst tevreden wa- ren. In den doop der jaren is dat meer en Tiieer gevoelu. Men zat bij de K.L.M. zoo vast als een rots. Waarheid en waarachtig heid waren hopeloos zoek geraakt. De schep pende kracht, voor de vliegers onontbeer lijk, is door de K.L.M. niet aangekweekt, daarvoor hadden de vliegers zelf maar te zorgen. Langzamerhand is er nu deze toe stand uitgegroeid, dat de hoofden van de komt zonneklaar tot uiting in de opgemaak te notulen der weinige bijeenkomsten met de Directie en van de Commissie van Ad vies. Van werkelijk onderhandelen tusschen twee gelijkgerechtigde partijen komt niets terecht. Een deputatie by generaal Snyders. De deputatie der vliegers van de K.L.M. die een bezoek heeft gebracht aan generaal Snijders, den vroegeren Opper-bevelhebber kreeg van dezen warmen Vaderlander te hooren, dat de Duitsche vlieger Silberstein, hoe eer hoe liever uit het dienstverband by de K.L.M. diende ontslagen te worden. Dit is volkomen juist, deze ongewenschte man zal zoo spoedig mogeljjk de K.L.M. hebben te verlaten, met schadevergoeding desnoods, zoo de Directie tegenover hem zekere ver plichtingen op zich mocht hebben genomen. Dit is en blyft de hoofdreden vah mijn uittreding. Want ik weiger er toe mede te werken de Nederlandsche luchtvaart aan vreemdelingen te verkoopen. In de statuten van de K.L.M. komt zelfs de bepaling voor, dat geen vreemdelingen in dienst mogen wordem genomen, behoudens dispensatie van deri Minister. Nu, die dispensatie had Mi nister Reixner spoedig verleent. Nu heeft de bond van Nederlandsche ver keersvliegers, waartoe ik niet ben toegetre den, zich gewend tot den tegenwoordigen Minister van Waterstaat den heer Kalff, met verzoek inte grijpen en de beslissing van zyn ambtsvoorgangers ongedaan te ma ken. Persoonlijk heb ik mij met een gelijk adres tot den Minister-President Dr. Colyn, gericht. Do luchtvaarder in de 20e eeuw- De zeevaarder van de 17e eeuw is her leefd in de luchtvaarder van de 20e eeuw. De waarachtige vlieger is geboren, thans ziet het er naar uit, dat men tracht het ini tiatief te dooden, hoe langer het huidige conflict blijft voortwoekeren, des te erger voor de Nederlandsche luchtvaart ïn het bij zonder natuurlijk voor de wekelyksche vluchten op Indië. Met recalcitrante vliegers is het slecht vliegen. De K.L.M. is voldoende gewaarschuwd. Na vele en jarenlange klachten is de chef van de vliegdienst op Schiphol eindelijk uit die functie verdwenen, een man, die de ver antwoording van zijn ambt niet durfde te dragen, omdat hy niets opbouwde, maar steeds afbrak. Gelijk iedere mecanicien, leder lid van het grondpersoneel, eigen ver antwoording heeft te dragen, omdat zij het, zijn, d>e door hun nauwgezet werk vlieg ongelukken in Europa en Indië kunnen voorkomen, zoo is tenslotte de hier bedoelde chef van Schiphol op verzoek van alle vlie gers weggegaan. Wat omhoog gestuwd dient te worden, is geestelijk kracht, is waarachtig idealisme. (Nadruk verboden.) 1 voor haar genoegen leefde, tevreden zou stellen. j Zoudt u, omdat het zoo’n ernstige kwestie voor juffrouw Loring is op zulk een aanklacht te wovdtn ontslagen, de heele zaak niet kunnen beschouwen als een van die vreemdsoortige1 dingen, die somtijds 1 voorvallen, maar lederen uitleg tarten? als zij zegt, op haar japon is opengespron- pleitte madame Eestelle met de ijdele hoop -- --u j een gnaar van medelijden in het hart harer - cliënte te raken, j Maar zij had evengoed van een steen af l oen rots kunnen verwachten het goddelijke gevoel van medelijden te kennen dan van die wreedkoude, berekende vrouw die met i een onbeschaamd vertrouwen in de veilig- heid van haar maatschappelijke positie, op- - retteliik het blonde, onschuldige jonge meis- speld in mijn zak zaf en ik kan met begrij- j<*. dat zoo erhormélijk hulpeloos voor haar pew hop zij met mogelijkheid uit zichzelf 1 stond, belasterde. mevrouw’s japon in de mijne is geko- t— Ik kan niet begrijpen waarom je wx» gen en op den grond gevallen, terwijl zij een hoed paste. Terwijl u veinsde er naar - te zoeken, viel zij uit het zakje van uw j japon. Wat hebt u hierop te antwoorden? snauwde madame Estelle zonder een spoor der minzaamheid, waardoor zij zich ge- die wreedkoude, berekende woonlijk ondersclhedde Ik kan alleen antwoorden, dat ik er geen flaiiw vermoeden van hwl. dat die De dievegge. Ik eisch het omniddellijk ontslag van juffrouw loririg, ander| zal ik de zaak in handen der politie geven. Ook zal ik voort aan een andere firiha begunstigen en mijn vriei^len zooveel mogelijk overreden het zelfde te doen. Maar mevfouw, ik ben er zeker van, dat de heele zaak een toéval was! Juffrouw Loring is direct van een middelbare school bij ons gekomen met onberispelijke getuig schriften en ik l»en ervan overtuigd, dat dit het gevolg is van een zeer toevallige samenloop van omstandigheden, Eén oogen- Juffrouw Loring het j Hetty einde Z|jn. zijn droomen van schoonheid en geluk armzalige nietigheden van stof en asch. Liefde gaat waarheen zij gezonden wordt, zonder te letten op persoonlijkheid, stand, ^arnioede of rijkdom. mensc*len, dte. omdat zij de Uef- emoties nooi( gevoeld hebben, trachten e ontkennen, dat !‘^e op het eerste 8 'evens zoetsten zullen weten hoe opvatting is. Oln te bewijzen verf iet, de Hono- u>eie Jack Perivale de modesalon van ma- letle ?Ue!Je’ V<X>r de eerste kcor a’ïn en w h pel°°® on liartstochtelijk verliefd, h - e 4? modellen, die zij getoond j een °Pn ^0R ‘*1* ',ftar wan8en ?n zii -lnne, 8evoel van schaamte, omdat haar i°ngen officier niet uit g aciten kon bannen. pom hop zij met mogelijkheid met slechts op zeer groote afstanden vlieg velden, waaiüy bergketenen en zeeën die nen gepasseeiu. En als dank voor dit alles, ontziet de Directie van de K.L.M. zich niet thans een vreemdeling in dienst te nemen, zonder ziel hebben roi 100 reset* opgeleid K vtrkeerswieger beschikbaar zijn. Ongetwijfeld zou minstens negen-tienden der vliegers het byltje er by neerleggen, als zy maar eenige kans hadden een andere betrekking te kunnen bemachtigen. Maar dat is, vooral in den tegenwoordigen tyd van groote malaise, hoogst onzeker. Hoewel ik zelf evenzeer dit groote finan- cieele nadeel moet ondervinden, bltff ik vol harden in myn weigering verder te vliegen en verheug ik my het voorbeeld te liebben kunnen en durven geven dg K.L.M. vaarwel te zeggen, daar ik mijn Nederlandsche vlag op luchtvaartgebied niet deelen kan met een vreemdeling Wy Nederlandsche vliegers hebben een schoone traditie opgehouden. En die traditie, erfstuk mede van de vrienden van ons, die aan iMt vliegwezen eigen leven hebben opgeofferegtbegeer ik allerminst te ueelen met een buitenlandschen piloot. De Oost-Indische campagne. Neemt alles geen wending ten goede, dan zal zich onontkoombaar by de K.L.M. her balen, wat de geschiedenis ons by de Oost- mdische Compagnie heeft geleerd. Eens heeft die gebloeid, later is zy te gronde ge gaan, door het’ niet begrijpen van eigen zaak. Zoo zal het ook bij de K.L.M. ge schieden, indien men zich niet bezint voor het te laat is. Want tot nu toe heeft men bij de K.L.M. niet geaarzeld de scheppende kracht in de vliegers, men zou haast wagen te veronderstellen, willens en wetens te dooden. Dan zal, op die wijze vqftrtgaande het oude gebeuren zich herhalen^- «A Oost- Indische compagnie is opgegaan den Staat der Nederlanden. De K.L.M. ib/daar- in ook ter eenigertjjd verzinkenSu z Maar dat hebben de heeren vanfde K.L.M. zelf gewild. Reeds gaan de prestaties var. dp K.L.M. achteruit. Ons percentage daalt. Vroeger kon men niet aan onafe hielen ko men. Die tijden zyn voorbjj. Geen mensch behoeft myn boorden te ge- looven, maar de oudste Nedeïlandsche vlie gers, zooals Geijsendorffer, Beekman, Dui- melaar, Parmentier enz. zullen myn woor den bevestigen. Na de laatste staking by de K.L.M. heb ben de vliegers aanvankelyk vertrouwen ge had in de commissie van advies, bestaande uit Mr. Schepel, Raadsheer in den Hoogen Raad der Nederlanden, den heer Blackstone, Commissaris van de K.L.M., en ik zelf, als vertegenwoordiger der vliegers. Daarom zyn de vliegers weer aan den arbeid gegaan. Maar bij de K.L.M. is van welwillendheid tegenover de vliegers geen sprake. Dat herhaaldelijk mijn hoedenwinkel bezoekt, had lady Olga eerst laoliend' en later kwaadaardig gezegd tot den jongen man, die zij boven alle mannen ter wereld tot echtgenoot wenschte. Liefde is zoo stilzij heeft geen woorden noodig; een blik, een plotseling flikkeren der oogen, een verraderlijke bloe op de hangen en het geheim is gauw verklapt! ■j Intuïtie, dip scherpzinnige, onverklaar bare maar zekere gids der vrouw onthulde ten slotte de waarheid aan lady Olga Pur nell. Buitendien, Jack Perivale kennende, wist zij, dat hij geen; men was om met een meisje, dat niet zijn gelijke was, in maat- sehappelijken stand of geboorte, te spelen. Hij is juist genoeg buitensporige dwaas om hals over kop met zoo’n meisje te trouwen zonder aan zijn vader of iemand anders te denken. Maar jejzult zooiets niet doenje behoort mij krachtens het recht der liefde, die in mijn hart ontvlamd is vanaf het oogenblik. dat ik volwassen was en je ontmoet heb. De .woedend jaloersche vrouw dacht er niet aan. dat Liefde hoezëer pok gedwars boomd, toch altijd haar weg heeft gevonden en dit tot heteinde der dagetó'yal blijven doe”' Haar mededingster uit dgh^eg te tu'_ men, haar te verwijderen uiPae vliegery is een zeer moeilyke zaak, slechts weinig menschen hebben er begrip 1 van, wat er by het vliegen ieder oogenblik van den vlieger wordt verlangd. Zelfs moet men dagelijks ondervinden, dat ook de personen, die onmiddellyk by de luchtvaart zjjn betrokken, zooals de admi nistratieve leiders van de Koninklijke Lucht vaart Maatschappij, de vliegers niet meer schijnen te begrypen. Nadat de militaire luchtvaart in Neder land haar beslag had gekregen, is de K.L.M. met zeer veel risico haar bedryf begonnen, aanvankelyk op bescheiden schaal natuur lijk. Bij de geboorte was de K.L.M. een zeer klein lichaam, met onbegrensde riskante zijden aan het bedryf. Nu is zy een zeer groot lichaam, waaraan de Nederlandsche Regeering zeer belangrijke subsidies ver leent. Zonder die subsidies zou de K.L.M. trouwens niet in staat/'zyn haar ontzettend kostbaar bedryf gaande te houden. Vooral K.L.M. niets meer met de verkeersvliegers te maken willen hebbeij Pais en vree zijn ver te zoeken! Drié staking onder de vliet langs alweer. Over twt men wel weer een stal Zoo ziekt men verder! De preatities der vliegers. Uiteraard moesten d*.prestaties der vlie gers daaronder lyden. Moge men nog zoo veel voor een zaak gefoelen, bij voortdu rende tegenwerking, mo^t en mag men van de vliegers geen grootd dingen meer ver wachten. De kentering ia reeds te bemerken. Herhaaldelyk heb ik oj) de tochten naar Indië en vandaar terug Fnaar Holland moe ten hooren: „Waarom1 vlieg je toch zoo hard? Wat kan je het Aigenlyk schelen, of je wat vroegerv of later, aankomt Geniet je daarvoor ook maar ‘de geringste waar- deering?” Daarop was één antvkoord mogelijk, dat men ten slotte vliegt voor de vadert andsche v’ag, dat men de intern^ionale concu^ntie de baas moet zien te blijven, dat men dui delijk begrijpen moet, ^hoezeer de Engel- schen vooral onze vliegprestaties met leede oogen aanzien, dat merf tenslotte voor de nationale driekleur en%iet voor het geld vliegt! Wie nationaal denfct en voelt, beseft het best, dat de scheppende klacht uit de natuur zelve komt. Voor rpenschen zonder deze ge voelens zal spoedig heti denkbeeld komen opdagen, dat men zich verwaarloosd acht. Toen heeft by de laatste staking van de vliegers de Directie vanide K.L.M. een zeer groote fout gemaakt, zfy heeft zich name lijk niet ontzien een Duitsche vlieger van onmiskenbaar niet-Arische afkomst in dienst te nemen en deze man, als een soort btok achter de deur ter bedreiging van de ontevreden vliegers, te gebruiken. Op dié manier heeft de Directie van de K.L.M. ge tracht de menschen ,die dagelijks hun leven wagen, klein te krygen. En de leuze van het vliegen voor de vlag, die ik immer heb voor gestaan, krijgt een allerbedenkelykst bij smaakje, wanneer men een Duitscher al> stakingsbreker gebruikt. Onverantwoordelijke prestaties. De vliegers hebben vaak eigenlijk onver antwoordelijke prestaties met het beschik bare materiaal geleverd, omdat het mate riaal in wezen niet deugde. Maar dat was zoo erg niet. Want dan komt op den duur het goede materiaal voor die verrichtingen ook wel. Vroeger heeft men over het Kanaal gevlogen met slechts één-motorige toestel len, thans heeft men drie-motorige toe stellen. Bij iedere nieuwe schepping is een zeker risico onvermijdelijk, maar daaruit bouwt men dan later de wetenschap voor het nieuwe en verbeterde vliegen op. Slechts zeer weinigen weten, wat er ge presteerd moet worden, by vluchten naar Indië, over ongebaand terrein, zandstormen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1933 | | pagina 1