lerneming
ekbank
N
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR‘GOUDA EN OMSTREKEN
Vrijdag 29 September 1833
No 18411
BERKENWOUDE,
Dit blad verschij nt dagelijks behalve opZon enFeestdagen
li
MOUT
1.760.864 05
I'
1OO
Lulde de sterkste
72» Jaargang
BODEGRAVEN, ^BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
De luchtvaartTn Nederland
II
BERGAMBACHT,
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REÉÜWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
EVERT VAN DIJK.
rijzen zyn
t
HOORWEG.
idee, dat zij zocht.
.EM
Een verklaring, tevens verdediging. De K.L.M.: een nationaal bedrijf.
„Wü vliegen voor de vlag, niet voor het geld!”
door onzen Nederlandschen Oceaanvlieger
r het de aan-
oed drukwerk
moet worden
n wèl
doods
leven!
V
KERIJ
IN ZOON.
GOUDA.
lastiek, zonder diëe’,
wendig gebruik. He/
vNBHANDER, ovei.
ïhting, onder strik*»
1 zenden
n go*
3oog-
4t do
voor!
tb ook maar de moeite gegund te
(ki te kijken, onder de ongeveer
eviiegers, die in Nederland zijn
n die, althans gedeeltelijk, voor
'lil
tot dag wordt
L—
Na«r het Engeisch van
Mrs. PATRICK MACGILL.
Nadruk verboden.
er zooiets bestaat als
gezicht. Zij. die van
wijn geproefd hebben,
volkomen verkeerd deze
ibben. Pais
JMr'geleden was er een
[iege^s. Nu nog zeer on-
v«è, of drie jaren za<
ikihg moeten beleven.
met Zondagsblad
looper geschiedt
de alleroverhewsc^ende hartstocht in, het
leven der ongelukkige vrouw.
De japon, die Hetty droeg met open zak
jes aan beide kanten bracht haar op het
GOIIME C01IRANTT
de ïeaichte- I
kring van deni man dien zij liefhad, werd
Maar nu, niet zijn blik vostgeboord in
mooie, maar bovenal reine gelaat van
Loring, scheen 'het hem alsof het
van zijn leven een ijdel niets zou
verontrust hoofd om den hoek van het
salonnetje en riep Hetty op bevelenden
toon.
Het jonge meisje kwam omnidctellijk met
een verhoogden hlos en haar donkerblauwe
oogen fonkelend van verontwaardiging.
Lady Olga beschuldigt u ervam een
juweelen speld gestolen te hebben, die zoo-
öy een ledige maag wegen alle euvelen
zwaarder d^n allés.
FEUILLETON.
ABONNEMENTSPRIJS; per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent,
uer kwartaal jf 2.90, per week 22 cent, overal wasr de bezorging per
Franco per post per kwartaal /8.1b, met Zondagsblad f8.80:
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT Hl. GOUDA,
bfl onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zyn dagelijks geopend van O6 uur Administratie en Redactie Telef
fnterc. 2745. Postrekening 48400.
de dienst AmsterdamBatavia verslindt
kapitalen, zonder dat daar nog voldoende
inkomsten tegenover staan. Maar het zou
slechts schade brengen aan het waarachtige
Nederlandsche belang, zoo de Regeering
niet alles in het werk stelde een luchtlijn
in leven te houden, die alle andere landen,
Engeland vooraan, ons in zoo hooge mate
benijden.
Daarom is het des te meer te betreuren,
dat de verhouding tusschen de leidende per
sonen van de K.L.M. en de eigenlijke vlie
ger» reeds dermate hopeloos is geworden,
dat men wel haast van een soort by na vijan-
d.ge stemming tusschen deze twee partyen
ïou mogen spreken. Juist, wijl het toch
maar de vliegers zyn, die in feite de dienst
uitvoeren, kan het niet anders, of een der
gelijke onjuiste verhouding moet de werke
lijke belangen van het Nederlandsche vlieg
weren, dat een nationale zaak is, ernstige
st hade toebrengen.
In Nederland opgeleide vliegers.
Waar wringt hier eigenlijk de schoen?
Dp Directie van de K.L.M,. heeft voor het
verkrijgen van vliegers in haar dienst, ter
bevlieging van de Europeesche luchtlynen
en voor de uiteraard moeilijke en hoogst in
spannende vliegdienst op Nederiandsch
Oost-Indië, de keuze uit de in Nederland
opgeleide vliegers, eensdeels voortkomende
uit het corps officieren-vliegers van Land
en Zeemacht, anderdeels opgeleid als onder-
officier-vlieger by het leger of bij de.ma-
Het was gemakkelijk haar speld me^ mo
nogram in het open zakje t€ laten glijden
en haar voorgewende woede was een mooi
stukje tooneelspel.
Zeer zeker was «ij niet van “plan dezè
episode als een toeval te beschouwen.
Ik herhaal, dat mijn naam voortaan
uit uw boeken verdwijnen zal en daj, ik de
zaak in andere handen zal geven, indien u
niet onmiddellijk aan mijn wenschen gevolg
geeft, raasde de vrouw uit de „groote we-
red” met de allures» van een vlschvrouw.
Het speet de' eigenares ter «wille van Het
ty. maar zij liet haar eigen vooruitzichten
hooit door sentiment belemmeren.
Hoort u het juffrouw Loring? bent
ontslagen u kunt van den kassier uw
wekelijksch salaris ontvangen en natuurlijk
kan ik u geen getuigschrift geven.
De woorden waren wreedaardig, grof on
gevoelig en de beide vrouwen, die de rech
ters van het jonge, meisje waren, wisten
dat. Ze druppelden als kleine losse stukjes
ijs op Hetty’s hartzij dacht aan haar
kleine zieke broertje, dje zooveel noodig
had en aan haar moeder, die haar salaris
zoo goed gebruiken kon.
Haar hart was een verwoestende, wit-
gloeiende vlam, terwijl zij zonder te wach
ten op het briefje van den kassier, de japon
van madame Estelle verwisselde voor haar
eigen eenvoudig mantelpakje en Bond
Street inslenterde, met hef gevoel te gronde
gericht en onteerd te zijn.
(Wordt vervolgd.)
bC111«v«5 xw .MVIUOW. U1MU
bhkje mevrouw Juffrouw Loringty’s ontslag, wel wetende, dat mets anders
De figenares boog haar geonduleerd en de arrogante zelfzuchtige vrouiw, 4he alléén
AhAnjimof Ka/.F/J Am I.aaI, hot 1 linor rrünAorfPTl lApfïlA tAVIwlMl VA11
iDVEKTENTJ EPK1JS: Uit Gouda en omstreken (behoortnd* tot der. bezorgkring
regels j l.btt, elke regel meet Van buitan Gouda *u den oezvrgknng.
o i.oo, elke regel meer tutti. AdvertentiAn in het «aurdaguiunmat zt
-yalag op dbu Ldefdauigh*ida-*<lv*rUinUö.u de Helft vau den yrge.
INGEZONDEN A1EDEDEEL1NGEj>: 11 regels j elke regel meer U.bU. Up
*t Foorpagiua oü iioogex.
Gewone aaverientièn en ingezonden medeaeelmgun by contract tot zeer gereduceerde*)
pips. Groote lettere en runden worden öerek*ad naar plaatsruimte.
AdverteuUèn kunnen worden ingezonden dooï tusechenkomat van sojiede Boek*
nanueiaren, Advectentiebureux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
san bet Bureau zyn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zyn.
men Als ik haar weggenomen had, zou dit
dadelijk gemerkt ®ijn en ik weet, dat ik mij 1
met gebukt heb alvorens ik er van hoorde. I
i Toen ben ik natuurlijk m alle hoekjes en
I gaatjes gaan zoeken.
Er klonk absolute waarheid en eeriijk-
heid m lederen toon van de heldere meis-
jesstem ©n innerlijk was Hetty’s chef woe
dend op haar gedistingeerde klant, want
Hetty ipet haar perfecte opvoeding.? haar
jeugdige schoonheid en haar rustige lieftal
ligheid was bepaald een aanwinst voor haar
zaak.
Maar met een. innerlijk schouderophalen
Hukte de wereldwijze modiste zich in Het-
rine. Na beoordeeling van physiek, inborst
en geestesgesteldheid zal de Directie van de
K.L.M. luit de adspirant-verkeersvliegers,
tot dat oogenblik nog militaire vliegers, dus
dg meeste geschikte kiezen. Maar nu wil
het ongeluk, dat er onder de meer intellec-
tueelen niet al te veel animo is, om zich be
schikbaar te stellen voor het bedryf der
K.L.M. Immers bedoeld bedryf, zooals dat
thans is opgezet, is in wezen een vry ruw,
een zeer zwaar en een uiterst riskant be
dryf.
Vanfle op deze wyze zich langzamerhand
ontwikkelde toestanden heeft de leiding
van de K.L.M. de consequenties niet durven
aanvaarden. Men heeft de vliegers alleen
gelaten, die voor een zeer groot gedeelte
zyn voortgekomen uit die maatschappelyke
klassen, die door opvoeding, 'van huig uit
dus, groote innerlijke beschaving missen,
zuodat de leiders van de K.L.M. thans van
oordeel schijnen te zyn, dat zij te maken
hebben met een .groep verkeersvliegers, die
alleen nog maar der Directie van de K.L.M.
ongewenscht voorkomende praatjes ver
koopt.
De toestand was aus dusdanig geworden,
dat de Directie van de K.L.M. en de overige
hoofden daarvan, zich van de vliegers eigen
lijk niets en nog eens niets aantrokken,
hoezeer dan toch juist het tegendeel ver
wacht mocht worden. Tegenover de vliegers
dreigde men alleen, maar opvoedende kracht
ging er van de Directie allerminst uit. En
toch valt het gelukkig niet te ontkennen,
dat de tegenwoordige prestaties van de K.L.
M. slechts voortkomt uit het hooge moreel,
dat door de vliegers is ten toon gespreid.
Mochten in moeilyke oogenblikkèn de chefs
al voor de verantwoording terug hebben ge
deinsd, de vliegers wisten in dergelyke
uren, wat hen te doen stond: zy vlogen!
Maar de hoofden van de K.L.M. stonden al
te'vaak niet naast, doch pal tegenover de
vliegers. Zoo verwydde zich de afstand tus
schen Directie en vliegers, die met eigen
lijke bedrijfsleiding allerminst tevreden wa-
ren. In den doop der jaren is dat meer en
Tiieer gevoelu. Men zat bij de K.L.M. zoo
vast als een rots. Waarheid en waarachtig
heid waren hopeloos zoek geraakt. De schep
pende kracht, voor de vliegers onontbeer
lijk, is door de K.L.M. niet aangekweekt,
daarvoor hadden de vliegers zelf maar te
zorgen. Langzamerhand is er nu deze toe
stand uitgegroeid, dat de hoofden van de
komt zonneklaar tot uiting in de opgemaak
te notulen der weinige bijeenkomsten met
de Directie en van de Commissie van Ad
vies. Van werkelijk onderhandelen tusschen
twee gelijkgerechtigde partijen komt niets
terecht.
Een deputatie by generaal Snyders.
De deputatie der vliegers van de K.L.M.
die een bezoek heeft gebracht aan generaal
Snijders, den vroegeren Opper-bevelhebber
kreeg van dezen warmen Vaderlander te
hooren, dat de Duitsche vlieger Silberstein,
hoe eer hoe liever uit het dienstverband by
de K.L.M. diende ontslagen te worden. Dit
is volkomen juist, deze ongewenschte man
zal zoo spoedig mogeljjk de K.L.M. hebben
te verlaten, met schadevergoeding desnoods,
zoo de Directie tegenover hem zekere ver
plichtingen op zich mocht hebben genomen.
Dit is en blyft de hoofdreden vah mijn
uittreding. Want ik weiger er toe mede te
werken de Nederlandsche luchtvaart aan
vreemdelingen te verkoopen. In de statuten
van de K.L.M. komt zelfs de bepaling voor,
dat geen vreemdelingen in dienst mogen
wordem genomen, behoudens dispensatie van
deri Minister. Nu, die dispensatie had Mi
nister Reixner spoedig verleent.
Nu heeft de bond van Nederlandsche ver
keersvliegers, waartoe ik niet ben toegetre
den, zich gewend tot den tegenwoordigen
Minister van Waterstaat den heer Kalff,
met verzoek inte grijpen en de beslissing
van zyn ambtsvoorgangers ongedaan te ma
ken. Persoonlijk heb ik mij met een gelijk
adres tot den Minister-President Dr. Colyn,
gericht.
Do luchtvaarder in de 20e eeuw-
De zeevaarder van de 17e eeuw is her
leefd in de luchtvaarder van de 20e eeuw.
De waarachtige vlieger is geboren, thans
ziet het er naar uit, dat men tracht het ini
tiatief te dooden, hoe langer het huidige
conflict blijft voortwoekeren, des te erger
voor de Nederlandsche luchtvaart ïn het bij
zonder natuurlijk voor de wekelyksche
vluchten op Indië. Met recalcitrante vliegers
is het slecht vliegen.
De K.L.M. is voldoende gewaarschuwd.
Na vele en jarenlange klachten is de chef
van de vliegdienst op Schiphol eindelijk uit
die functie verdwenen, een man, die de ver
antwoording van zijn ambt niet durfde te
dragen, omdat hy niets opbouwde, maar
steeds afbrak. Gelijk iedere mecanicien,
leder lid van het grondpersoneel, eigen ver
antwoording heeft te dragen, omdat zij het,
zijn, d>e door hun nauwgezet werk vlieg
ongelukken in Europa en Indië kunnen
voorkomen, zoo is tenslotte de hier bedoelde
chef van Schiphol op verzoek van alle vlie
gers weggegaan. Wat omhoog gestuwd
dient te worden, is geestelijk kracht, is
waarachtig idealisme.
(Nadruk verboden.)
1 voor haar genoegen leefde, tevreden zou
stellen.
j Zoudt u, omdat het zoo’n ernstige
kwestie voor juffrouw Loring is op zulk een
aanklacht te wovdtn ontslagen, de heele
zaak niet kunnen beschouwen als een van
die vreemdsoortige1 dingen, die somtijds
1 voorvallen, maar lederen uitleg tarten?
als zij zegt, op haar japon is opengespron- pleitte madame Eestelle met de ijdele hoop
-- --u j een gnaar van medelijden in het hart harer
- cliënte te raken,
j Maar zij had evengoed van een steen af
l oen rots kunnen verwachten het goddelijke
gevoel van medelijden te kennen dan van
die wreedkoude, berekende vrouw die met
i een onbeschaamd vertrouwen in de veilig-
heid van haar maatschappelijke positie, op-
- retteliik het blonde, onschuldige jonge meis-
speld in mijn zak zaf en ik kan met begrij- j<*. dat zoo erhormélijk hulpeloos voor haar
pew hop zij met mogelijkheid uit zichzelf 1 stond, belasterde.
mevrouw’s japon in de mijne is geko- t— Ik kan niet begrijpen waarom je wx»
gen en op den grond gevallen, terwijl zij
een hoed paste. Terwijl u veinsde er naar -
te zoeken, viel zij uit het zakje van uw j
japon. Wat hebt u hierop te antwoorden?
snauwde madame Estelle zonder een spoor
der minzaamheid, waardoor zij zich ge- die wreedkoude, berekende
woonlijk ondersclhedde
Ik kan alleen antwoorden, dat ik er
geen flaiiw vermoeden van hwl. dat die
De dievegge.
Ik eisch het omniddellijk ontslag van
juffrouw loririg, ander| zal ik de zaak in
handen der politie geven. Ook zal ik voort
aan een andere firiha begunstigen en mijn
vriei^len zooveel mogelijk overreden het
zelfde te doen.
Maar mevfouw, ik ben er zeker van,
dat de heele zaak een toéval was! Juffrouw
Loring is direct van een middelbare school
bij ons gekomen met onberispelijke getuig
schriften en ik l»en ervan overtuigd, dat
dit het gevolg is van een zeer toevallige
samenloop van omstandigheden, Eén oogen-
Juffrouw Loring
het j
Hetty
einde
Z|jn. zijn droomen van schoonheid en geluk
armzalige nietigheden van stof en asch.
Liefde gaat waarheen zij gezonden wordt,
zonder te letten op persoonlijkheid, stand,
^arnioede of rijkdom.
mensc*len, dte. omdat zij de Uef-
emoties nooi( gevoeld hebben, trachten
e ontkennen, dat
!‘^e op het eerste
8 'evens zoetsten
zullen weten hoe
opvatting is.
Oln te bewijzen verf iet, de Hono-
u>eie Jack Perivale de modesalon van ma-
letle ?Ue!Je’ V<X>r de eerste kcor a’ïn
en w h pel°°® on liartstochtelijk verliefd,
h - e 4? modellen, die zij getoond j
een °Pn ^0R ‘*1* ',ftar wan8en ?n
zii -lnne, 8evoel van schaamte, omdat
haar i°ngen officier niet uit
g aciten kon bannen. pom hop zij met mogelijkheid
met slechts op zeer groote afstanden vlieg
velden, waaiüy bergketenen en zeeën die
nen gepasseeiu. En als dank voor dit alles,
ontziet de Directie van de K.L.M. zich niet
thans een vreemdeling in dienst te nemen,
zonder ziel
hebben roi
100 reset*
opgeleid K
vtrkeerswieger beschikbaar zijn.
Ongetwijfeld zou minstens negen-tienden
der vliegers het byltje er by neerleggen, als
zy maar eenige kans hadden een andere
betrekking te kunnen bemachtigen. Maar
dat is, vooral in den tegenwoordigen tyd
van groote malaise, hoogst onzeker.
Hoewel ik zelf evenzeer dit groote finan-
cieele nadeel moet ondervinden, bltff ik vol
harden in myn weigering verder te vliegen
en verheug ik my het voorbeeld te liebben
kunnen en durven geven dg K.L.M. vaarwel
te zeggen, daar ik mijn Nederlandsche vlag
op luchtvaartgebied niet deelen kan met
een vreemdeling Wy Nederlandsche vliegers
hebben een schoone traditie opgehouden. En
die traditie, erfstuk mede van de vrienden
van ons, die aan iMt vliegwezen eigen leven
hebben opgeofferegtbegeer ik allerminst te
ueelen met een buitenlandschen piloot.
De Oost-Indische campagne.
Neemt alles geen wending ten goede, dan
zal zich onontkoombaar by de K.L.M. her
balen, wat de geschiedenis ons by de Oost-
mdische Compagnie heeft geleerd. Eens
heeft die gebloeid, later is zy te gronde ge
gaan, door het’ niet begrijpen van eigen
zaak. Zoo zal het ook bij de K.L.M. ge
schieden, indien men zich niet bezint voor
het te laat is. Want tot nu toe heeft men
bij de K.L.M. niet geaarzeld de scheppende
kracht in de vliegers, men zou haast wagen
te veronderstellen, willens en wetens te
dooden. Dan zal, op die wijze vqftrtgaande
het oude gebeuren zich herhalen^- «A Oost-
Indische compagnie is opgegaan den
Staat der Nederlanden. De K.L.M. ib/daar-
in ook ter eenigertjjd verzinkenSu z
Maar dat hebben de heeren vanfde K.L.M.
zelf gewild. Reeds gaan de prestaties var.
dp K.L.M. achteruit. Ons percentage daalt.
Vroeger kon men niet aan onafe hielen ko
men. Die tijden zyn voorbjj.
Geen mensch behoeft myn boorden te ge-
looven, maar de oudste Nedeïlandsche vlie
gers, zooals Geijsendorffer, Beekman, Dui-
melaar, Parmentier enz. zullen myn woor
den bevestigen.
Na de laatste staking by de K.L.M. heb
ben de vliegers aanvankelyk vertrouwen ge
had in de commissie van advies, bestaande
uit Mr. Schepel, Raadsheer in den Hoogen
Raad der Nederlanden, den heer Blackstone,
Commissaris van de K.L.M., en ik zelf, als
vertegenwoordiger der vliegers. Daarom
zyn de vliegers weer aan den arbeid gegaan.
Maar bij de K.L.M. is van welwillendheid
tegenover de vliegers geen sprake. Dat
herhaaldelijk mijn hoedenwinkel bezoekt,
had lady Olga eerst laoliend' en later
kwaadaardig gezegd tot den jongen man,
die zij boven alle mannen ter wereld tot
echtgenoot wenschte.
Liefde is zoo stilzij heeft geen woorden
noodig; een blik, een plotseling flikkeren
der oogen, een verraderlijke bloe op de
hangen en het geheim is gauw verklapt!
■j Intuïtie, dip scherpzinnige, onverklaar
bare maar zekere gids der vrouw onthulde
ten slotte de waarheid aan lady Olga Pur
nell.
Buitendien, Jack Perivale kennende, wist
zij, dat hij geen; men was om met een
meisje, dat niet zijn gelijke was, in maat-
sehappelijken stand of geboorte, te spelen.
Hij is juist genoeg buitensporige
dwaas om hals over kop met zoo’n meisje
te trouwen zonder aan zijn vader of iemand
anders te denken. Maar jejzult zooiets niet
doenje behoort mij krachtens het recht
der liefde, die in mijn hart ontvlamd is
vanaf het oogenblik. dat ik volwassen was
en je ontmoet heb.
De .woedend jaloersche vrouw dacht er
niet aan. dat Liefde hoezëer pok gedwars
boomd, toch altijd haar weg heeft gevonden
en dit tot heteinde der dagetó'yal blijven
doe”'
Haar mededingster uit dgh^eg te tu'_
men, haar te verwijderen uiPae
vliegery is een zeer moeilyke zaak,
slechts weinig menschen hebben er begrip 1
van, wat er by het vliegen ieder oogenblik
van den vlieger wordt verlangd.
Zelfs moet men dagelijks ondervinden,
dat ook de personen, die onmiddellyk by de
luchtvaart zjjn betrokken, zooals de admi
nistratieve leiders van de Koninklijke Lucht
vaart Maatschappij, de vliegers niet meer
schijnen te begrypen.
Nadat de militaire luchtvaart in Neder
land haar beslag had gekregen, is de K.L.M.
met zeer veel risico haar bedryf begonnen,
aanvankelyk op bescheiden schaal natuur
lijk. Bij de geboorte was de K.L.M. een zeer
klein lichaam, met onbegrensde riskante
zijden aan het bedryf. Nu is zy een zeer
groot lichaam, waaraan de Nederlandsche
Regeering zeer belangrijke subsidies ver
leent. Zonder die subsidies zou de K.L.M.
trouwens niet in staat/'zyn haar ontzettend
kostbaar bedryf gaande te houden. Vooral
K.L.M. niets meer met de verkeersvliegers
te maken willen hebbeij Pais en vree zijn
ver te zoeken! Drié
staking onder de vliet
langs alweer. Over twt
men wel weer een stal
Zoo ziekt men verder!
De preatities der vliegers.
Uiteraard moesten d*.prestaties der vlie
gers daaronder lyden. Moge men nog zoo
veel voor een zaak gefoelen, bij voortdu
rende tegenwerking, mo^t en mag men van
de vliegers geen grootd dingen meer ver
wachten. De kentering ia reeds te bemerken.
Herhaaldelyk heb ik oj) de tochten naar
Indië en vandaar terug Fnaar Holland moe
ten hooren: „Waarom1 vlieg je toch zoo
hard? Wat kan je het Aigenlyk schelen, of
je wat vroegerv of later, aankomt Geniet
je daarvoor ook maar ‘de geringste waar-
deering?”
Daarop was één antvkoord mogelijk, dat
men ten slotte vliegt voor de vadert andsche
v’ag, dat men de intern^ionale concu^ntie
de baas moet zien te blijven, dat men dui
delijk begrijpen moet, ^hoezeer de Engel-
schen vooral onze vliegprestaties met leede
oogen aanzien, dat merf tenslotte voor de
nationale driekleur en%iet voor het geld
vliegt!
Wie nationaal denfct en voelt, beseft het
best, dat de scheppende klacht uit de natuur
zelve komt. Voor rpenschen zonder deze ge
voelens zal spoedig heti denkbeeld komen
opdagen, dat men zich verwaarloosd acht.
Toen heeft by de laatste staking van de
vliegers de Directie vanide K.L.M. een zeer
groote fout gemaakt, zfy heeft zich name
lijk niet ontzien een Duitsche vlieger van
onmiskenbaar niet-Arische afkomst in
dienst te nemen en deze man, als een soort
btok achter de deur ter bedreiging van de
ontevreden vliegers, te gebruiken. Op dié
manier heeft de Directie van de K.L.M. ge
tracht de menschen ,die dagelijks hun leven
wagen, klein te krygen. En de leuze van het
vliegen voor de vlag, die ik immer heb voor
gestaan, krijgt een allerbedenkelykst bij
smaakje, wanneer men een Duitscher al>
stakingsbreker gebruikt.
Onverantwoordelijke prestaties.
De vliegers hebben vaak eigenlijk onver
antwoordelijke prestaties met het beschik
bare materiaal geleverd, omdat het mate
riaal in wezen niet deugde. Maar dat was
zoo erg niet. Want dan komt op den duur
het goede materiaal voor die verrichtingen
ook wel. Vroeger heeft men over het Kanaal
gevlogen met slechts één-motorige toestel
len, thans heeft men drie-motorige toe
stellen. Bij iedere nieuwe schepping is een
zeker risico onvermijdelijk, maar daaruit
bouwt men dan later de wetenschap voor het
nieuwe en verbeterde vliegen op.
Slechts zeer weinigen weten, wat er ge
presteerd moet worden, by vluchten naar
Indië, over ongebaand terrein, zandstormen