55 fen Hing 1 assage Maandag 9 October 1933 BERGAMBACHT, berkenwoude, bodegraven, boskoop, nieuwerkerk, ouderkerk, oude water, reeuwijk, schoonhoven, stolwijk, waddinxveen, zevenhuizen, Ditbladverschijnt cagelijkt behalveopZon enFeestdagen i IANTEL! - ilgymnast masseur oef M. O. De Pander-Postjager. ’trouwen aai HET BESTE een billijken prijs. 79* Jaargang Liefde de sterkste 4 (Nadruk verboden.) HLIIENLaNDSCH NIEUW». 8t bij M-R’DAM FEUILLETON. I mijn graf, dacht assenen 10 ct. per H-L. (Wordt vervol Ho» h»t plan rijpt» >g schit- is dan p onze >1 U dit s tegen Drie jaren geleden rjjpte by my op Soes terberg het plan om zoo snel riiogelyk naar Indië te vliegen, om daarby post op renda bele wijze van Amsterdam naar Batavia te verroeren. Met verschillende labneken heb ik uBèerhandelingen gevoerd over de leve ring vu het vliegtuig en de verschillende daarvoor benoodigde onderdeelen. Slechts de tuMCKele zijde van het vraagstuk moest U dit stadium nog wel verwaarloosd blijven. is-Comité an 351/2 uur NOEGEN”. - HENGEL? cties. KJE. 1 zijn. uur is nog te weinig. Wij zijn D. L. ASJES, Reserve-Offici er-Vlieger, Instructeur der Nationale Luchtvaart School. zou deze gedach- door de die Jack vanaf zijn pril- ekend. met een vriend^Jij- een eerbiedige binging be slechte een korten onder la op,het blozende meisjeege- 'oen rustig .- Mijnheer Jack m verteld, juffrouwmag Ik inwn u geluk te wenschen- Achtbaar aangedaan haar ABONNEMENTSPRIJS. per kwartaal ƒ2.26, per week 17 cent, met Zondagsblad pr kwartaal ƒ2.9*, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt franco per post per kwartaal ƒ8.16, met Zondagsblad 8.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 81, GOUDA, bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie en Redactie Telaf. Interc. 2745. Postrekening 48400. Toa liep ik op Waalhaven Slot tegen het lijf, Direct maakte hy op my den best mo- geljjken, uiterst betrouwbaren iijdruk als constructeur van vliegtuigen. Slot liet my zyn project zien voor wat nu U geworden de Pander-Postjager. De toestand was echter zeer somber, de economische tijden waren slecht, geld was moeiljjk byeen te krijgen. Behalve van de firma H. Pander Zonen ontving ik veel steun van Overste van Santen, Commandant te Soesterberg ,die my als reserve-officier- 'lieger in staat stelde grootere geoefend heid te krygen op snelle vliegtuigen. Ik maakte tochten boven een snelheid van 300 LM. per uur en oefende my in het z.g. whtvliegen. Onderwijl moest ik in alle richtingen heen tn weer rennen om de menschen voor het plan geestdriftig te stemmen. Slot voltooide alles op het papier, terwijl de heer Spitte' m «Het Vaderland” ons van goeden raad diende hoe wy de zaak moesten aanpakken. Wat kan economisch per vliegtuig naar Indië vervoerd worden? Voorloopig alleen port! Toestellen met groote actie-radius, ge stroomlijnd vblgens vaste principes zullen het meest nuttig effect hebben, \fcor der- geljjke toestellen is als lading noodig een Heine substantie, die goed betaald wordt, dus dat is alleen post! Natuurlijk is het al tijd mogelyk, dat later ook passagiers zub len worden vervoerd, maar het postbedrijf niet postjagers zal ook in de toekomst op de Indië-route blijven bestaan. Zonder nu alle leden van het Studiecomité op te sommen, wil ik toch even in het bij zonder memoreeren de heeren Bronsing, Van Zalinge en Ruys van de „Nederland” en van de „K.P.M.”, benevens de heer Kolff van de Luchtvaartschool. De vlucht wordt uitgevoerd door het Studie-Comité. Zoodra de gelden waren byeen gebracht, kon Slot met het bouwen van den Postjager beginnen. De werklieden van de firma Pander ston den hem daarbij trouw ter zijde, schittepn- ln het kaartspel is anonceeren ver boden; in het dagelijksch leven voelen de meeste menschen zich niet verplicht kleur te bekennen ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda ra omstreken (beboerende tot dra bozorgkring) 1—6 regels 1.811, elke regal meet /(L25. Van buiten Gouda ra dan Mzorgknugt 1—6 regels L55, elke regal mm KM. Advartratün ia bat Satardagnuiumor 21 sQslag op dra prfls. Liefdadigbaid*-*dvenenura u« helft van dra pr$*. INGEZONDEN MEDEDEEUNGEN1—4 regen» ƒ2.21», elke nsgal meer /1.5IL Op /oorpagina hoogex. Gewone advertenuén en mgeionden medeoeelingon btj contreet tot teer gereduceerde» piya. Groote letten en randen l^den berekend naar plaatsruimte. Adverteutiën kunnen worden i^ezondra door tusschenkomst van mollede Boek handelaren, Ad verten tie bureux ra onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing ara het Bureau zjjn ingekomra, teneinde van opname verzekerd te z*n. DUITSCHLAND. Het proces te Leipzig. Incident-Dimitruf gesloten. Dinsdag procesvoering te Be rijn. Is van der Lubbe van der Lubbe niet? Te Leiden doerf hardnekkige geruchten de ronde dat de persoon, die als hoofdbeklaag- d« te Leipzig terecht staat, niet de werke lijke van der Lubbe is, die vroeger te Leiden heeft gewoond. Zaterdagmorgen is echter het volgende telegram uit Leiden gezonden: „Aan den president van het ryksge- rechtshof te Leipzig. In de naaste omgeving van Marinus van der Lubbe loepen hardnekkige geruchten, dat de door u, mynheer de president, sinds den 2 len Sept. 1933 in het ryksgerechtshof te Leipzig gehoorde persoon, niet de Ma- nnus van der Lubbe is, die in Leiden ge woond en geleefd heeft. Om deze bewe ring te weerleggen, schijnt my de eenige weg te zyn confronteering van den ver hoorden persoon met personen uit de vroe gere omgeving van Marinus van der Lubbe uit Leiden”. Naar van andere zijde uit Leiden wordt gemeld, is de politie aldaar van oordeel, dat het telegram waarschijnlijk afkomstig is van een grappenmaker. Volgens de Leidsche politie staat de identiteit van v. d. Lubbe, de hoofdpersoon in 't Leipzigsche proces, vast. By de opening van de zitting van Zater dagmorgen deelde de president dr. Bünger mede, dat dit de laatste zitting is vap het ryksgerechtshof te Leipzig voor de over plaatsing van den senaat naar het rijksdag’ watervoorzieningen heeft en waarvan de drijfkracht door houtafval geleverd wordt, is een groote afdeeling van metaalbewerking noodzakelyk, teneinde het geheel in stand te houden. Automobielen voor de expeditie der goederen waarvoor eveneens een uitge breid personeel noodig is, vormen een j grondslag voor de metaalarbeiders. Ook in I een vliegtuigfabriek zijn bekleeders, schil- I ders, fotografen, sjouwers enz., noodig. Deze geschoolde werklieden kunnen fraaie meubelen vervaardigen; \yelnu, dan kunnen JfflSfflE MBffl L GOUDLAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, enz. G. J. Geyssendorffer meent: Eerst probeeren! De heer Geyssendorffer meenl, slechts weinig te kunnen zeggen. Hij wil, evenals de kloeke, oude Oost- Indiëvaarders éérst daden laten zien en daarom is het zooals hy aan het slot zegt: „Ik weet niets, ik wil eerst probeeren!” Wie vyftien jaren vliegervaring bezit, kijkt niet op tegen een nieuw tochtje naar Indië. Zóó is het met my gesteld! Na alle hoofdsteden van Europa per vliegtuig te hebben bezocht en vrijwel alle Europeesche landen te hebben „bevlogen”,* volgdep de tochten naar Indië. Elf malen vloog ik van Land uit met een vriendelijken lach. die het hart der oude dame ormiiddellijk won en zei: Dank u vriendelijk, op de eenvoudige ongekunstelde toon, die een harer grootste liekoorlijkheden was. lx>rd Pen vale beefy gevraagd of u van avond op tijd voor het diner bij hem in Borm^teuth wilt zijn, mijnheer Jack, deelde mevrouw Norris mede terwijl aij zich om keerde om zich terug te trekken. Niettegenstaande ve door alle kostbare en rijke vertrekken in het groote huis wandel den, haddm Jack en Hetty alleen maar oog I voor elfeiar. Hetty had nog nooit gehoord van de vele kostbare schatten en kunst voorwerpen in Lord l’erivale’s huis en nog veel minder kwam het een oogenblik in haar onschuldig gemoed op, dat, er een dag komen zou, waarop zij de eigenares zou zijn van dit wonderbaarlijk mooie huis en van allee wat het bevatte. De ontvangkamers van het huis waren bezichtigd, toen Jack voor een gesloten deur stilstond met de woonden Dit is vaders studeerkamer, lieveling de k»n er waar hij gewoonlijk bezoekers ontvangt en waar jij hem waarschijnlijk voor het eerst zylt zien. Dit zeggende draaide hij den deurknop» om en trad opzij om zijn meisje te laten Voorgaap. En toen scheen al het bloed in Hetty's aderen te blijven stilstaan de gezichten der olieverfschilderijen van alle vroegere Peri- vale’s, die in de gang hingen, schenen leven te krijgen en haar uit te lachen en te hooneti ala even zoovele spottende dui- Er is slechts plaats voor drie personen* twee bestuurders en een marcon^t, bena- vens ruimte voor poststukken. ’tenslotte blijft vopr my nu slechte te hopen, dat de Nederlanders ons zullen steu nen door straks hun brieven en andere post stukken voor Indië een keer met den Post jager mede te geven naar Batavia, waar Asjes en Geyssendorffer die post 3Mi dag, na het vertrek van Schiphol, denken af te leverep. Uitdrukkelijk wil ik nog verklaren, dat er niet aan gedacht wordt, tegenover de K.LJU. te staan. De rechten dier op zoo voortref felijke wijze naar Indië vliegende maat- scnappp wordt in geen enkel opzicht ook maar eenigszms aangetast. Af breken is, noch kan de bedoeling zyn. Wy willen slechts opbouwend werken, nooit afbrekend. De vlucht van Amsterdam naar Batavia in dra kortst mogelyken tyd is echter een nieuw experiment. Zonder dergelyke pogingen ware aan vooruitgang niet te denken, verviel men tot stilstand, hetgeen de dood in de pot zou beteekenen. d« arbeiders, echte artiesten in hun vak, die ai hun geestdrift schonken om het toestel goed te laten vliegen, waarby ieder zyn e:gen onderdeel van het toestel verzorgde. Van al die tallooze kleinigheden heeft Slot éen geheel weten te maken, door alles te combineeren en het als één groot stuk werk te zien, zonder door de boomen den kyk op het bosch te verliezen. Toen eindelijk alles zoover in kannen en kruiken was, kwam de besturing van het toestel ter sprake. Zelf kende ik de Indië- route niet. Geyssendorffer was voor ons de as'ngewezen man. Uit een zuiver sportief oogpunt werkt hy graag met ons mede. Sa men hopen wij met van straaten, de mar conist, de vlucht tot iets goeds te maken, waarby zyn rype ervaring en zyn deskun digheid van het vliegen op lange afstanden van het allergrootste belang zyn., Zoo n tocht is alleen maar te maken, als er een groote vriendschap bestaat tusschen de verschillende leden der bemanning. Myn vriend Geyssendorffer heeft reeds zeven malen met van Straaten naar Indië gevlo gen, zoodat zij elkaar by het minste of ge ringste dadelijk begrijpen. De tocht is momenteel, ook dank zij het groote enthousiasme van den heer Ter Marsch, die op de meest vriendschappelijke wyze samen werkte, zoo goed als geheel voorbereid. Na afloop zullen wy een uitgebreid rap port ipdienen. De Nederlandsche Aviatiek moet vooruit komen dat is onze eenige bedoeling. Holland heeft nu getoond ook een snel toestel te kunnen bouwen. Laten wy nu er in slagen het toestel naar Indië en terug naar Holland te brengen. Want 800 K.M. per er nog niet! op Hetty’s zenuwen te werken, dat zij moei te had de snikken te bedwingen, aw haar riant de keel welden. Zal ik zal ik weggaan Jack iluister- de zij. met een zachte, gesmoorde stem. Jack s antwoord was kort en krachtig Hij beminde fen respecteerde zijn vader, hoewel die vader hem nooit eenig blijk van genegenheid gegeven luid, maai* de vier oor logsjaren in Frankrijk hadden hem gepezen van alle angst d w z. moreeie angst, waait lichamelijke vrees had ‘hij nooit ge kend voor eenigen sterveling. Weggaan? Neen zeker piet. Hetty H«T spijt mij, dat mijn vader zoo vergeet wat hij teeenover een diame verschuldigd is, -r- afgezien van het feit, dat hij tot myn toe komstige vrouw spreekt om zich op een dergelijke afschuwelijke manier te kunnen misdragen. De jonge man, was zwaar gegriefd Hij voeide zich tot m fret diepst van zijn ziel heleediigd. Hoe durfde zijn vader hem zoo te behandeleni? Maar Lord J/envate, die zijn onderzoe kenden blik nog eeen oogenblik van Het- tl’a» gezicht had afgewend, gaf nu een uitlag voor zijn duidelijk merkbare vijandigheid. Ziofy tot het bleeke, angstige jonge meisje keerend. vroeg hij plotseling: Uw naam 1.- Lonng? f^ven uw ouders nog? Neen, mijn moeder is een maand ge leden gestorven en mijn vader stïferf, toep 5k nog een kind was, antwoordde Hetty «snvoudig. zc pok vliegtuigen maken. Een vliegmachine moet tot op 0.1 m.M. nauwkeurig gemaakt zijn. Met meubelen is dit evenzeer het geval. Een poot van een stoel, die los zit of kraakt, is even hinder- 1k, als slechte passing in een viiegma- cliine gevaarlijk is. By de firma Pander zyn tot nu toe 46 kleine Pander-sportvliegtuigen gebouwd. Het groote toestel, de Pander Postjager, die straks naar Indië zal vertrekken, is de eer- óte van een veel grooter type. Het denkbeeld voor den postjager is ont staan uit de drang om technisch iets snels te bouwen, een mooi vliegtuig te maken, dat geheel en al Af is. Een mijner vrienden toon de my op economische gronden aan, dat wy onze vliegtochten naar Indië alleen rendabel konden maken door het vervoeren van doode, betrekkelyk dure poststukken, die 50. per K.G. opbrengen, niet met het vervoeren van levende, goedkoope menschenlading, die slechts 17.50 per K.G. opbrengen. Myn persoonlijke opinie is echter, dat wy ook vliegtuigen kunnen maken, die rendabel kunnen zijn voor passagiersvervoer. Doch dat is weer een volgende stap! Tegelijkertijd, echter geheel onafhankelijk van «Ikaar, ontstond by den luitenant-vlie- ger Asjes het denkbeeld om een record vlucht naar Batavia te ondernemen. Deze drie factoren leidden my en Asjes tot nauwe samenwerking, toen wij elkaar op het vlieg veld Waalhaven, nu alweer drie jaar gele den, voor het eerst ontmoetten. Het resultaat is nu de Pander-Postjager! Deze postjager heeft drie Whirlwind-mo toren, ieder van 450 P.K.; de kruissnelheid bedraagt 300 K.M. per uur; de maximum snelheid kan men opvoeren tot 350360 K.M. per uur; het toestel is voorzien van remklappen, dm dajtfdoor bij het landen zoo min mogelyk snelheid op den grond te heb ben, de landingssnelheid dus zöoveel mogfe- lijk te verminderen al zal deze toch nog al tijd wel 100 K.M. per uur blijven. De wielen zyn intrekbaar, naar het in wendige van den Postjager, om op die wijze de luchtweerstand zoo gering mogelyk te doen zijn. Bij de landing wordt de vlieger automa tisch gewaarschuwd, dat hij zijn landings gestel, waaraan de wielen, voorzien van zware ballonbanden, zyn bevestigd, moet laten zakken. --4- jongen. Hoe durf je hier te staan en mij dood kalm voor te stellen aan een vrouw, die ik niet kén en niet wensefl te kennen en mij i nvoudig mede te deelen dat ik baar heb te accepteeren als de" toekomstige lady Pe- rivaie. die mijn naam zal moeten dragen en de eer van mijn huis zal moeten hoojf houden wanneer ik er nie* meer zal zijn! Jack s oogen fopkelden. zijn krachtig ge spierd lichaam wks gespannen van woede, slechts uit kinderlijk respect en met de uiterste zelfbeheetschlng het hij zich niet door zijn kwaadheid meesleepenzooals alle sterke en levenskrachtige menschen kon hij zijn hartstochten bedwingen, in dien hij dit wilde. Er klonk alleen een zaoht en toegevend .-oort medelijden in zijn stem, toen hij tot zijn vader sprak: Vader, u moet ziek zijnandere zoudt u nooit op deze wijze spreken tot een d$tpe. die wat u ook wenscht te zeggen.: te den ken of te doen, mettertijd mijn vrouw zal zijn: of dit vroeger of later zal zijn, hangt at van de mate van goedhartigheid, die ik wel weet, dat u beaat en Jack liet zijn meisje 'een oogenblik »n den steek, naderde zijn vader en probeerde herrtmet «achten dwang terug te duyren in den leunstoel, die hij zoo juist verlaten had. Maar de oude man was te zeer verstoord on^ gekalmeerd te kunnen worden door zachtheid of vnendelyke woonden. Hij staarde naar Hetty, alsof zij een of ander walgelijk reptiel was, dat tegen zijn wij op hem was aJgestuurd en na enkele oogenblikken begon die starende blik 200 Naar het Engelsch van Mrs PATRICK MACGILL. Nadruk verboden. Hetty dankte hem niet haar oogen. maar twi lichte huivering doorvoer haar, terwijl hij den chauffeur betaalde en zij alleen op groote marineren trap stond, die naar “*L taiis leidde. loopt, iemand over mijn graf, dacht U1 liciizelve met een poging om lachend die gedachte heen te stappen. maU n aP^'kaclitig beeld, werd die nog verscherpt door gevoel: 18 het graf van mijn geluk, .waar |«W t “L® ,let volgende uur ?.ou d«L gvd. 0 onwillekeurig in Hetty's vwi geprent, bewaarheid worden. .J.” ’"im" hall word Hetty huisho,,,!.,/: - Iwd Slimlacl, l Zij ml d^ksnden hl/k “*t an leid! mii «rL «ante ,ilnV strek» Amsterdam Batavia en weer terug naar de vaderiandsche dreven. Voor dien tyd waren er al de groote rei zen, ondérnomen met nu wylen den heer van Lear Black, naar Kaapstad, naar Egyp te en de èoedan, naar Calcutta, naar China en Japan gemaakt. Ten overvloede onder nam ik nog tallooze vluchten door de Ver- eenigde Staten van Noord-Amen ka, waarby ik alle staten bezocht Thans ben ik met eenige maanden verlof uit het actieve dienstverband van de K.L.M. getreden en wyd ik myn krachten aan het Studie-Comité: „Snejpost N^derlandsch- Indië”. Met veel genoegen en veel nieuwsgierig heid heb ik de bouwplannen van den heer Slot gevolgd, waarvan ik het uiteindelyk resultaat vol vertrouwen tegemoet zie. Over de mogelijkheden van de vlucht, het welslagen daarvan, de economische en finan- cieele vergezichten, die daarby te pas k»- nien, daarover wil ik nog geen woord los laten. Ik wéét niets, ik wil eerst probeeren! L. De constructeur, T. E. Slot, aan het woord. Hoe de Postjager ontstond. De constructeur de heer Slot ver telde onzen medewerker enkele bij zonderheden over de vliegtuigfabrica- tie in het algemeen en de wyze, waarop hy tot de constructie van den postjager is gekomen. De Pander-Postjager ia alleen gebouwd voor het vervoer van de post van Nederland naar Indië met de uitdrukkelijke bedoeling Om de post op de meent economische wyze over te brengen. Om deze economie te ver krijgen, werken we met zoo weinig moge lyk paardekrachten en is het toestel zoo vol- rtiaakt mogelyk gestroomlijnd. Ik ben begonnen met Pander-sportvlieg- tuigen te construeèren en eigenlijk heb ik my altyd op de constructie van vliegtuigen toegelegd. Vliegtuigen te bouwey is mijn feitelyk levensdoel. Aanvankelijk werkte ik als leerling vlieg tuigbouwer by andere constructeurs-zoowel h, Nederland als in het buitenland. Zoo langzamerhand kwam men dan zelf aan bod. Toen kreeg ik een verantwoordelijke con- structeursbetrekking bij de Vliegtuig industrie „Holland”, waarna ik by Pander ben gekomen, waar ik nu al tien jaren werk zaam ben. De bouw van vliegtuigen en het maken van meubelen staan direct by elkaar. Dit zou men, zoo oppervlakkig, bekeken, niet zeggen. Toch is het een feit. Voor het maken van vliegtuigen heeft men hetzelfde materiaal en dezelfde werk lieden noodig als voor het maken van meu belen en betimmeringen voor stoomschepen. In een groote meubelfabriek als die van de firma Pander, waar 1500 man werken in het houtbedrijf, waar men eigen licht- en veis. - Waaraan heb ik de eer van uw bezoek te danken mejuffrouw’ Een Tmagere. grijze man rnety een scherp •geziolfy en lipldere. doordringende oogen stond op uit t»en grooten. diepen leunstoel en tn>d op het jonge meisje toe. dat als een beeld van onschuldige schoonheid op den drempel stond. Onnnddellijk kwam Jack naar voren en stond naast haar Hij was venwonderid zijn vader moest de reis naar Borneinouth pgeueven hebben en zonder dut de bedien den er iets van -gemerkt hadden weer in li ais gekomen zijn maar ten slotte kw&m het er niet op aan, daar hij liet toch te we ten moest komen. Vader, dit is juffrouw Loring, die er in heeft, toegestemd mijn vrouw te worden, zei liij. Hij nam Hetty’s'hand in de zijne, alsof hij instinctmatig voelde, dat z-ij op dat oogenblik zijn bescherming noodig had. En wel had Hetty ieder greintje sympa thie noodig. dat haar verloofde haar te geven nad in de wreedp scène, die volgde. Gedurende enkele oogenhlikken heerschte er stilte, een- drukkende, dramatische, on- natuurlijke stilte in Lord Perivale's stu deerkamer. En toen scheen plotseling de kleine, oude aristocraat, voor wien de «aanbidding sijner voorvaderen een soorf re,1'»ie was, tot een vurig, kwaadaardig, verontwaardigd leven. Er was geen zweem van medelijden in zijn droog, verschrompeld wezen, toen hij naar het eenvoudige, mooie meisje keek, dat kleiner leek naast zijn zes voet langen door

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1933 | | pagina 1