GROOT VERKOOPS - ONDERZOEK w rtnr;rfe,nrioTr adTasia»— f Hulp van Fifty-Fifty rookers wordt ruim beloond. RUIME BELOONING - Uinnenlan H®NIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IOcL -J berkenwoudejF goudbrak. Laatste Bericht er.. draaDlooze dienst Beurs van Amsterdam. marktberichten^ I ter aarde bea^eld,ep datap dif lot een prijs zou -zijn gevallen. De nagelaten betrekkingen van dezen boer hebben opgraving van het lijk verzocht. Men weet noaniet of le toestemming zal worden verleend: VEKEENIGDE STATEN, Lindbergh gestart voor den tocht over den Atlantische» Oceaan. Uit Bathurst wordt gemeld dat Lind bergh in den aigeloópen nacht ont 2 uur met zijn één-motorig Locahead wa^ervlieg is gestart om over de zuidelijke route van den Atlantisehen Oceaan naar Natal in rirazilië te vliegen. De weerberichten zijrt zeer gunstig. Het was vannacht een tropi sche maannacht, mjït volle maan en zwakke wind over den Oceaan. ie Pernambuco,«êNatal en Fort' Aleza zyn voorbereidingen getroffen om het echtpaar te kunnen ontva.vgen. Het staat nog niet vast of Lindbergh een tusaehenlanding zal maken op'het in den Oceaan gestationeerde Dilitsche vliegstation Weatfalen. Het einde der prohibitie. D4 Vereenigue Maten na dertien jaar weer nat. in de Vereenigoe Staten zyn gisteren de ioustelykhedeh begonnen ter eere van de af schaffing van het drankverbod. In Utah, ue laatste staat die rtog aan de 36 ontbrak die tot ratificatie moesten overgaan om het int op de grondwet, waarin het ilverbod is beucjiaamd, als geannuiee.d in, is 'gisteren de ratificat.e af- ikomen. Vanaf gisteren mag dus in Amerika weer alcohol geschonken worden, de z.g. Voll- stead-wet heeft door dezoNlaatste ratificatie _^n gelfligheid^fVerloren. Dertien jaar lang heeft def nationale pro hibitie geduurd, toch zal alleen in» een, 19-tal staten terstond vryeiyK mogeh worden ger tapt, maar in een zestiental, die voor 't nieerendeel in t Zuiden en Ridden-Westen liggen, wordt het alcoholgenot pas moga- lyk, zoodr^a de parlementen de tot dusver geldige verboden hebben 'opgeheven, het geen te verwachten is. De dertien overige Btaten, waarvan er eveneens vele in het Zuiden liggen, hebben mdertyd het drank verbod >n hun grondwet opgenomen' en moeten nu speciale maatregelen treffen om deze bepalingen op wettel yke wyze buiten werking te stenen. .De beide eenige staten, die zich tofc dusver definitief voor de hand having ydn 'x .verbod als ieen nationale in- stelling hebben uitgesproken, zyn Noord- en Zuid-Carolina De afmuleering van bet maakt een einde aan een vak in de Ameril Van 1920 tot December 1! rikpansche regeèrmg zicli nen om het volk» tot nuchi den. Zy was, aanden anderen kant ev< getuige van een buitensporige Corruptie en een ongelooflijk aantal misdaden. Hei. „edele experiment", zooals president Hoo ver de prohibitie heeft genoemd, heeft zeer ohedefe gevolgen gehad. In de Amerikaan sche cultuur- en zedengeschiedenia zal dit# tijdvak stellig eenmaal vermeld Worden als de tijd der „racketeers" en „gangsters". Alen wilde den arbeidenden burger en voor- J al de jeugd besthermen tegen de vefzoekin- J gen der publiek^aloons. In plaatte van'ech- ter den alcohol te verbanden, gaf men het 1 aanzijn aan ejen illegitiem carnaval. De speakeasjes schoten als paddenstoelen uit de-ji grod; New-¥ork alleen bezat ter meer dan dertigduizend. De misdaad werkten deze inrichtingen qp ontstellende wijze in de hand* Een ,New-Yorksche medewerker der Fr/Ztg. maakt de opmerking, dat- d<\ jeujjÉf/die vroeger nauwelijks had gedron- spoedig als ""Iets sportiefs be- scjïopwde de wet te overtreden-.. Men -droeg de drankflesch in den zak, wannéér mén ging dansen of een amusementsinrichting bezocht. Het werd weldrk als „smart^ schouwd de speakeasies tè^^bezQpkteöfln de olaats der „oude nette lokaloliskv^mien deN flight-clubs" met hun wilde oblieën, syn thetische gin en hun dronken jazz-muziek. De burger stelde algemeen vast, dat een cqntrole der alcoholsntokkelary volkomen omhogelijk bleek te zyn. Hy zag hoe de isdaad haar hoofd telkens sch^amteloozer irutaler omhoog stak. Weldra werden amen <jer groote bootlpggers dagelijks, Ji. geheel het land gehoord. Hun droe've ,roemi drong tot ver over de grenzen der Vereenigde Stateft door Al Capone en Jack Diamond met hun 'machinegeweren en moordpartijen hebben op den prohibitie- Ui d gewoonweg hun stempel gedrukjt. Nu het drankverbod opgeheven is, neemt meir echter aan, dat de overheden der ver- schUlénde stateneerVoof zullen zorgen^ dat i het alcoholgebruik meer «of minder wordt 1 geregeld. kwaardig tyd- vig mge span I K eterdamsch hotel, heelt in een interview mot een mutagen woordlger van Nya Daglwt Allehanda vastgesteld, dat hot aantal Z., den, dat een bezoek aan Nederland brenet voortdurend toeneemt. Het aantal Zweed, scha gasten, dat «ja hotel bezocht, den tijd van 3 jaar van 600 tot l£ai toeae- nomen. Ook Stenaka Dsgbladet heeft een interview gehad met een bekend Nederlan- der over het tounstenverkeer en merkt in de inleiding op. dat Nederland een pretti* land is, waar de Zweed de. reinheid en goe de orde vindt, waaraan hij thuis gewoon a en waar de kunstwerken, de bloemen m d(, grachftn die bezoekers aantrokken Ook Ne derlanders kr Met het doel dm de waarde van de verschillende distributiemiddelen ia Holland te onderzoeken, heeft de Verkooporganisatie van de fabrikanten het denkbeeld opgevat, om het boven afgebeeld Dollarteekea fin diverse kleuren can te brengen op verschillende 3/< ets. Fifty Fifty sigaretten, die in ge heel Nederland meer en meer verkocht worden. Ten einde dit onderzoek te doen slagen moet. iedere met een f 0-merkte Fifty Fifty sigaret zoo spoedig mogelijk bi} ons terugkomen, met opgave van datum v.-^i verkoop aan het publiek. lelijk, I i De fabrikanten verzoeken een ieder van hun geachte clientèle ken met het bereiken vati hun doel behulpzaam te willen zijn. U tyChoeft anders te doen dan elke, door U in Uw pakje Fifty Fifty sigaretten gevonden speciaal bedrukte sigaret per brief in te zenden aan: Goodwin 6 Co., Postbus 2, Amsterdam Noord en daarbij te vermelden Uw naam en adres, «lfwiedr -1 en adres van Uw winkelier en datum van koop. U ontvangt dan voor Uw moeite een breeding en bochtverbetfering'te eerder noo dig maken, meer overeenkomstig die gevol gen worden belast. Voor vrachtauto's is aanvankelyk gezocht naar een systeem, waarbij het laadvermo gen een grooter gewicht ip de schaal,zou leggen. Een belastinggrondslag naar het iaadgewicht brengt echterde toepassing groote bezwaren mede en blykt voorshands niqt noodig, indien by toeneming v^,het eigen gewicht de belastinggrondslag eenige progressie vertoont. Deze progressie is dan, zoo gekozen, dat voor wagens met verschil lend Iaadgewicht een belasting zal worden betaald, welke, 'i/idien men deze omslaat per eigen gewicht en gemiddelde lad ng, per ICO kilogram ongeveer dezelfde i^ö^j het tot dusverre' bestaande stelsel nam fiezé eenheidsbelasting af, naarmate het laadge wicht grooter werd. Ook de motorrijtuigen op twee wielen met duozit enèpet zijspan vragen' meer van den weg dan zQleen uit hun gewicht zou volgen, liet Wordt daarom meer in overeenstem ming geacht met de eischen, welker zy aatf Aien weg doen stellen, indien zy zwaarder dan vborheen wórden bdliSfc. r' Tot (fusver werden tractoren en.aanhang, wagens door de toepassing def oude wet( zeer bevoordeeld tegenover vrachtauto's, terwijl zy juist de meeste fuimte op den wfg vragen ep op* smalle wegen het moeilijkst voorbij te rijden zyn. Aan deze ongelijkheid wordt een eind& gemaakt volgens het ont werp. Opleggers en aanhangwagens worden beide als Vrachtauto's'belast. Ook de rij wielen/ veroorzaken schade a»n 100 K.G. boven 2000 K.G.; boven 3000 tot en niet 4000 K.G. 300, benevens lS voor elke 100 K.G. boven 3000 K.G.; boven 4000 tot en met 5000 K.G. 420ibénevens 13 voor elke 100 K.G. boVten 4(Wft K.G.; boven 5004 tot en met 6000 K.G. 550, benevens 14^ voor elke 100 K.G. boven 5000 K.G.; meer dan 6000 K.G. 690, benevens 15 voor elke 100 ,K.G. boven 6000 K.G. De belasting voor een mh tor rijtuig op twee wielen wordt verhoogd; indien het is ingericht voor het veiwojWtfan meer twn één pjrsoop, met 5, en inWen door middel van pat motorrijtuig een rij- of Voertuig of zij span wordt voortbewogen, met jfel?.50. Nederland trekt de aandacht. Groote belangstelling der Zwedein. Levende handelsrelaties en toeneyiiiig van 't wede^zjjdsch vreemdelingen verkeer. De Stockholmadhe correspondent van het H.N. meldt: Die belangstelling, welke het Zweedsche volk heeft voor de ontwikkeling van de be trekkingen en de samonwerking met Neder land, zoowel op het gebied van den handel als van het 'toeristenverkeer, blijat, herhaal delijk op verschillende wijzen. He Zweed- ^cüie bladen bevatten 'herhaaldelijk sypipa- tlhleke artikelen over Nedierlan Aan de Memorier van Toelichting ontlee- wy: Commissie van advies. De regeering zal zich, voor de ordening van h<jt verkeer, daarmede zij zich voorstelt1 del, iijini-cultuur en zijn natuur. Zweedsche' lianidelfliieüen, exporteurs, impo'rteuxs en fabrikanten doen -voortdurend pogingen om de wederzijdsdhe handelsbetrekkingen tot grootere ontwikkeling te brengen. Een feit j van groote beteekenis, (waarop meer dan iet bekwamgfi spoed te beginnen laten bij staan door een commissie van advies, die eens de aandacht is gevestigd, is dat Neder- maatregelen tffoet voorbereiden en op de I land Zweden dezelfde beginselen volgen, n steeds grooteren getale naar Zweden, wat zeer op prijs wordt ge. steld. Een groot hotel te Karlstad ui de pro. vincie Wdhiiand meldt b.v., dat het fcroop ste aantal van d^ buitenlandsciie gasten Ne derlanders Zijn. die klaarblijkelijk itha Wernland komen, daartoe aangetrokken door de varf Helma Lagerlöf. D« vorw sn de werkverschaffingen. Naar uien het Uorr. Bureau van de meest bevoegde zijde bericht, zulten de ge- meentebesturen dezer dagen een med«aee. Hng ontvangen, dat het Kijk zioli. evenals verleden jaar, onder zekere voorwaarden bereid verklaart, bij te dragen in de uitkee- ring, welke de gemeenten geven aan hen due wegens de ingevallen vorst -hun arbeid bij de gesubsidieerde werkverschaffingen niet kunnen verrichten. Officieele gegevens der Crbis. Zuivelcentrale. Officieele gegevens dei Cnsis-Zuivel-Cecr trale voor de week van 3 Dee^mber' tot met 9 December Ï933. Boter. De prijs van liet boternserk bedraagt 100 ets. per K-G.^ Aan de C. Z. C. is per boteriuerk voor 1 K G. na aftrek van de uitkeering 41.2 ets te betalen. De Leeuwarder botomoteeiing bedrdbg op Vrijdag 1 Dec. 19», «tets. per K.G. De binneniandsche groothamdelspnjB voor Versohe boter 160 ets. Kam. De toeslag voor volvette boerenkaas be draagt 7 0 cts- per K.G. Industriemelk. V® uitkeering bedraagt 2.24 ets. per K.G. melk met een vetgehalte van 3.20 of ,wel per K.G. melkvet 70 ets. Wordt üit 100 melk met 3.20 vQt 3.6 K.G. boter verkre gen, dan zal de uitkeering daarop 3.6 <0.566 - (U, per 100 K.G. bedragey. Consumptiemelk. De door de CC. vastgestelde, af bber- yT>r ijzen voor taxe melk op gekooht, bedra&n 6j, 6j liter voor de verschillende ue uoor oe hjp. derij geidende^rij egeenngsconèract j en 6J ets. ter lite soorten. Uitvoering ervan moqfc toezien. Het ligt in het voornemen, in deze commissie te noemen de hoofdambtenaten van het mi nisterie van' Waterstaat, die by de verzor ging van het verkeer betrokken zyn en zich pi eer in het bijzonder bezig houden met het verkeer over het water, over de 'landwegen, dq hedryfsuitkomsten der bestaande voermiddelen. Het i^dus biltfjk, dat zy door cen kleine verhoogin^ d«r rywielbelasting, welke eerst 1 Augustus 1934 zal ingaan, .zuilen bijdragen Apfhet dekken van het te kort op het Verkeersfonds. De belasting wordt vate 2.50,'op 3.per jaar gebracht. TeJÉhcht wordt dat de teiasting 9 rpillioen zal opbrengen. Blykens het voorgestelde art. van het ontwerp zal de motorrijtuigenbelasting voor vbljaar bedragen: over dd spoor, en lucht, den ferteggnv ner Neueri^ndscfie i op twee of drie kgen-gewicht eii^t meer K.G. liïO; boven 60 tot 27; boveri 120 tjot en met i 600 K.G. per 100 K.G. UtPig op meer^ dan. Lt voor bet pet. 100 i minste Wijziging in de belasting op motors rijtuigen. De instelling van een Verkeersfonds. ^Thgevolge een by de Tweede Kamer inge- diei#kwet9ontwerp tot het instellen van een verk$w*s$W)d8, wgrden de volgende •yjjzigin-*' gen inlde Wjasting op motorrijtuigen 'vf gesteld' ingevolge' ^werp züllen rijwii met" aanhangmotoren den vervolge beli worden als motorrywieleiu - Van de belasting y^h persope.nauf wordt de grondslag van 6 op 8 gebi^ch^ Voor autobussen van 8 op 10, doch bo vendien wordt een bdlastjaig geljeven «per zitplaats (die van de» bestuurder niet mede- geteld), waardoor de autobyssen van zeCr gróote afmetingen, welke het verkeer' op de^veg bemoeilyken^h daardoor wegver- een a. %>or een wiek^i: indien be^fgt dan i en met; 120" K.G 500 K.G. 40; gen gewicht b. yoor een njotorrijt 'drie wielen en ingericht van niét meèr dan -zes stuurder daaronder niet K.G. eigen gewicht 8," doch 64; c. voor een motorrijtuig op meer dan drie wielen en kjgericht voor het vervoer van meer dan zes'personen^den bestuurder daaronder niet begrepen, per 100 K.G. aigen gewicht 10; k en daarboven, indien het rijtuig is inge richt voor het vervoer van hfet pieer 'dan •tien personen, 2.50 per .zitplaats; meer dan tien personen en niet meer dan "20 personen 25, beneyens f per zitplaats boven tieh(> ^meer dan 20 en niet meer dan 30 personen 5&, benevens 3.50 per- zitplaats boven twintig; meer dan *0 en rtfct «eer dan 40 personen 90, benevens 4/per4 zitplaats boven dertig; meer dan 40 pérsonen 130, benevens 4.5d per zitplaats/moven veertig; j d. voor een motorrijtuig op v meer dan drie wielen, ni#t valtende ond* deVi?chry- irihg^van de, létters b en c, indien het eigen gewicht bedraagt niet Vieer d^n 1000 'K.G., I%r i00 K.G.digen ghvsfcht'/"9, doch ten miriste 72; bovten f0G0\^4 tot en met 2000 K,G. 90, benevens 10 v^of elke lOt) K.G. boven 1000 K.G.; boven 2000' tot en met 3000 K.G. 190, benevens li voor elke iwoordiger van de dirèctie spoorwegen, een van dén «dyister van financiën en eptf van het bedryf der posteryen, telegrafie en telefonie; 1 Déze commissie zal zoo noodig verkeers ondernemingen moeten kunnen dwingen, 1 •haar'in te lfchten omtrent het beheer, jde exploitatie en de werking dier ondernemin gen. j BU 'alle .maatregelen inzake het verkeer zal de Minister van Waterstaat zich verder iïïfede laten leiden door de financieele gevol- gefr v<ipr de Kyksbegrooting. Nam men geen wat betreh de handelspolitiek. Beide lan den wensohten geen extremistische nationa listische politiek en zoo weinig mogelijk, b#- nienngen voor den buitenlanfWchen and al. De handelsbeweging tussdhen beide iden verdient daarom wel belangstelling. IA dit, 'opzicht wijken de Naderlaffdsche en de S^eedsche officieele statistiieken, wel eenigezins» van elkaar af. Volgens de Zweod&ohe statik|iek bedroeg de uitvoer van Zweden naar HoilandWin 1932 J1.9 millioen kronen en de invoer uSyNedm-land 47 mil lioen kronen, zoodtet er een saldo van smet minder dafa 15.X mllliden kroneti ten gunste van Ne«jgüand Hl. Bij de Zweedsche mvoer- cijfers zijn-natuurlijk de vrachtkosten inbe grepen, doch fcelfs als men. rekenin'g houdt met dtez® vrachtkosten, krijgt men uit Zweedsche Z' kosten, krijgt mei itiek den injïruk. De afdraclit voor in consymptje gebraoli- te buiten taxe melk i» vastgesteld op 2 ets. per liter% f 7gEMENGD rNIEUWS, Vorst en IJs. t Marken grisoleerd. De Gouwzee tusschen Marken en Monm- kendani is dicht gevroren. De postboot,/die gistermorgen om 5J uurv van Maxken haar Monnikendam was ver trokken, kon eerst tegen 9 uur Monniken dam bereiken, na een harden strijd tegen liet ijs. Om 10 uur. werd weer vertrokken niet aan boo|g| de post 011 eenige paseagm», dan zou *et ver keer aijn het Ryk irf 1934 kosten 66.142,365, te kwyten uit Ven ge' dienst, en 16.453.15b uit den kapifhal- dienst ln de miljoenennota heeft^e minis- 1 ^ei van financiën uiteengezet, dat in dezen J toestand giet- kan worden berust en dat de instelling van'het verkeersfonds de gpïegexi- heid moet bieden, dg verkeerskosten mét 32.5 mihoen te vepinderen. Een der mid- 1 meest Markers. Uren heeft de boot met <k elementen* geworsteld, dóch 't mocht de boot niet* gelukken htet eilom^te bereikten. Men had een ïjsvlet meegenoften en aood- geöwongpn raoeslen de passagiers per ij|vi«t terugke,eren. Omstreeks 4 uur 's middags kwamen ze bij Katwoude onder Monniken dom aan land." De 'postboot keerde ©van- eens terug en ligt nu bij Katwoude inge vroren. Het ijs is nog niet betrouwbaar genoeg, om via het ijsMarken te bereiken. Het eiland figt dan dok thans geïsoleerd. De verbinding met Schiermonnikoog, in, verband mej, den hevlgen Oostenwind >n in Holland veel.be- hel ve'»*ar'jliis >beeft de njksveelbool langrijke.- rijn dan de urtvoer naar NeS j <ten lanJ'D««iam gMtereo niet kn"nen land. De NóderlandBche slatietielr van den lelkei1' boot iF nu Auidwfietelijlie buitenlabdschen handel nfcldt d»arente«en ^d. Me^ een vlet «erden .rt naar Zweden in 1932 te, waarde mJ*,a"?leTs1 nm' In Vhrband met een en ander testuur van het Christelijk Vi delen hiertoe is de genoemde hoogere» .hef fing van de rrwtorrij tuigenbelasting (de vroegere wegenbelasting) en vanvde rywiel belasting ten bedrage van 9 millioen. Op welke wjjze de rest van de 32.5 millioen zal worden gevonden, ^al bij de begrooting van het verkeersfonds, by welkfer indiening tevens de beg rooting,en vanwaterstaat en vjC het wegenfondé zullen worden gewy- m: worden4 uiteengezet. De regeering ziet geen aanleiding de pro vinciën te doen deelen, ip.de opbnengst van 6e belastingverhoogingen. Bruggenbouw buiten het Ver keersfonds. By de vaststelling van het bedrag voor „-..(r^nferbetering wjsédt geen rekening ge houden met uitgaven voor den bouw, van bruggen over de groote rivieren, pe regee ring a«ht\ het nationale belang van de ver* bindijig vfcn het noorden en zuiden lands' zefb gewichtig, dat zd voornemens deze in elk\geval zpo prachtig mogelijk voort te jetten. De iqzichtfen betreffende dn coördinatie van het verkeer zfclleh echter nülioen gulden, terwijl de invu™ ■Pi 17.9 millioen gulden bere- i jtond iwordt.'zoodat ,yr een "saldo ten gunste van Zwieden v|jnf 3.8 millioen gulden zou zijn. (Hiérbij moet rekening worden gehou den, dat 6e Néderlandsche, uitvoercijfers gebaseerd zijn op de tobjp^arde, d.w.z., dat daarin de vracht- ojrverschepingpkosteni niet begrepen' zijn, terwijl de invoer bere kend is naar de cif-prijzen', waarin de vrachtkoeteni enz. wel berekend zijn. Houdt men hiermede rekening, dam kan nten tot de gevolgtrekking geraken, dat de handels- vbalany tusschan Nederland en Ziyeden féiv telijfe vrijwel ln evenwicht is. Het', vgp&m tussdheh de Nederlandsohe en de Zweedsche cijfers is 'daarom waarschijnlijk yie* zoo groot, ais dit op het eerste gezicht sJhijmt en waarsoliijnlijk "is £r. zielfs een saldc\ tan, gunste van' Nederland. Uit de cijfi de hamdelsstatiptièkén der laatste jaren ver- ^krijgt, men verder den indruk, ttat deze nksilplsbeweging mefer en meer ten gunste van Nederland ontwikkelt. Daarom wijst mén er op, dat er voor Nederland geen aanleiding bestaal, om den* invQyr'uit Zwe den te beperken, terwijl men in Zweden den handej miet Nederland, zoowel wat be treft den. fan- als «den uitvoer zooveel moge lijk wenseht te» ontwikkelen/ als dit in, het verleden, het geval is geweest. Een .ander bevredigend verschijnsel voor ing tus&ohe'n éièide landen is de An het wederzijdsche vreerpde- De grooteZweedsche-bladen naar het eiland gebracht. het finkneiermg van de»bo|uw der brmjjpen bracht oVe, de barienawaardlghalan van 1f 1 J Nederland, rd»|gelegenheden enz. Dr. J. Ellm het met ,wenschelijk Dinsdag 5 Dec. cen vijftigtal kinderen te latpn vertrekken. Besloten is gunstiger weersomstandigheden af te Waohten. D« werken Xin de Rijnbrug U Arnhegi stopgezet. In Verband met die felle koude zijn de werken, vo4»dem boui| van - de v^ste brug over den Rijn bij Arnhem, grootendëel®^ stopgezet. Ook de werken in den polder bij Mal buigen' (aan de overzijde van den Rijn) waar mettertijd „een nieuwe A^nilemathe woonwijk zal verrijkenA zijn grootendéels stópgezet. f Dp schipbrug te Hedel weggenomen. ^De Kon. *ed. Aut. Club meldt: De aanhouöende vorst n/aiakte het noódf^ zakelijk een gedeelte va'n de_ schipbrug te" te Hedej weg te nemen, zoodat de overtocht thans per'veerpont geschiedt. Stremming fc(j den tui Het plotseling strfenge winterweer bracht— te Looeduigien in den tuinbouw veel stag natie. De werkzaamheden op het land moes ten stop gezet worden, ,en dat terwijl npg volop in" den tuinbouw werk tei do^i is- Voor de kweekers met stook bedrijven' bfëngt het koude weer fiiets dan sohaiW. Om de jonge planten, welke thans reeds ln de kas sen uitgepoot staan,,; tjagen de vorót te be- edherm^j moet'men en n'^t gp^te De scheepvMri «p het Uawlmèer jjgt (tlL n» scheepvaart °P geheel süi. ln den atgeloopen nacht niets meer in of uitgegaan door de alui- Mleen bij Marken ligt nog een vaar- JJ in het ijs vast, 't welk geladen is met „rdsppelen- Drijfijs op Moezel en Main. U ingevolge van de strenge vorst heeft d! op de zijrivieren van den. Rijn reeds "L go daar drijhjs gevormd. Zoo o.a. op !T»ain bii Scliweinfurth, Wueraburg en jV, N0ok voor de Lahn en Neckar bestaat ._wr dat i?T den loop van den nacht Sriifijs zal worden gevormd. Gisteravond «s reeds ligt drijf ijk vefsohanan op de Moezel terwijl op verschillende plaateen I.K08 de oevers, waar de stroom niet al te «tig langs vloeit, randen ijs zich had- vastgezet. Ook op de Nahle is tfdhi drijf- Z'gezien Bij den zeer lagen waterstand heeft zich hier snel een ijsrand langs de oevers gevormd ln de nabijheid van de Drususbrug bij Bingen is deze ijsrand van weerszijden reeds dusdanig aangegroeid, dtt nog slechts een kleme vaargeul open ligt- Honderd en twintig schepen in het ijs. Volgens een telegram uit Leningrad zjjn tugJhen Kronstadt en leningrad ongeveer houdend stoomschepen tengevolge van het ita niet meer in starf.t op ejgen kracht naar Leningrad t'o varen. Een aantal ijsbrekers onder leiding vah dien ijsbreker Jerm&k ttsdht dè stoomschepen te bevrijden, doch het i werk vondert slechte langzaam, zoodat de regeering besloten heeft nog moei- ijsbre- kent te zenden om de schepen zoo spoedig mogelijk naar Leningrad te sleepen. Ja Engeland 5 menschen doodgevroren. De koudegolf in Engeland heeft tot du6" ïei 5 dooden geeischt. Ook in België eenige dooden De groote kou'de, die reeds sedert een, paar dagen over heej België heersoht maar vooral in htet Oosten van het land »eer nij pend is, bleef ook gisteren aanhouden. Om 7 uur 's ochtends wees de thermometer te Brussel nog 9 graden. Celsius onder het vriespunt In de Ardennen daalde het kwik op de hooge plateaux tot 14 graten ouder jiul Twee mannen die te Charleroi als toe schouwers gen voetbalwedstrijd bijwoonden, werden door een beroerte getroffen, Een hunner was onmiddellijk dood. De tweede is later in Jïet ziekenhuis overleden Ook elders blijken eenige personen op leeftijd h«t slachtoffer te zijn geworden van het bui tengewoon strenge tyéfnterweder Eerste slachtoffers van het Ijs. Twee jongens te Aalsmeer verdronken. Gistermiddag zijn op de Wasteinterplas- sen onder Aalsmeer twee jongens van om streeks negén jaar van de tuinarbeflders Kluinhaar en K'°k door het ijs gezakt en verdronken. X He Westeaniderplaseen zijn absoluut nog onbetrouwbaar, in verbynd met de zeer vteie zwakke plekken en wakken in het ijs. Zeventig middenstamdswoningen voor 1. De gemeenteraad van Leeuwarden heeft gistermiddag besloten de zeventig midden standswoningen van de coöperatieve vter. „Woningbouw" ten zuiden van den1 Harlin- geretraatweg over te nemen met alle lusten en lasten voor f' 1. De vereeniging is én- langs geliquideerd, omdat de exploitatie Vf»4e in 1921 met steun van rijk en ge meente gebouwde woningen in den ,latteten tijd niet nJkr. geheel naar wensdh ging ten gevolge van de concurrentie op de woning markt door den bouw van viele kleine miid- tojstandswoaiingen. Een gevolg van een en dat vele woningen van womng- w^Mjigen leeg staan en de gemeente het verhetrwmoof opvangen.. De gemeente garandeerde destijds rente en aflossing van een hypotheek, welke op 31 Decern her 1932 nog f 276.000 bedroeg. Door den trein gegrepén. Gistermorgen half elf is de 68-jarige land bouwer 8. Staenen uit «walmen bij Roer mond op den only»ankten overweg door een goederentrein, ®hiende uit,de richting Vaalo gegrepen en -op slag gedood. 8. kwam met kruiwagen van zijn woning, die ongeveer 3U0 metei- va» den ovlerweg is ge legen en ging naar den akker in de buurt. 8. werd c.a. 30 meter meegesleurd ah geheel 'farminkt Jamgs de spoorbaan opgenomen. Door een in de t^iurt zijnden man werd nog lagen 8. geroepen „Ras op, daar komt een trein", hetgeen hij vermoedelijk niet heeft gehoord. Het uitzicht is ter plaatse ruim .voldoende. RECHTZAKEN. STADSNIEUWS. GOUDA, 6 Dec. 1933. Het Ijsvermaak begonnen. De baan op StolwijkersluLs en de vijvers opengesteld. Hoewel gjisteven de baan op Stolwyker- sluis nog qiet officieel was opengesteld, is er toch zoowel gisterenmiddag als gisteren- avond al druk gereden. Het aantal liefheb- bers was zoo groot, dat het niet doenlyk bleek de ba&n geslote» te houden. ,Het veTd- ijs daar levert ook trouwens niet het min ste gevaar op. Vanmiddag is de u baan echter officieel opengesteld door de afd. Gouda van den Zuid-Holl. IJsbcmd, die ze keurig in orde heeft doen brengen. Met man en macht ia er aan gewerkt en alles is in het werk ge steld om hedenavond nog de baan behoorlijk te doen verlichten. Ze is dus voor alle leden toegankelijk op vertoon Van hun lidmaat schapskaart en voorts voor ieder, die zich van een dagkaart aan den ingang van de baan voorziet. Vandaag is men reeds begon-> nen met het uitzetten van een hardryders- bafin, waarop zoodra het gewenscht wordt geacht, wedstrijden zullen worden gehou- in. Ook elders in de stad kan thans het ijs vermaak beginnen. Het onderzoek heeft uit gewezen dat het ijs in de Burg. Martens- singel, de vijvers in het J>ark en de Malle- molensche Wei bij de Lazaruskade van vol doende sterkte is om te worden bereden, zoodat deze voor de schaatsenryders(sters) hedennamuidag zyn opengesteld. In de Singels, zoowel Fluweelensingél, Bleekerssingel als Kattensingel is het ijs nog niet sterk genoeg, ioodat deze. singels heden nog niet kunnen worden opengesteld. Het is dan ook met het oog op het daaraan verbonden gevaar, door de politie verboden deze singels te berijden of te betreden. Zoo dra het ijs de vereischte dikte heeft be reikt, zoodat gevaar voor ongelukken niq^ meer is te duchten, worden ook de smge.- grachten voor de schaatsenrijders open gesteld. ÓoeVeelsedon kolen* door de keteié 'jagen. ^teen wie nog wat wintèrgroeötón heeft te verhandelen, maakt' een goecte kans wat betere prijzen voor deze producten te b* x dingen. D« roofmoord in de Joan Maetsijyc Verst raat. Een beltonfef van ƒ300 uitgeloofd. Voor ae ontdekking van den dader. De officier van Justitie te 'siGravenhage boft een belooning uit, totaal van /"3C0, rit te keeren aan 'hem. ihaar of hen, die ^ftodaiyge inliQhUngien verschaft of ver-1 paffen, welke leiden tot dte opsporing, yhduding §n veroordeeling van den dader rin den roofmoor^, gepleegd op 2 December 1L 6p mevrouw H. in de Joan Maetsuyker- straat '56. SPORT EN WEDSTRIJDEN. WIELRENNEN- tagsche te Kemlén. lans -gaan Rausch^(uertgen B(i aanhoudende vorst de Us- wegen berijdbaar in den Ki'in- penerwaard, naar Rotterdam, naar Boskoop en Bodegraven. De sterke vorst der laatste dagen heeft het (js overal beduidend versterkt,, zoodat in 't algemeen kan worden aangenomen dat de smalle wateren overal met een voldoende yslaag zijn gedekt om te kunnen worden be- reden. De ijswegen in den Krimpenerwaard zon, naar'ons van goedingelichte zjjde wordt verzekerd, alle goed berijdbaar. Zooals steeds blijft het echter geraden de altgd noodige voorzichtigheid te betrachten, om dat steeds .de mogelijkheid bestaat dat er hoeken zijn wn»r 0 wind het voldoend dichtvriezen heeft verhinderd. Daarom JS het rijden bij avond op de ijsverkeerswegen niet zonder gevaar. v Wat de verbincjing naar Rotterdam aan gaat, blijkens de yt verschillende gemeen ten ingekomln berichten wordt overal ge reden. Rondom Nieuwerkerk a. d. IJssel is dc baan in de richting Gouda zoowel alsi in richting Rotterdam uitstotend. Hetzelfde geldt ten aanzien van de wegen in de rich ting Boskoop en Reeuwijk en, Bodegraven. Strenge koude. 1 Vuurpottpn oj) straat. Gedurende de dagen van strenge koude gisteren en-ook hfltfen zijn op de Markt, by de Kleiwegbrug en bij de Mallegatsluisi vuurpotten geplaatst, teneinde Regenen, die op straat moeten zijn, in de gelegenheid te stellen hun verkleumde haaien te" verwar- men. Zal de koude aanhouden? Met deze vraag houdt zich thans vrijwel een ieder bezig- Het Meteorologisch Ii^tituut te de Bildt, Slat hedenmorgen om inlichtingen werd ge vraagd, heeft medegedeeld /6é noodige re serve in acht te moeten riemen omtrent te verwachten vorst, daar in Noorwegen een plotselinge temperatuursverandering heeft plaats gegrepen- Van 6 graden beneden vriespunt is daar de thermometer plotse ling 12 graden boven het vriespunt geko- Het weerbericht van heden wijst er ook op dat de verwachting is dat de strenge- vorst-periode al ©én einde neemt. had de Sint het bestuur opgedragen de kin- 1 deren extra te tracteeren op lekkere choco lademelk en krentekoeken, en zelfs gezorgd I had dat ieder kind een zak met lekkers mee naar huis kon nemen. I De gevolgen van een aanrijding. uistdkmorgen vroeg is fti de peperstraat een 14-jarige jongen met een door hem be stuurde handkar tengevolge van een 'aan- rytung, op hét ijs terechtgekomen, riet «s begaf het en het gevolg was dat de jongen, Jansen genaamd, en wonende in de Vondel straat in minder dan geen tyd onder het ys verdween. Had een oude man die het on geluk zag gebeuren, niet luidkeels om hulp geroepen, dan zou het er ^rmoedelyk slecht met hem hebben uitgezien. De jongen werd door den itroopi onder het ijs voort- geschoven De stoker van de centrale ver warming van het postkantoor, het hulp geroep had gehoord, maakte terstond een flink gat in het ijs en slaagde erin den jon gen, toen deze zoover gedreven was, uit het koude water te halen. De jongen, die nog goed bij kennis wfcs, was bijna verstijfd van koude. Men bracht hem naar de stookplaats van het postkantoor, waar hij ook van droo- ge kleeren werd voorzien. Toen hy zich goed gewarmd had is de jongen per auto naar huis gebracht. De wagen is later opgetakeld. Een Standaard-Reglement voor Tentoonstellingen. Het bestuur van de Nederlandsche Ver- eenigingen voor ientoonstellingsbelamgen, tot wiens taak het onder meer behoort, be~- vorderlyk te zyn in het belang van de ge zonde ontwikkeling van het tentoonstellings- wezen hier te lande, heeft herhaaldelijk er varen, dat in tentoonsteüingsreglementen niet steeds voldoende rekening wordt gehou den met de rechten en verplichtingen van de verschillende categories, die by e«n tentoon stelling betrokken zyn. In verband hiermede heeft het bestuur van de Nederlandsche Vereeniging voor Ten- toonstellingsbelangen een standaard regle ment opgesteld, waarin zoowel de rechten ingen van ©en têntoonstellings- van de deelnemers en de leve- n tentoonstellingen in het oog zijn gehouden. Waar zoo dikwyls tentoonstellingen wor-( den aangekondigd, die slechts flit eeJl 00K" punt van winstbejag door onwaardige ele- UIT DEN OMTREK. en verplichtingen van éestuhr menten zyn georganiseerd en derhalve i handel en i bcna-fide handel en industrie afbreuk terwijl «j bovendien nog welklinkend,, na men dragen van autoriteiten, die te goeder trouw ritting i» het „aere-eomlté namen, zonder te informeeren haar de solvabiliteit van het comité zelf, verzoekt het bestuur van de Nederlandsche Vereeniging voor Tentoonstellingsbelangen belanghebbenden alvorens hun naam of medewerking aan een dergelyke onderneming te geven, m de qer- cte plaats iRichtingen aan het Secretariaat van voornoemde Vereeniging, Badhuisweg 145, te 's-Gravenhage in te winnen. Een verlichte ijsbaan. Naar wy vernemen zal b(j de Bad- en Zweipinrichting alhier, wanneer het ys be trouwbaar is een geheele verlichte baan komen. Per avond en per persoon zal slechts tien cents entrée worden geheven. De op brengst zal komen ten bate van het Zwem bad. L Vermoedelijk zal. dezer daften de baan feestelijk worden geopend waarbij de mu- ziekvereeniging alhier wellicht medewerking zal verleenen. UOSKOOP. N utsdepartement. Voor de véteeAiging „Plaatselijk Nut" al hier, zal a.s. Donderdagavond in hotel Klaassen optreden de heer L. W. Nyland uit Den Haag. „Sursum Corda". Onder leiding van de directeuren, de hee- ren H. Hoedenmaker en H. den Besten, heb ben de Zangvereenigingen „Sursum Corda" met afdeeling kinderkoor in de Geref. Kerk een zangavond gegeven, die als uitstekend is geslaagd. Medewerking werd verleend door mevr. T. Verduin^—van der Sluis, uit Den Haag, sopraan en de heer J. Erkelens uit Alphen, orgel en piano. Rij kspostspaarbank Gedurende de maand November vvferd in de Rijkspostspaarbank^ alhier ingelegd 11.574.90 en terugbetaald 11.203.84. Het laatste door de Spaarbank uitgegeven boek je draagt het nummer 5539. Burgerlijke Stand. ONDERTROUWD: W. C- den Braven en G. de Bruyn. GETROUWD: A. Geers, 30 j. en A. van Leeuwen, 24 j. GEBOREN: Cornelis Leonardus Mana, z. van C. Moerings en M. C. J- Roest. Pieter Cornelis, z. van W. F. L. Sachs en J. L. Goemans. Hendrik Nicolaas, z. van Reutes en A. W. v. Doorn. Henry Jan, z. van A. W. Lagerman en Gele van der Stam. Gijsbertus, 4 van KI. Bobeldyk en M. de Jong. Van den dftjk gera*kt. in den nacht van Zondag op Maandag is een luxe auto, waarin twee dames gezeten waren, komende uit de richting Haastrecht en op weg naar Rotterdam, verkeerd gere den naar Gouderak. Toen men deze gemeen te was gepasseerd, bemerkt men dat en wil de de auto keeren. Hierbij is deze vooruit van den hoogen IJsseldyk afgereden. Ge lukkig bleef de auto hangen tegen twee knotwilgen, waardoor zy niet in de rivier ging. Te ongeveer drie uur in den nacht werden de diypes in haar benarde positie aangetroffen. In een auto, geladen met var kens, die juist op weg wad naar Rotterdam zijn dg beide dameö naar hun woonplaats overgebracht. De beschadigde auto is later op den weg gehaald. Mishandeling van een chauffeur. Een verwarde vaak. Eenigen tijd geleden diende yoor den po litierechter te Rotterdam «au zaak tegen twee jongemannen, zekeren Th. van E. en C. L„ uit Gouda. Ze zouden mi3handel:ng hebben gepleegd. Omdat er getuigen niet v.aren verschenen, wem de zaak aangebon den tot gisteren. Gistermorgen diende zij opnieuw. Aanleiding was het één of andere ruzietje bij een tol. Eenige autouikilistan begrepen elkander niet. Opeens kwam Th. van E., die sprong op de treeplunx van een personenauto en mishandelde den chauffeur, zekeren Van Hezik. Het is niet waar, zei van E. gisterochtend. Ik heb wel op de treeplank gestaan, maar niet .om te mishandelen. Alles wat ik ge daan heb is: ik wou de handrem grijpen. Dht is onmogelijk, zei de politierech ter (die verstand heeft van auto's. Een handrem zit zóó, dat je die niet kunt berei ken door een raampje, wanneer de chauf feur op zijn plaats zit. De chauffeur heeft laatst pertinent verr klaard, d»t verd. Van E. (gekleed in een werkjas met blauwe broek) hem geslagen heeft. De tweede verdachte, L., was op de an dere treeplank gesprongen. Hy zou den ouden heer Van Hezik, die met zijn vrouw achterin de auto zat, uit den wagen hebbfi gesleurd, terwijl ze nog reed, en toen schan delijk hebben mishandeld. Maar hieromtrent liepen de getuigenverklaringen nogal uit een. De tolgaarder en nog eenige menschen, die van het geval getuigen waren geweest, waren er niet zeker van of L. wel werke lijk zich aan mishandeling had schuldig ge maakt. Er waren in het geheel drie mannen, die kwaad bedreven. Eén man in een werk jas (dat was van E.), een man in een bruine overall en nog een anderen man in een over all van blauwe kleur. Algemeen werd beweerd, dat „de lange in het blauw" den ouden Van Hezik had JU UC6 UlOU" "v.. mishandeld. Verd. bezat een bruine overall Overeenkomstig den eisch van nw. Hoef- felmans sprak de politierechter L. vrij. De eerste verdachte, Th. van E., werd veroor deeld tot 3 maanden gevangenisstraf. - dén kop. 8ij de neutralisatie van "hedenmorgen 6 uur waren 1(8 uur gereden en aifgeloyd è495 *LM. De stoad luidde: L Rafuaoh—Huertgon' 1» punten. <>P 1 .ronde: Schön—GöbeJ 334 p. ;v3. Vjnenburg—Wals 318 p.4. Ohariier-Ippen ^P-; 5. Broocarido—Guimbretière 202 p; Op 2 ronden 6 Zims—.Klister 125 p Op 3 ronden 7. SiegelTh i er bach 166 p a Kihan—VopjM ^02 p ronden9. Oszmella—Schorn 105 p. Hinderwet. Burgemeester en Wethouders brengen ter algemeene kemüs, dat op de Secretarie ter visie is gelegd een verzoek met bijlagen van de N.V. Bataafsche Import Maatschap pij te 's-Gravenhage, om vergunning tot het oprichten van een benzinetank-installa tie met bovengrondsche aftapinrichting in het perceel, gelegen Gouwe no. 79, kar dastraal bekend sectie D No. 2938. Voorts, dat' op Dinsdag 19 Decembere 1933, des namiddags ten 2 ure op het Raadhuis ge legenheid is om bezwaren tegen de ge vraagde vergunning in fe brengen en dat gedurehd^drie dagen vóór dien -dag op dq Secretarie der gemeente van ter zake inge komen schriflturen kan worden kennis ge nomen. a. A rv u ioimeny. Reserve Clignet.. Sint Nicolaaa op bezoek --bü-ile Neutrale Kindervoeding. De kinderen die eiken dag in een der lo kalen van de v.m. kazerne ajcb scharen orf den disch voor hen gereed gfcnankt door «e Neutrale Kindervoeding, hebben gisteren een1 heerlijÜkfeest gevierd. Immers Sint Ni- colaas wnoïteidie maaltijd bij en dank «ij dc mildey^ven van enkele et^genooten, Goudache Bond van Dilettanten. Men verzoekt ons mede te deelen dat de gecombineerde^ditvoering ten bate van de vereeniging Neutrale Kindervoeding op 9 December eA. niet in de zaal „Concordia doch in Be zaal „Kunstmin" der Sociëteit „Ons Genoegen" zal plaats vinden. Ook de generale repitie op Vrijdag 8 Dec: zal in de zaal Kunstmin worden gehouden. Pofltduivententoonetelling. De Goudsche Verzendings- en Concours- bond organiseert bij gelegenheid van zpn éen-jarig bestaan op Zaterdag 13 en Zondag 14 Jan. a.s. een postduivuntentooiurteUmg. Do klasse-indeeling is als volgt: Vliutklaase: 1. Oude doffers van 109—309 K.M.; 2. idem, van 350—660 K.M.; 3. idem van 700 K.M. en hoogen Agate 100-aOO K.M.; 6. idem K.M., 6. idem van 700 K.M. «iHB&er; .7. jonge doffers van 100~150«K.M.; 8. idem van 150 —300 K.M.; 9. jonge duiven van 10O—160 K.M.; 10. idem van 160—300 K.M. Vliegtype-klasse: 11. oude doffers: 12- jongs doffers: 13. nude duiven; 14. -jonge duiven. Schoonheideklasse: 16. oude doffere; 10. oude dip ven; jonge doffers; lSMÉpigc duiven. xj De inschrijving is opengesteld tot Zater dag 30 December a*, by den secretaris J. Koogerdyk, ToUensstraat «455. Er zal" door bekwame keurnveestera worden gekeurd. 6 Dec. 8 uur gebouw Daniël Cursus E.H.B., leider Dr. A. Montaghe. 8 Dec. Goudsejie Reddingsbrigade. Medische cursus%oor dames en heeren onder leiding van Dr. J. iff in gebouw „Blauwe Kruie Westhaven, 8 uur. 13 Dee. 8 uur gebouw Qpniël Cursus r-.H-c B.O. leider Dr. C. v. Elk. 13 Dec,, NieuwS Schouwburg. Toieede Nute- avond. Bioscoopvoorstelling door ue Schouwburg-Bioücoop. 14 Dec., 8 'uur.. Réupie. Muzikale Kring. Concert door. Andries Rodenbdrg (viool) „n Felix de Notal (piano). 18 Dec. 7% uur Sttdhuis Raadzaal, Gemem- 27 Dec 8 uur glbouw Daniël Cursws E.H. B.O. jeider Dr. J Bik 'RADIONIEUWS Programma voor heden. Hilversum: 5.30 Gramofoon; 6.- Concert door de Flierefluiters en Zang; R.V. U 6.30 H. Ch. G. J. van de Mandere over „De primaire, dus politieke taak van den Volkenbond en hoe deze tot dusver kon wor- deri uitgeoefend"; V.A.R.A. 7.- Orgelspel; 7.20 Garmt Stuiveling over „Wat het kapi talisme thans meer in het bijzonder aan economische en cultureele wanorde heeft gebracht en waarom thans het herstel op kapitalistische basis nog is bemoeilijkt l 7.10 Zang;-7.68 S.O.S.uberkhten; 8.— Coa- 1 eert door het V.A.R-A.-Orkest; 8.30 Opvoe ring van „De Machten"; 9.16 Vervolg Con cert; 10.— Nieuwsberichten en Varia; 10.16 Vervolg Concert; 11.— Gramofoon. 1 Huizen: 6Kinderuurtje; 6.— Land- bouwhalfuurtje. Eenigis; practische voeder- 1 omtsoenen door P. Tillema; 6.30 OnderwUs- fonds voor de Binnenvaart; 7.15 Nieuwsbe richten; 7.30-8 L. 3. de Hoog over „De druif inliet verleden"; 8.— Zangavond door het Volkszangkoos der Haagsche afdeeling van de Ned. Ver.'van den Volkszang; 9.— Raden S. Nimpoeno over „De positie der Javaansche vrouw"; 9.30 Vervolg Zang avond; 10.Nieuwsberichten; 10-3911-80 Gramofoon. De roofmoord in de Joan MaetsuykerstraaL In verband met den roofmoord op Mevf H. in de Maetsuyckerstraat te Den Hai.g, welk drama zooals men weet Zaterdagoch tend tusschen half negen en half elf is ge schied, vernemen wy dat de bewaarder van *de rijwielstalling nast het Staatsspoor sta tion ter kennis van de politie heeft gebraciit dat zich Zaterdagochtend 8 uur een jonge; man bij hem heeft vervoegd om een rijwiel in bewaring te géven. De jongeman had ecu grauwkleurige doos afmeting ongeveer ö- bij 35 c.M. bij zich, welke doos hij onder den arm droeg. Hij verzocht den rijwielbe waarder de fiets niet te ver weg te zetten, want hij zou gauw terug komen. Tevens in formeerde hij of de johan Mactsuycker- straatverwegwas. De rflwielbewaarder wees den jongeman de richting en zeide o.a. dat de bedoelde straat achter de laan van N.O. Indië was, daaraan toevoegend, dat deze nog wel een eind uit de buurt was. Dafcop verwijderde de jongeman zich met^dd^um, onder den arm. Te kwart voor elf kwal.n d- jonge-man terug om zijn Hete te balen. Hu had de doos toen, weder bij zich. Na de fiets in ontvangst te hebben ï»omen,is de jon geman in de richting van de Runstraat weg gereden wisselkoersen. 5 Dec- D®0 Officieel. Londen Berlijn Parijft Brussel Zwitserland Kopenhagen Stockholm, Oslo New-York 8.174 59.26 9.724 34.55 4814 36 55 42.20 41.10 Praag Madrid Milaan Prolongatie 1 de vroeg* 464e NED. 3TTAATSLOTERIJ. 2e klasse. Trekking up Dinadag 5 Dcc. Hooge p^zen: ƒ1000.—: 15706 ƒ400.— 801 1 Pryzen van 30. .307 764 872 960 1234 1854 1559 1667 1693 1766 2062 2332 2687 2828 3151 3179 3505 3506, 3729 4098 4204 4612 4569 4860J 49Ü8 5498 6276 64,0 6487 6489 6544 6960 7059 7141 7398 7828 7839 7843 8314 8564 8619 5952 9242' 9284 '9393 9380 9888'9891 9988 1130(4 11969 12244 12377 1279? 14063 19299 1441S 14432 '5649 168(8 16283 16654 17612 17709 1M21 18247 18611 188! 19691 201' Apotheken. De apotijeek van den heer B. A. Dec. Werthaven 14. fs= tpt en met 8 »ec., bene- vona den daarop volgenden nadm, 's a vopd» na 8 uur geopend (dee paohte echter ..alleen voor recept» 9500 9ö4i 0705 11453 11548 1194» kr,94 13811 13939 6671 14770 16386 6810 17113 17349 :8380 18435186*8 J Ikmi Adam - l 18787 19179 19569 19677 19629 3 20145 20190 „204Q4 20450 20505 Kaasmarkt ^Toerden. 6 Dec.. Aangevoerd 242 parijen. Prb- z«b: le Rw. m. r.m. 25-27, 2e kW. m. r.fn. f 22—24. Handel matig. 9tfH 54.56è 48.124 36.15' 41.75 40.65 1.57 fiet-o^ftcfleel. 7.3+4 738 20.35 20.35 13.10 «li tf Op de Ainet^d^ê"^ vcr- moedelijk tengevolge van de Air waSdbijntijk te zoakfn in de Ïütïtoh'tan over een rubberredtrtotie met wofdon beoordeeld. De mbberaan- ■HliopS dan ook terug. Philips open- dein op 6 pet. hooger, doch een groot ge deelte vkn het avena ging weer veirlor matig met lagere koersen voor Deli-Batavia. I Petroleumwaiarden trokken we. aa.n al kon héthoogste^s^utet behouden blijven. Nederlandache ateatafondean luier. RADIO-TELEGRAFISCH WEERBERItlB1 Hoogste stand 772 6 te Thorshaven. Laagste stond 764.6 le Mjuuel Vmwartiting Zwakke vertuidarl.ken wind Nevelig tot zwaar bewolkt, wellicht eenige Bn»euw. Temporatitor om liet vr,KI' punt in het noordenpigr het zuiden inatigk - t«t voiat.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1933 | | pagina 2