GROOT VERKOOPS -
ONDERZOEK
w
rtnr;rfe,nrioTr
adTasia»—
f
Hulp van
Fifty-Fifty rookers
wordt ruim beloond.
RUIME BELOONING
-
Uinnenlan
H®NIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor IOcL
-J
berkenwoudejF
goudbrak.
Laatste Bericht er..
draaDlooze dienst
Beurs van Amsterdam.
marktberichten^
I
ter aarde bea^eld,ep datap dif lot een prijs
zou -zijn gevallen.
De nagelaten betrekkingen van dezen boer
hebben opgraving van het lijk verzocht. Men
weet noaniet of le toestemming zal worden
verleend:
VEKEENIGDE STATEN,
Lindbergh gestart voor den tocht over den
Atlantische» Oceaan.
Uit Bathurst wordt gemeld dat Lind
bergh in den aigeloópen nacht ont 2 uur
met zijn één-motorig Locahead wa^ervlieg
is gestart om over de zuidelijke route van
den Atlantisehen Oceaan naar Natal in
rirazilië te vliegen. De weerberichten zijrt
zeer gunstig. Het was vannacht een tropi
sche maannacht, mjït volle maan en zwakke
wind over den Oceaan.
ie Pernambuco,«êNatal en Fort' Aleza zyn
voorbereidingen getroffen om het echtpaar
te kunnen ontva.vgen. Het staat nog niet
vast of Lindbergh een tusaehenlanding zal
maken op'het in den Oceaan gestationeerde
Dilitsche vliegstation Weatfalen.
Het einde der prohibitie.
D4 Vereenigue Maten na dertien jaar
weer nat.
in de Vereenigoe Staten zyn gisteren de
ioustelykhedeh begonnen ter eere van de af
schaffing van het drankverbod. In Utah, ue
laatste staat die rtog aan de 36 ontbrak die
tot ratificatie moesten overgaan om het
int op de grondwet, waarin het
ilverbod is beucjiaamd, als geannuiee.d
in, is 'gisteren de ratificat.e af-
ikomen.
Vanaf gisteren mag dus in Amerika weer
alcohol geschonken worden, de z.g. Voll-
stead-wet heeft door dezoNlaatste ratificatie
_^n gelfligheid^fVerloren.
Dertien jaar lang heeft def nationale pro
hibitie geduurd, toch zal alleen in» een, 19-tal
staten terstond vryeiyK mogeh worden ger
tapt, maar in een zestiental, die voor 't
nieerendeel in t Zuiden en Ridden-Westen
liggen, wordt het alcoholgenot pas moga-
lyk, zoodr^a de parlementen de tot dusver
geldige verboden hebben 'opgeheven, het
geen te verwachten is. De dertien overige
Btaten, waarvan er eveneens vele in het
Zuiden liggen, hebben mdertyd het drank
verbod >n hun grondwet opgenomen' en
moeten nu speciale maatregelen treffen om
deze bepalingen op wettel yke wyze buiten
werking te stenen. .De beide eenige staten,
die zich tofc dusver definitief voor de hand
having ydn 'x .verbod als ieen nationale in-
stelling hebben uitgesproken, zyn Noord- en
Zuid-Carolina
De afmuleering van bet
maakt een einde aan een
vak in de Ameril
Van 1920 tot December 1!
rikpansche regeèrmg zicli
nen om het volk» tot nuchi
den. Zy was, aanden anderen kant ev<
getuige van een buitensporige Corruptie en
een ongelooflijk aantal misdaden. Hei.
„edele experiment", zooals president Hoo
ver de prohibitie heeft genoemd, heeft zeer
ohedefe gevolgen gehad. In de Amerikaan
sche cultuur- en zedengeschiedenia zal dit#
tijdvak stellig eenmaal vermeld Worden als
de tijd der „racketeers" en „gangsters".
Alen wilde den arbeidenden burger en voor-
J al de jeugd besthermen tegen de vefzoekin-
J gen der publiek^aloons. In plaatte van'ech-
ter den alcohol te verbanden, gaf men het
1 aanzijn aan ejen illegitiem carnaval. De
speakeasjes schoten als paddenstoelen uit
de-ji grod; New-¥ork alleen bezat ter meer
dan dertigduizend. De misdaad werkten
deze inrichtingen qp ontstellende wijze in
de hand* Een ,New-Yorksche medewerker
der Fr/Ztg. maakt de opmerking, dat- d<\
jeujjÉf/die vroeger nauwelijks had gedron-
spoedig als ""Iets sportiefs be-
scjïopwde de wet te overtreden-.. Men -droeg
de drankflesch in den zak, wannéér mén
ging dansen of een amusementsinrichting
bezocht. Het werd weldrk als „smart^
schouwd de speakeasies tè^^bezQpkteöfln de
olaats der „oude nette lokaloliskv^mien deN
flight-clubs" met hun wilde oblieën, syn
thetische gin en hun dronken jazz-muziek.
De burger stelde algemeen vast, dat een
cqntrole der alcoholsntokkelary volkomen
omhogelijk bleek te zyn. Hy zag hoe de
isdaad haar hoofd telkens sch^amteloozer
irutaler omhoog stak. Weldra werden
amen <jer groote bootlpggers dagelijks,
Ji. geheel het land gehoord. Hun droe've
,roemi drong tot ver over de grenzen der
Vereenigde Stateft door Al Capone en Jack
Diamond met hun 'machinegeweren en
moordpartijen hebben op den prohibitie-
Ui d gewoonweg hun stempel gedrukjt.
Nu het drankverbod opgeheven is, neemt
meir echter aan, dat de overheden der ver-
schUlénde stateneerVoof zullen zorgen^ dat i
het alcoholgebruik meer «of minder wordt 1
geregeld.
kwaardig tyd-
vig mge span
I
K
eterdamsch hotel, heelt in een interview
mot een mutagen woordlger van Nya Daglwt
Allehanda vastgesteld, dat hot aantal Z.,
den, dat een bezoek aan Nederland brenet
voortdurend toeneemt. Het aantal Zweed,
scha gasten, dat «ja hotel bezocht,
den tijd van 3 jaar van 600 tot l£ai toeae-
nomen. Ook Stenaka Dsgbladet heeft een
interview gehad met een bekend Nederlan-
der over het tounstenverkeer en merkt in
de inleiding op. dat Nederland een pretti*
land is, waar de Zweed de. reinheid en goe
de orde vindt, waaraan hij thuis gewoon a
en waar de kunstwerken, de bloemen m d(,
grachftn die bezoekers aantrokken Ook Ne
derlanders kr
Met het doel dm de waarde van de verschillende distributiemiddelen ia
Holland te onderzoeken, heeft de Verkooporganisatie van de fabrikanten het
denkbeeld opgevat, om het boven afgebeeld Dollarteekea fin diverse
kleuren can te brengen op verschillende 3/< ets. Fifty Fifty sigaretten, die in ge
heel Nederland meer en meer verkocht worden.
Ten einde dit onderzoek te doen slagen moet. iedere met een f
0-merkte Fifty Fifty sigaret zoo spoedig mogelijk bi} ons terugkomen, met opgave
van datum v.-^i verkoop aan het publiek.
lelijk,
I
i De fabrikanten verzoeken een ieder van hun geachte clientèle
ken met het bereiken vati hun doel behulpzaam te willen zijn. U tyChoeft
anders te doen dan elke, door U in Uw pakje Fifty Fifty sigaretten gevonden
speciaal bedrukte sigaret per brief in te zenden aan: Goodwin 6 Co., Postbus 2,
Amsterdam Noord en daarbij te vermelden Uw naam en adres, «lfwiedr -1
en adres van Uw winkelier en datum van koop. U ontvangt dan voor Uw moeite een
breeding en bochtverbetfering'te eerder noo
dig maken, meer overeenkomstig die gevol
gen worden belast.
Voor vrachtauto's is aanvankelyk gezocht
naar een systeem, waarbij het laadvermo
gen een grooter gewicht ip de schaal,zou
leggen. Een belastinggrondslag naar het
iaadgewicht brengt echterde toepassing
groote bezwaren mede en blykt voorshands
niqt noodig, indien by toeneming v^,het
eigen gewicht de belastinggrondslag eenige
progressie vertoont. Deze progressie is dan,
zoo gekozen, dat voor wagens met verschil
lend Iaadgewicht een belasting zal worden
betaald, welke, 'i/idien men deze omslaat
per eigen gewicht en gemiddelde lad ng, per
ICO kilogram ongeveer dezelfde i^ö^j het
tot dusverre' bestaande stelsel nam fiezé
eenheidsbelasting af, naarmate het laadge
wicht grooter werd.
Ook de motorrijtuigen op twee wielen met
duozit enèpet zijspan vragen' meer van den
weg dan zQleen uit hun gewicht zou volgen,
liet Wordt daarom meer in overeenstem
ming geacht met de eischen, welker zy aatf
Aien weg doen stellen, indien zy zwaarder
dan vborheen wórden bdliSfc. r'
Tot (fusver werden tractoren en.aanhang,
wagens door de toepassing def oude wet(
zeer bevoordeeld tegenover vrachtauto's,
terwijl zy juist de meeste fuimte op den wfg
vragen ep op* smalle wegen het moeilijkst
voorbij te rijden zyn. Aan deze ongelijkheid
wordt een eind& gemaakt volgens het ont
werp. Opleggers en aanhangwagens worden
beide als Vrachtauto's'belast.
Ook de rij wielen/ veroorzaken schade a»n
100 K.G. boven 2000 K.G.; boven 3000 tot
en niet 4000 K.G. 300, benevens lS voor
elke 100 K.G. boven 3000 K.G.; boven 4000
tot en met 5000 K.G. 420ibénevens 13
voor elke 100 K.G. boVten 4(Wft K.G.; boven
5004 tot en met 6000 K.G. 550, benevens
14^ voor elke 100 K.G. boven 5000 K.G.;
meer dan 6000 K.G. 690, benevens 15
voor elke 100 ,K.G. boven 6000 K.G.
De belasting voor een mh tor rijtuig op
twee wielen wordt verhoogd; indien het is
ingericht voor het veiwojWtfan meer twn één
pjrsoop, met 5, en inWen door middel van
pat motorrijtuig een rij- of Voertuig of zij
span wordt voortbewogen, met jfel?.50.
Nederland trekt de aandacht.
Groote belangstelling der Zwedein.
Levende handelsrelaties en toeneyiiiig
van 't wede^zjjdsch vreemdelingen
verkeer.
De Stockholmadhe correspondent van het
H.N. meldt:
Die belangstelling, welke het Zweedsche
volk heeft voor de ontwikkeling van de be
trekkingen en de samonwerking met Neder
land, zoowel op het gebied van den handel
als van het 'toeristenverkeer, blijat, herhaal
delijk op verschillende wijzen. He Zweed-
^cüie bladen bevatten 'herhaaldelijk sypipa-
tlhleke artikelen over Nedierlan
Aan de Memorier van Toelichting ontlee-
wy:
Commissie van advies.
De regeering zal zich, voor de ordening
van h<jt verkeer, daarmede zij zich voorstelt1
del, iijini-cultuur en zijn natuur. Zweedsche'
lianidelfliieüen, exporteurs, impo'rteuxs en
fabrikanten doen -voortdurend pogingen om
de wederzijdsdhe handelsbetrekkingen tot
grootere ontwikkeling te brengen. Een feit
j van groote beteekenis, (waarop meer dan
iet bekwamgfi spoed te beginnen laten bij
staan door een commissie van advies, die eens de aandacht is gevestigd, is dat Neder-
maatregelen tffoet voorbereiden en op de I land Zweden dezelfde beginselen volgen,
n steeds grooteren getale
naar Zweden, wat zeer op prijs wordt ge.
steld. Een groot hotel te Karlstad ui de pro.
vincie Wdhiiand meldt b.v., dat het fcroop
ste aantal van d^ buitenlandsciie gasten Ne
derlanders Zijn. die klaarblijkelijk itha
Wernland komen, daartoe aangetrokken
door de varf Helma Lagerlöf.
D« vorw sn de werkverschaffingen.
Naar uien het Uorr. Bureau van de
meest bevoegde zijde bericht, zulten de ge-
meentebesturen dezer dagen een med«aee.
Hng ontvangen, dat het Kijk zioli. evenals
verleden jaar, onder zekere voorwaarden
bereid verklaart, bij te dragen in de uitkee-
ring, welke de gemeenten geven aan hen
due wegens de ingevallen vorst -hun arbeid
bij de gesubsidieerde werkverschaffingen
niet kunnen verrichten.
Officieele gegevens der Crbis.
Zuivelcentrale.
Officieele gegevens dei Cnsis-Zuivel-Cecr
trale voor de week van 3 Dee^mber' tot
met 9 December Ï933.
Boter.
De prijs van liet boternserk bedraagt 100
ets. per K-G.^
Aan de C. Z. C. is per boteriuerk voor
1 K G. na aftrek van de uitkeering 41.2 ets
te betalen.
De Leeuwarder botomoteeiing bedrdbg
op Vrijdag 1 Dec. 19», «tets. per K.G.
De binneniandsche groothamdelspnjB voor
Versohe boter 160 ets.
Kam.
De toeslag voor volvette boerenkaas be
draagt 7 0 cts- per K.G.
Industriemelk.
V® uitkeering bedraagt 2.24 ets. per K.G.
melk met een vetgehalte van 3.20 of ,wel
per K.G. melkvet 70 ets. Wordt üit 100
melk met 3.20 vQt 3.6 K.G. boter verkre
gen, dan zal de uitkeering daarop 3.6
<0.566 - (U, per 100 K.G. bedragey.
Consumptiemelk.
De door de CC. vastgestelde, af bber-
yT>r ijzen voor taxe melk op
gekooht, bedra&n 6j, 6j
liter voor de verschillende
ue uoor oe hjp.
derij geidende^rij
egeenngsconèract j
en 6J ets. ter lite
soorten.
Uitvoering ervan moqfc toezien. Het ligt in
het voornemen, in deze commissie te
noemen de hoofdambtenaten van het mi
nisterie van' Waterstaat, die by de verzor
ging van het verkeer betrokken zyn en zich
pi eer in het bijzonder bezig houden met het
verkeer over het water, over de 'landwegen,
dq hedryfsuitkomsten der bestaande
voermiddelen. Het i^dus biltfjk, dat zy door
cen kleine verhoogin^ d«r rywielbelasting,
welke eerst 1 Augustus 1934 zal ingaan,
.zuilen bijdragen Apfhet dekken van het te
kort op het Verkeersfonds. De belasting
wordt vate 2.50,'op 3.per jaar gebracht.
TeJÉhcht wordt dat de teiasting 9 rpillioen
zal opbrengen.
Blykens het voorgestelde art. van het
ontwerp zal de motorrijtuigenbelasting voor
vbljaar bedragen:
over dd spoor, en
lucht, den ferteggnv
ner Neueri^ndscfie i
op twee of drie
kgen-gewicht eii^t meer
K.G. liïO; boven 60 tot
27; boveri 120 tjot en met
i 600 K.G. per 100 K.G.
UtPig op meer^ dan.
Lt voor bet
pet. 100
i minste
Wijziging in de belasting op motors
rijtuigen.
De instelling van een Verkeersfonds.
^Thgevolge een by de Tweede Kamer inge-
diei#kwet9ontwerp tot het instellen van een
verk$w*s$W)d8, wgrden de volgende •yjjzigin-*'
gen inlde Wjasting op motorrijtuigen 'vf
gesteld'
ingevolge' ^werp züllen rijwii
met" aanhangmotoren den vervolge beli
worden als motorrywieleiu -
Van de belasting y^h persope.nauf
wordt de grondslag van 6 op 8 gebi^ch^
Voor autobussen van 8 op 10, doch bo
vendien wordt een bdlastjaig geljeven «per
zitplaats (die van de» bestuurder niet mede-
geteld), waardoor de autobyssen van zeCr
gróote afmetingen, welke het verkeer' op
de^veg bemoeilyken^h daardoor wegver-
een
a. %>or een
wiek^i: indien
be^fgt dan i
en met; 120" K.G
500 K.G. 40;
gen gewicht
b. yoor een njotorrijt
'drie wielen en ingericht
van niét meèr dan -zes
stuurder daaronder niet
K.G. eigen gewicht 8," doch
64;
c. voor een motorrijtuig op meer dan
drie wielen en kjgericht voor het vervoer
van meer dan zes'personen^den bestuurder
daaronder niet begrepen, per 100 K.G. aigen
gewicht 10; k
en daarboven, indien het rijtuig is inge
richt voor het vervoer van hfet pieer 'dan
•tien personen, 2.50 per .zitplaats; meer dan
tien personen en niet meer dan "20 personen
25, beneyens f per zitplaats boven tieh(>
^meer dan 20 en niet meer dan 30 personen
5&, benevens 3.50 per- zitplaats boven
twintig; meer dan *0 en rtfct «eer dan 40
personen 90, benevens 4/per4 zitplaats
boven dertig; meer dan 40 pérsonen 130,
benevens 4.5d per zitplaats/moven veertig;
j d. voor een motorrijtuig op v meer dan
drie wielen, ni#t valtende ond* deVi?chry-
irihg^van de, létters b en c, indien het eigen
gewicht bedraagt niet Vieer d^n 1000 'K.G.,
I%r i00 K.G.digen ghvsfcht'/"9, doch ten
miriste 72; bovten f0G0\^4 tot en met
2000 K,G. 90, benevens 10 v^of elke lOt)
K.G. boven 1000 K.G.; boven 2000' tot en
met 3000 K.G. 190, benevens li voor elke
iwoordiger van de dirèctie
spoorwegen, een van dén
«dyister van financiën en eptf van het bedryf
der posteryen, telegrafie en telefonie; 1
Déze commissie zal zoo noodig verkeers
ondernemingen moeten kunnen dwingen, 1
•haar'in te lfchten omtrent het beheer, jde
exploitatie en de werking dier ondernemin
gen.
j BU 'alle .maatregelen inzake het verkeer
zal de Minister van Waterstaat zich verder
iïïfede laten leiden door de financieele gevol-
gefr v<ipr de Kyksbegrooting. Nam men geen
wat betreh de handelspolitiek. Beide lan
den wensohten geen extremistische nationa
listische politiek en zoo weinig mogelijk, b#-
nienngen voor den buitenlanfWchen
and al. De handelsbeweging tussdhen beide
iden verdient daarom wel belangstelling.
IA dit, 'opzicht wijken de Naderlaffdsche en
de S^eedsche officieele statistiieken, wel
eenigezins» van elkaar af. Volgens de
Zweod&ohe statik|iek bedroeg de uitvoer van
Zweden naar HoilandWin 1932 J1.9 millioen
kronen en de invoer uSyNedm-land 47 mil
lioen kronen, zoodtet er een saldo van smet
minder dafa 15.X mllliden kroneti ten gunste
van Ne«jgüand Hl. Bij de Zweedsche mvoer-
cijfers zijn-natuurlijk de vrachtkosten inbe
grepen, doch fcelfs als men. rekenin'g houdt
met dtez® vrachtkosten, krijgt men uit
Zweedsche
Z'
kosten, krijgt mei
itiek den injïruk.
De afdraclit voor in consymptje gebraoli-
te buiten taxe melk i» vastgesteld op 2 ets.
per liter% f
7gEMENGD rNIEUWS,
Vorst en IJs.
t Marken grisoleerd.
De Gouwzee tusschen Marken en Monm-
kendani is dicht gevroren.
De postboot,/die gistermorgen om 5J uurv
van Maxken haar Monnikendam was ver
trokken, kon eerst tegen 9 uur Monniken
dam bereiken, na een harden strijd tegen
liet ijs. Om 10 uur. werd weer vertrokken
niet aan boo|g| de post 011 eenige paseagm»,
dan zou *et ver
keer aijn het Ryk irf 1934 kosten
66.142,365, te kwyten uit Ven ge'
dienst, en 16.453.15b uit den kapifhal-
dienst ln de miljoenennota heeft^e minis- 1
^ei van financiën uiteengezet, dat in dezen J
toestand giet- kan worden berust en dat de
instelling van'het verkeersfonds de gpïegexi-
heid moet bieden, dg verkeerskosten mét
32.5 mihoen te vepinderen. Een der mid- 1
meest Markers. Uren heeft de boot met <k
elementen* geworsteld, dóch 't mocht de
boot niet* gelukken htet eilom^te bereikten.
Men had een ïjsvlet meegenoften en aood-
geöwongpn raoeslen de passagiers per ij|vi«t
terugke,eren. Omstreeks 4 uur 's middags
kwamen ze bij Katwoude onder Monniken
dom aan land." De 'postboot keerde ©van-
eens terug en ligt nu bij Katwoude inge
vroren.
Het ijs is nog niet betrouwbaar genoeg,
om via het ijsMarken te bereiken. Het
eiland figt dan dok thans geïsoleerd.
De verbinding met Schiermonnikoog,
in, verband mej, den hevlgen Oostenwind
>n in Holland veel.be- hel ve'»*ar'jliis >beeft de njksveelbool
langrijke.- rijn dan de urtvoer naar NeS j <ten lanJ'D««iam gMtereo niet kn"nen
land. De NóderlandBche slatietielr van den lelkei1' boot iF nu Auidwfietelijlie
buitenlabdschen handel nfcldt d»arente«en ^d. Me^ een vlet «erden
.rt naar Zweden in 1932 te, waarde mJ*,a"?leTs1 nm'
In Vhrband met een en ander
testuur van het Christelijk Vi
delen hiertoe is de genoemde hoogere» .hef
fing van de rrwtorrij tuigenbelasting (de
vroegere wegenbelasting) en vanvde rywiel
belasting ten bedrage van 9 millioen. Op
welke wjjze de rest van de 32.5 millioen zal
worden gevonden, ^al bij de begrooting van
het verkeersfonds, by welkfer indiening
tevens de beg rooting,en vanwaterstaat en
vjC het wegenfondé zullen worden gewy-
m: worden4 uiteengezet.
De regeering ziet geen aanleiding de pro
vinciën te doen deelen, ip.de opbnengst van
6e belastingverhoogingen.
Bruggenbouw buiten het Ver
keersfonds.
By de vaststelling van het bedrag voor
„-..(r^nferbetering wjsédt geen rekening ge
houden met uitgaven voor den bouw, van
bruggen over de groote rivieren, pe regee
ring a«ht\ het nationale belang van de ver*
bindijig vfcn het noorden en zuiden
lands' zefb gewichtig, dat zd voornemens
deze in elk\geval zpo prachtig mogelijk
voort te jetten. De iqzichtfen betreffende dn
coördinatie van het verkeer zfclleh echter
nülioen gulden, terwijl de invu™
■Pi 17.9 millioen gulden bere- i
jtond iwordt.'zoodat ,yr een "saldo ten gunste
van Zwieden v|jnf 3.8 millioen gulden zou
zijn. (Hiérbij moet rekening worden gehou
den, dat 6e Néderlandsche, uitvoercijfers
gebaseerd zijn op de tobjp^arde, d.w.z., dat
daarin de vracht- ojrverschepingpkosteni
niet begrepen' zijn, terwijl de invoer bere
kend is naar de cif-prijzen', waarin de
vrachtkoeteni enz. wel berekend zijn. Houdt
men hiermede rekening, dam kan nten tot
de gevolgtrekking geraken, dat de handels-
vbalany tusschan Nederland en Ziyeden féiv
telijfe vrijwel ln evenwicht is. Het', vgp&m
tussdheh de Nederlandsohe en de Zweedsche
cijfers is 'daarom waarschijnlijk yie* zoo
groot, ais dit op het eerste gezicht sJhijmt
en waarsoliijnlijk "is £r. zielfs een saldc\ tan,
gunste van' Nederland. Uit de cijfi
de hamdelsstatiptièkén der laatste jaren ver-
^krijgt, men verder den indruk, ttat deze
nksilplsbeweging mefer en meer ten
gunste van Nederland ontwikkelt. Daarom
wijst mén er op, dat er voor Nederland geen
aanleiding bestaal, om den* invQyr'uit Zwe
den te beperken, terwijl men in Zweden
den handej miet Nederland, zoowel wat be
treft den. fan- als «den uitvoer zooveel moge
lijk wenseht te» ontwikkelen/ als dit in, het
verleden, het geval is geweest.
Een .ander bevredigend verschijnsel voor
ing tus&ohe'n éièide landen is de
An het wederzijdsche vreerpde-
De grooteZweedsche-bladen
naar het eiland gebracht.
het
finkneiermg van de»bo|uw der brmjjpen bracht oVe, de barienawaardlghalan van
1f 1 J Nederland, rd»|gelegenheden enz. Dr. J.
Ellm het met ,wenschelijk Dinsdag 5 Dec.
cen vijftigtal kinderen te latpn vertrekken.
Besloten is gunstiger weersomstandigheden
af te Waohten.
D« werken Xin de Rijnbrug U
Arnhegi stopgezet.
In Verband met die felle koude zijn de
werken, vo4»dem boui| van - de v^ste brug
over den Rijn bij Arnhem, grootendëel®^
stopgezet. Ook de werken in den polder bij
Mal buigen' (aan de overzijde van den Rijn)
waar mettertijd „een nieuwe A^nilemathe
woonwijk zal verrijkenA zijn grootendéels
stópgezet. f
Dp schipbrug te Hedel weggenomen.
^De Kon. *ed. Aut. Club meldt:
De aanhouöende vorst n/aiakte het noódf^
zakelijk een gedeelte va'n de_ schipbrug te"
te Hedej weg te nemen, zoodat de overtocht
thans per'veerpont geschiedt.
Stremming fc(j den tui
Het plotseling strfenge winterweer bracht—
te Looeduigien in den tuinbouw veel stag
natie. De werkzaamheden op het land moes
ten stop gezet worden, ,en dat terwijl npg
volop in" den tuinbouw werk tei do^i is-
Voor de kweekers met stook bedrijven' bfëngt
het koude weer fiiets dan sohaiW. Om de
jonge planten, welke thans reeds ln de kas
sen uitgepoot staan,,; tjagen de vorót te be-
edherm^j moet'men en n'^t gp^te
De scheepvMri «p het Uawlmèer
jjgt (tlL
n» scheepvaart °P
geheel süi. ln den atgeloopen nacht
niets meer in of uitgegaan door de alui-
Mleen bij Marken ligt nog een vaar-
JJ in het ijs vast, 't welk geladen is met
„rdsppelen-
Drijfijs op Moezel en Main.
U ingevolge van de strenge vorst heeft
d! op de zijrivieren van den. Rijn reeds
"L go daar drijhjs gevormd. Zoo o.a. op
!T»ain bii Scliweinfurth, Wueraburg en
jV, N0ok voor de Lahn en Neckar bestaat
._wr dat i?T den loop van den nacht
Sriifijs zal worden gevormd. Gisteravond
«s reeds ligt drijf ijk vefsohanan op de
Moezel terwijl op verschillende plaateen
I.K08 de oevers, waar de stroom niet al te
«tig langs vloeit, randen ijs zich had-
vastgezet. Ook op de Nahle is tfdhi drijf-
Z'gezien Bij den zeer lagen waterstand
heeft zich hier snel een ijsrand langs de
oevers gevormd ln de nabijheid van de
Drususbrug bij Bingen is deze ijsrand van
weerszijden reeds dusdanig aangegroeid,
dtt nog slechts een kleme vaargeul open
ligt-
Honderd en twintig schepen in het ijs.
Volgens een telegram uit Leningrad zjjn
tugJhen Kronstadt en leningrad ongeveer
houdend stoomschepen tengevolge van het
ita niet meer in starf.t op ejgen kracht naar
Leningrad t'o varen. Een aantal ijsbrekers
onder leiding vah dien ijsbreker Jerm&k
ttsdht dè stoomschepen te bevrijden, doch
het i werk vondert slechte langzaam, zoodat
de regeering besloten heeft nog moei- ijsbre-
kent te zenden om de schepen zoo spoedig
mogelijk naar Leningrad te sleepen.
Ja Engeland 5 menschen doodgevroren.
De koudegolf in Engeland heeft tot du6"
ïei 5 dooden geeischt.
Ook in België eenige dooden
De groote kou'de, die reeds sedert een,
paar dagen over heej België heersoht maar
vooral in htet Oosten van het land »eer nij
pend is, bleef ook gisteren aanhouden. Om
7 uur 's ochtends wees de thermometer te
Brussel nog 9 graden. Celsius onder het
vriespunt In de Ardennen daalde het kwik
op de hooge plateaux tot 14 graten ouder
jiul Twee mannen die te Charleroi als toe
schouwers gen voetbalwedstrijd bijwoonden,
werden door een beroerte getroffen, Een
hunner was onmiddellijk dood. De tweede
is later in Jïet ziekenhuis overleden Ook
elders blijken eenige personen op leeftijd
h«t slachtoffer te zijn geworden van het bui
tengewoon strenge tyéfnterweder
Eerste slachtoffers van het Ijs.
Twee jongens te Aalsmeer verdronken.
Gistermiddag zijn op de Wasteinterplas-
sen onder Aalsmeer twee jongens van om
streeks negén jaar van de tuinarbeflders
Kluinhaar en K'°k door het ijs gezakt en
verdronken. X
He Westeaniderplaseen zijn absoluut nog
onbetrouwbaar, in verbynd met de zeer vteie
zwakke plekken en wakken in het ijs.
Zeventig middenstamdswoningen voor 1.
De gemeenteraad van Leeuwarden heeft
gistermiddag besloten de zeventig midden
standswoningen van de coöperatieve vter.
„Woningbouw" ten zuiden van den1 Harlin-
geretraatweg over te nemen met alle lusten
en lasten voor f' 1. De vereeniging is én-
langs geliquideerd, omdat de exploitatie
Vf»4e in 1921 met steun van rijk en ge
meente gebouwde woningen in den ,latteten
tijd niet nJkr. geheel naar wensdh ging ten
gevolge van de concurrentie op de woning
markt door den bouw van viele kleine miid-
tojstandswoaiingen. Een gevolg van een en
dat vele woningen van womng-
w^Mjigen leeg staan en de gemeente
het verhetrwmoof opvangen.. De gemeente
garandeerde destijds rente en aflossing van
een hypotheek, welke op 31 Decern her 1932
nog f 276.000 bedroeg.
Door den trein gegrepén.
Gistermorgen half elf is de 68-jarige land
bouwer 8. Staenen uit «walmen bij Roer
mond op den only»ankten overweg door
een goederentrein, ®hiende uit,de richting
Vaalo gegrepen en -op slag gedood. 8. kwam
met kruiwagen van zijn woning, die
ongeveer 3U0 metei- va» den ovlerweg is ge
legen en ging naar den akker in de buurt.
8. werd c.a. 30 meter meegesleurd ah geheel
'farminkt Jamgs de spoorbaan opgenomen.
Door een in de t^iurt zijnden man werd nog
lagen 8. geroepen „Ras op, daar komt een
trein", hetgeen hij vermoedelijk niet heeft
gehoord. Het uitzicht is ter plaatse ruim
.voldoende.
RECHTZAKEN.
STADSNIEUWS.
GOUDA, 6 Dec. 1933.
Het Ijsvermaak begonnen.
De baan op StolwijkersluLs en
de vijvers opengesteld.
Hoewel gjisteven de baan op Stolwyker-
sluis nog qiet officieel was opengesteld, is
er toch zoowel gisterenmiddag als gisteren-
avond al druk gereden. Het aantal liefheb-
bers was zoo groot, dat het niet doenlyk
bleek de ba&n geslote» te houden. ,Het veTd-
ijs daar levert ook trouwens niet het min
ste gevaar op.
Vanmiddag is de u baan echter officieel
opengesteld door de afd. Gouda van den
Zuid-Holl. IJsbcmd, die ze keurig in orde
heeft doen brengen. Met man en macht ia
er aan gewerkt en alles is in het werk ge
steld om hedenavond nog de baan behoorlijk
te doen verlichten. Ze is dus voor alle leden
toegankelijk op vertoon Van hun lidmaat
schapskaart en voorts voor ieder, die zich
van een dagkaart aan den ingang van de
baan voorziet. Vandaag is men reeds begon->
nen met het uitzetten van een hardryders-
bafin, waarop zoodra het gewenscht wordt
geacht, wedstrijden zullen worden gehou-
in.
Ook elders in de stad kan thans het ijs
vermaak beginnen. Het onderzoek heeft uit
gewezen dat het ijs in de Burg. Martens-
singel, de vijvers in het J>ark en de Malle-
molensche Wei bij de Lazaruskade van vol
doende sterkte is om te worden bereden,
zoodat deze voor de schaatsenryders(sters)
hedennamuidag zyn opengesteld.
In de Singels, zoowel Fluweelensingél,
Bleekerssingel als Kattensingel is het ijs
nog niet sterk genoeg, ioodat deze. singels
heden nog niet kunnen worden opengesteld.
Het is dan ook met het oog op het daaraan
verbonden gevaar, door de politie verboden
deze singels te berijden of te betreden. Zoo
dra het ijs de vereischte dikte heeft be
reikt, zoodat gevaar voor ongelukken niq^
meer is te duchten, worden ook de smge.-
grachten voor de schaatsenrijders open
gesteld.
ÓoeVeelsedon kolen* door de keteié 'jagen.
^teen wie nog wat wintèrgroeötón heeft te
verhandelen, maakt' een goecte kans wat
betere prijzen voor deze producten te b*
x dingen.
D« roofmoord in de Joan Maetsijyc Verst raat.
Een beltonfef van ƒ300 uitgeloofd.
Voor ae ontdekking van den dader.
De officier van Justitie te 'siGravenhage
boft een belooning uit, totaal van /"3C0,
rit te keeren aan 'hem. ihaar of hen, die
^ftodaiyge inliQhUngien verschaft of ver-1
paffen, welke leiden tot dte opsporing,
yhduding §n veroordeeling van den dader
rin den roofmoor^, gepleegd op 2 December
1L 6p mevrouw H. in de Joan Maetsuyker-
straat '56.
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
WIELRENNEN-
tagsche te Kemlén.
lans -gaan Rausch^(uertgen
B(i aanhoudende vorst de Us-
wegen berijdbaar in den Ki'in-
penerwaard, naar Rotterdam,
naar Boskoop en Bodegraven.
De sterke vorst der laatste dagen heeft
het (js overal beduidend versterkt,, zoodat
in 't algemeen kan worden aangenomen dat
de smalle wateren overal met een voldoende
yslaag zijn gedekt om te kunnen worden be-
reden.
De ijswegen in den Krimpenerwaard zon,
naar'ons van goedingelichte zjjde wordt
verzekerd, alle goed berijdbaar. Zooals
steeds blijft het echter geraden de altgd
noodige voorzichtigheid te betrachten, om
dat steeds .de mogelijkheid bestaat dat er
hoeken zijn wn»r 0 wind het voldoend
dichtvriezen heeft verhinderd. Daarom JS
het rijden bij avond op de ijsverkeerswegen
niet zonder gevaar. v
Wat de verbincjing naar Rotterdam aan
gaat, blijkens de yt verschillende gemeen
ten ingekomln berichten wordt overal ge
reden. Rondom Nieuwerkerk a. d. IJssel is
dc baan in de richting Gouda zoowel alsi in
richting Rotterdam uitstotend. Hetzelfde
geldt ten aanzien van de wegen in de rich
ting Boskoop en Reeuwijk en, Bodegraven.
Strenge koude.
1 Vuurpottpn oj) straat.
Gedurende de dagen van strenge koude
gisteren en-ook hfltfen zijn op de Markt, by
de Kleiwegbrug en bij de Mallegatsluisi
vuurpotten geplaatst, teneinde Regenen, die
op straat moeten zijn, in de gelegenheid te
stellen hun verkleumde haaien te" verwar-
men.
Zal de koude aanhouden? Met deze vraag
houdt zich thans vrijwel een ieder bezig-
Het Meteorologisch Ii^tituut te de Bildt,
Slat hedenmorgen om inlichtingen werd ge
vraagd, heeft medegedeeld /6é noodige re
serve in acht te moeten riemen omtrent te
verwachten vorst, daar in Noorwegen een
plotselinge temperatuursverandering heeft
plaats gegrepen- Van 6 graden beneden
vriespunt is daar de thermometer plotse
ling 12 graden boven het vriespunt geko-
Het weerbericht van heden wijst er ook
op dat de verwachting is dat de strenge-
vorst-periode al ©én einde neemt.
had de Sint het bestuur opgedragen de kin-
1 deren extra te tracteeren op lekkere choco
lademelk en krentekoeken, en zelfs gezorgd
I had dat ieder kind een zak met lekkers mee
naar huis kon nemen.
I De gevolgen van een aanrijding.
uistdkmorgen vroeg is fti de peperstraat
een 14-jarige jongen met een door hem be
stuurde handkar tengevolge van een 'aan-
rytung, op hét ijs terechtgekomen, riet «s
begaf het en het gevolg was dat de jongen,
Jansen genaamd, en wonende in de Vondel
straat in minder dan geen tyd onder het ys
verdween. Had een oude man die het on
geluk zag gebeuren, niet luidkeels om hulp
geroepen, dan zou het er ^rmoedelyk
slecht met hem hebben uitgezien. De jongen
werd door den itroopi onder het ijs voort-
geschoven De stoker van de centrale ver
warming van het postkantoor, het hulp
geroep had gehoord, maakte terstond een
flink gat in het ijs en slaagde erin den jon
gen, toen deze zoover gedreven was, uit het
koude water te halen. De jongen, die nog
goed bij kennis wfcs, was bijna verstijfd van
koude. Men bracht hem naar de stookplaats
van het postkantoor, waar hij ook van droo-
ge kleeren werd voorzien. Toen hy zich goed
gewarmd had is de jongen per auto naar
huis gebracht.
De wagen is later opgetakeld.
Een Standaard-Reglement
voor Tentoonstellingen.
Het bestuur van de Nederlandsche Ver-
eenigingen voor ientoonstellingsbelamgen,
tot wiens taak het onder meer behoort, be~-
vorderlyk te zyn in het belang van de ge
zonde ontwikkeling van het tentoonstellings-
wezen hier te lande, heeft herhaaldelijk er
varen, dat in tentoonsteüingsreglementen
niet steeds voldoende rekening wordt gehou
den met de rechten en verplichtingen van de
verschillende categories, die by e«n tentoon
stelling betrokken zyn.
In verband hiermede heeft het bestuur
van de Nederlandsche Vereeniging voor Ten-
toonstellingsbelangen een standaard regle
ment opgesteld, waarin zoowel de rechten
ingen van ©en têntoonstellings-
van de deelnemers en de leve-
n tentoonstellingen in het oog
zijn gehouden.
Waar zoo dikwyls tentoonstellingen wor-(
den aangekondigd, die slechts flit eeJl 00K"
punt van winstbejag door onwaardige ele-
UIT DEN OMTREK.
en verplichtingen van
éestuhr
menten zyn georganiseerd en derhalve
i handel en i
bcna-fide handel en industrie afbreuk
terwijl «j bovendien nog welklinkend,, na
men dragen van autoriteiten, die te goeder
trouw ritting i» het „aere-eomlté namen,
zonder te informeeren haar de solvabiliteit
van het comité zelf, verzoekt het bestuur
van de Nederlandsche Vereeniging voor
Tentoonstellingsbelangen belanghebbenden
alvorens hun naam of medewerking aan een
dergelyke onderneming te geven, m de qer-
cte plaats iRichtingen aan het Secretariaat
van voornoemde Vereeniging, Badhuisweg
145, te 's-Gravenhage in te winnen.
Een verlichte ijsbaan.
Naar wy vernemen zal b(j de Bad- en
Zweipinrichting alhier, wanneer het ys be
trouwbaar is een geheele verlichte baan
komen. Per avond en per persoon zal slechts
tien cents entrée worden geheven. De op
brengst zal komen ten bate van het Zwem
bad. L
Vermoedelijk zal. dezer daften de baan
feestelijk worden geopend waarbij de mu-
ziekvereeniging alhier wellicht medewerking
zal verleenen.
UOSKOOP.
N utsdepartement.
Voor de véteeAiging „Plaatselijk Nut" al
hier, zal a.s. Donderdagavond in hotel
Klaassen optreden de heer L. W. Nyland uit
Den Haag.
„Sursum Corda".
Onder leiding van de directeuren, de hee-
ren H. Hoedenmaker en H. den Besten, heb
ben de Zangvereenigingen „Sursum Corda"
met afdeeling kinderkoor in de Geref. Kerk
een zangavond gegeven, die als uitstekend
is geslaagd. Medewerking werd verleend
door mevr. T. Verduin^—van der Sluis, uit
Den Haag, sopraan en de heer J. Erkelens
uit Alphen, orgel en piano.
Rij kspostspaarbank
Gedurende de maand November vvferd in
de Rijkspostspaarbank^ alhier ingelegd
11.574.90 en terugbetaald 11.203.84. Het
laatste door de Spaarbank uitgegeven boek
je draagt het nummer 5539.
Burgerlijke Stand.
ONDERTROUWD: W. C- den Braven en
G. de Bruyn.
GETROUWD: A. Geers, 30 j. en A. van
Leeuwen, 24 j.
GEBOREN: Cornelis Leonardus Mana,
z. van C. Moerings en M. C. J- Roest.
Pieter Cornelis, z. van W. F. L. Sachs en
J. L. Goemans. Hendrik Nicolaas, z. van
Reutes en A. W. v. Doorn. Henry Jan,
z. van A. W. Lagerman en Gele van der
Stam. Gijsbertus, 4 van KI. Bobeldyk en
M. de Jong.
Van den dftjk gera*kt.
in den nacht van Zondag op Maandag is
een luxe auto, waarin twee dames gezeten
waren, komende uit de richting Haastrecht
en op weg naar Rotterdam, verkeerd gere
den naar Gouderak. Toen men deze gemeen
te was gepasseerd, bemerkt men dat en wil
de de auto keeren. Hierbij is deze vooruit
van den hoogen IJsseldyk afgereden. Ge
lukkig bleef de auto hangen tegen twee
knotwilgen, waardoor zy niet in de rivier
ging. Te ongeveer drie uur in den nacht
werden de diypes in haar benarde positie
aangetroffen. In een auto, geladen met var
kens, die juist op weg wad naar Rotterdam
zijn dg beide dameö naar hun woonplaats
overgebracht. De beschadigde auto is later
op den weg gehaald.
Mishandeling van een chauffeur.
Een verwarde vaak.
Eenigen tijd geleden diende yoor den po
litierechter te Rotterdam «au zaak tegen
twee jongemannen, zekeren Th. van E. en
C. L„ uit Gouda. Ze zouden mi3handel:ng
hebben gepleegd. Omdat er getuigen niet
v.aren verschenen, wem de zaak aangebon
den tot gisteren. Gistermorgen diende zij
opnieuw. Aanleiding was het één of andere
ruzietje bij een tol. Eenige autouikilistan
begrepen elkander niet. Opeens kwam Th.
van E., die sprong op de treeplunx van een
personenauto en mishandelde den chauffeur,
zekeren Van Hezik.
Het is niet waar, zei van E. gisterochtend.
Ik heb wel op de treeplank gestaan, maar
niet .om te mishandelen. Alles wat ik ge
daan heb is: ik wou de handrem grijpen.
Dht is onmogelijk, zei de politierech
ter (die verstand heeft van auto's. Een
handrem zit zóó, dat je die niet kunt berei
ken door een raampje, wanneer de chauf
feur op zijn plaats zit.
De chauffeur heeft laatst pertinent verr
klaard, d»t verd. Van E. (gekleed in een
werkjas met blauwe broek) hem geslagen
heeft.
De tweede verdachte, L., was op de an
dere treeplank gesprongen. Hy zou den
ouden heer Van Hezik, die met zijn vrouw
achterin de auto zat, uit den wagen hebbfi
gesleurd, terwijl ze nog reed, en toen schan
delijk hebben mishandeld. Maar hieromtrent
liepen de getuigenverklaringen nogal uit
een.
De tolgaarder en nog eenige menschen,
die van het geval getuigen waren geweest,
waren er niet zeker van of L. wel werke
lijk zich aan mishandeling had schuldig ge
maakt. Er waren in het geheel drie mannen,
die kwaad bedreven. Eén man in een werk
jas (dat was van E.), een man in een bruine
overall en nog een anderen man in een over
all van blauwe kleur.
Algemeen werd beweerd, dat „de lange
in het blauw" den ouden Van Hezik had
JU UC6 UlOU" "v..
mishandeld. Verd. bezat een bruine overall
Overeenkomstig den eisch van nw. Hoef-
felmans sprak de politierechter L. vrij. De
eerste verdachte, Th. van E., werd veroor
deeld tot 3 maanden gevangenisstraf.
- dén kop.
8ij de neutralisatie van "hedenmorgen 6
uur waren 1(8 uur gereden en aifgeloyd è495
*LM. De stoad luidde:
L Rafuaoh—Huertgon' 1» punten.
<>P 1 .ronde: Schön—GöbeJ 334 p. ;v3.
Vjnenburg—Wals 318 p.4. Ohariier-Ippen
^P-; 5. Broocarido—Guimbretière 202 p;
Op 2 ronden 6 Zims—.Klister 125 p
Op 3 ronden 7. SiegelTh i er bach 166 p
a Kihan—VopjM ^02 p
ronden9. Oszmella—Schorn 105 p.
Hinderwet.
Burgemeester en Wethouders brengen
ter algemeene kemüs, dat op de Secretarie
ter visie is gelegd een verzoek met bijlagen
van de N.V. Bataafsche Import Maatschap
pij te 's-Gravenhage, om vergunning tot
het oprichten van een benzinetank-installa
tie met bovengrondsche aftapinrichting in
het perceel, gelegen Gouwe no. 79, kar
dastraal bekend sectie D No. 2938. Voorts,
dat' op Dinsdag 19 Decembere 1933, des
namiddags ten 2 ure op het Raadhuis ge
legenheid is om bezwaren tegen de ge
vraagde vergunning in fe brengen en dat
gedurehd^drie dagen vóór dien -dag op dq
Secretarie der gemeente van ter zake inge
komen schriflturen kan worden kennis ge
nomen. a. A
rv u ioimeny.
Reserve Clignet..
Sint Nicolaaa op bezoek
--bü-ile Neutrale Kindervoeding.
De kinderen die eiken dag in een der lo
kalen van de v.m. kazerne ajcb scharen orf
den disch voor hen gereed gfcnankt door «e
Neutrale Kindervoeding, hebben gisteren
een1 heerlijÜkfeest gevierd. Immers Sint Ni-
colaas wnoïteidie maaltijd bij en dank «ij
dc mildey^ven van enkele et^genooten,
Goudache Bond van Dilettanten.
Men verzoekt ons mede te deelen dat de
gecombineerde^ditvoering ten bate van de
vereeniging Neutrale Kindervoeding op
9 December eA. niet in de zaal „Concordia
doch in Be zaal „Kunstmin" der Sociëteit
„Ons Genoegen" zal plaats vinden.
Ook de generale repitie op Vrijdag 8 Dec:
zal in de zaal Kunstmin worden gehouden.
Pofltduivententoonetelling.
De Goudsche Verzendings- en Concours-
bond organiseert bij gelegenheid van zpn
éen-jarig bestaan op Zaterdag 13 en Zondag
14 Jan. a.s. een postduivuntentooiurteUmg.
Do klasse-indeeling is als volgt:
Vliutklaase: 1. Oude doffers van 109—309
K.M.; 2. idem, van 350—660 K.M.; 3. idem
van 700 K.M. en hoogen Agate
100-aOO K.M.; 6. idem K.M.,
6. idem van 700 K.M. «iHB&er; .7. jonge
doffers van 100~150«K.M.; 8. idem van 150
—300 K.M.; 9. jonge duiven van 10O—160
K.M.; 10. idem van 160—300 K.M.
Vliegtype-klasse: 11. oude doffers: 12-
jongs doffers: 13. nude duiven; 14. -jonge
duiven.
Schoonheideklasse: 16. oude doffere; 10.
oude dip ven; jonge doffers; lSMÉpigc
duiven. xj
De inschrijving is opengesteld tot Zater
dag 30 December a*, by den secretaris J.
Koogerdyk, ToUensstraat «455.
Er zal" door bekwame keurnveestera worden
gekeurd.
6 Dec. 8 uur gebouw Daniël Cursus E.H.B.,
leider Dr. A. Montaghe.
8 Dec. Goudsejie Reddingsbrigade. Medische
cursus%oor dames en heeren onder leiding
van Dr. J. iff in gebouw „Blauwe Kruie
Westhaven, 8 uur.
13 Dee. 8 uur gebouw Qpniël Cursus r-.H-c
B.O. leider Dr. C. v. Elk.
13 Dec,, NieuwS Schouwburg. Toieede Nute-
avond. Bioscoopvoorstelling door ue
Schouwburg-Bioücoop.
14 Dec., 8 'uur.. Réupie. Muzikale Kring.
Concert door. Andries Rodenbdrg (viool)
„n Felix de Notal (piano).
18 Dec. 7% uur Sttdhuis Raadzaal, Gemem-
27 Dec 8 uur glbouw Daniël Cursws E.H.
B.O. jeider Dr. J Bik
'RADIONIEUWS
Programma voor heden.
Hilversum: 5.30 Gramofoon; 6.-
Concert door de Flierefluiters en Zang; R.V.
U 6.30 H. Ch. G. J. van de Mandere over
„De primaire, dus politieke taak van den
Volkenbond en hoe deze tot dusver kon wor-
deri uitgeoefend"; V.A.R.A. 7.- Orgelspel;
7.20 Garmt Stuiveling over „Wat het kapi
talisme thans meer in het bijzonder aan
economische en cultureele wanorde heeft
gebracht en waarom thans het herstel op
kapitalistische basis nog is bemoeilijkt l
7.10 Zang;-7.68 S.O.S.uberkhten; 8.— Coa-
1 eert door het V.A.R-A.-Orkest; 8.30 Opvoe
ring van „De Machten"; 9.16 Vervolg Con
cert; 10.— Nieuwsberichten en Varia; 10.16
Vervolg Concert; 11.— Gramofoon.
1 Huizen: 6Kinderuurtje; 6.— Land-
bouwhalfuurtje. Eenigis; practische voeder-
1 omtsoenen door P. Tillema; 6.30 OnderwUs-
fonds voor de Binnenvaart; 7.15 Nieuwsbe
richten; 7.30-8 L. 3. de Hoog over „De
druif inliet verleden"; 8.— Zangavond door
het Volkszangkoos der Haagsche afdeeling
van de Ned. Ver.'van den Volkszang; 9.—
Raden S. Nimpoeno over „De positie der
Javaansche vrouw"; 9.30 Vervolg Zang
avond; 10.Nieuwsberichten; 10-3911-80
Gramofoon.
De roofmoord in de Joan MaetsuykerstraaL
In verband met den roofmoord op Mevf
H. in de Maetsuyckerstraat te Den Hai.g,
welk drama zooals men weet Zaterdagoch
tend tusschen half negen en half elf is ge
schied, vernemen wy dat de bewaarder van
*de rijwielstalling nast het Staatsspoor sta
tion ter kennis van de politie heeft gebraciit
dat zich Zaterdagochtend 8 uur een jonge;
man bij hem heeft vervoegd om een rijwiel
in bewaring te géven. De jongeman had ecu
grauwkleurige doos afmeting ongeveer ö-
bij 35 c.M. bij zich, welke doos hij onder
den arm droeg. Hij verzocht den rijwielbe
waarder de fiets niet te ver weg te zetten,
want hij zou gauw terug komen. Tevens in
formeerde hij of de johan Mactsuycker-
straatverwegwas. De rflwielbewaarder wees
den jongeman de richting en zeide o.a. dat
de bedoelde straat achter de laan van N.O.
Indië was, daaraan toevoegend, dat deze
nog wel een eind uit de buurt was. Dafcop
verwijderde de jongeman zich met^dd^um,
onder den arm. Te kwart voor elf kwal.n d-
jonge-man terug om zijn Hete te balen. Hu
had de doos toen, weder bij zich. Na de fiets
in ontvangst te hebben ï»omen,is de jon
geman in de richting van de Runstraat weg
gereden
wisselkoersen.
5 Dec- D®0
Officieel.
Londen
Berlijn
Parijft
Brussel
Zwitserland
Kopenhagen
Stockholm,
Oslo
New-York
8.174
59.26
9.724
34.55
4814
36 55
42.20
41.10
Praag
Madrid
Milaan
Prolongatie 1
de vroeg*
464e NED. 3TTAATSLOTERIJ.
2e klasse. Trekking up Dinadag 5 Dcc.
Hooge p^zen:
ƒ1000.—: 15706
ƒ400.— 801
1 Pryzen van 30.
.307 764 872 960 1234 1854 1559
1667 1693 1766 2062 2332 2687 2828
3151 3179 3505 3506, 3729 4098 4204
4612 4569 4860J 49Ü8 5498 6276 64,0
6487 6489 6544 6960 7059 7141 7398
7828 7839 7843 8314 8564 8619 5952
9242' 9284 '9393 9380
9888'9891 9988 1130(4
11969 12244 12377 1279?
14063 19299 1441S 14432
'5649 168(8 16283 16654
17612 17709 1M21 18247
18611 188!
19691 201'
Apotheken.
De apotijeek van den heer B. A. Dec.
Werthaven 14. fs= tpt en met 8 »ec., bene-
vona den daarop volgenden nadm, 's a vopd»
na 8 uur geopend (dee paohte echter ..alleen
voor recept»
9500 9ö4i 0705
11453 11548 1194»
kr,94 13811 13939
6671 14770 16386
6810 17113 17349
:8380 18435186*8
J Ikmi Adam -
l 18787 19179 19569 19677 19629
3 20145 20190 „204Q4 20450 20505
Kaasmarkt ^Toerden.
6 Dec.. Aangevoerd 242 parijen. Prb-
z«b: le Rw. m. r.m. 25-27, 2e kW. m. r.fn.
f 22—24. Handel matig.
9tfH
54.56è
48.124
36.15'
41.75
40.65
1.57
fiet-o^ftcfleel.
7.3+4 738
20.35 20.35
13.10 «li
tf
Op de Ainet^d^ê"^ vcr-
moedelijk tengevolge van de Air
waSdbijntijk te zoakfn in de
Ïütïtoh'tan over een rubberredtrtotie met
wofdon beoordeeld. De mbberaan-
■HliopS dan ook terug. Philips open-
dein op 6 pet. hooger, doch een groot ge
deelte vkn het avena ging weer veirlor
matig met lagere koersen voor Deli-Batavia.
I Petroleumwaiarden trokken we. aa.n al kon
héthoogste^s^utet behouden blijven.
Nederlandache ateatafondean luier.
RADIO-TELEGRAFISCH WEERBERItlB1
Hoogste stand 772 6 te Thorshaven.
Laagste stond 764.6 le Mjuuel
Vmwartiting Zwakke vertuidarl.ken
wind Nevelig tot zwaar bewolkt, wellicht
eenige Bn»euw. Temporatitor om liet vr,KI'
punt in het noordenpigr het zuiden inatigk
- t«t voiat.