I iDDINXVEEN EUWIJK I JHEDEI sekbank kREN RAAT 13 EERMESJE NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN Vo 18485 Woensdag 27 December 1933 NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen k 1OO 'I 100. SPOORWEGRAMP EISCHT 200 DOODEN. Vreeselijk ongeluk bij Parijs. 300 gewonden. Twee treinen uit Straatsburg en Nancy met een vaart van 100 K.M. op elkaar gereden. De trein uit Nancy nagenoeg geheel versplinterd. De ramp door mist veroorzaakt. Machinist en stoker gearresteerd. Te trotsch en te arm. Vu ummem ■ADEN «J ame—i I INNEN MGEVING tot den goed- 72" Jaargang hüllMIII. (OIRANT. BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, iftm rr 1 r rr-v* rv rv dlZ i Xi-rfir I 1.760 854 05 op...! R. HOORWEG. BUITENLANDSCH NIEUWS. FEUILLETON. faam- UI et 186000 zoo zwak en ellendig, dat ik hem niet EINDE. •1 n gevestigd in Berkenwoude t Nieuwer- Waddinxveen Daar is vrede, vreugd noch licht, Dan op den engen weg van... Plicht. een winstgevende betrekking te kunnen helpen Na een paar jaar, man, zei hij, zal je zeker zelf land bezitten. Je hebt een soliede Boek- >r de plaatsing een strijdpunt had kunnen worden; dus zal hij ook nooit weten, wat een Bef, aardig vrouwtje ik zal krijgen... Bobby, alle beschikbaar materiaal werd gezonden. Behalve ambulance-auto’s werden ook par ticuliere wagens gerequireerd om de slacht- offers te vervoeren. Het geheele Spoorweg personeel van de Compagnie de l’est onder Ga dan met ons mee. Dat nooit! Mee met een jong paar op reis; neen! Konden we ma>,ar op denzelfden dag trouwen, Bobby! Ja, dat zou aardig zijn, maar, zie je, zoolang kolonel Ellery leeft, kunnen wij niet trouwen. Ik wensch niet den dood van dén ouden heer, maar toch zou het niet menschelijk zijn, als ik niet heel goed inzag, dat hij de rem is op ons geluk. Dit was volkomen waar. En toch, toen er ------ Pat kwam, waarin hij Roberta meedeel de, dat zijn vader dien vorigen avond Naar het Engelsch. willen 27 Heb Je hem aangenomen.' viel Ro berta in. Nu, Je zou wel gek geweest zijn, als je dit niet gedaan hadt! Want, kijk eens, leder van ons heeft natuurlijk dwaze dingen gedaan, als ik eens denk aan Pat!... En aan mljzelve dan. Maar wat is dat heerlijk voor je, Jos, dat je eens nog zoo rijk zult zijn; dan kunnen Pat en ik nog eens van je leenen! Dat is goed, hoor! Voor mijn part kan je krijgen, wat je hebben wilt, want het is door Jou, dat ik Clan heb leeren kennen. Waar gaan jullie naar toe voor je huwelijksreis? Clan wil naar Florida. Prachtig!. Maar wat zal Ik je ver schrikkelijk missen! ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring): 1—5 regels 1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring; 15 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25 bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels ƒ2.25, elke regel meer ƒ0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer gereduceerden prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóói aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. Pirijs plaats gehad. Volgens de eeiste be richtten bedraagt het aantal dooden bijna tweehonderd, terwijl een groot aantal per sonen ernstig werd gewond. De botsing geschiedde Zaterdagavond te W uur op de lyn ParysNancy nabij de brug van Chauveau tusschen Vairea en Lagny in het departement Seine et Mame ten Oosten van Parys. De sneltrein uit Straatsburg botste in volle vaart op den expreasetrein van Nancy. De gevolgen waren catastrophaal. De trei nen reden met een snelheid van ongeveer 80 KM. Daar de trein uit Straatsburg geheel uit metalen rijtuigen was samengesteld en die uit Nancy uit oudere houten wagons bestond, zyn de meeste slachtoffers reizi gers van den trein uit Nancy. Deze laatste trein werd nagenoeg geheel versplinterd. Met een geweldig gekraak vlogen de wa gons in en over elkaar; de rijtuigen van den Straatsburg-trein bleven intact, doch ont spoorden. Op verschillende plaatsen van den ver ongelukten trein uit, Nancy brak brand uit. De ruïnes van de treinen leveren een ontzetten^en aanblik op. Overal tusschen de wagens vindt men brokstukken van kieeren en bagage. Nog in den loop van den, nacht verspreid de het vreeselijk nieuws van de spoorweg- catastrophe by Lagny zich door de in feest stemming verkeerende lichtstad. Reeds de eerste berichten wezen op een spoorwegramp van grooten omvang en daarin werd een honderdtal dooden gemeld. De ramp zou echter nog grooter blijken te zijn. Volgens de tot Zondagmiddag 12 uur bekend geworden gegevens bedraagt het aantal dooden 182; het aantal gewonden zou tevens ook meer dan tweehonderd be dragen van wie velen ernstig. Direct na het bekend worden van de ramp werd uit Parijs al het beschikbare reddingsmateriaal naar plaats des on- heils gezonden. Ambulances van het Roode Kruis met geneesheeren en verplegend per soneel werden eveneens direct naar Lagny gedirigeerd Het reddingswerk ging met groote moei lijkheden gepaard, daar de uit houten wa gons bestaande trein uit Nancy op enkele plaatsen in brand was geraakt en het te vens een zeer donkere, mistige avond was. De ramp schijnt door den mist te zyn veroorzaakt, waardoor de spoorwegsignalen niet goed zichtbaar waren en een der trei nen door onveilig signaal is gereden. De toestand op de plaats van de ramp JAPAN. De geboorte van den Japanschen kroonprins. Groote vreugde in den lande. De Keizerin van Japan heeft het leven geschonken aan een zoon. Dit heugelijke feit is per radio ter kennis van hej land gebracht. Moeder en kind bevinden zich in goeden welstand. Als tyd van geboorte wordt oficieel 6.39 uur Japansche tijd mede gedeeld. De troonopvolger is het vijfde kind van het keizerpaar. Op 29 December zal op plechtige wyze de naamgeving aan het kind geschieden. Hij zal zijn vader als 125ste Mikado van een onafgebroken vorstenhuis opvolgen. Volgens de overlevering dateert Zooals Clangarry- wel voorzien had, slaagde Pat zeer goed, om zich daar een fortuintje te maken, zoodat ze, na ver loop van drie Jaren met twee kleine jon gens voor een half jaar uit en thuis naar Engeland overstaken, om er hun vacantie op den „Bongerd” door te bren gen Lijks ’t je niet vreemd, Pat, om een ander te zien In je oud huis? vroeg Ro berta, toen ze ook eens een bezoek had den gebracht aan Ellery Place. In het eerst deed het mij niet zoo aangenaam aan. maar vóór we tien jaar verder zijn, heb ik alle hoop, dat het ontzettend. Toen het gekraakvan de elkaar botsende treinen had opgehou den, steeg van alle kanten een groot ge jammer en gehuil op. De trein uit Nancy vooral, die geheel vernield werd, was tot de laatste plaats bezet met Kerstreizigers. De weinigen, die er goed waren afgeko men, liepen, verstard van schrik, weg van de plaats van de ramp. Het personeel van den Straatsburg-trein trachtte zoo spoedig mogelyk hulp te krijgen, Overal verspreid lagen de koffers en kleedingstukken van de reizigers, van wie velen het leven hadden gelaten. Betrekkelyk kort nadat de ramp had plaats gehad, waren de eerste reddings- wagens uit Parijs reeds ter plaatse. Ook de Parysche brandweer was naar Lagny ge komen om hulp te verleenen bij het ber gen der slachtoffers. Tientallen gewonden moesten worden uit gezaagd. Het reddingswerk dat den gehee- len nacht by het licht van schijnwerpers en flambouwen werd voortgezet, vorderde slechts langzaam. Voortdurend reden am bulance auto’s heen en weer om lijken en de gewonden, naar Parys te brengen. Gees telijken uit de omgeving stonden de ster venden by. Het treinverkeer op de lijn Parijs'Lagny ia. tengevolge van de catastrophe totaal ver sperd. Met alle macht wordt het oprui- mingawerk voortgezet. Somite Een ontzettende spoor wegcatastrophe was heeft Zaterdagavond op korten afstand van op .i 1 menlijk gaan we dan naar Florida. Jocelyn gaat al over een maand trouwen en ik zou onmogelijk dan klaar kunnen zijn. O, ja, dat gaat best, liefste! Al Is het met je kieeren nu niet alles zoo pre- cies In orde, laten wij daarom het geluk niet In den weg staan. Roberta gaf toe en op een kouden I zonnlgen dag in Januari scheepten twee pas getrouwde paartjes zich in naar Florida. schryflük. Aan den eenen kant ziet men niets dan scherven, stukken van portieren, uit elkaar gereten banken, kussens met alles wat er binnen in zit, sponningen van de ra- men, verscheurde gordijnen en gedeelten van de wagons, waaraan als door een won- der intact gebleven electrische lampen, tree planken, koperen verwarmingsplaten, lucht kokers, sloten, alles vermengt tot een spook- achtig gewirwar van overblijfselen van den trein. En daartusschen ontwaart men din- gelukstrein had plaats genomen om gen, die iemand van ontroering het hart doen ineenkrimpen. Hoeden, doordrenkt van b’oed, dekens, boeken, rollen papier, doode eenden die evenveel herinnering waren aan een gelukkig Kerstdiner, foto’s, hemden, schoenen, met bloed bevlekt, manden, ge scheurde valiezen waaruit alle soorten lin nengoed en kieeren puilen. In een woord: men ziet er alles wat door een vroolijke liefste, zeg nu, dat je mij gauw trouwen zult! Ik voel mij zoo allereenzaamst! Ik zal je trouwen, wanneer je maar wilt, luidde het antwoord Wij zullen arm zijn, maar Ik weet, dat Je dit geen bezwaar acht. Ik ben bij de zaakwaarnemers geweest, en die zeg gen, dat Ik er financieel zeer slecht bij sta; dat Ik maar ’t beste doe, Ellery Place te verhuren; ze meenen, dat ze wel Iemand weten, die het zal willen nemen. Van wat ons dit opbrengt, zul- j len wij althans kunnen leven ,tot ik iets op een dag in October een brief van ---xjan K.U11UCH wij zuu i „Bongerd" wonen, stelde zij stU ingeslapen was, had hij er tóch spijt i van, dat zij zich ooit In dien geest had uitgelaten. Èen week later kwam Pat haar opzoe ken, hoogst ernstig. Ik heb hem nooit van je gesproken. t liefste, zei hij droevig. Hij voelde zich sn Nieuwjaars- 1 plage van 6500. I rekking tot de I komen in groot I schenJ ran 15 regels log gaarne tot I genomen. len, en waarin tal van omlig gen berekening I regel. it tot uiterlijk I iheid voor ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad per kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal ƒ3.15, met Zondagsblad ƒ8.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, by onza agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zyn dagelyks geopend van 9--6 uur. Administratie en Redactie Telef. Interc. 2745. Postrekening 48400. De slachtoffers. Onder de slachtoffers bevinden zich vyf leden van het parlement. De afgevaardigde Schleiter en de Senator Hachette werden gedood. De Kamerleden Foittevin, Henri Rollin en Naet werden ernstig gewond. Voorzoover Zondagochtend viel na te gaan, bevinden zich onder de slachtoffers waarschynlyk geen Nederlanders. Het aantal dooden stijgt nog steeds. De machinist en de stoker van den trein naar Straatsburg gearresteerd. Het aantal slachtoffers van de spoorweg- catastrophe bij Lagny stijgt nog steeds doordat tal yan ernstige gewonden, die in de verschillende ziekenhuizen zijn opgeno men, aan de gevolgen der verwondingen overlijden.. Het aantal gewonden bedraagt bijna driehonderd De machinist en de stoker van den trein Parys—Straatsburg zijn in verband met de ramp gearresteerd. Het geheele personeel van de Com pagnie de l’est gerequireerd. De eerste hulp aan de slachtoffers werd t verleend uit Lagny, vanwaar onmiddellyk te doen vind. Dan konden wij zoo lang op den -j voor. Toen Roberta Jocelyn vertelde van hun plannen, sprak die er weer over I I tegen Clangarry, die niet veel zei, maar des te mepr dacht. Toen hij Pat zag, deed hij dien een voorstel van den volgenden inhoud, dat, 1 als hij en Roberta meegingen naar Flo- rlda, hij dan meende, daar Patrick aan met iets voor den dag wilde komen, dat j •-- Een vreeseljjk gekraak werd gevolgd door een seconde van absolute stilte en dade lijk daarop verhieven zich de kreten en het gehuil der gewonden. Ik nam het kind in mijn armen en maakte, dat ik weg kwam, gevolgd door myn vrouw. Ik zou U niet precies kunnen zeggen, hoe wy er in geslaagd zyn den wagon te ver laten. Een feit blyft in mijn hersens ge grift; wy hebben elkaar teruggevonden, gezond en wel op tweehonderd meter van oe plaats van het onheil.” Een bewoner van Noisy-le-See, de heer Martin, stationsbeambte van Bobigny, gaf ons het volgende verhaal van zyn redding: „Ik bevond my in het derde rijtuig van den ongelukten trein en plotseling in een helsch spectakel en ontzettend ge kt aak. Dat was het ongeluk. De wagon kwam op zyn linkerzijde te liggen en ik werd bedolven onder een hoop bagage, zonder echter gewond te worden. Doods- angstig nep ik myn vrouw toe: „Ben je geworfd?” Verschillende keeren herhaalde ik myn vraag, maar myn vrouw zoo kwam ik later te weten was evenals ik geheel bedolven onder een berg bagage en ofschoon ook zy geen kwetsuren opliep, kon zy my niet antwoorden. Na eenige mi nuten, die verschrikkelyk lang duurden, begreep ik, dat men trachtte ons uit onze vreeselyke positie te 'bevrijden. Een man was met alle riiacht bezig den wagon leeg te ruimen en riep ons’toe moed te houden. Eindelijk slaagde hy in zyn pogingen. Eenige oogenblikken later vroegen myn vrouw en ik dankbaar naar den naam van onzen redder. Het was de heer Collot, bur gemeester van Dampierre en les Joinville. Nooit zullen wy dezen naam vergeten en ik ben voornemens hem een brief te schrij ven waarin ik zal trachten hem al myn dankbaarheid te betuigen.” Een van de eersten, die te hulp snelden, was een inwoner van het dorpje Pomponne, die het volgende verhaal doet: „Het was verschrikkelijk zoo vertelde hjj met een stem, nog heesch van ontroe ring te zien hoe de overlevenden als dol geworden vluchtten, sommigen met bloe dende gezichten, anderen hun gekneusde ledematen ondersteunend. Eerst waren het eenige particuliere wagens, die te hulp snelden, daarna de gendarmerie van Lagny en van Chelles en de brandweer uit de om streken en tenslotte eenige ambulances. Toen begon de moeilijke bevryding van ac gewonden.” menigte met zich mee wordt gevoerd aan den vooravond van gelukkige dagen. Hartverscheurende tooneelen spelen zich af bij de aankomst der slacht offers. Herinneringen aan den oorlogstijd doemden op. Voor zoover zy niet direct per auto of ambulanpewagen naar de ziekenhuizen wer den vervoerd, werden alle lijken en gewon den by het aanbreken van den dag per extra-trein naar Parijs overgebracht. Hart verscheurende tooneelen speelden zich bij de aankomst der slachtoffers af. Duizenden verdrongen zich en vroegen, informeerden naar familieleden en kennissen. Het duurde zeer lang voordat men eenige zekerheid kon geven omtrent het lot en de verblijfplaats van reizigers uit den trein, die gedood, gewond waren of een goed heen komen hadden gezocht zonder dat men wist waarheen. Zoodra de ramp te Parys bekend werd, werden alle diensten, welke er by betrok ken konden worden, gemobiliseerd. Terwijl op het Gare de l’Est ambulance-wagens wer den gereed gemaakt, snelden de brandweer en politie naar Lagny om assistentie te ver kenen. Om half twaalf reeds kwamen de eerste slachtoffers te Parys aan. Naar alle ziekenhuizen werden gewonden overge bracht: Saint Louis, Lariboisiere, Tonon, l’Hotel Dieu, Villemin en Val de Grace, Her inneringen aan den oorlogstijd doemden op...! Verklaring van den machinist. De machinist van den trein Parijs Straatsburg, Daubichy geheeten, heeft, na dat hij na de catastrophe tot bezinning was gekomen, verklaard, geen onveilige signalen te hebben gezien. „Wy reden door twee veilige signalen, toen ik plotseling het roode achterlicht van den trein voor Nancy zag, niet meer dan 20 Meter voor ons uit. Ik remde uit alle macht, doch op zoo’n korten afstand kon niets ons meer tegenhouden. Wy botsten met een hevig geweld op den anderen trein en vernielden tal van wagens”. Zooals gemeld, is zoowel de machinist als de stoker van den trein, in verband met de catastrophe gearresteerd. Beiden, zijn bekwame spoorwegmenschen, de een had 22, de ander 9 dienstjaren. Op wonderbaarlijke wijze gered. Het zij op de plaats des onheils, hetzy op het Gare de l’est, het is gemakkelijk de over levenden te herkennen aan hun oogen, die nog vol zijn van de aanschouwde ellende en aan hun ontstelde gezichten, aan de wanorde van hun kieeren. Zijn er sommigen nog nauwelijks in staat te spreken, anderen hebben zich in zooverre hersteld, dat zij met een bijna kalme stem spréken oyer het wonder, waardoor zij aan den dood zijn ontsnapt. Een der overlevenden, de heer Mathieu, die met zjjn vrouw en kinderen in den on- x-n/i zvr^j naar Nancy te reizen, vertelde ons het volgen de ontroerende verhaal: ,.Ik had plaats genomen in het vierde rij tuig. Wij waren zoowat twintig minuten uit Parijs. Ik las mijn krant en mijn vrouw voedde ons jongste kind. Eensklaps kreeg ik den indruk, dat de trein uit de rails ging. Ik spreidde mijn armen uit om mijn vrouw en mijn kind te beschermen. kapitaaltje, en, als je nu je verstand gebruikt en Je pakt wat aan, dan is er geen reden, waarom je niet net zoo goed vooruit zoudt komen als Ik Pat vatte die gelegenheid aan en Ro berta was het geheel met hem eens. Op die manier zal je gauw rijk wor den, daar ben Ik van overtuigd. En al I 1 ben ie dan ook een heel eind weg. ik i zal steeds blijven uitkijken op den dag, dat Je terug komt! O, maar ik zal volstrekt „geen heel eind” at zijn, want Ik ga eenvoudig mee. Maar dat is onmogelijk. Volstrekt niet. We zullen trouwen tegelijk met Clan en Jocelyn en geza- niet meer noodig zal wezen om Ellery --.j- piace te verhuren en wij gaan er dan .zelf wonen, liefste, met onze jongens. -L Wat zou dat heerlijk zijn. Pat. Maar laten wij nu eerst nog eens genieten op den „Bongerd”, mijn bescheiden bezit, dat mij al een Paradijs leek, na een armoedig kamerleven in de groote stad! leiding van den directeur den heer Riboux werd dadelijk na het bekend worden van de ramp naar de plaats deg onheils gediri- gterd. De gendarmerie uit Lagny, Meaux, Lfebly en Chelles haastten zich naar het dorpje Pomponne om assistentie te verlee- nen en ordemaatregelen te treffen. Spoedig begon het lugubere transport van de slachtoffers. Vreeselijk was de aanblik van de slacht offers. Totaal verminkte lyken, onherken baar werden, bij tientallen, onder de puinhoo- Pen weggehaald en weggedragen. Aan alle kanten werd om hulp geroepen door passa giers, die tusschen de overblijfselen van den trein waren bekneld geraakt. Tusschen kof fers, pakjes, kleedingstukken en andere voom'erpen, die uit de coupé’s en bagage wagens gekomen waren, lagen stukken le dematen en andere overblijfselen van men- schelyke lichamen. Den geheele nacht duur- de het vreeselyke opruimingswerk voort en steeds nieuwe slachtoffers werden ontdekt. Korten tyd na de ramp arriveerde ook de» Minister van Openbare Werken Paganon op de plaats van de ramp om zich persoonlijk op de hoogte te'stellen en leiding te geven bij het opruimingswerk. De machinist en de stoker van den trein, uie de ramp had veroorzaakt, waren niet in staat iets te zeggen. Toen men probeer de het woord tot hem te richten, maakte de machinist een gebaar met de armen als iemand die door het noodlot overstelpt is. De stoker, die hardnekkig naar het tooneel van de ramp bleef kyken, antwoordde niet op de tot hem *gerrchte vragen alsof de catastrophe hem elk greintje verstand ont nomen had. En zoo ging de nacht voorby. De uren wilden niet om in deze atmospheer van bloed en verschrikking, waar duizend klei nigheden zich dooreenmengden en iemand den geest verwarden. Een hulptrein bracht de dooden naar Pary’s, naar het Gare de l'Est en even voor zonsopgang kon men nagaan, dat zich niet meer dan misschien nog een twaalftal lij ken onder de puinhoopen lagen. Het juiste aantal dooden was toen nog niet bekend en de gouverneur van Meaux verklaarde toen: „Er zyn bijna tweehonderd naar Parijs gebracht”. En over dit alles verhief zich de dageraad! Nog ontzettender dan in den nacht was de aanblik op de plaats des onheils by het^ aanbreken van den dag. De ruïne is onbe-y ben je dan ook een heel eind weg, ik

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1933 | | pagina 1