bergambacht, berkenwoude, bodegraven, 4 GROOTE STUKKEN 1 Ru. <15 ikbanlt I s kunsten Juwkunde recht 28—36) L 99 °|0 I NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN bergambacht, berkenwoude, bodegraven, boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle. NIEUWERKERK, OUDERKERK. OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. 18812 73a Jaargang Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen Met z'n achten de lucht in I UN J cent 'k r natuurlijk 'ER op, Kees! Wolven in schaapsvacht. HEID fs al :hen te- htig- ider jes lier- riJN 'óór Hjn ilen. aan, gen. rer” 8<3 268.44 I - Woensdag 30 Mei 1834 150 tli 150 gld. 150 gld. 150 gld. 150 gld. gelukkig gebeuren. En het is gebeurd. Op den eersten vliegdag, die we hebben Toen eenige dagen geleden de propagan- geaarzeld die imitatie aan te nemen. We cm te erkennen dat wij nog nooit hadden 4 FEUILLETON. 49 zoover hem die töekomt, stonden hem aardig commissieloon op. cxriciH 4-am „Ia XT.. rvAAnlc 41* 4a »a4 av* nrlavri Vioot" Vizir>f/4 Ze wierp haar hoofd achterover met goed ten dienste. Nu, zooals Ik je zei, er 4 O^. Op toer mat de K L M. boven Gouda. Naar het Engelsch van SIR WILLIAM MAGNAY Nadruk verboden. EN DE GESCHENKENBONS BLIJVEN GEHANDHAAFD! persman van alles, en nog wat mee. Toe vallige omstandigheden hadden ons echter bij vroegere gelegenheden belet met een kwestie voor. Bedenk eens wat het zeggen wil, kindje, begon hij weifelend. Bezwaren van dien aard beteekenen niets meer of minder dan onzen ondergang. Ik geloof nooit, dat Sibyl Brayshaw er dergelijke beschouwingen op na zou houden. Sibyl Brayshaw! Weet zij het? riep Marión vlug. Neen, klonk het beslist, ze is niet alras merkten we dat we stevige luchtbee- nen hadden en met een gerust hart hebben we toen onze zak ma|r dichtgevouwen en als een souvenir in onsen binnenzak gestopt. Zie je, mijn beste Marion, hernam hij vrij nonchalant, er moest Iets gedaan worden. Wij waren, toen we indertijd in Parijs de Brayshaws tegen het lijf lie pen, financieel in een wanhoplgen toe stand. Als ik alleen was geweest, zou ik me er misschien hebben weten uit te redden, maar ik moest aan jou denken. Vergeet dat niet. Hij nam een paar groote trekken aan zijn sigaar en ging bedachtzaam voort: Nu, toen de nood op zijn hoogst was, scheen een toevallige opmerking over Gresford van mij een idee in Brayshaw’s brein wakker te roepen. Ik ga je alles, vertellen, Marlon,, want ik veronderstel niet, hoe onaangenaam de waarheid 5 2t> staat. En aangezien er geen railing is aan boord van een vliegtuig, waarover je ge- makkelyk het moede hoofd kan laten han gen, bedoelt zoo’n zak dan als steunpunt te dienen wanneer het in de maag soms roerig HOORWEG. I wat tot den vliegdienst behoort, in oogen- sehouw te nemen. Een goed cafc-restau- i ant met groot terras noodt de vermoeiden r.a hun rondtocht tot een aangenaam zitje. En voor de jeugd we zeiden het reeds is er een speeltuin met schommel en men kan ef ezeltje ryden. gezien, dat er uitzag als was van de stad een maquette gemaakt, alles in miniatuur, n.aar toch nauwkeurig waarneembaar. we uit Parijs weggingen bij wijze van voorbereiding in het juweliersvak heb Ingewerkt. Hij deed weer een langen haal aan zijn sigaar eer hij verder ging Nu. om voort te gaan. Ik veronder- stel dat je de rest wel raden kunt aan de hand van wat je gezocht en gevonden hebt. Sir Peracy heeft een groote vrien den- en kennissenkring. Hij is een per soonlijkheid en de parvenu’s, die niet in het gezelschapsleven worden opgenomen en toch graag willen meedoen, zijn meer dan gelukkig als ze door Sir Percy Bray shaw op Gresford Hall worden geïnvi- teerd. Hun eenig verlangen is om gele- or 1 juli van 10—12 betaling van 50 ets. middag van 2-4 uur ie goedkeuring nog en het Park heen, den spoorweg volgend, weer naar Rotterdam te koer sen. Binnen het half uur na het vertrek van Waalha ven was het vliegveld weer bereikt. Onze mede passagiers, die met uit zondering van één, allen den luchtdoop hadden ondergaan, hebben zich tijdens de vlucht volslagen afkeerig getoond van de papieren zak. Het is dan ook geen wonder dat toen het landingstoestel den grond weer raakte en het vliegtuig vroolijk naar de startplaats huppelde, er één en al enthousiasm*- We zyn met zn achten de lucht ia ge gaan. We... d.w.z. de vertegenwoordigers van <1° voor Gouda, de heer P. de Mink, en een We vlogen... Waalhaven, het vliegveld dat een afmeting heeit van 920 x 720 M. was in een oogwenk onder ons verdwenen. We zagen de rivier de Maas, die we in een zucht overstaken en direct daarop lag het wy'de groene polderland voor ons. We ont waarden ineens de spoorlijn Rotterdam— Gouda en ook de IJssel, die zich kronkelt tusschen de dyken, die het lage polderland beschermen. Het was een inposant ge zicht die frissche groene weiden, waartus- schen de slooten zilveren draden geleken. Opeens ontdekten we een weg waarop een voertuig of een fietser als mieren schenen voort te kruipen. Aan de andere zijde stroomde de IJssel, door den krachtigen wind sterk bewogen, waarop de zon zijn spel van licht en kleuren tooverde. Ze leek een bruischend stroompje, waarin hier en daar een schuitje verankerd lag. Met een snelheid -van 150 K.M. stoven we voort over den j Zuidplaspolder heen. Nieuwerkerk zagen we liggen en Moor drecht en Gouderak’ volgden i la minute. De nieuwe sluiswerken kwamen in zicht en onmiddellijk daarop lag Gouda voor ons. Tien minuten nadat We van Waalhaven waren opgstegen, schoot onze Fokker hoog over den St. Janstoren heen en konden we het ruime Marktplein met ons mooie stad huis, dat blikkerde in den stralenden zon, in miniatuurvorm bewonderen. Het gan- sche Marktplein scheen op dezen zonnigen Zondagmiddag uitgestorven,-niemand ont ven eeiuge uugen geicuuu ue piupagnu- da-chef van Waalhaven, de heer G. Peeren, I ons onder mededeeling van dit voornemen uitnoodigde een proefvlucht boven Gouda mee te maken, hebben we geen oogenblik geaarzeld die invitatie aan te nemen. We vonden het eigenlyk gezegd een beetje mal cm te erkennen dat wij nog nooit hadden gevlogen, want in' den regel maakt een J 150 gM 50 gld, 50 gld, gld, Beter is pogen zonder slagen dan stil zitten uit vrees voor nuttelooze moeite. Ik weiger absoluut om met een van deze niets vermoedende mannen te trou wen. Maar, dwaas kind, riep hij ongedul dig, hoe kun jij verondersteld worden ;e weten waar mijn geld vandaan komt? Ik weet het, dat is genoeg. En ik hoop dat er dadelijk een eind komt aan dat afschuwelijk gedoe. U begrijpt zeker niet dat u gearresteerd kunt worden, als het nog langer doorgaat, voegde Marion er bij, met afschuw in haar oogen. Weet u dat er een detective op de Hall aan het werk is? Cardon lachte. Brayshaw houdt hen) daar hij is er al wekenlang om den dief te pak ken. Wilt u dan met alle geweld ellende uitlokken? Met inspecteur Myrtle in de buurt voelt Brayshaw zich veilig, verklaarde hij met een vertrouwelijk lachje. In ieder ge val zal hij als ’t zoover zou komen Bray shaw en niet mij verdenken. Kom, Ma rion, vervolgde hij ernstig, probeer ver standig over deze zaak na te denken. Ik wil niets liever dan een eind aan die ge schiedenis maken. Maar ik zit nu in de knel, ik kan mij niet bewegen als jij niet een handje helpt. Jij kunt me dfen kans geven en ik beloof je dat ik geen steen meer zal aanraken; Brayshaw kan het alleen wel af Zooals de zaken nu staan, beheerscht hij de situatie, nu hij Richard van ons afgetroggeld heeft (Wordt vervolgd). Toen kort geleden op den Pelikaan- avond de heer Viruly vertelde, van zijn in teressante tochten door het luchtruim over landen en zeeën naar Indië, hebben wij be wonderd de energie onzer Hollandsche vlie gers, .maar ook de perfecte organisatie van dc K.L.M. Die indruk is by ons bezoek aan Waalhaven en op onzen vliegtocht be vestigd. De K.L.M. houdt haar devies „safety first’’, „veiligheid boven alles” hoog. En naast die veiligheid verstaat zy de kunst hen, die van haar diensten ge bruik maken, met alle zorg te omringen In deze factoren zit ongetwijfeld het ge heim van het vertrouwen dat de K.L.M. zich heeft verworven, een vertrouwen dat de- mannen van de K.L.M. in staat stelt tot het doen van daden, die de gansche wereld bewonderend naar Nederland doet opzien. wordt. We hebben de zak direct geopend voor ons neergezet... zoo’n eerste keer in de lucht... men kan nooit weten! Het was we. prachtig weer, een stralende zon, maar er was een stevige wind en hoog in de lucht kreeg het vliegtuig zoo nu en dan een Hin ken duw, waardoor het omlaag viel om oogenblikkelyk daarop weer omhoog te gaan. Dat was eerst xyat ongewoon. Maar 1.4-1 «V» IV. A A raden. Je kent Brayshaw, zwierig en bru taal; met het geweten van een avontu rier en de manieren van een gentleman. Zijn aristocratische alures en de titel, ze van de hand te doen en ik strijk een z0° intelligent en scherpzinnig als jij. Luchtfoto K.L.M. Gouda van uit de lucht gezien. Op deze luchtfoto van de K.L.M. komt duidelijk uit, welk een kolossaal kerkgebouw de St. Janskerk is. Het stadhuis staat midden in het driehoekvormige marktplein. moest iets gedaan worden; Brayshaw be dacht dat „iets”. Ik zat op zwart zaad j en had geen keus; daarbij was ik over- tulgd dat hij ongeëvenaard was en sue- j ces niet kon uitblijven. Je zei dat je de ladenkast doorgesnuffeld hebt dus ik I kan je gerust vertellen dat ik mij, voor toe. Het is ook niet in den haak. En ik weet geen ander excuus dan dat ik er door bitteren nood toe gedreven ben. Iedere keer doe ik mijzelf de gelofte dat het voor het laatst is geweest; ik zou er i kindje. Maar werkelijk, vervolgde hij ernstig, doe geen dwaze dingen. Marlon vliegtuig mee te gaan. Maar nu kon het gelukkig gebeuren. En het is gebeurd. Goudsche pers, de K.L.M.-agent _._da, de heer P. de Mink, er. een Op den eersten vliegdag, die we hebben tweetal jongedames. En we hebben van uit 1 meegemaakt, hebben we, wel curieus, ge ile hoogt^, een 1300 Meter, op Gouda neer- bruik gemaakt van bijna alle verkeersmid- gezien, dat er uitzag als was van de stad delen, die er momenteel zyn: de beenenwa gen, het rijwiel, de stoomtrein, de Diesel- electrische, de auto, de pont, de vliegma chine. Byna waren er van ons gezelschap ook nog op een viervoetigen langoor terecht gekomen, die er, lach niet lezer (es), ook op Waalhaven zijn, voor de jeugd... en voor de ouderen, die zich liever aan een ezel, dan aan een piloot met zyn vliegtuig met motorische kracht toevertrouwen. Maar w y hebben daaraan niet gedacht. Even nadat wij op Waalhaven waren aan gekomen en dooi; den hoffelyken Stations chef-havenmeester, de heer Tolk, waren ver welkomd, streek op het V®W 6611 gracieuse Vergeet niet dat de toekomst in jouw handen ligt en het hangt enkel en alleen van jou af of deze onbevredigende ma nier om geld te maken zal voortduren of ophouden. Ik bezweer je, dat ik, vanaf het moment dat je me van je verloving met Richard vertelt, er voorgoed een eind aan maak. Dat oogenblik zal nooit komen, ant woordde ze vol bitterheid. Richard Is niet van plan mijn hand te vragen. Heb je nogeens je best gedaan? De grofheid van de vraag deed haar huiveren. Tot mijn schande, ja. Het is mij duidelijk geworden dat hij niet op die wijze van mij houdt gelukkig maar. Dus zet dat uit uw gedachten. Als hij niet wil. heb je altijd Des- brook nog. zei Cardon, zoo koelbloedig alsof ze een uitnoodiging voor een diner bespraken. Die „had” ik, gaf Marlon met na druk te kennen. Frank Desbrook is een man van eer Ik heb van hem niets dan de grootste toewijding en ridderlijkheid ondervonden. En nu verlangt u dat hij tot een huw^Jijk met mij verleid wordt met mij! Geen man, die zichzelf respecteert zou toch iets met mij te maken willen hebben, als hij de waarheid wist. Haar vader liet een zwaren zucht hoo- ren. Dan is er geen uitkomst voor ons. Neen, stemde ze toe. Je bent een dom wicht, mopperde hij, om niet van den toestand te maken wat er van te maken Is. ook absoluut een eind aan maken als jij er in kon slagen met Richard te trouwen. Voor de eerste maal keerde ze zich om i en keek hem recht In het gezicht. Wat? barstte ze uit. Dacht u soms j dat ik met hem zou trouwen, zelfs als hij mij vroeg? Ik, de dochter van een... een dief? O, was ik maar gestorven eer ik dit allemaal moest weten! i Nu stonden de bittere tranen in haar I oogen en haar borst ging heftig op en j neer van de half onderdrukte snikken, genheid te hebben met hun rijkdom en Haar vader wendde zich van haar ai en hun juweelen te prijken. Ze hebben hun hield haar de practische zijde van de vermogen bijeengegaard ten koste van de menschen uit onze stand; we mogen gerust volgens Brayshaw’s zedeleer de gelegenheid te baat nemen om te trach ten er wat van terug te krijgen. En daarom, zei Marlon, eindelijk de voor jou ook is, dat je Je vader zult ver- stilte verbrekend, noodlgt u hen uit om hen van hun Juweelen te berooven. Ik? protesteerde Cardon. Brayshaw toch zeker. Hij geeft mfj de steenen om De K.L.M. heeft het voornemen om door het organiseeren van speciale vluchten van Waalhaven uit naar en boven Gouda de belangstelling van de bewoners onzer ge meente voor de luchtvaart aan te moedi gen, teneinde hen op deze wyze vertrouwd te maken met het snelste verkeersmiddel van dezen tyd, dat geen afstanden kent, de zeeën overbrugt, de werelddeelen tot 1 dkander brengt. dekten we op straat, er stond voor „de t Zalm” één auto geparkeerd, die als uit een 1 1 speelgoedwinkel daar scheen neergezet. J Ons Bureau vlak daarbij leek’ons een pop- penhuis. Het mooie Waaggebouw, het auto- busstation, de Nieuwe Markt en Veemarkt waren alle goed waarneembaar. Ineens zaten we boven de Reeuwyksche en Sluip- I wijksche Plassen. We zagen ze alle, 1000 H.A. zyn ze groot en och, wat leken ze klein! Toch ontdekten we Elf hoeven, met de wapperende vlaggen aan den springtoren van het zwembad. Maar van zeilers en roeiers was niets te bespeuren. In een breeden boog zwenkte de Fokker toen westwaarts om den Kattensinge! een onwillekeurige beweging van wal- I ging. I Het is meer dan 'afschuwelijk. j Cardon stond op en gooide zijn sigaar i in het vuur. Dat is het, gaf hij op ernstiger toon ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.26, per week 17 cent, met Zondagsblad oer kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt. 'Franco per post per kwartaal ƒ3.15, met Zondagsblad ƒ3.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, by onza agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zyn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef. interc. 2745. Postrekening 48400. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring) 15 regels ƒ1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring 15 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25 bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs ...c--IGEN: 1—4 regels ƒ2.25 elke regel meer ƒ0.50 Op wciiLViiiu, BWCCR up lief "-IU luchtvogel neer. Dat was de PjH.D.O., een vliegtuig van het Fokker F VII type, dooi den heer Dill als piloot bestuurd. Daar mede) gingen we onzen eersten luchttoer ondernemen. In no time hadden we allen het trapje bestegen en in de cabine plaats genomen, waarna de deur achter ons werd gesloten. Wé zaten als in een tram: twee tegenover elkaar en in twee rijen met een fooppad er’ tusschen, drie achter elkaar, in makkelijke klapstoelen. De motoren draai den reeds hun geraas kon ons, dank zy de watjes, die wy had den meegekregen om in de ooren te stoppen, niet deren en het toestel taxiede over het groene veld, om aan het eind daarvan te keeren er. toen ging het, zondei dat we het direct merk ten, fluks van den grond om in een oogwenk tot groote hoogte te Stijgen. Toen we even voor ons keken, ontwaarden wt aan den rug van de fau teuil vóór ons eenigo stevig© papieren zakken. We pakten er één uit en lazen een opschrift, in het Hollandsch en En gelsch, dat ons er aan herinnerde dat er naast zeeziekte ook nog zoo iets als luchtziekte be- GOIIMHL COURANT. Luchtfoto K.L.M. Reeuwyks Plassengebied vanuit de lucht gezien. was over dezen eersten luchttocht, die on gekende sensatie had gewekt. We hebben I ais vaardige luchtreizigers ons diploma van den vliegveld-commandant gekregen en hebben ons vast voorgenomen nog eens weer de. lucht in te gaan. De K.L.M. gaat weldra van Waalhaven uit speciale vliegtochten organiseeren naar Gouda en terug waarvoor samenwerking is vrkregen met de autobusdienst van Gebrs. van Gogh, die vanaf de Markt de vlieg- lustigen direct naar Waalhaven brengt en ook weer terug. De K.L.M. en Gebrs. van Gogh hebbeh daarvoor speciale regel:ngen getroffen en billijke tarieven gesteld cm velen te animeeren. Voor hen, die zich niet aan een lucht reis willen wagen, maar toch op het vheg- ve’d eens een kijkje willen nemen om het opstijgen en neerkomen der luchtvagels i gwle te slaan, is een bezoek aan Waalhaven zeer aan te bevelen. Het is een alle’.-iar- digst gezicht te zien hoe de sportvliegers manoeuvreeren, hoe het zweefvliegen be oefend wordt, en het is zeker interessant in de hangars de groote machines en veel ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en regels 1.30, elL_ regels 1.55, elke i bijslag op den prijs. Lii INGEZONDEN MEDEDEELINI de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeehngen by contract tot zeei gereduceerden prijs. Groote letters en r«.nden worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór (Te plaatsing aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zyn.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 1