bergambacht, berkenwoude, bodegraven,
4 GROOTE
STUKKEN 1
Ru.
<15
ikbanlt I
s kunsten
Juwkunde
recht 28—36)
L
99 °|0 I
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
bergambacht, berkenwoude, bodegraven, boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle.
NIEUWERKERK, OUDERKERK. OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
18812
73a Jaargang
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
Met z'n achten de lucht in I
UN
J
cent 'k
r
natuurlijk
'ER op, Kees!
Wolven in schaapsvacht.
HEID
fs al
:hen
te-
htig-
ider
jes
lier-
riJN
'óór
Hjn
ilen.
aan,
gen.
rer”
8<3 268.44 I
-
Woensdag 30 Mei 1834
150 tli
150 gld.
150 gld.
150 gld.
150 gld.
gelukkig gebeuren. En het is gebeurd.
Op den eersten vliegdag, die we hebben
Toen eenige dagen geleden de propagan-
geaarzeld die imitatie aan te nemen. We
cm te erkennen dat wij nog nooit hadden
4
FEUILLETON.
49
zoover hem die töekomt, stonden hem aardig commissieloon op.
cxriciH 4-am „Ia XT.. rvAAnlc 41* 4a »a4 av* nrlavri Vioot" Vizir>f/4
Ze wierp haar hoofd achterover met
goed ten dienste. Nu, zooals Ik je zei, er
4
O^.
Op toer mat de K L M.
boven Gouda.
Naar het Engelsch van
SIR WILLIAM MAGNAY
Nadruk verboden.
EN DE GESCHENKENBONS
BLIJVEN GEHANDHAAFD!
persman van alles, en nog wat mee. Toe
vallige omstandigheden hadden ons echter
bij vroegere gelegenheden belet met een
kwestie voor.
Bedenk eens wat het zeggen wil,
kindje, begon hij weifelend. Bezwaren
van dien aard beteekenen niets meer of
minder dan onzen ondergang. Ik geloof
nooit, dat Sibyl Brayshaw er dergelijke
beschouwingen op na zou houden.
Sibyl Brayshaw! Weet zij het? riep
Marión vlug.
Neen, klonk het beslist, ze is niet
alras merkten we dat we stevige luchtbee-
nen hadden en met een gerust hart hebben
we toen onze zak ma|r dichtgevouwen en
als een souvenir in onsen binnenzak gestopt.
Zie je, mijn beste Marion, hernam
hij vrij nonchalant, er moest Iets gedaan
worden. Wij waren, toen we indertijd in
Parijs de Brayshaws tegen het lijf lie
pen, financieel in een wanhoplgen toe
stand. Als ik alleen was geweest, zou ik
me er misschien hebben weten uit te
redden, maar ik moest aan jou denken.
Vergeet dat niet.
Hij nam een paar groote trekken aan
zijn sigaar en ging bedachtzaam voort:
Nu, toen de nood op zijn hoogst was,
scheen een toevallige opmerking over
Gresford van mij een idee in Brayshaw’s
brein wakker te roepen. Ik ga je alles,
vertellen, Marlon,, want ik veronderstel
niet, hoe onaangenaam de waarheid
5 2t>
staat. En aangezien er geen railing is aan
boord van een vliegtuig, waarover je ge-
makkelyk het moede hoofd kan laten han
gen, bedoelt zoo’n zak dan als steunpunt te
dienen wanneer het in de maag soms roerig
HOORWEG. I
wat tot den vliegdienst behoort, in oogen-
sehouw te nemen. Een goed cafc-restau-
i ant met groot terras noodt de vermoeiden
r.a hun rondtocht tot een aangenaam zitje.
En voor de jeugd we zeiden het reeds
is er een speeltuin met schommel en men
kan ef ezeltje ryden.
gezien, dat er uitzag als was van de stad
een maquette gemaakt, alles in miniatuur,
n.aar toch nauwkeurig waarneembaar.
we uit Parijs weggingen bij wijze van
voorbereiding in het juweliersvak heb
Ingewerkt.
Hij deed weer een langen haal aan zijn
sigaar eer hij verder ging
Nu. om voort te gaan. Ik veronder-
stel dat je de rest wel raden kunt aan de
hand van wat je gezocht en gevonden
hebt. Sir Peracy heeft een groote vrien
den- en kennissenkring. Hij is een per
soonlijkheid en de parvenu’s, die niet in
het gezelschapsleven worden opgenomen
en toch graag willen meedoen, zijn meer
dan gelukkig als ze door Sir Percy Bray
shaw op Gresford Hall worden geïnvi-
teerd. Hun eenig verlangen is om gele-
or 1 juli van 10—12
betaling van 50 ets.
middag van 2-4 uur
ie goedkeuring nog
en het Park heen, den
spoorweg volgend, weer
naar Rotterdam te koer
sen.
Binnen het half uur na
het vertrek van Waalha
ven was het vliegveld
weer bereikt. Onze mede
passagiers, die met uit
zondering van één, allen
den luchtdoop hadden
ondergaan, hebben zich
tijdens de vlucht volslagen
afkeerig getoond van de
papieren zak. Het is dan
ook geen wonder dat toen
het landingstoestel den
grond weer raakte en het
vliegtuig vroolijk naar de
startplaats huppelde, er
één en al enthousiasm*-
We zyn met zn achten de lucht ia ge
gaan. We... d.w.z. de vertegenwoordigers
van <1°
voor Gouda, de heer P. de Mink, en een
We vlogen... Waalhaven, het vliegveld
dat een afmeting heeit van 920 x 720 M.
was in een oogwenk onder ons verdwenen.
We zagen de rivier de Maas, die we in een
zucht overstaken en direct daarop lag het
wy'de groene polderland voor ons. We ont
waarden ineens de spoorlijn Rotterdam—
Gouda en ook de IJssel, die zich kronkelt
tusschen de dyken, die het lage polderland
beschermen. Het was een inposant ge
zicht die frissche groene weiden, waartus-
schen de slooten zilveren draden geleken.
Opeens ontdekten we een weg waarop een
voertuig of een fietser als mieren schenen
voort te kruipen. Aan de andere zijde
stroomde de IJssel, door den krachtigen
wind sterk bewogen, waarop de zon zijn
spel van licht en kleuren tooverde. Ze leek
een bruischend stroompje, waarin hier en
daar een schuitje verankerd lag.
Met een snelheid -van 150 K.M. stoven
we voort over den j Zuidplaspolder heen.
Nieuwerkerk zagen we liggen en Moor
drecht en Gouderak’ volgden i la minute.
De nieuwe sluiswerken kwamen in zicht en
onmiddellijk daarop lag Gouda voor ons.
Tien minuten nadat We van Waalhaven
waren opgstegen, schoot onze Fokker hoog
over den St. Janstoren heen en konden we
het ruime Marktplein met ons mooie stad
huis, dat blikkerde in den stralenden zon,
in miniatuurvorm bewonderen. Het gan-
sche Marktplein scheen op dezen zonnigen
Zondagmiddag uitgestorven,-niemand ont
ven eeiuge uugen geicuuu ue piupagnu-
da-chef van Waalhaven, de heer G. Peeren, I
ons onder mededeeling van dit voornemen
uitnoodigde een proefvlucht boven Gouda
mee te maken, hebben we geen oogenblik
geaarzeld die invitatie aan te nemen. We
vonden het eigenlyk gezegd een beetje mal
cm te erkennen dat wij nog nooit hadden
gevlogen, want in' den regel maakt een J
150 gM
50 gld,
50 gld,
gld,
Beter is pogen zonder slagen dan
stil zitten uit vrees voor nuttelooze
moeite.
Ik weiger absoluut om met een van
deze niets vermoedende mannen te trou
wen.
Maar, dwaas kind, riep hij ongedul
dig, hoe kun jij verondersteld worden ;e
weten waar mijn geld vandaan komt?
Ik weet het, dat is genoeg. En ik
hoop dat er dadelijk een eind komt aan
dat afschuwelijk gedoe. U begrijpt zeker
niet dat u gearresteerd kunt worden, als
het nog langer doorgaat, voegde Marion
er bij, met afschuw in haar oogen. Weet
u dat er een detective op de Hall aan het
werk is?
Cardon lachte.
Brayshaw houdt hen) daar hij is
er al wekenlang om den dief te pak
ken.
Wilt u dan met alle geweld ellende
uitlokken?
Met inspecteur Myrtle in de buurt
voelt Brayshaw zich veilig, verklaarde hij
met een vertrouwelijk lachje. In ieder ge
val zal hij als ’t zoover zou komen Bray
shaw en niet mij verdenken. Kom, Ma
rion, vervolgde hij ernstig, probeer ver
standig over deze zaak na te denken. Ik
wil niets liever dan een eind aan die ge
schiedenis maken. Maar ik zit nu in de
knel, ik kan mij niet bewegen als jij niet
een handje helpt. Jij kunt me dfen kans
geven en ik beloof je dat ik geen steen
meer zal aanraken; Brayshaw kan het
alleen wel af Zooals de zaken nu staan,
beheerscht hij de situatie, nu hij Richard
van ons afgetroggeld heeft
(Wordt vervolgd).
Toen kort geleden op den Pelikaan-
avond de heer Viruly vertelde, van zijn in
teressante tochten door het luchtruim over
landen en zeeën naar Indië, hebben wij be
wonderd de energie onzer Hollandsche vlie
gers, .maar ook de perfecte organisatie van
dc K.L.M. Die indruk is by ons bezoek aan
Waalhaven en op onzen vliegtocht be
vestigd. De K.L.M. houdt haar devies
„safety first’’, „veiligheid boven alles”
hoog. En naast die veiligheid verstaat zy
de kunst hen, die van haar diensten ge
bruik maken, met alle zorg te omringen
In deze factoren zit ongetwijfeld het ge
heim van het vertrouwen dat de K.L.M.
zich heeft verworven, een vertrouwen dat
de- mannen van de K.L.M. in staat stelt tot
het doen van daden, die de gansche wereld
bewonderend naar Nederland doet opzien.
wordt. We hebben de zak direct geopend
voor ons neergezet... zoo’n eerste keer in de
lucht... men kan nooit weten! Het was we.
prachtig weer, een stralende zon, maar er
was een stevige wind en hoog in de lucht
kreeg het vliegtuig zoo nu en dan een Hin
ken duw, waardoor het omlaag viel om
oogenblikkelyk daarop weer omhoog te
gaan. Dat was eerst xyat ongewoon. Maar
1.4-1 «V» IV. A A
raden. Je kent Brayshaw, zwierig en bru
taal; met het geweten van een avontu
rier en de manieren van een gentleman.
Zijn aristocratische alures en de titel, ze van de hand te doen en ik strijk een z0° intelligent en scherpzinnig als jij.
Luchtfoto K.L.M.
Gouda van uit de lucht gezien.
Op deze luchtfoto van de K.L.M. komt duidelijk uit, welk
een kolossaal kerkgebouw de St. Janskerk is. Het stadhuis
staat midden in het driehoekvormige marktplein.
moest iets gedaan worden; Brayshaw be
dacht dat „iets”. Ik zat op zwart zaad j
en had geen keus; daarbij was ik over-
tulgd dat hij ongeëvenaard was en sue- j
ces niet kon uitblijven. Je zei dat je de
ladenkast doorgesnuffeld hebt dus ik I
kan je gerust vertellen dat ik mij, voor toe. Het is ook niet in den haak. En ik
weet geen ander excuus dan dat ik er
door bitteren nood toe gedreven ben.
Iedere keer doe ik mijzelf de gelofte dat
het voor het laatst is geweest; ik zou er
i kindje. Maar werkelijk, vervolgde hij
ernstig, doe geen dwaze dingen. Marlon
vliegtuig mee te gaan. Maar nu kon het
gelukkig gebeuren. En het is gebeurd.
Goudsche pers, de K.L.M.-agent
_._da, de heer P. de Mink, er. een Op den eersten vliegdag, die we hebben
tweetal jongedames. En we hebben van uit 1 meegemaakt, hebben we, wel curieus, ge
ile hoogt^, een 1300 Meter, op Gouda neer- bruik gemaakt van bijna alle verkeersmid-
gezien, dat er uitzag als was van de stad delen, die er momenteel zyn: de beenenwa
gen, het rijwiel, de stoomtrein, de Diesel-
electrische, de auto, de pont, de vliegma
chine. Byna waren er van ons gezelschap
ook nog op een viervoetigen langoor terecht
gekomen, die er, lach niet lezer (es), ook
op Waalhaven zijn, voor de jeugd... en voor
de ouderen, die zich liever aan een ezel,
dan aan een piloot met zyn vliegtuig met
motorische kracht toevertrouwen. Maar w y
hebben daaraan niet gedacht.
Even nadat wij op Waalhaven waren aan
gekomen en dooi; den hoffelyken Stations
chef-havenmeester, de heer Tolk, waren ver
welkomd, streek op het V®W 6611 gracieuse
Vergeet niet dat de toekomst in jouw
handen ligt en het hangt enkel en alleen
van jou af of deze onbevredigende ma
nier om geld te maken zal voortduren of
ophouden. Ik bezweer je, dat ik, vanaf
het moment dat je me van je verloving
met Richard vertelt, er voorgoed een
eind aan maak.
Dat oogenblik zal nooit komen, ant
woordde ze vol bitterheid. Richard Is niet
van plan mijn hand te vragen.
Heb je nogeens je best gedaan?
De grofheid van de vraag deed haar
huiveren.
Tot mijn schande, ja. Het is mij
duidelijk geworden dat hij niet op die
wijze van mij houdt gelukkig maar.
Dus zet dat uit uw gedachten.
Als hij niet wil. heb je altijd Des-
brook nog. zei Cardon, zoo koelbloedig
alsof ze een uitnoodiging voor een diner
bespraken.
Die „had” ik, gaf Marlon met na
druk te kennen. Frank Desbrook is een
man van eer Ik heb van hem niets dan
de grootste toewijding en ridderlijkheid
ondervonden. En nu verlangt u dat hij tot
een huw^Jijk met mij verleid wordt met
mij! Geen man, die zichzelf respecteert
zou toch iets met mij te maken willen
hebben, als hij de waarheid wist.
Haar vader liet een zwaren zucht hoo-
ren.
Dan is er geen uitkomst voor ons.
Neen, stemde ze toe.
Je bent een dom wicht, mopperde
hij, om niet van den toestand te maken
wat er van te maken Is.
ook absoluut een eind aan maken als jij
er in kon slagen met Richard te trouwen.
Voor de eerste maal keerde ze zich om
i en keek hem recht In het gezicht.
Wat? barstte ze uit. Dacht u soms
j dat ik met hem zou trouwen, zelfs als
hij mij vroeg? Ik, de dochter van een...
een dief? O, was ik maar gestorven eer
ik dit allemaal moest weten!
i Nu stonden de bittere tranen in haar
I oogen en haar borst ging heftig op en
j neer van de half onderdrukte snikken,
genheid te hebben met hun rijkdom en Haar vader wendde zich van haar ai en
hun juweelen te prijken. Ze hebben hun hield haar de practische zijde van de
vermogen bijeengegaard ten koste van
de menschen uit onze stand; we mogen
gerust volgens Brayshaw’s zedeleer de
gelegenheid te baat nemen om te trach
ten er wat van terug te krijgen.
En daarom, zei Marlon, eindelijk de
voor jou ook is, dat je Je vader zult ver- stilte verbrekend, noodlgt u hen uit om
hen van hun Juweelen te berooven.
Ik? protesteerde Cardon. Brayshaw
toch zeker. Hij geeft mfj de steenen om
De K.L.M. heeft het voornemen om door
het organiseeren van speciale vluchten van
Waalhaven uit naar en boven Gouda de
belangstelling van de bewoners onzer ge
meente voor de luchtvaart aan te moedi
gen, teneinde hen op deze wyze vertrouwd
te maken met het snelste verkeersmiddel
van dezen tyd, dat geen afstanden kent,
de zeeën overbrugt, de werelddeelen tot 1
dkander brengt.
dekten we op straat, er stond voor „de
t Zalm” één auto geparkeerd, die als uit een
1 1 speelgoedwinkel daar scheen neergezet.
J Ons Bureau vlak daarbij leek’ons een pop-
penhuis. Het mooie Waaggebouw, het auto-
busstation, de Nieuwe Markt en Veemarkt
waren alle goed waarneembaar. Ineens
zaten we boven de Reeuwyksche en Sluip- I
wijksche Plassen. We zagen ze alle, 1000
H.A. zyn ze groot en och, wat leken ze
klein! Toch ontdekten we Elf hoeven, met de
wapperende vlaggen aan den springtoren
van het zwembad. Maar van zeilers en
roeiers was niets te bespeuren. In een
breeden boog zwenkte de Fokker toen
westwaarts om den Kattensinge!
een onwillekeurige beweging van wal-
I ging.
I Het is meer dan 'afschuwelijk.
j Cardon stond op en gooide zijn sigaar
i in het vuur.
Dat is het, gaf hij op ernstiger toon
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.26, per week 17 cent, met Zondagsblad
oer kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt.
'Franco per post per kwartaal ƒ3.15, met Zondagsblad ƒ3.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
by onza agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zyn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef.
interc. 2745. Postrekening 48400.
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)
15 regels ƒ1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring
15 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs
...c--IGEN: 1—4 regels ƒ2.25 elke regel meer ƒ0.50 Op
wciiLViiiu, BWCCR up lief "-IU
luchtvogel neer. Dat was de PjH.D.O., een
vliegtuig van het Fokker F VII type, dooi
den heer Dill als piloot bestuurd. Daar
mede) gingen we onzen eersten luchttoer
ondernemen. In no time hadden we allen
het trapje bestegen en in de cabine plaats
genomen, waarna de deur achter ons werd
gesloten. Wé zaten als in een tram: twee
tegenover elkaar en in twee rijen met een
fooppad er’ tusschen, drie achter elkaar, in
makkelijke klapstoelen. De motoren draai
den reeds hun geraas kon ons, dank zy
de watjes, die wy had
den meegekregen om in
de ooren te stoppen, niet
deren en het toestel
taxiede over het groene
veld, om aan het eind
daarvan te keeren er.
toen ging het, zondei
dat we het direct merk
ten, fluks van den grond
om in een oogwenk tot
groote hoogte te Stijgen.
Toen we even voor ons
keken, ontwaarden wt
aan den rug van de fau
teuil vóór ons eenigo
stevig© papieren zakken.
We pakten er één uit en
lazen een opschrift, in
het Hollandsch en En
gelsch, dat ons er aan
herinnerde dat er naast
zeeziekte ook nog zoo
iets als luchtziekte be-
GOIIMHL COURANT.
Luchtfoto K.L.M.
Reeuwyks Plassengebied vanuit de lucht gezien.
was over dezen eersten luchttocht, die on
gekende sensatie had gewekt. We hebben I
ais vaardige luchtreizigers ons diploma
van den vliegveld-commandant gekregen
en hebben ons vast voorgenomen nog eens
weer de. lucht in te gaan.
De K.L.M. gaat weldra van Waalhaven
uit speciale vliegtochten organiseeren naar
Gouda en terug waarvoor samenwerking is
vrkregen met de autobusdienst van Gebrs.
van Gogh, die vanaf de Markt de vlieg-
lustigen direct naar Waalhaven brengt en
ook weer terug. De K.L.M. en Gebrs. van
Gogh hebbeh daarvoor speciale regel:ngen
getroffen en billijke tarieven gesteld cm
velen te animeeren.
Voor hen, die zich niet aan een lucht
reis willen wagen, maar toch op het vheg-
ve’d eens een kijkje willen nemen om het
opstijgen en neerkomen der luchtvagels i
gwle te slaan, is een bezoek aan Waalhaven
zeer aan te bevelen. Het is een alle’.-iar-
digst gezicht te zien hoe de sportvliegers
manoeuvreeren, hoe het zweefvliegen be
oefend wordt, en het is zeker interessant
in de hangars de groote machines en veel
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en
regels 1.30, elL_
regels 1.55, elke i
bijslag op den prijs. Lii
INGEZONDEN MEDEDEELINI
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeehngen by contract tot zeei gereduceerden
prijs. Groote letters en r«.nden worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór (Te plaatsing
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zyn.