K
1%
MAGGI PRODUCTEN
N. V. Utrechtsche Hypotheekbank
GOUDSCHE COURANT - MAANDAG 8 OCT. 1934 - TWEEDE BLAD
Openbare Aanbesteding
Het is
HET EENVOUDIGST
Het is
HET GEMAKKELIJKST i
Het is
HET VOORDEELIGST 1
ADVERTENTIE-BUREAU
GOUDSCHE 'COURANT
Markt 31 - Gouda - Tel. 2749
Wilt U vermageren
Bekendmaking
4°|o pandbrieven A 100'|4 °|0
AD VERTEEREN heeft alleen dan groot succes als het
geschiedt in de krant, die ieder leest:
het dagblad GOUDSCHE COURANT
r nuuamuvm uivum x
\TOiuu\u\uvv\mn\i
uv\u\uuu\ut nvvniYinwnu
vwnv.m\\\\u\ tin WH JJ,
vviummm iHMnnmnvnïBa
X UWUMIIMtt lUUlimMlV
miunmiuim
IIHIIIIH UUMfS
lllllll nn"'
'nI winii i
reinigingsmiddel dat in duizenden gezinneten arbeid
rtfem
«Niets kan er 'halen bij Sanatogen.
Stap voor stap bouwt'het de zenuw
kracht op. Het bevordert een rus-
tigen slaap, overwint zwakte en geeft
nieuive levenskracht." f
DE OFFICIEELE OPENING
VAN DEN NIEUWEN SPOORWEG
GOUDA-WADDINXVEEN-BOSKOOP-ALPHEN
de lijn Heeft' 6</z millioen
FABRIEK VAN MAGGp* MOroÏNGsll
MIDDELEN IE AMSTERDAM
Heden behaagde het den HeeVe,
tengevolge van een noodlottig onge
val, na een kortstondig doch geduldig
gedragen lijden, van onze zijde weg
te nemen onzen geliefden Man,
ader, Behuwd- en (Grootvader, tien
Heer
CORNELIS LAURIER,
in den ouderdom van 64 jaar.
D. LAURIER—
v. STA VEL.
C. B. v. LOON—
LAURIER.
T. P. v. LpON
en Kleinkinderen.
Gouda, 6 October 1934.
Gr. Florisweg 53.
Tijdelijk adres: Nieuwe Markt 27.
Geen bloemen.
De teraardebestelling zal plaats heb
ben Woensdag 10 October des nam.
2 uur vanaf Nieuw^ Markt 27.
voor het bouwen van een gemaal voor
den polder Reeuwyk,
op WOENSDAG 17 OCTOBER a.s.
Bestek en teekeriing, na toezending
van 2.50, te verkrijgen bij het Inge
nieursbureau Ir. C. G. van Steenis en
J. van den Boogaard, Prins Maurits-
laan 6, Bussum.
wanneer U in meerdere bladen j
aAertentiën hebt te plaatsen, hetzij
hiefc, of welk blad ook in binnen- of
buitenland, dat U de opgaaf daarvan I
toezendt aan het
VAN DE
U zjjt dan in eens klaar en de
plaatsing geschiedt naar wensch
Denkt u «raan, dat stilstaande
auto's tegenwoordig weder
vrlicht ijnoeten zijn?
Op welk gedeelte van het lichaam
U ook wenscht. ZONDER baden,
diëet of geneesmiddelen. Uitwendig
en onschadelijk. Resultaat na 6en dag
zichtbaar. Vraagt gratis aanwijzingen
en referenties aan
Mevr. COLENBRANDER,
P. Langendijkstraat 54 hs.,
Amsterdam W.
De NIEUWE GOUDSCHE MUZIEKSCHOOL opent heden een nieuwe
cursus in
VIOOL, GUITAAR, BANJÖ, MANDOLINE, HAWAIIAN
voor den zeer biillijken prijs van 3.— PER MAAND, waarbij bovendien
een der bovengenoemde praohtinstrumenten GEHEEL GRATIS het eigen-
dam van den leerling wordt (DUS ZONDER EENIGE BIJBETALING).
Inschr. v. leerlingen Dinsdag 9 October 's avonds van 7—9 uur in Boven-
zaal „HOLLANDIA", Markt 40.'
UTRECHT -
Pandbrieven f 64,000.000.- Reserves f 1.823 268.44
DE "BANK stelt beschikbaar:
in stukken van 1000.500.— en 100
De Directie:
Mr. A. J. S. VAN LIER. Mr. P. R. HOORWEG.
VftWVlftWW
QAkVVlAAtl ÏTfrni
I
PHARMACEUTIICHE UNION - HILVEMUM
Het afdoende mfddeltegen I
hoofdpijn. rheumetische pijnen en V
ede verkoudheden. Door duizenden genees-
voorgeschreven Va.krfigb bij «poth. en drog. C
IH 10 MIHUTEH BEVRIJD VAN PIJH
Een welkom bericht voor
huisvrouwen! De standaard-buï®_
se 1
13 cents en de reuzenbus maar x%
zoo weinig geld koopt U thans he.
verlicht. Zuiver Nederlandsch Fabrikaat! Waardevolle
geschenkenbon op elke bus, op de reuzenbus twee!
«Sr
SsfisiOftn ia vsrl'Wlah». -n- a
S«K «togen ta verkrijgbaar in alle
Apad». en Drog vaiud Fl. I.- per
"raag het practise he m anurias
40 ce^t.
J1" Zenuwsterkend Voedsel
ÜrfJïï I50" hebben
•chnftdtjk Sanatogen aanbevolen de «ei
ideaal versterkend voedsel.
DE
HUISGE-
NOOTEN
SMULLEN,
efts Moeder
Moggi's
Producten
gebruikt.
Bovendien geeft dit honderden Nedertonders
eqn goecf bestaan oan de Fabriek, van Maggi's
Voedingsmiddelen te Amsterdam.
HET MERK VAN KWALITEIT
De officieele opening van den spoorweg
Gouda-Waddinxveen-Boskoop-Alphen, welke
Zaterdag heeft plaats gehad, is een feit
van be teekenis voor de vier gemeenten,
welke door deze lyn thans met elkander zyn
uÉt.
de burgemeesters van Gouda, de heer E. G.
Gaarlandt, van Waddinxveen, de heer P. A.
Troost, van Bpskoop, de heer Mr. E. P. Ver
kerk en van''Alphen, de heer P. A. Colyn,
de Voorzitters van de Kamers van Koop
handel voor Gouda en Omstreken, de heer
H. A. Schreuder en van Rynland de heer
D. ten Cate Brouwer, de Dijkgraven van
Rynland en van Schieland, de heer Jac.
Smits, voorzitter van den Ned. Bond van
Plantenhandelaren, de wethouders van Gou
da, de heeren P. D. Muylwyk, J. A. Donker
en Mr. H. P. C. M. de Witt Wynen, de Ge
meente-secretaris, de heer G. J. J. Pot, en
vele leden van den Goudschen Raai, voorts
talryke andere genoodigden.
De trein die het groote gezelschap ver
voerde bestond uit een viertal fraaie 2e ld.
rijtuigen met middengang, en de machine
een Jumbo, was rykelyk met guirlandes en
bloemen versierd. De motortrein, die in den
gewonen dienst rijdt, was voor dezen fcest-
tocht niet in aanmerking gekomen, daar dit
maar eenvoudige wagens derde klasse zyn.
Te kwart voor twee zette de trein zich in
beweging onder de groote belangstelling
van het publiek dat dezen feestelyken uit
tocht bywoonde. Even buiten het station
werd de trein op het nieuwe spoor geleid,
Weliswaar zou de betëekenis van dezen
nieuwen spoorweg in andere tyden dan die
wy thans beleven, veel hooger kunnen wor
den aangeslagen, toch mag de waarde daar
van voor nu en voor de toekomst niet wor
den onderschat. Op dit oogenblik hebben
de meest donkere wolken het stralend
licht verduisterd, waarin de zoo mooie
streek van Gouda tot Alphen zich jaren
lang heeft gebaad, waardoor ze groot wel
varen heeft geschonken aan allen, die daar
met energie hebben gewerkt en waardoor
ze in niet geringe mate heelt bygedragen
aan de verbreiding van den goeden Neder-
landschen handelsnaam in schier alle lan
den. Er is dan ook zeker reden om met be
zorgdheid de toekomst in te gaan, maar het
zou gansch en al indruischen tegen het Ne
derlandsch karakter, dat, naarmate de moei
lijkheden» grooter zyn, immer grootere ener
gie weet te ontplooien, wanneer men door
apathie geslagen, by de pakken ging neder-
zitten. Hier zyn gemeenten aan het spoor
wegnet verbonden, die in normale tyden in
welvarenden toestand verkeerden, doch
thans door de crisis-omstandigheden als ge&
volg van het gestagneerde internationale
handelsverkeer geslagen zyn. Wat de toe
komst in dit opzicht zal brengen, is een
vraag, waarop het antwoord niet te geven
is. Komt daarin een verandering ten goede,
dan zal de energie, die de bevolking van
deze geheele streek steeds heeft bezield,
weder gelegenheid krijgen zich te ontplooien
en zullen ongetwijfeld de thans verminder
de en de verloren gegane markten opnieuw
worden gewonnen. Er moge zeker alle reden
zjjn een somberen toon te laten hooren, wyl
deze nieuwe lyn een enorm bedrag aai.
aanleg heeft gekost en de exploitatie-mo
gelijkheden geen reëelen grond bieden om
te mogen verwachten dat de uitkomsten van
deze lyn onder de nuidige omstandigheden
ook maar eenigermate de kosten kunnen
dekken, er zyn nog andere factoren dan de
zuiver commerciëele van het oogenblik, die
bij deze lyn mogen gelden.
De verbinding der vier gemeenten per
'Hul is voor elk der aan de lyn gelegen ge
meenten van groote waarde. Weliswaar is
er geen sprake meer dat de tusschen de
eindpunten van deze lijn gelegen gemeenten
geheel zouden zijn geïsoleerd, zooals dit
jaren geleden het geval was, daarvoor heeft
de auto gezorgd, echter de verbinding zoo
als die thans tot stand is gebracht, heft dat
isolement geheel en al op, het maakt het
contact tusschen de gemeenten onderling
uiterst gemakkelijk en door de directe aan
sluiting aan binnen- en buitenlandse^ ver
keer ten allen tijde voor velen van bijzon
der belang.
Het ie begrijpelijk dat bjj de officieele
opening door de vertegenwoordiger van den
Minister van Waterstaat en van de Directie
der Nedérlandsche Spoorwegen ernstige,
van groote zorg getuigende woorden zyn
gesproken by de geboorte van dit nieuwe
kind der Spoorwegen, dat vóór haar komst
zooved moeilijkheden heeft gebaard en zoo
veel kosten heeft veroorzaakt. Maar even
begrijpelijk is het ook dat de burgmeesters
der vier gemeenten en de voorzitters van
de Kamers van Koophandel voor Gouda en
Omstreken en voor Rijnland en ook de voor
zitter van den Nederl. Bond van Planten
handelaren in Nederland een geluid hebben
dóén hooren, waaruit niet minder den ernst
r spiekt van dezen tijd en de zorg voor de
toekomst, maar waarin toch ook tot uiting
komt de vreugde ovèr de totstandkoming
van den spoorweg, die voor de bewoners
van de geheele streek van belaiïg; en nut is
W die, bij gunstiger internationale verhop-
.yflingen, van groote betewkenis voor het han
delsverkeer zal zyn.
Wij geven hieronder plaats aan de ge
dachten, zooals die door de verschillende
sprekers by de officieele opening zyn geuit.
MET DEN FEESTTREIN
NAAR BOSKOOP.
Het was een feestelijke tocht, de eerste
rit met den trein van Gouda naar Alphen.
Te half twee kwamen Zaterdag de door
het Comité voor de opening van dezen
spoorweg genoodigden op het station Gouda
hijeen. Dat was een gr<?ot gezelschap. On
der de talryke aanwezigen wareh Mr. H. J.
Silvergieter Hoogstadt, adrrynistrpteur van
het Departement en chef van het vervoer
van Mynwezen, pis vertegenwoordiger van
den ^Minister van Waterstaat, die zooals
reeds gemeld, zelf verhinderd was, Jhr. W.
H. F- van Ryckevorsel? chef van den dienst
Vervoer by de Ned. Spoorwegen als ver
tegenwoordiger van de Directie 'Jer Ned.
Spoorwegen. Ir. J. G. Raveneck, Rijks
hoofdingenieur. vertegenwoordigend het
Rijkstoezicht qp de Spoorwegen, Ir. F. M.
R- v. d. Marle, inspecteur-generaal van de
SpooV en Tramwegen, Ir. L. J. Cuperus, on
der wiens hoofdleiding de spoorweg is ge
bouwd en de opzichter R. Böuma. die daar
bij heeft medegewerkt, en Mr. E. J. M. H.(
Bolsius, Mr. T. D. Verbroek, leden van Ged.
Staten van Zuid-Holland en de Griffier Jhr.
Mr. Sandberg, Ir. L. F van der Wal,
hoofdihgenieur van den Prov. Waterstaat,
dat geheel links-naast de baan voor de rich^
ting-Rotterdam en den Haag is gelegd, en I
dat als derde spoor op de Gouwe-brug is f
aangebracht. By de splitsing gaat de lyn j
naar Waddinxveen rechtsaf het mooie pol-
derland in. De koeien en paarden in de wei-
den bleken nog onwennig aan den spoor- I
trein. By het naderen van den trein gingen
de beesten aan den haal. Op den terugweg
tydeins het melkuur manifesteerde de onrust j
zich onder het vee in fag sterker mate.
Waddinxveen was de eerste halte. Het plaat
selijk muziekkorps verwelkomde de gasten
.net vroolyke muziek en het gansche ge
zelschap steeg uit om even de met bloemen
versierde stationsgebouwen met goederen
loods in oogenschouw te nemen. Onder
hoera's vaan talryke Waddinxveensche in
gezetenen en onder vroolyke muziek wer
den de ry tuigen bestegen, waarby de plaat
selyke genoodigden meegingen om den ver
deren tocht mede te maken. In Boskoop,
waar het stationsgebouw in de geheele om
geving rykelyk met bloemen en groen was
versierd en overal vlaggen uithingen, werd
een oogenblik gestopt om de plaatselyke
gasten op te nemeiywaarop de tocht naar
Alphen werd «ortgez&K Ook Alphen had
de gasten een Teestelykebatvangst bereid.
By het; binnenrijden van den feesttrein
speelde, de mifziek; het volkslied, werd door
de gasten, die waren uitgestegen op het
perron onder groote belangstelling van Al-
phen's ingezetenen aangehoord. Nadat de
machine gerangeerd was, ep de plaatselyke
autoriteiten den trein mede hadden beste
gen, ging te tocht naar Boskoop, waar de
officieele opining zou plaats hebben.
In Boskoop was de belangstelling enorm.
Gansch Boskoop was uitgeloopen om het
feestelyk gebeuren van het binnenloopen
van den versierden trein te zieiNen de gas
ten op enthouiaste wyze te bealroeten. De
Boskoopsche Harmonie ,zeU^terstond op
het perron het Wilhelmus in^adat de of
ficieele gasten door de comtjjBBe van ont
vangst, o.w. de heeren J. H?vafr Straaten
van Nes en P. J. C. Oosthoek, waren be
groet. Boskoopsche dames beyverden zich
ter-stond alle tot het gezelschap behoorende
dames een bouquetje aan te bieden.
De gansche stoet begaf zich door het
keurig stationsgebouw, waar de bloemen
geurden, naar de tot een feestelijke ont
vangzaal ingerichte nieuwe goederenloods,
waar de officiële opening van de lyn
plaats vond. Burgemeester Gaarlandt
heeft hier, nadat alle gasten hadden plaats
genomen, als voorzitter van het Comité een
welkomstwoord gesproken.
Vervolgens sprak Mr. H. J. Silvergieter
Hoogstadt namens den Minister van Water-
W. F. H. van Ryckevorsel.
Namens de Directie der Ned. Spoorwegen
werd hieróp het woord gevoerd door Jhr.
Jhr. W. F. H. van Ryckevorsel.
Daarna spraken achtereenvolgens de bur
gemeester van Alphen, de heer P. A. Colyn,
de burgemeester van Waddinxveen, de heer
P. A. Troost, de burgemeester van Boskoop,
de heer Mr. P. E. Verkerk, de voorzitter van
de Kamer van Koophandel voor Gouda en
Omstreken, de.heer H. A. Schreuder, de
voorzitter van "de Kamer van Koophandel
voor Rynland, de heer D. ten Cate Brou
wer, de voorzitter van den Ned. Bond van
Plantenhandelaren, de heer Jac. Smits en
ten slotte de voorzitter van de Vereeniging
voor Vreemdelingenverkeer te Gouda, de
heer G. J. J. Pot, die, mede namens de Mid
denstand scentrale te Gouda de vertegen
woordigers van den llinister en van de
Ned. Spoorwegen, alsook aan de burgemees
ters der vier gemeenten en voorts ook den
heer J. H. van Straatey van Nes als de
promotor van de lyn, een fraai gedenkbord
aanbood, waarin het feit v^n dezen dag is
vastgelegd.
Nadat de heer J. H. van Straaten van
Nes voor deze vriendelyke attentie had be
dankt en nog een persoon] yk woord tot de
aanwezigen had gericht, betuigde Burge-
Gaarlaftdt mede namens de andere
zyn <jjank voor het'gewaardeerde ge
schenk en werd na een oogenblik pauzeeren.
tydens hetwelk vriendelyke dames de gas
ten een dronk en spyze boden, de bijeen
komst gesloten.
De trein floot als sein om vlug in te
stappen. Ze vertrok een half uur later dan
aanvankelijk was bepaald. Na een hartelyk
afscheid van Bpskoop's belangstellenden
verliet de „officieele" trein onder luid ge
juich het station-Boskoop om naar Gouda
terug te keeren.
Toen de eerste tocht volbracht was, keer
de de trein terug naar Alphen om de gasten
naar hunne woonplaatsen te brengen, waar
by een aantal schoolkinderen onder geleide
het pretje genoten om met dezen feesttrein
een reisje naar Alphen en terug te maken.
Te halfzeven was de trein weer in Gouda
terug.
WELKOMSTWOORD
VAN BURGEMEESTER
E. G. GAARLANDT,
GOUDA.
DE SPOORWEG VOLMAAKT
DE VERBINDINGEN.
Namens he^ comité, dat
zich gevormd heeft uit en
dóór de Jocaliteiten Gouda,
Waddinxveen, Boskoop, Al-
phen, heet ik U hartelyk j
welkom.
In het comité, namens
hetwelk ik tot U spreek,
zitting genomen de burgemees- J
der spoorlyn-gemeenten,
spoorlyn, welker ontwikkeling door 4 ge
meenten met belangstelling wordt gevolgd.
Haar bloei zou ons met vreugde vervui
len.
Moge het zóó worden.
Mr. J. SILVERGIETER HOOG
STADT* VERTEGENWOORDIGER
VAN DEN MINISTER VAN
WATERSTAAT. HOOPT DAT HET
OPENINGSFESTIJN HET SLOT
ZAL WEZEN VAN DEZE
SPOORWEtfTRAGEDIE.
GEKOST.
DE AANLEG EEN ECONOMISCHE
DWAASHEID.
Ofschoon volgens de couranten en zelfs
volgens de uitnoodiging van het feestcomité
de Minister van Waterstaat door zyn tegen
woordigheid luister zou byzetyen aan deze
openingsrit is Zyn Exc. door ambtsbezighe
den verhinderd en heeft hy my als Hoofd
van de betrokken Afdeeling van zyn Depar
tement opgedragen hem hier te vertegen
woordigen.
Evenzeer als ik vermoed dat de keuze by
dit conflict van ambtsplichten voor Zyne
Exc. in dit geval niet zeer moeilyk is ge
weest, evenzeer ben ik er van overtuigd dat
sturen der polders, die dn lyn doorsnijdt, j het voor U allen een groote teleurstelling is.
van Koophandl? tc Gouda en A J"*
Le den, de heer Van Straaten van Nes te
Boskoop, den Urheber der Hjn, ir. Cuperus,
onder wiens dlre,cte leiding de door dr. An-
kersmit ontworpen lijn is aangelegd.
De Goudsohe gemeente-secretaris was
onze gewaardéeide penvoerder en penning-
Gij zult het echter met mij eens zijn, dat
in zooverre dit festijn geheel blijft in de
lijn van de tragedie, waarvan r.aar wij allen
hopen, dit feest het slot is. Immers rijk
aan teleurstellingen voor de betrokken
streek is de lange lijdensgeschiedenis ge
weest van deverbinding van Boskoop met
het spoorwegnet.
Vanaf het oogenblik dat in het begin der
70tiger jaren de lyn LeidenAlpbm
Woerden werd aangelegd is er steeds ern
stig sprake geweest van eert spoorweg
Alphen Boskoop Gouda Schoonho-
Wat heeft ons vereenigd en waartoe noo-
digden wy U uit? Het was de overtuiging,
die by ens leefde, dat de opening van de
nieuwe lyn niet moest geschieden door den
stationschef, die met het bekende gebaar
den eersten trein op 7 October te 6.50 uit j ven—iGorinchemvele concessies zijn daar
Gouda laat vertrekken. En hoewel wy ons voor aangevraagd en bij de behandeling van
ervan rekenschap hebben gegeven, dat deze de wet 1875, waarby ons Staatsspoorwegnot
nieuwe lijn de zware tekorten van het Ned. werd voltooid, werd een amendement voor-
Spoorwegen-bedryf niet zal ku-nnen over- gesteld om deze lyn aan het Staatssp jor-
bruggen, hoewel wy overtuigd zijn, dat de t wegnet toe te voegen, doch verworpen.
dat wy
belangrijke
gemoeid zyn
Nederlandsch
lyn Gouda—Alphen niet te beschouwen is
als de aansluiter van een geïsoleerde streek
er was toch btf ons allen éénstemmig
heid in het antwoord op de vraag, of de
streek zelve niet behoorde te toonen, dat met
deze nieuwe lijn belangen zyn gemoeid.
Dat antwoord was een kort en krachtig ja.
Wegen de voordeelen op tegen de rente en
aflossing van de bedragen, die de 4 ge
meenten als subsidie hebben toegezegd? De
tijd zal het leeren.
1 Wy leven niet in, een tijdsgewricht,
in voorspellingen «ogen worden^redaafi. En
wie ze doet, loopt kans
i Maar wel mag ik hier vi
stuk voor stuk de lijn
betering met voldoeni
En m het vertrouwen, dat
bedragen, die metfden
geweest, zullen worde
een stijging van de welvj
die langzamerhand
model van verkeersverbindingen kan gel
den, zooals elders in ons land moeilyk te
vinden zal zyn.
Wat is hier de lSatste jaren tot stand Ke'
komen
V Gouda—Alphen zag in het afgeloopen
jaar den nieuwen provincialen weg langs
de Gouwe van het beginpunt tot over Wad
dinxveen en Boskoop toe, gereedkomen. Het*
laatste stuk zal het volgend jaar worden 1
opgeleverd.*
I De geweldige kanaalwerken naby
Gouda, die een verbeterde .vaarverbinding 1
tusschen den IJssel en de Gouwe, dat is
tusschen Rotterdam en Amsterdam, zullen
bewerkstelligen, zyn zoover gevorderd, dat
op het einde van 1935 de voltooiing'en in-
1 gebruikneming te verwachten is. Dan zuller. 1
schepen tot 2000 ton toe binnendoor kun-
nen varen.
I Onze nieuwe spoorlyn voltooit de trits. 1
Geheel nieuwe water-, land- en spoorver-
j bindingen bijna aus einem Gusz wor-
den deze streek, die middert in het welvaren-,
de Zuid*Holland is gelegen, in den schoot J
I geworpen. Ze vervolmaken het groote, pri-
1 maire spoorweg- en wegennet, dat het feel I
van Zuid-Holland tpsschen Rotterdam-Den
Haag en Amsterdam-Utrecht bedekt en
sluiten zich er harmonisch bij aan.
Van de primaire wegen Rotterdam-Am-
sterdam en Den Haag-Utrecht, is de e»rste
tot Gouda in gebruik en nadert de twfeede
de Gouwe uit het Westen; beide gaan te-
zamen over een nieuwe Gouwebrug, waar
voor de voorbereidingen voor den aanleg
reeds getroffen zyn. Deze. brug komt eenige
Sedert dien heeft men Boskoop met tram
verbindingen trachten te helpen; zoo heeft
o.a. in het eir.de der vorige eeuw de heir
Vas Visser die verschillende tramlijnen in
ons land heeft tot stand gebracht, die ech
ter inmiddels grootendeels weer zijn ver
dwenen, ook concessie aangevraagd voor
een lijn BoskoopGouda in verbinding met
zyn plannen voor tramaanleg in de Krim-
pener- en Alblas-jc-rwaard. Van dat alles is
echter niets to'. stand gekomen dan na heel
veel ellende de lyn Gouda—Schoonhoven.
Toch was men zeer overtuigd van de
wenschelykheid eener verbinding van Bos
koop aan het spoorwegnet, dat met het oog
daarop de nieuwe Gouwe-brug die in het
begin van deze eeuw tot stand kwam van
een derde ;poor werd voorzien.
Kort. daarop werd by de behandeling van
het renteloos voorschot voor den aanleg; der
Ha vlemmermeerlij nen het der Regeering
in de Tweede Kafer als een ernstige fout
aangerekend dat men daarby de lyn Uit
hoornAlphen niet had doorgetrokken over
Boskoop tot Gouda; een amendement van
aen Goudschen alge,vaardigde Mr. van
Doorn en een desbetreffende motie zyn door
Minister Kraus slechts weggewerkt kunnen
worden door de belofte dat in de concessie
voor de Haarlemmermeer 1 y nen een bepa
ling zou worden opgenomen dab de lyn
Alphen-Boskoop-Gouda door den concessio
naris moet worden aangelegd zoodra de Mi
nister dit noodig oordeelde en 4/5 van het
btnoo^igde geld door Rijk en streek zouden
zyn bijeengebracht.
Deze concessie-bepaling en de concurren
tie tusschen H,S. en S.S. »gen luxe-arti
kel dat ons land zich toen -nog kon veroor
loven zyn tenslotte de oorzaak geweest,
dat S^>. bereid bleek deze dwarsverbinding
tusschen twee harer lijnen in exploitatie te
nemen, zoodlfc by deAwet van 29 Mei 1916
(Stbl. No. 237) tot aanleg van Rijkswege
van dezen spoorweg werd besloten, met dien
vefstande dat hiertoe-niet eerder zou wor
den overgegaan, dan nadat de streek 1 mil
lioen zou hebben bijeengebracht voor deze
lijn waarvan de kosten destijds op 2'-a
millioen werden begroot.
Btj de behandeling van de wet in de
Tweede Kamer is wei nog groote aan aan
drang op de Regeering geoefend om van Hit
van de streek geëischte millioen eenige
tonnen te laten vallen, doch Min. Lely
heeft voet bÜ stuk gehouden en geen af-
stand willen doen van het bekende by zijn
buurtspoorweg-politiek gehuldigde beginsel
van gelijkheid van opoffering van Rijk en
streek, ook al omdat het Rijk hier het naar
Van dat tydstip toen de eerste spade in
den grond gestoken was scheiden ons al
weer byna 15 lange jaren; ze liggen nog
te versch in het geheugen dan dat ik daar
lang bij behoef stil te staan. De omwente
ling op vervoersgebied welke zich in die
jaren door de snelle ontwikkeling van de
motortractie en van den wegenbouw heeft
voltrokken wekte bij velen ernstigen twijfel
aan het bestaansrecht van den lang verbrei
den spoorweg. De aanleg werd dan ook
stopgezet en jarenlang hebben de onvol
tooide kunstwerken zoo als eertyds in de
streek tusschen Gouda en Schoonhoven deze
lage landen als moderne ruïnes versierd.
Van uit de streek is daartegen uiteraard
groot verzet gekomen. Kamerleden hebben
dreigende vragen gesteld, de Provinciale
Staten hebben hunne ontevredenheid in een
motie neergelegd en na ernstig onderzoek
van Rijkswege of hetgeen reeds gemaakt
was ni^ beter tooi een weg voor gewoon
verkeer zou kunnen worden gebruikt, met
een negatief resultaat echter, is begin 1928
besloten den aanleg voort te zetten. Dit
heeft, vooral toen inmiddels de huidige cri
sis uitbrak en steeds verergerde, weer an
dere Kamerleden in het geweer geroepen
met nog dreigender vragen. De pers liet
zich niet onbetuigd en ik geloof wel te mo
gen zeggen dat het in Nederland buiten
deze streek een communis opinio is dat met
den aanleg van dezen spoorweg zij het dan
ook zooals ik aantoonde geen onbezonnen
heid toch een economische dwaasheid is be
gaan; ik hoor het hoongelach al waarmee
deze ppening in den lande vooral van de
zydftSer jeugd zal worden begroet.
Het treft inderdaad wel heel ongelukkig
aat dit zoo lang op stapel gestaan hebbende
schip te water wordt gelaten by een onge
kende crisis als de tegenwoordige, die juist
een plaats als Boskoop met ztfn vele inter
national relaties zoo zwaar heeft getrof
fen, maar ik meen tegenover dat hoonge
lach toch te moeten opmerken, dat deze
streek met zyn smalle wegen en nog snul-
Ier tot de bedrijven toqgang gevende von
dertjes, met zijn vaarslooten en vervoer per
schuit zich niet bijzonder leent voor de
vrachtauto als concurrent van den spoor
weg, zoodat, wanneer eenmaal deze crisis
is geweken en de Boskoopsche energie weer
nieuwe banèn vindt, dat de spoorweg-goede
renwagen hier m.i. nog wel eenige kans op
behoorlijk etnplooi zal vinden.
A^oorloopig zal de spoorweg het echter
4l voornamelijk van het personenvervoer
mleten hebben en hier zijn inderdaad de
auto en de autobus gepaard aan de gemak
zucht en de haast van het tegenwoordige
menschdom, leelyke factoren.
Ook de spoorwegdirectie zelve heeft dan
ook de geboorte en het opgroeien van deze
jongste spruit met leede oogen aangezien,
temeer daar juist onder de jongere leden
van haar gezin zich in den laatsten tyd
een sleepende ziekte heeft vertoond, die
reeds eenige op het kerkhof en vele andere
op het sterfbed heeft geworpen. Maar niet
temin heeft de Directie het kind met zorg
groot geDracht, nu en dan wat temporisee-
rende, zooais wy allen doen met de opvoe
ding van onze Kinderen in dezen vooruit-
zicntloozen tyd; maar nu staat het kind er
xeestelyk getooid en gereed óm inde maat-
scnappy te treden en zoo gaarne
willende
honderden meters ten noorden van de be- de ervaring geenszins denkbeeldige risico
staande spoorbrug en dus nabij Gouda te i van de overschrijding der raming droeg,
liggen. De omstreken van Gouda hebben wat der-
Wat zich over deze beide bruggen straks I gelijke tegenvallers betreft een zekere repu-
per rail en per auto van west naar obst en tatie; de spoorweg heeft dan ook, mede door
van oost naar west zal bewegen en wat on
der de beide bruggen per schip van noord
waarts en van noord naar zuid zal worden
vervoerd dat zal tezamen, als eens offi-.
cieél tellingen en metingen zullen plaats
hebben, wel bewijzen, dat naby Gouda het
punt van" Nederland's grootste verkeers
dichtheid sta^t te ontstaan,- Nederland's
verkeers-zwaartêpant om zoo te zeggen.
Zoo niet in personen, dan toch in goederen.
Er mankeert iets aan: een vlieghaven.
Maar daarover mag ik hier niet spreken.
We zyn tezamen voor een landvertceers-ver-
de sterk gewijzigde prijsverhoudingen, ruim
6Mi millioen gekost zoodat van die gelijk
heid van opoffering tusschen Rijk en streek
ten sjqtte' niet veel is terecht gekomen.
Het 'millioen van de streek was intus-
schen spoedig bijeen dank zy ook de belang
rijke bijdrage van de provincie van 675.000
gulden en alé een aardige historische
herinnering mag het hier niet onvermeld
blijven een bydrage van 57.000 gulden
van de fyO.T. De overeenkomst met N.S.
kon dan ook in 1918 wettelyk worden be
krachtigd en de onteigeningswet kwam om-
betering voor de opening van een nieuwe streeks ^920 tot stand-
werken om mee te verdienen voor het ge*
zin dat het zoo hard noodig heelt, en nu
vrees ik dat vooral de jeugd dat kind zai
laten staan en de rug zal toekeeren. Daarom
zou ik de Boskoopers en Waddinxveeners
willen toeroepen: Reist per Spoor, Reist
Veilig. Geniet vaif Uw sigaar in een be-
hoorlyk verlichte spoorwegcoupé, in een
autobus kunt gy rooken nodh lezen, en al
kunt gij dan niet voor Uw hüis instappen,
zoo'n wandeling van en naar het station is
zoo gezond. De mensch heeft ïyn paar
prachtig stelten toch voor iets beters ge
kregen dén om er mee te steppen, of om
ze op te vouwen* in een auto of een cabine
van een vliegtuig, ge steunt er Uw spoor
weg mee ter verkryging waarvan de oude
ren onder U zich zoo zeer hebben ingespan-
Maar, Dames en Heeren, ik moet eindi
gen, ik heb U reeds te lang beziggehouden,
doch ik gevoel de tragiek van het geVal en
van de gehele spoorwegmisère te zeer dan
dat ik tegenover het evenbedoelde hoonge
lach niet een kleine historische interpreta
tie van het geval meende te moeten stellen,
en ik ben te ouderwetsch om niet Boskoop
en Waddinxveen van harte geluk te wen-
schen met het feit dat zij heden aan het
Europeesche spoorwegnet zijn verbonden.
Ik sprak zoo even vap een tragedie en
zoo als de meeste tragedies eindigt ook
deze hiermede dat „zij tenslotte elkaar kry*
gen".
„Boskoop" en „de Spoorweg", het moge
dan niet een modern maar een ouderwetsch
huwelijk zijn, ik zou zeggen des te beter
laten zij elkaar wederzyds steunen en el
kaar trouw blyven. (Applaus).
JDE VERTEGENWOORDIGER VAN
DE DIRECTIE DER NEDER-
LANDSCHE SPOORWEGEN
Jhr. W. H. F. VAN RYCKEVORSEL
GEEFT UITING AAN ZIJN
GEMENGDE GEVOELENS.
De Directie der Ned. Spoorwegen is bij
de opening' van dezen spoorweg met ge
mengde gevoelens vervuld. Zij heeft eer
bied voor allen, die door groote offervaar
digheid en energie het veïeischte miillieen
hebben bijeengebracht, zij heeft groote be
wondering voor allen, die aan den bouw heb
ben medegewerkt en vóór alle moeilijkheden
steeds de gewenschte oplossingen hebben