K 1% MAGGI PRODUCTEN N. V. Utrechtsche Hypotheekbank GOUDSCHE COURANT - MAANDAG 8 OCT. 1934 - TWEEDE BLAD Openbare Aanbesteding Het is HET EENVOUDIGST Het is HET GEMAKKELIJKST i Het is HET VOORDEELIGST 1 ADVERTENTIE-BUREAU GOUDSCHE 'COURANT Markt 31 - Gouda - Tel. 2749 Wilt U vermageren Bekendmaking 4°|o pandbrieven A 100'|4 °|0 AD VERTEEREN heeft alleen dan groot succes als het geschiedt in de krant, die ieder leest: het dagblad GOUDSCHE COURANT r nuuamuvm uivum x \TOiuu\u\uvv\mn\i uv\u\uuu\ut nvvniYinwnu vwnv.m\\\\u\ tin WH JJ, vviummm iHMnnmnvnïBa X UWUMIIMtt lUUlimMlV miunmiuim IIHIIIIH UUMfS lllllll nn"' 'nI winii i reinigingsmiddel dat in duizenden gezinneten arbeid rtfem «Niets kan er 'halen bij Sanatogen. Stap voor stap bouwt'het de zenuw kracht op. Het bevordert een rus- tigen slaap, overwint zwakte en geeft nieuive levenskracht." f DE OFFICIEELE OPENING VAN DEN NIEUWEN SPOORWEG GOUDA-WADDINXVEEN-BOSKOOP-ALPHEN de lijn Heeft' 6</z millioen FABRIEK VAN MAGGp* MOroÏNGsll MIDDELEN IE AMSTERDAM Heden behaagde het den HeeVe, tengevolge van een noodlottig onge val, na een kortstondig doch geduldig gedragen lijden, van onze zijde weg te nemen onzen geliefden Man, ader, Behuwd- en (Grootvader, tien Heer CORNELIS LAURIER, in den ouderdom van 64 jaar. D. LAURIER— v. STA VEL. C. B. v. LOON— LAURIER. T. P. v. LpON en Kleinkinderen. Gouda, 6 October 1934. Gr. Florisweg 53. Tijdelijk adres: Nieuwe Markt 27. Geen bloemen. De teraardebestelling zal plaats heb ben Woensdag 10 October des nam. 2 uur vanaf Nieuw^ Markt 27. voor het bouwen van een gemaal voor den polder Reeuwyk, op WOENSDAG 17 OCTOBER a.s. Bestek en teekeriing, na toezending van 2.50, te verkrijgen bij het Inge nieursbureau Ir. C. G. van Steenis en J. van den Boogaard, Prins Maurits- laan 6, Bussum. wanneer U in meerdere bladen j aAertentiën hebt te plaatsen, hetzij hiefc, of welk blad ook in binnen- of buitenland, dat U de opgaaf daarvan I toezendt aan het VAN DE U zjjt dan in eens klaar en de plaatsing geschiedt naar wensch Denkt u «raan, dat stilstaande auto's tegenwoordig weder vrlicht ijnoeten zijn? Op welk gedeelte van het lichaam U ook wenscht. ZONDER baden, diëet of geneesmiddelen. Uitwendig en onschadelijk. Resultaat na 6en dag zichtbaar. Vraagt gratis aanwijzingen en referenties aan Mevr. COLENBRANDER, P. Langendijkstraat 54 hs., Amsterdam W. De NIEUWE GOUDSCHE MUZIEKSCHOOL opent heden een nieuwe cursus in VIOOL, GUITAAR, BANJÖ, MANDOLINE, HAWAIIAN voor den zeer biillijken prijs van 3.— PER MAAND, waarbij bovendien een der bovengenoemde praohtinstrumenten GEHEEL GRATIS het eigen- dam van den leerling wordt (DUS ZONDER EENIGE BIJBETALING). Inschr. v. leerlingen Dinsdag 9 October 's avonds van 7—9 uur in Boven- zaal „HOLLANDIA", Markt 40.' UTRECHT - Pandbrieven f 64,000.000.- Reserves f 1.823 268.44 DE "BANK stelt beschikbaar: in stukken van 1000.500.— en 100 De Directie: Mr. A. J. S. VAN LIER. Mr. P. R. HOORWEG. VftWVlftWW QAkVVlAAtl ÏTfrni I PHARMACEUTIICHE UNION - HILVEMUM Het afdoende mfddeltegen I hoofdpijn. rheumetische pijnen en V ede verkoudheden. Door duizenden genees- voorgeschreven Va.krfigb bij «poth. en drog. C IH 10 MIHUTEH BEVRIJD VAN PIJH Een welkom bericht voor huisvrouwen! De standaard-buï®_ se 1 13 cents en de reuzenbus maar x% zoo weinig geld koopt U thans he. verlicht. Zuiver Nederlandsch Fabrikaat! Waardevolle geschenkenbon op elke bus, op de reuzenbus twee! «Sr SsfisiOftn ia vsrl'Wlah». -n- a S«K «togen ta verkrijgbaar in alle Apad». en Drog vaiud Fl. I.- per "raag het practise he m anurias 40 ce^t. J1" Zenuwsterkend Voedsel ÜrfJïï I50" hebben •chnftdtjk Sanatogen aanbevolen de «ei ideaal versterkend voedsel. DE HUISGE- NOOTEN SMULLEN, efts Moeder Moggi's Producten gebruikt. Bovendien geeft dit honderden Nedertonders eqn goecf bestaan oan de Fabriek, van Maggi's Voedingsmiddelen te Amsterdam. HET MERK VAN KWALITEIT De officieele opening van den spoorweg Gouda-Waddinxveen-Boskoop-Alphen, welke Zaterdag heeft plaats gehad, is een feit van be teekenis voor de vier gemeenten, welke door deze lyn thans met elkander zyn uÉt. de burgemeesters van Gouda, de heer E. G. Gaarlandt, van Waddinxveen, de heer P. A. Troost, van Bpskoop, de heer Mr. E. P. Ver kerk en van''Alphen, de heer P. A. Colyn, de Voorzitters van de Kamers van Koop handel voor Gouda en Omstreken, de heer H. A. Schreuder en van Rynland de heer D. ten Cate Brouwer, de Dijkgraven van Rynland en van Schieland, de heer Jac. Smits, voorzitter van den Ned. Bond van Plantenhandelaren, de wethouders van Gou da, de heeren P. D. Muylwyk, J. A. Donker en Mr. H. P. C. M. de Witt Wynen, de Ge meente-secretaris, de heer G. J. J. Pot, en vele leden van den Goudschen Raai, voorts talryke andere genoodigden. De trein die het groote gezelschap ver voerde bestond uit een viertal fraaie 2e ld. rijtuigen met middengang, en de machine een Jumbo, was rykelyk met guirlandes en bloemen versierd. De motortrein, die in den gewonen dienst rijdt, was voor dezen fcest- tocht niet in aanmerking gekomen, daar dit maar eenvoudige wagens derde klasse zyn. Te kwart voor twee zette de trein zich in beweging onder de groote belangstelling van het publiek dat dezen feestelyken uit tocht bywoonde. Even buiten het station werd de trein op het nieuwe spoor geleid, Weliswaar zou de betëekenis van dezen nieuwen spoorweg in andere tyden dan die wy thans beleven, veel hooger kunnen wor den aangeslagen, toch mag de waarde daar van voor nu en voor de toekomst niet wor den onderschat. Op dit oogenblik hebben de meest donkere wolken het stralend licht verduisterd, waarin de zoo mooie streek van Gouda tot Alphen zich jaren lang heeft gebaad, waardoor ze groot wel varen heeft geschonken aan allen, die daar met energie hebben gewerkt en waardoor ze in niet geringe mate heelt bygedragen aan de verbreiding van den goeden Neder- landschen handelsnaam in schier alle lan den. Er is dan ook zeker reden om met be zorgdheid de toekomst in te gaan, maar het zou gansch en al indruischen tegen het Ne derlandsch karakter, dat, naarmate de moei lijkheden» grooter zyn, immer grootere ener gie weet te ontplooien, wanneer men door apathie geslagen, by de pakken ging neder- zitten. Hier zyn gemeenten aan het spoor wegnet verbonden, die in normale tyden in welvarenden toestand verkeerden, doch thans door de crisis-omstandigheden als ge& volg van het gestagneerde internationale handelsverkeer geslagen zyn. Wat de toe komst in dit opzicht zal brengen, is een vraag, waarop het antwoord niet te geven is. Komt daarin een verandering ten goede, dan zal de energie, die de bevolking van deze geheele streek steeds heeft bezield, weder gelegenheid krijgen zich te ontplooien en zullen ongetwijfeld de thans verminder de en de verloren gegane markten opnieuw worden gewonnen. Er moge zeker alle reden zjjn een somberen toon te laten hooren, wyl deze nieuwe lyn een enorm bedrag aai. aanleg heeft gekost en de exploitatie-mo gelijkheden geen reëelen grond bieden om te mogen verwachten dat de uitkomsten van deze lyn onder de nuidige omstandigheden ook maar eenigermate de kosten kunnen dekken, er zyn nog andere factoren dan de zuiver commerciëele van het oogenblik, die bij deze lyn mogen gelden. De verbinding der vier gemeenten per 'Hul is voor elk der aan de lyn gelegen ge meenten van groote waarde. Weliswaar is er geen sprake meer dat de tusschen de eindpunten van deze lijn gelegen gemeenten geheel zouden zijn geïsoleerd, zooals dit jaren geleden het geval was, daarvoor heeft de auto gezorgd, echter de verbinding zoo als die thans tot stand is gebracht, heft dat isolement geheel en al op, het maakt het contact tusschen de gemeenten onderling uiterst gemakkelijk en door de directe aan sluiting aan binnen- en buitenlandse^ ver keer ten allen tijde voor velen van bijzon der belang. Het ie begrijpelijk dat bjj de officieele opening door de vertegenwoordiger van den Minister van Waterstaat en van de Directie der Nedérlandsche Spoorwegen ernstige, van groote zorg getuigende woorden zyn gesproken by de geboorte van dit nieuwe kind der Spoorwegen, dat vóór haar komst zooved moeilijkheden heeft gebaard en zoo veel kosten heeft veroorzaakt. Maar even begrijpelijk is het ook dat de burgmeesters der vier gemeenten en de voorzitters van de Kamers van Koophandel voor Gouda en Omstreken en voor Rijnland en ook de voor zitter van den Nederl. Bond van Planten handelaren in Nederland een geluid hebben dóén hooren, waaruit niet minder den ernst r spiekt van dezen tijd en de zorg voor de toekomst, maar waarin toch ook tot uiting komt de vreugde ovèr de totstandkoming van den spoorweg, die voor de bewoners van de geheele streek van belaiïg; en nut is W die, bij gunstiger internationale verhop- .yflingen, van groote betewkenis voor het han delsverkeer zal zyn. Wij geven hieronder plaats aan de ge dachten, zooals die door de verschillende sprekers by de officieele opening zyn geuit. MET DEN FEESTTREIN NAAR BOSKOOP. Het was een feestelijke tocht, de eerste rit met den trein van Gouda naar Alphen. Te half twee kwamen Zaterdag de door het Comité voor de opening van dezen spoorweg genoodigden op het station Gouda hijeen. Dat was een gr<?ot gezelschap. On der de talryke aanwezigen wareh Mr. H. J. Silvergieter Hoogstadt, adrrynistrpteur van het Departement en chef van het vervoer van Mynwezen, pis vertegenwoordiger van den ^Minister van Waterstaat, die zooals reeds gemeld, zelf verhinderd was, Jhr. W. H. F- van Ryckevorsel? chef van den dienst Vervoer by de Ned. Spoorwegen als ver tegenwoordiger van de Directie 'Jer Ned. Spoorwegen. Ir. J. G. Raveneck, Rijks hoofdingenieur. vertegenwoordigend het Rijkstoezicht qp de Spoorwegen, Ir. F. M. R- v. d. Marle, inspecteur-generaal van de SpooV en Tramwegen, Ir. L. J. Cuperus, on der wiens hoofdleiding de spoorweg is ge bouwd en de opzichter R. Böuma. die daar bij heeft medegewerkt, en Mr. E. J. M. H.( Bolsius, Mr. T. D. Verbroek, leden van Ged. Staten van Zuid-Holland en de Griffier Jhr. Mr. Sandberg, Ir. L. F van der Wal, hoofdihgenieur van den Prov. Waterstaat, dat geheel links-naast de baan voor de rich^ ting-Rotterdam en den Haag is gelegd, en I dat als derde spoor op de Gouwe-brug is f aangebracht. By de splitsing gaat de lyn j naar Waddinxveen rechtsaf het mooie pol- derland in. De koeien en paarden in de wei- den bleken nog onwennig aan den spoor- I trein. By het naderen van den trein gingen de beesten aan den haal. Op den terugweg tydeins het melkuur manifesteerde de onrust j zich onder het vee in fag sterker mate. Waddinxveen was de eerste halte. Het plaat selijk muziekkorps verwelkomde de gasten .net vroolyke muziek en het gansche ge zelschap steeg uit om even de met bloemen versierde stationsgebouwen met goederen loods in oogenschouw te nemen. Onder hoera's vaan talryke Waddinxveensche in gezetenen en onder vroolyke muziek wer den de ry tuigen bestegen, waarby de plaat selyke genoodigden meegingen om den ver deren tocht mede te maken. In Boskoop, waar het stationsgebouw in de geheele om geving rykelyk met bloemen en groen was versierd en overal vlaggen uithingen, werd een oogenblik gestopt om de plaatselyke gasten op te nemeiywaarop de tocht naar Alphen werd «ortgez&K Ook Alphen had de gasten een Teestelykebatvangst bereid. By het; binnenrijden van den feesttrein speelde, de mifziek; het volkslied, werd door de gasten, die waren uitgestegen op het perron onder groote belangstelling van Al- phen's ingezetenen aangehoord. Nadat de machine gerangeerd was, ep de plaatselyke autoriteiten den trein mede hadden beste gen, ging te tocht naar Boskoop, waar de officieele opining zou plaats hebben. In Boskoop was de belangstelling enorm. Gansch Boskoop was uitgeloopen om het feestelyk gebeuren van het binnenloopen van den versierden trein te zieiNen de gas ten op enthouiaste wyze te bealroeten. De Boskoopsche Harmonie ,zeU^terstond op het perron het Wilhelmus in^adat de of ficieele gasten door de comtjjBBe van ont vangst, o.w. de heeren J. H?vafr Straaten van Nes en P. J. C. Oosthoek, waren be groet. Boskoopsche dames beyverden zich ter-stond alle tot het gezelschap behoorende dames een bouquetje aan te bieden. De gansche stoet begaf zich door het keurig stationsgebouw, waar de bloemen geurden, naar de tot een feestelijke ont vangzaal ingerichte nieuwe goederenloods, waar de officiële opening van de lyn plaats vond. Burgemeester Gaarlandt heeft hier, nadat alle gasten hadden plaats genomen, als voorzitter van het Comité een welkomstwoord gesproken. Vervolgens sprak Mr. H. J. Silvergieter Hoogstadt namens den Minister van Water- W. F. H. van Ryckevorsel. Namens de Directie der Ned. Spoorwegen werd hieróp het woord gevoerd door Jhr. Jhr. W. F. H. van Ryckevorsel. Daarna spraken achtereenvolgens de bur gemeester van Alphen, de heer P. A. Colyn, de burgemeester van Waddinxveen, de heer P. A. Troost, de burgemeester van Boskoop, de heer Mr. P. E. Verkerk, de voorzitter van de Kamer van Koophandel voor Gouda en Omstreken, de.heer H. A. Schreuder, de voorzitter van "de Kamer van Koophandel voor Rynland, de heer D. ten Cate Brou wer, de voorzitter van den Ned. Bond van Plantenhandelaren, de heer Jac. Smits en ten slotte de voorzitter van de Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer te Gouda, de heer G. J. J. Pot, die, mede namens de Mid denstand scentrale te Gouda de vertegen woordigers van den llinister en van de Ned. Spoorwegen, alsook aan de burgemees ters der vier gemeenten en voorts ook den heer J. H. van Straatey van Nes als de promotor van de lyn, een fraai gedenkbord aanbood, waarin het feit v^n dezen dag is vastgelegd. Nadat de heer J. H. van Straaten van Nes voor deze vriendelyke attentie had be dankt en nog een persoon] yk woord tot de aanwezigen had gericht, betuigde Burge- Gaarlaftdt mede namens de andere zyn <jjank voor het'gewaardeerde ge schenk en werd na een oogenblik pauzeeren. tydens hetwelk vriendelyke dames de gas ten een dronk en spyze boden, de bijeen komst gesloten. De trein floot als sein om vlug in te stappen. Ze vertrok een half uur later dan aanvankelijk was bepaald. Na een hartelyk afscheid van Bpskoop's belangstellenden verliet de „officieele" trein onder luid ge juich het station-Boskoop om naar Gouda terug te keeren. Toen de eerste tocht volbracht was, keer de de trein terug naar Alphen om de gasten naar hunne woonplaatsen te brengen, waar by een aantal schoolkinderen onder geleide het pretje genoten om met dezen feesttrein een reisje naar Alphen en terug te maken. Te halfzeven was de trein weer in Gouda terug. WELKOMSTWOORD VAN BURGEMEESTER E. G. GAARLANDT, GOUDA. DE SPOORWEG VOLMAAKT DE VERBINDINGEN. Namens he^ comité, dat zich gevormd heeft uit en dóór de Jocaliteiten Gouda, Waddinxveen, Boskoop, Al- phen, heet ik U hartelyk j welkom. In het comité, namens hetwelk ik tot U spreek, zitting genomen de burgemees- J der spoorlyn-gemeenten, spoorlyn, welker ontwikkeling door 4 ge meenten met belangstelling wordt gevolgd. Haar bloei zou ons met vreugde vervui len. Moge het zóó worden. Mr. J. SILVERGIETER HOOG STADT* VERTEGENWOORDIGER VAN DEN MINISTER VAN WATERSTAAT. HOOPT DAT HET OPENINGSFESTIJN HET SLOT ZAL WEZEN VAN DEZE SPOORWEtfTRAGEDIE. GEKOST. DE AANLEG EEN ECONOMISCHE DWAASHEID. Ofschoon volgens de couranten en zelfs volgens de uitnoodiging van het feestcomité de Minister van Waterstaat door zyn tegen woordigheid luister zou byzetyen aan deze openingsrit is Zyn Exc. door ambtsbezighe den verhinderd en heeft hy my als Hoofd van de betrokken Afdeeling van zyn Depar tement opgedragen hem hier te vertegen woordigen. Evenzeer als ik vermoed dat de keuze by dit conflict van ambtsplichten voor Zyne Exc. in dit geval niet zeer moeilyk is ge weest, evenzeer ben ik er van overtuigd dat sturen der polders, die dn lyn doorsnijdt, j het voor U allen een groote teleurstelling is. van Koophandl? tc Gouda en A J"* Le den, de heer Van Straaten van Nes te Boskoop, den Urheber der Hjn, ir. Cuperus, onder wiens dlre,cte leiding de door dr. An- kersmit ontworpen lijn is aangelegd. De Goudsohe gemeente-secretaris was onze gewaardéeide penvoerder en penning- Gij zult het echter met mij eens zijn, dat in zooverre dit festijn geheel blijft in de lijn van de tragedie, waarvan r.aar wij allen hopen, dit feest het slot is. Immers rijk aan teleurstellingen voor de betrokken streek is de lange lijdensgeschiedenis ge weest van deverbinding van Boskoop met het spoorwegnet. Vanaf het oogenblik dat in het begin der 70tiger jaren de lyn LeidenAlpbm Woerden werd aangelegd is er steeds ern stig sprake geweest van eert spoorweg Alphen Boskoop Gouda Schoonho- Wat heeft ons vereenigd en waartoe noo- digden wy U uit? Het was de overtuiging, die by ens leefde, dat de opening van de nieuwe lyn niet moest geschieden door den stationschef, die met het bekende gebaar den eersten trein op 7 October te 6.50 uit j ven—iGorinchemvele concessies zijn daar Gouda laat vertrekken. En hoewel wy ons voor aangevraagd en bij de behandeling van ervan rekenschap hebben gegeven, dat deze de wet 1875, waarby ons Staatsspoorwegnot nieuwe lijn de zware tekorten van het Ned. werd voltooid, werd een amendement voor- Spoorwegen-bedryf niet zal ku-nnen over- gesteld om deze lyn aan het Staatssp jor- bruggen, hoewel wy overtuigd zijn, dat de t wegnet toe te voegen, doch verworpen. dat wy belangrijke gemoeid zyn Nederlandsch lyn Gouda—Alphen niet te beschouwen is als de aansluiter van een geïsoleerde streek er was toch btf ons allen éénstemmig heid in het antwoord op de vraag, of de streek zelve niet behoorde te toonen, dat met deze nieuwe lijn belangen zyn gemoeid. Dat antwoord was een kort en krachtig ja. Wegen de voordeelen op tegen de rente en aflossing van de bedragen, die de 4 ge meenten als subsidie hebben toegezegd? De tijd zal het leeren. 1 Wy leven niet in, een tijdsgewricht, in voorspellingen «ogen worden^redaafi. En wie ze doet, loopt kans i Maar wel mag ik hier vi stuk voor stuk de lijn betering met voldoeni En m het vertrouwen, dat bedragen, die metfden geweest, zullen worde een stijging van de welvj die langzamerhand model van verkeersverbindingen kan gel den, zooals elders in ons land moeilyk te vinden zal zyn. Wat is hier de lSatste jaren tot stand Ke' komen V Gouda—Alphen zag in het afgeloopen jaar den nieuwen provincialen weg langs de Gouwe van het beginpunt tot over Wad dinxveen en Boskoop toe, gereedkomen. Het* laatste stuk zal het volgend jaar worden 1 opgeleverd.* I De geweldige kanaalwerken naby Gouda, die een verbeterde .vaarverbinding 1 tusschen den IJssel en de Gouwe, dat is tusschen Rotterdam en Amsterdam, zullen bewerkstelligen, zyn zoover gevorderd, dat op het einde van 1935 de voltooiing'en in- 1 gebruikneming te verwachten is. Dan zuller. 1 schepen tot 2000 ton toe binnendoor kun- nen varen. I Onze nieuwe spoorlyn voltooit de trits. 1 Geheel nieuwe water-, land- en spoorver- j bindingen bijna aus einem Gusz wor- den deze streek, die middert in het welvaren-, de Zuid*Holland is gelegen, in den schoot J I geworpen. Ze vervolmaken het groote, pri- 1 maire spoorweg- en wegennet, dat het feel I van Zuid-Holland tpsschen Rotterdam-Den Haag en Amsterdam-Utrecht bedekt en sluiten zich er harmonisch bij aan. Van de primaire wegen Rotterdam-Am- sterdam en Den Haag-Utrecht, is de e»rste tot Gouda in gebruik en nadert de twfeede de Gouwe uit het Westen; beide gaan te- zamen over een nieuwe Gouwebrug, waar voor de voorbereidingen voor den aanleg reeds getroffen zyn. Deze. brug komt eenige Sedert dien heeft men Boskoop met tram verbindingen trachten te helpen; zoo heeft o.a. in het eir.de der vorige eeuw de heir Vas Visser die verschillende tramlijnen in ons land heeft tot stand gebracht, die ech ter inmiddels grootendeels weer zijn ver dwenen, ook concessie aangevraagd voor een lijn BoskoopGouda in verbinding met zyn plannen voor tramaanleg in de Krim- pener- en Alblas-jc-rwaard. Van dat alles is echter niets to'. stand gekomen dan na heel veel ellende de lyn Gouda—Schoonhoven. Toch was men zeer overtuigd van de wenschelykheid eener verbinding van Bos koop aan het spoorwegnet, dat met het oog daarop de nieuwe Gouwe-brug die in het begin van deze eeuw tot stand kwam van een derde ;poor werd voorzien. Kort. daarop werd by de behandeling van het renteloos voorschot voor den aanleg; der Ha vlemmermeerlij nen het der Regeering in de Tweede Kafer als een ernstige fout aangerekend dat men daarby de lyn Uit hoornAlphen niet had doorgetrokken over Boskoop tot Gouda; een amendement van aen Goudschen alge,vaardigde Mr. van Doorn en een desbetreffende motie zyn door Minister Kraus slechts weggewerkt kunnen worden door de belofte dat in de concessie voor de Haarlemmermeer 1 y nen een bepa ling zou worden opgenomen dab de lyn Alphen-Boskoop-Gouda door den concessio naris moet worden aangelegd zoodra de Mi nister dit noodig oordeelde en 4/5 van het btnoo^igde geld door Rijk en streek zouden zyn bijeengebracht. Deze concessie-bepaling en de concurren tie tusschen H,S. en S.S. »gen luxe-arti kel dat ons land zich toen -nog kon veroor loven zyn tenslotte de oorzaak geweest, dat S^>. bereid bleek deze dwarsverbinding tusschen twee harer lijnen in exploitatie te nemen, zoodlfc by deAwet van 29 Mei 1916 (Stbl. No. 237) tot aanleg van Rijkswege van dezen spoorweg werd besloten, met dien vefstande dat hiertoe-niet eerder zou wor den overgegaan, dan nadat de streek 1 mil lioen zou hebben bijeengebracht voor deze lijn waarvan de kosten destijds op 2'-a millioen werden begroot. Btj de behandeling van de wet in de Tweede Kamer is wei nog groote aan aan drang op de Regeering geoefend om van Hit van de streek geëischte millioen eenige tonnen te laten vallen, doch Min. Lely heeft voet bÜ stuk gehouden en geen af- stand willen doen van het bekende by zijn buurtspoorweg-politiek gehuldigde beginsel van gelijkheid van opoffering van Rijk en streek, ook al omdat het Rijk hier het naar Van dat tydstip toen de eerste spade in den grond gestoken was scheiden ons al weer byna 15 lange jaren; ze liggen nog te versch in het geheugen dan dat ik daar lang bij behoef stil te staan. De omwente ling op vervoersgebied welke zich in die jaren door de snelle ontwikkeling van de motortractie en van den wegenbouw heeft voltrokken wekte bij velen ernstigen twijfel aan het bestaansrecht van den lang verbrei den spoorweg. De aanleg werd dan ook stopgezet en jarenlang hebben de onvol tooide kunstwerken zoo als eertyds in de streek tusschen Gouda en Schoonhoven deze lage landen als moderne ruïnes versierd. Van uit de streek is daartegen uiteraard groot verzet gekomen. Kamerleden hebben dreigende vragen gesteld, de Provinciale Staten hebben hunne ontevredenheid in een motie neergelegd en na ernstig onderzoek van Rijkswege of hetgeen reeds gemaakt was ni^ beter tooi een weg voor gewoon verkeer zou kunnen worden gebruikt, met een negatief resultaat echter, is begin 1928 besloten den aanleg voort te zetten. Dit heeft, vooral toen inmiddels de huidige cri sis uitbrak en steeds verergerde, weer an dere Kamerleden in het geweer geroepen met nog dreigender vragen. De pers liet zich niet onbetuigd en ik geloof wel te mo gen zeggen dat het in Nederland buiten deze streek een communis opinio is dat met den aanleg van dezen spoorweg zij het dan ook zooals ik aantoonde geen onbezonnen heid toch een economische dwaasheid is be gaan; ik hoor het hoongelach al waarmee deze ppening in den lande vooral van de zydftSer jeugd zal worden begroet. Het treft inderdaad wel heel ongelukkig aat dit zoo lang op stapel gestaan hebbende schip te water wordt gelaten by een onge kende crisis als de tegenwoordige, die juist een plaats als Boskoop met ztfn vele inter national relaties zoo zwaar heeft getrof fen, maar ik meen tegenover dat hoonge lach toch te moeten opmerken, dat deze streek met zyn smalle wegen en nog snul- Ier tot de bedrijven toqgang gevende von dertjes, met zijn vaarslooten en vervoer per schuit zich niet bijzonder leent voor de vrachtauto als concurrent van den spoor weg, zoodat, wanneer eenmaal deze crisis is geweken en de Boskoopsche energie weer nieuwe banèn vindt, dat de spoorweg-goede renwagen hier m.i. nog wel eenige kans op behoorlijk etnplooi zal vinden. A^oorloopig zal de spoorweg het echter 4l voornamelijk van het personenvervoer mleten hebben en hier zijn inderdaad de auto en de autobus gepaard aan de gemak zucht en de haast van het tegenwoordige menschdom, leelyke factoren. Ook de spoorwegdirectie zelve heeft dan ook de geboorte en het opgroeien van deze jongste spruit met leede oogen aangezien, temeer daar juist onder de jongere leden van haar gezin zich in den laatsten tyd een sleepende ziekte heeft vertoond, die reeds eenige op het kerkhof en vele andere op het sterfbed heeft geworpen. Maar niet temin heeft de Directie het kind met zorg groot geDracht, nu en dan wat temporisee- rende, zooais wy allen doen met de opvoe ding van onze Kinderen in dezen vooruit- zicntloozen tyd; maar nu staat het kind er xeestelyk getooid en gereed óm inde maat- scnappy te treden en zoo gaarne willende honderden meters ten noorden van de be- de ervaring geenszins denkbeeldige risico staande spoorbrug en dus nabij Gouda te i van de overschrijding der raming droeg, liggen. De omstreken van Gouda hebben wat der- Wat zich over deze beide bruggen straks I gelijke tegenvallers betreft een zekere repu- per rail en per auto van west naar obst en tatie; de spoorweg heeft dan ook, mede door van oost naar west zal bewegen en wat on der de beide bruggen per schip van noord waarts en van noord naar zuid zal worden vervoerd dat zal tezamen, als eens offi-. cieél tellingen en metingen zullen plaats hebben, wel bewijzen, dat naby Gouda het punt van" Nederland's grootste verkeers dichtheid sta^t te ontstaan,- Nederland's verkeers-zwaartêpant om zoo te zeggen. Zoo niet in personen, dan toch in goederen. Er mankeert iets aan: een vlieghaven. Maar daarover mag ik hier niet spreken. We zyn tezamen voor een landvertceers-ver- de sterk gewijzigde prijsverhoudingen, ruim 6Mi millioen gekost zoodat van die gelijk heid van opoffering tusschen Rijk en streek ten sjqtte' niet veel is terecht gekomen. Het 'millioen van de streek was intus- schen spoedig bijeen dank zy ook de belang rijke bijdrage van de provincie van 675.000 gulden en alé een aardige historische herinnering mag het hier niet onvermeld blijven een bydrage van 57.000 gulden van de fyO.T. De overeenkomst met N.S. kon dan ook in 1918 wettelyk worden be krachtigd en de onteigeningswet kwam om- betering voor de opening van een nieuwe streeks ^920 tot stand- werken om mee te verdienen voor het ge* zin dat het zoo hard noodig heelt, en nu vrees ik dat vooral de jeugd dat kind zai laten staan en de rug zal toekeeren. Daarom zou ik de Boskoopers en Waddinxveeners willen toeroepen: Reist per Spoor, Reist Veilig. Geniet vaif Uw sigaar in een be- hoorlyk verlichte spoorwegcoupé, in een autobus kunt gy rooken nodh lezen, en al kunt gij dan niet voor Uw hüis instappen, zoo'n wandeling van en naar het station is zoo gezond. De mensch heeft ïyn paar prachtig stelten toch voor iets beters ge kregen dén om er mee te steppen, of om ze op te vouwen* in een auto of een cabine van een vliegtuig, ge steunt er Uw spoor weg mee ter verkryging waarvan de oude ren onder U zich zoo zeer hebben ingespan- Maar, Dames en Heeren, ik moet eindi gen, ik heb U reeds te lang beziggehouden, doch ik gevoel de tragiek van het geVal en van de gehele spoorwegmisère te zeer dan dat ik tegenover het evenbedoelde hoonge lach niet een kleine historische interpreta tie van het geval meende te moeten stellen, en ik ben te ouderwetsch om niet Boskoop en Waddinxveen van harte geluk te wen- schen met het feit dat zij heden aan het Europeesche spoorwegnet zijn verbonden. Ik sprak zoo even vap een tragedie en zoo als de meeste tragedies eindigt ook deze hiermede dat „zij tenslotte elkaar kry* gen". „Boskoop" en „de Spoorweg", het moge dan niet een modern maar een ouderwetsch huwelijk zijn, ik zou zeggen des te beter laten zij elkaar wederzyds steunen en el kaar trouw blyven. (Applaus). JDE VERTEGENWOORDIGER VAN DE DIRECTIE DER NEDER- LANDSCHE SPOORWEGEN Jhr. W. H. F. VAN RYCKEVORSEL GEEFT UITING AAN ZIJN GEMENGDE GEVOELENS. De Directie der Ned. Spoorwegen is bij de opening' van dezen spoorweg met ge mengde gevoelens vervuld. Zij heeft eer bied voor allen, die door groote offervaar digheid en energie het veïeischte miillieen hebben bijeengebracht, zij heeft groote be wondering voor allen, die aan den bouw heb ben medegewerkt en vóór alle moeilijkheden steeds de gewenschte oplossingen hebben

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 3