nieuv
NIC IC
DE KUSSENS
LEEG!
H./I8721
Dit blad ver
I
De
bergamra
nieuwere
De uitgewi
I
t k
NORTH U STATER
FEUII
Dat deze gift kwam is te danken aan den
groote industriegemeente, met haai' steeds
rgen I
3. ik U, als deze keer eens niet keert de
l
Uw nood-
IÖÓOOO
GIRO
-tten
van
Ongunstige Dei
het
van
1 voren.
den overgebracht ter plaatse waar zy be-
DE BURGEMEESTER VAN WAD-
DINXVEEN, P. A. TROOST, WIL
„MAKE THE BEST OF IT” EN
HOOPT DAT DE PESSIMISTEN
ONGELUK HEBBEN.
DE VOORZITTER VAN DE KAMER
VAN KOOPHANDEL VOOR RIJN
LAND, D. TEN CATE BROUWER,
WENSCHT DE VIER GEMEENTEN
GELUK.
GEEN GROOT ENTHOUSIASME,
MAAR TOCH VERTROUWEN.
Naar het
PAUL
overglanst
uenken dat sommigen Uwer zichzelf al af-
vragen: „wat zal deze te zeggen hebben?”
Het kan U bekend zijn, dat voor vele
Waddnxveeners deze nieuwe spoorweg nu
juist niet is „een afgebeden kindeke”.
I
BURGEMEESTER Mr. P. E.
VERKERK VAN BOSKOOP NOEMT
DEZEN DAG TERECHT „DE DAG
VAN BOSKOOP”.
MET DEN OPBLOEI VAN BOSKOOP
ZAL OOK DE SPOOR FLOREEREN.
DE VOORZITTER VAN DE KAMER
VAN KOOPHANDEL VOOR GOtfDA
EN OMSTRtfH. A. SCHREUDER.
WIJST VOOR DEZE LIJN OP
GEORGE STEPHENSON, DE
GRONDLEGGER DER SPOOR
WEGEN.
Handelscomité en het uitgebreide spoorweg-
comité, waarin achtereenvolgens zitting
hadden de Burgemeesters De Groot van
3 en Rut-
vals Waddinxveen zal toch zeker \fel wille"
profiteeren in de toekomst van de groovu
voordeelen van gelegen te zijn aan „den
ijzeren weg”.
Ik acht het nog niet uitgesloten, dat deze
groote industriegemeente, met haar steeds
toenemende industrieën en haar zeer nijvere
bevolking en energieke industrieelen nog
goede klant wordt van de spoor- t
Waddinxveen,
1 met de hand
I van Straaten van Nep en zijn
Luit. Kol. Bake in Nederland zijn concessie j Op het hart verzekeren, het Wil inderdaad
I „make the best of it”.
I Dat wij krijgen een spoorwegverbinding
waardoor wy in vrij korten tyd kunnen be- 1
Dat is het parool tijdens de nationale inzame
linqsweek en daarvan proli ee
lijdende landgenooten voc
hooren, dan hoop en vertrouw ik dat zy in
beider belang ernstig zullen worden over-
De man, die de daad verrichtte, waardoor
het miljoen der localiteit door Minister
Lely vereischt, vol werd, was Dr. C. J. K.
van Aalst met zijn gift van 70.000.van
I de Nederlandsche-Overzee-Trust-Maat-
Volgens schatting
der laatste dagen
gedood en 2000 gew
Een ander telegr;
dat 52 soldaten zijl
opstandelingen een
deze troepen vervoe
hebben laten vlieger
Volgens den mini
sinds den aanvang
minst 50 menschen
Volgena onbevest
aantal politie-agent<
van den opstand doo
gedood werden, 200
drong toen het gebe
schanste mijnwerki
Kijk nooit ach
aan hen die vo
abonnement
oer kwartaal ƒ2.9
Franco per post 1
Abonnementen
by onza agenten
Onze bureaux z:
Interc. 2745. Post
Het zij ook my vergund
by deze gelegenheid een
enkel woord te spreken. Uit
den aard der zaak moet en
zal dit kort zyn.
En als ik mij dan tot U
ricKt, sprekende als de
woordvoerder van
BURGEMEESTER P. A. COLIJN
VAN ALPHEN a. d. RIJN VER
HEUGT ZICH f OOR BOSKOOP
EN DE GEHEELE STREEK.
aannemer voor de volle honderd procent zijn
medewerking te moeten verleenen.
Die medewerking is dan ook herhaalde
malen gevraagd en naar ik meen, nimmer
geweigerd^
Zoo is dan onze spoorweg voltooid en daar
zooeven officieel geopend verklaard.
E» uu; „j.uzuu
een werkzaam aandeel te neipen aan deze
feestelijke opening en de voorbereiding
daarvan.
En daar is reden toe.
Jn een tyd als deze, waarin de zor£
van handel en nijverheid nog verzwaard
worden door de* by iedereen zich opdringen-
de vraag wat ons in de toekomst nog te
wachten staat, zal niemand kunnen verwach- 1
ten dat de ingebruikneming van deze nigu- 1
we spoorwegverbinding GoudaAlphen a.
d: Ryn, waarnaar vele Jaren geleden door I
zoovelen reikhalzend werd uitgezien, door
Gistermiddag is c
ring een kort over;
radio over den toesi
werd medegedeeld,
evenals in de overig
van Spanje, rust hei
In Madrid, aldus
winkels weer geoper
weer hun matinées g
Madrid heerscht eer
bevolking betuigt hi
patrouillerende poli'
en taxwerkeet is no;
De minister zond
nieuwe Kabinet, Mai
Madrid de plaats he
afgewtten socialis
hedt door de radio l
die jemeente-arbeidf
vandaag niet op hun
schenen, ontslagen v
Gistermorgen is h
tot ®®n schietpartij
agent van politie
zwaar gewond $erd.
In de regeeringsg
teit te Barcelona zj
talrijke bommen en
ten dynamiet gevon
Barcelona wordt gei
de Spaansche republ
tie en de troepen ev
als in Madrid.
Overigens maakt
er opmerkzaam op,
ten, die voortdurend
omloop zijn, van iei
heid ontbloot zijn ei
niqué’s, die door de
gegeven, den feite
geven, zooals hij w<
Tegelykertyd ont
van regeeringszyde
toestand in Asturië
richten te verspreid
ring te voren goedg
deze spoorlyn, waarvoor
zoo sterk geyverd
van opgang e« neer
gang en wy ten gronde zouden gaan, het zal
zijn met en niet zonder onze kweekerijen.
Dankbaar zyn wy allen, die gesteund, ge
sterkt en medegewerkt hebben, maar boven
al Zyne Excellentie den Minister van Wa
terstaat, Kalff en wij verzoeken zijn ver
tegenwoordiger onzen warmen dank voor
den noodzakelyken opbouw van Boskoop
hem te willen, overbrengen, maar, wy
rekenen op het luisterend oor der spoor
wegen, voor doeltreffende exploitatie.
Wy zeggen niet: wij zullen make the best
of it, want de spoor moet een begin en
geen einddoel zijn, als het maar zoo’n
beetje gaat^
Het gaat goed of het gaat heelemaal niet.
Zoo zie de totaliteit Boskoop en zoo blyve
zij ons zien, als een centrum van handels-
verkeer, zoolang wij er zijn, als een pro
pagandist van Holland in den vreemde en
als drager van de vredesgedachte door eco
nomische ontwapening. -*
Wij een boterham, maar gen ander ook!
aanvroeg voor de lyn Amsterdam-Keulen.
r Al laten wy gaarne de vraag rustey'of
een snellere voortgang van het werk/niet
in meer dan één opzicht gewenscht zon zyn
geweest, wy mogen toch wel zeggen dat
wy tusschen de jaren ’23 en '33 ony menig
maal hebben afgevraagd of de ge^hiedenis
van Penelope zich herhaalde, een geschiede
nis waarvan het in de vertaling van Vos-1
maèr heet: „Zoo dan weefde zy wel over-
„dag aan. het groote bekleedsel.
„Maar ontweernde ‘het ’s nachts by het
„schijnsel der brandende fakkels.
„Zoo misleidde zij toen drie jaren...”
van dezen spoorweg heeft afgespeeld en de
motieven die daartoe hebben geleid. Trou
wens, niet alle Waddinxveeners waren te
gen dezen afbouw.
En toen dan ook eenmaal vaststond dat
1 wogen en zoo mogelyk ingewilligd, voor zoo- I immerkeerende kans
I ver dit niet reeds is geschied.
I Ik moge eindigen met een persoonlijk
I woord.
En dat is een woord van waardeering voor
den buitengewone prettige wyze waarop ik
zoo vaak, als ik het zoo noemen mag, heb
mogen samenspreken en samenwerken met
U, ingenieur Cuperus en vooral met U, mijn
heer de Vries, als aannemer van dezen
spoorweg. Vaak hebben gemeente en aan
nemer elkaar in het belang van de zaak
terwille kunnen zijn, en zeer vele Waddinx-
veensche arbeiders hebben rhede daardoor
langen tyd tegen een behoorlijk lopn arbeid
gevonden en hu.i dagelyksch brood verdien»
aan deze werken.
Mijnheer de Vries, ik dank U daarvoor.
Meer wil ik er hier niet van zeggen. En ik
eindig mét den welgemeenden wensch, dat
de pessimisten in het ongelyk zullen worden
gesteld en dat deze nieuwe spoorweg moge
bevorderen den bloei van deze mooie streek
in het hart van Holland en van onze nijvere
gemeente Waddinxveen.
Zoo is dan eindelijk de
spoorwegverbinding Gouda-
Boskoop-Alphen een feit ge
worden.
Of hiermede tevras
tijdperk van aanleg
spoorwegen voorgoed zijn
afsluiting vindt, kan slechts
worden gegist en doet ook niet af aan de
voldoening welke wy willen uiten nu ook
deze streek zy het misschien nog ter
elfder ure de zoo gewenschte spoorweg-
aansl uiting verkregen heeft.
Wy spraken van: „e i n d e 1 ij k'"een feit
geworden”, want de plannen, Boskoop aan
een spoorwegverbinding te helpen, zyn on
begrijpelijk lang plannen” gebleven, de
goede voornemens vulden voor een belang
rijk deel het ladtste kwart der vorige eeuw.
Wy moeten betrekkelyk vèr in ’t ver
leden teruggaan om den oorsprong te vin
den van d i e plannen welke tenslotte, na
ernstige overweging, tot zakelijke besluiten
hebben geleid.
In 1896 werd nadat verschillende con-
cessie-aanvragen waren ingetrbkken of af
gewezen door de Pomologische Vereeni-
ging nogmaals met klem de noodzaak eenèr
spoorwegverbinding bepleit en vergissen wij
ons niet al te zeer, dan was het in die jaren
dat de Boskoopsche Spoorwegcommissie het
levenslicht zag, de Commissie welke onder
het presidium van den heer Van Straaten
van Nes gedurende een reeks van jaren
voor de totstandkoming van de spoorlijn
heeft geyverd.
In 1906, dus 10 jaar later, zegt de Mi
nister van Waterstaat, by oe- behandeling
van het wetsontwerp voor de Haarlemmer-
meerspoorwegen, toe, zonder v e r w y 1
de spoorwegverbinding Gouda-Boskoop-Al-X
phen ter hand te zullen nemen, met als
gevolg dat 10 jaar later, in 1916 het be
treffende wetsontwerp bij de Staten-Gene-
raal werd aanhangig gemaakt en door beide
Kamers zonder verzet aanvaard.
In 1926 Was men zoover gevorderd, dat
alle bruggen het zyn er naar wij meenen
22 gereed waren en thans, het heeft maar
héél weinig gescheeld, of het vierde tiental
jaren was vol, zijn wy tot de opening bij
een.
Wij gevoelen allen deze dag is d e dag
voor Boskoop, al willen wy niet zeggén
dat de beteekenis der Ijjn daarmee in val
len omvang is omschreven. Ook de andere
drie gemeenten hebben o.i. by haar tot
standkoming belang.
Tot voor kort leefden wy in de verondet-
stelling dat alleen aan Boskoop de eer toe
kwam Voor dezen spoorweg te hebben ge
ijverd, maar sinds ik van het midden naar
het einde der lyn verhuisd ben, is my ge
bleken dat ook de gemeente Alphen a. d.
Ryn haar bescheiden aandeel in den strijd
heeft gehad.
Reeds in 1903 heette het in een circulaire
van de Vereeniging voor Vreemdelingen
verkeer te AlphenBoskoop’ moet
noodzakeljjk uit zyn isolement
verlost worden
Let hierop Mijne Heeren! Voor eigen
belang opkomen, vindt men vrijwel overal
ter wereld, maar het pleit voeren voor het
welzijn van anderen, is een altruïsme dat
men zelden aantreft, maar waarvan Alphen
reeds in het begin dezer eeuw het geheim
verstond. -- l
Wat tóen gezegd werd t/T moeten, is nu
werkelijkheid geworden. Boskoop i s uit zijn
isolement verlost, zij het ook eerst honderd
W’lSSr nadat op Europa’s vasteland de eerste
Spoorweg i)«ar Engtlsch systeem, tusschen
Alais en de kolenmijnen van Grand Comber
werd aangelegd, en eveneens 100 jaar nadat
HOOFD,
Het was midden
door de Dultschers
vige gevecht bij Yj
.Op de werven van
’nacht gewerkt.
Op het kantoor
Statham, Coo
W Waren aanwez
that was gevormd
“e reusachtige bezit
gedragen.
De zaken waren
John stond op het
««ottrey het woon
Mijn vader 1
over zijn inkomen
Y zult zich herlnne:
•heeft geuit, het aa.
te schenken. M
waarin Engeland 5
««nnen voorzien. D
We toestemming -
Wen ter beschlkk
stellen
Sir John keek sn
""""verdek
mocht al eens een dergelijk‘vermoeden zyn
gerezen, dan is het geheel misplaatst ge
weest, want onze Hollandsche ingenieurs
hebben het klaar gdspeeld om in dit lanu
van veen en water, zonder by zonderen te
genslag dezen spoorweg te bouwen, een
werk waarvoor ook wij hen gaarne onze
hulde brengen.
Mijn geachte collega uit Gouda aan het
ééne einde der lyn heeft al reeds in
treffende bewoordingen uiteengezet van
welke beteekenis/ de spoorweg niet alleen
voor de streek,1 maar voor Gouda in 't bij
zonder is en zooals een goed Burgemeester
'betaamt, heeft hij deze ongezochte gelegen
heid benut om nog eens extra te wijzen op
de vele voordeelen welke een vestiging in
zyn gemeente biedt.
Wat blyft ons aan het andere einde
der nu te zeggen over? Ook voor
Alphen rreeft deze spoorweg, als verbinding
met het Zuiden, zijn beteekenis, maar wij
leven met Gouda in te goede verstandhou
ding dan dat wij tegen elkander gaan op
bieden.
Dit met succes te doen zou onzerzijds
^ro^wens alleen dan mogelijk zijn als wij
wfechikten over de virtuositeit van “ónze*
Oostelijke naburen,'waarvan wij onlangs, in
een aanprijzing van een wintersportcentrum
o.m. lazen: „Zeven stations”.
Alphen brengt het niet verder dan drie.
Overigens heeft ook Alphen al het goede
dat Gouda biedt.
Wij eindigen met onzen dank uit te spre
ken voor den aanleg van deze lijn, dank
zoowel aan hen die voor deze verbinding
hebbén geyverd als aan hen die het werk
hébben bevolen en hen die het nebben uit
gevoerd.
Als wij zeggen: dank aan hen die voor de
totstandkoming hebben geijverd, dan gaat
die dank uit naar velen, maar onder die
velen is er één die wij afzonderlijk wil-
1 len noemen en wel den heer Van Straaten
van Nes.
Het heeft maar weinig gescheeld of de
nimmer ontbonden Spoorwegcommissie,
waarvan naar wij meenen U de Voorzitter
waart, zou ^iaar achtste lustrum nebben
kunnen vieren, en nu meent ge allicht, dat
op dezen blijden dag aan dien arbeid een
einde is gekomen, maar laten wy U dan dit
mogen zeggen: voor eenige weemoed is
geen reden, zet op den dag van heden de
Commissie voor den aanleg van een
spoorweg om in een Commissie tot b e-
h o u d ervan, en gy zult een arbeidsveld
vinden, waarop ge Uw krachten opnieuw
kunt ontplooien.
gevonden, zy heeft ook een gevoel van wee
moed dat deze spoorweg voltooid is en in
exploitatie is gebracht in dezen zwaren
crisistijd. Waar in dezen tijd verschillende
spoorwegen buiten exploitatie zyn gesteld,
heeft de Directie voor deze lyn naar de meest
zuinige exploitatie gezocht, n.l. door Diesel-
electromotorische kracht en alleen derde
klasse rytuigen. Tot verbetering van den
dienst is nog een latere verbinding inge
legd, welke te 22.46 yan Gouda vertrekt
naar Alphen om vandaar te 23.15 terug te
keeren naar Gouda, waar de trein te 23.35
a aankomt. Het zal thans aan de streek zelve
liggen of voldoende medewerking wordt ver
kregen tot behoud van deze lyn. Het goe
derenvervoer kan thans in directe verlading
geschieden, de verzending van het snelgoed
geschiedt door de A.T.O. in rechtstreeks
vervoer over Gouda.
De Directie der Ned. Spoorwegen zal al
les doen wat noodig is voor een loonende
exploitatie; het is het welbegrepen eigenbe
lang van de streek haar medewerking voor
deze lyn in elk opzicht te geven.
Moge in gemeenschappelijk streven van
de Spoorwegen en de streek de belangen
van beide worden gediend, niet het minst
van de streek, die zoozeer voor de totstand
koming van dezen spoorweg heeft geijverd.
reiken steden als Gouda, Rotterdam, den
Haag, Utrecht, Leiden, etc., wordt werkelyk
gewaardeerd.
Zouden wij niet aangrypen en beiji
alles wat kan strekken tot den bloei
onze mooie, welvarende gemeente?
Er blijven eenige wenschen over. Ik zal
ze hier niet noemen, maag wanneer die wor-
niet een
wegen. Niet alleen als industrie-, maar ook
als1- landbouwcentrum.
Maar... dan zal de directie moeten mede-
werken.
Het gejneentebestuur vaB l
ik kan het U dames en heerfn
nieur belast met de uitvoering èn aan den stelling kleurde met Haar Persoonlijk mee
handel en industrie met groot enthousiasm
wordt begroet.
Een in vroegere tijden nimmer mogeljjk
geachte sterk ontwrichtende inkrimping van
het handelsverkeer, heeft toestanden in het
leven geroepen, die men in de ver achter ons
liggende jaren voor niet wel mogelyk hield.
Berekeningen van weleer, gebouwd op ern
stige weloverwogeh gronden, maken thans
op >ons den indrult alsof het slechts denk
beelden geweest zijn van den een of ande
ren terzake volkomen ondeskundige.
Op den 17den Juli 1927 besloot de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor Rijnland
te Leiden by de Regeering met kracht aan
te dringen op den afbouw van deze nieuwe
lyn. De motieven lagen toen voor de hand.
Het toen sinds het begin van de 20ste eeuw
geconstateerde geweldig £oegenomen han-
delsverkeer tusschen Alphen a. d. Ryn, Bos
koop, Gouda en Rotterdam maakte den af
bouw van deze lyn een dringende noodza
kelijkheid.
De enorme zendingen tuinbouwproducten,
die in normale jaren in den seizoentyd door
de Boskoopsche kweekers per spoor naar
binnen- eft buitenland geëxpedieerd werden,
waarvoor’ men deze goederen dan eerst per
schuit naar Alphen moest vervoeren, maak
ten het op grond van economische overwe
gingen noodig, dat Boskoop een spoorweg
verbinding kreeg. In zulke tijden kwamen de
belangen va*h de Alphensche industrieelen in
de knel. Het vrachtgoederenstationte Al
phen a. d. Ryn was dan overbelast en een
normale behandeling van aankomende goe
deren en verzonden wordende Alphensche
producten werd dan vaak belemmerd.
De bloeiende kaasmarkt te Gouda, die
vele Rynstreekbezoekers daarheen trok en
niet in het minst de onpractische verkeers
verbinding van de Rynstreek met Gouda en
Rotterdam, die via Woerden ging, waren
eveneens factoren vaan flinke beteekenis
om op den afbouw van deze spoorweg-ver-
binding krachtig aan te dringen.
Helaas zijn, zooals de vertegenwoordiger
van den Minister van Waterstaat reeds ge
zegd heeft, de omstandigheden sindsdien
aanmerkelijk gewijzigd. Het aspect is totaal
veranderd. Het handelsverkeer is geweldig
ingekrompen. De vefvoergelegeheid enorm
verruimd. En zoo staan wy dan hier vandaag
met eén sterk getemperd optimisme. Maar
ondanks dit alles is er toch wel aanleiding
met geheel zonder vertrouwen in de toekomst
van deze nieuwe spoorwegverbinding te zijn.
Dit vertrouwen is gebaseerd op het feit
dat rijke bronnen van volkswelvaart aan
wezig zy-n in de Gemeenten, welke deze lijn
met elkaar verbindt. De welvarende Rijn
streek met hafe vele industrieën, met haar
veeteelt-en landbouwbedrijven, met de zich
steeds meer uitbreidende gemeente Alphen
a. d. Ryn als centrum, Waddinxveen met
zyn diverse belangrijke industrieën en niet
in het minst de stad Gouda, een handels-
centrum van beteekenis, dit alles tesamen
biedt in normale tijden aan deze lyn een
klandizie, die er wezen kan.
Met de ernstige hoop in het hart, dat
deze normale tijden spoedig mogen aan
breken, wqnsch ik als voorzitter van de
Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Rijnland, de gemeentebesturen van Gouda.
Waddinxveen, Boskoop en Alphen a. d. Rijn,
met de opening! van deze lijn, die hunne
nijvere gemeente» met elkaar verbindfcpzan
harte geluk.
U vergunne mij namens de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Gouda en
omstreken een enkel woord bij deze plech
tigheid te spreken.
D opening van
eenige jaren geleden
werd, geschiedt onder de voor deze
nieuwe verbinding^meest gunstige omstan
digheden. Iedereen verwacht dat zy een
slechte toekomst tegemoet gaat en naar de
wetten der logica kan <jat moeilijk anders.
Immers, de economische omstandigheden
zyn verre van hoopgevend en sedert der.
tijd dat door onze Kamer en hare zuster
instelling van! Rijnland telkens weer ge
wezen werd op het groote belang dat Bos-
koop’s plantenvervoer en de Waddinxveer*.-
sche industrie by het totstandkomen van
dezen spoorweg zou hebben, zyn ook deze
beide plaatsen in den ijzeren greep van.
crisis en handelsbelemmeringen gevangen,
terwyl intusschen andere vervoermiddelen
naar de gunst der bevolking hebben gedon
gen en daarin schijnen të zijn geslaagd,
Derhalve> logisch geredeneerd, zou dus
ook de toekomst voor dit nieuwe vervoer
middel zeer somber zyn. Doch alles wat
logisch kan worden beredeneerd behoeft nog
n’^> vooral in deze zoo snel wisselende
tijdsomstandigheden, tot de door de logica
verwachte uitkomst te voeren.
Eèn paar voorbeelden.
By de invoering van den korteren werk
tijd cwerd algemeen verwacht, dat er minder
werkloosheid zou komen en ziet, mede ook
tengevolge van andere omstandigheden, is
het tegendeel het geval geweest.
Een ander voorbe’eld.
i Toen, nu jaren terug, de Schoonhovensche
Kamer van Koophandel ijverde voor de tot
standkoming van de verbinding Gouda—
Schoonhoven, werd mij van alle kanten toe
gevoegd, dat men van die spoorlijn (inmid
dels gedegradeerd tot tram-lyn) absoluut
niets verwachtte en dat men mijn actie en
die van re Schoonhovensche Kamer van
Koophandel voor de totstandkoming van dit
vervoermiddel op zijn minst genomen
„dwaas” vond. „Kijk ar eens naar den
postwagen”, voegde men my toe, „hoe ’n
gering aantal passagiers deze vervoert en
wat Verwacht ge nu wel van een spoorweg
verbinding?”
Ook hier hebben de omstandigheden ons
een ander resultaat getoond. Het lijntje
SchoonhovenGouda voorziet in een be
hoefte en is naar ik meen zeker niet een
van de minst rendabele treinverbindingen,
die onder het beheer der Nederlandsch®
Spoorwegen staan.
Zoo zou ik voort kunnen gaan en U feiten
noemen, die alle zouden bewijzen, dat de
tegenwoordige constellatie van de maat
schappij en de ontwikkeling der economische
verhoudingen ons voor geheel onverwachte
uitkomsten plaatsen, uitkomsten, die by ons
twijfel zouden doen rijzen ten aanzien van
de wetten der logica.
En nu tenslotte een heel, heel klein stukje
geschiedenis.
Tpen in het begin der vorige eetfw de
grondlegger der spoorwegen, George Ste
phenson, jarenlang had gewerkt aan de tot
standkoming der eerste locomotief, steeds
alnder het verwachte resultaat en hy weer
stond by z’n nog- niet volmaakte machine,
voegde z’n moeder hem toe: „neen George,
het zal niet gaan, het kan niet”... en toen
enkele maanden later de machine uiteinde
lijk liep en ble^f loopen, zei diezelfde moe
der: „O, George; hij kan niet meer stoppen."
:uDit zij de horoscoop van de spoorlijn
^GoudaApthen
uuuuen ue r>u.rgemeesiers ue vri
j Embden, Montenberg, Grotenhuis
gers, benevens de heeren C. B. en B. Liinne-
U moet echter van mijn niet verwachten rnann, Konings, P. Loef Azn., van der Tak,
dat ik by deze gelegenheid wil en zal terug- I M. Hugo en D. A. Koster, Turkenburg,
komen op datgene wat zich tijdens den bouw Weth .van Gelderen en van Straaten van
---■»-Nes.
i Bij deze spoorlijn zyn betrokken Kwee
1 Koninginnen.
De eerste is H. M. Koningin Wilhelmina,
die al onze tentoonstellingen
de aanleg zou doorgaan,'toen heeft ons ge- 1 heeft met Hare Koninklijke belangstelling
meentebestuur gemeend èn aan den inge- j en °P e®n spoorweg-audiëntie die belang-
leven.
De tweede is de Koningin der aarde: de
ps>rs, welke in Hollandsche en buitenland-
sche kleedij 25 Juni 1927 hier aanwezig
I was en luisterde naar Jac. Smits, die Hol-
landsch en Burgemeester Colijn, die bloe-
i mentaal sprak.
En wij hebben niet willen achterblijven 1
Lely vereischt, vol werd, was Di
Want een belangryke industrie-gemeente schappy.
.j.- -...1 —nign Dat deze gift kwam is te danken aan den
voorzitter del- ontvangstcommissie, den heer P
i cu.—_x__ x, vrees voor
invoering van een voorgestelde exportbelas
ting op Boskoopsche producten voor de vol-
storting van het miljoen.
Is nu de bijdrage der totaliteit der gq-
me«nschap verantwoord als suppletie vanv
wat provincie, polder, belanghebbenden en
gemeenten toezegdê»
Ik stel deze vraag om U boven het plaat-
seljjk millieu uit te heffen en dan antwoord
ik U dat Boskoop een dorp is zich kenmer
kend door tegenstrijdigheden, maar in die
tegenstrijdigheden tevens de oplossing van
menige vraag al biedt.
Boskoop is een dorp, dat mo°i en waar
gewerkt wordt.
Hier komen dus menschen om het mooie
en er komen goederen van het prodifctie-
proces.
k Boskoop is een plaats met een onbegrij
pelijk optimisme, opbloètend op een zeer
reëelen grondslag.
Wy hebben bijkans 200 jaar met ’t bui
tenland zaken gedaan en zijn na elke val
weer overeind gekomen, sterker dan te
Wy hopen dat God ook nu weer zonniger I
tyden doet aanlichten, maar dit verzeker j
Namens het gemeentebestuur en alle die
onze blauw-gele kleuren dragen of hoog
houden, heet ik U welkom op ons grondge
bied, hopend dat de ontvangst, hier bereid,
een aangename herinnering bij U moge bly-
ven opwekken.
Ware het aan ons, d.w.z waren er geen
tijden en omstandigheden, U was een waar
diger localiteit geboden en een schoon ge
dekte tafel.
6 October is de dag van „onze” spoor.
Ik zeg dit niet om iemand uwer te won-
den of mijzelf te verdrinken in locaal chau
vinisme, maar alleen om 'even vast te leg
gen, dat niemand op de totstandkoming
dezer lyn eerder, langduriger en met meer
Ausdauer heeft aangedrongen, dan Boskoop.
Met deze lijn hebben zich achtereenvol
gens bezig gehouden; de Handelscommissie
de ge- van de Pomologische Vereeniging in 1896;
meente Waddinxveen, dan kan ik my in- i he^ op eigen particuliere bijdragen steunend
vragen: „wat zal deze te zeggen hebben?”
Altijd
1“
o