nieuv NIC IC DE KUSSENS LEEG! H./I8721 Dit blad ver I De bergamra nieuwere De uitgewi I t k NORTH U STATER FEUII Dat deze gift kwam is te danken aan den groote industriegemeente, met haai' steeds rgen I 3. ik U, als deze keer eens niet keert de l Uw nood- IÖÓOOO GIRO -tten van Ongunstige Dei het van 1 voren. den overgebracht ter plaatse waar zy be- DE BURGEMEESTER VAN WAD- DINXVEEN, P. A. TROOST, WIL „MAKE THE BEST OF IT” EN HOOPT DAT DE PESSIMISTEN ONGELUK HEBBEN. DE VOORZITTER VAN DE KAMER VAN KOOPHANDEL VOOR RIJN LAND, D. TEN CATE BROUWER, WENSCHT DE VIER GEMEENTEN GELUK. GEEN GROOT ENTHOUSIASME, MAAR TOCH VERTROUWEN. Naar het PAUL overglanst uenken dat sommigen Uwer zichzelf al af- vragen: „wat zal deze te zeggen hebben?” Het kan U bekend zijn, dat voor vele Waddnxveeners deze nieuwe spoorweg nu juist niet is „een afgebeden kindeke”. I BURGEMEESTER Mr. P. E. VERKERK VAN BOSKOOP NOEMT DEZEN DAG TERECHT „DE DAG VAN BOSKOOP”. MET DEN OPBLOEI VAN BOSKOOP ZAL OOK DE SPOOR FLOREEREN. DE VOORZITTER VAN DE KAMER VAN KOOPHANDEL VOOR GOtfDA EN OMSTRtfH. A. SCHREUDER. WIJST VOOR DEZE LIJN OP GEORGE STEPHENSON, DE GRONDLEGGER DER SPOOR WEGEN. Handelscomité en het uitgebreide spoorweg- comité, waarin achtereenvolgens zitting hadden de Burgemeesters De Groot van 3 en Rut- vals Waddinxveen zal toch zeker \fel wille" profiteeren in de toekomst van de groovu voordeelen van gelegen te zijn aan „den ijzeren weg”. Ik acht het nog niet uitgesloten, dat deze groote industriegemeente, met haar steeds toenemende industrieën en haar zeer nijvere bevolking en energieke industrieelen nog goede klant wordt van de spoor- t Waddinxveen, 1 met de hand I van Straaten van Nep en zijn Luit. Kol. Bake in Nederland zijn concessie j Op het hart verzekeren, het Wil inderdaad I „make the best of it”. I Dat wij krijgen een spoorwegverbinding waardoor wy in vrij korten tyd kunnen be- 1 Dat is het parool tijdens de nationale inzame linqsweek en daarvan proli ee lijdende landgenooten voc hooren, dan hoop en vertrouw ik dat zy in beider belang ernstig zullen worden over- De man, die de daad verrichtte, waardoor het miljoen der localiteit door Minister Lely vereischt, vol werd, was Dr. C. J. K. van Aalst met zijn gift van 70.000.van I de Nederlandsche-Overzee-Trust-Maat- Volgens schatting der laatste dagen gedood en 2000 gew Een ander telegr; dat 52 soldaten zijl opstandelingen een deze troepen vervoe hebben laten vlieger Volgens den mini sinds den aanvang minst 50 menschen Volgena onbevest aantal politie-agent< van den opstand doo gedood werden, 200 drong toen het gebe schanste mijnwerki Kijk nooit ach aan hen die vo abonnement oer kwartaal ƒ2.9 Franco per post 1 Abonnementen by onza agenten Onze bureaux z: Interc. 2745. Post Het zij ook my vergund by deze gelegenheid een enkel woord te spreken. Uit den aard der zaak moet en zal dit kort zyn. En als ik mij dan tot U ricKt, sprekende als de woordvoerder van BURGEMEESTER P. A. COLIJN VAN ALPHEN a. d. RIJN VER HEUGT ZICH f OOR BOSKOOP EN DE GEHEELE STREEK. aannemer voor de volle honderd procent zijn medewerking te moeten verleenen. Die medewerking is dan ook herhaalde malen gevraagd en naar ik meen, nimmer geweigerd^ Zoo is dan onze spoorweg voltooid en daar zooeven officieel geopend verklaard. E» uu; „j.uzuu een werkzaam aandeel te neipen aan deze feestelijke opening en de voorbereiding daarvan. En daar is reden toe. Jn een tyd als deze, waarin de zor£ van handel en nijverheid nog verzwaard worden door de* by iedereen zich opdringen- de vraag wat ons in de toekomst nog te wachten staat, zal niemand kunnen verwach- 1 ten dat de ingebruikneming van deze nigu- 1 we spoorwegverbinding GoudaAlphen a. d: Ryn, waarnaar vele Jaren geleden door I zoovelen reikhalzend werd uitgezien, door Gistermiddag is c ring een kort over; radio over den toesi werd medegedeeld, evenals in de overig van Spanje, rust hei In Madrid, aldus winkels weer geoper weer hun matinées g Madrid heerscht eer bevolking betuigt hi patrouillerende poli' en taxwerkeet is no; De minister zond nieuwe Kabinet, Mai Madrid de plaats he afgewtten socialis hedt door de radio l die jemeente-arbeidf vandaag niet op hun schenen, ontslagen v Gistermorgen is h tot ®®n schietpartij agent van politie zwaar gewond $erd. In de regeeringsg teit te Barcelona zj talrijke bommen en ten dynamiet gevon Barcelona wordt gei de Spaansche republ tie en de troepen ev als in Madrid. Overigens maakt er opmerkzaam op, ten, die voortdurend omloop zijn, van iei heid ontbloot zijn ei niqué’s, die door de gegeven, den feite geven, zooals hij w< Tegelykertyd ont van regeeringszyde toestand in Asturië richten te verspreid ring te voren goedg deze spoorlyn, waarvoor zoo sterk geyverd van opgang e« neer gang en wy ten gronde zouden gaan, het zal zijn met en niet zonder onze kweekerijen. Dankbaar zyn wy allen, die gesteund, ge sterkt en medegewerkt hebben, maar boven al Zyne Excellentie den Minister van Wa terstaat, Kalff en wij verzoeken zijn ver tegenwoordiger onzen warmen dank voor den noodzakelyken opbouw van Boskoop hem te willen, overbrengen, maar, wy rekenen op het luisterend oor der spoor wegen, voor doeltreffende exploitatie. Wy zeggen niet: wij zullen make the best of it, want de spoor moet een begin en geen einddoel zijn, als het maar zoo’n beetje gaat^ Het gaat goed of het gaat heelemaal niet. Zoo zie de totaliteit Boskoop en zoo blyve zij ons zien, als een centrum van handels- verkeer, zoolang wij er zijn, als een pro pagandist van Holland in den vreemde en als drager van de vredesgedachte door eco nomische ontwapening. -* Wij een boterham, maar gen ander ook! aanvroeg voor de lyn Amsterdam-Keulen. r Al laten wy gaarne de vraag rustey'of een snellere voortgang van het werk/niet in meer dan één opzicht gewenscht zon zyn geweest, wy mogen toch wel zeggen dat wy tusschen de jaren ’23 en '33 ony menig maal hebben afgevraagd of de ge^hiedenis van Penelope zich herhaalde, een geschiede nis waarvan het in de vertaling van Vos-1 maèr heet: „Zoo dan weefde zy wel over- „dag aan. het groote bekleedsel. „Maar ontweernde ‘het ’s nachts by het „schijnsel der brandende fakkels. „Zoo misleidde zij toen drie jaren...” van dezen spoorweg heeft afgespeeld en de motieven die daartoe hebben geleid. Trou wens, niet alle Waddinxveeners waren te gen dezen afbouw. En toen dan ook eenmaal vaststond dat 1 wogen en zoo mogelyk ingewilligd, voor zoo- I immerkeerende kans I ver dit niet reeds is geschied. I Ik moge eindigen met een persoonlijk I woord. En dat is een woord van waardeering voor den buitengewone prettige wyze waarop ik zoo vaak, als ik het zoo noemen mag, heb mogen samenspreken en samenwerken met U, ingenieur Cuperus en vooral met U, mijn heer de Vries, als aannemer van dezen spoorweg. Vaak hebben gemeente en aan nemer elkaar in het belang van de zaak terwille kunnen zijn, en zeer vele Waddinx- veensche arbeiders hebben rhede daardoor langen tyd tegen een behoorlijk lopn arbeid gevonden en hu.i dagelyksch brood verdien» aan deze werken. Mijnheer de Vries, ik dank U daarvoor. Meer wil ik er hier niet van zeggen. En ik eindig mét den welgemeenden wensch, dat de pessimisten in het ongelyk zullen worden gesteld en dat deze nieuwe spoorweg moge bevorderen den bloei van deze mooie streek in het hart van Holland en van onze nijvere gemeente Waddinxveen. Zoo is dan eindelijk de spoorwegverbinding Gouda- Boskoop-Alphen een feit ge worden. Of hiermede tevras tijdperk van aanleg spoorwegen voorgoed zijn afsluiting vindt, kan slechts worden gegist en doet ook niet af aan de voldoening welke wy willen uiten nu ook deze streek zy het misschien nog ter elfder ure de zoo gewenschte spoorweg- aansl uiting verkregen heeft. Wy spraken van: „e i n d e 1 ij k'"een feit geworden”, want de plannen, Boskoop aan een spoorwegverbinding te helpen, zyn on begrijpelijk lang plannen” gebleven, de goede voornemens vulden voor een belang rijk deel het ladtste kwart der vorige eeuw. Wy moeten betrekkelyk vèr in ’t ver leden teruggaan om den oorsprong te vin den van d i e plannen welke tenslotte, na ernstige overweging, tot zakelijke besluiten hebben geleid. In 1896 werd nadat verschillende con- cessie-aanvragen waren ingetrbkken of af gewezen door de Pomologische Vereeni- ging nogmaals met klem de noodzaak eenèr spoorwegverbinding bepleit en vergissen wij ons niet al te zeer, dan was het in die jaren dat de Boskoopsche Spoorwegcommissie het levenslicht zag, de Commissie welke onder het presidium van den heer Van Straaten van Nes gedurende een reeks van jaren voor de totstandkoming van de spoorlijn heeft geyverd. In 1906, dus 10 jaar later, zegt de Mi nister van Waterstaat, by oe- behandeling van het wetsontwerp voor de Haarlemmer- meerspoorwegen, toe, zonder v e r w y 1 de spoorwegverbinding Gouda-Boskoop-Al-X phen ter hand te zullen nemen, met als gevolg dat 10 jaar later, in 1916 het be treffende wetsontwerp bij de Staten-Gene- raal werd aanhangig gemaakt en door beide Kamers zonder verzet aanvaard. In 1926 Was men zoover gevorderd, dat alle bruggen het zyn er naar wij meenen 22 gereed waren en thans, het heeft maar héél weinig gescheeld, of het vierde tiental jaren was vol, zijn wy tot de opening bij een. Wij gevoelen allen deze dag is d e dag voor Boskoop, al willen wy niet zeggén dat de beteekenis der Ijjn daarmee in val len omvang is omschreven. Ook de andere drie gemeenten hebben o.i. by haar tot standkoming belang. Tot voor kort leefden wy in de verondet- stelling dat alleen aan Boskoop de eer toe kwam Voor dezen spoorweg te hebben ge ijverd, maar sinds ik van het midden naar het einde der lyn verhuisd ben, is my ge bleken dat ook de gemeente Alphen a. d. Ryn haar bescheiden aandeel in den strijd heeft gehad. Reeds in 1903 heette het in een circulaire van de Vereeniging voor Vreemdelingen verkeer te AlphenBoskoop’ moet noodzakeljjk uit zyn isolement verlost worden Let hierop Mijne Heeren! Voor eigen belang opkomen, vindt men vrijwel overal ter wereld, maar het pleit voeren voor het welzijn van anderen, is een altruïsme dat men zelden aantreft, maar waarvan Alphen reeds in het begin dezer eeuw het geheim verstond. -- l Wat tóen gezegd werd t/T moeten, is nu werkelijkheid geworden. Boskoop i s uit zijn isolement verlost, zij het ook eerst honderd W’lSSr nadat op Europa’s vasteland de eerste Spoorweg i)«ar Engtlsch systeem, tusschen Alais en de kolenmijnen van Grand Comber werd aangelegd, en eveneens 100 jaar nadat HOOFD, Het was midden door de Dultschers vige gevecht bij Yj .Op de werven van ’nacht gewerkt. Op het kantoor Statham, Coo W Waren aanwez that was gevormd “e reusachtige bezit gedragen. De zaken waren John stond op het ««ottrey het woon Mijn vader 1 over zijn inkomen Y zult zich herlnne: •heeft geuit, het aa. te schenken. M waarin Engeland 5 ««nnen voorzien. D We toestemming - Wen ter beschlkk stellen Sir John keek sn """"verdek mocht al eens een dergelijk‘vermoeden zyn gerezen, dan is het geheel misplaatst ge weest, want onze Hollandsche ingenieurs hebben het klaar gdspeeld om in dit lanu van veen en water, zonder by zonderen te genslag dezen spoorweg te bouwen, een werk waarvoor ook wij hen gaarne onze hulde brengen. Mijn geachte collega uit Gouda aan het ééne einde der lyn heeft al reeds in treffende bewoordingen uiteengezet van welke beteekenis/ de spoorweg niet alleen voor de streek,1 maar voor Gouda in 't bij zonder is en zooals een goed Burgemeester 'betaamt, heeft hij deze ongezochte gelegen heid benut om nog eens extra te wijzen op de vele voordeelen welke een vestiging in zyn gemeente biedt. Wat blyft ons aan het andere einde der nu te zeggen over? Ook voor Alphen rreeft deze spoorweg, als verbinding met het Zuiden, zijn beteekenis, maar wij leven met Gouda in te goede verstandhou ding dan dat wij tegen elkander gaan op bieden. Dit met succes te doen zou onzerzijds ^ro^wens alleen dan mogelijk zijn als wij wfechikten over de virtuositeit van “ónze* Oostelijke naburen,'waarvan wij onlangs, in een aanprijzing van een wintersportcentrum o.m. lazen: „Zeven stations”. Alphen brengt het niet verder dan drie. Overigens heeft ook Alphen al het goede dat Gouda biedt. Wij eindigen met onzen dank uit te spre ken voor den aanleg van deze lijn, dank zoowel aan hen die voor deze verbinding hebbén geyverd als aan hen die het werk hébben bevolen en hen die het nebben uit gevoerd. Als wij zeggen: dank aan hen die voor de totstandkoming hebben geijverd, dan gaat die dank uit naar velen, maar onder die velen is er één die wij afzonderlijk wil- 1 len noemen en wel den heer Van Straaten van Nes. Het heeft maar weinig gescheeld of de nimmer ontbonden Spoorwegcommissie, waarvan naar wij meenen U de Voorzitter waart, zou ^iaar achtste lustrum nebben kunnen vieren, en nu meent ge allicht, dat op dezen blijden dag aan dien arbeid een einde is gekomen, maar laten wy U dan dit mogen zeggen: voor eenige weemoed is geen reden, zet op den dag van heden de Commissie voor den aanleg van een spoorweg om in een Commissie tot b e- h o u d ervan, en gy zult een arbeidsveld vinden, waarop ge Uw krachten opnieuw kunt ontplooien. gevonden, zy heeft ook een gevoel van wee moed dat deze spoorweg voltooid is en in exploitatie is gebracht in dezen zwaren crisistijd. Waar in dezen tijd verschillende spoorwegen buiten exploitatie zyn gesteld, heeft de Directie voor deze lyn naar de meest zuinige exploitatie gezocht, n.l. door Diesel- electromotorische kracht en alleen derde klasse rytuigen. Tot verbetering van den dienst is nog een latere verbinding inge legd, welke te 22.46 yan Gouda vertrekt naar Alphen om vandaar te 23.15 terug te keeren naar Gouda, waar de trein te 23.35 a aankomt. Het zal thans aan de streek zelve liggen of voldoende medewerking wordt ver kregen tot behoud van deze lyn. Het goe derenvervoer kan thans in directe verlading geschieden, de verzending van het snelgoed geschiedt door de A.T.O. in rechtstreeks vervoer over Gouda. De Directie der Ned. Spoorwegen zal al les doen wat noodig is voor een loonende exploitatie; het is het welbegrepen eigenbe lang van de streek haar medewerking voor deze lyn in elk opzicht te geven. Moge in gemeenschappelijk streven van de Spoorwegen en de streek de belangen van beide worden gediend, niet het minst van de streek, die zoozeer voor de totstand koming van dezen spoorweg heeft geijverd. reiken steden als Gouda, Rotterdam, den Haag, Utrecht, Leiden, etc., wordt werkelyk gewaardeerd. Zouden wij niet aangrypen en beiji alles wat kan strekken tot den bloei onze mooie, welvarende gemeente? Er blijven eenige wenschen over. Ik zal ze hier niet noemen, maag wanneer die wor- niet een wegen. Niet alleen als industrie-, maar ook als1- landbouwcentrum. Maar... dan zal de directie moeten mede- werken. Het gejneentebestuur vaB l ik kan het U dames en heerfn nieur belast met de uitvoering èn aan den stelling kleurde met Haar Persoonlijk mee handel en industrie met groot enthousiasm wordt begroet. Een in vroegere tijden nimmer mogeljjk geachte sterk ontwrichtende inkrimping van het handelsverkeer, heeft toestanden in het leven geroepen, die men in de ver achter ons liggende jaren voor niet wel mogelyk hield. Berekeningen van weleer, gebouwd op ern stige weloverwogeh gronden, maken thans op >ons den indrult alsof het slechts denk beelden geweest zijn van den een of ande ren terzake volkomen ondeskundige. Op den 17den Juli 1927 besloot de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rijnland te Leiden by de Regeering met kracht aan te dringen op den afbouw van deze nieuwe lyn. De motieven lagen toen voor de hand. Het toen sinds het begin van de 20ste eeuw geconstateerde geweldig £oegenomen han- delsverkeer tusschen Alphen a. d. Ryn, Bos koop, Gouda en Rotterdam maakte den af bouw van deze lyn een dringende noodza kelijkheid. De enorme zendingen tuinbouwproducten, die in normale jaren in den seizoentyd door de Boskoopsche kweekers per spoor naar binnen- eft buitenland geëxpedieerd werden, waarvoor’ men deze goederen dan eerst per schuit naar Alphen moest vervoeren, maak ten het op grond van economische overwe gingen noodig, dat Boskoop een spoorweg verbinding kreeg. In zulke tijden kwamen de belangen va*h de Alphensche industrieelen in de knel. Het vrachtgoederenstationte Al phen a. d. Ryn was dan overbelast en een normale behandeling van aankomende goe deren en verzonden wordende Alphensche producten werd dan vaak belemmerd. De bloeiende kaasmarkt te Gouda, die vele Rynstreekbezoekers daarheen trok en niet in het minst de onpractische verkeers verbinding van de Rynstreek met Gouda en Rotterdam, die via Woerden ging, waren eveneens factoren vaan flinke beteekenis om op den afbouw van deze spoorweg-ver- binding krachtig aan te dringen. Helaas zijn, zooals de vertegenwoordiger van den Minister van Waterstaat reeds ge zegd heeft, de omstandigheden sindsdien aanmerkelijk gewijzigd. Het aspect is totaal veranderd. Het handelsverkeer is geweldig ingekrompen. De vefvoergelegeheid enorm verruimd. En zoo staan wy dan hier vandaag met eén sterk getemperd optimisme. Maar ondanks dit alles is er toch wel aanleiding met geheel zonder vertrouwen in de toekomst van deze nieuwe spoorwegverbinding te zijn. Dit vertrouwen is gebaseerd op het feit dat rijke bronnen van volkswelvaart aan wezig zy-n in de Gemeenten, welke deze lijn met elkaar verbindt. De welvarende Rijn streek met hafe vele industrieën, met haar veeteelt-en landbouwbedrijven, met de zich steeds meer uitbreidende gemeente Alphen a. d. Ryn als centrum, Waddinxveen met zyn diverse belangrijke industrieën en niet in het minst de stad Gouda, een handels- centrum van beteekenis, dit alles tesamen biedt in normale tijden aan deze lyn een klandizie, die er wezen kan. Met de ernstige hoop in het hart, dat deze normale tijden spoedig mogen aan breken, wqnsch ik als voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rijnland, de gemeentebesturen van Gouda. Waddinxveen, Boskoop en Alphen a. d. Rijn, met de opening! van deze lijn, die hunne nijvere gemeente» met elkaar verbindfcpzan harte geluk. U vergunne mij namens de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Gouda en omstreken een enkel woord bij deze plech tigheid te spreken. D opening van eenige jaren geleden werd, geschiedt onder de voor deze nieuwe verbinding^meest gunstige omstan digheden. Iedereen verwacht dat zy een slechte toekomst tegemoet gaat en naar de wetten der logica kan <jat moeilijk anders. Immers, de economische omstandigheden zyn verre van hoopgevend en sedert der. tijd dat door onze Kamer en hare zuster instelling van! Rijnland telkens weer ge wezen werd op het groote belang dat Bos- koop’s plantenvervoer en de Waddinxveer*.- sche industrie by het totstandkomen van dezen spoorweg zou hebben, zyn ook deze beide plaatsen in den ijzeren greep van. crisis en handelsbelemmeringen gevangen, terwyl intusschen andere vervoermiddelen naar de gunst der bevolking hebben gedon gen en daarin schijnen të zijn geslaagd, Derhalve> logisch geredeneerd, zou dus ook de toekomst voor dit nieuwe vervoer middel zeer somber zyn. Doch alles wat logisch kan worden beredeneerd behoeft nog n’^> vooral in deze zoo snel wisselende tijdsomstandigheden, tot de door de logica verwachte uitkomst te voeren. Eèn paar voorbeelden. By de invoering van den korteren werk tijd cwerd algemeen verwacht, dat er minder werkloosheid zou komen en ziet, mede ook tengevolge van andere omstandigheden, is het tegendeel het geval geweest. Een ander voorbe’eld. i Toen, nu jaren terug, de Schoonhovensche Kamer van Koophandel ijverde voor de tot standkoming van de verbinding Gouda— Schoonhoven, werd mij van alle kanten toe gevoegd, dat men van die spoorlijn (inmid dels gedegradeerd tot tram-lyn) absoluut niets verwachtte en dat men mijn actie en die van re Schoonhovensche Kamer van Koophandel voor de totstandkoming van dit vervoermiddel op zijn minst genomen „dwaas” vond. „Kijk ar eens naar den postwagen”, voegde men my toe, „hoe ’n gering aantal passagiers deze vervoert en wat Verwacht ge nu wel van een spoorweg verbinding?” Ook hier hebben de omstandigheden ons een ander resultaat getoond. Het lijntje SchoonhovenGouda voorziet in een be hoefte en is naar ik meen zeker niet een van de minst rendabele treinverbindingen, die onder het beheer der Nederlandsch® Spoorwegen staan. Zoo zou ik voort kunnen gaan en U feiten noemen, die alle zouden bewijzen, dat de tegenwoordige constellatie van de maat schappij en de ontwikkeling der economische verhoudingen ons voor geheel onverwachte uitkomsten plaatsen, uitkomsten, die by ons twijfel zouden doen rijzen ten aanzien van de wetten der logica. En nu tenslotte een heel, heel klein stukje geschiedenis. Tpen in het begin der vorige eetfw de grondlegger der spoorwegen, George Ste phenson, jarenlang had gewerkt aan de tot standkoming der eerste locomotief, steeds alnder het verwachte resultaat en hy weer stond by z’n nog- niet volmaakte machine, voegde z’n moeder hem toe: „neen George, het zal niet gaan, het kan niet”... en toen enkele maanden later de machine uiteinde lijk liep en ble^f loopen, zei diezelfde moe der: „O, George; hij kan niet meer stoppen." :uDit zij de horoscoop van de spoorlijn ^GoudaApthen uuuuen ue r>u.rgemeesiers ue vri j Embden, Montenberg, Grotenhuis gers, benevens de heeren C. B. en B. Liinne- U moet echter van mijn niet verwachten rnann, Konings, P. Loef Azn., van der Tak, dat ik by deze gelegenheid wil en zal terug- I M. Hugo en D. A. Koster, Turkenburg, komen op datgene wat zich tijdens den bouw Weth .van Gelderen en van Straaten van ---■»-Nes. i Bij deze spoorlijn zyn betrokken Kwee 1 Koninginnen. De eerste is H. M. Koningin Wilhelmina, die al onze tentoonstellingen de aanleg zou doorgaan,'toen heeft ons ge- 1 heeft met Hare Koninklijke belangstelling meentebestuur gemeend èn aan den inge- j en °P e®n spoorweg-audiëntie die belang- leven. De tweede is de Koningin der aarde: de ps>rs, welke in Hollandsche en buitenland- sche kleedij 25 Juni 1927 hier aanwezig I was en luisterde naar Jac. Smits, die Hol- landsch en Burgemeester Colijn, die bloe- i mentaal sprak. En wij hebben niet willen achterblijven 1 Lely vereischt, vol werd, was Di Want een belangryke industrie-gemeente schappy. .j.- -...1 —nign Dat deze gift kwam is te danken aan den voorzitter del- ontvangstcommissie, den heer P i cu.—_x__ x, vrees voor invoering van een voorgestelde exportbelas ting op Boskoopsche producten voor de vol- storting van het miljoen. Is nu de bijdrage der totaliteit der gq- me«nschap verantwoord als suppletie vanv wat provincie, polder, belanghebbenden en gemeenten toezegdê» Ik stel deze vraag om U boven het plaat- seljjk millieu uit te heffen en dan antwoord ik U dat Boskoop een dorp is zich kenmer kend door tegenstrijdigheden, maar in die tegenstrijdigheden tevens de oplossing van menige vraag al biedt. Boskoop is een dorp, dat mo°i en waar gewerkt wordt. Hier komen dus menschen om het mooie en er komen goederen van het prodifctie- proces. k Boskoop is een plaats met een onbegrij pelijk optimisme, opbloètend op een zeer reëelen grondslag. Wy hebben bijkans 200 jaar met ’t bui tenland zaken gedaan en zijn na elke val weer overeind gekomen, sterker dan te Wy hopen dat God ook nu weer zonniger I tyden doet aanlichten, maar dit verzeker j Namens het gemeentebestuur en alle die onze blauw-gele kleuren dragen of hoog houden, heet ik U welkom op ons grondge bied, hopend dat de ontvangst, hier bereid, een aangename herinnering bij U moge bly- ven opwekken. Ware het aan ons, d.w.z waren er geen tijden en omstandigheden, U was een waar diger localiteit geboden en een schoon ge dekte tafel. 6 October is de dag van „onze” spoor. Ik zeg dit niet om iemand uwer te won- den of mijzelf te verdrinken in locaal chau vinisme, maar alleen om 'even vast te leg gen, dat niemand op de totstandkoming dezer lyn eerder, langduriger en met meer Ausdauer heeft aangedrongen, dan Boskoop. Met deze lijn hebben zich achtereenvol gens bezig gehouden; de Handelscommissie de ge- van de Pomologische Vereeniging in 1896; meente Waddinxveen, dan kan ik my in- i he^ op eigen particuliere bijdragen steunend vragen: „wat zal deze te zeggen hebben?” Altijd 1“ o

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 4