bAv k .s« Goede spijsvertering, goede gezondheid. 8 Het kippenhok in den winter. Indrukken Uit Hamburg. Wiekende wonderen. j" ^OTTPcr 'crsfl Hehtboot. Toen prinsen nog niet konden vliegen. Lymbanden. Suson stond alleen op het dek, had Jaeques niet meer gezien. Jan had haar geschreven, dat Jiy haar niet van boord zou komen afhalen. Hun eerste ontmoeting en kennisma king zou niet -onder vreemden zijn. Zijn auto stond op de kade, de chauf feur zorgde voor de bagage, gaf or ders en maakte het zeer prettig voor haar. Ze had niets anders te doen dan in te stappen en zich naar het huis op het Koningsplein te laten brengen... Het was een prachtige, witte villa, verscholen tusschen de palmen en waringins. Een djongos bracht haar t'naar de voorgalerij en wees haar een stoel aan. De toewan zou wel dade lijk komen. Op zachte voeten ging hij heen. In de deur stond een man. Jaeques, mijnheer Laronde, sta melde Suson. Neen, lieveling, zei hij lachend, ik ben Jan, Jan de Wilt. Ik kon niet zoo vast in de liefde en de trouw van een vrouw gelooven, voor 'ëen man dien zij nooit had gezien en met wien ze alleen een jaar lang brieven ge wisseld heeft en dus. liefste heb ik deze kleine comedie gespeeld. Je bent er toch niet boos om? Hij legde teeder zijn arm om haar heen 0 Suson glimlachte naar zijn over haar heen gebogen gezicht. Neen, zei ze, ik had er heele- maal geen idee van, dat je ook nog wantrouwend was, d'karvan heb je me in je brieven nooit gesproken. Oorzaken van constipatie. Pas op voor verkeerd laxeeren! Gevolgen van een zittend leven, Door geen andere oorzaak worden er zooveel menschen in de spreek kamer van den dokter gebracht, als door een slechte of onvolledige spijs vertering. Het is merkwaardig, dat leeken, die overigens tamelijk goed op de hoogte zijn van de eischen der hygiëne, veel te weinig aandacht schenken aan een juiste aanpassing der levens- en voedingswijze, aan de gevoelige machine van hei mensche- lijk lichaam, wat toch een der eerste voorwaarden is, om gezond te blijven. Een goed geregelde spijsvertering is het allereerste, het allernoodigste om de algemeene gezondheidstoestand zoo duurzaam mogelijk te doen zijn. Van de spijsvertering hangt het in hoofdzaak af, of de menschelijke ma chine zonder storingen haar werk kan doen. Er kan niet genoeg den_ nadruk op gevestigd worden, dat spijsverteringsziekten reeds bij het. begin van hun ontstaan bestreden moeten worden, wil men ernstige complicaties voorkomen. Niet zelden zal een grondige ver andering van de vroegere levenswijze noodzakelijk zijn. Is het reeds zoover gekomen, dat er als symptoom con stipatie optreedt, dan zal eerst moe ten worden vastgesteld, wat daarvan de oorzaak is. Deze kan b.v. gelegen zijn in een organische zenuwaandoe ning of in een anderen nerveusen ziektevorm, maar b.v. ook in een or ganische darmkwaal of iets derge- Laat U hier wegep! 14 I QS M 'sL'httk! geworden mij eens wegen. Verschrikkelijk wat oen ik zwaar lijks. Wanneer er niet zulk "een orga nische aandoenihg kan wordep ge constateerd, dan is het niet onwaar schijnlijk, dat de opnstipatie als een zelfstandig ziekteverschijnsel op treedt de oorzaak is dan meestal een zittend leven. Zeer vaak speelt ook ondoelmatige voeding er een rol bij. Terwijl bij ge brek aan lichaamsbeweging de spijs vertering slechts traag verloopt en zich meestal ook onvolledig voltrekt, 'treden bij een verkeerde voedings wijze meestal nog veel eerder de om standigheden op, die de constipatie en haar onaangename "nevenver schijnsel (winderigheid, een gevoel van volte, slechte stemming, hoofd pijn enz.) bevorderen. Het nraakt ove rigens groot verschil uit, pf de sto ringen in de spijsvertering te wijten zjjn aan nervositeit of aan gebrek aan lichaamsbeweging. Vaak „treden ook maag- en darm aandoeningen gelijktijdig op, zoodat het vaak moeilijk wordt om ze uit el kaar te houden. Tot de meest voorkomende spijsver- teringsziekten behooren de nerveuse maagstoringen, welkq in dezen tijd bij vele menschen door financieele zorgen worden begunstigd. De maag reageert n.l. spoedig op bezorgdheid en neerslachtigheid. Gelukkig levert het geen moeilijkheid op om haar in zulke gevallen door goed gekozen ge neesmiddelen spoedig weer in orde te brengen. Welke medic^n noodig, is, hangt af van de wijze, waarop de aandoening is ontstaan en van den persoonlijken aanleg. Bij acute ziekten als gevolg van verkeerde voeding is allereerst een grondige regeling van den stoelgang noodig. Bij iemand, die overigens een uitstekende gezondheid geniet, is een maal flink laxeeren voldoende om weer een goede, geregelde spijsver tering te krijgen. Deze menschen kun nen er ook mede volstaan, eenmaal per dag af te gaan, hoewel dit voor niemand goed isaangezien de afval stoffen, waarin zich bacteriën en rot tingsproducten beyinden, te lang in het lichaam blijven. Er dient aan den anderen kant echter gewaarschuwd te worden voor het al te vaak op ei^en houtje toepassen van laxeermiddelen en lavementen. Ten eerste komt men hierdoor vaak tot verwaarloozing van de eigenlijke oorzaak der constipatie, die misschien gelegen is in een weinig voorkomende beroepsziekte, kliersto- ring of andere kwaal, waar men niet op bedacht is. Helaas kunnen als ge volg van de groote verwaarloozing, die men juist op het gebied van de spjjs verteringsziekten aantreft, de oorzaken wellicht tientallen jaren hebben bestaan, voordat er iets aan gedaan wordt. De patiënt kan in zulk L i Bij de kaartlegster. Mynheer, U zult spoedig een groot fortuin erven. Prachtig, maar zoudt U mij alvast geen tien pop in voorschot willen geven? y (Woche im Bild, Olten.) dijk verwachten, dat zijn nalatigheid da- irhaakt kunnen wor- zelfs veel geduld en ;n hebben, want vol- ig treedt vaak eerst :ht, wanneer de pa-' igewoonteh van deqfj le^d heeft en de in-5 •andering zich be lden. wallen mo$ de keuze liddel steeds aan den oyergelatên. Sterk |elep möpien in geen iftruikn zónder toe- en arts. üpk het ge- 'fine en andere laxe§- een geval onmoj de gevolgen va] deljjk weer goei den. Vaak zal vertrouwen mi lëdige verbeter! dan aan het l| tiënt zijn leve; grond af verai vloed van deze| gint te laten g In ernstiger van een laxeerj dqkter wordei werkende, mii gd|al worden stemming jvan brtiik van pari^T.„ ré|de oliën is niet in è.lle gevallen aan té bevelerf,, nogljafgizien van het fei®, velen een hevigen afkeer ervan en. Een ondeskundige oliebehan- kan echter eijge? zijp dan on- jenaanv; zij kah schadelijk zijn vhbr de gezondheid. Sommige geleer den beweren zelfs^ dat er kankerach tige daringezwellen door kujhen oi>- treden. 'Sulfaten, fosfaten e|d. wor den als laxeermiddel onvoorwaardelijk afgekeurd, omdat zjj schadelijk zijn, voornamelijk omdat zij de klieren te zwaar belasten, «Plantaardige laxeer middelen zjjn het beste voör het li chaam; waar zij niet alle even sterk en ook niet op dezelfde wijze werken, is het echter ook daarbij aan te be velen, om ze doof een arts te laten voorschrijven. De aanvankelijk zoo onschuldig schijnende storingen in "de spijsver tering kunnen op den duur zelfs lei den tot complicaties, waaraan onmid dellijk levensgevaar is verbonden. Om het ontstaan van een trage darmwerking reeds van het begin af te voorkomen, make men gebruik van het eenvoudige middel om eiken mor gen dadelijk, na het opstaan een glas water te drinken, hetzij koud, hetzij lauw. Hierdoor wordt een regelmatige ontlasting bevorderd. Is het reeds zoo ver dat dit middel op zichzelf niet meer volledig helpt, dan kan men aan het water wat Karlsbader zout toe voegen. Heeft num echter reeds met werkelijke storingen van de spij -ver tering te doen, dan kan slechts aan geraden worden, om naar den dokter vroeg dan te laat doeit, want verer gering kan zoowel het lichamelijke als het geestelijk welzijn in gevaar brengen. Geen tocht, wel ventilatie! Een kippenhok moet overzichtelijk, licht, zonnig en luchtig wezen. Groote ramen, die bijna tot aan den grond reiken, laten het licht tot in de verste hoeken vallen. De vloer moet zoodanig zijn aangelegd, dat noch vocht, noch roofdieren het hok kunnen binnen dringen. Het voornaamste onderdeel is het nachthok. Men kan dit het beste op eenige hoogte aanleggen, dus met een eigen vloertje, zoodat het nachtvuil van de kippen niet in het strooisel op den grond valt. Het nachthok kan het beste wordèn aangelegd aan dC*. Noordwand, dus tegenover den wand met de ramen. Om te bereiken dat de slaapplaats des winters warmer is dan de rest van het kippenhok, worden daarom heen dubbele wanden gemaakt en ook een duibbel dak. Heeft men een groot Een stad, waar de welvaart ebt. Geen blijvende tegenspoed mogelijk. Slagen in het verleden. Door J. VAN 1)ER HOUT. Als men de lange, slanke, goedgebouwde Hamburgers ziet, komt men wellioht op de gedachte, dat Noorsche ^viking hun stad heeft gesticht. In elk geval moet het toch een zeevaarder zijn geweest. Maar neen de stichter was een echte landrat en wel niemand anders dan Karei de Groote. Zulke tegenstrijdigheden vindt men in Hamburg meer. Het is, volgens zijn gescniedenis, een oeroude stad, doch werkelijk oud is alleen de voor afbraak rijpe Gange-wyk met een paar typische geveltjes. Hamburg als zoo danig heeft met oudheid en niiddeleeuwen niets te maken, want telkens, als het er te oud en te vuil dreigde teworden, brandde de stad af. Overbevolking kwam er evenmin, want af en tc| hield de cholera geducht huis. De echtfl Hamburgers spuwden zich' dan echterjyjfljhanden en zetten door. Eén tpts heb¥en~"le Hamburgers, maar die 14ten zij dan <|dk ten volle gelden. Als er in Bremen een^huis van acht verdiepingen wordt gebouwd,fbouwen zij er een van der tien verdiepingen. Wanneer in Stuttgart een gebouw fnet een 100 Meter breede gevel be wondering wekt, lachen de Hamburgers en aetten een muurvlakte overeind van min- sjjens 200 Meter. Als me langs de pilaren cftr Hamburgsqhe kerkert kijkt, krijgtmén cfin styvqjjtoek en het niejj we raadhuis zoo trotsch en hoog, ijl at men het tatie-Renaissance stucadli >rswilrk bijna v< geet. Hamburg is Hamburg jewdl'den, dooi de zfte zoo dipp deke Stad binnénspoel den swewirtfl, zoowel 3 die eig&iyk niet grpott vijver, alls'dn de Tussche$ Overal ruikt luchtecfcuim, gens anders met aanlegkade wil Villager!, zijn, klsof de ter, Hamburg koële^ zlMIge idt men ner- de vlbed ook 'i! ikr uren by de men met den -ts andefs ls ook niet hoewet zelfbe- Vlak wind, 4ooi|ts zooieijs ah haven &n achtenjj woi houten landihgsstyger |die dan een beweeglijke pontonbrug, vijf metpr omhoog geschoven. Ojn negen uur zag $k naast my een vuile havenmuur hoog op rijzen. Ik trok het hoofd iny *als over mij heen een pruim tabak in het water werd gekeild. En om één uur zat ïk ?oo h<tog, dat ik met het hoofd boven den havêjnmüur kon uitkijken. Om mÜ heen borrelden en sloegen de golven. Alles ruischte, kolkte en knorde van genoegen. Dat is de vloed 1 Men bemerkt het reeds, als zy komt. Aan de'grijze meeuwen, die kr-yschend heen en weer schieten over het dikke, olieachtige water. En aan de schepen, die zich trotsch door haar de Elbe laten opdragen om brand stof te sparen. Ook de menschen z\jn an ders, als de vloed door Hamburg kringelt. Zy zjjn niet langer slap en droog als een zandbak by eb, maar frisch, ondernemend en geneigd tot avonturen. Er zyn in Hamburg vloedmenschen on ebmenschen. Maar de laatsten zyn verre in de minderheid. Nog steeds leeft Hamburg op met de vloed. Het ademt dieper, zet de borst uit en zuigt de zeelucht op en daar mede de lucht van verre Werelden. Intusschen gaat het Hamburg slecht. Werkelijk ellendig slecht. Dat merkt men aan alles. Niet alleen aan de twijfelachtige gelegen heden in de St. Pauli, die een kwynend de- staan voortsleepen. Nog meer in de haven zlelf. Er zyn schepen van elk type. Er zyn reusachtige wolkenkrabbers en pakhuizen al» paleizen- Men zou er de schatten van de geheele wereld* kunnen opstapelen. De plompe schoorsteenen der groote oceaaii- stoomers steken hoog boven de daken der stad. Doch de opdrachten ontbreken. Er komen een paar kleirte booten binnen, dte geen 4 Meter diepgang hebben en nog met zand moeten worden bijgevuld om het ver- eischte gewicht voor de afvaart te verkrij gen! Overal m de wereld liggen balen katoen en kisten rubber in de pAhuizen, tot zy een centimeter dik door het stof bedekt zijn. Maar de Duitsche kooplieden kunnen ze niet betalen mogen ze wiet betalen by de be staande deviezenï;egeWng en dan leveren de Onderen ook niet langer. Deze geschiedenis vertelt elke Hambur. ger.'Men hoort haar in de handelskantoren, evengoed als in de „Trichter" en de „Alca zar" van St. Pauli. Het is het klaaglied van deze prachtige, thans in haar armoeje nog' dappere stad. Er is jndefdaad niets meer te doen in de haven van Hamburg. De scheep- wimpels, die in den wind knetteren, maken den indruk, alsof zij halfstok hai%en, E*n kleine" motorjol ggat er bujg'end m<ft drie passagiers op los; al«of er êen wegstrijdi winnen valt. De brekers ppatteh er overheei en het scheepje stampt als op een bewogln zee. De enkele opvarenden ziey er niet roos kleurig uit. De een klimt aanboord van oen armoedig uitziend schip, dqt een paar kis ten mét goedkoope wjaren uit ^ufd-Amerika heeft aangebracht.» Dfe anddr klimt liet be hendige grepen infea'n toAi dat ifm van n ^eilschoejper m^t vier maijen w<fdt toe- Dit mooie, doch onpracti^he sqï j ligt ids JD maanden te* Hambu®"ïtil., jj e dprde man moet nog t f schb terug om ztfn. laatst K n. Daarna zal hy we?Woi ïoe lang? >ra® wordt de armoede fan ibaar. De prachtige villa's te staan te koop of zijn S.Artehui Ir „rt yDe luxe winkels aan den Jungfernstieg wachten op koopers, die niet komen. In de lokalen aan de .Haven hangen de werkloze matrozen rond en drinken bonjtls op cre- diet. De waard weet wel dW er op het oogenblik toch geen geld van Ren te halen Gaat Hamburg ten onder? ,j Zulk een dwaze vraag krtn |lleen mhar opkomen by iemand die Hanibi% niet kent. Zoolang de „Michpl", de pompeuze kerk toren zich nog boven de binnenstad verheft om de thuis komende zeelieden te begroe ten, zoolartg is Hamburg nog niet knock out. Het heeft al meer slechte tjjden door gemaakt en zal ook nu den moet niet ver liezen. Om 12 uur des middags fluiten en toeteren nog steeds alle schepen in de ba- ven. Om„ 12 uur des nachts blinken nog pteeds de lichtjes van de St. Pauli. En de pteenen kolos, die Bismarck voorstelt, kijkt nog steeds over zyn stad heen. Een stad hls Hamburg kan niet ten onder gaan, al was het alleen om haar zeldzaam gunstige ligging aan de zee, die voor Hamburg alles beteekent... aantal kippen, dan wordt het nacht hok d©or tusschenwanden in afdee- lingan verdeeld. Deze kunnen bij he vige koude aan de voorzijde worden afgesloten met zakken. Het verhoogde vloertje wordt 80 100 c.M. boven den grond aange bracht en de zitstok weer 30 c.M. hooger. Op 1 M. zitstok rekent men hoogstens 7 kleine of vijf groote kip pen; de zitstok moet 25 c.M. van den wand verwijderd zijn, terwijl de af stand tusschen twee zitstok ken 35 c.M. bedraagt. Het houten vloertje eronder moet afneembaar zjjn, want het dient minstens eens per" week te worden schoongemaakt. De deur van het kippenhok moet steeds naar buiten opengaan en zoo ver, dat zij tegen den wand aan kan worden gezet. Zoo veroorzaakt zij de minste tocht. Tusschen de slaapplaats en de deur moet nog een stuk wand overblijven. Het zou echter verkeerd zijn, alle luchtverversching in het nachthok te willen verhinderen, want dan zou het vocht beslaan tegen de koude deelen «en wellicht ijsbloemen vormen. Daarom worden boven in den Zuidelijken wand ventilatiegaten gemaakt, die nooit gesloten worden. Kippen "kunnen trouwens zonder schade een paar graden vorst verdra gen, maar ze zijn zeer gevoelig voor tocht, wat een rede temeer is om de slaapplaats dubbele wanden te geven. Auto «n auto! I De eigenaar van een Baby-auto: 't Is uw schuld, ik heb her haaldelijk signalen gegeven. De andere aifto-eigenaar: Wel, ik heb gedacht dat de koekoek riep! (Lustige Kölner Zeitung.) Vliegtuigen landen op dukeli. De auto-gif» komt in trek landen bouwt een vliegveld bóven de City. Het gieken-toestel bij politie-, verkeers- en militaire diensten. Van vliegtuigen, die op de daken vpn wolkenkrabbers landen en starten, leest men heel dikwijls in utopische romans, maar voorloopig dan ook uitsluitend dnar. in de praktijk is men van het achoone ideaal dat elk plat dak een luchthaven is, nog heel ver verwijderd. Maar, wanneer nu uit Londen mecledee- lingen komen, mededeelingen, waaraan niet te' twijfelen valt, over het bouwen van een vliegveld boven de daken van de city, mag men dan verwonderd zyn Is het niet veel eer verwonderlijk, dat tot nu toe vliegvel den steeds tamelyk ver buiten de groote steden worden aangelegd, hoewel de tegen woordige vliegtechniek het jteet goed mo gelijk mankt, op een kleine ruimte tusschen de huizenzee gelegen, te landen. Wel dit niet mogelijk met het tot nu toe bijna uit sluitend gebruikte vliegtuig, dat naar het principe van pet draagvlak gebouwd is. Door zijn hooge landingssnelheid heeft het gewone vliegtuig een groot uitloopveld van noode, dat in het centrum van onze heden- daagsche groote steden niet is te'maken. De mogelijkheid, op een zeer kleine ruim te te landen, bezit alleen det autogiro. De waardevolle qligenschap hééft voor dit toe stel bij de Epgalsche luchtvaartautoriteiten jrissf doèp opwekken en ook io deta bbgint.men over het voorde^ aiMtwieken" ernstig na te denken, tfljkt b.v. de op de L.U.T.O. tv,n- le 'putó-gilro ieders belangstelling. l tién jaar ongeveer worden fr Mo-gfro's gpbouwd en het is dan Ijk onbegrypelyk, ^dat zy eerst tste jareijjfl de zoozeer verdiende i vindW1 j Haaf uitvinder is de ©e CierwL aan wien by de con- 'i ideaal vpn een loodrecht star tend in Undend vliegtuig; dat buitendien in dé lucht Onbeweeglijk stijj kan staan, voor de» feeét zweefde. Door ileeken worden de drugwiélcfn nveestal met de hefwieken ver- wisSdidiej op de plaats van de draagvlak- leen peifMi&l zyn en dodf hen motor wor- den .aangedreven, waardoor ,hpt Vliegtuig vwticapp van de aarde jw'ordt orahoogge- Jieven. De auto-giro bezjt deze horizontale wie ken evakeer, maar deze j worden niet door sen moUr aangedreven, jnaar slechts door de windjjjdie bij het vflorwüasts vliegen ont staat. Het vliegen zelf heeft plants door een •(,88 "i'.l op de gewone Wijze aangebrachte propeller. Voor vluchten over grooten afstand zal de auto-giro de concurrentie van het gewone vliegtuig wél niet kunnen weerstaan, daar zy de phantastische snelheden van onze moderne machines wel nooit zal kun nen bereiken. Er bestaan echten een aantal bijzondere doeleinden, waarby het voordeel van de auto-giro boven het gewone vlieg tuig duidelijk in het oog springt. Zoo moet inen in Engelsehe militafte luchtvaartkrin gen de auto-giro een buitengewoon groote fjieteekenis als verkenningsvliegtuig toeken hen, daar zy, in de lucht stilstaand, de luchtballon kan vervangen en tegelyktydig de mogelykheid bezit, niet door haar eigen Heweeglykheid aan vyandelylce aanvallen te onttrekken. Ook voor de luchtpost en politiediensten de auto-giro uitermate geschikt. De En- posteryen hebben door proefvluch- vastgeBteid, dat het zonder meer mo- 'k is, postzakken door een auto-giro van .nge hoo#e af op de platte daken van postkantoren] te laten vallen, of zelfs op ztilRe dakfen „te landen. Er wordt daarom eijnstig overwogen, by wijze van proef op (t dale VanfShet hoofdpostkantoor te Lon- iplaats In te richten. Ook de londensche politie heeft ziah éerdere malep vpn de bruikbaarheid auto-giro in de practjjk overtuigd. vm de laatste groote byeenkom- fu, politieke partij kruiste een vJortdurend op geringe hoogte bpvén 4 dl 'teweldige menschenmenigte en gaf aén déijwneden patrouilleerende politie doof apinejnieder oogenblik aanwijzingen op welke njaatsen zich verontrustende be-« wegingen wSVrdeden. Zelfs voor verkeers-i? regeling kah4le auto-giro benut worden. Reeds verschillende keeren werden gedu rende de spiisuron boven eenige bijzonder drukke pujhten van Londen auto'giro's ge- stationneerd, die eveneens door seinen van hovfenaf het goheele verkeer dirigeerden. Tenslotte #i)j Scotland Yard nog beproe ven, de autoéjiro in dienst van de bestrij ding der miilaad te stellen. Een auto-giro moQt voortdurend startklaar staan en tot vervolging van in race wagens vluchtende misdadigers over te kun nen gaan. vHet is al verscheidene malen voorjgekomeyi dat het spoor van baïikroo- vers gedurende de vervolging werd ver loren, doordat zij zich door de geweldige snelheid vah een auto konden redden. Een vliegtuig dat de vluchtende wagen eenmaal in zicht heeft is inderdaad niet zoo licht af te schudden. Een staaltjt I en reclame. Een staaltje van moderne techniek Vorstelijke verlovingen in verleden en heden. Prins Albert, de verlegen minnaar. Door PL. SIBBENS. vervaardigd. in Augustus 1Ö34 verliet een vliegtuig de luchthaven van Croydon in de richting Parijs. De passagiers waren zakenlieden, vacantierciiiger8 en diplomaten. Eentgen keken verstolen naar de voorste zitplaats inde cabine, die gereserveerd was voor een sportief uitzienden jongeman. Zy herken den Prins George van Engeland en vroegen zich in stilte af, waarheen hij onderweg was. De Engelsche kunst en het-Kanaal werden gepasseerd. Le Bourget kwam in zicht en temidden van de passagiers, die nieuwsgierig of verveeld de kleine wolkjes die »»n den horizon van den zacht blauwen hemel dieven, nakeken, hield een hart zich hezig met den beslissenden stap, die weinige «ren later moest worden ondernomen prins George vloog er op uit om een* bruid te winnen. Dit is wel de ultra-modernste voorberei ding tot een koninklijke verloving, die er ooit heeft plaats gevonden. Dit is wel een groot verschil met de manier, waarop eeuwen geleden vorstenkinderen elkaar vim- den. Toen Hendrik VIII, de man met do acht vrouwen ,zich verloofde, deed hy dat onder den indruk van een schilderij, welke door den beroemden schilder Holbein van de dochter van den hertog van Cleef was Hij moet zich van deze her- wel veel voorgesteld hebben, want toen de hartstochtelijk verwachte na een „moeilijken reis eindelijk in Rochester aankwam, waar de bruidegom haaf, ont- ring, werd hy door haar onverwachte lee- lijkheid zóó gettoffen, dat hy door zijn te leurstelling geheel verward werd en vergat baar het geschenk te geven, hetwelk hy aan JW schoonheid had toegedacht t?en kost baar parelsnoer, dat later de voor by\ bestemde hals van Anna Boleyn gesierd beeft Niet minder ontsteld was de Luxem- torger Johan Heinricji, toen h« in 1338 zijn J°nge gemalin Mar gar et ha van Karinthië afhaalde, waarmede |men hem in 1330 ge trouwd had, toen de prinses een kind van jaar was. Zij w»s afstootend leelyk en h«ar bijnaam „de Muilpeer" bleef *y trots "•'e verboden houden. Slechts drie jaar huurde het huwelijk, toen werd de vorst oor zyn Tirolers verdreven en won- k'i de .Muilpeer" trouwde nog vóór de ontbinding van het huwelijk opnieuw, dit- ®**1 met den markgraaf Ludwig van Bran denburg, waardoor het jonge paar dan ook oor den paus in den kerkban gedaan werd. Voorzichtiger was de dauphin Karei van 'rankryk ,de latere Koning Karei VIII. Als zfln gemalin was de dochter van keizer Ma- «miliaan, de kleine Margarethe voorbe- "bewd. Als kind werd zij reeds naar het ansche hof gebracht om geheel naar den van haar toekomstigen echtgenoot te *orden opgevoed. Maar het opgroeiende mts6 den dauphin niet. Hy besloot met Anna van Bretagne te trouwen. Marge- retha kreeg na haar huwelijk met den in- van Spanje van haar vader in 1507 het stadhouderschap der Zuidelijke Neder landen. 1 O Romantisch was de verloving tusschen den beroemden vorst van Saksen, August de Sterke, en de jonge Christine Ever- hardine van Brandenburg. Deze groote vrouwenvriend, die met de Marksche Prin ses op gronden van staatsbelang moest trouwen, bracht zyn ministers tot vertwijfe ling, daar hy weigerde een bruid te nemen, van wiens leelykheid verschillende intri ganten hem allerlei verschrikkelijke dingen vertelden. Toen gebeurde het op een jacht, dat hy een jong meisje leerde kennen, die met eenige begeleidende dames een ongeluk met haar reiskoets had gehad en hulpeloos op den landweg stond. Hij sloot vriendschap met haar, hielp haar aan een nieuwe koets en vroeg haar, hem in Dresden te komen opzoeken, noemde zyn naam zij lachte en viel hem om den hals; het was zyn hem nog onbekende bruid. Vijftien jaar oud werd de kleine Duitsche prinses, die als gemalin voor den Russi- schen kroonprins bestemd was, uit haar vaderlandsche residentie weggehaald om een man te trouwen, die niet ten volle bij ■zijn verstand was en kreeg in het land, waarvan zy de taal niet verstond, waar zij het gevaar liep door hofintrigues in het verderf te worden gestort, een nieuw „te huis". Dat zij het genie bezat om alle moei lijkheden te overwinnen en zich als Kat'ne- rina de Groote een naam in de geschiedenis te maken, had niemand achter de schuch tere bakvisch gezocht. Maar ook in de 19e ^ujf^wamen er nog eigenaardige vorsteltffT verlovingen tot stand. Het huwelijksaanzoek van Prins Al- bert aan de Engelsche Koningin Victoria was van een onvrijwilligen humor en voor de jeugdige koningin lang niet eenvoudig. „Het was een opwindende geschiedenis", zeide de koningin later, „want Albert was erg verlegen. Het was hem niet mogelijk, de koningin van Groot-Brittannië te vragen zyn vrouw te worden; hij waagde het niet zoo vrijpostig te zijn. Wij onderhielden ons eenige oogenblikken erg gedwongen over zaken vanminder hplang en juist toen hij zoover was om afscheid te nemen, deed hy haastig zijn Huwelijksaanzoek. En toen, nu tpen waren wy zeer gelukkige menschen." De verloving tusschen de gestorven kei zer Frans Joseph met de jonge Elisabeth is ook eigenaardig om te vermelden. De energieke moeder van den jongen keizer had als gemalin Prinses Hélène voor hem uitgezocht. Toen echter de keizer de jeug dige schoonheid van de zeventienjarige Eli sabeth zag, weigerde hy de door z(jn moe der gewenschte verloving aan te gaan en vroeg eigenmachtig om de hand van Elisa beth. Triompheerend stelde hy aan de Wee- nera de schoonste vrouw van Europa als zyn bruid voor en een vlug huweMpk-, eenigde het paar, dat eêirroo gering dccL geluk geward. Uitgaande van de opvatting, dat nu de reclame in tiet z«kenieven zulk een bui tengewoon gewichtige rol speelt, Juist in dezen economisch 200 moeilijken tijd, heeft E. Ostermann Cp's Handelmaat schappij N V., Amsterdam met haar lich- boot „Persll" ln den waren zin des woords een lichtpunt in onzen hedendaagsche, overigens zoo donkere tijd gebracht, als een symbool van Nederiandsche onder- nemingsgeest. j Door middel toch van een vernuftig apparaat is het mogelijk op de wolken j lichtreclames te projecteeren. Van buiten af jkan men er zich eerst geen denkbeeld van vormen, wat al deze 1 boot in haar binnenste verbergt. Als men j echter weet, dat b.v. het woord „Persll" I bij een wolkenhoogte van 2üU) M. een lengte van lóüü M. en een letterhoogte van 4Uü m. heeft, ,dan is het wel duidelijk J dat het voortbrengen van dergelijke reus achtige letters met een geweldige licht- energie niet door een gewoon projectie- of bioscooptoestel mogelijk is. Het in de boot ingebouwde wolkenprojectie-appa raat heeft ook verder met gewone pro jectietoestellen niet de minste overeen komst. De lichtbron is een schijnwerper van 2 meter middellijn met een. licht sterkte van ruim 3 milliard kaait; deze wordt door vrijwel geen anderen schijn werper ter aarde overtroffen. De enorme lichtbundel wordt over' een soort spiegel- rooster, dat uit 260 aparte spiegeltjes be- 1 staat, geleid en zoodoende in 260 aparte stralen verdeeld, waarvan de weerkaat singen aan den onderkant van de wolken de woorden „PeHsil", „Imi", „Ata" enz vormen. Tot groote hilariteit van dc jeugd verschijnt er nu en dan ook een lachend vollemaansgezicht aan den he mel. Wje gelegenheid heeft gehad zicli np de hoogte te stellen van de technische constructie van dezen projector zal over weldigd zijn door de ongelooflijke minu- tieuse mechanische details, welke daar voor noodig zijn geweest. Men bedenke, dat het toestel tot pl.m. ÓP.000 bewerkte, ep veelal zeer kleine on- derdeelen bestalat; het is een wonder der techniek. De electrtsche stroom voor de lichtbron wordt verkregen door 'n zich aan boord bevindende eléctrische centrale, welke zooveel energie produceert, dat boven dien de 2 electromotaren, welke de twee scheepsschroeven ln beweging brengen, hierdoor nog kunnen worden aangedre ven. De boot heeft Eiectro-Diesel-aan- dr lj ving Verder bevat het sèhip een smaakvol ingerichte demonstratieruimte, waar de bezoekers zich van het gebruik en de werking der Persilfabrikaten op de hoog te kunnen stellen en waarin zich ook een kleine bioscoop bevindt. Ten behoeve van de bemanning zijn woonkamers en hutten aanwezig, welke tip een langdurig verblijf berekend zijn en door hun mooie en doelmatige inrich ting uitmunten. In den loop der eerstvolgende maanden zal de Persil-llchtboot alle wateren van Nederland doorkruisen en dus ook ten onzent zijn er haar merkwaardige licht reclames het luchtruim Inzenden 1APON VOOR GEZETTE FIGUREN. Overgelukkig. Wel dokter, was Je gelukkig met je eerste patiënt? Ja, de weduwe heeft me betaald! (Die Muskete, Weenen.) Bijgaande japon van effen wollen of zijden materi aal gemaakt heefl 'n 'zeer practisch los vest, dat van crêpe georgette of crêpe de chine gemaakt wordt en met kleine veilig heidsspeldjes op de onderjurk be vestigd wordt Het voorpand heeft Ingestikte postuurnaden en ls in het midden omgebiesd, terwijl evenwijdig hier aan een smalle nervure wordt ge stlKt De rok heefl twee banen, waar vqn de voorbaan 73140 puntig Is opge knipt Mouw met smalle manchet. Patronen tot i,n met maat 54. Hoor eens Elsje, je moet niet den hee- len nacht met dien jongen officier op het dek blijven. Wees gerust moeder, hy moet om 4 uur HHEMbcht! (Sydney Bulletin.) 73104 De cteeds wisse lende mode maakt af en toe ook ver anderingen in de stijl van onze lin gerie noodig. Met name geldt dit van de onderjur ken. Hier zien wij er een, die ge schikt is voor de bestaandó model len en ongetwij feld nog eenige jaren bruikbaar zal blijven. Knippatronen van deze goed afklee- dende onderjurk zijn verkrijgbaar in alle maten voor den prijs van f 0.48. 73104 In November, nadat het flink koud is geweest, komen de wintervlinders uit den grond te voorschijn. De onge vleugelde wijfjes dezer vlinders trach ten haar eitjes te leggen bij de knop pen van verschillende vruchtboomen. a Dit kan belet worden, door om den stam een lijmband te leggen, waar over de vrouwelijke wintervlinders niet kunnen komen. De lijm mag niet op de schors gesmeerd worden. Op een vlak gedeelte van den stam beves tigt men met twee touwtjes een strook perkament papier ter breedte van pl.m. 15 c.M. en daarop smeert men de speciale rupsenlijm, welke maandenlang kleef krachtig moet blij ven, uit. Lijmbanden dienen uitsluitend om wintervlinders te vangen. Niei» om wormstekigheid tegen te gaan. De be strijding van de rupsen der winter vlinders kan ook. geschieden door de eitjes door middel van eön goed uit gevoerde bespuitf.ng met vruchtboom- carbolineum (eind Februari, begin Maart) te doodeti. Da#r*voor moeten alle fijne takjes tot het uiteinde be spoten worden, aangezien de eitjes bij de knoppen op deze takjes gelegd worden. De behandeling van zwanendons. Het tamelijk dure zwanendons, dat zoo aardig staat op een gekleed meis jesjaponnetje, verbiest zijn aahtrek- kelijkheid, als het niet m eer aibsoluut AVONDJAPONNEN. Een tweetal smaakvolle avondtoiletten. Van het eene, no. 6 is het bovenstuk van genopte zyde met wijde korte mouwtjes. No. 7 is van effen tafzyde en heeft een lange strik in de taille. Beide toiletten hebben een bescheiden decolleté. schoon is. Het is tamelijk gehiakkelijk te reinigen en wel op de volgende wijze. Nadat het voorzichtig afge tornd is, wordt het gedurende enkele uren in lauw zeepwater gelegd. Daar na wordt het (hierin zoolang voorzich tig heen en weer bewogen, tot het ge heel schoon is. Meermalen wordt het nu met schoon water nagespoeld. Het laatste spoelwater wordt zeer 3 0or- zichtig uitgedrukt, waarna men het zwanendons te drogen hangt. Als het iets meer dan half droog is, schudt men het, zoodat het weer luchtig wordt als tevoren. Na de hierboven beschreven behandeling zal het zwa nendons er weer als nieuw uitzien. Aangebrande melk. Aangebrande melk wordt dadelijk overgeschonken in een kan, die men in koud water plaatst. Als de melk is afgekoeld, zal zij niet meer aange brand smaken en ruiken, 1 Citroenschilletjes. Citroenschilletjes worden het best bewaard door ze in stukjes te snijden en met poedersuiker to vermengen. Daarna wordeii ze goed samenge drukt in een glazen potje, zoodat er weinig luchtopeningen overblijven. Vischlucht. 1 'De onaangename vischluch^/kan men van handen en gereedschsni spoe dig verwijderen ddor middel van kof fiedik. Bewaren van kaas. Kaas kan langen tijd bewaard wor den in een linnen doek, die in zout water gedompeld en goed uitgewron gen is. Zeevisch. Zeevisch blijft wit, als men ze kookt in water met een scheutje melk.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 4