bAv k .s«
Goede spijsvertering,
goede gezondheid.
8
Het kippenhok
in den winter.
Indrukken Uit Hamburg.
Wiekende wonderen.
j" ^OTTPcr
'crsfl Hehtboot.
Toen prinsen nog niet konden vliegen.
Lymbanden.
Suson stond alleen op het dek,
had Jaeques niet meer gezien. Jan
had haar geschreven, dat Jiy haar
niet van boord zou komen afhalen.
Hun eerste ontmoeting en kennisma
king zou niet -onder vreemden zijn.
Zijn auto stond op de kade, de chauf
feur zorgde voor de bagage, gaf or
ders en maakte het zeer prettig voor
haar.
Ze had niets anders te doen dan in
te stappen en zich naar het huis op
het Koningsplein te laten brengen...
Het was een prachtige, witte villa,
verscholen tusschen de palmen en
waringins. Een djongos bracht haar
t'naar de voorgalerij en wees haar een
stoel aan. De toewan zou wel dade
lijk komen. Op zachte voeten ging hij
heen.
In de deur stond een man.
Jaeques, mijnheer Laronde, sta
melde Suson.
Neen, lieveling, zei hij lachend,
ik ben Jan, Jan de Wilt. Ik kon niet
zoo vast in de liefde en de trouw van
een vrouw gelooven, voor 'ëen man
dien zij nooit had gezien en met wien
ze alleen een jaar lang brieven ge
wisseld heeft en dus. liefste heb ik
deze kleine comedie gespeeld. Je bent
er toch niet boos om?
Hij legde teeder zijn arm om haar
heen 0
Suson glimlachte naar zijn over
haar heen gebogen gezicht.
Neen, zei ze, ik had er heele-
maal geen idee van, dat je ook nog
wantrouwend was, d'karvan heb je me
in je brieven nooit gesproken.
Oorzaken van constipatie.
Pas op voor verkeerd laxeeren!
Gevolgen van een zittend leven,
Door geen andere oorzaak worden
er zooveel menschen in de spreek
kamer van den dokter gebracht, als
door een slechte of onvolledige spijs
vertering. Het is merkwaardig, dat
leeken, die overigens tamelijk goed
op de hoogte zijn van de eischen der
hygiëne, veel te weinig aandacht
schenken aan een juiste aanpassing
der levens- en voedingswijze, aan de
gevoelige machine van hei mensche-
lijk lichaam, wat toch een der eerste
voorwaarden is, om gezond te blijven.
Een goed geregelde spijsvertering is
het allereerste, het allernoodigste om
de algemeene gezondheidstoestand
zoo duurzaam mogelijk te doen zijn.
Van de spijsvertering hangt het in
hoofdzaak af, of de menschelijke ma
chine zonder storingen haar werk
kan doen. Er kan niet genoeg den_
nadruk op gevestigd worden, dat
spijsverteringsziekten reeds bij het.
begin van hun ontstaan bestreden
moeten worden, wil men ernstige
complicaties voorkomen.
Niet zelden zal een grondige ver
andering van de vroegere levenswijze
noodzakelijk zijn. Is het reeds zoover
gekomen, dat er als symptoom con
stipatie optreedt, dan zal eerst moe
ten worden vastgesteld, wat daarvan
de oorzaak is. Deze kan b.v. gelegen
zijn in een organische zenuwaandoe
ning of in een anderen nerveusen
ziektevorm, maar b.v. ook in een or
ganische darmkwaal of iets derge-
Laat U hier wegep!
14 I QS M 'sL'httk!
geworden
mij eens wegen. Verschrikkelijk wat oen ik zwaar
lijks. Wanneer er niet zulk "een orga
nische aandoenihg kan wordep ge
constateerd, dan is het niet onwaar
schijnlijk, dat de opnstipatie als een
zelfstandig ziekteverschijnsel op
treedt de oorzaak is dan meestal een
zittend leven.
Zeer vaak speelt ook ondoelmatige
voeding er een rol bij. Terwijl bij ge
brek aan lichaamsbeweging de spijs
vertering slechts traag verloopt en
zich meestal ook onvolledig voltrekt,
'treden bij een verkeerde voedings
wijze meestal nog veel eerder de om
standigheden op, die de constipatie
en haar onaangename "nevenver
schijnsel (winderigheid, een gevoel
van volte, slechte stemming, hoofd
pijn enz.) bevorderen. Het nraakt ove
rigens groot verschil uit, pf de sto
ringen in de spijsvertering te wijten
zjjn aan nervositeit of aan gebrek aan
lichaamsbeweging.
Vaak „treden ook maag- en darm
aandoeningen gelijktijdig op, zoodat
het vaak moeilijk wordt om ze uit el
kaar te houden.
Tot de meest voorkomende spijsver-
teringsziekten behooren de nerveuse
maagstoringen, welkq in dezen tijd
bij vele menschen door financieele
zorgen worden begunstigd. De maag
reageert n.l. spoedig op bezorgdheid
en neerslachtigheid. Gelukkig levert
het geen moeilijkheid op om haar in
zulke gevallen door goed gekozen ge
neesmiddelen spoedig weer in orde te
brengen. Welke medic^n noodig, is,
hangt af van de wijze, waarop de
aandoening is ontstaan en van den
persoonlijken aanleg.
Bij acute ziekten als gevolg van
verkeerde voeding is allereerst een
grondige regeling van den stoelgang
noodig. Bij iemand, die overigens een
uitstekende gezondheid geniet, is een
maal flink laxeeren voldoende om
weer een goede, geregelde spijsver
tering te krijgen. Deze menschen kun
nen er ook mede volstaan, eenmaal
per dag af te gaan, hoewel dit voor
niemand goed isaangezien de afval
stoffen, waarin zich bacteriën en rot
tingsproducten beyinden, te lang in
het lichaam blijven. Er dient aan den
anderen kant echter gewaarschuwd te
worden voor het al te vaak op ei^en
houtje toepassen van laxeermiddelen
en lavementen. Ten eerste komt men
hierdoor vaak tot verwaarloozing van
de eigenlijke oorzaak der constipatie,
die misschien gelegen is in een weinig
voorkomende beroepsziekte, kliersto-
ring of andere kwaal, waar men niet
op bedacht is. Helaas kunnen als ge
volg van de groote verwaarloozing,
die men juist op het gebied van de
spjjs verteringsziekten aantreft, de
oorzaken wellicht tientallen jaren
hebben bestaan, voordat er iets aan
gedaan wordt. De patiënt kan in zulk
L i
Bij de kaartlegster.
Mynheer, U zult spoedig een groot fortuin erven.
Prachtig, maar zoudt U mij alvast geen tien pop in voorschot
willen geven?
y (Woche im Bild, Olten.)
dijk verwachten, dat
zijn nalatigheid da-
irhaakt kunnen wor-
zelfs veel geduld en
;n hebben, want vol-
ig treedt vaak eerst
:ht, wanneer de pa-'
igewoonteh van deqfj
le^d heeft en de in-5
•andering zich be
lden.
wallen mo$ de keuze
liddel steeds aan den
oyergelatên. Sterk
|elep möpien in geen
iftruikn zónder toe-
en arts. üpk het ge-
'fine en andere laxe§-
een geval onmoj
de gevolgen va]
deljjk weer goei
den. Vaak zal
vertrouwen mi
lëdige verbeter!
dan aan het l|
tiënt zijn leve;
grond af verai
vloed van deze|
gint te laten g
In ernstiger
van een laxeerj
dqkter wordei
werkende, mii
gd|al worden
stemming jvan
brtiik van pari^T.„
ré|de oliën is niet in è.lle gevallen aan
té bevelerf,, nogljafgizien van het fei®,
velen een hevigen afkeer ervan
en. Een ondeskundige oliebehan-
kan echter eijge? zijp dan on-
jenaanv; zij kah schadelijk zijn
vhbr de gezondheid. Sommige geleer
den beweren zelfs^ dat er kankerach
tige daringezwellen door kujhen oi>-
treden. 'Sulfaten, fosfaten e|d. wor
den als laxeermiddel onvoorwaardelijk
afgekeurd, omdat zjj schadelijk zijn,
voornamelijk omdat zij de klieren te
zwaar belasten, «Plantaardige laxeer
middelen zjjn het beste voör het li
chaam; waar zij niet alle even sterk
en ook niet op dezelfde wijze werken,
is het echter ook daarbij aan te be
velen, om ze doof een arts te laten
voorschrijven.
De aanvankelijk zoo onschuldig
schijnende storingen in "de spijsver
tering kunnen op den duur zelfs lei
den tot complicaties, waaraan onmid
dellijk levensgevaar is verbonden.
Om het ontstaan van een trage
darmwerking reeds van het begin af
te voorkomen, make men gebruik van
het eenvoudige middel om eiken mor
gen dadelijk, na het opstaan een glas
water te drinken, hetzij koud, hetzij
lauw. Hierdoor wordt een regelmatige
ontlasting bevorderd. Is het reeds zoo
ver dat dit middel op zichzelf niet
meer volledig helpt, dan kan men aan
het water wat Karlsbader zout toe
voegen. Heeft num echter reeds met
werkelijke storingen van de spij -ver
tering te doen, dan kan slechts aan
geraden worden, om naar den dokter
vroeg dan te laat doeit, want verer
gering kan zoowel het lichamelijke
als het geestelijk welzijn in gevaar
brengen.
Geen tocht, wel ventilatie!
Een kippenhok moet overzichtelijk,
licht, zonnig en luchtig wezen. Groote
ramen, die bijna tot aan den grond
reiken, laten het licht tot in de verste
hoeken vallen. De vloer moet zoodanig
zijn aangelegd, dat noch vocht, noch
roofdieren het hok kunnen binnen
dringen.
Het voornaamste onderdeel is het
nachthok. Men kan dit het beste op
eenige hoogte aanleggen, dus met een
eigen vloertje, zoodat het nachtvuil
van de kippen niet in het strooisel op
den grond valt. Het nachthok kan
het beste wordèn aangelegd aan dC*.
Noordwand, dus tegenover den wand
met de ramen.
Om te bereiken dat de slaapplaats
des winters warmer is dan de rest
van het kippenhok, worden daarom
heen dubbele wanden gemaakt en ook
een duibbel dak. Heeft men een groot
Een stad, waar de welvaart ebt.
Geen blijvende tegenspoed mogelijk.
Slagen in het verleden.
Door J. VAN 1)ER HOUT.
Als men de lange, slanke, goedgebouwde
Hamburgers ziet, komt men wellioht op de
gedachte, dat Noorsche ^viking hun stad
heeft gesticht. In elk geval moet het toch
een zeevaarder zijn geweest. Maar neen
de stichter was een echte landrat en wel
niemand anders dan Karei de Groote. Zulke
tegenstrijdigheden vindt men in Hamburg
meer. Het is, volgens zijn gescniedenis, een
oeroude stad, doch werkelijk oud is alleen
de voor afbraak rijpe Gange-wyk met een
paar typische geveltjes. Hamburg als zoo
danig heeft met oudheid en niiddeleeuwen
niets te maken, want telkens, als het er te
oud en te vuil dreigde teworden, brandde de
stad af. Overbevolking kwam er evenmin,
want af en tc| hield de cholera geducht
huis. De echtfl Hamburgers spuwden zich'
dan echterjyjfljhanden en zetten door. Eén
tpts heb¥en~"le Hamburgers, maar die
14ten zij dan <|dk ten volle gelden. Als er
in Bremen een^huis van acht verdiepingen
wordt gebouwd,fbouwen zij er een van der
tien verdiepingen. Wanneer in Stuttgart een
gebouw fnet een 100 Meter breede gevel be
wondering wekt, lachen de Hamburgers en
aetten een muurvlakte overeind van min-
sjjens 200 Meter. Als me langs de pilaren
cftr Hamburgsqhe kerkert kijkt, krijgtmén
cfin styvqjjtoek en het niejj we raadhuis
zoo trotsch en hoog, ijl at men het
tatie-Renaissance stucadli >rswilrk bijna v<
geet.
Hamburg is Hamburg jewdl'den, dooi
de zfte zoo dipp deke Stad binnénspoel
den swewirtfl, zoowel 3
die eig&iyk niet grpott
vijver, alls'dn de Tussche$
Overal ruikt
luchtecfcuim,
gens anders
met
aanlegkade wil
Villager!,
zijn, klsof de
ter, Hamburg
koële^ zlMIge
idt men ner-
de vlbed ook
'i!
ikr uren by de
men met den
-ts andefs ls
ook niet
hoewet
zelfbe-
Vlak
wind,
4ooi|ts
zooieijs ah
haven &n
achtenjj woi
houten landihgsstyger |die
dan een beweeglijke pontonbrug, vijf metpr
omhoog geschoven. Ojn negen uur zag $k
naast my een vuile havenmuur hoog op
rijzen. Ik trok het hoofd iny *als over mij
heen een pruim tabak in het water werd
gekeild. En om één uur zat ïk ?oo h<tog, dat
ik met het hoofd boven den havêjnmüur kon
uitkijken. Om mÜ heen borrelden en sloegen
de golven. Alles ruischte, kolkte en knorde
van genoegen. Dat is de vloed 1
Men bemerkt het reeds, als zy komt. Aan
de'grijze meeuwen, die kr-yschend heen en
weer schieten over het dikke, olieachtige
water. En aan de schepen, die zich trotsch
door haar de Elbe laten opdragen om brand
stof te sparen. Ook de menschen z\jn an
ders, als de vloed door Hamburg kringelt.
Zy zjjn niet langer slap en droog als een
zandbak by eb, maar frisch, ondernemend
en geneigd tot avonturen.
Er zyn in Hamburg vloedmenschen on
ebmenschen. Maar de laatsten zyn verre in
de minderheid. Nog steeds leeft Hamburg
op met de vloed. Het ademt dieper, zet de
borst uit en zuigt de zeelucht op en daar
mede de lucht van verre Werelden.
Intusschen gaat het Hamburg slecht.
Werkelijk ellendig slecht. Dat merkt men
aan alles.
Niet alleen aan de twijfelachtige gelegen
heden in de St. Pauli, die een kwynend de-
staan voortsleepen. Nog meer in de haven
zlelf. Er zyn schepen van elk type. Er zyn
reusachtige wolkenkrabbers en pakhuizen
al» paleizen- Men zou er de schatten van
de geheele wereld* kunnen opstapelen. De
plompe schoorsteenen der groote oceaaii-
stoomers steken hoog boven de daken der
stad. Doch de opdrachten ontbreken. Er
komen een paar kleirte booten binnen, dte
geen 4 Meter diepgang hebben en nog met
zand moeten worden bijgevuld om het ver-
eischte gewicht voor de afvaart te verkrij
gen!
Overal m de wereld liggen balen katoen
en kisten rubber in de pAhuizen, tot zy een
centimeter dik door het stof bedekt zijn.
Maar de Duitsche kooplieden kunnen ze niet
betalen mogen ze wiet betalen by de be
staande deviezenï;egeWng en dan leveren
de Onderen ook niet langer.
Deze geschiedenis vertelt elke Hambur.
ger.'Men hoort haar in de handelskantoren,
evengoed als in de „Trichter" en de „Alca
zar" van St. Pauli. Het is het klaaglied van
deze prachtige, thans in haar armoeje nog'
dappere stad. Er is jndefdaad niets meer te
doen in de haven van Hamburg. De scheep-
wimpels, die in den wind knetteren, maken
den indruk, alsof zij halfstok hai%en, E*n
kleine" motorjol ggat er bujg'end m<ft drie
passagiers op los; al«of er êen wegstrijdi
winnen valt.
De brekers ppatteh er overheei en het
scheepje stampt als op een bewogln zee.
De enkele opvarenden ziey er niet roos
kleurig uit. De een klimt aanboord van oen
armoedig uitziend schip, dqt een paar kis
ten mét goedkoope wjaren uit ^ufd-Amerika
heeft aangebracht.» Dfe anddr klimt liet be
hendige grepen infea'n toAi dat ifm van
n ^eilschoejper m^t vier maijen w<fdt toe-
Dit mooie, doch onpracti^he sqï j ligt
ids JD maanden te* Hambu®"ïtil., jj
e dprde man moet nog t f
schb terug om ztfn. laatst K
n. Daarna zal hy we?Woi
ïoe lang?
>ra® wordt de armoede fan
ibaar. De prachtige villa's te
staan te koop of zijn S.Artehui
Ir „rt
yDe luxe winkels aan den Jungfernstieg
wachten op koopers, die niet komen. In de
lokalen aan de .Haven hangen de werkloze
matrozen rond en drinken bonjtls op cre-
diet. De waard weet wel dW er op het
oogenblik toch geen geld van Ren te halen
Gaat Hamburg ten onder? ,j
Zulk een dwaze vraag krtn |lleen mhar
opkomen by iemand die Hanibi% niet kent.
Zoolang de „Michpl", de pompeuze kerk
toren zich nog boven de binnenstad verheft
om de thuis komende zeelieden te begroe
ten, zoolartg is Hamburg nog niet knock
out. Het heeft al meer slechte tjjden door
gemaakt en zal ook nu den moet niet ver
liezen. Om 12 uur des middags fluiten en
toeteren nog steeds alle schepen in de ba-
ven. Om„ 12 uur des nachts blinken nog
pteeds de lichtjes van de St. Pauli. En de
pteenen kolos, die Bismarck voorstelt, kijkt
nog steeds over zyn stad heen. Een stad
hls Hamburg kan niet ten onder gaan, al
was het alleen om haar zeldzaam gunstige
ligging aan de zee, die voor Hamburg alles
beteekent...
aantal kippen, dan wordt het nacht
hok d©or tusschenwanden in afdee-
lingan verdeeld. Deze kunnen bij he
vige koude aan de voorzijde worden
afgesloten met zakken.
Het verhoogde vloertje wordt 80
100 c.M. boven den grond aange
bracht en de zitstok weer 30 c.M.
hooger. Op 1 M. zitstok rekent men
hoogstens 7 kleine of vijf groote kip
pen; de zitstok moet 25 c.M. van den
wand verwijderd zijn, terwijl de af
stand tusschen twee zitstok ken 35
c.M. bedraagt. Het houten vloertje
eronder moet afneembaar zjjn, want
het dient minstens eens per" week te
worden schoongemaakt.
De deur van het kippenhok moet
steeds naar buiten opengaan en zoo
ver, dat zij tegen den wand aan kan
worden gezet. Zoo veroorzaakt zij de
minste tocht. Tusschen de slaapplaats
en de deur moet nog een stuk wand
overblijven. Het zou echter verkeerd
zijn, alle luchtverversching in het
nachthok te willen verhinderen, want
dan zou het vocht beslaan tegen de
koude deelen «en wellicht ijsbloemen
vormen. Daarom worden boven in
den Zuidelijken wand ventilatiegaten
gemaakt, die nooit gesloten worden.
Kippen "kunnen trouwens zonder
schade een paar graden vorst verdra
gen, maar ze zijn zeer gevoelig voor
tocht, wat een rede temeer is om de
slaapplaats dubbele wanden te geven.
Auto «n auto!
I
De eigenaar van een Baby-auto: 't Is uw schuld, ik heb her
haaldelijk signalen gegeven.
De andere aifto-eigenaar: Wel, ik heb gedacht dat de koekoek
riep!
(Lustige Kölner Zeitung.)
Vliegtuigen landen op dukeli.
De auto-gif» komt in trek
landen bouwt een vliegveld bóven de City.
Het gieken-toestel bij politie-, verkeers-
en militaire diensten.
Van vliegtuigen, die op de daken vpn
wolkenkrabbers landen en starten, leest
men heel dikwijls in utopische romans,
maar voorloopig dan ook uitsluitend dnar.
in de praktijk is men van het achoone ideaal
dat elk plat dak een luchthaven is, nog heel
ver verwijderd.
Maar, wanneer nu uit Londen mecledee-
lingen komen, mededeelingen, waaraan niet
te' twijfelen valt, over het bouwen van een
vliegveld boven de daken van de city, mag
men dan verwonderd zyn Is het niet veel
eer verwonderlijk, dat tot nu toe vliegvel
den steeds tamelyk ver buiten de groote
steden worden aangelegd, hoewel de tegen
woordige vliegtechniek het jteet goed mo
gelijk mankt, op een kleine ruimte tusschen
de huizenzee gelegen, te landen. Wel dit
niet mogelijk met het tot nu toe bijna uit
sluitend gebruikte vliegtuig, dat naar het
principe van pet draagvlak gebouwd is.
Door zijn hooge landingssnelheid heeft het
gewone vliegtuig een groot uitloopveld van
noode, dat in het centrum van onze heden-
daagsche groote steden niet is te'maken.
De mogelijkheid, op een zeer kleine ruim
te te landen, bezit alleen det autogiro. De
waardevolle qligenschap hééft voor dit toe
stel bij de Epgalsche luchtvaartautoriteiten
jrissf doèp opwekken en ook io
deta bbgint.men over het voorde^
aiMtwieken" ernstig na te denken,
tfljkt b.v. de op de L.U.T.O. tv,n-
le 'putó-gilro ieders belangstelling.
l tién jaar ongeveer worden fr
Mo-gfro's gpbouwd en het is dan
Ijk onbegrypelyk, ^dat zy eerst
tste jareijjfl de zoozeer verdiende
i vindW1 j Haaf uitvinder is de
©e CierwL aan wien by de con-
'i ideaal vpn een loodrecht star
tend in Undend vliegtuig; dat buitendien in
dé lucht Onbeweeglijk stijj kan staan, voor
de» feeét zweefde. Door ileeken worden de
drugwiélcfn nveestal met de hefwieken ver-
wisSdidiej op de plaats van de draagvlak-
leen peifMi&l zyn en dodf hen motor wor-
den .aangedreven, waardoor ,hpt Vliegtuig
vwticapp van de aarde jw'ordt orahoogge-
Jieven.
De auto-giro bezjt deze horizontale wie
ken evakeer, maar deze j worden niet door
sen moUr aangedreven, jnaar slechts door
de windjjjdie bij het vflorwüasts vliegen ont
staat. Het vliegen zelf heeft plants door een
•(,88 "i'.l
op de gewone Wijze aangebrachte propeller.
Voor vluchten over grooten afstand zal
de auto-giro de concurrentie van het gewone
vliegtuig wél niet kunnen weerstaan,
daar zy de phantastische snelheden van
onze moderne machines wel nooit zal kun
nen bereiken. Er bestaan echten een aantal
bijzondere doeleinden, waarby het voordeel
van de auto-giro boven het gewone vlieg
tuig duidelijk in het oog springt. Zoo moet
inen in Engelsehe militafte luchtvaartkrin
gen de auto-giro een buitengewoon groote
fjieteekenis als verkenningsvliegtuig toeken
hen, daar zy, in de lucht stilstaand, de
luchtballon kan vervangen en tegelyktydig
de mogelykheid bezit, niet door haar eigen
Heweeglykheid aan vyandelylce aanvallen
te onttrekken.
Ook voor de luchtpost en politiediensten
de auto-giro uitermate geschikt. De En-
posteryen hebben door proefvluch-
vastgeBteid, dat het zonder meer mo-
'k is, postzakken door een auto-giro van
.nge hoo#e af op de platte daken van
postkantoren] te laten vallen, of zelfs op
ztilRe dakfen „te landen. Er wordt daarom
eijnstig overwogen, by wijze van proef op
(t dale VanfShet hoofdpostkantoor te Lon-
iplaats In te richten.
Ook de londensche politie heeft ziah
éerdere malep vpn de bruikbaarheid
auto-giro in de practjjk overtuigd.
vm de laatste groote byeenkom-
fu, politieke partij kruiste een
vJortdurend op geringe hoogte
bpvén 4 dl 'teweldige menschenmenigte en
gaf aén déijwneden patrouilleerende politie
doof apinejnieder oogenblik aanwijzingen
op welke njaatsen zich verontrustende be-«
wegingen wSVrdeden. Zelfs voor verkeers-i?
regeling kah4le auto-giro benut worden.
Reeds verschillende keeren werden gedu
rende de spiisuron boven eenige bijzonder
drukke pujhten van Londen auto'giro's ge-
stationneerd, die eveneens door seinen van
hovfenaf het goheele verkeer dirigeerden.
Tenslotte #i)j Scotland Yard nog beproe
ven, de autoéjiro in dienst van de bestrij
ding der miilaad te stellen. Een auto-giro
moQt voortdurend startklaar staan en
tot vervolging van in race
wagens vluchtende misdadigers over te kun
nen gaan. vHet is al verscheidene malen
voorjgekomeyi dat het spoor van baïikroo-
vers gedurende de vervolging werd ver
loren, doordat zij zich door de geweldige
snelheid vah een auto konden redden. Een
vliegtuig dat de vluchtende wagen eenmaal
in zicht heeft is inderdaad niet zoo licht af
te schudden.
Een staaltjt
I en reclame.
Een staaltje van moderne techniek
Vorstelijke verlovingen in verleden
en heden.
Prins Albert, de verlegen minnaar.
Door PL. SIBBENS.
vervaardigd.
in Augustus 1Ö34 verliet een vliegtuig
de luchthaven van Croydon in de richting
Parijs. De passagiers waren zakenlieden,
vacantierciiiger8 en diplomaten. Eentgen
keken verstolen naar de voorste zitplaats
inde cabine, die gereserveerd was voor een
sportief uitzienden jongeman. Zy herken
den Prins George van Engeland en vroegen
zich in stilte af, waarheen hij onderweg
was. De Engelsche kunst en het-Kanaal
werden gepasseerd. Le Bourget kwam in
zicht en temidden van de passagiers, die
nieuwsgierig of verveeld de kleine wolkjes
die »»n den horizon van den zacht blauwen
hemel dieven, nakeken, hield een hart zich
hezig met den beslissenden stap, die weinige
«ren later moest worden ondernomen
prins George vloog er op uit om een* bruid
te winnen.
Dit is wel de ultra-modernste voorberei
ding tot een koninklijke verloving, die er
ooit heeft plaats gevonden. Dit is wel een
groot verschil met de manier, waarop
eeuwen geleden vorstenkinderen elkaar vim-
den. Toen Hendrik VIII, de man met do
acht vrouwen ,zich verloofde, deed hy dat
onder den indruk van een schilderij, welke
door den beroemden schilder Holbein van
de dochter van den hertog van Cleef was
Hij moet zich van deze her-
wel veel voorgesteld hebben,
want toen de hartstochtelijk verwachte na
een „moeilijken reis eindelijk in Rochester
aankwam, waar de bruidegom haaf, ont-
ring, werd hy door haar onverwachte lee-
lijkheid zóó gettoffen, dat hy door zijn te
leurstelling geheel verward werd en vergat
baar het geschenk te geven, hetwelk hy aan
JW schoonheid had toegedacht t?en kost
baar parelsnoer, dat later de voor by\
bestemde hals van Anna Boleyn gesierd
beeft Niet minder ontsteld was de Luxem-
torger Johan Heinricji, toen h« in 1338 zijn
J°nge gemalin Mar gar et ha van Karinthië
afhaalde, waarmede |men hem in 1330 ge
trouwd had, toen de prinses een kind van
jaar was. Zij w»s afstootend leelyk en
h«ar bijnaam „de Muilpeer" bleef *y trots
"•'e verboden houden. Slechts drie jaar
huurde het huwelijk, toen werd de vorst
oor zyn Tirolers verdreven en won-
k'i de .Muilpeer" trouwde nog vóór de
ontbinding van het huwelijk opnieuw, dit-
®**1 met den markgraaf Ludwig van Bran
denburg, waardoor het jonge paar dan ook
oor den paus in den kerkban gedaan werd.
Voorzichtiger was de dauphin Karei van
'rankryk ,de latere Koning Karei VIII. Als
zfln gemalin was de dochter van keizer Ma-
«miliaan, de kleine Margarethe voorbe-
"bewd. Als kind werd zij reeds naar het
ansche hof gebracht om geheel naar den
van haar toekomstigen echtgenoot te
*orden opgevoed. Maar het opgroeiende
mts6 den dauphin niet. Hy besloot
met Anna van Bretagne te trouwen. Marge-
retha kreeg na haar huwelijk met den in-
van Spanje van haar vader in 1507
het stadhouderschap der Zuidelijke Neder
landen. 1 O
Romantisch was de verloving tusschen
den beroemden vorst van Saksen, August
de Sterke, en de jonge Christine Ever-
hardine van Brandenburg. Deze groote
vrouwenvriend, die met de Marksche Prin
ses op gronden van staatsbelang moest
trouwen, bracht zyn ministers tot vertwijfe
ling, daar hy weigerde een bruid te nemen,
van wiens leelykheid verschillende intri
ganten hem allerlei verschrikkelijke dingen
vertelden. Toen gebeurde het op een jacht,
dat hy een jong meisje leerde kennen, die
met eenige begeleidende dames een ongeluk
met haar reiskoets had gehad en hulpeloos
op den landweg stond. Hij sloot vriendschap
met haar, hielp haar aan een nieuwe koets
en vroeg haar, hem in Dresden te komen
opzoeken, noemde zyn naam zij lachte
en viel hem om den hals; het was zyn hem
nog onbekende bruid.
Vijftien jaar oud werd de kleine Duitsche
prinses, die als gemalin voor den Russi-
schen kroonprins bestemd was, uit haar
vaderlandsche residentie weggehaald om
een man te trouwen, die niet ten volle bij
■zijn verstand was en kreeg in het land,
waarvan zy de taal niet verstond, waar zij
het gevaar liep door hofintrigues in het
verderf te worden gestort, een nieuw „te
huis". Dat zij het genie bezat om alle moei
lijkheden te overwinnen en zich als Kat'ne-
rina de Groote een naam in de geschiedenis
te maken, had niemand achter de schuch
tere bakvisch gezocht.
Maar ook in de 19e ^ujf^wamen er nog
eigenaardige vorsteltffT verlovingen tot
stand. Het huwelijksaanzoek van Prins Al-
bert aan de Engelsche Koningin Victoria
was van een onvrijwilligen humor en voor
de jeugdige koningin lang niet eenvoudig.
„Het was een opwindende geschiedenis",
zeide de koningin later, „want Albert was
erg verlegen. Het was hem niet mogelijk,
de koningin van Groot-Brittannië te vragen
zyn vrouw te worden; hij waagde het niet
zoo vrijpostig te zijn. Wij onderhielden ons
eenige oogenblikken erg gedwongen over
zaken vanminder hplang en juist toen hij
zoover was om afscheid te nemen, deed hy
haastig zijn Huwelijksaanzoek. En toen, nu
tpen waren wy zeer gelukkige menschen."
De verloving tusschen de gestorven kei
zer Frans Joseph met de jonge Elisabeth
is ook eigenaardig om te vermelden. De
energieke moeder van den jongen keizer
had als gemalin Prinses Hélène voor hem
uitgezocht. Toen echter de keizer de jeug
dige schoonheid van de zeventienjarige Eli
sabeth zag, weigerde hy de door z(jn moe
der gewenschte verloving aan te gaan en
vroeg eigenmachtig om de hand van Elisa
beth. Triompheerend stelde hy aan de Wee-
nera de schoonste vrouw van Europa als
zyn bruid voor en een vlug huweMpk-,
eenigde het paar, dat eêirroo gering dccL
geluk geward.
Uitgaande van de opvatting, dat nu de
reclame in tiet z«kenieven zulk een bui
tengewoon gewichtige rol speelt, Juist in
dezen economisch 200 moeilijken tijd,
heeft E. Ostermann Cp's Handelmaat
schappij N V., Amsterdam met haar lich-
boot „Persll" ln den waren zin des woords
een lichtpunt in onzen hedendaagsche,
overigens zoo donkere tijd gebracht, als
een symbool van Nederiandsche onder-
nemingsgeest.
j Door middel toch van een vernuftig
apparaat is het mogelijk op de wolken
j lichtreclames te projecteeren.
Van buiten af jkan men er zich eerst
geen denkbeeld van vormen, wat al deze
1 boot in haar binnenste verbergt. Als men
j echter weet, dat b.v. het woord „Persll"
I bij een wolkenhoogte van 2üU) M. een
lengte van lóüü M. en een letterhoogte
van 4Uü m. heeft, ,dan is het wel duidelijk
J dat het voortbrengen van dergelijke reus
achtige letters met een geweldige licht-
energie niet door een gewoon projectie-
of bioscooptoestel mogelijk is. Het in de
boot ingebouwde wolkenprojectie-appa
raat heeft ook verder met gewone pro
jectietoestellen niet de minste overeen
komst. De lichtbron is een schijnwerper
van 2 meter middellijn met een. licht
sterkte van ruim 3 milliard kaait; deze
wordt door vrijwel geen anderen schijn
werper ter aarde overtroffen. De enorme
lichtbundel wordt over' een soort spiegel-
rooster, dat uit 260 aparte spiegeltjes be-
1 staat, geleid en zoodoende in 260 aparte
stralen verdeeld, waarvan de weerkaat
singen aan den onderkant van de wolken
de woorden „PeHsil", „Imi", „Ata" enz
vormen. Tot groote hilariteit van dc
jeugd verschijnt er nu en dan ook een
lachend vollemaansgezicht aan den he
mel.
Wje gelegenheid heeft gehad zicli np
de hoogte te stellen van de technische
constructie van dezen projector zal over
weldigd zijn door de ongelooflijke minu-
tieuse mechanische details, welke daar
voor noodig zijn geweest.
Men bedenke, dat het toestel tot pl.m.
ÓP.000 bewerkte, ep veelal zeer kleine on-
derdeelen bestalat; het is een wonder der
techniek.
De electrtsche stroom voor de lichtbron
wordt verkregen door 'n zich aan boord
bevindende eléctrische centrale, welke
zooveel energie produceert, dat boven
dien de 2 electromotaren, welke de twee
scheepsschroeven ln beweging brengen,
hierdoor nog kunnen worden aangedre
ven. De boot heeft Eiectro-Diesel-aan-
dr lj ving
Verder bevat het sèhip een smaakvol
ingerichte demonstratieruimte, waar de
bezoekers zich van het gebruik en de
werking der Persilfabrikaten op de hoog
te kunnen stellen en waarin zich ook een
kleine bioscoop bevindt.
Ten behoeve van de bemanning zijn
woonkamers en hutten aanwezig, welke
tip een langdurig verblijf berekend zijn
en door hun mooie en doelmatige inrich
ting uitmunten.
In den loop der eerstvolgende maanden
zal de Persil-llchtboot alle wateren van
Nederland doorkruisen en dus ook ten
onzent zijn er haar merkwaardige licht
reclames het luchtruim Inzenden
1APON VOOR GEZETTE FIGUREN.
Overgelukkig.
Wel dokter, was Je gelukkig met je
eerste patiënt?
Ja, de weduwe heeft me betaald!
(Die Muskete, Weenen.)
Bijgaande japon
van effen wollen
of zijden materi
aal gemaakt heefl
'n 'zeer practisch
los vest, dat van
crêpe georgette of
crêpe de chine
gemaakt wordt en
met kleine veilig
heidsspeldjes op
de onderjurk be
vestigd wordt
Het voorpand
heeft Ingestikte
postuurnaden en
ls in het midden
omgebiesd, terwijl
evenwijdig hier
aan een smalle
nervure wordt ge
stlKt De rok heefl
twee banen, waar
vqn de voorbaan
73140 puntig Is opge
knipt Mouw met
smalle manchet.
Patronen tot i,n
met maat 54.
Hoor eens Elsje, je moet niet den hee-
len nacht met dien jongen officier op het
dek blijven.
Wees gerust moeder, hy moet om 4 uur
HHEMbcht!
(Sydney Bulletin.)
73104
De cteeds wisse
lende mode maakt
af en toe ook ver
anderingen in de
stijl van onze lin
gerie noodig. Met
name geldt dit
van de onderjur
ken. Hier zien wij
er een, die ge
schikt is voor de
bestaandó model
len en ongetwij
feld nog eenige
jaren bruikbaar
zal blijven.
Knippatronen van
deze goed afklee-
dende onderjurk
zijn verkrijgbaar
in alle maten
voor den prijs
van f 0.48.
73104
In November, nadat het flink koud
is geweest, komen de wintervlinders
uit den grond te voorschijn. De onge
vleugelde wijfjes dezer vlinders trach
ten haar eitjes te leggen bij de knop
pen van verschillende vruchtboomen.
a Dit kan belet worden, door om den
stam een lijmband te leggen, waar
over de vrouwelijke wintervlinders
niet kunnen komen. De lijm mag niet
op de schors gesmeerd worden. Op
een vlak gedeelte van den stam beves
tigt men met twee touwtjes een
strook perkament papier ter breedte
van pl.m. 15 c.M. en daarop smeert
men de speciale rupsenlijm, welke
maandenlang kleef krachtig moet blij
ven, uit.
Lijmbanden dienen uitsluitend om
wintervlinders te vangen. Niei» om
wormstekigheid tegen te gaan. De be
strijding van de rupsen der winter
vlinders kan ook. geschieden door de
eitjes door middel van eön goed uit
gevoerde bespuitf.ng met vruchtboom-
carbolineum (eind Februari, begin
Maart) te doodeti. Da#r*voor moeten
alle fijne takjes tot het uiteinde be
spoten worden, aangezien de eitjes
bij de knoppen op deze takjes gelegd
worden.
De behandeling van zwanendons.
Het tamelijk dure zwanendons, dat
zoo aardig staat op een gekleed meis
jesjaponnetje, verbiest zijn aahtrek-
kelijkheid, als het niet m eer aibsoluut
AVONDJAPONNEN.
Een tweetal smaakvolle avondtoiletten.
Van het eene, no. 6 is het bovenstuk van
genopte zyde met wijde korte mouwtjes.
No. 7 is van effen tafzyde en heeft een
lange strik in de taille. Beide toiletten
hebben een bescheiden decolleté.
schoon is. Het is tamelijk gehiakkelijk
te reinigen en wel op de volgende
wijze. Nadat het voorzichtig afge
tornd is, wordt het gedurende enkele
uren in lauw zeepwater gelegd. Daar
na wordt het (hierin zoolang voorzich
tig heen en weer bewogen, tot het ge
heel schoon is. Meermalen wordt het
nu met schoon water nagespoeld. Het
laatste spoelwater wordt zeer 3 0or-
zichtig uitgedrukt, waarna men het
zwanendons te drogen hangt. Als het
iets meer dan half droog is, schudt
men het, zoodat het weer luchtig
wordt als tevoren. Na de hierboven
beschreven behandeling zal het zwa
nendons er weer als nieuw uitzien.
Aangebrande melk.
Aangebrande melk wordt dadelijk
overgeschonken in een kan, die men
in koud water plaatst. Als de melk is
afgekoeld, zal zij niet meer aange
brand smaken en ruiken, 1
Citroenschilletjes.
Citroenschilletjes worden het best
bewaard door ze in stukjes te snijden
en met poedersuiker to vermengen.
Daarna wordeii ze goed samenge
drukt in een glazen potje, zoodat er
weinig luchtopeningen overblijven.
Vischlucht. 1
'De onaangename vischluch^/kan
men van handen en gereedschsni spoe
dig verwijderen ddor middel van kof
fiedik.
Bewaren van kaas.
Kaas kan langen tijd bewaard wor
den in een linnen doek, die in zout
water gedompeld en goed uitgewron
gen is.
Zeevisch.
Zeevisch blijft wit, als men ze kookt
in water met een scheutje melk.