is
De Londen-Melbourne racej
julchingen van de menigte niet konden
hooren Beide waren zeer vermoeid, zij
hadden vanaf hun vertrek te Milden-
hael niet geslapen.
V.
lekbank
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
7®»Jaargang
De Uiver nadert Melbourne.
1823.268.44
i
r
I
meest
oor de
mdsch
aarde-
twee!
De Roode Cornet bemand met Scott en Black,
winbaar van de snelheidsrace.
100'1,
EEN KWARTJE
EEN KLEINTJE
JERGAMBACHT, BERKENWOÜDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
Colonel Roscoe Turner wil met zijn Boeing Transport
de Uiver inhalen.
succes. als het-'
die ieder leest:
IE COURANT
Oq. uitgewisèhte schuld.
HIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN; enz.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
i. 18737
gereduceerden
Redactie Telef
proefvlucht van Seattle naar Los
een
te
succes. Hij was bezig, zichzelf te straffen
-WWV CIV «x. *MV W CMJ W OV4W11C11
kan terugsqhrijven, zei hij ongelukkig. en zou geen genade kenneh. In haar hart
FEUILLETON.
R. HOORWEG.
draaien.
Wèes niet dwaas
L
1
V42-O’Ö3 H
jt geweest, Ethel,
latuurlijk wist fe
ilddag. ontzettend
lankomst van
ick stond eeri
rachi, Allahabad, Singapore, Port Dar
win en Charleville.
Bij hun aankomst te Darwin ver
klaarden Scott en Black aan den corres
pondent* van Reuter, dat zij een slecnte
vlucht hadden gehad na Allahabad.
Het mistte sterk en het stormde, en
zelfs met dubbele piloten-bezetting was
het niet mogelijk het toestel in bedwang
Te 9 uur A T. hedenochtend vertrok de
Boeing van Port Darwin, juist 5 uur
voordat de Uiver te Charleville landde.
Volgens een Aneta Vaz Dias-bericht is
hij te 11 uur pl.t, van Koepang vertrok-*
ken.
bij
te
VOOR
OPGAVEN WORDEN VOOR
DONDERDAGAVOND ö'üUR
INGEWACHT
PLAATS
md
zan soliede Boek,
vóór Be plaatsing
xiifrt
G0UD8GHE COURANT.
gelschen noemen, by guess and by God.
Ze draaien zonder kommer hun motoren
in gruizels. 'Óverkomt deze tegenvaller
hun boven het eindpunt, dan zijn zij
kampioen. Gebeurt het boven de zqp dan
prijst Amerika het toch, omdat zij strij
dende gestorven zijn.
anderen? Nog 15
de race.
Te Melbourne.
De Uiver te Charleville Het
laatste traject.
Qe-Douglas Uiver van de K.L.M. heeft
gisteren zijn reis over Java voortgezet.
Regelmatig kwamen de berichten bin-
iviaur iicv lucövci van luniti ia
een verbeterd type, waaryan de maat
schappij er tien besteld heeft en waar-
1 mee zij d^zen winter den vllegtijd van
j Turner en Pangborn hebben nl. op
H.M over de Tl- I
een traject van 1820 K.M., een
[us. Ik zal het haar
De Engelsche vliegers Scott en T.
Campbell Black hebben met hun Comet-
toestel de race LondenMelbourne ge
wonnen Hedenochtend is het bericht ge-
"koS?frdat de roode Cornet te Melbourne
upland te 5.54.
Reeds vele urén voor df\a:
de'Comet met Scott en Brac
menigte van vele duizenden op en nabij
De Amerikaansche vliegers.
I De Amerikaansche vliegers Roscoe
Turner en Pangborn vliegen, wat de En-
®eteen: gaan
GerakWTjch zij f
- G^ald dacht
want ze* had een slapeloozen nacht door-
t. De ontmoeting met Geoffrey
had het verleen met pleuwe kracht’
doen ontwaken én ze had het besjuit gen
nomen om Geoffrey zoo spoedig moge
lijk op te zoeken en haar verzoek te her-
aalen. Zonde? zijn Mefde was het leven
doelloos Maar ze had weinig hopp op
en Walker pir. 2) is hier te 16.06 aange
komen.
Hun vliegtuig is een verkeerstoestel,
gelijk de United Airlines reeds op de lijn
van Nëw York naar San Francisco doen
vliegen.
Maar het toestel van Turner is van
De Fairey Fox verongelukt.
Het vliegtuig nr. 21, een Fairy Fox,
bestuurd door Gilman en, Baine, is
gistermiddag in Apuüë op weg van
Rome naar Athene, te pletter gevallen
en in brand gevlogen.
De Fairey Fqx was in wezen een mili
tair vliegtuig, een dagbommenwerper en
verkenner, waarvan de constructie reeds
uil het jaar 1925 dateert. Bestuurder was
de vlieger-officier H. D. Gilman.
Het vliegtuig is eerst laat voor de start
op Mildenhall gearriveerd en was reeds
van d« lijst van deelnemers afgevoerd.
Toch is de bestuurder er nog in geslaagd
zijn deelneming aan de snelheidsrace
gehandhaafd te houden. Voor deelne
ming aan de handicappace konden ech
ter de voorbereidende formaliteiten (we
gen van het vliegtuig e.d.) niet meer wor
den verricht.
De plaats waar het vliegtuig is neer
gestort, Palazza San Gervasio, ligt onge
veer 150 K.M ten Oosten van Napels, In
het Zuiden van Italië. Iets meer naar
het Zuiden ligt Grottaglle, bet oord waar
de Postjager op zijn eerste uitgaande
vlucht naar Ned.-Indië in December van
het vorige jaar motorpech kreeg.
Italianen hadden geen belangstel
ling.
De Romeinsche correspondent van het
Mandelsblad'meldt:
Het trekt de Aandacht hoe weinig be
langstelling er In Italië bestaat voor de
vlucht naar Australië. Eenlge weken
geleden brachten de dagbladeb gerégeld
berichten over de voorbereldiiïfc. Op een
goeden dag echter kwam de mededeeling
dat „Italië evenals Frankrijk en Duitsch-
land van deelneming had »afgezlen” en
werd tevens onder bedekte termen te
kennen gegeven, dat er met de race iets
niet in orde zou zijn en dat men reeds
vooruit kon zeggen, Mdat Engeland win
naar zou wordfen der uitgeloofde premies.
Ook werd gemeld, dat het tenslotte etn
zaak was, die alleen het „Empire” aan
ging, daar „bulten Europa uitsluitend
over Britsch gebied gevlogen werd.”
Nadien staakte de berichtgeving. Za
terdagmorgen had geen blad ook Rechts
één regel over het vertrek van Mildenhall
en ook het feit, dat een deel der vlieg
tuigen Rome zou aandoen, werd d$or de
bladen niet vermeld. In den namiddag
het vliegveld in spanning te wachten,* te houden,
ondanks het feit dat de regen het wach
ten niet aangenaam,maakte. Meer dan
».(X» personen hadden zich naar het
vliegveld begeven Na de berichten uit
Port Darwin dat Scott motorpech had
gehad, was de spanning over het verdere
verloop van zijn vlucht nog gestegen Na
rijn landing te Charleville was de hoop,
dat de beide Engelsche vliegers,erin zou
den slagen de race te winnen, weer ge
stegen Het yliegterrein was bij aankoifist
van de Comet geheel afgezet en eerst
toen het toestel was geland, werden de
autoriteiten toegelaten. De eerste die de
Wers gelukwenschtê ’jyas de Nleuw-
leelandsche avlatrice Jeanne Batten.
De officleele tijd w.p. de landing ge-
tóled$? föt&ne 5.54 Dinsdagochtend A T.
Zooals de telegrarfimen gisteren heb
ben gemeld, hadden Scott en Campbell
Black te CtyUflBfe motorpech. Nadat de
motoren zo^B^K1 waren nagezien bleek
dat een van de cylinders niet geheel in
in orde. Het tweetal besloot echter toch
den tocht voort té zetten. Met hun kwak-
kelendep motor, die slechts op 5 cylin-
denkon loopen, maakten zij een nacht-
vlutty over bet onherbergzame gebied
naar Queensland, &24O K M. lang. De
Cornet legde dit traject if in 9 u. 5 min.,
dat is een gemiddelde snelheid van 265
K M. per uur
De snelheidsrace de Comet
breekt alle records.
Scott en. Black maakten de geheele
tocht, een snelheidsrace over ^5100 K.M*
ta 71 uur en 5‘minuten, waarmede alle
besjaande records van* vluchten naar
Australië werden gebroken. Zij maakten
°P hun tocht landingen te Bagdad, Ka-
Geluk is. een wonderbeurs. Hoe meer
men er uit ronddeelt, hoe meer er in ach
ter blijft.
Maar Wh wil iedere vrouw het nog
eens hoorenf
Dat bedoelde
Naar het Engelsch van
JPAUL TRENT,
w Nadruk verboden.
37 minutèn later weer opgestegen voor
den grooten tocht, 825 K M., naar Port
Darwln, waarvan 6«0
morzee.
’t Was nog nacht toen de Uiver die
sprong ging maken, 4>p 3 uur 7 Dinsdag
morgen stonden de klokken van Koe
pang,. (19 uur 37 tijd van Greenwich).
Hoe zou ’t gaan?
De kanoneerboot Moresby, die Austra
lië in de Timorzee had gelegd, gaf ge
lukkig het eerste goede bericht. De com
mandant seinde om 10 uur Nedërland-
schen tijd Maandagavond, (voor hem
was het al Dinsdagochtend), dat hij de
Douglas had gezien.
Spoedig daarna^lnde Reuter
De Douglas Uiver van de K L M. is om
23 uur (G.M.T.), half ac)it Dlnsdagmor-
g>n tijd van Darwfti te Port Darwln ge-
land.
Tusschen Koepang en Darwln maakte
de Uiver een' snelheid van 244 K.M. per
uur. J
Hedenochtend kwrfm het bericht dat
de Uiver te 9.05 A T. ti^ Charleville is aan
gekomen. Rest thans nog de afstand
Charleville—Melbourne, 1000 K M.
Heden te c.a. één uur zal de Uiver,
naar verwacht wordt, aan het eindpunt
van de start arriveeren.
V Turner en Pangborn achtervolgen
Parmentier.
De Boeing Transport met Roscoe Tur
ner en Pangborn zijn gistermiddag 15.47
N T. te Singapore opgestegen voor een
directe vlucht .naar Darwln. Zij waren
op dat oogeijbllk ongeveer zeven ur^n
gemiddelde snelheid gemaakt van 329
K.M. per uur. Over de geheele reis, van
Los Angeles naar New York maakten zij
een gemiddelde van 304 K.M. per uur.
De nieuwe Boeing heeft nieuwe Wasp-
motoren en tijdens de vlucht verstelbare
l schroeven met drie bladen. Voor den
wedstrijd is een extra tank in de cabine
gebouwd, zoodat 4370 liter benzine kan
worden geladen.
Waar zijn de
vliegtuigen in'
‘Reuter geeft de volgende bijzonderhe
den van de andere deelnemers (alles in
N.T.).
De Airspeed Courier (Stodart nr. 14)
is te 10.26 te Bagdad aangekomen.
De Mlles Falcon met Brook (31) is
13.33 naar* Rome vertrokken.
De D.H. Comet met Jones en Waller
(nr. 19) was genoodzaakt naar Allahabad
terug, te keeten wegens slechte afstelling
van de compressors. Ze zijn te 14.59 weer
vertrokken
De Airspeed A.S. 8 met Stack en L. S.
Turriër heeft weliswaar den strijd opge
geven maar daar hij te Melbourne films
van het vertrek te Mildenhall moet af
leveren is hij doorgegaan naar Athene
waar hij om 14.05 aankwam.
De Lambert Monocoupé van Wright
(nr- 33) is te 11.20 te Aleppo aangekomen
en zal niet vertrekken voor hedenoch
tend wegens een defect aan de benzine
leiding.
Melrose in zijn D.H. Moth (nr. 16) land
de te 12.25 te Bagdad.
t*_ f Jodhpoer: De Mlles Hawk van Gregor
nen: Semarang gepasseerd, te Rambang
op Lombok aangekomen om te tanken,
24 minuten later, om 7 min. over 11 uur 1
's<?nach|s weer vertrokken, om half drie l
's nachts te Koepang op Timor geland, i i8< uür, üog“meer’zal inkorten.'’’
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad
nar kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per loopar geschiedt.
Franco per post per kwartaal ƒ3.15, met Zondagsblad ƒ3.80.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
hij onza agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze kireaux zijn dagelijks geopend van d6 uur. Administratie en
ïnterc. n45. Postrekening 48400.
Dat Js enkel zijn trots. Trek het je
niet aan, kindje. Het komt allemaal in
orde.» Tusschen twee haakjes, ik heb een
brief van Gerald gehad. Nqgal vermake-
h'ijk. Hij -stelt voor, zijn vactate laten
fbverkomen met een speciale okouwver-
gunnlng. 1
Daar ben ik blij om GeraUkls een
beste jongen.
Ja, maar geneigd om alle gingen, als-
vanzelfsprekend te aanvaardfen. De Jon
geman heeft een lesje noödlg en dat zal
ik hem geven!
Ethel zette zich aan haar bureau u*n
schreef snel:
„Beste meneer Statham,
Neen, ik vopl nie^t voor oorlogshuwe-
lijken tusschen menschen die elkaar
bijna niet kennen. Beste man, ik weet
eigenlijk niets van'je. We hebben elkaar
eèh paar maal ontmoet en eenlge woor
den gewisseld dat is alles.
Natuurlijk zal ikxhet goed bij je heb
ben en is Sir John zeer op me‘ gesteld.
Dat is heel veel En nu vertel je me, dat
je mev’aanbldt. Ik pen zeer vereerd
maar je zult er ongetwijfeld overheen
komen.
Ruth is zoo pngelukklg als maar kan.
Kunt u niets doen, om hen weer samen
te brengen? Spreek eens met dien kop-
pigen vriend van u en zeg hem, dat hij
niet zoo dwpas moet |ijn.
Ik heb’zeef genoten van ons •uitstapje
gisteren. Kpmt Bir John spoedig weer?
Met haftelijke groeten
Ethel Sherborne.”
(Wordt vervolgd).
Je kunt haa/r schrijWi,
waar we heengaan. M
Weldra werden ze in ren trein gepakt
en reden weg, ze wisten niet waarheen.
De fqis duurde niet lang en tot hwn ver
bazing ^stopte de treiA aan een aanleg
steiger. Een groot transportschip lag er
gemeerd en weinige oogenblikken later
bevonden zp zich aan beor-d en werden
de trossen losgesmeten.
Vaarwel! mompelde Geoffrey
zichzelf* toert de sohroef 'begon
draaien. *1
HOOFDSTUK^XVIII
Toen Ethel den volgenden morgen be
neden kwam, lagen er enkele,, grieven
naast haar bord, welke ze terloops be
keek.
Zeker rekeningen, zei ze, de enve
loppen openend, maar onder het lezen
.Gerald verheugd ensteeg haar een blos naar d£ wangen. Die
goede jongen nu vertelt hij alleen, dat*
hij me liefheeft, en vraagt me niet eens
of/^ik met hem ttrouwen wü. Dat vin^t,
hij vanzelfsprekend
Toen ze den brief nogleens overlhs,
kwam Ruth bihnen en zette zich bij hjiar
Miles Falcon te Rom$.
De Miles Falcon (nr 31) bestuurd door
Brooks is te 18.30 N.T. te Rome aangeko-
I .men.
siaste ovatie, en hielp mee het
naar het tankstation te brengei
de •machine werd nagezien.
Bij hun aankomst t&^Melbourne waren
Scott en Black zoo doolv dat zij de toe-
Schrijf me dadelijk terug.”
Hij wist niet, hoe de brief te eindigen,
maar pepde - tenslotte de woorden:'„Je
steeds liefhebbende Gerald”, en postte
den brle,f Daarna* ging hij met Geoffrey
wandelen.
Geoffrey, wil je me niet iets vertel
len, van wat er vanmiddag gebeurt is?
Ik zag. dat het niet was, wat we hoop
ten Het speet vader erg.
Ruth en ik hebben afscheid geno
men. We begrijpen elkaar.
Het is niet met haar Instemming,
da^ jullie zoo uiteengaat, hieldGerald
koppig vol.
Ik wil er liever niet over praten.
Arme kerel, mompelde Gerald en
zweeg. Tben ze,in het kamp terugkeer
den, vonden ze een ongewone opschud
ding en vernamen weldra, dat het regl-
meht met een vertrok naar een onbe
kende bestemming
Het front! riep G12 „1-2
^bedwong zich todn.’*ik moet even naar
de tent i
Doe dat niet, verklaarde Geoffrey
ernstig.
De .sergeant verscheen en hij kreeg
geen kans meer^want er was heel wat te «.wo.*»* -----
.doen, <<daar bevel oïT^vangen was, dat het Ze' had donkere kringen onclêr de oogen,
regiment met den meest mogelljken rl want zeibort Of>n sinnplnnzen nacht dnnr-
spoed moest vertrekken. Om tien iur gejjraqjjt.
was e» appèl In vol marschtenue. Er wris had het^
geen afscheid en in doodsche stilte mar
cheerden ze rwèg.
De Y.M.C.A -tent -WM>fonker en Ge-
raid wenddé zich tok^reoffrey <|le naast hi
hen^llep. \y d(
dfrloonbai
!hrijf haar' liever.
dacht een oogenblik na enjb
toen, om de raad van zijn vriei._
Xe volgen. Hij ginshnaar zijn tent en
pegbn
.Liefste, I
Wat ben ik een idll
heb je lief. Maar
“«wel. ik ben ïan'i
andlS geweest, maiar je hebt me er
a°?r Bestraft. Lagt ik het goedmaken
oor dp rest van ons leven van piljn llef-
te vertellen. Je ‘hebt mfe niet gezegd,
Bchriif001 ool<logshuwelijken voel, ik wel.
f me meteen- dan telegrafeer ik
er om over te komen en een spéciale
sch|W"Perm*as*e mee *e brengen. Mis
en kan ik wel een pdar dagen verlof
Lia»en 8chat. Ik aanbid je gewoon,
x me niet vertrekken zonder een kus.
- I
j bewaterde ?e hem, om de houding, die
1 hij BK aangenomen en die bewondering
gin^fepaïird met een toenemende ach-
I ting Het leek onmogelijk, (lat de man,
dien ze g^tered ontmoet had, schuldig
kon zijn aan een schapde zooals hij be-
'gaan had. Ongetwijfeld had he^ lijden
hem gesterkt en gelouterd.
Kop op. Ruth! riep Ethel en gaf
haar vriendin een kus. Kun 'je me van-
daag vertellen wat er tusschen jouw en
Blair is vbotgevallen?
Ik vroeg hem, Inet me te trouwen
en hij weigerde.
Waarom! Ik durf er een eed op doen
dat het niet was omdat hij’je»miet lief
heeft.
Ik geloof... dat hij me even liefheeft
als ik hem, antwoordde*Ruth fluisterend.
Nu is dat niet voldoende"?^
Voor mij wel r ja, maar nfewvoor»
Geoffrey. Hij kan die ellendige ges|hle-
denis^maar niet vergeten. 1
Nu ik Geoffrey ontmoet hebJ kan
(ik me niet voorstellen,' dat hij zoolets
kon doen. Hij lijkt me een stipt eerlijk
man. Een rrian, dien ik op het eerste ge
zicht vertrouwen zou.
-W-. Datzelfde voel ik ook tot kik me
herinner...
Natuurlijk was het gemeen van hem
maar |k .vlnd, dat hij nu voldoende ge
straft is.
Ik vroeg hem, alles te vergeten en
opniëuw te beginnen. Maar hij weigerde,
zei Ruth dof.
Tenslotté vonden zij het einde v^n het
schiereiland Malakka aan de verkeerde
zijde, doordat de storm hen uit den koers
had gedreven.
Na Singapore maakten zij de langste
vlucht over zee, aangezien dit de kortste
weg naar het doel was, doch toen een
motor weigerde, vroegen zij zich af, wat
het einde zou zijn. De piloten waren zeer
verheugd, Port Dafwln te zien, en te we
ten dat zij veilig waren. fF
Scott was' zeer vernioeid, en kon hel
toestel bijna r^iet verlaten. Hij was te
leurgesteld, door de gedachte, de race te
verliezen, doch toen de mécaniciens vast
gesteld hadden dat 4e machine hersteld
kon wórden, vatte hij weer moed en ver
trok welgemoed om< 14.58 Ned. tijd met
bestemming Charlesvllle. c-
„Good Old Spotty”.
Geheel Darwin was practlsch gespro
ken naar het vliegveld uitgeloopen, en
wachtte koortsachtig op Scott
Toen in het Oosten het toestel werd
gezien, „gelijk een gouden méteoor”, al
dus R.B.D., kende het enthousiasme van
de» menigte gèen grenzen meer.
i Men danste, zong en sprong, roepende
„Oh, qou little beauty and good ’old
Scotty”, t i
Toen het toestel plotseling de
westzilde van het veld stopte, In plaats
van door te taxiën naar het quarantaine-
statlon, sprongen de toeschouwers over
de hekken, en .renden naar het^oestel.
De nTipigte bracht hem een enthou-
-x._x ‘■gastel
waar
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring):
15 regels ƒ1.30, elke regel meer OjcB. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
15 regels ƒ1.55, elke regel meer ƒ0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25
bijslag op den orijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels /2^ó elke regel meer ƒ0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeehngen bjj contract tot zeel
prjjs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst vi
handelaren, Advertentiebureau! en onze agenten en moeten daags
aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd, te,
op dat oogerfblik ongeveer
achter bij Parmentier. en Moll. Z1
telden op het vliegveld, dat zij vaj
waren de Douglas op het trajecB
pore—Darwln' in te halen.
Te 4.15 pl.t. is de Boeing Transport te
Port Darwin geland Hij wilde de vlucht
zoo spoedig mogelijk voortzetten, doch i
het is onwaarschijnlijk dat hij nog voor
de Uiver te Melbourne zal aankomen.
Nu weet ze niet, waarhee® ze me
ïlül
i, als we weten
■■4
47