is De Londen-Melbourne racej julchingen van de menigte niet konden hooren Beide waren zeer vermoeid, zij hadden vanaf hun vertrek te Milden- hael niet geslapen. V. lekbank NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN 7®»Jaargang De Uiver nadert Melbourne. 1823.268.44 i r I meest oor de mdsch aarde- twee! De Roode Cornet bemand met Scott en Black, winbaar van de snelheidsrace. 100'1, EEN KWARTJE EEN KLEINTJE JERGAMBACHT, BERKENWOÜDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, Colonel Roscoe Turner wil met zijn Boeing Transport de Uiver inhalen. succes. als het-' die ieder leest: IE COURANT Oq. uitgewisèhte schuld. HIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN; enz. Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen i. 18737 gereduceerden Redactie Telef proefvlucht van Seattle naar Los een te succes. Hij was bezig, zichzelf te straffen -WWV CIV «x. *MV W CMJ W OV4W11C11 kan terugsqhrijven, zei hij ongelukkig. en zou geen genade kenneh. In haar hart FEUILLETON. R. HOORWEG. draaien. Wèes niet dwaas L 1 V42-O’Ö3 H jt geweest, Ethel, latuurlijk wist fe ilddag. ontzettend lankomst van ick stond eeri rachi, Allahabad, Singapore, Port Dar win en Charleville. Bij hun aankomst te Darwin ver klaarden Scott en Black aan den corres pondent* van Reuter, dat zij een slecnte vlucht hadden gehad na Allahabad. Het mistte sterk en het stormde, en zelfs met dubbele piloten-bezetting was het niet mogelijk het toestel in bedwang Te 9 uur A T. hedenochtend vertrok de Boeing van Port Darwin, juist 5 uur voordat de Uiver te Charleville landde. Volgens een Aneta Vaz Dias-bericht is hij te 11 uur pl.t, van Koepang vertrok-* ken. bij te VOOR OPGAVEN WORDEN VOOR DONDERDAGAVOND ö'üUR INGEWACHT PLAATS md zan soliede Boek, vóór Be plaatsing xiifrt G0UD8GHE COURANT. gelschen noemen, by guess and by God. Ze draaien zonder kommer hun motoren in gruizels. 'Óverkomt deze tegenvaller hun boven het eindpunt, dan zijn zij kampioen. Gebeurt het boven de zqp dan prijst Amerika het toch, omdat zij strij dende gestorven zijn. anderen? Nog 15 de race. Te Melbourne. De Uiver te Charleville Het laatste traject. Qe-Douglas Uiver van de K.L.M. heeft gisteren zijn reis over Java voortgezet. Regelmatig kwamen de berichten bin- iviaur iicv lucövci van luniti ia een verbeterd type, waaryan de maat schappij er tien besteld heeft en waar- 1 mee zij d^zen winter den vllegtijd van j Turner en Pangborn hebben nl. op H.M over de Tl- I een traject van 1820 K.M., een [us. Ik zal het haar De Engelsche vliegers Scott en T. Campbell Black hebben met hun Comet- toestel de race LondenMelbourne ge wonnen Hedenochtend is het bericht ge- "koS?frdat de roode Cornet te Melbourne upland te 5.54. Reeds vele urén voor df\a: de'Comet met Scott en Brac menigte van vele duizenden op en nabij De Amerikaansche vliegers. I De Amerikaansche vliegers Roscoe Turner en Pangborn vliegen, wat de En- ®eteen: gaan GerakWTjch zij f - G^ald dacht want ze* had een slapeloozen nacht door- t. De ontmoeting met Geoffrey had het verleen met pleuwe kracht’ doen ontwaken én ze had het besjuit gen nomen om Geoffrey zoo spoedig moge lijk op te zoeken en haar verzoek te her- aalen. Zonde? zijn Mefde was het leven doelloos Maar ze had weinig hopp op en Walker pir. 2) is hier te 16.06 aange komen. Hun vliegtuig is een verkeerstoestel, gelijk de United Airlines reeds op de lijn van Nëw York naar San Francisco doen vliegen. Maar het toestel van Turner is van De Fairey Fox verongelukt. Het vliegtuig nr. 21, een Fairy Fox, bestuurd door Gilman en, Baine, is gistermiddag in Apuüë op weg van Rome naar Athene, te pletter gevallen en in brand gevlogen. De Fairey Fqx was in wezen een mili tair vliegtuig, een dagbommenwerper en verkenner, waarvan de constructie reeds uil het jaar 1925 dateert. Bestuurder was de vlieger-officier H. D. Gilman. Het vliegtuig is eerst laat voor de start op Mildenhall gearriveerd en was reeds van d« lijst van deelnemers afgevoerd. Toch is de bestuurder er nog in geslaagd zijn deelneming aan de snelheidsrace gehandhaafd te houden. Voor deelne ming aan de handicappace konden ech ter de voorbereidende formaliteiten (we gen van het vliegtuig e.d.) niet meer wor den verricht. De plaats waar het vliegtuig is neer gestort, Palazza San Gervasio, ligt onge veer 150 K.M ten Oosten van Napels, In het Zuiden van Italië. Iets meer naar het Zuiden ligt Grottaglle, bet oord waar de Postjager op zijn eerste uitgaande vlucht naar Ned.-Indië in December van het vorige jaar motorpech kreeg. Italianen hadden geen belangstel ling. De Romeinsche correspondent van het Mandelsblad'meldt: Het trekt de Aandacht hoe weinig be langstelling er In Italië bestaat voor de vlucht naar Australië. Eenlge weken geleden brachten de dagbladeb gerégeld berichten over de voorbereldiiïfc. Op een goeden dag echter kwam de mededeeling dat „Italië evenals Frankrijk en Duitsch- land van deelneming had »afgezlen” en werd tevens onder bedekte termen te kennen gegeven, dat er met de race iets niet in orde zou zijn en dat men reeds vooruit kon zeggen, Mdat Engeland win naar zou wordfen der uitgeloofde premies. Ook werd gemeld, dat het tenslotte etn zaak was, die alleen het „Empire” aan ging, daar „bulten Europa uitsluitend over Britsch gebied gevlogen werd.” Nadien staakte de berichtgeving. Za terdagmorgen had geen blad ook Rechts één regel over het vertrek van Mildenhall en ook het feit, dat een deel der vlieg tuigen Rome zou aandoen, werd d$or de bladen niet vermeld. In den namiddag het vliegveld in spanning te wachten,* te houden, ondanks het feit dat de regen het wach ten niet aangenaam,maakte. Meer dan ».(X» personen hadden zich naar het vliegveld begeven Na de berichten uit Port Darwin dat Scott motorpech had gehad, was de spanning over het verdere verloop van zijn vlucht nog gestegen Na rijn landing te Charleville was de hoop, dat de beide Engelsche vliegers,erin zou den slagen de race te winnen, weer ge stegen Het yliegterrein was bij aankoifist van de Comet geheel afgezet en eerst toen het toestel was geland, werden de autoriteiten toegelaten. De eerste die de Wers gelukwenschtê ’jyas de Nleuw- leelandsche avlatrice Jeanne Batten. De officleele tijd w.p. de landing ge- tóled$? föt&ne 5.54 Dinsdagochtend A T. Zooals de telegrarfimen gisteren heb ben gemeld, hadden Scott en Campbell Black te CtyUflBfe motorpech. Nadat de motoren zo^B^K1 waren nagezien bleek dat een van de cylinders niet geheel in in orde. Het tweetal besloot echter toch den tocht voort té zetten. Met hun kwak- kelendep motor, die slechts op 5 cylin- denkon loopen, maakten zij een nacht- vlutty over bet onherbergzame gebied naar Queensland, &24O K M. lang. De Cornet legde dit traject if in 9 u. 5 min., dat is een gemiddelde snelheid van 265 K M. per uur De snelheidsrace de Comet breekt alle records. Scott en. Black maakten de geheele tocht, een snelheidsrace over ^5100 K.M* ta 71 uur en 5‘minuten, waarmede alle besjaande records van* vluchten naar Australië werden gebroken. Zij maakten °P hun tocht landingen te Bagdad, Ka- Geluk is. een wonderbeurs. Hoe meer men er uit ronddeelt, hoe meer er in ach ter blijft. Maar Wh wil iedere vrouw het nog eens hoorenf Dat bedoelde Naar het Engelsch van JPAUL TRENT, w Nadruk verboden. 37 minutèn later weer opgestegen voor den grooten tocht, 825 K M., naar Port Darwln, waarvan 6«0 morzee. ’t Was nog nacht toen de Uiver die sprong ging maken, 4>p 3 uur 7 Dinsdag morgen stonden de klokken van Koe pang,. (19 uur 37 tijd van Greenwich). Hoe zou ’t gaan? De kanoneerboot Moresby, die Austra lië in de Timorzee had gelegd, gaf ge lukkig het eerste goede bericht. De com mandant seinde om 10 uur Nedërland- schen tijd Maandagavond, (voor hem was het al Dinsdagochtend), dat hij de Douglas had gezien. Spoedig daarna^lnde Reuter De Douglas Uiver van de K L M. is om 23 uur (G.M.T.), half ac)it Dlnsdagmor- g>n tijd van Darwfti te Port Darwln ge- land. Tusschen Koepang en Darwln maakte de Uiver een' snelheid van 244 K.M. per uur. J Hedenochtend kwrfm het bericht dat de Uiver te 9.05 A T. ti^ Charleville is aan gekomen. Rest thans nog de afstand Charleville—Melbourne, 1000 K M. Heden te c.a. één uur zal de Uiver, naar verwacht wordt, aan het eindpunt van de start arriveeren. V Turner en Pangborn achtervolgen Parmentier. De Boeing Transport met Roscoe Tur ner en Pangborn zijn gistermiddag 15.47 N T. te Singapore opgestegen voor een directe vlucht .naar Darwln. Zij waren op dat oogeijbllk ongeveer zeven ur^n gemiddelde snelheid gemaakt van 329 K.M. per uur. Over de geheele reis, van Los Angeles naar New York maakten zij een gemiddelde van 304 K.M. per uur. De nieuwe Boeing heeft nieuwe Wasp- motoren en tijdens de vlucht verstelbare l schroeven met drie bladen. Voor den wedstrijd is een extra tank in de cabine gebouwd, zoodat 4370 liter benzine kan worden geladen. Waar zijn de vliegtuigen in' ‘Reuter geeft de volgende bijzonderhe den van de andere deelnemers (alles in N.T.). De Airspeed Courier (Stodart nr. 14) is te 10.26 te Bagdad aangekomen. De Mlles Falcon met Brook (31) is 13.33 naar* Rome vertrokken. De D.H. Comet met Jones en Waller (nr. 19) was genoodzaakt naar Allahabad terug, te keeten wegens slechte afstelling van de compressors. Ze zijn te 14.59 weer vertrokken De Airspeed A.S. 8 met Stack en L. S. Turriër heeft weliswaar den strijd opge geven maar daar hij te Melbourne films van het vertrek te Mildenhall moet af leveren is hij doorgegaan naar Athene waar hij om 14.05 aankwam. De Lambert Monocoupé van Wright (nr- 33) is te 11.20 te Aleppo aangekomen en zal niet vertrekken voor hedenoch tend wegens een defect aan de benzine leiding. Melrose in zijn D.H. Moth (nr. 16) land de te 12.25 te Bagdad. t*_ f Jodhpoer: De Mlles Hawk van Gregor nen: Semarang gepasseerd, te Rambang op Lombok aangekomen om te tanken, 24 minuten later, om 7 min. over 11 uur 1 's<?nach|s weer vertrokken, om half drie l 's nachts te Koepang op Timor geland, i i8< uür, üog“meer’zal inkorten.'’’ ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, met Zondagsblad nar kwartaal 2.90, per week 22 cent, overal waar de bezorging per loopar geschiedt. Franco per post per kwartaal ƒ3.15, met Zondagsblad ƒ3.80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, hij onza agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze kireaux zijn dagelijks geopend van d6 uur. Administratie en ïnterc. n45. Postrekening 48400. Dat Js enkel zijn trots. Trek het je niet aan, kindje. Het komt allemaal in orde.» Tusschen twee haakjes, ik heb een brief van Gerald gehad. Nqgal vermake- h'ijk. Hij -stelt voor, zijn vactate laten fbverkomen met een speciale okouwver- gunnlng. 1 Daar ben ik blij om GeraUkls een beste jongen. Ja, maar geneigd om alle gingen, als- vanzelfsprekend te aanvaardfen. De Jon geman heeft een lesje noödlg en dat zal ik hem geven! Ethel zette zich aan haar bureau u*n schreef snel: „Beste meneer Statham, Neen, ik vopl nie^t voor oorlogshuwe- lijken tusschen menschen die elkaar bijna niet kennen. Beste man, ik weet eigenlijk niets van'je. We hebben elkaar eèh paar maal ontmoet en eenlge woor den gewisseld dat is alles. Natuurlijk zal ikxhet goed bij je heb ben en is Sir John zeer op me‘ gesteld. Dat is heel veel En nu vertel je me, dat je mev’aanbldt. Ik pen zeer vereerd maar je zult er ongetwijfeld overheen komen. Ruth is zoo pngelukklg als maar kan. Kunt u niets doen, om hen weer samen te brengen? Spreek eens met dien kop- pigen vriend van u en zeg hem, dat hij niet zoo dwpas moet |ijn. Ik heb’zeef genoten van ons •uitstapje gisteren. Kpmt Bir John spoedig weer? Met haftelijke groeten Ethel Sherborne.” (Wordt vervolgd). Je kunt haa/r schrijWi, waar we heengaan. M Weldra werden ze in ren trein gepakt en reden weg, ze wisten niet waarheen. De fqis duurde niet lang en tot hwn ver bazing ^stopte de treiA aan een aanleg steiger. Een groot transportschip lag er gemeerd en weinige oogenblikken later bevonden zp zich aan beor-d en werden de trossen losgesmeten. Vaarwel! mompelde Geoffrey zichzelf* toert de sohroef 'begon draaien. *1 HOOFDSTUK^XVIII Toen Ethel den volgenden morgen be neden kwam, lagen er enkele,, grieven naast haar bord, welke ze terloops be keek. Zeker rekeningen, zei ze, de enve loppen openend, maar onder het lezen .Gerald verheugd ensteeg haar een blos naar d£ wangen. Die goede jongen nu vertelt hij alleen, dat* hij me liefheeft, en vraagt me niet eens of/^ik met hem ttrouwen wü. Dat vin^t, hij vanzelfsprekend Toen ze den brief nogleens overlhs, kwam Ruth bihnen en zette zich bij hjiar Miles Falcon te Rom$. De Miles Falcon (nr 31) bestuurd door Brooks is te 18.30 N.T. te Rome aangeko- I .men. siaste ovatie, en hielp mee het naar het tankstation te brengei de •machine werd nagezien. Bij hun aankomst t&^Melbourne waren Scott en Black zoo doolv dat zij de toe- Schrijf me dadelijk terug.” Hij wist niet, hoe de brief te eindigen, maar pepde - tenslotte de woorden:'„Je steeds liefhebbende Gerald”, en postte den brle,f Daarna* ging hij met Geoffrey wandelen. Geoffrey, wil je me niet iets vertel len, van wat er vanmiddag gebeurt is? Ik zag. dat het niet was, wat we hoop ten Het speet vader erg. Ruth en ik hebben afscheid geno men. We begrijpen elkaar. Het is niet met haar Instemming, da^ jullie zoo uiteengaat, hieldGerald koppig vol. Ik wil er liever niet over praten. Arme kerel, mompelde Gerald en zweeg. Tben ze,in het kamp terugkeer den, vonden ze een ongewone opschud ding en vernamen weldra, dat het regl- meht met een vertrok naar een onbe kende bestemming Het front! riep G12 „1-2 ^bedwong zich todn.’*ik moet even naar de tent i Doe dat niet, verklaarde Geoffrey ernstig. De .sergeant verscheen en hij kreeg geen kans meer^want er was heel wat te «.wo.*»* ----- .doen, <<daar bevel oïT^vangen was, dat het Ze' had donkere kringen onclêr de oogen, regiment met den meest mogelljken rl want zeibort Of>n sinnplnnzen nacht dnnr- spoed moest vertrekken. Om tien iur gejjraqjjt. was e» appèl In vol marschtenue. Er wris had het^ geen afscheid en in doodsche stilte mar cheerden ze rwèg. De Y.M.C.A -tent -WM>fonker en Ge- raid wenddé zich tok^reoffrey <|le naast hi hen^llep. \y d( dfrloonbai !hrijf haar' liever. dacht een oogenblik na enjb toen, om de raad van zijn vriei._ Xe volgen. Hij ginshnaar zijn tent en pegbn .Liefste, I Wat ben ik een idll heb je lief. Maar “«wel. ik ben ïan'i andlS geweest, maiar je hebt me er a°?r Bestraft. Lagt ik het goedmaken oor dp rest van ons leven van piljn llef- te vertellen. Je ‘hebt mfe niet gezegd, Bchriif001 ool<logshuwelijken voel, ik wel. f me meteen- dan telegrafeer ik er om over te komen en een spéciale sch|W"Perm*as*e mee *e brengen. Mis en kan ik wel een pdar dagen verlof Lia»en 8chat. Ik aanbid je gewoon, x me niet vertrekken zonder een kus. - I j bewaterde ?e hem, om de houding, die 1 hij BK aangenomen en die bewondering gin^fepaïird met een toenemende ach- I ting Het leek onmogelijk, (lat de man, dien ze g^tered ontmoet had, schuldig kon zijn aan een schapde zooals hij be- 'gaan had. Ongetwijfeld had he^ lijden hem gesterkt en gelouterd. Kop op. Ruth! riep Ethel en gaf haar vriendin een kus. Kun 'je me van- daag vertellen wat er tusschen jouw en Blair is vbotgevallen? Ik vroeg hem, Inet me te trouwen en hij weigerde. Waarom! Ik durf er een eed op doen dat het niet was omdat hij’je»miet lief heeft. Ik geloof... dat hij me even liefheeft als ik hem, antwoordde*Ruth fluisterend. Nu is dat niet voldoende"?^ Voor mij wel r ja, maar nfewvoor» Geoffrey. Hij kan die ellendige ges|hle- denis^maar niet vergeten. 1 Nu ik Geoffrey ontmoet hebJ kan (ik me niet voorstellen,' dat hij zoolets kon doen. Hij lijkt me een stipt eerlijk man. Een rrian, dien ik op het eerste ge zicht vertrouwen zou. -W-. Datzelfde voel ik ook tot kik me herinner... Natuurlijk was het gemeen van hem maar |k .vlnd, dat hij nu voldoende ge straft is. Ik vroeg hem, alles te vergeten en opniëuw te beginnen. Maar hij weigerde, zei Ruth dof. Tenslotté vonden zij het einde v^n het schiereiland Malakka aan de verkeerde zijde, doordat de storm hen uit den koers had gedreven. Na Singapore maakten zij de langste vlucht over zee, aangezien dit de kortste weg naar het doel was, doch toen een motor weigerde, vroegen zij zich af, wat het einde zou zijn. De piloten waren zeer verheugd, Port Dafwln te zien, en te we ten dat zij veilig waren. fF Scott was' zeer vernioeid, en kon hel toestel bijna r^iet verlaten. Hij was te leurgesteld, door de gedachte, de race te verliezen, doch toen de mécaniciens vast gesteld hadden dat 4e machine hersteld kon wórden, vatte hij weer moed en ver trok welgemoed om< 14.58 Ned. tijd met bestemming Charlesvllle. c- „Good Old Spotty”. Geheel Darwin was practlsch gespro ken naar het vliegveld uitgeloopen, en wachtte koortsachtig op Scott Toen in het Oosten het toestel werd gezien, „gelijk een gouden méteoor”, al dus R.B.D., kende het enthousiasme van de» menigte gèen grenzen meer. i Men danste, zong en sprong, roepende „Oh, qou little beauty and good ’old Scotty”, t i Toen het toestel plotseling de westzilde van het veld stopte, In plaats van door te taxiën naar het quarantaine- statlon, sprongen de toeschouwers over de hekken, en .renden naar het^oestel. De nTipigte bracht hem een enthou- -x._x ‘■gastel waar ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring): 15 regels ƒ1.30, elke regel meer OjcB. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 15 regels ƒ1.55, elke regel meer ƒ0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 25 bijslag op den orijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels /2^ó elke regel meer ƒ0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Gewone advertentiën en ingezonden mededeehngen bjj contract tot zeel prjjs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst vi handelaren, Advertentiebureau! en onze agenten en moeten daags aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd, te, op dat oogerfblik ongeveer achter bij Parmentier. en Moll. Z1 telden op het vliegveld, dat zij vaj waren de Douglas op het trajecB pore—Darwln' in te halen. Te 4.15 pl.t. is de Boeing Transport te Port Darwin geland Hij wilde de vlucht zoo spoedig mogelijk voortzetten, doch i het is onwaarschijnlijk dat hij nog voor de Uiver te Melbourne zal aankomen. Nu weet ze niet, waarhee® ze me ïlül i, als we weten ■■4 47

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1934 | | pagina 1